KIO 621/23 WYROK dnia 21 marca 2023 r.

Stan prawny na dzień: 31.03.2023

Sygn. akt KIO 621/23 
 

WYROK 

z dnia 21 marca 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  –  w składzie: 

Przewodniczący:      Małgorzata Rakowska  

Krzysztof Sroczyński 

Adriana Urbanik 

Protokolant:               

Adam Skowroński 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 

marca 2023 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  6  marca  2023  r.

przez   

wykonawcę  S&T 

Poland  Sp.  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  ul.  Postępu  21D,  02-676  Warszawa  

postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Akademię  Górniczo  -  Hutniczą  w 

Krakowie,  Akademickie  Centrum  Komputerowe  CYFRONET  AGH,  ul.  Nawojki  11,  30-

950 Kraków 

przy  udziale  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Euvic 

Solutions  S.A. 

z  siedzibą  w  Warszawie,  Al.  Jerozolimskie  98,  00-807  Warszawa  (lider 

konsorcjum)  oraz  Galaxy  Systemy  Informatyczne  Sp.  z  o.o

.  z  siedzibą  w  Zielonej 

Górze,  ul.  Fabryczna  nr  13  lok.  1,  65-410  Zielona  Góra  (uczestnik  konsorcjum) 

zg

łaszających  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt  KIO  621/23  po 

stronie zamawiającego 

orzeka: 

Umarza  postępowanie  odwoławcze  w  zakresie  zarzutu  nr  4  odwołania,  tj.  zarzutu 

naruszenia 

art. 253 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp poprzez zaniechanie przedstawienia pełnego 

uzasadnienia  faktycznego  oraz  prawnego  zawiadomienia  z  dnia  22  lutego  2023  r.  o 

odrzuceniu  oferty  Odwołującego,  co  udaremnia  Odwołującemu  możliwość  skutecznego 

skorzystania ze środków ochrony prawnej. 

Oddala odwołanie w pozostałym zakresie. 

Kosztami  postępowania  odwoławczego  obciąża  wykonawcę  S&T  Poland  Sp.  o.o. 

z siedzibą w Warszawie, ul. Postępu 21D, 02-676 Warszawa i:  


zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę S&T 

Poland  Sp.  o.o. z  siedzibą  w Warszawie,  ul. Postępu 21D,  02-676 Warszawa 

tytułem wpisu od odwołania. 

zasądza  od  wykonawcy  S&T  Poland  Sp.  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie, 

ul.  Postępu  21D,  02-676  Warszawa  na  rzecz  zamawiającego  Akademii 

Górniczo -  Hutniczej  w  Krakowie,  Akademickiego  Centrum  Komputerowego 

CYFRONET AGH, ul. Nawojki 11, 30-

950 Kraków kwotę 4 107 zł 00 gr (słownie: 

cztery  tysiące  sto  siedem  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego  poniesione  z  tytułu  wynagrodzenia  pełnomocnika  oraz  kosztów 

dojazdu. 

S

tosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo 

zamówień publicznych (tj.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1710) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:  …………………..….... 

……………………….. 

……………………….. 


Sygn. akt KIO 621/23 

Uzasadnienie 

Akademia  Górniczo  –  Hutnicza  w  Krakowie  Akademickie  Centrum  Komputerowe 

CYFRONET AGH, zwana dalej „Zamawiającym”, działając na podstawie przepisów ustawy z 

dnia  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (tj.:  Dz.  U.  z  2022  r.,  poz.  1710), 

zwaną  dalej  „ustawą  Pzp”,  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  na  „Dostawę 

infrastruktury technologii oblicze

niowych przyszłości w ACK Cyfronet AGH”. 

Ogłoszenie  o  przedmiotowym  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 23 września 2022 r. pod pozycją nr 2022/S 184-517792. 

dniu 22 lutego 2023 r. Zamawiający poinformował wykonawców o wyborze oferty 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Euvic  Solutions  S.A.  z 

siedzibą w Warszawie oraz Galaxy Systemy Informatyczne Sp. z o.o. z siedzibą w Zielonej 

Górze jako najkorzystniejszej oraz o odrzuceniu oferty wykonawcy S&T Poland Sp. z o.o. z 

siedzibą w Warszawie na podstawie  art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp jako ofertę , której treść 

jest niezgodna z warunkami 

zamówienia. 

W dniu 6 marca 2023 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca S&T Polska Sp. z o.o. 

z siedzibą w Warszawie, zwany dalej „Odwołującym”, wniósł odwołanie wobec niezgodnych 

z przepisami ustawy 

Pzp czynności oraz zaniechań Zamawiającego polegających na: 

zaniechaniu  przedstawienia  pełnego  uzasadnienia  faktycznego  oraz  prawnego 

zawiadomienia z dnia 22 lutego 

2023 r. o odrzuceniu oferty Odwołującego, 

odrzuceniu  oferty  Odwołującego  z  uwagi  na  jej  niezgodność  z  warunkami 

zamówienia,  podczas,  gdy  oferta  Odwołującego  jest  zgodna  z  warunkami 

zamówienia  określonymi  w  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia,  zwanych  dalej 

„SWZ”, w tym w Opisie Przedmiotu Zamówienia, zwanego dalej „OPZ”, 

zaniechaniu  wezwania  Odwołującego  do  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonej 

oferty, 

pomimo tego, że zachodziły przesłanki do wystąpienia przez Zamawiającego z 

wezwaniem do wyjaśnień, 

zaniechaniu  odrzucenia  oferty  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia  Euvic  Solutions  S.A.  oraz  Galaxy  Systemy  Informatyczne  Sp.  z  o.o., 

zwanych  dalej 

„Konsorcjum  Euvic”,  pomimo  tego,  że  oferta  Konsorcjum  Euvic  jest 

niezgodna z warunkami zamówienia; 

zarzucając Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  226  ust.  1  pkt  5)  ustawy  Pzp  poprzez  bezzasadne  odrzucenie  oferty 

Odwołującego  z  uwagi  na  niezgodność  z  warunkami  zamówienia,  podczas,  gdy 

oferta jest zg

odna z warunkami określonymi w SWZ, w tym w OPZ; 


2.  art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum 

Euvic, pomimo tego, że zaoferowane przez Konsorcjum Euvic produkty (rozwiązania 

techniczne)  są  niezgodne  z  przedmiotem  zamówienia  określonym  przez 

Zamawiającego; 

3.  art.  223  ust.  1  ustawy 

Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  Odwołującego  do 

wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty, pomimo tego, że zachodziły przesłanki 

do wystąpienia przez Zamawiającego z wezwaniem do wyjaśnień; 

