KIO 3436/22 KIO 3445/22 WYROK dnia 10 stycznia 2023 r.

Stan prawny na dzień: 29.03.2023

Sygn. akt: KIO 3436/22 
 

       KIO 3445/22 

WYROK 

z dnia 10 stycznia 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Izabela Niedziałek-Bujak  

Członkowie:   

Małgorzata Matecka 

Maksym Smorczewski 

Protokolant:   

Klaudia Kwadrans   

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  5  stycznia  2023  r. 

odwołań  wniesionych  do  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 grudnia 2022 r. przez: 

A) 

Odwołującego  PUK  TAMAX  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością,  ul. 

Tyniecka 1, 32-050 Skawina (sygn. akt KIO 3436/22); 

B) 

Odwołującego  W.  S.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Wywóz 

Nieczystości oraz Przewóz Ładunków W. S., ul. Bór 169, 42-202 Częstochowa (sygn. 

akt KIO 3445/22); 

postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  Gminę  Zielonki,  ul.  Krakowskie 

Przedmieście 116, 32-087 Zielonki, 

przy udziale 

Wykonawcy  W.  S. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Wywóz  Nieczystości 

oraz  Przewóz  Ładunków  W.  S.,  ul.  Bór  169,  42-202  Częstochowa,  zgłaszającego 


przy

stąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt  KIO  3436/22  po  stronie 

Odwołującego, 

Wykonawcy  PUK  TAM

AX  Spółka  z  ograniczoną odpowiedzialnością, ul.  ul.  Tyniecka  1, 

32-050  Skawina 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt 

KIO 3445/22 

po stronie Odwołującego, 

Wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:  Małopolskie  Przedsiębiorstwo 

Gospodarki Odpadami 

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Barska 12, 30-307 

Kraków,  M.J.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  M.  J.Przedsiębiorstwo 

Wie

lobranżowe  MIKI,  ul.  Nad  Drwiną  33,  30-841  Kraków,  zgłaszających  przystąpienie  do 

postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt  KIO  3436/22  i  KIO  3445/22  po  stronie 

Zamawiającego, 

orzeka: 

A.  Oddala  od

wołanie  wniesione  przez  Odwołującego  -  PUK  TAMAX  Sp.  z  o.o. 

(sygn. akt KIO 3436/22); 

B. 

Uwzględnia  odwołanie  wniesione  przez  Odwołującego  –  W.  S.  i  nakazuje 

Zamawiającemu  unieważnienie  czynności  wykluczenia  z  postępowania 

Odwołującego  na  podstawie  art.  109  ust.  1  pkt  7  Ustawy  i  odrzucenia  jego 

oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit a Ustawy (sygn. akt KIO 3445/22); 

2.  Kos

ztami postępowania odwoławczego obciąża: Odwołującego – PUK TAMAX Sp. z o.o. 

w sprawie sygn. akt KIO 3436/22 i Zama

wiającego w sprawie sygn. akt KIO 3445/22 i: 

2.1 zalicza  w  poczet  ko

sztów  postępowania odwoławczego kwotę  30.000  zł  00  gr. (słownie: 

trzydzieści tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołujących: PUK TAMAX Sp. 


z  o.o.  i  W.  S., 

tytułem  wpisów  od  odwołań  w  sprawach  połączonych  o  sygn.  akt  KIO 

3436/22  i  KIO  3445/22  oraz  kw

otę  7.200  zł  00  gr  (słownie:  siedem  tysięcy  dwieście 

złotych zero groszy), tytułem kosztów Zamawiającego w sprawie sygn. akt KIO 3436/22 i 

Odwołującego – W. S. w sprawie sygn. akt KIO 3445/22; 

zasądza w sprawie sygn. akt KIO 3436/22 od Odwołującego – PUK TAMAX Sp. z o.o. na 

rzecz  Zamawiającego  kwotę  3.600  zł  00  gr.  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero 

groszy)  tytułem  zwrotu  kosztów  strony  poniesionych  w  związku  z  wynagrodzeniem 

pełnomocnika; 

2.3 z

asądza w sprawie sygn. akt KIO 3445/22 od Zamawiającego na rzecz Odwołującego – 

W.S. 

kwotę 18.600 zł 00 gr. (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) 

tytułem  zwrotu  kosztów  strony  poniesionych  w  związku  z  wpisem  od  odwołania  i 

wynagrod

zeniem pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia 


jego 

doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 

Członkowie:   

……………………………… 

……………………………… 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sygn. akt: KIO 3436/22 
 

       KIO 3445/22 


U z a s a d n i e n i e 

postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  –  Gminę  Zielonki  w  trybie 

podstawowym  na 

Odbieranie  i  zagospodarowanie  odpadów  komunalnych  od  właścicieli 

nieruchomości  zamieszkałych,  nieruchomości rekreacyjno-wypoczynkowych z terenu  gminy 

Zielonki

, jak również z 2 Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) 

nr postępowania: NEO.271.2.2022), ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 

w  dniu  12  sierpnia  2022,  2022/S  155-442819,  wobec 

czynności  odrzucenia  ofert:  PUK 

TAMAX  Sp.  z  o.o.,  W.S.  i  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  wniesione 

zostały  w  dniu  22 

grudnia  2022  r.  do  Prezesa  Kr

ajowej  Izby  Odwoławczej  odwołania  wykonawców:  PUK 

TAMAX Sp. z o.o., (sygn. akt KIO 3436/22), W. S., (sygn. akt KIO 3445/22). 

Zamawiający poinformował o czynnościach w postępowaniu w dniu 12 grudnia 2022 r. 

I. 

Sygn. akt KIO 3436/22 

Odwołujący PUK TAMAX Sp. z o.o. zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

art. 226 ust. 1 pkt 2 lit a w zwi

ązku art. 109 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 110 ust. 1 Ustawy Pzp 

przez jego niewłaściwe zastosowanie w konsekwencji błędne i bezpodstawne odrzucenie 

oferty  PUK  TAMAX  Sp.  z  o.o. 

zarzucając  wykonawcy  poważne  naruszenie  obowiązków 

zawodowych  przy  wykonywaniu  zam

ówienia,  a  polegającego  na  rzekomym  zawyżaniu 

ilości  faktycznie  odbieranych  odpadów  z  terenu  gminy  Zielonki  w  okresie  czerwiec  – 

październik 2022 r. gdzie Odwołujący realizował zamówienie odbioru odpadów na terenie 

gminy Zielonki w charakterze podwykonawcy; 

art. 226 ust. 1 pkt 2 lit a 

w związku art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 w zw. z art. 110 ust. 1 Ustawy 

Pzp  przez 

jego  niewłaściwe  zastosowanie  i  uznanie,  że  wobec  Odwołującego  zachodzi 

przesłanka wykluczenia podczas gdy Odwołujący nie działa umyślnie lub lekkomyślnie lub 

niedbale  i  nie  miał  jakiegokolwiek  zamiaru  wprowadzenia  w  błąd  Zamawiającego 

składając  dokumenty  podmiotowe  w  postępowaniu  zaś  okoliczności  związane  z  ciężkim 

naru

szeniem  obowiązków  zawodowych  w  ogóle  nie  miały  miejsca  w  przedmiotowej 

sprawie; 

art. 253 ust. 1 Ustawy Pzp przez dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej, podczas gdy 

oferta  ta  nie  była  ofertą  najkorzystniejszą  w  tym  postępowaniu  w  świetle  postawionych 

kryteriów oceny ofert; 

art.  16  pkt  1  Ustawy  Pzp  p

olegający  na  naruszeniu  zasady  równego  traktowania 

wykonawców  i  zasady  uczciwej  konkurencji  polegający  na  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej. 


Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienie 

czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  unieważnienie  czynności  odrzucenia  oferty 

Odwołującego,  dokonania  ponownego  badania  i  oceny  ofert  oraz  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej PUK TAMAX Sp. z o.o.  

II. 

Sygn. akt KIO 3445/22 

O

dwołujący W. S. zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art. 109 ust. 1 pkt 7) PZP w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit a) PZP poprzez ich 

niewłaściwe 

zastosowanie

,  polegające  na  błędnym  uznaniu,  że  ewentualne    nieprawidłowości  w 

realizacji  zamówienia  przez  spółkę  PUK  TAMAX  Sp.  z  o.o.  będącą  podwykonawcą 

Odwołującego  w  toku  realizacji  zamówienia,  mogą  odnosić  bezpośredni  skutek  wobec 

Odwołującego,  jakby  były  działaniami  osobiście  podejmowanymi  przez  tego  ostatniego 

i/lub 

leżącymi po jego stronie, a w konsekwencji mogły prowadzić do jego wykluczenia z 

P

ostępowania w oparciu o przesłankę z art. 109 ust. 1 pkt 7) PZP i odrzucenia jego oferty, 

w  sytuacji  gdy  sam 

Odwołujący,  swoim  bezpośrednim,  jak  i  pośrednim  działaniem  lub 

zaniechaniem,  nie  dop

uścił  się  jakichkolwiek  nieprawidłowości  przy  wykonywaniu 

przedmiotu 

umowy  na  rzecz  Zamawiającego,  jak  również  nie  wpłynął  na  ewentualne 

działania/zaniechania  swojego  podwykonawcy,  co  potencjalnie  mogłoby  uzasadniać,  że 

podnoszone  przez  Zamawiającego  nieprawidłowości  w  realizacji  wcześniejszego 

zamówienia dają podstawę do ich przypisania również Odwołującemu;  

zaś na wypadek nie uwzględnienia zarzutu z pkt powyżej: 

