KIO 80/22 WYROK dnia 25 stycznia 2022 r.

Stan prawny na dzień: 15.02.2022

Sygn. akt: KIO 80/22 
 

WYROK 

  z dnia 25 stycznia 2022 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  

−   w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Chudzik 

Protokolant:    

Klaudia Kwadrans 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  25  stycznia  2022  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego  do  Prezes

a  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  10 stycznia  2022  r.  przez 

wykonawc

ę Comarch S.A. z siedzibą w Krakowie, 

w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Miejską Kraków – Urząd Miasta Krakowa

przy  udziale  wykonawcy  Integrated  Solutions  Sp.  z  o.o.  z  sied

zibą  w  Warszawie

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, 

orzeka: 

1.  Uw

zględnia  odwołanie  i  nakazuje  Zamawiającemu  ujawnienie  złożonych  przez 

Integrated Solutions 

Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie dokumentów: 

−  wykazu  dodatkowego  doświadczenia  osób  skierowanych  do  realizacji  zamówienia 

(załącznika nr 1A do SWZ – załącznika do Formularza Oferty) w zakresie informacji 

zawartych w kolumnie „wskazanie wdrożenia serwisu internetowego wraz z warstwą 

zarządzania,  zintegrowanego  –  zgodnie  z  modelem  usługowym  SOA 

wykorzystaniem  mikroserwisów  –  z  co  najmniej  dwoma  innymi  systemami 

informatycznymi  (przy  czym  każdy  autorstwa  innego  podmiotu  trzeciego)”  oraz 

„wskazanie  zamówienia  polegającego  na  integracji  systemu  informatycznego 

Węzłem Krajowym”;  

−  zobowiązania  podmiotów  udostępniających  zasoby  do  oddania  do  dyspozycji 

Integrated  Solutions  Sp.  z  o.o. 

niezbędnych  zasobów  na  potrzeby  realizacji 

zamówienia  wraz  z  KRS  tychże  podmiotów  z  wyjątkiem  informacji  o  imionach 

i nazwiskach os

ób zdolnych do wykonania zamówienia wskazanych w zobowiązaniu 

do udostępnienia zasobów.  


2.  Kosztami  post

ępowania obciąża  wykonawcę  Integrated  Solutions  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

w Warszawie i: 

zalicza  w poczet 

kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  Przystępującego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącą uzasadnione koszty 

strony poniesione z ty

tułu wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11 

września  2019  r.  –  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok – w terminie 14 dni 

od  dnia  jego 

doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewod

niczący: 


Sygn. akt  KIO 80/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawi

ający – Gminę Miejską Kraków – Urząd Miasta Krakowa – prowadzi w trybie 

przetargu  nieograniczonego 

postępowanie  o udzielenie  zamówienia  pn.    Zaprojektowanie, 

wykonanie  i  wdrożenie  w  UM  Krakowa  zintegrowanego  portalu  Krakowskie  Centrum 

Kontaktu 

–  Elektroniczne  Usługi  Publiczne  oraz  świadczenie  usługi  asysty  technicznej 

i konserwacji,. Warto

ść zamówienia jest większa niż progi unijne. Ogłoszenie o zamówieniu 

zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 22 października 2021 r. pod 

nr 2021/S 206-537983. 

W  dniu  10  stycznia  2022  r.  wykonawca  Comarch  S.A. 

wniósł  odwołanie,  w  którym 

zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  art.  18  ust.  1,  2,  3  w  zw.  z  art.  16  ust.  2  ustawy  Pzp, 

związku z art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, poprzez zaniechanie 

odtajnienia  i 

udostępnienia  Odwołującemu  następujących  dokumentów  złożonych  przez 

wykonawcę Integrated Solutions Sp. z o. o.:  

−  Wykazu  dodatkowego  doświadczenia  osób  skierowanych  do  realizacji  zamówienia 

załącznika  nr  1A  do  SWZ  –  załącznika  do  Formularza  Oferty)  w  zakresie  informacji 

zawartych  w  kolu

mnie  „wskazanie  wdrożenia  serwisu  internetowego  wraz  z  warstwą 

zarządzania, zintegrowanego – zgodnie z modelem usługowym SOA z wykorzystaniem 

mikroserw

isów  –  z  co  najmniej  dwoma  innymi  systemami  informatycznymi  (przy  czym 

każdy autorstwa innego podmiotu trzeciego)” oraz „wskazanie zamówienia polegającego 

na integracji systemu informaty

cznego z Węzłem Krajowym”;  

−  Zobowiązania  podmiotów  udostępniających  zasoby  do  oddania  do  dyspozycji 

Wykonawcy  ni

ezbędnych zasobów na potrzeby realizacji zamówienia wraz z KRS tych 

podmiotów z wyjątkiem informacji o imionach i nazwiskach osób zdolnych do wykonania 

zamówienia wskazanych w zobowiązaniu do udostępnienia zasobów.  

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu  udostepnienia  Odwołującemu  ww. 

następujących dokumentów złożonych przez Integrated Solutions Sp. z o. o.  

Odwołujący  wskazał,  że  30  grudnia  2021  r.  Zamawiający  przekazał  informację 

o wykonawcach, 

którzy  skutecznie  objęli  tajemnicą  przedsiębiorstwa  część  dokumentów, 

wskazując,  które  dokumenty  zostały  przez  wykonawców  skutecznie  zastrzeżone 

postępowaniu. W odniesieniu do wykonawcy Integrated Solutions Sp. z o.o. Zamawiający 

stwierdził, że wykonawca skutecznie objął tajemnicą przedsiębiorstwa m.in.:  


Sygn. akt  KIO 80/22 

−  Wykaz dodatkowego doświadczenia osób skierowanych do realizacji zamówienia w celu 

ustalenia liczby punktów w kryterium oceny ofert, o którym mowa w pkt 19.3. SWZ, 

−  zobowiązania  podmiotów  udostępniających  zasoby  do  oddania  do  dyspozycji 

Wykonawcy niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji zamówienia wraz  z KRS tych 

podmio

tów. 

W  ocenie  Odwołującego,  powyższe  informacje w  zakresie  wskazanym  w  odwołaniu 

zostały  bezpodstawnie  uznane  przez  Zamawiającego  za  skutecznie  zastrzeżone  jako 

tajemnica  przedsiębiorstwa,  a  co  za  tym  idzie,  powinny  zostać  przez  Zamawiającego 

udostępnione.  

Odwołujący  podniósł,  że  zgodnie  z  art.  18  ust.  1  ustawy  Pzp,  postępowanie 

udzielenie  zamówienia  publicznego  jest  jawne,  a  ograniczenie  zasady  jawności  powinno 

mieć  miejsce  tylko  w  wyjątkowych,  określonych  przypadkach,  zaś  odstępstwa  od  tej 

podstawowej  zasady, 

określone  w  art.  18  ust.  3  ustawy  Pzp,  należy  traktować  ściśle 

ograniczać  do  sytuacji,  kiedy  potrzeba  ochrony  indywidualnego  interesu  wykonawcy 

doznaje  prymatu  nad 

umożliwieniem  wykonawcom  uczestniczącym  w  postępowaniu 

realizacji zasady jawności i prawa do zapoznania się z zawartością ofert.  

Odwołujący  powołał  się  na  definicję  tajemnicy  przedsiębiorstwa  określoną  w  art.  11 

ust.  2  ustawy  o  zwal

czaniu nieuczciwej konkurencji i podniósł, że aby określona informacja 

mogła być uznana za tajemnicę przedsiębiorstwa, winny być spełnione łącznie, tj. informacja 

ta  musi:  1)  m

ieć  charakter  techniczny,  technologiczny,  organizacyjny  przedsiębiorstwa  lub 

inny 

posiadający  wartość  gospodarczą,  2)  nie  być  powszechnie  znane  osobom  zwykle 

zajmującym  się  tym  rodzajem  informacji  albo  nie  być  łatwo  dostępna  dla  takich  osób, 

3) w stosunku  do  niej  mu

szą  zostać  podjęte  działania  w  celu  zachowania  poufności. 

Odwołujący  podkreślił,  że  zamawiający  prowadząc  postępowanie  każdorazowo  ma 

obowiązek zweryfikowania czy dane informacje, oznaczone przez wykonawcę jako tajemnica 

przedsiębiorstwa spełniają ustawowe przesłanki zastrzeżenia. W wypadku gdy zamawiający 

stwierdzi,  że  nie  posiadają  one  takiego  charakteru  wówczas  podlegają  one  ujawnieniu.  

Odwołujący  podkreślił,  że  ciężar  udowodnienia,  że  zastrzeżone  informacje  stanowią 

tajemnicę przedsiębiorstwa spoczywa na wykonawcy, który takiego zastrzeżenia dokonuje.  

Zdaniem  Odwołującego,  Integrated  Solutions  –  wbrew  obowiązkowi  wynikającemu 

treści  art.  18  ust.  3  ustawy  Pzp  –  nie  wykazał,  że  zastrzeżone  informacje  stanowią 

tajemnicę przedsiębiorstwa wykonawcy.  

