Sygn. akt: KIO 61/22
WYROK
z dnia 24 stycznia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Aneta Mlącka
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 stycznia 2022 r. w Warszawie
odwołania
wniesion
ego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 stycznia 2022 r. przez
Odwołującego M. K. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Usług
Drogowych i Komunalnych DROMAR M. K. (ul. Gliwicka 25, 44-145 Stanica) w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach
(ul. Płowiecka 31, 44-121 Gliwice)
przy udziale
wykonawców :
A. J. W.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Usługowy
Konserwacja Terenów Zielonych J. W. (ul. Wł. Łokietka 4, 41-933 Bytom)
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
O
dwołującego,
B. U. H. i D. B.
prowadzących działalność gospodarczą pod nazwą Firma Usługowo-
Handlowa NATEZJA U. H., D. B. Sp. J. (ul. Raciborska 25G, 44-153 Trachy)
zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Z
amawiającego
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej,
powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w tym dokonanie czynności
odtajnienia doku
mentów w postaci wyjaśnień z 14 grudnia 2021 roku, złożonych w
odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego w trybie art. 224 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych
przez Wykonawcę U. H. i D. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod
nazwą Firma Usługowo-Handlowa NATEZJA U. H., D. B. Sp. J., wraz wszelkimi
załącznikami zastrzeżonymi przez tego Wykonawcę jako tajemnica przedsiębiorstwa,
udostępnienie tych dokumentów Odwołującemu,
kosztami postępowania obciąża Zamawiającego Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach (ul.
Płowiecka 31, 44-121 Gliwice) i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego M. K. prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Usług Drogowych i Komunalnych
DROMAR M. K. (ul. Gliwicka 25, 44-145 Stanica)
tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę
3600 złotych (trzy tysiące sześćset złotych) tytułem kosztów wynagrodzenia pełnomocnika
Odwołującego
zasądza od Zamawiającego Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach (ul. Płowiecka 31,
44-121 Gliwice)
na rzecz Odwołującego M. K. prowadzącego działalność gospodarczą
pod nazwą Zakład Usług Drogowych i Komunalnych DROMAR M. K. (ul. Gliwicka 25,
44-145 Stanica)
kwotę 18600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero
groszy)
tytułem zwrotu kosztów postępowania w postaci wpisu od odwołania oraz kosztów
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 oraz 580 ust. 1 i 2
ustawy z dnia 11 września 2019r. - Prawo
Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
P
rzewodniczący: ………..……………………..
Sygn. akt: KIO 61/22
UZASADNIENIE
Zamawiający Zarząd Dróg Miejskich prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn. „Utrzymanie czystości na terenie
miasta Gliwice w 2022 r." - w zakresie Zadania nr 6 -
Oczyszczanie chodników.
Odwołujący: M. K. prowadzący działalność gospodarczą pn. Zakład Usług Drogowych i
Komunalnych Dromar M. K.
wniósł odwołanie, w którym zarzucił Zamawiającemu
naruszenie:
- art. 18 ust. 3 w zw. z art. 74 ust. 2 ustawy Pzp oraz w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji poprzez zaniechanie ujawnienia (udostępnienia
Odwołującemu) załączników do wyjaśnień Wykonawcy Natezja z dnia 14.12.2021r.
złożonych w odpowiedzi na wezwanie w trybie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp, a zastrzeżonych
jako tajemnica przedsiębiorstwa, pomimo iż Wykonawca ten nie dokonał skutecznego
zastrzeżenia informacji tam zawartych, z ostrożności - jako zarzuty ewentualne na wypadek
nieuwzględniania zarzutu poprzedniego:
- art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty Wykonawcy Natezja, pomimo iż nie wykazał, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej
ceny,
art. 226 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 3 oraz art. 15 ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 16 kwietnia
1993r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
Wykonawcy Natezja, pomimo iż złożona została w warunkach czynu nieuczciwej
konkurencji,
- a w konsekwencji art. 239 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wybranie jako najkorzystniejszej
oferty Wykonawcy Natezja
art. 16 i art. 18 ust. 1 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasad prowadzenia postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego.
