KIO 70/22 WYROK dnia 27 stycznia 2022 r.

Stan prawny na dzień: 14.02.2022

KIO 70/22 

Sygn. akt: KIO 70/22 

WYROK 

z dnia 27 stycznia 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  w składzie: 

Przewodniczący:     Klaudia Szczytowska-Maziarz 

Protokolant:            

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  27  stycznia  2022  r.  w  Warszawie  odwo

łania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  10  stycznia  2022  r.  przez 

wykonawc

ę  Sign  Polska  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością,  ul.  Władysława 

Szafera  3/5/7,  71-245  Szczecin 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zakład 

Gospodarowania Nie

ruchomościami w Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy, ul. Irysowa 

19, 02-660 Warszawa 

orzeka: 

oddala odwołanie, 

kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę 

Sign Polska 

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnościąul. Władysława Szafera 

3/5/7,  71-245  Szczecin  i  zalicza 

w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego 

kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną 

przez tego wykonawcę tytułem wpisu od odwołania. 


KIO 70/22 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  –  w 

terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      …………………………….. 


KIO 70/22 

U z a s a d n i e n i e 

W  odniesieniu  do  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  usługi 

społeczne  –  wykonywanie  usług  ochrony  obiektów  znajdujących  się  na  terenie  ZGN  

w  Dzielnicy  Mokotów  m.st.  Warszawy,  Zakład  Gospodarowania  Nieruchomościami  w 

Dzielnicy Mokotów m. st. Warszawy ul. Irysowa 19, 02-660 Warszawa (dalej „zamawiający”), 

prowadzonego  przez  wskazany  podmiot  wykonawca 

Sign  Polska  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością,  ul.  Władysława  Szafera  3/5/7,  71-245  Szczecin    (dalej  „odwołujący”) 

złożył odwołanie od: 

wy

boru jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej 

przez Agencję Ochrony MK Sp. z o.o. (dalej „Agencja MK”) i zaniechania odrzucenia 

oferty  tego  wykonawcy  jako  niezgodnej  z  ustawą,  zawierającej  rażąco  niską  cenę, 

której złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, 

zaniechania odrzucenia oferty Agencji MK, 

zaniechania 

dokonania 

pogłębionej, 

merytorycznej  oceny  wyjaśnień  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny  złożonych  przez 

Agencję MK, 

zaniechania  odrzucenia  oferty  konsorcjum  w 

firm 

składzie: 

Security 

Emporio  

Sp. z o.o. Sp. k., Emporio Sp. z o.o. oraz 

Vigor Security Sp. z o.o. (dalej „konsorcjum 

Emporio”)  jako  oferty  niezgodnej  z  ustawą,  zawierającej  rażąco  niską  cenę,  której 

złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, 

zaniechania 

dokonania 

pogłębionej, 

merytorycznej  oceny  wyjaśnień  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny  złożonych  przez 

konsorcjum Emporio, 

zaniechania  wyboru  oferty  odwołującego  jako 

najkorzystniejszej. 

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów  ustawy  

z  dnia 

z  dnia 11  września 2019  r.  Prawo zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.,  poz. 

1129 ze zm.) 

[dalej „ustawa Pzp”]: 

1.  art.  224  ust.  5  i  ust.  6  w  zw.  z  art.  226  ust.  1  pkt  8,  poprzez  zaniechanie 

przeprowadzenia  przez 

zamawiającego  pogłębionej,  merytorycznej  oceny  wyjaśnień 

złożonych  przez  Agencję  MK  i  poprzestanie  na  jedynie  formalnej  ich  ocenie,  co 

doprowadziło do zaniechania odrzucenia oferty Agencji MK mimo, że wykonawca ten 


KIO 70/22 

jedynie w sposób formalny dopełnił procedury wyjaśnienia i nie obalił domniemania, 

że cena jego oferty jest rażąco niska, 

2.  art.  224  ust.  5  i  ust.  6  w  zw.  z  art.  226  ust.  1  pkt  8,  poprzez  zaniechanie 

przeprowadzenia przez zamawiającego  pogłębionej,  merytorycznej  oceny  wyjaśnień 

złożonych przez konsorcjum Emporio i poprzestanie na jedynie formalnej ich ocenie, 

co  doprowadziło  do  zaniechania  odrzucenia  oferty  konsorcjum  Emporio  mimo,  że 

wykonawca ten jedynie w sposób formalny dopełnił procedury wyjaśnienia i nie obalił 

domniemania, że cena jego oferty jest rażąco niska, 

3.  art. 204 ust. 1 oraz art. 226 ust. 1 pkt 7) w zw. z art. 16 ust. 1 oraz art. 3 ust. 1 ustawy 

z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  (dalej  „uznk”), 

poprzez  wybór  oferty  Agencja  MK  jako  najkorzystniejszej  i  zaniechanie  odrzucenia 

oferty  tego  wykonawcy  pomimo,  że  złożona  oferta  powinna  zostać  odrzucona, 

ponieważ  jej  złożenie  stanowiło  czyn  nieuczciwej  konkurencji  polegający  na 

utrudnianiu dostępu do rynku innym wykonawcom, poprzez oferowanie usług poniżej 

kosztów  ich  realizacji,  gdyż  zaoferowana  cena  nie  pozwala  na  pokrycie  wszystkich 

kosztów związanych z realizacją przedmiotu umowy, 

4.  art.  226  ust.  1  pkt  7)  Pzp  w  zw.  z  art.  16  ust.  1  oraz  art.  3  ust.  1  uznk,  poprzez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  konsorcjum  Emporio  p

omimo,  że  złożona  oferta 

powinna  zostać  odrzucona,  ponieważ  jej  złożenie  stanowiło  czyn  nieuczciwej 

konkurencji  polegający  na  utrudnianiu  dostępu  do  rynku  innym  wykonawcom, 

poprzez oferowanie usług poniżej kosztów ich realizacji, gdyż zaoferowana cena nie 

pozwala na pokrycie wszystkich kosztów związanych z realizacją przedmiotu umowy, 

5.  art.  224  ust.  1,  ust.  5  i  ust.  6  w  zw.  z  art.  16  pkt  1)  i  art.  226  ust.  1  pkt  8),  poprzez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  Agencję  NIK  w  sytuacji,  gdy  zawiera 

ona 

rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  gdyż 

zaoferowane  przez  tego  wykonawcę  stawki  roboczogodziny  są  niższe  od 

minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  w  2022  roku  ustalonego  na  podstawie 

właściwych przepisów, 

6.  art.  224  ust.  1,  ust.  5  i  ust.  6  w  zw.  z  art.  16  pkt  1)  i  art.  226  ust.  1  pkt  8),  poprzez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  konsorcjum  Emporio  w  sytuacji,  gdy 

zawiera  ona  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia, 

gdyż  zaoferowane  przez  tego  wykonawcę  stawki  roboczogodziny  są  niższe  od 

minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  w  2022  roku  ustalonego  na  podstawie 

właściwych przepisów, 

art. 16 pkt 1) Pzp w zw. z art. 204 ust. 1, poprzez wybór jako najkorzystniejszej oferty 

Agencji  MK  podlegającej  odrzuceniu  i  zaniechanie  przeprowadzenia  procedury 


KIO 70/22 

rzetelnego  badania  ofert  w  sposób  gwarantujący  zachowanie  zasad  uczciwej 

konkurencji i równego traktowania wykonawców, 

8.  art.  16  pkt  1),  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  konsorcjum  Emporio 

podlegającej  odrzuceniu  i  zaniechanie  przeprowadzenia  procedury  rzetelnego 

badania  ofert 

w  sposób  gwarantujący  zachowanie  zasad  uczciwej  konkurencji  i 

równego traktowania wykonawców. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz o nakazanie zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru oferty Agencji MK jako najkorzystniejszej, 

odrzucenia  oferty  Agencji  MK  jako  zawierającej  rażąco  niską  cenę  i  której 

złożenie stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji, 

odrzucenia oferty  konsorcjum  Emporio jako  zawierającej  rażąco  niską cenę i 

k

tórej złożenie stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji, 

ewentualnie 

ponownego  przeprowadzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert,  w  tym 

odrzucenia oferty Agencji MK i oferty konsorcjum Emporio, a w konsekwencji wybór 

oferty odwołującego jako najkorzystniejszej zgodnie z warunkami SWZ, 

ewentualnie 

w  przypadku  przyjęcia,  iż  oferta  Agencja  MK  nie  podlega  odrzuceniu, 

wezwanie  Agencji  MK  do  ponownego  wyjaśnienia  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny, 

poprzez  złożenia  rzetelnych  i  szczegółowych  wyjaśnień  w  zakresie  zaoferowanej 

ceny w trybie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp, w tym art. 224 ust. 3 pkt 4 ustawy Pzp, 

ewentualnie 

w przypadku przyjęcia, iż oferta konsorcjum Emporio nie podlega odrzuceniu, 

wezwanie konsorcjum Emporio do ponownego wyjaśnienia w zakresie rażąco niskiej 

ce

ny,  poprzez  złożenia  rzetelnych  i  szczegółowych  wyjaśnień  w  zakresie 

zaoferowanej  ceny  w  trybie  art.  224  ust.  1  ustawy  Pzp,  w  tym  art.  224  ust.  3  pkt  4 

ustawy Pzp. 

W  odniesieniu  do  rażąco  niskiej  ceny  w  stosunku  do  kosztów  realizacji  przedmiotu 

zamówienia i niezgodności oferty z ustawą w zakresie minimalnego wynagrodzenia za pracę 

odwołujący podał, że zamawiający wymagał zatrudnienia pracowników na podstawie umowy 

o  pracę  oraz,  aby  wykonawca  dysponował  minimum  27  osobami  z  doświadczeniem  

i  kwalifikacjami 

w  wykonywaniu  usług  ochrony,  odpowiadającymi  rodzajem  przedmiotowi 

zamówienia.  Wskazał,  że  zamawiający  dopuścił  do  realizacji  usług  pracowników  

z orzeczeniem o niepełnosprawności, tym samym dając możliwość obniżenia kosztów pracy, 


KIO 70/22 

poprzez  zatrudnienie  pra

cowników  z  orzeczeniem  o  niepełnosprawności  i  skorzystania  

z idących za tym dofinansowań z PFRON. 

Podał także, że usługa realizowana jest w okresie od 31.12.2021 r. do 31.03.2023 r. 

oraz, że zamawiający określił, co do sposobu obliczenia ceny, że stawka osobo / roboczo / 

godziny musi uwzględniać całkowity koszt wykonania przedmiotu zamówienia w tym również 

wszelkie  koszty  towarzyszące  wykonaniu  usług  i  musi  uwzględniać  wszelkie  czynności 

niezbędne do wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z pkt 5 SWZ. 

Po

dkreślił, że zamawiający zastrzegł, że ceny określone przez wykonawcę w ofercie 

nie będą zmieniane w toku realizacji zamówienia i nie będą podlegały waloryzacji. 

Wskazał nadto, że zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 14 września 2021 r. 

w  sprawie  wys

okości  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  oraz  wysokości  minimalnej 

stawki  godzinowej  w  2022  roku,  ustalono  obowiązujące  od  1  stycznia  2022  r.  minimalne 

wynagrodzenie za pracę w wysokości 3.010.00 zł brutto.  

Podniósł, że z uwagi na fakt, że zamawiający wykluczył możliwość waloryzacji ceny, 

wy

konawcy,  kalkulując  swoją  cenę  ofertową  powinni  wziąć  pod  uwagę  także  zwiększenie 

kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników na podstawie umowy o pracę przez okres 

styczeń  –  marzec  2023  roku.  Oświadczył,  że  bazując  na  zapowiedziach  programów 

rządowych, w 2024 roku wynagrodzenie minimalne ma osiągnąć poziom 4.000,00 zł brutto, 

toteż wzrost wynagrodzenia w 2023 roku do poziomu około 3.500,00 – 3.600,00 zł brutto (lub 

wyżej) należy uznać za realny. 