W odniesieniu do sposobu ochrony 

informacji przed dostępem osób trzecich, a nawet 

części  pracowników  danego  przedsiębiorcy,  Odwołujący  stwierdził,  że  Integrated  Solutions 

co  prawd

a  powołał  się  na  obowiązującą  u  wykonawcy  Politykę  Bezpieczeństwa  Informacji, 


Sygn. akt  KIO 80/22 

jednak 

nie przekazał wyciągu z tej Polityki, a także nie przedstawił dowodów na stosowanie 

zabezpieczeń informacji,  np.  w  postaci  umów  z pracownikami czy  tez  umów  o zachowaniu 

po

ufności.  

 W  zakresie  Wykazu 

dodatkowego  doświadczenia  osób  skierowanych  do  realizacji 

zamówienia  Odwołujący  zakwestionował  zastrzeżenie  informacji  zawartych  w  kolumnie 

„wskazanie wdrożenia serwisu internetowego wraz z warstwą zarządzania, zintegrowanego 

–  zgodnie  z  modelem  usługowym  SOA  z  wykorzystaniem  mikroserwisów  –  z  co  najmniej 

dwoma  innymi  systemami  informatycznymi 

(przy  czym  każdy  autorstwa  innego  podmiotu 

trzeciego)

”  oraz    „wskazanie  zamówienia  polegającego  na  integracji  systemu 

informatycznego  z  W

ęzłem  Krajowym”  –  tj.  w  zakresie  informacji  o  zrealizowanych 

zamówieniach przez osoby skierowane do realizacji zamówienia (nazw projektów, w których 

te 

osoby brały udział). Odwołujący oświadczył, że nie kwestionuje skuteczności zastrzeżenia 

imion  i  nazwisk 

osób  skierowanych  do  realizacji  zamówienia,  a  jedynie  informacji 

o zrealizowanych przez te osoby 

zamówieniach (nazw projektów).  

Odwołujący  wskazał,  że  w  uzasadnieniu  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa 

Integrated  Solutions 

uzasadnia  konieczność  zastrzeżenia  informacji  zawartych  w  wykazie 

dodatkowego doświadczenia niemal wyłącznie ryzykiem podkupienia osób skierowanych do 

realizacji  umowy  przez  inn

ych  wykonawców.  Wykonawca  wskazuje,  że  informacja,  iż  dana 

osoba 

posiada konkretne doświadczenie i kompetencje, ma dla niego wartość gospodarczą 

właśnie z uwagi na ryzyko podkupienia specjalistów przez innych wykonawców. Odwołujący 

stwie

rdził,  że  o  ile  informacja  o  imieniu  i  nazwisku  danego  specjalisty  pozwala  na  jego 

identyfikacj

ę,  to  informacja  wyłącznie  o  zrealizowaniu  przez  jakiegoś  (niesprecyzowanego) 

specjalistę  dodatkowego,  konkretnego  zamówienia  nie  umożliwia  identyfikacji  tego 

specjalisty.  Informacja  o  zrealizowaniu  przez  niezidentyfikowane  osoby  konkretnych 

zamówień,  jest  informacją  o  tym,  czy  osoba  jaką  wykonawca  zamierza  skierować  do 

realizacji  z

amówienia  spełnia  konkretne  warunki  określone  indywidualnie  przez 

Zamawiającego, w tym konkretnym postępowaniu. Co za tym idzie, w przypadku ujawnienia 

powyższej  informacji,  ryzyko  podkupienia  specjalisty  nie  istnieje,  w  związku  z  brakiem 

możliwości  zidentyfikowania  tego  specjalisty.  Wobec  powyższego,  nie  sposób  zgodzić  się 

z twierdzeniem, jakoby skonkretyzowanie 

posiadanego doświadczenia i uprawnień, w gronie 

osób  posiadających  wysokie  i  rzadkie  kwalifikacje,  miało  umożliwić  identyfikację  tych  osób 

także  bez  ujawniania  imion  i  nazwisk.  Odwołujący  podkreślił,  że  w  przedmiotowym 

postępowaniu  Zamawiający  nie  wymagał  rzadkich  i  unikalnych  kwalifikacji  czy  uprawnień, 

których ujawnienie umożliwiałoby identyfikację osoby skierowanej do realizacji zamówienia. 

W  załączniku  do  oferty  wykonawcy  byli  zobligowani  do  wskazania  specjalistów,  którzy 

wykonali 

wymagane 

przez 

Zamawiającego  dodatkowe  punktowane  zamówienia. 


Sygn. akt  KIO 80/22 

Zamawiający nie wymagał od specjalistów szczególnych uprawień, kwalifikacji, certyfikatów 

czy też innych, konkretnych informacji, których ujawnienie umożliwiałoby identyfikację osoby 

skierowanej  do  realizacji 

zamówienia.  W  przedmiotowym  postępowaniu,  informacja 

wyłącznie o zrealizowanym zamówieniu, bez powiązania z jakimikolwiek innymi danymi, nie 

umożliwia identyfikacji konkretnego specjalisty skierowanego do realizacji zamówienia.   

Odwołujący podniósł, że w pozostałym zakresie uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy 

przedsiębiorstwa  Integrated  Solutions  jest  lakoniczne,  gołosłowne  i  niepoparte  dowodami.   

Wykonawca 

wskazał  m.in.,  że  doświadczenie  zawodowe  osób  skierowanych  do  realizacji 

zamówienia dotyczy również doświadczenia uzyskanego przy realizacji projektów i inwestycji 

realizowanych  poza  sektorem  publicznym, 

co  do  których  obowiązują  umowne  klauzule 

poufności.  Zdaniem  Odwołującego  fakt,  że  dane  zamówienie  było  realizowane  poza 

sektorem  publicznym 

przesądza,  że  informacja ta stanowi  informację  stanowiącą tajemnicę 

przedsiębiorstwa.  Wykonawca  nie  przedstawił  żadnych  argumentów,  dlaczego  zamówienie 

wskazywane 

w  wykazie  doświadczenia,  a  realizowane  na  rzecz  podmiotów  nieobjętych 

reżimem  ustawy  Pzp  miałoby  stanowić  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Wykonawca  nie 

p

rzedstawił  w  tym  zakresie  żadnych  dowodów,  w  szczególności  przywoływanych  klauzul 

umownych o poufności, a tym samym nie udowodnił faktu, z którego wywodzi skutki prawne.  

Odnosząc  się  do  twierdzenia  Integrated  Solutions,  że  na  podstawie  danych 

zawartych  w 

Wykazie  dodatkowego  doświadczenia  jest  prawdopodobne  ustalenie,  czy 

w

ykonawca  korzysta  z  własnych  zasobów  kadrowych  oraz  w  jaki  sposób  może  uzyskać 

zasoby,  którymi  sam  bezpośrednio  nie  dysponuje,  Odwołujący  podniósł,  że  wskazane 

zostało jedynie lakonicznie, że wartość gospodarcza powyższych informacji wynika zarówno 

z tego, że stanowią zbiór informacji zebranych na potrzeby konkretnego postępowania, lecz 

również  dlatego,  że  ich  ujawnienie  może  utrudnić  pozyskiwanie  i  realizacji  kolejnych 

zamówień w przyszłości, a zatem odnosi się do stałego waloru Wykonawcy wskazując jakimi 

osobami  i  od  jakich  podmiotów  może  dysponować  wykonawca  w  przyszłości.  W  ocenie 

Odwołującego,  twierdzenia  te  są  bezzasadne  i  nieudowodnione.  Wykonawca  w  jakikolwiek 

nawet  sposób  nie  wykazuje  i  nie  udowadnia,  że  informacje  te  mają  charakter  techniczny, 

technologiczny,  organizacyjny 

lub  są  innymi  informacjami,  przedstawiającymi  dla 

przystępującego  wartość  gospodarczą.  Brak  jest  w  uzasadnieniu  zastrzeżenia  tajemnicy 

przedsiębiorstwa  wykazania,  w  jaki  negatywny  sposób  na  wykonawcę  wpłynie  fakt 

pozyskania przez inne firmy wi

edzy o posiadanych możliwościach (zasobach) lub ich braku. 

Wykonawca  nadto  w  żaden  sposób  nie  dowodzi,  w  jaki  sposób  ujawnienie  informacji 

o zrealizowaniu  przez 

specjalistę  zamówienia  w  wykazie  dodatkowego  doświadczenia 

miałoby  utrudnić  pozyskanie  i  realizację  kolejnych  zamówień  w  przyszłości.  W  ocenie 

Odwołującego  taki  związek  nie  istnieje,  a  twierdzenia  w  tym  zakresie  są  gołosłowne. 


Sygn. akt  KIO 80/22 

Ponadto,  zdaniem 

Odwołującego,  twierdzenia  Integrated  Solutions  są  ze  sobą  sprzeczne. 