4.  art.  253  ust.  1  pkt  2)  ustawy 

Pzp  poprzez  zaniechanie  przedstawienia  pełnego 

uzasadnienia faktycznego oraz prawnego zawiadomienia z  dnia 22 lutego 2023 r. o 

odrzuceniu  oferty  Odwołującego,  co  udaremnia  Odwołującemu  możliwość 

skutecznego skorzystania ze środków ochrony prawnej. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia  czynności  odrzucenia  oferty  Odwołującego  i  powtórzenie  czynności 

odrzucenie oferty wraz z przedstawieniem prawidłowego uzasadnienia; 

unieważnienia  czynności  oceny  ofert,  w  tym  czynności  odrzucenia  oferty 

Odwołującego oraz wyboru oferty Konsorcjum Euvic jako najkorzystniejszej; 

3.  przeprowadzenia  ponownej  oceny  ofert  i  w  konsekwencji  odrzucenie  oferty 

Konsorcjum Euvic jako niezgodnej z warunkami zamówienia; 

4.  przeprowadzenia  ponownej  oceny  ofert  i  w  konsekwencji  wyboru  oferty 

Odwołującego jako najkorzystniejszej, 

ewentualnie 

– na wypadek nieuwzględnienia wniosku określonego w ust. 3. 

5.  przeprowadzenia ponownej oceny ofert i w konsekwencji wezwanie 

Odwołującego do 

złożenia wyjaśnień treści złożonej oferty, 

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podniósł m.in., że: 

Odnośnie  zarzutu  zaniechanie  przedstawienia  pełnego  uzasadnienia  faktycznego 

oraz 

prawnego  zawiadomienia  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego  Odwołujący  podniósł,  że 

Zamawiający  zaniechał  przedstawienia  pełnego  uzasadnienia  faktycznego  oraz  prawnego 

zawiadomienia  o  ofertach  o  odrzuconych  z  dnia  22  lutego  2023  r.,  co  udaremnia 

Odwołującemu  możliwość  skutecznego  skorzystania  ze  środków  ochrony  prawnej. 

Jednocześnie  podniósł,  że  stanowi  to  naruszenia  zasady  przejrzystości  postępowania,  a 

także  zasady  równego  traktowania  wykonawców  oraz  zachowania  uczciwej  konkurencji. 

W

ypełnienie obowiązków informacyjnych przez Zamawiającego (o których mowa w art. 253 

ust. 1 ustawy 

Pzp) jest jedną z najistotniejszych gwarancji transparentności postępowania, a 

także  równego  traktowania  wykonawców.  Z  uzasadnienia  sporządzonego  przez 

Zamawiającego  powinien  zatem  wynikać  precyzyjny  opis  zaistniałego  stanu  faktycznego 

oraz 

wykazanie,  że  w  danym  stanie  faktycznym  zachodzą  podstawy  uzasadniające 

zastosowanie  określonego  przepisu  ustawy  Pzp  (w  tym  przypadku  art.  226  ust.  1  pkt  5 


ustawy  Pzp). 

Wobec  tego,  Zamawiający  powinien  w  precyzyjny  sposób  wyjaśnić,  na  jakiej 

podstawie  uznał,  że  rozwiązanie  techniczne  zaoferowane  przez  Odwołującego  jest 

niezgodne  z  wymogami  określonymi  w  OPZ.  Natomiast  w  uzasadnieniu  zamieszczonym  w 

zawiadomieniu  o  ofertach  odrzuconych  z  dnia  22  lutego  2023  r.  nie 

zostały  przedstawione 

szczegółowe przesłanki uzasadniające odrzucenie oferty Odwołującego w trybie art. 226 ust. 

1  pkt  5  ustawy  Pzp. 

Zamawiający  nie  wyjaśnił  przy  tym,  na  jakiej  podstawie  uznał,  że 

zaoferowane 

przez Odwołującego oprogramowanie nie posiada wymaganego komercyjnego 

wsparcia  producenta.  Zamawiający  nie  wskazał,  żadnego  postanowienia  treści  oferty 

Odwołującego,  czy  też  treści  opisu  oprogramowania  rodziny  „Intel  oneAPI”,  z  których 

jednoznacznie 

wynikałby 

brak 

koniecznego 

wsparcia 

producenta. 

Stanowisko 

Zamawiającego  stanowi  zatem  nadinterpretację  treści  oferty  złożonej  przez  Odwołującego. 

Co  więcej,  Zamawiający  w  żadnym  punkcie  uzasadnienia  odrzucenia  oferty  Odwołującego 

nie przywołał jakiegokolwiek postanowienia SWZ, OPZ, czy też formularza ofertowego, który 

wymagałby  od  wykonawców  przedstawienia  w  ofercie  informacji  na  temat  oferowanego 

komercyjnego wsparcia producenta. 

Odnośnie zarzutu zaniechania odrzucenia oferty Konsorcjum Euvic na podstawie art. 

226  ust.  1  pkt  5)  ustawy  Pzp 

Odwołujący  podniósł  m.in.,  że    zachodzą  przesłanki  do 

odrzucenia  oferty  Konsorcjum 

Euvic,  jako  oferty,  której  treść  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia (na  podstawie art.  226 ust.  1  pkt  5)  ustawy  Pzp). Wskazał na  określone przez 

Zamawiającego  wymogi  dotyczące  procesorów  –  w  pkt.  4.12.4.  OPZ  oraz  1.1.4.  OPZ. 

Tymczasem  oferowany  przez  Konsorcjum  Euvic  procesor  Intel  XEON  SP  Gen  3  model 

8352S 

nie  spełnia  wymaganych  parametrów  w  zakresie  sumarycznej  teoretycznej  mocy 

obliczeniowej.  

Producent procesorów XEON firma Intel podaje 3 wartości nominalne/katalogowe dla 

swoich procesorów serii Intel XEON SP. Są to częstotliwości: 

o  Dla operacji nie-AVX - procesor XEON SP wykonuje 8 instrukcji per cykl procesora, 

o  Dla operacji AVX 2.0 - procesor XEON SP wykonuje 16 instrukcji per cykl procesora, 

o  Dla  operacji  AVX-512  -  procesor  XEON  SP  wykonuje  32  instrukcje  per  cykl 

procesora. 

Dla procesora Intel XEON SP model 8352S wynoszą one: 

„Typ procesora” 8352S, „Ilość rdzeni” 32, „Nominalna częstotliwość dla operacji nie – 

AVX (GHz)” 2.2; 

Typ procesora” 8352S, „Ilość rdzeni” 32, „Nominalna częstotliwość dla operacji AVX 

(GHz)” 1.9; 

Typ procesora” 8352S, „Ilość rdzeni” 32, „Nominalna częstotliwość dla operacji AVX – 

512 (GHz)” 1.6. 


Częstotliwość  katalogowa  dla  operacji  AVX-512  procesora  Intel  XEON  SP  Gen  3 

model 8352S wynosi 1.6 GHz. Po podstawieniu do wzoru: Rproc = C * I * F 

Dla  procesora  Intel  XEON  SP  Gen  3  model  8352S  wydajność  pojedynczego 

procesora  wynosi  1,6384  TFLOPS.  Natomiast  d

la dwóch  procesorów  Rproc  wynosi  3,2768 

TFLOPS. 