Zaznaczył,  że  w  związku  z  tym,  że  termin  składania  ofert  mijał  3  grudnia  2021  r., 

minimalne  wynagrodzenie  znane  było  już  w  dniu  składania  ofert,  co  wyklucza  potencjalne 

twierdzenia wykonawców o braku możliwości uwzględnienia tych wartości w ofercie. 

Przedstawił  wyliczenie  kosztów  zatrudnienia  pracowników,  uznając  za  minimalne 

koszty w wysokości: 

✓ 

płaca brutto – 3 256,44 zł, 

✓  koszty uzyskania przychodu 

– 259,00 zł 

✓  ulga podatkowa 

– 425,00 zł 

✓  skala podatkowa 

– 17% 

✓  podstawa opodatkowania do ubezpieczenia zdrowotnego 

– 2 817,74 zł 

✓  podstawa opodatkowania 

– 2 568,00 zł 

✓  zaliczka podatku 

– 0,00 zł 

✓ 

wypłata netto – 2 564,15 zł 

✓ 

składka wypadkowa (0,93) firmy oraz razem – 30,37 zł 

✓ 

składki emerytalna (19,52) odpowiednio pracownika i firmy oraz razem – 318,71 zł, 318,71 zł 

oraz 637,41 

zł 


KIO 70/22 

✓ 

składki rentowe (8,00) odpowiednio pracownika i firmy oraz razem – 49,98 zł i 212,25 zł oraz 

261,23 zł 

✓ 

składka chorobowe (2,45) pracownika oraz razem – 80,00 zł oraz 80,00 zł 

✓ 

składka fundusz pracy (2,45) firmy oraz razem – 80,00 zł oraz 80,00 zł 

✓ 

składka zdrowotna (9,00) pracownika oraz razem – 253,60 zł oraz 253,60 zł 

✓ 

składka FGŚP (0,10) firmy oraz razem – 3,27 zł oraz 3,27 zł 

✓ 

ilość dni urlopu – 26 

✓ 

ilość dni zwolnienia – 1, 

✓ 

zastępstwa urlopowe – 403,42 zł, 

a także  

✓ 

ilość godzinnych nocnych – 71, godziny nocne – 255,44 zł. 

Oświadczył, że w wyliczeniach nie uwzględnił kosztów składki na PPK, wskazując, że 

nieprzystąpienie  do  PPK  warunkowane  jest  odebraniem  od  wszystkich  pracowników 

oświadczeń o braku chęci uczestniczenia w PPK. 

Na 

podstawie  swoich  wyliczeń  podał,  że  minimalne  koszty  związane  jedynie  

z  zatrudnieniem  pracownika  (bez  pozostałych  kosztów,  które  należy  uwzględnić  przy 

wyliczeniu oferty aby była ona zgodna z SWZ) to według wyliczeń odwołującego: 

❖ 

w przypadku pracownika bez orzeczenia o niepełnosprawności – 25,78 zł, 

❖  w 

przypadku pracownika z lekkim stopniem niepełnosprawności – 23,13 zł. 

Stwierdził,  że  oferty  wykonawców  Agencja  MK  oraz  konsorcjum  Emporio  zawierają 

stawki, które nie pozwalają nawet na pokrycie kosztów minimalnego wynagrodzenia za pracę 

obowiązującego w 2022 roku i z tego względu winny ulec odrzuceniu na podstawie art. 226 

ust. 1 pkt 8 Pzp, czyli z uwagi na nieważność na podstawie odrębnych przepisów.  

Powołał się na wyrok KIO z dnia 19 kwietnia 2021 roku sygn. akt KIO 702/21, zgodnie 

z  którym  „Zamawiający  nie  może  odrzucić  oferty  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  1  p.z.p.  z 

uwagi  na  zastosowanie  stawki  wynagrodzenia  niższej  niż  wynikająca  z  przepisów  o 

minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Ta okoliczność, może stanowić przesłankę odrzucenia 

oferty  na  podstawie  a

rt.  89  ust.  1  pkt  4  p.z.p.  Nawet  gdyby  przyjąć,  że  w  postępowaniu 

mielibyśmy do czynienia ze stawką jednostkową nie uwzględniającą założeń wynikających z 

przepisów  o  minimalnym  wynagrodzeniu  za  pracę,  to  podstawą  działań  Zamawiającego 

powinie

n  być  art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp,  nie  zaś  art.  89  ust.  1  pkt  1  p.z.p.,  z  którego 

wynika, że ofertę odrzuca się, jeżeli jest niezgodna z ustawą, przez co rozumie się przepisy 

ustawy z 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych i przepisów wykonawczych do ustawy, a nie 

przepisy innych regulacji rangi ustawowej.

”  

Uzupełnił,  że powyższe stanowisko zachowuje  aktualność  także na gruncie obecnie 

obowiązującej  ustawy  Pzp  z  uwagi  na  analogiczne  brzmienie  obecnie  obowiązującego 

przesłanek odrzucenia oferty z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp. 


KIO 70/22 

Podniósł,  że  wobec  zakończenia  realizacji  usługi  w  marcu  2023  roku,  kalkulując 

stawkę  na  styczeń  –  marzec  2023,  uwzględniając  tendencję  podwyższania  corocznie 

minimalnego wynagrodzenia, należało uwzględnić wzrost kosztów w 2023 roku (przy braku 

waloryzacji).  Skoro  zatem  Agencja  NIK  i  konsorcjum  Emporio 

–  wywodził  odwołujący  –  nie 

są w stanie zapewnić pokrycia wynagrodzenia pracowników według kosztów znanych już w 

2022  roku,  to  trudno  za  realne  uznać,  że  pozwolą  one  sprostać  stawkom,  które  będą 

obowiązywać w 2023 roku. 

Stanął  na  stanowisku,  że  nie  jest  możliwe  dodatkowe  ograniczenie  kosztów 

„pracowniczych”  poprzez  skierowanie  pracowników  z  umiarkowanym  i  znacznym  stopniem 

niepełnosprawności  z  uwagi  na  dodatkowe  wymogi  związane  z  zatrudnieniem  takich 

pracowników. postanowienia. 

Stwierdził,  że  w  art.  4  ust.  2  ustawy  z  dnia  27  stycznia  1997  roku  o  rehabilitacji 

zawodowej  i  społecznej  oraz  zatrudnianiu  osób  niepełnosprawnych  przyjęto,  że  „Do 

umiarkowanego  stopnia  niepełnosprawności  zalicza  się  osobę  z  naruszoną  sprawnością 

organizmu, niezdolną do pracy albo zdolną do pracy jedynie w warunkach pracy chronionej 

lub  wymagającą  czasowej  albo  częściowej  pomocy  innych  osób  w  celu  pełnienia  ról 

społecznych. ”, zaś zgodnie z pkt 4 ust. 1 „Do znacznego stopnia niepełnosprawności zalicza 

się  osobę  z  naruszoną  sprawnością  organizmu,  niezdolną  do  pracy  albo  zdolną  do  pracy 

jedynie w warunkach pracy chronionej i wymagającą, w celu pełnienia ról społecznych, stałej 

lub  długotrwałej  opieki  i  pomocy  innych  osób  w  związku  z  niezdolnością  do  samodzielnej 

egzystencji.

” 

Podał  także,  że  zaliczenie  do  znacznego  albo  umiarkowanego  stopnia 

niepełnosprawności  osoby  nie  wyklucza  możliwości  zatrudnienia  tej  osoby  u  pracodawcy 

niezapewniającego warunków pracy chronionej, w przypadkach: 

przystosowania  przez  pracodawcę  stanowiska  pracy  do  potrzeb  osoby 

niepełnosprawnej, 

zatrudnienia w formie telepracy. 

Skonstatował,  że  Agencja  MK  i  konsorcjum  Emporio  powinny  być  zakładem  pracy 

chronionej  lub  aktywności  zawodowej,  a  według  wiedzy  odwołującego  nie  są,  lub 

przystosować stanowiska pracy dla wszystkich osób w odpowiednie sprzęty typu: pochylnie, 

windy  dla  niepełnosprawnych,  poręcze  wzdłuż  tras  patrolowania,  łazienki  dla 

niepełnosprawnych i uczynić teren obiektów zamawiającego terenem aktywności zawodowej 

osób niepełnosprawnych. 

Oświadczył,  ze  z  wiedzy  odwołującego  wynika,  że  obiekty  zamawiającego  nie  są 

przystosowane  do  pracy  takich  osób  i  w  jego  ocenie  nie  było  intencją  zamawiającego 

uczynienie obiektów zamawiającego terenem aktywności zawodowej niepełnosprawnych. 

Uzupełnił, że zgodnie z art. 15 i 17 ustawy o rehabilitacji: 


KIO 70/22 

o  c

zas  pracy  osoby  niepełnosprawnej  nie  może  przekraczać  8  godzin  na  dobę  i  40 

godzin tygodniowo, 

o  c

zas  pracy  osoby  niepełnosprawnej  zaliczonej  do  znacznego  lub  umiarkowanego 

stopnia  niepełnosprawności  nie  może  przekraczać  7  godzin  na  dobę  i  35  godzin 

tygodniowo, 

o  o

soba  niepełnosprawna  nie  może  być  zatrudniona  w  porze  nocnej  i  w  godzinach 

nadliczbowych, 

o  o

soba  niepełnosprawna  ma  prawo  do  dodatkowej  przerwy  w  pracy  na  gimnastykę 

usprawniającą  lub  wypoczynek;  czas  przerwy  wynosi  15  minut  i  jest  wliczany  do 

czasu pracy. 

Zdaniem  odwołującego  wskazane  ograniczenia  powodują  potencjalnie  konieczność 

z

większenia  ilości  etatów  do  realizacji  przedmiotu  umowy,  ponieważ  co  do  zasady 

z

amawiający  wymagał  realizacji  ochrony  obiektów  w  zakresie  przekraczającym  ww.  normy 

godzinowe, a w niektórych przypadkach wymagał w ogóle całodobowej ochrony obiektów. 

Uzupełnił,  że  osoby  te  mają  także  dodatkowe  wymiary  urlopu  (art.  19  i  20  ustawy  

o  rehabilitacji),  tj.  osobie  zaliczonej  do  znacznego  lub  umiarkowanego  stopnia 

niepełnosprawności  przysługuje  dodatkowy  urlop  wypoczynkowy  w  wymiarze  10  dni 

roboczych  w  roku  kalendarzowym;  urlop 

nie  przysługuje  jednak  osobie  uprawnionej  do 

urlopu  wypoczynk

owego  w  wymiarze  przekraczającym  26  dni  roboczych  lub  do  urlopu 

dodatkowego  na  podstawie  odrębnych  przepisów,  a  nadto,  że  osoby  o  znacznym  lub 

umiarkowanym  stopniu  niepełnosprawności  mają  prawo  do  zwolnienia  od  pracy  z 

zachowaniem prawa do wynagrodzenia: 

o  w wymiarze do 21 dni roboczych w celu uczestniczenia w turnusie rehabilitacyjnym, 

nie częściej niż raz w roku,  

w  celu  wykonania  badań  specjalistycznych,  zabiegów  leczniczych  lub 

usprawniających,  a  także  w  celu  uzyskania  zaopatrzenia  ortopedycznego  lub  jego 

naprawy, jeżeli czynności te nie mogą być wykonane poza godzinami pracy. 

