KIO 2076/23 WYROK dnia 31 lipca 2023 r.

Stan prawny na dzień: 09.11.2023

Sygn. akt: KIO 2076/23 
 

WYROK 

z dnia 31 lipca 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Izabela Niedziałek-Bujak  

Członkowie:   

Agata Mikołajczyk 

An

eta Mlącka 

Protokolant:   

Klaudia Kwadrans 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  Warszawie  w  dniu  31  lipca  2023  r. 

odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  17  lipca  2023  r.  przez  Odwołującego 

Budimex  S.A.,  ul.  Siedmiogrodzka  9,  01-204  Warszawa, 

w  postępowaniu  prowadzonym 

przez 

Zamawiającego  –  Generalna  Dyrekcja  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  Oddział  w 

Szczecinie, Al. 

Bohaterów Warszawy 33, 70-340 Szczecin 

przy udziale 

Wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:  Kobylarnia  Spółka  Akcyjna

Kobylarnia, ul. Zakole 1, 86-061 Brzoza, 

MIRBUD Spółka Akcyjna, ul. Unii Europejskiej 18, 

96-100 Skierniewice 

zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie 

Odwołującego 

Wykonawcy 

Przedsiębiorstwo  Usług  Technicznych  INTERCOR  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością,  ul.  Okólna  10,  42-400  Zawiercie  zgłaszającego  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

1  Oddala 

odwołanie. 

2.  Kos

ztami postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego – Budimex S.A. i: 


zalicza w  poczet  kosztów  postępowania odwoławczego kwotę  20.000  zł  00  gr. (słownie: 

dwa

dzieścia  tysięcy  złotych,  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego  tytułem  wpisu 

od  odwołania  oraz  kwotę  3.600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero 

groszy) tytułem kosztów Zamawiającego; 

zasądza  od Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kwotę  3.600  zł  00  gr.  (słownie: trzy 

tysi

ące  sześćset  złotych  zero groszy)  tytułem  zwrotu  kosztów  poniesionych w  związku z 

wynagrodzeniem pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  580  ust.  1  ustawy  z  dnia  11  wr

ześnia  2019  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 

Członkowie:   

……………………………… 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 2076/23 
 

U z a s a d n i e n i e 

W  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  –  GDDKiA  Oddział  w  Szczecinie,  w 

trybie  podstawowym  na  b

udowę  drogi  S11  na  odcinku  Koszalin  –  Szczecinek.  Odcinek: 

węzeł „Bobolice” (bez węzła) – węzeł „Szczecinek Północ” (z węzłem) (sygn. postępowania: 

O/Sz.D-3.2410.1.2023

),  ogłoszonym  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu 

03.02.2023  r.,  2023/S  025-069307,  wobec  czynn

ości  polegających  na  badaniu  i  wyborze 

oferty  najkorzystniejszej 

(Przedsiębiorstwo  Usług  Technicznych  INTERCOR  Sp.  z  o.o.), 

wniesione  zostało  w  dniu  17.07.2023  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie 

Wykonawcy Budimex S.A. z siedzib

ą w Warszawie. 

Zamawiający poinformował o podjętych czynnościach pismem z 06.07.2023 r. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art. 18 ust. 3 Pzp w zw. z art. 18 ust. 1 Pzp w zw. z art. 74 ust. 2 Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 

ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji 

(dalej jako „uznk”) 

w  zw.  z  art.  16  pkt  1  i  3  Pzp 

poprzez  wadliwą  ocenę  skuteczności  dokonanego  przez 

Intercor zastrzeżenia jako tajemnicy przedsiębiorstwa informacji zawartych w odpowiedzi 

tego wykonawcy na wezwanie Zamawia

jącego do wyjaśnień w trybie art. 223 ust. 1 Pzp i 

niezasadne przyjęcie, że informacje zawarte w wyjaśnieniach złożonych przez Intercor w 

zakresie, w jakim odnoszą się do kosztu (cen) i wartości poszczególnych robót i prac, jak 

również w zakresie parametrów technicznych (takich jak np. długości, szerokości, rodzaje 

konstrukcji,  rodzaje  posadowienia)  obiektów,  które  w  związku  z  przedmiotowym 

za

mówieniem  zaprojektować  i  zrealizować  ma  wykonawca,  mają  dla  Intercor  wartość 

gospodarczą  i  że  wartość  ta  została  przez  Intercor  wykazana,  a  w  konsekwencji,  że 

informacje  te  zostały  przez  Intercor  skutecznie  zastrzeżone  jako  tajemnica 

przedsiębiorstwa. W wyniku tych działań Zamawiający błędnie nie udostępnił wskazanych 

informacji  Odwołującemu,  co  w  konsekwencji  prowadzi  do  naruszenia  naczelnej  zasady 

prawa  zamówień  publicznych,  tj.  zasady  jawności  postępowania,  przez  co  utrudnił  też 

wykonawcom  udział  w  Postępowaniu,  ograniczając  ich  możliwości  weryfikacji 

poprawności  oferty  złożonej  przez  Intercor,  co  jednocześnie  prowadzi  do  naruszenia 

zasady  zachowan

ia  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  oraz  jest 

niezgodnie z z

asadami proporcjonalności;  

 
ewentualnie (w przypadku nieuwzględnienia zarzutu wskazanego w pkt 1) 


art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty 

Intercor,  pomimo  tego  że  oferta  Intercor  jest  niezgodna  z  warunkami  zamówienia  w 

zakresie opisanym w dalszej części niniejszego odwołania;  

art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) Pzp w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8 Pzp w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 

7 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Intercor z uwagi 

na fakt, że wykonawca ten podlega wykluczeniu z Postępowania na podstawie przepisu 

art.  109  ust.  1  pkt  8  Pzp  bowiem,  w  wyniku  zamierzonego  dzi

ałania  lub  rażącego 

niedbalstwa, 

wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu  informacji,  że  nie 

podlega  wykluczeniu  z  Postępowania  na  podstawie  art.  109  ust.  1  pkt  7  Pzp  (tj. 

nienależycie  wykonanych  wcześniejszych  umów)  –  na  str.  16  JEDZ  Intercor  oraz  w 

wyjaśnieniach  załączonych  do  JEDZ Intercor,  co  mogło mieć istotny wpływ  na  decyzje 

podejmowane przez Zama

wiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia;

art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) Pzp w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 10 Pzp w zw. z art. 109 ust. 1 

pkt  7  Pzp  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Intercor, 

pomimo  tego  że  Intercor  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa,  przedstawił 

informacje  wprowadzające  w  błąd,  co  miało  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane 

prz

ez  Zamawiającego  w  Postępowaniu,  w  zakresie  informacji  o  braku  podstaw  do 

wykluczenia  z  Postepowania  na  podstawie  art. 

109  ust.  1  pkt  7  Pzp  (tj.  nienależycie 

wykonanych  wcześniejszych  umów)  –  na  str.  16  JEDZ  Intercor  oraz  w  wyjaśnieniach 

załączonych do JEDZ Intercor;  

art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) Pzp w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 7 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp 

poprzez  zan

iechanie  odrzucenia  oferty  Intercor,  pomimo  tego  że  Intercor  z  przyczyn 

leżących po jego stronie, w znacznym stopniu lub zakresie nie wykonał lub nienależycie 

wykonał  albo  długotrwale  nienależycie  wykonywał  istotne  zobowiązanie  wynikające  z 

wcześniejszej  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  lub  umowy  koncesji,  co 

doprowadziło do wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy, odszkodowania, wykonania 

zastępczego lub realizacji uprawnień z tytułu rękojmi za wady;  

ewentualnie (w przypadku uznania zarzutu wskazane

go w pkt 5 powyżej za przedwczesny) 

6.  art. 128 ust. 4 Pzp 

poprzez zaniechanie wezwania Intercor do udzielenia szczegółowych 

wyjaśnień dotyczących poszczególnych przypadków i okoliczności nie wykonania przez 

Intercor  lub  nienależytego  wykonania  albo  długotrwałego  nienależytego  wykonywania 

przez  tego  wykonawcę  istotnych  zobowiązań  wynikających  z  wcześniejszych  umów  w 

sprawie zamówienia publicznego lub umów koncesji, co doprowadziło do wypowiedzenia 

lub  odstąpienia  od  umowy,  odszkodowania,  wykonania  zastępczego  lub  realizacji 

uprawnień  z  tytułu  rękojmi  za  wady,  w  sytuacji  gdy  dotychczas  przekazane 


Zamawiającemu w tym zakresie  informacje  (ogólnikowe,  hasłowe)  są  niewystarczające 

do  tego,  aby  o

cenić,  czy  względem  wykonawcy  Intercornie  są  spełnione  przesłanki  do 

wykluczenia z Post

ępowania.  

