KIO 102/24 WYROK Warszawa, dnia 31 stycznia 2024 r.

Stan prawny na dzień: 21.03.2024

KIO 102/24 

Sygn. akt: KIO 102/24 

WYROK 

Warszawa, dnia 31 stycznia 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodnicząca:      Emilia Garbala 

Małgorzata Jodłowska 

Maria Kacprzyk 

Protokolantka:           Klaudia Kwadrans 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  30  stycznia  2024  r. 

w  Warszawie  odwołania 

wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  8  stycznia  2024  r.  przez 

wykonawcę  Chemeko  -  System  sp.  z  o.  o.  Zakład  Zagospodarowania  Odpadów,                     

ul. Jerzmanowska 6 A, 54-

519 Wrocław, 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez:  Gminę  Długołęka,  ul.  Robotnicza  12,  55-095 

Długołęka, 

orzeka: 

umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutów nr 3c, 4 i 5, 

uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu nr 2 i nakazuje zamawiającemu dokonanie 

modyfikacji 

§ 20 ust. 1 pkt 16 projektu umowy poprzez obniżenie współczynnika „S” do 

wysokości 172 zł,  

oddala odwołanie w pozostałym zakresie, 

kosztami postępowania obciąża zamawiającego w części 1/4 i odwołującego w części 3/4, i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego  tytułem  wpisu  od 

odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem 

wynagrodzenia  pełnomocnika

odwołującego,

kwotę  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące 

sześćset  złotych  zero  groszy)  tytułem  wynagrodzenia  pełnomocnika

zamawiającego  oraz  

kwotę  541  zł  10  gr  (słownie:  pięćset  czterdzieści  jeden  złotych  dziesięć  groszy)  tytułem 

dojazdu pełnomocnika zamawiającego na rozprawę, 

zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 1 545 zł 00 gr (słownie: jeden 

tysiąc  pięćset  czterdzieści  pięć  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  należną  część  kosztów 

postępowania odwoławczego poniesionych przez odwołującego. 


KIO 102/24 

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  - 

sądu zamówień publicznych. 

Przewodnicząca:      ………………………… 

…………………………. 

…………………………. 


KIO 102/24 

Sygn. akt: KIO 102/24 

                                                             UZASADNIENIE 

Zamawiający  –  Gmina  Długołęka,  ul.  Robotnicza  12,  55-095  Długołęka,  prowadzi  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego, 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn. 

„Odbiór,  transport  i  zagospodarowanie  odpadów  komunalnych  z  terenu  Gminy  Długołęka”, 

numer  referencyjny:  ZP.271.82.2023.MK. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane               

Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu  29.12.2023  r.,  nr  Dz.U.  S:  251/2023 

W  dniu  08.01.2024 

r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło  odwołanie 

wykonawcy  Chemeko  -  System  sp.  z  o.o. 

Zakład  Zagospodarowania  Odpadów,                           

ul. Jerzmanowska 6 A, 54-

519 Wrocław (dalej: „Odwołujący”), w którym Odwołujący zarzucił 

Zamawiającemu naruszenie: 

art. 99 ust. 1 w zw. z art. 134 ust. 1 pkt 20 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Prawo zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.U.  z  2023  r.  poz.  1605  ze  zm.),  zwanej  dalej:  „ustawą  Pzp”,  w  zw.                 

z art. 5 ustawy Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.), zwanej dalej: 

„k.c.” 

i  w  zw.  z  art.  353

k.c.  w  zw.  z  art.  387  §  1  k.c.  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  i  3  ustawy  Pzp 

poprzez  dokonanie  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  zakresie  tzw.  poziomów  recyklingu,              

o których mowa §6 Wzoru Umowy, w sposób nieuwzględniający wymagań i okoliczności 

mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, tj.:  

a) 

znanego  Zamawiającemu  problemu  słabej  jakości  selektywnej  zbiórki  odpadów 

komunalnych „u źródła”, 

b) 

najnowszych  uwarunkowań  prawnych  w  zakresie  rocznych  poziomów  przygotowania 

do  ponownego  użycia  i  recyklingu  oraz  poziomów  składowania,  zmienionych 

uwarunkowań  prawnych  co  do  metodologii  wyliczenia  tych  poziomów,  spadającego 

popytu na surowce, 

c) 

wdrożonego  w  okresie  realizacji  umowy  tzw.  „systemu  kaucyjnego”,  który  w  sposób 

niewątpliwy  wpłynie  na  ilość  i  morfologię  odpadów  będących  przedmiotem  niniejszej 

umowy), 

czego  konsekwencją  jest  nałożenie  na  wykonawcę  niemożliwego  do  spełnienia 

obowiązku  osiągnięcia  poziomu  przygotowania  do  ponownego  użycia  i  recyklingu 

odpadów  komunalnych  wskazanego  w  art.  3b  ust.  1  ustawy  o  utrzymaniu  czystości  i 

porządku w gminach w wysokości 45% - za okres od daty zawarcie umowy do 30 czerwca 

