Sygn. akt: KIO 586/23
WYROK
z 16 marca 2023 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolantka: Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie 16 marca 2023
roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 3 marca 2023 r. przez odwołującego: C. A.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Pensjonat dla Zwierząt „Cyganowo” C. A.,
ul. Adama Mickiewicza 44, 16-500 Sejny
w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego: Miasto Suwałki z siedzibą w Suwałkach działającego w imieniu i na rzecz
własną oraz:
Gminy Jeleniewo z siedzibą w Jeleniewie,
Gminy Przerośl z siedzibą w Przerośli,
Gminy Puńsk z siedzibą w Puńsku,
4. Gminy Rutka-Tartak
z siedzibą w Rutce-Tartak,
Gminy Wiżajny z siedzibą w Wiżajnach,
Gminy Bakałarzewo z siedzibą w Bakałarzewie,
Miasta Sejny z siedzibą w Sejnach,
Gminy Szypliszki z siedzibą w Szypliszkach
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu w części I postępowania:
Unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
Unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego,
Dokonanie ponownej czynności oceny ofert.
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego: Miasto Suwałki z siedzibą w
Suwałkach i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez odwołującego
z
tytułu wpisu od odwołania,
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego C. A. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Pensjonat dla Zwierząt „Cyganowo
”
C. A., ul. Adama
Mickiewicza 44, 16-500 Sejny
kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie osiemnaście tysięcy
sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione przez
odwołującego z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i
580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia
jego doręczenia
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………............…………………..……………
Sygn. akt: KIO 586/23
U z a s a d n i e n i e
Miasto
Suwałki z siedzibą w Suwałkach (dalej: Zamawiający) działając w imieniu i na rzecz
własną oraz:
Gminy Jeleniewo z siedzibą w Jeleniewie,
Gminy Przerośl z siedzibą w Przerośli,
Gminy Puńsk z siedzibą w Puńsku,
4. Gminy Rutka-
Tartak z siedzibą w Rutce-Tartak,
Gminy Wiżajny z siedzibą w Wiżajnach,
Gminy Bakałarzewo z siedzibą w Bakałarzewie,
Miasta Sejny z siedzibą w Sejnach,
prowadzi
na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. — Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710, dalej: Pzp)
postępowanie w trybie przetargu
nieograniczonego pn.:
„Kompleksowa opieka nad zwierzętami bezdomnymi i wolno żyjącymi
w 2023 r.
”, numer: ZP.271.92.2022, zwane dalej postępowaniem.
Ogłoszenie w sprawie zamówienia publicznego zostało opublikowane 7 grudnia 2022 r.
w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem: 2022/S 236-681666.
3 marca 2023 r. C. A.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Pensjonat
dla Zwierząt „Cyganowo” C. A., ul. Adama Mickiewicza 44, 16-500 Sejny (dalej: Odwołujący),
wni
ósł odwołanie w zakresie części I postępowania (Wyłonienie operatora schroniska dla
bezdomnych zwierząt w 2023 r. wraz z opieką nad zwierzętami w schronisku), w którym
zaskarżył niezgodne z przepisami ustawy czynności Zamawiającego podjęte
w postępowaniu i zarzucił Zamawiającemu:
1. art. 16 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) i c) oraz 226 ust. 1 pkt 5 Pzp przez
odrzucenie oferty
Odwołującego mimo braku przesłanek upoważniających
Zamawiającego
do takiego działania oraz prowadzenie postępowania z naruszeniem zasad uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców;
2. art. 16 w zw. z art. 239 Pzp przez niezasadne i niezgodne z prawem dokonanie
wyboru oferty
Mariusza Olszewskiego prowadzącego działalność gospodarczą
pod firmą „MAROL” Mariusz Olszewski, ul. Pułaskiego 60/50, 16-400 Suwałki (dalej:
Wykonawca MAROL) jako najkorzystniejszej, mimo,
że złożona przez niego oferta
nie była ofertą najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych
w dokumentach zamówienia oraz prowadzenie postępowania z naruszeniem zasad
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego w oparciu o podniesione
zarzuty;
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej ;
dokonania czynności wyboru oferty najkorzystniejszej z uwzględnieniem oferty
Odwołującego.
