KIO 786/22 Sygn. akt: KIO 786/22 WYROK dnia 2 maja 2022 r.

Stan prawny na dzień: 07.09.2022

Sygn. akt KIO 786/22 
 

Sygn. akt: KIO 786/22 

WYROK 

z dnia 2 maja 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Renata Tubisz 

Protokolant:            

Rafał Komoń 

w sprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 marca  

2022r. przez 

odwołującego BSG Sp. z o.o. 95-100 Zgierz, ul. A. Struga 20  w postępowaniu 

powadzonym 

przez  zamawiającego  Gmina  Miasta  Sopotu  81-704  Sopot,  ul.  Tadeusza 

Kościuszki 25/27 przy udziale przystępującego: I. S. prowadząca działalność gospodarczą 

pod nazwą S. I. Przedsiębiorstwo Wielobranżowe GRETASPORT 41-303 Dąbrowa Górnicza 

ul.  Polesie  17 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

odwołującego 

orzeka 

oddala odwołanie 

kosztami  postępowania  obciąża  odwołującego  BSG  Sp.  z  o.o.  95-100  Zgierz,  ul.  A. 

Struga 20   i:  

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  10.000,00  zł 

(słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego 

BSG Sp. z o.o. 95-100 Zgierz, ul. A. Struga 20 

tytułem wpisu od odwołania 

Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r.  - Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 t.j. z 2021 r. poz. 1129 wraz z późn. zm.) 

na  niniejszy  wyrok 

–  w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie 

Przewodniczący:      …….……………………………….. 


Sygn. akt KIO 786/22 
 

Uzasadnienie  

Odwołanie  złożono  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  „Wykonanie 

robót   budowlanych  polegających  na remoncie areny głównej   Stadionu 

Lekkoatletycznego położonego przy ul. Wybickiego 48 w Sopocie”.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zamieszczono  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  z  dnia  2022-

03-17 nr 2022/BZP 00089107/01 (

Wartość zamówienia poniżej progów unijnych).  

Odwołujący składając odwołanie powołał się na art. 505 ust. 1, art. 513 pkt 1, art. 514 ust. 1, 

art. 515 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 września 2019r. roku - Prawo zamówień publicznych 

(Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.)

, dalej „ustawa Pzp” lub ”Pzp”. 

Jako 

czynności, które skłoniły do złożenia odwołania, odwołujący podał:     

sporządzenie  SWZ  (specyfikacja  warunków  zamówienia)  w  zakresie  opisu  przedmiotu 

zamówienia w sposób ograniczający uczciwą konkurencję, przez taki dobór parametrów 

granicznych,  które  uniemożliwiają  złożenie  oferty  z  nawierzchnią  lekkoatletyczną 

produkcji  o

dwołującego,  jednocześnie  naruszając  zasadę  udzielania  zamówienia 

publicznego zapewniającego najlepszą jakość uzasadnioną charakterem zamówienia,  

sporządzenie SWZ w zakresie opisu przedmiotu zamówienia w sposób, który umożliwia 

zaoferowanie  w  zakresie  nawierzchni  typu  Full  Pur  wyłącznie  nawierzchni  jednego 

producenta  tj.  CONICA  AG 

–  produkt  CONIPUR,  bez  uzasadnienia  obiektywnymi 

względami techniczno-użytkowymi. 

W  obydwu  powyższych  przypadkach  odwołujący  zaskarżył  prawidłowość opisu  przedmiotu 

zamówienia,  co  do  doboru  parametrów  granicznych  nawierzchni  lekkoatletycznej  typu  Full 

Pur, a 

co uniemożliwia jemu złożenie oferty, jako producentowi nawierzchni lekkoatletycznej. 

Wskazanym  powyżej  czynnościom  zamawiającego,  odwołujący  zarzucił  naruszenie 

następujących przepisów ustawy Pzp:  

W zakresie parametrów granicznych dotyczących opisu przedmiotu zamówienia:  

naruszenie art. 16 pkt 1 i 3 Pzp tj. obowiązku przygotowania Postępowania w sposób 

zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równe  traktowanie 

wykonawców  oraz  proporcjonalny  w  odniesieniu  do  opisu  przedmiotu  zamówienia 

(kwestionowane parametry przedstawione szczegółowo w uzasadnieniu odwołania) 

naruszenie art. 17 ust 1 oraz 2 Pzp przez zastosowanie w postępowaniu parametrów 

granicznych  nie  zapewniających  najlepszej  jakości,  uzasadnionej  charakterem 


Sygn. akt KIO 786/22 
 

zamówienia  i  nie  prowadzących  do  uzyskania  najlepszych  efektów  zamówienia  w 

stosunku do poniesion

ych nakładów,  

naruszenie art. 99 ust 2 Pzp poprzez sporządzenie SWZ w zakresie opisu przedmiotu 

zamówienia  w  sposób  utrudniający  i  ograniczający  uczciwą  konkurencję,  poprzez 

taki dobór parametrów, które uniemożliwiają złożenie odwołującemu oferty, która nie 

podlegałaby odrzuceniu,   

4.  naruszenie art. 99 ust 4 Pzp 

–przez opisanie parametrów granicznych w odniesieniu 

do  nawierzchni  typu  Full  Pur  w  sposób  zbieżny  w  skutkach  z  użyciem  w  opisie 

zamówienia nazwy własnej systemu nawierzchni CONIPUR M firmy CONICA AG,  

co przy uwzględnieniu treści SWZ powoduje brak możliwości ubiegania się o przedmiotowe 

zamówienie w celu uzyskania zamówienia, oferując nawierzchnię systemu TETRAPUR ENZ 

IIIM produkcji o

dwołującego.  

W  oparciu  o  przedstawio

ne wyżej zarzuty na podstawie art. 554 ust. 1 i 3 Pzp   odwołujący 

wniósł o :  

merytoryczne rozpatrzenie oraz uwzględnienie niniejszego odwołania,  

dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z dokumentacji Postępowania - na okoliczności 

wskazane niniejszym odwołaniem,  

a także o:  

zmianę  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  SWZ  w  sposób  umożliwiający  zaoferowanie 

nawierzchni  systemu  TETRAPUR  ENZ  IIIM  produkcji  BSG  (zakres  żądań  odwołania 

zgodny z uzasadnieniem odwołania).  

Izba stwierdza brak podstaw do odrzucenia odw

ołania  

Izba stwierdza brak prawa odwołującego do wniesienia odwołania 

Co do terminu 

na wniesienie odwołania.  

Zamawiający  opublikował  kwestionowaną  odwołaniem  dokumentację  postępowania  w  dniu 

17.03.2022r.   

wobec  czego  termin  określony  w  art.  515  ust  2  pkt  2  Pzp  został  przez 

odwołującego zachowany.  

Odwołujący w złożonym odwołaniu, następująco uzasadnił prawo do zaskarżenia czynności 

zamawiającego, przez niewłaściwe opisanie przedmiotu zamówienia.  


Sygn. akt KIO 786/22 
 

Odwołujący w związku z wniesionym odwołaniem stwierdza, że posiada interes w uzyskaniu 

przedmiotowego 

zamówienia  oraz  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez 

z

amawiającego  powołanych  w  odwołaniu  przepisów  ustawy  Pzp.  Odwołujący  jest 

zainteresowany  zarówno  udzieleniem  mu  przedmiotowego  zamówienia  jak  również 

możliwością  zaoferowania  przez  innych  wykonawców  zamówienia  systemu  nawierzchni 

Tetrapur,  której  jest  producentem.  W  sytuacji,  gdy treść  SWZ  w  zakresie  opisu  przedmiotu 

zamówienia  odnoszącego  się  do  nawierzchni  została  sformułowana  w  sposób  sprzeczny  z 

ustawą  Pzp,  odwołujący  utracił  możliwość  uzyskania  zamówienia,  jak  również  niemożliwe 

jest  oferowanie  w  postępowaniu  systemu  produkcji  BSG  przez  innych  wykonawców. 

Kwestionowane  w  odwołaniu  postanowienia  SWZ  pozbawiają  odwołującego  możliwości 

uzyskania przedmiotowego  zamówienia publicznego  i  jego  realizacji  na najkorzystniejszych 

dla  z

amawiającego  warunkach.  Powyższe  dowodzi  istnienia  interesu  odwołującego  w 

uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia.  Ponadto  odwołujący  wskazał,  że  w  wyniku 

naruszenia  przez  z

amawiającego  przepisów  ustawy  odwołujący  może  ponieść  szkodę 

bowiem  gdyby  z

amawiający  postąpił  zgodnie  z  przepisami  ustawy  Pzp,  tj.  prawidłowo 

sformułował  treść  SWZ,  w  szczególności  w  zakresie  parametrów  granicznych  możliwe 

byłoby  złożenie  oferty  przy  zastosowaniu  systemu  nawierzchni  produkcji  BGS  i  realne 

konkurowanie.  

Poprzez  wskazane  p

owyżej  czynności  zamawiający  pozbawił  Odwołującego  możliwości 

uzyskania niniejszego zamówienia a także ewentualnie możliwości uzyskania przychodów z 

zaoferowania  w  postępowaniu  przez  innych  wykonawców  nawierzchni  jego  produkcji. 

Zamawiający  doprowadził  bowiem  do  sytuacji,  w  której  odwołujący  nie  jest  w  stanie  złożyć 

oferty,  która  ma  szanse  konkurować  z  systemem  CONICA  pomimo  pełnej  równoważności 

parametrów tak jakościowych jak i technicznych. Podkreślenia wymaga także, że zgodnie z 

art. 505 ust 1 Pzp środki ochrony prawnej przysługują wykonawcy oraz innemu podmiotowi, 

jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w 

wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy.  Wskazać  wreszcie  należy,  że 

zgodnie z art. 7 pkt 

30 Pzp status wykonawcy przysługuje w szczególności osobie prawnej, 

która  oferuje  na  rynku  wykonanie  robót  budowlanych  lub  dostawę  produktów.  W 

konsekwencji  nie  budzi  wątpliwości,  że  interes  prawny  odwołującego  w  uzyskaniu 

zamówienia  w  tym  postępowaniu  doznał  więc  uszczerbku,  tym  samym  odwołujący  może 

ponieść szkodę w postaci utraconych zysków z realizacji umowy zawartej z zamawiającym. 

Powyższe  stanowi  wystarczającą  przesłankę  do  skorzystania  przez  odwołującego  ze 

środków ochrony prawnej przewidzianych w art. 505 ust. 1 Pzp. Odwołujący wskazuje nadto, 

że  naruszenie  wskazanych  powyżej  przepisów  ustawy  Pzp  niewątpliwie  miało  wpływ  lub 


Sygn. akt KIO 786/22 
 

może mieć istotny wpływ na wynik postępowania, a zatem biorąc pod uwagę art. 554 ust. 1 

pkt 1 Pzp, Krajowa Izba Odwoławcza winna uwzględnić niniejsze odwołanie.   

Tak  więc  odwołujący  w  złożonym  odwołaniu  podniósł  zagadnienie,  co  do  spełnienia  przez 

odwołanie    warunków  formalnych,  które  nie  powodują  odrzucenia  jego  odwołania,  a 

zwłaszcza co do dotrzymania terminu ustawowego na jego wniesienie.  

Z  kolei  zamawiający  wnosząc  w  dniu  04.04.2022r.  odpowiedź  na  odwołanie,  powołując  się 

na  art.521  Pzp  wniósł  o  odrzucenie odwołania w  całości.  Niemniej jednak zamawiający  nie 

uzasadnił wniosku o odrzucenie odwołania, przez wskazanie okoliczności przemawiających 

za  zasadnością  tego  wniosku,  przywołując  chociażby  jedną  z  okoliczności  ustawowych 

wymienionych w art.528 Pzp.  

Izba 

nie uwzględniła wniosku o odrzucenie odwołania, nie stwierdzając żadnej z okoliczności 

wymienionych w art.528 Pzp i na podstawie art.530 Pzp 

skierowała sprawę na rozprawę.    

