Sygn. akt:
KIO 3457/22
WYROK
z dnia 10 stycznia 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Aleksandra Kot
Protokolant:
Bogusława Tokarczyk
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 stycznia 2023 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Pr
ezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 grudnia 2022 r. przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: ALSTAL Grupa Budowlana sp. z o. o.
sp.k. oraz ALSTAL Investment sp. z o.o. s
p.k. z siedzibą w Bydgoszczy w postępowaniu
prowadzonym
przez zamawiającego Park Śląski S.A. z siedzibą w Chorzowie, przy udziale:
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Arco System
sp. z o.o. oraz Intravi
sp. z o.o. sp.k. z siedzibą w Oświęcimiu zgłaszających
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego;
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: MOSTOSTAL
ZABRZE
Gliwickie
Przedsiębiorstwo
Budownictwa
Przemysłowego
S.A.,
Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe TRANSCOM sp. z o.o. oraz
Przedsiębiorstwo MAXIMUS ZBH MUC sp. k. z siedzibą w Gliwicach zgłaszających
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
orzeka:
Oddala odwołanie;
2. K
osztami postępowania obciąża odwołującego tj. wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia: ALSTAL Grupa Budowlana sp. z o. o. sp.k. oraz ALSTAL
Investment sp. z
o.o. sp.k. z siedzibą w Bydgoszczy i:
zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000,00 zł
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych 00/100) uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od odwołującego tj. wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: ALSTAL Grupa Budowlana sp. z o. o. sp.k. oraz ALSTAL Investment
sp. z o.o. sp.k. z siedzibą w Bydgoszczy na rzecz zamawiającego Parku
Śląskiego S.A. z siedzibą w Chorzowie kwotę 3 617,00 zł (słownie: trzy tysiące
sześćset siedemnaście złotych 00/100) stanowiącą uzasadnione koszty
postępowania odwoławczego poniesione przez zamawiającego z tytułu:
wynagrodzenia
pełnomocnika w kwocie 3 600,00 zł (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych 00/100) oraz kosztów za inne uzasadnione wydatki tj. kosztów
opłaty skarbowej od pełnomocnictwa w kwocie 17,00 zł (słownie: siedemnaście
złotych 00/100).
Stosownie do art. 579 ust. 1 oraz art.
580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok
–
w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia
–
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby O
dwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt:
KIO 3457/22
Uzasadnienie
Park Śląski S.A. z siedzibą w Chorzowie (dalej: „Zamawiający” oraz „Park Śląski”)
prowadzi
na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j.
Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm., dalej
: „ustawa Pzp”) postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn. „Budowa Kąpieliska Fala”
(Numer referencyjny: 9/PN/RB/2022/MG, dalej:
„Postępowanie”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 5 kwietnia 2022 r. pod numerem 2022/S 067-176010.
Wartość wskazanego zamówienia przekracza progi unijne.
23 grudnia 2022 r. wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia:
ALSTAL Grupa Budowlana sp. z o. o. sp.k. oraz ALSTAL Investment sp. z o.o. sp.k. z
siedzibą w Bydgoszczy (dalej: „Odwołujący” oraz „ALSTAL”) wnieśli odwołanie od
niezgodnych z
przepisami ustawy Pzp czynności Zamawiającego podjętych w Postępowaniu
oraz od zaniechania czynności, do których Park Śląski jest zobowiązany na podstawie
ustawy Pzp, tj. od:
a)
czynności badania i oceny oferty złożonej przez wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia: MOSTOSTAL ZABRZE Gliwickie Przedsiębiorstwo
Budownictwa Przemysłowego S.A., Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo
Handlowe TRANSCOM sp. z
o.o. oraz Przedsiębiorstwo MAXIMUS ZBH MUC sp. k.
z sied
zibą w Gliwicach (dalej: „MOSTOSTAL”),
b)
zaniechania czynności odrzucenia oferty MOSTOSTAL na podstawie art. 226 ust. 1
pkt 2 lit. b) i art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp, w sytuacji, gdy wykonawca ten nie
spełnił warunków udziału w postępowaniu, a jego oferta została złożona w warunkach
czynu nieuczciwej konkurencji.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
art. 16 pkt 1 i 2 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty MOSTOSTAL
, w sytuacji gdy wykonawca ten nie spełnia warunku
udziału w postępowaniu określonego w rozdziale VI pkt 2 ppkt 4.2 lit. f) Specyfikacji
Warunków Zamówienia (dalej: „SWZ”), a przez to nierówne traktowanie
wyk
onawców, brak zachowania zasady uczciwej konkurencji, przez co Postępowanie
straciło walor przejrzystości;
art. 16 pkt 1 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp w zw. z art. 3 ust. 1 i art. 14 ust.
1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz. U.
z 2022 r. poz. 1233
, dalej: „u.z.n.k.”) poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
MOSTOSTAL, w sytuacji gdy zo
stała ona złożona w warunkach czynu nieuczciwej
konkurencji z uwagi na nieprawdziwe informacje przedstawione w wykazie osób,
w
odniesieniu do projektanta w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji,
i
urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych.
wskazujące, że osoba wyznaczona na to stanowisko zaprojektowała branżową
dokumentację projektową wraz z infrastrukturą towarzyszącą 3 basenów
w Katowicach, podczas gdy w ramach w
yżej wymienionych inwestycji osoba nie
z
aprojektowała branżowej dokumentacji projektowej wraz z infrastrukturą
towarzyszącą, a jedynie technologię basenową;
art. 16 pkt 1 i 2 w zw. art. 239 ust. 1 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne dokonanie
wyboru oferty wykonawcy MOSTOSTAL
, która to oferta nie jest ofertą
najkorzystniejsz
ą, a przez to nierówne traktowanie wykonawców, brak zachowania
zasady uczciwej konkurencji, przez co Postępowanie straciło walor przejrzystości.
