KIO 593/23 WYROK 16 marca 2023 r.

Stan prawny na dzień: 31.03.2023

Sygn. akt: KIO 593/23 
 

WYROK 

z 16 marca 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  

−   w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Chudzik 

Marek Bienias 

Elżbieta Dobrenko 

Protokolant:   

Aldona Karpińska  

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 marca 2023 r. w Warszawie od

wołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej 

Izby  Odwoławczej  w  dniu  4  marca  2023  r.  przez  M.  L.  prowadzącą 

działalność gospodarczą pod nazwą MLH M. L.

w postępowaniu prowadzonym przez Ośrodek Szkolenia Służby Więziennej w Suchej

przy udziale wykonawcy STEMAR Sp. z o.o. 

z siedzibą we Władysławowie, zgłaszającego 

przyst

ąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  w  zakresie  zarzutów  dotyczących  odrzucenia  oferty 

Odwołującego  w  częściach  I  i  V  i  nakazuje  Zamawiającemu:  unieważnienie  czynności 

wyboru  oferty  najkorzystniejszej 

w częściach I i V oraz powtórzenie czynności badania 

i oceny ofert; 

W pozostałym zakresie oddala odwołanie: 

3.  K

osztami  postępowania  obciąża  Ośrodek  Szkolenia  Służby  Więziennej  w  Suchej 

części  1/2  i  M.  L.  prowadzącą  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  MLH  M.  L.  w 

części 1/2: 

zalicza  w  poczet  k

osztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7 500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

O

dwołującego tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  5 690  zł  00  gr 

(słownie: pięć tysięcy sześćset dziewięćdziesiąt złotych zero groszy). 


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  w

rześnia  2019  r.  –  Prawo 

z

amówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  1710  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  – 

w terminie 14 dni od dnia jego 

doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Iz

by Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodni

czący: 

…………………… 

…………………… 


Sygn. akt  KIO 593/23 
 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający – Ośrodek Szkolenia Służby Więziennej w  Suchej – prowadzi w trybie 

podstawowym 

postępowanie    o  udzielenie  zamówienia  pn.  Dostawy  Warzyw  i  owoców  dla 

Ośrodka Szkolenia Służby Więziennej w Suchej oraz Oddziału Zamiejscowego w Zwartowie. 

Wartość  zamówienia  jest  mniejsza  niż  progi  unijne.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało 

opublikowane  w 

Biuletynie  Zamówień  Publicznych  2  lutego  2023  r.  pod  nr  2023/BZP 

W dniu 4 marca 2023 r. M. L. 

prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą MLH 

M.  L. 

wniosła  odwołanie  wobec  czynności  odrzucenia  swojej  oferty,  bez  wezwania  do 

wyjaśnienia  jej  treści  oraz  wobec  zaniechania  odrzucenia  oferty  Stemar  Sp.  z o.o.,  jako 

złożonej w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji.  

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  przepisów:  art.  16,  art.  226  ust. 

1 pkt  4,  art.  226  ust.  1  pkt  7  oraz  art.  223  ust.  1  ustawy  Pzp  i 

wniósł  o  nakazanie 

Zamawiającemu:  unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w  zakresie 

części I, V, VII, VIII i IX, odrzucenia oferty Stemar Sp. z o.o. na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 

7  ustawy  Pzp  w  związku  z  art.  14  ustawy  o zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  oraz 

powtórzenia badania i oceny ofert. 

Odwołujący  podniósł,  że  Zamawiający  naruszył  podstawowe  zasady  prowadzenia 

postępowania,  tj.  zachowania  uczciwej  konkurencji,  równego  traktowania  wykonawców, 

przejrzystości oraz proporcjonalności. 

Odwołujący  oświadczył,  że  potwierdza  prawdziwość  złożonych  oświadczeń 

o spe

łnianiu  warunków  udziału    w  postępowaniu  oraz  o  niepodleganiu  wykluczeniu 

postępowania.  Podniósł,  że  wyrok  KIO  sygn.  akt  12/23  jest  przez  Stemar  Sp.  z  o.o. 

przekazywany  do  wszystkich  zamawiających  w  postępowaniach,  w  których  bierze  udział 

Odwo

łujący. Stwierdził, że wyrok ten uprawomocnił się, ponieważ Odwołujący nie dochował 

wówczas  terminu  na  zgłoszenie  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego  i  w  nie brała udział  w  rozprawie przed Izbą.  Jednakże  obecnie,  w  związku 

nieuczciwym 

działaniem  i  notorycznym  składaniem  donosów  przez  Stemar  Sp.  z  o.o., 

Odwołujący  podjął  stosowne  kroki  prawne  oraz  składa  odwołania  również  co  do  czynu 

nieuczciwej  konkurencji 

popełnianego  przez  Stemar  Sp.  z  o.o.  w  innych  toczących  się 

postępowaniach  (m.in.  Dostawa  artykułów  żywnościowych  do  Zespołu  Szkół  nr  1  we 

Władysławowie,  czy  Sukcesywne  dostawy  artykułów  spożywczych  do  Domu  Pomocy 

Społecznej  Nr  1  w  Lęborku,  gdzie  Zamawiający  uznają  zarzuty  Odwołującego  i  dokonują 

ponowny

ch czynności badania i oceny ofert, a  w konsekwencji wyboru oferty Odwołującego.  


