Sygn. akt: KIO 3441/22
WYROK
z dnia 4 stycznia 2023 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Rams
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie, w Warszawie, w dniu 4 stycznia 2023
roku odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 grudnia 2022 roku przez
wykonawc
ę Meden-Inmed sp. z o.o., z siedzibą w Koszalinie,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Wojewódzki Szpital Rehabilitacyjny
w Górowie Iławeckim,
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu Wojewódzkiemu Szpitalowi
Rehabilitacyjnemu w Górowie Iłowieckim unieważnić czynność unieważnienia
postępowania w zakresie części I zamówienia oraz dokonać badania i oceny ofert
złożonych w części I postępowania.
Kosztami
postępowania
obciąża
zamawiającego
Wojewódzki
Szpital
Rehabilitacyjny
w Górowie Iławeckim i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Meden-
Inmed sp. z o.o., z siedzibą w Koszalinie tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od zamawiającego Wojewódzkiego Szpitala Rehabilitacyjnego w
Górowie Iławeckim na rzecz wykonawcy Meden-Inmed sp. z o.o., z siedzibą w
Koszalinie
kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
tytułem zwrotu kosztów wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………………
Sygn. akt: KIO 3441/22
UZASADNIENIE
Zamawiający - Wojewódzki Szpital Rehabilitacyjny w Górowie Iławecki – dalej
„Zamawiający”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.:
Zwiększenie wydolności i przygotowanie na sytuacje kryzysowe Wojewódzkiego Szpitala
Rehabilitacyjnego w Górowie Iławeckim, poprzez doposażenie w nowoczesny sprzęt i
apar
aturę medyczną do rehabilitacji leczniczej dla pacjentów (w tym dla pacjentów, którzy
przeszli COVID-19) - znak sprawy: SET.260.9.2022
– część I.
W dniu 22 grudnia 2022 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy Meden-Inmed sp.
z o.o., z siedzibą w Koszalinie (dalej „Odwołujący”) zarzucając
Zamawiającemu naruszenie: (1) art. 255 pkt 6 w zw. z art. 457 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp przez
bezpodstawne unieważnienie postępowania, w sytuacji, gdy okoliczność przywołana przez
Zamawiającego jako podstawa unieważnienia nie stanowiła wady postępowania, a tym
bardziej wady, która stałaby na przeszkodzie zawarcia niepodlegającej unieważnieniu
umowy,
art. 16 pkt 1 i art. 17 ust. 2 ustawy Pzp poprzez prowadzenie postępowania w sposób
naruszający zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania Wykonawców (w związku z
naruszeniem ww. przepisów).
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności unieważnienia postępowania w zakresie cześć I (czynność z dnia
13 grudnia 2022 roku),
przystąpienie do czynności badania i oceny ofert – która to czynność
winna doprowadzić do wyboru oferty Odwołującego, jako najkorzystniejszej, zasądzenie od
Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania, w tym kosztów reprezentacji
według przedstawionej na rozprawie faktury.
W uzasadnieniu podniesionych zarzutów Odwołujący wskazał, że przedmiotem niniejszego
zamówienia jest dostawa sprzętu i aparatury medycznej do rehabilitacji leczniczej pacjentów
(w tym dla pacjentów, którzy przeszli COVID-19). Zakres zamówienia obejmuje różnego
rodzaju sprzęt. Z tego względu Zamawiający podzielił przedmiotowe zamówienie na trzy
części – część 1 obejmuje robot stacjonarny do reedukacji chodu.
Załącznik nr 4 do SWZ (opis przedmiotu zamówienia) w zakresie części I wskazuje, że:
CZĘŚĆ I
Robot stacjonarny do
reedukacji chodu
Urz
ądzenie/System do terapii chodu w celu przywrócenia fizjologicznego
wzorca chodu. Wykorzystywany u osób z zaburzeniami neurologicznymi
oraz
zaburzeniami
uk
ładu
mi
ęśniowo-szkieletowego.
Urz
ądzenie
zapewniaj
ące odwzorowanie modelu chodu dzięki zastosowaniu ortezy
ko
ńczyn dolnych (możliwa regulacja długości), synchronizacja pracy bieżni
(o regulowanej pr
ędkości, z możliwością dopasowania do prędkości ruchu
ortez), system dynamicznego odci
ążenia pacjenta (sterowany elektronicznie,
dopasowany do potrzeb pacjenta), komputer wraz z oprogramowaniem
pe
łniący funkcję biofeedback (sprzężenie zwrotne, kontrola ruchu,
motywacja pacjenta do
ćwiczeń), dopasowanie poziomu zaawansowania
treningu do indywidualnych potrzeb i mo
żliwości pacjenta. Urządzenie
powinno zapewni
ć poprawę patologicznego wzorca chodu, wpłynąć na
reedukacj
ę spastyczności, normalizację napięcia mięśniowego.
Odwołujący wskazał, że do wyznaczonego terminu oferty w zakresie części 1 złożyli
następujący wykonawcy:
1) Odwołujący - Meden-Inmed sp. z o.o. za cenę 1 188 000,00 zł – oferując urządzenie
Lokomat Nanos;
2) PHU Technomex sp. z o.o. za cenę 1 530 000,03 zł – oferując urządzenie RoboGait.
W dniu 13 września 2022 roku Zamawiający poinformował, że unieważnia przedmiotowe
postępowanie w zakresie części 1. Odwołujący wskazał, że z informacji o unieważnieniu
postępowania opublikowanej przez Zamawiającego wynika, że Zamawiający dokonał tej
czynności na podstawie art. 255 pkt 6 w związku z art. 457 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. Zdaniem
Zamawiającego po weryfikacji złożonych ofert, a przede wszystkim przedmiotowych środków
dowodowych (katalog oferowanych urządzeń) stwierdzić należało, że opis przedmiotu
zamówienia zawiera wadę, która na obecnym etapie postępowania nie może być usunięta.
Wada zdaniem Zamawiającego sprowadza się do opisu urządzenia "Robot stacjonarny do
reedukcji chodu" w sposób niejednoznaczny, tzn. brak określenia "rodzajów zaburzeń
neurologicznych" oraz określenia "indywidualnych potrzeb pacjenta" dla których urządzenie
ma służyć. Brak jednoznaczności powoduje zdaniem Zamawiającego - że Wykonawcy
zaoferowali urządzenia dla odmiennej grupy pacjentów.
