KIO 636/23 650/23 WYROK dnia 24 marca 2023 r.

Stan prawny na dzień: 14.04.2023

Sygn. akt: KIO 636/23 

WYROK 

z dnia 24 marca 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:   Aneta Mlącka 

Protokolant:           

Aldona Karpińska 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 marca 2023 roku w Warszawie od

wołań wniesionych 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 06 marca 2023 r. przez: Odwołujących:   

A) Traffic Services sp. z o.o. (ul. 

H. Dulęby 7, 40-833 Katowice) (KIO 636/23); 

B) Integrated Solutions sp. z o.o. (ul. Karolkowa 30, 01-207 Warszawa) (KIO 650/23); 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  Ministerstwo  Finansów  (ul. 

Świętkorzyska 12, 00-916 Warszawa) 

przy udziale: 

A.  Wykonawcy  T-Mobile  Polska  S.A.  (ul.  Marynarska  12,  02-674  Warszawa

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 650/23 

i KIO 636/23 po stronie O

dwołującego 

B.  Wykonawcy  Traffic  Services  sp.  z  o.o.  (

ul.  H.  Dulęby  7,  40-833  Katowice) 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 650/23 

po stronie O

dwołującego 

C.  Wykonawcy  Kapsch  Telematic  Services  sp.  z  o.o.  (ul.  Poleczki  35,  02-822 

Warszawa) 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn. 

akt: KIO 650/23 i KIO 636/23 po stronie Z

amawiającego 

orzeka: 

1.  u

marza  postepowanie  odwoławcze  o  sygn.  akt  KIO  636/23  w  zakresie  zarzutów  II-IV 

odwołania oraz w zakresie zarzutu I odwołania w części dotyczącej treści warunku udziału w 

postępowaniu  opisanego  w  rozdziale  7.1.4.  SWZ  w  odniesieniu  do  czasu,  w  jakim 

wykonawca może wykazać się doświadczeniem  

w pozostałym zakresie oddala odwołanie o sygn. akt KIO 636/23  


uwzględnia odwołanie o sygn. akt. 650/23 w zakresie zarzutów dotyczących:  

niejasnego sformułowania sposobu spełnienia warunku udziału w postępowaniu opisanego 

w rozdziale 7.1.4. SWZ oraz 

-  niejednoznacznego  i  ni

ewyczerpującego  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  ramach  prawa 

opcji,  nieuwzględniającego  wszystkich  wymagań  mogących  mieć  wpływ  na  sporządzenie 

oferty 

i  nakazuje  Zamawiającemu  dokonanie  zmiany  postanowień  SWZ  (i  odpowiednio 

pozostałych dokumentów zamówienia) poprzez:  

a) 

dokonanie  jednoznacznego  opisu  sposobu  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu 

dotyczącego  wymaganego  doświadczenia  (pkt  7.1.4.1  i  7.1.4.2  SWZ)  w  przypadku 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia,   

b)  dokonanie zmiany  o

pisu przedmiotu zamówienia w ramach prawa opcji (w dokumentach 

postępowania),  w  sposób,  który  będzie  umożliwiał  wykonawcom  zaoferowanie 

porównywalnych  cen  uwzględniających  wszystkie  czynniki  kosztotwórcze  oraz  wymagania 

związane z uruchomieniem i prowadzeniem PD, 

oddala  odwołanie  o  sygn.  akt  KIO  650/23  w  zakresie  zarzutu  dotyczącego  czasu  na 

uruchomienie PD w ramach prawa opcji, 

kosztami postępowania obciąża:  

Odwołującego Traffic Services sp. z o.o. (ul. H. Dulęby 7, 40-833 Katowice) w zakresie 

odwołania o sygnaturze akt KIO 636/23, 

Zamawiającego  Ministerstwo  Finansów  (ul.  Świętokrzyska  12,  00-916  Warszawa)  

zakresie odwołania o sygnaturze akt KIO 650/23 w wysokości 2/3,  

Odwołującego Integrated Solutions sp. z o.o. (ul. Karolkowa 30, 01-207 Warszawa) w 

zakresie odwołania o sygnaturze akt KIO 650/23 w wysokości 1/3, 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego: 

kwotę  15 000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

Odwołującego Traffic Services sp. z o.o. (ul. H. Dulęby 7, 40-833 Katowice) tytułem wpisu 

od odwołania o sygnaturze akt KIO 636/23,  

kwotę  15 000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

Odwołującego  Integrated  Solutions  sp.  z  o.o.  (ul.  Karolkowa  30,  01-207  Warszawa) 

tytułem wpisu od odwołania o sygnaturze akt KIO 650/23,  

kwotę  3600  zł  00  gr (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych zero  groszy) tytułem  kosztów 

wynagrodzenia  pełnomocnika  Odwołującego  Integrated  Solutions  sp.  z  o.o.  (ul. 

Karolkowa 30, 01-207 Warszawa), 


zasądza  od  Zamawiającego  Ministerstwo  Finansów  (ul.  Świętkorzyska  12,  00-916 

Warszawa) na rzecz 

Odwołującego Integrated Solutions sp. z o.o. (ul. Karolkowa 30, 01-

207 Warszawa) 

kwotę 12 400 zł 00 gr (słownie: dwanaście tysięcy złotych zero groszy), w 

tym: 

kwotę  10 000  zł  00  gr  (słownie:  dziesięć tysięcy złotych zero  groszy) tytułem  kosztów 

postępowania odwoławczego w postaci 2/3 wysokości wpisu od odwołania, kwotę 2400 zł 00 

gr  (

słownie:  dwa  tysiące  czterysta  złotych  zero  groszy)  tytułem  2/3  wysokości  kosztów 

wynagrod

zenia  pełnomocnika  Odwołującego  Integrated  Solutions  sp.  z  o.o.  (ul. 

Karolkowa 30, 01-207 Warszawa)

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  oraz  580  ust.  1  i  2 

ustawy z dnia 11 września 2019r. - Prawo 

Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 

14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

P

rzewodniczący:      ………..…………………….. 


UZASADNIENIE  

Sygn. akt: KIO 636/23 

Zamawiający  Ministerstwo  Finansów  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego,  którego  przedmiotem  jest  świadczenie  usług  bezpośredniej  obsługi  klienta 

Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej (SPOE KAS).  

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 22 lutego 2023 r. w Dzienniku Urzędowym 

Unii Europejskiej pod numerem 2023/S 038-111184.  

Odwołujący Traffic Services sp. z o.o. wniósł odwołanie wobec ust. 7.1.4. SWZ w zakresie w 

jakim Zam

awiający żąda, aby wykonawca wykazał, że wykonał, nie wcześniej niż w okresie 

ostatnich  3  lat 

przed  upływem  terminu  składania  ofert  (a  jeżeli  okres  prowadzenia 

działalności jest krótszy - w tym okresie) co najmniej: 

7.1.4.1. jedn

ą  usługę  (umowy)  polegającą  na  świadczeniu  przez  co  najmniej  12  miesięcy 

usługi  bezpośredniej  obsługi  klienta,  w  co  najmniej  50  punktach  obsługi,  każda  pod  innym 

adresem, 

o  wartości  łącznej  nie  mniejszej  niż  20  000  000  zł  brutto  (słownie:  dwadzieścia 

milionów złotych), 

7.1.4.2. jedn

ą  usługę  (umowy)  w  której  zakres  wchodziło zapewnienie łącza  internetowego, 

w  co  najmniej  50  lokalizacjach,  każda  pod  innym  adresem,  świadczonej  przez  okres 

minimum 12 miesięcy. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 112 ust. 1 w zw. z art. 116 ust. 1 w zw. 

z  ar

t.  16  pkt  1  PZP  oraz  §  9  ust.  4  pkt  2  Rozporządzenia  Ministra  Rozwoju,  Pracy  i 

Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz 

innych  dokumentów  lub  oświadczeń,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy 

poprzez  określenie  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  sposób  nieproporcjonalny  do 

przedmiotu 

Zamówienia, 

tj. 

bezzasadne 

wymaganie 

zdobycia 

odpowiedniego 

doświadczenia,  w  ramach  jednej  usługi  (umowy),  w  okresie  ostatnich  3  lat  przed  upływem 

terminu  składania  ofert,  a  dodatkowo  w  zakresie  ust.  7.1.4.1.,  również  bezzasadny  i 

nadmiarowy  wymóg  posiadania  doświadczenia  w  obsłudze  klienta,  w  co  najmniej  50 

punktach  obsługi,  o  wartości  łącznej  nie  mniejszej  niż  20  000  000  zł  brutto,  co  w 

konsekwencji  powoduje istotne  ograniczenie 

kręgu wykonawców mogących złożyć ofertę w 

Postępowaniu,  naruszenie  konkurencyjności  i  zasady  równego  traktowania  wykonawców, 

poprzez  uniemożliwienie  dostępu  do  udziału  w  Postepowaniu  i  uzyskania  zamówienia 

wykonawcom, którzy są w stanie należycie zrealizować Zamówienie. 