Po  drugie  k

olejną  czynnością  Izby  jest  rozważenie  prawa  odwołującego  do  skutecznego 

wniesienia  odwołania,  przy  uwzględnieniu  i  ocenie  spełnienia  wymienionych  przesłanek 

ustawowych w art. 505 ust.1 ustawy Pzp.  

Zamawiający  już  we  wniesionej  odpowiedzi  na  odwołanie  w  dniu  04.04.2022r.  podniósł 

zasadniczą  kwestię  co  do  przedmiotu  zamówienia,  a  mianowicie  wskazał,  że  przedmiotem 

zamówienia  nie  jest  dostawa  (sprzedaż),  tylko  przedmiotem  niniejszego  zamówienia  są 

roboty  budowlane. 

Powyższe  ma  znaczenie  przy  ocenie  przez  Izbę  prawa  do  wniesienia 

odwołania, ponieważ odwołanie złożył producent nawierzchni poliuretanowej, przeznaczonej 

na bieżnie na stadiony lekkoatletyczne, a nie wykonawca robót budowlanych, obejmujących 

swym zakresem 

między innymi układanie takiej nawierzchni. 

W  tym  miejscu  przywołuje  się  podniesioną  argumentację  zamawiającego  (pismo  z  dnia 

04.04.2022r.). 

1.  Wniesionym  o

dwołaniem  Odwołujący  zakwestionował  opis  przedmiotu  zamówienia  w 

postępowaniu  przez  rzekome  uchybienia  Zamawiającego  polegające,  w  ocenie 

Odwołującego, na:  

• 

sporządzeniu SWZ w zakresie opisu przedmiotu zamówienia w sposób ograniczający 

uczciwą  konkurencję,  poprzez  taki  dobór  parametrów  granicznych,  które  uniemożliwiają 

złożenie  oferty  z  nawierzchnią  lekkoatletyczną  produkcji  Odwołującego,  jednocześnie 

naruszając  zasadę  udzielania  zamówienia  publicznego  zapewniającego  najlepszą  jakość 

uzasadnioną charakterem zamówienia,   


Sygn. akt KIO 786/22 
 

• 

sporządzenie  SWZ  w  zakresie  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób,  który 

umożliwia zaoferowanie w zakresie nawierzchni typu Full Pur wyłącznie nawierzchni jednego 

producenta tj. CONICA AG 

– produkt CONIPUR, bez uzasadnienia obiektywnymi względami 

techniczno-

użytkowymi.   

Zamawiający  wskazuje,  że  podniesione  przez  Odwołującego  zarzuty  są  jednak 

niezasadne,  a  w  konsekwencji  Odwołanie  winno  podlegać  oddaleniu.  W  tym  zakresie  

Zamawiający w szczególności podnosi, co następuje.  

I.  Odniesien

ie  do  zarzutu  sporządzeniu  SWZ  w  zakresie  opisu  przedmiotu  zamówienia  w 

sposób  ograniczający  uczciwą  konkurencję,  poprzez  taki  dobór  parametrów  granicznych, 

które uniemożliwiają złożenie oferty z nawierzchnią lekkoatletyczną produkcji Odwołującego, 

jednocz

eśnie  naruszając  zasadę  udzielania  zamówienia  publicznego  zapewniającego 

najlepszą jakość uzasadnioną charakterem zamówienia.  

Przedmiotem  zamówienia  jest  wykonanie  robót  budowlanych  polegających  na  remoncie 

areny  głównej  Stadionu  Lekkoatletycznego  położonego  przy  ul.  Wybickiego  48  w  Sopocie. 

Roboty  będą  wykonywane  na  podstawie  dokumentacji  projektowej  Zamawiającego 

autorstwa  „INDOM”  M.  T.,  uzgodnionej  z  Polskim  Związkiem  Lekkiej  Atletyki  (zwany  dalej 

PZLA)  oraz  wg  wymagań  Zamawiającego  zamieszczonych  w  SWZ,  decyzji  konserwatora 

zabytków  z  pozwoleniem  na  prowadzenie  robót,  w  zakresie  i  zgodnie  z  wymaganiami 

technicznobudowlanymi  określonymi  w  Specyfikacjach  Technicznych  Wykonania  i  Odbioru 

Robót Budowlanych.  

Dla  Etapu  I  przedmiotowego  zadania  inwestycyjnego

,  przez  Gminę  Miasta  Sopotu  został 

złożony  Wniosek  o  dofinansowanie  w  ramach  Programu  „Sportowa  Polska  –  Program 

rozwoju  lokalnej  infrastruktury  sportowej  - 

Edycja  2021”,  dofinansowany  ze  środków 

Funduszu  Rozwoju  Kultury  Fizycznej,  których  dysponentem  jest  Minister  Sportu  i  Kultury 

Fizycznej.  

Natomiast, dla Etapu II przedmiotowego zadania inwestycyjnego przez Gminę Miasta Sopotu 

planuje  się  złożenie  Wniosku  o  dofinansowanie  w  ramach  Programu  „Sportowa  Polska  – 

Program rozwoju lokalnej infrastruktury sportowej - 

Edycja 2022”, dofinansowany ze środków 

Funduszu  Rozwoju  Kultury  Fizycznej,  których  dysponentem  jest  Minister  Sportu  i  Kultury 

Fizycznej.   

Zgodnie  z  art.  103  ust. 1    uPzp  - 

Zamówienia na roboty budowlane opisuje się za pomocą 

dokumentacji  projektowej 

oraz  specyfikacji  technicznych  wykonania  i  odbioru  robót 

budowlanych.  Te  dokumenty  zostały  w  postępowaniu  udostępnione  Wykonawcom  jako 

załączniki do SWZ.  Odwołujący, na ich podstawie, wyciągnął błędne wnioski co do kategorii 


Sygn. akt KIO 786/22 
 

jaką  ma  uzyskać  obiekt  po  przebudowie.    W  treści  odwołania  BSG  wskazuje,  iż  takiej 

informacji dokumentacja wprost nie zawiera a świadczy o tym wyłącznie nazwa pliku.  

W celu usunięcia wątpliwości Zamawiający w dniu 30.03.2022 r. opublikował zmianę SWZ, 

która obejmuje swoim zakresem również uzupełnienie SWZ o dodatkowe załączniki, w tym:   

5.2 8411-uchwala-zarzadu-pzla-dot-nawierzchni;  

5.3 pismo producenta_conica;  

5.4 KOiU_PZLA_ustalenia z procesu uzgadniania dokumentacji;  

5.5 manifest_trenerzy i zawodnicy;  

5.6 stanowisko Zarządu SKLA;  

5.7 KOiU_PZLA_stanowisko,  

które  ponad  wszelką  wątpliwość  wskazują  na  rzeczywiste  (uzasadnione)  potrzeby 

zamawiającego  co  do  parametrów  zawartych  w  opz  i  celu  jaki  Zamawiający  zamierza 

osiągnąć poprzez realizację zadania inwestycyjnego.  

Zamówienie  kierowane  jest  nie  do  producenta  nawierzchni,  której  Zamawiający  oczekuje  a 

do Wykonawców, którzy wykonają roboty budowlane związane z jej położeniem (nie jest to 

dostawa  a  robota  budowlana).  Zamawiający  udostępnił  Wykonawcom  pismo  producenta 

Conica AG (datowane  w roku 2020 

– krąg potencjalnych wykonawców mógł ulec zmianie), 

w  którym  ten  wskazuje  firmy  w  Polsce  gwarantujące  wykonanie  nawierzchni  zgodnie  z 

technologią oraz obowiązującym w Polsce prawem.  

W  tym  miejscu  Izba 

stwierdza,  że  zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  (pismo  z  dnia 

04.04.2022r.) wnosząc o oddalenie odwołania ze względów merytorycznych to znaczy jego 

bezzasadności zwrócił uwagę na podmiot, który składa odwołanie to jest producent materiału 

poliuretanowego (dostawca), 

a nie wykonawca robót budowlanych. Co prawda zamawiający 

nie złożył wniosku o oddalenie odwołania z powodu nie spełnienia przesłanek określonych w 

art.505  ustawy  Pzp,  ale  Izba 

niejako  z  urzędu  jest  zobligowana  do  rozważenia 

przedmiotowej  kwestii. 

Rozważając  przedmiotową  kwestię  prawa  odwołującego  do 

wniesienia  odwołania,  Izba,  uwzględniła  opis  przedmiotu  zamówienia  (Sekcja  IV  – 

Przedmiot 

Zamówienia  4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia), gdzie znajduje się zapis 

1. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych. Powyżej Izba przytoczyła w 

pełnym  zakresie  uzasadnienie  odwołującego  na  okoliczność  spełnienia  przez  niego 

przesłanek  warunkujących  prawo  do  wniesienia  odwołania.  Z  uzasadnienia  odwołania,  na 

okoliczność prawa do wniesienia odwołania, wynika po pierwsze prawo to przypisuje sobie 

odwołujący jako potencjalny wykonawca przedmiotu zamówienia czyli robót budowlanych, a 


Sygn. akt KIO 786/22 
 

po  drugie  jako  producent  nawierzchni  poliuretanowej. 

Natomiast  z  treści  uzasadnienia 

odwołania wynika, że do ochrony swoich praw przywołuje wyłącznie okoliczności wskazujące 

na  fakt  bycia  producentem  nawierzchni  poliuretanowej,  a  nie  jako  wykonawca  robót 

budowlanych, 

to  jest  układający  nawierzchnię  przez  niego  produkowaną.  W  ocenie  Izby, 

odwołujący zdawał sobie sprawę z wątpliwości jaką może wzbudzić fakt złożenia odwołania 

przez  producenta  nawierzchni,  a  nie  wykonawcę  robót  budowlanych.  Dla  wzmocnienia 

uzasadnienia  swojego 

prawa  odwołujący  przywołał  art.  7  pkt  30)  Pzp,  gdzie  pod  pojęciem 

wykonawcy mieści się nie tylko wykonawca robót budowlanych lub obiektu budowlanego, ale 

również  dostawca  produktów  czyli  odwołujący,  jak też  wykonawca  świadczący  usługi  (art.7 

pkt 30) Pzp 

„Ilekroć w niniejszej ustawie jest mowa o: wykonawcy – należy przez to rozumieć 

osobę  fizyczną,  osobę  prawną  albo  jednostkę  organizacyjną  nieposiadającą  osobowości 

prawnej, 

która  oferuje  na  rynku  wykonanie  robót  budowlanych  lub  obiektu  budowlanego, 

dostawę  produktów  lub  świadczenie  usług  lub  ubiega  się  o  udzielenie  zamówienia,  złożyła 

ofertę  lub  zawarła  umowę  w  sprawie  zamówienia  publicznego”).  Żadnych  z  tych 

wymaganych  cech 

definicji  wykonawcy,  w  kontekście  przedmiotu  zamówienia  (roboty 

budowlane)

,  odwołujący  nie  spełnia,  ponieważ  nie  jest  ani  wykonawcą,  który  „oferuje  na 

rynku  wykonanie  robót  budowlanych”  ani  nie  „ubiega  się  o  udzielenie  zamówienia”.  W 

zaistniałej sytuacji bardziej predysponowanym do wniesienia odwołania byłby przystępujący 

po  stronie  odwołującego.  Odwołujący  powołując  się  na  prawo  do  wniesienia  odwołania, 

pomija istotny dla oceny tego prawa zwrot „uzyskania zamówienia” (art.505 ust.1 Pzp „Środki 

ochrony  prawnej  określone  w  niniejszym  dziale  przysługują  wykonawcy,  uczestnikowi 

konkursu  lub  innemu  podmiotowi,  jeżeli  ma  lub  miał  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  lub 

nagrody  w  konkursie 

oraz  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez 

zamawiającego przepisów ustawy). W ocenie Izby zwrot „interes w uzyskaniu zamówienia” 

należy interpretować jako interes bezpośredni w uzyskaniu zamówienia (w niniejszej sprawie 

wykonawca  robót  budowlanych),  a  nie  interes  pośredni  w  uzyskaniu  zamówienia  (w 

niniejszej sprawie dostawca nawierzchni poliuretanowej dla wykonawcy rob

ót budowlanych), 

ponieważ  o  interesie  w  niniejszym  przypadku  decyduje  przedmiot  zamówienia  (roboty 

budowlane, a nie dostawa produktów). Tak skonstruowana definicja co do prawa wniesienia 

odwołania  (środek  ochrony  prawnej)  ma  na  celu  zdefiniowanie  kręgu  podmiotów  mających 

prawo  do  wstrzymywania  procedur  przetargowych,    chociażby  ze  względu  na  ochronę 

zamawiających  przed  nadużywaniem  prawa  do  środka  ochrony  prawnej,  jakim  jest 

odwołanie.  Zamykając  powyższe  rozważania  na  temat  braku  interesu  w  uzyskaniu 

zamówienia  przez  odwołującego  Izba  przywołuje  definicję  zamówienia,  którą  jest  umowa 

odpłatna  zawierana  między  zamawiającym  a  wykonawcą  w  tym  wypadku  robót 

budowlanych,  a  nie  wykonawcą  dostaw  jakim  może  być  odwołujący  (art.  7  Ilekroć  w 

nin

iejszej ustawie jest mowa o: 32) zamówieniu – należy przez to rozumieć umowę odpłatną 