O

dwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia 

czynności  wyboru  oferty  Intercor,  przeprowadzenia  ponownego  badania  i  oceny  ofert,  a  w 

ramach  tej  czynności:  odrzucenia  oferty  Intercor  z  uwagi  na  wystąpienie  podstaw  do 

wykluczenia z postępowania z uwagi na fakt, że wykonawca ten wprowadził Zamawiającego 

błąd  przy  przedstawianiu  informacji  lub,  który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa, 

przedstawił  informacje  wprowadzające  w  błąd,  odrzucenia  oferty  Intercor  z  uwagi  na 

wystąpienie podstaw wykluczenia z uwagi na fakt, że wykonawca ten, z przyczyn leżących 

po jego stronie, w znacznym stopniu 

lub zakresie nie wykonał lub nienależycie wykonał albo 

długotrwale  nienależycie  wykonywał  istotne  zobowiązania  wynikające  z  wcześniejszej 

umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego,  co  doprowadziło  do  wypowiedzenia  lub 

odstąpienia  od  umowy,  odszkodowania,  wykonania  zastępczego  lub  realizacji  uprawnień  z 

tytułu  rękojmi  za  wady;  ewentualnie,  wezwania  Intercor  do  udzielenia  szczegółowych 

wyjaśnień  dotyczących  poszczególnych  przypadków  i  okoliczności  nie  wykonania  przez 

Intercor lub nienależytego wykonania albo długotrwałego nienależytego  wykonywania przez 

tego  wykonawcę  istotnych  zobowiązań  wynikających  z  wcześniejszych  umów  w  sprawie 

zamówienia  publicznego  lub  umów  koncesji,  co  doprowadziło  do  wypowiedzenia  lub 

odstąpienia  od  umowy,  odszkodowania,  wykonania  zastępczego  lub  realizacji  uprawnień  z 

tytułu  rękojmi  za  wady,  w  sytuacji  gdy  dotychczas  przekazane  Zamawiającemu  w  tym 

zakresie  informacje  (ogólnikowe,  hasłowe)  są  niewystarczające  do  tego,  aby  ocenić,  czy 

względem  wykonawcy  nie  są  spełnione  przesłanki  do  wykluczenia  z  postępowania; 

udostępnienia Odwołującemu wskazanych informacji, ewentualnie odrzucenia oferty Intercor 

z uwagi na to, że jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.  

ocenie  Odwołującego  Zamawiający  dokonał  wadliwej  oceny  skuteczności  zastrzeżenia 

jako tajemnicy przedsiębiorstwa informacji złożonych w wyjaśnieniach Intercor z 25.05.2023 

r.,  w  zakresie  w  jakim 

odnoszą  się  do  kosztu  (cen)  i  wartości  poszczególnych  robót  i  prac 

oraz  parametrów  technicznych  (takich  jak  np.  długość,  szerokość,  rodzaje  konstrukcji, 

rodzaje  posadowienia)  obiektów,  które  w  związku  z  przedmiotowym  zamówieniem 

zaprojektować i zrealizować ma wykonawca, uznając, iż mają one wartość gospodarczą dla 

wykonawcy. 

– patrz pkt 20 i 21. Samo podanie wartości (ceny lub kosztu) bez wskazania, w 

jaki  sposób  do  wartości  tej  dochodzi,  nie  niesie  za  sobą  żadnej  wartości  gospodarczej  dla 

konkurenta (

„know about”) – odpowiedzi na pytania: 2, 21, 27, 28, 29, 30, 48, 51, 56, 61, 62, 

– Odwołujący domaga się ich odtajnienia. 


W  ocenie 

Odwołującego,  cech  know-how  nie  mają  informacje,  które  dotyczą  parametrów 

technicznych  finalnego 

„produktu”,  który  ma  powstać  w  wyniku  realizowanego  zamówienia, 

np. 

informacje  dotyczące  długości  i  szerokości  obiektów,  które  w  zasadzie  definiują  obiekt. 

Podobnie  informacja  o  zastosowanym  typie  konstrukcji,  czy  rodzaju  posadowienia,  bez 

podawania  szczegółowych  informacji  pozwalających  (z  uwagi  na  pewne  szczególne 

właściwości)  na  ich  zastosowanie  i  zakres  tego  zastosowania,  nie  stanowi  know-how 

wykonawcy,  bow

iem  jest  to  wiedza  techniczna,  inżynieryjna,  powszechnie  dostępna  dla 

branży. Należy je odróżnić od informacji, które obrazują osiągnięcie określonych rozwiązań – 

odpowiedzi na pytania nr 79, 48, 52 

– Odwołujący domaga się ich odtajnienia.   

O

dwołujący  nie  kwestionuje  skuteczności  zastrzeżenia,  jako  tajemnicy  przedsiębiorstwa 

informacji pozwalających na zidentyfikowanie kontrahentów Intercor. 

Zarzut 

niezgodności oferty z warunkami zamówienia Odwołujący podniósł z zastrzeżeniem, 

iż  nie  miał  dostępu  do  kluczowych  informacji  zastrzeżonych,  jako  tajemnica 

p

rzedsiębiorstwa.  Odwołujący  wskazał  na  czym  niezgodność  miała  polegać  w  oparciu  o 

dostępne dane odnosząc się do wyjaśnień i pytań zadanych przez Zamawiającego Intercor 

w piśmie z 28.04.2023 r. (pytania 61 i 79). Zamawiający zastrzegł, iż zmiany w stosunku do 

rozwiązań  Projektu  Budowlanego  nie  mogą  powodować  konieczności  zmiany  uzyskanej 

decyzji  ZRID  lub  pozwolenia  wodnoprawnego.  W 

oparciu  o  długość  całkowitą  obiektów 

wynikającą  z  dokumentów  Zamawiającego  (Projekt  Budowlany  oraz  pozwolenia 

wodnoprawnego),  Od

wołujący  wskazał,  iż  Intercor  nie  uwzględnił  wszystkich  parametrów 

projektowanych 

obiektów  i  przyjął  do  obliczenia  ceny  długość  odpowiednio  dla  obiektu 

m, również dla obiektu 50+700 160 m, nie analizując przy tym wszystkich decyzji. 

Parametr przedstawiony 

w decyzji ZRID oraz postanowieniu RDOŚ odnosi się do minimalnej 

długości  estakady  w  świetle,  co  nie  stanowi  długości  całkowitej  obiektu.  Podanie  przez 

Intercor  długości  inne  niż  dopuszczone  +/-  2%  przez  Prawo  budowlane  stanowi  zmianę 

ist

otną, która stanowi o istotnej niezgodności oferty z swz i warunkami zamówienia. 

Ponadto, 

Intercor miał wprowadzić Zamawiającego w błąd oświadczeniem złożonym w JEDZ 

w odniesieniu do fakultatywnej prz

esłanki wykluczenia z postępowania, o której mowa w art. 