W związku z powyższym Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawi
ającemu:
unieważnienie czynności wyboru oferty złożonej przez MOSTOSTAL jako oferty
najkorzystniejszej;
2) odrzucenie oferty MOSTOSTAL na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) oraz art. 226
ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp;
3) dokonania ponownego badania i oceny ofert.
Odnosz
ąc się do zarzutu nr 1 petitum odwołania wykonawca ALSTAL podniósł, że
Pan T. S.
wskazany w uzupełnionym wykazie osób z dnia 22 listopada 2022 r. nie posiada
doświadczenia koniecznego do spełnienia warunku udziału w postępowaniu dla projektanta
w specjalności architektonicznej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych,
wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, o którym mowa rozdziale VI
pkt 2 ppkt 4.2 lit. f) SWZ
. Odwołujący stwierdził, że Pan T. S., nie zaprojektował branżowej
dokumentacji projektowej basenu,
pływalni lub kąpielisk wraz z infrastrukturą towarzyszącą
na powołanych przez MOSTOSTAL, w rzeczonym wykazie osób, inwestycjach: Budowa
trzech basenów w dzielnicach – w Katowicach przy ul. Wczasowej, Budowa trzech basenów
w dzielnicach
– w Katowicach przy ul. Kościuszki, Budowa trzech basenów w dzielnicach – w
Katowicach przy ul. Hallera/ul. Konnej
, gdyż jak wynika z projektów budowlanych wyżej
wymienionych
inwestycji instalacje branżowe tj. w zakresie sieci, instalacji i urządzeń
cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych nie zostały
zaprojektowane przez Pana T. S., lecz przez Pana P. P. .
ALSTAL wskazał, że to Pan P. P.
zaprojektował niżej wskazane instalacje:
•
Instalacje
sanitarne wewnętrzne - instalacja wentylacji i klimatyzacji;
•
Instalacja sanitarna zewnętrzna;
•
Instalacja zewnętrzna - wodociągowa i kanalizacja sanitarna;
•
Instalacja zewnętrzna - kanalizacja deszczowa;
•
Instalacja centralnego ogrzewania i
ciepła technologicznego;
•
Instalacja solarna;
•
Instalacja wodno-kanalizacyjna;
•
I
nstalacja wody zimnej, ciepłej i cyrkulacyjnej;
•
Instalacja wody hydrantowej;
•
Instalacja kanalizacji sanitarnej.
Odwołujący wskazał, że Pan T. S. opracował na przedmiotowych inwestycjach
jedynie technologię basenową (to projekt uzdatniania wody basenowej, filtracji, dezynfekcji i
normowania parametrów fizykochemicznych wody oraz projekt orurowania i ozaworowania
niecek basenowych). W ocenie ALSTAL j
est to doświadczenie niewystarczające dla
pr
ojektanta w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych,
wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, jakie było wymagane w
rozdziale VI pkt 2 ppkt 4.2 lit. f) SWZ.
Odwołujący podniósł, że wspomniany warunek udziału w Postępowaniu należy czytać
w sposób kompleksowy, a zatem wymagane doświadczenie musi być ściśle powiązane
z
funkcją jaką dany projektant ma pełnić na przedmiotowym zadaniu. Oznacza to, że
projektant w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych,
wentylacyjnych, gazowych,
wodociągowych i kanalizacyjnych musi mieć doświadczenie
w
projektowaniu dokumentacji branżowej rozumianej jako „dokumentacja w zakresie sieci,
instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i
kanalizacyjnych", bo
do realizacji takich zadań zostanie wyznaczony. Podsumowując –
zdaniem ALSTAL
– „dokumentacja branżowa" dla projektanta w specjalności instalacyjnej w
zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i
kanalizacyjnych (
rozdział VI pkt 2 ppkt 4.2 lit. f) SWZ) to dokumentacja obejmująca wszystkie
z niżej wskazanych sieci i instalacji:
•
sieci i instalacje cieplne,
•
sieci i instalacje wentylacyjne,
•
sieci i insta
lacje wodociągowe oraz kanalizacyjne.
Odwołujący podkreślił, że doświadczenie w zakresie projektowania instalacji
uzdatniania wody, jakie posiada Pan T. S. na inwestycjach w Katowicach,
nie wymagają
specjalistycznych uprawnień, są jednym z ewentualnych elementów projektów instalacyjnych
– projektem technologicznym, stąd nie można uznać za wystarczające i wyczerpujące
wykazanie się wyłącznie takim doświadczeniem jako spełniające postawiony w rozdziale VI
pkt 2 ppkt 4.2 lit. f) SWZ warunek. Jednocze
śnie wykonawca ALSTAL zaznaczył, że zgodnie
z obowiązującym prawem projekty technologiczne nie są elementem dokumentacji
projektowej podlegającej weryfikacji administracji budowlanej, tym samym bardzo często są
wykonywane przez osoby bez uprawnień do projektowania w rozumieniu przepisów prawa
budowlanego.