Sygn. akt  KIO 593/23 
 

Odwołujący  podkreślił,  że  startuje  w  wielu  przetargach,  w  których  to  wygrywa 

podpisuje długoletnie kontrakty  z zamawiającymi. Realizacja dostaw przebiega prawidłowo 

i  nal

eżycie.  Wyjaśnił,  że  wskazany  w  pismach  Stemar  Sp.  z  o.o.  drugi  przedsiębiorca,  tj. 

firma  „MARIT”  J.    L.  jest  odrębnym  przedsiębiorcą  i  nie  brała  udziału    w przedmiotowym 

postępowaniu  (na  dowód  czego  Odwołujący  przedstawił  odpisy  z    CEDIG  dla  obu 

prz

edsiębiorców).  Firma  „MARIT”  J.    L.  startuje  w  innych  postępowaniach  przetargowych, 

gdyż  korzysta z  procedury  self-cleaningu zgodnie z  art.  110 ust.  2 ustawy    Pzp,  zgodnie z 

którym wykonawca, który podlega wykluczeniu z powodu wystąpienia przesłanek, o których 

mowa w art. 108 ust 1 

ustawy Pzp, może przedstawić dowody na to, że podjęte przez niego 

środki  są  wystarczające  do  wykazania  jego  rzetelności.  Przepis  ten  nie  ma  jednak 

z

astosowania do Odwołującego, który jest odrębnym przedsiębiorcą. 

Odwołujący podniósł, że przy badaniu i ocenie ofert Zamawiający powinien wnikliwie 

ocenić ofertę wykonawcy Stemar Sp. z o.o. pod kątem  jej odrzucenia na podstawie art. 226 

ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. 

Zdaniem Odwołującego wykonawca ten stosuje praktykę polegającą 

na  rozpowszechnianiu  nieprawdziwych  l

ub  wprowadzających  w  błąd  wiadomości 

Odwołującym  w  celu  wyrządzenia  mu  szkody,  co  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji  

w rozumieniu  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji

.  Odwołujący  wskazał,  że 

wiadomościami noszącymi znamiona „wprowadzających  w błąd” są zapisy nieprawdziwe lub 

wprowadzające  w  błąd  w  szczególności  o:  osobach  kierujących  przedsiębiorstwem, 

wytwarzanych  towarach  lub  świadczonych  usługach,  stosowanych  cenach,  sytuacji 

gospodarczej  lub  prawnej.  Przez  rozpowszechnianie  na  gruncie  art.  14  ww.  ustawy 

należy 

rozumieć  nie  tylko  udostępnianie  informacji  publicznie  do  nieoznaczonej  grupy  odbiorców, 

ale  także jakiekolwiek  przekazanie  go  innym  osobom,  nawet,  jeśli  jest  to  grupa  zamknięta, 

składająca się z indywidualnie oznaczonych osób – a to z uwagi na specyfikę prowadzenia 

działalności  gospodarczej,  dla  której  rozpowszechnienie  informacji  nawet  wśród  wąskiej 

grupy odbiorców może mieć istotne znaczenie. Odwołujący zaznaczył, że nieprawdziwa jest 

nie  tylko  informa

cja  obejmująca  fakty  obiektywnie  niezgodne  z  rzeczywistością,  ale  także 

informacja  wprowadz

ająca  w  błąd  klienta  lub  inną  osobę  w  niniejszym  przypadku  również 

Zamawiającego,  jako  podmiot  prawa  publicznego.  O  wiadomości  wprowadzającej  w  błąd 

może  być mowa wówczas,  gdy  jej treść  nie odnosi  się wprost  do rzeczywistości,  a jedynie 

jakiś sposób sugeruje klientowi wyobrażenie o niej, wpływa na postrzeganie przez klienta 

rzeczywistych cech produktu czy przedsiębiorcy. W błąd wprowadza taka wiadomość, która 

zawiera  informacje  dwuznaczne,  nie  zawiera  pewnych  informacji  koniecznych  do 

zbudowania przez odbi

orcę prawidłowego obrazu rzeczywistości. 