109  ust.  1  pkt  7  Ustawy.  Intercor 

z  ostrożności  potwierdził  odpowiadając  na  pytanie  (w 

związku z jego brzmieniem), że zachodzi wobec niego podstawa do wykluczenia załączając 

dodatkowy dokument, w k

tórym wskazuje zgodnie z brzmieniem przesłanek ustawowych, iż 

nie  podlega  wykluczeniu 

z  uwagi  na  okoliczności  w  jakich  doszło  do  naliczenia  kar 

umownych,  czy  też  skorzystania  z  rękojmi.  Odwołujący  wskazał  na  dodatkowe  informacje 

dotyczące  znanych  mu  zdarzeń,  które  w  jego  ocenie  zostało  celowo  pominięte,  taka  by 

wprowad

zić Zamawiającego w błąd, tj. jego przekonania, o rzekomo nieistotnym znaczeniu 

kar.  W 

ocenie  Odwołującego  omawiane  przypadki  wskazują,  że  Intercor  nienależycie 


wykon

ywał  zobowiązania,  notoryjnie  nie  dotrzymując  terminu  realizacji  umowy,  który  jest 

istotny

m zobowiązaniem wykonawcy w rozumieniu art. 109 ust. 1 pkt 7 Pzp, za co nałożono 

mu kary umowne w znacznej 

wysokości. Według inwestorów kary te naliczane są z uwagi na 

okoliczności leżące po stronie wykonawcy.  

W  ocenie 

Odwołującego  informacje  przedstawione  przez  Intercor  wywołały  u 

Zamawiającego  mylne  wyobrażenie,  że  Intercor  nie  podlega  wykluczeniu  z  Postępowania, 

zwłaszcza,  że  Wykonawca  nie  złożył  tzw.  „self-cleaningu”.  U  Zamawiającego  powinny  były 

pows

tać  wątpliwości,  których  nie  mógł  rozwiać  „samodzielnie”  usprawiedliwiając  Intercor  w 

zakresie  nieprawidłowo  zrealizowanych  umów.  Zamawiający  nie  otrzymał  bowiem  od 

Intercor  żadnych  danych,  które  pozwalałyby  Zamawiającemu  na  rozstrzygnięcie,  czy  w 

zaistnia

łych  okolicznościach,  wobec  Intercor,  nie  są  spełnione  przesłanki  do  wykluczenia  z 

Postępowania  i  czy  wykonawca  ten  miał  podstawy  do  tego,  aby  nie  składać 

samooczyszczenia,  chcąc  uniknąć  wykluczenia  z  Postępowania.  Bez  szczegółowych 

danych, które pozwalałyby na przybliżenie okoliczności, w jakich doszło, np. do nałożenia kar 

umownych  Zamawiający  nie mógł rozstrzygnąć powyższych  kwestii.  Co więcej,  z  uwagi  na 

to,  że  wykonawca  nie  przedstawił  żadnych  danych,  które  identyfikowałyby  kontrakty,  w 

których  wykonawca  napotkał  na  pewne  „trudności”,  Zamawiającemu  została  tak  naprawdę 

odebrana  szansa  na  to,  aby  zwrócić  się  o  dodatkowe  informacje  także  do  inwestorów 

tamtych  zadań.  W  tym  stanie  rzeczy  było  absolutnym  i  bezwzględnym  obowiązkiem 

Zamawiającego wezwanie Intercor do złożenia dodatkowych wyjaśnień.  

Do  postępowania  odwoławczego  przystąpił  po  stronie  Zamawiającego  Przedsiębiorstwo 

Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o., a po stronie Odwołującego konsorcjum w składzie: 

Kobylarnia S.A., Mirbud S.A. 

Zamawiaj

ący  złożył  w  dniu  28.07.2023  r.  odpowiedzi  na  odwołanie  wnosząc  o  oddalenie 

odwołania  w  całości.  Zamawiający  odniósł  się  zarzutów  prezentując  własne  stanowisko  w 

sprawie w zakresie 

każdej z podstaw zarzutów. 

P

rzystępujący  po  stronie  Zamawiającego  Intercor  złożył  stanowisko  pisemne  w  piśmie  z 

31.07.20223 r. od

nosząc się do zarzutów skierowanych wobec jego oferty. 

Stanowisko Izby 

Do  rozpoznania  odwołań  zastosowanie  znajdowały  przepisy  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych obowiązujące w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, (tekst 

jednolity Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.).    


Roz

poznając  odwołanie  Izba  miała  na  uwadze  stan  faktyczny  ustalony  w  oparciu  o 

dokumentac

ję  postępowania  złożoną  do  akt  sprawy,  w  tym  ofertę  Przedsiębiorstwa  Usług 

Technicznych  Intercor  Sp.  z  o.o.  (dalej  jako  Intercor) 

oraz  pozostałe  dowody 

przeprowadzone na rozprawie.  

Izba ustaliła i zważyła. 

Zamawiaj

ący  prowadzi  postępowanie w trybie  przetargu  nieograniczonego w  celu  zawarcia 

umowy  na 

„Budowę  drogi  S11  Koszalin  –  Szczecinek,  odc.  w.  Bobolice  (bez  węzła)  w. 

Szczecinek Północ (z węzłem).  

W p

ostępowaniu złożonych zostało sześć ofert. 

Zgodnie z pkt 9.2. ppkt 7 

– 10 Tom I IDW Zamawiający wykluczy Wykonawcę:  

1) który, z przyczyn leżących po jego stronie, w znacznym stopniu lub zakresie nie wykonał 

lub  nienależycie  wykonał  albo  długotrwale  nienależycie  wykonywał  istotne  zobowiązanie 

wynikające z wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego lub umowę koncesji, 

co doprowadziło do  wypowiedzenia lub  odstąpienia od  umowy,  odszkodowania,  wykonania 

zastępczego lub realizacji uprawnień z tytułu rękojmi za wady;  

2)  który  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  wprowadził 

Zamawiającego w  błąd przy  przedstawianiu informacji, że niepodległa wykluczeniu,  spełnia 

warunki  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteria  selekcji,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na 

decyzje podejmowane przez Zamawiaj

ącego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub 

który  zataił  te  informacje  lub  nie  jest  w  stanie  przedstawić  wymaganych  podmiotowych 

środków dowodowych;  

3)  k

tóry  bezprawnie  wpływał  lub  próbował  wpływać  na  czynności  Zamawiającego  lub 

próbował  pozyskać  lub  pozyskał  informacje  poufne,  mogące  dać  mu  przewagę  w 

pos

tępowaniu o udzielenie zamówienia;  

który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa przedstawił  informacje wprowadzające  w 

błąd,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  Zamawiającego  w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia.  

Do z

łożonej oferty Intercor dołączył dokument JEDZ, w którym w części III sekcja C rubryka 

III lit. C odpowiadaj

ąc na pytanie o treści: czy wykonawca znajdował się w sytuacji, w której 

wcze

śniejsza  umowa  w  sprawie  zamówienia  publicznego,  wcześniejsza  umowa  z 

podmiotem zamawiaj

ącym lub wcześniejsza umowa w sprawie koncesji została rozwiązana 

przed  czasem,  lub  w  kt

órej  nałożone  zostało  odszkodowanie  bądź  inne  porównywalne 

sankcje w zwi

ązku z tą wcześniejszą umową?, zaznaczył odpowiedź „Tak”. 


W  dalszej  cz

ęści  formularza  JEDZ  Intercor  wskazał,  że  nie  zachodzą  względem  niego 

podstawy do zastosowania art. 109 ust. 1 pkt 7 PZP. Zakre

ślenie powyżej odpowiedzi „Tak” 

jest  konsekwencj

ą  brzmienia  sformułowanego  pytania,  które  w  swojej  treści  całkowicie 

pomija kwesti

ę przyczyn prowadzących do opisanych w pytaniu skutków (umowa rozwiązana 

przed  czasem,  na

łożono  odszkodowanie  bądź  inne  sankcje).  Tymczasem  przepis  PZP, 

kt

órego  to  pytanie  dotyczy  (art.  109  ust.  1  pkt  7  PZP)  wskazuje,  że  wykluczenie  nastąpić 

mo

że  jedynie,  gdy  skutki  te  są  konsekwencją  przyczyn  leżących  po  stronie  wykonawcy. 