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: 


1)  modyfikacji  warunku  udziału  w  Postępowaniu  określonego  w  ust.  7.1.4.  SWZ  w 

następujący sposób: 

„7.1.4.  dot.  zdolności  technicznej  lub  zawodowej:  Wykonawca  spełni  warunki,  gdy  wykaże 

się  wykonaniem,  nie  wcześniej  niż  w  okresie  ostatnich  5  lat  przed  upływem  terminu 

składania  ofert  (a  jeżeli  okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie)  co 

najmniej: 

jednej  usługi  (umowy)  polegającej,  na  świadczeniu  przez  co  najmniej  12  miesięcy 

usługi  bezpośredniej  obsługi  klienta,  w  co  najmniej  10  punktach  obsługi,  każdy  pod  innym 

adresem,  o  wartości  łącznej  nie  mniejszej  niż  5  000  000  zł  brutto  (słownie:  pięć  milionów 

złotych), lub świadczenia przez co najmniej 12 miesięcy usługi bezpośredniej obsługi klienta 

w ramach prowadzonej własnej działalności biznesowej, w co najmniej 10 punktach obsługi, 

każdy pod innym adresem. 

jednej usługi (umowy) lub w ramach własnej działalności biznesowej w której zakres 

wchodziło  zapewnienie  łącza  internetowego,  w  co  najmniej  10  lokalizacjach,  każda  pod 

innym adresem, świadczonej przez okres minimum 12 miesięcy." 

Odwołujący  podniósł  zarzut  dotyczący  pkt  4.1.2 Opisu  Przedmiotu  Zamówienia  stanowiący 

załącznik  nr  1  do  Umowy,  w  zakresie,  w  jakim  Zamawiający  zastrzega  sobie  prawo  do 

ograniczenia  liczby  Punktów  Dystrybucji,  w  których  są  świadczone  Usługi  w  ramach 

zamówienia  podstawowego  maksymalnie  o  50%  w  ten  sposób,  że  od  13  miesiąca 

Zamawiający  może  ograniczyć  liczbę  PD,  w  których  są  świadczone  Usługi  o  25%  w 

odniesieniu 

do  początkowej  ilości  PD  (100  PD),  a  od  25  miesiąca  Zamawiający  może 

ograniczyć  liczbę  PD,  w  których  są  świadczone  Usługi  o  kolejne  25%  w  odniesieniu  do 

początkowej ilości PD (100 PD). 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 99 ust. 1 i ust. 4 oraz art. 16 pkt 1 i 3 

PZP 

poprzez  opisanie  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  niewyczerpujący  i 

nieuwzględniający  wszystkich  okoliczności  mających  wpływ  na  sporządzenie  oferty  przez 

wykonawców  oraz  w  sposób  uniemożliwiający  uczciwą  konkurencję,  naruszający  zasadę 

równego traktowania wykonawców oraz nieproporcjonalny, poprzez obciążenie wykonawców 

ryzykiem  ograniczenia  przedmiotu  Zamówienia  przez  Zamawiającego  w  trakcie  jego 

realizacji o 50%, co w konsekwencji uniemożliwia precyzyjne określenie ceny ofertowej oraz 

naraża wykonawcę na poniesienie istotnych strat w związku z realizacją Zamówienia. 

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu  modyfikacji  pkt  4.1.2.  OPZ  w  następujący 

sposób: 

„4.1.2 Zamawiający ma prawo do ograniczenia liczby PD, w których są świadczone Usługi w 

ramach zamówienia podstawowego maksymalnie o 50% 20% w ten sposób, że: 


od 13 miesiąca Zamawiający może ograniczyć liczbę PD w których są świadczone Usługi o 

w odniesieniu do początkowej ilości PD (100 PD), 

od 25 miesiąca Zamawiający może ograniczyć liczbę PD w których są świadczone Usługi o 

kolejne 25% 10 % 

w odniesieniu do początkowej ilości PD (100 PD)." 

Odwołujący  podniósł  także  zarzut  dotyczący  pkt  4.2.1  OPZ,  w  zakresie,  w  jakim 

Zamawiający  wymaga,  aby  PD  zostały  rozmieszczone  w  taki  sposób,  aby  odległość  od 

wjazdu na  Drogę płatną  do  najbliższego  PD  nie przekraczała 15  km,  odległość między  PD 

nie może być mniejsza niż 25 km , a PD powinny zostać usytułowane jak najbliżej wjazdu na 

Drogę płatną. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 99 ust. 1 i ust. 4 oraz art. 16 pkt 1 i 3 

PZP 

poprzez  opisanie  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  niewyczerpujący  i 

nieuwzględniający  wszystkich  okoliczności  mających  wpływ  na  sporządzenie  oferty  przez 

wykonawców  oraz  w  sposób  uniemożliwiający  uczciwą  konkurencję,  naruszający  zasadę 

równego  traktowania  wykonawców  oraz  nieproporcjonalny,  poprzez  wprowadzenie 

nieosiągalnych  w  praktyce  wymogów,  co  w  konsekwencji  uniemożliwia  należytą  realizację 

Zamówienia  oraz  naraża  wykonawcę  na  poniesienie  istotnych  strat  w  związku  z  realizacją 

Zamówienia. 

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: 

usunięcia pkt 4.2.1 OPZ 

ewentualnie 

modyfikacji pkt 4.2.1 OPZ w następujący sposób: 

„4.2.1 PD muszą powinny, o ile okoliczności techniczne i prawne na to pozwolą, zostać 

ro

zmieszczone w taki sposób, aby odległość od wjazdu na Drogę płatną do najbliższego PD 

nie przekraczała 15 km. Odległość między PD, o ile okoliczności techniczne i prawne na to 

pozwolą,  nie  może  powinna  być  mniejsza  niż  25  km.  PD  powinny  zostać  usytułowane  jak 

najbliżej wjazdu na Drogę płatną." 

Odwołujący  podniósł  zarzut  dotyczący  pkt  4.3.1  OPZ,  w  zakresie  w  jakim  Zamawiający 

wymaga, aby w każdym PD były świadczone Usługi w trybie 24 godzin każdego dnia w roku, 

z  wyjątkiem  krótkotrwałych  przerw  w  świadczeniu  Usług  przez  PD,  które  będą  trwały  nie 

dłużej  niż  30  min  na  dobę,  np.  wynikających  z  konieczności  przeprowadzenia  aktualizacji, 

konserwacji urządzeń lub rozliczenia kasowego, a przerwa taka może występować jedynie w 

godzinach 22:00-06:00. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 99 ust. 1 i ust. 4 oraz art. 16 pkt 1 i 3 

PZP 

poprzez  opisanie  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  niewyczerpujący  i 

nieuwzględniający  wszystkich  okoliczności  mających  wpływ  na  sporządzenie  oferty  przez 


wykonawców  oraz  w  sposób  uniemożliwiający  uczciwą  konkurencję,  naruszający  zasadę 

równego  traktowania  wykonawców  oraz  nieproporcjonalny,  poprzez  umożliwienie  przerw  w 

świadczeniu usług jedynie w godzinach 22:00 - 06:00, co w konsekwencji może uniemożliwić 

należytą  realizację  Zamówienia  oraz  narazić  wykonawcę  na  poniesienie  istotnych  strat  w 

związku z realizacją Zamówienia. 

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu  modyfikacji  pkt  4.3.1  OPZ  poprzez 

usunięcie zdania ostatniego, tj. w następujący sposób: 

„4.3.1. Zamawiający wymaga aby w każdym PD były świadczone Usługi w trybie 24 godzin 

każdego  dnia  w  roku,  z  wyjątkiem  krótkotrwałych  przerw  w  świadczeniu  Usług  przez  PD, 

które  będą  trwały  nie  dłużej  niż  30  min  na  dobę,  np.  wynikających  z  konieczności 

przeprowadzenia aktualizacji, ko

nserwacji urządzeń lub rozliczenia kasowego. Przerwa taka 

może występować jedynie w godzinach 22:00-06:00 " 

Zamawiający opisał przedmiot Zamówienia w następujący sposób: 

•  Etap 1: Przygotowanie i wdrożenie do świadczenia Usług - Etap 1 będzie zrealizowany w 

okresie od dnia zawarcia umowy do dnia 30.09.2023 r., przy czym poszczególne czynności 

w  ramach  Etapu  1  zostaną  wykonane  przez  Wykonawcę  w  terminach  określonych  w 

harmonogramie i OPZ. 

•  Etap  2:  Świadczenie  Usług  -  Etap  2  będzie  realizowany  przez  okres  36  miesięcy 

począwszy od dnia 01.10.2023 r. 

•  Prawo  opcji:  Przygotowanie,  wdrożenie  i  świadczenie  Usług  w  dodatkowych  PD  -termin 

realizacji w trakcie obowiązywania umowy. 

Zamawiający wymaga aby w ramach realizacji Etapu 2 wykonawca świadczył Usługi w  100 

lokalizacjach  PD, 

w  tym  1  PD  będzie  zlokalizowany  w  strefie  przygranicznej  tj.:  przejście 

graniczne Korczowa - Krakowiec. 

W ust. 7.1.4. SWZ Zamawiający żąda, aby wykonawca wykazał, że wykonał, nie wcześniej 

niż  w  okresie  ostatnich  3  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert  (a  jeżeli  okres 

prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie) co najmniej: 

jedną  usługę  (umowy)  polegającą  na  świadczeniu  przez  co  najmniej  12  miesięcy  usługi 

bezpośredniej obsługi klienta, w co najmniej 50 punktach obsługi, każda pod innym adresem, 

o  wartości  łącznej  nie  mniejszej  niż  20  000  000  zł  brutto  (słownie:  dwadzieścia  milionów 

złotych), 

jedną  usługę (umowy)  w  której  zakres  wchodziło zapewnienie łącza  internetowego,  w  co 

najmniej 50 lokalizacjach, każda pod innym adresem, świadczonej przez okres minimum 12 

miesięcy. 