Odwołujący wniósł ponadto o przeprowadzenie dowodu z zeznań świadka: Pana S. A.,
na okoliczność: postępowania i wymogów związanych z uzyskaniem pozwolenia
na prowadzenie działalności w zakresie prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt
oraz możliwości prowadzenia równoczesnej działalności przez kilka podmiotów
konkurencyjnych
w jednym schronisku dla bezdomnych zwierząt;
Odwołujący wniósł również o zasądzenie od Zamawiającego na jego rzecz kosztów
postępowania odwoławczego.
W uzasadnieniu
zarzutów odwołania Odwołujący wskazał m. in.:
Zamawiający w rozdziale 11 ust. 1 pkt 2 Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: SWZ),
określił następujące warunki:
„2) uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile
wynika to z odrębnych przepisów:
Część I
Wykonawca spełni warunek, jeżeli wykaże, że posiada aktualnie obowiązujące zezwolenie
na
prowadzenie działalności w zakresie prowadzenia schronisk wydanego na podstawie art.
7 ust. 1
pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz.
1297 z póžn. zm.)”.
Również w rozdziale 13 ust. 9 pkt 1 SWZ „Informacja o podmiotowych środkach
dowodowych” Zamawiający wskazał, że „Podmiotowe środki dowodowe wymagane od
Wykonawcy obejmu
ją:
„Część I - zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie prowadzenia schronisk
wydanego na podstawie art. 7 ust. I pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w
gminach (Dz. U.
z 2022 r. poz. 1297 późn. zm.) ' dowód: SWZ z 07 grudnia 2022 r.”.
27 grudnia 2022 r. Zamawiający wezwał Odwołującego do złożenia dokumentów, w tym
zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie prowadzenia schronisk wydanego
na podstawie art. 7 ust. 1
pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U.
z 2022 r. poz. 1297 z późn. zm.)".
Odwołujący w terminie określonym w wezwaniu przekazał żądane dokumenty, w tym decyzję
Rol.6131.34.2019 z
17 grudnia 2019 r. Wójta Gminy Sejny, na prowadzenie schroniska
dla bezdomnych zwierząt w miejscowości Konstantynówka, Gmina Sejny na działce 114/4.
Decyzja Rol.6131.34.2019 z 17 grudnia 2019 r. W
ójta Gminy Sejny wydana została
na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
na co jasno wskaz
ywał ujęty w jej treści obowiązujący wówczas tekst jednolity tej ustawy
opublikowany w Dz. U. z 2019 r. poz. 2010 z późn. zm., a obecnie w Dz. U. z 2022 r.
poz. 1297 z późn. zm.
Złożona przez Odwołującego decyzja w pełni potwierdzała spełnienie warunku udziału
w przetargu określonego w rozdziale 11 ust. 1 pkt 2 SWZ.
Zamawiający 20 stycznia 2023 r. wezwał Odwołującego do złożenia dokumentu tj. decyzji
na prowadzenie schroniska dla bezdomnych zwierząt wydanej przez Prezydenta Miasta
Suwałki.
W odpowiedzi Odwołujący w piśmie z 26 stycznia 2023 r. wyjaśnił, że żądanie
Zamawiającego do złożenia takiego dokumentu nie znajduje uzasadnienia w
postanowieni
ach
rozdziału
ust. 1 pkt 2 SWZ.
22 lutego 2023 r. Odwołujący otrzymał od Zamawiającego na adres e-mail zawiadomienie
opatrzone datą 21 lutego 2023 r. o odrzuceniu jego oferty. Zamawiający przyznał, że na
dzień składania ofert zezwolenia na prowadzenie schroniska dla bezdomnych zwierząt
wydane przez Prezydenta Suwałk posiadały jedynie dwa podmioty: Pan B. L. (poprzedni
wykonawca usługi prowadzenia schroniska dla Zamawiającego oraz właściciel schroniska w
Suwałkach przy ulicy Sianożęć 3 i obecnie wydzierżawiający je dla Miasta Suwałki) oraz
Wykonawca MAROL (obecny wykonawca ww.
usługi od marca 2022 roku).
Odwołujący nie zgodził się z powyższą decyzją Zamawiającego. Odwołujący był zdania,
że w prawidłowy sposób wykazał spełnienie warunku udziału w postępowaniu.
Zamawiający nie zwrócił przy tym uwagi, że w decyzji Rol.6131.34.2019 obszar działalności
schroniska dla zwierząt w miejscowości Konstantynówka ustalony został jako teren
Rzeczypospolitej Polskiej.