Wykonawca z jednej strony 

wskazuje na rzekomy wymóg unikalnych kompetencji po stronie 

osób  skierowanych  do  realizacji  zamówienia,  zebranych  na  podstawy  konkretnego 

postępowania,  z  drugiej  zaś  strony  twierdzi,  że  podjęcie  informacji  o  jego  potencjalne 

kadrowym 

miałoby  utrudnić  możliwość  realizacji  poszczególnych  projektów  i  przyszłych 

zamówień.  Zdawałoby  się,  że  skoro  wiedza  specjalistów  jest  tak  unikalna  i  zebrana  na 

potrzeby  konk

retnego  zamówienia,  to  ryzyko  utrudnienia  realizacji  przyszłych  zamówień 

wskutek  ujawnieni

a  informacji  o  zrealizowanych  zamówieniach  nie  powinno  zachodzić 

(trudno  bowiem  zakładać,  że  tak  unikalne  wymogi  się  jeszcze  powtórzą).  Wykonawca 

żaden  sposób  nie  wskazuje  na  konkretną  wartość  zastrzeżonych  informacji.  Ponadto, 

w ocenie 

Odwołującego,  fakt  czy  specjaliści  realizujący  zamówienie  są  zasobem  własnym 

czy 

użyczonym, jest bez znaczenia. Odtajnieniu powinna podlegać nazwa projektu, w którym 

bra

ła udział osoba skierowana do realizacji zamówienia, bez względu na to jakiego podmiotu 

zasób ta osoba stanowi.  

Odnosząc  się  do  twierdzeń,  jakoby  ujawnienie  potencjału  kadrowego  wykonawcy 

umożliwiłoby  konkurentom  ocenę  skali  prowadzonej  działalności,  jak  również  możliwości 

realizacji  poszczególnych  projektów  i  dostosowanie  działań  biznesowych  w  innych 

projektach, 

Odwołujący  podniósł,  że  brak  jest  podstaw  do  takiej  tezy.  Zdaniem 

Odwołującego,  wskutek  ujawnienia  informacji  o  zrealizowanych  przez  specjalistów 

zamówieniach  konkurenci  mogą  co  najwyżej  zweryfikować,  czy  te  zamówienia  są  zgodne 

z wymaganiami  SWZ,  z 

pewnością  zaś  nie  mogą  dokonać  oceny  prowadzonej  przez 

w

ykonawcę  działalności  (oczywiste  jest,  że  wykonawca  prowadzi  działalność  w  szerszym 

zakresie n

iż wynika ze złożonego wykazu). Ponadto Integrated Solutions nie wykazał, w jaki 

sposób  ujawnienie  informacji  o  zrealizowaniu  przez  specjalistę  zamówienia  w  wykazie 

dodatkowego  doświadczenia  miałoby  umożliwić  konkurentom  ocenę  możliwości  realizacji 

poszcze

gólnych  projektów  i  dostosowanie  działań  biznesowych  w  innych  projektach 

(zwłaszcza mając na względzie przywoływaną przez wykonawcę specyfikę przedmiotowego 

zamówienia).  Wykonawca  w  żaden  sposób  nie  wskazuje  na  konkretną  wartość 

zastrzeżonych informacji.  

 W  ocenie 

Odwołującego,  Integrated  Solutions  nie  wykazał,  że  informacja 

o zrealizowanych  dodatkowych  zam

ówieniach przez osoby skierowane do realizacji umowy 

stanowi  informacj

ę  techniczną,  technologiczną  lub  organizacyjną  przedsiębiorstwa,  ani  nie 

wykazał  że  posiada  wartość  gospodarczą.  Informacja  o  zrealizowanych  zamówieniach 

stanowi  wyłącznie  informację,  czy  osoba  jaką  zamierza  Integrated  Solutions  Sp.  z  o.o. 

skierować  do  realizacji  zamówienia,  spełnia  konkretne  warunki  określone  indywidualnie 

przez  Zamawi

ającego,  w  tym  konkretnym  postępowaniu,  powyższa  informacja  w  żaden 


Sygn. akt  KIO 80/22 

sposób  nie  może  mieć  wartości  gospodarczej,  w  szczególności  zaś  nie  stanowi 

zabezpieczenia przed utratą zasobów kadrowych. Wiedza konkurentów dotycząca tego, czy 

osoby  skierowane  do  realiz

acji  zamówienia  spełniają  czy  też  nie  punktowane  wymagania 

Zamawiającego,  nie  ma  znaczenia  z  punktu  widzenia  możliwości  podkupywania  czy  tez 

pozyskiwania  takich 

osób  przez  konkurencję.  Informacja  wyłącznie  o  zrealizowanym  przez 

specjalistę  zamówieniu,  bez  powiązania  z  jakimikolwiek  innymi  danymi,  nie  umożliwia 

identyfikacji konkretnego specjalisty skierowaneg

o do realizacji zamówienia, a zatem ryzyko 

podkupienia specjalisty nie zachodzi.  

Zdaniem  Odwołującego,  wskazywanie  przez  Integrated  Solutions  na  możliwość 

przejmowania/podkupywania 

specjalistów  przez  konkurencję,  to  wyłącznie  twierdzenie 

i niczym  niepoparta  spekulacja. 

Wykonawca  nie  wskazał  w  uzasadnieniu  tajemnicy  nawet 

jednego  pr

zykładu, jakichkolwiek okoliczności, czy też dowodów na powyższy fakt i ryzyko.  

Przedmi

otowe stwierdzenia są bardzo lakoniczne, ogólnikowe i w zasadzie każdy mógłby je 

przytoczy

ć,  w  żaden  sposób  tym  samym  nie  uzasadniają  zastrzeżenia  informacji  jako 

tajemnicy 

przedsiębiorstwa. 

Odwołujący  podniósł,  że  Integrated  Solutions  nie  wykazał  przesłanki  wartości 

gospodarczej  zastrzeganych  informacji, 

poprzestając  na  twierdzeniu,  że  informacje  taką 

wartość  posiadają,  jest  to  jednak  zbyt  mało,  aby  zastrzeżenie  było  skuteczne.  Wykazanie 

przesłanek  legalnej  definicji  tajemnicy  przedsiębiorstwa  musi  być  spełnione  łącznie  –  brak 

wykazania 

wartości  gospodarczej  implikuje  konieczność  uznania  bezskuteczności 

dokonanego 

zastrzeżenia i odtajnienia dokumentów.   

W  ocenie  Odwołującego,  wykonawca  nie  wykazał  również,  że  informacje  nie  są 

powszechnie  znane  osobom  zwykle 

zajmującym  się  tym  rodzajem  informacji  albo  nie  są 

łatwo  dostępne  dla  takich  osób,  oraz  że  podjął,  przy  zachowaniu  należytej  staranności, 

działania w celu utrzymania ich w poufności. Odwołujący podkreślił przy tym, że zastrzeżeniu 

jako  tajemnica  przeds

iębiorstwa  podlegają  informacje,  a  nie  dokumenty,  a  zatem  decyzja 

Zamawiającego  o  uznaniu  zastrzeżenia  całości  dokumentów  obarczona  jest  wadą,  jeśli 

niektóre części danego dokumentu nie są informacjami, w stosunku do których zastrzeżenie 

może w ogóle mieć miejsce.   

Co  do  z

obowiązania podmiotów  udostępniających zasoby  do  oddania  do dyspozycji 

w

ykonawcy  niezbędnych  zasobów  na  potrzeby  realizacji  zamówienia  wraz  z  KRS  tychże 

podmiotów  Odwołujący  oświadczył,  że  kwestionuje  objęcie  ww.  informacji  tajemnicą 

prze

dsiębiorstwa,  z  wyjątkiem  informacji  o  imionach  i  nazwiskach  osób  zdolnych  do 

wykonania za

mówienia wskazanych w zobowiązaniu do udostępnienia zasobów.  


Sygn. akt  KIO 80/22 

Odwołujący  podniósł,  że  w  uzasadnieniu  zastrzeżenia  nie  zostało  wykazane  ani 

udowodnione, 

że informacje te mają charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny lub 

są  innymi  informacjami,  przedstawiającymi  wartość  gospodarczą.  Analiza  treści 

uzasadnienia  tajemnic

y  przedsiębiorstwa  prowadzi  do  wniosku,  że  Wykonawca  nie  podołał 

obowiązkowi  wykazania,  że  spełniona  została  przesłanka  wartości  gospodarczej 

zastrzeganych  informacji.  Wykonawca  podaje 

wyłącznie  gołosłowne  argumenty,  nie 

przedstawiając ani szczegółowego uzasadnienia ani też żadnych dowodów na potwierdzenie 

podnoszonych  przez  siebie 

okoliczności,  z  wyjątkiem  powołanie  się  na  orzecznictwo  KIO 

z lat 2008 i 2010.  