2.  art.  109  ust.  3  w  zw.  ust.  1  pkt  7)  PZP  poprzez  jego  niezastosowanie  wobec 

Odwołującego, a w konsekwencji brak odstąpienia od wykluczenia go z Postępowania w 

sytuacji, gdy: 

złożona  przez  niego  oferta  zgodnie  z  kryteriami  oceny  ofert  nie  mogła  zostać 

oceniona jako najkorzystniejsza;  

Odwołujący  nie  miał  realnego  wpływu  na  wykonywanie  umowy  podwykonawczej 

przez  spółkę  PUK  TAMAX  Sp.  z    o.o.,  albowiem  nie  wykonywała  jej  ona  ani  pod 

kierownictwem,  ani 

pod  nadzorem  Odwołującego,  a  w  sposób  autonomiczny  i 

samodzielny ja

ko niezależny przedsiębiorca; 

Odwołujący  jako  podwykonawcę  wybrał  podmiot  będący  profesjonalistą  w  branży 

odbioru  odpad

ów,  funkcjonujący  od  lat  na  rynku  gospodarowania  odpadami,  który 

posi

adał  nieposzlakowaną  opinię  w  środowisku,  i  któremu jako  podwykonawcy  przy 

realizacji  zamówienia  nie  sprzeciwiał  się  Zamawiający,  dokonujący  jego  uprzedniej 

weryfikacji; 


Odwołujący  nie  czerpał  dochodów  z  zawartej  umowy  podwykonawczej,  a  zatem 

nawet przy potwierdzeniu nienale

żytego wykonywania umowy przez podwykonawcę i 

rze

czywistego  zawyżenia  ilości  odbieranych  przez  niego  odpadów  z  terenu  Gminy 

Zie

lonki  na  szkodę  Zamawiającego,  Odwołujący  osiągał  z  tego  tytułu  jakichkolwiek 

korzyści, co w konsekwencji – mimo wymienionych wyżej faktów – doprowadziło do 

błędnego  zastosowania  wobec  Odwołującego  sankcji  wykluczenia,  co  najmniej  w 

sposób oczywiście nieproporcjonalny do zaistniałych okoliczności. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia 

czy

nności wykluczenia z Postępowania Odwołującego i odrzucenia jego oferty. 

Uzasadnienie obu odwołań dotyczy oceny zdarzeń, do jakich miał dopuścić się Wykonawca 

PUK  TAMAX  Sp.  z  o.o. 

(Odwołujący  nr  1),  będąc  podwykonawcą  Wykonawcy  W.S. 

(Odwołujący  nr  2)  przy  realizacji  umowy  na  odbiór  i  zagospodarowanie  odpadów 

NEO.271.1.2021  z  17.12.2021  r.,  realizowanej  na  rzecz  Gminy  Zielonki  w  2022  r., 

które 

miały  wskazywać,  iż  Odwołujący  nr  1  dopuścili  się  poważnego  naruszenia  obowiązków 

zawodowych  przez  dosy

pywanie  odpadów  z  hali  znajdującej  się  na  terenie  bazy  do 

śmieciarek  wyjeżdżających  po  odbiór  odpadów  na  terenie  Gminy  Zielonki,  za  co  również 

odpowiedzialność została przypisana Odwołującemu nr 2. Powyższe mogło powodować, że 

ilość  odpadów  będących  podstawą rozliczenia  między  stronami  była  wyższa,  niż  faktyczna 

ilość odpadów odebranych z terenu Gminy Zielonki. 

W  z

wiązku  z  podejrzeniami,  jakie  Zamawiający  powziął  na  podstawie  analizy  zapisów 

monitoringu  z  okresu  czerwiec 

–  października  2022  r.,  wezwał  Odwołującego  nr  1  do 

złożenia wyjaśnień (pismo z 22.11.2022 r.).  

wyjaśnieniach z 25 i 30.11.2022 r., uprzednio podejmując próby dopytania się o konkretne 

zdarzenia, PUK TAMAX Sp. z o.o. 

wskazał, że śmieciarki, które na co dzień świadczą usługi 

na  terenie  gmi

ny,  na  bazie  są  wykorzystywane  do  wewnętrznego  przewożenia,  ale  przede 

wszystkim ich kompaktowania. Odpady przepuszczone przez kompaktor, 

w jaki wyposażone 

są  śmieciarki  trafiają  do  sortowni  znajdującej  się  na  bazie,  a  nie  do  miejsca  załadunku 

odpadów  na  śmieciarce.  Zamawiający  dopiero  w  uzasadnieniu  odrzucenia  oferty 

Odwołującego  nr  1  miał  sprecyzować  zdarzenia,  które  jego  zdaniem  miałyby  świadczyć  o 

naruszeniu  ob

owiązków  zawodowych  –  załącznik  nr  1.  Zdarzenia  te  nie  były  przedmiotem 

wy

jaśnień Wykonawcy w postępowaniu przetargowym.  

W ocen

ie Odwołującego nr 1 nagrania z monitoringu nie dowodzą twierdzeń Zamawiającego 

o  rzekomym  dosypywaniu  o

dpadów  do  śmieciarek,  co  miałoby  później  zawyżać  ilość 


od

padów  odebranych  z  ternu  Gminy  Zielonki.  Odwołujący  nr  1  zakłada,  iż  Zamawiający 

działał w oparciu o nieprawdziwy donos od osób trzecich.  

Poni

eważ  na  terenie  bazy  Odwołującego  nr  1  odbywa  się  również  przetwarzanie  odpadów 

na  podstawie  decyzji,  śmieciarki  są  również  wykorzystywane  do  przetwarzania  odpadów, 

które nie mogą już trafić do instalacji komunalnej, jako odpady pochodzące od mieszkańców 

gminy.  Z 

chwilą  wyjazdu  śmieciarki z  bazy  w  systemie  BDO  podany  jest  stan  załadowania 

śmieciarki, który w tych konkretnych przypadkach był stanem zerowym. 

Tak 

duży  stopień  naruszeń  musiałby  prowadzić  do  niezwłocznego  odstąpienia  od  umowy 

przez  Zamawiającego,  co  nie  miało  miejsca.  Odpady  z  terenu  gminy  Zielonki  zostały 

odebrane i zagospodarowane (wysypane) na instalacji ZGK Zawiercie.  

O

dwołujący  nr  1  odniósł  się  do  każdego  ze  zdarzeń,  w  tym  między  innymi  awarii  pojazdu 

oraz przekazania pustego kosza mieszkance. 

W  jego  ocenie,  decyzja 

Zamawiającego  opiera  się  wyłącznie  na  domniemaniach,  bez 

dowodów  konkretnych naruszeń.  Zamawiający  dysponował  nagraniami, a mimo  to  rozliczył 

usługę  bez  zastrzeżeń  nie  dostrzegając  żadnych  nieprawidłowości  wcześniej,  i  dopiero  po 

pierwszym  wyborze  oferty 

Odwołującego  nr  1,  sformułował  swoje  zastrzeżenia.  Ponieważ 

nie  doszło  do  naruszenia  obowiązków  zawodowych  Odwołujący  nr  1  nie  miał  o  czym 

inform

ować Zamawiającego i nie wystąpiła potrzeba samooczyszczenia.    

Nieprawidłowości przy realizacji umowy, prowadzące do odrzucenia oferty PUK TAMAX Sp. 

z  o.o. 

skutkowały  również  wykluczeniem  z  postępowania  i  odrzuceniem  oferty  Wykonawcy 

W.  S.(Od

wołujący  nr  2),  któremu  przypisane  zostały  nieprawidłowości  przy  realizacji 

zamówienia,  jako  wykonawcy  odpowiedzialnemu  za  działania  podwykonawcy,  który 

zawodowo trudni s

ię czynnościami stanowiącymi przedmiot zamówienia.  

Wskazuj

ąc na interes we wniesieniu odwołania, Odwołujący nr 2 wskazał, iż biorąc udział w 

postępowaniu  liczył  na  uzyskanie  zamówienia  i  osiągnięcie  z  tego  tytułu  dochodów. 

Nakazanie  uniew

ażnienia  czynności  wykluczenia  Odwołującego  i  odrzucenia  jego  oferty, 

otwier

a mu drogę do uzyskania zamówienia w sytuacji, gdyby finalnie nie doszło (niezależnie 

od przyczyn takiego stanu rzeczy) do zawarcia umow

y z wykonawcami, którzy złożyli oferty 

oceniane, 

jako korzystniejsze względem  oferty Odwołującego.  Ponadto,  tylko wykazując,  iż 

nie  jest  poprawnym  d

ziałaniem  wykluczenie  z  postępowania  z  powołaniem  się  na 

nieprawidłowości przy realizacji wcześniejszego zamówienia, których miał dopuścić się jego 

podwykonawca, 

będący  podmiotem  zawodowo  trudniącym  się  czynnościami  stanowiącymi 

przedmiot u

mowy, Odwołujący będzie w stanie uzyskać przyszłe zamówienia. 