Odwołujący wniósł o unieważnienie czynności wyboru oferty Wykonawcy Natezja,
unieważnienie czynności oceny ofert, udostępnienie Odwołującemu załączników do
wyjaśnień z dnia 14.12.2021r. złożonych w odpowiedzi na wezwanie w trybie art. 224 ust. 1
ustawy Pzp, ponowienie czynności badania i oceny ofert, odrzucenie oferty Wykonawcy
Natezja, powtórzenie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
Zamawiający wezwał Wykonawcę Natezja do złożenia wyjaśnień, w tym dowodów,
dotyczących wyliczenia ceny za usuwanie chwastów oraz namułów (cena za 100 m2 — 6,00
zł netto).
14.12.2021r. Wykonawca Natezja udzielił odpowiedzi, przy czym znaczącą część tych
wyjaśnień (w tym załączniki) zastrzegł jako tajemnicę przedsiębiorstwa.
30.12.2021r. Zamawiający poinformował o wyborze oferty Wykonawcy Natezja jako
najkorzystniejszej w części 6 zamówienia.
W odpowiedzi na wniosek Odwołującego, Zamawiający udostępnił Odwołującemu pismo
Wykonawcy Natezja z dnia 14.12.2021r. w liczbie 8 stron, bez załączników.
Zastrzeżonych dokumentów było 6 w tym 5 załączników oraz pismo wyjaśniające, nazwane
odpowiednio:
Tajemnica przedsiębiorstwa kalkulacja rażąco niskiej ceny.
Zał nr 1 Skan faktury.
Zał nr 2 Sposób obliczania 11 paliwa.
Zał nr 3 Oświadczenie Haka.
Zał nr 4 Pilchowice
Zał nr 5 Oświadczenie Destello."
Zdaniem Odwołującego Wykonawca Natezja nie wykazał żadnej z przesłanek określonych
art
. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (pomijając nawet fakt, iż w swoim
uzasadnieniu Wykonawca Natezja
odwołał się do nieobowiązującej już definicji tajemnicy
przedsiębiorstwa ujętej uprzednio w art. 11 ust 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji).
W znaczącej mierze uzasadnienie zastrzeżenia zawiera dywagacje na temat rozumienia
definicji tajemnicy przedsiębiorstwa i cytaty z orzecznictwa na ten temat, a także wyliczenie,
jakie informacje Wykonawca Natezja uznaje za tajemnicę przedsiębiorstwa. Nie sposób
doszukać się tam jakiejkolwiek treści zawierającej wykazanie, że informacje zastrzeżone
rzeczywiście stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, a tym bardziej dowodów na poparcie tego
stanowiska.
W ocenie Odwołującego Wykonawca Natezja nie udowodnił, iż zastrzeżone przez niego
informacje (dokumenty) mają charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny
przedsiębiorstwa lub inny posiadający wartość gospodarczą. Nie wystarcza stwierdzenie, że
informacja ma charakter techniczny, handlowy cz
y technologiczny, ale musi zostać także
wykazane, że przedstawia ona określoną obiektywną wartość gospodarczą dla wykonawcy
właśnie z tego powodu, że pozostanie poufna. Konieczne jest więc wykazanie, że taka
informacja - o ile pozostaje poufna - jest dla w
ykonawcy źródłem jakichś zysków lub pozwala
mu na zaoszczędzenie określonych kosztów. Wykonawca Natezja nie wykazał charakteru,
ani rozmiaru rzekomej wartości gospodarczej zastrzeganych informacji. Gołosłowne
stwierdzenie o wartości gospodarczej bez dookreślenia w czym ta wartość się przejawia i
jaka ona jest, nie jest wystarczające do wykazania przesłanki posiadania wartości
gospodarczej.
Odwołujący wskazał także że w przypadku pozostałych przesłanek z art. 11 ust. 2 ustawy o
zwalczaniu nieuczciwej konkure
ncji, uzasadnienie Wykonawcy Natezja także nie wypełnia
dyspozycji art. 18 ust. 3 ustawy Pzp. Stanowi wyłącznie gołosłowne i pozbawione dowodów
oświadczenie Wykonawcy, że przedstawione informacje wypełniają ustawową definicję
tajemnicy przedsiębiorstwa. W szczególności nie przedstawiono żadnych dowodów na
potwierdzenie, że Wykonawca podjął stosowne środki mające na celu zachowanie
rzeczonych informacji w poufności. Wykonawca Natezja wspomina w uzasadnieniu
zastrzeżenia, iż obowiązują u niego określone procedury, wewnętrzne regulacje, a dostęp do
informacji poufnych jest ograniczony, jest to jednak jedynie pusta deklaracja. Sama
deklaracja, że procedury czy regulacje istnieją lub że podjęto inne odpowiednie kroki ku
temu, by zachować zastrzegane informacje w poufności, bez szczegółowych informacji na
ten temat, a w szczególności bez załączenia żadnego dowodu na potwierdzenie, że
wskazywane działania rzeczywiście mają miejsce, nie stanowi o „wykazaniu" w rozumieniu
art. 18 ust. 3 ustawy Pzp.
