KIO 3495/22 POSTANOWIENIE dnia 11 stycznia 2023 r.

Stan prawny na dzień: 29.03.2023

Sygn. akt: KIO 3495/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 11 stycznia 2023 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:   Małgorzata Matecka 

Protokolant: 

Adam Skowroński   

po rozpoznaniu na  posiedzeniu niejawnym  z 

udziałem stron oraz uczestników postępowania 

odwoławczego w dniu 11 stycznia 2023 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  27  grudnia  2022  r.  przez  wykonawcę  K.C.  prowadzący 

działalność  gospodarczą  pod  firmą  Przedsiębiorstwo  Produkcyjno  –  Usługowo  –  Handlowe 

„UNO” K.C. 

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gminę Gryfice 

postanawia: 

1.  Odrzuca 

odwołanie. 

2.  Kosztami 

postępowania obciąża odwołującego i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7  500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

odwołującego  tytułem  wpisu  od  odwołania  oraz  kwotę  406  zł  30  gr  (słownie: 

czterysta  sześć  złotych  trzydzieści  groszy)  poniesioną  przez  zamawiającego 

tytułem dojazdu na posiedzenie; 

zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 406 zł 30 gr (słownie: 

czterysta  sześć  złotych  trzydzieści  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego  poniesione  przez  zamawiającego  tytułem  dojazdu  na 

posiedzenie. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710, ze zm.) na niniejsze postanowienie - 

w terminie  14 dni  od  dnia  jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 


Przewodniczący:     

………………………………

Sygn. akt: KIO 3495/22 

U z a s a d n i e n i e  

Zamawiający  Gmina  Gryfice  prowadziła  w  trybie  w  trybie  podstawowym  bez  negocjacji 

post

ępowanie o udzielenie zamówienia pn. „Pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją 

zadania  inwestycyjnego  pn.:  Dzienny  Dom  Seniora  w  Gryficach 

„przy  ul.  Piłsudskiego” 

formule  „zaprojektuj  i  wybuduj”.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  dniu 

25 listopada 2022 r. 

w Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr 2022/BZP 00459864/01.  

I. W dniu 27 grudnia 2022 r. wykonawca K.C. 

prowadzący działalność gospodarczą pod firmą 

Przedsiębiorstwo  Produkcyjno  –  Usługowo  –  Handlowe  „UNO”  K.C.  wniósł  do  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec: 1) zaniechania uwzględnienia wyjaśnień rażąco 

niskiej  ceny  złożonych  przez  odwołującego,  2) odrzucenia  oferty  odwołującego,  3)  wyboru 

oferty innego wykonawcy jako najkorzystniejszej w postępowaniu. 

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów  ustawy  z  dnia 

września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710, ze zm.), dalej 

jako „ustawa Pzp”: 

1.  art.  226  ust.  1  pkt  8  w  zw.  z  art.  224  ust.  6  ustawy  Pzp,  poprzez  nieuprawnione 

przyjęcie, że oferta odwołującego zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do 

przedmiotu zamówienia oraz że oferta  odwołującego podlega odrzuceniu ze względu 

na fakt, że złożone wyjaśnienia nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu;  

2.  art. 239 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 ustawy 

Pzp, poprzez nieprawidłowe uznanie, 

że oferta odwołującego podlega odrzuceniu i w konsekwencji dokonanie wyboru oferty 

innego  wykonawcy,  a  zaniechanie  wyboru  oferty  o

dwołującego,  mimo  że 

najkorzystniejszą niepodlegającą odrzuceniu ofertą jest oferta odwołującego. 

W  związku  z  podniesionymi  zarzutami  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania 

nakazanie zamawiającemu: 

−  unieważnienia  czynności  odrzucenia  oferty  odwołującego  i  czynności  wyboru 

najkorzystniejszej oferty;  

−  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert  z  uwzględnieniem  oferty  odwołującego, 

ponownej  oceny 

niepodlegających  odrzuceniu  ofert  złożonych  w  postępowaniu 

udzielenie zamówienia, w tym oferty odwołującego. 