Podniósł,  że  realizacja  zamówienia  wymaga  uwzględnienia  szeregu  kosztów 

dodatkowych,  tj. 

wyposażenia  chronionych  budynków  w  system  przeciwnapadowy  radiowy 

na  czas  realizacji  przedmi

otu  zamówienia  oraz  wyposażenia  osób  pełniących  ochronę  

i  wyznaczonych  pracowników  zamawiającego  (8  osób)  w  przyciski  anty-napadowe 

współdziałające  z  zainstalowanym  systemem  przeciw-napadowym  oraz  dodatkowo  osób 

pełniących  ochronę  w  środki  łączności  bezprzewodowej,  zapewnienia  transmisji  sygnału 

alarmowego wyemitowanego przez osoby pełniące ochronę lub wyznaczonych pracowników 

z

amawiającego z chronionych obiektów do patroli interwencyjnych przez 24 godziny na dobę 


KIO 70/22 

w  okresie  wykonywania  zamówienia  w  celu  powiadomienia  o  zaistniałym  zagrożeniu  

i konieczności podjęcia interwencji przez ww. patrole interwencyjne. 

Wskazał,  że  wykonawca  musi  dysponować  odpowiednim  potencjałem  technicznym, 

tj.  systemem  radiowym  do  monitorowania  chronionych  obiektów  wraz  z  transmisją  sygnału 

alarmowego wyemitowanego przez pracowników ochrony z chronionych obiektów do patroli 

interwencyjnych  i  zmotoryzowanymi  patrolami  interwencyjnymi  wypos

ażonymi  w  środki 

łączności bezprzewodowej z czasem reakcji patrolu 15 minut w dzień i 8 minut w nocy oraz 

zobowiązać  się  do  zapewnienia  transmisji  sygnału  alarmowego  wyemitowanego  przez 

pracowników  ochrony  z  chronionych  obiektów  do  patroli  interwencyjnych  przez  24  godziny 

na dobę w okresie wykonywania zamówienia w celu powiadomienia o zaistniałym zagrożeniu  

i konieczności podjęcia interwencji przez ww. patrole interwencyjne. 

Podał następujące koszty dodatkowe: 

ilość 

koszt 

razem na kontrakt 

podjazdy między 19 a 6 

30,00 zł 

370 575,00 zł 

napadówka na każdym obiekcie 

2 700,00 zł 

łączność bezprzewodowa 

zł 

badania lekarskie 

1 600,00 zł 

materiały eksploatacyjne 

zł 

2 razy w mi

esiącu wezwanie GI 

13 500,00 zł 

Razem 

425,00 zł 

Per rbh 

5,02 zł 

Wskazał,  że  koszt  roboczogodziny,  przy  uwzględnieniu  wszelkich  wymogów  SWZ,  

a także wymogów związanych z zatrudnieniem pracowników kształtując się następująco: 

❖ 

w przypadku pracownika bez orzeczenia o niepełnosprawności – 30,80 zł, 

❖  w przypadku pracownika z I grupa 

niepełnosprawności – 28,15 zł. 

Stanął  na  stanowisku,  że  nawet  przy  uwzględnieniu  minimalnych  kosztów 

zatrudnienia pracowników na podstawie umowy o pracę obowiązujących od 2022 roku oraz 

kosztów  związanych  z  realizacją  usługi  stawki  wykonawcy  Agencja  MK  i  konsorcjum 

Emporio 

są niemożliwe do realizacji, a cenę należy uznać za rażąco niską. 


KIO 70/22 

Stwierdził,  że  oferta z  rażąco  niską ceną  to  oferta zawierająca  cenę niewiarygodną, 

nierealistyczn

ą  w  porównaniu  do  cen  rynkowych  podobnych  zamówień,  to  jest  ceną, 

wskazującą  na  fakt  wykonania  zamówienia  poniżej  kosztów  wytworzenia  przedmiotu 

zamówienia,  która  nie  pozwala  na  realizację  zamówienia.  Punktem  odniesienia  dla  oceny, 

czy cena jest rażąco niska, jest przedmiot zamówienia i jego wartość. Nie oznacza to jednak, 

że  każda  oferta  z  ceną  niższą  od  wartości  zamówienia,  powiększonej  o  podatek  VAT, 

zawiera rażąco niską cenę. 

Stwierdził  nadto, że gdyby okazało się, że Agencja MK planowała dokonać obniżenia 

stawki  z  powodu  skierowania  do  wykonania  zadania  osób  posiadających  orzeczoną 

niepełnosprawność,  a  następnie  wykonywać  zamówienie  osobami  pełnosprawnymi  to 

należałoby  to  traktować  jako  czyn  nieuczciwej  konkurencji  zgodnie  z  art.  15  ust.  1  pkt  1 

ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  który  prowadzić 

powinien do odrzucenia oferty.  

N

awet  gdyby  przyjąć  –  wywodził  odwołujący  –  że  możliwe  jest  obniżenie  kosztów 

pracowniczych  z  uwagi  na  możliwość  uzyskania  dofinansowania  z  PFRON,  to  stawki  

ww.  wykonawców  pozwalają  wprawdzie  na  pokrycie  kosztów  zatrudnienia,  jednakże  nie 

pozwala

ją  na  uwzględnienie  dodatkowych  kosztów  związanych  z  realizacją  przedmiotu 

zamówienia, co zgodnie z SWZ powinno zostać objęte kalkulacją. 

Podkreślił,  że  aby  cena  nie  była  kwalifikowana  jako  rażąco  niska,  po  poniesieniu 

wszystkich  kosztów  powinna  pozwolić  na  osiągnięcie  zysku  przez  wykonawcę,  czego  ani 

oferta wykonawcy Agencj

a MK, ani konsorcjum Emporio nie spełnia. 

Stwierdził, że potencjalne zastosowanie niższej stawki wynagrodzenia niż minimalne 

oznacza niezgodność oferty z ustawą, a tym samym konieczność jej odrzucenia. 

W  odniesieniu  do  zaniechanie  przeprowadzenia  przez  za

mawiającego  pogłębionej, 

merytorycznej  oceny  wyjaśnień  złożonych  przez  wykonawców  odwołujący  uznał,  że 

zamawiający  poprzestał  na  jedynie  formalnej  ich  ocenie,  co  doprowadziło  do  zaniechania 

odrzucenia  ofert  ww.  wykonawców,  mimo  że  jedynie  w  sposób  formalny  dopełnili  oni 

procedury wyjaśnienia i nie obalili domniemania, że cena ich oferty są rażąco niskie. 

Wskazał,  że  w  zamówieniach  związanych  z  ochroną  fizyczną  osób  i  mienia 

niekwestiono

waną  okolicznością  jest,  że  koszt  związany  z  zatrudnieniem  jest 

najistot

niejszym  elementem  cenotwórczym,  który  ma  wpływ  na  całkowitą  oferowaną  cenę; 

wyjaśnienia  mogą  dotyczyć  zgodności  z  przepisami  dotyczącymi  kosztów  pracy,  których 

wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za 

pracę albo minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 

10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207) 


KIO 70/22 

lub  przepisów  odrębnych  właściwych  dla  spraw,  z  którymi  związane  jest  realizowane 

zamówienie. 

Powołał się na orzecznictwo KIO dotyczące cech, jakie muszą posiadać wyjaśnienia 

w zakresie rażąco niskiej ceny, aby obalały domniemanie powstałe na skutek wezwania do 

wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny  –  wyrok  z  dnia  13  lipca  2021  r.,  sygn.  akt:  KIO  1679/21: 

Złożone przez wykonawcę wyjaśnienia w zakresie ceny oferty lub kosztu, lub ich istotnych 

części  składowych,  winny  być  konkretne,  wyczerpujące  i  rozwiewające  wątpliwości 

zamaw

iającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z 

wyma

ganiami  określonymi  w  dokumentach  zamówienia  lub  wynikającymi  z  odrębnych 

przepisów.  To  na  wykonawcy  ciąży  obowiązek  wykazania,  jakie  obiektywne  czynniki 

pozwoliły mu na obniżenie ceny oferty oraz w jakim stopniu dzięki tym czynnikom cena oferty 

została  obniżona.  Powyższe  ma  bardzo  istotne  znaczenie,  ponieważ  to  wyłącznie  na 

podstawie  złożonych  wyjaśnień  Zamawiający  dokonuje  oceny  czy  oferta  zawiera  rażąco 

niską cenę lub koszt, czy też rażąco niskie ich istotne części składowe. Efektem składanych 

wyjaśnień  ma  być  stworzenie  podstaw  do  uznania  przez  zamawiającego,  że  podejrzenie 

dotyczące  rażąco  niskiej  ceny  oferty  nie  było  uzasadnione.  Podkreślić  trzeba,  iż  nie  tylko 

nieudzielenie  wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie  skutkować  będzie  koniecznością 

odrzucenia  ofe

rty,  ale  także  złożenie  takich  wyjaśnień,  które  nie  uzasadniają  podanej  w 

ofercie ceny (por. art. 224 ust. 6 p.z.p.). (.. .) 

Wezwanie do wyjaśnienia ceny oferty co do zasady jest konsekwencją stwierdzenia faktu, że 

cena ta  w  sposób  zauważalny  odbiega od  wartości  zamówienia czy  średniej  arytmetycznej 

cen  innych  ofert.  W  odpowiedzi  na  takie  wezwanie  wykonawca  zobowiązany  jest  zatem 

wyjaśnić  w  sposób  szczegółowy  i  konkretny,  że  zaoferowana  cena  gwarantuje  należytą 

realizację całego zamówienia, uwzględnia wszelkie niezbędne do tego elementy, jak również 

wykazać  dlaczego  był  w  stanie  zaoferować  cenę  na  takim,  a  nie  innym  poziomie,  czyli 

poziomie  odbiegającym od  wartości  zamówienia  lub  cen  innych  złożonych w  postępowaniu 

ofert. Podkreślić przy tym trzeba, że nie jest wystarczające samo powołanie się na istnienie 

tego rodzaju okoliczności, lecz konieczne jest wykazanie w sposób mierzalny, jak wpływają 

one  na  obniżenie  kosztów  realizacji  zamówienia,  jakie  mają  przełożenie  na  poszczególne 

elementy  składowe  ceny.  Nie  mniej  istotne  znaczenie  ma  również  ustawowy  obowiązek 

złożenia  dowodów  w  zakresie  wyliczenia  ceny  lub  kosztu,  lub  ich  istotnych  części 

składowych.  Obowiązek  ten  wynika  wprost  z  art.  224  ust.  1  p.z.p.,  gdzie  jednoznacznie 

wskazano,  iż  "zamawiający  żąda  od  wykonawcy  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów  w 

zakresie wyliczenia ceny  lub  kosztu,  lub  ich istotnych  części  składowych  a potwierdzeniem 

istnienia  powyższego  obowiązku  jest  również  art.  224  ust.  6  p.z.p.,  wskazujący  na 

konieczność odrzucenia oferty "jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają 

podanej  w  ofercie  ceny  lub  kosztu  ".  Konieczność  poparcia  przedstawianych  wyjaśnień 


KIO 70/22 

dowodami ma kluczowe znaczenie dla ich oceny, poni

eważ same wyjaśnienia rzadko kiedy 

mogą  być  uznane  za  w  pełni  obiektywne  jako  składane  przez  podmiot  bezpośrednio 

zainteresowany  rozstrzygnięciem.  Przedstawienie  dowodów  jest  szczególnie  istotne  w 

sytuacji,  gdy  wykonawca  powołuje  się  na  istnienie  po  jego  stronie  pewnych  szczególnie 

korzystnych warunków, które wpłynęły na sposób ukształtowania ceny.” 