Ponieważ postanowienia rozdziału 11 ust. 1 pkt 2 oraz rozdziału 13 ust. 9 pkt 1 SWZ były
jednoznaczne i jasne, to nie wymaga
ły dodatkowej interpretacji, tym bardziej sprzecznej z ich
jednoznaczną treścią.
W ocenie
Odwołującego postanowienia rozdziału 11 ust. 1 pkt 2 oraz rozdziału 13 ust. 9
pkt 1 SWZ
miały na celu dopuszczenie do przetargu osób mających doświadczenie
w prowadzeniu schronisk dla bezdomnych zwierząt w Polsce - bądź w innym państwie Unii
Europejskiej stąd w SWZ liczba mnoga „schronisk”, zamiast pojedyncza „schroniska” (w
Suwałkach).
Odmienna i błędna interpretacja, że zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie
prowadzenia schronisk winno być wydane przez organ właściwy ze względu na miejsce
świadczenia usługi tj. Prezydenta Miasta Suwałk nie miała żadnego odzwierciedlenia
w postanowieniach SWZ.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z 16 marca 2023 r. wniósł o jego oddalenie.
Zamawiający wniósł ponadto o przeprowadzenie dowodu z przesłuchania świadka Pana J.
G.
na potwierdzenie czasu i wymagań formalnych koniecznych do uzyskania zezwolenia
na prowadzenie schroniska ma terenie Miasta Suwałk.
Zamawiający wniósł również o zasądzenie na jego rzecz kosztów postępowania
odwoławczego.
W uzasadnieniu swojego stanowiska Zamawiający zaprzeczył stanowisku Odwołującego
i wskazał, że odrzucenie oferty Odwołującego było zasadne. W ocenie Zamawiającego
Odwołujący nie wykazał spełnienia warunku udziału w postępowaniu.
W rozdziale 2 SWZ
Zamawiający wskazał m.in., że sprawowanie opieki nad bezdomnymi
kotami i psami będzie się odbywało w oparciu o nieruchomość dzierżawioną przez Miasto
Suwałki na podstawie umowy dzierżawy schroniska z 31 grudnia 2021 r. przy ulicy Sianożęć,
po stronie Wyko
nawcy będzie również należało bieżące utrzymanie tej nieruchomości, w tym
koszty ewentualnych napraw i remontów i opłaty za media. Dlatego nie można było uznać
złożonej przez C. A. decyzji Rol.6131.34.2019 z 17 grudnia 2019 r. Wójta
Gminy Sejny, za spełniającą warunek udziału, ponieważ dot. prowadzenia schroniska
dla bezdomnych zwierząt w miejscowości Konstantynówka, gmina Sejny na działce nr 114/4,
a nie Suwałk. Decyzja ta została wydana w oparciu o postanowienia Uchwały Nr
V111/68/2019 Rady Gminy Sejny z
24 września 2019 r. w sprawie określenia wymagań,
jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na
prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia
schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk, spalarni zwłok i ich części na
terenie Gminy Sejny.
Prowadzenie schronisk dla bezdomnych zwierząt jest rodzajem działalności wymagającym
zezwolenia według art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku
i czystości w gminach (dalej: Ucpg).
Uchwała w sprawie określenia wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający
się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed
bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także
grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych jest aktem prawa miejscowego. Uchwała
nr XLII/394/09 Rady Miejskiej w Suwałkach z 22 grudnia 2009 r. w sprawie określenia
wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia
na prowadzenie działalności w zakresie prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt,
na terenie miasta Suwałki nie nałożyła wyśrubowanych wymogów podmiotom ubiegającym
się o prowadzenie działalności w zakresie prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt.
Procedura uzyskania zezwolenia, w przypadku prawidłowo złożonego wniosku, trwa jeden
dzień. Stronami tego postępowania nie są inne osoby, poza wnioskodawcą. Z dniem
do
ręczenia organowi administracji oświadczenia wnioskodawcy o zrzeczeniu się prawa
do wniesienia odwołania decyzja nabywa przymiot ostateczności i prawomocności.
Zamawiający wskazał wielokrotnie w SWZ i w istotnych warunkach umowy, że zamówienie
realizowane
będzie w oparciu o nieruchomość dzierżawioną przez Miasto. Zamawiający
wskazał także precyzyjnie adres tego schroniska jako miejsce realizacji zamówienia. Nie
mo
gło budzić wątpliwości, że podmiot będący przedsiębiorcą musi posiadać zezwolenie
na prowadz
enie działalności w zakresie prowadzenia schronisk wydane na podstawie art. 7
ust. 1 pkt 4 Ucpg, a
zezwolenie takie wydaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy
ze
względu na miejsce świadczenia usług. Uszczegółowienie lokalizacji schroniska na
te
renie Miasta Suwałki wskazuje, że zezwolenie takie winien wydać Prezydent Miasta
Suwałk. Brak takiego zezwolenia, uniemożliwia realizację zamówienia.