Dla  wyjaśnienia  relacji  pomiędzy  jednostką  miary  mocy  obliczeniowej  GFLOPS  a 

TFLOPS należy odwołać się do pkt. 1.1.3. OPZ: 

„1.3.Jednostki miary mocy obliczeniowej 

● GFLOPS (gigaflops) – 109 operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę, 

● TFLOPS (teraflops) – 1012 operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę” 

Powyższa  wartość  jest  niższa  niż  wymagany  poziom  co  najmniej  4.5  TFLOPS 

(zgodnie  z  art.  4.12.4.3.  OPZ).  Wobec  tego  produkt 

(rozwiązanie  techniczne)  zaoferowane 

przez Konsorcjum Euvic jest niezgodne 

z wymogami określonymi przez Zamawiającego. W 

konsekwencji zachodzą przesłanki do odrzucenia oferty Konsorcjum Euvic na podstawie art. 

226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp. 

Nadto  Odwołujący  wskazał,  że  z  uwagi  na  zastrzeżenie  części  oferty  Konsorcjum 

Euvic jako tajemnicy przedsiębiorstwa, zaoferowanie przez ww. Konsorcjum procesora Intel 

XEON  SP  model  8352S,  jest  z

ałożeniem  Odwołującego  przyjętym  na  potrzeby  niniejszego 

o

dwołania.   

Odnośnie zarzutu dotyczącego braku przesłanek do odrzucenia oferty Odwołującego 

na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  5) 

ustawy  Pzp  Odwołujący  podniósł  m.in.,  że  wszystkie 

produkty 

(rozwiązania  techniczne)  zaoferowane  przez  Odwołującego  są  zgodne  z 

przedmiotem  zamówienia  określonym  przez  Zamawiającego.  Jednak  z  uwagi  na  niejasne 

oraz  nieprecyzyjne 

uzasadnienie  czynności  odrzucenia  oferty  Odwołującego,  podniesione 

zarzuty są wynikiem domniemania (domysłu) Odwołującego.  

Odwołujący  podniósł,  że  należy  domniemywać,  że  Zamawiający  zarzuca 

Odwołującemu 

zaoferowanie 

oprogramowania 

nieposiadającego 

wymaganego 

komercyjnego  wsparcia  producenta. 

Taki  wniosek  Zamawiającego  jest  całkowicie 

bezzasadny  i  stanowi  niczym 

nieuzasadnioną  nadinterpretację  treści  oferty  złożonej  przez 

Odwołującego. 

Odnośnie  zarzutu  dotyczącego  braku  wymogu  podania  informacji  (danych) 

dotyczących komercyjnego  wsparcia  producenta  Odwołujący  podniósł  m.in.,  że    w  żadnym 

punkcie dokumentacji p

ostępowania, Zamawiający nie wymagał podania przez wykonawców 

informacji 

na temat komercyjnego wsparcia producenta. Taki wymógł nie został zawarty ani 

w treści SWZ, ani w treści OPZ, a także w treści formularza ofertowego. Również we wzorze 

formularza  ofertowego  Zamawiający  nie  przewidział  punktu,  w  którym  wykonawcy  mieliby 

podać  dane  (informacje)  na  temat  komercyjnego  wsparcia  producenta.  Należy  zwrócić 


uwagę  na  treść  formularza  ofertowego  dotyczącego  Oprogramowania  narzędziowego  i 

bibliotek  numerycznych

,  z  którego  wynika  że  Zamawiający  wymagał  przedstawienia  przez 

wykonawców  informacji  wyłącznie  na  temat  „Nazwy  producenta,  rodziny,  wersji 

oprogramowania  oraz  typ  licencji,  w  tym  liczby

”  oraz  „Liczby  równoległych  użytkowników 

objętych licencją (ang. floating users) Nazwy producenta”. 

Odwołujący  podniósł,  że  zgodnie  z  utrwalonym  poglądem  doktryny,  jak  i 

orzecznictwa, 

ewentualne  nieprecyzyjności  oraz  niejasności  dokumentacji  postępowania 

obciążać  muszą  autora  danego  dokumentu,  zgodnie  z  zasadą  in  dubio contra  proferentem 

(w  razie  wątpliwości  przeciwko  oświadczającemu).  W  tej  sytuacji  wszelkie  niejasności  i 

nieprecyzyjności  treści  dokumentacji  postępowania,  w  szczególności  SWZ  oraz  OPZ, 

obciążają  Zamawiającego  i  nie  mogą  być  interpretowane  na  niekorzyść  Odwołującego. 

Odwołujący nie powinien ponosić negatywnych konsekwencji niewłaściwego przygotowania 

dokumentacji p

ostępowania przez Zamawiającego, czy też skutków rozszerzającej wykładni 

treści  takiej  dokumentacji.  Odwołujący,  przygotowując  ofertę,  postępował  ściśle  według 

wytycznych Zamawiającego, zatem jego oferta jest zgodna z warunkami zamówienia. 

Odnośnie  posiadanego  komercyjnego  wsparcia producenta  Odwołujący  wskazał,  że 

zaoferowany przez niego pakiet oprogramowania posiada komercyjne 

wsparcie świadczone 

przez  producenta,  trwające  przez  cały  okres  gwarancji  oferowanej  infrastruktury.  Na 

potwierdzenie  Odwołujący  przedstawił  korespondencję  mailową  prowadzoną  pomiędzy 

partnerem  handlowym  Odwołującego  (JLC  First)  a  sklepem  internetowym  Intel  Software 

Products  Webstore  (ISP  Fulfillment)  w  sprawie  oprogramowania  Intel  oneAPI

,  z  której 

wynika,  że  wersja  oprogramowania  Intel  oneAPI  posiada  wymagane  wsparcie  producenta. 

Takie właśnie oprogramowanie – ze wsparciem producenta – zaoferował Odwołujący w tym 

p

ostępowaniu.  Zatem  nie  powinno  podlegać  wątpliwości,  że  produkt  (rozwiązanie 

techniczne) 

zaoferowane  przez  Odwołującego  jest  zgodne  z  wymogami  określonymi  przez 

Zamawiającego  w  dokumentacji  postępowania.  Jeżeli  Zamawiający  powziął  jakiekolwiek 

wątpliwości dotyczące wsparcia producenta, powinien był zastosować tryb z art. 223 ust. 1 

ustawy 

Pzp  i  wezwać Odwołującego  do  wyjaśnienia treści  oferty.  Zastosowanie najbardziej 

restrykcyjnej sankcji, jaką jest odrzucenie oferty wykonawcy, powinno być ostatecznością. 

Informacja 

o wniesionym odwołaniu została wraz z kopią odwołania zamieszczona w 

dniu  7  marca 

2023  r.  na  stronie  prowadzonego  postępowania,  tj.  na  Platformie  Zakupowej 

pod adresem 

https://cyfronet.ezamawiajacy.pl

W dniu 10 marca 

2023 r. (pismem z tej samej daty) wykonawcy wspólnie ubiegający 

się o udzielenie zamówienia Euvic Solutions S.A. oraz Galaxy Systemy Informatyczne Sp. z 

o.o. 

z  siedzibą  w  Zielonej  Górze,  zwani  dalej  „Przystępującym”,  zgłosili  przystąpienie  do 


postępowania  odwoławczego,  po  stronie  Zamawiającego,  przekazując  kopie  przystąpienia 

Odwołującemu i Zamawiającemu. 

W dniu 15 marca 2023 r. (pismem z tej samej daty) Zama

wiający złożył odpowiedź na 

odwołanie,  w  której  wniósł  o  oddalenie  odwołania  w  całości,  dopuszczenie  dowodów 

wskazanych  w  treści  pisma  oraz  rozstrzygnięcie  o  kosztach  postępowania  odwoławczego 

stosownie do jego wyniku.  

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  w  tym  treść  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  treść  SWZ, 

złożone  oferty,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska  Stron  oraz 

Przystępującego (konsorcjum Euvic) złożone podczas rozprawy, skład orzekający Izby 

ustalił i zważył, co następuje: 

Izba  nie  znalazła podstaw  do  odrzucenia  odwołania w  związku  z  tym,  iż nie została 

wypełniona żadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie 

odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp. 

Izba również stwierdziła, że wypełniono przesłanki istnienia interesu Odwołującego w 

uzyskaniu  prz

edmiotowego  zamówienia  oraz  możliwości  poniesienia  szkody  w  wyniku 

naruszenia przez Zamawiającego przepisów art. 505 ust. 1 ustawy Pzp. 

Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia  wykonawców wspólnie ubiegających się o 

udzielenie zamówienia Euvic Solutions S.A. oraz Galaxy Systemy Informatyczne Sp. z o.o., 

zwanych  dalej  „konsorcjum  Euvic”  lub  „Przystępującym”,  do  udziału  w  postępowaniu 

odwoławczym po stronie Zamawiającego. 

Izba rozpoznając sprawę uwzględniła akta sprawy odwoławczej, które zgodnie z § 8 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  roku  w  sprawie 

postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. z 2020 

r.  poz.  2453)  stanowią  odwołanie  wraz  z  załącznikami  oraz  dokumentacją  postępowania  o 

udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopia dokumentacji, o której mowa w § 7 

ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane przez Izbę lub Prezesa 

Izby w związku z wniesionym odwołaniem. 


I

zba  uwzględniła  także  stanowiska  oraz  oświadczenia  Stron  i  Przystępującego 

wyrażone  w  pismach  oraz  złożone  ustnie  przez  Strony  i  Przystępującego  do  protokołu 

posiedzenia i rozprawy.   

Izba  dopuściła zawnioskowane i  złożone  przez Odwołującego  na  rozprawie  dowody 

(według złożonego spisu kosztów), tj.:  

Wydruk  korespondencji  mailowej  pomiędzy  p.  J.  L.  –  na  okoliczność  treści 

korespondencji dotyc

zącej produktów Intel (dowód nr 1).  

2.  Wydruk  ze  strony 

https://www.intel.com/content/www/us/en/developer/get-help/faq-

licensing.html

wraz  z  tłumaczeniem  na  język  polski  –  na  okoliczność  ustalenia 

sposobu  nabywania  uprawnienia  do  korzystania  z  oprogramowania  Intel  oneAPI 

(dowód nr 2). 

3.  Wydruk 

ze 

strony 

https://www.intel.com/content/www/us/en/developer/tools/oneapi/toolkits.html#gs.srh6

ud

wraz z tłumaczeniem na język polski – na okoliczność ustalenia nazw produktów 

z rodziny Intel oneAPI (dowód nr 3). 

4.  Opis  sposobu  zakup

u  pakietów  wsparcia  dla  Intel  oneAPI  Base  Toolkit  oraz  Intel 

oneAPi HPC Toolkit (dowód nr 4). 

Opis  sposobu  zakupu  pakietów  wsparcia  dla  Intel  oneAPI  Base  Toolkit  oraz  Intel 

oneAPi Rendering Toolkit (dowód nr 5). 

Prezentacja techniczna dotycząca Intel XEON SP Gen 3 „Perfomance made flexible” 

wraz  z  tłumaczeniem    -  na  okoliczność  danych  wejściowych  dla  wyliczenia 

teoretycznej mocy obliczeniowej  procesor

ów Intel Xeon 8352s (dowód nr 6). 

Izba dopuściła zawnioskowane i złożone przez Zamawiającego na rozprawie dowody, 

tj.:  

1.  Korespondencja z opiekunem Intel: J. H. -  M. M.

(dowód nr 1). 

2.  Korespondencja z opiekunem Intel: R. T. 

– M. M. (dowód nr 2). 

3.  Korespondencja z opiekunem Intel: R. J. 

– M. M. (dowód nr 3). 

4.  Korespondencja z opiekunem Intel: M. T. 

– M. M. (dowód nr 4). 

Izba  dopuściła  zawnioskowane  i  złożone  przez  Przystępującego  na  rozprawie 

dowody, tj.: 

Umowa 

licencyjna 

użytkownika 

końcowego 

Intel 

dotycząca 

narzędzi 

programistycznych  (wersja  z  października  2021  r.)  –  tłumaczenie  z  języka 

angielskiego oraz treść umowy w języku angielskim (dowód nr 1). 

2.  Wydruk ze strony Intel 

– Bezpłatne narzędzia programistyczne Intel (dowód nr 2). 


3.  Wydruk ze strony Intel 

– Wsparcie priorytetowe (dowód nr 3). 

4.  Korespondencja: GAMBIT W. P. 

– A. L. (dowód nr 4). 

Strona z oferty wykonawcy Intaris (dowód nr 5). 

Wyciąg z SWZ – str. 29 i 31 (dowód nr 6). 

7.  Wydruk ze strony Intel 

– Procesor Intel®Xeon®Platinum 8352S (dowód nr 7). 

8.  Wylic

zenie  teoretycznej  mocy  obliczeniowej  w  GFLOPS  dla serwera  wyposażonego 

w dwa procesory Intel Xeon Paltinum 8352S oraz wyciąg z oferty Intaris (dowód nr 8). 

Odwołujący  w  dniu  17  marca  2023  r.  cofnął  odwołanie  w  zakresie  zarzutu  nr  4 

odwołania,  tj.  zarzutu  naruszenia  art.  253  ust.  1  pkt  2)  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie 

przedstawienia pełnego uzasadnienia faktycznego oraz prawnego zawiadomienia z dnia 22 

luteg

o  2023  r.  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego,  co  udaremnia  Odwołującemu  możliwość 

skutecznego  skorzy

stania  ze  środków  ochrony  prawnej.  Wobec  powyższego  postępowanie 

w części cofniętego odwołania (zarzutu nr 4) podlega umorzeniu. 

Mając  na  uwadze  powyższe skład  orzekający Izby merytorycznie  rozpoznał  złożone 

odwołanie, uznając że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Zarzuty naruszenia: 

1.  art.  226  ust.  1  pkt  5)  ustawy  Pzp  poprzez  bezzasadne  odrzucenie  oferty 

Odwołującego z uwagi na niezgodność z warunkami zamówienia, podczas, gdy 

oferta jest zgodna z warunkami określonymi w SWZ, w tym w OPZ (zarzut nr 1 

odwołania), 

2.  art.  223  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  Od

wołującego  do 

wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonej  oferty,  pomimo  tego,  że  zachodziły 

przesłanki  do  wystąpienia  przez  Zamawiającego  z  wezwaniem  do  wyjaśnień 

(zarzut nr 3 odwołania),  

nie potwierdziły się. 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Zamawiaj

ący  w  Załączniku  nr  1A  do  SWZ  Opis  „Przedmiotu  zamówienia”, 

„4.17.Oprogramowanie narzędziowe i biblioteki numeryczne” podał: 

„Wraz  z  serwerami  obliczeniowymi  należy  dostarczyć  zestaw  oprogramowania 

narzędziowego  i  bibliotek  numerycznych  pochodzących  bezpośrednio  od  producenta 

procesorów zainstalowanych w serwerach, umożliwiający komercyjne wykorzystanie całości 

oprogramowania  jednocześnie  przez  100  użytkowników  nie  przypisanych  do  stanowisk  ani 

konkretnych  serwerów  (tzw.  licencja  floating  lub  concurrent).  W  przypadku  kiedy  licencja 

limitowana jest liczbą kont w systemie wsparcia producenta dopuszczalne jest zastosowanie 


mnożnika  5,  tj.  jeden  równoległy  użytkownik  odpowiada  5  kontom  w  systemie  wsparcia. 

Pakiet  oprogramowania  musi  posiadać  komercyjne  wsparcie  świadczone  przez  jego 

producenta  (będącego  także  producentem  procesorów  zainstalowanych  w  serwerach) 

trwające  przez  cały  okres  gwarancji  oferowanej  infrastruktury.  Dostarczany  pakiet  musi 

posiadać następujące komponenty: 

4.17.1.Zestaw oficjalnych kompilato

rów producenta oferowanych procesorów, obsługujących 

języki  programowania  C/C++/SYCL/Fortran  oraz  wspierających  optymalizację  pod 

architekturę oferowanego sprzętu 

4.17.2.Wsparcie dla standardu C++ 20, oraz OpenMP do wersji co najmniej 5.1 

(…) 

4.17.6.Debugg

er  ze  wsparciem  dla  aplikacji  równoległych,  poprawnie  obsługujący  aplikacje 

skompilowan

e przy pomocy dostarczonych kompilatorów, wspierający języki C,C++, Fortran, 

SYCL oraz obsługujący standard OpenMP 

4.17.7.Narzędzie  wspierające  konwersję  kodów  CUDA  do  kodu  obsługiwanego  przez 

dostarczone  kompilatory  umożliwiające  przenoszenie  ich  na  dostarczoną  architekturę 

sprzętową CPU 

(…) 

4.17.10.Pakiet wsparcia dla wszystkich powyższych narzędzi obejmujący: (…)”. 

Odwołujący  w  „Formularzu  ofertowym”  wskazał  oferowane  „Oprogramowanie 

narzędziowe  i  biblioteki  numeryczne”,  podając  –  zgodnie  z  wymogami  tabeli  –  „nazwę 

producenta, rodzinę, wersję oprogramowania oraz typ licencji”, tj.: 

„Nazwa producenta: Intel 

Nazwa rodziny: Intel oneAPI - 

szczegóły w załączniku „Opis Licencji” 

Wersje oprogramowania: - 

szczegóły w załączniku „Opis Licencji” 

Typ licencji: 

Intel End User License Agreement for Developer Tools 

(Version October 2021 or later) 

Intel Simplified Software License 

(Version August 2021 or later) 

Open Source Licenses Apache License, Version 2.0 

Apache License, Version 2.0 with LLVM Exception 

3-Clause BSD 

The GNU General Public License v3.0 

MIT License 

szczegóły w załączniku „Opis Licencji” 

Liczba: 


Licencje wymienione w sekcji „Typ licencji”, którymi objęte jest oferowane oprogramowanie, 

nie ograniczają liczby użytkowników. 

szczegóły w załączniku „Opis Licencji”. 

Jednocześnie w kolumnie „Liczba równoległych użytkowników objętych licencją (ang. 

floating  users)  Nazwa  producenta”  podał  „Licencje  wymienione  w  sekcji  „Typ  licencji”, 

którymi  objęte  jest  oferowane  oprogramowanie,  nie  ograniczają  liczby  równoległych 

użytkowników. 

szczegóły w załączniku „Opis Licencji” Nazwa producenta: Intel”. 

załączniku 

“Opis 

Licencji” 

Odwołujący 

wyspecyfikował 

oferowane 

oprogr

amowanie,  tj.:  „Intel  oneAPI  Base  Toolkit,  Intel  oneAPI  HPC  Toolkit,  Intel  oneAPI 

Rendering Toolk

it”. 

Pismem  z  dnia  22  lutego  2023  r.  Zamawiający  poinformował  Odwołującego  o 

odrzuceniu jego oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp jako oferty, 

której treść 

jest  niezgodna  z  warunkami  zamówienia.  Zamawiający  m.in.  wskazał,  że  z  oferty 

Odwołującego  wynika  jednoznaczne,  że  Wykonawca  oferuje  oprogramowanie  w  wersji 

bezpłatnej,  nieposiadające  wymaganego  komercyjnego  wsparcia  producenta.  W  nazwie 

ofero

wanych  pakietów  oprogramowania  Wykonawca  nie  zamieścił  żadnej  dodatkowej 

informacji na temat licz

by użytkowników objętych wsparciem, liczby oferowanych licencji ani 

okresu wykupionego wsparcia producenta oprogramowania. Zamawiający nie miał podstaw 

do  wezw

ania  Wykonawcy  o  złożenie  wyjaśnień  w  trybie  art.  223  ust.  1  ustawy  Pzp  co  do 

treści  złożonej oferty.  Wyjaśnienie Wykonawcy  nie może rekompensować  braku  wykazania 

przez niego w ofercie, iż oferowany produkt spełnia wymogi postawione w SWZ. Treść oferty 

prz

edstawiająca,  jakie  konkretnie  rozwiązania  czy  produkty  oferuje  Wykonawca  musi  być 

ustalona  nie  p

óźniej  niż  w  terminie  składnia  ofert  i  nie  może  być  uzupełniana,  czy  też 

uszczegółowiana po tym terminie. 

Z  decyzją  Zamawiającego  nie  zgodził  się  Odwołujący,  wnosząc  w  tym  zakresie 

odwołanie. 

Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje: 

Art. 226  

ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp stanowi, że „Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli (…) 

jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia”. Oznacza to, że niezgodność treści oferty 

z warunkami zamówienia polega na niezgodności zobowiązania wykonawcy wyrażonego w 

jego o

fercie ze świadczeniem, którego zaoferowania wymaga Zamawiający i, które opisał w 

dokumentach zamówienia. 

Zamawiający  w  treści  OPZ  podał,  że  „należy  dostarczyć  zestaw  oprogramowania 

narzędziowego  i  bibliotek  numerycznych  pochodzących  bezpośrednio  od  producenta 

procesorów zainstalowanych w serwerach, umożliwiający komercyjne wykorzystanie całości 

oprogramowania  (…).  Pakiet  oprogramowania  musi  posiadać  komercyjne  wsparcie 


świadczone  przez  jego  producenta  (będącego  także  producentem  procesorów 

zainstalowanych 

w  serwerach)  (…)”.  Tak  więc  wymagał  zaoferowania  oprogramowania 

umożliwiającego  komercyjne  wykorzystanie  całości  oprogramowania  i  posiadającego 

komercyjne wsp

arcie świadczone przez jego producenta. Wykonawca zobowiązany był więc 

wskazać w „Formularzu ofertowym” takie oprogramowanie, które spełnia wymogi techniczne 

i  funkcjonalne  postawione  przez  Zamawiającego  w  OPZ,  w  tym  także  wymóg  dotyczący 

posiadania  przez  zaoferowane  oprogramowanie  komercyjnego  wsparcie  producenta 

oprogramowania, będącego jednocześnie producentem procesorów oferowanych serwerów. 

Istotnie  Zamawiający  nie  wymagał  podania  w  „Formularzu  ofertowym”  informacji  na  temat 

wsparcia  producenta  dla  oferowanego  oprogramowania.  Niemniej  jednak  zaoferowane 

oprogramowanie  wymóg  ten  miało  spełniać.  Był  on  bowiem  w  SWZ  wyraźnie 

wyartykułowany. 

Odwołujący,  co  jest  bezsporne,  zaoferował  oprogramowanie  „Intel  oneAPI  Base 

Toolkit”, „Intel oneAPI HPC Toolkit” oraz „Intel oneAPI Rendering Toolkit”.  Tymczasem – jak 

wynika  z  treści  złożonych  dowodów  -  „Klienci  korzystający  z  bezpłatnej  wersji  zestawów 

narzędzi  Intel®  oneAPI  nie  kwalifikują  się  do  korzystania  z  pomocy  technicznej  Priority. 

Pomocy  technicznej  można  szukać  na  forach  użytkowników  społeczności  Intel,  które  są 

śledzone  przez  ekspertów”.  Odwołujący  zaoferował  więc  bezpłatną  odmianę  tych  pakietów 

nie  obejmującą  wsparcia.  Wsparcie  można  jedynie  wykupić  do  oprogramowania  „Intel 

oneAPI Base Toolkit”, „Intel oneAPI Base & HPC Toolkit”, „Intel oneAPI Base & IoT Toolkit” 

oraz  „Intel  oneAPI  Base  &  Rendering  Toolkit”.  Oznacza  to  więc,  że  nie  można  zaoferować 

oprogramowania  „Intel  oneAPI  HPC  Toolkit”  oraz  „Intel  oneAPI  Rendering  Toolkit”  z 

komercyjnym wsparciem producenta. 

Intel 

–  jak  wynika  z  punktu  6.2.  „Brak  wsparcia;  Wsparcie  priorytetowe”  złożonej 

umowy licencyjnej 

– oferuje bezpłatne opcje pomocy społecznościowej i płatne priorytetowe 

wsparcie.    Bezpłatne  licencje  oprogramowania  Intel®  oneAPI  nie  posiadają  komercyjnego 

wsparcia producenta,  potwierdzeniem czego są warunki  licencyjne „Intel  End  User  License 

Ag

reement for Developer Tools”, a na co wskazano na oficjalnej stronie internetowej Intel 

https://www.intel.com/comtent/www/us/en/developer/articles/license/rend-user-license-

agreement.html

), gdyż „tylko komercyjne (płatne) wersje zestawów narzędzi Intel® one API 

s

ą objęte komercyjnym wsparciem” (

https://www.intel.com/content/www/us/en/developer/get-

help/priority-support.html

).  Warte  podk

reślenia  jest  i  to,  że  liczba  użytkowników 

posiadających  dostęp  do  komercyjnego  wsparcia  w  zakresie  płatnych  wersji  zestawów 

narzędzi  Intel®  oneAPI  jest  definiowana  przez  typ  zakupionej  licencji  i  nie  jest 

nieograniczona.  A  ponadto 

– jak  wynika z Informacji  ze  strony  internetowej Intel  „Wsparcie 

priorytetowe”  -  komercyjne  wersje  zestawów  narzędzi  są  objęte  priorytetowym  wsparciem 

„Intel oneAPI & HPC  Toolkit, Intel oneAPI Base & Rendering Toolkit”, a tym samym nie są 


nimi  objęte  „Intel  oneAPI  HPC  Toolkit”  i  „Intel  oneAPI  Rendering  Toolkit”.  Tak  więc  nazwy 

oprogramowania  wskazane  przez  Odwołującego  nie  korelują  z  wymaganym  wsparciem. 

Poszczególne  kroki  zakupu  pokazane  w  przedłożonych  przez  Odwołującego  dowodach 

(dowód nr 4 i 5) dotyczą produktów z „base” w nazwie a zaoferowane przez Odwołującego 

„Intel oneAPI HPC Toolkit” i „Intel oneAPI Rendering Toolkit” „base” w nazwie nie zawierają. 

Brak „base”  w  nazwie  wskazuje  na  zaoferowanie  innego  produktu  niż  ten,  którego  dotyczy 

przedstawiony materiał i innego niż tego wymagał Zamawiający. 

Dlatego  też  brak  było  podstaw  do  wezwania  Odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  

treści oferty.  Zamawiający – zgodnie z art. 223 ust. 1 ustawy Pzp – w toku badania i oceny 

ofert  może  żądać  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert  oraz 

przedmiotowych środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. 

Niedopuszczalne jest przy tym prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji 

dotyczących  złożonej  oferty  oraz  z  uwzględnieniem  art.  223  ust.  2  i  art.  187  ustawy  Pzp 

dokonywania jakiejkolwiek zmiany w jej treści.  