Odwołujący podniósł, że wobec braku wykazania przesłanek tajemnicy przedsiębiorstwa,
zastrzeżenie przez Wykonawcę Natezja poufności miało na celu wyłącznie ograniczenie
prawa konkurencji do kontroli czynności Zamawiającego i weryfikacji wyjaśnień złożonych, a
nie uniemożliwienia dostępu do informacji stanowiących rzeczywistą tajemnicę
przedsiębiorstwa. Działanie takie jest zaś naganne i nie jest obejmowane ochroną w
orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający uchybił obowiązkom ustawowym i nie dokonał
rzetelnej oceny zasadności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa przez Wykonawcę
Natezja w odniesieniu do informacji zawartych w załącznikach do pisma z dnia 14.12.2021r.,
a ostatecznie naruszył art. 18 ust. 3 w zw. z art. 74 ust. 2 pkt 1) ustawy Pzp nie
udostępniając Odwołującemu tych dokumentów.
Odwołujący podkreślił, że na wypadek nieuwzględniania powyższego zarzutu sformułował
również zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie odrzucenia ofe
rty Wykonawcy Natezja, pomimo iż Wykonawca ten nie wykazał,
iż jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny. Odwołujący wskazał, że zarzut sformułowany
został jako ewentualny na wypadek, gdyby nie został uwzględniony zarzut dotyczący
zaniechania ujawnienia
załączników do wyjaśnień złożonych przez Wykonawcę Natezja w
trybie art. 2
24 ust. 1 ustawy Pzp. Podkreślił, że zarzut powinien być oceniany dopiero po
uzyskaniu przez Odwołującego dostępu do tych informacji. Dlatego Odwołujący wniósł o
nierozpatrywanie teg
o zarzutu jako przedwczesnego z wyraźnym wskazaniem tej
okoliczności w uzasadnieniu orzeczenia w przypadku, gdyby Izba uznała za zasadny zarzut
wskazany w pkt 1 uzasadnienia.
Odwołujący sformułował również zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 3
oraz art. 15 ust. 1 pkt 1) ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Wykonawcy Natezja, pomimo iż złożona została w warunkach czynu
nieuczciwej konkurencji. Odwołujący wskazał, że podobnie jak zarzut z pkt 2) uzasadnienia,
tak i ten zarzut sformułowany został jako ewentualny na wypadek, gdyby nie został
uwzględniony zarzut dotyczący zaniechania ujawnienia załączników do wyjaśnień złożonych
przez Wykonawcę Natezja w trybie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp. Zarzut dotyczy naruszenia
art. 226 ust 1 pkt 7 w związku z art. 3 i art. 15 ust. 1 pkt 1) ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji, a zatem jest bezpośrednio powiązany z zaoferowaniem ceny za usługę
„usuwania chwastów i namułów" poniżej kosztów świadczenia, dlatego powinien być
oceniany dopiero po uzyskaniu przez Odwołującego dostępu do informacji dotyczących
kalkulacji tej ceny przez Wykonawcę Natezja. Odwołujący wniósł o nierozpatrywanie
przedmiotowego zarzutu jako przedwczesnego (z wyraźnym wskazaniem tej okoliczności w
uzasadnieniu orzeczenia) w przypadku, gdyby Izba uznała za zasadny zarzut wskazany w
pkt 1 uzasadnienia.
W konsekwencji Odwołujący podniósł zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 239 ust. 1
ustawy Pzp poprzez wybranie jako najkorzystniejszej oferty Wykonawcy Natezja oraz art. 16
i art. 18 ust. 1 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasad prowadzenia postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego. W sytuacji, gdy wybór oferty następuje w warunkach
naruszenia przepisów ustawy Pzp mających wpływ na wynik postępowania, oczywistym jest,
że i ta czynność (wybór) narusza ustawę, tj. jej art. 239 ust. 1.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Odwołanie w zakresie pierwszego zarzutu zasługuje na uwzględnienie.