Nadto
ALSTAL podniósł, że Zamawiający rozszerzył postawiony w warunku udziału
w
postępowaniu wymóg o infrastrukturę towarzyszącą. Zdaniem Odwołującego okoliczność,
że Park Śląski wymagał nie tylko zaprojektowania dokumentacji branżowej, ale miała to być
dokumentacja branżowa wraz z infrastrukturą towarzyszącą, świadczy o tym, iż warunek
należało czytać jako zaprojektowanie kompletnej dokumentacji branżowej, obejmującej
wszystkie z
akresy z branży oraz całą, właściwą dla tych zakresów infrastrukturę
towarzyszącą.
W uzasadnieniu zarzutu nr 2 petitum
odwołania ALSTAL wskazał, że wykonawca
MOSTOSTAL
oświadczył nieprawdę w wykazie osób wskazując jakoby Pan T. S., w ramach
realizacji inwestycji
polegających na budowie 3 basenów w Katowicach „jako Projektant
zaprojektował branżową dokumentację projektową basenów wraz z infrastrukturą
towarzyszącą o powierzchni lustra wody 657,30 m
z uzyskaniem prawomocnego
pozwolenia na budowę, w tym uzyskano pozwolenie na użytkowanie".
Odwołujący podkreślił, że brak wskazania przez Park Śląski w dokumentach
zamówienia fakultatywnych podstaw wykluczenia związanych z wprowadzeniem
zamawiającego w błąd opisanych odpowiednio w art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy Pzp, nie
zwaln
ia Zamawiającego z obowiązku należytej weryfikacji wszystkich oświadczeń
składanych przez wykonawców w postępowaniu, tym bardziej jeśli to te oświadczenia
wpływają na wynik danego postępowania, bo decydują o tym, czy dany wykonawca spełnia
warunki udziału w postępowaniu czy też nie. W ocenie ALSTAL nie można uznać, że jeżeli
Park Śląski nie zastrzegł fakultatywnych podstaw wykluczenia związanych z wprowadzeniem
w błąd, to nie ma instrumentów prawnych, aby wyeliminować ofertę wykonawcy
przekazującego nieprawdziwe informacje w celu uzyskania zamówienia. Odwołujący
przywołał przesłankę odrzucenia oferty z art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp i podniósł, że
wykonawca
MOSTOSTAL
przekazując Zamawiającemu informacje niezgodne z
rzeczywistością, doprowadził do wyboru złożonej przez niego oferty jako najkorzystniejszej,
pomimo, że nie spełnia warunku udziału w postępowaniu określonego w rozdziale VI pkt 2
ppkt
4.2 lit. f) SWZ, co nie może zyskiwać aprobaty, a oferta złożona przez tego wykonawcę
powinna zostać odrzucona jako złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji.
Odnośnie natomiast zarzutu nr 3 petitum odwołania ALSTAL podniósł, że uchybienia
przedstawione powyżej oraz zasadność wskazanego uzasadnienia do podniesionych
zarzutów determinują konieczność unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty
oraz dokonania
ponownego badania i oceny ofert a następnie odrzucenia oferty
M
OSTOSTAL. Odwołujący zaznaczył, że zarzut naruszenia art. 16 pkt 1 i 2 w zw. z
naruszeniem art. 239 ust. 1 ustawy Pzp nie wymaga od
rębnego uzasadnienia, lecz jego
zasadność wynika z potwierdzenia przez Izbę zasadności wszystkich pozostałych zarzutów
odwołania.
4 stycznia 2023
r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęła odpowiedź na
odwołanie, w której Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w całości.
Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i
uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, stanowiska stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego złożone na piśmie i podane do protokołu rozprawy, a także
przed
łożone dowody, ustaliła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których
stanowi przepis art. 528 ustawy Pzp.
Izba stwierdziła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu przedmiotowego
zam
ówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez
Zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, co
uprawniało go do złożenia odwołania.
Do niniejszego p
ostępowania odwoławczego skuteczne przystąpienia zgłosili:
wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Arco System sp. z o.o. oraz
Intravi sp. z o.o. sp.k. z siedzibą w Oświęcimiu – po stronie Odwołującego (dalej:
„Przystępujący 1”), a także wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia:
MOSTOSTAL ZABRZE Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego S.A.,
Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe TRANSCOM sp. z o.o. oraz
Przedsiębiorstwo MAXIMUS ZBH MUC sp. k. z siedzibą w Gliwicach – po stronie
Zamawia
jącego (dalej: „Przystępujący 2”).
Odwołanie zostało rozpoznane w granicach zawartych w nim zarzutów (art. 555
ustawy Pzp) z uwzględnieniem zasady kontradyktoryjności postępowania (art. 534 ust. 1
ustawy Pzp). Rozpoznając przedmiotowe odwołanie Izba miała na uwadze treść akt
postępowania (§8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w
sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą).
Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne:
W rozdziale VI pkt 2 ppkt 4.2 lit. f) SWZ Zamawiający postawił następujący warunek
udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej:
Wykonawca spełni warunek, jeżeli wykaże, że dysponuje lub będzie dysponował:
(…);
f) jedną osobą (Projektanta w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń
cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych), która posiada
uprawnienia w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych,
wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych bez ograniczeń, wydane
zgodnie z Prawem budowlanym lub odpowiadające im ważne uprawnienia, wydane na
podstawie wcześniej obowiązujących przepisów i która w ostatnich 7 (siedmiu) latach przed
upływem terminu składania ofert zaprojektowała co najmniej trzy branżowe dokumentacje
projektowe basenu, pływalni lub kąpielisk wraz z infrastrukturą towarzyszącą o powierzchni
lustra wody niemniejszej 650m
każda z uzyskaniem prawomocnego pozwolenia na budowę,
w tym co najmniej jedną usługę na którą uzyskano pozwolenie na użytkowanie oraz
zrzeszoną we właściwym samorządzie zawodowym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15
grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa (tekst
jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz.
