KIO 171/23 WYROK lutego 2023 roku

Stan prawny na dzień: 20.02.2023

Sygn. akt: KIO 171/23 

WYROK 

z 2 lutego 2023 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: Ernest Klauziński 

Aleksandra Kot 

Piotr Kozłowski 

Protokolant: 

Piotr Cegłowski 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  31  stycznia  2023 

roku  w  Warszawie  odwołania  wniesionego  

do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  19  stycznia  2023  r.  przez  odwołującego:  Budimex 

S.A. 

z  siedzibą  w  Warszawie  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Skarb 

Państwa  -  Generalną  Dyrekcję  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  z  siedzibą  w  Warszawie 

reprezentowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie 

siedzibą  

w Krakowie  

przy udziale:  

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  Polimex 

Infrastruktura  s

p.  z  o.o. z  siedzibą  w  Warszawie,  Polimex Mostostal  S.A.  z  siedzibą  

w  Warszawie,  Polbud

–Pomorze  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Łącku,  Mosty  Łódź  S.A.  

z  siedzibą  w  Łodzi  zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  

po stronie zamawiającego 


orzeka: 

Uwzględnia zarzut nr 1 odwołania i nakazuje zamawiającemu: 

Unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu, 

Wykluczenie z  postępowania  wykonawców  wspólnie ubiegających  się o  udzielenie 

zamówienia:  Polimex  Infrastruktura  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  Polimex 

Mostostal  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie,  Polbud–Pomorze  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w Łącku, Mosty Łódź S.A. z siedzibą w Łodzi

oraz odrzucenie ich oferty, 

Powtórzenie czynności badania i oceny ofert w postępowaniu. 

W pozostałym zakresie oddala odwołanie. 

Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia:  Polimex  Infrastruktura  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  Polimex 

Mostostal S.A. z siedzibą w Warszawie, Polbud–Pomorze sp. z o.o. z siedzibą w Łącku, 

Mosty Łódź S.A. z siedzibą w Łodzi i:  

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez  odwołującego  

tytułu wpisu od odwołania, 

zasądza  od  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia: 

Polimex  Infrastruktura  sp.  z  o.o.  z 

siedzibą  w  Warszawie,  Polimex  Mostostal  S.A.  

z  siedzibą  w  Warszawie,  Polbud–Pomorze  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Łącku,  Mosty  

Łódź  S.A.  z  siedzibą  w  Łodzi  na  rzecz  odwołującego  Budimex  S.A.  z  siedzibą  

w  Warszawie 

kwotę  20  000  zł  00  gr  (słownie  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero 

groszy)  

z  tytułu  zwrotu  kosztów  postępowania  odwoławczego  poniesionych  przez 

odwołującego. 


Stosownie  do  art.  579  i 

580  ustawy  z  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  publicznych  

(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia 

jego doręczenia 

przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu 

Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: ………............…………………..…………… 

………............…………………..…………… 

………............…………………..…………… 


Sygn. akt: KIO 171/23 

U z a s a d n i e n i e 

Skarb  Państwa  -  Generalną  Dyrekcję  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  z  siedzibą  w  Warszawie 

reprezentowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie  

z  siedzibą  w  Krakowie  (dalej:  Zamawiający)  prowadzi  na  podstawie  przepisów  ustawy  

11 września 2019 r. — Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710, dalej: 

Pzp) 

postępowanie  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  pn.:  „Kontynuacja  projektowania  

i  budowa 

obwodnicy  Zabierzowa  w  ciągu  drogi  krajowej  nr  79”,  numer:  O.KR.D-

3.2410.1.2022, zwane dalej 

postępowaniem. 

Ogłoszenie  w  sprawie  zamówienia  publicznego  zostało  opublikowane  3  czerwca  2022  r.  

Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem: 2022/S 107-294886. 

19 stycznia 2023 r.  wykonawca Budimex S.A. 

z siedzibą w Warszawie (dalej: Odwołujący), 

wni

ósł  odwołanie,  w  którym  zaskarżył  niezgodne  z  przepisami  ustawy  czynności  i 

zaniechania Z

amawiającego w postępowaniu i zarzucił mu naruszenie: 

1.  art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) Pzp w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8 oraz 10 Pzp przez 

zaniechanie  wykluczenia  z  p

ostępowania  i  odrzucenia  oferty  wykonawców 

wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  Polimex  Infrastruktura  

sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  Polimex  Mostostal  S.A.  z  siedzibą  

w  Warszawie,  Polbud

–Pomorze  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Łącku,  Mosty  Łódź 

S.A.  z  siedzibą  w  Łodzi  (dalej:  Konsorcjum  Polimex  lub  Przystępujący),  

a  w  konsekwencji  wybór  oferty  tego  wykonawcy,  mimo  że  zaistniały  wobec 

niego 

przesłanki  wykluczenia  z  art.  109  ust.  1  pkt  8  oraz  pkt  10  Pzp  - 

Konsorcjum  Polimex,  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego 

niedbalstwa,  a  przynajmniej  lekkomyślności  lub  niedbalstwa,  przedstawiło 

Zamawiającemu  informacje  wprowadzające  w  błąd  oraz  zataiło  informacje 

dotyczące  naliczenia  spółce  Polimex  Mostostal  kar  umownych  na  inwestycji 

dotyczącej  Budowy  Bloku  Gazowo-Parowego  dla  Elektrociepłowni  Żerań, 

mające wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego;  

2.  art.  16  Pzp  przez  przeprowadzenie  p

ostępowania w sposób niezapewniający 

zachowania  uczciwej  konkurencji,  równego  traktowania  wykonawców, 

proporcjonalności i przejrzystości postępowania. 


Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru oferty Przystępującego;  

powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert  wykonawców  biorących  udział  

w p

ostępowaniu;  

3.  wykluczenia 

Przystępującego  z  postępowania,  a  w  konsekwencji  odrzucenia 

jego oferty. 