W
ocenie Odwołującego zarówno urządzenie Odwołującego, jak i konkurencyjne urządzenie
Wykonawcy PHU Technomex sp. z o.o. służą do tego samego celu i spełniają wymagania
Zamawiającego. Gdy jednak okazało się, że nie wygrało to konkretne urządzenie, które tak
naprawdę Zamawiający chciał uzyskać (urządzenie Wykonawcy PHU Technomex),
Zamawiający postanowił unieważnić postępowanie powołując się na rzekomą wadę – mimo
że wady takiej absolutnie nie ma. Zapewne gdyby to Wykonawca PHU Technomex wygrał
postępowanie to Zamawiający postępowania by nie unieważnił. Zdaniem Odwołującego, to,
że obecne działania Zamawiającego spowodowane są tym, że to Odwołujący złożył
najkorzystniejszą ofertę, a nie Wykonawca Technomex wynika wprost z informacji o
unieważnieniu postępowania, gdzie Zamawiający wskazał, że: „W ofercie wykonawcy
Meden-
Inmed opis urządzenia Lokomat Nanos wskazuje, że zadana szybkość treningu
wynosi od 1 km/h do 3,2 km/h, co przy założeniu, że średnio krok wynosi ok. 65 cm daje od
1538 do 4923 kroków/h, czyli od 26 do 82 kroków na minutę. O ile prędkość maksymalna nie
stanowi problemu, o tyle prędkość minimalna 26 kroków na minutę uniemożliwia
zastosowanie urządzenia w przypadku pacjentów, którzy rozpoczynają reedukcję chodu po
przebytej chorobie (np. uraz CUN, ura
z mózgu, itp.). Pacjent taki po pionizacji wykonuje
pojedyncze kroki na minutę i w związku z tym urządzenie Lokomat Nanos staje się
nieprzydatne w początkowym okresie reedukcji chodu. Biorąc pod uwagę, że urządzenie
przeznaczone jest na oddział rehabilitacji neurologicznej, w którym hospitalizowani będą
pacjenci po świeżo przebytych urazach mózgu, uszkodzeniach CUN, urządzenie Lokomat
Nanos nie będzie mogło być wykorzystane, co jest dla zamawiającego nie do przyjęcia, gdyż
nie spełnia podstawowych potrzeb szpitala w zakresie rehabilitacji pacjentów szczególnie
chorych (po urazach CUN, urazach mózgu). Opis urządzenia RoboGait drugiego wykonawcy
– Technomex, wskazuje że zadana szybkość treningu wynosi od 0,1 km/h, co przy
założeniu, że średnio krok wynosi ok. 65 cm daje 153 kroków/h, czyli 2,5 kroków na minutę.
Taka funkcjonalność zapewnia potrzeby zamawiającego w zakresie rehabilitacji pacjentów
najbardziej chorych.
Odwołujący wskazał, że prawdą jest, że w opisie przedmiotu zamówienia Zamawiający nie
dookreślił prędkości minimalnej chodu na minutę. Nie zrobił tego jednak nie dlatego, że
„zapomniał” (i przez to mamy do czynienia z wadą postępowania), a dlatego, że gdyby
Zamawiający określił ten parametr tak jak opisuje to w informacji o unieważnieniu
postępowania to oznaczałoby, że ogranicza konkurencyjność postępowania tylko do jednego
produktu. Tylko urządzenie RoboGait oferowane przez Technomex posiada bowiem taką
funkcjonalność, o jakiej pisze Zamawiający. Użycie sformułowań o prędkości dowodzi, że
Zamawiający chciałby ograniczyć postępowanie tylko do jednego produktu, bowiem
przytoczone parametry są parametrami charakterystycznymi dla urządzenia RoboGait. Jeśli
zatem Zamawiający chce otrzymać konkretnie takie urządzenie to nie powinien ogłaszać
postępowania w trybie konkurencyjnym, tworząc pozory rywalizacji rynkowej. Z jakiegoś
powodu jednak Zamawiający ogłosił postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego,
gdzie niedopuszczalne byłoby opisanie przedmiotu zamówienia w sposób wskazany w
informacji o uniewa
żnieniu postępowania, bowiem byłby to opis wprost dopuszczający tylko
jedno urządzenie do postępowania, a zatem byłoby to postępowanie niekonkurencyjne.
Odwołujący powołał się na orzeczenie KIO 257/21 w którym Izba podkreśliła, że „każda
ingerencja Zamawia
jącego co do sposobu, metody wykonania opisanego przedmiotu
zamówienia musi być uzasadniona szczególnymi okolicznościami, służącymi spełnieniu
rezultatu i nie może naruszać zasady równego traktowania Wykonawców, uczciwej
konkurencji, jak i zasady proporcjo
nalności w ingerowanie profesjonalizmu Wykonawców, ale
również ich odpowiedzialności za należyte wykonanie usługi”. W konsekwencji, nieprawdą
jest, że Zamawiający przeoczył cokolwiek w zakresie opisu przedmiotu zamówienia – opis
ten jest prawidłowy i zapewnia zachowanie zasady konkurencyjności. Gdyby Zamawiający
opisał zamówienie w sposób, na który wskazuje w unieważnieniu postępowania to doszłoby
do naruszenia przepisów ustawy. Z tego względu nie możemy mówić o żadnym przeoczeniu
w zakresie przygotowanego
opisu przedmiotu zamówienia.