Odwołujący podkreślił, że  pomimo przywoływanego przez wykonawcę faktu zawarcia 

zobowiązań  do  zachowania  poufności  w  zobowiązaniu  do  udostępnienia  zasobów, 

zobowiązanie  to  nie  zostało  przedłożone.  Odwołujący  zakwestionował  także  skuteczność 

uzgodnienia  między  podmiotami  godzącymi  się  na  udział  w  procedurze  publicznego 

przetargu  nieograniczonego 

(poprzez  udostępnienie  zasobów)  generalnego  i  ogólnego 

warunku współpracy, z którego wynika, iż jakiekolwiek dane ich dotyczące (jako podmiotów 

udostępniających zasoby) nie zostaną ujawnione podmiotom trzecim (innym wykonawcom). 

Biorąc udział w procedurze publicznej, nie tylko wykonawcy, ale także takie podmioty trzecie, 

godzą  się  na  zasady  rządzące  takimi  postępowaniami,  w  tym  na  jawność  procedury. 

Zdaniem  Odwołującego,  dane  udostępniane  w  toku  postępowania  (w  szczególności 

w zakresie 

warunków  udziału  oraz  podstaw  wykluczenia)  nie  są  danymi  dotyczącymi 

biznesowej 

współpracy  stron,  a  ich  ujawnienie  nie  jest  jednoznaczne  z  udostępnieniem 

szczególnych warunków współpracy.  

O

dnosząc  się  do  argumentu,  że    zobowiązanie  do  udostępnienia  zasobów  stanowi 

tajemnicę przedsiębiorstwa także z uwagi na potrzebę zachowania w tajemnicy informacji na 

temat 

usług zrealizowanych na rzecz podmiotów prywatnych,  Odwołujący podniósł, że fakt, 

iż  dane  zamówienie  było  realizowane  poza  sektorem  publicznym  nie  przesądza,  że 

informacja  ta  stanowi  informację  stanowiącą  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Wykonawca  nie 

przedstaw

ił żadnych argumentów, dlaczego fakt realizacji zamówienia w reżimie nieobjętym 

ustawą  Pzp  miałby  uzasadniać  utajnienie  nazwy  podmiotu  użyczającego  zasoby. 

Wykonawca nie przedstawił dowodów, w szczególności przywoływanych klauzul umownych 

o poufności z klientem końcowym.  

Dalej Odwołujący podniósł, że Integrated Solutions nadto nie wyjaśnia ,w jaki sposób 

wie

dza  o danej  współpracy z  danymi  podmiotami  oraz  wiedza o  korzystaniu z  brakującego 

potencjału  od  podmiotów  trzecich  przekłada  się  na  wartość  gospodarczą.  Niewykazane 

nieudowodnione  są  twierdzenia  o  rzekomej  szkodzie,  która  mogłaby  powstać  poprzez 

ujawnie

nie  kontrahentów  i  partnerów  handlowych,  z  którymi  współpracuje  i  możliwości 


Sygn. akt  KIO 80/22 

pozyskania 

kontrahentów i partnerów wykonawcy przez konkurencyjne podmioty, co miałoby 

ut

rudnić udział w kolejnych postępowaniach. Odwołujący podniósł, że skoro wykonawca ma 

sta

łych  partnerów  biznesowych,  z  którymi  współpracuje  przy  realizacji  wielu  zamówień 

publicznych,  to 

nie  wydaje  się,  aby  możliwe  było  pozyskanie  tych  kontrahentów  przez 

ko

nkurencję.   

Również  w  odniesieniu  do  zobowiązania  do  udostępnienia  zasobów  Odwołujący 

prz

edstawił  argumentację  o  niewykazaniu  zaistnienia  przesłanki  wartości  gospodarczej 

zastrzeganych  informacji.  Po

dniósł  także,  że  nie  zostało  wykazane,  iż  informacje  nie  są 

powszechnie  znane  osobom  zwykle 

zajmującym  się  tym  rodzajem  informacji  albo  nie  są 

łatwo  dostępne  dla  takich  osób,  oraz  że  podjął,  przy  zachowaniu  należytej  staranności, 

działania w celu utrzymania ich w poufności.   

Odwołujący  podkreślił,  że  każde  odejście  od  zasady  jawności  postępowania  winno 

być traktowane bardzo wąsko, z koniecznością przedstawienia przez podmiot zastrzegający 

szczegółowego uzasadnienia. Jeśli dany wykonawca obejmujący tajemnicą przedsiębiorstwa 

jakąś  część  informacji  zawartych  w  wytworzonej  przez  siebie  dokumentacji  nie  wykazał 

jednocześnie spełniania przesłanek do ich utajnienia lub/oraz nie przedstawił w odniesieniu 

do  potrzeby  utajnienia  tych  informacji  stosownych 

dowodów,  to  Zamawiający  (w  trakcie 

oceny  ofert)  powinien  poinformo

wać  o  nieskuteczności  utajnienia  określonych  informacji, 

następnie w określonej sytuacji udostępnić takie dokumenty pozostałym wykonawcom lub 

też  Krajowa  Izba  Odwoławcza  (na  etapie  postępowania  odwoławczego)  powinna  nakazać 

Zamawiającemu takie odtajnienie i udostępnienie tych informacji.  

Odwołujący  zaznaczył,  że  uprawnienie  do  zastrzeżenia  określonych  informacji  jako 

tajemnicy przedsiębiorstwa nie może być traktowane jako narzędzie służące do  utrudniania 

uniemożliwiania 

pozostałym 

wykonawcom 

dokonywania 

weryfikacji 

z

łożonych 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  ofert  i  dokumentów.  Zdaniem 

Odwołującego,  zakres  informacji  zastrzeżonych  przez  Integrated  Solutions  w  ofercie 

prowadzi  do  wniosku,  że  zastrzeżenie  to  nastąpiło  wyłącznie  w  celu  uniemożliwienia 

weryfikacji oferty 

przez konkurencję.  

Odwołujący  dodał,  że  wykonawcy  biorący  udział  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia publicznego  muszą  liczyć się z tym,  że  postępowanie prowadzone jest jawnie, 

a zastrzeganie  danych  informacji  jako  tajemn

icy  przedsiębiorstwa  podlega  ograniczeniom. 

Jawność postępowań pociąga za sobą konieczność ujawnienia pewnych informacji o swojej 

działalności.  


Sygn. akt  KIO 80/22 

Na  podstawie  dokumentacji  przedmiotowego  post

ępowania  oraz  biorąc  pod 

uwag

ę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

W  związku  z  tym,  że  postępowanie  o  udzielenie  niniejszego  zamówienia  zostało 

w

szczęte po 1 stycznia 2021 r., jest ono prowadzone na podstawie przepisów ustawy z dnia 

września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129), stosownie 

do art. 1 ustawy z 11 w

rześnia 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2

020 z późn. zm.). 

Izba  ustal

iła,  że  Odwołujący  spełnia  określone  w  art.  505  ust.  1  nowej  ustawy  Pzp 

pr

zesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia, 

a naruszenie  przez  Zama

wiającego  przepisów  ustawy  Pzp  może  spowodować  poniesienie 

przez niego szkody polega

jącej na nieuzyskaniu zamówienia.  

Do  p

ostępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  skutecznie  przystąpił 

wykonawca Integrated Solutions Sp. z o.o. Izba 

stwierdziła, że ww. wykonawca przystąpienie 

d

o postępowania w ustawowym terminie, wykazując interes w rozstrzygnięciu odwołania na 

korzyść Zamawiającego. 

Mimo  uwzględnienia  przez  Zamawiającego  w  całości  zarzutów  przedstawionych 

odwołaniu,  Izba  –  na  podstawie  art.  523  ust.  3  ustawy  Pzp  –  rozpoznała  sprawę 

merytorycznie,  w  związku  z  wniesieniem  przez  Przystępującego  sprzeciwu  wobec  tego 

uwzględnienia. 

Odwołanie zasługuje na uwzględnienie. 

Izba ustaliła, że Przystępujący zastrzegł jako tajemnicę przedsiębiorstwa następujące 

dokumenty 

złożone w postępowaniu: 

− 

wyka

z  dodatkowego  doświadczenia  –  Załącznik  nr  1A  do  SWZ,  służący  ocenie  ofert 

w ramach kryterium 

„doświadczenie osób skierowanych do realizacji zamówienia” (pkt 

19.3 SWZ); 

− 

z

obowiązanie  do  udostępnienia  zasobów  wraz  z  dokumentami  dotyczącymi  tych 

podmiotów, w tym JEDZ, KRS i nazwa podmiotu udostępniającego zasoby;  

− 

o

świadczenie  o  części  zamówienia,  której  wykonanie  wykonawca  powierzy 

podwykonawcom. 

 Przys

tępujący przedłożył uzasadnienie zastrzeżenia ww. dokumentów jako tajemnicy 

przedsiębiorstwa.  W  uzasadnieniu  tym,  obok  przytoczenia  przepisów  prawa  oraz  cytatów 


Sygn. akt  KIO 80/22 

z orzecznictwa, 

w  zakresie  objętym  zarzutami  odwołania  przedstawił  następującą 

argumentację: 

Ad 1. 