Izba nie rozpoznawała zarzutów podniesionych w odwołaniu pod numerem 2 i 3
(dotyczących rażąco niskiej ceny oraz czynu nieuczciwej konkurencji), zgodnie z żądaniem
zawartym w treści odwołania.
Izba podkreśla, że zarzuty te będą mogły stać się ponownie przedmiotem odwołania w
sytuacji, gdy Odwołujący, po zapoznaniu się z całością wyjaśnień Wykonawcy Natezja
(złożonych w piśmie z 14 grudnia 2021 roku), dojdzie do przekonania, że dotychczas
podnoszone zarzuty są uzasadnione i wymagają rozpoznania przez Izbę. Zarzuty te nie
będą mogły zostać potraktowane jako podniesione po terminie. Dopiero po zapoznaniu z
wyjaśnieniami Wykonawcy Natezja, Odwołujący będzie miał możliwość pełnego dokonania
oceny prawidłowości decyzji Zamawiającego.
Zgodnie z artykułem 18 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, postępowanie o
udzielenie zamówienia jest jawne. Naczelną zasadą w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego jest jawność postępowania.
Zgodnie z artykułem 18 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, nie ujawnia się
informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł,
że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa. Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w art.
222 ust. 5
ustawy Prawo zamówień publicznych.
Powyżej zacytowany artykuł zawiera odniesienie do przepisów ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z artykułem 11 ust 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji, przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne,
technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość
gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie
są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są
łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub
rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu
utrzymania ich w poufności.
Zatem dla oceny,
czy dana informacja może zostać uznana za tajemnicę przedsiębiorstwa,
w pierwszej kolejności należy ustalić, czy informacje mają charakter techniczny,
technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa i czy posiadają wartość gospodarczą, a
jednocześnie nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem
informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób. Oznacza to, że przez tajemnicę
przedsiębiorstwa należy rozumieć tylko takie informacje, co do których wykazano, że
posiadają wartość gospodarczą i nie są powszechnie znane w kręgu osób zajmujących się
tym rodzajem informacji.
Wykonawca Natezja nie
wykazał wartości gospodarczej zastrzeganych informacji. Nie podjął
nawet próby wykazania, jaką szkodę mogłoby ponieść przedsiębiorstwo/firma w sytuacji
ujawnienia treści wyjaśnień dotyczących zaoferowanej, jawnej ceny zamówienia, składanych
wyłącznie w tym postępowaniu. Nie wskazał także, w jaki sposób konkurencja miałaby
wykorzystać te informacje. Jak trafnie podniósł w treści odwołania Odwołujący, Wykonawca
Natezja przedstawił w piśmie ogólne hasła i twierdzenia oraz dywagacje na temat rozumienia
definicji tajemnicy przedsiębiorstwa.
Wskazać należy, że nie jest istotą zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa analiza
orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej, czy sądów powszechnych, co może stanowić
tajemnicę przedsiębiorstwa, ale przedstawienie przez Wykonawcę konkretnych,
rzeczywistych faktów co do tego, że informacja posiada wartość gospodarczą oraz jest
chroniona w konkretny, szczególny sposób.
Już z tego względu informacje w postaci ogólnych wyjaśnień ceny jawnej w postępowaniu
powinny zostać udostępnione.
Wykonawca Natezja nie wykazał, aby przedstawione przez niego informacje mały charakter
techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa.
Niezależnie od powyższego należy wskazać, że informacje dostępne publicznie nie stanowią
tajemnicy przedsiębiorstwa. Trudno uznać za tajemnicę przedsiębiorstwa załączniki do
wyjaśnień przedstawione przez Wykonawcę Natezja, chociażby w postaci informacji
zawierającej tabelę przeliczeniową firmy Lotos. Trudno także uznać, aby stanowiła tajemnicę
przedsiębiorstwa informacja o jednej z cech technicznych (prędkości pracy) urządzenia
będącego w użytkowaniu wykonawcy. Taka informacja techniczna, jako jedna z
pod
stawowych, najczęściej pojawia się w folderach, ulotkach reklamowych, stronach
internetowych producentów lub jest możliwa do uzyskania przez każdy podmiot
zainteresowany. Wykonawca Natezja nie podjął nawet próby wykazania, dlaczego te
informacje miałyby w ogóle stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa.