W  opinii  Odwołującego  takie  sformułowanie  warunku  udziału  implikuje  wykazanie  się 

realizacją  tożsamego  zamówienia  publicznego.  Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  wykonawcy 

realizujący tożsame zamówienia publiczne, niemal zawsze posługują się podwykonawcami, 

którzy realizują obsługę punktów obsługi klienta i którzy realnie nabywają doświadczenie w 

tym  zakresie.  W

ymóg  wykazania  przez  wykonawcę  realizacji  w  okresie  trzech  lat  przed 

upływem  terminu  składania  ofert,  co  najmniej  jednej  usługi  (umowy),  polegającej  na 

świadczeniu  przez  co  najmniej  12  miesięcy  usługi  bezpośredniej  obsługi  klienta  w  opinii 

Odwołującego prowadzi do uprzywilejowania wykonawcy, który realizuje zadania w ramach 

trwającego obecnie zamówienia, dotyczącego obsługi bezpośredniej klientów SPOE KAS, tj. 

Kapsch. Wysokie progi wartościowe (tj. minimum 20 milionów złotych brutto) oraz ilościowe 

(50  punków  obsługi),  powodują,  że  potencjalni  wykonawcy,  którzy  posiadają  odpowiednie 

doświadczenie, zgromadzone przy realizacji usługi bezpośredniej obsługi klientów, zarówno 

w  ramach  SPOE  KAS,  jak  również  w  ramach  Elektronicznego  Systemu  Poboru  Opłat  w 

ramach KSPO oraz systemu Viatoll zostają pozbawieni możliwości udziału w postępowaniu, 

co  w  oczywisty  sposób  zmniejsza  jego  konkurencyjność.  Tacy  wykonawcy  posiadają  kilku 

lub kilkunastoletnie doświadczenie w obsłudze bezpośredniej klienta systemu poboru opłat. 

To 

właśnie  ci  wykonawcy,  a  nie  podmioty  zlecające  taką  usługę  w  ramach  umów 

podwykonawczych, realizują bezpośrednią obsługę użytkowników dróg. Odwołujący realizuje 

ww. usługi nieprzerwanie od 2011 roku we własnych punktach obsługi oraz prowadząc je we 

współpracy  z  lokalnymi  partnerami  na  terenie  całego  kraju,  m.in.  ze  stacjami  paliw, 

podmiotami  prowadzącymi  agencje  celne,  sprzedaż  winiet,  etc.,  a  mimo  to,  nie  spełnia 

przedmiotowego warunku udziału w Postępowaniu. 

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  biorąc  pod  uwagę  prawie  12-letnią  historię  funkcjonowania 

systemu  poboru  opłat  w  Polsce,  istnieje  wielu  wykonawców,  którzy  nabrali  odpowiedniego 

doświadczenia,  a  zawężenie  wymogu  jedynie  do  okresu  3  lat,  w  sposób  oczywisty 

faworyzuje  wykonawcę  Kapsch,  który  ponad  2  lata  temu  otrzymał  zamówienie,  w  ramach 

poprzedniego  postepowania,  tj.  postępowania  dotyczącego  „Świadczenie  Usług 

bezpośredniej Obsługi Klienta Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji 

Skarbowej  (SPOE  KAS)  w  Punktach  Dystrybucji  i  Przygranicznych  Punktach  Obsługi 

Klienta". 

Z

godnie z § 9 ust. 4 pkt 2 Rozporządzenia ws. podmiotowych środków dowodowych, w celu 

zapewnienia  odpowiedniego  poziomu  konkurencji  w  postępowaniu,  zamawiający  może 

dopuścić,  aby  wykaz  dotyczył  dostaw  lub  usług  wykonanych,  a  w  przypadku  świadczeń 

powtarzających się lub ciągłych - również wykonywanych, w okresie dłuższym niż ostatnie 3 

lata. 

W  dalszej  kolejności  Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  wymagane  w  zaskarżonym  warunku 

doświadczenie  w  usłudze  bezpośredniej  obsługi  klienta  w  co najmniej  50  punktach  obsługi 


jest  kolejnym  czynnikiem,  powodującym  wykluczenie  zarówno  Odwołującego,  jak  i  innych 

podmiotów, świadczących tego typu usługi. Tak duża liczba prowadzonych punktów obsługi 

zdaniem  Odwołującego  eliminuje  większość  podmiotów,  mających  doświadczenie  w 

prowadzeniu  obsługi  użytkowników  dróg,  a  nie  ma  rzeczywistego  uzasadnienia  w  ocenie 

możliwości realizacji przez wykonawcę przedmiotu Zamówienia.  

Odwołujący  wskazał  na  analogiczne  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego, 

prowadzone  dotychczas 

i  stwierdził,  że  w  obecnym  postepowaniu  ilość  punktów  obsługi 

wymaganych w zaskarżonym warunku jest niewspółmiernie wysoka (przy założeniu obsługi 

100  PD)  i  eliminuje  z  udziału  w  postępowaniu  podmioty  mające  duże  doświadczenie  w 

obsłudze  klienta,  co  w  konsekwencji  doprowadzi  do  istotnego  ograniczenia  grona 

wykonawców zdolnych do udziału w postępowaniu i zmniejszy jego konkurencyjność.. 

Łączna wartość jednej usługi (umowy), nie mniejsza niż 20 000 000 złotych brutto, stanowi w 

opinii Odwołującego kolejny element, eliminujący potencjalnych wykonawców z ubiegania się 

o przedmiotowe z

amówienie.  

Odwołujący  wskazał  również,  że  Zamawiający  nie  dopuścił  możliwości,  by  realizacja 

bezpośredniej obsługi klienta była wykonywana w ramach prowadzonej przez potencjalnego 

wykonawcę własnej działalności gospodarczej. Warunek w aktualnym brzmieniu faworyzuje 

podmioty, 

które  pełnią  rolę  głównego  wykonawcy,  a  obsługę  punktów  obsługi  klientów 

zlecają podwykonawcom. 

Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie.  

Oświadczył,  że  uwzględnił  zarzut  nr  1  w  części,  tzn.  w  zakresie  żądania  Odwołującego 

dotyczącego modyfikacji warunku udziału w postępowaniu określonego w ustępie 7.1.4 SWZ 

w ten sposób, że dokonał zmiany z 3 do 5 lat okres przed upływem terminu składania ofert, o 

którym mowa w tym ustępie.  

Zamawiający oświadczył również, że uwzględnił odwołanie w zakresie zarzutu nr 2. 

Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w pozostałej części.  

W  zakresie  zarzutu  nr  1  (w  części  nieuwzględnionej)  Zamawiający  w  odpowiedzi  na 

odwołanie wskazał, że w jego ocenie zarzut jest całkowicie bezpodstawny. 

Zamawiający  wyjaśnił,  że  ma  obowiązek  uwzględnić  przy  określaniu  warunków  swoje 

potrzeby  i  zagwarantować  należyte  wykonanie zadania.  Stwierdził,  że  wbrew  twierdzeniom 

Odwołującego  warunki  udziału  w  postępowaniu  określone  w  punkcie  7.1.4  SWZ  są 

proporcjonalne do przedmiotu z

amówienia. 

Zamawi

ający  wskazał,  że  zamówienie  obejmuje  świadczenie  usług  bezpośredniej  obsługi 

klienta  w  maksymalnie  aż  130  punktach  dystrybucji  rozrzuconych  po  całym  kraju,  których 


dokładna  lokalizacji  nie  jest  znana  na  dzień  ogłoszenia przetargu  i  zostanie ustalona  przez 

Zamawiającego  i  Wykonawcę  dopiero  w  trakcie  realizacji  umowy.  Usługi  te  charakteryzują 

się wysokim stopniem złożoności co potwierdza treść OPZ (w szczególności ustęp 4). 

Zatem 

w  opinii  Zamawiającego  rękojmię  należytego  wykonania  zamówienia  daje  tylko  taki 

podmiot, 

który: 

•  posiada  doświadczenie  w  tworzeniu  sieci  sprzedaży  obejmującej  dużą  liczbę  punktów 

obsługi i opartej o podmioty zewnętrzne, 

•  posiada  doświadczenie  w  świadczeniu  złożonych  usług  bezpośredniej  obsługi  klienta  w 

dużej liczbie punktów obsługi. 

D

latego Zamawiający stwierdził, że: 

•  wymaganie  przez  Zamawiającego  doświadczenia  polegającego  na  świadczeniu  usługi 

bezpośredniej  obsługi  klienta  w  co  najmniej  50  punktach  obsługi  o  wartości  łącznej  nie 

mniejszej niż 20 000 000 złotych nie sposób uznać za wygórowane i nieproporcjonalne. 

•  uwzględnienie  zmiany  żądanej  przez  Odwołującego  polegającej  na  obniżeniu  wymagań 

do  10  punktów  obsługi  (w  sytuacji  gdyż  zamówienie  obejmuje  do  130  punktów  obsługi)  i 

łącznej wartości usług wynoszącej 5 000 0000 złotych prowadziłoby do tego że warunek dla 

potwierdzenia  doświadczenia  niezbędnego  dla  należytej  realizacji  zamówienia  byłby 

nieproporcjonalnie nisko wyznaczony . 

Dalej Zamawiający wskazał, ze ustalając warunki udziału w postępowania jest zobowiązany 

w sposób proporcjonalny określić doświadczenie wymagane od przyszłego wykonawcy, tak 

aby zapewnić, iż będzie on w stanie podołać należytej realizacji zamówienia a nie kierować 

się tylko tym, jak chce Odwołujący, aby dopuścić do udziału w postępowaniu jak największą 

liczbę podmiotów.  

Zdaniem Zamawiającego Odwołujący próbuje budować uzasadnienie dla swojego żądania w 

oparciu o warunki udziału w poprzednim postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego 

na  bezpośrednią  obsługę  Klienta  tzn.  postępowaniu  na  bezpośrednią  obsługę  Klienta 

Systemu  Poboru  Opłaty  Elektronicznej  Krajowej  Administracji  Skarbowej  (SPOE  KAS)  w 

Punktach  Dystrybucji  i  Przygranicznych  Punktach  Obsługi  Klienta",  nr  sprawy: 

R/3/20/PO/G/409. 