2024 r., a następnie za okres od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. oraz 55% za okres 


KIO 102/24 

od  1  stycznia  2025  r.  do  zakończenia  umowy,  sankcjonowanego  obowiązkiem  zapłaty 

kary umownej, 

(§20 ust. 1 pkt 16 Wzoru Umowy), co z kolei narusza zasady zachowania 

uczciwej konkurencji, proporcjonalności oraz równego traktowania wykonawców, a także 

zasady współżycia społecznego, co uniemożliwia wykonawcom prawidłowe skalkulowanie 

ryzyk kontraktowych i prawidłową wycenę oferty, a co zostało szerzej omówione w dalszej 

części niniejszego odwołania; 

ewentualnie (w przypadku uznania zarzutu wskazanego w pkt 1 powyżej za niezasadny): 

2)  art. 134 ust. 1 pkt 20 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w z art. 353

 k.c. oraz art. 5 k.c. w 

zw. z art. 483 § 1 k.c. poprzez zastrzeżenie na rzecz Zamawiającego kar umownych za 

nieosiągnięcie  przez  wykonawcę  tzw.  poziomów  recyklingu  (§20  ust.  1  pkt  16  Wzoru 

Umowy) 

w  wysokości  rażąco  wygórowanej,  nieuwzględniającej  faktu,  że  na  osiągnięcie 

tych  poziomów  mają  wpływ  nie  tylko  działania  wykonawcy,  ale  także  (a  wręcz  przede 

wszystkim) działania Zamawiającego, jak również że jest to uzależnione od jakości zbiórki 

odpadów  u  „źródła”  (przez  właścicieli  nieruchomości),  a  także  od  uwarunkowań 

rynkowych (w szczególności od popytu na surowce) i realnych możliwości przekazania do 

recyklingu odebranych  przez wykonawcę odpadów.  W takich okolicznościach,  nałożenie 

na  wykonawcę  kary  umownej  w  takiej  wysokości  jak  ta,  wskazana  w  §20  ust.  1  pkt  16 

Wzoru Umowy stanowi nadużycie prawa podmiotowego Zamawiającego do kształtowania 

postanowień umownych i jest sprzeczne z zasadami współżycia społecznego z uwagi na 

wpływ Zamawiającego na poziomy recyklingu przy jednoczesnym ograniczonym wpływie 

wykonawcy na osiągane poziomy recyklingu i odzysku; 

3)  art.  99  ust.  1  w  zw.  z  art.  134  ust.  1  pkt  20  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  ustawy  Pzp  poprzez 

dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w zakresie tzw. poziomów recyklingu, o których 

mowa  §  6  Wzoru  Umowy  i  związanych  z  nimi  kar  umownych,  o  których  mowa  w  §  20              

ust.  1  pkt  16  Wzoru  Umowy  w  sposób  niejednoznaczny  i  niewyczerpujący,  budzący 

wątpliwości  co  do  podstaw  i  sposobu  wyliczenia  kary  umownej  z  tytułu  nieosiągnięcia 

przez wykonawcę wymaganych poziomów recyklingu, a niejednoznaczność ta wyraża się 

w następujący sposób:

a) 

wysokość  kary  umownej  ma  być  wyliczona  z  uwzględnieniem  współczynnika  „Mw”, 

przez który Zamawiający rozumie „łączną masę wytworzonych odpadów komunalnych, 

wyrażonych  w  Mg”  –  bez  jednoznacznego  wskazania,  że  dotyczy  to  strumienia 

odpadów odebranego przez wykonawcę w ramach przedmiotowego zamówienia (a nie 

globalnej  ilości  odpadów  odebranych  z  Gminy  Długołęka  np.  przez  innych 

przedsiębiorców  z  części  nieruchomości  niezamieszkałych)  i  bez  jednoznacznego 

wskazania,  że  masa  odpadów  będzie  ustalona  w  odniesieniu  do  jednego  z  okresów 

wskazanych w §6 ust. 6 pkt 1 – 3 Wzoru Umowy), 


KIO 102/24 

b) 

wysokość  kary  umownej  ma  być  wyliczona  z  uwzględnieniem  współczynnika  „Mr”, 