Co więcej, żaden z załączników nie zawiera informacji ani adnotacji o tym, że jest informacją
poufną, że nie został udostępniony gdziekolwiek indziej, że nikt nie ma o nim wiedzy.
Z art. 18 ust. 3 ustawy Prawo
zamówień publicznych jednoznacznie wynika obowiązek
wykazania, iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Wykonawca
Natezja nie wykazał, aby podjął starania w celu zachowania poufności tej konkretnej
informacji. Wykonawca nie przedstawi
ł żadnego dokumentu odnoszącego się do
zastrzeżenia tajemnicy tych konkretnych informacji, które złożone zostały w postępowaniu.
Dla odmiany, w trakcie postępowania odwoławczego stworzył nowe teorie, takie jak np.
okoliczność podniesiona w piśmie z 21.01.2022 roku i w trakcie rozprawy z udziałem stron –
Wykonawca
powołał się na ustne ustalenia pomiędzy wspólnikami i główną księgową
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa. Jednak o tej okoliczności Wykonawca nie
wspomniał w treści wyjaśnień z 14 grudnia 2021 roku, co jednoznacznie potwierdza, że
nawet takich ustaleń nie było. Gdyby takie ustalenia były – Wykonawca na pewno nie
zapomniałby o nich wspomnieć w piśmie z 14 grudnia 2021 roku. Podkreślić należy, że
tajemnica przedsiębiorstwa to kwestia niezwykle istotna z punktu widzenia przedsiębiorstwa.
Aby ją zabezpieczyć, przedsiębiorcy podejmują z pewnością określone działania. Podjęcie
takich d
ziałań można wykazać. Skoro Wykonawca Natezja nie wykazał żadnych działań w
zakresie zabezpieczenia tajemnicy przedsi
ębiorstwa, to z całą pewnością takich działań nie
było. A skoro takich działań nie było, to znaczy, że nie jest to szczególna informacja dla
W
ykonawcy, a zatem złożone wyjaśnienia nie są tajemnica przedsiębiorstwa.
Niezależnie od powyższego należy podkreślić trafny argument Odwołującego, że ustne
ustalenia są czynnością niesformalizowaną i nie można im przypisać starannego działania w
celu prawidłowego zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa. Ustne ustalenia nie zapewnią,
że informacja „nie wycieknie”.
P
onadto jak wskazano powyżej, na ustalenia takie Wykonawca Natezja nie powołał się w
piśmie z 14 grudnia 2021 roku, a stosownie do zacytowanego powyżej art. 18 ust. 3 ustawy
Prawo zamówień publicznych, informacja o takich „ustaleniach” powinna zostać
przeds
tawiona najpóźniej ze złożeniem zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa. Skoro
Wykonawca Natezja nie przedstawił takiej informacji 14 grudnia 2021 roku, nie wykazał
spełnienia przesłanek tajemnicy przedsiębiorstwa (art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji).
W piśmie z 14.12.2021 r., mającym stanowić uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa w zakresie działań Wykonawcy Natezja podjętych w celu zabezpieczenia
tajemnicy przedsiębiorstwa, zostało przedstawione jedynie jedno zdanie, a w nim
Wykonawca powołał się na bliżej niesprecyzowane odwołanie. Wykonawca Natezja wskazał,
że: „Dowodzą tego obowiązujące w firmie procedury, które wynikają z regulacji
wewnętrznych, zgodnie z którymi ten rodzaj informacji, którego dotyczy odwołanie, stanowią
„dane ograniczone”, dostępne jedynie dostępnej jedynie dla ograniczonej ilości pracowników
nas
zej firmy”. Powyższe zdanie jednoznacznie wskazuje, że zdanie jest zaczerpnięte z
innego postępowania, a więc zupełnie nie odnosi się do sytuacji Wykonawcy w tym
postępowaniu. Co więcej, powyższe zdanie jednoznacznie zaprzecza twierdzeniom
Wykonawcy Natezja, bowiem w trakcie rozprawy z udziałem stron Wykonawca Natezja
twierdził, że podejmowano tylko ustne ustalenia. Tymczasem w zacytowanym fragmencie
pisma
Wykonawcy Natezja jest mowa o „procedurach, które wynikają z regulacji
wewnętrznych”. Twierdzenia Wykonawcy Natezja są sprzeczne, co stanowi kolejne
potwierdzenie, że Wykonawca ten nie wykazał jakiejkolwiek ochrony którejkolwiek z
informacji, a z całą pewnością nie wykazał spełnienia przesłanek zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa. Tym samym uznanie przez Zamawiającego, że Wykonawca Natezja
prawidłowo dokonał zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, było nieuprawnione.