Jednak  jak  wskazał  Zamawiający,  zakres  zamówienia  jest  znacząco  szerszy  od  zakresu 

zamówienia  w  poprzednim  postępowaniu.  Zamówienie  w  poprzednim  postępowaniu  nie 

obejmowało m.in. następujących usług: 

a.  dostarczenie  i  instalacja  przez  wykonawcę  do  każdego  Punktu  Dystrybucji  (dalej  PD) 

sprzętu  informatycznego  wraz  z  oprogramowaniem  oraz  łączy  teletransmisji  danych  do 

każdego PD wraz z serwisowaniem i naprawą, 

b.  przygotowanie przez wykonawcę w każdym PD sprzętu do instalacji Aplikacji CRM, 


c.  dostarczenie  i  instalacja  przez  wykonawcę  w  każdym  PD  łączy  teletransmisji  danych 

wraz z serwisowa

niem i naprawą, 

d.  przeprowadzenie  przez  wykonawcę  w  każdym  PD  szkoleń  personelu  w  zakresie  usług 

świadczonych w PD, 

e.  dostarczenie  i  zamontowanie  przez  wykonawcę  oznakowania  wewnętrznego  i 

zewnętrznego dla każdego PD, 

f.  cykliczne  wysyłanie  przez  Wykonawcę  do  Zamawiającego  dokumentów  dotyczących 

Klientów SPOE KAS. 

Zamawiający wskazał, że aby rozszerzyć maksymalny krąg potencjalnych oferentów, podjął 

decyzję  o  zmianie  postanowień  SWZ  w  zakresie  warunku  udziału  w  postępowaniu 

określonego w punkcie 7.1.4 SWZ w ten sposób, że punkt 7.1.4 SWZ otrzymał następujące 

brzmienie: 

„7.1.4. dot. zdolności technicznej lub zawodowej: 

Wykonawca  spełni  warunki,  gdy  wykaże  się  wykonaniem,  nie  wcześniej  niż  w  okresie 

ostatnich  5  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert  (a  jeżeli  okres  prowadzenia 

działalności jest krótszy - w tym okresie) co najmniej: 

7.1.4.1.  jednej  usługi  (umowy)  polegającej  na  świadczeniu  przez  co  najmniej  12  miesięcy 

usługi  bezpośredniej  obsługi  klienta,  w  co  najmniej  25  punktach  obsługi,  każdy  pod  innym 

adresem,  o  wartości  łącznej  nie  mniejszej  niż  10  000  000  zł  brutto  (słownie:  dziesięć 

milionów złotych), 

7.1.4.2.  jednej usługi (umowy) w której zakres wchodziło zapewnienie łącza internetowego, w 

co najmniej 25 lokalizacjach, każda pod innym adresem, świadczonej przez okres minimum 

12 miesięcy. 

Przy  czym  w  przypadku  określonym  w  pkt  7.1.4.1.  lub  pkt  7.1.4.2.  Wykonawcy,  którzy 

wspólnie  ubiegają  się  o  udzielenie  zamówienia,  mogą  wykazywać  się  doświadczeniem 

jednego z nich lub każdego z nich osobno - doświadczenie wykonawców nie sumuje się w 

zakresie  pkt  7.1.4.1.  lub  pkt  7.1.4.2.  Przy  czym  Zamawiający  dopuszcza  wykazanie  się  tą 

samą umową na potwierdzenie warunków określonych w pkt 7.1.4.1. i pkt 7.1.4.2." 

W trakcie posiedzenia z udziałem stron Odwołujący oświadczył, że cofa zarzuty odwołania z 

wyjątkiem zarzutu nr 1 w części nieuwzględnionej przez Zamawiającego. 

Izba ustaliła i zważyła co następuje: 

Wobec  wycofania  przez  Odwołującego  Traffic  Services  sp.  z  o.o.  zarzutów  opisanych  w 

odwołaniu  363/23  pod  numerem  II-IV  oraz  w  zakresie  zarzutu  I  odwołania  w  części 

dotyczącej  treści  warunku  udziału  w  postępowaniu  opisanego  w  rozdziale  7.1.4.  SWZ  w 


odniesieniu  do  czasu,  w  jakim  wykonawca  może  wykazać  się  doświadczeniem, 

postępowanie odwoławcze podlegało umorzeniu w zakresie wskazanych zarzutów.  

Oddaleniu podlegał zarzut naruszenia przez Zamawiającego artykułu 112 ust. 1 w zw. z art. 

116 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych oraz § 9 ust. 4 pkt 2 

Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie 

podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może 

żądać zamawiający od wykonawcy, poprzez określenie warunków udziału w postępowaniu w 

sposób  nieproporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia  w  zakresie  bezzasadnego  i 

nadmiarowego określenia wymogu posiadania doświadczenia w obsłudze klienta. 

Odwołujący  nie  wykazał,  aby  ten  warunek  udziału  w  postępowaniu  został  określony  w 

sposób nadmiarowy, czy nieproporcjonalny.  

Zamawiający  wymaga  bowiem  wykazania  zrealizowania  25  stanowisk  PD,  podczas  gdy  w 

ramach  przedmiotu  zamówienia  wykonawca  będzie  zobowiązany  wykonać  100  –  130 

stanowisk PD. Nie można tym samym uznać, aby wymóg był nadmiarowy.  

Trafnie  zauważył  Zamawiający,  że  Odwołujący  w  argumentacji  powołuje  się  na  własne 

możliwości  i  usiłuje  narzucić  treść  warunku  stosownie  do  własnych  zasobów.  Jedyne 

argumenty, jakich użył Odwołujący, to wskazanie na ilość posiadanych punktów obsługi PD 

oraz  powołanie  treści  warunku  w  uprzednio  prowadzonym  przez  Zamawiającego 

postępowaniu.  Nie  są  to  jednak  argumenty,  które  wskazywałyby  na  nadmiarowy  charakter 

warunku udziału w postępowaniu.  

Bez  znaczenia  pozostaje  argument  Odwołującego  odnoszący  się  do  postępowań 

prowadzonych  przez  Zamawiającego  w  latach  ubiegłych.  Okoliczność,  że  w  uprzednio 

prowadzonym  postępowaniu  Zamawiający  przewidział  niższe  wymagania,  nie  oznacza,  że 

obecnie nie jest uprawniony do ich zwiększenia.  

Tym bardziej, że Zamawiający wskazał, że istotną potrzebą jest wybór wykonawcy, który ma 

doświadczenie we współpracy z wieloma podmiotami, gdyż zamówienie będzie realizowane 

na terenie całego kraju, w sytuacji, gdy konieczna będzie współpraca z wieloma podmiotami, 

zatem  nie  jest  wystarczające  doświadczenie  wyłącznie  w  ramach  własnej  działalności 

biznesowej. 

Zamawiający  przede  wszystkim  powinien  kierować  się  koniecznością  wyboru 

wykonawcy,  który  będzie  miał  doświadczenie  adekwatne  do  przedmiotu  zamówienia,  a 

zatem 

zdolnego do zrealizowania zamówienia, nie zaś wyłącznie tym, aby Odwołujący miał 

możliwość wzięcia udziału w postępowaniu.  

Zatem  nie jest również nadmiarowe wymaganie Zamawiającego,  aby  wykonawcy  wykazali, 

że wykonywali zadanie w ramach umowy, a nie w ramach własnej działalności biznesowej. 

Dodatkowo  za  trafny  należy  uznać  argument  Zamawiającego,  któremu  nie  zaprzeczył 

Odwołujący,  że  utrudnione  (jeśli  nie  niemożliwe)  byłoby  w  takim  przypadku  wykazanie  się 


przez  wykonawcę  dokumentem  poświadczającym  należyte  wykonanie  umowy  (jak  np. 

referencje). W takiej sytuacji brak jest podmiotu, który mógłby taki dokument wystawić. 

Powyższe  okoliczności  jednoznacznie  wskazują,  że  nie  można  uznać  czynności 

Zamawiającego,  polegającej  na  określeniu  treści  warunku  udziału  w  postępowaniu  za 

wadliwą.  W  konsekwencji,  za  bezzasadny  został  uznany  zarzut  naruszenia  przez 

Zamawiającego  art.  112  ust.  1  w  zw.  z  art.  116 ust.  1 w zw.  z  art.  16  pkt  1 ustawy  Prawo 

zamówień  publicznych  oraz  §  9  ust.  4  pkt  2  Rozporządzenia  Ministra  Rozwoju,  Pracy  i 

Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz 

innych  dokument

ów  lub  oświadczeń,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy, 

poprzez  określenie  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  sposób  nieproporcjonalny  do 

przedmiotu zamówienia.  

