Sygn. akt: KIO 3455/22
WYROK
z dnia 16 stycznia 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 stycznia 2023 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 grudnia 2022 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: S&T Services Polska sp. z
o.o. z siedzibą w Warszawie, Zalaris Polska sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni w postępowaniu
prowadzonym przez Sąd Apelacyjny w Krakowie reprezentowany przez Centrum Zakupów
dla Sądownictwa Instytucja Gospodarki Budżetowej z siedzibą w Krakowie
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: KBJ
S.A. z siedzibą w Warszawie, T. Systems sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu zgłaszających
swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 3455/22 po stronie
zamawiającego
orzeka:
u
względnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu: Sądowi Apelacyjnemu w
Krakowie reprezentowanemu
przez Centrum Zakupów dla Sądownictwa Instytucja
Gospodarki Budżetowej z siedzibą w Krakowie unieważnienie czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
KBJ S.A. z siedzibą w Warszawie, T. Systems sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu i nakazuje
temu Zamawiającemu unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego:
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: S&T Services Polska sp. z
o.o. z siedzibą w Warszawie, Zalaris Polska sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni oraz nakazuje
temu Zamawiającemu dokonanie ponownego badania i oceny złożonych ofert,
k
osztami postępowania obciąża Zamawiającego Sąd Apelacyjny w Krakowie
reprezentowanemu
przez Centrum Zakupów dla Sądownictwa Instytucja Gospodarki
Budżetowej z siedzibą w Krakowie i:
z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: S&T Services Polska sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie, Z
alaris Polska sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni tytułem wpisu od odwołania,
z
asądza od Sądu Apelacyjnego w Krakowie reprezentowanego przez Centrum
Zakupów dla Sądownictwa Instytucja Gospodarki Budżetowej z siedzibą w Krakowie na
rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: S&T Services
Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Zalaris Polska sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni kwotę
18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą
koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania i wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1710) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący………………………
KIO 3455/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Sąd Apelacyjny w Krakowie reprezentowany przez Centrum Zakupów
dla Sądownictwa Instytucja Gospodarki Budżetowej z siedzibą w Krakowie wszczął
postepowanie w celu zawarcia umowy ramowej z odpowiednim zastosowaniem przepisów
d
otyczących trybu przetargu nieograniczonego pn. „Dostawa oprogramowania SAP lub
równoważnego na rzecz sądów powszechnych oraz Ministerstwa Sprawiedliwości wraz z
usługami towarzyszącymi” - umowa ramowa, nr referencyjny: WZP-421-3/2022.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej dnia 4 października 2022 r., pod numerem 2022/S 191-
W dniu 13 grudnia 2022 r. Odwołujący: wykonawcy wspólnie ubiegający się o
udzielenie zamówienia: S&T Services Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Zalaris
Polska sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni otrzymał informację o wyborze najkorzystniejszej oferty i
odrzuceniu jego oferty.
Nie zgadzając się z powyższymi czynnościami Zamawiającego Odwołujący w dniu 23
grudnia 2022
r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec
niezgodnych z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 wraz ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp czynności i zaniechań
Zamawiającego polegających na:
odrzuceniu oferty Odwołującego z uwagi na jej niezgodność z warunkami
zamówienia oraz błędy w obliczeniu cen, podczas, gdy oferta Odwołującego była zgodna z
warunkami zamówienia oraz nie zawierała błędów w obliczeniu cen;
ewentualnie wobec 1.1. :
zaniechaniu unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia, gdy
postępowanie obarczone było niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Zaskarżonym czynnościom i zaniechaniom Zamawiającego Odwołujący zarzucił
naruszenie:
art. 226 ust. 1 pkt 5) i 10) ustawy Pzp poprzez odrzucenie oferty
Odwołującego z uwagi na jej niezgodność z warunkami zamówienia oraz błędy w obliczeniu
cen, podczas, gdy oferta Odwołującego była zgodna z warunkami zamówienia oraz nie
zawierała błędów w obliczeniu cen;
ewentualnie wobec 2.1.,
art. 255 pkt 6 Pzp
poprzez zaniechanie unieważnienia postępowania o
udzielenie zamówienia, gdy postępowanie obarczone było niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego.
Z uwagi na powyższe zarzuty wnosił o:
3.1. uwzględnienie odwołania;
3.2. nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności oceny i wyboru ofert,
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego i dokonania ponownej oceny i
wyboru ofert;
3.3. ewentualnie -
na wypadek nieuwzględnienia wniosku określonego w ust. 3.2.
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia postępowania ze względu na niemożliwą do
usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie
zamówienia publicznego;
3.4. zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania, w
tym kosztów reprezentacji wg przedstawionych na rozprawie rachunków.
Odwołujący nie podzielił stanowiska Zamawiającego o odrzuceniu oferty na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5) i 10) ustawy Pzp, z powodu
jej niezgodności z warunkami
zamówienia oraz zawierania błędów w obliczeniu ceny.
Podkreślił, że zarówno Zamawiający, jak i Odwołujący są związani tymi podstawami i
tylko w takim zakresie mogą poruszać się w postępowaniu odwoławczym. Badaniu może
więc podlegać jedynie, to czy oferta Odwołującego była niezgodna z warunkami zamówienia
i czy zawiera błędy w obliczeniu ceny. Taka podstawa prawna została wskazana w
uzasadnieniu odrzucenia oferty.
Zwrócił również uwagę, że podstawą faktyczną do tej czynności był sposób
wypełnienia przez Odwołującego formularza cenowego, a ściślej - zawartej tam kolumny D w
tabeli C.
Zauważył również, że wykonawcy mieli wskazać stałą wartość procentową liczoną z
łącznej wartości transakcyjnej licencji dla usług wsparcia technicznego - osobno do nowych
licencji oraz osobno dla licencji posiadanych (odnowienie).
Przyznał, że w swojej ofercie Odwołujący wskazał stałą wartość procentową 0% w
zakresie wsparcia technicznego dla nowych licencji oraz 28% w zakresie wsparcia
technicznego w przypadku odnowienia licencji.
Zaznaczył, że określenie stałej wartości dla nowych licencji na poziomie 0%
spowodowało odrzucenie tej oferty, którą to czynnością Odwołujący się nie zgodził.
Zadeklarował, że wycena dokonana przez Odwołującego została dokonana po
szczegółowej analizie postanowień wzoru umowy wykonawczej, treści odpowiedzi na pytania
wykonawców i treści oferty cenowej.
Według Odwołującego - złożone w tym zakresie wyjaśnienia jednoznacznie
potwierdzają, że kalkulacja Odwołującego była prawidłowa.
Podniósł przy tym, że w żadnym miejscu dokumentacji postępowania Zamawiający
nie wskazał minimalnej stałej wartości procentowej liczonej z łącznej wartości transakcyjnej
licencji dla usług wsparcia technicznego. Dokumentacja dopuszczała więc określenie tej
wartości na poziomie 0%, a nawet było to konieczne.
Co istotne, Odwołujący wskazał, że nie dokonał pominięcia żadnych kosztów -
wszystkie koszty zostały przez niego ujęte w cenie ofertowej.
Powołał się na orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej potwierdzające możliwość
wycenie
nia danej pozycji w formularzu ofertowym na 0,00 zł (czy też 0%) - nie jest to
pominięcie wyceny, tylko wycenienie jej na daną wartość, w tym przypadku 0,00 zł.