przez  który  Zamawiający  rozumie  „łączną  masę  odpadów  komunalnych 

przygotowanych  do  ponownego  użycia  i  poddanych  recyklingowi,  wyrażoną  w  Mg”  - 

bez jednoznacznego wskazania, że dotyczy to masy odpadów komunalnych oddanych 

do ponownego użycia i poddanych recyklingowi w odniesieniu do strumienia odpadów 

odebranego  przez  wykonawcę  w  ramach  przedmiotowego  zamówienia  i  bez 

jednoznacznego  wskazania,  że  masa  odpadów  będzie  ustalona  w  odniesieniu  do 

jednego z okresów wskazanych w §6 ust. 6 pkt 1 – 3 Wzoru Umowy); 

c) 

wysokość  kary  umownej  ma  być  wyliczona  z  uwzględnieniem  współczynnika  „S” 

(jednostkowej  stawki  opłaty  za  umieszczenie  niesegregowanych  (zmieszanych) 

odpadów  komunalnych  na  składowisku),  który  to  współczynnik  nie  został  wskazany 

poprzez  wskazanie  konkretnej  wartości  pieniężnej,  a  Zamawiający  odwołuje  się  do 

stawki  opłaty  za  umieszczenie  niesegregowanych  (zmieszanych)  odpadów 

komunalnych  na  składowisku,  określonej  w  przepisach  wydanych  na  podstawie  art. 

290  ust.  2  ustawy  z  dnia  27  kwietnia  2001  r. 

–  Prawo  ochrony  środowiska,  która  to 

stawka zmienia się w kolejnych latach (rośnie), a Zamawiający nie zastrzegł wprost, że 

kara  zostanie  wyliczona  w  oparciu  o  stawkę  przewidzianą  na  rok  2024  r.  (ostatni                         

z  możliwych  wskaźników,  który  jest  znany  wykonawcy),  w  którym  będzie  składana 

oferta w Postępowaniu, co rodzi niepewność co do tego, w jaki sposób wysokość kary 

będzie  wyliczana,  a  w  konsekwencji,  jakie  ryzyko  kontraktowe  wykonawca  powinien 

uwzględnić w ramach swojej oferty, 

co  uniemożliwia  wykonawcom  należyte  zidentyfikowanie,  a  następnie  wycenienie  ryzyk 

kontraktowych,  a  tym  samym  prowadzi  to  do  nierównego  traktowania  wykonawców                    

w Postępowaniu i nieporównywalności złożonych przez nich ofert; 

4)  art. 99 ust. 1 w zw. z art. 134 ust. 1 pkt 20 ustawy 

Pzp poprzez wprowadzenie w § 6 ust. 5 

pkt  2  Wzoru  Umowy  obowiązku  osiągnięcia  poziomów  recyklingu  i  odzysku  innych  niż 

niebezpieczne  odpadów  budowlanych  i  rozbiórkowych  określonych  w  rozporządzeniu                   

w  sprawie  poziomów  recyklingu  w  sytuacji,  gdy  zgodnie  z  art.  3b  ust.  1b  ustawy                            

o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1469), zwanej dalej: 

„u.c.p.g.”,  przy  obliczaniu  poziomu  przygotowania  do  ponownego  użycia  i  recyklingu 

odpadów  komunalnych  nie  uwzględnia  się  innych  niż  niebezpieczne  odpadów 

budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne; 

5)  art. 455 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 99 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 i art. 17 ust. 1 ustawy Pzp 

poprzez zaniechanie wprowadzenia do Wzoru Umowy postanowień określających zasady 

wprowadzenia zmian do umowy w związku z niemożliwymi do przewidzenia w momencie 

składania oferty skutkami wejścia w życie ustawy dnia 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy                  


KIO 102/24 

o gospodarce opakowaniami oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r., poz. 1852, 

dalej  jako:  „Nowelizacja  u.g.o.”),  która  wprowadza  tzw.  system  kaucyjny  od  1  stycznia 

2025 r. Pomimo tego, że treść aktu prawnego jest znana wykonawcom, to nie są jeszcze 

znane  konsekwencje  wejścia  w  życie  nowych  przepisów  np.  co  do  wielkości  i  jakości 

strumienia, co ma wpływ na realizację zamówienia i jego koszty. Zamawiający nie zawarł 

we  Wzorze  Umowy  postanowień,  które  pozwalałyby  na  jej  dostosowanie  do  nowych 

warunków, w których wykonawca będzie świadczył usługę (w zakresie co najmniej ilości 

odbieranych 

odpadów, 

harmonogramu 

odbioru 

odpadów, 

liczby 

pojazdów 

przeznaczonych  do  realizacji  zamówienia  oraz  zmiany  wynagrodzenia  wykonawcy),  co 

narusza równowagę stron umowy, nie zapewnia ekwiwalentności świadczeń stron umowy 

i przerzuca na wykonawcę ryzyka związane ze zmianą warunków realizacji zamówienia, 

których wykonawca (składając ofertę) nie jest w stanie przewidzieć – powyższe powoduje, 