Przepis ten wskazuje r

ównież na stopień czy zakres zdarzeń ocenianych na gruncie art. 109 

ust.  1  pkt  7  PZP  (kt

óre  to  okoliczności  również  pominięte  są  w  pytaniu).  Uwzględniając 

powy

ższe Intercor, kierując się troską o zapewnienie maksymalnej przejrzystości, załącza do 

JEDZ  odr

ębne  oświadczenie  tj.  Załącznik  nr  1  do  dokumentu  JEDZ,  odnoszące  się  do 

niniejszego pytania. Jednocze

śnie Intercor jeszcze raz podkreśla, że w stosunku do Intercor 

nie  zachodz

ą  okoliczności,  o  których  mowa  w  art.  109  ust.  1  pkt  7  PZP,  a  niniejsza 

informacja przedstawiana jest jedynie z ostro

żności.  

Wykonawca  dodatkowo 

w  załączniku  do  JEDZ  poinformował  o  nałożonych  karach 

umownych  przy  realizowanych  kontraktach,  jak  również  realizacji  uprawnień  przez 

zamawiających  z  tytułu  rękojmi.  Wykonawca  podkreślił,  iż  znaczna  część  kar  dotyczyła 

drobnych  uchybień.  Kary  umowne  z  tego  tytułu  opiewają  na  niskie,  w  kontekście  wartości 

realizowanych kontraktów, kwoty. Dotyczy to np. kar za opóźnienia pociągów, zajęcia pasa 

drogowego,  uruchomienie  zastępczej  komunikacji,  realizacji  zobowiązań  informacyjnych 

dotyczących  podwykonawców.  Tego  typu  sytuacje  często  dotykają  wykonawców 

realizu

jących  inwestycje  publiczne.  Z  uwagi  na  ich  bagatelną  wartość  wykonawcy 

niejednokrotnie  nie  negują  ich  w  relacji  z  zamawiającymi,  lub  czynią  to  w  zbiorczy  sposób 

(a

ngażowanie  wsparcia  prawnego  i  finansowego  w  każdorazowe  tego  typu  zdarzenie 

skutkowałoby  poniesieniem  kosztów  przekraczających  wysokość  kary  umownej).  Należy 

jednak  mieć  na  uwadze,  że  analizowany  art.  109  ust.  1  pkt  7  nowej  ustawy  PZP  wymaga, 

aby  niewykon

anie  lub  nienależyte  wykonanie  zobowiązania  przez  wykonawcę  nastąpiło  „w 

znacznym  stopniu  lu

b  zakresie".  Nie  sposób  uznać,  że  ów  wymóg  spełniony  jest  w 

przypadku tego typu kar umownych. Jednocześnie Intercor podkreśla, że w przypadku kilku 

kontraktów naliczenie przez zamawiającego kary umownej jest (lub w niedalekiej przyszłości 

będzie)  przedmiotem  sporu  sądowego.  Niezależnie  jednak  od  wartości  naliczonej  kary, 

przyczyny  jej  nałożenia  czy  też  innych  okoliczności,  Intercor  wskazuje,  że  nie  ziściła  się 

kluczo

wa przesłanka art. 109 ust. 1 pkt 7 nowej ustawy PZP, tj. nie nastąpiło to z przyczyn 

leżących  po  stronie  wykonawcy.  Z  analogiczną  sytuacją  mamy  do  czynienia  w  przypadku 

realizacji  przez  zamawiających  uprawnień  z  tytułu  rękojmi.  W  przypadku  niektórych 

kont

raktów  realizowanych  przez  Intercor  doszło  do  realizacji  tego  typu  uprawnień  (co  jest 


sytuac

ją  spotykaną  bardzo  często  w  przypadku  skomplikowanych  inwestycji 

infrastrukturalnych), w żadnym jednak z wypadków nie doszło do spełnienia się przesłanek 

art.  109 

ust. 1 pkt 7 nowej ustawy PZP. W razie jakichkolwiek wątpliwości Zamawiającego, 

Intercor  zad

eklarował  pełną  gotowość  do  udzielenia  dalszych  wyjaśnień  i  przedłożenia 

stosownych dokumentów. 

Pismem z dnia 28

.04.2023 r. Zamawiający wystąpił do Intercor na podstawie art. 223 ust. 1 o 

złożenie  wyjaśnień  w  celu  weryfikacji  zgodności  treści  oferty  z  warunkami  zamówienia. 

Z

amawiający zadał 90 pytań szczegółowych, w tym pytanie nr 79 o rozwiązania projektowe 

dla  br

anży  mostowej  (oddzielenie  dla  każdego  obiektu)  przyjęte  przez  wykonawcę. 

Z

amawiający  oczekiwał  informacji  o  tym  Jaki  rodzaj  posadowienia  przewidziano,  a  w 

p

rzypadku posadowienia specjalnego jaką technologię planuje Wykonawca zastosować dla 

każdego  z  obiektów?  Prosimy  o  podanie  parametrów  obiektów.  Takie  samo  wezwanie 

otrzymał Odwołujący. 

Intercor  w  odpowiedzi  z  25.05.2023  r.  na  pytanie  nr  79  w  formie  tabel

arycznej  przedstawił 

dane  dla  26  obi

ektów,  utajniając  informacje  dotyczące  długości  całkowitej,  szerokości 

całkowitej, typu konstrukcji i rodzaju posadowienia dla wszystkich 26 obiektów. Wyjaśnienia 

Intercor  zost

ały  we  fragmentach  objęte  tajemnicą  przedsiębiorstwa.  Intercor  zastrzegł 

informacje  i  dokumenty  załączone  do  wyjaśnień,  w  tym  oferty  podwykonawców,  kalkulacje 

własne, informacje na temat sposobu realizacji przedmiotu zamówienia. Intercor przedstawił 

uzasadnienie d

la dokonanego zastrzeżenia. 

Odwołujący w całości utajnił wyjaśnienia. 

Z

amawiający  dokonał  weryfikacji  skuteczności  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  w 

wyjaśnieniach obu wykonawców.  

Pismem  z 

dnia  6.06.2023  r.  Zamawiający  częściowo  odtajnił  informacje  przedstawione  w 

wyjaśnieniach  Intercor  (odpowiedzi  na  pytania:  16,  20,  25,  31,  53,  72,  77,  80,  83  –  we 

fragmentach lub w całości). Utajnione pozostały odpowiedzi udzielone na pytania:  

•  nr  2  -  w  zakresie  wskazanego  przez  Wykonawcę  kosztu  zatrudnienia  nadzoru 

przyrodniczego w postaci ekspertów do spełnienia wymogów decyzji środowiskowej oraz 

postanowienia RDOŚ; 

•  nr  6  -  w  zakresie  w  którym  Wykonawca  wskazał  techniczne  rozwiązania  związane  z 

odwod

nieniem Placu budowy oraz urządzenia, które zamierza zastosować;  

•  nr  7  -  w  zakresie,  w  którym  Wykonawca  opisał  zamierzony  sposób  zagospodarowania 

wód z odwodnienia obiektów; 


•  nr  10  -  w  zakresie  planowanego  przez  Wykonawcę  sposobu  finansowania  inwestycji  w 

f

ormie zaliczek udzielanych przez zamawiającego;  

•  nr 11 - w zakresie, w którym Wykonawca opisał sposób finansowania robót oraz wskazał 

wysokość przyznanego limitu kredytowego; 

•  nr 12 - w zakresie w którym Wykonawca wskazał dane identyfikujące biuro projektowe, z 

którym  zamierza  współpracować  przy  realizacji  inwestycji  oraz  planowane  rozwiązania 

organizacyjne w zakresie współpracy z biurem projektowym; 

•  nr 14 - w zakresie w którym Wykonawca opisał planowane procedury organizacyjne, jakie 

zamierza stosować w trakcie współpracy z biurem projektowym;  

•  nr 15 - w zakresie w którym Wykonawca opisał rozwiązania organizacyjne, jakie zamierza 

wdrożyć przy organizacji współpracy poszczególnych zespołów projektowych;  

•  nr 21 - w zakresie w którym Wykonawca wskazał szacunkową wysokość odszkodowania 

z tego tytułu; 

•  nr  22  -  w  zakresie,  w  którym  Wykonawca  przewiduje  możliwość  ewentualnego 

zastosowania rozwiązań innowacyjnych;  

•  nr  27  -  w  zakresie  w  którym  Wykonawca  wskazał  kwotowo  wysokość  kosztów 

przebudowy; 