Sygn. akt: KIO 650/23 

Odwołujący  Integrated  Solution  sp.  z  o.o.  wniósł  odwołanie,  w  którym  zarzucił 

Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy: 

Określenie szczególnego sposobu spełniania przez wykonawców wspólnie ubiegających 

się o udzielenie zamówienia warunków udziału w postępowaniu, polegającego na wyłączeniu 

możliwości sumowania doświadczenia wykonawców w odniesieniu do poszczególnych usług 

opisanych w warunkach udziału w postępowaniu, który nie jest obiektywnie uzasadniony, ani 

uzasadniony  charakterem  zamówienia,  ani  proporcjonalny  z  uwagi  na  to,  że  usługi,  do 

których odnoszą się warunki udziału w postępowaniu, mają zupełnie inny przedmiot (usługa 

polegająca  na  obsłudze  klientów  oraz  usługa  informatyczna),  przez  co  nie  jest 

proporcjonalne,  obiektywnie  uzasadnione,  czy  uzasadnione  charakterem  zamówienia,  aby 

obydwie  te  usługi  realizował  jeden  z  wykonawców  lub  każdy  z  wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia,  gdyż  w  takim  samym  stopniu,  co  jeden 

wykonawca, który zrealizował obydwie usługi, będą zdolni do należytego wykonania umowy 

dwaj w

ykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia, z których każdy posiada 

doświadczenie w wykonaniu jednej z wymaganych usług i będzie realizował usługi, w których 

wykazuje  wymagane  doświadczenie,  co  stanowi  naruszenie  art.  117  ust.  1  w  zw.  z  art.  16 

pkt 1 ustawy Prawo z

amówień publicznych (Rozdz. 7.1.4 SWZ); 

Brak określenia maksymalnej wartości opcji z uwagi na wskazanie jedynie maksymalnej 

ilości  nowych  lokalizacji  typu  Punkt  Dystrybucji  (PD)  -  30  lokalizacji  -  bez  wskazania,  jaka 

ilość nowych lokalizacji PD zostanie uruchomiona na jaki okres, co oznacza, że Zamawiający 

nie  określił  prawa  opcji  w  sposób  precyzyjny  i  jednoznaczny,  w  tym  maksymalnej  wartości 

prawa  opc

ji,  gdyż  wartość  prawa  opcji  w  postępowaniu  jest  zależna  nie  tylko  od  ilości 

lokaliz

acji,  lecz  także  od  okresu,  w  jakim  będą  świadczone  usługi  w  tych  lokalizacjach 


(Wykonawca  w  Formularzu  Ofertowym  musi  podać  cenę  brutto  za  miesiąc  świadczenia 

usługi  w  1 Punkcie Dystrybucji), co stanowi  naruszenie art.  441  ust.  1  pkt  1  ustawy  Prawo 

z

amówień publicznych (Rozdz. 2.2 SWZ, § 5.2 Wzoru Umowy, Pkt 8 OPZ). 

3.  Opisanie  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  niejednoznaczny,  niewyczerpujący, 

nieuwzględniający  wszystkich  wymagań  i  okoliczności  mogących  mieć  wpływ  na 

sporządzenie oferty: 

a)  Brak  wskazania  w  opi

sie  przedmiotu  zamówienia  dla  prawa  opcji,  w  ilu  nowych 

lokalizacjach PD będzie świadczona usługa i przez jaki czas, co sprawia, że opis przedmiotu 

zamówienia  jest  niejednoznaczny,  niewyczerpujący,  nie  uwzględnia  wszystkich  wymagań  i 

okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, co w konsekwencji uniemożliwia 

wykonawcy sporządzenie oferty, w tym skalkulowanie ceny oferty, gdyż wykonawca nie ma 

możliwości określenia, jaki będzie jego zakres świadczenia w ramach prawa opcji; 

b) 

Zbyt  krótki  termin  na  uruchomienie  usług  w  nowych  PD  w  ramach  prawa  opcji  -  3 

miesiące  -  który  jest  niewystarczający  na  rozpoczęcie  świadczenia  usług  w  nowych  PD  w 

ramach prawa opcji, w szczególności z uwagi na to, że uruchomienie usług w nowych PD w 

ramach prawa opcji wymaga ta

kiego samego zakresu prac, jak uruchomienie usług w PD w 

ramach  podstawowego  zakresu  zamówienia,  na  co  Zamawiający  przewidział  4  miesiące, 

określając  jednocześnie  lokalizacje  PD,  w  których  usługi  nieobjęte  prawem  opcji  mają  być 

świadczone (§ 5.5 Wzoru Umowy). 

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:  

-  Zmiany 

opisu  warunków  udziału  w  postępowaniu  poprzez  wykreślenie  wyrażenia  „Przy 

czym  w  przypadku  określonym  w  pkt  7.1.4.1.  lub  pkt  7.1.4.2.  Wykonawcy,  którzy  wspólnie 

ubiegają się o udzielenie zamówienia, mogą wykazywać się doświadczeniem jednego z nich 

lub  każdego  z  nich  osobno  -  doświadczenie  wykonawców  się  nie  sumuje,  przy  czym 

Zamawiający  dopuszcza  wykazanie  się  tą  samą  umową  na  potwierdzenie  warunków 

określonych  w  pkt  7.1.4.1.  i  pkt  7.1.4.2.”  i  dodanie  zastrzeżenia,  że  „w  przypadku 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  doświadczenie 

wykonawców się sumuje i wystarczające będzie, gdy jeden z wykonawców będzie posiadał 

doświadczenie określone w pkt 7.1.4.1, a drugi w pkt 7.1.4.2 SWZ.”; 

Wskazanie, jaka liczba nowych PD będzie uruchamiana na jaki okres czasu, ewentualnie 

Realizacja  świadczenia  w  nowych  PD  w  ramach  zamówień  z  wolnej  ręki  na  podstawie  art. 

214 pkt 7 Pzp; 

Wydłużenia terminu rozpoczęcia świadczenia usług w nowych PD w ramach prawa opcji do 

5 miesięcy. 


Zarzut 1: 

Niezgodny z ustawą sposób spełniania przez wykonawców wspólnie ubiegających 

się o udzielenie zamówienia warunków udziału w postępowaniu 

Zamawiający w Rozdz. 7.1.4 SWZ zastrzegł, że „w przypadku określonym w pkt 7.1.4.1. lub 

pkt  7.1.4.2.  Wykonawcy,  którzy  wspólnie  ubiegają  się  o  udzielenie  zamówienia,  mogą 

wykazywać się doświadczeniem jednego z nich lub każdego z nich osobno - doświadczenie 

wykonawców  się  nie  sumuje,  przy  czym  Zamawiający  dopuszcza  wykazanie  się  tą  samą 

umową na potwierdzenie warunków określonych w pkt 7.1.4.1. i pkt 7.1.4.2. 

Jak wyjaśnił Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie, intencją Zamawiającego, z uwagi na 

charakter  zamówienia  oraz  jego  wartość,  było  takie  skonstruowanie  warunku  udziału  w 

postępowaniu  dot.  zdolności  technicznej  lub  zawodowej,  zgodnie  z  którym  w  przypadku 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie  mogliby  wykazać  się  łącznym 

doświadczeniem każdego z nich w ramach obu usług: tj. usługi związanej z obsługą klienta 

(pkt 

7.1.4.1  SWZ)  oraz  świadczeniem  usług  informatycznych  (pkt  7.1.4.2  SWZ). 

Zamawiający wskazał, że zgodnie z tym o co wnioskuje Odwołujący - dopuścił sytuację kiedy 

jeden z wykonawców legitymowałby się doświadczeniem np. w zakresie usługi związanej z 

obsługą  klienta  (pkt  7.1.4.1  SWZ),  zaś  drugi  z  wykonawców  legitymowałby  się 

doświadczeniem w zakresie świadczenia usług informatycznych (pkt 7.1.4.2 SWZ). 

Dalej  Zamawiający  wskazał,  że  nie  dopuścił  możliwości,  aby  wykonawcy  wspólnie 

ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia  mogli  sumować  swoje  doświadczenie  w  ramach 

konkretnej usługi - tj. sumować swoje doświadczenie w zakresie usługi związanej z obsługą 

klienta (pkt 7.1.4.1 SWZ) lub sumować swoje doświadczenie w zakresie świadczenia usług 

informatycznych (pkt 7.1.4.2 SWZ). 

Zamawiający zdecydował  się  doprecyzować  brzmienie  warunku  udziału w  postępowaniu  w 

pkt  7.1.4  SWZ  w  zakresie  sumowania  się  doświadczenia  wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  wprowadzając  następujące  brzmienie  warunku 

udziału w postępowaniu: 

Treść pkt 7.1.4 SWZ po zmianach: 

„7.1.4. dot. zdolności technicznej lub zawodowej: 

Wykonawca  spełni  warunki,  gdy  wykaże  się  wykonaniem,  nie  wcześniej  niż  w  okresie 

ostatnich  5  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert  (a  jeżeli  okres  prowadzenia 

działalności jest krótszy - w tym okresie) co najmniej: 

7.1.4.1. jednej  usługi  (umowy)  polegającej  na  świadczeniu  przez  co  najmniej  12  miesięcy 

usługi  bezpośredniej  obsługi  klienta,  w  co  najmniej  25  punktach  obsługi,  każdy  pod  innym 

adresem,  o  wartości  łącznej  nie  mniejszej  niż  10  000  000  zł  brutto  (słownie:  dziesięć 

milionów złotych), 


7.1.4.2. jednej usługi (umowy) w której zakres wchodziło zapewnienie łącza internetowego, w 

co najmniej 25 lokalizacjach, każda pod innym adresem, świadczonej przez okres minimum 

12 mies

ięcy. 

Przy  czym  w  przypadku  określonym  w  pkt  7.1.4.1.  lub  pkt  7.1.4.2.  Wykonawcy,  którzy 

wspólnie  ubiegają  się  o  udzielenie  zamówienia,  mogą  wykazywać  się  doświadczeniem 

jednego z nich lub każdego z nich osobno - doświadczenie wykonawców nie sumuje się w 

z

akresie  pkt  7.1.4.1.  lub  pkt  7.1.4.2.  Przy  czym  Zamawiający  dopuszcza  wykazanie  się  tą 

samą umową na potwierdzenie warunków określonych w pkt 7.1.4.1. i pkt 7.1.4.2." 