Sygn. akt KIO 786/22 
 

zawieraną  między  zamawiającym  a  wykonawcą,  której  przedmiotem  jest  nabycie,  przez 

zamawiającego  od  wykonawcy  wybranego  robót  budowlanych,  dostaw  lub  usług).  Kończąc 

jako 

„odwołujący”  w  niniejszej  sprawie  może  być  zainteresowany  wykonawca  robót 

budowlanych,  a  nie    dostawca  produktu  nawierzchni  jakim  jest  odwołujący.  Tym  samym 

Izba stwierdza brak interesu odwołującego do wniesienia odwołania.   

Izba  p

ominąwszy  okoliczność,  że  po  stronie  odwołującego  jest  brak  interesu  w 

uzyskaniu 

zamówienia,  a  co  przekłada  się  na  brak  prawa  do  wniesienia  odwołania, 

zgodnie 

z  treścią  art.505  ust.1  ustawy  Pzp,  odniesie  się  jednak  poniżej  do  zarzutów 

odwołania.  

Odwołujący zarzucił zamawiającemu przy opisie przedmiotu zamówienia naruszenie: art. 16 

pkt  1)  i  pkt  3)  oraz 

art.  17  ust.1  i  ust  2  w  związku  z  art.  99  ust.  2  i  ust.4  ustawy  Pzp, 

formułując zarzuty następująco:   

naruszenie art. 16 pkt 1 i 3 Pzp tj. obowiązku przygotowania Postępowania w sposób 

zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równe  traktowanie 

wykonawców  oraz  proporcjonalny  w  odniesieniu  do  opisu  przedmiotu  zamówienia 

(kwestionowane parametry prze

dstawione szczegółowo w uzasadnieniu odwołania) 

naruszenie art. 17 ust 1 oraz 2 Pzp przez zastosowanie w postępowaniu parametrów 

granicznych  nie  zapewniających  najlepszej  jakości,  uzasadnionej  charakterem 

zamówienia  i  nie  prowadzących  do  uzyskania  najlepszych  efektów  zamówienia  w 

stosunku do poniesionych nakładów,  

naruszenie art. 99 ust 2 Pzp poprzez sporządzenie SWZ w zakresie opisu przedmiotu 

zamówienia  w  sposób  utrudniający  i  ograniczający  uczciwą  konkurencję,  poprzez 

taki dobór parametrów, które uniemożliwiają złożenie odwołującemu oferty, która nie 

podlegałaby odrzuceniu,   

4.  naruszenie art. 99 ust 4 Pzp 

– przez opisanie parametrów granicznych w odniesieniu 

do  nawierzchni  typu  Full  Pur  w  sposób  zbieżny  w  skutkach  z  użyciem  w  opisie 

zamówienia nazwy własnej systemu nawierzchni CONIPUR M firmy CONICA AG, co 

przy  uwzględnieniu  treści  SWZ  powoduje  brak  możliwości  ubiegania  się  o 

przedmiotowe  zamówienie  w  celu  uzyskania  zamówienia,  oferując  nawierzchnię 

systemu TETRAPUR ENZ IIIM produkcji odwołującego.  

Odwołujący  składając  odwołanie  i  wnosząc  o  jego  uwzględnienie  przedstawił  szczegółową 

argumentacj

ę formalną i prawną w szczególności dotyczącą jak poniżej.  

Przywołał regulacje w zakresie opisu przedmiotu zamówienia i tak  


Sygn. akt KIO 786/22 
 

I. Przedmiot zamówienia.   

I.1 SWZ. OPZ 

– Załącznik nr 7 Przedmiot zamówienia obejmuje zgodnie z SWZ wykonanie 

robót  budowlanych  polegających  na  remoncie  areny  głównej  Stadionu 

Lekkoatletycznego  położonego  przy  ul.  Wybickiego  48  w  Sopocie.  Przedmiot 

zamówienia  składa  się  w  szczególności  z:  Etap  I  -  Modernizacja  bieżni  długości  400 m  na 

Stadionie Lekkoatletycznym przy ul. Wybickiego 48 w Sopocie: 1)Przygotowanie podbudowy 

do  montażu  nawierzchni.  a)rozbiórka  istniejącej  nawierzchni  poliuretanowej,  b)sfrezowanie 

podbudowy  asfaltowej,  c)naprawa  spękań  istniejącej  podbudowy,  d)wykonanie  nowej 

warstwy podbudowy asfaltobetonowej, 2)t

rwale wyznaczenie punktów konstrukcyjnych bieżni 

M1  oraz  M2.  3)Wykonanie  nowej  nawierzchni  poliuretanowej  bieżni  głównej  400  m  o 

powierzchni  6234  m2.  Malowanie  linii.    4)Wykonanie  nowej  nawierzchni  poliuretanowej  na 

rozbiegach  skoczni  o  powierzchni  316  m2.  Malowanie  linii.    Zgodnie  z  SWZ  roboty  będą 

wykonywane na podstawie dokumentacji projektowej Zamawiającego autorstwa „INDOM” M. 

T., u

zgodnionej z Polskim Związkiem Lekkiej Atletyki (zwany dalej PZLA) oraz wg wymagań 

Zamawiającego zamieszczonych w SWZ, decyzji konserwatora zabytków z pozwoleniem na 

prowadzenie  robót,  w  zakresie  i  zgodnie  z  wymaganiami  techniczno-budowlanymi 

określonymi  w  Specyfikacjach  Technicznych  Wykonania  i  Odbioru  Robót  Budowlanych,  w 

terminach  zgodnie  z  harmonogramem  rzeczowo-

finansowym,  o  którym  mowa  w  §  9  ust.  6  

pkt  7 wzoru Umowy.  

I.2 Dokumentacja projektowa Zgodnie z Załącznikiem nr 7 do SWZ  – 

OPZ 

–  szczegółowy  opis  przedmiotu zamówienia w  tym  wymagania i  parametry  dotyczące 

nawierzchni  bieżni  zawarte  są  w  udostępnionej  dokumentacji  projektowej.  Plik:  „DP  Sopot 

Stadion -

dokumentacja uzupełniająca.pdf” – dokument datowany na 03.2021 Plik: „DP Sopot 

Stadion -KATEGORIA IVA -

korekta 2.pdf” – dokument datowany na 10.2021   

Jak  stwierdził  i  przyznał  odwołujący:  Zgodnie  z  dokumentacją  obiekt  po  przebudowie  ma 

uzyskać  kategorię  IVA  PZLA  –  sama  dokumentacja  wprost  informacji  takiej  nie  zawiera  – 

świadczy o tym tylko i wyłącznie tytuł pliku jak powyżej.  

W  tym  miejscu  Izba 

stwierdza,  że  powyższe  zostało  wyjaśnione  na  etapie  postępowania 

odwoławczego  i  w  wyniku  tego  wyjaśnienia  ustalono,  że  zamawiający  jest  zainteresowany 

uzyskaniem  kategorii  III  stadionu,  co  ustalono  bezspornie  między  stronami  i  nie  budzi 

zastrzeżeń odwołującego.  

Przyznał  również  odwołujący:  Zgodnie  z  Uchwałą  Nr  44/2020  Polskiego  Związku  Lekkiej 

Atletyki  z  dnia    15.12.2020  r.  (obowiązuje  od  dnia  01.01.2021  r.  w  przypadku  obiektów 


Sygn. akt KIO 786/22 
 

kategoryzowanych w kat IVA mogą się na nich odbywać zawody rangi: mistrzostwa Polski o 

ograniczonym programie, U16, mityngi międzynarodowe i ogólnopolskie.   

Dokumentacja projektowa zawiera w szczególności opis wymagań dla nawierzchni.  

Poniżej odwołujący opisał w odwołaniu zarzut w zakresie parametrów granicznych: 

 II.  Zarzut  opisa

nia  przedmiotu  zamówienia  w  zakresie  parametrów  granicznych  z 

naruszeniem Pzp.  

Aktualny  opis  zamówienia  w  zakresie  parametrów  granicznych  został  dokonany  z 

ewidentnym naruszeniem zasad opisu przedmiotu zamówienia o których mowa w art. 16 pkt 

1  i  3  Pzp.  O

pis  przedmiotu  zamówienia  stanowi  naruszenie  art.  99  ust  2  Pzp  poprzez 

sporządzenie SWZ w sposób utrudniający i ograniczający uczciwą konkurencję, poprzez taki 

dobór  parametrów,  które  w  ogóle  uniemożliwiają  złożenie  oferty  z  systemem  BSG  produkt 

Tetrapur.  

Jednocześnie aktualne parametry graniczne umożliwiają w odniesieniu do nawierzchni typu 

Full Pur zaoferowanie wyłącznie produktu Conipur producenta Conica AG.  

Jak  Izba 

ustaliła  są  to  zasadnicze  twierdzenia,  zarzuty  odwołującego  do  opisu  przedmiotu 

zamówienia w zakresie nawierzchni stadionowej (bieżnia i rozbiegi) 

Przy  powyższym  stwierdzeniu  odwołujący  powołał  się  na  opinię  Prezesa  UZP  zgodnie  z 

którą    „Opis  przedmiotu  zamówienia”  dokonywany  przez  Zamawiającego    w  specyfikacji 

warunków  zamówienia  wpływa  w  sposób  bezpośredni  na  przebieg  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego  a  także  jego  wynik  oraz  stanowi  o  istotnych 

postanowieniach późniejszej umowy. Art. 29 ust. 1 ustawy Pzp (aktualnie 99 ust. 1 Pzp2019) 

nakłada  na  zamawiającego  obowiązek  opisania  przedmiotu  zamówienia  w  sposób 

jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, 

uwzględnienia  wszystkich  wymagań  i  okoliczności  mogących  mieć  wpływ  na  sporządzenie 

oferty. Zapis ten służy realizacji ustawowych zasad uczciwej konkurencji, a co za tym idzie 

zasady równego dostępu do zamówienia, wyrażonych w art. 16 ustawy Pzp.  

Zgodnie  z  art.  99  ust.  4  Pzp  (poprzednio  art.  29  ust  2  Pzp)  przedmiotu  zamówienia  nie 

można  opisywać  w  sposób,  który  mógłby  utrudniać  uczciwą  konkurencję,  w  szczególności 

przez  wskazanie  znaków  towarowych,  patentów  lub  pochodzenia,  źródła  lub  szczególnego 

procesu,  który  charakteryzuje  produkty  lub  usługi  dostarczane  przez  konkretnego 

wykonawcę,  jeżeli  mogłoby  to  doprowadzić  do  uprzywilejowania  lub  wyeliminowania 

niektórych wykonawców lub produktów.  


Sygn. akt KIO 786/22 
 

Wskazany  przepis  służy  realizacji  ustawowej  zasady  uczciwej  konkurencji  (a  w 

konsekwencji  - 

m.  in.  zasady  równego  dostępu  do  zamówienia),  wyrażonej  w  art.  16  Pzp. 

