Sygn. akt: KIO 3452/22
WYROK
z dnia 10 stycznia 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Izabela Niedziałek-Bujak
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 stycznia 2023 r. w Warszawie
odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odw
oławczej w dniu 23 grudnia 2022 r. przez
Odwołującego – M. K. prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą M. K. NORBI-
TRANS
®K. M., Chomentów 67, 28-305 Sobków, w postępowaniu prowadzonym przez
Zam
awiającego – Gminę Nowiny, ul. Białe Zagłębie 25, 26-052 Nowiny
orzeka:
Oddala odwołanie.
2. Kosztami
postępowania obciąża Odwołującego i zalicza w poczet kosztów
pos
tępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł 00 gr. (słownie: siedem tysięcy pięćset
z
łotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 580 ust. 1 ustawy z dnia 11 wr
ześnia 2019 r. – Prawo Zamówień
Publicznych (Dz. U. 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia
jego d
oręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do S
ądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodni
czący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 3452/22
U z a s a d n i e n i e
W
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Gminę Nowiny, w trybie
podstawowym bez negocjacji na
świadczenie usług w zakresie przewozów autobusowych o
charakterze użyteczności publicznej na terenie Gminy Nowiny – linia komunikacyjna Zawada
- Kowala (sygn.
postępowania: INO.271.115.2022), ogłoszonym w Biuletynie Zamówień
Publicznych w dniu 24.11.2022 r., nr 2022/BZP 00455851/01, wobec
czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej (
Usługi Handel Transport A. C.) i zaniechania wezwania wykonawcy
do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny, Wykonawca M. K., wniosła w dniu
23.12.2022 r. odwo
łanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej (sygn. akt KIO 3452/22).
O
dwołująca zarzuciła Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 253 ust. 1 Ustawy Pzp przez dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty
Usługi Handel Transport A. C.;
2. art. 224 ust. 1 i 2 w zw. z art. 16 w zw. z art. 224 ust. 3 i 5 Ustawy Pzp przez
zaniechanie merytorycznego badania i oceny ofert, w szczególności zaniechanie
wezwania Wykonawcy Usługi Handel Transport A. C. do złożenia wyjaśnień, w tym
dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych,
które potwierdzałyby, że cena tego wykonawcy nie jest rażąco niska, wobec faktu, że
cena oferty wydaje się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia oraz
winna budzić wątpliwości Zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu
zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia oraz
wynikającymi z odrębnych przepisów;
3. art. 16 pkt 1 Ustawy Pzp, tj. zasady uczciwej konkurencji
i równego traktowania
wykonawców, przez dokonanie wyboru najkorzystniejszej oferty, która winna zostać
odrzucona, jako ofe
rta zawierająca rażąco niską cenę.
Odwołująca wniosła o uwzględnienie odwołania, nakazanie Zamawiającemu unieważnienia
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, wezwania Wykonawcy Usługi Handel Transport
A. C.
do złożenia wyjaśnień, w tym dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich
istotnych części składowych (m.in. kosztów pracowniczych i paliwa oraz pozostałych
kosz
tów), które potwierdzałyby, że cena nie jest rażąco niska, dokonania ponownej
czynności badania i oceny ofert.
W uzasadnieniu zarz
utów Odwołująca oszacowała wysokość kosztów samego zatrudnienia i
paliwa na kwo
tę 228.000 zł brutto, co już przewyższa cenę oferty (223.334,02 zł brutto).
R
óżnica pomiędzy szacowaną wartością zamówienia, a ceną oferty wynosi 27 %, zaś
pomiędzy kwotą przeznaczoną na sfinansowanie zamówienia wynosi 37%. Koszty
zatrudnienia wymagały uwzględnienia w cenie oferty zatrudnienia kierowców na 2,4 etatu,
koszty paliwa, spalania pojazdu na poziomie 14 l, co miałoby wynikać z wyjaśnień A. C. w
innym postępowaniu. Według Odwołującej, Wykonawca prawdopodobnie poniesie stratę.