Odwołujący  podkreślił,  że  czyn  nieuczciwej  konkurencji  został  zagrożony  sankcją 

karną.  Zgodnie z  art.  26  ustawy  o  zwalczaniu nieuczciwej  konkurencji,  kto rozpowszechnia 


Sygn. akt  KIO 593/23 
 

nieprawdziwe  lub  wprowadzające  w  błąd  wiadomości  o  przedsiębiorstwie,  w  szczególności  

o osobach kierujących przedsiębiorstwem, wytwarzanych towarach, świadczonych usługach 

lub stosowanych cenach albo o sytuacji gospodarczej lub prawnej przed

siębiorstwa, w celu 

szkodzenia  przedsiębiorcy,  podlega  karze  aresztu  albo  grzywny.  Zdaniem  Odwołującego, 

Stemar  Sp.  z  o.o.  przedstawił  Zamawiającemu    nierzetelne  i nieprawdziwe  informacje 

godzące  w  dobre  imię  Odwołującego.  Osoba  dokonująca  wygłaszania  nieprawdziwych 

informacji 

na 

temat 

konkretnego 

przedsiębiorcy 

powinna 

liczyć 

się 

także 

odpowiedzialnością  stricte  przewidzianą  a  kodeksie  karnym,  gdyż  przedsiębiorcę,  jako 

osobę prawną również można pomówić a to stanowi czyn karalny określony w art. 212 kk.  

Odwołujący  podniósł,  że  spełnia  wszystkie  warunki  udziału  w  postępowaniu,  a  jego 

oferta  jest  ważna  i  nie  podlega  odrzuceniu.  Wskazał,  że    prowadzi  działalność  usługową 

o podobnym zakresie, co jego matka J. L., dlatego 

nie są to żadne działania pozorne, gdyż 

swoją  działalność  prowadzi  już  od  ponad  3  lat  i  we  własnym  imieniu.  Odwołujący  nie 

odpowiada za  działania członka swojej rodziny, w szczególności  nie powinno dochodzić  do 

pozbawiania  jej  możliwości  brania  udziału  w postępowaniach  przetargowych  z  powodu 

zaistnienia  przesłanki  wykluczenia  jej  matki.  Zgodnie  zasadą  odpowiedzialności 

indywidualnej  unormowanej  w  Kodeksie  Karnym 

–  zasada  prawa  karnego  stanowiąca,  że 

odpowiedzialność za czyn zabroniony ponosi jedynie sam sprawca, a wszelkie okoliczności 

w

pływające na odpowiedzialność karną odnoszą się jedynie do osoby, której dotyczą. 

Odwołujący  zaznaczył,  że  Zamawiający  nie  powinien  wykraczać  poza  zakres 

informacji  niezbędny  dla spełnienia wymogów  ustawowych i  powinien  także posługiwać się 

wyłącznie  informacjami  zweryfikowanymi    z  należytą  starannością.  Odwołujący  dostaje  od 

z

amawiających  zgodnie  z  ustawą  Pzp  wezwania  do  wyjaśnień,  czego  w  przedmiotowym 

postępowaniu nie zrobił Zamawiający, naruszając tym samym  art. 223 ust. 1 ustawy Pzp.  

Ponadto 

Odwołujący  podniósł,  że  –  jak  wynika  z  wyroku  SA  w  Warszawie  VI  ACa 

– zamawiający może  być  winnym  naruszenia dóbr  osobistych wykonawcy  lub  osób 

wchodzących w  skład  jego  organów,  a także  wszelkich innych osób,  których dane  zostaną 

ujawnione, jeżeli ich ujawnienie w powiązaniu z informacjami, które przedstawiają te osoby 

niekorzystnym  świetle,  nie  było  konieczne,  nie  istniała  ku  temu  rzeczywista  potrzeba, 

zakres  ujawnianej  informacji  i  krąg  osób,  do  których  była  ona  skierowana,  przekraczał 

upoważnienie wynikające z przepisów Prawa zamówień publicznych. W przywołanej sprawie 

zamawiający  zamieścił  na  swojej  stronie  internetowej  informację  o  unieważnieniu 

postępowania,  w  której  przedstawił  także  szczegółowe  uzasadnienie  odrzucenia  jednej 

ofert,  w  którym  zawarto  informacje  o  złożeniu  tej  oferty  w  warunkach  czynu  nieuczciwej 

konkurencji  oraz  zatrzymaniu  członków  zarządu  wykonawcy  w  związku  z  podejrzeniem 

popełnienia przestępstwa z art. 305 k.k. Sąd uznał, że zamieszczenie tych informacji, nawet 


Sygn. akt  KIO 593/23 
 

jeżeli  były  zgodne  z  prawdą,  w  informacji  o  unieważnieniu  postępowania  było  pozbawione 

podstawy  prawnej.  Podobnie  pozbawione  podstawy  prawnej  było  ich  opublikowanie  na 

stronie  internetowej  zamawiającego  wobec  braku  takiego  nakazu  ustawowego.  Ujawnienie 

powyższych  informacji  bez  podstawy  prawnej  oraz  bez  uzasadnienia  godziło  zarówno 

dobre imię wykonawcy, jak i wymienionych w zamieszczonej informacji osób.  