Zdaniem Odwołującego, nieprawdą jest również to co Zamawiający pisze w dalszej części
unieważnienia – tj. że w związku z nieprecyzyjnym opisem przedmiotu zamówienia
wykonawcy złożyli różne oferty, oferując urządzenia dla różnej grupy pacjentów, co z kolei
przekłada się na różne ceny. Wobec braku jednoznaczności w zakresie potrzeb
zamawiającego stwierdzić należy, że złożone oferty są nieporównywalne. Odwołujący
wskazał, że zarówno urządzenie oferowane przez Odwołującego (Lokomat), jak i urządzenie
Wykonawcy Technomex (RoboGait) są urządzeniami przeznaczonymi do tego samego celu
– są to urządzenia pozwalające na trening chodu. W niniejszym postępowaniu Zamawiający
chciał otrzymać robot stacjonarny do reedukacji chodu i bezsprzecznie tym właśnie są oba
urządzenia oferowane przez Wykonawców. Odwołujący wskazał, że urządzenie oferowane
przez niego
jest z powodzeniem używane chociażby w Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym
w Olsztynie na Oddziale Rehabilitacji Neurologicznej, a także w wielu innych ośrodkach na
świecie. Nie jest zatem tak jak pisze Zamawiający, tj. że urządzenie nie spełnia
podstawowych potrzeb szpitala w zakresie rehabilitacji pacjentów szczególnie chorych (po
urazach CUN, urazach mózgu), bowiem w innych ośrodkach właśnie do takich celów
urządzenie jest używane. Urządzenie Odwołującego spełnia cel Zamawiającego, którym jest
reedukacja chodu po przebytej chorobie.
Ponadto, Odwołujący podkreślił, że to nie samo
urządzenie, którego dostawa jest przedmiotem tego postępowania decyduje o powodzeniu
terapii. Planując zakupić urządzenie do reedukacji chodu nie kupuje się urządzenia
zapewniającego możliwość prowadzenia tej właśnie terapii, bowiem jak już wskazano dla jej
prowadzenia muszą zostać spełnione założenia, w tym właściwa kadencja, fizjologia wzorca,
powtarzalność, stymulacja aferentna, dynamika chodu. Zakres szybkości treningu od 0,1
km/h ma tylko RoboGait, co powoduje, że gdyby faktycznie takie wymaganie znalazło się w
opisie przedmiotu zamówienia to oznaczałoby, że opis ten jest skonstruowany z sposób
sprzeczny z ustawą Pzp, jako naruszający zasadę konkurencyjności. Dlatego właśnie zapisu
takiego nie było i nie może być, w konsekwencji czego nie jest to żaden brak powodujący, że
postępowanie jest obarczone wadą. Ponadto, Odwołujący wskazał, że w przypadku takich
prędkości o jakich pisze Zamawiający (tj. od 0,1 km/h) nie możemy mówić o reedukacji
chodu -
a to przecież kupno takiego urządzenia do reedukacji chodu było celem
Zamawiającego w tym postępowaniu. Jak wskazano wyżej reedukacja chodu opiera się o
założenia fizjologii wzorca, a więc o zachowanie elementów, które Odwołujący wskazał
wyżej (właściwa kadencja, fizjologia wzorca, powtarzalność, stymulacja aferentna, dynamika
chodu itd.)
– z prędkością przede wszystkim. Aktualnie Zamawiający w informacji o
unieważnieniu pisze, że chciałby używać urządzenia do terapii pacjentów po pionizacji.
Jednak do tego nie służy urządzenie do reedukacji chodu, a inne urządzenia na rynku, tj. np.
stół pionizacyjny z funkcją kroczenia Erigo, który pozwala symulować właśnie wzorzec przy
pionizacji i prowadzić pacjentów wczesnointerwencyjnych. Do takiego celu nie służy robot
stacjonarny do reedukacji chodu.
Odwołujący wskazał, że wymagania co do takiego właśnie sprzętu zostały opisane w
zakresie części III zamówienia, gdzie Zamawiający precyzyjnie opisał, że urządzenie musi
umożliwiać trening i terapię pacjentom z różnymi poziomami uszkodzenia w tym w odcinku
szyjnym, zarówno z całkowitym jak i częściowym przerwaniem rdzenia, po udarze i w innych
przypadkach neurologicznych. Jest to urządzenie służące właśnie dla celów o jakich
Zamawiający pisze w unieważnieniu. Tym bardziej pokazuje to, że w opisie przedmiotu
zamówienia w zakresie części I nie było żadnego błędu, bowiem urządzenie z części I,
którego dotyczy niniejsze postępowanie nie mogło być urządzeniem służącym do tego
samego celu co urządzenie z części III, bowiem byłoby to nielogiczne i stanowiłoby sztuczny
podział zamówienia na części.
Zdaniem Odwołującego, skoro Zamawiający wykreował opis przedmiotu zamówienia na
potrzeby niniejszego postępowania to znaczy, że na etapie jego przygotowania, weryfikacji i
zatwierdzenia przez kierownika Zamawiającego nie pojawiły się wątpliwości co do precyzji
opisu. Podobnie, przed terminem składania ofert braku precyzji opisu przedmiotu
zamówienia w postępowaniu nie dostrzegli sami Wykonawcy uczestniczący w postępowaniu.
Domniemany brak precyzji opisu przedmiotu zamówienia nie stał się przedmiotu żadnego
wniosku o wyjaśnienie specyfikacji. Odwołujący wskazał, że w orzecznictwie zarówno
sądowym, jak i Krajowej Izby Odwoławczej wielokrotnie, zwłaszcza w ostatnich latach,
powtarzano tezę o konieczności zachowania przez Wykonawców należytej staranności
wedle jej profesjonalnego miernika np.
– „należy podkreślić też to, że Wykonawca jest
profesjonalistą, przedsiębiorcą, prowadzącym działalność gospodarczą i jest zobowiązany
do zachowania należytej staranności” (KIO 604/15) oraz „w danych okolicznościach
składanego i przyjmowanego zamówienia publicznego oraz wątpliwości występujących po
stronie wykonawcy, art. 38 ZamPublU stanowi w związku z art. 354 § 2 k.c. nie tylko
uprawnienie, ale także obowiązek wykonawcy zwrócenia się do zamawiającego o
wyjaśnienie treści SIWZ” (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 5 czerwca 2014 roku, sygn. akt IV
CSK 626/13). Skoro zaś żaden z Wykonawców nie zwrócił się z podobnym wnioskiem, to
znaczy, że ani Odwołujący, ani konkurencyjny Wykonawca nie widzieli błędów w opisie
przedmiotu zamówienia. Tym samym trudno uznać, iż domniemany brak precyzji mógł mieć
rzeczywisty wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia.