Naruszenie zasady wynikającej z art. 99 ust. 4 Pzp może mieć charakter bezpośredni (jeśli 

zamawiający wprost stosuje nazwy własne wskazujące konkretnego wykonawcę lub produkt) 

lub  pośredni  (jeśli  nazwy  własne  nie  zostają  wskazane,  ale  szczegółowy  opis  parametrów 

wskazuje  na  jeden  konkretny 

produkt).  Ponadto  należy  wskazać,  że  naruszeniem  zasady 

uczciwej  konkurencji  jest  nie  tylko  opis  przedmiotu  zamówienia  wskazujący  na  jeden 

konkretny produkt lub wykonawcę, ale także taki opis, który umożliwia dostęp do zamówienia 

kilku  wykonawcom,  jednocze

śnie  uniemożliwiając  go  w  sposób  nieuzasadniony  innym, 

którzy również byliby w stanie wykonać dane zamówienie. Dodać też należy, że w przypadku 

oceny konkretnego stanu faktycznego jako naruszenia zakazu sformułowanego w art. 99 ust. 

4  Pzp  wystarczającym  jest  uprawdopodobnienie  utrudnienia  konkurencji  przy  opisie 

przedmiotu  zamówienia.  Sporządzenie  opisu  przedmiotu  zamówienia  stanowi  jedną  z 

najistotniejszych  czynności  zamawiającego  poprzedzających  wszczęcie  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego,  która  determinuje  cały  przebieg  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  i  wywiera  wpływ  na  jego  wynik.  Dlatego  też  Zamawiający  winien 

dokonywać  tej  czynności  z  poszanowaniem  wyrażonej  w  art.  16  pkt  1  oraz  3  Pzp  zasady 

nakładającej  obowiązek  przygotowania  i  przeprowadzenia  postępowania  w  sposób 

zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równe  traktowanie  wykonawców  oraz 

proporcjonalnie.  Ustawodawca  stanął  jednoznacznie  na  stanowisku,  iż  Zamawiający  nie 

może  w  ramach  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  formułować  opisu 

przedmiotu zamówienia w sposób, który bezpośrednio lub nawet pośrednio godziłby w wyżej 

wskazaną  zasadę.  Dyskryminujące  opisanie  przedmiotu  zamówienia  wpływa  bowiem  na 

mniejszą  liczbę  złożonych  w  postępowaniu  ofert  oraz  może  powodować  oferowanie  przez 

wykonawców produktów nieporównywalnych” 

Faktycznie,  w  ocenie  Izby 

przywołana  opinia  Prezesa  UZP  może  stanowić  kompendium 

interpretacji na temat stosowania art. 99 ust.2 i ust.4 w 

związku z art. 16 pkt1) i pkt 3) oraz 

art.  17 

ustawy  Pzp,  ponieważ  nie  tylko  stanowi  o  równości  wykonawców  i  uczciwej 

konkurencji, ale wskazuje również na odstępstwa od równości wykonawców w przypadkach 

obiektywnie  uzasadnionych, co z kolei nie stanowi naruszenia zasad uczciwej konkurencji.     

przypadku 

oceny 

konkretnego 

stanu 

faktycznego 

jako 

naruszenia 

zakazu 

sformułowanego w  art. 99  ust.  4  Pzp wystarczającym jest  uprawdopodobnienie utrudnienia 

konkurencji  przy  opisie  przedmiotu  zamówienia.  Z  przepisu  tego  wynika  bowiem  zakaz 

opisywania  przedmiotu  zamówienia  w  taki  sposób,  który  mógłby  potencjalnie  zagrozić 

uczciwej konkurencji (m. in. wyrok KIO z 27.03.2015 r., sygn. akt: KIO 496/15, wyrok SA w 

Warszawie z 24.01.2012 r., sygn. akt: VI ACa 965/11).  


Sygn. akt KIO 786/22 
 

Powyższe stanowisko zostało rozwinięte w wyroku KIO z 07.01.2008 r., sygn. akt: KIO/UZP 

28/07; KIO/UZP 100/07: "Przepis art. 29 ust. 2 ustawy Pzp zakazuje opisywania przedmiotu 

zamówienia  w  sposób,  który  mógłby  utrudniać  uczciwą  konkurencję.  Należy  przy  tym 

zauważyć,  że  przez  utrudnienie  uczciwej  konkurencji  należy  rozumieć  opisywanie 

przedmiotu zamówienia poprzez wskazanie znaków towarowych, patentów  lub pochodzenia 

(z  wyjątkiem  sytuacji  zastrzeżonych  w  ustawie),  lub  poprzez  opisanie  przedmiotu 

zamówienia  z  wykorzystaniem  oznaczeń  lub  parametrów  wskazujących  konkretnego 

producenta  (dostawcę),  lub  konkretny  produkt.  W  szerokim  rozumieniu  tego  przepisu 

ograniczenie  zasady  uczciwej  konkurencji  może  nastąpić  w  wyniku  opisania  przedmiotu 

zamówienia w sposób na tyle rygorystyczny, że ogranicza to krąg wykonawców zdolnych do 

wykonania zamówienia, a jednocześnie nie jest to uzasadnione potrzebami zamawiającego."  

Zamawiający  może  skutecznie  zakwestionować  zarzut  naruszenia  art.  99  ust.  4  Pzp  jeśli 

wykaże, że opis przedmiotu zamówienia ma źródło w jego uzasadnionych potrzebach, przy 

czym, w przypadku zamówienia, którego poszczególne części składowe opisane zostały za 

pomocą  wielu  parametrów,  nawet  brak  spełniania  jednego  z  parametrów  pojedynczego 

produktu  niesie  skutek  niemożności  złożenia  oferty  w  ogóle  (oferta  taka,  co  do  zasady, 

będzie podlegać odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp), zatem niezbędne jest 

wykazanie spełniania przez  oferowany  przedmiot  zamówienia wszystkich  kwestionowanych 

parametrów (wyrok KIO z  28.09.2011 r.; sygn. akt: KIO 1949/11, KIO 1954/11). Biorąc pod 

uwagę zapis art. 99 ust. 4 ustawy Pzp, zgodnie z którym przedmiotu zamówienia nie można 

opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję, wystarczy do stwierdzenia 

faktu  nieprawid

łowości  w  opisie  przedmiotu  zamówienia,  a  tym  samym  sprzeczności  z 

prawem,  jedynie  zaistnienie  możliwości  utrudniania  uczciwej  konkurencji  poprzez 

zastosowanie określonych zapisów  w specyfikacji (zob. Wyrok SO  w Bydgoszczy z dnia 25 

stycznia 2006 r., II Ca 693/5).  

W ocenie Izby 

do niniejszej sprawy należy przypisać stwierdzenie, w przywołanych powyżej 

orzeczeniach, odnoszące się zarówno do dawnego art.29 ust.2Pzp i aktualnego art.99 ust.4 

Pzp, że zamawiający może skutecznie zakwestionować zarzut naruszenia art. 99 ust. 4 Pzp 

jeśli wykaże, że opis przedmiotu zamówienia ma źródło w jego uzasadnionych potrzebach 

Powyższe  zasady  odnajdują  swoje  podstawy  w  europejskim  porządku  prawnym,  w 

szczególności  Dyrektywie  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  2014/24/UE  z  dnia  26  lutego 

2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz. Urz. UE L 

94  z  28.3.2014  r.,  str.  65,  z  późn.  zm.)  Aktualnie  obowiązująca  tzw.  Dyrektywa  klasyczna 

akcentuje  w  sposób  szczególny  obowiązki  podmiotu  zamawiającego  w  aspekcie 


Sygn. akt KIO 786/22 
 

zagwarantowania  konkurencyjności  –  vide  motyw  74  Preambuły  Dyrektywy  2014/24, 

wskazujący:  

(74)  Specyfikacje  techniczne  sporządzane  przez  publicznych  nabywców  muszą  umożliwiać 

otwarcie  zamówień  publicznych  na  konkurencję  oraz  realizację  celów  w  zakresie 

zrównoważonego rozwoju. W tym celu należy umożliwić składanie ofert odzwierciedlających 

różnorodność  rozwiązań  technicznych,  norm  i  specyfikacji  technicznych  na  rynku,  w  tym 

ofert  opracowanych  na podstawie kryteriów  wykonania związanych  z  cyklem  życia  procesu 

produkcji robót budowlanych, dostaw i usług oraz ich zgodności z zasadą zrównoważonego 

rozwoju.  

W związku z powyższym specyfikacje techniczne powinny być opracowywane w taki sposób, 

aby  uniknąć  sztucznego  zawężania  konkurencji  poprzez  wymogi,  które  faworyzują 

konkretnego  wykonawcę,  odzwierciedlając  kluczowe  cechy  dostaw,  usług  lub  robót 

budowlanych  oferowanych  zwykle  przez  tego  wykonawcę.  Opracowanie  specyfikacji 

technicznych  pod  względem  wymagań  wydajnościowych  i  funkcjonalnych  zasadniczo 

umożliwia  optymalne  osiągnięcie  tego  celu.  Wymagania  funkcjonalne  i  odnoszące  się  do 

wydajności  są  również  odpowiednim  środkiem  sprzyjającym  innowacji  w  zamówieniach 

publicznych i powinny być stosowane jak najszerzej.  

Zgodnie  z  art.  42  ust  2  Dyrektywy  odnoszącym  się  do  wymagań  w  zakresie  specyfikacji 

technicznych  (opisy  przedmiotu  zamówienia  w  nomenklaturze  dyrektywnej)  -  specyfikacje 

techniczne  zapewniają  równy  dostęp  wykonawców  do  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia i nie tworzą nieuzasadnionych przeszkód dla otwarcia zamówienia publicznego 

na konkurencję.  

W  ocenie  Izby

,  z  powyższych  prezentacji  Dyrektyw  do  przedmiotowej  sprawy  należy 

wyciągnąć  stwierdzenia,  które  jest  adekwatne  do  sytuacji  zaistniałej  po  stronie 

zamawiającego w rozpoznawanej sprawie: 

 W 

związku  z  powyższym  specyfikacje  techniczne  powinny  być  opracowywane  w  taki 

sposób,  aby  uniknąć  sztucznego  zawężania  konkurencji  poprzez  wymogi,  które  faworyzują 

konkretnego  wykonawcę,  odzwierciedlając  kluczowe  cechy  dostaw,  usług  lub  robót 

budowlanych ofe

rowanych zwykle przez tego wykonawcę 

oraz 

równy  dostęp  wykonawców  do  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  i  nie  tworzą 

nieuzasadnionych przeszkód dla otwarcia zamówienia publicznego na konkurencję, 

z naciskiem na słowa:   


Sygn. akt KIO 786/22 
 

sztucznego zawężania konkurencji 

nie tworzą nieuzasadnionych przeszkód. 

Izba 

dokonując  rozpoznania  sprawy,  kierowała  się  powyższymi  wytycznymi  w  związku  z 

zarzutem  ograniczenia 

dostępu  do  postępowania  dla  odwołującego,  przez  produkowaną 

przez niego wykładzinę poliuretanową TETRAPUR.  

Zg

odnie  z  orzecznictwem  KIO  zamawiający  nie  może  w  sposób  dowolny  kształtować 

wymagań  SWZ,  ponieważ  "ograniczają  go  w  tym  zakresie  przepisy  ustawy  zakazujące 

ograniczenia  konkurencji,  w  sposób  wykraczający  poza  uzasadnione  potrzeby 

zamawiającego"  Wyrok  KIO  z  dnia  11  stycznia  2011  roku,  sygn.  akt:  KIO  2816/11;  Wyrok 

KIO z dnia 25 stycznia 2012 roku, sygn. akt: KIO 91/12; Wyrok KIO z dnia 18 grudnia 2014 

roku, KIO 2559/14.   