Odwołujący  wskazał,  że  dokonana  zmiana  w  dalszym  ciągu  nie  wyjaśnia  intencji 

Zamawiającego  i  podtrzymał  zarzut  odwołania  z  obawy,  że  treść  warunku  może  być 

odmiennie interpretowana przez Zamawiającego (tj. niegodnie z wyrażona powyżej intencją) 

na etapie badania i oceny ofert. 

Izba uznała zarzut za zasadny.  

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustaw

y Prawo zamówień publicznych, Zamawiający może określić 

szczególny,  obiektywnie  uzasadniony,  sposób  spełniania  przez  wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o udzielenie zamówienia warunków  udziału w  postępowaniu,  jeżeli jest  to 

uzasadnione charakterem zamówienia i jest proporcjonalne. 

Postanowienie  wprowadzone  przez  Zamawiającego  do  SWZ  nie  oddaje  intencji,  jaką 

kierował  się  Zamawiający  przy  określeniu  warunków  udziału  w  postępowaniu,  a  na  którą 

wskazywał  Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie.  Z  tego  względu  Izba  w  sentencji 

nakazała  Zamawiającemu  dokonanie  jednoznacznego  opisu  sposobu  spełnienia  warunku 

udziału  w  postępowaniu  dotyczącego  wymaganego  doświadczenia  (pkt  7.1.4.1  i  7.1.4.2 

SWZ) w przypadku wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia.  

Zamawiający również w trakcie rozprawy z udziałem stron wykazywał, że jego intencją było, 

aby wykonawca posiadał doświadczenie albo w zakresie usługi opisanej w punkcie 7.1.4.1, 

albo  usługi  opisanej  w  punkcie  7.1.4.2.  Zatem  wyrażając  taką  intencję  Zamawiający  użył 

alternatywy rozłącznej. Tymczasem w poprawionej treści warunku Zamawiający nie użył już 

tak jasnego stwierdzenia. Powstała niejasność może doprowadzić do rozbieżnej interpretacji 

na  etapie  badania  i  oceny  ofert,  co  wpłynąć  także  może  na  nieuzasadnioną,  czy 

nieproporcjonalną interpretację warunku. 

Jak  słusznie  zauważył  Odwołujący,  nie  ma  podstaw  do  wyłączenia  sumowania 

doświadczenia  wykonawców  tak,  aby  jeden  wykonawca  łącznie  spełniał  wymagania  w 

ramach  jednej  z  usług  –  7.1.4.1,  albo  7.1.4.2.  Nie  jest  to  obiektywnie  uzasadnione 

charakterem  zamówienia,  a  jest  przy  tym  nieproporcjonalne  w  stosunku  do  przedmiotu 


zamówienia.  Prowadzi  także  do  nieuzasadnionego  zawężenia  kręgu  potencjalnych 

wykonawców, pozwalając na udział w istocie tylko wykonawcom którzy realizowali zarówno 

usługi obsługi klienta, jak i usługi informatyczne, pomimo iż w równym stopniu do należytego 

wykonania  zamówienia  zdolni  byliby  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie 

zamówienia,  z  których  jeden  realizowałby  usługi  obsługi  klienta,  a  drugi  świadczył  usługi 

informatyczne. 

Zarzut nr 2 Brak wskazania maksymalnej wartości prawa opcji 

Zgodnie  z  art.  441  ust.  1  pkt  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  Zamawiający 

zobowiązany jest do wskazania maksymalnej wartości prawa opcji. Zdaniem Odwołującego, 

Zamawiający nie wykonał tego obowiązku ustawowego. 

Zamawiający  zastrzegł  w  Rozdz.  2.2  SWZ,  że  „zgodnie  z  postanowieniem  art.  441  ust.  1 

ustawy Pzp, przewiduje możliwość zastosowania prawa opcji. Zamawiający uprawniony jest 

do  wielokro

tnego  korzystania  z  prawa  opcji,  z  zastrzeżeniem,  że  łącznie  w  ramach  prawa 

opcji liczba nowych PD nie przekroczy maksymalnej liczby 30 (słownie: trzydziestu) nowych 

lokalizacji PD”. 

Jak  wskazał  Odwołujący,  z  punktu  widzenia  świadczenia  usług  na  rzecz  Zamawiającego, 

sama  liczba  nowych  PD  objętych  prawem  opcji  nie  jest  wystarczająca  do  określenia 

maksymalnej  wartości  prawa  opcji.  Wykonawca  musi  wiedzieć  przez  jaki  okres,  dla  jakiej 

liczby nowych PD będą świadczone usługi. 

Dalej  Odwołujący  wskazał,  że:  „Zamawiający  oczekuje  podania  w  Formularzu  ofertowym 

ceny  brutto  za  miesiąc  świadczenia  usługi  w  jednym  PD.  Wykonawca  nie  ma  wiedzy,  ile 

dokładnie PD może być zamówionych i na jak długo. Zapewnienie wyposażenia i transmisji 

danych  do  PD,  zapewnienie  miejsc,  w  kt

órych  PD  będą  się  znajdować,  zapewnienie 

personelu do obsługi klientów w PD, rodzi po stronie wykonawcy wymierne koszty. Koszty te 

przekładają się na cenę brutto za miesiąc świadczenia usługi w PD. Przykładowo, kalkulacja 

ceny  za  miesiąc  świadczenia  usługi  dla  30-miesięcznego  okresu  świadczenia  wymaganej 

przez Zamawiającego usługi w PD będzie różnić się od kalkulacji dla 6-miesięcznego okresu 

świadczenia  usługi.  Wiąże  się  to  m.in.  z  koniecznością  zapewnienia  przez Wykonawcę  dla 

każdego  PD  sprzętu  komputerowego  i  oprogramowania  (wg  wymagań  Zamawiającego 

opisanych  w  Załączniku  nr  2  do  OPZ),  transmisji  danych  oraz  osób  do  obsługi  klientów  w 

PD. 

Już  sama  konieczność  zapewnienia  sprzętu  komputerowego  i  oprogramowania  wiąże 

się  z  kosztem  po  stronie  Wykonawcy,  który  alokowany  do  ceny  za  jeden  miesiąc 

świadczenia  usługi  w  PD  przy  okresie  30-miesięcznym  będzie  znacząco  niższy  niż 

alokowany do ceny za jeden miesiąc świadczenia usługi w PD przy okresie 6-miesięcznym. 

Różne okresy świadczenia usługi w danym PD będą się więc wiązać z różnymi kosztami po 


stronie  Wykonawcy,  co  ma  wpływ  na  określenie  ceny  za  miesiąc  świadczenia  wymaganej 

przez Zamawiającego usługi w PD. Już ze względu na powyższe sposób określenia prawa 

opcji uniemożliwia skalkulowanie oferty”. 

W konsekwencji 

Odwołujący stwierdził, że takie zastrzeżenie nie pozwala określić, jaka jest 

maksymalna  wartość  prawa  opcji,  co  jest  niezgodne  z  art.  441  ust.  1  pkt  1  ustawy  Prawo 

zamówień publicznych. 

Zarzut nr 3 a) Brak podania ilości nowych PD oraz okresu świadczenia usług w nowych PD 

w ramach prawa opcji 

Jak  wskazał  Odwołujący:  „z  punktu  widzenia  świadczenia  usług  na  rzecz  Zamawiającego, 

sama  liczba  nowych  PD  objętych  prawem  opcji  nie  jest  wystarczająca  do  określenia 

maksymalnej  wartości  prawa  opcji.  Wykonawca  musi  wiedzieć,  przez  jaki  okres,  dla  jakiej 

liczby  nowych  PD  będą  świadczone  usługi.  Zamawiający  oczekuje  podania  w  Formularzu 

ofertowym  ceny  brutto  za  miesiąc  świadczenia  usługi  w  jednym  Punkcie  Dystrybucji. 

Wykonawca  nie  ma  wiedzy,  ile  dokładnie  PD  może  być  zamówionych  i  na  jak  długo. 

Zapewnienie  wyposażenia  i  transmisji  danych  do  PD,  zapewnienie  miejsc,  w  których  PD 

będą  się  znajdować,  zapewnienie  personelu  do  obsługi  klientów  w  PD,  rodzi  po  stronie 

wykonawcy  wymierne  koszty.  Koszty  te  przekładają  się  na  cenę  brutto  za  miesiąc 

świadczenia  usługi  w  PD.  Kalkulacja  ceny  za  miesiąc  świadczenia  usługi  dla  30-

miesięcznego  okresu  świadczenia  wymaganej  przez  Zamawiającego  usługi  w  PD  będzie 

różnić się od kalkulacji dla 6-miesięcznego okresu świadczenia usługi. Wiąże się to m.in. z 

koniecznością  zapewnienia  przez  Wykonawcę  dla  każdego  PD  sprzętu  komputerowego  i 

oprogramowania  (wg  wymagań  Zamawiającego  opisanych  w  Załączniku  nr  2  do  OPZ), 

transmisji danych oraz osób do obsługi klientów w PD. 

Już sama konieczność zapewnienia sprzętu komputerowego i oprogramowania wiąże się z 

kosztem po stronie Wykonawcy, który alokowany do ceny za miesiąc świadczenia usługi w 

PD przy okresie 30-

miesięcznym będzie znacząco niższy niż alokowany do ceny za miesiąc 

świadczenia  usługi  w  PD  przy  okresie  6-miesięcznym.  Różne  okresy  świadczenia  usługi  w 

danym PD będą się więc wiązać z różnymi kosztami po stronie Wykonawcy, co ma wpływ na 

określenie ceny za miesiąc świadczenia wymaganej przez Zamawiającego usługi w PD. Już 

ze względu na powyższe sposób określenia prawa opcji uniemożliwia skalkulowanie oferty”. 

