Sygn. akt KIO 617/23
POSTANOWIENIE
z dnia 17 marca 2023 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Prowadzisz
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron, w Warszawie, w dniu
17 marca 2023 roku
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
6 marca 2023 roku przez wykonawcę Supply24 spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą we Wrocławiu
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Urząd Miasta Siemianowickie
Śląskie
przy udziale wykonawcy P. R.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą „NETKOM
P. R.
” w Ostrowcu Świętokrzyskim zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego sygn. akt KIO 617/23 po stronie Zamawiającego
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Supply24
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu kwoty 6 750 zł 00 gr
(słownie: sześć tysięcy siedemset pięćdziesiąt złotych zero groszy) stanowiącej 90%
uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (tj.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1710) na niniejsze postanowienie - w
terminie 14 dni od dnia j
ego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 617/23
UZASADNIENIE
Zamawiającego – Urząd Miasta Siemianowickie Śląskie - prowadzący postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego pn. Zakup i dostawa sprzętu
komputerowego i elektronicznego w ramach projektu „Rozwój kompetencji i dopasowanie do
potrzeb rynku pracy uczniów techników i zasadniczych szkół zawodowych Siemianowic
Śląskich –drugi etap”, Nr Sprawy: SE.271.16.2022;ZP.rp.63.2022
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie
Zamówień Publicznych pod numerem ogłoszenia: 2022/BZP 00510362/01.
W dniu 6 marca 2023 r. (pismem z tej samej daty), na podstawie art. 505 oraz 513
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. 2022 r. poz. 1710 ze
zm. dalej: ustawa)
Odwołujący wniósł odwołanie w odniesieniu do:
Supply24 Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, dalej zwanym Odwołującym od decyzji
Zamawiającego na nieprawidłową czynność odrzucenia oferty złożonej w toku
niniejszego
postępowania,
2) NETKOM P. R., dalej NETKOM na
zaniechanie przez Zamawiającego czynności
odrzucenia oferty ww. oferenta
pomimo, że oferta tego wykonawcy podlegała
odrzuceniu jako niezgodna z warunkami zamówienia, do którego Zamawiający był
zobowiązany na podstawie ustawy,
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
w stosunku do Odwołującego art. 16 ustawy przez nie zapewnienie zachowania
uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców, w związku
z naruszeniem
następujących przepisów art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy przez
odrzucenie
oferty Odwołującego;
2) w stosunku do wykonawcy NETKOM art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy p
rzez błędne
przyjęcie, że oferta ww. wykonawcy nie podlega odrzuceniu, podczas gdy w ofercie
swojej zawarł produkty, które są niezgodne z warunkami zamówienia ujętymi w SWZ.
Odwołujący wniósł o:
uwzględnienia odwołania w całości,
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego,
powtórzenie czynności badania ofert i odrzucenie ofert następujących wykonawców:
NETKOM, jako że jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia,
ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty,
zwrotu poniesionych kosztów postępowania, w tym zastępstwa procesowego oraz
kosztów uczestnictwa.
Odwołujący, w zakresie wykazania interesu we wniesieniu odwołania podał,
że Supply24 sp. z o.o. brała udział w niniejszym postępowaniu jako wykonawca, jest zatem
uprawniona
podmiotowo do złożenia odwołania do Izby. w przedmiotowej sprawie, gdyby
Zamawiający prawidłowo odrzucił ofertę wykonawcy NETKOM, a jednocześnie nie dokonał
nieprawidłowego odrzucenia naszej oferty, ofertą najkorzystniejszą była by oferta Supply24
sp. z o.o., a zatem ma ona
bezpośredni interes w uzyskaniu zamówienia w przedmiotowym
postępowaniu. Wnoszący odwołanie powziął wiadomość o okolicznościach stanowiących
podstawę do wniesienia odwołania w dniu 28.02.2023 r.
Do postępowania odwoławczego skutecznie przystąpił w dniu 9 marca 2023 roku
wykonawca P. R.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą „NETKOM P. R.” w
Ostrowcu Świętokrzyskim zgłaszając przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego
W dniu 15 marca 2023 r. (godz. 15:55)
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
wpłynęło pismo Zamawiającego Odpowiedź Zamawiającego na odwołanie z dnia 6 marca
2023 r.