II. Zamawiający nie udzielił pisemnej odpowiedzi na odwołanie. 


III. Żaden wykonawca nie zgłosił przystąpienia do postępowania odwoławczego. 

W  dniu  2  stycznia  2023  r. 

do  akt  sprawy  wpłynęło  pismo  Zamawiającego,  w  którym 

poinformował on, że odwołanie o którym w piśmie Prezesa Izby z dnia 30 grudnia 2022 r., nie 

zostało mu doręczone. 

W  dniu  4  stycznia  2023 

r. do akt sprawy wpłynął wniosek  zamawiającego o przesłanie kopii 

odwołania. 

W  dniu  10  stycznia  2023  r.  z

amawiający  uzupełnił  dokumentację  postępowania  o wezwanie 

wykonawców  do  zgłoszenia  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  (pismo  z  dnia 

5 stycznia 2023 r). 

Na  posiedzeniu  niejawnym  z  udziałem  stron  zamawiający  oświadczył,  że  kopia  odwołania 

wpłynęła  do  zamawiającego,  jednak  z  przyczyn  technicznych  okoliczność  ta  została  przez 

niego pominięta. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Do  odwołania  wniesionego  do  Izby  odwołujący  załączył  „dowód  przesłania  kopii  odwołania 

zamawiającemu” pocztą elektroniczną na adres: [email protected]

W  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  („SWZ”)  w  rozdziale  XIV  zatytułowanym:  „Informacje 

środkach  komunikacji,  przy  użyciu  których  zamawiający  będzie  komunikował  się 

z wykonawcami,  oraz  informacje  o  wymaganiach  technicznych  i  organizacyjnych 

sporządzania, wysyłania i odbierania korespondencji elektronicznej” zamawiający zawarł m.in. 

następujące postanowienia:  

Komunikacja  między  zamawiającym  a  wykonawcami  odbywa  się  wyłącznie  przy  użyciu 

środków komunikacji elektronicznej zgodnie z art. 61 ustawy, za pośrednictwem elektronicznej 

platformy  zakupowej  (dalej:  „Platforma”)  pod  adresem:  https://platforma.eb2b.com.pl  lub 

https://umgryfi

ce.eb2b.com.pl/, która spełnia wymagania opisane w art. 64 ustawy. 

Zamawiający nie przewiduje sposobu komunikowania się z Wykonawcami w inny sposób 

niż przy użyciu środków komunikacji elektronicznej wskazanych w SWZ

W  sekcji  III  ogłoszenia  o  zamówieniu  w  pkt  3.5.)  „Informacje  o  środkach  komunikacji 

elektronicznej,  przy  użyciu  których  zamawiający  będzie  komunikował  się  z  wykonawcami  - 

adres strony internetowej:

” zamawiający wskazał:  


Komunikacja  między  zamawiającym  a wykonawcami  odbywa  się  wyłącznie  przy  użyciu 

środków komunikacji elektronicznej zgodnie z art. 61 ustawy, za pośrednictwem elektronicznej 

platformy  zakupowej  (dalej: 

„Platforma”)  pod  adresem:  https://platforma.eb2b.com.pl  lub 

https://umgryfice.eb2b.com.pl/. 

dokumentacji postępowania wynika, że w dniu 29 grudnia 2022 r. została zawarta pomiędzy 

zamawiającym  a  wykonawcą  P.O.  prowadzącym  działalność  gospodarczą pod  nazwą Firma 

Ogólnobudowlana  P.O.  umowa  w  sprawie  zamówienia  publicznego  na  pełnienie  nadzoru 

inwestorskiego nad realizacją zadania inwestycyjnego pn.: Dzienny Dom Seniora w Gryficach 

„przy ul. Piłsudskiego” w formule „zaprojektuj i wybuduj”. 

Izba uznała, że odwołanie podlega odrzuceniu. 