1117) lub jedną osobą (pełniącą funkcję jw.) posiadającą
uprawnienia budowlane jw., spełniającą warunki, o których mowa w art. 12a ustawy z dnia 7
lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r
. poz. 1186 z późn. zm.), tj.
osobą, której odpowiednie kwalifikacje zawodowe zostały uznane na zasadach określonych
w przepisach odrębnych lub spełniającą wymogi, o których mowa wart. 20a ustawy z dnia 15
grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa
(„świadczenie usług transgranicznych").
Na skutek wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 28 października 2020 r. o sygn.
akt KIO 2689/22,
Park Śląski w dniu 16 listopada 2022 r. unieważnił czynność wyboru
najkorzystniejszej oferty
z dnia 29 września 2022 r., a następnie w dniu 17 listopada 2022 r.
wezwał MOSTOSTAL na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp do uzupełnienia
podmiotowego środka dowodowego na potwierdzenie okoliczności, o których mowa w
rozdziale VI pkt 2 ppkt 4.2
lit. f) SWZ tj. wykazu osób w zakresie pkt 6 – projektanta w
specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych,
gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych.
W
odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego, w dniu 22 listopada 2022 r.
MOSTOSTAL
przedłożył poprawiony wykaz osób. Pismem z dnia 23 listopada 2022 r.
Przystępujący 2 poinformował Park Śląski, że jedna z pozycji dotycząca doświadczenia
Pana T. S. zos
tała wpisana omyłkowo. Jednocześnie MOSTOSTAL oświadczył, że
pozostałe wskazane w wyżej wymienionym wykazie osób cztery usługi dotyczące zadań tj.:
1. Kryty Park Wodny z żywymi palmami, z zjeżdżalniami i kompleksem SPA zlokalizowanym
we Wręczy Gmina Mszczonów Powiat Żyrardowski. Obiekt znany pod nazwą: „Park of
Poland” – „Suntago Wodny Świat”
2. Budowa trzech basenów w dzielnicach - w Katowicach przy ul. Wczasowej
3. Budowa trzech basenów w dzielnicach - w Katowicach przy ul. Kościuszki
Budowa trzech basenów w dzielnicach – w Katowicach przy ul. Hallera/ul. Konnej
stanowią potwierdzenie spełnienia przez wskazaną tam osobę warunku doświadczenia,
o
którym mowa w rozdziale VI pkt 2 ppkt 4.2 lit. f) SWZ.
Ostatecznie inwestycje jakie zostały powołane przez MOSTOSTAL w uzupełnionym
wykazie osób na wykazanie doświadczenia Pana T. S. to:
Nazwa inwestycji: Kryty Park Wodny z żywymi palmami, z zjeżdżalniami i
kompleksem SPA zlokalizowanym we Wręczy Gmina Mszczonów Powiat
Żyrardowski. Obiekt znany pod nazwą: „Park of Poland” – „Suntago Wodny Świat”
• W ramach realizacji tego zadania, jako projektant zaprojektował branżową
dokumentację projektową basenu wraz z infrastrukturą towarzyszącą
o powierzchni lustra wody 4225 m
z uzyskaniem prawomocnego pozwolenia
na budowę, w tym uzyskano pozwolenie na użytkowanie;
• Powierzchnia lustra wody 4225 m
• Daty realizacji: 07.08.2018 r. – 01.05.2020 r.;
2) Nazwa inwestycji:
Budowa trzech basenów w dzielnicach – w Katowicach przy ul.
Wczasowej
• W ramach realizacji tego zadania, jako projektant zaprojektował branżową
dokumentację projektową basenów wraz z infrastrukturą towarzyszącą
o powierzchni lustra wody 657,30 m
z uzyskaniem prawomocnego
pozwolenia na budowę, w tym uzyskano pozwolenie na użytkowanie;
• Powierzchnia lustra wody 657,30 m
• Daty realizacji: 14.03.2016 r. – 14.11.2016 r.;
Nazwa inwestycji: Budowa trzech basenów w dzielnicach – w Katowicach przy ul.
Kościuszki
• W ramach realizacji tego zadania, zaprojektował branżową dokumentację
projektową basenów wraz z infrastrukturą towarzyszącą o powierzchni lustra
wody 657,30 m
z uzyskaniem prawomocnego pozwolenia na budowę, w tym
uzyskano pozwolenie na użytkowanie;
• Powierzchnia lustra wody 657,30 m
• Daty realizacji: 14.03.2016 r. – 14.11.2016 r.;
Nazwa inwestycji: Budowa trzech basenów w dzielnicach – w Katowicach przy ul.
Hallera/ul. Konnej
• W ramach realizacji tego zadania, jako projektant zaprojektował branżową
dokumentację projektową basenu wraz z infrastrukturą towarzyszącą
o powierzchni lustra wody 657,30 m
z uzyskaniem prawomocnego
pozwolenia na budowę, w tym uzyskano pozwolenie na użytkowanie;
• Powierzchnia lustra wody 657,30 m
• Daty realizacji: 14.03.2016 r. – 14.11.2016 r.