że  dokonanie  opisu  przedmiotu  zamówienia  nastąpiło  w  sposób  niejednoznaczny, 

niewyczerpujący  i  nieprecyzyjny,  który  narusza  zasady  efektywności,  zachowania 

uczciwej  konkurencji,  proporcjonalności  oraz  równego  traktowania  wykonawców,  a  co 

uniemożliwia wykonawcom prawidłowe skalkulowanie ryzyk kontraktowych. 

W szczególności Odwołujący podniósł, co następuje. 

„(…)  II.  Zarzut  nr  1  -  Niemożliwy  do  spełnienia  obowiązek  osiągnięcia  poziomu 

przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalny 

Zamawiający przewidział nałożenie na wykonawcę kar umownych za nieosiągnięcie przez 

tego  wykonawcę  poziomu  przygotowania  do  ponownego  użycia  i  recyklingu  odpadów 

komunalnych na poziomie odpowiednio 45% i 55% (w zależności od okresu) w sytuacji, gdy 

w  świetle  okoliczności  faktycznych  i  prawnych  opisanych  w  odwołaniu  spełnienie  tych 

wymogów  jest  obiektywnie  niemożliwe,  zwłaszcza  że  odbieranie  i  zagospodarowanie 

odpadów komunalnych jest tylko jednym z elementów składających na możliwość uzyskania 

poziomów recyklingu. (…) 

Pierwszą  kwestią,  na  którą  należy  zwrócić  uwagę  jest  fakt,  że  wykonawca,  który  będzie 

realizował przedmiotowe zamówienia nie ma wpływu na to, jaki strumień odpadów zostanie 

mu  przekazany  do  odbioru  i  zagospodarowania.  Z  doświadczeń  samego  Odwołującego 

(dotychczasowego wykonawcy usługi) wynika, że strumień ten jest bardzo zanieczyszczony, 

co  jest  podstawowym  problem  (zupełnie  niezależnym  od  wykonawcy),  który  finalnie 

determinuje niemożność osiągnięcia poziomów recyklingu na poziomie 45% i 55%. 

Osiągnięcie poziomów recyklingu zależy od wielu aspektów organizacyjno-rynkowych, z 

których większość znajduje się poza kontrolą wykonawcy usług odbioru i zagospodarowania 

odpadów komunalnych. Do najważniejszych zalicza się przede wszystkim: 


KIO 102/24 

ilość  zmieszanych  odpadów  komunalnych  i  poziom  selektywnej  zbiórki  odpadów  oraz 

jakość selektywnie zebranych surowców, który z kolei zależy od dostępnej infrastruktury, 

edukacji  społeczeństwa,  zachęt  ekonomicznych  i  skutecznych  mechanizmów  kontroli  – 

które wszystkie są zależne od gminy; 

sposób  obliczania  masy  odpadów  poddanych  recyklingowy  według  zasad  z 

Rozporządzenia  Ministra  Klimatu  i  Środowiska  z  dnia  3  sierpnia  2021  r.  w  sprawie 

sposobu obliczania poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów 

komunalnych  (Dz.  U.  poz.  1530),  przez  którego  zapisy  recyklerzy  zmuszeni  się 

wykazywać mniejsze ilości odpadów poddane recyklingowi; 

obecność  rynków  zbytu  dla  wszystkich  surowców  selektywnie  zbieranych,                            

w szczególności wymagania recyklerów; 

4) w

ejście w życie tzw. „systemu kaucyjnego”. 

Z  powyższego  wynika,  że  możliwość  uzyskania  określonych  poziomów  recyklingu 

odpadów komunalnych w systemie gospodarowania odpadami jest uzależniona od szeregu 

czynników,  w  pierwszej  kolejności  jednakże  od  udziału  zmieszanych  (niesegregowanych) 

odpadów  komunalnych  w  całym  strumieniu  odpadów  objętych  przedmiotem  zamówienia, 

który  w  odniesieniu  do  strumienia  odpadów,  który  będzie  odbierany  przez  wykonawcę  w 

ramach niniejszego zamówienia jest bardzo duży. Ilości odpadów objętych Postępowaniem 

Zamawiający podał w Załączniku nr 2a do SWZ – Formularzu cenowym. Wynika z niego, że 

odpady  o  kodzie  20  03  01  -  zmieszane  (niesegregowane)  odpady  komunalne 

–  stanowią               

19  245  MG,  tj.  ok.  45%  strumienia  odpadów  objętych  przedmiotem  zamówienia.                             