W  konsekwencji  Odwołujący  stwierdził,  że  w  zakresie  prawa  opcji  przedmiot  zamówienia 

został opisany w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący, nieuwzględniający wszystkich 

wymagań  i  okoliczności  mogących  mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty,  co  stanowi 

naruszenie art. 99 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. 


Za uzasadniony został uznany zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 99 ust. 1 ustawy 

Prawo zamówień publicznych.  

Zgodnie  z  tym  artyk

ułem,  przedmiot  zamówienia  opisuje  się  w  sposób  jednoznaczny  i 

wyczerpujący,  za  pomocą  dostatecznie  dokładnych  i  zrozumiałych  określeń,  uwzględniając 

wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.  

Powyższe wymaganie dotyczy także prawa opcji.  

Jak wskazał Odwołujący, brak wskazania w opisie przedmiotu zamówienia dla prawa opcji, w 

ilu nowych lokalizacjach PD będzie świadczona usługa i przez jaki faktycznie czas sprawia, 

że  opis  przedmiotu  zamówienia  jest  niejednoznaczny,  niewyczerpujący,  nie  uwzględnia 

wszystkich  wymagań  i  okoliczności  mogących  mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty,  co  w 

konsekwencji  uniemożliwia  wykonawcy  sporządzenie  oferty,  w  tym  skalkulowanie  ceny 

oferty, gdyż wykonawca nie ma możliwości określenia, jaki będzie jego zakres świadczenia 

w ramach prawa opcji. 

W  niniejszym  postępowaniu  przewidziana  opcja  jest  szczególna  z  uwagi  na  fakt,  że 

Wykonawca,  aby  realizować  zadania  w  ramach  prawa  opcji,  jest  zobowiązany  ponieść 

znaczące nakłady i jednocześnie nie ma wiedzy, na jaki okres czasu może rozłożyć koszty 

poniesionych  nakładów.  Powyższe  ma  istotne  znaczenie,  gdyż  wpływa  na  brak  możliwości 

skalkulowania  kosztów.  Z  jednej  strony  Zamawiający  w  formularzu  cenowym  przewidział 

maksymaln

y czas, przez który ma być realizowana usługa dla jednego PD jako 30 miesięcy, 

oczekując,  że  wykonawca  skalkuluje  ofertę  przyjmując  ten  właśnie  czas.  Zamawiający 

jednocześnie  jako  podstawę  dla  przyszłych  rozliczeń  wskazał  wynagrodzenie 

jednomiesięczne, obliczone przy przyjęciu rozłożenia kosztów na 30 miesięcy. Jednocześnie 

Zamawiający wskazał, że ilość miesięcy trwania usługi w pojedynczym PD może wynieść od 

6  do  30  miesięcy.  Taka  sytuacja  nie  gwarantuje wykonawcy  zwrotu  poniesionych  kosztów, 

gdyż skalkulowanie kosztów na 30 miesięcy (jak chciał Zamawiający) nie oznacza, że usługi 

w  danym  PD  będę  faktycznie  świadczone  przez  ten  okres.  W  świetle  postanowień  SWZ 

możliwa  jest  sytuacja,  w  której  pomimo  takiej  kalkulacji  kosztów,  usługi  w  danym  PD 

świadczone  będą  przez  okres  krótszy  niż  30  miesięcy,  aż  do  minimalnego  okresu 

gwarantowanego przez Zamawiającego, tj. 6 miesięcy.  

Wykonawca  w  celu  prowadzenia  każdego  z  PD  będzie  zobowiązany  ponieść  koszty 

wyposażenia – w tym sprzętu komputerowego, co wynika z treści SWZ. Są to koszty stałe, 

których poniesienie jest konieczne, aby dany PD został utworzony. Odwołujący wykazał, że 

inny jest miesięczny koszt prowadzenia jednego PD w sytuacji, gdy koszty rozkładają się na 

6 miesięcy,  a zupełnie inny,  gdy  koszty  zostaną  rozłożone  na  30 miesięcy.  Przyjęcie takiej 

kalkulac

ji  jak  dotychczas  w  formularzu  cenowym  i  jednoczesny  brak  jakiejkolwiek  stałej  w 

określeniu przedmiotu zamówienia w ramach prawa opcji powoduje, że wykonawca nie ma 

żadnej  gwarancji  zwrotu  poniesionych  kosztów.  Brak  zatem  dokładnego  określenia  oraz 


uwzględnienia  przez  Zamawiającego  powyżej  wskazanych  okoliczności  może  mieć  istotny 

wpływ  na  sporządzenie  oferty,  o  czym  mowa  jest  w  zacytowanym  powyżej  art.  99  ustawy 

Prawo zamówień publicznych.  

Oczywistym  jest,  że  Zamawiający  ma  możliwość  przewidzenia  opcji  i  wskazania  jej 

maksymalnej  wartości.  Jednakże  nieuprawnione  jest  doprowadzenie  do  sytuacji,  w  której 

opcja jest całkowitą niewiadomą, tak co do ilości PD, jak i co do okresu świadczenia usług w 

PD  uruchomionym  w  ramach  opcji.  Należy  zauważyć,  że  brak  poprawnego  sformułowania 

formularza  cenowego  spowoduje,  że  złożone  oferty  staną  się  nieporównywalne,  co  tym 

bardziej czyni zarzut zasadny.  

Zatem  w  kontekście  powyższego,  uwzględniony  został  zarzut  nr  2  odwołania  (opisany 

powyżej).  Wprawdzie  Zamawiający  określił  prawo  opcji  jako  maksymalnie  30  punktów 

obsługi  PD  oraz  maksymalny  czas  funkcjonowania  jednego  punktu  obsługi  PD  jako  30 

miesięcy,  jednakże  Odwołujący  wykazał,  że  opisanie  prawa  opcji  nie  jest  wystarczające  i 

uniemożliwia prawidłowe  skalkulowanie oferty,  na co wskazał Odwołujący  w  odwołaniu (i  o 

czym mowa powyżej). 

Izba  w  treści  sentencji  nakazała  Zamawiającemu  dokonanie  zmiany  postanowień  SWZ  (i 

odpowiednio  pozostałych  dokumentów  zamówienia),  poprzez:  dokonanie  zmiany  opisu 

przedmiotu  zamówienia  w  ramach  prawa  opcji  (w  dokumentach  postępowania)  w  sposób, 

który będzie umożliwiał wykonawcom zaoferowanie porównywalnych cen, uwzględniających 

wszystkie  czynniki  kosztotwórcze  oraz  wymagania  związane  z  uruchomieniem  i 

prowadzeniem PD. 

Pozostawiono 

swobodę  decyzji  Zamawiającego  co  do  tego,  czy  Zamawiający  określi 

oczekiwaną  ilość  miesięcy  realizacji  usługi  dla  jednego  PD,  czy  też  zmieni  konstrukcję 

formularza cenowego, tak, aby porównywalne i realne stało się obliczenie wartości jednego 

miesiąca  świadczenia  usługi  w  ramach  jednego  PD  (np.  poprzez  wyodrębnienie  pozycji 

kosztów  jednorazowych,  które  każdorazowo  musi  ponieść  wykonawca  uruchamiając  punkt 

PD  - 

takich  jak  sprzęt,  oprogramowanie,  które  to  koszty  będą  gwarantowane  przez 

Zamawiającego przy uruchomieniu jednego PD).  

Zarzut nr 3 b) Nieodpowiedni czas na uruchomienie PD w ramach prawa opcji 

Zgodnie z § 5 ust. 5.5 Wzoru Umowy, Zamawiający zastrzegł, że „Skorzystanie z prawa opcji 

wymaga  przesłania  przez  Zamawiającego  do  Wykonawcy  zawiadomienia  na  piśmie  pod 

ryg

orem nieważności o uruchomieniu prawa opcji. W zawiadomieniu o skorzystaniu z prawa 

opcji Zamawiający poinformuje Wykonawcę, nie później niż 3 miesiące przed rozpoczęciem 

świadczenia  Usług  w  nowych  PD,  o  liczbie  nowych  PD  oraz  terminie  rozpoczęcia 

świadczenia  Usług  w  poszczególnych  nowych  PD”.  Oznacza  to,  że  wykonawca  ma  3 


miesiące na rozpoczęcie świadczenia Usług w nowych PD, co w ocenie Odwołującego jest 

terminem niewystarczającym. 

Odwołujący  wskazał  na  zakres  czynności,  jakie  musi  wykonać  wykonawca  w  celu 

rozpoczęcia  świadczenia  usług  w  nowym  PD,  uruchomionym  w  ramach  prawa  opcji,  który 

jest  tożsamy  z  zakresem  czynności  wymaganych  dla  uruchomienia  PD  w  ramach 

podstawowego zakresu zamówienia. 

Zestaw tych czynności został określony przez Zamawiającego w pkt. 2 OPZ: „2. W ramach 

Etapu 1 Wykonawca zobowiązany jest do: 

przedstawienia  do  akceptacji  Zamawiającemu  propozycji  lokalizacji  PD.  Wzór  Listy 

Lokalizacji PD stanowi Załącznik 1 do OPZ, 

dostarczenia  i  instalacji  sprzętu  informatycznego  wraz  z  oprogramowaniem  oraz  łączy 

teletransmisji danych do każdego PD, 

przeprowadzenia szkoleń personelu w zakresie usług świadczonych w PD, 

przygotowania sprzętu do instalacji Aplikacji CRM dla każdego PD, 

złożenie wniosków do Zamawiającego o dostęp do Aplikacji CRM dla Personelu, 

dostarczenia  i  zamontowania  oznakowania  wewnętrznego  i  zewnętrznego  dla  każdego 

PD, 

dostarczenia materiałów eksploatacyjnych do każdego PD, 

dostarczenia urządzeń OBU do każdego PD, 

przedstawienia każdego z PD do odbioru.”. 