13 grudnia
2022 r. Zamawiający poinformował wykonawców biorących udział
w
Postępowaniu o wyborze oferty najkorzystniejszej złożonej przez MOSTOSTAL. Park
Śląski wskazał, że oferta Przystępującego 2 spełnia wszystkie wymagania określone w
ustawie Pzp oraz SWZ.
Biorąc pod uwagę poczynione ustalenia Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na
uwzględnienie.
Art. 16 ustawy Pzp stanowi, że „Zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób:
1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
2) przejrzysty;
3) proporcjonalny
”.
Z kolei w myśl art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) i pkt 7 ustawy Pzp „Zamawiający odrzuca
ofertę, jeżeli: (…); 2) została złożona przez wykonawcę: (…) b) niespełniającego warunków
udziału w postępowaniu lub (…); 7) została złożona w warunkach czynu nieuczciwej
konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji;
(…)”.
Stosownie do art. 239 ustawy Pzp
„1. Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę
na podstawie
kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.
Najkorzystniejsza oferta to oferta przedstawiająca najkorzystniejszy stosunek jakości do
ceny lub kosztu lub oferta z najniższą ceną lub kosztem”.
Ponadto przepis art. 3 ust. 1 u.z.n.k. stanowi
, że „Czynem nieuczciwej konkurencji
jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza
interes innego przedsiębiorcy lub klienta”.
Z kolei zgodnie z art.
14 ust. 1 u.z.n.k. „Czynem nieuczciwej konkurencji jest
roz
powszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub
innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia
szkody
”.
Mając na uwadze powyższe Izba stwierdziła, że nie potwierdziły się zarzuty
odwołania i tym samym należy uznać, iż Zamawiający dokonał czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty w
Postępowaniu bez naruszenia przytoczonych przepisów.
W pierwszej kolejności koniecznym jest odniesienie się do kwestii interpretacji treści
warunku udziału w postępowaniu w ramach zdolności technicznej lub zawodowej, która
stanowi
podstawę zarzutów odwołania. W tym zakresie Izba podzieliła stanowisko
Zamawiającego i Przystępującego 2, zgodnie z którym postanowienie zawarte w rozdziale VI
pkt 2 ppkt 4.2 lit. f) SWZ
należy podzielić na przynajmniej trzy poszczególne przesłanki. Po
pierwsze, Park Śląski wymagał, aby projektant posiadał uprawnienia w specjalności
instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych,
wodociągowych i kanalizacyjnych bez ograniczeń wydane zgodnie z Prawem budowlanym
lub odpowiadające im ważne uprawnienia wydane na podstawie wcześniej obowiązujących
przepisów. Dodatkowo Zamawiający żądał wykazania dla powyższego projektanta, co do
posiadanego przez niego doświadczenia, zaprojektowania co najmniej trzech branżowych
dokumentacji projektowych basenu, pływalni lub kąpielisk wraz z infrastrukturą towarzyszącą
o powierzchni lustra wody niemniejszej 650m
każda z uzyskaniem prawomocnego
pozwolenia na budowę, w tym co najmniej jedną usługę na którą uzyskano pozwolenie na
użytkowanie. Trzecią przesłanką jest natomiast zrzeszenie we właściwym samorządzie
zawodowym.
Odnosząc się do drugiej przesłanki należy podkreślić, że Park Śląski nie dookreślił
w
jakich branżach konkretnie miała być opracowana przedmiotowa dokumentacja. Izba
zauważa, że gdyby Zamawiający chciał, aby wykonawcy na spełnienie warunku udziału
w
postępowaniu, wykazali się zaprojektowaniem dokumentacji branżowych w zakresie
wszystkich instalacji objętych uprawnieniami, to taki zapis powinien zostać wprost wskazany
w treści rozdziału VI pkt 2 ppkt 4.2 lit. f) SWZ. Jak trafnie podniósł Park Śląski w odpowiedzi
na odwołanie wymóg dotyczący dokumentacji branżowej dotyczył wykazania przez
w
ykonawców inwestycji, na których osoba przez nich wskazana wykonała projekt chociażby
jednej z instalacji, na
które posiada uprawnienia, a nie kompleksowego ich wykonania.
Zamawiający podkreślił, że zdaje sobie sprawę, iż projekty sporządzane dla konkretnej
inwestycji budowlanej wykonywane są z reguły przez różne osoby, wobec tego wymaganie
od w
ykonawców wykazania wyłącznie dokumentacji branżowej, która zawierałaby projekty
wszystkich instalacji objętych uprawnieniami projektanta, ograniczone do jednej inwestycji,
byłoby zbyt wygórowanym wymogiem i ograniczającym możliwość przystąpienia większej
liczby w
ykonawców do udziału w postępowaniu. W konsekwencji powyższe doprowadziłoby
do zaistnienia warunków SWZ sprzecznych z zasadą uczciwej konkurencji, gdyż liczba osób
spełniających tak rygorystyczne wymagania byłaby niewielka i mogłoby dojść do sytuacji,
w
której większe firmy eliminowałby konkurencję przez zatrudnianie takich osób, co
w
znaczący sposób ograniczyłoby konkurencję, ze względu na brak możliwości spełnienia
wymogów osobowych SWZ.