Z doświadczeń Odwołującego (potwierdzonych też doświadczeniem innych przedsiębiorców 

z  branży)  wynika,  że  ze  zmieszanych  odpadów  komunalnych  można  „wysortować”,                       

a następnie poddać recyklingowi zaledwie kilka procent odpadów (poniżej 5%). 

W  całym  łańcuchu  zdarzeń  prowadzących  do  recyklingu  odpadu,  udział  wykonawcy 

odbierającego  i  zagospodarowującego  odpady  jest  obiektywnie  niewielki.  Trzeba  bowiem 

wyraźnie  podkreślić,  że  w  celu  poddania  odpadów  recyklingowi,  odpady  trafiają  do 

recyklerów,  którzy  decydują  o  parametrach  jakościowych  surowców  nadających  się  do 

recyklingu.  Surowce  wtórne  odzyskane  ze  zmieszanych  odpadów  komunalnych  do 

recyklingu  zasadniczo  nie  nadają  się  ze  względu  na  stopień  ich  zanieczyszczenia.  Mało 

tego,  jest  faktem  notoryjnym,  że  skład  morfologiczny  zmieszanych  odpadów  komunalnych 

jest  zmienny,  przy  czym  w  odpadach  tych  jest  najwięcej  odpadów  organicznych  oraz 

papieru,  co  determinuje  zanieczyszczenia  odpadów  wydzielonych  do  odzysku  w  instalacji 

MBP i w konsekwencji uniemożliwia ich recykling. (…) 


KIO 102/24 

Reasumując,  wpływ  przetwarzania  zmieszanych  odpadów  komunalnych  na  osiągnięcie 

poziomów  recyklingu  i  przygotowania  do  ponownego  użycia  odpadów  komunalnych  jest 

marginalny.  W  konsekwencji  poziomy  recyklingu  można  osiągnąć  jedynie  z  odpadów 

zbieranych  selektywnie:  papier,  metale,  tworzywa  sztuczne,  szkło,  bioodpady  –  a  ten 

strumień jest zbyt mały, żeby osiągnąć poziom recyklingu na poziomie 45% a potem także 

Do  niemożności  osiągnięcia  wymaganych  przez  Zamawiającego  poziomów  recyklingu 

przyczyniła  się  też  niewątpliwie  okoliczność,  że  w  ostatnich  latach  nastąpiła  radykalna 

zmiana  przepisów  prawa,  nie  tylko  w  zakresie samych  procentowych  poziomów  recyklingu 

za  rok  2022  i  kolejne  lata 

(drastyczne  wzrosty  wymaganych  poziomów  recyklingu),  ale 

przede  wszystkich  w  zakresie  sposobu  obliczania  poziomów  recyklingu  odpadów 

komunalnych. 

(…) 

Z  zestawienia  przedstawionych  przepisów  Rozporządzenia  w  sprawie  recyklingu 

jednoznacznie wynika, że masę odpadów komunalnych poddanych recyklingowi oblicza się 

dopiero 

po  wyjściu  odpadu  z  instalacji  dedykowanej  do  przygotowania  odpadów  do 

recyklingu 

–  ale  nie  wszystkie  procesy  przetwarzania  czy  odzysku  odpadów  stanowią 

recykling. 

(…) 

Podsumowując, uwzględniając procesy w instalacjach, które polegają na szczegółowym 

sortowaniu  i  doczyszczeniu  materiału  wejściowego  (np.  stłuczki  szklanej,  papieru,  metali), 

należy  zauważyć,  że  wszelkie  zanieczyszczenia,  które  do  tej  pory  były  uwzględniane  jako 

masa odpadów komunalnych poddanych recyklingowi, od 2022 roku nie są zaliczane do tej 

masy.  Prowadzi  to  do  wniosku,  że  masa  odpadów  komunalnych  poddanych  recyklingowi 

zmniejsza  się  o  ilość  zanieczyszczeń  odrzuconych  w  instalacji  podczas  procesów 

przetwarzania, a także o tzw. ubytki procesowe, które ze względu na wymagania jakościowe 

recyklerów  nie  mogą  zostać  przetworzone.  Potwierdzają  to  zresztą  uzyskiwane  przez 

Odwołującego  dokumenty  potwierdzające  recykling,  które  uzyskuje  on  od  recyklerów. 