Dalej Odwołujący wskazał, że Zamawiający w informacji z dnia 13 grudnia 2022 roku
wskazuje, że możliwe jest unieważnienie postępowania, jeżeli jest ono obarczone
niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu
umowy w sprawie zamówienia publicznego. Przedmiotowej przesłanki unieważnienia
postępowania nie należy upatrywać tylko i wyłącznie w odniesieniu do art. 457 pzp, który w
swojej treści wymienia przesłanki unieważnienia umowy. Zdaniem Odwołującego, nie jest to
jednakże twierdzenie zgodne z prawdą, bowiem w orzecznictwie oraz doktrynie powszechnie
przyjmuje się, że przesłanka unieważnienia postępowania z art. 255 ust. 6 ustawy Pzp
składa się z koniunkcji okoliczności, których łączne wystąpienie skutkuje obowiązkiem
zastosowania tego przepisu, tj.:
musi wystąpić naruszenie przepisów ustawy regulujących
udzielenie zamówienia (wada postępowania); wada musi być niemożliwa do usunięcia; wada
ma skutkować niemożliwością zawarcia niepodlegającej unieważnieniu umowy o udzielenie
zamówienia publicznego. Po pierwsze zatem musi wystąpić naruszenie przepisów ustawy
regulujących udzielanie zamówienia (wada postępowania). Po drugie, dopiero ta wada
postępowania, ma skutkować niemożliwością zawarcia ważnej umowy w sprawie
zamówienia. Wada zaistniała w postępowaniu musi być na tyle istotna, iż niemożliwe staje
się zawarcie ważnej umowy. Nie może być to jakakolwiek wada, którą obarczone jest
postępowanie. Konieczne jest więc wystąpienie związku przyczynowego pomiędzy zaistniałą
wadą, a niemożnością zawarcia umowy. W dodatku wada ta musi być niemożliwa do
usunięcia. Nie jest zatem prawdą, że można dokonywać unieważnienia postępowania w
oderwaniu od przesłanek z art. 457 ustawy Pzp. W art. 457 ustawy nie znajdziemy zaś
podstawy do unieważnienia postępowania w sytuacji jak niniejsza. Zamawiający powołuje się
w tym zakresie na art. 457 ust. 1 pkt 1 ustawy. Ta przesłanka jednak dotyczy wyłącznie
obowiązków publikacyjnych Zamawiającego, a nie jakiegokolwiek naruszenia przepisów
ustawy Pzp. „Omawiany przepis opisuje de facto kilka samodzielnych okoliczności, które
mogą potencjalnie stanowić podstawę unieważnienia umowy w sprawie zamówienia
publicznego. Pomimo dość nieprzejrzystego sformułowania przepisu wszystkie one
związane są z zaniechaniem przez zamawiającego zasadniczego obowiązku, jakim jest
obowiązek opublikowania ogłoszenia lub przekazania ogłoszenia do publikacji Urzędowi
Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia wszczynającego postępowanie” (J. Jerzykowski [w:]
W. Dzierżanowski, Ł. Jaźwiński, M. Kittel, M. Stachowiak, J. Jerzykowski, Prawo zamówień
publicznych. Komentarz, Warszawa 2021, art. 457).
Zdaniem Odwołującego, taka sytuacja w niniejszej sprawie bez wątpienia nie wystąpiła, a
zatem nie mamy do czynienia z żadną z przesłanek z art. 457 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. W
konsekwencji nie zostały spełnione warunki unieważnienia postępowania na podstawie art.
255 ust. 6 ustawy Pzp.
Odwołujący podkreślił, że w niniejszej sprawie nie mamy do czynienia ze złożeniem
nieporównywalnych ofert. Oba urządzenia spełniają bowiem cel Zamawiającego i
Zamawiający nie może na obecnym etapie unieważniać postępowania z powołaniem na
kryteria, których nie umieścił w opisie przedmiotu zamówienia, bowiem nie mogły być one w
nim zawarte, jako ograniczające konkurencję. Unieważnienie postępowania stanowi wyjątek
od ogólnej reguły prowadzenia postępowania, gdyż celem każdego postępowania jest wybór
oferty i zawarcie umowy z Wykonawcą, który złożył ofertę najkorzystniejszą. W niniejszej
sprawie zdaniem Odwołującego Zamawiający nie udowodnił, że w postępowaniu zachodzą
przesłanki uprawniającego do unieważnienia postępowania na podstawie art. 255 ust. 6
ustawy Pzp, tj. w żaden sposób nie wykazał, że nie jest możliwe zawarcie niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Interpretacji przesłanek
unieważnienia postępowania należy dokonywać w sposób ścisły, przy zachowaniu prymatu
wykładni gramatycznej oraz celowościowej. Rozszerzająca wykładnia przesłanek
unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia jest zatem niedopuszczalna,
ponieważ mogłaby prowadzić do manipulowania wynikiem postępowania, w szczególności
gdy unieważnienie następuje po otwarciu ofert kiedy to Zamawiający zna już Wykonawców
oraz zaoferowane przez nich warunki realizacji zamówienia. Unieważnienie postępowania
nie pełni roli szansy na jego ponowne przeprowadzenie w lepszy sposób tj. z pominięciem
postrzeganych przez Zamawiającego błędów. Jest tak dlatego, że ta czynność przekreśla
dotychczasowe starania Wykonawców o uzyskanie zamówienia. Zamawiający nie ma
podstaw w ustawie Pzp do traktowania unieważnienia jako dobrego sposobu na
„poprawienie" postępowania. Zmiana koncepcji opisu przedmiotu zamówienia po stronie
Zamawiającego, chęć zmiany przedmiotu zamówienia, jego uzupełnienie lub zmiana
sposobu realizacji nie może stanowić podstaw do unieważnienia postępowania. Kryteria
unieważnienia postępowania wynikają z ustawy, a nie z uznania Zamawiającego.
Wymagania ukszt
ałtowane przez Zamawiającego w SWZ wskazują, że przedmiot
zamówienia można zrealizować, przedmiot tego zamówienia istnieje i jest opisany. Fakt, że
przedmiot ten nie został opisany w sposób, w jaki Zamawiający wskazuje w informacji o
unieważnieniu postępowania nie przesądza o tym, że przedmiot jest opisany w sposób
niewłaściwy – szczególnie, że uzupełnienie tego opisu o warunki wskazane przez
Zamawiającego w informacji o unieważnieniu doprowadziłyby do naruszenia zasady
konkurencyjności postępowania, poprzez dopuszczenie wyłącznie jednego urządzenia.