Zgodnie  z  przepisem  art.  514  ust.  2  ustawy  Pzp  o

dwołujący  przekazuje  zamawiającemu 

odwołanie  wniesione  w  formie  elektronicznej  albo  postaci  elektronicznej  albo  kopię  tego 

odwołania,  jeżeli  zostało  ono  wniesione  w  formie  pisemnej,  przed  upływem  terminu  do 

wniesienia odwołania w taki sposób, aby mógł on zapoznać się z jego treścią przed upływem 

tego  terminu. 

W  myśl  art.  514  ust.  3  ustawy  Pzp  domniemywa  się,  że  zamawiający  mógł 

zapoznać  się  z  treścią  odwołania  przed  upływem  terminu  do  jego  wniesienia,  jeżeli 

przekazanie odpowiednio odwołania albo jego kopii nastąpiło przed upływem terminu do jego 

wniesienia  przy  użyciu  środków  komunikacji  elektronicznej.  Zgodnie  z  art.  528  pkt  6  ustawy 

Pzp 

Izba  odrzuca  odwołanie,  jeżeli  stwierdzi,  że  odwołujący  nie  przekazał  zamawiającemu 

odpowiednio  odwołania  albo  jego  kopii,  zgodnie  z  art.  514  ust.  2.  Zgodnie  z  art.  67  ustawy 

Pzp  z

amawiający  zamieszcza  w  ogłoszeniu  wszczynającym  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  lub  konkurs  lub  w  dokumencie  zamówienia  wszczynającym  postępowanie  o 

udzielenie zamówienia informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których 

będzie  komunikował  się  z  wykonawcami  lub  uczestnikami  konkursu,  oraz  informacje  o 

wymaganiach  technicznych  i 

organizacyjnych  sporządzania,  wysyłania  i  odbierania 

korespondencji  elektronicznej.  Zgodnie  z  art.  281  ust.  1  pkt  8)  ustawy  Pzp  SWZ  zawiera: 

informacje  o  środkach  komunikacji  elektronicznej,  przy  użyciu  których  zamawiający  będzie 

komunikował  się  z  wykonawcami,  oraz  informacje  o  wymaganiach  technicznych  i 

organizacyjnych sporządzania, wysyłania i odbierania korespondencji elektronicznej. 

W ocenie składu orzekającego Izby z ww. przepisów ustawy Pzp wynika, że do wypełnienia 

przez  wykonawcę  obowiązku  przekazania  zamawiającemu  odwołania  albo  jego  kopii 

(w 

zależności  od  formy,  w  jakiej  odwołanie  jest  wnoszone)  wystarczające  jest,  aby 

przekazanie odpowiednio odwołania albo jego kopii nastąpiło przed upływem terminu do jego 


wniesienia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej – jednakże nie jakichkolwiek, lecz 

tych  wskazanych  przez  zamawiającego  w ogłoszeniu  oraz  SWZ  jako  służących  do 

komunikacji  pomiędzy  zamawiającym  a wykonawcami.  Odmienną  interpretację  należałoby 

uznać za nieracjonalną, jako w sposób istotny – w szczególności w przypadku zamawiających 

o rozbudowanej  strukturze  organizacyjnej 

–  ograniczającą  zawarcie  umowy  w sprawie 

zamówienia  publicznego  (zamawiający  musieliby  się  upewnić  przed  zawarciem  umowy  czyli 

jakikolwiek  sposób  przy  użyciu  środków  komunikacji  elektronicznej  odwołanie  albo  jego 

kopia  nie  zostały  mu  przekazane).  W  niniejszej  sprawie  zamawiający  w  rozdziale  XIV  SWZ 

(pkt  2  i 13) 

jako  wyłączny  sposób  komunikacji  pomiędzy  zamawiającym  a  wykonawcami 

ustanowił  platformę  zakupową  wskazaną  w  pkt  2.  W  związku  z  tym  przekazanie 

zamawiającemu  odwołania  albo  kopii  odwołania  (w  niniejszej  sprawie  -  odwołania),  tak  aby 

możliwe było uznanie, że zamawiający mógł zapoznać się z treścią odwołania przed upływem 

terminu  do  jego  wniesienia

,  powinno  nastąpić  za  pośrednictwem  ww.  platformy  zakupowej. 