Recyklerzy  potwierdzają  dużo  mniejszy  recykling  w  odniesieniu  do  przekazanych  im 

odpadów  (od  kilku  do  kilkunastu  procent)  od  dnia  wejścia  w  życie  nowych  przepisów, 

powołując  się  na  ubytki  procesowe  i  inne  zanieczyszczenia,  których  nie  akceptują  finalni 

recyklerzy  (np.  papiernie,  huty  szkła).  Każdy  recykler  zobowiązany  jest  indywidualnie 

obliczyć  procent  zanieczyszczeń  wyliczony  zgodnie  z  właściwymi  przepisami.  Na  to 

Odwołujący nie ma jakiegokolwiek wpływu. 

Wreszcie, nie sposób nie wskazać, że na osiągnięcie poziomów recyklingu bezpośredni 

wpływ  ma  niemożność  znalezienia  rynków  zbytu  dla  surowców  z  uwagi  na  coraz  większe 

wymagania  recyklerów  dotyczących  jakości  surowców,  które  będą  gotowi  przyjąć.  Innymi 

słowy,  jakość  surowców  wtórnych  „na  wejściu”  będzie  wyznaczała,  jaka  masa  odpadów 


KIO 102/24 

zostanie odrzucona w procesach przetwarzania prowadzonych przez instalacje i ostatecznie, 

zostanie przekazana finalnym recyklerom przygotowującym z odpadów materiały, substancje 

czy produkty. Kilka przykładów: (…) 

22.  Ponadto,  ustawa 

(…)  o  zmianie  ustawy  o  gospodarce  opakowaniami  oraz  niektórych 

innych ustaw (Dz. U. z 2023 r., poz. 1852, dalej jako: „Nowelizacja u.g.o.”) wprowadziła tzw. 

„system kaucyjny” obowiązkowy od 1 stycznia 2025 r. (ale Odwołujący wskazuje, że system 

kaucyjny na zasadach dobrowolnych i testowych będzie wprowadzony wcześniej). 

Nowelizacja  u.g.o.  dostosowuje  polskie  prawo  do  rozwiązań  obowiązujących  w  Unii 

Europejskiej. Od 1 stycznia 2025 r. wprowadzony zostanie system kaucyjny na jednorazowe 

butelki  z  tworzyw  sztucznych  do  3 litrów,  szklane butelki  wielorazowego użytku  do  1,5  litra 

oraz  metalowe  puszki  o  pojemności  do  1  litra.  Kluczowe  dla  nowego  systemu  kaucyjnego 

jest  wprowadzenie  zasady,  że  sklep  będzie  naliczał  mieszkańcowi  kaucję  za  opakowanie 

(np. za butelkę PET), a kaucja ta będzie zwracana mieszkańcowi przy zwrocie opakowania 

do sklepu czy tzw. butelkomatu. To jednostka handlowa będzie zbierała odpady komunalne 

PET 

– nie trafią one do tzw. żółtego pojemnika i nie zostaną odebrane i zagospodarowane 

przez  wykonawcę,  co  oznacza,  że  strumień  odpadów  selektywnych,  czyli  tych,  z  których 

wykonawca może osiągać poziomy recyklingu, będzie ulegał zmniejszeniu. (…) 

Ustawodawca  ma  zatem  pełną  świadomość,  że  wprowadzenie  zachęty  finansowej 

(kaucji) zwiększy poziom selektywnego zbierania odpadów z tworzyw sztucznych, a także że 

odpady te nie będą zbierane razem z innymi odpadami komunalnymi, ale uspokaja gminy, że 

będą  mogły  wliczyć  sobie  do  swoich  sprawozdań  dotyczących  tzw.  poziomów  recyklingu 

odpady odebrane w ramach systemu kaucyjnego. Takiej możliwości nie będzie miał jednak 

wykonawca odbierający odpady w ramach niniejszej umowy. (...) 

Podsumowując, w ocenie Odwołującego Zamawiający nie wziął pod uwagę powyższych 

okoliczności  (złej  jakości  selektywnej  zbiórki  „u  źródła”,  bardzo  rygorystycznych  wymogów 

recyklerów,  niekorzystnych  dla  wykonawców  przepisów  prawa  co  do  sposobu  wyliczania 

poziomów  recyklingu,  czy  wreszcie  wchodzącego  w  życie  systemu  kaucyjnego)  i  finalnie, 

nakładając  na  wykonawcę  obowiązek  osiągnięcia  poziomów  recyklingu  na  poziomie  45%  i 

55%, nałożył na niego obowiązek niemożliwy do spełnienia, o czym głośno mówi cała branża 

„odpadowa”,  bowiem  z  podobnymi  problemami  zmagają  się  także  inni  przedsiębiorcy.                   