W odniesieniu do argumentu Odwołującego się, że decyzja Wójta Gminy Sejny wskazywała
w zezwoleniu jakie przedstawił, obszar działalności schroniska — teren Rzeczpospolitej
Polskiej, to argumentacja Odwołującego była całkowicie błędna. Wojewódzki Sąd
Administracyjny w Krakowie wyrokiem z
11 października 2017 r., sygn. akt II SA/Kr 836/17,
o
ddalając skargę, wskazał na treść art. 7 ust. 1 pkt 4, art. 8 ust. 1 pkt 2 i art. 9 ust. 1 pkt 2
ustawy o utrzymaniu czystości i porządki w gminach i stwierdził, że w niektórych
orzeczeniach sądowych utożsamia się „obszar działalności objętej zezwoleniem” z miejscem
prowadzenia działalności, tj. z konkretną nieruchomością, na której będzie prowadzona
działalność gospodarcza w postaci schroniska dla zwierząt (por. wyrok NSA z 23
października
r.,
II OSK 390/14), w innych przyjmuje się, że ten obszar to po prostu obszar danej gminy
(por. wyrok NSA z 17 marca 2015 r., II OSK 2136/13).
Dokonując interpretacji pojęcia „obszar działalności objętej zezwoleniem” Sąd stwierdził,
że nie odnosi się on do miejsca pochodzenia zwierząt objętych opieką schroniska. Dotyczy
natomiast wyłącznie samego miejsca położenia schroniska, jako obiektu prowadzenia
działalności polegającej na zapewnieniu opieki bezdomnym zwierzętom, czyli konkretnego
usytuowania w terenie obiektu lub obiektów, w których prowadzone jest schronisko. Nie bez
znaczenia jest okoliczność, że zezwolenie wydane w ramach określonych kompetencji
gminnych dotyczyć może wyłącznie obszaru tej konkretnej gminy. Każde schronisko,
zgodnie z dominującymi poglądami w doktrynie, ma prawo prowadzić działalność na terenie
całego kraju (a więc przyjmować zwierzęta z innych gmin, odławiać na terenie innych
samorządów itp.), natomiast nie można tego utożsamiać z miejscem położenia schroniska,
gdyż działalność polegająca na prowadzeniu schroniska, jest o czym była mowa wyżej,
działalnością regulowaną, a wymogi w zakresie prowadzenia schroniska są uregulowane
przez akty prawa miejscowego.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności
treść SWZ, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron
i Przystępującego zawarte w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie i piśmie
procesowym,
a także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła
i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp
, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamaw
iającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że zasługuje ono na uwzględnienie.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:
1. dokumentacji
postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem SWZ,
2. oferty
Odwołującego,
korespondencji Zamawiającego z Odwołującym dotyczącej wykazania spełnienia
przez Odwołującego warunków udziału w postępowaniu, w tym Decyzji Wójta Gminy
Sejny z 17 grudnia 2019 r. zezwalającej Odwołującemu na prowadzenie działalności
w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami oraz prowadzenia schroniska
dla bezdomnych zwierząt w miejscowości Konstantynówka, Gmina Sejny.
dokumentów złożonych przez Odwołującego wraz z odwołaniem.
Na podstawie art. 541 Pzp Izba odm
ówiła przeprowadzenia dowodów złożonych przez
Odwołującego na posiedzeniu uznając, że wynikowo wypełniona została przesłanka
dot
ycząca dowodów powołanych jedynie dla zwłoki. Fakty, które miały wynikać ze złożonych
przez Odwołującego dowodów nie miały związku z istotą sporu. Nie mogą wpłynąć również
na sposób oceny warunków obecnego postępowania. Zamawiający miał prawo w odmienny
sposób uregulować warunki postępowania z 2022 r. i w żaden sposób nie był związany tymi
warunkami w obecnym postępowaniu. Tym samym okoliczność, że w ubiegłorocznym
postępowaniu Zamawiający nie postawił warunku udziału w postępowaniu dot.
dysponowania zezwoleniem na prowadzenie schroniska, nie m
iała znaczenia dla oceny
zarzutów postepowania.