Wykaz dodatkowego doświadczenia – Załącznik nr 1A do SWZ. 

Specyfika  zamówienia,  którego  dotyczy  postępowanie,  wymaga  dysponowania  przez 

Wykonawcę  wysokokwalifikowanym  personelem.  Informacje  na  temat  osób  zdolnych  do 

wykonania zamówienia obejmują m. in. dane dot. specjalistycznych kwalifikacji i unikatowego 

doświadczenia  zawodowego  tych  osób,  w  tym  uzyskanego  przy  realizacji  projektów 

i inwestycji  re

alizowanych  poza  sektorem  publicznym,  co  do  których  obowiązują  umowne 

klauzule o  poufności.  Skonkretyzowanie posiadanego  doświadczenia  i  uprawnień,  w  gronie 

o

sób  posiadających  wysokie  i  rzadkie  kwalifikacje,  może  umożliwić  identyfikację  tych  osób 

także bez ujawniania imion i nazwisk.   

Dane osób posiadających wysokie kwalifikacje zasługują na ochronę choćby z tego powodu, 

że  inni  wykonawcy,  funkcjonujący  na  rynku,  mogą  dane  te  wykorzystać  do  pozyskania 

pracowników i współpracowników Wykonawcy dla siebie. Istotne jest zatem objęcie ochroną 

informacji mogących zapewnić Wykonawcy konkurencyjną pozycję na rynku, w tym również 

w  kontekście  ochrony  przed  „podkupieniem”  wykwalifikowanego  personelu  przez  inne 

podmioty.  Przejęcie  przez  przedsiębiorców  konkurencyjnych  personelu  Wykonawcy  może 

utrudnić, a nawet uniemożliwić Wykonawcy realizację podobnych projektów w przyszłości.   

Już  samo  zdobycie  informacji  o  tym,  że  dana  osoba  posiada  konkretne  doświadczenie 

kompetencje,  ma  wartość  gospodarczą.  Istnieje  także realne  niebezpieczeństwo przejęcia 

takiego  pracownika  przez  firmę  konkurencyjną  w  sytuacji,  gdyby  firma  ta  weszła 

w posiadanie  ww.  informacji.  Utrata  pracownika  oz

naczałaby  dla  Wykonawcy  konieczność 

poniesienia  realnej  szkody,  a  także  wysokich  kosztów  związanych  w  procesem 

rekrutacyjnym,  bowiem  poszukiwanie  odpowiedniej  osob

y  z  doświadczeniem  zawodowym 

wymaganym  przez  Zamawiającego  to  proces  trwający  w  czasie  i  kosztowny.  Szczególne 

kompetencje  i  doświadczenie,  wymagane  od  osób  dedykowanych  do  udziału  w  realizacji 

zamówienia,  wymagają  korzystania  z  niestandardowych  narzędzi  rekrutacyjnych,  a  nadto 

zwiększają ryzyko nie znalezienia takiego specjalisty w ogóle.  

W  niniejszym  postępowaniu  wiedza  fachowa  osób  realizujących  zamówienie, 

potwierdzona  kwalifikacjami  i  doświadczeniem  tych  osób,  stanowi  wręcz  kluczową  wartość 

gospodarczą  dla Wykonawcy  i  decyduje  o  zdolności  Wykonawcy  do  realizacji  zamówienia. 

Tym  samym  ujawnienie  informacji  o  osobach  zdolnych 

do  wykonania  zamówienia  może 

spowodować rzeczywiste szkody po stronie Wykonawcy.   

Osoby  wskaz

ane  w  Wykazie  dodatkowego  doświadczenia  są  specjalistami  w  danej 

dziedzinie,  a  udostępnienie  informacji  o  kluczowych  pracownikach  dedykowanych  do 


Sygn. akt  KIO 80/22 

realizacji tego 

projektu prowadziłoby również do ujawnienia ich specjalistycznych, unikalnych 

kompetencji,  pod

miotowi  prowadzącemu  działalność  gospodarczą  konkurencyjną  wobec 

Wykonawcy.  Powoduje  to  konieczno

ść  zabezpieczania  się  Wykonawcy  przed  dostępem 

innych  osób  i  podmiotów  do  danych  o  dostępnych  Wykonawcy  zasobach  kadrowych. 

Informacje te mają również charakter organizacyjny przedsiębiorstwa Wykonawcy, wskazują 

bowiem  na  to  jakiego  rodzaju  zasoby  i  do  jak

iego  rodzaju  projektów  może  skierować 

Wykonawca.  Niewątpliwie  na  podstawie  danych  zawartych    w  Wykazie  dodatkowego 

doświadczenia  jest  prawdopodobne  ustalenie,  czy  Wykonawca  korzysta  z  własnych 

zasobów  kadrowych,  oraz  w  jaki  sposób  (od  jakich  kontrahentów)  może  uzyskać  zasoby, 

którymi  sam  bezpośrednio nie dysponuje.  Wobec  powyższego  należy uznać,  że  informacje 

na temat osób skierowanych do realizacji zamówienia, wraz z opisem kwalifikacji tych osób, 

są informacjami organizacyjnymi przedsiębiorstwa, oraz posiadają wartość gospodarczą dla 

Wykonawcy. Ich wartość wynika zarówno z tego, że stanowią zbiór informacji zebranych na 

potrzeby  konkretnego  postępowania,  lecz  również  z  powodu,  że  ich  ujawnienie  może 

utrudnić pozyskiwanie i realizacji kolejnych zamówień w przyszłości, a zatem odnosi się do 

stałego  waloru  Wykonawcy  wskazując  jakimi  osobami  i  od  jakich  podmiotów  może 

dysponować Wykonawca w przyszłości.  

Należy  także  podkreślić,  że  ewentualne  ujawnienie  potencjału  kadrowego  Wykonawcy 

umożliwiłoby  konkurentom  ocenę  skali  prowadzonej  przez Wykonawcę  działalności  (liczba 

spec

jalistów o  określonych kwalifikacjach), jak również możliwości realizacji poszczególnych 

proj

ektów  i  dostosowanie  działań  biznesowych  w  innych  projektach,  z  uwzględnieniem  tej 

wiedzy.   

Bi

orąc  pod  uwagę  charakter  informacji  zawartych  w  Wykazie  dodatkowego  doświadczenia 

objętych  zakazem  udostępniania  z  uwagi  na  fakt,  że  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa 

Wykonawcy,  jak  również  ich  wartość  gospodarczą  oraz  przydatność  organizacyjną 

i technic

zną  dla  działalności  gospodarczej  Wykonawcy,  zasadne  u  słuszne  jest 

wnioskowanie  przez  Wykonawcę  o  ograniczenie  kręgu  osób  dopuszczonych  do  tych 

informacji.  

Ad 

2.  Zobowiązanie  do  udostępnienia  zasobów  wraz  z  dokumentami  dotyczącymi  tych 

podmiotów, w tym JEDZ, KRS i nazwa podmiotu udostępniającego zasoby.   

Zobowiązanie  do  udostępniania  zasobów  oraz  dokumenty  dotyczące  podmiotów 

udostepniających  zasoby  Wykonawcy,  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa  Wykonawcy 

oraz  podmiotów  udostępniających  zasoby  w  rozumieniu  przepisów  ustawy  o  zwalczaniu 

nieuczciwej  konkurencji  z  uw

agi  na  fakt,  iż  mają  charakter  organizacyjny  (handlowy) 

przedsiębiorstwa  Wykonawcy  i  podmiotu  udostępniającego  zasoby,  posiadają  wartość 


Sygn. akt  KIO 80/22 

gospodarczą dla Wykonawcy i podmiotu udostępniającego zasoby, nie zostały ujawnione do 

wiadomości  publicznej,  nie  są  powszechnie  znane,  a  Wykonawca  oraz  podmiot 

udostępniający  zasoby  podjęli  niezbędne  działania  w  celu  zachowania  poufności  tych 

informacji. Informacja handlowa obejmuje całokształt doświadczeń i wiadomości przydatnych 

do  prowad

zenia  przedsiębiorstwa,  niezwiązanych  bezpośrednio  z  cyklem  produkcyjnym. 

Informacją  handlową  będą  dane  dotyczące  prowadzonej  działalności  handlowej,  w  tym 

zawarte  przez  Wykonawcę  z  innymi  przedsiębiorcami  lub  klientami  umowy  oraz 

porozumienia,  listy  klien

tów,  zasady  współpracy,  stanowiące  jego  plany,  strategię 

współpracy oraz sposób współpracowania podmiotu (...). Dane zawarte w tych dokumentach 

posiadają wartość gospodarczą, która podlega ochronie, a w przypadku ujawnienia na rzecz 

firm  konkurencyjnych  mo

głaby  być  wykorzystana  ze  szkodą  dla  Wykonawcy, 

szczególności  poprzez  ujawnienie  kontrahentów  i  partnerów  handlowych,  z  którymi 

współpracuje  Wykonawca  w  toku  prowadzonej  działalności  gospodarczej.  Ujawnienie 

informacji,  o  k

tórych  mowa  powyżej  pozwoliłoby  pozyskać  kontrahentów  i  partnerów 

Wykonawcy  przez  konkurencyjne  podmioty,  co  utrudniłoby  Wykonawcy  udział  w  kolejnych 

postępowaniach.  