W uzasadnieniu 

zarzutów odwołania Odwołujący wskazał m. in.: 

Rozdziale 10: „Podmiotowe środki dowodowe” Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: 

SWZ),  w  ust.  10.6  lit.  f  Zamawiający  określił,  że  w  celu  potwierdzenia  braku  podstaw 

wykluczenia  z  udziału  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  wykonawca  składa:  (…) 

oświadczenie  Wykonawcy  o  aktualności  informacji  zawartych  w  oświadczeniu,  o  którym 

mowa  w art.  125  ust.  1  Pzp

, w zakresie podstaw wykluczenia z postępowania wskazanych 

przez Zamawiającego, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 5-10 Pzp. 

Powyższe  oznaczało,  że  Zamawiający  w  ramach  postępowania  zdecydował  się  na 

weryfikację  m.in.  przesłanek  wynikających  z  art.  109  ust.  1  pkt  7,  8  oraz  10  Pzp,  mające 

znaczenie  

dla przedmiotowej sprawy.  

Spośród  czterech  wykonawców  działających  w  ramach  Konsorcjum  Polimex,  dwóch,  

tj.  Polbud 

–  Pomorze  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Pakości  oraz  Mosty  Łódź  S.A.  z  siedzibą  w 

Łodzi,  w  treści  złożonego  formularza  Jednolitego  Europejskiego  Dokumentu  Zamówienia 

(dalej: 

JEDZ)  w  odniesieniu  do  pytania  znajdującego  się  w  części  III:  „Podstawy 

wykluczenia”,  lit.  C:  „Podstawy  związane  z  niewypłacalnością,  konfliktem  interesów  lub 

wykroczeniami  zawodowymi”,  dotyczącego  rozwiązania  umowy  przed  czasem, 

odszkodowania  lub  innych  porównywalnych  sankcji,  tj.  „Czy  wykonawca  znajdował  się  w 

sytuacji,  w  k

tórej  wcześniejsza  umowa  w  sprawie  zamówienia  publicznego,  wcześniejsza 

umowa  z  podmiotem  zamawiającym  lub  wcześniejsza  umowa  w  sprawie  koncesji  została 

rozwiązana  przed  czasem,  lub  w  której  nałożone  zostało  odszkodowanie  bądź  inne 

porównywalne 

sankcje  

związku  z  tą  wcześniejszą  umową?”  udzieliło  odpowiedzi  pozytywnej  podając 

jednocześnie,  że  w  ramach  obu  organizacji  nie  przedsięwzięto  środków  w  celu  wykazania 

rzetelności  (samooczyszczenie).  Pozostali  dwaj  konsorcjanci  zaznaczyli  odpowiedź  „nie”, 

przy 

czym  


w  przypadku 

spółki  Polimex  Mostostal  zdaniem  Odwołującego  była  to  odpowiedź 

nieprawdziwa. 

29  listopada  2022  r.  działając  na  podstawie  art.  126  ust.  1  Pzp  Zamawiający  wezwał 

Konsorcjum  Polimex  do  złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych,  również  tych 

pot

wierdzających  brak  występowania  względem  wykonawcy  podstaw  do  wykluczenia.  

W  odpowiedzi  na  to  wezwanie,  9  grudnia  2022  r. 

Przystępujący  przekazał  komplet 

dokumentów, wśród których znalazły się również następujące:  

1.  zmodyfikowany  formularz  JEDZ  dla  wykonawcy  Mosty 

Łódź,  w  którym  wykonawca 

wykreślił  dotychczasową  treść  w  zakresie  pytania  o  rozwiązanie  umowy  przed 

czasem, odszkodowania lub i

nne porównywalne sankcje, zastępując dotychczasowy 

opis  dwóch  przypadków  odstąpień  od  umowy  oświadczeniem  i  wyjaśnieniami, 

uzupełnionymi przez załącznik do formularza JEDZ,  

załącznik do JEDZ dla wykonawcy Mosty Łódź,  

oświadczenia o aktualności danych dla wszystkich partnerów Konsorcjum Polimex. 

W

ykonawca  Polimex  Mostostal  w  sposób  świadomy  i  celowy  nie  uwzględnił  w  ramach 

oświadczenia  zawartego  w  treści  formularza  JEDZ  przypadku  naliczenia  kar  umownych  

na kontrakcie „Budowa Bloku Gazowo-Parowego dla Elektrociepłowni Żerań” (dalej: Budowa 

Bloku  Żerań),  o  którym  informował  w  treści,  dostępnego  również  w  sieci  Internet, 

„Śródrocznego  skróconego  skonsolidowanego  sprawozdania  finansowego  za  okres  

3  miesięcy  zakończonego  dnia  31  marca  2022  r.”  przygotowanego  dla  Grupy  kapitałowej 

Polimex  Mostostal.  Na  stronie 

13  sprawozdania  znalazła  się  m.  in.  informacja  dotycząca 

realizacji inwestycji dotyczącej Elektrociepłowni Żerań: „20 stycznia 2022 roku Zamawiający 

poinformował  Wykonawcę  o  przysługującym  mu  roszczeniu  o karę  umowną  z  tytułu  zwłoki 

Konsorcjum 

za (i) niedotrzymanie Kamienia Milowego nr 22 (KM nr 22) i o 9ii) karę umowną  

z tytułu zwłoki Konsorcjum za niedotrzymanie terminu przejęcia Bloku do eksploatacji (PAC) 

co  rozpoczęło  pomiędzy  stronami  proces  negocjacji,  w  trakcie  których  Strony  wymieniały 

korespondencję oraz odbywały spotkania wyjaśniające. 

14 kwietnia 2022 r. Zamawiający przesłał Wykonawcy noty obciążeniowe obejmujące wyżej 

wskazane  kary  umowne.  W  ocenie  Spółki  Polimex  Mostostal  S.A.  kara  umowna  obciąża  

ją odpowiedzialnością w  zakresie  kwoty  nie większej  niż  3,6  mln  zł  tytułem  niedotrzymania 

terminu  realizacji  KM  nr  22,  natomiast  w  pozostałym  zakresie  odpowiedzialność  obciąża 

pozostałych uczestników Konsorcjum tj. spółki z grupy Mitsubishi Power”. 