Nadto zasadnym j
est wskazanie, że wobec faktu, iż nie ma legalnej definicji
dokumentacji branżowej, a także brak jest takiej definicji w dokumentach zamówienia
sporządzonych na potrzeby przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, w celu prawidłowej interpretacji treści postawionego warunku udziału
w
postępowaniu, należy oprzeć się na słownikowym znaczeniu słowa „branża”, które zgodnie
ze Słownikiem języka polskiego PWN oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca
towary lub usługi jednego rodzaju”. Słusznie bowiem podniósł Zamawiający w odpowiedzi na
odwołanie, iż zważywszy na przytoczone znaczenie słowa „branża” uznać należy, że
dokumentacja branżowa dotyczy wszystkich rodzajów projektów sporządzanych w zakresie
posiadanych przez projektanta specjal
ności objętych uprawnieniami, dla których uprawnienia
te są wymagane. Innymi słowy każdy z elementów zaprojektowany przez projektanta
w
ramach specjalności instalacyjnej określonej przez Park Śląski w rozdziale VI pkt 2 ppkt
4.2 lit. f) SWZ jest branżową dokumentacją projektową wykonaną przez projektanta
posiadającego uprawnienia w pełnym zakresie i bez ograniczeń. Odwołujący zatem błędnie
przyjmuje, że z treści postawionego warunku udziału w postępowaniu wynika, że
„dokumentacja branżowa" dla projektanta w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci,
instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych
to dokumentacja obejmująca: sieci i instalacje cieplne, sieci i instalacje wentylacyjne oraz
sieci i instalacje wodociągowe oraz kanalizacyjne.
Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności czytanie warunku udziału w postępowaniu,
o którym mowa w rozdziale VI pkt 2 ppkt 4.2 lit. f) SWZ, w sposób kompleksowy –
zaprezentowany przez ALSTAL w odwołaniu – stanowi zawężenie rzeczonego warunku
i w
konsekwencji ogranicza konkurencję w Postępowaniu.
Należy zauważyć, że Zamawiający konkretnie wskazał w treści postawionego
warunku
udziału w postępowaniu, iż dokumentacja branżowa ma dotyczyć – projektu
basenu, pływalni lub kąpielisk wraz z infrastrukturą towarzyszącą o powierzchni lustra wody
niemniejszej niż 650m
każda z uzyskaniem prawomocnego pozwolenia na budowę, w tym
co najmniej jedną usługę na którą uzyskano pozwolenie na użytkowanie, nie określając przy
tym
obowiązku przedstawienia wykonania pełnych projektów sanitarnych, uwzględniających
wszystkie instalacje ws
zystkich branży objętych uprawnieniami. Park Śląski w odpowiedzi na
odwołanie podniósł, że w ramach prowadzonego badania oferty Przystępującego 2 zostało
potwierdzone, iż MOSTOSTAL przedstawił w treści swojego oświadczenia potwierdzenie
wykonania dokumenta
cji projektowej technologii basenowej, którą sporządził Pan T. S. dla
trzech basenów na terenie Katowic tj. ul. Wczasowej, Hallera/ul. Konnej i Kościuszki, w
zakres opracowania której wchodzą instalacje określone w wymogach SWZ. W
szczególności Zamawiający powołał się na pismo Katowickich Inwestycji S.A. z siedzibą w
Katowicach
(dalej: „Katowickie Inwestycje S.A.”) z dnia 6 grudnia 2022 r. oraz opinię
inspektora nadzoru do spraw instalacji i sieci sanitarnej
– Pana Grzegorza Niewiadomskiego
w zak
resie stwierdzenia czy projekt technologii basenowej sporządzony przez Pana T. S. dla
inwestycji pn. „Budowa trzech basenów w dzielnicach Katowic ul. Wczasowej, ul. Kościuszki
oraz ul. Hallera/ul. Konnej” należy uznać za dokumentację branżową spełniającą wymogi
SWZ.
Podkreślenia wymaga, że w powołanym powyżej piśmie Katowickie Inwestycje S.A.
poinformowała Park Śląski, że (…) Pan T. S. w ramach „Budowa trzech basenów w
dzielnicach Katowic ul. Wczasowej, ul. Kościuszki oraz ul. Hallera/ul. Konnej” sporządził
dokumentację projektową w branży sanitarnej w zakresie Technologii basenowej. Dla
wszystkich ww.
obiektów uzyskano prawomocne pozwolenie na budowę oraz pozwolenie na
użytkowanie. W każdym z budynków powierzchnia lustra wody wynosi 657,30 m
. Z kolei
inspektor nadzoru do spraw instalacji i sieci sanitarnej
– Pan G. N. w przedstawionej opinii
wskazał, że (…) Projektant dokumentuje doświadczenie w najbardziej istotnym i
specyficznym obszarze projektowania obiektów tego typu. Należy je uznać za spełniające
wymagania (…). Niewątpliwie bowiem biorąc pod uwagę branżę sanitarną, dla przedmiotu
zamówienia, technologia wody basenowej stanowi jej kluczową część. Technologia
basenowa stanowi specyficzny zakres dokumentacji
branżowej i odróżnia zakres
projektowanego obiektu
od każdego innego budynku, obiektu użyteczności publicznej,
mieszkalnego czy przemysłowego. Zdaniem Izby przy tak skonstruowanym warunku udziału
w postępowaniu uprawnione może być twierdzenie, że celem Zamawiającego jest
zweryfikowanie doświadczenia związanego stricte z wykonaniem basenów, uznając za
drugoplanowe
zakresy typowych prac budowlanych z jakimi wykonawcy spotykają się na
wszelkiego rodzaju inwestycjach budowlanych, niezależnie od ich przeznaczenia.