Procedura udzielenia zamówienia publicznego jest procedurą sformalizowaną, a treść 

złożonych w toku postępowania ofert, co do zasady, jest niezmienna. Jednak Zamawiający 

jeśli  poweźmie  jakiekolwiek  wątpliwości  co  do  treści  złożonej  oferty  może  żądać  od 

wykonawcy stosownych wyjaśnień. Granicą ich dopuszczalności jest brak możliwości zmiany 

oferty. Złożenie oferty wiążę się bowiem z określonymi przez Zamawiającego wymaganiami. 

To tym wymaganiom 

– wymaganiom Zamawiającego wykonawca zobowiązany jest sprostać. 

Profesjonalny wykonawca ubiegający się o zamówienie publiczne zobligowany jest więc do 

szczegółowego zapoznania się z treścią dokumentacji, tak by składana przez niego oferta i 

dokumenty  w  pełni  odpowiadały  wymogom  postawionym  przez  Zamawiającego  w 

dokumentacji oraz przepisach prawa.   

W  tym  stanie  faktycznym  oczywistym  jest  jakie  oprogramowanie  zaoferow

ał 

Odwołujący  („Intel  oneAPI  Base  Toolkit”,  „Intel  oneAPI  HPC  Toolkit”  oraz  „Intel  oneAPI 

Rendering  Toolkit”).  Jego  zmiana  (zmiana  wersji  oprogramowania)  w  istocie  stanowiłaby 

zmianę  treści  oferty  a  taka  jest  niedopuszczalna.  Wykonawcy  zobowiązani  byli  bowiem  do 

zaoferowania  konkretnego  rozwiązania  i  podania  oferowanych  w  jego  ramach  produktów. 

Produkt zaoferowany przez Odwołującego jest produktem w wersji bezpłatnej bez wsparcia. 

Dlatego  też  Izba  uznała,  że  zarzuty  Odwołującego  dotyczące  jego  oferty  nie 

po

twierdziły się. 

Zarzut  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  5)  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia 

oferty  Konsorcjum  Euvic,  pomimo  tego,  że  zaoferowane  przez  Konsorcjum  Euvic 

produkty  (rozwiązania  techniczne)  są  niezgodne  z  przedmiotem  zamówienia 

określonym przez Zamawiającego (zarzut nr 2 odwołania) nie potwierdził się. 


Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Przedmiotem  zamówienia  –  zgodnie  z  rozdziałem  III  SWZ  –  jest  dostawa 

infrastruktury technologii obliczeni

owych przyszłości w ACK Cyfronet AGH.  

Sz

czegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  określa  złącznik  nr  1  A  do  SWZ  „Opis 

przedmiotu zamówienia” 

Zamawiający  w  Załączniku  nr  1A  do  SWZ  „Opis  przedmiotu  zamówienia”,  pkt  1 

„Definicje pojęć i skrótów”, pkt 1.4. podał: 

„1.4.Teoretyczna  moc  obliczeniowa  procesora  (Rpeak)  –  moc  obliczeniowa  wyliczana 

według zależności: 

Rproc = C * I * F, 

gdzie: 

Narodowa Infrastruktura Superkomputerowa dla EuroHPC - EuroHPC PL 

● Rproc – teoretyczna moc obliczeniowa w GFLOPS, 

● C – liczba rdzeni procesora, 

●  I  –  liczba  instrukcji  zmiennoprzecinkowych  typu  dodawanie  i  mnożenie  w  podwójnej 

precyzji  wykonywanych  przez  pojedynczy  rdzeń  procesora  w  czasie  jednego  cyklu 

zegarowego  (np.  dla  procesorów  Intel  Xeon  Skylake/Cascade/Ice  Lake  z  dwoma 

jednostkami AVX-

512 I=32, dla procesorów AMD EPYC I=16), 

● F – częstotliwość zegara procesora w GHz. 

Przy wyliczaniu teoretycznej mocy obliczeniowej procesora jako częstotliwość zegara należy 

przyjąć  nominalną,  katalogową  częstotliwość  taktowania  podawaną  przez  producenta 

(pomimo  istnienia  techniczn

ych  możliwości  pracy  z  częstotliwościami  poniżej  lub  powyżej 

wartości nominalnej). 

1.5.Szybkość  pamięci  –  ilość  operacji  (transferów)  wykonywanych  przez  pamięć  RAM  w 

jednostce czasu, najczęściej podawana jako MT/s (megatransfer na sekundę). Przykładowo 

dla 

pamięci DDR4-3200 szybkość wynosi 3200 MT/s. 

1.6.Pamięć  trwała  –  pamięć  typu  RAM  w  formacie  DIMM,  zgodna  ze  standardem  DDR-T, 

adresowalna  bajtowo,  której  zawartość  nie  znika  po  restarcie  serwera  lub  zaniku  zasilania. 

Pamięć trwała musi być pamięcią klasy SCM (Storage Class Memory), która nie jest oparta o 

moduły flash ani o rozwiązania będące hybrydą flash NAND i DRAM. 

Zamawiający w punkcie 4 4. „Opis parametrów technicznych elementów składowych 

zamówienia” także podał: 

„4.12.4.Procesory: 

4.12.4.1.Każdy  dostarczany  serwer  musi  posiadać  2  procesory  zgodne  z  architekturą  x86, 

wykonujące 64-bitowe instrukcje EM64T. 


4.12.4.2.Każdy  z  procesorów  zainstalowanych  w  dostarczanych  serwerach  musi  posiadać 

ni

e  mniej  niż  32  rdzenie  obliczeniowe  o  częstotliwości  nominalnej  (bez  uwzględnienia 

technologii typu Turbo) co najmniej 2,2 GHz. 

4.12.4.3.Sumaryczna  teoretyczna  moc  obliczeniowa  procesorów  zainstalowanych  w 

pojedynczym serwerze musi wynosić co najmniej 4,5 TFLOPS. 

4.12.4.4.Wszystkie dostarczane serwery muszą być wyposażone w procesory tego samego 

modelu i producenta, wykonujące ten sam zestaw operacji, o tej samej częstotliwości.”. 

Wykonawca  (konsorcjum  Euvic)  złożyło  ofertę,  w  tym  „Formularz  ofertowy”, 

zas

trzegając  jego  treść,  obejmującą  opis  rozwiązań  technicznych  i  parametry  oferowanej 

infrastruktury, jako stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa  . 

Odwołujący  zakwestionował  ofertę  konsorcjum  Euvic,  podnosząc  że  „procesor  Intel  

XEON SP Gen 3 model 8352S ni

e spełnia wymaganych przez Zamawiającego parametrów 

w  zakres

ie  sumarycznej  teoretycznej  mocy  obliczeniowej”,  dodając  że  „z  uwagi  na 

zastrzeżenie  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  zaoferowanie  przez  konsorcjum  wskazanego 

procesora jest założeniem Odwołującego”. 