W  odniesieniu  do  zaniechania  odrzucenia  ofert 

ze  względu  na  ich  złożenie  

w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej 

konkurencji 

odwołujący  wskazał,  że  zaoferowanie  przez  wykonawcę  Agencja  MK  oraz 

konsorcjum  Emporio 

rażąco  niskiej  ceny  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji,  ponieważ 

tego rodzaju postępowanie spełnia przesłanki określone w art. 15 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy, a 

nadto narusza podstawowe zasady uczciwości kupieckiej i prowadzi do wypaczenia cen na 

rynku  albowiem  zachowaniem  godzącym  w  zasady  uczciwej  konkurencji  jest  oferowanie 

świadczenia w konkretnych warunkach niewykonalnego do spełnienia po to tylko by uzyskać 

zamówienie. 

Zdaniem  odwołującego,  Agencja  MK  i  konsorcjum  Emporio,  składając  ofertę 

zawierającą rażąco niską cenę, która nie pozwala nawet na pokrycie kosztów wynagrodzenia 

pracowników stanowi czyn nieuczciwej konkurencji i obliguje zamawiającego do odrzucenia 

oferty takiego wykonawcy.  

Na  podstawie  dokumentacji  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego, 

przekazanej  przez  zamawiającego  na  informatycznym  nośniku  danych  przy  piśmie  z  dnia   

17  stycznia  2022  r. 

– dokumentów przywołanych w dalszej części uzasadnienia, złożonych 

przez odwołującego w toku posiedzenia ofert: Stekop S.A., Ekotrade Sp. z o.o. z Warszawy,  

oraz  Seltik  Security  Sp.  z  o.o.  z  Warszawy,  Odpowiedzi  na  odwołanie  –  pismo 

zamawiającego  z  26  stycznia  2022  r.,  a  także  oświadczeń  i  stanowisk  stron, 

zaprezentowanych na rozprawie skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje. 

Skład orzekający Izby ustalił, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia 

oraz  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy 

Pzp (posiada legitymacje do wniesienia odwołania), czego zamawiający nie kwestionował.  

W odniesieniu do wszystkich podniesionych  

w odwołaniu zarzutów skład orzekający 

Izby ustalił, co następuje. 

Przedmiotem  zamówienia  jest  „wykonywanie  usług  ochrony  obiektów  znajdujących 

się  na  terenie  ZGN  w  Dzielnicy  Mokotów  m.st.  Warszawy.  Ochrona  ma  polegać  na 


KIO 70/22 

bezpośredniej ochronie fizycznej mienia Zamawiającego – tj. budynków położonych przy ul. 

Irysowej  19,  Smoluchowskiego  2,  Wiśniowej    35,  Konduktorskiej  12,  Polkowskiej  7, 

Tuchlińskiej  1,  Kolberga  6,  Falęckiej  10,  Podchorążych  31  znajdujących  się  w  nich 

pomieszczeń  i  rzeczy  znajdujących  się  w  tych  pomieszczeniach  oraz  terenów  do  nich 

przyległych wraz z obiektami i rzeczami na nich się znajdującymi. W zakresie ochrony mienia 

określonego  w  umowie  Wykonawca  jest  zobowiązany  w  ogólności  podejmować  działania 

zapobiegające przestępstwom i wykroczeniom przeciwko mieniu powierzonemu do ochrony, 

a  także  przeciwdziałające  powstaniu  szkody  wynikającej  z  tych  zdarzeń  lub  ze  zdarzeń 

losowych  oraz  nie  dopuszczające  do  wstępu  osób  nieuprawnionych  na  teren  chroniony. 

Ponadto ma polegać na reagowaniu grup interwencyjnych. W zakres przedmiotu zamówienia 

wchodzi  także  zapewnienie  asysty  pracownikom  Zamawiającego  w  razie  konieczności 

pr

zewiezienia  gotówki  z  siedziby  ZGN  w  Dzielnicy  Mokotów  m.st.  Warszawy  do  banku.” 

(Rozdział I pkt 5 ppkt 5.1. SWZ). 

Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia,  jak  wskazał  zamawiający  w  rozdziale  I  

pkt  5  ppkt  5.3.  SWZ,  zawarto  w  postanowieniach 

umowy  stanowiących  rozdział  III  SWZ  

– w szczególności § wraz z załącznikami.  

Zakładany    okres  realizacji  umowy:  od  dnia  31.12.2021  r.  do  dnia  31.03.2023  r., 

jednakże nie dłużej niż do wyczerpania kwoty, którą Zamawiający przeznaczył na realizację 

prze

dmiotu zamówienia” (rozdział I pkt 6 SWZ).   

W rozdziale I pkt 6 ppkt 6.1. zamawiający podał, że ochrona realizowana będzie poza 

godzinami pracy ZGN w budynkach: 

•  przy ul. Irysowej 19, ul: Smoluchowskiego 2, ul. Wiśniowej 35, ul. Konduktorskiej 12, 

ul.  Pol

kowskiej  7,  ul.  Tuchlińskiej  1  i  ul.  Kolberga  6:  od  poniedziałku  do  piątku  

– w godz. 14

– 7

(dnia następnego), w soboty, niedziele, święta, inne dni wolne od 

pracy 

– całodobowo (do dnia roboczego do godziny  7

•  w budynku przy ul. Falęckiej 10 całodobowo, 7 dni w tygodniu, 
•  w  budynku  przy  ul.  Podchorążych  31  we  wszystkie  dni  tygodnia  w  godzinach  

od godz. 16:00 do godz. 08:00 dnia następnego.    

W rozdziale I pkt 15 SWZ zamawiający następujące wymagania w zakresie sposobu 

obliczenia ceny oferty: 

15.1.  W  f

ormularzu  oferty  należy  podać  stawkę  osobo/roboczo/godziny  netto,    kwotę 

podatku 

VAT, 

stawkę 

osobo/roboczo/godziny 

brutto 

(z 

VAT). 

Ww 

stawka 

osobo/roboczo/godziny  podana  przez  Wykonawcę  w  ofercie  musi  uwzględniać  całkowity 


KIO 70/22 

koszt 

wykonania  przedmiotu  zamówienia  w  tym  również  wszelkie  koszty  towarzyszące 

wykonaniu usług.  

W  ww.  stawka  musi  uwzględniać  wszelkie  czynności  niezbędne  do  wykonania 

przedmiotu zamówienia zgodnie z opisem pkt. 5. SWZ.   

W  przypadku  określenia  przez  Wykonawcę,  stawki  procentowej  podatku  VAT  innej 

niż 23%, Wykonawca zobowiązany jest załączyć do oferty informację zawierającą podstawę 

prawną  zastosowania  takiej  stawki  podatku  VAT.  Zastosowanie  przez  Wykonawcę  stawki 

podatku  VAT  od  towarów  i  usług  niezgodnej  z  przepisami  ustawy  o  podatku  od  towarów  i 

usług oraz podatku akcyzowego spowoduje odrzucenie oferty.   

Wszystkie wartości, powinny być liczone w PLN z dokładnością do dwóch miejsc po 

przecinku.  

Ceny  określone  przez  Wykonawcę  w  ofercie  nie  będą  zmieniane  w  toku  realizacji 

zamówienia i nie będą podlegały waloryzacji.  

Rozliczenia  wykonanych  robót,  będących  przedmiotem  zamówienia  będą  rozliczane 

zgodnie z przepisem § 4 postanowień umowy – Rozdział III SWZ.  

W  rozdziale  I  pkt  16  ppkt  16.4.  SWZ  zamawiający  przewidział  wybór 

najkorzystniejszej  oferty  z  zastosowaniem  a

ukcji  elektronicznej,  wskazując  w  pkt  32  ppkt 

32.1.  SWZ  przeprowadzenie  aukcji,  jeżeli  zostaną  złożone,  co  najmniej  2  oferty 

niepodlegające odrzuceniu.  

W  ramach  Formularza ofertowego (wzór  stanowił  rozdział  II  SWZ)  wykonawcy  mieli 

złożyć  oświadczenie,  iż  dysponują  co  najmniej  27  osobami  z  doświadczeniem  i 

kwalifikacjami  w  wykonywaniu  usług  ochrony,  odpowiadających  rodzajem  przedmiotowi 

zamówienia, w ilości zapewniającej należyte wykonanie zamówienia oraz zobowiązać się do  

praco

wnicy  będą  w  okresie  realizacji    umowy  zatrudnieni  na  podstawie  umów  o  pracę  w 

rozumieniu  przepisów  ustawy  z  dnia  26  czerwca  1974  r.  -  Kodeks  pracy.(Dz.  U.  z  2020  r., 

poz. 1320 z późn. zm.), a także zagwarantować zatrudnienie takiej liczby pracowników, która 

zapewni należyte wykonanie usługi.   

W  §  12  ust.  3  postanowień  umownych  (rozdział  III  SWZ)  zamawiający  podał,  że 

dopuszcza  możliwość  zmiany  wynagrodzenia  Wykonawcy  w  przypadku  zmiany  cen  usług 

związanych  z  realizacją  przedmiotu  zamówienia  (waloryzacja).  Zamawiający  określa,  że 

wysokość wynagrodzenia Wykonawcy może ulec zmianie w przypadku zmiany:  

a) 

stawki  podatku  od  towarów  i  usług  oraz  podatku  akcyzowego,  wprowadzonej 

powszechnie  obowiązującymi  przepisami  prawa,  jeżeli  zmiana  ta  będzie  miała  wpływ  na 

koszt wykonania przedmiotu zamówienia przez Wykonawcę z tym, że cena netto nie może 

ulec podwyższeniu. W takim przypadku Zamawiający jak i Wykonawca może zwrócić się do 


KIO 70/22 

drugiej  strony  z  umotywowanym  wnioskiem  o  wprowadzenie  w  tym  zakresie  odpowiednich 

zmi

an wysokości wynagrodzenia;  

b) 

wysokości  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  albo  wysokości  minimalnej  stawki 

godzinowej,  ustalonych  na  podstawi

ustawy 

dnia 10  października  2002  r.  o  minimalnym 

wynagrodzeniu 

za pracę,  

c) 

zasad  podlegania  ubezpieczeniom  społecznym  lub  ubezpieczeniu  zdrowotnemu  lub 

wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne,  

d) 

zasad  gromadzenia  i  wysokości  wpłat  do  pracowniczych  planów  kapitałowych,  

o  których  mowa  w 

ustawie 

z  dnia  4  października  2018  r.  o  pracowniczych  planach 

kapitałowych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1342 ze zm.).” 

Pismem z dnia 30 listopada 2021 r. zamawiający udzielił na pytania: 

•  czy  zamawiający  dopuszcza  do  realizacji  usług  pracowników  z  orzeczeniem  

o niepełnosprawności ?  

•  czy  zamawiający  wymaga  do  realizacji  usługi  pracowników  wpisanych  na  listę 

kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej ?  

następujących odpowiedzi: 

•  zamawiający  dopuszcza  do  realizacji  usług  pracowników  z  orzeczeniem  

o niepełnosprawności, 

•  zamawiający  nie  wymaga  do  realizacji  usług  pracowników  wpisanych  na  listę 

kwalifikowa

nych pracowników ochrony fizycznej.  

Zgodnie  z  „Informację  z  otwarcia  ofert”  z  3  grudnia  2021  r.  oferty  złożyło  

5 wykonawców, w tym wykonawca MK., konsorcjum Emporio oraz odwołujący. Zaoferowane 

stawki roboczogodziny brutto mieściły się w przedziale od 23,38 zł do 44,28 zł. Wykonawca 

MK  zaoferował  najwyższa  stawkę  (44,28  zł),  konsorcjum  Emporio  najniższą  stawkę  (23,38 

zł), zaś odwołujący stawkę w wysokości 31,64 zł. 

