KIO 180/23 POSTANOWIENIE dnia 1 lutego 2023 roku

Stan prawny na dzień: 16.02.2023

Sygn. akt: KIO 180/23 

POSTANOWIENIE 

z dnia 1 lutego 2023 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Irmina Pawlik 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez 

udziału stron i uczestników w dniu 1 lutego 

2023 r. w Warszawie odwo

łania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 

20  stycznia  2023 

r.  przez  wykonawcę  ORDO  Poznań  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  Spółka  komandytowa  z  siedzibą  w Czerwonaku  w postępowaniu 

prowadzonym przez zamawi

ającego Gminę Duszniki 

przy  udziale  wykonawcy  Przedsiębiorstwo  Usług  Komunalnych  TRANS-KOM  Spółka 

ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Poznaniu  zgłaszającego  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

postanawia: 

1.  umarza 

postępowanie odwoławcze; 

2.  nakazuje  zwrot 

z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

odwołującego  ORDO  Poznań  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  Spółka 

komandytowa  z  siedzibą  w Czerwonaku  kwoty  13  500  zł  00  gr  (słownie:  trzynaście 

tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2 

ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie - 

w terminie  14  dni  od 

dnia jego doręczenia  -  przysługuje skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………….……… 


Sygn. akt: KIO 180/23 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  Gmina  Duszniki  (dalej  jako  „Zamawiający”)  prowadzi  postępowanie 

trybie  przetargu  nieograniczonego  pn.  „Odbiór,  transport  i  zagospodarowanie  odpadów 

komunalnych  od  właścicieli  nieruchomości  zamieszkałych  na  terenie  Gminy  Duszniki  przez 

okres  18  miesięcy”,  numer  referencyjny:  RRG.271.20.2022.  Ogłoszenie  o zamówieniu 

zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 10 stycznia 2023 r. 

pod  numerem  2023/S  007-

016925.  Do  ww.  postępowania  o udzielenie  zamówienia 

zastosowanie  znajdują  przepisy  ustawy  z dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm., d

alej „ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa 

zamówienia przekracza progi unijne, o których mowa w art. 3 ustawy Pzp.   

W  dniu  20  stycznia  2023  r.  wykonawca 

ORDO  Poznań  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  Spółka  komandytowa  z  siedzibą  w  Czerwonaku  (dalej  jako 

„Odwołujący”)  wniósł  odwołanie  wobec  treści  dokumentów  zamówienia,  zarzucając 

Zamawiającemu naruszenie art. 99 ust. 4 i art. 91 ust. 1 i 2 w zw. z art. 16 pkt 1-3 ustawy 

Pzp,  poprzez  dokonanie  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  naruszający  uczciwą 

konku

rencję i równe traktowanie wykonawców w zakresie, w jakim Zamawiający nie dokonał 

podziału  zamówienia  na  części  w  ramach  jednego  postępowania  i  zdecydował  się  na 

udzielenie  jednego  zamówienia  na  odbiór,  transport  i  zagospodarowanie  odpadów 

komunalnych  bez 

uwzględnienia  specyfiki  poszczególnych  frakcji  odpadów.

  Odwołujący 

wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  i 

nakazanie  Zamawiającemu  zmiany 

postanowień dokumentów zamówienia, poprzez dokonanie podziału zamówienia na części, z 

których  każda  obejmowałaby  odbiór,  transport  i  zagospodarowanie  innego  rodzaj 

odpadów/zakresu  zamówienia,  wedle  następującej  systematyki:  I  część  –  odpady 

zmieszane, II część – odpady segregowane - papier, szkło, tworzywa, III część - bioodpady, 

IV część – PSZOK.  

Izba 

stwierdziła  skuteczność  przystąpienia  zgłoszonego  do  postępowania 

odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  przez  wykonawcę  Przedsiębiorstwo  Usług 

Komunalnych  TRANS-

KOM  Spółka  z ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w 

Poznaniu. 

Odwołujący  w  dniu  31  stycznia  2023  r.  złożył  pismo,  w  którym  oświadczył,  iż  cofa 

odwołanie wniesione w przedmiotowej sprawie.  


Zgodnie  z art.  520 

ustawy  Pzp  Odwołujący  może  cofnąć  odwołanie  do  czasu 

zamknięcia  rozprawy  (ust.  1).  Cofnięte  odwołanie  nie  wywołuje  skutków  prawnych,  jakie 

ustawa wiąże z wniesienie odwołania do Izby (ust. 2).  

Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  Izba  uznała,  że  zachodzą  podstawy  do  umorzenia 

postępowania  odwoławczego  w  oparciu  o  art.  568  pkt  1  ustawy  Pzp,  w  myśl  którego  Izba 

umarza  postępowanie  odwoławcze,  w  formie  postanowienia,  w  przypadku  cofnięcia 

odwołania.  

O koszt

ach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i art. 575 

ustawy Pzp w zw. z  § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 

r.  poz.  2437),  nakazując  dokonanie  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  z  rachunku  Urzędu 

Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu.  

Przewodniczący:      ……………………………….………