W
skazując na przetarg w sąsiedniej gminie Morawica Odwołująca formułuje tezę, że
Wykonawca oferuje ceny
, które mają jedynie dokonać eliminacji innych uczestników
postępowania. Uwzględniając poziom inflacji i ciągle rosnące ceny, jak również utrzymujący
się wysoki poziom cen paliwa, energii, zaoferowana cena powinna wzbudzić wątpliwości
Zamawiającego, iż jest ceną rażąco niską.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o jego oddalenie. Zamawiający
przedstawił własną analizę kosztów dla wyliczenia ceny przejechania 1 wozokilometra netto,
uwzględniając średnią stawkę brutto 1 wozokilometra ze złożonych ofert (2,71 zł) uznał, iż
cena A. C. n
ie budzi jego podejrzeń – jest o 11,90 % niższa. Do wyliczeń ceny Zamawiający
skorzystał z dostępnego narzędzia – kalkulatora kosztów transportowych dostępnego na
stronie internetowej. P
rzyjął spalanie na poziomie 10 l/100 km (na podstawie danych
producenta pojazdu Mercedes Benz Sprinter III FURGON) oraz minimalne wynagrodzenie
za pracę 3010 zł brutto i ceny paliw z miesiąca lipiec 2022 r., sierpień 2022 r., wrzesień 2022
r. Zamawiaj
ący następnie wskazał na stawki 1 wozokilometra, jakie zostały zaoferowane w
postępowaniu nr 271.86.2022 r., które w jego ocenie zostały przeszacowane o ok. 23% (przy
niezmiennych warunkach na rynku), co Za
mawiający tłumaczył obawami o wzrost kosztów
po wygaśnięciu z dniem 31.10.2022 r. tarczy antyinflacyjnej i wzrostem podatku VAT z 8%
do 23% (ceny paliw). D
okonując zmiany samej ceny paliwa brutto do 8,30 zł, wyliczona
stawka 1 wozokilometra
wynieść miałaby 2,31 zł netto (2,49 zł brutto – VAT 8%).
Zamawiaj
ący oszacował wartość zamówienia na podstawie ceny za 1 wozokilometr z
osta
tniego postępowania, w którym przeszacowano stawki o 23%. Następnie Zamawiający
wyliczył stawkę 1 wozokilometra przy zmianie wysokości minimalnego wynagrodzenia w
2023 r
. do 3490 zł brutto i 3600 zł brutto, a także cenie paliwa 8,30 zł brutto, która wynosić
miałaby odpowiednio 2,44 zł netto (2,63 zł brutto) i 2,48 zł netto (2,68 zł brutto). Średnia
st
awka brutto 1 wozokilometra wyliczona ze złożonych w niniejszym postępowaniu ofert
7 zł) jest o ok. 4,60 % wyższa od stawki wynikającej z kalkulacji Zamawiającego, a
najniższa stawka 2,37 zł jest niższa tylko o 10% od tej kalkulacji. W świetle powyższego
Zamawiaj
ący wskazał, iż cena zaoferowana przez PHU A. C. nie wzbudziła jego wątpliwości,
co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia.
Stanowisko Izby
Do rozpoznania zarzut
ów w odwołaniu zastosowanie znajdowały przepisy ustawy z dnia 11
wrze
śnia 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 z późn. zm.),
obowi
ązującej w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, zwana dalej
Usta
wą.
O
dwołanie nie podlegało odrzuceniu i takich wniosków nie formułowano w pismach
procesowych, jak i na posiedzeniu przed otwarciem rozprawy.
Rozpoznaj
ąc odwołanie Izba miała na uwadze stan faktyczny ustalony w oparciu o
dokumentacj
ę postępowania złożoną do akt sprawy.
Izba ustali
ła i zważyła.
Zamawiaj
ący oszacował wartość zamówienia na kwotę netto 282.701,52, co po
powiększeniu o stawkę podatku VAT 8%, stanowi wartość 305.317,64 zł brutto.