16  grudnia  2021  r.  od  godziny  10

  do  godziny  10

,  na  zlecenie  zamawiającego  

z  10  grudn

ia  2021  r.,  została  przeprowadzona  aukcja  elektroniczna,  do  której  zaproszono 

wszystkich wykonawców, którzy złożyli oferty. 

Po  aukcji  stawki  wykonaw

ców,  z  wyjątkiem  Agencji  MK,  który  obniżył  stawkę  do  

23,34 zł, nie zmieniły się. 

Pismami z dnia 23 grudnia 2021 r. zamawiający, powołując się na art. 224 ust. 1 i 2 

ustawy  Pzp,  wezwał  wykonawców  Agencje  MK  oraz  konsorcjum  Emporio  do  złożenia 


KIO 70/22 

wyjaśnień, w tym złożenie dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu lub ich istotnych 

części składowych, podając przykładowo czego wyjaśnienia mogą dotyczyć. 

Wykonawca MK złożył, pismem z dnia 28 grudnia 2021 r., następujące wyjaśnienia: 

Przystępując  do  postępowania  przetargowego  Wykonawca  dokonał  szczegółowej  analizy 

dokumentów  przetargowych  (ogłoszenie,  opis  przedmiotu  zamówienia).  Analizując  koszty 

jakie  będą  niezbędne  do  wykonania  zamówienia,  przy  kalkulacji  oferowanej  ceny 

jednostkowej  za  roboczogodzinę,  a  co  za  tym  idzie  wartości  oferty  przyjęliśmy  wartości 

wynikające z powyższej analizy z uwzględnieniem poniższych aktów prawnych:  

ustawy  z  dnia  10  października  2002  roku  o  minimalnym  wynagrodzeniu  za  pracę            

(Dz.U.  z  2002  roku,  Nr  200,  poz.  1679  z 

późn.zm.)  wraz  z  wydanymi  nam  jej  podstawie 

rozporządzeniami  Prezesa  Rady  Ministrów    ,  z  uwzględnieniem      Rozporządzenia  Rady 

Ministrów z dnia 14 września 2021 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za 

pracę  oraz  wysokości  minimalnej  stawki  godzinowej  w  2022  r.  (Dz.U.  z  2021  roku  poz. 

ustawy  z  dnia  13  października  1998  roku  o  systemie  ubezpieczeń  społecznych                               

(tj. Dz.U. z 2007 roku,  Nr 11, poz. 74 z późn.zm),  

ustawy  z  dnia  27  sierpnia  1997  roku  o  rehabilitacj

i  zawodowej  i  społecznej  oraz 

zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 1997 roku, Nr 123, poz. 776),  

ustawy  z  dnia  20  kwietnia  2004  roku  o  promocji  zatrudnienia  i  instytucjach  rynku 

pracy (j.t. Dz. U. z 2008 roku Nr 69, poz. 415 z późn.zm.),  

ustawa  z 

dnia  13  lipca  2006  roku  o  ochronie  roszczeń  pracowniczych  w  razie 

niewypłacalności pracodawcy (Dz. U z 2006 roku, Nr 158, poz. 1121 z późn.zm.),    

Kalkulację  przedstawiamy  na  kalkulatorze  opracowanym  przez  Zakład  Ubezpieczeń 

Społecznych w celu kontroli ewentualnych rażąco niskich cen w przetargach publicznych.   

Stawka  za  roboczogodzin

ę  po  aukcji  elektronicznej    bezpośrednie  stałej  ochrony 

fizycznej  18,98 zł. netto.  

Planowana ilość pracowników – 31,   

Ilość etatów w przeliczeniu na pełny etat  31,09    

Wymóg  zatrudnienia  wszystkich  pracowników  w  ramach  umowy  o  pracę  zgodnie  

z wymaganiami Kodeksu pracy.  

Wszystkie  godziny  pracy  w  trybie  umowy  o  pracę  zgodnie  z  wymogami  Kodeksu 

pracy.  

Pracownicy bez wpisu na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej  

Zamawiający nie zastrzega iż Wykonawca nie może zatrudnić pracowników ochrony  

z orzeczoną niepełnosprawnością.  

Ilość roboczogodzin  w ciągu 12 miesięcy – 77 310  średniomiesięcznie 5154.  


KIO 70/22 

Łączna ilość etatów średniomiesięcznie 5154 : 168 = 30,68.   

Ilość godzin nocnych 32 760 w okresie 15 miesięcy , tj. 2184 średniomiesięcznie.  

Koszt średniomiesięczny godzin nocnych na jeden etat przeliczeniowy: 2184 x 3,58 = 

7818,00 zł. : 30,68 etatów = 254,85 zł.  

Godzin nadliczbowych nie przewiduje się        

N

orma  miesięczna  czasu  pracy  –  168  roboczogodzin  w  4-miesięcznym  okresie 

rozliczeniowym.   

Rozliczenie kosztów ochrony fizycznej kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej   

Wynagrodzenie zasadnicze 3.010,00 zł. brutto (pełny etat).  

Szacowany  koszt  programu  PPK 

–  zgodnie  z  aktualnym  udziałem  w  programie 

pracowników  zatrudnionych  w  spółce  (10%  posiadających  uprawnienia).    Planujemy  środki 

dla 10% pracowników którzy będą zatrudnieni przy realizacji usługi i maja prawo do udziału  

w programie.   

W przypadku 

gdyby udział w programie zgłosiło więcej pracowników, koszty zostaną pokryte 

z marży. (Koszt miesięczny w przeliczeniu na jeden etat to  45,15 zł. (3010 x 1,5%) + składki 

na FUS x 1,5%      

Składki na ubezpieczenia społeczne po stronie pracodawcy 17,98%, w tym:   

a) 

Składka emerytalna – 9,76 %  

b) 

Składka rentowa – 6,5 %  

c) 

Składka wypadkowa 0,84%   

d) 

Składka  na  Fundusz  Pracy  z  uwzględnieniem  zatrudnionych  6  pracowników 

ustawowo zwolnionych z opłacania składki przez pracodawcę. (w przeliczeniu na pełen etat) 

e) 

Składka na FGŚP – patrz pkt d (0,03%)  

Koszt  zastępstwa  za  urlopy  wypoczynkowe  (Liczone  jak  ekwiwalent)  zgodnie  

z załączonym kalkulatorem (zał. Nr 2 do wyjaśnień)  

4041,44 zł. : 12 m-cy = 336,79 zł. średniomiesięcznie na jeden etat przeliczeniowy   

(z

ał. Nr 2 do wyjaśnień)  

Urlopy  dodatkowe  dla  pracowników  o  niepełnosprawności  w  stopniu  umiarkowanym  lub 

wyższym:  

10 dni x 8 rbg = 80 rbg x 17,92 = 1433,60 zł. : 12 m-cy = 119,47 zł.   

Razem koszty zastępstw za urlopy wypoczynkowe 456,26 zł.  (zał. Nr 2) 456,26 zł. x 17,98% 

składki na FUS = 538,30 zł. średniomiesięcznie na jeden etat przeliczeniowy .   

Koszt zastępstwa za ewentualne nieobecności z tytułu zwolnień lekarskich: Przyjęto 

iż  tak  jak  obecnie  w  ciągu  11  miesięcy  2021  (do  końca  listopada  2021)  pracownicy 

Wykonawcy wykorzystali łącznie średnio 2 dni na zwolnieniach lekarskich rocznie.  

Obliczenie:  


KIO 70/22 

Składki ZUS za pracownika -13,71% (emerytalna 9,76%, rentowa 1,50%, chorobowa 2,45%)  

3264,85 zł. x 13,71% = 447,61 zł.  

3264,85  zł.  –  447,61  zł.  =  2817,24  zł.  :  30  dni  =  93,91  zł.  (dzienna  stawka  100%)  Stawka 

dzienna 80% = 75,13 zł. x 2,0 dnia w roku = 150,25 zł. : 12 m-cy = 12,52 zł.   

Jest  to  kwota  średniomiesięczna  na  jeden  etat  przeliczeniowy  (średnia  dla  wszystkich 

obiektów.)  

Koszt

y pozapłacowe,    

Szkolenie BHP  18000,00 zł. ( roczny koszt pracy 1 inspektora BHP zatrudnionego na 

umowę  zlecenie  w  spółce  -    przypadający  na  680  zatrudnionych  w  przeliczeniu  na  normę 

czasu pracy 168 rbg. (zatrudnienie w Spółce) na rok. Średniorocznie na jednego pracownika   

26,47 zł. : 12 m-cy 2,21 zł. średniomiesięcznie).  

Koszt  środków  ochrony  osobistej  w  tym  dodatkowo  w  związku  z  pandemią  wirusa 

COVID  19  ,  biorąc  pod  uwagę  dotychczasowe  doświadczenie  oraz  posiadane  zapasy 

magazynowe kształtuje się na poziomie ok. 1.800,00 zł. miesięcznie (maseczki, rękawiczki, 

płyn dezynfekujący itd.).   

Koszt w przeliczeniu na jednego pracownika wynosi ok . 2,65 zł. średniomiesięcznie. Należy 

przy  tym  wskazać  iż  obecnie  spółka  posiada  duże  zapasy  magazynowe,  szczególnie 

rękawiczek  i  środków  dezynfekujących,  co  przez  najbliższe  miesiące  pozwala  na 

ograniczanie kosztów bieżących. Ponadto kalkulacja wskazana w wyjaśnieniu odnosi się do 

średniej z 15 miesięcy kontraktu.   

Koszty  umundurowania  i  wyposażenia  w  całym  okresie  wykonywania  umowy 

przypadające  na  jeden  pełny  etat  pracownika  ochrony  z  uwzględnieniem  wymogów 

Zamawiającego oraz zapasów magazynowych Wykonawcy szacujemy na kwotę  400,00 zł.   

Wykonawca  szacując  zamówienie  uwzględnił  posiadane  zapasy  magazynowe  ,  całkowicie 

zamortyzowane 

.  Wyłącznie  z  uwagi  na  ryzyko iż  zatrudniani  pracownicy  nie  będą  mieścili 

się  w  średnich  wartościach  rozmiarów  wyposażenia  mundurowego,  pozostawiamy  kwotę  

28,57  zł.  na  jeden  etat  dodatkowych  nieprzewidzianych  kosztów.  Średniomiesięczny  koszt 

na jeden eta

t wynosi 2,04 zł.    

Środki łączności (obliczone zgodnie z treścią SWZ) Łączność bezprzewodowa:   

9  krótkofalówek    (radiotelefony  przenośne)    –  koszt  roczny  opłat  za  częstotliwości  

18860,00 zł. : 370 sztuk urządzeń posiadanych przez spółkę tj. 50,98 zł. rocznie tj. 4,25 zł. 

miesięcznie x 9 = 38,25 zł. : 31,09 etatów = 1,23 zł.    

Łącznie koszt łączności bezprzewodowej  1,18 zł.  

Należy  dodać  iż  Wykonawca  ma  obecnie  na  stanie  magazynowym  kilkadziesiąt  wolnych 

aparatów telefonicznych i wolnych numerów (kart SIM), dlatego liczony jest wyłącznie koszt 

abonamentu i opłat stałych.   


KIO 70/22 

Inne wyposażenie jak broń palna, paralizatory pow. 10mA, środki przymusu bezpośredniego, 

paralizatory  elektryczne    małej  mocy,  pałki  tonfa,  kajdanki,  ACTIV_GUARDY,  latarki  , 

apteczka 

pierwszej  pomocy,  pilot  napadowy  wraz  z  centralką  do  wezwania  patrolu 

interwencyjnego,  ręczne  wykrywacze  metalu,  systemy  obchodów  ACTIV-GUARD    itd. 

znajdują  się  w  zasobach  magazynowych  Wykonawcy  w  ilości  znacznie  przekraczającej 

potrzeby 

zamówienia.     