•  nr 28 - w zakresie w którym Wykonawca wskazał koszty związane z wykonaniem MOP;  

•  nr 29 - w zakresie w którym Wykonawca wskazał wysokość kosztów monitoringu; 

•  nr  30  -  w  zakresie  w  którym  Wykonawca  wskazał  wysokość  kosztów  konstrukcji 

wsporczej; 

•  nr  39  -  w  zakresie  w  którym  Wykonawca  wymienił  zasoby  sprzętowe  i  ludzkie,  którym 

zamierza 

realizować roboty; 

•  nr  41  -  w  zakresie  w  którym  Wykonawca  opisał  własną  praktykę  kontraktowania 

po

dwykonawców; 

•  nr  42  -  w  zakresie  w  którym  Wykonawca  opisał  sposób  zabezpieczenia  terminowych 

dostaw  materiałów  strategicznych  (wraz  z  załącznikiem  stanowiącym  ofertę  dostaw  tych 

materiałów); 

•  nr 43 - w zakresie planowanego przez Wykonawcę sposobu organizacji dostaw;  

•  nr  44  -  w  zakresie  opisanego  przez  Wykonawcę  sposobu  zapewnienia  usług 

akredytowanego laboratorium; 

•  nr  45  -  w  zakresie  w  którym  Wykonawca  udzielił  odpowiedzi  dotyczącej  planowanej 

optymalizacji robót oraz lokalizacji dostawcy materiałów budowlanych;  


•  nr  48  -  w  zakresie  w  którym  Wykonawca  koszt  wykonania  SZR  (Systemu  Zarządzania 

Ruchem); 

•  nr 51 - w zakresie w którym Wykonawca wskazał założoną długość dróg do przywrócenia 

oraz szacowane koszty zawarcia porozumień z zarządcami dróg; 

•  nr  52  -  w  zakresie  w  którym  Wykonawca  przedstawił  parametry  wykonania  dróg 

poprzecznych i dojazdowych; 

•  nr  55  -  w  zakresie  w  którym  Wykonawca  opisał  własną  gospodarkę  materiałową  w 

zakresie destruktu; 

•  nr 56 - w zakresie w którym Wykonawca wskazał ceny wykonania poszczególnych warstw 

konstrukcji; 

•  nr  57  -  w  zakresie  w  którym  Wykonawca  opisał  sposób  organizacji  zaplecza 

betoniarskiego oraz podał nazwę podwykonawcy; 

•  nr 59 - w zakresie w którym Wykonawca wskazał technologie wzmocnienia podłoża oraz 

przedstawił bilans prac ziemnych; 

•  nr  61  -  w  zakresie  w  którym  Wykonawca  podał  wartość  robót  dla  poszczególnych 

obiektów inżynierskich; 

•  nr  62  -  w  zakresie  w  którym  Wykonawca  przedstawił  koszty  wykonania  badań  oraz 

uzyskania właściwych warunków posadowienia; 

•  nr 64 - w zakresie w którym Wykonawca wskazał koszt utrzymania zimowego; 

•  nr 69 - w zakresie sposobu wykorzystania dodatkowych jezdni; 

•  nr  73  -  w  zakresie  w  którym  Wykonawca  opisał  rodzaj  zabezpieczeń  oraz  koszt  ich 

wykonania; 

•  nr 79 - w zakresie podanych przez Wykonawcę parametrów obiektów (długość całkowita, 

szerokość całkowita, typ konstrukcji oraz rodzaj posadowienia);  

•  nr 81 - w zakresie w którym Wykonawca opisał planowana organizację prac w okresach 

zimowych; 

•  nr  90  -  w  zakresie  wskazanych  przez  Wykonawcę  obiektów,  dla  których  zakłada 

wykonanie chodników dla obsługi.  

W dni

u 6.07.2023 r. Zamawiający dokonał wyboru oferty Intercor. 

Uwzględniając powyższe Izba zważyła. 

Izba oddaliła odwołanie w całości. 

Zarzut 

nr  1  związany  z  zaniechaniem  udostępnienia  pełnej  treści  wyjaśnień  Intercor 

zaw

ierających  odpowiedzi  na  pytania  dotyczące  zgodności  oferty  z  wymaganiami 


zamówienia  w  odwołaniu  został  ograniczony  do  wyjaśnień  z  25.05.2023  r.  Odwołujący  na 

posiedzeniu 

wskazywał,  iż  kolejne  wyjaśnienia  Intercor  z  7.06.2023  r.  nie  zostały  przez 

Zamawiającego  udostępnione,  na  podstawie  czego  wnosił  o  traktowanie  zarzutu  szerzej  z 

uwzględnieniem  drugich wyjaśnień Intercor. Okoliczność  ta nie mogła jednak prowadzić  do 

skutecznego  rozszerzenia  zarzutu,  albowiem 

stanowiłoby  to  obejście  przepisów 

określających termin na wniesienie odwołania.  

Tym 

samym skład orzekający odniósł się wyłącznie do uzasadnienia i zarzutów dotyczących 

nieskutecznego zastrze

żenia tajemnicy przedsiębiorstwa w wyjaśnieniach z dnia 25.05.2023 

r.  

W  tym  zakresie 

Izba  oceniała  czynność  Zamawiającego,  który  odtajnił  w  części  fragmenty 

odpowiedzi, które w jego ocenie nie kwalifikowały informacji w nich zawartych do tajemnicy 

przedsiębiorstwa Intercor. Zamawiający i Przystępujący w pismach procesowych wskazywali 

na  podobny  sposób  oceny  skuteczności  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  w 

wyjaśnieniach Odwołującego z 26.05.2023 r. zawierających odpowiedzi na te same pytania, 

które  w  całości  zostały  przez  tego  wykonawcę  utajnione.  Z  zestawienia  udzielonych 

odpowiedzi  wynika,  iż  obaj  wykonawcy  w  ten  sam  sposób  traktują  te  same  kategorie 

informacji  jako  tajemnic

ę  przedsiębiorstwa  i  są  nimi  zarówno  założenia  kalkulacyjne  dla 

wybranych  elementów  prac  wskazanych  w  pytaniach,  ale  również  przyjęta  technologia 

wykonania  prac,  parametry 

obiektów,  organizacja  w  tym  zaplecza  podwykonawczego,  czy 

też finansowanie prac.  

Intercor 

przedstawiło  uzasadnienie  dla  utajnienia  informacji,  zawartych  w  samych 

wyjaśnieniach, jak również w załącznikach, do których Odwołujący co do zasady nie zgłaszał 

zastrzeżenia  braku  zasadności  ich  utajnienia.  Dotyczy  to  między  innymi  podwykonawców, 

jak  również  kalkulacji  kosztów,  czy  też  innowacyjnej  technologii  opisanej  w  odpowiedzi  na 

część pytań (nr.  22  i  79).  Na  rozprawie Odwołujący w  zasadzie wskazał,  iż  kluczowym  dla 

tego zarzutu 

miało być utajnienie wyjaśnień związanych z parametrami obiektów mostowych, 

których  zgodność  z  wymaganiami  zamówienia  stanowiła  podstawę  zarzutu  nr  2,  do  czego 

zasadniczo  sprowadził  swoje  stanowisko  i  przedstawiał  dodatkowe  materiały.  Odwołujący 

podważał  wartość  gospodarczą  informacji  o  parametrach  obiektów,  które  nie  mają 

charakteru  innowacyjnego.  Na 

rozprawie  w  tym  zakresie  Zamawiający  wskazał,  iż  w 

odpowiedzi  na  pytania  Int

ercor  w  odniesieniu  do  obu  spornych  obiektów  nie  podał 

konkretn

ych  wartości  określających  długość  i  szerokość  całkowitą,  natomiast  odpowiedź 

referowała do projektu budowlanego.  

