Sygn. akt KIO 588/22
POSTANOWIENIE
z dnia 14 marca 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Protokolant: Mikołaj Kraska
po rozpozna
niu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron postępowania odwoławczego
14 marca 2022 r. w Warszawie odwo
łania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej 28 lutego 2022 r.
przez wykonawcę: PROFIEKO sp. z o.o. z siedzibą w Inowrocławiu [„Odwołujący”]
w postępowaniu pn. Zarządzenie obiektami gminnymi: Część I: „Zarządzanie składowiskiem
odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w Płóczkach Dolnych”. Część II: „Zarządzanie
targowiskiem miejskim w Lwówku Śląskim”. (numer postępowania IN.271.5.2022.AK)
prowadzonym przez zamawiającego: Gmina i Miasto Lwówek Śląski [„Zamawiający”]
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego kwoty 7500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero
groszy) uiszczonej przez niego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 5
80 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie
14 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Sygn. akt KIO 588/22
U z a s a d n i e n i e
Gmina i Miasto Lwówek Śląski {dalej: „Zamawiający”} prowadzi na podstawie ustawy
z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129
ze zm.) {
dalej: „ustawa pzp” lub „pzp”) w trybie podstawowym postępowanie o udzielenie
zamówienia na usługi pn. Zarządzenie obiektami gminnymi: Część I: „Zarządzanie
składowiskiem odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w Płóczkach Dolnych”. Część
II: „Zarządzanie targowiskiem miejskim w Lwówku Śląskim” (numer postępowania
IN.271.5.2022.AK).
Ogłoszenie o tym zamówieniu 8 lutego 2022 r. zostało zamieszczone
w
Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr 2022/BZP 00050705. Wartość przedmiotowego
zamówienia nie przekracza progów unijnych.
28 lutego 2022 r.
PROFIEKO sp. z o.o. z siedzibą w Inowrocławiu
{dalej:
„Odwołujący”} wniosło odwołanie od unieważnienia 21 lutego 2022 r. przez
Zamawiającego powyższego postępowania.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art. 255 ust. 6
– przez bezpodstawne unieważnienie postępowania, pomimo że
postępowanie nie jest obarczone niemożliwą do usunięcia wadą, uniemożliwiającą
zawarcie niepo
dlegającej unieważnieniu umowy.
2. Art. 16 ust. 1
– przez prowadzenie postępowania z naruszeniem zasady uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców.
W uzasadnieniu odwołania dodatkowo sprecyzowano powyższe zarzuty przez
podanie okoliczności faktycznych i prawnych.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
Uznania unieważnienia postępowania za czynność nieważną.
Przedstawienia treści pytania z 11 lutego 2022 r.
Do postępowania odwoławczego w tej sprawie nie zgłoszono żadnego przystąpienia.
10 marca 2022
r. wpłynęła do Izby odpowiedź na powyższe odwołanie, w której
Zamawiający oświadczył, że uwzględnia w całości zawarte w nim zarzuty oraz wnosi
o
umorzenie postępowania odwoławczego na posiedzeniu w trybie art. 522 ust. 1 pzp.
W uzasadnieniu Zamawiający szczegółowo opisał przebieg postępowania,
w
szczególności
zaistniały
na
Platformie
E-zamówienia
problem
techniczny,
który uniemożliwił mu przesunięcie – w związku z potrzebą udzielenia wyjaśnień i zmiany
treści SWZ w związku z zadanymi pytaniami – terminu składania ofert przed upływem
Sygn. akt KIO 588/22
pierwotnie ustalonego terminu.
Zamawiający w dalszej części uzasadnienia co prawda stwierdził, że celem wyjścia
z
impasu, uznaje zarzuty odwołania i unieważnia czynność unieważnienia postępowania.
Jednocześnie podkreślił, że ponieważ jednak nie ma możliwości technicznych dalszego
prowadzenia postępowania, ogłosi je ponownie, uwzględniając w opisie przedmiotu
zamówienia zadane pytania i odpowiedzi, aby – jak to określił – „zadośćuczynić roszczeniom
Odwołującego oraz zachować zasadę równego traktowania wykonawców”.
Zamaw
iający nadmienił, że oferta Odwołującego nie została odszyfrowana, nie jest
zatem
wiadomo, jaką cenę zaoferował.
Z uwagi na wewnętrzną sprzeczność stanowiska Zamawiającego – który z jednej
strony oświadczył, że uznaje w całości zarzuty odwołania i unieważni czynność unieważnia
prowadzonego postępowania, a z drugiej wprost wskazał, że będzie prowadził od nowa
postępowanie w sprawie tego samego zamówienia publicznego – konieczne stało się
przeprowadzenie postępowania niejawnego z udziałem stron.
Na posiedzen
iu Zamawiający oświadczył, że podtrzymuje wolę uwzględnienia
w
całości zarzutów odwołania oraz uczynienia zadość jego żądaniom.
W imieniu Odwołującego nikt się nie stawił, pomimo prawidłowego zawiadomienia
o terminie rozprawy.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 522 ust. 1 pzp w przypadku uwzg
lędnienia przez zamawiającego
w
całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie
odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem
że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Ponieważ zaistniała sytuacja opisana w hipotezie przywołanego przepisu, Izba
zobligowana jest do umor
zenia postępowania odwoławczego w tej sprawie bez
merytorycznego
rozpoznania odwołania.
Z tych względów – działając na podstawie art. 568 pkt 3 nowej ustawy pzp – Izba
umorzyła postępowanie odwoławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 575
Sygn. akt KIO 588/22
nowego pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437),
nakazując zwrot Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.