W  tym  konkretnym  przypadku  zobowiązanie  do  udostępnienia  zasobów  podlega  utajnieniu 

dodat

kowo  ze względów, o których mowa w pkt. 3 poniżej tj. ze względu na zawarte w nim 

informacje pozwalające na zidentyfikowanie osób zdolnych do wykonania zamówienia, które 

zostały  udostępnione  Wykonawcy,  a  co  do  których  podmiot  udostępniający  zasoby  wyraził 

wolę  utrzymania  ich  tożsamości  w  tajemnicy  poprzez  zastrzeżenie,  że  dane  tych  osób 

(obejmujące  imię  i  nazwisko  oraz  opis  kwalifikacji  i  doświadczenia)  oraz  zobowiązanie  do 

udostępnienia  stanowi  tajemnicę  przedsiębiorstwa,  a  także  ze  względów,  o  których  mowa 

pkt.  1  powyżej,  z  uwagi  na  potrzebę  zachowania  w  tajemnicy  informacji  na  temat  usług  

zrealizowanych na rzecz podmiotów prywatnych, które jako zasoby zostały udostępnione na 

zasadzie art. 118 ust. 1 ustawy Pzp.  (...) 

Zgodnie  z  treścią  zastrzeżenia  dokonanego  przez  podmioty  udostępniające  zasoby 

Wykonawcy  w  samym  zobowiązaniu,  Wykonawca  zobowiązany  jest  do  zachowania 

poufności  w  zakresie  odnoszącym  się  do  faktu  współpracy  przy  ubieganiu  się 

o przedmiotowe  zam

ówienie  oraz  ewentualnie  przy  realizacji  tego  zamówienia.  Wszystkie 

wyżej wskazane dokumenty pozwalają na identyfikację podmiotu udostępniającego zasoby, 

co zas

adnym czyni objęcie ich poufnością z uwagi na tajemnicę przedsiębiorstwa.  

Treść zobowiązania, jak również fakt złożenia takiego oświadczenia przez podmiot trzeci, nie 

zos

tały  udostępnione  do  wiadomości  publicznej,  nie  są  powszechnie  znane,  jednocześnie 

Wy

konawca podjął kroki zmierzające do zachowania informacji zawartych w tym dokumencie 

w tajemnicy.  (...) 


Sygn. akt  KIO 80/22 

III.  

Polityka bezpieczeństwa   

Informacje,  o  których  mowa  w  pkt.  I  i  II  powyżej,  są  chronione  zgodnie  z  politykami 

bezpieczeństwa,  w  szczególności  są  chronione  zgodnie  z  wewnętrznymi  procedurami 

bezpi

eczeństwa  informacji  stosowanymi  przez  Wykonawcę,  na  podstawie  Uchwały  Nr 

2/2016  Zarządu  spółki  Integrated  Solutions  Sp.  z  o.  o.  z  31  marca  2016  r.  w  sprawie 

uchwalenia  Polityki  bezpieczeństwa  informacji  w  Integrated  Solutions  Sp.  z  o.  o.  oraz 

załącznika do tej uchwały pn. „Polityka bezpieczeństwa informacji w Integrated Solutions Sp. 

z  o.  o.”  (dalej  jako  „PBI”).  Sposób,  w  jaki  w  praktyce  są  chronione  informacje  w  Integrated 

Solutions  Sp.  z  o.  o.,  zarówno  w  postaci  dokumentów  papierowych,  jak  i  zawartych  na 

elektronicznych  nośnikach  informacji  oraz  informacji  w  postaci  cyfrowej,  określone  są 

wyżej wymienionych dokumentach.   

PBI  powstała  w  celu  uniemożliwienia  osobom  nieuprawnionym  dostępu  do  informacji 

zabezpieczenie  chronionych  interesów  Integrated  Solutions  sp.  z  o.o.,  w  tym  również 

podmiotów  z  nią  współpracujących.  Swoim  zakresem  obejmuje  zarówno  pracowników,  jak 

i wsp

ółpracowników.  W  jej  treści  określono  m.  in.  wymagania  w  zakresie  zarządzania 

bezpieczeństwem  informacji,  przetwarzania  informacji  (w  tym  także  informacji  chronionych 

ich  standardów  bezpieczeństwa),  zarządzanie zasobami  informacyjnymi,  konieczne  środki 

b

ezpieczeństwa,  odpowiedzialność,  wymagania  wobec  osób  przetwarzających  informacje 

chronione,  zasady  dostępu  do  informacji  –  ich  oznaczania,  opracowywania  i  przetwarzania 

zgodnie  ze  ściśle  przyjętymi  zasadami,  obsługę  kancelaryjną,  zaopatrzenie  klauzulami 

b

ezpieczeństwa,  archiwizację  i  niszczenie,  działanie  w  przypadku  incydentu  związanego 

bezpieczeństwem  informacji.  Dokumenty  wskazane  powyżej  stanowią  również  tajemnicę 

przedsiębiorstwa.  W  praktyce  informacje  stanowiące  tajemnicę  przedsiębiorstwa  są 

chronione  u  Wykonawcy  poprzez  przec

howywanie  papierowych  egzemplarzy  dokumentów 

zawierających dane stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa w pomieszczeniach, do których 

dostęp  jest  kontrolowany  (pomieszczenia  są  chronione  i  monitorowane,  można  się  do  nich 

dostać  jedynie  z  wykorzystaniem  przepustki),  jak  i  w  formie  elektronicznej  poprzez 

umieszczenie  informacji  na  nośnikach  danych  zabezpieczonych  przed  nieuprawnionym 

dostępem za pomocą haseł, a także odpowiednim oprogramowaniem (DLP, antywirusowym, 

firewall).  

Wobec 

powyższego należy stwierdzić, że informacje o których mowa w pkt I i II powyżej ze 

względu  na  swoją  treść  mogą  stanowić  tajemnicę  przedsiębiorstwa,  oraz  zważywszy,  że 

Wykonawca  jako  pod

miot  uprawniony  do  korzystania  z  informacji  nie  ujawnił  ich  do 

wiadomo

ści  publicznej,  a  także  z  zachowaniem  należytej  staranności  podjął  kroki 

zmierzające do zachowania ich w tajemnicy, należy stwierdzić, że utajnienie tych informacji 

jest uzasadnione w świetle art. 18 ust. 3 ustawy Pzp.  


Sygn. akt  KIO 80/22 

Zgodnie  z  art.  18  ust.  1  ustawy  Pzp, 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  jest 

jawne.  W 

myśl zaś art. 18 ust. 3 ustawy, nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę 

przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  przepisów  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu 

nieuczciwej  konkurencji  (Dz.  U.  z  2

019  r.  poz.  1010  i  1649),  jeżeli  wykonawca,  wraz 

przekazaniem  takich  informacji,  zastrzegł,  że  nie  mogą  być  one  udostępniane  oraz 

wykazał,  że  zastrzeżone  informacje  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Wykonawca  nie 

mo

że zastrzec informacji, o których mowa w art. 222 ust. 5. 

Wyraźnego podkreślenia wymaga, że jedną z podstawowych zasad obowiązujących 

systemie  zamówień  publicznych  jest  jawność  postępowania,  która  służy  też  realizacji 

pozostałych  zasad  udzielania  zamówień  publicznych.  Trudno  bowiem  o  zagwarantowanie 

zasady  przejrzystości  czy  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców 

postępowaniu,  które  w  określonej  części  nie  jest  jawne.  Zasada  ta  ma  więc  charakter 

fundamentalny

, a odstępstwa od niej możliwe są wyłącznie na zasadzie wyjątku, co wynika 

z art.  18  ust.  2  ustawy  Pzp,  s

tanowiącego,  że  zamawiający  może  ograniczyć  dostęp  do 

informacji  związanych  z  postępowaniem  o  udzielenie  zamówienia  tylko  w  przypadkach 

określonych w ustawie. W związku z tym za naganną należy uznać, dostrzeganą w praktyce 

orzeczniczej  Izby  tendencję  do  nadużywania  przez  wykonawców  możliwość  zastrzegania 

przedstawianych  informacji  jako  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  co  czyni  z  niej  narzędzie 

służące  raczej  uniemożliwieniu weryfikacji  prawidłowości  postępowania  przez  konkurentów, 

niż rzeczywistej ochronie interesów wykonawcy. 

W  świetle  art.  18  ust.  3  ustawy  Pzp,  nie  ujawnia  się  informacji  stanowiących 

tajemnicę  przedsiębiorstwa  pod  warunkiem  wykazania  przez  wykonawcę  zasadności  ich 

zastrzeżenia.