Również ta okoliczność ukazuje, że Wykonawca Natezja nie podjął żadnych działań w celu
zabezpieczenia tajemnicy przedsiębiorstwa. Nie podjął żadnych działań, bowiem
zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa wyjaśnienia dotyczące ceny zaoferowanej w
postępowaniu nie są żadną tajemnicą tego Wykonawcy, a zastrzeżenie zostało przez
Wykonawcę dokonane jedynie w tym postępowaniu w celu uniemożliwienia innym
wykonawcom zapoznania się z nimi i ewentualnie dokonania weryfikacji prawidłowości oceny
Zamawiającego.
Zamawiający w trakcie rozprawy z udziałem stron wskazał, że „różny jest poziom procedury
zastrzegania tajemnicy przedsiębiorstwa, bowiem z rożnym walorem informacji możemy
mieć do czynienia. Czym innym są negocjacje a czym innym formuła np. produkcji coca-coli”.
Tymczasem Wykonawca Nate
zja nie wykonał żadnej czynności w celu ochrony informacji,
co potwierdza, że informacje nie są tajemnicą przedsiębiorstwa. Tajemnicą przedsiębiorstwa
obejmowane są takie informacje, które są rzeczywiście cenne dla wykonawcy, na których
wykonawcy szczególnie zależy. Skoro nie podjęto żadnych działań (o takich wykonawca nie
wspomniał), to znaczy, że informacja nie była chroniona, a skoro nie była chroniona, to nie
była cenna, nie stanowiła tajemnicy przedsiębiorstwa.
W ocenie Izby, zastrzeżenie jako tajemnicy przedsiębiorstwa wyjaśnień złożonych na
wezwanie Zamawiającego, dotyczących wysokości zaoferowanej ceny, miało w tym
postępowaniu na celu wyłącznie uniknięcie ewentualnej kontroli przez innych wykonawców
prawidłowości dokonania oceny tych wyjaśnień przez Zamawiającego.
Przede wszystkim zastrzegane informacje w tym postępowaniu dotyczyły kryterium oceny
ofert, tj. ceny, która podlega ocenie Zamawiającego i wpływa na wynik postępowania. Cena
zaś jest jawnym elementem postępowania.
Nie ulega wątpliwości, że wykonawcy mają prawo i możliwość obejmowania tajemnicą
przedsiębiorstwa określonych dokumentów, czy informacji. Jednak istotne znaczenie ma
okoliczność, że w takiej sytuacji wykonawcy są zobowiązani do wykazania zaistnienia
przesłanek opisanych art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Istotne
znaczenie ma także fakt, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
podstawową zasadą jest zasada jawności postępowania, która jest ważna w sytuacji, gdy
zastrzegane są informacje podlegające ocenie w ramach kryterium oceny ofert.