O

dnosząc  się  do  zarzutu naruszenia  art.  109  ust.  1  pkt  7  Pzp Odwołujący  nr  2  rozumienie 

„odpowiedzialności” wykonawcy, polegającą na jego wykluczeniu z postępowaniu w oparciu 

o  jedną  z  podstaw  przewidzianych  treścią  art.  109  Pzp,  w  oderwaniu  od  pojęcia 


:odpowiedzialności”  wykonawcy  postrzeganej  przez  pryzmat  normy  o  charakterze  czysto 

cywilistycznym,  charakter

yzującej  się  obowiązywaniem  wyłącznie  inter  partes,  tj.  jedynie 

pomiędzy stronami danej umowy. Efekt wykluczenia wykonawcy z postępowania jest mocą 

art.  111  Pzp  roz

ciągnięty  w  czasie  i  odnosi  skutek  erga  omnes  bo  w  każdym  przyszłym 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia.  Sankcję  usunięcia  wykonawcy  z  postępowania 

wiązać należy z jego działaniem/zaniechaniem i z jego winą za zaistniały skutek zachowania 

w  postaci  wyp

owiedzenia  lub  odstąpienia  od  umowy,  odszkodowania,  wykonania 

zastępczego  lub  realizacji  uprawnień  z  tytułu  rękojmi  za  wady.  Zamawiający  błędnie 

przyjmuje, że za przyczyny leżące po stronie Odwołującego można uznać nieprawidłowości 

stwierdzone  po  stronie  jego  podwykonawcy, 

będącego  podmiotem  profesjonalnym  i 

działającym  na  rynku  w  sposób  samoistny,  jako  niezależny  przedsiębiorca.  Zamawiający 

wskazał na odpowiedzialność wykonawcy zamówienia za dobór podwykonawcy. 

W  oc

enie  Odwołującego  nr  2,  Zamawiający  nie  wywiązał  się  należycie  z  powinności 

ustalenia, czy nie z

achodzi uzasadnienia dla odstąpienia, na podstawie art. 109 ust. 3 Pzp, 

od  wykluczenia  Odwołującego  z  postępowania.  Nawet  przyjmując,  że  Odwołujący 

dysponował  jakimkolwiek  narzędziami,  przy  użyciu  których  mógłby  realnie  wpłynąć  na 

sposób  realizacji  zamówienia  przez  swojego  podwykonawcę,  to  w  pierwszej  kolejności 

musiałby posiadać  wiedzę,  że  do  owych  nieprawidłowości  faktycznie dochodzi.  Odwołujący 

nie miał żadnych niepokojących sygnałów, które zostałyby zignorowane. Tym samym ocena 

postępowania Odwołującego dokonana została przez pryzmat  art. 109 ust. 1 pkt 7 w zw. z 

ust. 3 Pzp w sposób wadliwy i niesprawiedliwy.   

Zamawiający złożył odpowiedzi na oba odwołania wnosząc o ich oddalenie. 

Do 

postępowań  odwoławczych  przystąpili  wzajemnie  Odwołujący  nr  1  i  2  po  swoich 

stronac

h,  a  po  stronie  Zamawiającego  konsorcjum:  Małopolskie  Przedsiębiorstwo 

Gospodarki  Odpadami  Sp.  z  o.o.,  M.  J.  P

rzedsiębiorstwo  Wielobranżowe  MIKI,  którego 

of

erta została wybrana jako najkorzystniejsza. 

Stanowisko Izby 

Do  rozpoznania  odwołań  zastosowanie  znajdowały  przepisy  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych 

obowiązujące w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, (tekst 

jednolity Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.).    

Rozpoznając  odwołania  Izba  miała  na  uwadze  stan  faktyczny  ustalony  w  oparciu  o 

dokumentację  postępowania  złożoną  do  akt  sprawy,  w  tym  wyjaśnienia,  jakie  składał  PUK 

TAMAX Sp. z o.o., nagrania z kamer i 

pozostałe dowody przeprowadzone na rozprawie.  

Izba ustaliła i zważyła. 


Zamawia

jący  prowadzi  postępowanie w trybie  przetargu  nieograniczonego w  celu  zawarcia 

umowy  na 

odbiór  odpadów  komunalnych  z  nieruchomości  zamieszkałych,  nieruchomości 

rekreacyjno-wypoczynkowych  z  terenu  gminy  Zielonki,  jak  r

ównież  z  2  punktów 

selektywn

ego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK). 

postępowaniu  złożone  zostały  trzy  oferty:  Odwołującego  nr  1,  Odwołującego  nr  2  i 

Konsorc

jum (Przystępujący w postępowaniu odwoławczym po stronie Zamawiającego).  

Zamawiający w dniu 29.09.2022 r. dokonał wyboru oferty PUK TAMAX Sp. z o.o. 

dniu  11.10.2022  r.  Zamawiający  dokonał  unieważnienia  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej  wobec  po

dejrzenia  wystąpienia  „poważnych  nieprawidłowości”  po  stronie 

TAMAX, które mogły być w jego ocenie kwalifikowane, jako podstawa wykluczenia, o których 

mowa w art. 109 ust. 1 pkt 5, 8 oraz 10. 

Pismem  z  22.11.2022  r. 

Zamawiający  wezwał  Wykonawcę  PUK  TAMAX  Sp.  z  o.o.  do 

odniesienia  się  do  zapisów  monitoringu  i  zdarzeń,  które  w  ocenie  Zamawiającego 

uzasa

dniać mają podejrzenie, iż dochodziło do dosypywania odpadów pochodzących z hali 

znajdującej się na terenie bazy, do śmieciarek wyjeżdżających po odbiór odpadów na teren 

Gminy  Zielonki.  Do  z

darzeń  tych  miało  dochodzić  w  dniach:  01.06.2022r,  08.06.2022  r., 

14.06.2022  r.,  20.06.2022  r.,  23.06.2022  r.,  3.08.2022  r.,  9.08.2022  r.,  18.08.2022  r., 

19.08.2022  r.,  12.09.2022  r.,  14.09.2022  r.,  20.09.2022  r.,  23.09.2022  r.,  26.09.2022  r., 

28.09.2022  r.,  4.10.2022  r.,  5.10.2022  r.,  7.10.2022  r.,  12.10.2022  r.,  18.10.2022  r. 

Powyższe  mogło  powodować,  że  ilość  odpadów  będących  podstawą  rozliczenia  między 

stronami  była  wyższa,  niż  faktyczna  ilość  odpadów  odebranych  z  terenu  Gminy  Zielonki. 

Zamawiający oczekiwał od Wykonawcy odniesienia się do tych zdarzeń, w szczególności w 

kontekście  oceny  tego,  czy  w  rzeczonych  przypadkach  nie  doszło  do  „zawinionego 

poważnego naruszenia obowiązków zawodowych” w rozumieniu art. 109 ust. 1 pkt 5 Ustawy. 

mailu Zamawiający wskazał na linki z nagraniami. 

Analogicznego  wezwania 

Zamawiający  nie  kierowała  do  głównego  wykonawcy/strony 

umowy 

– W. S. (Odwołujący nr 2). 

Ponadto, 

w  dniu  24.11.2022  r.  Zamawiający  przeprowadził  rozmowę  z  Kierownikiem 

Sortowni  należącej  do  Tamax  Sp.  z  o.o.  na  okoliczność  świadczenia  odbioru  i 

zagospodarowan

ia  odpadów  na  terenie  Gminy  Zielonki,  w  trakcie  której  Kierownik  złożył 

oświadczenie,  że  żadne  odpady  nie były  dosypywane,  a  pojazdy  przed wyjazdem  na teren 

Gmin

y  Zielonki  zawsze  były  sprawdzane  i  wyjeżdżały  puste.  Podobne  ustalenia 

Zamawiający poczynił w rozmowach z pracownikami Tamax (notatki służbowe z 24.11.2022 

r.). 


piśmie z 24.11.2022 r. PUK TAMAX Sp. z o.o. wskazał na ogólny charakter wezwania, co 

uniemożliwiało zidentyfikowanie zdarzenia/okoliczności, które miałyby podlegać wyjaśnieniu.  

piśmie  z  25.11.2022  r.  PUK  TAMAX  Sp.  z  o.o.  zaprzeczając  domniemaniom 

Zamawiającego wskazał, iż obowiązek sprawdzenia stanu śmieciarki przed wyjazdem z bazy 

spoczywa  na  kierowcy 

–  jest  to  odgórne  polecenie  pracodawcy.  Nie  odniósł  się  do  nagrań 

wskazując  jedynie,  że  je  przeanalizował  i  jednocześnie  odniósł  się  do  możliwości  nadzoru 

na

d  pojazdami  w  trakcie  świadczenia  usługi  zarówno  ze  strony  Zamawiającego,  jak  i 

właściwych  służb.  Ponadto,  dla  uwiarygodnienia  twierdzeń  wskazał,  iż  dokonuje 

dodatkowych  ważeń  odpadów  (rano  -pusty  pojazd,  po  trasie  -  pełny  pojazd)  na  wadze,  na 

terenie Gminy Zielonki. 