Warunkiem jest brak takiego zakazu określonego przez zamawiającego w dokumentacji
postępowania.
Wskazał, że w niniejszym postępowaniu Zamawiający nie zakazał wyceny pozycji na
0 zł / 0%, nie zastrzegł, że wycena danej pozycji na taką kwotę / wartość procentową będzie
skutkowała odrzuceniem oferty czy w jakikolwiek inny sposób zabronił takiego wypełnienia
formularza ofertowego.
Odwołujący zwrócił również uwagę, że zgodnie z postanowieniem § 3 ust. 2 wzoru
umowy wykonawczej stanowiącej Załącznik nr 5A do SWZ, poszczególne umowy
wykonawcze dotyczące wsparcia technicznego (do nowych oraz do posiadanych licencji)
zawierane będą każdorazowo na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy.
Podniósł, że takie stanowisko Zamawiającego zostało również potwierdzone, między
innymi w treści udzielonych wyjaśnień na pytanie nr 2 opublikowanych przez Zamawiającego
w dniu 7.11.2022 r.
W swoim odwołaniu wskazał, że w dalszej części uzasadnienia informacje
stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa Odwołującego, które zostały utajnione pismem z dnia
18.11.2022 r. -
odpowiedź wykonawcy na wezwanie do wyjaśnień.
Zdaniem Odwołującego - nie sposób uznać, że Odwołujący nie skalkulował kosztów
wsparcia technicznego dla nowych licencji, jeżeli koszty te zostały skalkulowane, co wskazał
w części niejawnej uzasadnienia odwołania, i uwzględnione przez Odwołującego w cenie, to
czynność Zamawiającego polegająca na odrzuceniu oferty Odwołującego była niezasadna.
Podniósł, że całość uzasadnienia odrzucenia oferty ze względu na błąd w
obliczeniach ceny i jej niezgodności z warunkami zamówienia opierał się na braku
wkalkulowania w cenie kosztów wsparcia technicznego dla nowych licencji.
Podkreślił, że cała kalkulacja została dokonana w oparciu o kompletną dokumentację
postępowania i w żaden sposób nie jest z nią sprzeczna. Tym samym czynność odrzucenia
oferty Odwołującego jest niezasadna.
Argu
mentował, że niezgodność treści oferty z warunkami zamówienia zachodzi, gdy
zawartość merytoryczna złożonej w danym postępowaniu oferty nie odpowiada
ukształtowanym przez zamawiającego i zawartym w SWZ wymaganiom. Istotnym jest, że
niezgodność oferty z warunkami zamówienia musi po pierwsze być oczywista i niewątpliwa,
czyli zamawiający musi mieć pewność co do niezgodności oferty z jego oczekiwaniami, przy
czym postanowienia SWZ powinny być jasne i klarowne.
Przekonywał, że do zastosowania art. 226 ust. 1 pkt 5) Pzp konieczne jest
wystąpienie niezgodności między treścią oferty a konkretnymi postanowieniami SWZ.
Tymczasem, zarzucił, że w uzasadnieniu odrzucenia oferty Odwołującego,
Zamawiający w żaden sposób nie wskazał z jakim postanowieniem SWZ sprzeczna jest
treść oferty Odwołującego. Całość uzasadnienia faktycznego skupia się na tym, że
Odwołujący określając stałą wartość procentową liczoną z łącznej wartości transakcyjnej
licencji dla usług wsparcia technicznego wskazał 0%.
Podkreślił, że Zamawiający nie zakazał określenia stałej wartości procentowej na
takim poziomie, nie nakazał wykonawcom posługiwania się dodatnimi wartościami, nie
zastrzegł, że wskazanie wartości „0” będzie skutkować odrzuceniem oferty.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z rozdziałem XIV SWZ ust. 2 cena ofertowa
ustalona przez wykonawcę musi zawierać wszystkie koszty związane z realizacją
zamówienia, podczas gdy oferta Odwołującego uwzględnia wszystkie koszty.
Zamawiający wymagał też wskazania stałej wartości procentowej liczonej z łącznej
wartości transakcyjnej licencji, dla których mają być świadczone usługi wsparcia
technicznego i Odwołujący wskazał taką stałą wartość procentową w wysokości 0%. Zero
jest również wyceną. Nie sposób więc zgodzić się z Zamawiającym, który w uzasadnieniu
odrzucenia oferty wskazał na „brak skonkretyzowania przez Wykonawcę wymaganego
składnika cenotwórczego w postaci stałej wartości procentowej z łącznej wartości
transakcyjnej licencji dla usług wsparcia technicznego dla nowych licencji”. Odwołujący
skonkretyzował ten składnik cenotwórczy na poziomie 0%. Skoro taka wycena nie była
zakazana przez Zamawiającego to takie zachowanie Odwołującego nie było niezgodne z
treścią SWZ.
Odwołujący wywodził, że skoro zastosował się przy sporządzaniu swojej oferty do
wszystkich postanowień SWZ, uwzględnił wszystkie koszty i, co najistotniejsze, dokonał
wyceny tej pozycji (na 0%) to jego oferta nie jest sprzeczna z treścią SWZ, ani dokumentacją
postępowania, a odrzucenie jej było bezzasadne.
Odnośnie zarzutu brak błędu w obliczeniu ceny Odwołujący stwierdził, że nie można
również uznać, że oferta zawiera błąd w obliczeniu ceny.
Odwołujący nie zgodził się z uzasadnieniem Zamawiającego podstawy odrzucenia
oferty opierającej się na wskazaniu przez Odwołującego wartości 0% w formularzu
cenowym, w miejscu wyceny wsparcia technicznego dla nowych licencji.
Zwrócił uwagę, że Zamawiający, mimo złożonych przez Odwołującego wyjaśnień, w
uzasadnieniu wskazał, że taka wycena powoduje „brak ujęcia w ocenie ofertowej znaczącej
grupy kosztów dot. wsparcia technicznego do nowych licencji”.
Odwołujący nie zgodził się z takim twierdzeniem, podtrzymując stanowisko, że ujął
wszystkie koszty, w tym koszty dotyczące wsparcia technicznego w swojej ofercie.
Potwierdził również, że aktualność zachowuje cała argumentacja przywołana
powyżej, która dopuszcza wycenę danego składnika cenotwórczego na poziomie 0 zł (czy
też 0%). Taka czynność, skoro nie była zakazana przez Zamawiającego, nie tylko nie jest
sprzeczn
a z SWZ, ale patrząc całościowo nie zawiera błędu w obliczeniu ceny.
Zdaniem Odwołującego - wyjaśnił on szczegółowo z jakich powodów wycenił tę
usługę na 0%, wskazując jednocześnie na skalkulowanie wszystkich kosztów w oferowanej
cenie. W ocenie Odwołującego - wskazana wartość była więc wynikiem prawidłowych
obliczeń Odwołującego, a nie błędem w obliczeniu ceny.
Z tego powodu również ta podstawa odrzucenia nie może być uznana za zasadną.
W odniesieniu do zarzutu naruszenia art. 255 pkt 6 ustawy Pzp podniósł, że z
powyższej części uzasadnienia w sposób jednoznaczny wynika, że oferta Odwołującego nie
była niezgodna z treścią warunków zamówienia oraz nie zawiera błędów w obliczeniu ceny,
a je
go kalkulacja odpowiada wszystkim wytycznym zawartym w dokumentacji postępowania.
