KIO 141/23 WYROK dnia 31 stycznia 2023 r.

Stan prawny na dzień: 16.02.2023

Sygn. akt: KIO 141/23 

WYROK 

z dnia 31 stycznia 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  

−   w składzie: 

Przewodniczący:      Bartosz Stankiewicz 

Protokolantka:  

Klaudia Kwadrans 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  30  stycznia  2023  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Kra

jowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  16  stycznia  2023  r.  przez 

wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  Naprzód  Service  spółkę  

z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi przy ul. Traktorowej 126 lok. 202 (91-

Łódź) oraz JOL-MARK spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gliwicach 

przy ul. Portowej 16G (44-100 Gliwice) 

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego 

Dom Pomocy Społecznej im. Jana Pawła II w Szczutowie z siedzibą w Szczutowie przy ul.  

3 Maja 116 (09-227 Szczutowo) 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  w  zakresie  zarzutu  podniesionego  w  pkt  1  petitum  odwołania  

i  nakazuje  zam

awiającemu  unieważnienie  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  

w  postępowaniu  oraz  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert,  a  w  jej  ramach 

przyznanie  0  pkt  ofercie 

złożonej  przez  wykonawcę  R.  L.  prowadzącego  działalność 

gospodarczą pod nazwą Firma Usługowo-Handlowa OL-MARO R. L. z siedzibą w Skępem w 

ramach  kryterium  oceny  ofert  nr  2  pn. 

Kwalifikacje  zawodowe  i  doświadczenie  osoby 

nad

zorującej pracowników kuchni wyznaczonej do realizacji zamówienia oraz w kryterium nr 

3 pn. 

Zatrudnienie osób społecznie marginalizowanych

W pozostałym zakresie oddala odwołanie. 

Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia: Naprzód Service spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi 

oraz JOL-

MARK spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gliwicach w części 

2/3 oraz 

zamawiającego Dom Pomocy Społecznej im. Jana Pawła II w Szczutowie w części 

1/3 i: 

.1. zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: 

siedem 

tysięcy pięćset złotych zero groszy) oraz kwotę 3 611 zł 96 gr (słownie: trzy tysiące 

sześćset  jedenaście  złotych  dziewięćdziesiąt  sześć  groszy),  poniesione  przez  ww. 


wykonawc

ów  tytułem  uiszczenia  wpisu  od  odwołania,  wynagrodzenia  pełnomocnika  oraz 

dojazdu pełnomocnika na wyznaczone posiedzenie i rozprawę; 

zasądza od zamawiającego Domu Pomocy Społecznej im. Jana Pawła II w Szczutowie 

na rzecz wykonawc

ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Naprzód Service 

spółki  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Łodzi  oraz  JOL-MARK  spółki  z 

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gliwicach, kwotę w wysokości 3 704 zł 00 gr 

(słownie:  trzy  tysiące  siedemset  cztery  złote  zero  groszy)  stanowiącą  różnicę  pomiędzy 

kosztami 

postępowania  odwoławczego  poniesionymi  dotychczas  przez  ww.  wykonawcę,  a 

kosztami 

postępowania za jakie odpowiadał w świetle jego wyniku. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  us

tawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022  r.,  poz.  1710  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  –  

w terminie 14 dni od dnia jego do

ręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Iz

by Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………. 


Sygn. akt: KIO 141/23 

U z a s a d n i e n i e 

Dom  Pomocy  Społecznej  im.  Jana  Pawła  II  w  Szczutowie,  zwany  dalej: 

„zamawiającym”,  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  na 

podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j. 

Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) zwane

j dalej: „Pzp” w trybie podstawowym pod nazwą: 

Przygotowanie  i 

dystrybucja  całodziennego  wyżywienia  dla  mieszkańców  Domu  Pomocy 

Społecznej im. Jana Pawła II w Szczutowie, znak sprawy: DPS.KA.212.1.2022, zwane dalej 

„postępowaniem”.  

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych 

w dniu 20 grudnia 2022 r., pod numerem 2022/BZP 00507646.  

Sz

acunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są usługi jest niższa od kwot 

wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.  

W  dniu  16  stycznia  2023  r.  wykonawcy 

wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie 

zamówienia:  Naprzód  Service  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Łodzi  oraz  JOL-MARK  Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą  w  Gliwicach  (zwani  dalej:  „odwołującym”)  wnieśli  odwołanie  na  niezgodną  z 

przepisami  ustawy  czynność  zamawiającego,  podjętą  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia,  a  także  na  zaniechanie  podjęcia  czynności,  do  której  zamawiający  był 

zobowiązany, tj.: 

wybór  oferty  wykonawcy  R.  L.,  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  „Firma 

Usługowo-Handlowa  OL-MARO  R.  L.”  (zwanego  dalej  jako:  „OL-MARO”),  jako  oferty 

najkorzystniejszej;  

nieprawidłową  ocenę  oferty  wykonawcy  OL-MARO,  w  ramach  kryteriów  oceny  ofert 

„kwalifikacje  zawodowe  i  doświadczenie  osoby  nadzorującej  pracowników  kuchni 

wyznaczonej 

do 

realizacj

zamówienia” 

oraz 

„zatrudnienie 

osób 

społecznie 

marginalizowanych”;  

- zaniechanie odrzucenia wykonawcy OL-MARO; 

- zaniechanie wezwania wykonawcy OL-MARO

, do złożenia, poprawienia lub uzupełnienia w 

wyznaczonym  terminie  podmiotowych  środków  dowodowych  celem  wykazania  spełnienia 

warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  zdolności  technicznej  lub  zawodowej, 

polegającego na wykonaniu należycie lub wykonywaniu przez okres co najmniej 12 miesięcy 

co  najmniej  2  usług  polegających  na  świadczeniu  usług  przygotowywania  posiłków 

całodziennych  lub  całodziennego  zbiorowego  żywienia  w  domach  pomocy  społecznej, 

domach  opieki,  podmiotach  wy

konujących  działalność  leczniczą,  szpitalach,  zakładach 


opiekuńczo  leczniczych  o  wartości  co  najmniej  200  000,00  złotych  brutto  każda  oraz 

trwających minimum 12 miesięcy (dla każdej usługi termin liczony oddzielnie). 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: 

1) art. 239 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1) i 2) i w zw. z art. 266 oraz art. 359 pkt 2 Pzp przez 

do

konanie  nieprawidłowej  oceny  oferty  wykonawcy  OL-MARO,  a  to  przez  przyznanie  tej 

ofercie:  

a)  20  pk

t  w  kryterium  oceny  ofert  pt.  „kwalifikacje  zawodowe  i  doświadczenie  osoby 

nadzorującej pracowników kuchni wyznaczonej do realizacji zamówienia”;  

b) 20 pkt 

w kryterium oceny ofert pt. „zatrudnienie osób społecznie marginalizowanych”  

- podczas gdy z informa

cji przedstawionych wraz z ofertą nie wynika spełnienie przesłanek, 

od  których  w  dokumentach  zamówienia  zamawiający  uzależnił  przyznanie  po  20  pkt  w 

każdym z wyżej wymienionych kryteriów oceny ofert, a zatem przyznanie tej ofercie punktów 

w ramach wskazany

ch kryteriów było niezasadne; 

2) art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 266 oraz art. 359 pkt 2 Pzp przez zaniechanie odrzucenia 

oferty  wykonawcy  OL-MARO,  podczas  gdy  z

amawiający  zastrzegł  w  ogłoszeniu  o 

zamówieniu, że o udzielenie zamówienia mogą się ubiegać wyłącznie wykonawcy, o których 

mowa  w  art.  94  ust.  1  pkt  1  Pzp,  a  wykonawca  ten  nie  posiada  statusu  zakładu  pracy 

chronionej ani innego statusu wskazanego w tym przepisie  

ewentualnie,  przedmiotowy  zarzut  można  zakwalifikować  także  jako  naruszenie  art.  226 

ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 266 oraz art. 359 pkt 2 Pzp oraz w zw. z art. 3 ust. 1 i 2 oraz art. 14 

ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2022 

r., poz. 1233 j.t. - 

dalej jako „u.z.n.k.”) przez zaniechanie odrzucenia oferty ww. wykonawcy, 

podczas  gdy  złożył  on  ofertę  w  warunkach  czynu  nieuczciwej  konkurencji,  albowiem 

wykonawca ten  złożył  ofertę  na  wykonanie  zamówienia  zastrzeżonego  dla  wykonawców,  o 

których mowa w art. 94 ust. 1 pkt 1 Pzp, choć nie spełnia on wymogów tego przepisu, 

-  ewentualnie,  zarzuc

ił zamawiającemu naruszenie art. 109 ust. 1 pkt 8 lub 10 w zw. z art. 

226  ust.  1  pkt  2  lit.  a),  art.  266  oraz  art.  359  pkt  2  Pzp  przez  zaniechanie  wykluczenia  z 

postępowania  ww.  wykonawcy  oraz  odrzucenia  jego  oferty  z  tego  powodu,  podczas  gdy 

przez  złożenie  oferty  w  postępowaniu  dotyczącym  zamówienia  zastrzeżonego  dla 

wykonawców  spełniających  przesłanki  art.  94  ust.  1  pkt  1  Pzp  przy  jednoczesnym 

niespełnianiu tych przesłanek wykonawca ten przedstawił informacje wprowadzające w błąd, 

co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  zamawiającego  w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  ewentualnie  wykonawca  ten  nie  jest  w  stanie 

przedstawić  stosownych  podmiotowych  środków  dowodowych  na  potwierdzenie  spełnienia 

tych  przesłanek,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

z

amawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia,; 


3)  art.  128  ust.  1  w  zw. 

z  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  b)  i  c),  §  9  ust.  1  pkt  2  rozporządzenia 

Ministra  Rozwoju,  Pracy  i  Technologii  z  dnia  23  grudnia  2020  r.  w  sprawie  podmiotowych 

środków  dowodowych  oraz  innych  dokumentów  lub  oświadczeń,  jakich  może  żądać 

zamawiający  od  wykonawcy  oraz  w  zw.  z  art.  359  pkt  2  i  art.  266  Pzp  przez  zaniechanie 

wezwania  wykonawcy  OL-MARO 

do  złożenia,  poprawienia  lub  uzupełnienia  podmiotowych 

środków dowodowych w postaci referencji na spełnienie warunków udziału w postępowaniu 

w  zakresie  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  (doświadczenie  wykonawcy),  pomimo  że 

wykonawca  ten  nie  spełnia  warunków  udziału  w  postępowaniu,  gdyż  przedstawione  przez 

niego referencje, wystawione przez:  

a) Płocki Zakład Opieki Zdrowotnej Sp. z o.o.;  

b) Samodzielny Publiczn

y Zakład Opieki Zdrowotnej w Rypinie  

utraciły ważność;  

z kolei referencje wystawione przez:  

c)  Zespół  Opieki  Zdrowotnej  w  Brodnicy  -  nie  poświadczają  należytego  wykonania 

zamówienia na rzecz tego zamawiającego; 

4) art. 239 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1), 2) 3) i w zw. z art. 266 oraz art. 359 pkt 2 Pzp 

przez  dokonanie  wyboru  oferty  wykonawcy  OL-MARO  jako  oferty  najkorzystniejszej  w 

postępowaniu, pomimo że oferta ta:  

a) błędnie została oceniona jako oferta korzystniejsza niż oferta odwołujących;  

b) oferta ta podlega odrzuceniu;  

c)  oferta  ta  dotkni

ęta  jest  wadami  formalnymi,  które  uniemożliwiały  wybór  tej  oferty  bez 

dokonania  przez  tego  wykonawcę  na  wezwanie  zamawiającego  czynności  dodatkowych, 

usuwających te wady i umożliwiających merytoryczną ocenę oferty. 