Izba ustaliła co następuje:
Izba ustaliła, że Zamawiający prowadzi postępowanie, którego przedmiotem jest dostawa
sprzętu i aparatury medycznej do rehabilitacji leczniczej pacjentów (w tym dla pacjentów,
którzy przeszli COVID-19). Zamówienie zostało podzielone na trzy części. W załączeniu nr 4
do SWZ, Zamawiający zamieścił opis przedmiotu zamówienia. W zakresie części I
zamówienia, Zamawiający wskazał:
Załącznik nr 4 do SWZ (opis przedmiotu zamówienia) w zakresie części I:
CZĘŚĆ I
Robot stacjonarny do
reedukacji chodu
Urz
ądzenie/System do terapii chodu w celu przywrócenia fizjologicznego
wzorca chodu. Wykorzystywany u osób z zaburzeniami neurologicznymi
oraz
zaburzeniami
uk
ładu
mi
ęśniowo-szkieletowego.
Urz
ądzenie
zapewniaj
ące odwzorowanie modelu chodu dzięki zastosowaniu ortezy
ko
ńczyn dolnych (możliwa regulacja długości), synchronizacja pracy bieżni
(o regulowanej pr
ędkości, z możliwością dopasowania do prędkości ruchu
ortez), system dynamicznego odci
ążenia pacjenta (sterowany elektronicznie,
dopasowany do potrzeb pacjenta), komputer wraz z oprogramowaniem
pe
łniący funkcję biofeedback (sprzężenie zwrotne, kontrola ruchu,
motywacja pacjenta do
ćwiczeń), dopasowanie poziomu zaawansowania
treningu do indywidualnych potrzeb i mo
żliwości pacjenta. Urządzenie
powinno zapewni
ć poprawę patologicznego wzorca chodu, wpłynąć na
reedukacj
ę spastyczności, normalizację napięcia mięśniowego.
Izba ustaliła, że do upływu terminu składania ofert złożono 2 oferty, tj.:
Meden-
Inmed sp. z o. o., Wenedów 2, 75-847 Koszalin, cena 1 188 000,00 zł
PHU Technomex Sp.z o.o., Szparagowa, 44-141
Gliwice, cena 1 530 000,03 zł
Izba ustaliła, że w dniu 13 grudnia 2022 r. Zamawiający poinformował wykonawców o
unieważnieniu postępowania w części I zamówienia. Zamawiający wskazał: „Celem
postępowania w części I był zakup urządzenia do nowo powstałego oddziału dla rehabilitacji
najbardziej wymagających pacjentów neurologicznych, m.in. po udarach mózgu.
Do upływu terminu składania ofert złożono 2 oferty, tj.:
Meden-
Inmed sp. z o. o., Wenedów 2, 75-847 Koszalin, cena 1 188 000,00 zł
PHU Technomex Sp.z o.o., Szparagowa, 44-
141 Gliwice, cena 1 530 000,03 zł
P
o weryfikacji złożonych oferty, a przede wszystkim przedmiotowych środków dowodowych
(katalog oferowanych urządzeń) stwierdza się, że opis przedmiotu zamówienia zawiera
wadę, która na obecnym etapie postępowania nie może być usunięta. Wada sprowadza się
do
opisu urządzenia "Robot stacjonarny do reedukcji chodu" w sposób niejednoznaczny, tzn.
brak określenia "rodzajów zaburzeń neurologicznych" oraz określenia "indywidualnych
potrzeb pacjenta" dla których urządzenie ma służyć. Brak jednoznaczności powoduje, że
wykonawcy zaoferowali urządzenia dla odmiennej grupy pacjentów. W ofercie wykonawcy
Meden-
Inmed opis urządzenia Lokomat Nanos wskazuje, że zadana szybkość treningu
wynosi od 1 km/h do 3,2 km/h, co przy założeniu, że średnio krok wynosi ok. 65 cm daje od
1538 do 4923 kroków/h, czyli od 26 do 82 kroków na minutę. O ile prędkość maksymalna nie
stanowi problemu, o tyle prędkość minimalna 26 kroków na minutę uniemożliwia
zastosowanie urządzenia w przypadku pacjentów, którzy rozpoczynają reedukcję chodu po
prz
ebytej chorobie (np. uraz CUN, uraz mózgu, itp.). Pacjent taki po pionizacji wykonuje
pojedyncze kroki na minutę i w związku z tym urządzenie Lokomat Nanos staje się
nieprzydatne w początkowym okresie reedukcji chodu. Biorąc pod uwagę, że urządzenie
przezn
aczone jest na oddział rehabilitacji neurologicznej,
w którym hospitalizowani będą pacjenci po świeżo przebytych urazach mózgu,
uszkodzeniach CUN, urządzenie Lokomat Nanos nie będzie mogło być wykorzystane, co
jest dla zamawiającego nie do przyjęcia, gdyż nie spełnia podstawowych potrzeb szpitala w
zakresie rehabilitacji pacjentów szczególnie chorych (po urazach CUN, urazach mózgu).