W tym zakresie przytoczył argumentację z zastrzeżoną tajemnicę przedsiębiorstwa.
Według Odwołującego - nawet jeżeli Odwołujący inaczej zrozumiał treść
dokumentacji postępowania i sposób wypełnienia formularza cenowego, to jego oferta nie
powinna zostać odrzucona. Odwołujący skalkulował wszystkie koszty i w żaden sposób nie
postąpił wbrew dokumentacji postępowania.
Zwrócił uwagę, że z utrwalonego orzecznictwa wynika natomiast, że wszelkie
wątpliwości co do jednoznaczności dokumentacji muszą być rozstrzygane na korzyść
wykonawców.
W ostateczności Odwołujący uznał, że postępowanie obarczone jest niemożliwą do
usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie
zamówienia publicznego, a więc znajduje zastosowanie przesłanka określona w art. 255 pkt
6 Pzp i wymuszająca unieważnienie postępowania.
Zauważył przy tym, że sam Zamawiający napisał, że oferta złożona przez
Odwołującego nie może zostać porównana z drugą ofertą.
Zdaniem Odwołującego - oferty te można porównać, ponieważ Odwołujący wycenił
wszystkie wymagane pozycje i skalkulował wszystkie koszty. Natomiast przyjmując
stanowisko Zamawiającego o braku porównywalności ofert powinien on nie dokonywać
odrzucenia oferty Odwołującego, ale unieważnić postępowanie na podstawie ww. przesłanki.
Zaznaczył, że orzecznictwo w sposób jednoznaczny wskazuje, że niejednoznaczny
opis przedmiotu zamówienia, który nie pozwala na złożenie porównywalnych ofert, stanowi
wystarczającą podstawę do unieważnienia postępowania.
Pismem z dnia 9 stycznia 2023 r. Zamawiający udzielił odpowiedzi na odwołanie
wnosząc o oddalenie odwołania w całości.
Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: KBJ S.A. z siedzibą w
Warszawie, T. Systems sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, zwani dalej Przystępującym,
zgłosili swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, a w szczególności w
oparciu o treść akt sprawy odwoławczej, w tym treść Specyfikacji Warunków Zamówienia,
zwanej dalej SWZ, oferty Odwołującego (formularz nr 1 i nr 1a), odwołania, wezwania
Zamawiającego z dnia 15 listopada 2022 r. do złożenia wyjaśnień wskazania przyczyn
podania w formularzu cenowym
– załącznik nr 1a stałej wartości procentowej „0”, odpowiedzi
Odwołującego z dnia 18 listopada 2022 r. wraz z wyjaśnieniami, zawiadomienia
Zamawiającego o wyborze oferty najkorzystniejszej oferty i o odrzuceniu oferty
Odwołującego z dnia 13 grudnia 2022 r., odpowiedzi Zamawiającego na odwołanie z dnia 9
stycznia 2022 r., stanowiska Przystępującego z dnia 9 stycznia 2022 r., jak również na
podstawie złożonych przez strony i uczestnika wyjaśnień oraz dowodów Izba postanowiła
odwołanie uwzględnić.
Odwołanie nie zawierało braków formalnych, wpis został przez Odwołującego
uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu.
Po przeprowadzeniu postępowania odwoławczego Izba doszukała się w działaniach
Zamawiającego naruszenia przepisów art.226 ust.1 pkt 5 i 10 ustawy Pzp.
Rozpoznając meritum sprawy należy wskazać, że podstawowym, istotnym
zagadnieniem wymagającym rozstrzygnięcia była kwestia oceny czy Zamawiający miał
dostateczne podstawy prawne do odrzucenia oferty Odwołującego, której treść jest
niezgodna z warunkami zamówienia i zawiera błąd w obliczeniu ceny.
W zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy Izba ustaliła, że
Zamawiający w rozdziale XIII. Specyfikacji Warunków Zamówienia, zwanej dalej SWZ
dokonał Opisu kryteriów oceny ofert i sposobu oceny w następujący sposób:
Zamawiający dokona oceny ofert, które nie zostały odrzucone, na podstawie
następujących kryteriów oceny ofert:
KRYTERIUM WYBORU
WAGA
Kryterium cenowe (C)
Ocena ofert dokonywana będzie według następujących reguł: a) Sposób wyliczenia
punktów w kryterium cenowym (C):
C = (C min / C ob ) x 100 % gdzie:
C-
liczba punktów w kryterium cenowym, zaokrąglonych do dwóch miejsc po
przecinku C min -
cena brutto oferty o najniższej cenie
C ob - cena brutto oferty badanej
Maksymalna możliwa do uzyskania ilość punktów w kryterium cenowym wynosi 100.
Wykonawca dla produktów w kategoriach wskazanych w Tabeli A Załącznika
1A do SWZ
– w Formularzu cenowym, wskazuje minimalny poziom procentowy upustu w
stosunku do cen aktualnego Cennika Producenta, dla danej kategorii produktów.
Wykonawca dla produktów w kategoriach wskazanych w Tabeli B Załącznika
1A do SWZ
– w Formularzu cenowym, wskazuje stałą wartość procentową liczoną z łącznej
wartości transakcyjnej licencji, dla danej kategorii produktów.
Wykonawca dla usług wsparcia technicznego wskazuje stałą wartość
procentową liczoną z łącznej wartości transakcyjnej licencji, dla których mają być
świadczone usługi wsparcia technicznego, zgodnie z Formularzem cenowym – Załącznik nr
1A do SWZ.
Wykonawca dla usług towarzyszących wskazuje stałą cenę jednostkową za
paczkę 8 i 40 godzin usług wsparcia konsultacyjnego Wykonawcy, zgodnie z Formularzem
cenowym
– Załącznik nr 1A do SWZ.
Zamawiający dokona oceny ofert przyznając punkty w ramach kryterium,
przyjmując zasadę, że 1% wagi kryterium = 1 pkt.
Za najkorzystni
ejszą zostanie uznana oferta, która uzyska najwyższą liczbę
punktów, w ramach wskazanego kryterium oceny ofert.
Umowa ramowa zostanie zawarta z jednym Wykonawcą, którego oferta
uzyska największą liczbę punków w ramach wskazanego kryterium oceny ofert, spośród
ofert podlegających ocenie.
Jednocześnie Izba stwierdziła, że w rozdziale XIV. SWZ Zamawiający dokonał Opisu
sposobu obliczania ceny
w następujący sposób:
Cena ofertowa zostanie obliczona przez Wykonawcę na podstawie Opisu
przedmiotu zamówienia (Załącznik nr 2 do SWZ), zgodnie z zasadami i wzorem oraz na
podstawie poglądowych ilości produktów i usług wskazanych w Formularzu cenowym
(Załącznik nr 1A do SWZ), łącznie z podatkiem VAT naliczonym zgodnie z obowiązującymi
przepisami w tym zakres
ie oraz przeniesiona do Formularza ofertowego (Załącznik nr 1 do
SWZ).