Ko

szty administracyjne  : ok. 50.000 zł. rocznie poza pokazanymi w rozliczeniu innymi 

kosztami 

–  zatrudnionych  łącznie  w  spółce  ok.  680  pracowników  w  przeliczeniu  na  wymiar 

jednego etatu (168 rbg miesięcznie) : średnio 6,13 zł.  

miesięcznie .  (50.000,00 : 12 m-cy = 4166,67 zł. miesięcznie : 680 etatów)   

nadzoru inspektorskiego  - 

2 inspektorów nadzoru;     

• koszt pracy 1  inspektora zatrudnionych na umowę o pracę. Pracownik ten ma orzeczenie  

o  niepełnosprawności  w  stopniu  umiarkowanym.  Koszt  pracy  4300,00  zł.  –  1200,00  

= 3.100,00 zł.   

2 inspektorów nadzoru zatrudnionych na umowę zlecenie .Koszty średnie w miesiącu 19,70 

x 75 rbg x 2 osoby w miesiącu = 2955,00 zł.  . Koszt zatrudnienia tych pracowników 3.100,00 

zł.  +  2.955,00  z.=  6.055,00  zł.  :  680  =    8,90  zł.  średniomiesięcznie  na  jeden  etat 

przeliczeniowy.   

Szkolenia pozostałe  . Szkolenie  bieżące i stanowiskowe prowadzi Inspektor nadzoru 

– koszt został uwzględniony w pkt 7.   

Badania  lekarskie  pracowników  kwalifikowanych  zgodnie  z  przepisami  powinny  być 

ponawiane co dwa lata, dotyczą jedynie inspektorów nadzoru..   

Zgodnie z przepisami tzw. ustawy COVIDOWEJ w czasie epidemii wszelkie badania w tym 

badania okresowe ulegają zawieszeniu nie dłużej niż do upływu 180 dni od dnia odwołania 

stanu  zagrożenia  epidemicznego  lub  stanu  epidemii.  W  sytuacji  nasilania  się  pandemii  w 

chwili  obecnej  i  przewidywań  na  rok  2022    nie  planujemy  kierowania  pracowników  na 

badania  okresowe,  w  związku  z  czym  nie  naliczamy  kosztów  w  tym  zakresie.  Ewentualna 

konieczność skierowania pracowników w drugiej połowie 2022 roku i związane z tym koszty 

pokryte będą z marży.  

Inne koszty zamówienia - polisy ubezpieczeniowe : koszt roczny 4.500,00 zł. rocznie: 

680 etatów : 12 m-cy  = 0,55 zł. na jeden etat miesięcznie .  

Grupy interwencyjne - 

PODWYKONAWCA . Ryczałt miesięczny za abonament GI na 

k

ażdy obiekt 30,00 zł. . Razem 270,00 zł. : 31,09 etatów = 8,68 zł.  

średniomiesięcznie na jeden etat. (razem pkt 10 i 11 = 9,23)  

Pomoc publiczna  

Wykonawca  -  Agencja  Ochrony  MK  Sp.  z  o.o.    zatrudnia  osoby  z  orzeczonym  stopniem 

niepełnosprawności i z tego tytułu otrzymuje dotacje z PFRON.  


KIO 70/22 

Wykonawca  zamierza  zatrudnić  pracowników  w  wymiarze  łącznym  30,00  etatów 

posiadających  orzeczenia  o  niepełnosprawności,  w  tym  w  stopniu  umiarkowanym  26, 

znacznym  4)

,   których schorzenia w  żadnym  przypadku  nie utrudniają wykonywania zadań 

wymaganych przez Z

amawiającego co potwierdzone jest zaświadczeniami lekarskimi.   

Wyliczenie wysokości dotacji  z PFRON :  

25x1200,00  zł.  =  30.000,00  zł.  miesięcznie  +  5  x  1950,00  =  39.750,00  zł.  

Razem 596.250,00 zł. za okres 15 miesięcy.  

Planowana  marża  za  cały  kontrakt  12-miesięczny  to  ok.  1500,00  zł.  miesięcznie  

tj. ok. 22 500,00 zł. za okres 15 miesięcy .   

Podsumowując, wszystkie obliczenia i pokazane koszty są zgodne z obowiązującym prawem 

oraz  obliczone  są  na  podstawie  stawki  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę 

obow

iązującego w 2022 roku .   

Kalkulację  przedstawiamy  na  druku  opracowanym  przez  ZUS  dot.  wykazania  iż  oferta  nie 

zawiera  rażąco  niskiej  ceny.  Dane  zawarte  w  druku  pokazują  wszystkie  koszty  w  skali 

zarówno miesiąca jak i całości zamówienia oraz oddzielnie  marzę miesięczną.” 

Wykonawca Agencja 

MK załączył także wskazane w wyjaśnieniach dokumenty. 

Wyjaśnienia,  pismem  z  dnia  27  grudnia 2021  r.,  złożyło  także  konsorcjum  Emporio, 

zastrzegając, że zawierają tajemnicę przedsiębiorstwa. 

13  stycznia  2022  r.  zamawiaj

ący  przekazał  odwołującemu  wyjaśnienia  wykonawcy 

MK,  a  jednocześnie  wskazał,  że  konsorcjum  Security  Emporio  zastrzegło,  iż  „informacje  

i  dokumentacje  przedłożone  do  przedmiotowego  wyjaśnienia  mają  charakter  tajemnicy 

przedsiębiorstwa” oraz, że (prezentując uprzednio uzasadnienie swojego stanowiska), że nie 

może udostępnić odwołującemu tych wyjaśnień. 

Odwołujący  złożył,  pismem  z  dnia  13  stycznia  2022  r.,  zastrzeżenia  do  uznania 

zastrzeżenia  konsorcjum  Emporio  za  skuteczne,  wnosząc  o  „weryfikację  czynności 

Zamawiającego  polegającej  na  odmowie  udostępnienia  Sign  żądanych  dokumentów  

z  uwzględnieniem  powyższych  obowiązków  ciążących  na  Zamawiającym  i  udostępnienie 

Sign  w

yjaśnień  rażąco  niskiej  ceny  wraz  z  uzasadnieniem  zastrzeżenia  objęcia  tych 

informacji tajem

nicą przedsiębiorstwa. Ewentualnie, przekazanie uzasadnienia zastrzeżenia 

objęcia tych informacji tajemnicą przedsiębiorstwa, jeśli konsorcjum Emporio nie zastrzegło, 

iż także ten dokument zawiera tajemnicę przedsiębiorstwa.”. 

Odwołujący nie wniósł odwołania wobec nieudostępnienia mu wyjaśnień konsorcjum 

Emporio

, co potwierdził oświadczeniem na rozprawie.  


KIO 70/22 

Pismem z dnia 5 stycznia 2022 r. zamawiający zawiadomił wykonawców o wyborze, 

jako najkorzystniejszej, oferty wykonawcy Agencja MK (100 pkt) oraz o przyznaniu ofertom: 

konsorcjum  Emporio  i  odwołującemu  odpowiednio    99,83  i  82,77  punktów,  a  nadto  

o odrzuceniu ofert pozostałych dwóch wykonawców, którzy złożyli oferty. 

Zarzut  pierwszy 

–  zaniechania  przeprowadzenia  przez  zamawiającego  pogłębionej, 

merytoryc

znej  oceny  wyjaśnień  złożonych  przez  Agencję  MK  i  poprzestanie  na  jedynie 

formalnej  ich  ocenie,  co  doprowadziło  do  zaniechania  odrzucenia  oferty  Agencji  MK  mimo, 

że  wykonawca  ten  jedynie  w  sposób  formalny  dopełnił  procedury  wyjaśnienia  i  nie  obalił 

domniem

ania, że cena jego oferty jest rażąco niska 

oraz  

zarzut  drugi 

–  zaniechania  przeprowadzenia  przez  zamawiającego  pogłębionej, 

merytorycznej  oceny  wyjaśnień  złożonych  przez  konsorcjum  Emporio  i  poprzestanie  na 

jedynie formalnej ich ocenie, co doprowadziło do zaniechania odrzucenia oferty konsorcjum 

Emporio 

mimo, że wykonawca ten jedynie w sposób formalny dopełnił procedury wyjaśnienia 

i nie obalił domniemania, że cena jego oferty jest rażąco niska 

nie potwierdziły się. 


KIO 70/22 

Skład orzekający Izby zważył, co następuje. 

Zgodnie  z  przepisem  art.  534  ust.  1  ustawy 

pzp  „Strony  i  uczestnicy  postępowania 

odwoławczego  są  obowiązani  wskazywać  dowody  dla  stwierdzenia  faktów,  z  których 

wywodzą skutki prawne.” 

To  zatem  na  odwołującym  spoczywał  ciężar  dowodu  co  do  tego,  że  oceniając 

wyjaśnienia Agencji MK i konsorcjum Emporio zamawiający zaniechał „pogłębionej” analizy, 

poprzestając na ich ocenie w sposób formalny. 

Tymczasem  odwołujący  nie  wskazał  nawet  na  czym  polegał  „błąd”  zamawiającego 

przy ocenie wyjaśnień wykonawców Agencja MK i konsorcjum Emporio, zakładając jedynie, 

że  skoro,  jak  ocenił,  zaoferowane  przez  obu  wskazanych  wykonawców  stawki  są  rażąco 

niskie  to  oznacza  to,  że  ocena  zamawiającego  była  nieprawidłowa  (formalna),  prezentując 

przy  tym  uwagi  ogólne,  a  to,  iż  w  zamówieniach  związanych  z  ochroną  fizyczną  osób  i  

mienia  koszt  pracy  związany  z  zatrudnieniem  jest  najistotniejszym  elementem 

cenotwórczym,  iż  wyjaśnienia  wezwanego  wykonawcy  muszą  posiadając  pewne  cechy  i 

obalić  powstałe  domniemanie  zaoferowania  ceny  rażąco  niskiej,  prezentując  przy  tym  

orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej. 

Uwzględniając powyższe (ciężar dowodu)  oraz fakt, że skład orzekający Izby uznał, 

iż żadnej z cen (stawek) zaoferowanych przez ww. wykonawców nie można zakwalifikować 

jako  rażąco  niskiej,  uznał,  że  zamawiającemu  nie  można  przypisać  dokonania  formalnej 

jedynie oceny wyjaśnień, co przesądziło o oddaleniu zarzutów. 

Zarzut  trzeci 

– zaniechania odrzucenia oferty złożonej przez Agencję NIK w sytuacji, 

gdy zawiera ona rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia, gdyż 

zaoferowane  przez  tego  wykonawcę  stawki  roboczogodziny  są  niższe  od  minimalnego 

wynagrodzenia za pracę w 2022 roku ustalonego na podstawie właściwych przepisów  

oraz  

zarzut  czwarty 

–  zaniechania  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  konsorcjum  Emporio  

w  sytuacji,  gdy  zawiera  ona  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia, gdyż zaoferowane przez tego wykonawcę stawki roboczogodziny są niższe od 

minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  w  2022  roku  ustalonego  na  podstawie  właściwych 

przepisów nie potwierdziły się. 

Skład orzekający Izby zważył, co następuje. 

Art. 226 ust. 1 pkt 8) ustawy Pzp brzmi: „Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: (…) 8) 

zawiera  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia;”  zaś  art.  224 

ust. 6 ustawy Pzp brzmi: „Odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega 


KIO 70/22 

oferta  wykonawcy,  który  nie  udzielił  wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie,  lub  jeżeli  złożone 

wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.” 