Nadto
Park Śląski zwrócił uwagę, że po dokonaniu analizy dokumentacji projektowej
sporządzonej przez Pana T. S. dla omawianych trzech basenów w Katowicach (projekty
budowlane,
projekty wykonawcze oraz szczegółowe specyfikacje techniczne wykonania i
odbioru robót budowlanych) stwierdzić należy, iż projekt technologii basenowej nie ogranicza
się wyłącznie do samego uzdatniania wody, który niewątpliwie jest jednym z najważniejszych
elementów dla funkcjonowania basenu, pływalni czy kąpieliska, ale zawiera również
elementy
instalacji ciepłowniczych, wodno-kanalizacyjnych czy wentylacyjnych. Na
powyższe wskazuje również zestawienie zakresu branżowych prac projektowych w zakresie
technologii basenowej
dla inwestycji „Budowy trzech basenów w dzielnicach Katowic ul.
Wczasowa, ul.
Hallera/Konnej i ul. Kościuszki” stanowiący załącznik nr 15 do pisma
procesowego MOSTOSTAL.
Odwołujący konsekwentnie pominął rzeczone dokumenty
przedłożone przez Zamawiającego oraz Przystępującego 2, w ogóle nie odniósł się do ich
treści, a także w sposób bezpodstawny zbagatelizował znaczenie dokumentacji projektowej
w zakresie technologii basenowej
uznając, iż projektowanie instalacji uzdatniania wody nie
wymaga specjalistycznych uprawnień oraz, że nie stanowi ona elementu dokumentacji
projektowej podlegającej weryfikacji administracji budowlanej. W tym zakresie Przystępujący
2 w piśmie procesowym przedstawił szczegółową argumentację, która całkowicie przeczy
przytoczonym twierdzeniom ALSTAL. MOSTOSTAL
powołał się przede wszystkim na
oświadczenia składane przez projektanta Pana T. S. do projektu budowlanego zgodnie z art.
20 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane w ramach realizacji inwestycji
budowy krytej pływalni w Katowicach przy ul. Wczasowej, ul. Hallera/Konnej i ul. Kościuszki
(załączniki nr 4, 6 i 8 do pisma procesowego Przystępującego 2), a także na projekt
budowlany
„Budowy Kąpieliska „Fala” – branża sanitarna: Technologia uzdatniania wody
basenowej
przedłożony na okoliczność potwierdzenia, że ta część branży sanitarnej jako
element specyficzny obiektu stanowi część projektu budowlanego składanego do organu
administracji budowlanej (
stanowiący załącznik nr 3 do SWZ).
Odnosząc się z kolei do twierdzeń Odwołującego dotyczących rozszerzenia wymogu
postanowionego w
warunku udziału w postępowaniu o infrastrukturę towarzyszącą Izba
zauważa, że w treści odwołania na próżno szukać definicji pojęcia „infrastruktura
towarzysząca”, na które powołuje się ALSTAL, a tym samym brak jest możliwości ustalenia
w jakim konkretnie zakresie
– w ocenie Odwołującego – wykazana przez Przystępującego
dokumentacja branżowa nie spełnia warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa
w rozdziale VI pkt 2 ppkt 4.2 lit. f) SWZ.
W uzasadnieniu zarzutów odwołania ALSTAL
w
sposób ogólnikowy podniósł, że (…) warunek należało czytać jako zaprojektowanie
kompletnej dokumentacji branżowej, obejmującej wszystkie zakresy z branży oraz całą,
właściwą dla tych zakresów infrastrukturę towarzyszącą. To jak zdaniem Odwołującego
można rozumieć „infrastrukturę towarzyszącą” ALSTAL wskazał dopiero podczas rozprawy
powołując się przepis art. 146 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931) odnoszący się do infrastruktury towarzyszącej
budownictwa mieszkaniowego,
a także przedkładając oświadczenie Pana P. P. m.in. na
okoliczność wykazania jak rozumiana jest definicja „infrastruktury towarzyszącej” przez
projektantów (dowód nr 1). W tym miejscu koniecznym jest wskazanie, że na zarzut składają
si
ę nie tylko przywołanie podstawy prawnej, ale również wszystkich okoliczności faktycznych,
z których Odwołujący wywodzi skutki prawne, dlatego też powoływanie na późniejszym
etapie postępowania odwoławczego nowych okoliczności faktycznych nie może być przez
Izbę brane pod uwagę przy rozpatrywaniu zarzutów odwołania. Innymi słowy, Izba jest
związana podniesionymi w odwołaniu zarzutami i wyznaczonymi przez nie granicami
zaskarżenia. Jeśli więc Odwołujący na późniejszym etapie postępowania odwoławczego
podnosi
okoliczności, które nie zostały wyraźnie i wprost ujęte w treści wniesionego
odwołania, to mogą one zostać uznane za spóźnione i to również w sytuacji, gdy Odwołujący
próbowałby powiązać nowe zarzuty z ogólnie opisanymi w uzasadnieniu odwołania
okolicznościami faktycznymi (por. wyrok KIO z dnia 29 kwietnia 2022 r. o sygn. akt KIO
. To na wykonawcy, będącym profesjonalistą, spoczywa ciężar przedstawienia w
treści odwołania jasnych i szczegółowych zarzutów zbudowanych z dwóch warstw, tj.
prawnej i fa
ktycznej, które wyznaczają granice rozstrzygnięcia Izby, która zgodnie z
dyspozycją przepisu art. 555 ustawy Pzp może orzekać wyłącznie w zakresie zarzutów
zawartych w odwołaniu (por. wyrok KIO z dnia 3 czerwca 2020 r. o sygn. akt KIO 401/20,
KIO 403/20).