W  ocenie  Odwołującego  wobec  Konsorcjum  Polimex  spełnione  zostały  przesłanki  art.  109  

ust.  1  pkt  8  Pzp,  a  co  najmniej  art.  109  ust.  1  pkt  10  Pzp. 

Przystępujący  podlegał  na  tej 

podstawie  wykluczeniu  z  p

ostępowania,  a  jego  oferta  powinna  zostać  odrzucona. 

Zamawiający został bezsprzecznie wprowadzony w błąd co do sytuacji Konsorcjum Polimex, 


ponieważ  nie  otrzymał  informacji  umożliwiających  mu  dokonanie  samodzielnej  oceny 

okoliczności  towarzyszących  wskazanemu  przypadkowi.  W  konsekwencji  działań 

Przystępującego Zamawiający (niesłusznie i niezgodnie z przepisami Pzp) wybrał ofertę tego 

wykonawcy jako najkorzystniejszą. 

Polimex Mostostal nie uwzględnił w ramach swojego oświadczenia zawartego w formularzu 

JEDZ 

faktu  naliczenia  kar  umownych  z  tytułu  niedotrzymania  Kamienia  Milowego  nr  22  

i  z  tytułu  zwłoki  za  niedotrzymanie  terminu  przejęcia  Bloku  do  eksploatacji.  Jednocześnie 

treść pytania zawarta w formularzu JEDZ była jasna i odnosiła się do obiektywnie określonej 

okoliczności  polegającej  na  stwierdzeniu  znajdowania  się  przez  wykonawcę  w  sytuacji,  

w  której  nałożone  zostało  odszkodowanie  bądź  inne  porównywalne  sankcje  w  związku  

z  wcześniejszą  umową.  Stąd  też  Odwołujący  nie  badał  nawet  dalszych  okoliczności 

tow

arzyszących  przypadkowi  Budowy  Bloku  Żerań,  takich  jak  wymieniony  w  treści 

sprawozdania finansowego toczący się proces negocjacji między wykonawcą a inwestorem, 

czy  plany  dotyczące  złożenia  wniosku  do  Sądu  Polubownego  przy  Prokuratorii  Generalnej 

RP  o  przeprowadzenie  mediacji.  Pozostawanie  w  sporze  z  inwestorem  nie  elimin

owało 

bowiem  konieczności  dopełnienia  obowiązków  informacyjnych  względem  Zamawiającego, 

mo

gło  mieć  jedynie  wpływ  na  ocenę  danego  przypadku  z  punktu  widzenia  spełniania 

przesłanek wykluczenia. 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  z  27  stycznia  2023  r.  uwzględnił  zarzut  nr  1 

odwołania  i  wniósł  o  oddalenie  zarzutu  nr  2.  W  uzasadnieniu  swojego  stanowiska 

Zamawiający wskazał m. in.: 

Zamawiający powziął wiedzę w zakresie naruszeń wskazanych w zarzucie nr 1 z odwołania. 

W  trakcie  badania  i  oceny  ofert  nie  dokonano  weryfikacji  wskazanych  w  odwołaniu 

okoliczności,  gdyż  Zamawiający  opierał  się  wyłącznie  na  oświadczeniu  Przystępującego 

zawartym w dokumencie J

EDZ złożonym wraz z ofertą. 

W

ywodzony przez Odwołującego zarzut naruszenia art. 16 Pzp nie znajdował uzasadnienia  

w  stanie  faktycznym  i  prawnym  sprawy.  Postępowanie  prowadzone  było  w  sposób 

zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji,  równego  traktowania  wykonawców, 

proporcjonalności  i  przejrzystości  postępowania.  Sam  Odwołujący  w  treści  odwołania 

podkreślił,  że  „Zamawiający  został  bezsprzecznie  wprowadzony  w  błąd  co  do  sytuacji 

Konsorcjum  Polimex,  ponieważ  nie  otrzymał  informacji  umożliwiających  mu  dokonanie 

samodzielnej  oceny  okoliczności  towarzyszących  wskazanemu  przypadkowi.  W 

konsekwencji dokonania przez Konsorcjum Polimex tej czynności, Zamawiający (niesłusznie 

niezgodnie  


z przepisami Pzp

) wybrał ofertę tego wykonawcy jako najkorzystniejszą”. 

Przystępujący  w  piśmie  procesowym  z  31  stycznia  2023  r.  wniósł  sprzeciw  wobec 

uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutu nr 1 odwołania. W konsekwencji Przystępujący 

wniósł o oddalenie odwołania w całości. W uzasadnieniu swojego stanowiska Przystępujący 

wsk

azał m. in.: 

W  toku  p

ostępowania,  wbrew  twierdzeniom  Odwołującego,  nie  doszło  do  wprowadzenia  

w  błąd  Zamawiającego  przez  Przystępującego.  Informacje,  niezbędne  do  oceny  spełnienia 

podstaw wykluczenia, zostały przedstawione zgodnie z prawdą, a  złożone Zamawiającemu 

dokumenty  pozwalały  ocenić  czy  względem  Przystępującego  mogła  spełnić  się  przesłanka 

wykluczenia,  o  której  mowa  w  art.  109  ust.  1  pkt  7  Pzp.  Przystępujący  uznał  za  wadliwe 

stanowisko  Odwołującego,  zgodnie  z  którym  Zamawiający  miał  pozostawać  w  błędzie  

co  do  okoliczności  związanych  z  naliczeniem  kary  umownej  w  ramach  Kontraktu  Żerań. 