Dodatkowo 

Odwołujący  podniósł,  że    Zamawiający  nie  określił  żadnych  warunków 

udziału  w  postępowaniu,  a  obowiązek  wykazania  spełniania  warunków  udziału 

postępowaniu  zachodzi  wyłącznie  w  zakresie  wskazanym  przez  zamawiającego  w  treści 

SWZ.   

Na  podstawie  dokumentacji  przedmiotowego  post

ępowania  oraz  biorąc  pod 

uwag

ę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Do  p

ostępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  skutecznie  przystąpił 

wykonawca  Stemar  Sp.  z  o.o.  Izba  stwie

rdziła,  że ww.  wykonawca  zgłosił  przystąpienie  do 

post

ępowania  w ustawowym  terminie,  wykazując  interes  w rozstrzygnięciu  odwołania  na 

k

orzyść Zamawiającego. 

Izba ustali

ła, że Odwołujący spełnia określone w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki 

korzystania  ze 

środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w uzyskaniu  zamówienia, 

a naruszenie  przez  Zamawiaj

ącego  przepisów  ustawy  Pzp  może  spowodować  poniesienie 

przez  niego  szkody  polega

jącej  na  nieuzyskaniu  zamówienia.  Za  oczywiście  bezzasadne 

należało uznać stanowisko Przystępującego o braku po stronie Odwołującego legitymacji do 

wniesienia odwołania z uwagi na fakt, że w częściach VII, VIII i IX oferta Odwołującego jest 

mniej korzystna niż oferta Przystępującego, z czego Przystępujący wywodził brak możliwości 

poniesienia 

przez  Odwołującego  szkody.  Odnosząc  się  do  tego  stanowiska  zauważyć 

należy,  że  Odwołujący  podniósł  zarzuty  skierowane  przeciwko  ofercie  Przystępującego 

domagał  się  jej  odrzucenia,  zatem  nie  sposób  twierdzić,  że  zarzucane  Zamawiającemu 

naruszenia nie mog

ły potencjalnie skutkować poniesieniem przez Odwołującego szkody.  

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

częściach  objętych  zarzutami  odwołania  zostały  złożone  oferty  z  następującymi 

cenami: 

C

zęść I: 

−  MLH M. L.: 6.720,00 zł, 
−  Hurtownia warzyw i owoców PIOTREX Ż. Ż. : 7.490,00 zł, 
Część V: 


Sygn. akt  KIO 593/23 
 

−  MLH M. L.: 30.950,00 zł 
−  Hurtownia warzyw i owoców PIOTREX Ż. Ż. : 34.200,00 zł, 
Część VII: 

−  MLH M. L.: 2.220,00 zł, 
−  Hurtownia warzyw i owoców PIOTREX Ż. Ż.: 2.500,00 zł, 
−  STEMAR Sp. z o.o.: 2.205,00 zł, 
Część VIII: 

−  MLH M. L.: 22.800,00 zł, 
−  Hurtownia warzyw i owoców PIOTREX Ż. Ż.: 24.000,00 zł, 
−  STEMAR Sp. z o.o.: 21.675,00 zł, 
Część IX: 

−  MLH M. L.: 68.996,00 zł, 
−  Hurtownia warzyw i owoców PIOTREX Ż. Ż.: 76.697,50 zł, 
−  STEMAR Sp. z o.o.: 58.331,00 zł. 

W  dniu  16  lutego  202

3  r.  Przystępujący  przekazał  Zamawiającemu  następującą 

in

formację: 

…) w związku z udziałem w niniejszym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego 

M.  L. 

prowadzącej  działalność  gospodarczą  pod  firmą  MLH  M.  L.,  zawiadamiam  o 

zachodzących  względem  w/w  wykonawcy  podstawach  do  odrzucenia  złożonej  oferty.  W 

postepowaniu  odwoławczym  pod  sygn.  KIO  12/23  Krajowa  Izba  Odwoławcza  nakazała 

Zamaw

iającemu – Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni – odrzucenie oferty złożonej przez 

M. 

Laga  prowadzącą  działalność  gospodarczą  pod  firmą  MLH  M.  L.  z  uwagi  na  złożenie 

przez ww. 

oferty w celu obejścia ustawy, w warunkach pozorności oraz w warunkach czynu 

nieuczciwej  konkurencji.  M.  L.  w 

rzeczywistości  nie  prowadzi  faktycznej  działalności 

gospodarczej. Rejestracja działalności gospodarczej przez M. L. podyktowana jest wyłącznie 

faktem prawomocnego skazania przez Sąd Rejonowy w Wejherowie w sprawie o sygn. akt II 

K 171/21 jej matki 

– J. L. prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą Firma „MARIT” J. 