U

względniając  powyższe  skład  orzekający  uznał,  iż  czynność  badania  zasadności 

zastrzeżenia informacji, co do zasady należy ocenić całościowo jako spójną, tj. traktującą w 


ten 

sam  sposób  wyjaśnienia  zastrzeżone  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa  zarówno  przez 

Intercor  jak  i  Odwołującego.  Wprawdzie  przedmiotem  zarzutu  nie  jest  prawidłowość  oceny 

skuteczności  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  przez  Odwołującego,  to  jednak  dla 

oceny 

prawidłowości  utrzymania  przez  Zamawiającego  w  poufności  części  odpowiedzi 

Intercor na pytania

, nie może być dokonywana w oderwaniu od całokształtu okoliczności, w 

jakich  ta  decyzja  była  podjęta.  Zamawiający  przyjął  taką  samą  miarę  co  do  charakteru 

informacji  wskazanych  w  o

dpowiedziach  na  pytania  o  szczegółowe  założenia  nie  tylko 

kalkulacyjne,  ale  również  organizacyjne,  czy  też  o  technologię  i  parametry  obiektów. 

Jedn

ocześnie  należy  zauważyć,  iż  uzasadnienie  dla  utajnienia  informacji  jest  jedno  dla 

całości  wyjaśnień  w  zakresie,  w  jakim  Intercor  uznał,  iż  stanowią  one  tajemnicę 

przedsiębiorstwa.  Zamawiający  uznając  w  części  zasadność  utrzymania  w  poufności 

informacji  k

ierował  się  argumentami  Wykonawcy,  które  również  w  części  przyznał 

Odwołujący  w  swoim  stanowisku  potwierdzając  zasadność  utajnienia  części  informacji, 

chociażby o podwykonawcach, innowacyjnych technologiach, jak również kalkulacjach ceny. 

P

rzyjmując zatem za wystarczające dla utrzymania w poufności części założeń uzasadnienie 

prze

dstawione w  piśmie z  25.05.2023 r.,  nie można  założyć jak  uczynił Odwołujący,  iż jest 

ono  niedostateczne  co  do 

zasady.  Intercor  wykazała  bowiem  spełnienie  przesłanek 

koniecznych  do  utrzymania  taj

emnicy  przedsiębiorstwa.  To  nie  samo  uzasadnienie,  ale 

charak

ter  informacji  miał  zatem  istotne  znaczenie  dla  oceny  prezentowanych  w 

wyjaśnieniach  Intercor  danych  związanych  z  przedmiotem  zamówienia,  jak  i  samą 

organizacją i założeniami.   

Co 

do zasady skład orzekający podzielił argumentację Zamawiającego i Przystępującego po 

jego  stronie 

prezentowaną  w  pismach  procesowych  co  do  znaczenia  danych,  które  należy 

postrzegać  nie  tylko  w  odniesieniu  do  celu  obecnego  przetargu,  ale  szerzej,  jako  dane 

determinujące działalność podmiotu na rynku. Należy odnotować, że zarówno Intercor, jak i 

Budi

mex  działają  na  wspólnym  rynku,  konkurując  w  przetargach  publicznych,  a  zatem 

znaj

omość  założeń,  które  co  do  zasady  nie  są  prezentowane  w  ofertach,  może  istotnie 

wpływać  na  sytuację  nie  tylko  w  obecnym  ale  także  przyszłych  przetargach.  Wykonawcy, 

nieza

leżnie  od  kosztów,  podejmują  często  kroki  prawne  tak  w  celu  ochrony  własnej 

tajemnicy  przedsiębiorstwa,  jak  i  uzyskania  dostępu  do  informacji  zastrzeganych  przez 

konkur

encję,  co  wskazuje  dodatkowo  na  rzeczywiste,  gospodarcze  znaczenie  tych 

informacji.  Nawet, 

jeżeli  informacje  nie  prezentują  szczegółów,  to  wiedza  co  do  założeń, 

jakie  determinują  kalkulację  kosztów,  pozwala  poznać  strategię  i  wykorzystać  w  walce 

konku

rencyjnej, czego nie można wyłącznie  oceniać przez pryzmat złożonej oferty. Fakt, iż 

Zamaw

iający zadał aż 90 pytań do treści oferty prowadzi do wniosku, iż miały one szerokie 

spektrum i dotyczyły wielu elementów, które z założenia nie wynikały wprost z oferty, czy też 


samej  kalkulacji  ceny.  J

ednocześnie  należy  zauważyć,  iż  w  sprawie  cena  ofert  nie  budziła 

zastrzeżeń  pod  kątem  podejrzenia  zaoferowania  rażąco  niskiej  ceny.  Zatem  wyjaśnienie 

kosztów  stanowiło  dodatkowy  element  badania  wykraczający  poza  informacje  złożone  w 

ofercie 

i  były  weryfikowane  pod  kątem  przyjętych  założeń,  które  pozwoliły  zaoferować 

najkorzystniejszą cenę. Już z tego tytułu należy przyznać, iż miały one wartość gospodarczą, 

którą Odwołujący podważał.   

Uwzględniając  również  sposób  w  jaki  sam  Odwołujący  traktował  informacje  przekazane  w 

odpowiedzi na te same pytania, s

kład orzekający uznał, iż dane dotyczące nie tylko stawek, 

ale  również  sposobu  wykonania  poszczególnych  elementów  traktowane  są  przez 

uczest

ników rynku,  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa  i  mają rzeczywiste znaczenie  z  punktu 

widzenia  strategii  budowania  przewagi  cenowej  w  przetargach  publicznych.  Z

łożoność 

procesu 

poprzedzającego  złożenie  oferty,  poprzedzane  szczegółową  analizą  dokumentacji, 

wymaga przyjęcia szczegółowych założeń, których Zamawiający nie wymagał wskazania w 

ofercie.  Prowadzi  to  do  wniosku

,  iż  stanowią  one  indywidualny  dla  każdego  uczestnika 

postępowania  zespół  czynników,  który  nie  jest  wyznaczony  wyłącznie  przedmiotem 

zamówienia  i  uwzględnia  praktykowany  sposób  kalkulacji  kosztów,  co  ma  bezpośrednie 

przełożenie  na  konkurencyjność  oferty.  Potrzeba  ochrony  tych  informacji,  w  zasadzie  nie 

wymaga szerszego komentarza

, w świetle traktowania tych samych informacji jako tajemnica 

przedsiębiorstwa przez Odwołującego.  

Ponieważ  Odwołujący  zasadniczo  traktował  jako  kluczowe  dla  zarzutu  nr  1  informacje 

dotyc

zące  parametry  obiektów  mostowych  w  zakresie  związanym  z  zarzutem  nr  2,  które 

miały  potwierdzać  wykonanie  zamówienia  zgodnie  z  parametrami  wymaganymi  w 

dok

umentacji  postępowania,  należy  wskazać,  iż  samo  odesłanie  w  odpowiedzi  do 

dokumentu przekazanego p

rzez Zamawiającego, nie mogło ujawniać jakiejkolwiek informacji 

stanowiącej  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Jednocześnie,  mając  na  uwadze  charakter  tej 

informacji 

i  brak  sprecyzowania  wartości  identyfikującej  parametr  całkowitej  długości  i 

szerokości, nakazanie tylko na tej podstawie udostępnienia tego fragmentu odpowiedzi, nie 

miało  wpływu  na  wynik  oceny,  w  tym  zgodności  oferty  Intercor  z  wymaganiami 

Zamawiającego (o czym szerzej w dalszej części uzasadnienia).  

Tym samym, na podstawie art. 554 ust. 1 pkt 1 Us

tawy skład orzekający uznał, iż naruszenie 

przez Zamawiającego przepisu art. art. 18 ust. 3 Pzp w zw. z art. 18 ust. 1 Pzp w zw. z art. 

74  ust.  2  Pzp  w  zw.  z  art.  11  ust.  2  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu 

nieuczciwej konkurencji (dalej jako 

„uznk”) w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 Pzp, nie miało istotnego 

wp

ływu  na  wynik  postępowania  i  oddaliła  zarzut.  Należy  uzupełniająco  podnieść,  iż  w 

badanej  sprawie 

odpowiedź  ta  nie  mogła  mieć  nawet  hipotetycznego  znaczenia  dla 

możliwości  skutecznego  zakwestionowania  treści  oferty.  Ponieważ  nie  było  wymaganym 


podan

ie tej wartości w ofercie nawet ustalenie, że odpowiedź nie była precyzyjna, nie może 

prowadzić  do  uznania,  iż  wyjaśnienie  Wykonawcy  potwierdzały  niezgodność  oferty  z  swz. 