Odwołujący  podkreślił  także,  że  pomimo,  iż  zakres  tych  czynności  jest  tożsamy,  to  dla 

rozpoczęcia  świadczenia  usług  w  nowych  PD  w  ramach  prawa  opcji  Zamawiający 

przewidział  termin  3  miesięcy,  a  zatem  o  jeden  miesiąc  krótszy  niż  dla  świadczeń 

nieobjętych  prawem  opcji,  co  potwierdza,  że  termin  dla  rozpoczęcia  świadczenia  usług  w 

nowych PD w ramach prawa opcji jest zbyt krótki, skoro sam Zamawiający w podstawowym 

zakresie zamówienia dla tych samych czynności przewidział dłuższy termin - 4 miesiące. 

Dodatkowo  Odwołujący  wskazał,  że  w  ramach  świadczeń  nieobjętych  prawem  opcji 

Zamawiający  przewidział  termin o miesiąc dłuższy,  pomimo iż  odnośnie podstawowych  PD 

Wykonawca  może  już  na  etapie  składania  ofert  przemyśleć,  gdzie  chce  zaproponować 

uruchomienie  100  PD  w  etapie  podstawowym,  przygoto

wać  się,  by  spełnić  wymagania 

geograficzne z pkt. 4.2 OPZ, zaplanować cały projekt i ma na to 4 miesiące od podpisania 

umowy (etap 1). 

Odwołujący  wskazał  także,  że  Zamawiający  przewidział  karę  umowną  za  zwłokę  w 

uruchomieniu  PD  w  ramach  prawa  opcji.  Zgodni

e  z  §  18  ust.  18.10.20  Wzoru  Umowy  „w 

przypadku  zwłoki  Wykonawcy  w  realizacji  zobowiązań,  o  których  mowa  w  §  5  ust.  5.5. 

Umowy  (dotyczy  zlecenia  utworzenia  PD  w  ramach  Prawa  Opcji),  Wykonawca  zapłaci 


Zamawiającemu karę umowną w wysokości 1 000 zł (słownie: jeden tysiąc złotych) za każdy 

dzień zwłoki (kara umowna naliczana jest za każdy PD z osobna)”. 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  wskazał,  że  nie  zgadza  się  z  zarzutem 

formułowanym przez Odwołującego, w tym z jego uzasadnieniem. Wskazał, iż 4-miesięczny 

termin na uruchomienie Usług w PD w ramach podstawowego zakresu zamówienia dotyczy 

aż 100 lokalizacji PD, natomiast 3-miesięczny termin na uruchomienie Usług w nowych PD w 

ramach  prawa  opcji  dotyczy  przeszło  3  razy  mniejszej  ilości  PD,  tj.  maksymalnie  30 

lokalizacji PD. Zatem proporcjonalność zaangażowania sił i środków ze strony Wykonawcy w 

ramach  prawa  opcji  będzie  nieporównywalnie  mniejsza  niż  w  przypadku  podstawowego 

zakresu zamówienia.  

Zamawiający  wyjaśnił,  że  termin  4  miesięcy  wynika  z  postanowienia  SWZ  5.1.1  Etap  1 

będzie  zrealizowany  w  okresie  od  dnia  zawarcia  Umowy  do  dnia  30.09.2023  r.  oraz 

postanowienia umowy, które świadczą o planowanym zawarciu umowy z dniem 1 czerwca, 

tj. § 6 ust. 6.3 umowy: „W przypadku gdy Umowa zostanie zawarta po dniu 1 czerwca 2023 

to Strony podpiszą aneks do Umowy zmieniający termin zakończenia Etapu 1 i rozpoczęcia 

Etapu  2  tak  aby  zapewnić  okres  realizacji  dla  Etapu  1  wynoszący  4  miesiące,  chyba  że 

Strony  uzgodnią  inaczej.”  Zatem  Zamawiający  uznał,  że  twierdzenie  Odwołującego  w 

podniesionym zarzucie, iż „uruchomienie usług w nowych PD w ramach prawa opcji wymaga 

takiego  samego  zakresu  prac,  jak  uruchomienie  usług  w  PD  w  ramach  podstawowego 

zakresu zamówienia” nie jest prawdziwe i wprowadza w błąd. 

Zarzut podlegał oddaleniu. 

Izba  za  wiarygodne  uznała  stanowisko  Zamawiającego,  iż  nie  jest  nadmiernym  termin 

wskazany  przez  Zamawiającego  dla  uruchomienia  nowych  PD  w  ramach  prawa  opcji, 

ponieważ  proporcjonalność  zaangażowania  sił  i  środków  ze  strony  Wykonawcy  w  ramach 

prawa 

opcji  będzie  nieporównywalnie  mniejsza  niż  w  przypadku  podstawowego  zakresu 

zamówienia,  skoro  w  ramach  podstawowego  zakresu  zamówienia  Wykonawca  będzie 

musiał  zrealizować  prace  dla  aż  100  lokalizacji  PD,  natomiast  na  uruchomienie  Usług  w 

nowych PD w ramach prawa opcji - 

co najwyżej ponad 3 razy mniej (bowiem maksymalnie 

30 lokalizacji PD).  

Sama okoliczność, na którą zwracał uwagę Odwołujący, że Wykonawca przy uruchomieniu 

PD 

–  tak  w  zamówieniu  podstawowym,  jak  przy  zamówieniu  w  ramach  prawa  opcji  -  jest 

z

obowiązany  wykonać  takie  same  działania  nie  przesądza,  że  termin  na  uruchomienie 

nowego  PD  powinien  wynosić  4  miesiące.  Potencjał,  jaki  będzie  musiał  zaangażować 

Wykonawca dla uruchomienia 100 nowych PD, skala zaangażowania, jest znacząco wyższa 

przy  zamówieniu  podstawowym,  dlatego  zrozumiałym  jest  fakt,  że  w  tym  przypadku 


Zamawiający  przewiduje  dłuższy  termin  na  uruchomienie  PD.  Co  więcej,  w  ramach  prawa 

opcji Zamawiający przewidział maksymalną ilość 30 nowych PD, co oznacza, że może być to 

ilość  mniejsza.  Ponadto  czas,  w  którym  powinny  zostać  utworzone  nowe  PD  w  ramach 

prawa  opcji  może  być  różny,  zatem  nie  wpłynie  to  na  konieczność  zaangażowania 

ogromnego potencjału przygotowania w jednym czasie wszystkich PD, jakie w ramach opcji 

mogą zostać utworzone.  

Za

mawiający  w  trakcie  rozprawy  z  udziałem  stron  wskazał,  że  istnieje  możliwość 

uruchomienia nowego PD już w ciągu zaledwie jednego miesiąca. Odwołujący natomiast nie 

wykazał,  że  przeprowadzenie  wymaganych  czynności  w  ciągu  3  miesięcy  nie  będzie 

możliwe.  

Nie 

można zatem stwierdzić, aby Zamawiający w tym zakresie opisał przedmiot zamówienia 

w  sposób  niejednoznaczny,  niewyczerpujący,  nieuwzględniający  wszystkich  wymagań  i 

okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty. Z powyższych względów zarzut 

pod

legał oddaleniu.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  wyniku  na  podstawie 

art. 

557 oraz art. 574, 575 ustawy z 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 

2019 ze zm.) oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 lit. a) oraz § 5 pkt 2b), § 7 ust. 2 pkt 1), § 7 

ust.  3  pkt  1 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  31  grudnia  2020  r.  w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), zaliczając w  poczet 

kosztów  postępowania  uiszczone  przez  obydwu  Odwołujących  wpisy  od  odwołania  oraz 

koszty z tytułu zastępstwa procesowego pełnomocnika Odwołującego (w wysokości 3600 zł 

stosownie do § 5 pkt 2 lit b) wskazanego rozporządzenia).  

Uwzględniając  powyższe  przepisy,  Zamawiającego  oraz  obu  Odwołujących  obciążono 

kosztami postępowania odwoławczego proporcjonalnie do ilości zarzutów uwzględnionych i 

oddalonych.  

W odwołaniu o sygnaturze akt KIO 636/23 do rozpoznania na rozprawie został skierowany 1 

zarzut,  który  podlegał  oddaleniu.  Stąd  kosztami  postępowania  (wpisu  od  odwołania  w 

wysokości 15 000 zł) w całości został obciążony Odwołujący.  

W  odwołaniu  o  sygnaturze  akt  KIO  650/23  zostały  wyszczególnione  4  zarzuty,  z  których 

jeden z zarzut

ów stanowi powtórzenie stanu faktycznego drugiego z zarzutów, stąd zarzuty 

opisa

ne w odwołaniu jako zarzut nr 2 i 3a) zostały zakwalifikowane jako jeden zarzut. 

Dwa  zarzuty 

odwołania  zostały  uwzględnione,  a  jeden  z  zarzutów  podlegał  oddaleniu. 

Stosownie  do  powyższego  wyniku  postępowania  odwoławczego,  Izba  kosztami 

postępowania  obciążyła  Zamawiającego  w  wysokości  2/3  oraz  Odwołującego  w  wysokości 


W konsekwencji, 

od Zamawiającego na rzecz Odwołującego zasądzono kwotę 10 000 zł 00 

gr, która stanowi 2/3 wysokości wpisu od odwołania oraz kwotę 2400 zł 00 gr, która stanowi 

wartości wynagrodzenia pełnomocnika Odwołującego. 

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji. 

Przewodniczący: 

………………………………