L. 

– za przestępstwa z katalogu określonego w przepisie art. 108 ust. 1 PZP. Złożenie oferty 

przez M. L. 

stanowi działanie mające na wyłącznym celu ukrycie faktycznej działalności J. L., 

która  to  nie  może  być  wykonawcą  zamówienia  publicznego  z  uwagi  na  zachodzące 

względem J. L. przesłanki do jej wykluczenia z postępowania – art. 108 ust. 1 PZP. Wobec 

powyższego,  Spółka  przesyła  do  wiadomości  Zamawiającego  odpis  wyroku  z  dnia  16 

stycznia 2023 roku wydanego przez 

Krajową Izbę Odwoławczą w sprawie o sygn. KIO 12/23, 

który  to  potwierdza  wszystkie  wyżej  przytoczone  okoliczności  związane  z pozorną 

działalnością  M.  L.  .  W  konsekwencji,  w  ocenie  Spółki,  zachodzą  podstawy  do  odrzucenia 


Sygn. akt  KIO 593/23 
 

oferty M. L. w oparciu o przepis art. 226 ust. 

1 pkt 4) PZP w zw. z art. 58 § 1 oraz art. 83 k.c. 

w zw. z art. 8 ust. 1 PZP oraz w oparciu o przepis art. 226 ust. 1 pkt 7) PZP w zw. z art. 3 

ust.  1 

ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji.  Załącznik: 

Odpis wyroku KIO z dnia 16 stycznia 2023 roku, sygn. KIO 12/23. 

Pismem  z  1  marca  2022  r. 

Zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty  Hurtowni 

warzyw i owoców PIOTREX Ż. Ż. w częściach I i V oraz oferty Przystępującego w częściach 

VII, VIII i IX.  

Za

mawiający poinformował również o odrzuceniu oferty Odwołującego we wszystkich 

częściach, na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp w zw. z art. 58 § 1 Kc oraz art. 226 

ust.  1  pkt  7  ustawy  Pzp  w  zw.  z art.  3  ust.  1  ustawy  o zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji. 

W uzasadnieniu odrzucenia 

Zamawiający przytoczył treść art. 226 ust. 1 pkt 4 i 7 ustawy Pzp 

i poinformował, że odrzuca ofertę Wykonawcy na podstawie wyroku z 16 stycznia 2023 roku 

Sygn. Akt: KIO 12/23, zgodnie z którym oferta wykonawcy ma charakter pozorny – oferta nie 

została złożona w celu uzyskania zamówienia i jego realizacji przez Wykonawcę MLH M. L., 

a przez firmę MARIT J. L.. Działanie takie stanowi tym samym czyn nieuczciwej konkurencji, 

ponieważ zmierza do obejścia przez Panią J. L. (przy pośrednictwie wykonawcy MLH M. L.) 

skutków przewidzianych w art. 108 ust. 1 pkt 1 PZP

Odwołanie zasługuje na uwzględnienie w zakresie zarzutów dotyczących odrzucenia 

oferty Odwołującego w częściach I i V zamówienia. 

Zgodnie  z  art.  16  ustawy  Pzp  z

amawiający  przygotowuje  i  przeprowadza 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób:  1) zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny. 

Stosownie do art. 226 ust. 1 ustawy Pz

p Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: 

−  pkt 4: jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów; 

−  pkt 7: została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy 

z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. 

Zgodnie z art. 58 

§ 1 Kc, czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu 

obejście  ustawy  jest  nieważna,  chyba  że  właściwy  przepis  przewiduje  inny  skutek, 

szczególności  ten,  iż  na  miejsce  nieważnych  postanowień  czynności  prawnej  wchodzą 

odpowiednie przepisy ustawy. 


Sygn. akt  KIO 593/23 
 

Art. 

3  ust.  1  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  stanowi,  że  czynem 

nieuczciwej  konkurencji  jest  działanie  sprzeczne  z  prawem  lub  dobrymi  obyczajami,  jeżeli 

zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. 

W  ocenie  Izby  nie  zai

stniały  podstawy  do  odrzucenia  oferty  Odwołującego  jako 

ni

eważnej oraz wypełniającej znamiona czynu nieuczciwej konkurencji.  

Przede  wszystkim  wskaza

ć  należy,  że  przedstawione  przez  Zamawiającego 

uzasadnienie  odrzucenia  oferty  Odwołującego  w  żadnej  mierze  nie  wykazuje  istnienia 

podstaw tej 

czynności.  