Całość  swojej  argumentacji  Odwołujący  oparł  na  okoliczności  wypełnienia  przez  Polimex 

Mostostal oświadczenia JEDZ, w którym brak było wzmianki o karze umownej naliczonej na 

Kontrakcie  Żerań.  Powyższa  okoliczność  miała  rzekomo  skutkować  brakiem  wiedzy 

Zamawiającego  

o historii kontraktowej Polimex Mostostal, a w konsekwencji, jak twierdzi

ł Odwołujący, miała 

doprowadzić  do  wprowadzenia  Zamawiającego  w  błąd.  Stanowisko  Odwołującego  było 

jednak nieprawidłowe. Zamawiający nie został wprowadzony w błąd przez Przystępującego, 

jako  

że  Przystępujący  samodzielnie  złożył  Zamawiającemu  sprawozdanie  finansowe,  w  którym 

zawarta została informacja o naliczonej karze umownej. Dokument ten został złożony wraz  

z podmiotowymi środkami dowodowymi. W treści sprawozdania finansowego, który złożony 

został Zamawiającemu zawarta została kompleksowa informacja na temat Kontraktu Żerań,  

w tym ta odnosząca się wprost do naliczenia kary umownej. Dlatego nie doszło i nie mogło 

dojść  do  wprowadzenia  Zamawiającego  w  błąd,  ani  do  przedstawienia  informacji 

wprowadzających 

błąd 

(chociażby 

potencjalnie). 

Przystępujący 

przedstawił 

Zamawiającemu  w  toku  postępowania  informację,  z  której  wprost  wynikała  okoliczność 

naliczenia  spółce  Polimex  Mostostal  kary  umownej  w  ramach  Kontraktu  Żerań.  Zarzut 

naruszenia 

art. 

ust. 1 pkt 8 i 10 Pzp nie ziścił się. 

D

ysponując  dokumentami  złożonymi  przez  Przystępującego,  w  tym  dokumentem  JEDZ 

Polimex  Mostosta

l  oraz  sprawozdaniem  finansowym  Zamawiający  był  w  stanie  stwierdzić,  

że  w  ramach  Kontraktu  Żerań  (którego  stroną  był  Polimex  Mostostal)  doszło  do  naliczenia 


kary  umownej.  Przystępujący  nie  przemilczał  faktu  naliczenia  kary  umownej  Polimex 

Mostostal. 

ostrożności  Przystępujący  wskazał,  że  co  najwyżej  Zamawiający  mógłby,  zestawiając  

ze  sobą  dokument  JEDZ  oraz  treść  sprawozdania  finansowego  za  2021  r.,  uznać,  że 

pomiędzy  przedstawionymi  tam  informacjami  zachodziła  sprzeczność.  W  opinii 

Przystępującego tej sprzeczności nie było (taka sytuacja zaistniałaby, gdyby w treści JEDZ 

znalazła  się  wprost  informacja,  że  w  ramach  Kontraktu  Żerań  nie  naliczono  żadnej  kary 

umownej). Nawet jeśli Zamawiający doszedłby do wniosku, że takowa zaistniała, to właściwą 

byłaby procedura wyjaśniająca, a nie wykluczenie z postępowania. 

Przystępujący wskazał też, że nie doszło też do wypełnienia przesłanek z art. 109 ust. 1 pkt 

7 Pzp - 

sam fakt naliczenia kar umownych nie oznaczał automatycznie zaistnienia podstawy  

do  wykluczenia.  W  art. 

109  ust.  1  pkt  7  Pzp  przewidziane  zostały  następujące  przesłanki 

wykluczenia wykonawcy z postępowania, tj.:  

a) 

wykonawca z przyczyn leżących po jego stronie;  

b)  w znacznym stopniu lub zakresie:  

i. 

nie wykonał lub (alternatywa łączna),  

ii. 

nienależycie wykonał albo (alternatywa rozłączna),  

iii. 

długotrwale nienależycie wykonywał,  

c) 

istotnego  zobowiązania  wynikającego  z  wcześniejszej  umowy  w  sprawie 

zamówienia publicznego lub umowy koncesji;  

d) 

co doprowadziło do:  

a) 

wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy,  

b)  odszkodowania,  

c) 

wykonania zastępczego lub  

d) 

realizacji uprawnień z tytułu rękojmi za wady.  

Dopiero  kumulatywne  (jednoczesne)  spełnienie się  ww.  przesłanek  wskazanych  w  lit.  (a)  – 

(d) uprawnia

łoby Zamawiającego do zastosowania art. 109 ust. 1 pkt 7 Pzp.  

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  Izba,  uwzględniając  dokumentację  przedmiotowego 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  w  tym  w  szczególności  

treść  SWZ,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska  stron  

i  Przystępującego  zawarte  w  odwołaniu,  odpowiedzi  na  odwołanie  i  piśmie 

procesowym, 

a także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła 


i zważyła, co następuje.  

Izba  oddaliła  wniosek  Przystępującego  o  odrzucenie  odwołania.  W  toku  rozprawy 

Przystępujący wniósł o odrzucenie odwołania jako spóźnionego. Co istotne wniosek ten był 

bezpośrednią  reakcją  Przystępującego  na  argumentację  procesową  zaprezentowaną  przez 

Odwołującego.  Przystępujący  w  uzasadnieniu  wniosku  wskazał,  że  przyjmując  za 

prawidłowe  stanowisko  Odwołującego,  co  do  sposobu  oceny  oświadczeń  JEDZ  na  etapie 

przed  złożeniem  dokumentów  podmiotowych  (w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

Zamawiającego  

w procedurze 

odwróconej), należałoby uznać, że termin do wniesienia odwołania przeciwko 

Przystępującemu  należało  liczyć  od  momentu  pierwszego  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  

w postępowaniu. 

W  ocenie Izby  stanowisko Przystępującego  było niezasadne.  Odwołujący  wniósł  odwołanie  

z  zachowaniem  terminu  do  jego  wniesienia

.  Niewątpliwym  jest,  że  Zamawiający  dokonał 

oceny  spełnienia  przez  Przystępującego  warunków  podmiotowych  nastąpiło  dopiero  po 

wykluczeniu z postępowania konsorcjum wykonawców, którego liderem była spółka Strabag 

sp. 

o.o.  

z  siedzibą  w  Pruszkowie.  Co  za  tym  idzie  termin  do  wniesienia  odwołania  przeciwko 

wyborowi oferty Przystępującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu należało liczyć od 

tego  wyboru,  a  argumentacja  podniesiona  przez  Odwołującego  nie  stała  w  sprzeczności  z 

tym ustaleniem. 