Cena ofertowa ustalona przez Wykonawcę musi zawierać wszystkie koszty
związane z realizacją zamówienia, zgodnie z Opisem przedmiotu zamówienia oraz
warunkami wynikającymi z niniejszej SWZ, z uwzględnieniem postanowień Wzoru Umowy
ramowej (Załącznik nr 5 do SWZ) oraz umowy wykonawczej (Załącznik nr 5A do SWZ), w
tym w szczególności koszty związane z dostawą produktów, wynagrodzenie za prawo do
korzystania z oprogramowania na polach ekspl
oatacji określonych w Umowie ramowej,
koszty wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych i praw zależnych do
wytworzonej dokumentacji, koszty świadczenia usług wsparcia technicznego oraz usług
towarzyszących, a także koszty dojazdu, opłaty, podatki w tym podatek od towarów i usług
(VAT) itp.
Cena ofertowa może być tylko jedna.
Nie dopuszcza się wariantowości cen.
Wskazane przez Wykonawcę w Formularzu cenowym (Załącznik nr 1A do
SWZ) oraz w Formularzu ofertowym (Załącznik nr 1 do SWZ):
minimalne poziomy procentowe upustów dla produktów wskazanych w Tabeli
A Załącznika 1A do SWZ,
stałe wartości procentowe dla produktów wskazanych w Tabeli B Załącznika
1A do SWZ,
stałe wartości procentowe dla usług wsparcia technicznego,
stałe ceny jednostkowe za paczkę 8 i 40 godzin usług towarzyszących,
muszą być zaokrąglone do dwóch miejsc po przecinku.
W przypadku rozbieżności pomiędzy składnikami cenotwórczymi, o których
mowa w pkt 5. powyżej, wskazanymi przez Wykonawcę w Formularzu cenowym (Załącznik
nr 1A do SWZ) oraz w Formularzu ofertowym (Załącznik nr 1 do SWZ), Zamawiający jako
wiążące przyjmie składniki cenotwórcze wskazane w Formularzu cenowym (Załącznik nr 1A
do SWZ) i dokona stosownej poprawy.
Dla celów porównania ofert Wykonawców zagranicznych z Wykonawcami
krajowymi, Zamawiający doliczy do ceny netto Wykonawców zagranicznych kwotę
należnego obciążającego Zamawiającego z tytułu realizacji umowy podatku VAT.
W związku z art. 225 ustawy Pzp na potrzeby porównania ofert oraz
wyliczenia
kwoty maksymalnego zobowiązania w ramach umów wykonawczych zawieranych
na podstawie umowy ramowej, Zamawiający zobowiązuje Wykonawcę do podania ceny
ofertowej brutto, pomimo, iż na etapie realizacji zamówienia może dojść do powstania po
stronie Jednostki o
bowiązku podatkowego zgodnie z przepisami ustawy o podatku od
towarów i usług.
W przypadku, gdy udzielenie zamówienia Wykonawcy, będzie prowadziło do
powstania po stronie Jednostki obowiązku podatkowego, Wykonawca najpóźniej w dniu
zawarcia umowy wykonawc
zej zobowiązany jest wskazać nazwę (rodzaj) towaru, wartość
tego towaru bez kwoty podatku VAT oraz stawkę podatku od towarów i usług, która zgodnie
z wiedzą Wykonawcy, będzie miała zastosowanie.
Rozliczenia między Zamawiającym a Wykonawcą odbywać się będą w złotych
polskich. Zamawiający nie dopuszcza możliwości rozliczeń w walutach obcych.
W dalszej kolejności ustalono, że Zamawiający przewidział załącznik nr 1a do SWZ
stanowiący formularz cenowy, gdzie wykonawcy mieli w tabeli C w pkt 1 kolumny d wpisać
wartość procentową wsparcia technicznego do nowych licencji, a w pkt 2 kolumny d tejże
tabeli
mieli wpisać wartość procentową wsparcia technicznego do posiadanych licencji
(odnowienie).
Przy czym Zamawiający w omawianym formularzu umieścił uwagę zawierającą
instrukcję między innymi dla tabeli C na podstawie, której wykonawcy mieli wypełnić tylko
kolumnę d wskazując stałą wartość procentową liczoną z łącznej wartości transakcyjnej
licencji dla usług wparcia technicznego – pozostałe wartości obliczają się automatycznie.
W zakresie będącym przedmiotem sporu Izba również stwierdziła, że w wykonaniu
powyższych postanowień SWZ Odwołujący złożył przedmiotowy formularz cenowy, gdzie w
tabeli C w pkt 1 kolumny d wpisał wartość procentową wsparcia technicznego do nowych
licencji 0,00%, a w konsekwencji
również dalsze wartości w tym punkcie tej tabeli i kolumny
zostały wpisane z taką samą wartością 0.00%.
Jednocześnie w tabeli C w pkt 2 kolumny d Odwołujący wpisał wartość procentową
wsparcia technicznego do posiadany
ch licencji (odnowienie) ze stałą wartością procentową
Powyższy stan rzeczy wynikający z treści oferty Odwołującego spowodował, że
Zamawiający pismem z dnia 15 listopada 2022 r., działając na podstawie art. 223 ust. 1 oraz
art. 128 ust. 4 ustawy Pzp, wezw
ał Odwołującego do złożenia wyjaśnień w poniższym
zakresie
, wskazując, że
Zgodnie z Rozdz. II pkt 2.8. SWZ, na przedmiot zamówienia realizowany w ramach
umów wykonawczych, zawartych na podstawie Umowy ramowej, składają się między innymi
usługi wsparcia technicznego (Tabela C w Załączniku nr 1A do SWZ) – określone w pkt I.7
Opisu
przedmiotu zamówienia stanowiącego Załącznik nr 2 do SWZ
wsparcie techniczne do nowych licencji;
wsparcie techniczne do posiadanych licencji (odnowienie).
Zgodnie z Rozdz. XIV SWZ, zawierającym opis sposobu obliczenia ceny:
„2. Cena ofertowa ustalona przez Wykonawcę musi zawierać wszystkie koszty
związane z realizacją zamówienia, zgodnie z Opisem przedmiotu zamówienia oraz
warunkami wynikającymi z niniejszej SWZ, z uwzględnieniem postanowień Wzoru Umowy
ramowej (Załącznik nr 5 do SWZ) oraz umowy wykonawczej (Załącznik nr 5A do SWZ), w
tym w szczególności koszty związane z dostawą produktów, wynagrodzenie za prawo do
korzystania z oprogramowania na polach ek
sploatacji określonych w Umowie ramowej,
koszty wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych i praw zależnych do
wytworzonej dokumentacji, koszty świadczenia usług wsparcia technicznego oraz usług
towarzyszących, a także koszty dojazdu, opłaty, podatki w tym podatek od towarów i usług
(VAT) itp.”
(…)
„5. Wskazane przez Wykonawcę w Formularzu cenowym (Załącznik nr 1A do SWZ)
oraz w Formularzu ofertowym (Załącznik nr 1 do SWZ):
minimalne poziomy procentowe upustów dla produktów wskazanych w Tabeli
A Załącznika 1A do SWZ,
stałe wartości procentowe dla produktów wskazanych w Tabeli B Załącznika
1A do SWZ,
stałe wartości procentowe dla usług wsparcia technicznego, - stałe ceny
jednostkowe za paczkę 8 i 40 godzin usług towarzyszących, muszą być zaokrąglone do
dwóch miejsc po przecinku”.