W opi
sie warunku dotyczącym potencjału technicznego wykonawcy zamawiający wymagał
d
ysponowani kierowcami w ilości zapewniającej obsługę pojazdu przeznaczonego do
wykonywania
usługi będącej przedmiotem zamówienia, tj. 1 kierowcą oraz niezbędną
rezerwą, tj. obsługującego autobus rezerwowy (dział V pkt 3.4 lit b swz).
Wykonawca A. C.
w podmiotowym środku dowodowym – wykaz środków transportu
(załącznik nr 8 do swz) wskazała dwa pojazdy marki Mercedes Benz SPRINTER, rok
produkcji 2019.
Z
amawiający przewidział, iż od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. usługa przewozu
realizowana w dni robocze, soboty
, niedziele i święta wyniesie 94.233,84 wozokilometrów,
co w podzi
ale na 1 miesiąc świadczenia usługi daje szacowaną ilość 7852 km/m-c.
Do obliczenia ceny oferty
należało podać cenę jednostkową brutto C
AN
za jeden
wo
zokilometr (wzkm) usługi wykonywanej autobusem taboru „AN”. Cena winna obejmować
wszystkie nałożone na Wykonawcę obowiązki wynikające z zapisów Załącznika nr 2 do SWZ
(Projekt
umowy). Następnie należało pomnożyć odpowiednio cenę jednostkową brutto C
AN
przez 94.233,84 wzkm (C
AN
x 94233,84
). Obliczona w podany powyżej sposób wartość
stanowi cenę brutto. Cena ta będzie przyjęta jedynie do oceny ofert.
Zama
wiający przewidział na sfinansowanie zamówienia kwotę 350.000,00 zł brutto.
W
postępowaniu złożone zostały cztery oferty prezentujące ceny brutto (przy 8% stawce
podatku VAT):
3,20 zł za 1 wozokilometr (301.548,29 zł) – oferta S. M.;
2,63 zł za 1 wozokilometr (247.835 zł) – oferta Norbi – Trans K. G;
2,37 za 1 wozokilometr (223.334,20 zł) – oferta Usługi Handel Transport A. C.;
- 2,88 za 1 w
ozokilometr (271.393,46 zł) – oferta Norbi-Trans K. M.
Średnia stawka 1 wozokilometra wynikająca ze złożonych ofert wynosi 2,77 zł brutto, co
wskazuje,
na 14% różnicy ceny najniższej do tej średniej.
Izba oddal
iła odwołanie uznając, iż okoliczności podniesione w uzasadnieniu zarzutów nie
prowadziły do wykazania przez Odwołującą istnienia uzasadnionych wątpliwości, które
powinny
prowadzić do powzięcia przez Zamawiającego wątpliwości, co możliwości
zaoferowania ra
żąco niskiej ceny - stawki 1 wozokilometra i wezwania wykonawcy A. C. do
złożenia wyjaśnień na podstawie art. 224 ust. 1 Ustawy.
Na
wstępie należy zauważyć, iż Odwołująca kwestionując zaniechanie wezwania przez
Zamawiającego Wykonawcy do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny, nie mogła
skutecznie,
w oparciu o okoliczności mające uzasadniać powzięcie wątpliwości, przesądzać
tezy o rażąco niskiej cenie. Duża część argumentacji prawnej podniesionej w uzasadnieniu
odwołania, jak również przywołana judykatura, dotyczyły oceny wyjaśnień składanych w
trybie art. 224
Ustawy, a takich nie było złożonych w postępowaniu przetargowym. Decyzję
Zamawiającego o wskazaniu oferty najkorzystniejszej nie poprzedzały wyjaśnienia
wybranego Wykonawcy
w zakresie rażąco niskiej ceny, a tym samym ta część argumentacji
nie przystawała do okoliczności faktycznych sprawy.
