Sygn. akt KIO 195/23
POSTANOWIENIE
z 31 stycznia 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
o rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym b
ez udziału stron w Warszawie 31 stycznia 2023 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 23 stycznia 2023 r. przez
odwołującego: Comtegra S.A. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego: Urząd Komisji Nadzoru Finansowego z siedzibą w Warszawie
postanawia:
1) umarza
postępowanie odwoławcze;
2) nakazuje zwrot z rachunku bankoweg
o Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
o
dwołującego: Comtegra S.A. z siedzibą w Warszawie kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 usta
wy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejsze postanowienie - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
d
o Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodnicz
ący: ……………................................…………………
Sygn. akt: KIO 195/23
U z a s a d n i e n i e
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego z siedzibą w Warszawie (dalej: Zamawiający) prowadzi
na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. — Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710, dalej: Pzp)
postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego
pn.:
„Odnowienie subskrypcji oprogramowania Symantec wraz ze wsparciem producenta”,
numer: DZA-DZAZZP.2610.56.2022, zwane dalej
postępowaniem.
Ogłoszenie w sprawie zamówienia publicznego 7 grudnia 2022 r. zostało opublikowane
w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem: 2022/S 236-679688.
23 stycznia 2023 r. wykonawca Comtegra S.A.
z siedzibą w Warszawie (dalej: Odwołujący),
wni
ósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne z przepisami ustawy czynności
Z
amawiającego w części 1 postępowania i zarzucił mu naruszenie następujących przepisów
Pzp:
1. art. 16 pkt 1) i 2) Pzp
w związku z art. 18 ust. 1, 2 i 3 Pzp w związku z art. 11 ust. 2
ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej: Uznk)
w zw. z naruszeniem art. 74 ust. 1 i 2 Pzp przez
błędne przyjęcie, że Zamawiający
nie
był zobowiązany do należytego badania i oceny ofert, a co za tym idzie był
uprawniony do utrzymania
dokumentów i wyjaśnień składanych w celu wykazania
spełnienia warunku udziału w postępowaniu zastrzeżonych przez wykonawcę „Comp”
jako tajemnica przedsiębiorstwa, choć wykonawca ten nie dochował podstawowych
obo
wiązków ustawowych dla wykazania, że przedmiotowe informacje faktycznie
posiadają walor tajemnicy przedsiębiorstwa, a tym samym są jawne i powinny zostać
uznane przez Zamawiającego jako podlegające udostępnieniu;
2. art. 16 pkt 1) i 2) Pzp
w związku z art. 18 ust. 1, 2 i 3 Pzp w związku z art. 11 ust. 2
Uznk w zw. z naruszeniem art. 74 ust. 1 i 2 Pzp
w zw. z naruszeniem § 4 ust. 1
Rozporządzenia1 przez błędne przyjęcie, że Zamawiający nie był zobowiązany
do należytego badania i oceny ofert, a co za tym idzie był uprawniony do utrzymania
wyjaśnień ceny z załącznikami zastrzeżonych przez wykonawcę „Comp” jako
tajemnica przedsiębiorstwa, choć wykonawca ten nie dochował podstawowych
obowiązków ustawowych dla wykazania, że przedmiotowe informacje faktycznie
posiada
ją walor tajemnicy przedsiębiorstwa, a tym samym są jawne i powinny zostać
uznane przez Zamawiającego jako podlegające udostępnieniu;
3. ewentualnie
– art. 16 pkt 1 i 2 Pzp w zw. z naruszeniem art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp
przez
zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez „Comp”, mimo, że jej treść była
niezgodna z warunkami zamówienia, z uwagi na okoliczności opisane
w uzasadnieniu odwołania, w szczególności zaś brak zaoferowania świadczenia
usługi wsparcia w języku polskim, co doprowadziło do naruszenia zasad
przejrzystości oraz zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców;
4. ewentualnie
– art. 16 pkt 1) i 2) w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp przez zaniechanie
odrzucenia oferty złożonej przez „Comp” mimo, że zawierała rażąco niską cenę
w stosunku do przedmiotu zamówienia;
5. art. 239 ust. 1 i 2 Pzp przez bezpodstawne dokonanie wyboru oferty wykonawcy
„Comp” oraz przez zaniechanie dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej złożonej
przez Odwołującego.
Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie pismem z 25 stycznia 2023r., które wpłynęło
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej przed otwarciem posiedzenia Izby i złożył
oświadczenie o uwzględnieniu w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu.
W konsekwencji Zamawia
jący oświadczył, że:
unieważnił czynność wyboru oferty COMP S.A. jako najkorzystniejszej;
odtajnił zastrzeżone przez COMP S.A. informacje, dokumenty i wyjaśnienia
(Zamawiający poinformował, że dokonał czynności odtajnienia wyjaśnień rażąco
niskiej ceny oraz wykazu zam
ówień wraz z dowodami mającymi potwierdzać ich
należyte wykonanie złożonych przez COMP S.A. w dniu 25 stycznia 2023 r. po
dokonaniu czynności unieważnienia dokonanego pierwotnie wyboru oferty
najkorzystniejszej oraz przed przesłaniem niniejszej odpowiedzi na odwołanie);
Ponadto Zamawiający poinformował, że dokona powtórzenia czynności badania i oceny ofert
w
postępowaniu.
D
o postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego w wymaganym terminie
(do 30 stycznia 2023 r.) nie
przystąpił żaden wykonawca.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego w oparciu o art. 522 ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. -
Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z treścią tego przepisu w przypadku uwzględnienia
p
rzez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy,
pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił
w
terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza
lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w
odwołaniu. Taka sytuacja zaistniała w przedmiotowym postępowaniu
odwoławczym. Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty odwołania, natomiast po jego
stronie nie przystąpił do postępowania odwoławczego żaden wykonawca, co wyczerpuje
dyspozycję ww. przepisu i obliguje Izbę do umorzenia postępowania odwoławczego.
Powyższe powoduje zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego
rozpoznania zarzutów odwołania.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 522 ust. 3 Pzp
umorzyła postępowanie
odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 568 pkt 3 Pzp.
Przewodniczący: ……………................................…………………