W powyższym piśmie Zamawiający zwrócił uwagę, że konstruując Formularz cenowy,
Zamawiający wziął pod uwagę informacje pozyskane bezpośrednio od Przedstawiciela
Producenta SAP Polska Sp. z o.o. w toku wstępnych konsultacji rynkowych,
przeprowadzonych przed wszczęciem niniejszego postępowania.
Zamawiający zauważył również, że przyjmując standardowy sposób wyceny usług
wsparcia technicznego SAP Enterprise Support, Zamawiający wymagał wskazania w Tabeli
C For
mularza cenowego, w poz. nr 1. stałej wartości procentowej, z łącznej wartości
transakcyjnej licencji, których dotyczy wsparcie, która to wartość stanowić będzie podstawę
obliczenia wynagrodzenia Wykonawcy z tytułu świadczenia usług wsparcia technicznego. Na
etapie wniosków o wyjaśnienie treści SWZ, żaden z Wykonawców nie kwestionował przyjętej
w postępowaniu konstrukcji wyceny usług wsparcia technicznego, jak również nie
wnioskował o jej wyjaśnienie.
W świetle powyższego, Zamawiający wezwał do wyjaśnienia przyczyn wskazania
przez Wykonawcę w Załączniku nr 1A do SWZ - Formularzu cenowym, w Tabeli C, w
pozycji 1. „Wsparcie techniczne do nowych licencji”, stałej wartości procentowej „0%”,
powodującej niemożność obliczenia wynagrodzenia Wykonawcy z tytułu świadczenia przez
niego usług wsparcia technicznego w standardzie SAP Enterprise Support do nowych
licencji, które zostaną zakupione w wyniku zawartych umów wykonawczych.
Pismem z dnia 18 listopada 2022 r. Odwołujący złożył wyjaśnienia, których treść
za
strzegł tajemnicą przedsiębiorstwa, będące przedmiotem dociekań Zamawiającego,
potwierdzając spełnianie warunków zamówienia w zakresie cytowanej wyżej stałej wartości
procentowej zadeklarowanej w formularzu cenowym.
W zawiadomieniu z dnia 13 grudnia 2022 r. o wyborze oferty najkorzystniejszej oferty
i o odrzuceniu oferty
Odwołującego Zamawiając podał uzasadnienie prawne odrzucenia tej
oferty powołując się na przepis art. 226 ust. 1 pkt 5) i 10) ustawy Pzp – z uwagi na
niezgodność oferty z warunkami zamówienia oraz błędy w obliczeniu ceny.
Jako uzasadnienie faktyczne odrzucenia
oferty Odwołującego Zamawiający podał, co
następuje:
Zgodnie z Rozdz. XIV SWZ, zawierającym opis sposobu obliczenia ceny:
„2. Cena ofertowa ustalona przez Wykonawcę musi zawierać wszystkie koszty
związane z realizacją zamówienia, zgodnie z Opisem przedmiotu zamówienia oraz
warunkami wynikającymi z niniejszej SWZ, z uwzględnieniem postanowień Wzoru Umowy
ramowej (Załącznik nr 5 do SWZ) oraz umowy wykonawczej (Załącznik nr 5A do SWZ), w
tym w szczególności koszty związane z dostawą produktów, wynagrodzenie za prawo do
korzystania z oprogramowania na polach eksploatacji określonych w Umowie ramowej,
koszty wynagrodzenia za przeni
esienie autorskich praw majątkowych i praw zależnych do
wytworzonej dokumentacji, koszty świadczenia usług wsparcia technicznego oraz usług
towarzyszących, a także koszty dojazdu, opłaty, podatki w tym podatek od towarów i usług
(VAT) itp.”
(…)
„5. Wskazane przez Wykonawcę w Formularzu cenowym (Załącznik nr 1A do SWZ)
oraz w Formularzu ofertowym (Załącznik nr 1 do SWZ):
minimalne poziomy procentowe upustów dla produktów wskazanych w Tabeli
A Załącznika 1A do SWZ,
stałe wartości procentowe dla produktów wskazanych w Tabeli B Załącznika
1A do SWZ,
stałe wartości procentowe dla usług wsparcia technicznego, - stałe ceny
jednostkowe za paczkę 8 i 40 godzin usług towarzyszących, muszą być zaokrąglone do
dwóch miejsc po przecinku”.
Zgodnie z postanowien
iem § 5 ust. 3 Wzoru Umowy ramowej (Załącznik nr 5 do
SWZ):
„Wynagrodzenie określone w ust. 1 oraz składniki cenotwórcze określone w ust. 4
poniżej stanowią podstawę wynagrodzenia Wykonawcy, z zastrzeżeniem postanowień § 3
ust. 2 pkt 7) i 8) Umowy, w tym
pokrywają wszelkie koszty Wykonawcy związane z
wykonywaniem umów wykonawczych, co oznacza, iż Wykonawcy nie przysługują w
stosunku do Zamawiającego ani Jednostek żadne dodatkowe roszczenia związane z
wykonaniem umów wykonawczych oraz Umowy ramowej”.
Zgo
dnie z postanowieniem § 5 ust. 4 pkt 3) tiret pierwsze Wzoru Umowy ramowej
(Załącznik nr 5 do SWZ): „W ramach Umowy, Wykonawca zobowiązuje się do zastosowania:
dla usług wsparcia technicznego - stałej wartości procentowej, liczonej z łącznej
wartości transakcyjnej licencji, dla których mają być świadczone usługi wsparcia
technicznego, to jest:
……..% dla wsparcia technicznego do nowych licencji;
……..% dla wsparcia technicznego do posiadanych licencji (odnowienie);”
Opisując konstrukcję Umowy ramowej, sposób obliczenia ceny ofertowej, warunki
płatności, składniki cenotwórcze niezbędne do określenia maksymalnego wynagrodzenia
Wykonawcy oraz maksymalnej wartości Umowy ramowej, a także konstruując Formularz
cenowy (Załącznik nr 1A do SWZ), Zamawiający dążył do zapewnienia transparentności
zasad i warunków wykonywania przyszłych zamówień wykonawczych udzielanych na
podstawie Umowy ramowej oraz do zapewnienia porównywalności ofert złożonych w
postępowaniu. Określając ww. elementy, Zamawiający wziął pod uwagę informacje
pozyskane bezpośrednio od Przedstawiciela Producenta SAP Polska Sp. z o.o. w toku
wstępnych konsultacji rynkowych, przeprowadzonych przed wszczęciem niniejszego
postępowania. Przyjmując standardowy sposób wyceny usług wsparcia technicznego SAP
Enterprise Support, Zamawiający wymagał wskazania w Tabeli C Formularza cenowego, w
poz. nr 1. stałej wartości procentowej, z łącznej wartości transakcyjnej licencji, których
dotyczy wsparcie do nowych licencji. Wartość ta stanowić będzie podstawę obliczenia
wynagrodzenia Wykonawcy z tytułu świadczenia usług wsparcia technicznego do nowych
licencji dla skonkretyzowanych zamówień wykonawczych. Na etapie wniosków o wyjaśnienie
treści SWZ, żaden z Wykonawców nie kwestionował przyjętej w postępowaniu konstrukcji
wyceny, w tym wyceny usług wsparcia technicznego do nowych licencji, które zakupione
mają zostać w ramach planowanej Umowy ramowej oraz do posiadanych licencji, których
wykaz stanowił Załącznik nr 2 do OPZ „Wykaz posiadanych oprogramowań objętych
wp
arciem technicznym”; jak również nie wnioskował o jej wyjaśnienie.