Z tego względu Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych 

skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp. 

Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 

1  Pzp

,  tj.  istnienie  po  stronie  odwołującego  interesu  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz 

możliwości  poniesienia  przez  niego  szkody  w  wyniku  kwestionowanych  czynności 

zamawiającego. 

Mając  na  uwadze  powyższe  Izba  merytorycznie  rozpoznała  złożone  odwołanie,  uznając,  

że nie zasługuje ono na uwzględnienie. 

Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:  

1.  dokumentacji 

postępowania,  ze  szczególnym  uwzględnieniem  SWZ  wraz  

z załącznikami, 


2.  oferty 

Przystępującego  ze  szczególnym  uwzględnieniem  oświadczeń  JEDZ  spółki 

Polimex Mostostal, 

dokumentów  złożonych  przez  Odwołującego  i  Przystępującego  w  charakterze 

dowodów  załączonych  do  pism  procesowych  oraz  złożonych  w  toku  posiedzenia 

niejawnego z udziałem stron. 

Izba  pominęła  złożony  w  toku  posiedzenia  niejawnego  z  udziałem  stron  przez 

Przystępującego  dowód  w  postaci  tabeli  sporządzonej  w  języku  angielskim  na  okoliczność 

wykazania,  

że  odpowiedzialność  za  rozruch  spoczywała  na  jednej  ze  spółek  należących  do  grupy 

Mitsubishi. 

Zgodnie  z  art.  506  ust.  1  Pzp  postępowanie  odwoławcze  jest  prowadzone  w 

języku  polskim.  Z  kolei  w  myśl  art.  506  ust.  2  zdanie  pierwsze  wszystkie  dokumenty 

przedstawia  

się  w  języku  polskim,  a  jeżeli  zostały  sporządzone  w  języku  obcym,  strona  oraz  uczestnik 

postępowania  odwoławczego,  który  się  na  nie  powołuje,  przedstawia  ich  tłumaczenie  na 

język  polski.  Tym  samym  dokument  w  języku  obcym  złożony  jako  dowód  bez  jego 

tłumaczenia  

na język polski nie mógł być przez Izbę wzięty pod uwagę. 

Izba ustaliła, co następuje: 

Zgodnie z punktem 10.6 SWZ: 

„W celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia z udziału  

w postępowaniu o udzielenie zamówienia Wykonawca składa: (...) 

f) 

oświadczenie  Wykonawcy  o  aktualności  informacji  zawartych  w  oświadczeniu,  

o  którym  mowa  w  art.  125  ust.  1  ustawy  Pzp,  w  zakresie  podstaw  wykluczenia  

z postępowania wskazanych przez Zamawiającego, o których mowa w (...): 

• 

art. 109 ust. 1 pkt 5-10 ustawy Pzp

”. 

Między stronami nie było sporu co do faktu, że Przystępujący złożył najpierw razem z ofertą 

oświadczenie  JEDZ  spółki  Polimex  Mostostal,  w  treści  którego  Polimex  Mostostal 

odpowiedział  „nie”  na  pytanie:  „Czy  wykonawca  znajdował  się  w  sytuacji,  w  której 

wcze

śniejsza  umowa  w  sprawie  zamówienia  publicznego,  wcześniejsza  umowa  z 

podmiotem zamawiającym lub wcześniejsza umowa w sprawie koncesji została rozwiązana 

przed  czasem,  lub 

w  której  nałożone  zostało  odszkodowanie  bądź  inne  porównywalne 


sankcje  

związku z tą wcześniejszą umową?”. 

29 listopada 2022 r. Zamawiający skierował do Przystępującego następujące wezwanie: 

„Działając na podstawie art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień 

publicznych (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.), zwan

ej dalej „ustawą Pzp” oraz pkt 10.4. 

Instrukcji dla Wykonawców (IDW) Tomu I SWZ, Zamawiający wzywa do złożenia: (…) 

podmiotowych środków dowodowych potwierdzających brak podstaw do wykluczenia 

Wykonawcy, o których mowa w 9.1 i 9.2. IDW, tj.: (…) 

oświadczenie  Wykonawcy  o  aktualności  informacji  zawartych  w  oświadczeniu,  

o  którym  mowa  w  art.  125  ust.  1  ustawy  Pzp,  w  zakresie  podstaw  wykluczenia  

z postępowania wskazanych przez Zamawiającego, o których mowa w: (…) 

•  art. 109 ust. 1 pkt 5-10 ustawy Pzp”. 

W  odpowiedzi 

Przystępujący  złożył  oczekiwane  przez  Zamawiającego  dokumenty,  w  tym 

oświadczenie  z  7  grudnia  2022  r.  spółki  Polimex  Mostostal  o  aktualności  oświadczenia 

JEDZ. 

Tym  samym 

–  co  również  przyznał  Przystępujący  –  w  toku  postępowania  konsekwentnie 

twierdził  on,  że  wobec  jego  konsorcjanta,  tj.  spółki  Polimex  Mostostal  nie  zaistniały 

przesłanki  do  wykluczenia  wykonawcy  na  podstawie  art.  109  ust.  1  pkt  7  Pzp,  zgodnie  z 

którym  

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  zamawiający  może  wykluczyć  wykonawcę  który,  

z  przyczyn  leżących  po  jego  stronie,  w  znacznym  stopniu  lub  zakresie  nie  wykonał  

lub  nienależycie  wykonał  albo  długotrwale  nienależycie  wykonywał  istotne  zobowiązanie 

wynikające z wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego lub umowy koncesji, 

co doprowadziło do  wypowiedzenia lub  odstąpienia od  umowy, odszkodowania,  wykonania 

zastępczego lub realizacji uprawnień z tytułu rękojmi za wady. 