Odwołujący  nie  zastosował  się  do  tego  wymagania  (przesłał  „kopię”  odwołania  nie  za 

pośrednictwem platformy zakupowej, lecz pocztą elektroniczną na adres: [email protected] – 

okoliczność  niekwestionowana  przez  odwołującego).  W związku  z  tym  należało  stwierdzić 

zaistnienie  podstawy  do  odrzucenia  odwołania,  o  której  mowa  w  art.  528  pkt  6  ustawy  Pzp 

odwołujący nie przekazał zamawiającemu odpowiednio odwołania albo jego kopii, zgodnie z 

art. 514 ust. 2 ustawy Pzp). Izba nie 

podziela stanowiska odwołującego, że za wystarczające 

do  wypełnienia  obowiązku,  o którym  mowa  w  art.  514  ust.  2  ustawy  Pzp,  należy  uznać 

przesłanie  zamawiającemu  (kopii)  odwołania  pocztą  elektroniczną  na  adres  email 

zamawiającego.  Adres  email:  [email protected].  podany  w rozdziale  I  SWZ  („Nazwa  oraz 

adres 

zamawiającego”)  nie  został  podany  jako  służący  do  komunikacji  pomiędzy 

zamawiającym  a  wykonawcami.  Z ww. postanowień  zawartych  w rozdziale  XIV  pkt  2  i  13 

SWZ  wynika,  że  intencją  zamawiającego  było,  aby  komunikacja  pomiędzy  zamawiającym 

wykonawcami  odbywała  się  wyłącznie  poprzez  platformę  zakupową.  Zatem  to  platforma 

zakupowa  powinna  podlegać  weryfikacji  zamawiającego  pod  kątem  tego,  czy  zostało 

wniesione  odwołanie,  tj.  czy  jest  on  uprawniony  do  zawarcia  umowy  w sprawie  zamówienia 

publicznego. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  Izba  postanowiła,  jak  w  punkcie  pierwszym  sentencji,  na 

podstawie art. 553 oraz art. 528 pkt 6 w zw. z art. 514 ust. 2 i 3 ustawy Pzp. 


O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557,  574  i  575 

ustawy Pzp oraz § 8 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. 

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  z  2020  r.  poz.  2437).  W 

ramach  uzasadnionych  kosztów  postępowania  odwoławczego  poniesionych  przez 

za

mawiającego Izba uwzględniła koszty noclegu jednego z pełnomocników, którzy stawili się 

na 

posiedzenie  niejawne  z  udziałem  stron,  jako  koszty  dojazdu  na  posiedzenie.  Natomiast 

Izba nie uwzględniła kosztów stanowiących wynagrodzenia pełnomocnika. Składając wniosek 

o  zasądzenie tych  kosztów  zamawiający  złożył  fakturę  vat  wystawioną  przez  pełnomocnika, 

który  nie  brał  udziału  w sprawie.  Pełnomocnik  ten  został  jedynie  wymieniony  w 

pełnomocnictwie  złożonym  na  posiedzeniu,  jednakże  nie  wykonywał  żadnych  czynności  w 

imieniu  zamawiającego.  Jednocześnie  nie  wykazano  żadnych  powiązań  pomiędzy  ww. 

pełnomocnikiem a którymkolwiek z pełnomocników, którzy stawili się na posiedzenie niejawne 

z  udziałem  stron.  Wszyscy  trzej  pełnomocnicy  zostali  równolegle  (odrębnie)  wymienieni  w 

złożonym  dokumencie  pełnomocnictwa.  Zatem  koszty  poniesione  tytułem  wynagrodzenia 

pełnomocnika,  który  nie  wykonywał  w  postępowaniu  odwoławczym  żadnych  czynności  w 

imieniu  zamawiającego,  nie  mogły  zostać  uznane  przez  Izbę  jako  uzasadnione  koszty 

postępowania  odwoławczego  poniesione  przez  zamawiającego  (§  5  pkt  2)  ww. 

rozporządzenia). 

Przewodniczący:    

….…………………………...