W  niniejszym  stanie  faktycznym,  mając  na  uwadze  przede  wszystkim  jakość  strumienia 

odpadów, które wykonawca będzie musiał odebrać z Gminy Długołęka, Zamawiający nałożył 

na wykonawcę obowiązek niemożliwy do spełnienia, a takie zastrzeżenie, w myśl art. 387 §1 

k.c., powinno zostać uznane za nieważne. (…) 


KIO 102/24 

W  konsekwencji  powyższego  doszło  do  sytuacji,  w  której  Zamawiający  dokonał  opisu 

przedmiotu zamówienia w sposób naruszający przepisy art. 99 ust. 1 w zw. z art. 16 Pzp i 

art.  17  ust.  1  pkt  1  i  2  Pzp  poprzez  naruszenie  zasad  zachowania  uczciwej  konkurencji, 

proporcjonalności  oraz  równego  traktowania  wykonawców,  a  tym  samym  zaniechanie 

przygotowania  i  prowadzenia  postępowania  z  należytą  starannością,  w  szczególności 

poprzez  dokonanie  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  niejednoznaczny  i 

niewyczerpujący,  bez  uwzględnienia  wszystkich  okoliczności  mających  wpływ  na 

sporządzenie oferty. 

Odwołujący  podkreśla  również,  że  realizując  zasadę  przejrzystości,  Zamawiający  ma 

obowiązek  jasnego  formułowania  wymogów  i  przygotowania  dokumentacji  postępowania                  

w  sposób  umożliwiający  rzetelne  przygotowanie  oferty.  Sprzecznym  z  Pzp  jest  określenie 

przez Zamawiającego przedmiotu zamówienia w sposób, który znacząco utrudnia kalkulację 

ceny ofertowej

. (…) 

Tym  samym,  sposób  ukształtowania  kar  umownych,  abstrahujący  od  pozostałych 

postanowień  umowy  oraz  reguł  odpowiedzialności  obowiązującej  na  gruncie  kodeksu 

cywilnego,  skutkuje  przekroczeniem  przez  Zamawiającego  granicy  swobody  kontraktowej,             

o której mowa w art. 353

 k.c. oraz art. 5 k.c. 

(…) 

III.  Zarzut  nr  2  - 

Kara  umowna  za  nieosiągnięcie  przez  wykonawcę  poziomów 

przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych (§20 ust. 1 pkt 16 

Wzoru Umowy) w wysokości rażąco wygórowanej 

Odwołujący  w  tym  miejscu  powołuje  się  na  uzasadnienie  do  zarzutu  z  pkt  1  petitum 

odwołania przede wszystkim  w  zakresie,  w jakim  opisuje czynniki  wpływające  na  osiągane 

przez  wykonawcę  świadczącego  usługi  odbioru  i  zagospodarowania  odpadów  poziomy 

recyklingu. 

(…) 

51.  I  ta

k,  na  podstawie art.  6c ust.  1 u.c.p.g. to Zamawiający (gmina)  jest  zobowiązany do 

zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których 

zamieszkują  mieszkańcy.  Zgodnie  z  art.  4  u.c.p.g.  to  rada  gminy  uchwala  regulamin 

utrzymania 

czystości i porządku na terenie gminy, który jest podstawowym aktem prawnym 

określającym sposób gospodarowania odpadami w gminie. (…) 

Następnie,  zgodnie  z  art.  9u  u.c.p.g.  to  gmina  sprawuje  kontrolę  przestrzegania  i 

stosowania  przepisów  u.c.p.g.  Na  podstawie  art.  6k  ust.  3  u.c.p.g.  to  rada  gminy  określa 

stawki  opłaty  podwyższonej  za  gospodarowanie  odpadami  komunalnymi,  jeżeli  właściciel 

nieruchomości  nie  wypełnia  obowiązku  zbierania  odpadów  komunalnych  w  sposób 

selektywny, w wysokości nie niższej niż dwukrotna wysokość i nie wyższej niż czterokrotna 

wysokość  stawki  opłaty  za  gospodarowanie  odpadami  komunalnymi.  Na  podstawie  art.  6k 

u.c.p.g. to rada gminy ustala stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w tym 


KIO 102/24 

odpadami  komunalnymi  zbieran

ymi  i  odbieranymi  w  sposób  selektywny.  Innymi  słowy,  to 

wyłącznie  w  rękach  gminy  są  ekonomiczne  zachęty  do  selektywnej  zbiórki  odpadów,  m.in. 

poprzez „kary finansowe” dla mieszkańców za brak selektywnej zbiórki (opłata podwyższona 

za gospodarowanie odpadami). 