Wykonawca w złożonym Formularzu cenowym (Załącznik nr 1A do SWZ) w Tabeli C
w poz. 1. oraz w Formularzu ofertowym (Załącznik nr 1 do SWZ) w pkt III. 1) wskazał stałą
wartość procentową „0%” w zakresie usług wsparcia technicznego do nowych licencji.
Pismem z dnia 15.11.2022r. znak: WZP-421-3-
1/2022 Zamawiający wezwał
Wykonawcę: „do wyjaśnienia przyczyn wskazania przez Wykonawcę w Załączniku nr 1A do
SWZ - Formularzu cenowym, w Tabeli C,
w pozycji 1. „Wsparcie techniczne do nowych
licencji”, stałej wartości procentowej „0%”, powodującej niemożność obliczenia
wynagrodzenia Wykonawcy z tytułu świadczenia przez niego usług wsparcia technicznego w
standardzie SAP Enterprise Support do nowych
licencji, które zostaną zakupione w wyniku
zawartych umów wykonawczych”.
W odpowiedzi Wykonawca w dniu 18.11.2022r. złożył wyjaśnienia w ww. zakresie,
zastrzegając je w całości jako tajemnicę przedsiębiorstwa.
Pismem z dnia 30.11.2022r. znak: WZP-421-3-
2/2022 Zamawiający wezwał
Wykonawcę: „do wyjaśnienia, które konkretnie fragmenty odpowiedzi Wykonawcy na
wezwanie do wyjaśnień, stanowią realną tajemnicę przedsiębiorstwa, pod rygorem
odtajnienia wyjaśnień w całości”.
W odpowiedzi Wykonawca w dniu 06.12.2022r. częściowo odtajnił wyjaśnienia z dnia
18.11.2022r., jednak kluczowa ich część, w tym przejęty sposób wyceny, poczynione
założenia oraz szczegółowy sposób kalkulacji, nadal pozostają zastrzeżone jako tajemnica
prz
edsiębiorstwa. Tym samym w niniejszym uzasadnieniu, Zamawiający nie powołuje
szczegółowo argumentacji odnoszącej się do konkretnych utajnionych fragmentów wyjaśnień
Wykonawcy.
Pomimo zapewnienia Wykonawcy, że jego oferta zawiera wszystkie koszty związane
z realizacją zamówienia, w tym w szczególności koszty świadczenia usług wsparcia
technicznego w pełnym zakresie opisanym w dokumentach zamówienia, Zamawiający po
dokonaniu szczegółowej analizy oferty, w kontekście późniejszych złożonych przez
Wykonawcę wyjaśnień ustalił, że:
a)
dokonując wyceny, Wykonawca przyjął błędne założenia, niewynikające z
treści SWZ, w tym z konstrukcji Formularza cenowego, w wyniku czego błędnie skalkulował
swoją ofertę;
b)
wskazanie przez Wykonawcę w Załączniku nr 1A do SWZ - Formularzu
cenowym, w Tabeli C, w pozycji 1. „Wsparcie techniczne do nowych licencji” stałej wartości
procentowej „0%”, spowodowało brak wyliczenia wartości tej pozycji w kol. „e” i „f”
Formularza cenowego, w wyniku czego oferta Wykonawcy nie obejmuje znaczne
j części
wymaganych przez Zamawiającego kosztów świadczenia wsparcia technicznego do nowych
licencji, wymienionych w Tabeli A Formularza cenowego w Kategorii „LICENCJE” (co
najmniej w odniesieniu do drugiego, trzeciego i czwartego roku obowiązywania Umowy
ramowej) oraz w Tabeli A w Kategorii „INNE PRODUKTY CENNIKOWE” (w odniesieniu do
trzeciego i czwartego roku obowiązywania Umowy ramowej);
c)
zgodnie z wyjaśnieniami Wykonawcy z dnia 18.11.2022r, będzie on ponosił
realne koszty świadczenia usług wsparcia technicznego do nowych licencji, a tym samym
będzie oczekiwał wynagrodzenia z tego tytułu, co wprost wynika z odtajnionego
samodzielnie przez Wykonawcę w dniu 6.12.2022r. fragmentu wyjaśnień: „Zatem nawet
jeżeli Zamawiający dokonałby zakupu [nowych licencji-przyp. Zamawiającego], bez zakupu
wsparcia dla nowych licencji, to w praktyce Wykonawca musiałby ponieść taki koszt
względem SAP (maitenance dla nowych licencji) (…).Wykonawca zobowiązany jest bowiem
przestrzegać polityk licencyjnych i polityk zakupowych SAP”. Powyższe prowadzi do
wniosku, że Wykonawca faktycznie będzie stosował inną niż 0%, niesprecyzowaną w
Formularzu wyceny wartość procentową w przypadku świadczenia usług wsparcia
technicznego do nowych licencji dostarczanych Zamawiającemu, podczas gdy zgodnie z
postanowieniami SWZ, Zamawiający wymagał sprecyzowania w ofercie składnika
cenotwórczego w postaci stałej wartości procentowej z łącznej wartości transakcyjnej licencji,
których dotyczy wsparcie do nowych licencji, mającej służyć do obliczenia wynagrodzenia
Wykonawcy z tytułu świadczenia usług wsparcia technicznego do nowych licencji, dla
późniejszych skonkretyzowanych zamówień wykonawczych;
d)
przyjęcie błędnych założeń w zakresie wyceny, a w konsekwencji błędne
wypełnienie Formularza cenowego, spowodowało brak ujęcia w cenie ofertowej znaczącej
grupy kosztów dot. wsparcia technicznego do nowych licencji, a w konsekwencji
spowodowało zaniżenie ceny ofertowej i brak porównywalności dwóch złożonych w
postępowaniu ofert;
e)
Zamawiający nie ma możliwości konwalidacji błędów Wykonawcy i dokonania
poprawy omyłek w jego ofercie, w szczególności z uwagi na brak danych niezbędnych do
dokonania ewentualnej poprawy, to jest brak skonkretyzowania przez Wykonawcę
wymaganego składnika cenotwórczego w postaci stałej wartości procentowej z łącznej
wartości transakcyjnej licencji dla usług wsparcia technicznego do nowych licencji.
Zgodnie ze stanowiskiem wyrażanym w orzecznictwie:
„(…) błąd w obliczeniu ceny oferty (…) ma miejsce wówczas, gdy Wykonawca oblicza
cenę oferty inaczej, niż zostało to ustalone przez zamawiającego.”- wyrok KIO z dnia
16.05.2013r. KIO 990/13.
„O błędzie w obliczeniu ceny będziemy mogli mówić w sytuacji, gdy cena została
skalkulowana w sposób, który nie uwzględnia cech przedmiotu zamówienia, jego zakresu i
warunków realizacji.” - uchwała KIO z dnia 6 marca 2012 r., KIO/KD 25/12.
Błąd w obliczeniu ceny „to inny niż omyłka rachunkowa błąd w obliczeniu, polegający
na przyjęciu niewłaściwych danych, wynikający np. z nieprawidłowego ustalenia stanu
faktycznego (tak też KIO w wyroku z dnia 9 kwietnia 2008 r., sygn. akt KIO/UZP 257/08,
KIO/UZP 258/08)” – wyrok KIO z dnia 1 października 2012 r., KIO 1516/12, 1994/12.