Zauważyć  należy,  że  w poprzednim  stanie  prawnym,  przed  nowelizacją 

z 29 sierpnia  2014  r., 

ustawodawca  nie  wskazywał  wyraźnie  na  obowiązek  wykazania,  że 

zastrzeżone  informacje  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  W uzasadnieniu  do 

poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy 

– Prawo zamówień publicznych (Sejm RP VII 

kadencji,  Nr  druku:  1653)  wskazano, m.in.:  Wprowadzenie  o

bowiązku ujawniania informacji 

stanowiących podstawę oceny wykonawców (zmiana art. 8 ust. 3). Przepisy o zamówieniach 

publicznych  zawierają  ochronę  tajemnic  przedsiębiorstwa  wykonawcy  ubiegającego  się 

udzielenie  zamówienia.  Mimo  zasady  jawności  postępowania,  informacje  dotyczące 

przedsiębiorstwa  nie  są  podawane  do  publicznej  wiadomości.  Jednakże,  słuszny  w  swym 

założeniu  przepis  jest  w  praktyce  patologicznie  nadużywany  przez  wykonawców,  którzy 

zastrzegając informacje będące podstawą do ich ocen, czynią to ze skutkiem naruszającym 

zasady  uczciwej  konkurencji,  tj.  wyłącznie  w  celu  uniemożliwienia  weryfikacji  przez 

konkurentów  wypełniania  przez  nich  wymagań  zamawiającego.  Realizacja  zadań 

publicznych  wymaga  faktycznej  jawności  wyboru  wykonawcy.  Stąd  te  dane,  które  są 


Sygn. akt  KIO 80/22 

podstawą  do  dopuszczenia  wykonawcy  do  udziału  w postępowaniu  powinny  być  w  pełni 

ja

wne.  Praktyka  taka  miała  miejsce  do  roku  2005  i  bez  negatywnego  skutku  dla 

przedsiębiorców  dane  te  były  ujawniane.  Poddanie  ich  regułom  ochrony  właściwym  dla 

tajemn

icy  przedsiębiorstwa  jest  sprzeczne  z  jej  istotą,  a  przede  wszystkim  sprzeczne 

zasadą jawności realizacji zadań publicznych

Nowelizacja 

poprzednio  obowiązującej  ustawy  nałożyła  na  wykonawcę  obowiązek 

wykazania 

zamawiającemu 

przesłanek 

zastrzeżenia 

informacji 

jako 

tajemnicy 

przedsiębiorstwa.  Rozwiązanie  takie  zostało  utrzymane  w  obecnie  obowiązującym  stanie 

prawnym. W konsekwenc

ji rolą zamawiającego w toku badania złożonych dokumentów jest 

ustalenie,  czy  wykonawca  temu  obowiązkowi  sprostał  udowadniając,  że  zastrzeżone 

informacje  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Zdaniem  Izby  sformułowanie  użyte  przez 

ustawodawcę,  w którym  akcentuje  się  konieczność  „wykazania”  oznacza  obowiązek  dużo 

dalej  idący,  niż  tylko  złożenie  oświadczenie  co  do  przyczyn  objęcia  informacji  tajemnicą

przedsiębiorstwa,  a  już  z pewnością  za  wykazanie  nie  może  być  uznane  ogólne 

uzasadnienie,  sprowadzające  się  deklaracji,  że  przedstawione  informacje  spełniają 

określone  w  tym  przepisie  przesłanki,  czy  też  przedstawienia  ogólnikowych  twierdzeń 

mających uzasadnić zastrzeżenie.   

Z  art.  18  ust.  3  ustawy  Pzp 

wynika  także,  że  wykazanie  skuteczności  zastrzeżenia 

powinno 

nastąpić  wraz  z przekazaniem  takich  informacji.  W  związku  z  tym  przedstawianie 

dopiero  w 

postępowaniu  odwoławczym  nowych  argumentów,  mających  świadczyć 

zasadności takiego zastrzeżenia, należy uznać za spóźnione. 

Aby zatem wykazać skuteczność zastrzeżenia informacji, Przystępujący zobowiązany 

by

ł, przekazując te informacje Zamawiającemu, wykazać łączne wystąpienie następujących 

przesłanek  definicji  legalnej  tajemnicy  przedsiębiorstwa,   o których  mowa  w  art.  11  ust.  2 

ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji: 

informacje  mają  charakter  techniczny,  technologiczny,  organizacyjny  przedsiębiorstwa 

lub inny posiadający wartość gospodarczą, 

informacje  jako  całość  lub  w  szczególnym  zestawieniu  i  zbiorze  ich  elementów  nie  są 

powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są 

łatwo dostępne dla takich osób, 

uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu 

należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności. 

Ustawodawca  w  art.  11  ust.  2  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji 

przesądził,  że  zastrzegana  informacja  ma  mieć  charakter  techniczny,  technologiczny, 

organizacyjny  przedsiębiorstwa  lub  inny  posiadający  wartość  gospodarczą.  Podkreślenia 


Sygn. akt  KIO 80/22 

wymaga, że przesłanka „posiadający wartość gospodarczą” odnosi się nie tylko do informacji 

„innej”, ale także informacji technicznej, technologicznej i organizacyjnej. Nie wystarcza więc 

stwierdzenie, 

że  dana  informacja  ma  charakter  techniczny,  technologiczny  czy 

organizacyjny, ale musi także ona przedstawiać pewną wartość gospodarczą dla wykonawcy 

właśnie  z  tego  powodu,  że  pozostanie  poufna.  Taka  informacja  może  być  dla  wykonawcy 

źródłem jakichś zysków lub pozwalać mu na zaoszczędzenie określonych kosztów.  

Wyraźnie  podkreślić  należy,  że  badaniu  przez  Izbę  podlega  czynność 

Zamawi

ającego  polegająca  na  ocenie  przedstawionego  przez  wykonawcę  uzasadnienia 

zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  Izba  nie  docieka  natomiast,  czy  zastrzeżone

informacje  obiektywnie  stanowią  lub  mogą  stanowić  informacje  podlegające  ochronie. 

Rozstr

zygnięcie  zarzutów  przez  Izbę  polega  na  odpowiedzi  na  pytanie,  czy  Zamawiający 

prawidłowo uznał, że wykonawca w ustawowym terminie uzasadnił w sposób wystarczający 

dokonane  zastrzeżenie.  Nie  jest  też  rolą  Zamawiającego  ocena,  czy  określone  informacje 

mogą  potencjalnie  stanowić  tajemnicę  przedsiębiorstwa,  zadaniem  Zamawiającego  jest 

natomiast  zbadanie,  czy  wykonawca  należycie  uzasadnił  zastrzeżenie  informacji,  gdyż  to 

jakość  tego  uzasadnienia  decyduje  o  tym,  czy  w  jawnym  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia publicznego określone informacje mogą pozostać niejawne.  

W  ocenie  Izby  uzasadnienie  zastrzeżenia  przedłożone  przez  Przystępującego  nie 

potwierdza  zasadności  utrzymania  tajemnicy  przedsiębiorstwa.  Przystępujący  nie  sprostał 

ciężarowi  wykazania  wartości  gospodarczej  zastrzeganych  informacji.  Przedstawione  przez 

niego  uz

asadnienie  zastrzeżenia  jest  ogólnikowe,  obejmujące  gołosłowne  deklaracje 

wykonawcy  oraz 

zbiór  tez  z  orzecznictwa.  Ma  ono  charakter  na  tyle  ogólny,  że  mogłoby 

w tym  samy

m  kształcie  zostać  przedstawione  w  każdym  innym  postępowaniu  o udzielenie 

zamówienia. Rodzaj przedstawionej argumentacji powoduje, że trudno jest się nawet do niej 

szczegółowo  odnieść,  składa  się  ona  bowiem  z  powielanych  ogólnikowych  twierdzeń, 

żaden 

sposób 

nie 

powiązanych 

ze 

skonkretyzowanymi 

informacjami 

czy 

uwarunkowani

ami przedmiotowego postępowania. 

Analiza  przedstawionego  uzasadnienia  zastrzeżenia  prowadzi  do  wniosku,  że 

Przystępujący nie wykazał ani wartości gospodarczej zastrzeganych informacji, ani tego, że 

pozostają one poufne. 

Co  do  kwestii 

wartości  gospodarczej  informacji  zawartych  w  wykazie  dodatkowego 

doświadczenia  oraz  w  zobowiązaniach  do  udostępnienia  zasobów,  Izba  stwierdziła,  że 

wartość ta w żadnej mierze nie została wykazana.  

Izba  wzięła  pod  uwagę,  że  żądanie  odwołania  dotyczące  tych  dokumentów  nie 

dotyczyło  ujawnienia  imion  i  nazwisk  osób  skierowanych  do  realizacji  zamówienia. 