D
okonując rozpoznania sporu Izba związana była wyłącznie tezą odwołania, iż wobec oferty
wybranej zachodziło uzasadnione podejrzenie, co do zaoferowania rażąco niskiej ceny, co
powinno obligować Zamawiającego do wszczęcia procedury z art. 224 Ustawy. Samo
wskazanie w odwo
łaniu na naruszenie art. 224 ust. 1 Ustawy nie oznaczało powstania
domniemania prawnego
, jaki ustawodawca wiąże ze skierowaniem wezwania do złożenia
wyjaśnień, tj. zaoferowania rażąco niskiej ceny. Tym samym bez wezwania skierowanego w
procedurze przetargowej
do wykonawcy, nie można powoływać się na ciężar dowodu
wykazania braku
rażąco niskiej ceny, czy to wobec wykonawcy, czy też zamawiającego (art.
224 ust. 5 Ustawy). W
tej sytuacji, to na Odwołującej spoczywał ciężar wykazania
zasadności zarzutu zaniechania wezwania Wykonawcy A. C. do złożenia wyjaśnień, a ciężar
dowodu, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, regulowany w art. 537 Ustawy nie
znajdował odniesienia do niniejszej sprawy.
Po
stronie Odwołującej spoczywał zatem ciężar wykazania zasadności twierdzeń, na
p
odstawie których wnioskowała o konieczności wszczęcia procedury z art. 224 ust. 1
Ustawy. P
rzedłożone dowody, w ocenie składu orzekającego, takich tez nie uzasadniały.
O
dwołująca zasadniczo wnioskowała, iż o potrzebie zbadania ceny pod kątem rażąco niskiej
ceny lub kosztu
miałoby świadczyć, że stawka wozokilometra stanowiąca o cenie oferty, nie
pokrywa k
osztów świadczenia usługi, w szczególności wynagrodzenia kierowców i zakupu
paliwa,
o czym miałyby świadczyć: średnie spalanie na poziomie 14l, jak również
konieczność uwzględnienia w kalkulacji kosztu wskaźnika 2,6 etatu.
Na
rozprawie Odwołująca przedłożyła dwie kalkulacje sporządzone z wykorzystaniem
kalkulatora kosztów transportowych, w których przyjęto spalanie na poziomie 14l/100 km,
wynagrodzenie w k
wocie 9074 zł, jako wyliczone dla 2,6 etatu (przy uwzględnieniu
transportu
w sobotę i święta), według których stawka netto wynosić miałaby 3,47 zł i 3,69 zł
(przy zysku 15%
, co przyjmował w swoich wyliczeniach Zamawiający).
U
względniając sposób wyliczenia kosztu prezentowany w kalkulacji Odwołującej – w ocenie
Izby, jako
zawyżający cenę przejechania 1 wozokilometra, nie był dowodem wiarygodnym,
chociażby dlatego, że przyjmując ten sposób i wyliczoną stawkę 3,47 zł netto za 1 km,
również oferta Odwołującej byłaby znacząco niedoszacowana (stawka 2,88 zł. brutto).
Z
astrzeżenia budzi nie tylko przyjęty wskaźnik spalania, ale przede wszystkim
wynagrodzenie, które miałoby być odpowiednikiem wynagrodzenia minimalnego dla 2,6
etatu wraz z kosztami pracodawcy. P
owyższe kłóci się zarówno z wyliczeniem
matematycznym, przy przyjęciu stawki minimalnej 3010 zł brutto (3010 x 2,6 = 7.826), jak
również ujętymi poniżej kosztami z tytułu składek ZUS (pracodawcy i pracownika) oraz
podatku dochodowego pracownika.