Zamawiający podał, że „nie uznaje odwołania w całości wnosi o:
a) Oddalenie odwołania w całości,
b) Zasądzenie kosztów postępowania wraz z kosztami zastępstwa adwokackiego
na podstawie dołączonej do odpowiedzi na odwołanie faktury VAT.”
W uzasadnieniu stanowiska przedstawił argumentację, i tak:
w odniesieniu do zarzutu odwołania odnoszącego się do oferty Odwołującego
Z
amawiający przedstawił argumentację faktyczną odnosząc się merytorycznie
do twierdzeń Odwołującego,
w zakresie zarzutu odnoszącego się do oferty wykonawcy P. R. prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą „NETKOM P. R.” w Ostrowcu Świętokrzyskim
podał: Odwołanie na wybór oferty jest bezzasadny, bo zamawiający w dniu
03.03.2023 r. unieważnił wybór oferty i postanowił o powtórzeniu badania i oceny
oferty NETKOM. Odwołanie w przedmiotowym zakresie, jest zatem bezpodstawne i
odnosi się do czynności Zamawiającego, która została unieważniona przez
Zamawiającego przed dniem wniesienia odwołania.
Po przeprowadzeniu
posiedzenia z udziałem Stron oraz uczestnika
postępowania odwoławczego na podstawie zebranego materiału w sprawie Krajowa
Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że w dniu 28 lutego 2023 roku Zamawiający pismem SE.271.16.2022
ZP.rp.63.2022
przekazał informację o wyborze oferty najkorzystniejszej:
Informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty
Dotyczy: postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pn.: Zakup i dostawa sprzętu
komputerowego i elektronicznego w ramach projektu „Rozwój kompetencji i dopasowanie do
potrzeb rynku pracy uczniów techników i zasadniczych szkół zawodowych Siemianowic
Śląskich — drugi etap", prowadzonego w trybie podstawowym bez przeprowadzenia
negocjacji, na podstawie art. 275 pkt 1) ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych Ij,t. Dz.U. z poz. 1710, z późn.zrn.)
Zamawiający działając na podstawie art. 253 ust, 1 pkt 1) w zw z art 256 ustawy z dnia Il
września 2019 r: — Prawo zamówień publicznych Ij.t, Dz.U. 2022 r, poz. 1710, z późn. zm.),
zwane) dalej „ustawą Pzp" informuje, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego pn.; Zakup i dostawa
sprzętu komputerowego i elektronicznego w ramach
projektu „Rozwój kompetencji i dopasowanie do potrzeb rynku pracy uczniów techników i
zasadniczych szkół zawodowych Siemianowic Śląskich — drugi etap", wybrał jako
najkorzystniejszą Ofertę nr 5 złożoną przez Wykonawcę:
NETKOM P. R.
ul. Waryńskiego 53a, 27-400 Ostrowiec Świętokrzyski
(…)
W dniu 28 lutego 2023
roku Zamawiający pismem SE.271.16.2022 ZP.rp.63.2022
przekazał informację o wykonawcach, których oferty zostały odrzucone:
Informacja o
Wykonawcach, których Oferty zostały odrzucone
Dotyczy: postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pn.; Zakup i dostawa sprzętu
komputerowego i elektronicznego w ramach projektu „Rozwój kompetencji i dopasowanie do
potrzeb rynku pracy ucz
niów techników i zasadniczych szkół zawodowych Siemianowic
Śląskich — drugi etap", prowadzonego w trybie podstawowym bez przeprowadzenia
negocjacji
na podstawie art, 275 pkt 1} ustawy z dnia 11 września 2019 r. • Prawo zamówień
publicznych (j.t. Dz,U. z 2022r, poz. 17
10, z póżn, zm.}
Zamawiający działając na podstawie art, 253 ust. I pkt 2} w zw. z art, 266 ustawy z dnia 11
września 2019 r. — Prawo zamówień publicznych (j,t, Dz. I-I, 2022 r. poz. 1710 z póżn.zm.}
zwanej dalej również Pzp, informuje że:
(…)
b} odrzucił na podstawie art. 226 ust, 1 pkt 5} w zw. z art. 266 ustawy z dnia 11 września
2019 r. Prawo zamówień publicznych Ij.t. Oz. U, 2022 r, poz. 1710, z
dalej zwana
również „Pzp", Ofertę nr 2 przez Wykonawcę: Supply24 Sp. z o o , Pl. Solny 14a/3, 50-062
Wrocław, ponieważ treść Oferty Wykonawcy jest niezgodna z warunkami zamówienia.