Opis urządzenia RoboGait drugiego wykonawcy – Technomex, wskazuje że zadana
szybkość treningu wynosi od 0,1 km/h, co przy założeniu, że średnio krok wynosi ok. 65 cm
daje 153 kroków/h, czyli 2,5 kroków na minutę. Taka funkcjonalność zapewnia potrzeby
zamawiającego w zakresie rehabilitacji pacjentów najbardziej chorych. W związku z
nieprecyzyjnym opisem przedmiotu zamówienia wykonawcy złożyli różne oferty, oferując
urządzenia dla różnej grupy pacjentów, co z kolei przekłada się na różne ceny. Wobec braku
jednoznaczności w zakresie potrzeb zamawiającego stwierdzić należy, że złożone oferty są
nieporównywalne. Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem zbudowanym na gruncie art. 93
ust. 1 pkt 7 poprzedniej ustawy Prawo zamówień publicznych niejasność lub nieprecyzyjność
opisu przedmiotu zamówienia może stanowić podstawę unieważnienia postępowania
(orzeczenia z 25 września 2017 r., sygn. akt KIO 1869/17 lub z 4 sierpnia 2017 r., sygn. akt
KIO 1507/17)
– wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 11 czerwca 2021 r. (sygn. akt KIO
Orzecznictwo w tym zakresie pozostaje aktualne także w obecnym stanie
prawnym. Ponadto Izba uznała, że podstawą unieważnienia ewentualnej zawartej umowy
mógłby być art. 457 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. Zamówienie zostałoby bowiem udzielone z
naruszeniem ustawy, tj. jej art. 16 pkt 1 i 2. Wynikałoby to z nieprecyzyjnego opisu
przedmiotu
zamówienia, co z kolei prowadziłoby do naruszenia zasady uczciwej konkurencji
i równego traktowania wykonawców. Dodatkowo byłoby także sprzeczne z zasadą
przejrzystości. Przede wszystkim zaś rozwiązanie takie naruszałoby art. 99 ust. 1 ustawy
Pzp, który ustanawia wymóg opisania przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i
wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając
wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Zamawiający
unieważnia postępowanie, jeżeli jest ono obarczone niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego. Przedmiotowej przesłanki unieważnienia postępowania nie należy upatrywać
tylko i wyłącznie w odniesieniu do art. 457 pzp, który w swojej treści wymienia przesłanki
unieważnienia umowy. Przykładem może być sytuacja opisana w wyroku o sygn. akt KIO
2176/19, w której Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że niejednoznaczny opis przedmiotu
zamówienia, który nie pozwala na złożenie porównywalnych ofert, stanowi wystarczającą
podstawę do unieważnienia postępowania. Na tym etapie postępowania (po złożeniu ofert)
wadliwości tej nie można usunąć. Instytucję samodzielnego unieważnienia czynności
podjętej wadliwie przez zamawiającego należy uznać za naturalne "narzędzie naprawcze",
które pozwala na wyeliminowanie wad postępowania. Żaden przepis ustawy nie stoi bowiem
na przeszkodzie temu, aby gospodarz postępowania, kiedy poweźmie wątpliwość co do
prawidłowości swoich wcześniejszych działań, unieważnił dokonaną czynność i ponownie
przeanalizował czy była ona prawidłowa. W wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 27
kwietnia 2022 r. KIO 909/22 Izba wskazała, że "Dokonanie opisu zamówienia w sposób
sprzeczny z art. 99 ust. 1 Pzp w związku z art. 16 pkt 1 Pzp stanowi niemożliwą do usunięcia
wadę uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie
zamówienia publicznego. W związku z powyższym zachodzą przesłanki określone w art. 255
pkt 6 Pzp i Zamawiający w tych okolicznościach sprawy powinien przedmiotowe
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego unieważnić." Warto w tym miejscu
wskazać również na art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych stanowiący, że
„Wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem
zasad: a) uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, b) optymalnego doboru
metod i środków służących osiągnięciu założonych celów”. Oznacza to, że zamawiający
powinien opisać przedmiot zamówienia w sposób jednoznaczny tak, aby poniesiony wydatek
przyczynił się do uzyskania urządzenia spełniającego podstawowe potrzeby w zakresie
rehabilitacji pacjentów najbardziej wymagających (po udarach mózgu).
Reasumując, w przepisach ustawy prawo zamówień publicznych ustanowiono wymóg
rzetelnego określenia przedmiotu zamówienia w SWZ. Jeżeli więc zamawiający opisał
przedmiot zamówienia w sposób niejednoznaczny, który doprowadził do naruszenia zasady
uczciwej konkurencji
i wpłynął na możliwość złożenia ważnych ofert wykonawców, to miał
obowiązek po stwierdzeniu tej okoliczności unieważnienia postępowania na podstawie art.
255 pkt 6 Pzp.
Izba zważyła co następuje:
W ocenie Izby zarzuty podniesione w odwołaniu są zasadne, co skutkowało uwzględnieniem
odwołania.
Wskazać należy na wstępie, że zgodnie z art. 255 pkt 6 ustawy Pzp, Zamawiający
unieważnia postępowanie, jeśli jest ono obarczone niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego.
Ponadto zgodnie z art. 457 ust. 1 ustawy Pzp, umowa podlega uni
eważnieniu, jeżeli
zamawiający: (1) z naruszeniem ustawy udzielił zamówienia, zawarł umowę ramową lub
ustanowił dynamiczny system zakupów bez uprzedniego zamieszczenia w Biuletynie
Zamówień Publicznych albo przekazania Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia
wszczynającego postępowanie lub bez wymaganego ogłoszenia zmieniającego ogłoszenie
wszczynające postępowanie, jeżeli zmiany miały znaczenie dla sporządzenia wniosków o
dopuszczenie do udz
iału w postępowaniu albo ofert; (2) zawarł umowę z naruszeniem art.
264 lub art. 308 ust. 2 lub 3 lub art. 421 ust. 1 lub 2 albo art. 577, jeżeli uniemożliwiło to
Krajowej Izbie Odwoławczej uwzględnienie odwołania przed zawarciem umowy; (3) zawarł
umowę przed upływem terminu, o którym mowa w art. 216 ust. 2; (4) z naruszeniem art. 314
ust. 1 pkt 3, ust. 3 i 4, art. 315 lub art. 422 ust. 2 lub 3 udzielił zamówienia objętego umową
ramową; (5) z naruszeniem art. 323, art. 324 lub art. 391 ust. 4 lub 5 udzielił zamówienia
objętego dynamicznym systemem zakupów. Ustawodawca w ust. 5 przywołanej regulacji
wskazał, że przepis ust. 1 nie wyłącza możliwości żądania unieważnienia umowy na
podstawie 70 (5) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
Należy zauważyć, że zastosowanie art. 255 ust. 6 ustawy Pzp wymaga wykazania trzech
okoliczności, których łączne wystąpienie skutkuje koniecznością zastosowania przepisu. Po
pierwsze, musi wystąpić naruszenie przepisów ustawy regulujących udzielanie zamówienia
(wada postępowania). Po drugie, wada ta ma skutkować niemożliwością zawarcia
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. A zatem nie
może to być jakakolwiek wada, którą obarczone jest postępowanie, ale wada powodująca
niemożliwość zawarcia niepodlegającej unieważnieniu umowy. Konieczne jest więc
wystąpienie związku przyczynowego pomiędzy zaistniałą wadą, a niemożnością zawarcia
umowy.