W  tym  względzie,  z  orzecznictwa  KIO  wynika,  że,  co  prawda,  zamawiający  ma  prawo  tak 

opi

sać  przedmiot  zamówienia,  aby  zapewnić  jak  najlepszą  realizację  swoich  potrzeb, 

niemniej  nie  jest  to  prawo  nieograniczone 

–  tak  przykładowo  wyrok  KIO  z  dnia  11  sierpnia 

2020 roku, sygn. akt: KIO 1694/20 w którym podkreśla się, że swoboda zamawiającego nie 

może  w  sposób  nieuzasadniony  zawężać  kręgu  wykonawców,  którzy  mogą  wykonać 

przedmiot zamówienia. Zatem, oceniając opis przedmiotu zamówienia pod kątem zgodności 

z art. 99 ust. 4 Pzp, należy zawsze ustalić, czemu służą jego poszczególne elementy – czy 

są  one  uzasadnione  istotą  i  celem  zamówienia,  czy  też,  nie  służąc  żadnym  obiektywnie 

uzasadnionym potrzebom, zawężają krąg wykonawców mogących zamówienie wykonać.  

W  odniesieniu  do  kwestii  zawężania  kręgu  wykonawców  poprzez  nieadekwatny  opis 

przedmiotu  zamówienia,  KIO  stoi  na  stanowisku,  że  "niedopuszczalne  jest  takie  opisanie 

przedmiotu zamówienia, które ogranicza możliwość złożenia ofert, a które nie jest konieczne 

dla  zaspokojenia  racjonalnych  i  obiektywnie  uzasadnionych  potrzeb  zamawiającego. 

Zamawiający, opisując przedmiot zamówienia w sposób eliminujący funkcjonujące na rynku 

rozwiązania,  musi  więc  być  w  stanie  przedstawić  racjonalne  i  przekonujące  wyjaśnienie 

takiego działania." – tak wyrok KIO z dnia 14 lipca 2020 roku, sygn. akt: KIO 1066/20; wyrok 

KIO z dnia 15 czerwca 2020 roku, sygn. akt: KIO 802/20.  

Biorąc  pod  uwagę  orzecznictwo  KIO,  zgodnie  z  którym,  "zasada  uczciwej  konkurencji 

oznacza  konieczność  zapewnienia  w  postępowaniu  warunków  nieskrępowanego, 

niezakłóconego  konkurowania."  (Wyrok  KIO  z  dnia  17  listopada  2015  r.  sygn.  akt:  KIO 


Sygn. akt KIO 786/22 
 

2412/15)  nie  sposób  zakwestionować  twierdzenia,  że  sposób  opisu  zamówienia  dokonany 

przez Zamawiającego w SWZ utrudnia uczciwą konkurencję.  

Izba podkreśla, tak przykładowo wyrok z dnia 8 lutego 2021 r., sygn. akt KIO 71/21, iż ocena 

czy  dane  wymaganie  znajduje  uzasadnienie  w  obiektywnych  potrzebach  Zamawiającego 

powinna  być  dokonana  z  uwzględnieniem  rzeczywistego  wpływu  na  efektywność  pracy 

urządzenia oraz jego eksploatację, czy też wydajność.  Jak wskazuje orzeczenie:  

Z  całą  moc  podkreślić  jednak  należy,  iż  w  przypadku  sporządzenia  opisu  przedmiotu 

zamówienia  w  sposób  eliminujący  funkcjonujące  na  rynku  rozwiązania,  po  stronie 

zamawiającego  będzie  istniał  obowiązek  przedstawienia  rzeczowych  i  przekonujących 

argumentów uzasadniających takie działanie.  

Także aktualny Komentarz do ustawy Pzp Urzędu Zamówień Publicznych w zakresie art. 99 

ust  4  Pzp  podkreśla,  że:  Dyrektywa  klasyczna  w  motywie  74  preambuły  dostrzega  tę 

okoliczność,  stwierdzając,  że  niedopuszczalne  jest  zawężenie,  które  ma  charakter 

„sztuczny”,  tzn.  faworyzuje  (lub  dyskryminuje)  określonego  wykonawcę  lub  produkt. 

Niedopuszczalne  jest  zatem  w  świetle  art.  99  ust.  4  Pzp  zaburzenie  konkurencji  pomiędzy 

wykonawcami,  mające  swoją  genezę  w  przygotowanym  opisie  przedmiotu  zamówienia, 

polegające  albo  na  preferencji  w  opisie  konkretnego  wykonawcy  lub  produktu,  albo  na 

niemającym 

uzasadnieniu 

wyeliminowaniu 

wykonawcy 

lub 

produktu. 

Poprzez 

niedopuszczalne  preferowanie  należy  rozumieć  wszystkie  zabiegi,  przy  użyciu  dowolnych 

sposobów  opisu  przedmiotu  zamówienia,  które  w  sposób  nieuzasadniony  preferują  lub 

wprost wskazują na konkretnego wykonawcę lub konkretny produkt. Skutkiem takiego zapisu 

jest  niemożność  złożenia  oferty  zgodnej  z  tak  sformułowanym  opisem  przedmiotu 

zamówienia  przez  wykonawcę  innego  niż  preferowany  lub  zaproponowania  innego  niż 

preferowany  produkt.  Zapisami  eliminującymi  określone  produkty  (i  określonych 

wykonawców) będą zaś takie, które w sposób inny niż odpowiadający zobiektywizowanym i 

rzeczywistym  potr

zebom  zakupowym  zamawiającego  związanym  z  realizacją  przypisanych 

mu zadań, prowadzą do niemożności złożenia oferty przez określone grupy wykonawców (i 

zaproponowania  określonych  grup  produktów).  W  przypadku  wątpliwości  co  do 

prawidłowości  opisu  przedmiotu  zamówienia  weryfikowaniu  poddane  zostanie,  na  ile 

określony  zapis  w  opisie  przedmiotu  zamówienia,  który  preferuje  lub  eliminuje  wykonawcę, 

jest  zamawiającemu  niezbędny  dla  zrealizowania  rzeczywistych  potrzeb  zakupowych 

związanych  z  realizacją  przypisanych  mu  zadań.  W  przypadku  gdy  konkretny  opis 

przedmiotu  zamówienia  faworyzuje  lub  eliminuje  wykonawcę  lub  produkt  zapis  należy 

rozpatrywać  w  kontekście  zawężenia  konkurencji  w  sposób  sztuczny,  a  zatem 

nieuprawniony.  TSUE  pośrednio  zwrócił  na  to  uwagę,  zalecając  ostrożność  przy 


Sygn. akt KIO 786/22 
 

dokonywaniu drobiazgowego opisu przedmiotu zamówienia, stwierdzając, że im bardziej jest 

on  szczegółowy,  tym  większe  jest  ryzyko,  że  wyroby  danego  producenta  będą 

faworyzowane.  Jedną  z  miar  poprawności  dokonania  opisu  przedmiotu  jest  zapewnienie 

zgodności stopnia szczegółowości z zasadą proporcjonalności, co wymaga w szczególności 

zbadania,  czy  ten  stopień  szczegółowości  jest  niezbędny  do  osiągnięcia  zamierzonych 

celów.  

Podsumowując,  nie  ulega  wątpliwości,  że  zasadniczym  obowiązkiem  Zamawiającego  jest 

sporządzenie opisu   przedmiotu   zamówienia   respektującego  

zasady 

udzielenia 

zamówień  

publicznych  

przy  uwzględnieniu,  wyłącznie  rzeczywiście  uzasadnionych 

obiektywnymi względami, potrzeb.   

Izba 

z  cała  atencją  i  uwagą  przyjmuje  argumentację  odwołującego,  rozpoznając 

przedmiotową  sprawą  mając  na  uwadze  wyłącznie  rzeczywiście  uzasadnione 

obiektywnymi względami, potrzeby zamawiającego.   

Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1) ustawy Pzp, Zamawiający udziela 

zamówienia w sposób zapewniający:   

najlepszą  jakość  dostaw,  uzasadnioną  charakterem  zamówienia,  w  ramach 

środków, które zamawiający może przeznaczyć na jego realizację, oraz   

uzyskania  najlepszych  efektów  zamówienia  w  tym  efektów  społecznych, 

środowiskowych  oraz gospodarczych,  o  ile  którykolwiek z tych  efektów jest  możliwy 

do  uzyskania  w  danym 

zamówieniu,  w  stosunku  do  poniesionych  nakładów.  Innymi 

słowy, najlepsza jakość zamówienia w ramach posiadanego budżetu definiowana jest 

zarówno przez posiadany budżet jak i przez społeczną, środowiskową i gospodarczą 

użyteczność danego zamówienia.  

W  ocen

ie  Odwołującego  w  przedmiotowym  postępowaniu,  aktualny  opis  przedmiotu 

zamówienia,  w  kwestionowanym  zakresie  narusza  w  sposób  oczywisty  wskazane 

powyżej  zasady  udzielania  zamówień  publicznych.  Wymagania  kwestionowane 

odwołaniem  faktyczne  eliminują  konkurencyjność  postępowania  bez  merytorycznego 

uzasadnienia  w  dodatku  realnie  skazując  Zamawiającego  na  ofertę  produktów  jednego 

producenta zaburzając konkurencyjność.   

Odwołujący  wskazuje  również,  że  KIO  orzekała  w  analogicznych  sprawach  dotyczących 

systemu naw

ierzchni Tetrapur, przykładowo:  


Sygn. akt KIO 786/22 
 

orzeczenie  powołane  w  publikacji  „Orzecznictwo  -  zamówienia  publiczne”.  Nr  3,  2021  rok 

UZP 

(dostęphttps://www.uzp.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0021/51357/Orzecznictwo-

zamowienia-publiczne.-Nr3.pdf)  27. Wyrok z 28 stycznia 2021 r., Sygn. akt KIO 8/21  

„Przepis  art.  29  ust.  2  ustawy  ustanawia  zakaz  opisywania  przedmiotu  zamówienia,  w 

sposób który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję. W ocenie Izby przedmiot opisany przez 

zamawiającego tę konkurencję utrudnia. Odwołujący i przystępujący XXX oferują wykonanie 

nawierzchni  bieżni  lekkoatletycznej  jako  rodzaju  nawierzchni  poliuretanowej  z  pełnego 

poliuretanu  wykonanego  z  EPDM 

–  Full  Pur.  Spełniają  wymagania  zamawiającego,  co  do 

certyfikatów  i  atestów,  w  tym  posiadają  obiekt  scertyfikowany  Certyfikatem  Obiektu 

Lekkoatletycznego Klasy 1 na oferowanej nawierzchni jako obiekt kategorii IV, a więc taki jak 

zamawiany  w  tym  postępowaniu.  PZLA  również  nie  widzi  trudności  w  stosowaniu 

oferowanego  systemu  Tetrapru  III/M.  Z  tych  względów  Izba  oceniła,  że  odwołujący 

uprawdopodobnił  ograniczenie  konkurencji  przez  zamawiającego.  Tym  samym  to  na 

zamawiający  ciążył  obowiązek  wykazania,  że  albo  do  ograniczenia  nie  doszło,  bo  mimo 

niedopuszczenia systemu odwołującego parametry opisane w siwz spełnia więcej systemów 

niż tylko jednego producenta. (…) W ocenie Izby ze zgromadzonego materiału dowodowego 

wynika,  że  zamawiający  zamierzał  odwoływać  się  do  parametrów  wynikających  z 

wytycznych  World  Athletics  jak  i  normy  PN-EN  14877-

2014,  oraz  normy  dotyczącej 

mrozoodporności.  Jednakże  o  ile  odwołał  się  do  samych  parametrów,  to  jednak  zaostrzył 

znacząco  zakresy  tych  parametrów,  co  niewątpliwie  w  ocenie  Izby  (choćby  z  przykładu 

odwołującego  i  przystępującego)  zawęziło  dostęp  do  zamówienia.  Izba  zwraca  uwagę  na 

fakt,  że  to,  iż  istnieje  wielu  wykonawców  obiektów  w  systemie  danego  producenta  nie 

oznacza  jeszcze,  że  do  ograniczenia  konkurencji  nie  doszło,  gdyż  skoro  tylko  jeden 

producent  ma  wielu  licencjonowanych  wykonawców,  to  również  inny  producent  może 

posiadać  wielu  swoich,  którzy  również  mogliby  się  ubiegać  o  przedmiotowe  zamówienia. 