Izba oddal
iła również wnioski o przesłuchanie świadków złożone przez Odwołującego
i Zamawiającego. Izba uznała, że dowód z przesłuchania świadków również prowadziłby
jedynie do zwłoki w postępowaniu ze względu na fakt, że dotyczył okoliczności niemających
wpływu na ocenę zasadności zarzutów.
Izb
a ustaliła, co następuje:
W Rozdziale 11 SWZ
Zamawiający wskazał:
„1. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy (...) spełniają warunki
udziału w postępowaniu określone w art. 112 ust. 2 ustawy Pzp dotyczące:
zdolności do występowania w obrocie gospodarczym: Zamawiający nie stawia
szczegółowych wymagań w zakresie spełniania tego warunku.
uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile
wynika to z odrębnych przepisów:
Część 1
Wykonawca spełni warunek, jeżeli wykaże, że posiada aktualnie obowiązującą zezwolenie
na prowadzenie
działalności w zakresie prowadzenia schronisk wydanego na podstawie
art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (...).
3. Ocena spełnienia warunków udziału w postępowaniu zostanie dokonana w oparciu
o podmiotowe środki dowodowe. Z treści dokumentów musi jednoznacznie wynikać,
że stawiane warunki Wykonawca spełnił. Niespełnienie warunków określonych w ust. 1
skutkować będzie wykluczeniem z postępowania. Zamawiający może wykluczyć
Wykonawcę na każdym etapie postępowania o udzielenie zamówienia”.
Zgodnie z Rozdziałem 13 pkt 8 i 9 SWZ:
Zamawiający przed udzieleniem zamówienia, wezwie wykonawcę, którego oferta
została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 10 dni
terminie, wskazanych poniżej oświadczeń lub dokumentów potwierdzających
spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw do wykluczenia
z postępowania, aktualnych na dzień ich złożenia:
Podmiotowe środki dowodowe wymagane od Wykonawcy obejmują:
Część 1 - zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie prowadzenia
schronisk wydanego na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz. 1297 późn. zm.).
27 grudnia 2022 r. n
a podstawie art. 126 ust. 1 Pzp Zamawiający wezwał Odwołującego
do złożenia aktualnych na dzień złożenia podmiotowych środków dowodowych, w tym:
„w zakresie podmiotowych środków dowodowych potwierdzających spełnienie przez
Wykonawcę warunków udziału w postępowaniu: zezwolenie na prowadzenie działalności
w zakresie prowadzenia schronisk wydanego na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz. 1297 późn. zm.)”.
W odpowiedzi Odwołujący złożył Decyzję Wójta Gminy Sejny z 17 grudnia 2019 r.
zezwalającej Odwołującemu na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed
bezdomnymi zwierzętami oraz prowadzenia schroniska dla bezdomnych zwierząt
w miejsco
wości Konstantynówka, Gmina Sejny.
20 stycznia 2023 r. Zamawiający skierował do Odwołującego kolejne wezwanie, w którym
wskazał m. in.:
„Z uwagi, że przedmiot zamówienia dotyczy świadczenia usługi sprawowania opieki
nad bezdomnymi psami i kotami na terenie obiektu dzierżawionego przez Miasto Suwałki,
przy ulicy Sianożęć 3, zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie prowadzenia
schr
onisk winno być wydane przez organ właściwy ze względu na miejsce świadczenia
usługi tj. Prezydenta Miasta Suwałk.
W związku z powyższym Zamawiający działając na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp,
wzywa do złożenia ww. zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie prowadzenia
schronisk wydanego na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i
porządku w gminach”.
W odpowiedzi Odwołujący wyjaśnił Zamawiającemu, że zgodnie z SWZ żądanie zezwolenia
Prezydenta
Miasta Suwałki nie miało oparcia w warunkach postępowania.
21 lutego 2023 r.
Zamawiający poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty
w postępowaniu oraz o odrzuceniu oferty Odwołującego. W uzasadnieniu tej czynności
Zamawiający podniósł następującą argumentację:
„W rozdziale 2 Specyfikacji Warunków Zamówienia Zamawiający wskazał m.in.,
że sprawowanie opieki nad bezdomnymi kotami i psami będzie się odbywało w oparciu
o nieruchomość dzierżawioną przez Miasto Suwałki na podstawie umowy dzierżawy
schroniska z 31 grud
nia 2021 r. przy ulicy Sianożęć po stronie Wykonawcy będzie również
należało bieżące utrzymanie tej nieruchomości, w tym koszty ewentualnych napraw
i remontów i opłaty za media. Dlatego nie można uznać złożonej przez C. A. decyzji
Rol.6131.34.2019 z dnia
17.12.2019 r. Wójta Gminy Sejny, za spełniającą warunek udziału,
ponieważ dot. prowadzenia schroniska dla bezdomnych zwierząt w miejscowości
Konstantynówka, gmina Sejny na działce nr 114/4, a nie Suwałk. Decyzja ta została wydana
w oparciu o zapisy Uchwały NR VIII/68/2019 RADY GMINY SEJNY z dnia 24 września 2019
r. w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o
uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi
zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk, spalarni
zwłok i ich części na terenie gminy Sejny.
Ponadto Zamawiający informuje, że jest możliwe uzyskanie decyzji na prowadzenie
schroniska w Suwałkach, na dzień składania ofert takie decyzje posiadały dwa podmioty:
− Pan B. L. posiada decyzję z terminem prowadzenia działalności do 20 lipca 2030 r.,
− Pan M. O. posiada decyzję z terminem prowadzenia działalności do 1 marca 2032 r.”.
Biorąc pod uwagę ustalony i opisany wyżej stan faktyczny sprawy Izba uznała, że
odrzucenie oferty Odwołującego było bezpodstawne.
Najistotniejsza dla oceny zarzutów odwołania była treść warunku udziału w postępowaniu:
„Wykonawca spełni warunek, jeżeli wykaże, że posiada aktualnie obowiązującą zezwolenie
na prowadzenie dz
iałalności w zakresie prowadzenia schronisk wydanego na podstawie
art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach”. W żadnym
postanowieniu SWZ nie ma żadnego postanowienia, które dawałoby podstawy do uznania,
że Zamawiający oczekiwał, by zezwolenie wskazane w warunku miało być udzielone przez
Prezydenta Miasta Suwałki.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 4 Ucpg n
a prowadzenie przez przedsiębiorców działalności
w zakresie prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni
zwłok zwierzęcych i ich części – wymagane jest uzyskanie zezwolenia. Przepis ten nie
zawiera żadnych podstaw do uznania, że w tym postępowaniu Zamawiający był uprawniony
do rozu
mienia przedmiotowego warunku jako obowiązku dysponowania zezwoleniem
udzielonym przez Prezydenta
Miasta Suwałki, nie miał tym bardziej podstaw do uznania,
że zawężone w ten sposób rozumienie warunku udziału będzie oczywiste dla wszystkich
uczestników postępowania.
Argumentacja Zamawiającego, który w toku rozprawy starał się wykazać, że fakt ten wynika
z interpretacji aktów prawa miejscowego nie mogła zostać uznana za prawidłową. Warunki
udziału w postępowaniu muszą w jasny i jednoznaczny sposób określać obowiązki
wykonawców w postępowaniu. Ich prawdziwa treść nie może być „odkodowywana” dopiero
przy uwzględnieniu przepisów prawa stanowionego przez radę gminy. Obowiązki
wykonawców w zakresie sposobu wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu
muszą być zatem wyrażone wprost.
W konsekwencji Izba uznała, że Odwołujący w prawidłowy sposób wykazał spełnienie
warunku udziału w postępowaniu dotyczącego zezwolenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt
4 Ucpg.
Ponieważ z treści warunku nie wynikały jakiekolwiek ograniczenia, co do podmiotu,
który miał udzielić zezwolenia, to dopuszczalne było dowolne zezwolenie w zakresie
prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt. Odwołujący składając w postępowaniu
Decyzj
ę Wójta Gminy Sejny z 17 grudnia 2019 r. zezwalającej Odwołującemu na
prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami oraz
prowadzenia schroniska dla bezdomnych zwierząt w miejscowości Konstantynówka, Gmina
Sejny
wypełnił wymóg SWZ w zakresie spełnienia warunku udziału w postępowaniu
dotyczącego zezwolenia.
Wskazać również należy, że działanie Zamawiającego stanowiło próbę doprecyzowania
warunku udziału w postępowaniu po upływie terminu składania ofert, co jest
niedopuszczalne.
W konsekwencji Izba uznała, że potwierdziły się oba zarzuty odwołania.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ………............…………………..……………