Z

amawiający  uzupełnił  wezwanie  przekazując  Wykonawcy  nagrania  i  wskazując  na 

konkretne zdarzenie oraz prze

sunął termin na złożenie wyjaśnień do 1.12.2022 r. 

wyjaśnieniach  z  30.11.2022  r.  Wykonawca  PUK  TAMAX  Sp.  z  o.o.  oświadczył,  iż  na 

nagraniach  wskazanych  przez  Zamawiającego  sytuacje  wynikały  ze  stosowanej  od  dawna 

procedury kompaktowania 

odpadów za pomocą urządzenia zgniatającego pojazdu. Odpady 

po  kompaktowaniu  trafiały  na  sortownię  TAMAX  Sp.  z  o.o.  Nadmieniamy,  iż  nadal 

wykorz

ystujemy  pojazdy  typu  śmieciarka  do  kompaktowania  i  zgniatania  różnego  rodzaju 

odpadów, w tym też budowlanych, gabarytowych itp. Z uwagi na realizację projektu unijnego 

układ urządzeń na hali sortowni został zmieniony, a część z nich zlikwidowana. Dziwnym jest 

fakt, że Państwo widząc na kamerach w/w zdarzenie, nie pytali o nie wcześniej. Biorąc pod 

uwagę  charakter,  jaki  sprawa  przybrała,  dziwi  również  brak  Państwa  reakcji  poprzez  np. 

próbę zważenia pojazdów na pusto w momencie wjazdów na teren Gminy Zielonki. 

Odpady, o które Państwo pytają zostały na terenie Spółki Tamax. Śmieciarka kierowana do 

obsługi  Gminy  Zielonki,  zawsze  wyjeżdżała  pusta.  Jej  zabudowa  nie  była  doładowywana. 

Samochody  sprawdzan

e  są  przez  kierowców  rozpoczynających  pracę  danego  dnia,  co 

p

otwierdzają przesłane Państwu w poprzedniej korespondencji notatki służbowe. 

dniu  12.12.2022  r.  Zamawiający  dokonał  ponownego  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  – 

oferty  Konsorcjum 

i  odrzucił  dwie  pozostałe  oferty  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  a 

Pzp

. Zamawiający uznał, iż wobec PUK TAMAX Sp. z o.o. zachodzi podstawa wykluczenia z 

postępowania w oparciu o treść art. 109 ust. 1 pkt 5, 8 oraz 10 w zw. z art. 110 Ustawy. W 

uzasadnieniu  Zamaw

iający  odniósł  się  do  zdarzeń  utrwalonych  na  nagraniach  i  utrzymał 

swoją  ocenę,  jako  działania  naruszającego  uczciwość  Wykonawcy  przez  dosypywanie 

śmieci do śmieciarek przed wyjechaniem na trasę odbioru odpadów z terenu Gminy Zielonki. 

S

zczegółowy opis zdarzeń zamieścił w załączniku nr 1 do informacji. Prowadzić miało to do 

wypłaty wyższego wynagrodzenia na rzecz Wykonawcy – W. S., w stosunku do rzeczywistej 


ilości  odebranych  odpadów  (różnicę  Zamawiający  oszacowała  pomiędzy  200  a  800  tyś  zł). 

Zam

awiający  uznał,  iż  Wykonawca  nie  przedstawił  wiarygodnych  twierdzeń,  które  mogłyby 

pozwalać  na  inną  prawdopodobną  ocenę  opisanych  zdarzeń.  Z  uwagi  na  zorganizowany  i 

długotrwały  proceder  Zamawiający  uznał,  iż  działania  miały  charakter  świadomy,  a 

Wykonawc

a  powinien  był  poinformować  Zamawiającego  o  tych  zdarzeniach,  a  brak  tej 

informacji 

wypełniać  miał  również  podstawę  do  wykluczenia  z  postępowania  na  podstawie 

art.  109  ust.  1  pkt  8  lub  10  Ustawy  Pzp.  Z

amawiający  wskazał  również  na  brak  podjęcia 

c

zynności zmierzających do samooczyszczenia w rozumieniu art. 110 Ustawy Pzp.    

J

ednocześnie Zamawiający w oparciu o treść art. 109 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 110 Ustawy 

Pzp 

dokonał  wykluczenia  z  postępowania  W.  S..  W  uzasadnieniu  wskazał  na  okoliczności 

kwalifikujące  zdarzenia  będące  udziałem  podwykonawcy  PUK  TAMAX  Sp.  z  o.o.,  jako 

wyp

ełniające  przesłankę  z  art.  109  ust.  1  pkt  5  Ustawy  Pzp.  Zamawiający  uznał,  iż  do 

niepr

awidłowości  doszło  z  przyczyn  leżących  po  stronie  wykonawcy  zamówienia,  który 

odpowiad

a  za  dobór  podwykonawcy.  Zamawiający  wezwał  wykonawcę  do  zapłaty  kary 

umo

wnej  w  wysokości  800  tyś.  Wykonawca  nie  podjął  czynności  zmierzających  do 

samooczyszczenia w rozumienia art. 110 Ustawy Pzp.    

O

dwołujący  nr  2  został  wezwany  przez  Zamawiającego,  przed  wykluczeniem  z 

postępowania  i  odrzuceniem  jego  oferty,  do  zapłaty  kary  umownej  w  kwocie  800  tyś  zł  w 

zakresie  realizacji  umowy  przez  jego  podwyko

nawcę.  Na  posiedzeniu,  jak  i  w  odwołaniu 

Wykonawca 

kwestionował  zasadność  roszczeń  Zamawiającego,  jednocześnie  wyjaśnił,  iż 

naliczona  kara  w  części  została  już  potrącona  z  wynagrodzenia  należnego  Wykonawcy  z 

tytułu świadczenia usługi i spodziewa się, że kolejna część również zostanie potrącona. 

Na  r

ozprawie  przeprowadzone  zostały  dowody  z  nagrań  kamer  zamieszczonych  na 

śmieciarkach  Wykonawcy  PUK  TAMAX  Sp.  z  o.o.  ze  wskazanych  zdarzeń,  które 

Zamawiaj

ący  uznał  za  działania  prowadzące  do  poważnego  naruszenia  obowiązków 

zawodowych przez PUK TAMAX Sp. z o.o. Pon

adto, Izba dopuściła i przeprowadziła dowód 

zgłoszony przez Odwołującego nr 1, tj. nagranie prezentujące proces, jaki miał się odbywać 

we  wskazanych  przez  Zama

wiającego  nagraniach,  widoczny  z  innego  ujęcia  –  nagrany 

tel

efonem komórkowym przez Odwołującego w dniu 2 stycznia 2023 r. O przeprowadzenie 

tego dowodu wn

ioskowali również Zamawiający i Odwołujący nr 2. 

Zamawiający  złożył  również  zdjęcia  wykonane  z  zapisów  kamer  zamontowanych  na 

pojeździe, który uczestniczył w zdarzeniach z miejsca parkowania na terenie bazy lub przed 

bazą, z końca zmiany (zaparkowany) i z rana, przed wyjazdem na trasę. Zdjęcia uzupełniają 

opis naruszeń do jakich miało dojść w dniu: 


-  28.09.2022  r. 

–  załadunek  odpadów  od  godziny  13:08  do  13:26  –  samochód  o  nr  rej. 

KR3XH76 zaparkowany o godzinie 13:27 

i wyjeżdża z bazy 06.10.2022 r. o godzinie 05:16; 

-  05.10.2022  r.  -   

załadunek  odpadów  od  godziny  11:56  do  12:22  –  samochód  o  nr  rej. 

KR3XH76 zaparkowany o go

dzinie 12:24 i wyjeżdża z bazy 29.09.2022 r. o godzinie 05:31; 

-  07.10.2022  r.  -   

załadunek  odpadów  od  godziny  12:41  do  13:02  –  samochód  o  nr  rej. 

KR3XH76 zaparkowany o godzinie 13:04 

i wyjeżdża z bazy 10.10.2022 r. o godzinie 05:15; 

-  12.10.2022  r.  -   

załadunek  odpadów  od  godziny  11:50  do  12:10  –  samochód  o  nr  rej. 

KR3XH76 zaparkowany o godzinie 12:19 

i wyjeżdża z bazy 13.10.2022 r. o godzinie 04:01; 

Ponadto,  Zamawiaj

ący  wykonał  zdjęcie  z  kamery  z  momentu  przekazania  odpadów  na 

terenie  instalacji  w  Zawierciu  w  dniu  12.10.2022  r.,  godzina  10:37  z  zaznaczonym 

fragmentem

, na którym widoczne są opony zmieszane z pozostałymi odpadami. 

Poza nagraniami Zamawiaj

ący przedłożył opis wybranych zdarzeń sporządzony w oparciu o 

materiał utrwalony z kamer zamontowanych na pojeździe. 

Odwołujący  W.  S.  przedłożył  kopię  umowy  nr  NEO.271.2.2021  z  17.12.2021  r  zawartą  z 

Zamawiającym  na  odbiór  i  zagospodarowanie  niesegregowanych  (zmieszanych)  odpadów 

komunalnych  (20  03  01)  w  roku  2022  r.  oraz  umowy  zawartej  w  dniu  27.12.2021  r.  z 

podwykonawcą – S. C.działającym pod firmą PUK TAMAX S. C.. Wskazane w § 6 obu umów 

wynagrodzenie jest takie samo i okr

eślone zostało stawką 925,00 zł netto/999,00 zł brutto. W 

umowie  z  P

odwykonawcą  dodatkowo  zamieszczona  została  klauzula:  „Od  każdej  faktury 

wystawionej  przez  Pod

wykonawcę  odliczana  będzie  stała  –  ryczałtowa  kwota  dla 

WYKONAWCY w wysokości 216,00 zł brutto (200,00 zł netto)”. Zgodnie z § 5 ust. 9 umowy 

NEO.271.2.2021 

Za  działania  i  zaniechania  podwykonawców,  dalszych  podwykonawców 

Wykonawca  odpow

iada  jak  za  działania  i  zaniechania  własne.  W  czerwcu  2022  r. 

przedsiębiorca  S.  C.  będący  osobą fizyczną  przekształcił  swoją  działalność  gospodarczą  w 

jednoosobową spółkę kapitałową – PUK TAMAX Sp. z o.o. w trybie art. 551 § 5 w zw. z art. 

i następne KSH. 

Izb

a  nie  dopuściła  dowodu  z  przesłuchania  kierownika  bazy  PUK  TAMAX  Sp.  z  o.o.,  który 

jako  jedyny 

ze  świadków  zgłoszonych  przez  Odwołującego  nr  1  stawił  się  w  terminie 

posiedzenia  Izby,  uznając  iż  jego  zeznania  nie  będą  służyły  wyjaśnieniu  istotnych 

okoliczno

ści utrwalonych na nagraniach z kamer, co również potwierdzają wyjaśnienia PUK 

TAMAX  Sp.  z  o.o.,  w  których  Wykonawca  wskazywał,  iż  obowiązek  sprawdzenia  stanu 

pojazdu  (czy  jest  pusty)  spoczywał  na  kierowcy  samochodu.  Odwołujący  nr  1  wyjaśnił,  iż 

choroba kierowcy unie

możliwiła jego stawienie się na rozprawie celem złożenia zeznań.  


świetle  powyższego  Izba  dokonała  rozpoznania  w  oparciu  o  materiał  dowodowy 

przedstawiony  przez  Zamawiającego,  na  którym  spoczywał  ciężar  wykazania  spełnienia 

przesłane wykluczenia z postępowania obu Odwołujących się. 

Uwzględniając powyższe Izba zważyła. 

odniesieniu  do  odwołania  PUK  TAMAX  Sp.  z  o.o.  Izba  uznała,  iż  Zamawiający  miał 

podstawy  do  stwierdzenia, 

iż  dopuścił  się  on  zawinionego,  poważnego  naruszenia 

obowiązków  zawodowych,  podważających  uczciwość  tego  Wykonawcy,  które  wypełniały 

przesłankę do wykluczenia z postępowania z art. 109 ust. 1 pkt 5 Ustawy. Zabezpieczone i 

przedstawione  dowody z  zapisu 

nagrań kamer na pojeździe o nr rejestracyjnym  KR3XH76, 

którym  odbierane  były  odpady  z  terenu  Gminy  Zielonki,  wraz  z  zapisami  z  rejestratorów 

GPS, 

w  ocenie  składu  orzekającego,  wskazują  na  poważne  naruszenie  obowiązków 

zawodowych  przez  kierowanie 

po  odbiór  odpadów  od  Zamawiającego  pojazdu,  na  którym 

znajdow

ały  się  inne  śmieci,  co  zwiększało  ilość  odpadów  przekazywanych  do  instalacji  w 

miejs

cowości  Zawiercie.  Izba  nie  odniosła  się  do  kwestii  zawyżenia  wynagrodzenia  i 

ustalenia  wysokości  szkody,  jaką  miał  ponieść  z  tego  tytuł  Zamawiający,  które  to 

okolic

zności  nie  zostały  przez  Zamawiającego  wykazane  dowodowo.  Ponadto,  w  ocenie 

składu orzekającego, okoliczności te nie miały znaczenia dla oceny stopnia zawinienia, czy 

też wagi naruszeń do jakich dopuścił się dalszy podwykonawca umowy NEO.271..2.2021.  

W  odniesieniu  na

tomiast  do  odwołania  W.  S.  Izba  uwzględniła  zarzut  naruszenia  przez 

Zamawi

ającego przepisu art. 109 ust. 1 pkt 7) PZP w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit a) Ustawy 

poprzez  ich 

niewłaściwe  zastosowanie,  polegające  na  błędnym  uznaniu,  że  ewentualne  

nieprawidłowości  w  realizacji  zamówienia  przez  spółkę  PUK  TAMAX  Sp.  z  o.o.  będącą 

podwykonawc

ą  Odwołującego  w  toku  realizacji  zamówienia,  mogą  odnosić  bezpośredni 

skutek  wobec  Odwołującego,  jakby  były  działaniami  osobiście  podejmowanymi  przez  tego 

ostatniego i/lub 

leżącymi po jego stronie. 

P

oniżej Izba odniesie się do oddzielnie do każdego z odwołań. 

I.   

O

ddalając  odwołanie  PUK  TAMAX  Sp.  z  o.o.  decydującymi  dla  wyniku  postępowania 

odwoławczego były dowody z nagrań wideo  z kamer zamontowanych na pojeździe, którym 

odbierane były odpady z terenu Gminy Zielonki w roku 2022 r., które wraz z rejestratorami 

GPS  zamontowanymi  na  pojazdach, 

stanowiły  system  monitoringu  odbioru  odpadów 

udostępniony  Zamawiającemu.  Odwołujący  mając  również  dostęp  do  umieszczonych  w 

chmur

ze  nagrań,  nie  przedstawił  innych,  uzupełniających  przebieg  procesu  związanego  z 

wykorzystaniem 

pojazdów  na  terenie  bazy,  przed  ich  skierowaniem  na  trasę  odbioru 

odpadów  z  terenu  Gminy  Zielonki.  Przedstawiony  przez  Odwołującego  dowód  w  postaci 


utrwalonego  nagraniem  z  telefonu 

komórkowego  przebiegu  procesu  „kompaktowania”,  jaki 

miał  się  odbywać  w  trakcie  zasypywania  śmieci  do  odwłoku  śmieciarki,  w  ocenie  składu 

orzekającego, wskazał na jedyny możliwy wniosek, zgodny z twierdzeniem Zamawiającego, 

iż  pojazd  nie  był  „pusty”  w  momencie  wyjazdu  na  trasę  po  odbiór  odpadów.  Możliwość 

ważenia  pojazdu,  na  którą  wskazywał  Odwołujący  w  wyjaśnieniach  kierowanych  do 

Zamawiającego, nie została w żaden sposób utrwalona w zapisach rejestrów, a jak wskazał 

na  rozprawie  Wykona

wca,  wyjeżdżając  na  trasę  pojazdy  nie  są  ważone  i  to  obowiązkiem 

kierowcy  jest  sprawdzenie,  czy  pojazd  jest  pusty.  Tym 

samym,  jedynym  materiałem 

dowodowymi,  na  jakim  swoje  stanowisko  opierał  Zamawiający  były  nagrania  i  zapisy  w 

rejestratorach 

GPS,  które  Izba  poddała  ocenie  i  doszła  do  tych  samych  wniosków,  jak 

Zamawiający.  Jednocześnie  Izba  uznała,  iż  nie  było  spornym  stwierdzenie,  iż  pojazdami 

PUK TAMAX Sp. z o.o. odbierane były odpady z ternu Gminy Zielonki w związku z realizacją 

umowy NEO.271.2.2021, co 

nie zostało w żadnym z pism kierowanych przez PUK TAMAX 

Sp.  z  o.o.,  czy 

to  do  Zamawiającego,  czy  też  w  postępowaniu  odwoławczym, 

zakwestionowane.  Twierdzenie 

Odwołującego,  jakoby  za  proces  „kompaktowania”  z 

wykorzysta

niem  pojazdów  tego  Wykonawcy  odpowiadać  miała  spółka  TAMAX  Sp.  z  o.o., 

również wykorzystująca bazę, na której składowane były odpady, w ocenie Izby nie zostało 

wykazane. Ponad

to, nawet jeżeli pojazdy Wykonawcy wykorzystywane są również do innych 

zadań, to nie zmienia to zapisu zdarzeń, w tym nie zaburza ich ciągu i związku z odbiorem 

odpa

dów z terenu Gminy Zielonki. Nie było również spornym pomiędzy stronami, iż nagrania 

zdarzeń,  które  prezentują  proces  zasypywania  do  odwołoka  śmieciarki  odpadów 

składowanych,  zostały  wykonane  na  terenie  bazy  PUK  TAMAX  Sp.  z  o.o.  Potwierdzają  to 

również  wskazania  z  rejestratora  GPS  utrwalone  na  nagraniu  przygotowanym  przez 

Odwołującego w dniu 02.01.2023 r.    

O

dnosząc się zatem do dowodów przedstawionych przez Zamawiającego Izba uznała, iż są 

one wiarygodne, pocho

dzą z pewnego źródła, tj. zostały umieszczone w chmurze przez PUK 

TAMAX Sp. z o.o.

, a Zamawiający miał do nich dostęp w ramach nadzoru nad świadczeniem 

realizowanym  w  2022  r. 

PUK  TAMAX  Sp.  z  o.o.  nie  zakwestionowała  autentyczności  tych 

nagrań, a jedynym kontrdowodem zapisu zdarzeń, do jakich miało dochodzić w miesiącach 

czerwiec, sier

pień, wrzesień i październik 2022 r., był zgłoszony dowód z nagrania procesu 

odtworzonego  na  terenie  bazy  w  dniu  2.01.2023  r.,  w  celu  przedstawienia  przebiegu 

wcześniejszych zdarzeń z innego ujęcia. W ocenie składu orzekającego dowód ten nie mógł 

podważać zapisów z kamer, jako przygotowany na potrzeby postępowania dowodowego, a 

przede  wszystkim  wykonany  nie  w  czasie  rzeczywistym,  w  datach  i  godzinach,  w  jakich 

dochodziło do zasypywania pojazdu odpadami zgromadzonymi na terenie hali. Jednocześnie 

dowód  potwierdził,  w  zestawieniu  z  zapisami  danych  zdarzeń,  iż  nie  są  wiarygodnym 


wyjaśnienie  Wykonawcy,  jakoby  miało  mieć  miejsce  „kompaktowanie”  odpadów,  z 

wykorzystaniem pojazdu na terenie bazy.  

Przede wszystkim, jak 

wyjaśniał to na rozprawie Przystępujący po stronie Odwołującego, jak 

sam Odwołujący - proces kompaktowania odpadów wykonywany na pojeździe polegać miał 

na  tym

,  że  po  załadowaniu  odpadów  do  odwłoka,  na  skutek  ich  zgniecenia,  rozdrobnienia 

powstawa

ć  miała  rzadsza  warstwa  odpadu,  która  następnie  jest  przesiewana  i  trafia  na 

sortowni

ę,  gdzie  pozostały  grubszy  odpad  jest  poddawany  dalszej  obróbce.  Odpady 

poddane  kompakt

owaniu,  trafiają  pod  odwłok  na  ziemię  i  są  następnie  wygarniane  przez 

pracowni

ków,  co  prezentowane  było  również  na  nagraniu  przygotowanym  przez 

Odwołującego.  Na  nagraniu  nie  było  widać  żadnej  taśmy,  którą  wysypujące  się  odpady 

miałyby  być  transportowane  na  sito,  a  wygarnianie  odpadów  spod  śmieciarki  odbywało  się 

r

ęcznie  przez  pracowników.  Do  przeprowadzenia  tego  procesu  konieczne  było  uniesienie 

części, jaką jest odwłok śmieciarki, tak aby zasypane odpady wypadły na ziemię i nie trafiły 

na  pakę,  jak  ma  to  miejsce  w  normalnym  położeniu  tej  części,  gdy  odpady  po  ich 

załadowaniu  są  zagarniane  na  pakę,  a  po  zapełnieniu  komory  ładunkowej  i  podniesieniu 

odwłoku, następuje wyładunek odpadów przez ich wypchnięcie na zewnątrz.  

Z 20 

przypadków, jakie Zamawiający zarejestrował, 19 odbyło się na tym samym pojeździe o 

nr  rejestracyjnym  KR3XH76.  Na  potrzeby  ustalenia  podstawy  faktycznej  decyzji 

Zamawiającego na rozprawie odtworzono nagrania dla części zdarzeń.   

Analiza  nagra

ń  z  11.10.2022  r.,  odtworzonych  na  rozprawie,  dotyczy  zdarzenia,  które 

polega

ć miało na załadunku na pojazd dużej ilości opon samochodowych i ich wyładunku w 

dniu kolejnym na instalacji ZGK Zawiercie. Zapis rozpocz

yna się o godzinie 06:49 widać, iż 

pojazd por

usza się po terenie bazy i o godzinie 6:52 parkuje na terenie hali przy dużej ilości 

śmieci. Nie widać zmiany położenia kamery zamontowanej z tyłu na odwołoku śmieciarki w 

trakcie  jazdy,  jak  i  na  terenie  hali.  Od  godziny  7

:20  rozpoczyna  się  załadunek  śmieci  i  ich 

wsypywanie do 

odwłoka śmieciarki. O 7:22 zostają dowiezione innym pojazdem opony i dalej 

razem  z  pozostałymi  śmieciami  trafiają  na  pojazd.  O  godzinie  7:46  śmieciarka  rusza  do 

przodu  na  kilka  kr

oków  i  znowu zatrzymuje  się.  Widać  za  pojazdem  niewielką ilość śmieci, 

które następnie zostają zabrane przez inny pojazd (którym dowiezione zostały opony), który 

zatrzymuje się w zasięgu kamery.  W trakcie nagrania widać dwóch pracowników, do których 

dołącza  prawdopodobnie  kierowca  pojazdu  dowożącego  opony  i  jeszcze  jedna  osoba  w 

innym  st

roju,  niż  pracownicy  obecni  w  czasie  nagrania  przy  śmieciarce.  O  godzinie  7:54 

pojazd  opuszcz

a  halę  i  parkuje  od  7:57  na  zewnątrz.  Ponownie  zostaje  przeparkowany  o 

9:18  również  na  terenie  bazy  i  stoi  do  godziny  11:08.  W  tym  czasie  wskazania  GPS 

automatycznie  u

legają  zmianom  w  oznaczeniu  położenia  pojazdu  bez  ruszania  pojazdu  z 

miejsca  postoju  (nie

wielkie  zmiany  zapisów  z  godziny:  10:34,  10:43,  10:45,  10:48,  10:49, 


11:00,  11:06).  Pojazd  zaparkowany  w  pierwszym  miejscu  postoju  o  godzinie  11:10  zostaje 

przeparkowany  o  godzinie  12:16  i  na 

tym  kończą  się  zapisy  z  kamer  (GPS:  50.  563648N, 

020.  048487E).  W  dniu  12.10.2022  r.  pojazd  wyje

żdża  na  teren  gminy  w  celu  o  odbioru 

odpadów  komunalnych  od  mieszkańców,  a  ich  wyładunek  na  instalacji  ZGK  Zawiercie 

następuje tego samego dnia o godzinie 10:37. Na nagraniu z wyładunku widoczny jest ruch 

odw

łoka, kamera przesuwa się do góry. W czasie kiedy kamera zatrzymała obraz w miejscu, 

następuje  wypchniecie  odpadów  z  pojazdu  i  pojazd  rusza  bez  zmiany  pozycji  kamery.  Po 

opuszczeniu s

ię odwłoka z kamerą widać to, co zostało wypchnięte z pojazdu, w tym opony 

samochodowe. 

S

kład orzekający uznał, iż z zapisów tego zdarzenia wynika, iż w trakcie załadunku odpadów 

na terenie hali PUK TAMAX Sp. z o.o. 

do śmieciarki, obecni byli przy pojeździe na stałe dwaj 

pracownicy

,  nadzorujący  załadunek  do  pojemnika  i  przesypywanie  do  odwłoka.  Położenie 

kamery  w  momencie  porusz

ania  się  pojazdu  po  terenie  bazy,  wjazdu  do  hali,  jak  i  przy 

załadunku nie uległo zmianie,  co  sugerowałoby zmianę położenia odwłoka  śmieciarki  (jego 

podniesienia).  Nie 

widać  również  żadnego  elementu  taśmy  do  transportu  odpadów  (po 

odjechaniu 

pojazdu),  a  pozostałe  za  pojazdem  śmieci  zostają  zgarnięte  przez  inny  pojazd. 

P

owyższe  prowadzi  do  wniosku,  iż  nie  mogło  mieć  miejsca  zagarnianie  śmieci  przez 

pracowników, które miałyby się wysypywać z odwłoka w trakcie trwania załadunku, co przy 

uwzględnieniu ilości śmieci, jakie zostały załadowane oznaczałoby konieczność przestoju w 

trakcie  załadunku  –  a  takiego  nie  było.  Ponadto,  dostępna  wokół  pojazdu  przestrzeń 

musi

ałaby  być  dużo  większa  dla  zgarnięcia  tak  dużej  ilości  odpadów,  jaka  została 

mechanicznie  zasypana.  Na 

nagraniu  od  Odwołującego  widać,  że  całość  odpadów 

załadowanych  do  odwłoka  wypaś  miałaby  pod  pojazd.  Nie  wskazują  na  to  oryginalne 

nagrania  z  momentu  zdarzenia.  W 

świetle  powyższego,  wyjaśnienia  składane 

Zamawiaj

ącemu  i  podtrzymane  na  rozprawie,  co  do  rzekomego  kompaktowania  odpadów, 

skład orzekający ocenił za niewiarygodne.   

Kolejne  zdarzeniem,  dla  kt

órego  odtworzone  zostały  na  rozprawie  nagrania,  dotyczy 

załadunku  odpadów  w  dniu  20.06.2022  r.  na  pojazd  o  nr  rejestracyjnym  KR3XH76.  O 

godzinie 5:07 rusza z miejsca postoju na terenie bazy i w

jeżdża do hali o 5:09, gdzie czeka 

dwóch  pracowników  przy  odpadach,  które  od  godziny  5:21  są  ładowane  do  śmieciarki.  W 

tym czasie pracownicy po 

każdorazowym opuszczeniu pojemnika wrzucają do niego części 

od

padów, które się zaczepiły i o 5:26, od razu po zasypaniu szóstego pojemnika śmieciarka 

wyjeżdża przed teren hali, gdzie się zatrzymuje. Od 5:28 zaczyna się ponownie zasypywanie 

śmieciarki odpadem sypkim, łącznie pięć pojemników. Proces kończy się o 5:32 i śmieciarka 

od  razu  rusza  w  trasę  na  teren  Gminy  Zielonki  (5:35).  O  godzinie  11:25  rozpoczyna  się 


wyładunek  odpadów  na  terenie  instalacji  ZGK  Zawiercie  (podnosi  się  odwłok)  i  o  11:26 

pojazd skończył wyładunek i opuścił teren instalacji. 