Po

dkreślenia  wymaga,  że  zasadność  czynności  odrzucenia  oferty  podlega  ocenie 

Izby 

kontekście  okoliczności  faktycznych  i  prawnych  przedstawionych  przez 

zamawiającego  w uzasadnieniu  tej  czynności.  Zgodnie  z  art.  253  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp, 

n

iezwłocznie  po  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  zamawiający  informuje  równocześnie 

wykonawców,  którzy  złożyli  oferty,  o  wykonawcach,  których  oferty  zostały  odrzucone  – 

podając uzasadnienie faktyczne i prawne. Przywołany przepis, stanowiący realizację zasad 

postępowania  o udzielenie  zamówienia  publicznego,  takich jak jawność  postępowania  oraz 

równe  traktowanie  wykonawców  i zachowanie  uczciwej  konkurencji,  nakłada  na 

zamawiającego obowiązek zakomunikowania wykonawcom, dlaczego uznał, że dana oferta 

podlega odrzuceniu, a po str

onie wykonawcy kształtuje prawo do uzyskania pełnej i rzetelnej 

wiedzy  na  temat  przyczyn  odrzucenia  oferty.  To  na  podstawie  informacji  przekazanej 

zgodnie z art. 253 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp wykonawca po pierwsze podejmuje de

cyzję, czy 

skorzystać  ze  środków  ochrony  prawnej,  a po  drugie  –  jakie  zarzuty  sformułować 

odwołaniu  i  w  jaki  sposób  polemizować  ze  stanowiskiem  zamawiającego.  Uzasadnienie 

faktyczne  zawiadomienia   o  odrzuceniu  oferty  powinno  wyczerpuj

ąco  obrazować,  jakie 

przyczyny  legły u  podstaw  decyzji  zamawiającego,  tak  aby  wykonawca,  gdy  oceny 

zamawiającego  nie  podziela,  mógł  się  do  wskazanych  przez  zamawiającego  uchybień 

ustosunkować.  W związku  z  powyższym  zasadność  zarzutów  odwołania  kwestionujących 

czynn

ość  odrzucenia  oferty  może  być  oceniana  w zakresie  tych  okoliczności,  które  zostały 

przez zamawiającego przedstawione jako uzasadniające odrzucenie oferty.  

W rozpoznawanej sprawie Zamawiający podał uzasadnienie odrzucenia oferty, które 

nie spełnia powyższych standardów. Zamawiający, uzasadniając tę czynność, ograniczył się 

do wskazania podstawy prawnej odrzucenia oraz 

wskazania, że odrzuca ofertę na podstawie 

wyroku  z 16 stycznia  2023  r.  sygn.  akt 

KIO  12/23,  zgodnie  z  którym  oferta  ma  charakter 

pozorny. 

Należy  więc  stwierdzić,  że  Zamawiający  de  facto  nie  przedstawił  uzasadnienia 

faktycznego  odrzucenia  oferty.  P

owołał  się  jedynie  na  wyrok  Izby  wydany  w  innej  sprawie, 

stwierdzający,  że  oferta  w  postępowaniu  badanym  wówczas  przez  Izbę  (nie  zaś 


Sygn. akt  KIO 593/23 
 

w rozpoznawanej  sprawie)  mi

ała  charakter  pozorny,  podczas  gdy  istnienie  podstaw  do 

odrzucenia  oferty  należy  badać  w  okolicznościach  konkretnego  postępowania. 

uzasadnienia,  które  przedstawił  Zamawiający  można  wywnioskować,  że  w  ogóle  nie 

zbadał on okoliczności istniejących w prowadzonym postępowaniu, a oparł się wyłącznie na 

tym,  że  w  innym  przetargu  w  przeszłości  Izba  stwierdziła  konieczność  odrzucenia  oferty 

Odwołującego. Zauważenia wymaga przy tym, że wyrok Izby nie tylko odnosi się do innego 

postępowania  o udzielenie  zamówienia  i  złożonej  w  nim  oferty,  ale  został  on  wydany  na 

podstawie do

wodów, jakimi w tamtym postępowaniu dysponowała Izba. Postępowanie przed 

Izbą ma bowiem charakter kontradyktoryjny, a Izba wydaje wyrok opierając się na materiale 

dowodowym  pr

zedstawionym  przez  strony  i  uczestników  postępowania.  To,  że  w  danym 

postępowaniu  odwoławczym  nie  złożono  dowodów  potwierdzających  brak  podstaw  do 

odrzucenia  oferty,  nie  uprawnia  do  przyjmowania  dokonanej  na  tej  podstawie  oceny  jako 

uprawni

ającej do odrzucania oferty w kolejnych postępowaniach. 

O  tym,  że  Zamawiający  w  rozpoznawanej  sprawie  nie  dokonał  badania  podstaw  do 

odrzucenia  oferty 

świadczy  fakt,  że  złożone  przez  niego  dowody  (notatki  służbowe, 

dokumentacja  zdjęciowa)  zostały  wytworzone  dopiero  po  wniesieniu  odwołania  i  załączone 

do  odpowiedzi  na  odwołanie.  Okoliczności  mające  wynikać  z  tych  dowodów  nie  zostały 

przedstawi

one  jako  powody  odrzucenia  oferty  Odwołującego,  nie  mogą  więc  stanowić 

prawidłowości czynności Zamawiającego. 