„Z błędem w obliczeniu ceny będziemy mieli do czynienia w sytuacji, w której
kalku
lacja ceny oferty nie obejmuje całego przedmiotu zamówienia” – wyrok KIO z dnia 11
maja 2011 r., KIO/UZP 910/11.
„Błędem w obliczeniu ceny będzie obarczona taka oferta, z której w sposób
jednoznaczny będzie wynikał zamiar wykonania świadczenia za odmienną cenę aniżeli
wskazano w ofercie; będzie to oferta z której treści (przykładowo w części opisującej
kalkulację) będzie wynikała sprzeczność tego rodzaju, że niewątpliwe będzie, że
zaoferowana za wykonanie zamówienia cena nie jest tą, której wykonawca oczekuje” –
wyrok KIO z dnia 30 lipca 2010 r., KIO/UZP 1528/10.
W świetle powyższego, Zamawiający dokonuje odrzucenia oferty Wykonawcy
Konsorcjum firm: Lider konsorcjum - S&T Services Polska Sp. z o.o. oraz Partner
konsorcjum- Zalaris Polska Sp. z o.o. , z uwa
gi na niezgodność oferty z warunkami
zamówienia oraz błędy w obliczeniu ceny.
Po przeanalizowaniu powyższego materiału dokumentacyjnego Izba doszła do
przekonania, że słuszne są argumenty Odwołującego skierowane wobec czynności
Zamawiającego.
Stosownie
do art.226 ust.1 pkt 5 ustawy Pzp Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej
treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Natomiast w myśl przepisu art.226 ust.1 pkt
10 ustawy Pzp
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera błędy w obliczeniu ceny lub
kosztu.
Według zapatrywania Izby – wszelkie wywody Zamawiającego dotyczące zarówno
niezgodności oferty Odwołującego z warunkami zamówienia, jak i co do błędów w obliczeniu
ceny lub kosztu mają charakter mało przejrzysty i są karkołomne.
Wymaga wskazania, że zgodnie z art.99 ust.1 ustawy Pzp
przedmiot zamówienia
opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i
zrozumiałych określeń, uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na
sporządzenie oferty.
Wobec powyższego, to na Zamawiającym ciążył obowiązek przygotowania takiego
opisu przedmiotu zamówienia, który pozwoli wykonawcom złożyć prawidłowe oferty.
Zdaniem Izby
– obecna treść SWZ w żaden sposób nie przesądza o tym, że
Odwołujący w spornym punkcie tabeli i kolumny nie miał prawa wpisać wartości 0,00%.
Wymaga podkreślenia, że w cyt. wyżej instrukcjach i opisach sposobu obliczenia ceny nie
ma żadnej informacji zakazującej podania przez wykonawców stałej wartości procentowej na
poziomie 0,00%.
W opisie
przedmiotu zamówienia nie ma również wskazania w sposób przejrzysty
jakichkolwiek granic procentowych odnoszących do polityki cenowej SAP czy konkretnych
standardowych wartości kontraktowych łączących producenta oprogramowania i
świadczącego usługi wsparcia technicznego z innymi wykonawcami.
W ocenie Izby
– jeżeli Zamawiający oczekiwał w stosunku do wykonawców
zadeklarowania określonego przedziału stałej wartości procentowej, to powinien go wskazać
na gruncie SWZ.
Nie
ulega wątpliwości, że liczba zero stanowi stałą wartość procentową w rozumieniu
matematycznym, co zresztą przyznał sam Zamawiający, a zatem oczekiwanie od
wykonawcy podania innej wartości niż liczby zero czy inne liczby dodatnie byłoby
bezzasadne.
Niezależnie od powyższego, podciąganie pod pojęcie ceny lub kosztu terminu stałej
wartości procentowej, o której nie ma mowy w ustawie, a następnie korzystanie z przepisu,
który dotyczy jedynie błędu w obliczeniu ceny lub kosztu i ma zastosowanie jedynie w
przypadku wystąpienia wad obliczeniowych ceny oferty lub jej kosztów, stanowi
niedopuszczalne skorzystanie z wykładni rozszerzającej przepisu art.226 ust.1 pkt 5 ustawy
Pzp
, co oznacza całkowitą arbitralność decyzji Zamawiającego stanowiącą nadużycie prawa.
Nadto, w SWZ trudno doszukać się definicji nowej licencji i posiadanej licencji
(odnowienia), co powoduje, że wyjaśnienia tego zagadnienia przedstawione przez
Odwołującego w wyjaśnieniach z dnia 18 listopada 2022 r. należało uznać za racjonalne i
wiarygodne.
Należy zauważyć, że Zamawiający pismem z dnia 7 listopada 2022 r. na pytanie nr 2
wykonawcy:
„Prosimy o potwierdzenie, iż zgodnie z udzieloną odpowiedzią na pytanie nr 94,
zarówno „wsparcie techniczne do nowych licencji” oraz „wsparcie techniczne do posiadanych
licencji (odnowienie)” w okresie obowiązywania umowy ramowej, będzie mogło być
zamówione przez Zamawiającego każdorazowo na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy?”
udzielił następującej odpowiedzi:
„Zamawiający potwierdza, że zgodnie z przyjętą konstrukcją zamówienia, w tym w
szczególności postanowieniem § 3 ust. 2 wzoru umowy wykonawczej, poszczególne umowy
wykonawcze dotyczące zarówno wsparcia technicznego (do nowych oraz do posiadanych
licencji), jak i usług towarzyszących (usług wsparcia konsultacyjnego Wykonawcy),
zawierane będą każdorazowo na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy. Równocześnie
Zamawiający podkreśla, że w okresie obowiązywania Umowy ramowej, Jednostki mogą
składać wnioski o zamówienie, a w następnie udzielić kilku zamówień wykonawczych, na
podstawie odrębnych umów, na maksymalnie 12-miesięczne okresy czasu.”.
Powyższe wskazuje jednoznacznie, że wykonawcy mogli zrozumieć, że licencja po
okresie tych 12 miesięcy jest już w posiadaniu Zamawiającego i nie stanowi nowej licencji,
co pozostaje w sprzeczności z rozumieniem tego stanu rzeczy przez Zamawiającego.
Na uwagę zasługuje również okoliczność, że Zamawiający pismem z dnia 3 listopada
2022 r. na pytanie wykonawcy nr 88
„Prosimy o potwierdzenie, że ceny zapisane w
załączniku nr 1 a służą jedynie do wyliczenia wartości oferty i nie będą obowiązywały przy
wycenie dostaw. Na dzień dzisiejszy ceny w cenniku Producenta są wyższe niż ceny w
formularzu cenowym. Ponadto ceny te obowiązują wyłącznie w przypadku zakupu ilości
maksymalnych opisanych w cenniku. W przypadku zakupu mniejszej liczby licencji, ceny
jednostkowe są odpowiednio wyższe.”
udzielił następującej odpowiedzi:
„Zgodnie z Rozdz. II pkt 2.11. SWZ:
„Wykaz produktów oraz przewidywane ilości produktów i usług wyszczególnione w
Załączniku nr 1A do SWZ – Formularzu cenowym zostały wskazane poglądowo, na
podstawie planowanych zakupów Jednostek, w celu sporządzenia oferty. Zamawiający
wskazuje, iż Jednostki są uprawnione do występowania z Wnioskiem o zamówienie
dotyczącym każdego produktu występującego w aktualnym Cenniku Producenta lub
każdego rodzaju usług wskazanych w Formularzu cenowym. Wykonawcom nie przysługują
roszczenia o zrealizowanie dostaw i usług we wskazanych ilościach. Ilości te mogą ulec
zmianie na etapie realizacji zamówień przez poszczególne Jednostki, pod warunkiem
nieprzekroczenia maksymalnej wartości Umowy ramowej”.