W pierwszej kolejności skład orzekający Izby zauważa, abstrahując od przyczyn tego, 

czy  odwołujący mógł  wcześniej  niż  w  dniu  upływu  terminu  na  złożenie  odwołania  wystąpić  

i  uzyskać  treść  wyjaśnień  Agencji  MK  i  konsorcjum  Emporio,  że  skład  orzekający  Izby 

związany  jest  zarzutami  odwołania  (art.  555  ustawy  Pzp  –  „Izba  nie  może  orzekać  co  do 

zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu.”), co oznacza, że związany jest konkretnymi 

zarzutami  opartymi  na  konkretnych,  wskazywanych  przez  odwołującego  okolicznościach 

faktycznych. 

Odwołujący zaprezentował własne wyliczenia co do minimalnego kosztu związanego  

z zatrudnieniem pracownika (b

ez pozostałych kosztów), prezentując stawki za 1 rbh w 2022 

roku w II wariantach: 

❖ 

w  wysokości  25,78  zł  –  wariant  przy  założeniu  zatrudniania  pracownika  bez 

orzeczenia  o  niepełnosprawności,  w  wysokości  30,80  zł  z  uwzględnieniem  innych 

koniecznych do poniesi

enia kosztów, 

❖ 

w  wysokości  23,13  zł  –  wariant  przy  założeniu  zatrudniania  pracownika  z  lekkim 

stopniem  niepełnosprawności,  w  wysokości  28,15  zł  z  uwzględnieniem  innych 

koniecznych do poniesienia kosztów. 

Wyliczenia zostały oparte m.in. na następujących założeniach: 

•  zatrudnienie  na  podstawie  umowy  o  pracę  w  tym  osób  z  orzeczeniem 

niepełnosprawności w stopniu lekkim, 

•  minimalne, określone przepisami, wynagrodzenia za pracę w 2022 roku – 3100,00 zł, 
•  brak możliwości waloryzacji ceny (stawki), a tym samym konieczność uwzględnienia 

wzrostu  minimalnego  wynagrodzenia  w  2023  r.  (realizacja  usługi  w  I  kwartale  

2023 roku), 

•  zwiększenie  minimalnej  liczy  osób  (ponad  27)  ze  względu  m.in.  na  ograniczenia 

związane  z  zakazem  prazy  osób  niepełnosprawnych  w  porze  nocnej  i  godzinach 

nadliczbowych, 

•  ilość godzin nocnych – 71 (tabela II na str. 8 odwołania), 
•  koszt jednostkowego podjazdu załogi interwencyjnej między godzina 19 a 6 – 30,00 

zł (poz. 1 tabeli ze str. 14 odwołania), 

•  konieczność  ujęcia  innych  kosztów  jak  np.  wyposażenie  chronionych  budynków  

w  system  przeciwnapadowy  radiowy,  wyposażenie  osób  w  przyciski  antynapadowe 

współdziałające z systemem przeciwnapadowym, patrole interwencyjne 


KIO 70/22 

Bezspornym  było,  że  zamawiający  wymagał  zatrudnienia  do  realizacji  przedmiotu 

zamówienia co najmniej 27 pracowników na podstawie umowy o pracę oraz, że usługa ma 

być realizowana do 31 marca 2023 r. Obie strony uznawały, że kluczową pozycją kosztową, 

ze względu na przedmiot zamówienia, stanowią koszty pracy (pracownicze, płacowe). 

Bezspornym  było  także,  że  zamawiający  dopuścił  możliwość  zatrudnienia 

pracowników z orzeczeniem niepełnosprawności (nie skazując stopnia niepełnosprawności). 

Odwołujący  nie  negował  możliwości  „obniżenia  kosztów  pracy  poprzez  zatrudnienie 

pracowników  z  orzeczeniem  o  niepełnosprawności  i  skorzystanie  z  idących  za  tym 

dofinansowań  z  PFRON”  (str.  6  zdanie  ostatnie  odwołania),  jednocześnie  jednak 

dopuszczając 

jedynie 

możliwość 

zatrudniania 

pracowników 

orzeczeniem 

niepełnosprawności w stopniu lekkim. Kwestia ostatnia była między stronami sporna. 

A

rgumentował,  że  skierowanie  pracowników  z  umiarkowanym  i  znacznym  stopniem 

niepełnosprawności  nie  jest  możliwe  ze  względu  na  przepisy  ustawy  o  rehabilitacji 

zawodowej  i  spo

łecznej  oraz  zatrudnianiu  osób  niepełnosprawnych,  powołując  się  –  w 

odniesieniu  do  osób  z  umiarkowanym  stopniem  niepełnosprawności  –  na  art.  4  ust.  2  tej 

ustawy  zgodnie,  z  którym  do  osób  takich  zalicza  się  „osobę  z    naruszoną  sprawnością 

organizmu, niezdol

ną do pracy albo zdolną do pracy jedynie w warunkach pracy chronionej 

lub  wymagająca  czasowej  albo  częściowej  pomocy  innych  osób  w  celu  pełnienia  ról 

społecznych, wskazując przy tym, że: 

➢ 

zatrudnienie takich osób wymagałoby „przystosowania przez pracodawcę stanowiska 

pracy  do  potrzeb  osoby  niepełnosprawnej”,  a  ani  wykonawca  Agencja  MK,  ani 

konsorcjum Emporio nie są zakładami pracy chronionej czy aktywności zawodowej – 

nie  są  w  stanie  przystosować  stanowisk  pracy  dla  wszystkich  osób  w  odpowiednie 

sprzęty  typu  „pochylnie,  windy  dla  niepełnosprawnych,  poręcze  wzdłuż  tras 

p

atrolowania, łazienki dla niepełnosprawnych” (str. 12 drugi akapit odwołania), 

➢ 

obiekty  zamawiającego  nie  są  przystosowane  do  pracy  takich  osób 

niepełnosprawnych (str. 12 trzeci akapit odwołania). 

Zamawiający  utrzymywał  natomiast,  że  „Analiza  definicji  umiarkowanego  stopnia 

niepełnosprawności skłania jednak do wniosku, że w tej kategorii są osoby całkowicie zdolne 

do  pracy,  które  z  powodu  naruszenia  sprawności  organizmu  wymagają  czasowej  albo 

częściowej  pomocy  innych  osób  w  celu  pełnienia  ról  społecznych.  Przystosowanie 

stanowiska pracy do potrzeb osoby niepełnosprawnej ma na celu przywrócenie zdolności do 

pracy,  umożliwienie  świadczenia  konkretnej  pracy  na  równi  z  osobami  o  nienaruszonej 

sprawności  organizmu.  Nie  każda  osoba  niepełnosprawna  jest  niezdolna  do  pracy. 

Naruszona  sprawność  organizmu  może  bowiem  skutkować  w  innych  sferach  życia  niż 

zawodowa.  W  takich  przypadkach  osoba  niepełnosprawna  może  wykonywać  pracę 


KIO 70/22 

zarobkową  w  tych  samych  warunkach,  w  jakich  wykonują  ją  osoby  bez  orzeczenia  o 

niepełnosprawności.  Oznacza  to,  że  zdolność  do  pracy  tym  osobom  ma  przywrócić 

odpowiednie  wy

posażenie  w  przedmioty  ortopedyczne,  środki  pomocnicze  lub  środki 

techniczne.  Innymi  słowy,  nie  każda  osoba  niepełnosprawna  potrzebuje  przystosowania 

stanowiska pracy do jej potrzeb. 

Dostosowanie  stanowiska  pracy  do  potrzeb  osoby  niepełnosprawnej  jest  procesem 

bardzo  zindywidualizowanym,  ponieważ  to  samo  schorzenie  może  w  różnym  stopniu 

ograniczać  zdolność  do  pracy.  Biorąc  pod  uwagę  różnorodność  stanowisk  pracy,  narzędzi 

pracy  i  ok

oliczności  związanych  z  jej  wykonywaniem,  nie  jest  możliwe  opracowanie 

uniwersalnej instrukcji przystosowania stanowiska pracy do potrzeb osoby niepełnosprawnej. 

Przystosowanie  stanowi

ska  pracy  do  potrzeb  osoby  niepełnosprawnej  nie  powinno  być 

kojarzone  stereotypowo  z  kosztownym  procesem  modernizacji  budynku.  Oceny  sposobu 

przystosowania  stanowiska  pracy  do  potrzeb  konkretnej  osoby  powinno  się  dokonywać  

z  uwzględnieniem  charakteru  możliwej  do  wykonywania  pracy,  wymagań  technicznych, 

środowiskowych, medycznych oraz właściwej organizacji pracy. W literaturze podkreśla się, 

że  przy  rozpatrywaniu  możliwości  zatrudnienia  osoby  niepełnosprawnej  należy  pamiętać  

o trzech zasadniczych kwestiach

. Po pierwsze, osoby niepełnosprawne zachowują określone 

sprawności i umiejętności, których identyfikacja, odpowiednie ukierunkowanie i usprawnienie 

stanowią  podstawę  do  podjęcia  pracy  zawodowej.  Po  drugie,  żadna  praca  nie  wymaga  od 

osoby,  która  ją  wykonuje,  zaangażowania  wszystkich  jej  sprawności  fizycznych, 

psychicznych  i  sp

ołecznych. I wreszcie po trzecie, osoby niepełnosprawne mają możliwość 

uruchomienia  mechanizmów  kompensacyjnych  polegających  na  zastąpieniu  uszkodzonych 

lub zaburzonych czynności organizmu przez inne czynności. Należy pamiętać również o tym, 

że przystosowanie stanowiska pracy do potrzeb osoby niepełnosprawnej powinno nastąpić w 

taki sposób, by uwzględniało konieczność zapobiegania pogłębianiu się niepełnosprawności  

i powstawaniu dodatk

owych niesprawności.” (str. 9 Odpowiedzi na odwołanie).  

Skład orzekający Izby podzielił argumentację zamawiającego, uznając, że możliwym 

było  ujęcie  w  kalkulacji  kosztów  zatrudnienia  osób  z  orzeczeniem  niepełnosprawności  

w stopniu umiarkowanym. 

Dostrzec także należy, że jakiegokolwiek ograniczenia co do możliwości zatrudnienia 

osób  z  orzeczeniem  niepełnosprawności  w  stopniu  umiarkowanym  nie  wprowadził 

zamawiający, udzielając odpowiedzi w tym zakresie 30 listopada 2021 r.  

Uzupełniająco  skład  orzekający  Izby  zauważa,  że  zatrudnianie  pracowników  

z  orzeczeniem  ni

epełnosprawności  w  stopniu  umiarkowanym  jest  powszechną  praktyką 

wykonawców świadczących usługi ochrony mienia. 


KIO 70/22 

Spornym  było  także  to,  czy  wykonawcy  mogli,  kalkulując  cenę  ofertową  (stawkę), 

przyjąć  możliwość  waloryzacji  ceny  (stawki)  w  szczególności  w  przypadku  zmiany 

minimalnego wynagrodzenia za prace w 2023 roku. 

Odwołujący  utrzymywał,  że  możliwość  taką  zamawiający  wykluczył  postanowieniem 

rozdziału  I  pkt  15  ppkt  15.5.  SWZ,  natomiast  zamawiający,  że  możliwość  taką  przewidział  

w projektowanych postanowieniach umownych. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  postanowienia  SWZ  w  zakresie  możliwości/braku 

możliwości waloryzacji ceny (stawki) były wewnętrznie sprzeczne. 