Analiza  tego  nagran

ia  wskazuje  po  pierwsze,  że  po  załadunku  odpadów  na  śmieciarkę  na 

terenie hali PUK TAMAX Sp. z o.o. i wyjechaniu 

z hali, jak również spod hali po kolejnej partii 

odpad

ów  wsypanych  na  pojazd,  na  gruncie  nie  pozostały  żadne  odpady.  Również  dwóch 

pra

cowników  nadzorujących  ten  proceder  nie  wykonywało  innych  czynności.  Z  uwagi  na 

temp

o  i  załadunku  jak  i  natychmiastowe  odjechanie  pojazdu,  nie  było  czasu  na  wykonanie 

czynności prezentowanych na poglądowym nagraniu od Odwołującego. Powyższe, w ocenie 

składu  orzekającego,  wskazywało  na  niewiarygodność  wyjaśnień  Odwołującego,  iż  odpady 

miały  wypadać  pod  pojazd,  a  nie  trafiać  do  części  ładunkowej.  Również  z  nagrania  nie 

wynika, aby pojazd przechodził jakąkolwiek kontrolę kierowcy, który ruszył bezpośrednio po 

zakończonym załadunku pojazdu na trasę.   

Na 

podstawie  tych  dwóch  zdarzeń,  skład  orzekający  uznał,  iż  potwierdziły  się  ustalenia 

Zamawiającego,  co  do  faktu  dosypywania  odpadów  na  pojazd,  który  następnie  zbierał 

odpady z terenu Gminy Zielonki i przekaz

ywał dalej do instalacji w Zawierciu. Odwołujący nie 

przedstawił  innych  nagrań  dla  zdarzeń  wskazanych  przez  Zamawiającego,  które  mogłyby 

zmieniać  okoliczności  związane  z  wykorzystaniem  pojazdów,  a  jak  wyjaśniał,  system 

monitoringu  nie  był  wyłączany,  co  oznacza,  że  kamery  uruchamiały  się  automatycznie  w 

momencie włączenia silnika śmieciarki. 

P

owyższe wyczerpuje przesłankę z art. 109 ust. 1 pkt 5 Ustawy i już tylko na tej podstawie 

uzasadniało  wykluczenie  Odwołującego  z  postępowania  i  odrzucenie  jego  oferty  na 

podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit a Ustawy. Utrwalony 

zapis czynności, do jakich dochodziło 

na terenie bazy PUK TAMAX Sp. z o.o., 

podważa zaufanie do Wykonawcy i jego uczciwości. 

D

ziałanie polegające na dosypywaniu odpadów, które nie były odbierane od Zamawiającego, 

ale  trafiały  z  nimi  na  teren  instalacji,  za  co  płacił  Zamawiający,  stanowią  o  rażącym 

naruszeniu 

obowiązków  zawodowych,  prowadząc  do  nienależytego  wykonywania 

przekazanej  do  wykonania  podwykonawcy/dalszemu  podwykonawcy 

usługi,  stanowiącej 

przedmiot 

zamówienia. Jako poważnym naruszeniu obowiązków zawodowych było również 

mieszanie odpadów w trakcie załadunku, a w szczególności zużytych opon, które podlegają 

innym  procesom  zagospodarow

ania,  niż  odpady  komunalne.  Powyższe  czyniło  zasadnym 

wykluczenie  Wykonawcy 

z  postępowania,  której  to  oceny  nie  zmieniły  wyjaśnienia 

Odwołującego, a przedstawione nagranie, wręcz podważało, w zestawieniu z autentycznymi 

nagraniami  zdarzeń,  jego  twierdzenie  o  rzekomym  kompaktowaniu  odpadów  z 

wykorzystaniem  pojazdu

,  który  następnie  odbierał  odpady  z  terenu  Gminy  Zielonki. 

P

onieważ  Odwołujący  nie  przedstawił  żadnych  innych  przekonujących  dowodów,  które 


pozwoliłyby  inaczej  ocenić  utrwalone  na  kamerze  zdarzenia,  Izba  nie  miała  podstaw  do 

stwierdz

enia, iż ocena Zamawiającego była nieuzasadniona.  

Potwierdzenie 

się podstawy do wykluczenia Odwołujące z postępowania w oparciu o przepis 

art.  109  ust.  1  pkt  5  Ustawy, 

powodowało,  iż  nie  było  koniecznym  odnoszenie  się  do 

pozostałych podstaw wykluczenia Odwołującego z postępowania, co nie zmieniałoby sytuacji 

tego Wykonawcy 

w postępowaniu. 

II. 

Izba uwzględniła odwołanie Wykonawcy W. S.

Zasadniczym 

stało się odniesienie do wykładni przesłanki wskazanej przez Zamawiającego 

w  decyzji  o  wykluczeniu  Wykonawcy  z  pos

tępowania,  tj.  art.  109  ust.  1  pkt  7  Ustawy, 

stanowiącego,  iż  wykluczeniu  podlega  wykonawca,  który,  z  przyczyn  leżących  po  jego 

stronie,  w  znacznym  st

opniu  lub  zakresie  nie  wykonał  lub  nienależycie  wykonał  albo 

długotrwale  nienależycie  wykonywał  istotne  zobowiązanie  wynikające  z  wcześniejszej 

umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  lub  umowy  koncesji,  co  doprowadziło  do 

wypowiedzenia  lub  odst

ąpienia  od  umowy,  odszkodowania,  wykonania  zastępczego  lub 

realizacji uprawnień z tytułu rękojmi za wady.  

Na tle zawis

łego sporu powstało zagadnienie prawne wymagające rozważenia w odniesieniu 

do  sytuacji  wykonawcy  zamówienia  publicznego,  który  powierzył  wykonanie  tego 

zamówienia  w  całości  podwykonawcy  lub  dalszemu  podwykonawcy,  za  których  działania 

odpowiada przed Zamawiaj

ącym na podstawie art. 462 ust. 8 Ustawy. Należało w niniejszej 

sprawie 

rozstrzygnąć,  czy  odpowiedzialność  kontraktowa  wykonawcy  oznacza,  iż 

wykonawca 

ponieść może konsekwencje o charakterze sankcyjnym w postaci wykluczenia z 

postępowania na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 7 Ustawy, jeżeli przyczyny niewykonania lub 

nienależytego wykonania leżą wyłącznie po stronie podwykonawcy. 

Pomocnym,  dla  t

ych  rozważań  może  być  stanowisko  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  – 

Sądu  Zamówień  Publicznych,  wyrażone  w  wyroku  z  dnia  17.06.2022  r.,  sygn.  akt  XXIII  Zs 

71/22, na potrzeby ustalenia, czy 

zobowiązanie do zapłaty kary umownej przez konsorcjum 

oznacza  brak  konieczno

ści  wskazania  konkretnego  członka  konsorcjum,  który  doprowadził 

do  niewykonania  lub 

długotrwałego  nienależytego  wykonanie  zobowiązania,  dla 

zastosowania  fakultatywnej 

przesłanki  wykluczenia  z  postępowania  z  art.  109  ust.  1  pkt  7 

Ustawy. W

edług Sądu, fakt, iż wykonawca jest częścią konsorcjum realizującego przedmiot 

zam

ówienia  publicznego,  zobowiązanego  do  zapłacenia  kary  umownej  ze  względu  na 

niewyko

nanie  lub  nienależyte  wykonanie  przedmiotu  zamówienia,  nie  oznacza  jeszcze,  że 

niewykonanie  lub  długotrwałe  nienależyte  wykonanie  zobowiązania  wynikało  z  przyczyn 

leżących po stronie tego konkretnego członka konsorcjum. Dalej Sąd wskazał na obowiązek 


zamaw

iającego  do  dogłębnego  przeanalizowania  sprawy  i  wykazania,  że  wykonanie  lub 

nienależyte  wykonanie  przedmiotu  zamówienia  publicznego  wynikającego  z  wcześniejszej 

umowy, 

nastąpiło z przyczyn leżących po stronie wykonawcy.  

uwagi  na  potrzebę  badania  przyczyn,  które  doprowadziły  do  niewykonania  lub 

nienależytego  wykonania  zobowiązania,  jak  również  wskazania  tego,  kto  za  te  przyczyny 

odpowiada, 

należy  uznać,  iż  nie  można  z  automatu,  przez  samo  powołanie  się  na 

odpowiedzialność  wykonawcy  za  należyte  wykonania  zamówienia  powierzonego 

podwykonawcy, 

stwierdzić,  że  za  przyczyny,  które  prowadziły  do  naruszenia  zobowiązania 

odpowiada wykonawca. J

ednocześnie należy podkreślić, iż odpowiedzialność wykonawcy za 

podwykonawcę na gruncie przepisu art. 462 ust. 8 Ustawy ma charakter odpowiedzialności 

kontraktowej

,  z  której  wykonawca  nie  może  się  zwolnić  z  powołaniem  się  na  fakt  braku 

osobistego 

działania,  co  wynika  z  kodeksowej  regulacji  odpowiedzialności  kontraktowej 

objętej art. 474 k.c. Odpowiedzialność ta kształtowana jest na zasadzie ryzyka i nie można 

się z niej zwolnić, nawet wykazując, że, że wykonanie umowy powierzono profesjonaliście. 