Sygn. akt  KIO 80/22 

związku  z  powyższym  tym  bardziej  trudno  dopatrzeć  się  w  przedstawionym  przez 

Przystępującego  uzasadnieniu  wartości  gospodarczej  pozostałych  informacji  zawartych 

w ww. dokumentach. 

Ze  stanowiska  Przystępującego  wynika,  że  nawet  przy  utrzymaniu  niejawności 

danych  osobowych  osób  skierowanych  do  realizacji  zamówienia,  możliwa  będzie  ich 

identyfikacja, poni

eważ inni wykonawcy, wiedząc, jakie projekty zostały wskazane w ramach 

doświadczenia  tych  osób,  będą  wiedzieć,  jakie  podmioty  i  przy  pomocy  jakich  osób 

zre

alizowały  te  projekty.  Powyższe  wskazuje,  że  wiedza  o  wykonawcach  poszczególnych 

projektów  i  osobach,  którymi  się  posługiwali,  nie  jest  niejawna,  a  Przystępujący  próbuje 

raczej chronić informacje o tym, że na doświadczenie takich właśnie osób się powołał, a nie 

informacje o tym doświadczeniu. 

W  odniesieniu  do  argumentacji  o  ryzyk

u  przejęcia  personelu  przez  innych 

wykonawców stwierdzić należy, że nawet jeśli takie ryzyko rzeczywiście istnieje, to na pewno 

nie  zostało  przez  Przystępującego  wykazane.  Przystępujący  ograniczył  się  w  tym  zakresie 

do  przedstawienia  gołosłownych  i  niepopartych  nawet  szerszym  opisem  tez  o  istnieniu 

takiego  ryzyka  o

raz  ogólnikowo  wskazał,  że  zastrzeżone  dane  dotyczą  specjalistycznych 

kwalifikacji i unikato

wego doświadczenia zawodowego tych osób, co do których obowiązują 

um

owne klauzule o poufności. Przystępujący nie określił jednak na czym polega unikalność 

takiego  d

oświadczenia,  których  elementów  tego  doświadczenia  to  dotyczy  i  jak  wygląda 

kwestia dostępności osób z takim doświadczenie na rynku pracy. Z kolei twierdzenie o tym, 

że zastrzeżone dokumenty zawierają informacje o specjalistycznych kwalifikacjach personelu 

nie ma oparcia w treści tych dokumentów. Ani bowiem wykaz dodatkowego doświadczenia, 

ani 

zobowiązania  do  udostępnienia  zasobów,  nie  zawierają  opisu  kwalifikacji  zawodowych 

(jak np. 

tytuły zawodowe, uprawnienia, szkolenia, certyfikaty), a jedynie informacje na temat 

doświadczenia  (wskazanie,  w  jakich  projektach  i  w  jakim  charakterze  poszczególne  osoby 

brały  udział,  w  wykonaniu  jakich  projektów).  Dodatkowo  Przystępujący  nie  wskazał,  aby 

spotkał  się  z  chociażby  próbami  przejmowania  pracowników,  a  dowód  mający  potwierdzać 

istnienie  takich  przypadków  na  rynku  IT  (informację  prasową)  przedstawił  dopiero 

postępowaniu  odwoławczym.  Przystępujący  nie  wykazał  również,  że  osoby,  którymi 

dysponuje,  same  nie 

ujawniają  na  rynku  pracy  informacji  o  swoim  doświadczeniu 

zawodowym. 

Powyższa  argumentacja  znajduje  zastosowanie  nie  tylko  do  wykazu  dodatkowego 

doświadczenia,  ale  również  do  zobowiązań  do  udostępnienia  zasobów.  W  odniesieniu  do 

tych zobowiązań dodatkowo zauważenia wymaga, że skoro podmiot udostępniający zasoby 

musi 

brać  udział  w  wykonaniu  zamówienia,  to  trudno  dopatrzeć  się  możliwości,  że 

pozostanie  on  niezidentyfikowany. 

Przystępujący  nie  podjął  nawet  próby  wykazania,  w  jaki 


Sygn. akt  KIO 80/22 

sposób  fakt  współpracy  na  etapie  realizacji  zamówienia  mógłby  pozostać  niejawny,  nie 

zostało  też  wykazane,  jaką  szkodę  na  przyszłość  może  wyrządzić  Przystępującemu 

ujawnienie,  z  k

im  współpracuje  on  na  etapie  ubiegania  się  o  udzielenie  zamówienia. 

Uzas

adnienie zastrzeżenia tajemnicy  w tym zakresie  stanowi zbiór  ogólnikowych twierdzeń 

cytatów z orzecznictwa. 

W ocenie Izby 

Przystępujący nie wykazał też, jak chroniona jest poufność informacji, 

które  zastrzegł.  Skoro  ochrona  taka  wynika  z  dokumentu  wewnętrznego  spółki  (Polityka 

bezpieczeństwa informacji), to nic nie stało na przeszkodzie, aby taki dokument przedłożyć, 

nawet jeżeli nie w całości, to w postaci wyciągu uwzględniającego regulacje odnoszące się 

do  sposobu  ochrony  informacji  tego  rodzaju,  jakie 

zostały  zastrzeżone  w  przedmiotowym 

postępowaniu.  Należy  bowiem  stwierdzić,  że  jeśli  jest  możliwie  przedstawienie  dowodu  na 

okoliczność  spełnienia  przesłanek  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  (w  tym 

przypadku  przesłanki  dotyczącej  działania w  celu utrzymania  informacji w  poufności), to za 

niewystarczające  i  gołosłowne  należy  uznać  same  oświadczenia  wykonawcy  o  istnieniu 

takich  regulacji, 

zwłaszcza  że  ich  skuteczność  czy  kompletność  nie  może  być  w  takiej 

sytuacji 

należycie oceniona. Nie zasługuje na uwzględnienie argumentacja Przystępującego, 

że  polityka  bezpieczeństwa  nie  została  przedstawiona,  gdyż  zawiera  ona  informacje 

niejawne. 

Zauważenia  wymaga,  że  jeśli  tak  rzeczywiście  jest,  to  możliwa  jest  ich  ochrona 

przed 

udostępnieniem innym wykonawcom, nie ma natomiast powodu odmawiać dostępu do 

takiego  dokumentu  Zamawiającemu.  Niezasadne  jest  powoływanie  się  na  ryzyko  jego 

nieuprawni

onego  ujawnienia  przez  Zamawiającego,  przyjęcie  takiego  stanowiska  mogłoby 

prowadzić  do  nieakceptowalnego  wniosku,  że  wykonawca  mógłby  w  taki  sposób  unikać 

przedstawiania 

Zamawiającemu  również  wielu  innych  informacji  niezbędnych  do 

przeprowadzenia 

postępowania. 

O

dnosząc  się  do  argumentacji  Przystępującego,  że  również  Odwołujący  zastrzegł 

jako  tajemnicę  przedsiębiorstwa  analogiczne  informacje,  wskazać  należy,  że  skuteczność 

tgo 

zastrzeżenia nie jest przedmiotem orzekania w niniejszej sprawie, zgodnie bowiem z art. 

555 ustawy Pzp 

Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu. 

Kwestia ta nie może też przesądzać o tym, czy Przystępujący zasadnie zastrzegł informacje, 

rozstrzygające  znaczenie  w  tym  zakresie  ma  to,  jak  Przystępujący  uzasadnił  zastrzeżenie 

przedłożonych  informacji.  Dodatkowo,  nie  można  wykluczyć  sytuacji,  że  w odniesieniu  do 

tych  samych  kategorii  informacji  jeden  wykonawca  skutecznie  wykazuje 

zasadność 

zast

rzeżenia,  podczas  gdy  inny  nie  sprosta  temu  ciężarowi.  Niezależnie  od  powyższego 

warto zaznaczyć, że Zamawiający jest zobowiązany do równego traktowania wykonawców, 

zatem  je

śli  zastrzeżenie  takich  samych  informacji  zostało  przez  różnych  wykonawców 


Sygn. akt  KIO 80/22 

nienależycie uzasadnione, to powinien ich potraktować tak samo. Kwestia ta nie jest jednak 

przedmiotem niniejszego orzeczenia. 

W związku z powyższym należy stwierdzić, że Zamawiający naruszył przepisy 18 ust. 

1 i 3 ustawy Pzp

. Ponieważ naruszenie to może mieć istotny wpływ na wynik postępowania, 

odwołanie – stosownie do art. 554 ust. 1 pkt 1 nowej ustawy Pzp – podlegało uwzględnieniu. 

O  kosztach  post

ępowania  odwoławczego  orzeczono  na podstawie  art.  557,  art.  574 

i art.  575  ustawy  z  11 

września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  w  oparciu 

o przep

isy § 5 pkt 1 oraz § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 

grudnia  2020  r.  w  sprawie  sz

czegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich  rozliczania 

oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  z 2020  r. 

poz.  2437),  stosownie  do  wyniku 

postępowania  obciążając  kosztami  postępowania 

Przystępującego.  

Przewodnicz

ący: