KIO 161/23 WYROK dnia 2 lutego 2023 roku

Stan prawny na dzień: 20.02.2023

Sygn. akt: KIO 161/23 

WYROK 

z dnia 2 lutego 2023 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:          Katarzyna Prowadzisz 

Protokolant:       

     Adam 

Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie,  w  Warszawie,  w  dniu  31  stycznia  2023  roku 

odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Kr

ajowej  Izby  Odwoławczej    w  dniu  18  stycznia  2023  roku  przez 

w

ykonawcę  Z.  W.  prowadzącą  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Usługi  Transportowe  Z. 

W. 

z siedzibą w Kieńkówce  

postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Urząd Miasta i Gminy Piaseczno 

przy 

udziale 

wykonawcy 

P. 

R. 

prowadzącego 

działalność 

gospodarczą  

pod  nazwą  Przedsiębiorstwo  Usługowe  Trans  –  Sport  P.  R.  z  siedzibą  w  Piasecznie  

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  w  sprawie  o  sygn.  akt  

KIO 161/23 po stronie 

Zamawiającego  

orzeka:  

Uwzględnia odwołanie.   

Nakazuje 

Zamawiającemu  unieważnienie  czynności  z  dnia  13  stycznia  2023  roku  

w  zakresie 

Części  I  i  Części  II  postępowania  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  

pod nazwą dowożenie uczniów, wraz z zapewnieniem opieki do Szkoły Podstawowej 

im. 

Wspólnej  Europy  w  Zalesiu  Górnym  oraz  dowożenie  uczniów  do  GOSIR  

w Piasecznie.  


Nakazuje 

Zamawiającemu  unieważnienie  czynności  z  dnia  2  grudnia  2022  roku  

w  zakresie 

Części  I  i  Części  II  postępowania  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  

pod nazwą dowożenie uczniów, wraz z zapewnieniem opieki do Szkoły Podstawowej 

im. 

Wspólnej  Europy  w  Zalesiu  Górnym  oraz  dowożenie  uczniów  do  GOSIR  

w Piasecznie 

Nakazuje  Zamawiaj

ącemu  powtórzenie  czynności  publikacji  informacji  o  wyniku 

postępowania  w  zakresie  Części  I  i  Części  II  postępowania  o  udzielnie  zamówienia 

publicznego 

pod nazwą dowożenie uczniów, wraz z zapewnieniem opieki do Szkoły 

Podstawowej  im. 

Wspólnej  Europy  w  Zalesiu  Górnym  oraz  dowożenie  uczniów  

do GOSIR w Piasecznie z uwzgl

ędnieniem regulacji prawnych wynikających z ustawy 

Prawo zamówień publicznych co do publikacji informacji o wyniku postępowania.  

2.  Koszta

mi postępowania obciąża Zamawiającego Urząd Miasta i Gminy Piaseczno i: 

2.1 zalicza  w  poczet  kosz

tów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7  500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

O

dwołującego  Z.  W.  prowadzącą  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Usługi 

Transportowe Z. W. 

z siedzibą w Kieńkówce tytułem wpisu od odwołania 

2.2 zas

ądza  od  Zamawiającego  Urzędu  Miasta  i  Gminy  Piaseczno  na  rzecz 

Odwołującego  Z.  W.  prowadzącej  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Usługi 

Transportowe  Z.  W.  z  sie

dzibą  w  Kieńkówce  kwotę  11 100,00  zł  (słownie: 

jed

enaście  tysięcy  sto  złotych  zero  groszy)  tytułem  wpisu  od  odwołania  oraz 

wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy 

z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  1710  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  

w  terminie  14  dni  od  dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby O

dwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: ………………………………………. 


Sygn. akt: KIO 161/23 

U Z A S A D N I E N I E 

Zam

awiający – Urząd Miasta i Gminy Piaseczno, prowadzi postępowanie o udzielenie 

zamówienia publicznego w trybie podstawowym w oparciu o art. 275 pkt 1 ustawy z dnia 11 

września  2019  roku  Prawo  zamówień  publicznych  pn.  „Dowożenie  uczniów,  wraz  z 

zapewnieniem  opieki  d

o  Szkoły  Podstawowej  im. Wspólnej  Europy  w  Zalesiu Górnym  oraz 

dowożenie uczniów do GOSIR w Piasecznie”. 

O

głoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 

8 listopada 2022 roku pod numerem 2022/BZP 427881/01. 

W  dniu  18  stycznia  2023  roku 

Odwołujący  działając  na  podstawie  na  postawie  art. 

505 ust.1, art. 513 pkt 1, art. 514 ust.1 i art. 515 utst. 1 pkt 1 lit. a 

ustawy z dnia 11 września 

2019  r.  (tj.:  Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  1710  ze  zm. 

–  dalej  „ustawa”  lub  „ustawa  Pzp”),  wniósł 

odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego w Postępowaniu (Części I i II). 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  253  ust.  1  pkt  2  ustawy  przez  brak  przedstawienia  uzasadnienia  faktycznego 

decyzji  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit  a) 

ustawy Pzp w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp,  

2.  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit  a  ustawy 

przez uznanie że Odwołujący w sposób  zawiniony 

poważnie  naruszył  obowiązki  zawodowe,  co  podważa  jego  uczciwość,  w  związku  z 

nienależytym wywiązaniem się z realizacji umów 15/2021 i 16/2021 na rzecz Szkoły 

Podstawowej w Zalesiu Górnym,  

art. 255 pkt 3 ustawy Pzp poprzez unieważnienie Postępowania w Części I ponieważ 

cena  najkor

zystniejszej  oferty  przewyższa  kwotę,  którą  Zamawiający  zamierza 

przeznaczyć  na sfinansowanie zamówienia,  podczas gdy  najkorzystniejszą ofertą  w 

Postępowaniu jest oferta Odwołującego, która mieści się w budżecie przewidzianym 

przez Zamawiającego na realizację Części I zamówienia, 

4.  art. 239 ust. 1 ustawy oraz art. 226 ust. 1 pkt 2 lit b i c ustawy 

przez wybór w Części II 

Postępowania jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy Przedsiębiorstwo Usługowe 

Trans-Sport  P.  R.,  ul.  Markowskiego  8,  05-500  Piaseczno,  podczas  gdy 

najkorzystniejszą  ofertą  w  Postępowaniu  jest  oferta  Odwołującego;  a  oferta 

wybranego wykonawcy jw. powinna być odrzucona: 


1)  na  podstawie  art.  226  ust.1  pkt  2  lit.  lit  a 

ustawy  Pzp  gdyż  wykonawca  

ten podlega wykluczeniu w trybie art. 109 ust. 1. pkt 5 ustawy Pzp 

2)  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit  b  i  c  ustawy  Pzp  z  powodu  niewykazania 

spełnienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub 

zawodowej  i  nie  złożenia  w  przewidzianym  terminie  podmiotowego  środka 

dowodowego; 

art. 16 pkt 1 i 3 ustawy Pzp tj. obowiązku przeprowadzenia Postępowania w sposób 

zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równe  traktowanie 

wykonawców, jak również z zachowanie zasady proporcjonalności  

ewentualnie, z ostrożności procesowej 

6.  art.  110  ust.  2  ustawy  Pzp  poprzez  jego  niezastosowanie  i  nie  wezwanie  do 

wyjaśnień  i  udowodnienia,  że  nie  zachodzi  wobec  Odwołującego  przesłanka 

wykluczenia z postępowania, o której mowa w art. 109 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp,  

Odw

ołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  zasądzenie  kosztów  Postępowania,  w  tym 

kosztów zastępstwa procesowego, oraz nakazanie Zamawiającemu:  

1.  unieważnienie  czynności  z  dnia  13  stycznia  2023  r.,  polegającej  na  wyborze 

najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  Przedsiębiorstwo  Usługowe  Trans-Sport  P.  R.,  ul. 

Markowskiego 8, 05-500 Piaseczno,  

2. powtórzenie czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego,  

3. wyboru oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej w obu częściach zamówienia.  

ewentualnie  

4.  wezwanie  Odwołującego do  przedstawienia wyjaśnień  i  środków  naprawczych  o  których 

mowa w art. 110 ust 2 ustawy Pzp.  

Odwołujący  podał,  że  posiada  interes  w  rozumieniu  art.  505  ust.  1  ustawy  

we wniesieniu niniejszego odwołania. W przypadku, gdyby odwołanie Odwołującego zostało 

uwzględnione  oferta  Odwołującego  byłaby  ofertą  najwyżej  ocenioną,  a  w  konsekwencji 

ofertą najkorzystniejszą . Odwołujący nie podlega bowiem wykluczeniu z Postępowania oraz 

spełnia  warunki  udziału  w  Postępowaniu.  W  takim  przypadku  to  oferta  Odwołującego 

zostałaby  wybrana  jako  najkorzystniejsza.  Tym  samym  na  skutek  bezprawnych  działań 

Zamawiającego,  polegających  na  niezgodnym  z  przepisami  ustawy  Pzp  odrzuceniu  jego 

oferty  oraz  wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  Przeds

iębiorstwo  Usługowe 

Trans-Sport  P.  R.,  ul.  Markowskiego  8,  05-

500  Piaseczno,  Odwołujący  może  ponieść 

wymierną  szkodę  na  skutek  nieudzielenia  mu  zamówienia  publicznego  w  obu  Częściach 

przedmiotowego zamówienia. 


W uzasadnieniu o

dwołania Odwołujący podał: 

I.W zakresie zarzutu polegającego na naruszeniu art. 253 ust. 1 pkt 2 ustawy   

Zamawiający w dniu 13 stycznia 2023 r. przekazał Odwołującemu informację o wykluczenia 

przez  Zamawiającego  Odwołującego  z  Postępowania  na  podstawie  art.  109  ust.1  pkt  5 

ustawy 

w części I i II. W treści przekazanego pisma Zamawiający wskazał:  

„Zamawiający na  podstawie art.  109 ust.  1 pkt  5  ustawy  Pzp  zdecydował  o wykluczeniu w 

części  I  i  II  postępowania  Wykonawcy  Usługi  Transportowe  Z.  W.,  Kienkówka  66,  21-450 

St

oczek  Łukowski,  Regon  030936818  ponieważ  w  sposób  zawiniony  poważnie  naruszył 

obowiązki  zawodowe,  co  podważa  jego  uczciwość.  W  szczególności  w  wyniku 

zamierzone

go  działania  nienależycie  wykonywał  zamówienie  w  zakresie  jeżdżenia 

autobusem niezgodnym ze złożoną ofertą i nie wywiązywał się z obowiązków określonych w 

umowie

.  Zamawiający  jest  w  stanie  wykazać  to  za  pomocą  stosownych  dowodów.  Tym 

samym Zamawiający uznaje za zasadny zarzut, że Wykonawca nienależycie wywiązywał się 

z r

ealizacji umów 15/2021 i 16/2021 na rzecz Szkoły Podstawowej w Zalesiu Górnym”.  

Zamawiający  w  informacji  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  nie  podał  informacji  

o unieważnieniu czynności dokonanego w dniu 2.12.2022 r. wyboru jako najkorzystniejszej 

oferty  Odwołującego  w  części  I  i  II  Postępowania,  a jedynie  o  ponownym  badaniu  i  oceny 

ofert.  

Po

nadto  Zamawiający  nie  podał  podstawy  prawnej  odrzucenia  oferty  Odwołującego.  

W  obowiązującym  stanie  prawnym  zrezygnowano  w  Prawie  zamówień  publicznych  

z osobnego oświadczenia zamawiającego o wykluczeniu wykonawcy (a tym samym osobnej 

czynn

ości  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia),  łącząc  je  immanentnie  

z oświadczeniem woli o odrzuceniu oferty zastępującym to oświadczenie.  

O

dwołujący podał, że przez uznał, iż podstawą odrzucenia oferty Odwołującego był art. 226 

ust. 1 pkt 2 lit a ustawy Pzp w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.  

W  ocenie  Odwołującego  Zamawiający  w  żaden  sposób  nie  uzasadnił  na  podstawie  jakich 

okoliczności  podjął  decyzję  o  uznaniu  Odwołującego  za  wykluczonego  ze  względu  

na spełnienie się przesłanki wykluczenia, o której mowa w art. 109 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.  

Zgodnie  z  treścią  art.  253  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp,  zamawiający  informuje  równocześnie 

wykonawców,  którzy  złożyli  oferty,  o  wykonawcach,  których  oferty  zostały  odrzucone 

podając  uzasadnienie  faktyczne  i  prawne.  Analiza  przepisów  prowadzi  do  wniosku,  

iż  to  Zamawiający  musi  wskazać  właściwą  podstawę  prawną  odrzucenia  oferty  

i  w  przypadku  gdy  jest  nią  uznanie  wykonawcy  za  wykluczonego  udowodnić  istnienie 


podstaw

y  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania,  podając  przy  tym  w  uzasadnieniu 

faktycznym czynności odrzucenia oferty wykonawcy argumentację odnoszącą się do każdej 

z okoliczności określonych w art. 109 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp i przedstawiając powody, dla 

których  uznał,  iż  zostały  one  kumulatywnie  spełnione.  Wynikający  z  art.  253  ust.  1  pkt  2 

ustawy  Pzp  obowi

ązek  Zamawiającego  polegający  na  konieczności  uzasadnienia 

dokonanych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego czynności, stanowi 

wyraz  realiza

cji  naczelnych  zasad  obowiązujących  w  systemie  zamówień  publicznych,  

tj.  zasady  jawności  oraz  przejrzystości  postępowania,  jak  również  równego  traktowania 

wykonawców  i  zachowania  uczciwej  konkurencji,  o  której  stanowi  art.  16  ustawy  Pzp. 

Zważyć bowiem należy, iż to na podstawie zawiadomienia, o którym mowa w art. 253 ust. 1 

pkt 1 i 2 ustawy Pzp, wykona

wca podejmuje decyzję w przedmiocie zasadności skorzystania 

z  przysługujących  mu  środków  ochrony  prawnej,  a  następnie,  w  przypadku  pozytywnej 

decyzji  o  potrz

ebie  wniesienia  odwołania,  podejmuje  decyzję  jakie  zarzuty  należy 

sformułować  w  odwołaniu  oraz  w  jaki  sposób  zamierza  polemizować  ze  stanowiskiem 

Zamawiającego.  Z  powyższego  wynika  zatem,  iż  uzasadnienie  faktyczne  czynności 

odrzucenia  oferty  ze  względu  na  spełnienie  się  przesłanek  wykluczenia  wykonawcy  

postępowania  winno  w  sposób  szeroki,  wyczerpujący  prezentować  jakie  okoliczności 

stanowiły  podstawę  decyzji  Zamawiającego,  po  to  aby  wykonawca  niepodzielający 

dokonanej przez Zamawiającego oceny mógł ustosunkować się do jego zarzutów.  

P

odkreślił Odwołujący, że przepis art. 109 ust. 1 pkt 5 ustawy zawierający szereg ocennych  

i  niedookreślonych  pojęć  obliguje  Zamawiającego  do  szczególnej  staranności  przy 

konstrukcji uzasadnienia czynności odrzucenia oferty ze względu na wystąpienie przesłanek 

wykluczenia wykonawcy. Zamaw

iający w zawiadomieniu o wykluczeniu Odwołującego podał 

lakoniczne  uzasadnienie  podjętej  czynności,  składające  się  w  istocie  z  czterech  zdań,  

co wprost  narusza  obowiązujące  Zamawiającego  zasady jawności  i  przejrzystości,  zgodnie  

z którymi Zamawiający winien prowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia.  

Mając  na  uwadze  zatem  treść  uzasadnienia  faktycznego  uznania  Odwołującego  

za wykluczonego zważyć należy, iż Zamawiający nie odniósł się w piśmie z dnia 13 stycznia 

2023 r. do żadnej z okoliczności, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, których 

dopiero  łączne  spełnienie  i  szczegółowa  analiza  pozwalają  na  wyeliminowanie  wykonawcy  

z  postępowania.  I  tak  w  uzasadnieniu  ww.  czynności  Zamawiający  nie  zawarł  informacji  

na czym poleg

ało nienależyte wykonanie umowy przez wykonawcę, której z umów de facto 

dotyczyło  (15/2021  czy  16/2021)  czy  miało  ono  charakter  poważny,  dlaczego  podważa  

ono uczciwość wykonawcy, jak również jakie okoliczności wskazywały na winę wykonawcy 

oraz jaki był jej stopień.  

Uzasadnienie  faktyczne  czynno

ści  wykluczenia  Odwołującego  sprowadzało  się  w  istocie  

do  przyjęcia  z  góry  założenia,  że  Odwołujący  winien  jest  nienależytego  wykonania  obu 


umów 15/2021 i 16/2021 na rzecz Szkoły Podstawowej w Zalesiu Górnym. Zamawiający nie 

wska

zał  konkretnych  powodów  dla  których  uznał,  iż  Odwołujący  w  wyniku  zamierzonego 

działania nienależycie wykonywał zamówienie w zakresie jeżdżenia autobusem niezgodnym 

ze złożoną ofertą i nie wywiązywał się z obowiązków określonych w umowie.  

O

dwołujący  podniósł,  że  w  świetle  powyższego  zasadność  zarzutów  odwołania 

kwestionujących  czynność  odrzucenia  oferty  Odwołującego  może  być  oceniana  wyłącznie  

w  zakresie  tych  okoliczności,  które  zostały  przez  Zamawiającego  przedstawione  jako 

uzasadniające tę czynność. 

II.W zakresie zar

zutu polegającego na naruszeniu art. 226 ust. 1 pkt 2 lit a ustawy 

Zamawiający  w  ramach  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  uznał,  

że Odwołujący w sposób nienależyty realizował umowy 15/2021 i 16/2021 na rzecz Szkoły 

Podsta

wowej  w  Zalesiu  Górnym  co  winno  skutkować  uznaniem  że  w  sposób  zawiniony 

poważnie naruszył obowiązki zawodowe, co podważa jego uczciwość.  

Odwołujący nie uznał stanowiska Zamawiającego za prawidłowe.  

Naruszenie  obowiązków  zawodowych  musi  być  zawinione  i  poważne.  Zwykle  naruszenie 

obowiązków  zawodowych jest  zawinione i  poważne,  jeżeli  zachowanie danego wykonawcy 

wykazuje  zamiar  uchybienia  lub  stosunkowo  poważne  niedbalstwo  z  jego  strony.  Wagę 

niedbalstwa  należy  odnosić  zarówno  do  postawy  danego  wykonawcy,  jak  i  obiektywnych 

skutków  naruszenia  oraz  jego  wpływu  na  utratę  zaufania  do  danego  wykonawcy.  Można 

założyć istnienie tego rodzaju wpływu, gdy naruszenie dotyczy dóbr prawnych znajdujących 

si

ę  pod  ochroną  karną  lub  powoduje  albo  może  spowodować  znaczne  szkody.  Zawinione  

i  poważne  naruszenie  obowiązków  zawodowych  wchodzi  w  grę  przede  wszystkim  

w  przypadku  skazania,  nawet  nieprawomocnego,  za  czyn  zabroniony  związany  

z  działalnością  zawodową  wykonawcy.  Jako  naruszenie  obowiązków  zawodowych  należy 

również  zakwalifikować  naruszenia  zobowiązań  środowiskowych  lub  społecznych, 

naruszenia reguł konkurencji albo praw własności intelektualnej lub przemysłowej. Ponadto 

jako  zawinione  i  poważne  naruszenie  obowiązków  zawodowych  można  zakwalifikować 

narus

zenie  przepisów  Pzp  gwarantujących  przestrzeganie  zasad  udzielania  zamówień 

publicznych.  Również  niewykonanie  zobowiązań  umownych  przez  wykonawcę  można  

co do zasady uznać za poważne naruszenie obowiązków zawodowych. Polski ustawodawca 

d

oprecyzował  w  tym  zakresie  uregulowanie  dyrektywy  klasycznej  w  duchu  orzecznictwa 

TSUE,  wskazując  jako  przykład  zawinionego  i  poważnego  naruszenia  obowiązków 

zawodowych  niewykonanie  lub  nienależycie  wykonanie  zamówienia  wynikające  

z  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa.  Tym  samym  jakiekolwiek 

nieprawidłowe,  niedokładne  lub  niskie  jakościowo  wykonanie  umowy  lub  jej  części  może 


ewentualnie  wykazywać  niższe  kompetencje  zawodowe  danego  wykonawcy,  lecz  nie  jest 

automaty

cznie  równoważne  z  poważnym  naruszeniem  obowiązków  zawodowych.  Stąd 

stwierdzenie  istnienia  zawinio

nego  i  poważnego  naruszenia  obowiązków  zawodowych 

wymaga  co  do  zasady  przeprowadzenia  konkretnej  i  zindywidualizowanej  oceny 

wcześniejszego  zamówienia  publicznego.  Ze  względu  na  ogólny  i  generalny  charakter 

normy  zawartej  w 

art.  109  ust.  1  pkt  5  Pzp  obejmuje  ona  swoją  hipotezą  nie  tylko 

niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy w sprawie zamówienia publicznego (na co 

wskazuje  wyraźnie  jej  treść),  ale  także  jakiejkolwiek  umowy  obligacyjnej."  (vide:  "Prawo 

Za

mówień  Publicznych  Komentarz",  pod  red.  Huberta  Nowaka  i  Mateusza  Winiarza, 

Warszawa 2021 r.).  

W  ocenie Odwołującego  Zamawiający  wyłącznie  na  potrzeby  prowadzonego postępowania 

zdecydował  się  uznać,  że  zrealizowane  na  dzień  dzisiejszy  umowy  15/2021  i  16/2021  

na  rzecz 

Szkoły  Podstawowej  w  Zalesiu Górnym,  były  wykonywane w sposób  nienależyty, 

pomijając  zupełnie  stan faktyczny.  Należy  zauważyć,  że  Odwołującemu  zostało  wypłacone 

100%  wynagrodzenia  z  obydwu  um

ów,  nie  zostały  naliczone  mu  też  żadne  kary  umowne  

z tytułu jakichkolwiek naruszeń.  

Zamawiający dopiero w dniu 13 stycznia 2023 r., w ramach pisma informującego o uznaniu 

Odwołującego za wykluczonego, czyli już po zakończeniu realizacji obydwu umów dał wyraz 

swoim  zastrzeżeniom  do  sposobu  realizacji  usług  przez  Odwołującego  uznając  w  sposób 

nieuprawniony  że  były  one  świadczone  w  sposób  nienależyty.  Czynność  Zamawiającego 

budzi  zdumienie  również  w  świetle  tego,  że  w  dniu  2  grudnia  2022  r.  wybrał  ofertę 

Odw

ołującego  jako  najkorzystniejszą,  co  wskazuje  że  na  ten  dzień  nie  miał  zastrzeżeń  

do sposobu realizacji obydwu umów, których był przecież stroną.  

Wybierając  ofertę  Odwołującego  jako  najkorzystniejszą  w  dniu  2.12.2022  r.  Zamawiający 

potwierdził na ten dzień, że według jego wiedzy przy realizacji na jego rzecz umów 15/2021  

i  16/2021  nie  doszło  do  zdarzeń,  które można uznać  za  poważne  naruszenie  obowiązków 

zawodowych  wykonawcy.  Pojęcie  to  odnosi  się  zwykle  do  zachowania  wykonawcy 

wykazującego  zamiar  uchybienia  lub  stosunkowo  duże  niedbalstwo  z  jego  strony,  

a tym samym n

ie chodzi tu o jakiekolwiek nieprawidłowe, niedokładne lub niskie jakościowo 

wykonanie  umowy  lub  jej  części.  Niewystarczające  jest  poza  tym  uznanie,  że  doszło  

do jakiegokolwiek naruszenia. Konieczne jest wykazanie kwalifikowanej postaci naruszenia, 

czyli 

zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa. Przez działanie zamierzone należy 

rozumieć  sytuację,  w  której  dłużnik,  podejmując  czynności,  ma  zamiar  niewykonania  lub 

nienależytego  wykonania  zamówienia.  Rażące  niedbalstwo  odnoszone  jest  zaś  

do  naruszeni

a  elementarnych  reguł  prawidłowego  zachowania  się  w  danej  sytuacji  lub 

nieprzestrzegania podstawowych zasad ostrożności. 


Dodatkowo,  cze

mu  sprzeciwia  się  Odwołujący,  Zamawiający  w  tym  samym  dniu  zamieścił  

w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  ogłoszenie  o  wykonaniu  umowy  (nr  2023/BZP 

00032059/01) gdzie podał, niezgodnie z prawdą, informację o nienależytym wykonaniu obu 

ww. umów.  

S

tanowisko  Zamawiającego  jest  niezrozumiałe,  bezprawne  i  pomija  całkowicie 

dokumentację postępowania, które poprzedziło zawarcie ww. umów.  

ramach dokumentów zamówienia postępowania nr 134/20212 prowadzonego przez tego 

samego Zamawiającego,  Zamawiający dopuszczał  realizację usługi  pojazdem  zastępczym, 

oraz,  że  ani  opis  przedmiotu  zamówienia  ani  postanowienia  umowy  nie  określały  w  żaden 

sposób wymogów jakie powinien spełniać autobus zastępczy. Zamawiający w SWZ wskazał 

jedynie w ramach opisu sposobu oceny ofert:  

Kryteria 

oceny ofert (część X SWZ):  

„Ad. 2 ) Autobus rok produkcji co najmniej 2012- 10%  

rok prod. 2012 

– 0pkt.  

rok prod. 2013-2014- 2pkt,  

rok prod. 2015-2016- 4 pkt,  

rok prod. 2017-2018- 6 pkt,  

rok prod. 2019- 2020- 8 pkt,  

rok prod. 2021- 10pkt.  

Przyjmuj

e się, że 1 pkt =1%”  

„Ad.  3)  Termin  podstawienia  pojazdu  zastępczego  w  razie  awarii  podany  w  minutach 

włącznie- 20%  

Do 20 minut włącznie- 20 pkt.  

Do 40 minut włącznie-10 pkt  

Do 60 minut włącznie-0 pkt  

Przyjmuje się, że 1 pkt =1%”  

Nagradzane w ramach 

kryterium było jedynie szybkie podstawienie autobusu zastępczego. 

„Ad.  4)  Wysokość  kary  za  przekroczenie  terminu  podstawienia  autobusu  zastępczego 

(minimum 100zł)-10%  

Za  maksymalną  karę  wskazaną  w  ofercie  wykonawca  otrzyma  maksymalną  ilość  pkt  -  10 

pkt.  

Pozostali proporcjonalnie mniej według wzoru :  

K = Kb/Kn x 100 x 10%  

gdzie:  

– ilość punktów przyznana ofercie w kryterium KARA  

Kb 

– wysokość kary zaoferowanej w badanej ofercie  

Kn 

– najwyższa kara zaoferowana w ofercie  


– wskaźnik stały  

procentowe znaczenie kryterium KARA”  

Kara  dotyczyła  jedynie  przekroczenia  terminu  podstawienia  autobusu  zastępczego,  brak  

w  umowie  kary  za  skierowanie  do  realizacji  umowy  autobusu  zastępczego  o  innym  roku 

produkcji niż zaoferowany w ofercie. Odwołujący podał, że nie sposób zrozumieć czynności 

podjętych  przez  Zamawiającego  również  z  punktu  widzenia  postanowień  zawartych  umów 

15/2021  i  16/2021  na  rzecz  Szkoły  Podstawowej  w  Zalesiu  Górnym.  Należy  zauważyć,  

że zgodnie z ich treścią nie doszło do żadnego naruszenia po stronie Odwołującego.  

UMOWA NR 15/2021 z 3

0.12.2021 r.(dojazdy do szkoły)  

§6  

1.  Wykonawca  przyjmuje  do  wi

adomości,  że  terminowe  świadczenie  przez  niego  usługi 

dowożenia  uczniów  do  Szkoły  według  określonego  kursu  jest  warunkiem  prawidłowego  jej 

funkcjonowania.  

W  przypadku  wystąpienia  awarii  pojazdu  przewożącego  uczniów  do  Szkoły  lub  innej 

nieprzewidzianej 

sytuacji  uniemożliwiającej  wykonanie  przewozu  uczniów,  Wykonawca 

zobowiązany jest bezzwłocznie zapewnić na własny koszt transport zastępczy.  

W przypadku nie zapewniania przez Wykonawcę transportu zastępczego, o którym mowa 

w ust. 2, Zama

wiający zapewni transport uczniów na koszt Wykonawcy.  

Wykonawca zobowiązany jest na każde żądanie Zamawiającego przedkładać dokumenty, 

pot

wierdzające  stan  techniczny  pojazdu,  a  w  przypadku  zmiany  kierowców  -  dokumenty 

potwierdzające ich uprawnienia.  

§8  

1 Wykonawca 

zapłaci Zamawiającemu karę umowną za:  

a) 

każde  opóźnienie  przewozu  uczniów  powstałe  z  przyczyn  zależnych  od  Wykonawcy  w 

stosunku do terminów wskazanych w rozkładzie jazdy - w wysokości 50 zł,  

b) 

utratę  z  winy  Wykonawcy  połączenia  przewidzianego  w  rozkładzie  jazdy  lub  przerwę  w 

realizacji umowy powstałą z przyczyn zależnych od Wykonawcy - w wysokości 500 zł.  

c) 

za odstąpienie od umowy z przyczyn zawinionych przez Wykonawcę - w wysokości 3000 

zł.  

d) 

wysokość  kary  za  przekroczenie  terminu  podstawienia  autobusu  w  przypadku  awarii  w 

wysokości 1450 zł za 1 zdarzenie.  

2 Łączna wysokość kar umownych nie może przekroczyć kwoty 5000 zł.  

Wykonawca zobowiązany jest do zapłaty kary umownej w terminie 14 dni od wystąpienia 

przez  Zamawiającego  z  żądaniem  zapłaty.  W  przypadku  nieuiszczenia  kary  przez 

Wykonawcę  w  terminie,  o  którym  mowa  w  zdaniu  poprzedzającym,  Zamawiający  może 

potrącić karę z dowolnej należności Wykonawcy.  

Jeżeli szkoda poniesiona przez Zamawiającego przewyższy kwotę kar umownych, będzie 


on uprawn

iony do dochodzenia od Wykonawcy, na zasadach ogólnych kodeksu cywilnego, 

odszkodowania uzup

ełniającego do wysokości rzeczywistej szkody.  

W przypadku zwłoki w zapłacie wynagrodzenia, Zamawiający zapłaci Wykonawcy odsetki 

ustawowe od kwoty nieuregulowanej w terminie.  

§9  

1. Zamawiający może odstąpić od umowy:  

a) jeżeli Wykonawca został postawiony w stan likwidacji,  

b) 

jeżeli Wykonawca przerwał świadczenie usługi objętej umową na okres przekraczający 3 

dni,  

c) w przypadku stwierdzenia pr

zez upoważnione organy niesprawności pojazdów służących 

do realizacji niniejszej umowy.  

2.Zamawiający może odstąpić od umowy z przyczyn wskazanych w ust. 1 nie później niż w 

terminie 14 dni od ujawnienia k

tórejkolwiek z nich”.  

Odwołujący  podkreślił,  że  zgodnie  z  §6  ww.  umowy  zobowiązany  był  do  zapewnienia 

autobusu  zastępczego  w  przypadku  braku  możliwości  świadczenia  usługi  zaoferowanym  

w  toku  postępowania autobusem.  Zamawiający w  żaden  sposób  nie dał  wyrazu  wymogom 

jakie  winien  spełniać  autobus  zastępczy,  co  oznacza  że  takowych  nie  posiadał. 

Potwierdzeniem  pr

awidłowości  stanowiska  Odwołującego  jest  fakt,  że  w  treści  umowy  

nie  zostały  zastrzeżone  jakiekolwiek  kary  umowne  w  przypadku  gdyby  autobus  zastępczy 

miał  inny  rok  produkcji  niż  zaoferowany  w  postępowaniu,  brak  również  jakichkolwiek 

przesłanek do odstąpienia od umowy w takiej sytuacji. Również umowa nr 15/2021 i 16/2021 

nie  zawierała  takich  postanowień.  Brak  jakichkolwiek  sankcji  w  postanowieniach  umowy  

z  tytułu  świadczenia  usługi  autobusem  niezgodnym  ze  złożoną  ofertą  zdaniem 

Odwołującego  jednoznacznie  wskazuje  iż  naruszenie  to,  gdyby  nawet  miało  miejsce,  a jak 

dowodzi Odwołujący nie miało miejsca, nie zostało uznane za nienależyte lub nie wykonanie 

umowy.  

Odwołujący  w  zakresie  należytego  wykonania  umów  15/2021  i  16/2021  stwierdził  co 

następuje:  W  trakcie  realizacji  przedmiotu  obu  ww.  umów  Zamawiający  nie  stwierdził 

nieprawidłowości  w  ich  wykonywaniu,  czego  potwierdzeniem  był  zarówno  brak 

wypowiedzeni

a/odstąpienia  od  umowy  czy  nienaliczenie  Odwołującemu  jakichkolwiek  kar 

umownych  z  tytułu  nienależytego  wykonywania  zamówienia  i  zapłata  pełnego 

wynagrodzenia.  

Odwołujący  na  dzień  złożenia  oferty  w  Postępowaniu  jak  również  do  dnia  zakończenia 

terminu  real

izacji  wskazanych umów  nie miał  od  Zamawiającego  żadnej negatywnej  oceny 

realizacji  umów  i  w  uzasadniony  sposób  oceniał,  że  Zamawiający  nie  miał  względem 

wykonywania przez niego zamówień zastrzeżeń.  

Dodatkowym  potwierdzeniem  braku  zastrzeżeń  jest  fakt  powierzenia  Odwołującemu  przez 


Zamawiającego  realizacji  kolejnej  umowy  na  tożsamy  zakres  rzeczowy  zamówienia 

po

cząwszy  od  dnia  1.01.2023  r.  (usługa  realizowana  na  bieżąco  przy  braku  zastrzeżeń  

co do jakości wykonania zamówienia). Gdyby faktycznie realizacja dotychczasowych umów 

nr 15/2021 i 16/2021 miała być nienależyta trudno wyobrazić sobie dalsze powierzenie przez 

Zamawiającego Odwołującemu realizacji kolejnych tożsamych usług.  

Odwołujący  sygnalizował  Zamawiającemu  wyłącznie  w  trakcie  realizacji  umów  15/2021  i 

16/2021  jak  również  w  toku  Postępowania  po  otrzymaniu  od  Zamawiającego  pisma 

Przedsiębiorstwa  Usługowego  Trans-Sport  P.  R.  przekazanego  w  celu  zajęcia  stanowiska, 

że  zarówno  OPZ  jak  i  umowy  nr  15/2021  i  16/2021  faktycznie  nie  zawierały  dodatkowych 

wymagań  w  przedmiocie  wieku  autobusów  koniecznych  do  realizacji  zamówienia  i  jest  to 

kwestia bezsporna 

i kwestia faktów. 

Potwierdzeniem  powyższego  jest,  że  SWZ  aktualnego  postępowania  w  tym  wzór  umowy, 

zostały  zmodyfikowane  właśnie  w  zakresie  uzupełnienia  dotyczącego  wymogów  których  

w  poprzedniej  dokumentacji  ni

e  było,  co  do  wieku  pojazdów  jakimi  wykonawca  ma 

realizować zamówienie jak również  kar  umownych z tytułu  realizacji  zamówienia pojazdem 

starszym.  Gdyby  istotnie  Umowa  czy  OPZ  zamówienia  w  wyniku  którego  zostały  zawarte  

obie ww. umowy przewi

dywały takie wymagania ich dodawanie w Postępowaniu na rok 2023 

byłoby oczywiście zbędne.  

Pisma  jakie  składał  Odwołujący  w  odpowiedzi  na  wezwanie  Zamawiającego  

do ustosunkowania się do zastrzeżeń konkurencyjnego wykonawcy stanowiły ocenę prawną 

dokumenta

cji  zamówienia  z  2021  r.  –  faktycznie  dokumentacja  w  zakresie  OPZ  i  wzoru 

umowy takich wymagań nie zawierała. Żadne z oświadczeń złożonych przez Odwołującego 

w  tych  wyjaśnieniach  nie  zawiera  potwierdzenia  czy  też  przyznania,  że  wykonywał 

zamówienie w sposób niezgodny z umową.  

D

ecyzja  o  wykluczeniu  Odwołującego  z  Postępowania  z  dnia  13.01.2023  r.  nie  zawiera 

uzasadnienia  na  poziomie  szczegółowości  umożliwiającym  rzetelne  odniesienie  się  przez 

Odwołującego  i  ocenę.  Dodatkowo  pismo  Zamawiającego  przekazujące  zastrzeżenia 

Pr

zedsiębiorstwa Usługowego Trans-Sport P. R. nie zawierało oceny realizacji umowy przez 

Odwołującego,  a  jedynie  wezwanie  do  zajęcia  stanowiska  wobec  zastrzeżeń  konkurenta 

zainteresowa

nego pozyskaniem zamówienia na szkodę Odwołującego.  

Odnośnie  kwestii  dotyczącej  dokumentacji  przekazanej  Zamawiającemu  w  ramach 

powyższego  stanowiska  -  nt.  autobusu  o  nr  rej  LLU  54767,  Odwołujący  potwierdzał,  

że  przejściowo  zmuszony  był  realizować  zamówienie  także  przy  udziale  wskazanego 

pojazdu, jednak 

miało to charakter incydentalny w związku z przedłużającym się procesem 

dostaw  zamówionych  autobusów  marki  Otokar.  Sytuacja  ta  wypełniała  okoliczności,  

o  których  §  7  ust.  2  umowy  (innej  nieprzewidzianej  sytuacji  uniemożliwiającej  wykonanie 

przewozu  uczni

ów).  Powyższe  nie  może  przesądzać  o  uznaniu,  że  Odwołujący  podlega 


wykluczeniu na podstawie art. 109 ust 1 pkt 5 Pzp.  

C

zynność wykluczenia Odwołującego z dnia 13.01.br. nie wskazuje, której umowy dotyczy, 

natomiast  wskazuje  i  powołuje się na  bliżej  nie określone dowody,  które  jako niewskazane  

i  nieskonkretyzowane  uniemożliwiają  odniesienie  się  przez  wykonawcę  i  ich  ocenę  

dla  sprawy.

  Zdaniem  Odwołującego  czynność  uznania  przez  Zamawiającego  ww.  umów  

za ni

enależycie realizowane jest sprzeczna z ich treścią w związku z czym należy uznać tę 

czynność  za  całkowicie  bezprawną.  Odwołujący  ponownie  podkreślił,  że  zarówno  umowa 

15/21  ,  jak  i  16/21  zostały  zrealizowane  przez  Odwołującego  należycie,  nie  doszło  

do  od

stąpienia,  Odwołującemu  zostało  w  tym  zakresie  wypłacone  wynagrodzenie  w  pełnej 

wysokości, nie doszło do naliczenia kar umownych.  

Odwołujący  podkreślił,  że  poważne  naruszenie  obowiązków  zawodowych,  o  którym  mowa  

w  art.  109  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp,  nie  mo

że  być  utożsamiane  z  jakąkolwiek 

nieprawidłowością  w  wykonaniu  zamówienia,  za  którą  odpowiada  wykonawca  i  która 

spowodowała  rozwiązanie  wcześniejszej  umowy.  Jak  wskazał  ustawodawca  unijny  

w  motywie  101  dyrektywy  klasycznej,  chodzi  bowiem  przykładowo  o  niewykonanie 

zamówienia, znaczące wady świadczonej usługi, które spowodowały jej nieprzydatność lub 

niewłaściwe zachowanie wykonawcy poddające w poważną wątpliwość jego wiarygodność. 

Drobne  uchybienia  w  wykonaniu  umowy,  nie  powtarzające  się  wielokrotnie,  trwające  przez 

krótki  czas,  nie  powinny  być  uznawane  za  naruszenie  o  charakterze  poważnym  

i  nie  powinny  być  automatycznie  traktowane  jako  podważające  uczciwość  wykonawcy.  

Nie  można  także  nie  wspomnieć  o  obowiązującej  zasadzie  proporcjonalności,  wynikającej  

z  obowiązującej  ustawy  Pzp,  na  co  wskazuje  również  ustawodawca  unijny  w  motywie  101 

dyrektywy  klasycznej.  W  świetle  ww.  zasady,  nie  jest  zasadne  wykluczanie  wykonawcy  

z powodu drobnych, krótkotrwałych, nie powtarzających się wielokrotnie uchybień.  

(IV) W zakresie z

arzutu ewentualnego polegającego na naruszeniu art. 110 ust. 2 ustawy  

N

a  dzień  składania  ofert  Odwołujący  nie  miał  żadnej  wiedzy,  która  pozwoliłaby  

mu na stwierdzenie że w ocenie Zamawiającego umowy 15/2021 i 16/2021 na rzecz Szkoły 

Podstawow

ej  w  Zalesiu  Górnym,  były  wykonywane  w  sposób  nienależyty.  Mając  

to na uwadze, Odwołujący nie miał żadnych podstaw do złożenia (w ramach oświadczenia,  

o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp) oświadczenia wskazującego, że wobec niego 

zachodzą  okoliczności  skutkujące  wypełnieniem  przesłanki  wykluczenia  o  której  mowa  

w  art.  109  ust.  1  pkt  5  ustawy, 

co  winno  równocześnie  skutkować  koniecznością  złożenia 

wyjaśnień  w  ramach  procedury  samooczyszczenia o której mowa w  art. 110 ust.  2 ustawy 

Pzp, w celu unikn

ięcia wykluczenia z postępowania.  

Polskie  przepisy  krajowe  nie  o

kreślają  jednoznacznie  momentu,  do  kiedy  procedura  

self-

cleaning  winna  być  złożona,  poza  tym  termin  ten  nie  wynika  również  z  dokumentów 


zamówienia w niniejszym postępowaniu.  

Zamawiający  powziąwszy  wątpliwości  co  do  należytej  realizacji  ww.  umów  winien  był  

w pierwszej kolejności zwrócić się do Odwołującego o stosowne wyjaśnienia na okoliczność 

skonkretyzowanych  zarzutów  a  w  przypadku  uznania  ich  zasadności  Zamawiający  winien 

zainicjować  procedurę  self-cleaningu  przez  wezwania  wykonawcy  do  złożenia 

samooczyszczenia  w  rozumieniu  art.  110  ust.  2  ustawy

.  Zamawiający  w  przedmiotowym 

postępowaniu zaniechał wykonania ciążących na nim obowiązków w powyższym zakresie.  

Dodatkowo  i  z  ostrożności  procesowej  wskazać  należy,  że  aktualne  orzecznictwo  Izby 

wskazuje, że czynność odrzucenia oferty wykonawcy przy pominięciu obligatoryjnej w takiej 

sytuacji procedury wezwania do dokonania samooczyszczenia jest wadliwa i przedwczesna, 

a powinnością Zamawiającego byłoby w takiej sytuacji sformułowanie odrębnego wezwania  

III.  W  zakresie  naruszenia  art.  255  pkt  3  ustawy  Pzp 

przez  unieważnienie  Postępowania  

w  Części  I  ponieważ  cena  najkorzystniejszej  oferty  przewyższa  kwotę,  którą  Zamawiający 

zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, podczas gdy najkorzystniejszą ofertą 

w Postępowaniu jest oferta Odwołującego, która mieści się w budżecie przewidzianym przez 

Zamawiającego na realizację Części I zamówienia  

Oferta  Odwołującego  w  zakresie  części  I  Postępowania  mieści  się  w  kwocie,  którą 

Zamawiający  przeznaczył  na  jej  wykonanie.  Pismem  z  dnia  2.12.2022  r.  Zamawiający 

powiadomił  o  wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty  Odwołującego  potwierdzając  zarówno 

fakt 

zgodności tej oferty z warunkami zamówienia, jak i fakt posiadania wystarczającej ilości 

środków  do  zawarcia umowy.  W  przypadku  uznania zasadności  wyżej opisanych zarzutów 

czynność unieważnienia postępowania stanie się bezprawna.  

Odwołujący  żąda  unieważnienia  czynności  unieważnienia  postępowania  w  części  I 

Pos

tępowania i ponownego wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej.  

V. W zakresie naruszenia art. 239 ust. 1 ustawy oraz art. 226 ust. 1 pkt 2 lit b i c ustawy Pzp 

przez  wybór  w  Części  II  Postępowania  jako  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy 

Przedsiębiorstwo  Usługowe  Trans-Sport  P.  R.,  ul.  Markowskiego  8,  05-500  Piaseczno, 

podczas  gdy

  najkorzystniejszą  ofertą  w  Postępowaniu  jest  oferta  Odwołującego;  a  oferta 

wybranego wykonawcy j

w. powinna być odrzucona:  

1. na podstawie art. 226 ust.1 pkt 2 lit. lit a ustawy 

gdyż wykonawca ten podlega wykluczenie 

na podstawie art. 109 ust. 1. pkt 5 ustawy  

2.  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit  b  i  c  ustawy    z  powodu  niewykazania  przez  tego 

wykonawcę  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  zdolności  technicznej 

lub zawodowej i nie złożenia w przewidzianym terminie podmiotowego środka dowodowego;  


(Ad. 1.) 

Odrzucenia oferty Przedsiębiorstwa Usługowego Trans-Sport P. R. na podstawie art. 

226 ust.1 pkt 2 lit. lit a ustawy, 

gdyż wykonawca ten podlega wykluczeniu na podstawie art. 

109 ust. 1. pkt. 5 ustawy.  

Zdaniem  Odwołującego  w  niniejszym  stanie  faktycznym  zachodzi  sytuacja  wykluczenia  

ww. wykonawcy 

ponieważ wykonawca ten w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki 

zawodowe,  co  podważa  jego  uczciwość,  w  szczególności  gdy  wykonawca  w  wyniku 

zamierzonego 

działania  lub  rażącego  niedbalstwa  nienależycie  wykonał  zamówienie  

na  rzecz  aktualnego  Zamawiającego,  co  Zamawiający  jest  w  stanie  wykazać  za  pomocą 

stosownych dow

odów.  

W  szczególności,  Wykonawca  ten  nienależycie  wykonywał  tożsame  zamówienia  na  rzecz 

ak

tualnego  Zamawiającego  –  umowa  zawarta  w  wyniku  postępowania  Nr  spr.  180/2018  - 

„Dowożenie uczniów wraz z zapewnieniem opieki do i ze Szkoły Podstawowej im. Wspólnej 

Europy  w  Zalesiu  Górnym  oraz  dowożenie  uczniów  do  GOSiR  w  Piasecznie”.  

Pomimo  wymagania  w

ynikającego  z  obowiązujących  przepisów  ustawy  o  transporcie 

drogowym z dnia 6 września 2001 r. (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2201 ze zm.) oraz umowami  

z  Zamawiającym  wykonawca  jw.  realizował  usługi  transportu  dzieci  nie  posiadając 

wymaganego  zezwolenia  na  r

egularny  przewóz  osób.  Zgodnie  z  umowami  zawartymi  

z  Zamawiającym  przez  wykonawcę  jw.  w  wyniku  postępowania  180/2018  

(link  do  dokumentacji:  https://bip.piaseczno.eu/przetarg/5162/spr-180-2018-dowozenie-

uczniow-wraz-z-zapewnieniem-opieki-do-i-ze-szkoly-podstawowej-im-wspolnej-europy-w-

zalesiu-gornym-oraz-dowozenie-uczniow-do-gosir-w-piasecznie) 

wykonawca  jw.  oświadczył  

w zawartych 

umowach, że: 

§ 2 

1. Wykonawca oświadcza, że posiada uprawnienia do realizacji niniejszej umowy, tj. licencję 

na  wykonywanie  kr

ajowego  transportu  drogowego  oraz  zezwolenie  na  regularny  przewóz 

osób.  

2.  Wykonawca  zobowiązuje  się  utrzymywać  dokumenty,  wymienione  w  ust.  1  przez  cały 

okres trwania umowy.  

3. W przypadku 

zakończenia ważności licencji lub/i zezwolenia w okresie trwania niniejszej 

umowy,  Wykonawca  zobowiązuje  się  na  co  najmniej  30  dni  przed  upływem  ich  terminu 

ważności,  przedłożyć  nowy  dokument,  ważny  przez  pozostały  okres trwania  umowy  –  pod 

rygorem odstąpienia Zamawiającego od umowy z przyczyn zawinionych przez Wykonawcę.  

Tymczasem wbrew oświadczeniu zawartemu w umowach wykonawca jw. nie posiadał przez 

cały okres realizacji wskazanych umów - do końca grudnia 2019 r. ani nie posiada na dzień 

dzisiejszy  wy

maganego  zezwolenia  pomimo  świadczenia  usług  wymagających  posiadania 

takiego  zezwolenia  - 

regularny  przewóz  osób  w  zakresie  dowozu  dzieci  do  i  ze  Szkoły 


Podst

awowej  im.  Wspólnej  Europy  w  Zalesiu  Górnym.  Tym  samym  wykonawca  jw. 

nienależycie  wywiązywał  się  z  realizacji  umów  na  rzecz  Szkoły  Podstawowej  w  Zalesiu 

Górnym. Dodatkowo wprowadzając w sposób świadomy, zamierzony Zamawiającego w błąd 

odnośnie rzekomego posiadania zezwolenia na regularny transport osób naruszył poważnie 

normy zawodowe, co obliguje do j

ego wykluczenia z postępowania na podstawie art. 109 ust 

1 pkt 5 Pzp.  

Zgodnie z art. 111  ustawy 

wykluczenie wykonawcy następuje: 4) w przypadkach, o których 

mo

wa w (..) art. 109 ust. 1 pkt 5 na okres 3 lat od zaistnienia zdarzenia będącego podstawą 

wykluc

zenia.  Zdarzeniem  powyższym  jest  w  szczególności  cały  okres  świadczenia  przez 

wykonawcę  jw.  umów  powołanych  powyżej  –  do  31.12.2019  r.  Termin  składania  ofert  

aktualnym  Postępowaniu  upłynął  w  dniu  18.11.2022  r,  a  zatem  wykonawca jw.  podlegał 

na  dzień  upływu  terminu  składania  ofert  w  Postępowaniu  wykluczeniu.  Trasa  dla 

realizowanych  usług  przewozu  regularnego  przebiegała  przez  obszar  2  gmin  –  Piaseczno 

oraz  Góra  Kalwaria,  co  w  świetle  Ustawy  o  transporcie  drogowym  oznacza,  że  organem 

właściwym dla wydawania zezwolenia jest Starosta Piaseczyński (wykonywanie przewozów 

na obszarze powiatu).  

Odwołujący  zwrócił  się  w  trybie  dostępu  do  informacji  publicznej  do  Starosty 

Piaseczyńskiego  o  udzielenie  informacji  w  przedmiocie  wystąpienia  przez  Trans-Sport  do 

Starosty  o  wydanie  wskazanego  zezwolenia  w  okresie  2018-2022.  Uzyskana  informacja 

potwierdza, że: 

Fakt,  że Wykonawca Trans-Sport  nie występował  w  ogóle o wydanie zezwolenia wyklucza 

możliwość  jego  posiadania  przez  tego  wykonawcę  w  okresie  realizacji  zamówienia, 

a w konsekwencji zezwolenie takie nie zost

ało wnioskodawcy przekazane.  

W załączeniu 1. Wniosek o informację publiczną do Starosty Piaseczyńskiego; 2. Odpowiedź 

na wniosek o informację publiczną od Starosty Piaseczyńskiego.  

(Ad. 2.) Odrzucenia oferty P

rzedsiębiorstwa Usługowego Trans-Sport P. R. na podstawie art. 

226  ust.  1  pkt  2  lit  b  i  c  ustawy 

z  powodu  niewykazania  spełnienia  warunku  udziału  w 

postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej.  

Zamawiający  w  Części  II  SWZ  postawił  wykonawcom  następujący  warunek  udziału  

w zakresi

e zdolności technicznej lub zawodowej:  

„d.1) W celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu 


dotyczących  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  zamawiający  żąda  następujących 

p

odmiotowych środków dowodowych:  

Wykonawca udokumentuje,  

dla Część I i II, 

przedstawienia  co  najmniej  po  jednej  usłudze  w  ciągu  ostatnich  3  lat  dla  każdej  z  części 

osobno,  potwierdzonej  referencją  bądź  innym  dokumentem  o  przedmiocie  zamówienia 

związanym z dowozem dzieci do szkół i wartości jak poniżej:  

Zadanie 1. 40

.000,00 zł brutto  

Zadanie 2. 100.000,00 zł brutto  

wykonanych  w  okresie  3  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres 

prowadzenia  działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie  ,  co  zostanie  wykazane  zgodnie  ze 

wzorem stanowiącym zał. nr 4 do SWZ. 

Powyższe  doświadczenie  winno  być  przedstawione  w  formie  wykazu  usług  wykonanych  

w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, 

wraz  z  podaniem  ich  wa

rtości,  przedmiotu,  daty  wykonania  oraz  podmiotów,  na  rzecz 

których usługi te zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów określających, czy te usługi 

zostały wykonane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne 

dokume

nty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego usługi zostały wykonane, a jeżeli 

wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów - 

oświadczenie wykonawcy”  

Wykonawca  Przedsiębiorstwo  Usługowe  Trans-Sport  P.  R.,  złożył  Zamawiającemu  wykaz 

usług zawierający opis dwóch usług:  

1. usługi wykonanej w okresie 01.2019- 10.2022 na rzecz podmiotu Szkoła Podstawowa im. 

Wspólnej Europy z siedzibą w Zalesiu Górnym za wynagrodzeniem w wysokości 321 481,79 

zł brutto  

2.  usługi  wykonanej  w  okresie  01.2019-  10.2022  na  rzecz  podmiotu  Sapientia  Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą  w  Piasecznie  („Szkoła  Marzeń”)  za  wynagrodzeniem  w  wysokości  226  233,60  zł 

brutto. 

W tym miejsc

u w odwołaniu zdjęcie wykazu  

Do wykazu  usług  wykonawca jw.  załączył  dwie referencje wystawione odpowiednio w  dniu 

10 października 2020 r. oraz 13 sierpnia 2020 r., które w sposób oczywisty nie potwierdzają 

należytego wykonania przedstawionych w wykazie usług.  

Złożone  referencje  mające  potwierdzać  należyte  wykonanie  usług,  potwierdzają  ten  fakt 

odpowiednio jedynie do 10 października 2020 r. oraz 13 sierpnia 2020 r. co czyni niemożliwą 

ocenę,  czy  wykazano  spełnienie  warunku  udziału  w  Postępowaniu.  Jakkolwiek  bowiem 

celem referencji jest potwierdzenie należytego wykonania usługi, to na gruncie zaistniałego 


stanu  faktycznego,  skoro  przedmiot 

usług  obejmuje  świadczenie  ich  odpowiednio  przez 

okres  01.2019-  10.2022  oraz  01.2019-  10.2022,  referencje  powinny  potwier

dzać  należyte 

wykonanie usług w tych okresach po ich upływie. Mając powyższe na uwadze, uzasadnione 

jest  stwierdzenie  braku  wykazania  s

pełniania  warunku  udziału  w  zakresie  zdolności 

technicznej  lub  zawodowej,  co  winno  skutkować  odrzuceniem  oferty  wykonawcy 

Przedsiębiorstwo Usługowe Trans-Sport P. R. na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit b ustawy.  

Ponadto  wykonawca  jw.  nie  dysp

onuje  wymaganymi  przez  Zamawiającego  pojazdami  do 

świadczenia usługi.  

Wykonawca jw. wskazał w ofercie następujący pojazd: 

O

dwołujący podał, że zgodnie z danymi dostępnymi pod adresem:  

https://www.gov.pl/web/gov/sprawdz-autobus  

pojazd  t

aki  w  ogóle  nie  figuruje  w  bazie  zarejestrowanych  pojazdów  a  należy  zauważyć,  

że informacje dostępne w bazie są danymi z systemu CEPIK.  

Wykonawca  jw.  wskazał  zatem  w  ofercie  na  potrzeby  spełnienia  warunku  udziału  

w  postępowaniu  pojazd  fikcyjny  wprowadzając  w  tym  zakresie  Zamawiającego  w  błąd  

co do spełnienia warunku udziału. Powyższe obliguje Zamawiającego do odrzucenia oferty 

wykonawcy  jako  złożonej  przez  wykonawcę  nie  spełniającego  warunku  udziału  

w  p

ostepowaniu  jak  również  podlegającego  wykluczeniu  zgodnie  z  art.  109  ust  1  pkt  5 


ustawy.  

Wy

kaz  sprzętu  służył  zarówno  na  potrzeby  udowodnienia  spełnienia  warunku  udziału  jak  

i  był  podstawą  punktacji  w  ramach  kryterium  oceny  ofert,  co  wyklucza  możliwość  jego 

uzupełnienia  a  dodatkowo  przepis  art.  128  ust  1  ustawy  dotyczący  obowiązku  wezwania  

do uzupe

łnienia podmiotowych środków dowodowych nie dotyczy wezwania do uzupełnienia 

nieprawdziwych  pierwotnych  informacji 

–  ustawa  nie  przewiduje  możliwości  zastąpienia 

informacji  nieprawdziwych  prawdziwymi  co  potwierdza  jednolite 

w  tym  względzie 

orzecznictwo Izby.  

Ponadto  pojazd  o  podanej  marce  i  roczniku  produkcji  (Mercedes  Tourismo  rok  produkcji 

2015)  wedle  wiedzy  Odwołującego  konstrukcyjnie  nie  posiada  wymaganej  ilości  miejsc 

siedzących.  

Zgodnie z SWZ warunek u

działu dotyczył autobusów z minimalną ilością miejsc siedzących 

–  wyposażonych  w  pasy  bezpieczeństwa  (co  potwierdza  wymóg  dotyczący  miejsc 

siedzących)  to  jest  autobusów  wyposażonych  w  pasy  bezpieczeństwa  dla  pasażerów  ilość 

miejsc 

powyżej 56 miejsc dla każdej z części. Rok produkcji autobusu co najmniej 2012 r. co 

zostanie  wykazane  zgodnie  ze  wzorem  stanowiącym  zał.  nr  6  do  SWZ  dodatkowo 

potwierdza  wymóg  min  56  miejsc  siedzących  OPZ:  do  realizacji  przedmiotu  zamówienia 

Wykonawca  winien  posiadać  takie  środki  transportu,  aby  zapewnić  uczniom  miejsca 

siedzące zgodnie z obowiązującymi przepisami (minimum 56 miejsc dla uczniów).  

Autobus wskazany w 

wykazie przez wykonawcę jw. wedle wiedzy Odwołującego nie posiada 

konstrukcyjnie wymaganej ilości miejsc siedzących. Dodatkowo Wykaz sprzętu nie zawiera 

informacji  nt.  ilości  miejsc  siedzących  –  co  uniemożliwia  weryfikację  spełnienia  warunków 

udziału w postępowaniu.  

Wobec  podania  przez 

Wykonawcę  jw.  numeru  rejestracyjnego  autobusu,  którego  

nie  ma  w  bazie  CEPIK  nie  ma 

możliwości  weryfikacji  ilości  miejsc  siedzących  

dla  wykazanego  autobusu  (baza  https://www.gov.pl/web/gov/sprawdz-autobus  zawiera  

w szczególności dane nt. ilości miejsc siedzących autobusu).  

Ponadto uwzg

lędnić należy w sprawie, że dane zawarte w Wykazie sprzętu pojazdy służyły 

zarówno  na  potrzeby  wykazania  spełniania  warunku  granicznego  udziału  w  postępowaniu 

ale także na potrzeby punktacji w ramach kryterium oceny ofert pn.  „Autobus rok produkcji 

co  najmniej  2012- 

10%.”  Uwzględniając fakt,  że Wykaz  służy  jako podstawa  przyznawania 

punktacji  w  ramach  kryterium  oceny  ofert  za  niedopuszczalne  uznać  należy  jego 

uzu

pełnienie bowiem uzupełnienie może w konsekwencji prowadzić do zmiany treści oferty. 

Ponadto Od

wołujący podał, że złożony przez wykonawcę jw. wraz z ofertą Wykaz sprzętu – 


Załącznik nr 6 do SWZ zawiera tylko 1 sztukę autobusu a wykonawca złożył w postępowaniu 

ofertę na 2 części zamówienia – zgodnie z SWZ warunek udziału to:  

„Wykonawca  przedstawi  wykaz  narzędzi,  wyposażenia  zakładu  lub  urządzeń  technicznych 

dostępnych  wykonawcy  w  celu  wykonania  zamówienia  publicznego  wraz  z  informacją  

o podstawie dysponowania pojazdami to jest dysponują specjalistycznym sprzętem : to jest 

autobusem  wyposażonym  w  pasy  bezpieczeństwa  dla  pasażerów  ilość  miejsc  powyżej  56 

miejsc  dla 

każdej  z  części.  Rok  produkcji  autobusu  co  najmniej  2012  r.  co  zostanie 

wykazane zgodnie ze wzorem stanowiącym zał. nr 6 do SWZ”  

Mając  powyższe  na  uwadze,  uzasadnione  jest  stwierdzenie  braku  wykazania  spełniania 

warunków  udziału  w  zakresie  zdolności  technicznej  lub  zawodowej,  co  winno  skutkować 

odrzuceniem  oferty  wykonawcy  Przedsiębiorstwo  Usługowe  Trans-Sport  P.  R. 

na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit b) ustawy Pzp.  

(V) W zakresie naruszenia naruszenie art. 16 pkt 1 i 3 ustawy 

tj. obowiązku przeprowadzenia 

Postępowania  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równe 

traktowanie wykonawców, jak również z zachowaniem zasady proporcjonalności  

Prowadzenie  postępowania  z  naruszeniem  przepisów  uzasadnionych  wyżej  musi 

doprowadzić  do  konkluzji,  że  Zamawiający  prowadził  je  z  naruszeniem  zasady 

proporcjonalności oraz uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. 

Po  przeprowadzeniu  posiedzenia  i  rozprawy  z  udz

iałem  Stron  na  podstawie 

zebranego  m

ateriału  w  sprawie  Krajowa  Izba  Odwoławcza  ustaliła  i  zważyła,  

co nas

tępuje: 

Izba  st

wierdziła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek,  o  których  stanowi  

art.  528  nowej  ustawy  z  dnia  11  wrz

eśnia 2022 roku skutkujących odrzuceniem odwołania. 

Odwołanie  zostało  złożone  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  18  stycznia  2023  roku  

od  czynno

ści  Zamawiającego  z  dnia  13  stycznia  2023  roku.  Kopia  odwołania  została 

przekazana  w  ustawowym  terminie  Zamawia

jącemu,  co  zostało  potwierdzone  przez 

Odwołującego na posiedzeniu oraz wynika z akt sprawy odwoławczej.  

Skład  orzekający  Izby  rozpoznając  sprawę  uwzględnił  akta  sprawy  odwoławczej, 

kt

óre zgodnie z par. 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku  

w sprawie post

ępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. 

U.  z  2020  r.  poz.  2453)  stanow

ią  odwołanie  wraz  z  załącznikami  oraz  dokumentację 


pos

tępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  postaci  elektronicznej  lub  kopię  dokumentacji,  

o której mowa w § 7 ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane 

pr

zez Izbę lub Prezesa Izby w związku z wniesionym odwołaniem. 

Izba uwz

ględniła stanowiska prezentowane na rozprawie przez Strony postępowania 

odwoławczego. 

Izba 

uwzględniła  stanowisko  prezentowane  przez  Zamawiającego  w  piśmie 

procesowym z dnia 30 stycznia 2023 roku 

„Odpowiedź Zamawiającego na odwołanie”, które 

zostało  złożone  do  Izby  przed  rozpoczęciem  posiedzenia  z  udziałem  stron  i  uczestników. 

Izba 

dopuściła dowody zawnioskowane w tym piśmie i załączone do ww. pisma.  

Izba 

ustaliła i zważyła w zakresie zarzutów odwołania: 

Izba w przedm

iotowej sprawie odwoławczej ustaliła, że: 

Pismem  z  dnia  2  grudnia  2022  roku 

Zamawiający  przekazał  w  przedmiotowym 

postępowaniu  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  wykonawcom  biorącym  udział  w  tym 

postępowaniu informację: 

Zamawiający  na  podstawie  art.  253  ustawy  z  dnia  11  września  2019r.  Prawo  zamówień 

publicznych (zwane

j dalej Pzp), zawiadamia, że w/w postępowanie: 

Wygrała firma: 

W części I: 

Usługi Transportowe Z. W., ul. Kienkówka 66, 21-450 Stoczek Łukowski, Regon 030936818 

za cenę 230,00 zł brutto za 1 kurs 

Firma ot

rzymała punktację: 

 Kryterium Cena 

Zaproponowana cena za 1 kurs 

— 230,00 zł brutto Ilość punktów 60,00 pkt 

 Kryterium rok produkcji autobusu 

Rocznik zaproponowanego autobusu 2021 

Ilość punktów 10 pkt 

 Kryterium termin podstawienia 

pojazdu zastępczego 

Zaproponowany czas 20 minut 

I

lość punktów 10 pkt 

Kryterium wysokość kary za przekroczenie terminu 


Zaproponowana wysokość kary 12 000 zł 

Ilość punktów 9,6 pkt o  

Sumaryczna ilość punktów 89,6 pkt    

W części II: 

o Usługi Transportowe Z. W., ul. Kienkówka 66, 21-450 Stoczek 

Łukowski, Regon 030936818 za cenę 10,40 zł brutto za 1 km o Firma otrzymała punktację: 

 Kryterium Cena 

Zaproponowana cena za 1 km 10,40 zł brutto Ilość punktów 60,00 pkt 

 Kryterium rok produkcji autobusu 

Rocznik zaproponowanego autobusu 2021 

Ilość punktów 10 pkt 

 Kryte

rium termin podstawienia pojazdu zastępczego 

Zaproponowany czas 20 minut 

Ilość punktów 10 pkt 

Kryterium wysokość kary za przekroczenie terminu 

Zaproponowana wysokość kary 12 000 zł 

Ilość punktów 9,6 pkt o  

Sumaryczna ilość punktów 89,6 pkt  

Zestawienie otrzymanych ofert:  

W części I: 

Oferta firmy Przedsiębiorstwo Usługowe Trans-Sport P. R., ul. 

Markowskiego 8, 05-500 Piaseczno, Regon 015184108 

Kryterium Cena 

Zaproponowana cena za 1 kurs 

— 486,00 zł brutto Ilość punktów 28,39 pkt 

Kryterium rok produkcji autobusu 

Rocznik zaproponowanego autobusu 2015 

Ilość punktów 4 pkt 

Kryterium termin podstawienia pojazdu zastępczego 

Zaproponowany czas 20 minut 

Ilość punktów 10 pkt 

Kryterium wysoko

ść kary za przekroczenie terminu 

Zaproponowana wys

okość kary 25 000 zł Ilość punktów 20 o  

Sumaryczna ilość punktów 62,39 pkt    

W części II: 

Oferta firmy Przedsiębiorstwo Usługowe Trans-Sport P. R., ul. 

Markowskiego 8, 05-500 Piaseczno, Regon 01

5184108, otrzymała punktację:    


Kryterium Cena 

Zaproponowana cena za 1 km 

— 12,42 zł brutto 

Ilość punktów 50,24 pkt 

Kryterium rok produkcji autobusu 

Rocznik zaproponowanego autobusu 2015 

Ilość punktów 4 pkt 

Kryterium termin podstawienia pojazdu zastępczego 

Zaproponowany czas 20 minut 

Ilość punktów 10 pkt 

Kryterium wysokość kary za przekroczenie terminu 

Zaproponowana wysokość kary 25 000 zł Ilość punktów 20 o  

Sumaryczna ilość punktów 84,24 pkt 

Następnie w dniu 18 stycznia 2023 roku Zamawiający przekazał wykonawcom informację: 

Zamawiający  na  podstawie  art.  253  ustawy  z  dnia  11  września  2019r.  Prawo  zamówień 

publicznych (zwanej dalej Pzp), zawiadamia, że w wyniku powtórzenia przez Zamawiającego 

czynności badania i oceny złożonych ofert, w/w postępowanie: 

części I: 

Postępowanie  zostało  unieważnione  na  podstawie  art.  255  pkt.  3)  Pzp  ponieważ  cena 

najkorzystniejszej  oferty  przewyższa  kwotę,  którą  zamawiający  zamierza  przeznaczyć  na 

sfinansowanie  zamówienia.  Oferta  firmy:  Przedsiębiorstwo  Usługowe  Trans-Sport  P.  R.,  ul. 

Markowskiego  8,  05-500  Piaseczn

o,  Regon  015184108  złożona  została na  cenę  486,00  zł 

brutto  /  1  kurs.  Przy  szacowanej  w  OPZ  ilości  kursów  rocznie    193,  daje  to  sumaryczną 

kwotę 93 798,00 zł brutto. Zamawiający przeznaczył na realizację tej części zlecenia kwotę 

46 899,00 zł brutto i nie zdecydował się jej zwiększyć    

W części II: 

Postępowanie wygrała firma Przedsiębiorstwo Usługowe Trans-Sport P.R., ul. Markowskiego 

8, 05-500 Pia

seczno, Regon 015184108 za cenę 12,42 zł brutto / 1 km 

Firm

a otrzymała punktację: 

Kryterium Cena 

Zaproponowana cena za 1 km 

— 12,42 zł brutto 

Ilość punktów 60 pkt 

Kryterium rok produkcji autobusu 

Rocznik zaproponowanego autobusu 2015 

Ilość punktów 4 pkt 

Kr

yterium termin podstawienia pojazdu zastępczego 


Zaproponowany czas 20 minut 

Ilość punktów 10 pkt 

K

ryterium wysokość kary za przekroczenie terminu 

Zaproponowana wysokość kary 25 000 zł 

Ilość punktów 20 o  

Sumaryczna ilość punktów 94 pkt 

Niniejsze  rozstrzyg

nięcie  jest  odpowiedzią  na  wnioski  Wykonawcy:  Usługi  Transportowe  Z. 

W.

,  ul.  Kienkówka  66,  21-450  Stoczek  Łukowski,  Regon  030936818  złożone  w  dniach: 

15.12.2022,  31.12.2022,  3.01.2023,  9.01.2023,  10.01.2023  z  wyłączeniem  odpowiedzi  na 

wniosek  o  do

stęp  do  informacji  publicznej  z  dnia  3.01.2023r.  Odpowiedzi  na  ten  wniosek 

Zamawiający udzieli odrębnym pismem. 

Zamawiający zawiadamia ponadto, że: 

Zamawiający  skorzystał  ze  swojego  prawa,  dającego  mu  możliwość  na  podstawie  wyroku 

KIO  lub  na  wniosek  Wykon

awcy,  lub  na  podstawie  własnej  oceny  postępowania,  dokonać 

nowych czynności bądź powtórzyć czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia. 

Jest  to 

postępowanie  zgodne  z  ustawą  Pzp  oraz  orzecznictwem  KIO  między  innymi  z 

wyrokiem KIO 1939/10 gdzie Izba wsk

azuje: „W ocenie Izby Zamawiający ma każdorazowo 

prawo do samoistnego podjęcia decyzji o powtórzenia dokonanych przez siebie czynności w 

toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego o ile uzna, iż dokonane uprzednio 

czynności  są  obarczone  wadą  lub  zachodzą  inne  okoliczności  uzasadniające  ich 

u

nieważnienie. Izba nie podziela poglądu Odwołującego w tym zakresie, iż niedopuszczalne 

jest  podejmow

anie  ponownie  czynności,  które  nie  były  przedmiotem  postępowania 

odwoławczego  oraz  których  legalność  nie  podlegała  kwestionowaniu.  W  przeciwnym 

wypadku  m

ogłoby  dojść  do  sytuacji,  iż  pomimo  wiedzy  Zamawiającego  o  dokonaniu 

czynności z naruszeniem prawa Zamawiający utrzymałby je w mocy pomimo ich oczywistej 

wadliwości.  Nadrzędną  zasadą  dotyczącą  wszelkiego  rodzaju  czynności  przedsiębranych 

przez instytucje z

amawiające w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest 

ich zgodność z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych.” 

Zamawiający na podstawie art. 139 ust 3 ustawy Pzp dokonał ponownego badania i oceny 

złożonych ofert. 

W  wyniku  analizy  p

isma  złożonego  w  sprawie  przez  firmę:  Przedsiębiorstwo  Usługowe 

Trans-Sport  P.  R.,  ul.  Markowskiego  8,  05-500  Piaseczno,  Regon  015184108  w  dniu 

7.12.2022r. oraz pism złożonych przez firmę: Usługi Transportowe Z. W., ul. Kienkówka 66, 

50 Stoczek Łukowski, Regon 030936818 w dniach 15.12.2022, 

,  a  także  biorąc  pod  uwagę  będące  w 

posiadaniu 

Zamawiającego  dokumenty  dotyczące  realizacji  umowy  na  dowóz  uczniów 


zawartej  pomiędzy  Szkołą Podstawową w  Zalesiu Górnym,  a firmą  Usługi  Transportowe  Z. 

W.

,  ul.  Kienkówka  66,  21-450  Stoczek  Łukowski,  Regon  030936818  w  roku  2021. 

Zamawiający na podstawie art. 109 ust. 1. pkt. 5) ustawy Pzp zdecydował o wykluczeniu w 

części I i II postępowania Wykonawcy: Usługi Transportowe Z. W., ul. Kienkówka 66, 21-450 

Stoczek  Łukowski,  Regon  030936818,  ponieważ  w  sposób  zawiniony  poważnie  naruszył 

obowiązki zawodowe, co podważa jego uczciwość. W szczególności, Wykonawca w wyniku 

zamierzonego  działania  nienależycie  wykonywał  zamówienie  w  zakresie  jeżdżenia 

aut

obusem niezgodnym ze złożoną ofertą i nie wywiązywał się z obowiązków określonych w 

umowie.  Zamawiający  jest  w  stanie  wykazać  to  za  pomocą  stosownych  dowodów.  Tym 

samym Zamawiający uznaje za zasadny zarzut, że Wykonawca nienależycie wywiązywał się 

z real

izacji umów 15/2021 i 16/2021 na rzecz Szkoły Podstawowej w Zalesiu Górnym. 

Zamawiaj

ący  w  piśmie  procesowym  Odpowiedź  Zamawiającego  na  odwołanie  z  dnia  

30 stycznia 2023 roku 

podał między innymi: 

Zamawia

jący  nie  podał  informacji  o  unieważnieniu  czynności  dokonanej  w  dniu  2.12.2022r 

ponieważ  nie  był  do  tego  zobligowany  przepisami  prawa.  Zamawiający  jedynie  w 

wewnętrznym  dokumencie,  Zarządzeniu  o  wyborze  wykonawcy  z  dnia  12.01.2023  nr  RZP 

0050.6.2022 określił, że traci moc zarządzenie o wyborze wykonawcy z dnia 1.12.2022 roku 

(dowód w aktach sprawy) 

Izba  stwierdza  w  tym  miejscu,  co  ma  zasadnicze  i  kluczowe  znaczenie  

dla poddania ro

zpoznaniu zarzutów podniesionych w odwołaniu, że na podstawie ustalonego 

s

tanu  faktycznego  sprawy  o  zamówienie  publiczne  w  ramach  tegoż  postępowania  

o zamówienie istnieją w obiegu prawnym dwie czynności Zamawiającego tj. czynność z dnia 

2  grudnia  2022  roku  oraz 

czynność  z  dnia  13  stycznia  2023  roku  dotyczące  oceny  ofert  

w  post

ępowaniu  o  udzielnie  zamówienia  publicznego,  jednocześnie  będące  sprzeczne 

wewnętrznie.  

Wymaga 

podkreślenia w tym miejscu, że postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego 

stanowi  skodyfikowany, 

określony  przepisami  prawa  ciąg  czynności  Zamawiającego,  które 

charakteryzują  się  w znacznym  stopniu  określonym  formalizmem.  Formalizm  postępowania 

o  udzielnie  zamówienia  publicznego  nie  jest  celem  samym  w  sobie,  jak  wskazywał  Sąd 

Okręgowy w Gliwicach w jednym z orzeczeń, jednakże odstąpienie od formalizmu nie może 

być  utożsamiane  z  odstąpieniem  od  zasad  postępowania  o  udzielnie  zamówienia 

publicznego.  W 

ramach  czynności  podejmowanych  w  postępowaniu  odwoławczym  Izba 


dokonuje oceny czynności Zamawiającego w zakresie legalizmu podejmowanych czynności 

o udzielnie z

amówienia publicznego.  

Izba,  w  orzecznictwie 

do  jakiego  odwołuje  się  w  piśmie  z  dnia  13  stycznia  2023  roku 

Z

amawiający,  w  sposób  jednoznaczny  wyrzeka,  w  przypadku  uwzględnienia  zarzutów 

odwołania  odnoszących  się  do  dokonanej  oceny  ofert,  że  w  przypadku,  gdy  takie  zarzuty 

uwzgl

ędnia,  w  pierwszej  kolejności  nakazuje  Zamawiającemu  unieważnienie  danej 

czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  Dana  czynność 

Zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  stanowi  jego 

oświadczenie i odnosi się do podjętych działań lub zaniechań. Oznacza to, że oświadczenie 

takie może być zmienione przez unieważnienie danej czynności, albo  w wyniku nakazania 

tego przez Izbę albo samodzielnie przez Zamawiającego. Izba nie kwestionuje uprawnienia 

Zamawiającego do możliwości samodzielnego, a nie wynikającego z wyroku Izby, dokonania 

ponownej 

analizy 

podjętej  czynności.  Natomiast  Izba  kwestionuje  zaniechanie 

Zamawiającego unieważnienia czynności z dnia 2 grudnia 2022 roku oraz podjęcie kolejnej 

cz

ynności z dnia 13 stycznia br. co skutkuje tym, że obie te czynności pozostają skuteczne  

postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego, w stosunku do wykonawców biorących 

udział  w  postępowaniu  o  udzielnie  zamówienia  publicznego.  Bez  znaczenia  dla 

post

ępowania o udzielnie zamówienia publicznego, dla wykonawców biorących udział w tym 

postępowaniu pozostają wewnętrzne działania Zamawiającego.  