Uzasadnienie:
Zgodnie zapisami ujętymi w Opisie przedmiotu zamówienia (Dodatek nr 3 do SWZL
Zamawiający wymagał, aby Urządzenie wielofunkcyjne — pkt 18 w ramach atrybutu
Interfejsy posiadało prędkość Interfejsu Ethernet
Mb/s USB lub lepsze,
Wykonawca: Supply24 Sp. z Pl. SOInv Î4a/3, 50-062 Wrocław, zgodnie ze złożoną ofertą W
ramach ww. pozycji zaoferował Urządzenie wielofunkcyjne producenta.' Brother, model:
MFC-J3540D
W, które posiada prędkość Interfejsu Ethernet 10/100* jak wynika z opisu tego
urządzenia
{dostępnego
na
stronie
internetowej
producenta
pod
adresem;
https.'//wwwbrother.pl/printer5/inkjet-printers/mfc-j2340dw#speclfications
Tym samym zachodzi niezgodność z warunkami zamówienia sprzętu oferowanego przez
Wykonawcę.
Niezgodność Oferty
polega
niezgodności
zobowiązania, które wykonawca wyraża w swojej ofercie i przez jej złożenie na siebie
przyjmuje, z zakresem zobowîqzanjg, które zamawiający opisał w S/WZ którego przyjęcia
oczekuje, Niezgodność treści Oferty z treścią SÎWZ ma miejsce w sytuacji, gdy Oferta nie
odpowiada pełni przedmiotowi zamówienia, nie zapewniając jego realizacji w całości zgodnie
z wymogom/ zamawiającego (wyrok KIO dnia 24 października 2008 r., KIO/UZJP 1093/081.
W myśl przepisu art. 226 ust. S ustawy Pzp, Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest
niezgodna z warunkami zamówienia.
Mając na uwadze powyższe Zamawiający odrzucił Ofertę nr 2 Wykonawcę: Supply24 Sp. z
o.o., Pl. Solny 14a/3, 50-
062 Wrocław, ponieważ jak wykazano powyżej, treść Oferty
Wykonawcy jest niezgodna z warunkami zamówienia.
(…)
Pismem z dnia 3 marca 2023 roku Zamawiający przekazał wykonawcom informację
o unieważnieniu wyboru oferty najkorzystniejszej i powtórzeniu czynności badania i oceny
oferty:
Informacja o unieważnieniu czynności wyboru najkorzystniejszej oferty i powtórzeniu
czynności badania i oceny oferty
Dotyczy: postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pn.: Zakup i dostawa sprzętu
komputerowego
i elektronicznego w ramach projektu „Rozwój kompetencji i dopasowanie do
potrzeb rynku pracy uczniów techników i zasadniczych szkół zawodowych Siemianowic
Śląskich — drugi etap", prowadzonego w trybie podstawowym bez przeprowadzenia
negocjacji, na podstaw
ie art. 275 pkt 1) ustawy z dnia I J września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (j.t. Dz.U. z 2022r.poz. 1710, z
późn. zm.)
Zamawiający działając na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (j.t. Dz. 2022 r. poz. 1710, z póżn.zm), zawiadamia o unieważnieniu
dokonanej w dniu 28 lutego 2023 r, czynności wyboru oferty najkorzystniejszej Wykonawcy
NETKOM P. R.
, ul. Waryńskiego 53a, 27-400 Ostrowiec Św. Jednocześnie Zamawiający
informuje, że przystąpił do powtórzenia czynności badania i oceny oferty ww. Wykonawcy
złożonej w przedmiotowym postępowaniu
Uzasadnienie:
Zamawiający w dniu 28.022023 r. dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty. Wykonawca;
Supplv24 Sp. 0.o., Pl. Solny 50-062 pismem dnia 01.03.2023r.
poinformował Zamawiającego
o stwierdzonych przez ww. Wykonawcę niezgodnościach z SWZ oferty złożonej przez
Wykonawcę: NETKOM P. R., ul. Waryńskiego 53a, 27-400 Ostrowiec Św., która została
wybrana w przedmiotowym postępowaniu jako najkorzystniejsza,
Zamawiający jest uprawniony do samodzielnego unieważnienia decyzji o wyborze oferty
najkorzystniejszej, jeśli dostrzeże, że dokonał wyboru oferty z naruszeniem ustawy Pzp.