Ponadto,  O

dwołujący  podniósł  zarzut  niezgodności  oferty  Intercor  w  zakresie  parametrów 

dwóch  obiektów,  które  objęte  zostały  tajemnicą  przedsiębiorstwa,  a  który  Izba  oddaliła  (o 

czym poniżej).   

O

dnosząc  się  dalej  do  zarzutu  braku  zgodności  oferty  Intercor  z  wymaganiami 

Zamawiającego Izba uznała, iż Odwołujący nie wykazał jego zasadności.  

Zarzut 

dotyczył  parametrów  dwóch  obiektów  mostowych  opisanych  w  dokumentacji 

postępowania,  tj.  66+790  i  50+700  (w  zakresie  całkowitej  długości).  Odwołujący  na 

rozprawie przyznał, iż niezgodność oferty może wynikać z błędu Wykonawcy popełnionego 

przy  analizie  dokumentacji  pos

tępowania,  w  której  podane  zostały  różne  długości,  tj.  dla 

długości  całkowitej  oraz  długości  w  świetle  (mniejszej).  Jak  wskazał  Odwołujący  na 

rozprawie,  b

yć  może  w  ofercie  INTERCOR  taki  błąd  wystąpił,  co  wie  sam  Zamawiający  i 

Izba,  gdyż  INTERCOR  mógł  przyjąć  dł.  min.  90  m  –  ze  ZRID,  a  nie  z  dokumentów 

pozostałych,  tj.  projekt  budowlany,  w  którym  podana  długość  całkowita  161,63  m  (dotyczą 

tego odpowiedzi na pytania nr 79, poz. 21 i poz. 4 

– dla dwóch obiektów objętych zarzutami 

odwołania). Jednocześnie należy wskazać, iż wartości te nie mogą być takie same z uwagi 

na odmienny sposób ich mierzenia, a jak wynika ze zgodnych oświadczeń stron, istotną dla 

wyceny  obiektów  była  długość  całkowita  opisana  w  projekcie  budowlanym,  a  nie  w  decyzji 

ZRID 

– „długość w świetle min. 90 m”.  

Izba dokonała sprawdzenia odpowiedzi na pytanie nr 79 w zakresie obu spornych obiektów, 

która nie była udostępniona Odwołującemu wraz z wyjaśnieniami z 25.05.2023 r. (informacja 

z  tabeli 

–  zaciemniona  dla  wykonawców)  i  ustaliła,  że  nie  wynika  z  niej,  aby  oferta  nie 

uwzględniała  wielkości  wynikającej  z  projektu  budowlanego.  Chociaż  nie  została  wprost 

wskazana, to 

Wykonawca odesłał do właściwego dokumentu, tj. projektu budowlanego. Tym 

samym treść oferty nie potwierdza, aby Wykonawca popełnił błąd składając ofertę na obiekt 

o  innych  parametr

ach,  niż  wymagane  w  dokumentacji  postępowania.  Nie  było  zatem 

podstawy  do  stwierdzenia,  iż  oferta  podlegać  powinna  odrzuceniu,  jako  niezgodna  z 

warunkami zamówienia, co prowadziło do oddalenia zarzutu nr 2. 

Zarzuty 

od  3  do  5  odwołania  dotyczą  oświadczenia  złożonego  w  JEDZ  przez  Intercor,  w 

którym Wykonawca udzielił odpowiedzi twierdzącej na pytanie w części III sekcja C rubryka 

III  lit.  C  o  tre

ści:  czy  wykonawca znajdował  się w  sytuacji,  w której  wcześniejsza umowa w 

sprawie  zam

ówienia  publicznego,  wcześniejsza  umowa  z  podmiotem  zamawiającym  lub 

wcze

śniejsza  umowa  w  sprawie  koncesji  została  rozwiązana  przed  czasem,  lub  w  której 


na

łożone  zostało  odszkodowanie  bądź  inne  porównywalne  sankcje  w  związku  z  tą 

wcze

śniejszą umową?. 

Zarzuty 

wprowadzenia  Zamawiającego  w  błąd  Odwołując  wywodzi  z  niekompletności 

informacji, a dokładniej sposobu prezentowania danych o okolicznościach w jakich doszło do 

naliczenia  kar  umownych  lub  s

korzystania  z  rękojmi  przez  zamawiających.  Co  do  zasady 

Odwołujący  nie  wskazał,  aby  informacje  wymagały  uzupełnienia  o  dodatkowe  kontrakty,  w 

których  doszło  do  sytuacji  opisanej  w  pytaniu,  jednocześnie  zastrzegł,  iż  nie  można 

wykluczyć,  aby  miało  to  miejsce  po  styczniu  2023  r.  Odwołujący  wskazał  jedynie,  że 

pokazana  w  piśmie  z  22.12.2022  r.  przez  Intercor  została  tylko  jedna  kara  za 

nieuwzględnienie  uwag  inżyniera,  co  nie  obejmuje  sytuacji,  która  wystąpiła,  tj.  kary  za 

wypadek.  Na  t

ą  okoliczność  złożył  pismo  z  23.06.2023 r.  od  zamawiającego  –  PKP  S.A.  Z 

wyjaśnień złożonych na rozprawie przez Intercor (którym Odwołujący nie zaprzeczył) wynika, 

że  pismo  z  23.06.2023  r  dotyczy  kary  z  2019  r.  naliczonej  z  tytułu  braku  nadzoru  przy 

wykonywaniu prac 

w kwocie 30.000,00 zł. Intercor wyjaśnił również, że wskazane w piśmie 

zdarzenie  n

ie  było  wypadkiem,  ale  incydentem  bez  poszkodowanych  osób.  Są  to 

okoliczności  znane Odwołującemu,  gdy  pismo  było  skierowane  do  pracownika, tj.  aplikanta 

radcowskiego  mec.  r

eprezentującej  stronę  Odwołującą.  Ponadto  odnośnie  drugiej  z  kar  za 

nieuwzględnienie  uwag  inżyniera  do  harmonogramu  Intercor  wyjaśnił,  że  kontrakt  został 

zakończony w terminie i nie ma sporu co do jakości, a karę tę opisał w piśmie i nie traktował 

jej jako bagatelnej. 

tych  okolicznościach  skład  orzekający  uznał,  iż  Odwołujący  nie  wykazał,  aby  Intercor 

wprowadził Zamawiającego w błąd składanymi oświadczeniami. Zasadniczym argumentem, 

na  jakim 

Odwołujący opierał swoje wnioski było twierdzenie, iż Wykonawca nie przedstawił 

pełnego  stanu  sprawy,  umożliwiającego  dokonanie  przez  Zamawiającego  samodzielnej 

oceny  znaczenia  naliczonych  kar,  do  której  to  oceny  Wykonawca  nie  był  uprawniony  w 

zastępstwie Zamawiającego. 

Oddal

ając  w  tym  zakresie  odwołanie  Izba  uznała,  iż  oświadczenie  w  JEDZ,  którym 

Wykonawca pot

wierdził fakt naliczenia kar umownych w kontraktach, wskazując te kontrakty, 

jak  i  kary,  nie  może  być  traktowane  jako  wprowadzające  w  błąd.  Zawarte  dodatkowo  w 

załączniku  do  JEDZ  wyjaśnienia  miały  mieć  na  celu  wskazanie  na  brak  podstaw  do 

wykluczenia,  co 

należy  wiązać  również  z  brakiem  decyzji  o  wszczęciu  procedury 

samooczyszczenia.  Nie 

można  zgodzić  się  co  zasady  z  tym,  iż  udzielenie  w  JEDZ 

odpowiedzi  twierdzącej  miałoby  prowadzić  do  wprowadzenia  w  błąd,  tym  bardziej  jeżeli 

wziąć  pod  uwagę,  iż  jest  to  oświadczenie  wstępne,  co  do  którego  zachodzi  możliwość 

dopytania 

o  szczegóły,  jeżeli  te  nie  zostały  przedstawione  w  dostateczny  sposób.  Sposób 

prezentacji  informacji  przekazanych  przez  Intercor  przedstawiony  w 

odwołaniu  nie  oddaje 


rzeczywistego sensu, w szczególności nie pozwala przyjąć jako zgodne z treścią załącznika 

do JEDZ, iż Intercor traktuje wszystkie kary jako bagatelne, na podstawie czego Odwołujący 

buduje narrację zarzutu rzekomego wprowadzenia Zamawiającego w błąd.  