Z  jednej  bowiem  strony  zamawiający  podał,  że  „Ceny  określone  przez  Wykonawcę  

w ofercie nie będą zmieniane w toku realizacji zamówienia i nie będą podlegały waloryzacji” 

– rozdział I pkt 15 ppkt 15.5. SWZ, z drugiej strony, że w  § 12 ust. 3 postanowień umownych 

(rozdział  III  SWZ),  że  „dopuszcza  możliwość  zmiany  wynagrodzenia  Wykonawcy  w 

przypadku 

zmiany cen usług związanych z realizacją przedmiotu zamówienia (waloryzacja). 

Zamawiający  określa,  że  wysokość  wynagrodzenia  Wykonawcy  może  ulec  zmianie  w 

przypadku  zmiany:  (…)  wysokości  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  albo  wysokości 

minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawi

ustawy 

dnia 10 października 2002 

r. o minimalnym wynagrodzeniu za pra

cę”. 

Krajowa I

zba Odwoławcza wielokrotnie w swoim orzecznictwie prezentowała podgląd, 

że niejasności, czy wręcz sprzeczności w treści dokumentów postepowania, opracowanych 

przez zamawiającego w tym przede wszystkim w treści SWZ należy poczytywać na korzyść 

wykonawców.  

Podzielając powyższy, utrwalony pogląd, skład orzekający Izby stanął na stanowisku, 

że  w  przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  każdy  

z  wykonawców,  kalkulując  cenę  ofertową  (stawkę)  mógł  przyjąć,  że  wzrost  minimalnego 

wynagrodzenia 

za  pracę  będzie  prowadził  do  zwiększenia  stawki  przyjętej  w  ofercie 

(zaoferowanej  w  toku  aukcji).    Faktu  tego  w  żadnym  razie  nie  zmienia  –  jak  wskazywał 

odwołujący  –  możliwość  wstępnego  oszacowania,  jaki  poziom  wynagrodzenia  osiągnie 

wynagrodzenie  minimal

ne  w  2023  roku  („Bazując  natomiast  za  zapowiedziach  programów 

rządowych, zgodnie z którymi w 2024 roku wynagrodzenie minimalne ma osiągnąć poziom 

4.000,00  zł  brutto,  wzrost  wynagrodzenia  w  2023  roku  do  poziomu  około  3.500,00  

– 3.600,00 zł brutto (lub wyżej) zdaje się być realnym.” (str. 7 czwarty akapit zdanie ostatnie 

odwołania). 

Powyższe oznacza, że wyliczenia odwołującego co do minimalnej  stawki za usługę, 

oparte  na  założeniu  niedopuszczalności  waloryzacji  stawki  za  okres  realizacji  zamówienia  

w 2023 

roku (I kwartał) są nieprawidłowe. 


KIO 70/22 

Na rozprawie odwołujący oświadczył, że „w odwołaniu, ze względu na pośpiech, ujęto 

zbyt dużą ilość godzin w porze nocnej. Właściwa to 56.” 

Powyższe oznacza, że wyliczenia odwołującego co do minimalnej  stawki za usługę, 

oparte  na  założeniu,  że  wymagana  jest  praca  w  porze  nocnej  w  ilości  71  godzin  są 

nieprawidłowe. 

Na rozprawie odwołujący  wskazał  także inny,  wyższy  koszt  z tytułu podjazdu załogi 

interwencyjnej 

–  w  odwołaniu  wskazał  30,00  zł,  na  rozprawie:  45,00  zł,  47,00  zł  i  50,00  zł  

netto (trzy oferty). Podnieść jednak należy, niezależnie od narzucającego się spostrzeżenia 

co  do  tak  znaczących  różnic  we  wskazywanych  przez  odwołującego  wielkości,  że  nie  jest 

wiadomym  jaka  była  treść  zapytań  odwołującego  skierowanych  do  dwóch  z  trzech 

wykonawców,  w  przypadku  zaś  trzeciego  wykonawcy  odwołujący  pytał  „o  cenę  za  jeden 

podjazd grupy interwencyjnej

”, co skłania do wniosku, że cen tych nie można traktować jako 

adekwatnych  do  ujętych  przez  odwołującego  w  tabeli  na  str.  14  odwołania  podjazdów  w 

ilości ponad 12 tysięcy. 

Twierdzenie  o  rażąco  niskich  stawkach  zaoferowanych  przez  obu  sklasyfikowanych 

wyżej  niż  oferta  odwołującego  wykonawców  odwołujący  oparł  na  porównaniu  wyliczonych 

przez siebie 

w odwołaniu stawek (II warianty) ze stawkami konkurencyjnych wykonawców.  

Jednak  wyliczenia odwołującego  nie mogą  stanowić  „wzorca”  wedle,  którego należy 

ocenić oferty wykonawcy Agencjia MK oraz konsorcjum Emporio, ponieważ zawierają błędy, 

co czyni je niewiarygodnymi. 

Błędy te dotyczą, o czym była mowa powyżej, niezasadnego ograniczenia możliwości 

kalkulacji  stawki  w  oparciu  o  koszt  zatrudnienie  na  podstawie  umowy  o  pracę  osób  

z  orzeczeniem  niep

ełnosprawności  w  stopniu  lekkim,  braku  możliwości  waloryzacji  ceny 

(stawki)  za  usługi  realizowane  w  I  kwartale  2023  roku),  błędnej  ilość  godzin  nocnych. 

Niewiarygodne,  pomijając  nawet,  że  zmieniałoby  to  wysokość  stawki minimalnej  wskazanej  

w odwołaniu, okazały się także koszty z tytułu podjazdu załogi interwencyjnej. 

Nawiązując do obawy odwołującego, że wykonawca Agencja MK oparł wyliczenia na 

kosztach  związanych  z  zatrudnianiem  osób  niepełnosprawnych  po  to,  aby  wykonywać 

zamówienie  osobami  pełnosprawnymi,  skład  orzekający  Izby  stwierdza,  że  na  etapie 

badania  i  oceny  ofert  nie  sposób  odnieść  się  do  takich  przypuszczeń,  zwłaszcza,  że 

odwołujący nie wskazał, co stanowi ich podstawę. 

Uwzględniając  powyższe  oraz  brak  jakiegokolwiek  odniesienia  się  przez 

odwołującego do rzeczywistej treści wyjaśnień choćby wykonawcy Agencja MK (odwołujący 


KIO 70/22 

chciał,  aby  prezentowaną  w  odniesieniu  tego  wykonawcy  argumentację  odnosić  także  do 

konsorcjum Emporio), 

skład orzekający Izby uznał, że zarzuty zaniechania odrzucenia oferty 

złożonej przez Agencję MK oraz konsorcjum Emporio ze względu na to, że zawierają rażąco 

niską cenę  lub  koszt  w stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  gdyż  zaoferowane przez  tych 

wykonawc

ów  stawki roboczogodziny są niższe od  minimalnego  wynagrodzenia za pracę w 

2022 roku ustalonego na podstawie właściwych przepisów  nie potwierdziły się.  

Zarzut  piąty  –  wyboru  oferty  Agencja  MK  jako  najkorzystniejszej  i  zaniechania 

odrzucenia  oferty  tego  wykonawcy  pomimo,  że  złożona  oferta  powinna  zostać  odrzucona, 

ponieważ  jej  złożenie  stanowiło  czyn  nieuczciwej  konkurencji  polegający  na  utrudnianiu 

dostępu  do  rynku  innym  wykonawcom,  poprzez  oferowanie  usług  poniżej  kosztów  ich 

realizacji, gdyż zaoferowana cena nie pozwala na pokrycie wszystkich kosztów związanych  

z realizacją przedmiotu umowy, 

oraz  

zarzut  szósty  –  zaniechania  odrzucenia  oferty  konsorcjum  Emporio  pomimo,  że 

złożona oferta powinna zostać odrzucona, ponieważ jej złożenie stanowiło czyn nieuczciwej 

konkurencji,  polegający  na  utrudnianiu  dostępu  do  rynku  innym  wykonawcom,  poprzez 

oferowanie  usług  poniżej  kosztów  ich  realizacji,  gdyż  zaoferowana  cena  nie  pozwala  na 

pokrycie wszystkich kosztów związanych z realizacją przedmiotu umowy 

nie potwierdziły się. 

Skład orzekający Izby zważył, co następuje. 

Zgodnie z przepisem art. 226 ust. 1 pkt 7) ustawy Pzp „Zamawiający odrzuca ofertę, 

jeżeli:    (…)  została  złożona  w  warunkach  czynu  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu 

ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;” 

Zarzuty  odwołujący  oprał  na  tym,  że  zarówno  wykonawca  Agencja  MK,  jak  i 

konsorcjum Emporio zaoferowali ceny rażąco niskie, która nie pozwalają nawet na pokrycie 

kosztów wynagrodzenia pracowników, co stanowi czyn nieuczciwej konkurencji i obligowało 

zamawiającego  do  odrzucenia  ofert  obu  wykonawców  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  7) 

[odwołujący na str. 24 odwołania omyłkowo wskazał art. 227 ust. 1 pkt 7). 

Uwzględniając  powyższe  oraz  fakt,  że  skład  orzekający  Izby  uznał,  iż  żadnej  z  cen 

(stawek)  zaoferowanych  przez  ww.  wykonawców  nie  można  zakwalifikować  jako  rażąco 

niskiej,  uznał  w  konsekwencji,  że  zamawiającemu  nie  można  przypisać  zaniechania 

odrzucenia  ofert  także  z  zastosowaniem  art.  226  ust.  1  pkt  7)  ustawy  Pzp,  co  przesądziło  

o oddaleniu zarzutów. 


KIO 70/22 

Zarzuty  siódmy  –  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  Agencji  MK  podlegającej 

odrzuceniu  i  zaniechania  przeprowadzenia  procedury  rze

telnego  badania  ofert  w  sposób 

gwarantujący zachowanie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, 

oraz 

zarzut  ósmy  –  zaniechania  odrzucenia  oferty  konsorcjum  Emporio  podlegającej 

odrzuceniu  i  zaniechania  przeprowadzenia  procedury  rzetelne

go  badania  ofert  w  sposób 

gwarantujący zachowanie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców 

nie potwierdziły się. 

W  konsekwencji  tego,  że  nie  potwierdził  się  żaden  z  wcześniejszych  zarzutów 

odwołania – zarzutów co do oceny przez zamawiającego wyjaśnień wykonawcy Agencja MK  

i  konsorcjum  Emporio  oraz  co  do  zaniechania  odrzucenia  ofert  obu  wykonawców,  skład 

orzekający Izby uznał, że także te zarzuty się nie potwierdziły. 

Skoro  bowiem  ocena  wyjaśnień  nie  była  „jedynie  formalna”  i  zamawiający  nie  miał 

podstaw  do  odrzucenia  ani  oferty  wykonawcy  MK,  ani  oferty  konsorcjum  Emporio,  to 

poddanie ich ocenie z zastosowaniem ustanowionych w tym postępowaniu kryteriów oceny 

ofert, czego wynikiem był wybór oferty wykonawcy Agencja MK było prawidłowe. 

Skład  orzekający  Izby  pominął  złożone  przez  odwołującego  na  posiedzeniu  analizy 

szczegółowe  (załącznik  nr  1  i  2),  ponieważ  zawierały  wyliczenia  nie  referujące  do 

okolicznościom faktycznych podniesionych w odwołaniu. 

Ze względna to, że nie potwierdził się żaden z zarzutów, skład orzekający Izby orzekł 

jak w sentencji, oddalając odwołanie. 


KIO 70/22 

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 557 

ustawy  Pzp,  a  także  w  oparciu  o  §  8  ust.  2  i  §  5  pkt  1)  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Mi

nistrów  z  dnia  30  grudnia  2020  roku  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).  

Przewodniczący:  …………………………………