Mając na uwadze powyższe w ocenie Izby uzupełniająca argumentacja
zaprezentowana przez ALSTAL podczas rozprawy w zakresie rozumienia definicji
infrastruktury towarzyszącej i braku wykazania przez Przystępującego 2 jej zaprojektowania
wykracza poza zarzuty
odwołania wraz z załączonym dowodem i dlatego nie została wzięta
przez
skład orzekający pod uwagę.
Niezależnie od powyższego koniecznym jest wskazanie, że w okolicznościach
faktycznych rozpoznawanej
sprawy nawet gdyby przyjąć, iż treść warunku udziału
w po
stępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej nie jest jednoznaczna, to
na obecnym etapie
należy go rozumieć na korzyść wykonawcy (por. wyrok Sądu
Okręgowego w Nowym Sączu z dnia 18 marca 2015 r. o sygn. akt III Ca 70/15 oraz wyrok
Sądu Okręgowego w Bydgoszczy z dnia 10 maja 2017 r. o sygn. akt VIII Ga 43/17).
Zamawiający nie może zatem dokonywać zawężającej interpretacji treści postawionego
warunku
, w sposób jaki oczekuje Odwołujący. Ponadto Izba wskazuje, że zakres
dokumentacji projektowych sp
orządzonych przez projektanta w ramach wykazanego
doświadczenia nie musi być tożsamy z zakresem czynności, do których skierowany on
będzie w ramach realizacji zamówienia. Ustawodawca nie narzucił bowiem na
zamawiającego aby warunek udziału w pełni odzwierciedlał przedmiot zamówienia. Warunek
powinien korespondować z przedmiotem zamówienia i pozwalać na stwierdzenie, iż
wykonawca posiadający np. określone doświadczenie podoła realizacji zamówienia,
jednakże posiadane doświadczenie nie musi być tożsame z przedmiotem zamówienia, gdyż
wówczas mogłoby ograniczać dostęp do pozyskania zamówienia podmiotom zdolnym do
realizacji zamówienia. W kontekście powyższego Izba wzięła również pod uwagę
zapewnienia Zamawiającego wyrażone podczas rozprawy, iż zważywszy na uprawnienia do
projektowania
w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych,
wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych bez ograniczeń wydane
zgodnie z Prawem budowlanym, które bez wątpienia posiada Pan T. S., możliwe jest
projektowanie przez wyżej wymienioną osobę instalacji wymaganych przez Park Śląski w
Postępowaniu.
Wobec powyższego uwzględniając zgromadzoną dokumentację, przeprowadzone
przez Zamawiającego badanie oferty Przystępującego 2, a także treść postawionego
warunku udziału w postępowaniu, zasadnym jest przyjęcie, że Park Śląski w sposób
prawidłowy uznał, że wykonawca MOSTOSTAL wykazał spełnianie warunku udziału w
postępowaniu, o którym mowa w rozdziale VI pkt 2 ppkt 4.2 lit. f) SWZ.
Odnosząc się do zarzutu nr 2 petitum odwołania dotyczącego zaniechania
odrzucenia oferty MOSTOSTAL
z uwagi na to, że została złożona w warunkach czynu
nieuczciwej konkurencji
należy go uznać za chybiony. Uzasadnienie wskazanego zarzutu
opiera się na okoliczności rzekomego przedstawienia przez Przystępującego 2 w wykazie
osób informacji nieprawdziwych w odniesieniu do projektanta w specjalności instalacyjnej w
zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i
kanalizacyjnych.
Należy podkreślić, że informacje podane przez MOSTOSTAL w wykazie
osób w zakresie zaprojektowanych inwestycji, których wiarygodność jest kwestionowana
przez Odwołującego, zostały zweryfikowane przez Park Śląski i żadne z nich nie okazały się
nieprawdziwe.
Mając na uwadze dokumenty zgromadzone przez Zamawiającego na etapie
badania oferty wykonawcy MOSTOSTAL, o których była już mowa powyżej należy
stwierdzić, że Pan T. S. w ramach budowy trzech basenów w dzielnicach Katowic sporządził
dokumentację projektową w branży sanitarnej w zakresie technologii basenowej, czym
wypełnił wymóg postawiony przez Zamawiającego w SWZ.
Wobec tego, że nie potwierdziły się zarzuty nr 1 i nr 2 petitum odwołania Izba uznała,
że w konsekwencji nie zasługuje na uwzględnienie również zarzut nr 3 petitum odwołania,
który ma charakter wynikowy.
Mając na uwadze wskazane okoliczności faktyczne i prawne Izba uznała, że
odwołanie podlega oddaleniu w całości i na podstawie art. 553 ustawy Pzp orzekła jak w
sentencji.
O koszta
ch postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557, art. 574
oraz art. 575 ustawy Pzp, a także w oparciu o przepisy § 8 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 2 lit. b)
i d
) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 roku poz. 2437),
orzekając w tym zakresie o obciążeniu kosztami postępowania stronę przegrywającą, czyli
Odwołującego.
Przewodniczący:
………………………………