N

ależy  wskazać,  iż  zarzut  wprowadzenia  w  błąd  wymagał  wykazania  –  w  oparciu  o 

rzeczywisty  stan

,  iż  informacje  o  karach  były  niezgodne  z  tym  stanem  faktycznym. 

Odwołujący  nie  przedstawił  żadnej  nowej  okoliczności,  które  pozwalałaby  na  taki  wniosek. 

O

mówiony na rozprawie dowód – pismo z 23.06.2023 r dotyczy kary z 2019 r. naliczonej z 

tytułu  braku  nadzoru  przy  wykonywaniu  prac,  która  wykracza  poza  3  letni  okres,  w  jakim 

może ona prowadzić do wykluczenia wykonawcy z postępowania na podstawie art. 109 ust. 

1 pkt 7 Ustawy.  

P

onieważ Odwołujący postawił zarzut wprowadzenia w błąd, który odnosił do oświadczenia 

wstępnego  z  JEDZ  dotyczącego  okoliczności,  które  miałyby  prowadzić  do  wykluczenia  z 

postępowania  na  podstawie  fakultatywnej  przesłanki  z  art.  109  ust.  1  pkt  7  Ustawy 

wykonawcy, 

który, z przyczyn leżących po jego stronie, w znacznym stopniu lub zakresie nie 

wykon

ał  lub  nienależycie  wykonał  albo  długotrwale  nienależycie  wykonywał  istotne 

zobowiązanie  wynikające  z  wcześniejszej  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  lub 

umowę  koncesji,  co  doprowadziło  do  wypowiedzenia  lub  odstąpienia  od  umowy, 

odszkodowania,  wykonan

ia  zastępczego  lub  realizacji  uprawnień  z  tytułu  rękojmi  za  wady

należało  wskazać,  iż  odpowiedź  twierdząca  w  JEDZ  na  pytanie  zredagowane  w  sposób 

odbiegający od ustawowej przesłanki, nie może wprost stanowić o wprowadzeniu w błąd co 

do  podstawy  wykluczenia  z  postępowania.  To  na  stronie  Odwołującej  spoczywał  ciężar 

wykazania, iż miały miejsce również inne zdarzenia, pominięte oświadczeniem Wykonawcy, 

które kwalifikowane powinny być, jako wyczerpujące przesłanki wykluczenia z postępowania. 

Podstawy 

wykluczenia  z  postępowania  nie  mogą  być  domniemywane,  co  obejmuje 

wszystkie  przesłanki  objęte  normą  art.  109  ust.  1  pkt  7  Ustawy.  Zarzut  zaniechania 

wykluczenia  Intercor  z  postępowania  została  wprost  powiązany  z  przesłanką  wskazaną 

powyżej,  w  zakresie  której  Zamawiający  miał  zostać  wprowadzony  w  błąd.  Przy  takiej 

konstrukcji  zarzutu,  przy 

odpowiedzi  twierdzącej  na  pytanie  w  JEDZ,  nie  było  podstaw  do 

stwierdzenia,  iż  Intercor  zataił  ważne  informacje,  czy  też  poświadczył  nieprawdę. 

Zamawiający  na  podstawie  oświadczeń  złożonych  w  JEDZ  (i  załączniku)  mógł  ustalić,  czy 

zachodziła podstawa do wykluczenia z postępowania, a w razie wątpliwości mógł dopytać o 

szczegóły tak Wykonawcę, jak i drugą stronę umowy, która naliczyła karę umowną. W takim 

stanie rze

czy nie ma podstaw do stawiania zarzutu wprowadzania zamawiającego w błąd, co 

prowadziło do oddalenia odwołania w tym zakresie. 

Izba oddaliła również zarzut  naruszenia art. 128 ust. 4 Pzp poprzez zaniechanie wezwania 

Intercor do udzielenia szczegółowych wyjaśnień dotyczących poszczególnych przypadków i 


okoliczności  nie  wykonania  przez  Intercor  lub  nienależytego  wykonania albo  długotrwałego 

nienale

żytego  wykonywania  przez  tego  wykonawcę  istotnych  zobowiązań  wynikających  z 

wcześniejszych  umów  w  sprawie  zamówienia  publicznego  lub  umów  koncesji,  co 

doprowadziło  do  wypowiedzenia  lub  odstąpienia  od  umowy,  odszkodowania,  wykonania 

zastępczego  lub  realizacji  uprawnień  z  tytułu  rękojmi  za  wady,  w  sytuacji  gdy  dotychczas 

przekazane  Zamawiającemu  w  tym  zakresie  informacje  (ogólnikowe,  hasłowe)  są 

niewystarczające  do  tego,  aby  ocenić,  czy  względem  wykonawcy  Intercornie  są  spełnione 

pr

zesłanki do wykluczenia z Postępowania

ocenie  składu  orzekającego  zarzut  ten  miał  charakter  blankietowy  i  gołosłowny. 

U

względniając  wstępny  charakter  oświadczenia  składanego  w  JEDZ,  jak  również 

rzeczywisty zakres informacji wskazanych przez Intercor

, nie było podstaw do twierdzenia, iż 

st

ały  one  na  przeszkodzie  sprawdzeniu,  czy  zachodzić  miałaby  podstawa  do  wykluczenia 

Wykonawcy z postępowania. Dopiero w sytuacji objętej normą art. 110 ust. 2, tj. w przypadku 

samooczyszczenia  wymagane  jest  od  wykonawcy  aby 

wyczerpująco  wyjaśnił  fakty  i 

okoliczności  związane  z  przestępstwem,  wykroczeniem  lub  swoim  nieprawidłowym 

postępowaniem  oraz  spowodowanymi  przez  nie  szkodami,  aktywnie  współpracując 

odpowiednio  z  właściwymi  organami,  w  tym  organami  ścigania,  lub  zamawiającym. 

Okoliczności  ta  nie  zachodziła  w  sprawie,  gdyż  Intercor  nie  prowadził  procedury 

samooczyszczenia, 

a  Odwołujący  nie  wykazał,  aby  doszło  do  wykluczenia  Intercor  z 

jakiegokolwiek  wc

ześniej  zakończonego  postępowania  przetargowego  w  oparciu  o 

stwierdz

enie,  iż  Wykonawca  ten  w  znacznym  stopniu  lub  zakresie  nie  wykonał  lub 

nienależycie  wykonał  albo  długotrwale  nienależycie  wykonywał  istotne  zobowiązanie 

wynikające z wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego. Samo stwierdzenie, 

iż  doszło  do  naliczenia  kar  umownych  na  kontraktach  realizowanych  przez  Intercor,  nie 

stanowi  wystarczającej  podstawy  do  uznania,  iż  Zamawiający  był  zobowiązany  do 

prowadzenia  postępowania  wyjaśniającego,  co  do  którego  nadal  nie  wiadomo  w  jakim 

zakresie 

miałoby mieć miejsce.     

P

owyższe prowadziło do oddalenia odwołania w całości. 

kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  na  podstawie  art.  575  Ustawy 

Prawa  zamówień  publicznych    oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  5  ust.  2  i  §  8  ust.  2  pkt  1 

rozporz

ądzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych 

rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu 

pobiera

nia wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437). Izba zaliczyła do kosztów postępowania 

wpis

,  a  także  koszty  wynagrodzenia  pełnomocnika  Zamawiającego  i  obciążyła  nimi 

Odwołującego.  


W świetle powyższego orzeczono jak w sentencji. 

Przewodniczący: ………………………. 

C

złonkowie:         ……………………… 

……………………….