Tymczasem,  jak  wskazano 

w  przywołanym  wyroku  Wykluczenie  z  postępowania  jest,  w 

ocenie  sądu  okręgowego,  quasi  sankcją  karną,  zatem  wszystkie  przesłanki  dotyczące 

niewykonania lub n

ienależytego wykonania zobowiązania oraz przyczyn leżących po stronie 

tego wykonaw

cy powinny być szczegółowo zbadane. Sankcja wykluczenia z postępowania, 

która na podstawie art. 111 pkt 4 Ustawy rozciąga się w czasie na okres 3 lat od zdarzenia, 

wykracza  poza 

odpowiedzialność  kontraktową  wykonawcy,  w  tym  odpowiedzialność 

odszkodowawczą wobec zamawiającego.  

P

odzielając  w  tym  zakresie  stanowisko Odwołującego  należy  wskazać  za  Odwołującym,  iż 

ewentualna ch

ęć stosowania art. 462 ust. 8 Ustawy, czy też art. 474 k.c. w zw. z art. 8 ust. 1 

Ustawy

,  które  określą  zakres  i  zasady  ponoszenia  odpowiedzialności  za  nienależyte 

wykonanie  umowy  w 

przedmiocie  udzielonego  zamówienia,  jako  przepisy  przewidujące 

mo

żliwość  egzekwowania  od  wykonawcy  roszczeń  stricte  cywilnych  z  tytułu 

nieprawid

łowości  w  realizacji  kontraktu,  nie  mogą  być  wprost  odnoszone  do  oceny  osoby 

wykonawcy z punktu widzenia podstaw 

wykluczenia, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7) 

Ustawy.  

Oznacza 

to, iż po stronie zamawiającego, w sytuacji gdy przyczyna nienależytego wykonania 

umowy  leżała  po  stronie  podwykonawcy,  spoczywał  obowiązek  uwzględnienia  tej 

okoliczności i zbadania, czy i w jakim stopniu również wykonawca mógł mieć swój udział. Nie 

można w sposób automatyczny przenosić tych przyczyn także na głównego wykonawcę, bez 

wcze

śniejszego ustalenia, iż zdarzenia, które wystąpiły po stronie podwykonawcy wynikały z 

przyczyn leżących także po stronie głównego wykonawcy. 


Odnosz

ąc powyższe do okoliczności ustalonych w sprawie należy wskazać, iż Zamawiający 

w ogóle nie badał w jaki sposób zachowania podwykonawcy mogły mieć związek z realizacją 

obowiązków  przez  wykonawcę  W.  S..  Powyższe  potwierdza  chociażby  brak  wezwania 

wyk

onawcy  do  złożenia  wyjaśnień  i  umożliwienia  odniesienia  się  do  nagrań,  które 

Zamawiający analizował. Skoro zamówienia zostało w całości powierzone podwykonawcy, to 

uprawnione  staje  się  stwierdzenie,  iż  wykonawca  główny  w  ogóle  nie  uczestniczył  w 

czynnościach  związanych  z  odbiorem  i  zagospodarowaniem  odpadów  od  Zamawiającego. 

Zamawiający  ustalając  odpowiedzialność  podwykonawcy  za  naruszenie  obowiązków 

zawodowych, 

rozciągnął  na  wykonawcę  odpowiedzialność  za  działania,  w  których  udziału 

tego podmiotu nie potwierdza

ją nagrania. 

Bezsporna  kwestia  odpowi

edzialności  kontraktowej  W.S.  wobec  Zamawiającego  nie  może 

zast

ąpić,  czy  też  zwolnić  z  badania  przyczyn  i  wskazania  odpowiedzialnego  za  działania, 

które  prowadziły  do  niewykonania  w  znacznym  stopniu  lub  zakresie  lub  nienależytego 

wykonania  albo  długotrwałego  nienależytego  wykonywania  istotnego  zobowiązania 

wynikającego  z  wcześniejszej  umowy  w  sprawie zamówienia publicznego,  co  doprowadziło 

do 

wypłaty  odszkodowania,  które  Zamawiający  potrącił  z  wynagrodzenia  wykonawcy.  Jak 

każda  podstawa  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  musi 

zostać  przez  Zamawiającego  wykazana.  W  badanej  sprawie  nie  zostało  przez 

Zamawiającego  wykazane,  iż  za  naruszenie  obowiązków  zawodowych  innego 

samodzielnego podmi

otu, można obarczyć odpowiedzialnością traktowaną, jako „sankcyjna”, 

czy  też  „administracyjna”  wykonawcę  głównego  zamówienia.  Do  takiego  wykazania 

koniecznym  byłoby  poczynienie  takich  ustaleń,  które  pozwoliłyby  na  stwierdzenie,  iż 

przyczyny  nienale

żytego  wykonania  zamówienia,  które  prowadziły  do  naruszenia 

zobowiązania umownego, spoczywały również po stronie głównego wykonawcy.   

świetle powyższego skład orzekający uznał, iż Zamawiający naruszył art. 109 ust. 1 pkt 7 

Ustawy  wykluczając  Wykonawcę  W.  S.  z  postępowania  w  oparciu  o  ustalone  przyczyny 

poważnego naruszenia zobowiązania umownego, które obciążały jego podwykonawcę. 

Na  podstawie  art.  554  ust.  1  pkt  1  Usta

wy  Izba  uwzględnia  odwołanie  w  przypadku 

stwi

erdzenia naruszenia przepisów Ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ 

na wynik postępowania o udzielenie zamówienia.  

ocenie składu orzekającego, pozostawienie w postępowaniu ważnej oferty należy ocenić, 

jako  istotn

ą  zmianę  wyniku postępowania,  w  którym  wcześniej  tylko  jedna oferta podlegała 

ocenie i wyborowi. C

hociaż nie ma podstaw do zmiany wyniku rozumianego, jako wskazanie 

oferty  najkorzystniejszej (takiego żądania również nie formułował  Odwołujący), to wynikiem 

postępowania  jest  również  wskazanie  ofert,  które  nie  podlegały  odrzuceniu,  o  czym 


Zamawia

jący  informuje  w  zawiadomieniu  o  wyniku  postępowania.  Uchylenie  decyzji  o 

wykluczeniu  Wojciecha  Stracha  z  postępowania  zmienia  informację  przekazaną  w 

zawi

adomieniu  o  wyniku  postępowania.  Nie  można  również  pozbawić  racji  stanowiska 

Odwołującego, iż sankcja wykluczenia Wykonawcy z tego postępowania ma również wpływ 

na 

możliwość  jego  udziału  w  kolejnych  procedurach  przetargowych  i  możliwość  uzyskania 

in

nych  zamówień.  Tym  samym  oddalenie  odwołania,  w  sytuacji  gdy  potwierdził  się  zarzut 

naruszenia  Ustawy, 

prowadziłoby  do  utrzymania  wyniku,  w  którym  Wykonawca  zostaje 

wykluczony  na  podstawie  art.  109  ust.  1  pkt  7  Ustawy,  co 

miałoby  konsekwencje  dla  tego 

Wykonawcy  w 

kolejnych  postępowaniach  przetargowych.  Mając  na  uwadze  postulat 

za

pewnienia  efektywności  środków  ochrony  prawnej,  które  mają  służyć  ochronie  interesów 

wykonawców  w  zamówieniach  publicznych,  przyjęcie  wąskiego  rozumienia  „wyniku 

postępowania”,  jako  wskazania  tylko  oferty  najkorzystniejszej,  uniemożliwiałoby 

uwzględnienie  odwołania  wobec  czynności  podjętych  w  postępowaniu  z  naruszeniem 

Ustawy.  N

ależy  uwzględnić  szczególną  sytuację  wykonawców,  dla  których  decyzja  o 

wykluczeniu  z  postępowania  faktycznie  prowadzi  do  eliminacji  z  przyszłych  zamówień,  co 

m

oże  prowadzić  do  dużo większej  szkody,  niż  ta jaką jest  brak  uzyskania przedmiotowego 

zamówienia.     

kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  na  podstawie  art.  575  Ustawy 

Prawa zam

ówień publicznych  oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 2 w zw. z § 7 ust 1 pkt 1 i § 

8 ust. 2 pkt 1 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie 

szcze

gółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysoko

ści  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  poz.  2437).  Izba  zaliczyła  do 

kosztów  postępowania  wpisy  wniesione  w  sprawach  połączonych  do  wspólnego 

rozpoznania

, a także koszty wynagrodzenia pełnomocników Odwołującego w sprawie sygn. 

akt  KIO  3445/22  oraz 

Zamawiającego  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  3436/22,  w  wysokości 

ustalonej  na  podstawie  rachun

ków złożonych przez zamknięciem rozprawy i obciążyła nimi 

odpowiednio 

Odwołującego  w  sprawie  sygn.  akt  KIO  3436/22  i  Zamawiającego  w  sprawie 

sygn. akt KIO 3445/22.  

świetle powyższego orzeczono jak w sentencji. 


Przewodni

czący: ………………………. 

Członkowie:         ……………………… 

……………………….