związku z powyższym odwołujący wniósł o: 

unieważnienie wyboru oferty najkorzystniejszej;  

ponowienie czynności badania i oceny ofert;  

- dokonanie wyboru oferty o

dwołujących jako oferty najkorzystniejszej;  

- ewentualnie, odrzucenie oferty wykonawcy OL-MARO; 

- ewentualnie, wezwanie wykonawcy OL-MARO 

do złożenia, poprawienia lub uzupełnienia w 

wyznaczonym  terminie 

podmiotowych  środków  dowodowych  celem  wykazania  spełnienia 

warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  zdolności  technicznej  lub  zawodowej, 

polegającego na wykonaniu należycie lub wykonywaniu przez okres co najmniej 12 miesięcy 

co  najmniej  2  usług  polegających  na  świadczeniu  usług  przygotowywania  posiłków 

całodziennych  lub  całodziennego  zbiorowego  żywienia  w  domach  pomocy  społecznej, 

d

omach  opieki,  podmiotach  wykonujących  działalność  leczniczą,  szpitalach,  zakładach 


opiekuńczo  leczniczych  o  wartości  co  najmniej  200  000,00  złotych  brutto  każda  oraz 

trwających minimum 12 miesięcy (dla każdej usługi termin liczony oddzielnie). 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  posiada  interes  we  wniesieniu  odwołania,  albowiem  w 

wypadku  stwierdzenia,  że  oferta  wybrana  jako  najkorzystniejsza  została  nieprawidłowo 

oceniona w ramach jakościowych kryteriów oceny ofert, to oferta jego podlega wyborowi jako 

oferta  najkorzys

tniejsza.  Ponadto,  w  wypadku  stwierdzenia,  że  oferta  wybrana  jako 

najkorzystniejsza podlega odrzuceniu, w postępowaniu pozostanie tylko jedna ważna oferta 

–  oferta  odwołującego,  stąd  w  konsekwencji  będzie  ona  podlegać  wyborowi  jako  oferta 

najkorzystniejsza

.  Wreszcie,  w  razie  stwierdzenia,  że  wykonawca  OL-MARO  nie  spełnił 

warunków  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  doświadczenia  wykonawcy  ze  względu  na 

przedstawienie  nieadekwatnych  podmiotowych  środków  dowodowych,  konieczne  będzie 

wezwanie go do ich poprawien

ia, co może w konsekwencji doprowadzić do odrzucenia jego 

oferty i w konsekwencji do wyboru oferty o

dwołującego jako najkorzystniejszej.  

W zakresie zar

zutu odnoszącego się do przyznania punktów wykonawcy OL-MARO 

w  ramach  kryterium  2  i  3 

odwołujący  wskazał,  że  wykonawca  ten  wraz  z  ofertą  złożył 

dokument 

–  Wykaz  osób uczestniczących  w  wykonywaniu zamówienia (zał.  nr  6  do  SWZ). 

Mocą tego oświadczenia, OL-MARO wskazał, że do realizacji przedmiotowego zamówienia 

skierował osoby wskazane w tym dokumencie. Z dokumentu tego nie wynikało jednak, aby 

na jego podstawie możliwe było przyznanie maksymalnej ilości punktów w ramach kryteriów 

innych niż cena. 

Ad  a)  kryterium  „Kwalifikacje  zawodowe  i  doświadczenie  osoby  nadzorującej  pracowników 

kuchni  wyznaczonej  do  realiza

cji  zamówienia”  –  odwołujący  wyjaśnił,  że  w  ramach  tego 

kryterium,  w  oświadczeniu  złożonym  przez  OL-MARO  wskazano  dwie  osoby  nadzorujące 

pracowników  kuchni,  podając  stopień  ich  wykształcenia,  ilość  lat  doświadczenia 

zawodowego  i  informację  o  podstawie  dysponowania  daną  osobą.  Tymczasem, 

z

amawiający wymagał wyraźnie:  

Warunkiem przyznania punktów w kryterium jest zawarcie w Ofercie Wykonawcy informacji 

(oświadczenia)  o  dysponowaniu  osobą  posiadającą  określone  kwalifikacje  oraz 

doświadczenie. Osoba wskazana przez Wykonawcę, w okresie realizacji zamówienia będzie 

zatrudniona na miejscu, w DPS i sprawowała nadzór nad pracą zespołu kuchni (kucharze i 

pomoce  kuchni),  w 

pełnym  wymiarze  godzin  -  wynikającego  z  przepisów  prawa  pracy. 

Niezłożenie w ofercie oświadczenia w tym zakresie spowoduje, że Wykonawcy nie zostaną 

przyznane punkty w ramach niniejszego kryterium.  

W oświadczeniu OL-MARO brak jest informacji co do tego, w jakim wymiarze czasu godzin 

zostaną zatrudnione wskazane osoby. Jest to o tyle nieoczywiste, że wskazano dwie osoby, 


podczas  gdy  z

amawiający  wymagał  co  najmniej  jednej  (co  sugerowałoby  np.  zatrudnienie 

każdej  z  nich  na  pół  lub  mniej  etatu),  a  ponadto  jedna z  tych  osób  została  zadeklarowana 

zarówno  do  nadzoru  nad  pracownikami,  jak  i  do  „przygotowywania  dań”,  przez  co  z 

pewnością nie można  jej  uznać  za zatrudnionej na  pełny etat  w stosunku do  wykonywania 

pracy  polegającej  na  nadzorze,  skoro  osoba  ta  będzie  także  brała  czynny  udział  w 

wykonywaniu czynności podlegających temu nadzorowi. 

Dodatkowo 

odwołujący  podniósł,  że  ze  złożonego  oświadczenia  nie  wynikało,  o  jakiego 

rodzaju  wykształcenie  i  doświadczenie  zawodowe  chodzi.  W  stosunku  do  osoby  z  pkt.  1 

złożonego  wykazu  wynika  jedynie,  że  jest  to  osoba  o  wykształceniu  wyższym,  z  23  latami 

pracy  w  zawodzie. 

W  stosunku  do  wykształcenia  zamawiający  zaznaczył  zaś,  że  przyzna 

punkty w przypadku wykształcenia wyższego wobec osoby, która posiada status absolwenta 

kierunku technologia żywności  i  żywienia  człowieka  lub  absolwenta  kierunku  dietetyka.  Nie 

wynika  jednak 

z  oświadczenia,  o  jaki  kierunek  studiów  chodzi.  Już  sam  ten  fakt  wyklucza 

przyznanie  punktów  w  ramach  kryterium.  Dodatkowo,  w  przypadku  doświadczenia 

zawodowego  z

amawiający  wskazał,  że  chodzi  o  doświadczenie  dwojakiego  rodzaju:  w 

przygotowywaniu posiłków dla placówek zbiorowego żywienia (co najmniej 3 lata, w każdym 

przedziale 

punktów)  oraz  w  kierowaniu  zespołem  pracowników  kuchni  (przy  czym  2  lata 

doświadczenia w tym zakresie zapewniają 10 pkt, a 3 lata i więcej – 20 pkt). Oświadczenie 

OL-MARO  jest  na  tyl

e  nieprecyzyjne,  że  nie  sposób  stwierdzić,  czy  doświadczenie  „23  lat 

prac

y  w  zawodzie”  odnosi  się  do  któregokolwiek  z  tak  ujętych  rodzajów  doświadczenia,  a 

jeśli  tak  –  to  do  którego  i  w  jakim  stopniu.  Odwołujący  zaznaczył,  że  zamawiający  nie 

skorzystał z dyspozycji art. 107 ust. 2 Pzp i nie dopuścił uzupełniania oświadczeń w ramach 

kryteriów oceny ofert, gdyż wskazał wyraźnie powyżej, iż oświadczenia te należy złożyć wraz 

z ofertą pod rygorem nieprzyznania punktów.  

Ad  b)  kryterium  „Zatrudnienie  osób  społecznie  marginalizowanych”  –  w  tym  zakresie 

odwołujący  podniósł,  że  w  ramach  tego  kryterium,  w  oświadczeniu  złożonym  przez  OL-

MARO  wskazano  dwie osoby niepełnosprawne.  Nie wynika jednak  z tego  oświadczenia,  w 

jakim  wymiarze  czasu  pr

acy  zostaną  one  zatrudnione.  Z  treści  kryterium  wynika  zaś 

wyraźnie,  że  chodzi także o  określenie  wymiaru czasu  pracy,  aby możliwe było przyznanie 

jakichkolwiek punktów.  

Odwołujący zaznaczył należy, że zamawiający nie skorzystał z dyspozycji art. 107 ust. 2 Pzp 

i  nie  dopuścił  uzupełniania  oświadczeń  w  ramach  kryteriów  oceny  ofert,  gdyż  wskazał 

wyraźnie powyżej, iż oświadczenia te należy złożyć wraz z ofertą pod rygorem nieprzyznania 

punktów.  

Na  wypadek,  gdyby  z

amawiający  twierdził,  że  przyznał  punkty  w  ramach  powyższych 

kryteriów  na  podstawie  dodatkowego  oświadczenia  złożonego  przez  OL-MARO  z  dnia  10 


stycznia  2023  r.,  o

dwołujący  wskazał,  co  następuje.  Po  pierwsze,  z  oświadczenia  tego  w 

dalszym ciągu nie wynikał wymiar czasu pracy, na jaki będą zatrudnione osoby, którymi OL-

MARO  dysponuje.  Nie  wynika

ł  też  z  niego  wymiar  doświadczenia  w  kierowaniu  zespołem 

pracowników  kuchennych.  Po  drugie,  w  oświadczeniu  tym  doprecyzowano  zakres 

wykształcenia  i  doświadczenia  osób  wskazanych  w  przedłożonym  wraz  z  ofertą  wykazem. 

Jest to niedopuszczalne

, gdyż zamawiający wymagał podania tych informacji wraz z ofertą.  

Odwołujący zwrócił uwagę, że w dniu 3 stycznia 2023 r. zamawiający wezwał OL-MARO w 

trybie  art.  274  ust.  1  Pzp  do  złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych  określonych  w 

rozdziale X SWZ. W r

ozdziale X SWZ jest zaś wskazany także wspomniany załącznik nr 6. 

Jednakże  zamawiający  nie  wskazał,  że  załącznik  nr  6  złożony  wraz  z  ofertą  podlega 

uzupełnieniu lub poprawie. Byłoby to zresztą niedozwolone w myśl art. 107 ust. 2 Pzp. Jeśli 

zatem  oświadczenie  dodatkowe  w  przedmiocie  zatrudnienia  osób  nadzorujących  realizację 

usługi  oraz  osób  niepełnosprawnych  zostało  złożone  przez  OL-MARO  w  celu  uzupełnienia 

czy  też  poprawienia  informacji  wskazanych  w  załączniku  nr  6,  tj.  wykazem  osób  złożonym 

wraz z  ofertą,  to  kategorycznie należy podkreślić,  że  zamawiający nie miał  prawa dokonać 

oceny  ofert  na  podstawie  uzupełnionego  oświadczenia.  Po  pierwsze  dlatego,  że  jego 

wezwanie dotyczyło tylko środków podmiotowych, składanych w myśl przepisu art. 274 ust. 1 

Pzp  po  złożeniu  ofert,  określonych  zbiorczo  w  rozdziale  X  SWZ.  Po  drugie  dlatego,  że 

z

amawiający nie przewidział uzupełnienia czy poprawy informacji wymaganych celem oceny 

ofert  w  ramach  określonych kryteriów.  W  konsekwencji,  w ramach  obydwu kryteriów  oceny 

ofert i

nnych niż cena nie było podstaw do przyznania żadnych punktów ofercie OL-MARO. W 

konsekwencji, oferta ta powinna otrzymać jedynie 60 pkt, co plasuje na pierwszym miejscu w 

rankingu ofert ofertę odwołującego. 

Odnośnie  drugiego  zarzutu  odwołujący  wskazał,  że  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu,  w 

pkt.  II.2.12),  z

amawiający  zastrzegł,  co  następuje:  Rodzaj  wykonawców,  którzy  mogą 

ubiegać się o udzielenie zamówienia: art. 94 ust. 1 pkt 1) ustawy  

W  konsekwencji,  o  udzielenie  zamówienia  mogli  się  ubiegać  wyłącznie  wykonawcy,  o 

których  mowa  w  art.  94  ust.  1  pkt  1  Pzp,  tj.:  Zamawiający  może  zastrzec  w  ogłoszeniu  o 

zamówieniu,  że  o  udzielenie  zamówienia  mogą  ubiegać  się  wyłącznie  wykonawcy  mający 

status zakładu pracy chronionej, spółdzielnie socjalne oraz inni wykonawcy, których głównym 

celem  lub 

głównym  celem  działalności  ich  wyodrębnionych  organizacyjnie  jednostek,  które 

będą  realizowały  zamówienie,  jest  społeczna  i  zawodowa  integracja  osób  społecznie 

marginalizowanych,  w  szczególności:  [...]  osób  niepełnosprawnych  w  rozumieniu  ustawy  z 

dnia  27 

sierpnia  1997  r.  o  rehabilitacji  zawodowej  i  społecznej  oraz  zatrudnianiu  osób 

niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573 i 1981 oraz z 2022 r. poz. 558),  


pod warunkiem, że procentowy wskaźnik zatrudnienia osób należących do jednej lub więcej 

kategorii

,  o  których  mowa  w  pkt  1-10,  jest  nie  mniejszy  niż  30%  osób  zatrudnionych  u 

wykonawcy albo w jego jednostce, która będzie realizowała zamówienie.  

Jak  zwrócił  uwagę  odwołujący,  na  potwierdzenie  powyższego  zamawiający  nie  wymagał 

złożenia żadnych podmiotowych środków dowodowych ani też oświadczeń.  

Dalej  odwołujący  wyjaśnił,  że  przez  złożenie  oferty  w  przedmiotowym  postępowaniu,  OL-

MARO zadeklarował, że spełnia przesłanki z art. 94 ust. 1 pkt 1 Pzp. Odwołujący wskazał, że 

powołany  przepis  nie  stanowi  zobowiązania  na  przyszłość,  które  wykonawca  może  spełnić 

po zawarciu umow

y o zamówienie publiczne. Jego literalna treść jest jasna i wskazuje, że o 

udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy legitymujący się pożądanym 

statuse

m, a nie tacy, którzy ten status dopiero zobowiązują się uzyskać. Zobowiązań w tym 

za

kresie  dotyczy  art.  96  ust.  2  pkt  2  Pzp,  nie  zaś  94  ust.  1  pkt  1  Pzp,  co  wyklucza 

utożsamienie  tych  kwestii.  Tymczasem,  do  odwołania  odwołujący  załączyli  wydruk  z  BIP 

Wojewody  Kujawsko-

Pomorskiego,  który  publikuje  „Wykaz  zakładów  pracy  chronionej  i 

spółdzielni  inwalidów”.  Jest to źródło oficjalnej (urzędowej)  informacji  o tym, jakie podmioty 

zarejestrowane na terytorium danego województwa spełniają kryteria, o których mowa w art. 

94  ust.  1  pkt  1  Pzp. W dokumencie  tym,  opublikowanym  w  BIP  w  dniu  30  grudnia  2020 r., 

brak jest  firmy OL-MARO.  OL-

MARO ma siedzibę w województwie kujawsko-pomorskim. Z 

dokumentu tego wynika, że uwzględniono w nim stan na 8 sierpnia 2022 r., co pogłębia jego 

wiarygodność.  Zgodnie  z  art.  28  ust.  1  ustawy  o  rehabilitacji  zawodowej  i  społecznej  oraz 

zatrudnianiu  osób  niepełnosprawnych  wynika,  co  następuje:  Pracodawca  prowadzący 

działalność gospodarczą przez okres co najmniej 12 miesięcy, zatrudniający nie mniej niż 25 

pracowników  w  przeliczeniu  na  pełny  wymiar  czasu  pracy  i  osiągający  wskaźniki 

zatrudnienia  osób  niepełnosprawnych,  o  których  mowa  w  pkt  1,  przez  okres  co  najmniej  6 

miesięcy, uzyskuje status pracodawcy prowadzącego zakład pracy chronionej, jeżeli:  

1) wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi:  

a) co najm

niej 50%, a w tym co najmniej 20% ogółu zatrudnionych stanowią osoby zaliczone 

do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, albo  

b)  co  najmniej  30%  niewidomych  lub  ps

ychicznie  chorych,  albo  upośledzonych  umysłowo 

zaliczonych do znacznego albo 

umiarkowanego stopnia niepełnosprawności;  

2) obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy:  

a) odpowiadają przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy,  

b)  uwzględniają  potrzeby  osób  niepełnosprawnych  w  zakresie  przystosowania  stanowisk 

prac

y,  pomieszczeń  higienicznosanitarnych  i  ciągów  komunikacyjnych  oraz  spełniają 

wymagania dostępności do nich, a także  


3)  jest  zapewniona  doraźna  i  specjalistyczna  opieka  medyczna,  poradnictwo  i  usługi 

rehabilitacyjne; 

4)  wystąpi  z  wnioskiem  o  przyznanie  statusu  pracodawcy  prowadzącego  zakład  pracy 

chronionej

Odwołujący następnie podniósł, że zgodnie z art. 30 ust. 1 ww. ustawy, decyzję 

w  przedmiocie  nadania  tego  statusu  podejmuje  wojewoda.  To  on  zatem  dysponuje 

właściwymi  informacjami  do  stwierdzenia,  jaki  podmiot  spełnia  kryteria  zakładu  pracy 

chronionej  (przy  czym  na  gruncie  art.  94  ust.  1  pkt  1  Pzp  kryteria  tego  statusu  zostały 

dodatkowo  zaostrzone  przez  sztywny  wymóg  zatrudnienia  co  najmniej  30%  osób 

niepełnosprawnych, więc gdyby OL-MARO zatrudniał choćby 20% osób niepełnosprawnych, 

znal

azłby  się  niewątpliwie  w  przedmiotowym  rejestrze).  Niewątpliwie  dla odwołującego  OL-

MARO nie spełnia wymogów, o których mowa w art. 94 ust. 1  pkt 1 Pzp. W konsekwencji, 

zastosowanie  znajduje  art.  226  ust

.  1  pkt  5  Pzp,  zgodnie  z  którym  Zamawiający  odrzuca 

ofertę, jeżeli: [...] jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. W myśl art. 7 pkt 29 Pzp, 

Ilekroć w ustawie mowa o [...] warunkach zamówienia - należy przez 11 to rozumieć warunki, 

k

tóre  dotyczą  zamówienia  lub  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  wynikające  w 

szczególności  z  opisu  przedmiotu  zamówienia,  wymagań  związanych  z  realizacją 

zamówienia,  kryteriów  oceny  ofert,  wymagań  proceduralnych  lub  projektowanych 

postanowień  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego;.  W  konsekwencji,  skoro 

wykonawca  złożył  ofertę,  choć  nie  spełniał  warunków  zamówienia,  jego  oferta  podlega 

odrzuceniu.  

Odwołujący  wskazał  ponadto,  z  ostrożności  procesowej,  że  z  ostrożności  uchybienie 

z

amawiającego  w  powyższym  zakresie  można  interpretować  jako  zaniechanie  odrzucenia 

oferty  z  powodu  złożenia  jej  w  warunkach  czynu  nieuczciwej  konkurencji.  W  tym  zakresie 

o

dwołujący powołał się na art. 3 ust. 1 i 2 u.z.n.k., które przewidują otwarty katalog czynów 

nieuczciwej  konkur

encji.  Jest  to  przede  wszystkim  działanie  sprzeczne  z  prawem  lub 

dobrymi  obyc

zajami,  jeżeli  zagraża  lub  narusza  interes  innego  przedsiębiorcy  lub  klienta. 

Polega  to  w  szczególności  na  nieuczciwej  prezentacji  przedsiębiorstwa.  Zgodnie  z  art.  14 

ust. 1 u.z.n.k.,  Czynem nieuczciwej konkurencji jest rozpowszechnianie nieprawdziwych lub 

wprowadzających  w  błąd  wiadomości  o  swoim  lub  innym  przedsiębiorcy  albo 

przedsiębiorstwie,  w  celu  przysporzenia  korzyści  lub  wyrządzenia  szkody.  Według 

odwołującego przez złożenie oferty OL-MARO, mimo że nie spełnia kryteriów właściwych dla 

zamówienia  zastrzeżonego,  deklaruje  nieprawdziwe  informacje  o  swoim  przedsiębiorstwie 

celem niezgodnym z dobrymi obyczajami, jakim jest zdobycie z

amówienia publicznego.  

Ewentualnie, z uwagi na fakt, że zamawiający przewidział w SWZ wykluczenie wykonawcy z 

przyczyn wskazanych w art. 109 ust. 1 pkt 8 lub 10 Pzp, 

odwołujący wskazał, z ostrożności 

procesowej,  że  na  podstawie  ww.  zachowania  OL-MARO  zamawiający  mógł  także 


wykluczyć go z postępowania, a w konsekwencji odrzucić jego ofertę. Odwołujący stwierdził, 

że wykonawca OL-MARO złożył ofertę, mając świadomość, że nie spełnia warunku z art. 94 

ust.  1  pkt  1  Pzp.  Mogło  to  nastąpić  bądź  umyślnie,  bądź  nieumyślnie.  Z  całą  pewnością 

złożenie  oferty  w  tym  postępowaniu  mogło  wprowadzić  zamawiającego  w  błąd,  że 

wykonawca  ten  spełnia  te  wymogi,  ewentualnie  można  przyjąć,  że  nie  jest  on  w  stanie 

przedstawić  wymaganych  podmiotowych  środków  dowodowych  w  tym  przedmiocie. 

Doprowadziło to do wyboru oferty tego wykonawcy jako najkorzystniejszej, co w przeciwnym 

wypadku  nie  miałoby  miejsca.  W  konsekwencji,  zarzut  ewentualny  był  zdaniem 

odwołującego uzasadniony. 

Jeśli chodziło o zarzut wskazany w pkt 3 petitum odwołania, odwołujący wyjaśnił, że 

na  potwierdzenie  war

unku  udziału  w  postępowaniu  wykonawca  OL-MARO  przedstawił 

następujące dokumenty:  

a) referencje z dnia 20 marca 2019 r., wystawione przez Płocki Zakład Opieki Zdrowotnej Sp. 

z o.o., dotyczące umowy wykonanej w okresie 12 miesięcy od 13 marca 2018 r.; 

b)  referencje  z  dnia 17  listopada 2021 r.,  wystawione przez  Samodzielny Publiczny Zakład 

Opieki  Zdrowotnej  w  Rypinie,  dotyczące  umowy  nadal  wykonywanej  w  momencie 

wydawania referencji; 

c)  list  referencyjny  z  dnia  19  listopada  2021  r.,  wystawiony  przez  Szpital  Powiatowy  Sp.  z 

o.o. w Golubiu-

Dobrzyniu, dotyczący umowy wykonanej w dniach od 1 listopada 2019 r. do 

30 września 2021 r.; 

d) potwierdzenie wykonania umowy, wy

stawione przez Zespół Opieki Zdrowotnej w Brodnicy 

dnia  9  kwietnia  2021  r.,  dotyczące  wykonania  umowy  wykonanej  w  okresie  od  1  lutego 

2019 r. do 28 lutego 2021 r.  

Odwołujący  wskazał,  że  nie  wnosi  zastrzeżeń  odnośnie  referencji  wystawionych  przez 

zamawia

jącego  z  Golubia-Dobrzynia.  Zamawiający  wymagał  jednak  wykazania  się  co 

najmniej dwoma 

wykonanymi usługami, podczas gdy dokumenty z lit. a), b) i d) powyżej nie 

spełniały, w ocenie odwołującego, wymogów prawem przepisanych. 

Ad a) referencje z dnia 20 marca 

2019 r., wystawione przez Płocki Zakład Opieki Zdrowotnej 

Sp.  z o.o. Po pierwsze, 

odwołujący zauważył, że nie wskazano tej umowy w wykazie usług 

wykonanych w okresie ostatnich 3 lat, tj. załączniku nr 7 do SWZ, przedstawionym przez OL-

MARO.  Niemniej,  refe

rencje  te  utraciły  ważność.  Otwarcie  ofert  w  przedmiotowym 

postępowaniu miało miejsce 3 stycznia 2023 r. Licząc zatem wstecz 3 lata od tego terminu, 

doświadczenie  jest  relewantne,  jeśli  dotyczy  umowy,  która  obowiązywała  co  najmniej  do  3 

stycznia  2020  r.  Tymczasem,  z  dokumentu  przedstawionego  przez 

Płocki  Zakład  Opieki 

Zdrowotnej Sp. z o.o. wynika, że umowa została wykonana w terminie do 12 marca 2019 r. 


Dokument  ten  nie  spełnia  zatem  wymogów  określonych  dla  referencji,  a  więc  nie  może 

dokumentować doświadczenia wymaganego przez zamawiającego.  

Ad  b)  referencje  z  dnia  17  listopada  2021  r.,  wystawione  przez  Samodzielny  Publiczny 

Zakład  Opieki  Zdrowotnej  w  Rypinie  –  zdaniem  odwołującego  referencje  te  dotyczą  usługi 

nadal wykonywanej w dniu ich wystawiania.  Taki 

dokument, zgodnie z wyżej przytoczonym 

przepisem, j

est ważny jedynie przez 3 miesiące. Tak też Izba w wyroku z dnia 28 czerwca 

2021 r., KIO 1429/21 oraz wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 16 listopada 2021 

r.,  XXIII  Zs  108/21.  Jak  słusznie  tam  wskazano,  3  miesięczny  okres  ważności  referencji 

dotyczy 

po pierwsze świadczeń okresowych lub ciągłych, po drugie świadczenia te powinny 

być  nadal  wykonywane.  Wnioskując  z  przeciwieństwa  należy  dojść  do  przekonania,  że 

ustawodawca  dopuszcza  wykazanie 

należytego  wykonania  usług  nie  będących  usługami 

okresowymi  l

ub  ciągłymi  przez  złożenie  dokumentu  z  datą  wcześniejszą  niż  3  miesiące 

przed upływem terminu składania ofert (por. wyrok KIO z 26 czerwca 2020 r., KIO 866/20)

Tymczasem,  dokument  ten  został  wystawiony  17  listopada  2021  r.  Z powodu powyższego, 

dokument te

n nie może stanowić dowodu spełnienia warunku udziału w postępowaniu. 

Ad  d)  potwierdzenie  wykonania  umowy,  wystawione  przez  Zespół  Opieki  Zdrowotnej  w 

Brodnicy 

–  w  tym  zakresie  odwołujący  wskazał,  że  chodzi  o  przedstawienie  dokumentu,  z 

którego  wynika  nie  tylko,  że  zamówienie  zostało  wykonane,  lecz  w  dodatku  musi  z  niego 

wynikać, że zostało wykonane należycie. Dokument wystawiony przez tego zamawiającego 

nosi nazwę „Potwierdzenie wykonania umowy”. Już z samego tytułu wynika wątpliwość, czy 

aby  mowa  jest  o  n

ależytym  jej  wykonaniu.  Wątpliwości  te  pogłębia  fakt,  że  w  treści  tego 

dokumentu  aż  4  razy  traktuje  się  o  fakcie  jego  realizacji  (raz),  świadczeniu  usług 

(dwukrotnie) oraz o wykonaniu umowy (raz), zaś w żadnym miejscu nie ma mowy o tym, czy 

zamówienie  zostało  wykonane  należycie.  Ilość  wymijających,  neutralnych  wyrażeń  w  tym 

względzie  nie  może  być  przypadkowa.  Należy  to  rozumieć  w  ten  sposób,  że  wolą  tego 

zamawiającego było w sposób jednoznaczny, aby nie poświadczać, że zamówienie zostało 

wykonane  przez  OL-MARO  nal

eżycie,  lecz  tylko,  że  zostało  wykonane  we  wskazanym 

okresie 

–  bez  deklaracji  co  do  jakości.  W  konsekwencji,  dokument  ten  nie  może  być 

dowodem spełnienia przedmiotowego warunku udziału w postępowaniu. 

W  ocenie 

odwołującego  w  konsekwencji,  skoro  OL-MARO  wykazał  wykonanie  tylko  jednej 

usługi na potwierdzenie warunku udziału, który dotyczy wykonania  dwóch usług, konieczne 

jest  wezwanie  go  do  przedstawienia  poprawionych  dowodów,  tj.  przede  wszystkim 

pra

widłowych referencji. Jeśli OL-MARO temu nie podoła, konsekwencją będzie odrzucenie 

jego 

oferty, o ile nie nastąpi ono na skutek uwzględnienia zarzutu nr 2 odwołania. 

W  przypadku  ostatniego  zarzutu  odwołujący  stwierdził,  że  miał  on  charakter 

wynikowy.  Skoro  oferta  OL-

MARO  została  nieprawidłowo  oceniona,  podlegała  odrzuceniu  i 


oparta  była  na  nieprawidłowych  podmiotowych  środkach  dowodowych,  nie  może  się  ostać 

czynność wyboru tej oferty jako oferty najkorzystniejszej. 

W ramach 

postępowania odwoławczego nie zostały zgłoszone przystąpienia.  

Na  podstawie  dokumentacji  przedmiotoweg

o  postępowania,  złożonych 

dowodów  oraz  biorąc  pod  uwagę  stanowiska  stron,  Izba  ustaliła  i  zważyła,  co 

nast

ępuje: 

Izba 

stwierdziła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  skutkujących 

odrzuceniem odwo

łania na podstawie art. 528 Pzp i skierowała odwołanie na rozprawę. 

Izba  uznała,  że  odwołujący  posiada  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  może 

ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, czym wypełnił 

materialnoprawne  prz

esłanki  dopuszczalności  odwołania,  o których  mowa  w  art.  505  ust.  1 

Pzp.  

Izba 

zaliczyła na poczet materiału dowodowego: 

1)  dokumentacj

ę  przekazaną  w  postaci  elektronicznej,  zapisaną  na  nośniku  typu  pendrive, 

złożoną  do  akt  sprawy  przez  zamawiającego  w  dniu  25  stycznia  2023  r.,  w  tym  w 

szcze

gólności: 

- specyf

ikację warunków zamówienia (zwaną dalej nadal: „SWZ”) wraz z załącznikami; 

ogłoszenie o zamówieniu; 

wyjaśnienia i zmiany treści SWZ dokonane w dniu 28 grudnia 2022 r.; 

ofertę  wykonawcy  R.  L.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  Firma 

Usługowo-Handlowa OL-MARO R. L. z siedzibą w Skępem, zwanego dalej nadal jako: „OL-

MARO

”; 

oświadczenie dotyczące kryteriów oceny ofert, złożone przez ww. wykonawcę, podpisane 

w dniu 10 stycznia 2023 r.; 

- zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej ofert

y w postępowaniu z dnia 11 stycznia 2023 

r.; 

dokumenty załączone do odwołania: 

-  wydruk  ze  strony  Biuletynu  Informacji  Publicznej  Kujawsko-

Pomorskiego  Urzędu 

Wojewódzkiego  w  Bydgoszczy  (https://bip.bydgoszcz.uw.gov.pl/65/wykaz-zakladow  pracy-

chronionej-i-spoldzielni-inwalidow.html);  

wykaz zakładów pracy chronionej i spółdzielni inwalidów – wydruk pliku word z ww. strony 

BIP; 


złożoną  na  rozprawie  przez  odwołującego  uaktualnioną  informację  w  zakresie  wykazu 

zakładów  pracy  chronionej  i  spółdzielni  inwalidów  z  terenu  województwa  kujawsko-

pomorskiego, 

stan na dzień 1 stycznia 2023 r., która prezentuje wykaz takich podmiotów. 

I

zba ustaliła co następuje 

W dniu 28 grudnia 2022 r. 

zamawiający udzielił odpowiedzi na pytania do treści SWZ, 

jednocześnie doprowadzając do zmiany kryteriów oceny ofert:  

Pytanie 3  

Zamawiający wskazał  w  punkcie  4.3.6 ogłoszenia o  zamówieniu,  oraz  w  SWZ  rozdział  XX, 

że jednym z kryteriów oceny ofert jest „Wartość wsadu do kotła”.  

Odpowiedź  

Zamaw

iający informuje, że dokonuje zmiany treści zapisu SWZ Rozdział XX. Opis kryteriów 

oceny ofert wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert.  

W Rozdziale XX. Opis kryteriów oceny ofert wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu 

oceny ofert pu

nkty : 1, 2, 3 otrzymują nowe brzmienie:  

1.  Oferty  b

ędą  oceniane  przez  komisję  przetargową  metodą  punktową  w  skali  100-

punktowej.  

2.  Przy  wyborze  oferty  Zamawiający  będzie  się  kierował  następującymi  kryteriami  i  ich 

znaczeniem:  

1) Cena-60%  

2)  Kwalifika

cje  zawodowe  i  doświadczenie  osoby  nadzorującej  pracowników  kuchni 

wyznaczonej do realizacji zamówienia - 20%  

3) Zatrudnienie osób społecznie marginalizowanych - 20%  

Sposób oceny ofert według przyjętych kryteriów (1 %=1 pkt)  

Kryterium 1 - Cena (brutto)  

Maksymalna  ilość  punktów  możliwa  do  uzyskania  w  tym  kryterium  to  60  punktów.  Złożone 

oferty będą oceniane przez Zamawiającego przy zastosowaniu następującego kryterium:  

Cena - 60 % (60 pkt)  

Zaoferowana 

cena  obejmuje  cenę  wykonania  przedmiotu  zamówienia  określonego  w 

zapytaniu.  Oferta  z  najniższą  ceną  otrzyma  maksymalną  ilość  punktów  =  60  pkt,  oferty 

następne  będą  oceniane  na  zasadzie  proporcji  w  stosunku  do  oferty  najtańszej  według 

wzoru:  

C = [C min / C bad] x 60 

gdzie:  

C - 

liczba punktów za cenę brutto oferty  

C min - 

najniższa cena ofertowa brutto spośród ofert badanych  


C bad - cena brutto oferty badanej  

Uzyskana  z  wyliczenia  ilość  punktów  zostanie  ostatecznie  ustalona  z  dokładnością  do 

drugiego miejsca po przecinku z 

zachowaniem zasady zaokrągleń matematycznych .  

Kryterium  2  - 

Kwalifikacje  zawodowe  i  doświadczenie  osoby  nadzorującej  pracowników 

kuchni wyznaczonej do realizacji zamówienia  

W  powyższym  kryterium  ocenie  podlegać  będą  kwalifikacje  zawodowe  i  doświadczenie 

osoby  nadzorującej  pracowników  kuchni  wyznaczonej  do  realizacji  zamówienia. 

Zamawiający przyzna punkty w kryterium w następujący sposób:  

1) Wykonawca otrzyma 10 punktów, jeżeli dysponuje osobą posiadającą:  

wykształcenie zawodowe (absolwent zasadniczej szkoły zawodowej - kucharz) lub średnie 

(absolwent technikum gastronomicznego - 

specjalność technologia żywności, kucharz),  

minimum  trzyletnie  doświadczenie  w  przygotowywaniu  posiłków  w/dla  placówkach/ek 

zbiorowego żywienia  

oraz  

- minimum dwuletnie 

doświadczenie w kierowaniu zespołem pracowników kuchni;  

2) Wykonawca otrzyma 20 punktów, jeżeli dysponuje osobą posiadającą:  

wykształcenie  średnie  lub  wyższe  (absolwent  technikum/liceum  gastronomicznego  - 

specjalność  technologia  żywności,  kucharz,  absolwent  kierunku  technologia  żywności  i 

żywienia człowieka lub absolwent kierunku dietetyka)  

-  minimum  trzyl

etnie  doświadczenie  w  przygotowywaniu  posiłków  w/dla  placówkach/ek 

zbiorowego żywienia  

oraz  

minimum trzyletnie doświadczenie w kierowaniu zespołem pracowników kuchni.  

Warunkiem przyznania punktów w kryterium jest zawarcie w Ofercie Wykonawcy informacji 

oświadczenia)  o  dysponowaniu  osobą  posiadającą  określone  kwalifikacje  oraz 

doświadczenie. Osoba wskazana przez Wykonawcę, w okresie realizacji zamówienia będzie 

zatrudniona na miejscu, w DPS i sprawowała nadzór nad pracą zespołu kuchni (kucharze i 

pomoce  k

uchni),  w  pełnym  wymiarze  godzin  -  wynikającego  z  przepisów  prawa  pracy. 

Niezłożenie w ofercie oświadczenia w tym zakresie spowoduje, że Wykonawcy nie zostaną 

przyznane punkty w ramach niniejszego kryterium.  

Kryterium 3 - 

Zatrudnienie osób społecznie marginalizowanych  

Zamawiający  przyzna  punkty  w  ramach  kryterium  społecznego  wykonawcy,  który  zatrudni 

przy  realizacji  niniejszego 

zamówienia  w  pełnym  wymiarze  czasu  pracy  określonym 

przepisami  prawa  pracy,  co  najmniej  jedną  osobę  spośród  niżej  wymienionych  osób 

społecznie  marginalizowanych  tj.  osobę  niepełnosprawną  zgodnie  z  definicją  osoby 

niepełnosprawnej  zawartą  w  ustawie  z  dnia  27  sierpnia  1997  r.  o  rehabilitacji  zawodowej  i 


społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 573, z póżn. 

zm.)  lub  równoważną  definicją  obowiązującą  we  właściwych  przepisach  państw 

członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.  

Zamawiający przyzna punkty w następujący sposób:  

1) jeżeli Wykonawca zatrudni 1 osobę spełniającą powyższe kryterium otrzyma 10 punktów;  

2) jeżeli Wykonawca zatrudni 2 osoby spełniające powyższe kryterium otrzyma 20 punktów.  

Za zatrudnienie 

osoby z powyższego kryterium będzie uznawane także dalsze zatrudnianie 

osoby,  która  już  jest  u  Wykonawcy  zatrudniona,  jeśli  zostanie  skierowana  przy  realizacji 

niniejszego zamówienia. Za pełen wymiar czasu pracy w przypadku osoby niepełnosprawnej 

uważa się wymiar odnoszący się do osób niepełnosprawnych. 

Wykonawca  OL-MARO  wraz  z 

ofertą  złożył  wykaz  osób  uczestniczących  w  wykonaniu 

zamówienia  na  wzorze  stanowiącym  załącznik  nr  6  do  SWZ.  Z treści  wykazu  wynikało,  że 

ww.  wykonawca  podał  5  osób,  z  pośród  których  dwie  posiadały  status  osoby 

niepełnosprawnej.  Dodatkowo  wykonawca  OL-MARO  po  upływie  terminu  składania  ofert 

złożył oświadczenie (podpisane w dniu 10 stycznia 2023 r.). W przedmiotowym dokumencie 

ww. wykonawca 

złożył oświadczenie następującej treści: 

-  dysponuj

emy  osobą,  z  wykształceniem  wyższym  podyplomowym  w  zakresie  technologii 

żywności z 22-letnim doświadczeniem w żywieniu osób w placówkach zbiorowego żywienia, 

która będzie odpowiedzialna za sporządzenie jadłospisów dla mieszkańców DPS; 

że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności wskazane 

w  wykazie  osób,  mają  wymagane  uprawnienia  (m.  in.  wykształcenie  średnie  kierunkowe, 

minimum trzyletnie doświadczenie w przygotowywaniu posiłków w/dla placówek zbiorowego 

żywienia  oraz  minimum  trzyletnie  doświadczenie  w  kierowaniu  zespołem  pracowników 

kuchni oraz osob

y niepełnosprawne) 

W sekcji II pkt 2.12) ogłoszenia o zamówieniu zamawiający wskazał: 

Rodzaj wykonawców, którzy mogą ubiegać się o udzielenie zamówienia:  

art. 94 ust. 1 pkt 1) ustawy 

Dodatkowo w rozdziale III ust. 8 SWZ 

zamawiający zawarł następującą treść: 

8. Zamawiający zastrzega możliwość ubiegania się o udzielenie zamówienia wyłącznie przez 

Wykonawców,  o  których  mowa  w  art.  94  ustawy  Pzp,  tj.  mających  status  zakładu  pracy 

chronionej,  spółdzielnie  socjalne  oraz  innych  Wykonawców,  których  głównym  celem  lub 

głównym  celem  działalności  ich  wyodrębnionych  organizacyjnie  jednostek,  które  będą 

realizowały  zamówienie,  jest  społeczna  i  zawodowa  integracja  osób  społecznie 

marginalizowanych. 


Na  potwierdzenie  powyższego  zamawiający  nie  wymagał  złożenia  żadnych  podmiotowych 

środków dowodowych ani też oświadczeń. Wykonawca OL-MARO nie przedstawił informacji 

ani 

nie złożył żadnego dokumentu dotyczącego ww. zastrzeżenia.  

W  rozdziale  VIII  ust.  2  pkt  4  lit  c)  SWZ  zamawiaj

ący  określił  następujący  warunek 

udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej: 

c)  w  okresie  ostatnich  3  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres 

prowadzenia  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  wykonał  należycie  lub  wykonuje  przez  okres  co 

najmniej 12 miesięcy co najmniej 2 usługi polegające na świadczeniu usług przygotowywania 

posiłków  całodziennych  lub  całodziennego  zbiorowego  żywienia  w  domach  pomocy 

społecznej,  domach  opieki,  podmiotach  wykonujących  działalność  leczniczą,  szpitalach, 

zak

ładach opiekuńczo – leczniczych o wartości co najmniej 200 000,00 złotych brutto każda 

oraz trwających minimum 12 miesięcy (dla każdej usługi termin liczony oddzielnie). 

W  rozdziale  X  ust.  4  pkt  4  SWZ  z

amawiający  podał,  że  celu  spełnienia  ww.  warunku 

wykonawcy powinni złożyć: 

wykaz wykonanych lub wykonywanych usług, których przedmiotem było wykonanie usług w 

zakresie  żywienia  zbiorowego  w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed  upływem  terminu 

składania  ofert  wraz  z  podaniem  ich  wartości,  przedmiotu,  dat  wykonania  i  odbiorców  oraz 

załączeniem  dokumentu  potwierdzającego,  że  usługi  te  zostały  wykonane  lub  są 

wykonywa

ne należycie, wg wzoru stanowiącego Załącznik nr 7 do SWZ. Dla potwierdzenia 

warunku  zamówienia  wykaz  powinien  zawierać  co  najmniej  2  usługi,  których  przedmiotem 

było  żywienie  zbiorowe  o  wartości  minimum  200  000,00  zł  brutto  każda,  w  ramach 

odrębnych  umów.  W  przypadku  usług  będących  w  trakcie  wykonywania,  które  nie  zostały 

jeszcze  ukończone,  Zamawiający  wymaga,  aby  do  dnia  składania  ofert  Wykonawca 

faktycznie  zrealizował  już  dwie  usługi  o  wartości  minimum  200  000,00  zł  brutto  każda,  w 

ramach  odrębnych  umów.  W  przypadku  usług  nadal  wykonywanych,  dowód  należytego 

wykonania  powinien  być  wydany  nie  wcześniej  niż  na  3  miesiące  przed  upływem  terminu 

składania ofert; 

Wykonawca wraz z ofertą złożył wypełniony Wykaz usług wykonanych w okresie ostatnich 3 

lat na 

wzorze stanowiącym załącznik nr 7 do SWZ. W wykazie zostały wskazane trzy usługi, 

realizowane dla: 

- Z

akładu Opieki Zdrowotnej w Brodnicy; 

Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Rypinie; 

- Szpitala Powiatowego w Golubiu-Dobrzyniu. 

Do wykazu wykonawca OL-MARO 

załączył następujące dokumenty:  

a) referencje z dnia 20 marca 2019 r., wystawione 

przez Płocki Zakład Opieki Zdrowotnej Sp. 

z o.o., dotyczące umowy wykonanej w okresie 12 miesięcy od 13 marca 2018 r.; 


b)  list  referencyjny  z  dnia  19  listopada  2021  r.,  wystawiony  przez  Szpital  Powiatowy  Sp.  z 

o.o. w Golubiu-

Dobrzyniu, dotyczący umowy wykonanej w dniach od 1 listopada 2019 r. do 

30 września 2021 r.; 

c

)  referencje  z  dnia  17  listopada  2021  r.,  wystawione  przez  Samodzielny  Publiczny  Zakład 

Opieki  Zdrowotnej  w  Rypinie,  dotyczące  umowy  nadal  wykonywanej  w  momencie 

wydawania referencji; 

d) potwierdzenie wykonania umowy, wy

stawione przez Zespół Opieki Zdrowotnej w Brodnicy 

z  dnia  9  kwietnia  2021  r.,  dotyczące  wykonania  umowy  wykonanej  w  okresie  od  1  lutego 

2019 r. do 28 lutego 2021 r.  

W  dniu  11  stycznia  2023  r.  z

amawiający  ogłosił  wyniki  postępowania  i  jako 

najkor

zystniejszą wybrał ofertę wykonawcy OL-MARO. Ofercie tej zamawiający przyznał 100 

pkt  (maksymaln

ą  ilość punktów możliwych do  zdobycia:  60  pkt  w  kryterium cena,  20  pkt w 

kryterium 

Kwalifikacje  zawodowe  i  doświadczenie  osoby  nadzorującej  pracowników  kuchni 

w

yznaczonej do realizacji zamówienia oraz 20 pkt w kryterium Zatrudnienie osób społecznie 

marginalizowanych).  Drugie  miejsce  w  rankingu 

zajęła  oferta  odwołującego,  której 

z

amawiający  przyznał  87,58  pkt  (tj.  47,58  na  60  pkt  w  kryterium  ceny,  po  20  pkt  –  tj. 

maksymalną ilość – w kryteriach innych niż cena). Trzecia oferta została odrzucona. 

T

reść przepisów dotyczących zarzutów:  

- art. 239 ust. 1 Pzp 

– Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów 

oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.; 

-  art.  16  Pzp 

–  Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia w sposób:  

1) zapewnia

jący zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 

2) przejrzysty;  

3) proporcjonalny.; 

-  art.  266  Pzp 

–  Do  przygotowania  i  prowadzenia  przez  zamawiających  publicznych 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  klasycznego  o  wartości  mniejszej  niż  progi  unijne 

stosuje się przepisy działu II, z wyjątkiem przepisów art. 83, art. 86, art. 87 ust. 3, art. 88–90, 

art. 97 ust. 2, art. 124, art. 125 ust. 2 i 6, art. 126, art. 127 ust. 1, art. 129, art. 130, art. 132

188, art. 220, art. 227 ust. 1, art. 257, art. 264 i 

art. 265, chyba że przepisy niniejszego działu 

stanowią inaczej.; 

- art. 359 pkt 2 Pzp 

– Przy udzielaniu zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi 

stosuje się przepisy ustawy właściwe dla: 

…) 


2) zamówień klasycznych o wartości mniejszej niż progi unijne – jeżeli wartość zamówienia 

wyrażona w złotych jest mniejsza niż równowartość kwoty 750 000 euro, nie mniejsza jednak 

niż równowartość kwoty 130 000 złotych.; 

-  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp 

–  Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  treść  jest  niezgodna  z 

warunkami zamówienia

- art. 226 ust. 1 pkt 7 Pzp 

– Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona w warunkach 

czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu 

nieuczciwej konkurencji

-  art.  3  ust.  1  i  2  u.z.n.k. 

–  1.  Czynem  nieuczciwej  konkurencji  jest  działanie  sprzeczne  z 

prawem  lub  dobrymi  obyczajami, 

jeżeli  zagraża  lub  narusza  interes  innego  przedsiębiorcy 

lub klienta. 

2. Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności: wprowadzające w błąd oznaczenie 

przedsiębiorstwa,  fałszywe  lub  oszukańcze  oznaczenie  pochodzenia  geograficznego 

towarów  albo  usług,  wprowadzające  w  błąd  oznaczenie  towarów  lub  usług,  naruszenie 

tajemnicy  przedsiębiorstwa,  nakłanianie  do  rozwiązania  lub  niewykonania  umowy, 

n

aśladownictwo produktów, pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie, utrudnianie dostępu do 

rynku,  przekupstwo  osoby 

pełniącej  funkcję  publiczną,  a  także  nieuczciwa  lub  zakazana 

reklama,  organizowanie  systemu  sprzedaży  lawinowej,  prowadzenie  lub  organizowanie 

d

ziałalności w systemie konsorcyjnym oraz nieuzasadnione wydłużanie terminów zapłaty za 

dostarczane towary lub wy

konane usługi.; 

-  art.  14  ust.  1  u.z.n.k. 

–  Czynem  nieuczciwej  konkurencji  jest  rozpowszechnianie 

nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy 

albo przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody.; 

-  art.  226  ust.  1  pkt  2  Pzp 

–  Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  została  złożona  przez 

wykonawcę: a) podlegającego wykluczeniu z postępowania lub  

b) niespełniającego warunków udziału w postępowaniu, lub  

c) 

który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, 

lub  podmiotowego  środka  dowodowego,  potwierdzających  brak  podstaw  wykluczenia  lub 

spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  przedmiotowego  środka  dowodowego,  lub 

innych dokumentów lub oświadczeń; 

-  art.  109  ust.  1  pkt  8  i 10  Pzp 

– 1. Z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający 

może wykluczyć wykonawcę: 

…) 

8)  który  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  wprowadził 

zamawiającego  w  błąd przy  przedstawianiu informacji,  że  nie  podlega wykluczeniu, spełnia 

w

arunki  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteria  selekcji,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na 


decyzje podejmowane przez  zamawiającego  w postępowaniu o  udzielenie zamówienia,  lub 

który  zataił  te  informacje  lub  nie  jest  w  stanie  przedstawić  wymaganych  podmiotowych 

środków dowodowych; 

…) 

który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w 

błąd,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  zamawiającego  w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia.; 

- art. 128 ust. 1 Pzp 

– Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 125 

ust.  1,  podmiotowych  środków  dowodowych,  innych  dokumentów  lub  oświadczeń 

składanych  w  postępowaniu  lub  są  one  niekompletne  lub  zawierają  błędy,  zamawiający 

wzywa 

wykonawcę  odpowiednio  do  ich  złożenia,  poprawienia  lub  uzupełnienia  w 

wyznaczonym terminie, chyba że:  

1)  wniosek  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  albo  oferta  wykonawcy  podlegają 

odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub  

2) za

chodzą przesłanki unieważnienia postępowania.; 

§  9  ust.  1  pkt  2  rozporządzenia  Ministra  Rozwoju,  Pracy  i  Technologii  z  dnia  23  grudnia 

2020  r.  w  sprawie 

podmiotowych  środków  dowodowych  oraz  innych  dokumentów  lub 

oświadczeń,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  –  W  celu  potwierdzenia 

spełniania  przez  wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteriów  selekcji 

dotyczących  zdolności  technicznej  lub  zawodowej,  zamawiający  może,  w  zależności  od 

charakteru,  znaczenia,  przeznaczenia  lub  zakr

esu  robót  budowlanych,  dostaw  lub  usług, 

żądać następujących podmiotowych środków dowodowych: 

…) 

2) wykazu dostaw lub usług wykonanych, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub 

ciągłych  również  wykonywanych,  w  okresie  ostatnich  3  lat,  a  jeżeli  okres  prowadzenia 

działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  wraz  z  podaniem  ich  wartości,  przedmiotu,  dat 

wykonania  i  podmiotów,  na  rzecz  których  dostawy  lub  usługi  zostały  wykonane  lub  są 

wykonywane,  oraz  załączeniem  dowodów  określających,  czy  te  dostawy  lub  usługi  zostały 

wykonane  lub  są  wykonywane  należycie,  przy  czym  dowodami,  o  których  mowa,  są 

referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego dostawy lub 

usługi  zostały  wykonane,  a  w  przypadku  świadczeń  powtarzających  się  lub  ciągłych  są 

wyk

onywane,  a  jeżeli  wykonawca  z  przyczyn  niezależnych  od  niego  nie  jest  w  stanie 

uzyskać  tych  dokumentów  –  oświadczenie  wykonawcy;  w  przypadku  świadczeń 

pow

tarzających  się  lub  ciągłych  nadal  wykonywanych  referencje  bądź  inne  dokumenty 

potwierdzające  ich  należyte  wykonywanie  powinny  być  wystawione  w  okresie  ostatnich  3 

miesięcy. 


I

zba zważyła co następuje 

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron 

Izba uzna

ła, że odwołanie częściowo zasługiwało na uwzględnienie.  

Sk

ład  orzekający  stwierdził,  że  zasadny  okazał  się  zarzut  dotyczący  przyznania 

wykonawcy  OL-MARO 

punktów  w  ramach  pozacenowych  kryteriów  oceny  ofert.  W  tym 

kontekście Izba ustaliła, że zamawiający dniu 28 grudnia 2022 r. dokonał zmiany ogłoszenia 

o  zamówieniu  oraz  SWZ  przez  zmianę  pozacenowych  kryteriów  oceny  ofert,  na  kryteria 

następujące:  kwalifikacje  zawodowe  i  doświadczenie  osoby  nadzorującej  pracowników 

kuchni  wyznaczonej  do  realizacji  zamówienia  (kryterium  nr  2)  oraz  zatrudnienie  osób 

społecznie  marginalizowanych  (kryterium  nr  3).  W  ramach  kryterium  nr  2  zamawiający 

wprost  wskazał,  że  warunkiem  przyznania  punktów  będzie  zawarcie  w  ofercie  wykonawcy 

informacji  (oświadczenia)  o  dysponowaniu  osobą  posiadającą  określone  kwalifikacje  oraz 

doświadczenie.  W  przypadku  kryterium  nr  3  zamawiający  nie  wskazał  dokładnie  w  jaki 

sposób  tj.  na  podstawie  jakiego  dokumentu  lub  oświadczenia  będzie  przyznawał  punkty, 

mimo  tego  sam  opis  kryterium 

był  zrozumiały.  Zamawiający  wskazał,  że  przyzna  punkty  w 

ramach  tego  kryterium 

wykonawcy,  który  zatrudni  przy  realizacji  zamówienia  w  pełnym 

wymiarze  czasu  pracy  określonym  przepisami  prawa  pracy,  co  najmniej  jedną  osobę 

spośród niżej wymienionych osób społecznie marginalizowanych tj. osobę niepełnosprawną 

zgodnie z de

finicją osoby niepełnosprawnej zawartą w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o 

rehabilitacji  zawodowej  i  społecznej  oraz  zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j.  Dz.U. z 

2021  r.  poz.  573,  z  póżn.  zm.)  lub  równoważną  definicją  obowiązującą  we  właściwych 

prz

episach  państw  członkowskich  Unii  Europejskiej  lub  Europejskiego  Obszaru 

Gospodarczego.  W 

ocenie  składu  orzekającego  mimo  braku  wskazania  konkretnego 

dokumentu  lub  oświadczenia  na  podstawie  którego,  zamawiający  miał  przyznawać  punkty, 

nie można było uznać, że wykonawcy nie mogli wiedzieć w jaki sposób wykazać spełnienie 

tego  kryterium. 

Mając  na  uwadze  zasady  systemu  zamówień  publicznych  wykonawcy 

powinni  założyć,  że  mogą  wykazać  spełnienie  kryterium  nr  3  przez  co  najmniej  zawarcie 

określonej  informacji  lub  złożenie  oświadczenia  wraz  z  ofertą.  Taką  informację  lub 

oświadczenie  należało  traktować  jako  treść  oferty  ze  wszystkimi  tego  konsekwencjami, 

polegaj

ącymi przede wszystkim na niemożności ich uzupełnienia.  

Wykonawca OL-MARO 

złożył wraz ofertą wykaz osób sporządzony na wzorze stanowiącym 

załącznik nr 6 do SWZ. W ocenie Izby przedmiotowy wykaz nie mógł potwierdzić spełniania 

kryteri

ów  pozacenowych  tj.  nr  2  i  3.  Informacje  zawarte  w  wykazie  złożonym  przez 

wykonawcę  OL-MARO  nie  pokrywały  się  ze  wszystkimi  wymogami  określonymi  w  ramach 

kryteri

ów pozacenowych. 


W  zakresie  kryterium  nr  2 

odwołujący  słusznie  wskazał,  że  wykonawca  OL-MARO  nie 

przedstawił  informacji  co  do  tego,  w  jakim  wymiarze  czasu  godzin  zostaną  zatrudnione 

wskazane  osoby. 

Było  to  o  tyle  nieoczywiste,  że  wskazano  dwie  osoby,  podczas  gdy 

z

amawiający wymagał co najmniej jednej (co sugerowałoby np. zatrudnienie każdej z nich na 

pół  lub  mniej  etatu),  a  ponadto  jedna  z  tych  osób  została  zadeklarowana  zarówno  do 

nadzoru  nad  pracownikami,  jak  i  do  „przygotowywania  dań”,  przez  co  nie  można  jej  było 

uznać  za  zatrudnioną  na  pełny  etat  w  stosunku  do  wykonywania  pracy  polegającej  na 

nadzorze,  skoro  osoba  ta 

miała  także  brać  czynny  udział  w  wykonywaniu  czynności 

podlegających  temu  nadzorowi.  Dodatkowo,  ze  złożonego  wykazu  nie  wynikało,  o  jakiego 

rodzaju  wykształcenie  i  doświadczenie  zawodowe  chodzi.  W  stosunku  do  osoby  z  pkt  1 

złożonego wykazu wynikało jedynie, że jest to osoba o wykształceniu wyższym, z 23 latami 

pracy  w  zawodzie.  W  stosunku  do  wykształcenia  zamawiający  zaznaczył  zaś,  że  przyzna 

punkty w przypadku wykształcenia wyższego wobec osoby, która posiada status absolwenta 

kierunku technologia żywności  i  żywienia  człowieka  lub  absolwenta  kierunku  dietetyka.  Nie 

wynika

ło  jednak  z  wykazu,  o  jaki  kierunek  studiów  chodziło.  Ponadto  w  przypadku 

doświadczenia  zawodowego  zamawiający  wskazał,  że  chodzi  o  doświadczenie  dwojakiego 

rodzaju: w przygotowywaniu posiłków dla placówek zbiorowego żywienia (co najmniej 3 lata, 

w każdym przedziale punktów) oraz w kierowaniu zespołem pracowników kuchni (przy czym 

2 lata doświadczenia w tym zakresie zapewniały 10 pkt, a 3 lata i więcej  – 20 pkt). Wykaz 

złożony  przez  OL-MARO  był  na  tyle  nieprecyzyjny,  że  nie  sposób  stwierdzić,  czy 

doświadczenie  „23  lat  pracy  w  zawodzie”  odnosi  się  do  któregokolwiek  z  tak  ujętych 

rodzajów doświadczenia, a jeśli tak – to do którego i w jakim stopniu. 

W przypadku kryterium nr 3 wykonawca OL-MARO w 

złożonym wykazie wskazał dwie osoby 

niepełnosprawne.  Nie  wynikało  jednak  z  tego  wykazu,  w  jakim  wymiarze  czasu  pracy 

zos

taną one zatrudnione. Z wyżej przytoczonej treści opisu kryterium wynikało zaś wyraźnie, 

że  zamawiającemu  chodziło  także  o  określenie  wymiaru  czasu  pracy,  aby  możliwe  było 

przyznanie jakichkolwiek pu

nktów. 

Jak  wynika 

z  powyższego  zamawiający  nie  był  w  stanie  przyznać  punktów  ofercie 

wykonawcy  OL-MARO  w  ramach  kryteri

ów  nr  2  i  3  na  podstawie  złożonego  wraz  z  ofertą 

wykazu  o

sób.  Ponadto,  co  istotne  powyższe  stwierdzenie  znalazło  swoje  potwierdzenie  w 

ty

m, że zamawiający przyznał de facto punkty ofercie wykonawcy OL-MARO w ramach tych 

kryteriów na podstawie oświadczenie podpisanego w dniu 10 stycznia 2023 r., co oznaczało, 

że to  oświadczenie  zostało  złożone  już  po  upływie  terminu  składania  ofert,  który  upłynął  w 

dniu  3  stycznia  2023  r. 

Zamawiający  wyjaśnił  na  rozprawie,  że  w  celu  spełnienia  kryteriów 

zwrócił się do wybranego wykonawcy o złożenie oświadczenia już po złożeniu oferty oraz w 

tym 

oświadczeniu wykonawca potwierdził spełnienie warunków w zakresie obu kryteriów.  


Izba  stwierdziła,  że  zwrócenie  się  przez  zamawiającego  do  wykonawcy  o  złożenie 

oświadczenia w celu dokonania oceny jego oferty w zakresie pozacenowych kryteriów oceny 

ofert 

było niedopuszczalne. Zamawiający powinien w procesie oceny oferty wykonawcy OL-

MARO 

wziąć pod uwagę wyłącznie informacje i dokumenty złożone przez tego wykonawcę 

wra

z z ofertą. Z tych informacji i dokumentów nie wynikało spełnienie wymogów określonych 

w ramach kryteriów pozacenowych w związku z tym zamawiający nie powinien przyznawać 

punktów w ramach kryteriów nr 2 i 3 ofercie wykonawcy OL-MARO. W związku z tym zarzut 

zawarty w pkt 1 petitum 

odwołania potwierdził się, co skutkowało uwzględnieniem odwołania 

przez  Izbę  w  tej  części  i  nakazaniem  przyznania  0  (zero)  punktów  ofercie  wykonawcy  OL-

MARO w ramach obu pozacenowych kryte

riów oceny ofert.  

Kolejny  zarzut  związany  był  z  zastrzeżeniem  przez  zamawiającego  zamówienia 

wyłącznie  dla  wykonawców,  o  których  mowa  w  art.  94  ust.  1  pkt  1  Pzp.  Zgodnie  z  tym 

przepisem  zamawiający  może  zastrzec  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu,  że  o  udzielenie 

zamówienia  mogą  ubiegać  się  wyłącznie  wykonawcy  mający  status  zakładu  pracy 

chronionej, spółdzielnie socjalne oraz inni wykonawcy, których głównym celem lub głównym 

celem  działalności  ich  wyodrębnionych  organizacyjnie  jednostek,  które  będą  realizowały 

zam

ówienie,  jest  społeczna  i  zawodowa  integracja  osób  społecznie  marginalizowanych,  w 

szczególności  osób  niepełnosprawnych  w  rozumieniu  ustawy  z  dnia  27  sierpnia  1997  r.  o 

rehabilitacji  zawodowej  i  społecznej  oraz  zatrudnianiu  osób  niepełnosprawnych  (Dz.  U.  z 

2021 r. poz. 573 i 1981 oraz z 2022 r. poz. 558) - 

pod warunkiem, że procentowy wskaźnik 

zatrudnienia  osób  należących  do  jednej  lub  więcej  kategorii,  o  których  mowa  powyżej,  jest 

nie mniejszy niż 30% osób zatrudnionych u wykonawcy albo w jego jednostce, która będzie 

realizowała zamówienie. 

W sekcji II pkt 2.12) ogłoszenia o zamówieniu zamawiający wskazał: Rodzaj wykonawców, 

którzy mogą ubiegać się o udzielenie zamówienia: art. 94 ust. 1 pkt 1) ustawy. Dodatkowo w 

rozdziale  III  ust.  8  SWZ 

zamawiający  de  facto  powtórzył  przedmiotowy  warunek.  Na 

potwierdzenie  powyższego  warunku  zamawiający  nie  wymagał  złożenia  żadnych 

podmiotowych środków dowodowych ani też oświadczeń. Wykonawca OL-MARO nie złożył 

wraz z 

ofertą dokumentów czy też oświadczeń w związku z tym warunkiem, a zamawiający 

nie wzywał tego wykonawcy do wyjaśnień w przedmiotowym zakresie.  

Odnośnie  przedmiotowego  zarzutu  Izba  stwierdziła,  że  znaczna  część  argumentacji 

odwołującego była słuszna, jednak ze względów formalnych należało zarzut oddalić. 

Po  pierwsze  w  ocenie 

składu  orzekającego  zamawiający  zupełnie  nie  zrozumiał  na  czym 

polegało dokonane przez niego zastrzeżenie. Zamawiający twierdził, że odwołanie się przez 

niego  do  dyspozycji  art.  94  ust.  1  pkt  1  Pzp  ozn

aczało,  że  oferty  mogli  składać  zarówno 

wykonawcy, 

którzy posiadają status zakładu pracy chronionej, spółdzielni socjalnej oraz inny 


wskazany  w  treści  tego  przepisu

jak  i  wykonawcy, 

którzy  takiego  statusu  nie  posiadają. 

Ponadto  zamawiający  wywodził,  że  wymóg  dotyczący  osób  niepełnosprawnych  w 

rozumieniu  ustawy 

odnosił się do osób skierowanych do realizacji zamówienia. Stanowisko 

zamawiającego  okazało  się  całkowicie  chybione.  Zgodnie  z  treścią  art.  94  ust.  1  Pzp 

zamawiaj

ący  co  prawda  może  dokonać  określonego  w  tym  przepisie  zastrzeżenia,  ale jeśli 

już się na nie zdecyduje to o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy 

mający  status  zakładu  pracy  chronionej,  spółdzielnie  socjalne  oraz  inni  wskazani  w  treści 

przepisu wykonawcy. Pona

dto zastrzeżenie to dotyczy wykonawcy, a nie osób skierowanych 

do realizacji zamówienia. 

Po  drugie 

odwołujący  przez  załączone  do  odwołania  oraz  złożone  na  rozprawie  dowody  w 

dużym  stopniu  uprawdopodobnił,  że  wykonawca  OL-MARO  może  nie  posiadać  statusu,  o 

którym  mowa  w  art.  94  ust.  1  pkt  1  Pzp.  Przy  czym,  co  okazało  się  istotne  dla  losu 

przedmiotowego  zarzutu, 

zamawiający  nie  wymagał  złożenia  żadnych  podmiotowych 

środków dowodowych ani też oświadczeń w związku z dokonanym zastrzeżeniem. W ocenie 

składu orzekającego podjęcie tak daleko idącej sankcji w stosunku do oferty, która polega na 

jej  odrzuceniu  (

a  mając  na  uwadze  zarzuty  ewentualne  sankcje  te  mogą  przekroczyć 

perspektywę  przedmiotowego  postępowania),  powinno  zostać  poprzedzone  wezwaniem 

wykonawcy 

do  złożenia  wyjaśnień  treści  oferty  w  zakresie  odnoszącym  się  do 

zastosowane

go  zastrzeżenia.  W  okolicznościach  przedmiotowej  sprawy  zastosowane 

zastrzeżenie  należało  uznać  za  warunek  zamówienia.  Zamawiający  nie  wymagał  złożenia 

dokumentów  w  celu  potwierdzenia  warunku  w  związku  z  tym  wzywanie  wykonawcy  do 

wyjaśnienia  treści  dokumentu  tj.  na  podstawie  art.  128  ust.  4  Pzp  byłoby  bezpodstawne.  Z 

dru

giej  jednak  strony  poczynione  przez  zamawiającego  zastrzeżenie  nie  mogło  zostać 

uznane za wadliwe lub nieb

yłe, ponieważ dla jego ustanowienia wystarczająca jest stosowna 

informacja 

w  ogłoszeniu  o  zamówieniu.  Takie  zastrzeżenie  zostało  przez  zamawiającego 

d

okonane,  zatem  jedyną  możliwością  w  tej  sytuacji,  która  pozwoli  je  wyegzekwować  jest 

zwrócenie  się  do  wykonawcy,  którego  oferta  została  oceniona  najwyżej  z  wnioskiem  o 

wyj

aśnienie treści oferty.  

związku z uwzględnieniem zarzutu dotyczącego przyznanych punktów ofercie wykonawcy 

OL-MARO  w  ramach 

kryteriów  pozacenowych,  zamawiający  powinien  dokonać  ponownej 

oceny ofert w postępowaniu, a w jej ramach nie przyznać punktów ofercie ww. wykonawcy w 

ramach  kryt

eriów  nr  2  i  3.  Jednakże  gdyby  się  okazało,  że  w  wyniku  podjętych  przez 

zamawiającego  czynności  w  ramach procesu badania i  oceny ofert,  oferta wykonawcy  OL-

MARO 

będzie  najwyżej  oceniona  to  dopiero  wtedy  zamawiający  powinien  zwrócić  się  z 

wezwaniem  do  tego  wykonawcy  do  wyjaśnienia  treści  oferty  w  kontekście  warunku 

zamówienia wynikającego z zastosowania zastrzeżenia, o którym mowa w art. 94 ust. 1 pkt 1 


Pzp. 