Izba  dostrzega  tu,  że  w  tym  konkretnym  postępowaniu  konkurencyjność  odnosi  się  tak  do 

samych oferowanych systemów nawierzchni, jak i konkurowania jakością wykonawstwa.  

Izba  nie  kwe

stionuje,  że  zamawiający  może  dopasować  zamówienie  do  swoich 

obiektywnych  potrzeb,  ale  w  ocenie  Izby  zamawiający  powinien  umieć  wykazać,  że  to 

zawężenie  gwarantuje  mu  wyższą  jakość,  większą  użyteczność  czy  trwałość.  Zasada 

przejrzystości  postępowania  wymaga  bowiem  tego,  aby  wydatkując  środki  publiczne 

zamawiający  być  w  stanie  wykazać  ich  celowość  i  efektywność.  Przedmiot  zamówienia 

powinien odpowiadać potrzebom zamawiającego, jego możliwościom finansowym, brać pod 

uwagę  bieżący  stan  wiedzy.  Natomiast  w  niniejszym  postępowaniu  zamawiający  poza 

wskazaniem celów, jakie przyświecały mu przy określeniu parametrów nawet nie pokusił się 

o wykazanie, jakie parametry ma stadion w Bydgoszczy, do którego standardu referuje. (…) 


Sygn. akt KIO 786/22 
 

Przepis  art.  29  ust.  3  ustawy  odnosi  się  nie  tylko  do  patentów,  znaków  towarowych  czy 

oznaczenia  pochodzenia  lub  źródła,  ale  także  do  szczególnego  procesu,  który 

charakteryzuje  produkty  lub  usługi  dostarczane  przez  konkretnego  wykonawcę,  jeżeli 

mogłoby  to  doprowadzić  do  uprzywilejowania  lub  wyeliminowania  niektórych  wykonawców 

lub  produktów,  chyba  że  jest  to  uzasadnione  specyfiką  przedmiotu  zamówienia  i 

zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych 

określeń,  a  wskazaniu  takiemu  towarzyszą  wyrazy  "lub  równoważny".  Nadto  nie  jest  to 

jedynym  przepis  nakazujący  zamawiającemu  dopuszczać  równoważność.  Bowiem  z  ust.  4 

art. 30 ustawy ustawodawca wskazał, że opisując przedmiot zamówienia przez odniesienie 

do  norm,  europejskich  ocen  technicznych,  aprobat,  specyfikacji  te

chnicznych  i  systemów 

referencji technicznych, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 3, zamawiający jest obowiązany 

wskazać,  że  dopuszcza  rozwiązania  równoważne  opisywanym,  a  odniesieniu  takiemu 

towarzyszą wyrazy "lub równoważne". W badanej sprawie zamawiający odniósł się do m. in 

do  norm,  a  także  specyfikacji  technicznych  organizacji  międzynarodowych  dodatkowo 

zawężając  ich  wymagania.  W  ocenie  Izby  takie działanie  wpisuje  się  w  treść  art.  30  ust.  4 

ustawy.  Niewątpliwie  zamawiający  odwołał  się  do  parametrów  występujących  tak  w 

podręczniku World Athletics jak i w normie, a także w zakresie mrozoodporności wymagając 

określonych  parametrów  będzie  oceniał  ich  zastosowanie  na  podstawie  wyników  badań 

prowadzonych  na  podstawie  istniejących  norm.  W  ocenie  Izby  odwołanie  się  do  tych 

parametrów  miało  wskazywać  na  ich  prawidłowy  i  nieograniczający  dobór,  jednakże 

wskazanie  wąskich  przedziałów  wartości  w  ramach  dobranych  parametrów  ma  wpływ  na 

konkurencyjność  tego  postępowania.  Tym  samym  dopuszczenie  rozwiązań  równoważnych 

odnoszących  się  do  tych  samych  parametrów,  ale  w  szerszym  przedziale  wartości  pozwoli 

na  zwiększenie  konkurencyjności  postępowania.  Natomiast  zamawiający  nie  wykazał,  że 

dobór  tych  wąskich  przedziałów  jest  uzasadniony  odpowiednim  poziomem  jakości, 

gwaran

tuje  lepsze  osiągi  czy  zwiększa  bezpieczeństwo  zawodników  –  w  tej  sferze 

przedstawiona  została  tylko  argumentacja  własna  przystępującego.  Z  tych  względów  Izba 

uznała,  że  konieczne  jest  nakazanie  zamawiającemu  dopuszczania  takich  rozwiązań 

równoważnych, które umożliwią zaoferowanie systemu nawierzchni w szerszym zakresie niż 

opisana w siwz, w tym o parametry mieszczące się w żądaniach odwołania.”  

W  ocenie  Izby 

dla  istoty  przedmiotowej  sprawy  ma  znaczenie  następujący  fragment  KIO 

„Izba  nie  kwestionuje,  że  zamawiający  może  dopasować  zamówienie  do  swoich 

obiektywnych  potrzeb,  ale  w  ocenie  Izby  zamawiający  powinien  umieć  wykazać,  że  to 

zawężenie  gwarantuje  mu  wyższą  jakość,  większą  użyteczność  czy  trwałość.  Zasada 


Sygn. akt KIO 786/22 
 

przejrzystości  postępowania  wymaga  bowiem  tego,  aby  wydatkując  środki  publiczne 

zamawiający być w stanie wykazać ich celowość i efektywność”. 

Właśnie  w  rozpoznawanej  sprawie  wystąpiły  obiektywne  okoliczności,  które 

uprawniały, a wręcz obligowały zamawiającego, dla osiągnięcia  III kategorii stadionu, 

po  przeprowadzeniu  remontu,  do  zastosowania  wytycznych  z  Uchwały  nr  21  PZLA  z 

dnia  04.06.2021r.

,  które nie  przywołują jakichkolwiek  parametrów  technicznych,  tylko 

powołują  się  na  wydarzenia  sportowe  takie  jak  igrzyska  olimpijskie,  mistrzostwa 

świata, czy Europy.  

Z  kolei  cytowany  obszernie 

w odwołaniu fragment wyroku o Sygn. akt: KIO 3466/21 z dnia 

14  grudnia  2021  roku   

w  szczególności  zwrócił  uwagę  Izby  w  następujących  jego 

fragmentach:  Zgodnie z Uch

wałą nr 41/2020 Zarządu PZLA z dnia 15 grudnia 2020 r. w 

sprawie  nawierzchni  syntetycznych  stosowanych  na  obiektach  lekkoatletycznych, 

stanowiącą  załącznik  nr  9  do  SWZ,  wszystkie  nawierzchnie  instalowane  na  stadionach 

ubiegających się o dopuszczenie do rozgrywania oficjalnych zawodów, tj: (...) nawierzchnie 

poliuretanowe  typu  Sandwich  - 

w  przypadku  ubiegania  się  o  kategorię  (...)  VB  (...)  muszą 

spełniać  wymagania  WA  dotyczące  ich  jakości,  potwierdzone  certyfikatem  WA  (Product 

Certyficate) 

oraz spełniać wymagania PZLA. 

Również  w  cytowanym  przez  odwołującego  wyroku  stwierdza  się,  że  „Ministerstwo 

podkreśliło,  że  określając  oczekiwane  parametry  techniczne,  należy  pamiętać,  aby  zostały 

one  określone  najlepiej  w  taki  sposób,  aby  spełniały  je  co  najmniej  dwie  nawierzchnie 

różnych producentów, przy założeniu, że World Athletics decydując o wymogach, wskazała 

dopuszczalne  zakresy  poszczególnych  parametrów,  nie  określając  dodatkowych 

preferowanych zakresów tych parametrów.  

Izba 

badając przedmiotową sprawę stwierdza, że zamawiający dokonując opisu przedmiotu 

zamówienia w zakresie nawierzchni stadionowej stosował się do wytycznych uchwał PZLA 

jak i wytycznych Ministerstwa Sportu i Turystyki.  

Dalej w odwołaniu dokonano szeregu zestawień parametrów technicznych powołując się na 

dotychczasowe  orzecznictwo,  według  którego  wyższe  parametry  niż  opisane  w  opz,  mają 

rzekomo świadczyć o lepszym produkcie niż wymagany.  

Izba 

nie przywołuje zestawień parametrów technicznych (z dalszej części odwołania) jak i w 

zakresie  znaczenia 

wyższych  parametrów,  nie  przedstawia  stanowiska,  ponieważ  Izba 

rozstrzygnięcie  opiera  na  innych  podstawach  niż  w  przywołanych  przez  odwołującego 

orzeczeniach, a to 

z uwagi na treść obowiązującej uchwały Nr 21 PZLA z dnia 04.06.2021r., 

na dzień orzekania w niniejszej sprawie, jak i korespondencji z PZLA. W szczególności ma 


Sygn. akt KIO 786/22 
 

znaczenie dla oddalenia odwołania pismo PZLA z dnia 1 lutego 2022r. L.dz. KOiU/17/2022, z 

którego wynika, że nawierzchnia producenta BSG Sp. z o.o. o nazwie TETRAPUR ENZ III M 

nie była stosowana na stadionach określonych w uchwale Nr 21 PZLA z 04.06.2021r. Z kolei 

Izba  uwzględnia  również  opinie  sportowców  i  trenerów  (manifesty),  należących  do  kadry 

narodowej, jak  i mistrzów świata, czy Europy, którzy również wnioskują o nawierzchnie jakie 

stosowane 

są  na  stadionach  na  których  odbywają się igrzyska olimpijskie,  czy  mistrzostwa 

świata, czy Europy, biorąc pod uwagę również tradycje sportowe Stadionu zamawiającego. 

Również  wytyczne  Ministerstwa  Sportu  i  Turystyki,  na  które  powołuje  się  odwołujący,  

wskazują  na  konieczność  uwzględnienia  opinii  środowiskowych  w  tym  osób,  dla  których 

inwestycje są prowadzone.  

W tej sytuacji Izba 

nie odnosi się do parametrów technicznych odwołania to jest parametrów 

wymaganych w SWZ, z parametrami nawierzchni Conica oraz Tetrapur 

jak i jak i wymagań 

WA  oraz  PZLA  w  relacji  do  Conica  i  Tetrapur  takich  jak:1.

grubość  nawierzchni  2.  grubość 

warstwy  użytkowej  3.wytrzymałość  na  rozciąganie.  4.  wydłużenie  w  chwili  zerwania 

5.redukcja siły w temp. 23⁰C 6. odkształcenie pionowe w temp. 23⁰C 7. współczynnik tarcia 

TRRL  8.  odporność  na  ścieranie  9.  tarcie/poślizg:  -  nawierzchnia  sucha  (min.  -  max.):  - 

nawierzchnia mokra (min. 

– max.).10. odporność nawierzchni na działanie butów z kolcami: - 

wytrzymałość  na  rozciąganie  -  wydłużenie  w  chwili  zerwania11.  odporność  po  sztucznym 

starzeniu:  - 

wytrzymałość  na  rozciąganie  -  wydłużenie  w  chwili  zerwania  -  redukcja  siły  w 

temp 

23 ºC 12. zmiana barwy po sztucznym starzeniu 13. mrozoodporność/zmiana masy po 

badaniu 14. 

mrozoodporność/zmiana wyglądu zewnętrznego. Jak również Izba nie bierze ich 

pod uwagę przy rozstrzygnięciu sprawy 

Izba 

rozpatrując zarzuty złożonego odwołania nie znalazła podstaw do jego uwzględnienia, 

mając na uwadze złożone wyjaśnienia i dowody w sprawie przez zamawiającego.    

Jak już wyżej Izba wskazała, zamawiający w piśmie z dnia 04.04.2022r. złożył odpowiedź na 

od

wołanie, w której wniósł o oddalenie odwołania w całości.   