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  już  sam  sposób  uzasadnienia  odrzucenia  oferty 

Odwołującego  przesądza  o  niezasadności  tej  czynności.  Niezależnie  jednak  od  tego, 

w ocenie  Izby  zosta

ło  wykazane,  że  pani  M.  L.  prowadzi  działalność  gospodarczą,  o czym 

świadczy nie tylko wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (w 

którym  wskazano  jako  datę  rozpoczęcia  prowadzenia  działalności  gospodarczej  datę  22 

lutego  2019  r.),  ale 

również  złożone  do  akt  sprawy:  zaświadczenie wydane przez  Sanepid, 

umowy  zawarte  w  ramac

h  prowadzonej  działalności  oraz  wystawione  faktury  VAT  –  daty 

wynikające  z  tych  dokumentów  przeczą  tezie  o  jedynie  formalnym  zarejestrowaniu  tej 

działalności.  Ponadto  Odwołujący  przedstawił  zanonimizowane  umowy  o  pracę,  które 

potwierdzają zatrudnianie kierowców, a także cesję praw z najmu samochodów. W stosunku 

do  tych  dowodów  nie  są  wystarczającymi  dowodami  przeciwnymi  przedłożone  przez 

Przystępującego  zdjęcia  nieruchomości  oraz  notatka  służbowa  z  wizji  lokalnej,  mające 

świadczyć o braku prowadzenia tam działalności gospodarczej przez panią M. L. . Podobnie, 

tezy  o  jedynie  pozornym  prowadzeni

u  działalności  gospodarczej  nie  potwierdzają 

zawiadomienia  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  z innych 

postępowań  czy  pismo 

Państwowego  Powiatowego  Inspektora  Sanitarnego  w Pucku.  O  pozorności  oferty 

Odwołującego  i  złożeniu  jej  w  warunkach  czynu  nieuczciwej  konkurencji  nie  świadczy  też 


Sygn. akt  KIO 593/23 
 

takie 

okoliczności, jak składanie w przeszłości przez Odwołującego odpowiedzi na zapytania 

ofertowe  kierowane  do  MARIT  J.  L.  czy  korzystanie  przy  realizacji  dostaw  przez  obu 

przedsiębiorców z tych samych środków transportu. Fakty te same w sobie nie przesądzają 

ani  o  tym,  że  Odwołujący  nie  prowadzi  faktycznej  działalności  gospodarczej,  ani  o  tym,  że 

obie 

firmy  pozostają  w  niedozwolonym  porozumieniu.  Nie  ulega  natomiast  wątpliwości,  że 

pani  M.  L.  oraz  pani  J.  L. 

to  odrębni  przedsiębiorcy  i jedna  z  nich  nie  może  ponosić 

konsekwencji  prawomocnego  skazania 

drugiej  za przestępstwo  określone w  art.  108  ust.  1 

ustawy  Pzp.  Ponadto,  niezale

żnie  od  powiązań  rodzinnych  i ewentualnej  współpracy  tych 

osób  przy  prowadzeniu  działalności  gospodarczej  (polegającej  chociażby  na  korzystaniu  z 

tych  samych  pojazdów),  zauważenia  wymaga,  że  to  pani  M.  L.  –  w  przypadku  wyboru  jej 

oferty jako najkorzystniejszej 

– będzie stroną umowy z Zamawiającym i ponosić będzie pełne 

ryzyko  związane  z  jej  realizacją,  w  tym  odpowiedzialność  wobec  Zamawiającego.  W  tych 

okolicznościach  trudno  twierdzić,  że  jej  oferta  ma  charakter  pozorny,  a  faktycznym 

wyk

onawcą będzie pani J. L. . 

W  tej  sytuacji  należało  stwierdzić,  że  odrzucenie  oferty  Odwołującego  było 

niezasadne. Izba nie dostrzega przy tym 

konieczności wzywania Odwołującego do złożenia 

wyjaśnień,  odrzucenie  oferty  wynikało  bowiem  nie  tyle  z  niewyjaśnienia  uzasadnionych 

wątpliwości  Zamawiającego,  ile  z  błędnego  oparcia  się  na  wyroku  Izby  wydanym  w  innej 

sprawie.  

Za  niezasadne  Izba  uznała  zarzuty  dotyczące  zaniechania  odrzucenia  oferty 

Przystępującego z powodu popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji.  

W tym zakresie zauważenia wymaga, że zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp 

oferta podlega odrzuceniu, jeśli została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji. 