Zamawiający  będzie  zobligowany  odrzucić  ofertę  wykonawcy  jako  niezgodną  z 

warunkami zamówienia, jeśli w odpowiedzi na wezwanie wykonawca nie udzieli stosownych 

wyjaśnień lub okaże się, że nie posiada statusu określonego w ww. przepisie.  

Zarzut  podniesiony  przez 

odwołującego sprowadzał  się do  żądania co najmniej  odrzucenia 

oferty wykonawcy OL-MARO

, pomijając konieczność wezwania wykonawcy do wyjaśnień. W 

związku  z  tym  Izba  doszła  do  przekonania,  że  w  okolicznościach  przedmiotowej  sprawy 

przedmiotowy zarzu

t okazał się przedwczesny oraz zbyt daleko idący, tym samym formalnie 

n

ależało go oddalić. 

Nie potwierdził się również zarzut trzeci, dotyczący spełnienia przez wykonawcę OL-

MARO 

warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i zawodowej.  

Zgodnie  postanowieniem 

określonym  w  rozdziale  X  ust.  4  pkt  4  SWZ  wykonawcy  mieli 

legitymować się co najmniej dwiema opisanym w treści warunku usługami. Wykonawca OL-

MARO w 

złożonym wraz z ofertą wykazie usług wskazał trzy usługi oraz przedstawił cztery 

referencje  (jedna  z  nich  ni

e  odnosiła  się  do  żadnej  z  usług  wskazanej  w  wykazie). 

Odwołujący  nie  kwestionował  referencji,  a  co  za  tym  idzie  związanej  z  nią  usługi, 

wystawionej  przez  ZOZ  w  Golubiu-Dobrzyniu.  Odwo

łujący  kwestionował  trzy  pozostałe 

referencje. 

W  zakresie  referencji  z  dnia  20  marca  2019  r.,  wystawionej 

przez  Płocki  Zakład  Opieki 

Zdrowotnej Sp. z o.o. 

Izba przyznała słuszność odwołującemu. Jak zasadnie argumentował 

odwołujący  referencje  te  utraciły  ważność.  Otwarcie  ofert  w  przedmiotowym  postępowaniu 

miało miejsce 3 stycznia 2023 r. Licząc zatem wstecz 3 lata od tego terminu, doświadczenie 

jest relewantne, jeśli dotyczy umowy, która obowiązywała co najmniej do 3 stycznia 2020 r. 

Tymczasem,  z  dokumentu  przedstawionego  przez  Płocki  Zakład  Opieki  Zdrowotnej  Sp.  z 

o.o.  wynika

ło,  że umowa została wykonana w terminie do  12  marca 2019  r.  Dokument ten 

nie  spełnił  zatem  wymogów  określonych  dla  referencji,  a  więc  nie  mógł  dokumentować 

doświadczenia wymaganego przez zamawiającego. 

Podo

bnie  rzecz  się  miała  z  referencjami  z  dnia  17  listopada  2021  r.,  wystawionymi  przez 

Samodzielny 

Publiczny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej  w  Rypinie.  W  odniesieniu  do  tego 

dokumentu  Izba 

również  uznała  zasadność  argumentacji  odwołującego.  Referencje  te 

dotycz

yły  usługi  nadal  wykonywanej  w  dniu  ich wystawiania.  Taki  dokument,  był  ważny  na 

potrzeb

y spełnienia warunku jedynie przez 3 miesiące. Tymczasem, został on wystawiony 17 

listopada  2021  r.  Z  powodu  powyższego,  dokument  ten  nie  mógł  potwierdzić  spełnienia 

warunku udziału w postępowaniu. 

Co do trzeciej z kwestionowanych referencji, wystawionych 

przez Zespół Opieki Zdrowotnej 

w  Brodnicy, 

Izba  uznała,  że  stanowisko  odwołującego  okazało  się  chybione.  Odwołujący 

stwierdził,  że  przedmiotowy  dokument  nie  może  być  brany  pod  uwagę  ponieważ  stanowił 


wyłącznie potwierdzenie wykonania umowy, a nie potwierdzał należytego wykonania umowy. 

Stanowisko odwołującego nie zasługiwało na uwzględnienie ponieważ wystawca dokumentu 

potwierdził  wykonanie  umowy,  wskazał  okres  jej  obowiązywania  i  wartość  brutto  oraz  co 

istotn

e zdecydował się przedmiotowe potwierdzenie wystawić. W treści dokumentu nie było 

też  informacji,  która  pozwalałaby  uznać,  że  umowa  została  nienależycie  wykonana.  W 

zakresie  argumentacji  odwołującego  skład  orzekający  wziął  pod  uwagę  zasadę  rozkładu 

ciężaru  dowodu,  która  w  tej  sytuacji  powodowała,  że  ciężar  dowodu  w  zakresie  zarzutu 

spoczywał  na  odwołującym,  jako  na  podmiocie  wywodzącym  skutki  prawne.  W  związku  z 

tym  odwołujący  w  celu  skutecznego  zakwestionowania  ww.  dokumentu  powinien 

przedstawić  dowody,  które  pozwalałby  uznać,  że  rzeczywiście  wykonawca  OL-MARO 

nien

ależycie  wykonał  umowę  na  rzecz  ZOZ  w  Brodnicy.  Odwołujący  takich  dowodów  nie 

złożył, a jedynie oparł się na dwuznacznej treści samego dokumentu, co w okolicznościach 

przedmiotowej sprawy skutkowa

ło koniecznością oddalenia zarzutu.  

O

dwołującemu  udało  się  zakwestionować  dwie  referencje,  ale  kolejne  dwie  złożone  przez 

wykonawcę OL-MARO  okazały  się  prawidłowe,  co  wystarczyło  do  potwierdzenia spełnienia 

warunku  u

działu  w  postępowaniu  dotyczącego  zdolności  technicznej  i  zawodowej.  Tym 

samym Izba oddaliła przedmiotowy zarzut. 

Ostatni  zarzut  miał  charakter  wynikowy  w  stosunku  do  trzech  wcześniejszych,  co 

potwierdził  sam  odwołujący  w  treści  odwołania.  W  wyniku  tego  zarzut  podniesiony  w  pkt  4 

petitum 

odwołania  podzielił  los  zarzutów  podstawowych  tj.  okazał  się  zasadny  w  zakresie 

błędnej oceny oferty wykonawcy OL-MARO odnośnie kryteriów pozacenowych i związanym 

z  tym 

nieprawidłowym  wyborem  najkorzystniejszej  oferty  w  postępowaniu  oraz  chybiony  w 

po

zostałym zakresie.  

W  związku  z  powyższym  Izba  uznała,  że  odwołanie  podlegało  uwzględnieniu  w 

zakresie  od

noszącym  się  do  zarzutu  dotyczącego  przyznania  punktów  ofercie  wykonawcy 

OL-MARO  w  ramach  pozacenowych 

kryteriów  oceny  ofert  i  na  podstawie  art.  553  zdanie 

pierw

sze  Pzp  orzekła  jak  w  sentencji.  Zgodnie bowiem  z  treścią  art.  554  ust.  1  pkt  1  Pzp, 

Izba  uwzgl

ędnia  odwołanie  w  całości  lub  części,  jeżeli  stwierdzi  naruszenie  przepisów 

ustaw

y, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie 

zamówienia.  Potwierdzenie  zarzutu  wskazanego  w  odwołaniu  spowodowało,  iż  w 

przedmiotowym stanie faktycznym zosta

ła wypełniona hipoteza normy prawnej wyrażonej w 

ww.  przepisie

,  ponieważ  zamawiający  w  sposób  nieprawidłowy  dokonał  wyboru 

najkorzystniejsze

j  oferty  w  postępowaniu  przyznając  ofercie  wykonawcy  OL-MARO 

maksymalną ilość punktów w ramach pozacenowych kryteriów oceny ofert. 

Zgodnie z art. 575 Pzp Strony oraz uczestnik 

postępowania odwoławczego wnoszący 

sprzeciw  ponoszą  koszty  postępowania  odwoławczego  stosownie  do  jego  wyniku.  W 


przedmiotowej sprawie rozpoznaniu 

podlegały trzy samodzielne zarzuty. Odwołanie okazało 

się  zasadne  w  zakresie  jednego  z  tych  zarzutów  i  chybione  w  pozostałym  zakresie.  W 

związku  z  tym  kosztami  postępowania  obciążono  odwołującego  w  części  2/3  oraz 

zamawiającego w części 1/3. 

Na  kosz

ty  postępowania  odwoławczego  składał  się  wpis  uiszczony  przez 

odwołującego  (7  500  zł),  koszt  wynagrodzenia  pełnomocnika  odwołującego  (3 600  zł)  oraz 

koszt  dojazdu  pełnomocnika  odwołującego  na  posiedzenie  i  rozprawę  (11  zł  96  gr),  zatem 

łącznie  11  111  zł  96  gr.  Zamawiający  nie  wnosił  o  zasądzenie  kosztów  postępowania 

odwoławczego, tymczasem odpowiadał za nie do wysokości 3 703 zł 99 gr (11 111 zł 96 gr x 

1/3).  Z  k

olei  odwołujący poniósł  do  tej  pory koszty  w  wysokości  11  111  zł  96  (koszt  wpisu, 

wynagrodzenia 

pełnomocnika  i  dojazdu  pełnomocnika  na  posiedzenie  i  rozprawę),  a 

odpowi

adał za te koszty w kwocie 7 407 zł 97 gr (11 111 zł 96 gr x 2/3). Wobec powyższego 

Izb

a zasądziła od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 3 704 zł (11 111 zł 96 gr – 7 

zł 97 gr, zaokrąglając zasądzoną kwotę w górę do pełnych złotych), stanowiącą różnicę 

pomiędzy kosztami poniesionymi dotychczas przez odwołującego a kosztami postępowania, 

za jakie odpowiada

ł w świetle jego wyniku.  

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  o  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono 

stosownie do jego wyniku, na podstawie art. 557, 574 i 575 Pzp oraz 

§ 5 pkt 1 i 2 lit. a) i b) w 

zw. 

z  §  7  ust.  2  pkt  1,  ust.  3  i  ust.  6  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30 

grudn

ia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich  rozliczania  oraz 

wysokości  i  sposobu  pobierania wpisu od  odwołania z  dnia 30  grudnia 

2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodnic

zący:      …………………………….