W  złożonym  przez  Odwołującego  jako  dowód  do  odwołania  "Śródrocznym  skróconym 

skonsolidowanym  sprawozda

niem  finansowym  za  okres  3  miesięcy  zakończony  dnia  

31  marca  2022"  Grupy  Kapitałowej  Polimex  Mostostal  na  stronie  13  zawarta  została 

następująca informacja: 

„Na kontrakcie Żerań w dniu 6 grudnia 2021 roku Blok został przejęty do eksploatacji przez 

Zamawia

jącego  oraz  w  tym  samym  dniu  został  podpisany  Aneks  nr  9  do  Kontraktu, 

regulujący sposób i terminy wykonania zobowiązań Wykonawcy pozostających do realizacji 

po  dacie  podpisania PAC.  Jednocześnie  Strony zadeklarowały,  że  w terminie do  31  marca 


2022  roku  pr

zeprowadzą  w  dobrej  wierze  negocjacje  w  zakresie  sporu  o  poziom 

odpowiedzialności  Wykonawcy  za  przekroczenie  ustalonego  Aneksem  nr  7  terminu 

podpisania Protokołu Przejęcia Bloku do Eksploatacji i do tego terminu powstrzymają się od 

egzekwowania jakichkolwi

ek roszczeń. 

W dniu 20 stycznia 2022 roku Zamawiający poinformował Wykonawcę o przysługującym mu 

roszczeniu  o  karę  umowną  z  tytułu  zwłoki  Konsorcjum  za  (i)  niedotrzymanie  Kamienia 

Milowego nr 22 (KM nr 22) i o (ii) karę umowną z tytułu zwłoki Konsorcjum za niedotrzymanie 

terminu  przejęcia  Bloku  do  eksploatacji  (PAC)  co  rozpoczęło  pomiędzy  Stronami  proces 

negocjacji,  w  trakcie  których  Strony  wymieniały  korespondencję  oraz  odbywały  spotkania 

wyjaśniające. 

W  dniu  14  kwietnia  2022  roku  Zamawiający  przesłał  Wykonawcy  noty  obciążeniowe 

obejmujące  wyżej  wskazane  kary  umowne.  W  ocenie  Spółki  Polimex  Mostostal  S.A.  kara 

umowna obciąża ją odpowiedzialnością w zakresie kwoty nie większej niż 3,6 mln zł tytułem 

niedotrzymania  terminu  realizacji  KM  nr  22,  natomiast  w  poz

ostałym  zakresie 

odpowiedzialność obciąża pozostałych uczestników Konsorcjum tj. spółki z grupy Mitsubishi 

Power. 

Z uwagi  na  występujące  w  ocenie Konsorcjum  przesłanki  do miarkowania kar,  Konsorcjum 

wystąpi  do  Sądu  Polubownego  przy  Prokuratorii  Generalnej  RP  z  wnioskiem  

o  przeprowadzenie  mediacji,  co  powinno  zbliżyć  strony  do  wynegocjowania  kompromisu  

i zawarcia ugody przed Sądem Polubownym przy Prokuratorii Generalnej RP”. 

Potwierdziło  się  twierdzenie  Przystępującego,  że  Zamawiający  wraz  z  dokumentami 

p

rzekazanymi mu przez Przystępującego w odpowiedzi na wezwanie z 29 listopada 2022 r. 

(na podst. art. 126 ust. 1 Pzp) otrzymał m. in. „Sprawozdanie finansowe za rok zakończony 

dnia 31 grudnia 2021 roku wraz ze sprawozdaniem z badania biegłego  rewidenta” Polimex 

Mostostal S.A., w którym znajdowała się następująca informacja: 

„Na kontrakcie Żerań w dniu 6 grudnia 2021 roku Blok został przejęty do eksploatacji przez 

Zamawiającego  oraz  w  tym  samym  dniu  został  podpisany  Aneks  nr  9  do  Kontraktu, 

regu

lujący sposób i terminy wykonania zobowiązań Wykonawcy pozostających do realizacji 

po  dacie  podpisania PAC.  Jednocześnie  Strony zadeklarowały,  że  w terminie do  31  marca 

2022  roku  przeprowadzą  w  dobrej  wierze  negocjacje  w  zakresie  sporu  o  poziom 

odpowiedzia

lności  Wykonawcy  za  przekroczenie  ustalonego  Aneksem  nr  7  terminu 

podpisania Protokołu Przejęcia Bloku do Eksploatacji i do tego terminu powstrzymają się od 

egzekwowania jakichkolwiek roszczeń. 

W dniu 20 stycznia 2022 roku Zamawiający poinformował Wykonawcę o przysługującym mu 

roszczeniu  o  karę  umowną  z  tytułu  zwłoki  Konsorcjum  za  (i)  niedotrzymanie  Kamienia 

Milowego nr 22 (KM nr 22) i o (ii) karę umowną z tytułu zwłoki Konsorcjum za niedotrzymanie 


terminu  przejęcia  Bloku  do  eksploatacji  (PAC)  co  rozpoczęło  pomiędzy  Stronami  proces 

negocjacji,  w  trakcie  których  Strony  wymieniały  korespondencję  oraz  odbywały  spotkania 

wyjaśniające. 

W  dniu  14  kwietnia  2022  roku  Zamawiający  przesłał  Wykonawcy  noty  obciążeniowe 

obejmujące  wyżej  wskazane  kary  umowne.  W  ocenie  Spółki  Polimex  Mostostal  S.A.  kara 

umowna obciąża ją odpowiedzialnością w zakresie kwoty nie większej niż 3,6 mln zł tytułem 

niedotrzymania  terminu  realizacji  KM  nr  22,  natomiast  w  pozostałym  zakresie 

odpowiedzialność obciąża pozostałych uczestników Konsorcjum tj. spółki z grupy Mitsubishi 

Power. 