Zatem wy

pełnienie znamion czynu nieuczciwej konkurencji musi zachodzić w samej ofercie 

lub 

towarzyszyć  jej  złożeniu.  Nie  sposób  uznać,  że  wykonawca,  przekazując 

Zama

wiającemu – po złożeniu ofert, na etapie ich badania – informacje na temat podstaw do 

odrzucenia oferty konkurencyjnej, 

składa ofertę w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji 

–  a  tylko  w  takiej  sytuacji  ww.  przepis  mógłby  znaleźć  zastosowanie.  Jeśli  natomiast 

Odwołujący  twierdzi,  że  całokształt  podejmowanych  wobec  niego  działań  Przystępującego, 

zarówno  w  różnych  postępowaniach  o  udzielenie  zamówień,  jak  i  poza  nimi,  narusza 

uczciwą  konkurencję,  to  ma  możliwość  dochodzenia  roszczeń  z  tego  tytułu  przed  innymi, 

właściwymi w tym zakresie organami.


Sygn. akt  KIO 593/23 
 

Podsumowując,  Zamawiający  niezasadnie  odrzucił  ofertę  Odwołującego  we 

wszystkich  częściach  zamówienia  objętych  odwołaniem.  Jednakże  w  związku  z  tym,  że 

oferta  Przyst

ępującego  na  mocy  wyroku  Izby  nie  podlega  odrzuceniu,  niezasadne 

odrzucenie oferty Od

wołującego w częściach VII, VIII i IX nie ma i nie może mieć wpływu na 

wynik 

postępowania,  oferta  Przystępującego  jest  bowiem  korzystniejsza.  Wpływ  na  wynik 

postępowania  zachodzi  natomiast  w  częściach  I  i  V,  gdzie  oferta  Odwołującego,  po 

unieważnieniu jej odrzucenia, może stać się ofertą najkorzystniejszą. Z uwagi na powyższe 

Izba  uwzględniła  odwołanie  w zakresie  odrzucenia  oferty  Odwołującego  w  częściach  I  i  V, 

zgodnie bowiem z art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp 

Izba uwzględnia odwołanie w całości lub 

w  części,  jeżeli  stwierdzi naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub  może  mieć 

istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Nie  zasługuje  przy  tym  na 

uwzględnienie  stanowisko  Przystępującego,  jakoby  unieważnienie  czynności  wyboru  oferty 

częściach I i V było niedopuszczalne z uwagi na to, że Odwołujący nie zaskarżył wyboru 

oferty  wykonawcy  Hurtownia 

warzyw  i  owoców  PIOTREX  Ż.  Ż.  .  Przystępujący  zdaje  się 

pomij

ać, że skoro Odwołujący zaskarżył odrzucenie swojej oferty, która w częściach I i V jest 

korzystniejsza  od  o

ferty  ww.  wykonawcy,  to  unieważnienie  tego  odrzucenia  musi  być 

powiązane  z  unieważnieniem  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  –  jest  to  bowiem 

kons

ekwencja zasadności zarzutu dotyczącego odrzucenia oferty Odwołującego.  

O  kosztac

h  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na podstawie  art.  557,  art.  574 

i art.  575  ustawy 

z  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  w  oparciu 

przepisy § 5 pkt 1 i 2 oraz § 7 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 

30 grudnia  2020  r.  w 

sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

od

woławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U.  z 2020  r.  poz.  2437). 

Izba,  stosownie  do  wyniku  postępowania,  obciążyła  kosztami 

postępowania Zamawiającego w części 1/2 i Odwołującego w części 1/2, biorąc pod uwagę 

liczbę  i  wagę  zarzutów  uznanych  za  zasadne.  Na  koszty  postępowania  odwoławczego 

składał się wpis uiszczony przez Odwołującego w wysokości 7.500,00 oraz poniesione przez 

Odwołującego  koszty:  wynagrodzenia  pełnomocnika  w  kwocie  3.600,00  zł,  dojazdu  na 

rozprawę w kwocie 261,85 zł oraz opłaty skarbowej od pełnomocnictwa w wysokości 17,00 

zł. Odwołujący poniósł zatem dotychczas koszty postępowania odwoławczego w wysokości 

zł,  natomiast  odpowiada  za  nie  do  wysokości  5.689,43  zł.  Wobec  powyższego 

Izba  zasądziła  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  5 690  zł,  stanowiącą 

r

óżnicę  pomiędzy  kosztami  poniesionymi  dotychczas  przez  Odwołującego  a kosztami 

p

ostępowania, za jakie odpowiada w świetle jego wyniku. Powyższe rozliczenie uwzględnia 

dyspozycję § 7 ust. 6 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym koszty rozdzielone stosunkowo 

zaokrągla się w górę do pełnych złotych.  


Sygn. akt  KIO 593/23 
 

Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji. 

Przewodniczący: 

…………………… 

……………………