Izba 

rozstrzygając  zarzuty  odwołania,  pomimo  stwierdzenia  powyżej  braku  prawa 

odwołującego  do  wniesienia  odwołania,  rozpoznała  argumentację  stron  w  tym 

przystępującego,  uwzględniając    złożone  odwołanie  z  dnia  21.03.2022r.,  odpowiedź  na 

odwołanie z dnia 04.04.2022r. jak również złożone stanowiska wyrażone w pismach w toku 

postępowania  odwoławczego  i  tak:  pismo  odwołującego  z  dnia  06.04.2022r.,  odpowiedź 

zamawiającego  z  dnia  15.04.2022r.  na  pismo  procesowe  odwołującego,  pismo  procesowe 

odwołującego  z  dnia  15.04.2022r.,  pismo  procesowe  przystępującego  po  stronie 

odwołującego z dnia 15.04.2022r., pismo procesowe odwołującego z dnia 25.04.2022r., wraz 


Sygn. akt KIO 786/22 
 

ze złożonymi do tych pism dowodami, stwierdza bezzasadność podniesionych zarzutów 

odwołania. 

Izba stwierdza bezzasadność zarzutów odwołania co do naruszenia art. 16 pkt 1) oraz pkt 3) 

Pzp,  art.17  ust.1  oraz  ust.2  Pzp.  i  naruszenia  art.99  ust.2  Pzp  oraz  art.99  ust.4  Pzp,    w 

związku  z  opisem  przedmiotu  zamówienia i  nie uwzględnia żądań  odwołania co do zmiany 

parametrów  technicznych  opisanego  przedmiotu  zamówienia,  stwierdzając  prawidłowość 

opisu przedmiotu zamówienia. 

Tym samym Izba  

nie  stwierdza  nieprawidłowości  w  sporządzeniu  SWZ  w  zakresie  opisu  przedmiotu 

zamówienia  w  sposób  ograniczający  uczciwą  konkurencję,  przez  taki  dobór  parametrów 

granicznych,  które  uniemożliwiają  złożenie  oferty  z  nawierzchnią  lekkoatletyczną  produkcji 

o

dwołującego  i  jednocześnie  stwierdza,  że  zamawiający  nie  naruszył  zasady  udzielania 

zamówienia  publicznego  zapewniającej  najlepszą  jakość  uzasadnioną  charakterem 

zamówienia. 

Izba  nie  stwierdza 

sporządzenia  SWZ  w  zakresie  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób, 

który umożliwia zaoferowanie tylko nawierzchni typu Full Pur wyłącznie nawierzchni jednego 

producenta tj. CONICA AG 

– produkt CONIPUR, bez uzasadnienia obiektywnymi względami 

techniczno-

użytkowymi.  

Izba odnosząc się  do zarzutu sporządzeniu SWZ, w zakresie opisu przedmiotu zamówienia 

w  s

posób  ograniczający  uczciwą  konkurencję,  przez  taki  dobór  parametrów  granicznych, 

które  uniemożliwiają  złożenie  oferty  z  nawierzchnią  lekkoatletyczną  produkcji 

o

dwołującego,  jednocześnie  naruszając  zasadę  udzielania  zamówienia  publicznego 

zapewniającego  najlepszą  jakość  uzasadnioną  charakterem  zamówienia,  stwierdza  jak 

poniżej.  

Przedmiotem  zamówienia  jest  wykonanie  robót  budowlanych  polegających  na  remoncie 

Areny  G

łównej  Stadionu Lekkoatletycznego  położonego  przy  ul. Wybickiego 48  w  Sopocie. 

Roboty  będą  wykonywane  na  podstawie  dokumentacji  projektowej  Zamawiającego 

autorstwa  „INDOM”  M.  T.,  uzgodnionej  z  Polskim  Związkiem  Lekkiej  Atletyki  (zwany  dalej 

PZLA)  oraz  wg  wymagań  Zamawiającego  zamieszczonych  w  SWZ,  decyzji  konserwatora 

zabytków  z  pozwoleniem  na  prowadzenie  robót,  w  zakresie  i  zgodnie  z  wymaganiami 

techniczno-

budowlanymi  określonymi  w  Specyfikacjach  Technicznych Wykonania i  Odbioru 

Robót Budowlanych.  

Dla  Etapu  I  przedmiotowego  zadania  inwestycyjnego,  przez 

zamawiającego  został  złożony 

Wniosek  o  dofinansowanie  w  ramach  Programu  „Sportowa  Polska  –  Program  rozwoju 


Sygn. akt KIO 786/22 
 

lokalnej  infrastruktury  sportowej  - 

Edycja  2021”,  dofinansowany  ze  środków  Funduszu 

Rozwoju 

Kultury Fizycznej, których dysponentem jest Minister Sportu i Kultury Fizycznej.  

Natomiast,  dla  Etapu  II  przedmiotowego  zadania  inwestycyjnego  przez  zamawiajacego 

planuje  się  złożenie  Wniosku  o  dofinansowanie  w  ramach  Programu  „Sportowa  Polska  – 

Program rozwoju lokalnej infrastruktury sportowej - 

Edycja 2022”, dofinansowany ze środków 

Funduszu  Rozwoju  Kultury  Fizycznej,  których  dysponentem  jest  Minister  Sportu  i  Kultury 

Fizycznej.   

Zgodnie  z  art.  103  ust. 1    uPzp  - 

Zamówienia na roboty budowlane opisuje się za pomocą 

dokumentacji  projektowej  oraz  specyfikacji  technicznych  wykonania  i  odbioru  robót 

budowlanych.  Te  dokumenty  zostały  w  postępowaniu  udostępnione  wykonawcom  jako 

załączniki do SWZ.  Odwołujący, na ich podstawie, wyciągnął błędne wnioski co do kategorii 

jaką  ma  uzyskać  obiekt  po  przebudowie.    W  treści  odwołania  BSG  wskazuje,  iż  takiej 

informacji dokumentacja wprost nie zawiera a świadczy o tym wyłącznie nazwa pliku.  

W  celu usunięcia wątpliwości  zamawiający  w  dniu 30.03.2022  r.  opublikował  zmianę  SWZ, 

która obejmuje swoim zakresem również uzupełnienie SWZ o dodatkowe załączniki, w tym:   

5.2 8411-uchwala-zarzadu-pzla-dot-nawierzchni;  

5.3 pismo producenta_conica;  

5.4 KOiU_PZLA_ustalenia z procesu uzgadniania dokumentacji;  

5.5 manifest_trenerzy i zawodnicy;  

5.6 stanowisko Zarządu SKLA;  

5.7 KOiU_PZLA_stanowisko,  

które  ponad  wszelką  wątpliwość  wskazują  na  rzeczywiste  (uzasadnione)  potrzeby 

zamawiającego  co  do  parametrów  zawartych  w  opz  i  celu  jaki  zamawiający  zamierza 

osiągnąć przez realizację zadania inwestycyjnego.  

Zamawiający  słusznie  zauważył,  że  zamówienie  kierowane  jest  nie  do  producenta 

nawierzchni,  której  zamawiający  oczekuje  a  do  wykonawców,  którzy  wykonają  roboty 

budowlane związane z jej położeniem (nie jest to dostawa a robota budowlana). Powyższe 

okoliczności  stanowiły  podstawę  do  stwierdzenia  przez  Izbę  braku  prawa  do  wniesienia 

odwołania  z  racji,  że  odwołujący  nie  może  powoływać  się  na  ewentualny  brak  uzyskania 

zamówienia,  ponieważ  jest  co  najwyżej  potencjalnym  dostawą  nawierzchni,  a  nie 

wykonawcą  robót  budowlanych.  Tylko  wykonawca  robót  budowlanych  w  niniejszym 

post

ępowaniu,  może  ubiegać  się  o  udzielenie  zamówienia  od  zamawiającego,  a  nie 


Sygn. akt KIO 786/22 
 

dostawca  nawierzchni 

to  jest  odwołujący,  który  w  toku  postępowania  odwoławczego,  nie 

wykazał,  że  będzie  wykonywał  roboty  budowlane,  na  co  wskazuje  również  udział 

przystępującego  po  jego  stronie.  Zamawiający  udostępnił  wykonawcom  pismo  producenta 

CONICA  AG  datowane   

na  dzień  26.10.2020r,  czyli  przed  wszczęciem  postępowania,  w 

którym  wskazuje  dziewięć  podmiotów    w  Polsce  gwarantujących  wykonanie  nawierzchni 

zgodnie  z  technologią  oraz  obowiązującym  w  Polsce  prawem  (pismo  w  aktach  sprawy).  Z 

treści  pisma  wynika,  że  na  chwilę  wystawienia  informacji  (26.10.2020r.)  wskazane  firmy 

gwarantują  wykonanie  nawierzchni  zgodnie  z  technologią  CONICA,  w  przypadku  jej 

zastosowania  przy  realizacji  rob

ót  budowlanych.  Tak  więc  powyższe  pismo  stanowi 

informację  dla  potencjalnych  wykonawców  robót  budowlanych  o  uprawnionych  do 

stosowania technologii CONICA. 

Celem wniesionego odwołania jest umożliwienie odwołującemu uwzględnienie produkowanej 

przez niego nawierzchni stadionowej jako spełniającej wymagania zamawiającego zgodnie z 

obowiązującym  opisem  zamówienia.  Właściwie  przez  zmianę  parametrów  technicznych 

opisu nawierzchni

, których nie spełnia produkowana przez odwołującego nawierzchnia.  

Słusznie zamawiający w odpowiedzi na odwołanie podniósł, że nawierzchnia lekkoatletyczna 

produkcji o

dwołującego, nie spełnia norm wymaganych przez Polski Związek Lekkiej Atletyki 

(PZLA) 

dla obiektów kategorii III. Wymagania PZLA mają również zastosowanie do obiektów 

w  niższych  kategoriach,  a  mających  szczególnie  istotne  znaczenie  dla  szkolenia  kadry 

narodowej i jej zaplecza.   

Stanowisko  PZLA  w  tej  kwestii  jest  jednoznaczne,  zostało  ono  wyrażone  w  uchwale  nr 

Zarządu  Polskiego  Związku  Lekkiej  Atletyki  z  dnia  4  czerwca  2021  r.  Uchwała  ta 

wprowadza  dla  Stadionów  kategorii  I  –  III  obowiązek  posiadania  nawierzchni  syntetycznej 

bieżni  i  rozbiegów  wykonanych  z  systemów  takich  jakie  stosowane  są  na  obiektach,  na 

których  przeprowadzane  są  największe  światowe  imprezy  lekkoatletyczne  (mistrzostwa 

Europy,  mistrzostwa 

świata,  igrzyska  olimpijskie,  większość  mityngów  międzynarodowych 

World Athletics i Europan Athletics).  

Z  wiedzy  z

amawiającego  oraz  ogólnie  dostępnych  informacji  wynika,  że  wyłącznie 

nawierzchnie  producenta  Conica  AG 

–  Conipur  lub  Mondo  –  wypełniają  normy  nałożone 

przez  instytucję  certyfikującą  –  PZLA  i  takie  zostały  dopuszczone  w  opisie  przedmiotu 

zamówienia na wykładzinę stadionową. W przypadku III kategorii obiektów lekkoatletycznych 

Polski  Związek  Lekkiej  Atletyki  postawił  wymóg  by  na  tej  kategorii  stadionach  położona 

została nawierzchnia z grupy prefabrykowanych nawierzchni kauczukowych lub nawierzchni 

poliuretanowych  z  pełnego  poliuretanu.  Kategorię  III  uzyskują  stadiony,  których  właściciele 

(gospodarze),  z  uwagi  na  pozostałą  infrastrukturę  nie  występują  do  IAAF  z  wnioskiem  o 


Sygn. akt KIO 786/22 
 

nadanie II kategorii, stadiony z bieżnią 8-torową na prostej i na okrężnej, wraz z wymaganą 

liczbą  skoczni  i  rzutni  oraz  wymaganą  minimalną  długością  rozbiegów  i  obiektem 

rozgrzewkowym  z  co  najmniej  4  torami  o  d

ługości  100  m  oraz  skoczniami  i  rzutniami 

umożliwiającymi  przeprowadzenie  rozgrzewki  do  prawie  wszystkich  konkurencji,  bieżnia  i 

rozbiegi  wykonane  z  prefabrykowanych  nawierzchni  kauczukowych  lub  nawierzchni 

poliuretanowych z pełnego poliuretanu (Full PUR), stadiony z 8-torową bieżnią na prostej i 8-

torową  bieżnią  na  okrężnej,  wraz  z  wymaganą  liczbą  skoczni  i  rzutni  oraz  wymaganą 

minimalną długością rozbiegów i obiektem rozgrzewkowym z co najmniej 2 torami o długości 

60  m  oraz  skoczniami  i  rzutniami  umożliwiającymi  przeprowadzenie  rozgrzewki  do  części 

konkurencji,  bieżnia  i  rozbiegi  wykonane  z  nawierzchni  poliuretanowych  typu  sandwich  i 

nawierzchni poliuretanowych typu natryskowego.  

Z  dokumentacji  przedstawionej  przez  zamawiającego  wynika,  że  Stadion  Lekkoatletyczny 

położony przy ul. Wybickiego 48 w Sopocie pretenduje do uzyskania kategorii III.  

Nawierzchnia  CONIPUR 

na  sopockim  stadionie  spełnia  swoją  rolę  od  roku  2004  (18  lat)  i 

wymaga remontu. 

N

atomiast  nawierzchnia,  którą  oferuje  odwołujący  nie  leży  na  żadnym  ze  stadionów,  na 

których  odbywają  się  najważniejsze  imprezy  sportowe  rangi  światowej,  międzynarodowej, 

europejskiej czy nawet imprezy lekkoatletyczne rangi mistrzostw kraju, zgodnie z wymogiem 

przywołanej powyżej uchwały nr 21/2021 Zarządu Polskiego Związku Lekkiej Atletyki z dnia 

4 czerwca 2021 r.  

Tak  więc  zamawiający,  wbrew  twierdzeniom  odwołującego,  nie  sporządził  opis  przedmiotu 

zamówienia  w  sposób  ograniczający  uczciwą  konkurencję,  wypełniając  wymagania  PZLA. 

Bowiem  PZLA  podlega  uzgodnienie  dokum

entacji  technicznej,  stanowiącej  warunek 

przyznania  kategorii  III, 

do  której  uzyskania  pretenduje  zamawiający  przez  realizację 

przedmiotowego  zamówienia  na  wykonanie  robót  budowlanych.  Treść  opisu  przedmiotu 

zamówienia  decyduje  o  zainteresowaniu  zamówieniem  publicznym  przez  wykonawców 

działających na rynku, a w konsekwencji na ilość złożonych ofert w postępowaniu, zgodnie z 

jego warunkami (pismo CONICA z dnia 26.10.2020r.).  

W  przedmiotowej  sytuacji  z

amawiający  ma  interes  do  opisania  przedmiotu  zamówienia  w 

taki sposób, aby uzyskać produkt spełniający jego obiektywne i uzasadnione potrzeby, w tym 

przypadku  zamierzony  efekt  zaliczenia  remontowanego  obiektu  stadionowego  do  III 

kategorii,  zgodnie  z  wytycznymi  instytucji  przyznającej  kategorię  jaką  jest  Polski  Związek 

Lekkiej Atletyki.  


Sygn. akt KIO 786/22 
 

W  tej  sytuacji 

opis  przedmiotu  zamówienia  prowadzi  do  kategoryzacji  wykonawców  robót 

budowlanych, 

bowiem  zawęża  ona  grupę  potencjalnych  wykonawców  do  tych,  którzy  są  w 

stanie  zaoferować  produkt  zgodny  z  oczekiwaniami  zamawiającego,  dyktowanymi 

wymogami  przywołanej  uchwały  PZLA.  W  takim  przypadku  ocena  zachowania  uczciwej 

konkurencji  musi  być  dokonywana  z  uwzględnieniem  wymagań  obowiązujących 

zamawiającego, którego celem remontu stadionu lekkoatletycznego jest uzyskanie stadionu 

III kategorii.  

Natomiast odwołujący w swojej argumentacji pominął zagadnienie wymagań wynikających z   

uchwały nr 21/2021 Zarządu Polskiego Związku Lekkiej Atletyki z dnia 4 czerwca 2021 r. nie 

wskazując  na  niezgodność  opisu  parametrów  nawierzchni  stadionowej  w  dokumentacji 

zamawiającego  z  tą  Uchwałą.  Również  odwołujący  nie  wykazał  niezgodności  parametrów 

technicznych 

nawierzchni  opisanej  w  opz  zamawiającego  z  jego  produktem,  w  związku  z 

zastosowaniem  jego  produktu  na  stadionach,  na  których  odbywają  się  imprezy  opisane  w 

uchwale  PZLA

.  Odwołujący  nie  wykazał  zastosowania  produkowanej  przez  niego 

nawierzchni 

na  stadionach,  na  których  odbywają  się  „największe  światowe  imprezy 

lekkoatletyczne  (mistrzostwa  Europy,  mistrzostwa  świata,  igrzyska  olimpijskie,  większość 

mityngów  międzynarodowych  World  Athletics  i  Europan  Athletics)”.  Jedynie  w  takich 

sytuacjach  mógłby  odwołujący  udowodnić  nieprawidłowości  w  opisie  przedmiotu 

zamówienia,  w  sytuacji  związania  zamawiającego  wymaganiami  co  do  opisu  przedmiotu 

zamówienia z wyżej wymienioną uchwałą PZLP, która jest wiążąca co do opisu nawierzchni 

stadionowej. 

W tym stanie rzeczy Izba podziela stanowisko zamawiającego co do:  

Z

awężenie nie może na celu preferowania określonego wykonawcy, ale uzyskanie produktu 

jak najbardziej odpowiadającego potrzebom zamawiającego. Jednocześnie, zamawiający nie 

jest zobowiązany do takiego formułowania wymagań, aby umożliwić wszystkim wykonawcom 

funkcjonującym na rynku złożenie oferty. Okoliczność, że wykonawca nie ma zasobów, które 

pozwoliłby  mu  na  wzięcie  udziału  w  postępowaniu  z  powodu  nie  spełniania  określonych 

parametrów nie przesądza o tym, że zamawiający naruszył zasady uczciwej konkurencji. Jak 

już  wspomniano  powyżej,  przedmiotowe  zamówienie  nie  jest  kierowane  do  producenta 

nawierzchni,  której  Zamawiający  oczekuje  a  do  Wykonawców,  którzy  wykonają  roboty 

budowlane związane z jej położeniem.   

Zamawiający  pragnie  zdecydowanie  podkreślić,  że  opis  przedmiotu  zamówienia  został 

dokonany z uwzględnieniem realnych i uzasadnionych potrzeb Zamawiającego i nie miał na 

celu  ograniczenia  konkurencyjności  a  jedynie  wyeliminowanie  sytuacji  kiedy  Zamawiający 

zmuszony jest nabywać świadczenia, które nie odpowiadają jego uzasadnionym potrzebom. 


Sygn. akt KIO 786/22 
 

Szeroko  pojęta  definicja  zachowania  konkurencyjności  nie może  przesłonić  realizacji  przez 

Zmawiającego  priorytetowych  celów  i  potrzeb,  nie  chodzi  o  realizację  zamówienia  w 

jakikolwiek  sposób,  a  jedynie  realizację  zamówienia  w  sposób  zapewniający  osiągnięcie  i 

zaspokojenie uzasadnionych potrzeb Zamawiaj

ącego.  

Zamawiający  nie  ograniczył  zasad  konkurencyjności,  a  okoliczności,  że  Wykonawca  lub 

Wykonawcy  nie  posiadają  w  swojej  ofercie  przedmiotu  zamówienia,  który  pozwoliłby  im  na 

ubieganie się o udzielenie zamówienia z powodu nie spełnienia wymagań określonych przez 

Zmawiającego  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  nie  przesądza  o  tym,  że  Zamawiający 

naruszył zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania Wykonawców.   

Dokonując zmiany SWZ w dniu 30.03.2022 r. i 31.03.2022 r. Zamawiający dokonał korekty 

warunków udziału w postępowaniu w celu umożliwienia jak najszerszej grupie Wykonawców 

uzyskanie zamówienia.  

Zamawiający, już po wniesieniu odwołania przez BSG sp. z o.o., otrzymał od czterech firm 

działających  na  rynku  wykonawców  stanowiska  i  zapewnienie  o  spełnieniu  warunków 

zamówienia i deklarację złożenia oferty.  

Także, w ocenie Zamawiającego, nawet jeśli określone w SWZ wymagania co do przedmiotu 

zamówienia są rygorystyczne, to nie mają one na celu godzić w zasadę uczciwej konkurencji 

ani  ją  ograniczać  lecz  są  podyktowane  racjonalnymi,  obiektywnymi  i  uzasadnionymi 

potrzebami  Zamawiającego.  Wynika  to  wprost  ze  zgromadzonych  dokumentów,  w 

szczególności z korespondencji prowadzonej z Polskim Związkiem Lekkiej Atletyki, uchwał i 

stanowisk  PZLA,  manifestów  trenerów  i  zawodników  Sopockiego  Klubu  Lekkiej  Atletyki,  a 

nade  wszystko  historii  SKLA  sięgającej  1946  roku  i  nazwisk  sportowców,  wychowanków 

sopockiego klubu,  takich jak m.in.: J. S., E. D. 

– K., K. K., A. C., A. K., A. N, A. R., P. D., K. 

T., 

Ł. Ch., J. S. – medaliści Igrzysk Olimpijskich, Mistrzostw Świata i Europy oraz wydarzeń 

sportowych  jakie mają miejsce  na  arenie stadionu,  w  szczególności Grand Prix  Sopotu  im. 

Janusza  Sidły  i  Elitarne  biegi  Bursztynowej  Mili,  a  także  wydarzeń,  do  których  organizacji 

K

lub pretenduje. Powtórzę - nawierzchnia, którą oferuje Odwołujący nie leży na żadnym ze 

stadionów,  na  których  odbywają  się  najważniejsze  imprezy  sportowe  rangi  światowej, 

międzynarodowej,  europejskiej  czy  nawet  imprezy  lekkoatletyczne  rangi  mistrzostw  kraju. 

Zamawiający  jest  w  posiadaniu  pisma  PZLA,  mówiącego  jednoznacznie,  iż  nawierzchnia 

oferowana przez producenta BSG sp. z o.o.  ze Zgierza nie była stosowana na stadionach 

mistrzostw  olimpijskich,  mistrzostw    świata,  mistrzostw  kontynentów,  ani  nawet  na 

s

tadionach,  na  których  odbywają  się  najważniejsze  mityngi  lekkoatletyczne  w  Polsce, 

Europie i na świecie.  


Sygn. akt KIO 786/22 
 

Argumentacja  zaprezentowana  przez  Zamawiającego  wykazuje,  że  formułując 

kwestionowane  przez  Odwołującego  postanowienia  OPZ,  kierował  się  swoimi 

uzasad

nionymi  potrzebami,  oraz  że  bazował  na  swoim  dotychczasowym  doświadczeniu  i 

wymaganiach instytucji nadającej obiektom lekkoatletycznym kategorie. Tylko takie opisanie 

przedmiotu zamówienia pozwala zaspokoić  potrzeby Zamawiającego”.  

Odwołanie  nie zasługuje  na  uwzględnienie,  ponieważ  w  ocenie  Izby,  odwołujący  nie  został 

potraktowany dyskryminacyjnie. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art.557 i art.574 ustawy z 

dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) 

stosownie do jego wyniku,  zgodnie z  

§ 8 ust. 2 w zw. z § 5 pkt 2 rozporządzenia Prezesa 

Rady  Ministrów  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich rozliczania oraz  wysokości  i  sposobu pobierania wpisu od  odwołania z  dnia 30  grudnia 

2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437), 

zaliczając w poczet postępowania odwoławczego koszt 

wpisu od odwołania, uiszczony przez odwołującego w kwocie 10.000,00 złotych.  

                                                           Przewod

niczący:     …….………………………………..