Przede
wszystkim taki sposób doliczenia kosztów pracowniczych (dla 2,6 etatu), w ocenie
składu orzekającego, nie przystaje do szacowania kosztu przejechania 1 wozokilometra dla
jednego pojazdu, jakim świadczona będzie usługa. Fakt iż wykonawca może zatrudniać
większą ilość kierowców, nie oznacza, że cena oferty, dla której wyliczenia należało przyjąć
cenę 1 wozokilometra jest niedoszacowana. Przedstawiony sposób wyliczenia stawki przez
Odwołującą z przyjętym wynagrodzeniem na poziomie 9074 zł netto oznaczał, iż do kosztu
przejechania 1 km wliczony
zostałby koszt 2,6 etatu. Już zestawienie z ceną oferty
Odwołującej prowadzi do wniosku, że wyliczenie to ma charakter sztuczny i ma na celu
wyłącznie stworzenie wrażenia zaoferowania rażąco niskiej stawki, a nie wykazania
rzeczywistych kosztów wpływających na koszty realizacji usługi. Usługa świadczona będzie
bowiem z wykorzystaniem jednego pojazdu, na
którym pracę świadczyć może jeden
kierowc
a, chociaż nie musi być to ten sam kierowca przez cały czas jazdy na trasie
Zamawiającego. Ponieważ wysokość wynagrodzenia liczona będzie od ilości przejechanych
faktycznie kilometr
ów, to niezależnie od tego jaką ilością pracowników wykonawca
zabezpieczy obsługę trasy, koszty uwzględniać będą pracę kierowcy.
I
zba uznała, iż Odwołujący nie wykazał również zasadności przyjęcia średniego zużycia
paliwa na poziomie 14 l/100 km. Dowody w postaci zdj
ęć pojazdu i wyświetlanych
komu
nikatów z komputera pojazdu, nie pozwalają rozstrzygnąć o tym w jaki sposób pojazd
był eksploatowany, jak również nie przesądzają o tym, że nie da się uzyskać poziomu
spalania, jaki potwierdza producent pojazdu Mercedes Benz III Sprinter. O
dwołujący nie
przedstawił żadnego wiarygodnego kontrdowodu wobec danych producenta wskazanych
przez
Zamawiającego, dla wykazania, iż zmiana zabudowy pojazdu na potrzeby
dostosow
ania do przewozu 18 osób, prowadzi do zmiany parametrów spalania
potwierdzonych dla wersji podstawowej. Nie
można również pomijać okoliczności, na jakie
wskazał Zamawiający, wpływających na poziom spalania, w tym w szczególności
charakte
rystykę trasy, sposób jazdy po trasie, czy też panujące warunki atmosferyczne. Na
poziom zużycia paliwa wpływ ma szereg czynników, w tym również stan techniczny pojazdu,
a skoro producent nie potwi
erdza zużycia na poziomie wskazanym przez Odwołującego, to
nie było podstaw do przyjęcia wskazań z pojazdu, jaki miałby być eksploatowany przez
Odwołującą.
R
ównież znaczenie dla oceny decyzji Zamawiającego o braku uzasadnienia dla wezwania
Wykonawcy do złożenia wyjaśnień ceny, która nie wypełnia wskaźników z art. 224 ust. 2
Ustawy, mogą mieć okoliczności dotyczące zmiany stawki podatku VAT na paliwo z
początkiem roku 2023 i możliwość wystąpienia przez wykonawcę umowy o zwrot podatku
dla usługi, rozliczanej stawką 8% VAT. Odwołująca w ogóle nie odniosła się do tego
argumentu, co dodatkowo osłabiało jej tezę o zasadności wezwania do wyjaśnień wybranego
Wykonawcy.
Podsu
mowując, skład orzekający uznał, iż Odwołująca nie wykazała istnienia wiarygodnej
okoliczności, która pozwalałaby uznać, iż Zamawiający powinien był powziąć podejrzenie co
do zaoferowanej st
awki 2,37 zł brutto. Powyższe prowadziło do oddalenia odwołania w
całości.
O kosztac
h postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. § 5, § 8 ust 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
dzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
wołania (Dz. U. poz. 2437).
Na poczet kos
ztów postępowania odwoławczego zaliczony został wpis w wysokości
zł. Izba nie uwzględniła wniosku Zamawiającego o zwrot kosztów poniesionych w
związku z wynagrodzeniem pełnomocnika, których wysokość nie została wykazana
rachunkiem składanym do zamknięcia rozprawy.
Przewodni
czący:
……………………………………..