Po trzecie, wada ta musi być niemożliwa do usunięcia. Ustawodawca wyraźnie
wskazuje, iż unieważnienie postępowania na podstawie art. 255 ust. 6 ustawy Pzp wymaga
wykazanie, iż nie ma możliwości zawarcia umowy niepodlegającej unieważnieniu. Tym
samym, uniew
ażniając postępowanie, zamawiający ma obowiązek wykazania, że zachodzą
podstawy do ewentualnego unieważnienia umowy określone w art. 457 ustawy Pzp lub
określone w kodeksie cywilne skutkujące unieważnieniem umowy. W szczególności dotyczy
to oświadczeń woli złożonych pod wpływem błędu, podstępu lub groźby bezprawnej, art. 388
kodeksu cywilnego stanowiącego, że strona umowy pokrzywdzona wyzyskiem drugiej strony
może w ciągu dwóch lat żądać unieważnienia umowy przez sąd, jeśli przywrócenie
ekwiwalentności świadczeń jest nadmiernie utrudnione czy art. 70 kodeksu cywilnego.
Wskazać dalej należy, że w decyzji o unieważnieniu postępowania na podstawie art. 255 ust.
6 ustawy Pzp Zamawiający wskazał, że dokumentacja postępowania zawiera wadliwy opis
przedmiotu zamówienia w części I. Zdaniem Zamawiającego wada sprowadza się do opisu
urządzenia "Robot stacjonarny do reedukcji chodu" w sposób niejednoznaczny, tzn. brak
określenia "rodzajów zaburzeń neurologicznych" oraz określenia "indywidualnych potrzeb
pacjenta" dla
których urządzenie ma służyć. Brak jednoznaczności powoduje, że wykonawcy
zaoferowali urządzenia dla odmiennej grupy pacjentów. Zdaniem Izby, Zamawiający nie
wykazał podstaw do unieważnienia postępowania na podstawie art. 255 ust. 6 ustawy Pzp.
Izba wskazuje, że w uzasadnieniu przedstawionym przez Zamawiającego brak jest
jakiegokolwiek analizy związku pomiędzy rzekomą wadą w opisie przedmiotu zamówienia
poprzez brak określenia rodzaju zaburzeń neurologicznych, a ryzkiem unieważnienia umowy
w spra
wie zamówienia publicznego. Argumentacja Zamawiającego sprowadza się do
jednozdaniowej konstatacji
o wadzie opisu przedmiotu zamówienia, bez analizy ryzyka
unieważnienia umowy. Zdaniem Izby, analiza sekwencji czynności podjętych przez
Zamawiającego w ramach przedmiotowego postępowania prowadzi do wniosku, że „wada”
postępowania została celowo „dostrzeżona” przez Zamawiającego po zapoznaniu się z
ofertami wykonawców. Zamawiający w sposób nieprawidłowy wykorzystał instytucję
unieważnienia postępowania w celu zaniechania wyboru oferty Odwołującego, mimo, że
oferta ta było ofertą najkorzystniejszą w ramach kryteriów oceny ofert. Izba wskazuje, że
Zamawiający rozpoczynając postępowanie przetargowe dąży do realizacji określonych
potrzeb publicznych. Te potrzeby mu
szą być zidentyfikowane i prawidłowe określone, a
następnie opisane w SWZ. Ustawa Pzp wprowadzała szereg narzędzi dla podmiotów
publicznych, które mogą być wykorzystane w celu prawidłowej identyfikacji i opisu potrze
jakie mają zostać zrealizowane w ramach poszczególnych postępowań przetargowych.
Ustawodawca
wprowadził w ustawie pzp procedurę analizy potrzeb i wymagań podmiotów
publicznych czy
też wstępne konsultacje rynkowe uregulowane w art. 84 ustawy Pzp. Zatem
podmioty publiczne są zobowiązane do przeprowadzenia wszechstronnej i starannej oceny
potrzeb
, które mają zostać zrealizowane w ramach postępowania przetargowego. Tylko takie
postępowania umożliwi efektywne gospodarowaniu środkami publicznymi. Zdaniem Izby,
nieprawidłowym i negatywnym zjawiskiem w systemie zamówień publicznych jest
stosowanie przez zamawiających procedury unieważnia postępowania na podstawie art. 255
ust. 6 ustawy Pzp jako narzędzia do sanowania swoich błędów popełnionych na etapie
przygotowywania dokumentacji postępowania. System zamówień publicznych nie jest
system jedno
– podmiotowym, składającym się wyłącznie z zamawiających. Elementem tego
systemu są przedsiębiorcy realizujący zadania publiczne w sposób określony przez
zamawiających. Aby system ten mógł spełniać swoje cele i zadania, musi być oparty na
profesjonalizmie i zaangażowaniu obu stron, nie zaś wyłącznie jednej z nich. Podmioty
publiczne są zatem zobowiązane z najwyższą starannością identyfikować swoje potrzeby
przed wszczęciem postępowania, tak aby nie miały miejsca rzekome uchybienia w opisie ich
potrzeb na etapie weryfikacji ofert.
Zdaniem Izby, w przedmiotowym postępowaniu,
Zamawiający jako profesjonalista, miał lub powinien był mieć pełną świadomość swoich
potrzeb jakie zamierza zrealizować w ramach przedmiotowego postępowania
przetargowego.
Racjonalny zamawiający planując doposażyć swoją jednostkę w
profesjonalny sprzęt do wykonywania zabiegów z pacjentami weryfikuje przed wszczęciem
postępowania właśnie docelową grupę pacjentów i zakres zabiegów jakie będą wykonywane
przez
poszczególne urządzenia. Bez wykonania takiej analizy wszczęcie postępowania
przetargowego byłoby wyłącznie niegospodarnością Zamawiającego. Zdaniem Izby,
Zamawiający musiał mieć pełną świadomość opisu przedmiotu zamówienia w części I
zamówienia. Był autorem opisu zawartego w SWZ, zatem trudno racjonalne przyjąć, że
zakres wymagań został określony w oderwaniu od rzeczywistych potrzeb Zamawiającego.