Produkty określone w Formularzu cenowym, stanowiącym Załącznik nr 1A do SWZ
służą zapewnieniu porównywalności ofert oraz określeniu maksymalnej wartości Umowy
ramowej. Zamawiający potwierdza, że zakup produktów będzie odbywał się na podstawie
poszczególnych procedur wykonawczych, w oparciu o sporządzane przez Jednostki wnioski
o zamówienie, na podstawie aktualnego na dany miesiąc Cennika, uwzględniającego
aktualne ceny jednostkowe produktów w nim ujętych.”.
Powyższa informacja Zamawiającego - zdaniem Izby – nie dekretuje w sposób
sztywny ilości i cen zamawianych licencji, co podważa stanowisko Zamawiającego, że w
formularzu nr 1a zawarł wyczerpująco informację o posiadanych licencjach.
Obecnie Zamawiający twierdzi, że Odwołujący w swojej ofercie nie przewidział
kosztów dla wsparcia technicznego w kolejnych latach obowiązywania umowy w sytuacji,
gdy
Zamawiający nie zbadał szczegółowej struktury kosztów świadczonej spornej usługi.
Należy podkreślić, że Odwołujący w ostatnim zdaniu na stronie 3 wyjaśnień z dnia 18
listopada 2022 r. oświadczył, że „w razie wątpliwości Zamawiającego możemy przedstawić
szczegółową kalkulację całej treści formularza”. Pomimo takiej deklaracji Odwołującego
Zamawiający nie zażądał podania takiej dodatkowej kalkulacji cenowej, a w związku z tym
nie
zapoznał się ze szczegółowymi danymi kalkulacyjnymi, co – w ocenie Izby – nie powinno
go doprowadzić do wniosku, że wykonawca nie przewidział usług wsparcia technicznego na
kolejne okresy obowiązywania licencji.
Wobec tego należało uznać przekonanie Zamawiającego, że oferta Odwołującego nie
odpowiada warunkowi zamówienia, o którym mowa w pkt 2 rozdziału XIV SWZ z tego
powodu, że nie zawiera on kosztu świadczenia usługi wparcia technicznego, za
nieznajdujące potwierdzenia w zebranym materiale dowodowym.
To samo dotyczy oceny Zamawiającego zadeklarowanej przez Odwołującego stałej
wartości procentowej dla usług wsparcia technicznego opisanej w załączniku nr 1a, w pkt 5
rozdziału XIV SWZ, § 5 ust.3 i ust.4 pkt 3 Wzoru Umowy ramowej, która to ocena – według
Izby
– nie była właściwa, bowiem w złożonym formularzu taka stała wartość procentowa
została przez wykonawcę wskazana.
Wymaga podkreślenia, że w zawiadomieniu o odrzuceniu oferty Odwołującego z dnia
13 grudnia 2022 r. Zamawiający powołał się jedynie na niezgodność oferty z powołanymi w
zdaniu poprzedzającym warunkami zamówienia i wystąpieniem błędu w obliczeniu ceny
wynikającym z tych postanowień.
Zdaniem Izby -
treść oferty Odwołującego wskazująca w formularzu wymaganą stałą
wartość procentową nie potwierdziła jednak zaistnienia okoliczności pozostających w kolizji z
tymi postanowieniami SWZ.
Izba nie podzieliła również stanowiska Zamawiającego, że złożona oferta ze
wskazani
em wartości procentowej 0,00% uniemożliwia wyliczenie ceny i ocenę
konkurujących ze sobą dwóch ofert.
Odnosząc się do dowodów złożonych przez Zamawiającego Izba nie dopuściła
dowodu nr 1 i nr 2 z cennik
ów SAP z uwagi na treść art.506 ust.2 zd.1 ustawy Pzp, który
stanowi, że wszystkie dokumenty przedstawia się w języku polskim, a jeżeli zostały
sporządzone w języku obcym, strona oraz uczestnik postępowania odwoławczego, który się
na nie powołuje, przedstawia ich tłumaczenie na język polski.
Izba
również uznała za nieprzydatny do rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy dowód
nr 3 (zamówienie wykonawcze nr 03/2019, oferta cenowa nr 03/2019, dwie faktury
Przystępującego: z dnia 28.06.2019 r. i 31.07.2019 r.) jako odnoszący się do innego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w relacji z Przystępującym, a nie
Odwołującym, którego oferta została zakwestionowana przez Zamawiającego.
W dalszej kolejności Izba oceniła dowody nr 1 i nr 2 Przystępującego, uznając, że
symulacja obliczeniowa wskazana w
formularzu nie przesądza o możliwości zadeklarowania
stałej wartości procentowej na poziomie 0,00 %, a także to, że okoliczności wynikające z
korespondencji mailowej z SAP miały charakter jedynie standardowego opisu współpracy z
partnerami i nie były informacją odnoszącą się do całokształtu relacji handlowych SAP w
stosunku do partnera jakim jest Odwołujący.
Reasumując, powyższe dowody nie mogły zostać uwzględnione przez Izbę z
przyczyn szerzej omówionych na wstępie.
Podobnie,
Izba podeszła do symulacji cenowej przedstawionej przez Zamawiającego
odnośnie sposobu wyliczenia ceny ofertowej, przyjmując, że jest ona spóźniona z tego
powodu, że nie była częścią SWZ.
Mając na uwadze, że zarzut zgłoszony przez Odwołującego miał charakter
alternatywny, Izba orzekła, zgodnie z aktem dyspozycji procesowej Odwołującego, co do
głównego zarzutu skonstruowanego na podstawie art.226 ust.1 pkt 5 i 10 ustawy Pzp i nie
orzekła co do zarzutu opartego o art. 255 pkt 6 ustawy Pzp, wobec ewentualnego jego
charakteru, który to przepis stanowi, że
Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie
zamówienia, jeżeli
postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego.
Przedmiotowe
rozstrzygnięcie Izby wszakże z uwagi na wystąpienie wskazywanych
uchybień w opisie przedmiotu zamówienia mających wpływ na treść oferty Odwołującego,
nie stoi w żaden sposób na przeszkodzie dokonania przez Zamawiającego oceny możliwości
wystąpienia przesłanek określonych w przepisie art.255 pkt 6 ustawy Pzp, a także
możliwości ponownego zbadania oferty Odwołującego w zakresie innych przesłanek
prawnych.
W tym stanie rzeczy, uznając, iż powyższe naruszenia przepisów ustawy miały i
mogły mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, Izba na
podstawie art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 wraz ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp,
postanowiła odwołanie uwzględnić.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 589
ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Mając powyższe na uwadze, na zasadzie art.553 w związku z art. 554 ust. 1 pkt 1
ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący:…………………….