Takie
uprawnienie wynika z faktu, że czynności zamawiającego podejmowane w
postępowaniu powinny zmierzać do udzielenia zamówienia wyłącznie wykonawcy
wybranemu zgodnie z
przepisami prawa zamówień publicznych.
Biorąc pod uwagę, że celem postępowania przetargowego jest dokonanie zgodnego
z przepisami wyboru oferty i udz
ielenia zamówienia, to w sytuacji, gdy ujawniają się
przesłanki, które budzą jakąkolwiek wątpliwość, autoweryfikacja czynności zamawiającego
jest nie tylko dopuszczalna, ale i uzasadniona
— stanowi wyrok KIO z 20 sierpnia 2020 r.
(KIO 1542/20}.
Również oddalając odwołanie w wyroku z 20 sierpnia 2020 r, (KIO 1542/20}, Izba wskazała,
Że zamawiający ma zawsze prawo weryfikowania i ewentualnego korygowania swoich
czynności, żaden przepis ustawy nie stoi bowiem na przeszkodzie temu, aby gospodarz
postępowania, kiedy poweźmie wątpliwości co do prawidłowości swoich wcześniejszych
działań unieważnił dokonaną czynność i ponownie przeanalizował, czy była ona prawidłowa.
Mając na uwadze powyższe Zamawiający postanowił jak na wstępie.
Skład orzekający Izby rozpoznając sprawę uwzględnił akta sprawy odwoławczej,
które zgodnie z par. 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku
w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz.
U. z 2020 r. poz. 2453) stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentację
postępowania o udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopię dokumentacji,
o której mowa w § 7 ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane
przez Izbę lub Prezesa Izby w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniła stanowisko zawarte w piśmie procesowym Zamawiającego Odpowiedź
Zamawiającego na odwołanie z dnia 6 marca 2023 r. z dnia 15 marca 2023 roku
W dniu 16 marca 2023 roku
wpłynęło do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej pismo
od Odwołującego, o treści:
Dotyczy: Sygnatura: KIO 617/23
Rozprawa: 17.03.2023, godz: 13:00
Zgodnie z art. 520 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych,
cofam odwołanie wniesione przez naszą spółkę pismem z dnia: Zakup i dostawa sprzętu
komputerowego i elektronicznego w ramach projektu „Rozwój kompetencji i dopasowanie do
potrzeb rynku pracy uczniów techników i zasadniczych szkół zawodowych Siemianowic
Śląskich – drugi etap” Zakup i dostawa sprzętu komputerowego i elektronicznego w ramach
projektu „Rozwój kompetencji i dopasowanie do potrzeb rynku pracy uczniów techników i
zasadniczych szkół zawodowych Siemianowic Śląskich – drugi etap” SE.271.16.2022
Jednocześnie, z uwagi na cofnięcie odwołania jeszcze przed otwarciem rozprawy, wnoszę
o zwrot 90% kwoty wpisu na nr rachunku bankowego:
(…).
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi
art. 528 nowej ustawy z dnia 11 września 2022 roku skutkujących odrzuceniem odwołania.
Izba stwierdza
, że w tej sprawie odwoławczej odwołanie zostało skutecznie
wycofane przed terminem posiedzenia i rozprawy z udziałem stron. Wymaga odnotowania,
że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia rozprawy. Cofnięcie odwołania
przez Odwołującego, zgodnie art. 568 pkt 1 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. 2021, poz. 1129 ze zm.) oraz § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z 31 grudnia 2020 r. w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań
przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz.U. 2020 poz. 2453) oznacza, że postępowanie
odwoławcze podlega umorzeniu.
Na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu
od odwołania (Dz. U. poz. 2437), Izba orzekła o dokonaniu zwrotu na rzecz Odwołującego z
rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem
należnego wpisu od odwołania. Pełnomocnik Zamawiającego złożył w trakcie posiedzenia
wniosek
o zasądzenie kosztów zastępstwa, jednakże Izba wniosku nie mogła uwzględnić.
Odwołanie zostało wycofane na dzień przed wyznaczonym posiedzeniem z udziałem stron,
tym samym zgodni
e z ww. przepisami koszty zastępstwa się nie należą.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w postanowieniu.
Przewodniczący: ……………………..………………..