Zdaniem Izby, Zamawiający w momencie zapoznania się z ofertami złożonymi w
postępowaniu i ustaleniem, że oferta Odwołującego jest ofertą najkorzystniejszą cenową,
unieważnił postępowania, wyjaśniając w swojej decyzji, że chciał zakupić urządzenie
drugiego z oferentów. Skoro zatem Zamawiający chciała zakupić konkretne urządzenie,
konkretnego producenta z uwagi na specyficzne parametr
y i potrzeby Zamawiającego, to
ustawa Pzp przewiduje w takiej
sytuacje udzielenie zamówienia w trybie niekonkurencyjnym.
Rodzi się zatem pytanie w jakim celu Zamawiający wszczął procedurę konkurencyjną i
stwarzał pozory konkurencyjności.
Zdaniem Izby,
Zamawiający nie wykazał związku pomiędzy rzekomą wadą w opisie
przedmiotu zamówienia, a koniecznością unieważnienia postępowania w momencie jego
finalizacji. Teoretyczne argumenty Zamawiającego o tym, iż zostały złożone oferty
nieporównywalne, nie stanowi prawidłowej przesłanki do przyjętego przez Zamawiającego
sposobu zakończenia postępowania. Po pierwsze, każdy z potencjalnych wykonawca na
etapie publikacji SWZ miał możliwość zwrócenia się z wniosek o wyjaśnienia treści SWZ,
gdyby istniały wątpliwości co do sposobu opisu przedmiotu zamówienia. Po drugie,
Zamawiający jako gospodarz postępowania opisał swoje potrzeby, opis zwarty w SWZ nie
budził wątpliwości wykonawców. Przerzucenia na wykonawców na obecnym etapie
postępowania negatywnych konsekwencji związanych z rzekomymi wadami w opisie
przedmiotu zamówienia jest nieuprawnione i nie ma żadnego oparcia w przepisach ustawy
Pzp.
Zdaniem Izby, Zam
awiający nie wykazał istotnej wady postępowania, która uzasadniałaby
unieważnienie postępowania. Takiej istotności nie sposób przypisać stwierdzeniu, że po
złożeniu ofert Zamawiający uznał, że urządzenie oferowane przez Odwołującego nie spełnia
jego oczekiwań. Gdyby przyznać podmiotom publicznym tak szerokie uprawienie do
unieważnienia postępowań, to - po pierwsze - przepis art. 255 ustawy Pzp byłby przepisem
zbędnym. Przepis ten zaś statuuje wyjątek od zasady zakończenia postępowania
przetargowego poprzez wybór oferty najkorzystniejszej. Jako wyjątek winien być zatem
interpretowany
rygorystycznie i zawężająco. Po drugie, tak szeroko rozumiane uprawnienia
do unieważnienia postępowania stanowiłby istotne zagrażania dla rynku zamówień
publicznych i działającym na nim podmiotów prywatnych. Podmioty te bowiem pozbawione
byłoby jakiejkolwiek pewności co do zakończenia postępowania i uzyskania zamówienia.
Zamawiający bowiem na każdym etapie postępowania, zależnie od okoliczności i
subiektywnych przekonań, mogliby unieważniać postępowania wskazując na rzekome błędu
w opisie swoich wymagań.
Izba ponadto wskazuje,
że Zamawiający w żaden sposób nie wykazał dlaczego rzekoma
„wada” postępowania uniemożliwia zawarcia niepodlegającej unieważnieniu umowy z
wykonawcą. Zamawiający wskazał, że błąd w opisie przedmiotu zamówienia skutkuje
niemożnością zawarcia niepodlegającej unieważnieniu umowy. Zdaniem Izby, nie mamy do
czynienia w omawianym stanie faktycznym z
błędem w opisie przedmiotu zamówienia.
Zamawiający opisał swoje potrzeby, zaś wykonawcy złożyli oferty odpowiadające opisanym
wymaganiom Zamawiającego. Opis przedmiotu zamówienia był dla wykonawców
jednoznaczny i wystarczający do złożenia ofert. Zdaniem Izby, Zamawiający, w celu
zastosowania art. 255 ust. 6 ustawy Pzp, winien wykazać, że zachodzą przesłanki
unieważnienia umowy w sprawie zamówienia publicznego określone w kodeksie cywilnym.
Wykazać związek przyczynowy pomiędzy rzekomą wadą postępowania o koniecznością
unieważnienia umowy. Takich informacji Zamawiający nie przedstawił w uzasadnieniu swojej
decyzji o unieważnieniu postępowania. Izba podkreśla, że treść dokumentacji przetargowej
sporządzonej przez Zamawiającego, jak każde oświadczenie woli, podlega wykładni zgodnie
z regułami art. 65 k.c., zaś stwierdzenie, że dokumentacja ta została sporządzona wadliwie i
zawarta na jej podstawie umowa podlegałaby unieważnieniu oznacza konieczność
udowodnienia wady umowy, której nie da się również usunąć z zastosowaniem reguł
interpretacyjnych i kolizyjnych, pozwalających na wyeliminowanie ewentualnych niejasności
czy wątpliwości dokumentacji postępowania. W okolicznościach analizowanej sprawy,
zachowanie wykonawców, jak i Zamawiającego potwierdza, że nie mamy do czynienia z
błędem, ale z subiektywną zmianą zdania Zamawiającego co do tego co chciałby uzyskać i
próbą nieprawidłowego pozbawienia Odwołującego możliwości realizacji zamówienia.
Zdaniem Izby, Zamawiający w sposób nieuprawniony skorzystał z ostatecznego narzędzia
przewidzianego w ustawie Pzp co do sposobu zakończenia postępowania. Istotą
prowadzonego
p
ostępowania przez Zamawiającego jest udzielenie zamówienia.
Unieważniając postępowanie na etapie jego finalizacji, Zamawiający narażą zarówno
wykonawców jak Skarb Państwa nie nieuzasadnione koszty.
Mając na uwadze powyższe, Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 575 ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych stosownie do wyniku postępowania oraz na
podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: ………………………….