Zamawiający w trakcie rozprawy z udziałem stron wskazał, że w jego ocenie: „tą tajemnicą
mogło być doświadczenie, które Przystępujący uzyskał realizując zamówienia na rzecz
Zamawiającego i które dotyczy realnego zapotrzebowania na daną usługę. Zamawiający
przedstawił bowiem założenia, zaś rzeczywistość i realia od tego odbiegają”. Cytat ten
najpełniej ukazuje, że Wykonawca Natezja nie wykazał spełnienia przesłanek z art. 11 ust. 2
ustawy o zwalczaniu nieuczciw
ej konkurencji. Wykonawca powinien jednoznacznie określić,
co jest tajemnicą, która konkretnie informacja. Tymczasem skoro (jak zostało podkreślone
powyżej) Zamawiający stwierdza, co mogło być tajemnicą, a nie stwierdza co tą tajemnicą
było (i dlaczego), to oznacza, że do tej pory Zamawiający nie wie, co rzeczywiście stanowiło
tajemnicę przedsiębiorstwa Wykonawcy Natezja. Tym samym, Wykonawca Natezja nie
wykazał spełniania przesłanek z art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Powyżej przytoczone stanowisko Zamawiającego (wyrażone w trakcie rozprawy z udziałem
stron) jest bardzo istotne także dlatego, że Zamawiający potwierdza, że za swoje „know –
how” Wykonawca Natezja być może uznawał wiedzę o realnym zapotrzebowaniu
Zamawiającego na daną usługę. Zamawiający wprost przyznał, że w SWZ przedstawił
założenia, zaś rzeczywistość i realia od tego odbiegają. Podkreślić należy, że Zamawiający
jest (i był) zobowiązany do prawidłowego, rzetelnego przedstawienia wykonawcom informacji
o zakresie prze
dmiotu zamówienia w celu prawidłowej, równej wyceny usługi (dokonywanej
przez wykonawców w postępowaniu), również celem zapewnienia równości wykonawców w
postępowaniu. Tymczasem w niniejszym postępowaniu (jak wynika z powyższego
twierdzenia Zamawiającego) tylko jednemu z wykonawców znany był rzeczywisty, realny
zakres usługi i tę informację wykonawca zamierzał objąć tajemnicą przed innymi
wykonawcami.
Zamawiający jest podmiotem publicznym, zatem jawne są m. in. informacja o wartości
wykonywanej usługi oraz o zakresie wykonanej usługi, informacje dotyczące umowy o
zamówienie publiczne i jej zrealizowania. Powinny być tym bardziej jawne, gdy stanowić
mogły podstawę dla wyceny dokonywanej przez wykonawców (rzeczywiste dane w zakresie
usług wchodzących w zakres opisu przedmiotu zamówienia).
Tym bardziej, zakres i wartość usługi (i wchodzących w jej zakres pojedynczych usług), która
była realizowana na rzecz podmiotu publicznego, nie stanowi tajemnicy przedsiębiorstwa.
Z zacytowanego powyżej art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wynika,
że uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania powinien wykazać, że podjął
przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania informacji w poufności.
Tymczasem Wykonawca Natezj
a nie przedstawił żadnych dowodów na ochronę tej
konkretnej, ważnej dla niego informacji w postaci wyjaśnień, złożonych w niniejszym
postępowaniu.
Wykonawca Natezja w trakcie rozprawy z udziałem stron wyjaśnił, że w piśmie z 21 stycznia
2022 roku doprecyz
ował swoje stanowisko. Tymczasem przepis ustawy jest jednoznaczny:
wykonawca jest zobowiązany wykazać zasadność tajemnicy przedsiębiorstwa wraz z
przekazywanymi informacjami zastrzeganymi jako tajemnica przedsiębiorstwa. Nie jest
uprawnione późniejsze „doprecyzowywanie”, a w rzeczywistości przedstawianie nowych
okoliczności czy argumentacji, gdyż to Zamawiający dokonuje badania tajemnicy
przedsiębiorstwa na etapie badania ofert. Izba jedynie ocenia zasadność dokonanej przez
Zamawiającego oceny na podstawie zgromadzonego przez Zamawiającego materiału.
Zasadny zatem jest zarzut Odwołującego naruszenia przez Zamawiającego art. 18 ust. 3 w
zw. z art. 74 ust. 2 ustawy Prawo z
amówień publicznych oraz w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy o
zwalczaniu nieuczciwej konkure
ncji poprzez zaniechanie ujawnienia (udostępnienia
Odwołującemu) załączników do wyjaśnień Wykonawcy Natezja z dnia 14.12.2021r.,
złożonych w odpowiedzi na wezwanie w trybie art. 224 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych,
a zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa, pomimo iż Wykonawca ten
nie dokonał skutecznego zastrzeżenia informacji tam zawartych.
W konsekwencji uwzględnienia powyższego zarzutu, za zasadny należało także uznać
zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 16 i art. 18 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych,
poprzez naruszenie zasad prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku na podstawie
art. 55
7 oraz art. 574, 575 ustawy z 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz.
2019 ze zm.) oraz w oparciu o przepisy §5 pkt 1 oraz §5 pkt 2b), §7 ust. 1 pkt 1)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), zaliczając w poczet kosztów
postępowania uiszczony przez Odwołującego wpis od odwołania oraz koszty z tytułu
zastępstwa procesowego pełnomocnika Odwołującego.
Przewodniczący: ………………………..