Bez 

znaczenia  dla  postępowania  i  jego  prowadzenia  pozostaje  zatem  wskazanie  

w Zarządzeniu nr RZP.0050.6.2022 Burmistrza Miasta i Gminy Piaseczno z dnia 12 stycznia 

2023  roku

,  że  (§3)  Traci  moc  zarządzenie  Burmistrza  Miasta  i  Gminy  Piaseczno  

nr  RZP.0050.321.2022  z  dnia  01.12.2022  w  sprawie 

postępowania  w  trybie  podstawowym 

na

: Dowożenie uczniów, wraz z zapewnieniem opieki do Szkoły Podstawowej im. Wspólnej 

Europy  w  Zalesiu 

Górnym  oraz  dowożenie  uczniów  do  GOSIR  w  Piasecznie,  bowiem 

dokument ten ma jedynie wewnętrzne znaczenie. Potwierdza to, a co pominął Zamawiający 

treść  §  2  tegoż  Zarządzenia,  zgodnie  z  którym  wykonanie  zarządzenia  powierzono 

kierownikowi  Referatu 

zamówień  publicznych.  Tym  samym,  z  treści  samego  zarządzenia 

jednoznacznie  wynika,  że ma  zostać  ono  wykonane.  To  wykonanie  szczególnie  ma  zostać 

dokonane 

względem wykonawców biorących udział w postępowaniu o udzielnie zamówienia 

publicznego 

aby  mogło  być  wobec  nich  skuteczne,  i  powinno  polegać  na    -  zgodnie  z 

zarządzeniem – unieważnieniu czynności z dnia 2 grudnia 2022 roku  z powodu utraty mocy 

zarządzenia Burmistrza Miasta i Gminy Piaseczno nr RZP.0050.321.2022 z dnia 01.12.2022 

…).  Brak  zatem  wykonania  tego  zarządzenia  przez  unieważnienie  czynności 

Zamawi

ającego z dnia 2 grudnia 2022 roku spowodował pozostawanie w obiegu prawnym,  


postępowaniu  o  udzielnie  zamówienia  publicznego,  dwóch  czynności,  które  wobec 

wykonawców składających oferty  w postępowaniu nadal pozostają skuteczne.   

postępowaniu  o  udzielnie  zamówienia  publicznego,  które  jest  skodyfikowanym  ciągiem 

czynności  nie  ma  miejsca  na  żadne  domniemania  co  do  czynności  podejmowanych  przez 

Zamawia

jącego.  Jednoznaczność  czynności  Zamawiającego  ich  przejrzystość  stanowi 

kanon  prowadzenia 

postępowania  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  opartego  

na  zasadach  prawa  zamówień  publicznych.  Określona  zasada  przejrzystości  w  prawie 

zamówień  publicznych  stanowi  gwarancję  innej  z  zasad,  a  mianowicie  jawności 

postępowania  o  udzielnie  zamówienia  publicznego.  Tym  samym  nie  sposób  zgodzić  się  z 

twierdzeniami 

Zamawiającego,  że  nie  istnieją  przepisy  prawa,  które  obligowałoby  go  do 

podania  informacji 

o  unieważnieniu  wcześniej  podjętej  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej.  O

bowiązek  publikacji  takich  informacji  wynika  wprost  z  zasad 

postępowania  o  udzielnie  zamówienia  publicznego,  które  to  zasady  zobowiązują 

Zamawiającego  do  transparentnego  i  jawnego  postępowania,  co  w  konsekwencji  oznacza 

obowiązek  publikowania  informacji  o  unieważnieniu  czynności  wyboru  oferty  

najkorzystn

iejszej, jeżeli Zamawiającego takiego dokonał.  

M

ając  na  uwadze  twierdzenia  Zamawiającego  Izba  wskazuje,  że  w  zasadzie  przeczy 

Zamawiający  sobie  sam,  bowiem  dokonuje  powtórnej  czynności  badania  i  oceny  ofert 

powołując  się  na  orzecznictwo  Izby,  które  także  odnosi  się  do  zasad  (tak  pismo  z  dnia  13 

stycznia 2023 roku), a nie 

jakiegoś szczególnego uprawnienia wyartykułowanego w ustawie. 

Taka  sama  sytuacja  ma  miejsce  w  przypadku 

konieczności  unieważnienia  wcześniej 

dokonanej czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, jeżeli chce się jej dokonać powonienie 

–  obowiązek  taki  nakładają  na  Zamawiającego  regulacje  odnoszące  się  do  zasad 

postępowania  o udzielnie zamówienia publicznego. Izba  podkreśla,  że nie  ma też  przepisu  

o  możliwości  podejmowania  czynności  przez  Zamawiającego  po  uprzednio  dokonanej  

już  czynności,  jak  w  tym  przypadku.  Nie  istniej  zatem  w  przepisach  ustawy  taki  przepis  

na  podstawie 

którego  Zamawiający  powtórzył  czynność  badania  i  oceny  ofert  i  dokonała 

innej  niż  pierwotnie  oceny  tych  ofert.  Jednakże  takie  działanie  Zamawiającego  mieści  się  

w  zakresie  zasad 

postępowania  o  udzielnie  zamówienia  publicznego,  które  ma  na  celu 

prowadzenie  post

ępowania  zgodnie  z  przepisami  prawa  w  poszanowaniu  zasady  równego 

traktowani

a  wykonawców  i  zasady  konkurencyjności.  Powyższe  potwierdza  w  sposób 

jednoznaczny, 

że  to  z  zasad  prowadzenia  postępowania  wynikają  niektóre  obowiązki 

Zamawiającego,  w  tym  obowiązek  publikacji  informacji  o  unieważnieniu  wcześniej  podjętej 

czynności.  Jeżeli  takiej  informacji  nie  podaje  Zamawiający  to  nie  można  stwierdzić,  

że czynność unieważnienia określonych czynności podjął Zamawiający.  


Mając  na  uwadze  powyższy  wywód  prawny,  oraz  stanowisko  Zamawiającego,  które 

jednoznacznie potwierdza

, że nie dokonał on unieważnienia czynności z dnia 2 grudnia 2022 

roku  (Zamawia

jący  nie  podał  informacji  o  unieważnieniu  czynności  dokonanej  w  dniu 

2.12.2022r 

ponieważ  nie  był  do  tego  zobligowany  przepisami  prawa  –  pismo  procesowe 

Zamawiającego)  Izba  stwierdziła,  że  brak  unieważnienia  czynności  z  dnia  2  grudnia  2022 

roku powoduje, że skuteczne wobec wykonawców w postępowaniu o udzielnie zamówienia 

publicznego 

są dwie czynności Zamawiającego tj. czynność z dnia 2 grudnia 2022 roku oraz 

czy

nność z dnia 13 stycznia 2023 roku.  

Izba 

nie  mogła  poddać  ocenie  w  zakresie  podniesionych  w  odwołaniu  zarzutów  czynności 

Zamawiaj

ącego  z  dnia  13  stycznia  2023  roku,  bowiem  poddając  tą  czynność  ocenie 

konwalidowałaby  nieprawidłowe  działania  Zamawiającego  do  czego  nie  jest  uprawniona.  

Nie jest zadaniem Izby 

„naprawianie” nieprawidłowość w działaniu Zamawiającego, a jedynie 

ocena tych działań.  

Izba 

uznała,  oceniając  podejmowane  w  postępowaniu  o  udzielnie  zamówienia  czynności 

przez 

Zamawiającego,  że  naruszenie  jakie  ma  miejsce  w  ramach  prowadzonej  procedury 

zamówieniowej,  a  wskazane  również  przez  Odwołującego  w  odwołaniu,  jest  pierwotne  

w stosunku do podnoszonych zarzutów co do czynności z dnia 13 stycznia 2023 roku. Tym 

samym  stwierdzenie 

skuteczności  naruszenia  Zamawiającego  w  zakresie  zasad 

postępowania o udzielnie zamówienia publicznego przez pozostawienie w obiegu prawnym 

dwóch,  sprzecznych  czynności  Zamawiającego  skutkowało  uwzględnieniem  odwołania  

całości  oraz  obciążeniem  Zamawiającego  w  całości  kosztami  postępowania 

odwoławczego.  Natomiast  Odwołującemu  zasadzono  koszty  postępowania  w  zakresie 

kosztów  reprezentacji  jedynie  do  wysokości  wynikającej  z  przepisów  rozporządzenia 

Prezesa  Rady  M

inistrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów 

kosztów  postępowania odwoławczego,  ich  rozliczania oraz  wysokości  i  sposobu pobierania 

wpisu 

od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), na co Izba wskazuje, bowiem nie zakreślił 

wykonawca  kosztów  reprezentacji  jedynie  do  kwoty  określonej  rozporządzeniem,  

jednocześnie składając fakturę na kwotę 4 674,00 zł.  

Izba  pod

kreśla,  że  postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego,  stanowi  szczególną 

formę prowadzącą do zawarcia umowy w sprawie realizacji danego zamówienia, kreowane 

jest  p

rzez  obowiązujące  przepisy  prawa  dla  tej  dyscypliny  i  zobowiązuje  tymi  przepisami 

wszystkich  ucz

estników  tego  systemu.  Zamawiających  zobowiązany  jest  do  poszanowania 

obowiązujących regulacji prawnych w prowadzonej procedurze o zamówienie publiczne oraz 

realizacji nałożonych na niego obowiązków ustawowych wynikających z zasad prowadzenia 

postępowania o udzielnie zamówienia publicznego. 


Izba wskazuje, 

że zgodnie z art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Izba uwzględnia odwołanie  

w  całości  lub  w  części,  jeżeli  stwierdzi  naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ   

lub  mo

że  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  konkursu   

lub  systemu  kwalifikowania  wykonawc

ów.  Zgodnie  z  art.  557  ustawy  w  wyroku  oraz   

w  postanowieniu  kończącym  postępowanie  odwoławcze  Izba  rozstrzyga  o  kosztach 

postępowania odwoławczego. W rozpoznawanie sprawie odwołanie okazało się niezasadne 

z przyczyn wskazanych przez I

zbę w uzasadnieniu wyroku. 

kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557, art. 574  ustawy 

z 11 wr

ześnia 2019 r. Prawo zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 2 lit. a, 

b  ora

z  §  8  ust.  2  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  

w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  z  2020  r.  poz.  2437), 

stosownie do wyn

iku postępowania. 

Wobec powy

ższego orzeczono jak w sentencji wyroku. 

Prze

wodniczący:   ..………………………………