M

ając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje: 

Art. 2

26  ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp stanowi, że „Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli (…) 

jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia”. Oznacza to, że niezgodność treści oferty 

z warunkami zamówienia polega na niezgodności zobowiązania wykonawcy wyrażonego w 

jeg

o ofercie ze świadczeniem, którego zaoferowania wymaga Zamawiający i, które opisał w 

dokumentach zamówienia. 

Przenosząc  powyższe  na  stan  faktyczny  niniejszej  sprawy  stwierdzić  należy,  że 

przedmiot

em  tego  postępowania  jest  „Dostawa  infrastruktury  technologii  obliczeniowych 

przyszłości w ACK Cyfronet AGH”, którego zakres został określony w Specyfikacji Warunków 

Zamówienia.  W  pkt  4.12.4.  OPZ  podano  wymaganą  “sumaryczną  teoretyczną  moc 

obliczeniową  procesorów  zainstalowanych  w  pojedynczych  serwerach”  a  w  pkt  1.1.4.  OPZ 

sposób jej wyliczenia. Tak więc teoretyczna moc obliczeniowa procesora (Rpeak) miała być 

wyliczana według podanego w SWZ wzoru.  

Wzór  ten  –  jak  wynika  z  korespondencji  złożonej  przez  Zamawiającego  –  „nie 

odbiega  od  powszechnie  stosowanego  (…)  sposobu  obliczenia  teoretycznej  mocy 

procesora”.  Jego  zastosowanie  nie  budziło  wątpliwości  wykonawców  i  nie  było  przez 

wykonawców  kwestionowane.  Wzór ten miał  być  zastosowany  przy  wyliczeniu teoretycznej 

mocy obliczeniowej procesorów zainstalowanych w pojedynczych serwerach zaoferowanych 

przez  wykonawców  ubiegających  się  o  udzielenie  przedmiotowego  zamówienia  w  ramach 

oferowanej  infrastruktury  technologii  obliczeniowych.  Jedną  z  danych,  jaką  należało 

z

astosować we wskazanym wzorze jest „częstotliwość zegara procesora w GHz”, wyliczając 

którą – zgodnie z uwagą zamieszczoną w SWZ  – „należało przyjąć nominalną, katalogową 


częstotliwość  taktowania  podawaną  przez  producenta  (pomimo  istnienia  technicznych 

możliwości  pracy  z  częstotliwościami  poniżej  lub  powyżej  wartości  nominalnej)”.  Tak  więc, 

wbrew twierdzeniom Odwołującego, dla potrzeb wyliczenia mocy procesora należało przyjąć 

dane  katalogowe  producenta.  To  bowiem  „częstotliwość  nominalna  jako  pewien  standard 

pozwala Oferentom w prosty sposób ustalić dane wejściowe i obliczyć masę obliczeniową w 

sposób  jednorodny  dla  różnych  producentów,  modeli  i  generacji  procesorów.  Wybór 

częstotliwości  nominalnej  a  nie  np.  turbo  jest  też  podyktowany  tym,  że  w  centrach 

obl

iczeniowych  są  stosowane  różne  aplikacje,  różne  modele  obliczeń,  które  w  różnym 

stopniu  korzystają  z  mościwości  jaki  dają  procesory  w  zakresie  zwiększania  częstotliwości 

„turbo”  czy  użycia  funkcji  „AVX-512”.  W  tym  sensie  częstotliwość  nominalna  jest  pewną 

średnią  wartością  spodziewanej  częstotliwości”.  Dlatego  też,  dokonując  obliczenia 

sumarycznej  teoretycznej  mocy  obliczeniowej  procesorów,  należało  uwzględnić  dane 

katalogowe procesora, w  przypadku  procesora,  na  który  wskazał Odwołujący,  tj.  procesora 

Intel Xeon 8325S dane podane na stronie producenta Intel (Proceso

r Intel® Xeon® Platinum 

8352S  pamięć  podręczna  48MB,  2,20  GHz,  tj.:  „Bazowa  częstotliwość  procesora  –  2.20 

GHz”). Zauważyć bowiem należy, że Zamawiający w punkcie 4.10.1.2. OPZ podał, że chodzi 

„częstotliwość nominalną bez uwzględnienia technologii typu Turbo) co najmniej 2,2 GHz”. 

Tak  więc  to  dana  nominalna,  katalogowa  (dana  pochodząca  z  katalogu  dostępnego 

publicznie  i  możliwa  do  uzyskania  przez  Zamawiającego  w  celu  oceny  ofert)  powinna  być 

uwz

ględniona we wskazanym wzorze.  

W  kontekście  powyższego  i,  mając  na  uwadze  także  złożone  w  poczet  materiału 

dowodowego  „Wyliczenie  teoretycznej  mocy  obliczeniowej  w  GFLOPS  dla  serwera 

wyposażonego  w  dwa  procesory  Intel  Xeon  Platinum  8352S  oraz  wyciąg  z  oferty  Intaris”,  

stwierdzić  należy,  że procesor Intel  Xeon  Platinum  8352S spełnia wymogi  Zamawiającego. 

Zamawiający  wymagał  bowiem  obliczenia  mocy  obliczeniowej  w  oparciu  o  nominalną 

(bazową)  częstotliwość  procesora  a  nie  częstotliwość  pracy  zegara  podczas  wykonywania 

przez  procesor  szczególnego  rodzaju  operacji,  np.  operacji  typu  Turbo  i  AVX-512. 

Zastosowanie  innej  wartości  taktowania  niż  bazowa  uniemożliwiłoby  –  jak  wykazał 

Zamawiający  -  porównanie  poszczególnych  modeli  procesora  ze  względu  na  różnice  w 

za

stosowanych rozwiązaniach.  

Procesor  zastosowany  przez  wykon

awcę  Euvik  jest  zgodny  z  wymogami 

wyartykułowanymi  przez  Zamawiającego  w  SWZ  (informacje  dotyczące  zaoferowanego 

przez tego wykonawcę rozwiązania w tym także procesora oraz wyliczenia dotyczące mocy 

obliczeniowej objęte są tajemnicą przedsiębiorstwa). 

Dla

tego też Izba uznała, że zarzut ten nie potwierdził się. 


Izba  nie  stwierdziła  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp 

wskazanych przez Odwołującego w treści wniesionego odwołania.  

B

iorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.  

O  k

osztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku,  na  podstawie  art.  574  ustawy 

Prawo zamówień publicznych (tj.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1710) oraz w oparciu o przepisy § 8 

ust.  2  pkt  1  rozporządzenia  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

o

dwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

.U. z 2020 r., poz. 2437).  

Przewodniczący:  …………………..….... 

……………………….. 

………………………..