Z uwagi  na  występujące  w  ocenie Konsorcjum  przesłanki  do miarkowania kar,  Konsorcjum 

wystąpi  do  Sądu  Polubownego  przy  Prokuratorii  Generalnej  RP  z  wnioskiem  

o  przeprowadzenie  mediacji,  co  powinno  zbliżyć  strony  do  wynegocjowania  kompromisu  

i zawarcia ugody przed Sądem Polubownym przy Prokuratorii Generalnej RP”. 

Biorąc  pod  uwagę  ustalony  i  opisany  wyżej  stan  faktyczny  Izba  uznała,  że  Przystępujący 

wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  przez  podanie  mu  nieprawdziwej  informacji  polegającej 

na:  

1.  udzieleniu 

przeczącej  odpowiedzi  na  pytanie  „Czy  wykonawca  znajdował  się  

w  sytuacji,  w  której  wcześniejsza  umowa  w  sprawie  zamówienia  publicznego, 

wcześniejsza  umowa  z  podmiotem  zamawiającym  lub  wcześniejsza  umowa  w 

sprawie  koncesji 

została  rozwiązana  przed  czasem,  lub  w  której  nałożone  zostało 

odszkodowanie  bądź  inne  porównywalne  sankcje  w  związku  z  tą  wcześniejszą 

umową?” w oświadczeniu JEDZ spółki Polimex Mostostal, 

2.  poinformowaniu 

Zamawiającego  o  aktualności  informacji  zawartych  w  oświadczeniu 

JEDZ Polimex Mostostal S.A. w oświadczeniu złożonym w odpowiedzi na wezwanie  

z 29 listopada 2022 r. 

W  sprawie  nie  budzi  wątpliwości,  czemu  zresztą  nie  zaprzeczył  sam  Przystępujący,  

że  na  spółkę  Polimex  Mostostal  podczas  realizacji  kontraktu  dotyczącego  budowy 

Elektrociepłowni  Żerań  zostały  nałożone  kary  umowne.  Spółka  w  treści  obu  przytoczonych 

wyżej sprawozdań przyznała się do zasadności kary w kwocie 3,6 mln zł („W ocenie Spółki 

Polimex  Mostostal  S.A.  kara  umowna  obciąża  ją  odpowiedzialnością  w  zakresie  kwoty  nie 

większej  niż  3,6  mln  zł  tytułem  niedotrzymania  terminu  realizacji  KM  nr  22”).  Kara  została 

naliczona za zwłokę w realizacji umowy. 

Informacje te powinien zatem ocenić Zamawiający pod kątem możliwości podlegania przez 

Przystępującego wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 7 Pzp.  


Biorąc  pod  uwagę  argumentację  Przystępującego  w  toku  rozprawy  podkreślić  należy,  

że  to  nie  wykonawca  jest  uprawniony  do  oceny  określonych  informacji  przez  pryzmat 

przesłanek określonych w art. 109 ust. 1 pkt 7 Pzp. Ocena taka mieści się w kompetencjach 

Zamawiającego  jako  gospodarza  postępowania.  Przystępujący  zaś  nie  był  uprawniony  

do 

zaznaczenia  odpowiedzi  „nie”  w  odpowiedzi  na  pytanie  „Czy  wykonawca  znajdował  

się  w  sytuacji,  w  której  wcześniejsza  umowa  w  sprawie  zamówienia  publicznego, 

wcześniejsza  umowa  z  podmiotem  zamawiającym  lub  wcześniejsza  umowa  w  sprawie 

koncesji  została  rozwiązana  przed  czasem,  lub  w  której  nałożone  zostało  odszkodowanie 

bądź  inne  porównywalne  sankcje  w  związku  z  tą  wcześniejszą  umową?”  w  oparciu  o 

subiektywne 

przeświadczenie,  że  naliczona  mu  kara  umowna  nie  dawałaby  podstawy  do 

wykluczenia  

go na podstawie wskazanego przepisu. 

Argumenty  podniesione  p

rzez  Przystępującego,  jak  i  dowody  złożone  na  okoliczność 

wykazania,  że  kontrakt  dotyczący  Elektrociepłowni  Żerań  został  zrealizowany  prawidłowo 

powinny  być  poddane  ocenie  przez  Zamawiającego,  o  ile  Zamawiający,  prawidłowo 

poinformowany o naliczeniu kar um

ownych spółce Polimex Mostostal dążyłby do wyjaśnienia 

związanych z tym zdarzeniem okoliczności. 

Nie ma też znaczenia w sprawie kwestia tego, czy wykonawca, na którego zostały nałożone 

kary  umowne  ma  zamiar  dążyć  do  ich  uchylenia  czy  pomniejszenia.  Na  moment  oceny 

spełniania  przez  Przystępującego  warunków  udziału  w  postępowaniu  możliwość  uchylenia 

kary  umownej  miała  charakter  przyszły  i  niepewny,  Przystępujący  nie  mógł  zatem  na  tej 

podstawie odstąpić od podania Zamawiającemu stosownych informacji. 

Fakt,  że  w  przekazanym  Zamawiającemu  „Sprawozdaniu  finansowym  za  rok  zakończony 

dnia 31 grudnia 2021 roku wraz ze sprawozdaniem z badania biegłego rewidenta” Polimex 

Mostostal S.A.

” zawarta została informacja o nałożeniu na spółkę Polimex Mostostal ww. kar 

umownych  nie 

dawała  podstawy  do  uznania,  że  Zamawiający  został  należycie 

poinformowany  o  tych  karach.  Sprawozdanie  nie  zostało  złożone  w  celu  wykazania,  że 

Przystępujący  nie  podlega  wykluczeniu  na  podstawie  art.  109  ust.  1  pkt  7  Pzp.  W  piśmie 

przewodnim Przystępujący zaliczył ten dokument do środków dowodowych potwierdzających 

spełnianie warunku udziału w postępowaniu o których mowa w 8.2. IDW (w tym przypadku 

warunku dotyczącego sytuacji ekonomicznej lub finansowej, pkt 8.2.3 IDW). 

Zamawiający  nie  miał  więc  ani  podstaw,  ani  powodów  by  w  sprawozdaniu  złożonym  przez 

Przystępującego  w  celu  wykazania  potencjału  finansowego  niezbędnego  do  realizacji 

przedmiotu  zamówienia  doszukiwać  się  informacji  dotyczących  innych  okoliczności 

związanych  z  udziałem  Przystępującego  w  postępowaniu.  Nie  można  przy  tym  pominąć,  

że  „Sprawozdanie…”  ma  76  stron  i  trudno  oczekiwać  od  Zamawiającego,  że  podda  on 

analizie tak obszerny i szczegółowy dokument w zakresie szerszym niż niezbędne minimum. 


Zamawiający mógł więc nie zauważyć w treści sprawozdania informacji o karach umownych 

dotyczących  inwestycji  dotyczącej  Elektrociepłowni  Żerań.  Przystępujący  miał  obowiązek 

zawrzeć  wszelkie  niezbędne  informacje  w  treści  oświadczenia  JEDZ.  Argumentacja 

Przystępującego  dotycząca  przekazania  Zamawiającemu  informacji  o  karach  umownych  

w  „Sprawozdaniu…”  i  o  sprzeczności  treści  JEDZ  oraz  „Sprawozdania…”  w  ocenie  Izby 

stworzona  została  wyłącznie  na  potrzeby  obrony  wykonawcy  w  toku  postępowania 

odwoławczego i służyć miała uniknięciu konsekwencji błędu Przystępującego popełnionego 

na  etapie  wypełniania  JEDZ  przez  Polimex  Mostostal.  Brak  jest  bowiem  podstaw  

do 

stwierdzenia,  że  Przystępujący  czy  Polimex  Mostostal  S.A.  działali  w  sposób  celowy. 

Zawarcie  nieprawdziwej  informacji  w  treści  JEDZ  oraz  potwierdzenie  aktualności  tego 

oświadczenia  zdaniem  Izby  było  raczej  przejawem  rażącego  niedbalstwa.  Przystępujący 

dysp

onował  informacjami  o  nałożonych  na  Polimex  Mostostal  karach  umownych.  Trudno 

przyjąć,  że  w  takiej  sytuacji  świadomie  podjąłby  on  ryzyko  wykluczenia  z  postępowania  

za  wprowadzenie  Zamawiającego  w  błąd.  Zaznaczenie  odpowiedzi  „tak”  w  odpowiedniej 

rubryce JEDZ 

i przedstawienie Zamawiającemu podstawowych okoliczności dotyczących kar 

umownych 

nie  nastręczałoby  żadnych  trudności  (o  czym  świadczy  taki  właśnie  sposób 

wypełnienia  oświadczeń  JEDZ  przez  dwóch  konsorcjantów  Przystępującego  –  Mosty  Łódź 

S.A. i Polbud-Pomorze sp. z o.o.). 

W  konsekwencji  powyższych  ustaleń  w  ocenie  Izby  działanie  Przystępującego  wypełniło 

przesłanki art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 Pzp: 

Z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może wykluczyć wykonawcę: 

który  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  wprowadził 

zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu  informacji,  że  nie  podlega  wykluczeniu, 

spełnia  warunki  udziału w  postępowaniu  lub  kryteria  selekcji,  co  mogło mieć  istotny 

wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie 

zamówienia,  lub  który  zataił  te  informacje  lub  nie  jest  w  stanie  przedstawić 

wymaganych podmiotowych środków dowodowych; 

który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje 

wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez 

zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. 

Nie  potwierdził  się  natomiast  zarzut  nr  2  odwołania.  Zarzut  ten  miał  charakter  wynikowy 

wobec  zarzutu  nr  1

,  ale  Izba  uznała,  w  szczególności  wobec  uzasadnienia  oświadczenia 

Zamawiającego  o  uwzględnieniu  zarzutu  nr  1,  że  nie  ma  podstaw  do  uznania,  że 

Zamawiający  naruszył  art.  16  Pzp,  zgodnie  z  którym  zamawiający  przygotowuje  i 

przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób: 


zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równe  traktowanie 

wykonawców; 

2)  przejrzysty; 

3)  proporcjonalny. 

Podstawą  zarzutu  nr  2  było  twierdzenie  Odwołującego  o  przyjęciu  przez  Zamawiającego 

odmiennych zasad do oceny sytuacji Konsorcjum Strabag (wykluczonego za wprowadzenie  

w  błąd  Zamawiającego  na  wcześniejszym  etapie  postępowania)  i  Konsorcjum  Polimex  

w  analogicznym  stanie  faktycznym  w  tym  samym  p

ostępowaniu.  Izba  wzięła  jednak  pod 

uwagę  fakt,  żę  Zamawiający  oświadczył,  że  Przystępujący  wprowadził  go  w  błąd,  

a o 

okolicznościach tego faktu Zamawiający dowiedział się z odwołania. Trudno w tej sytuacji 

uznać,  że  Zamawiający  złamał  zasady  wynikające  z  art.  16  Pzp.  Istotą  wprowadzenia 

zamawiającego  w  błąd  jest  podejmowanie  przez  niego  określonych,  obiektywnie  błędnych 

czynności  w  wyniku  działania  na  podstawie  nieprawdziwych  informacji  przekazanych 

zamawiającemu przez wykonawcę. Uznanie w tej sytuacji, że zamawiający naruszył art. 16 

Pzp  oznaczałoby  przyjęcie,  że  Zamawiający  ponosi  odpowiedzialność  na  zasadzie  ryzyka  

na co brak jest podstawy w ustawie Pzp.  

Z  powyższych  względów  Izba  oddaliła  zarzut  nr  2,  ale  waga  i  rozmiar  tego  zarzutu  nie 

uzasadnia

ły  jednak  dzielenia  po  połowie  kosztów  między  Przystępującym  i  Odwołującym  - 

znaczenie  zarzutu  uwzględnionego  uzasadniało  obciążenie  Przystępującego  całością 

kosztów postępowania odwoławczego. 

Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji. 

Przewodniczący: ………............…………………..…………… 

………............…………………..…………… 

………............…………………..……………