Rola wykonawcy w zakresie egzekwowania przez właścicieli nieruchomości wytycznych 

gminy co do sposobu pozbywania się odpadów komunalnych jest więc marginalna. (…) 

Jak  zatem  wykonawca może realnie wpłynąć  na  poprawę selektywnej  zbiórki  odpadów  

„u  źródła”,  co  ma  decydujący  wpływ  na  poziomy  recyklingu,  jeżeli  obowiązki  (możliwości) 

wykonawcy  w  tym  zakresie  wynikające  z  SWZ  i  przepisów  prawa  ograniczone  są  do 

„informowania  Zamawiającego”,  a  wszystkie  narzędzia  i  kompetencje  pozostają  w  rękach 

gminy?!  

(…) 

Mimo  powyższych  okoliczności  Zamawiający  zamierza  sankcjonować  nieosiągnięcie 

przez  wykonawcę  określonych  przez  Zamawiającego  poziomów  recyklingu  (początkowo 

45%,  następnie  55%)  w  drodze  kar  umownych,  określonych  w  taki  sposób,  jakby  to 

wykonaw

ca  odpowiadał  w  całości  za  system  gospodarki  odpadami  w  gminie,  o  czym 

świadczy sposób naliczania tej kary i jej wysokość. Nałożony na gminę przez ustawodawcę 

obowiązek  osiągania  rocznych  poziomów  recyklingu  (zagrożony  stosowną  sankcją 

administracyjną)  Zamawiający  w  praktyce  próbuje  przenieść  na  wykonawcę  w  100%,  choć 

wykonawca  i  podejmowane  przez  niego  działania  są  tylko  jednym  z  elementów,  które 

prowadzą  do  osiągnięcia  celu  wskazanego  przez  ustawodawcę  w  u.c.p.g.  Sposób 

ukształtowania przez  Zamawiającego  Wzoru Umowy  i  zapisów  dotyczących kar  umownych 

za  nieosiągnięcie  poziomów  recyklingu  wskazuje  więc  na  to,  że  Zamawiający  układa 

stosunek prawny, jaki łączyć go będzie z wykonawcą w taki sposób, aby zabezpieczyć sobie 

możliwość  pokrycia  ewentualnych  administracyjnych  kar  pieniężnych,  jakie  być  może                    

w  przyszłości  zostaną  nałożone  na  gminę  za  nieosiągnięcie  przez  gminę  wymaganych 

poziomów  recyklingu,  poprzez  naliczenie  wykonawcy  kar  umownych  wyliczonych                          

w  analogiczny 

sposób  jak  te,  naliczane  w  trybie  u.c.p.g.  gminie  (iloczyn  brakującej  masy 

odpadów  i  stawki  opłaty  za  umieszczenie  niesegregowanych  (zmieszanych)  odpadów 

komunalnych na składowisku, określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 290 ust. 

2  ustawy  z  dnia  27  kwietnia  2001  r.  - 

Prawo  ochrony  środowiska).  Takie  działanie  należy 

uznać za sprzeczne z  zasadami  współżycia społecznego,  a kara umowna  wyliczana w  ten 

sposób  powinna  być  uznana  za  „rażąco  wygórowaną”,  w  szczególności  mając  na  uwadze 

niewielki  wpływ  wykonawcy  na  stworzenie  podstaw  do  jej  naliczenia  (tu:  niewielki  wpływ 

wykonawcy na to, że poziomy recyklingu nie zostały osiągnięte).  

Dodatkowo,  Zamawiający  przewidział  obowiązek  zapłaty  kary  umownej  od  razu  wtedy, 

gdy wykonawca nie osiągnie wymaganych poziomów recyklingu odpadów (w ramach trzech 

„okresów  sprawozdawczych”).  Mogłoby  się  wydawać,  że  Zamawiający  w  prosty  sposób 


KIO 102/24 

przerzuca na wykonawcę swoją odpowiedzialność ustawową (co zdaniem Odwołującego jest 

nieuprawnione),  ale  Zamawiający  „idzie  dalej”  w  swoim  stanowisku  i  pomija  w  tym 

„przerzucaniu”  niżej  wymienione  elementy  ustawowe  korzystne  dla  wykonawcy,  co  jest 

rażąco niesprawiedliwe. 

61. Po pierwsze. zgodnie z art. 9ze ucpg: 

(…) 

Powyższa instytucja prawna stanowi zatem skuteczne narzędzie umożliwiające nie tylko 

uwolnienie  się  od  odpowiedzialności  finansowej,  ale  i  korzystne  z  punktu  widzenia 

środowiska  środki  naprawcze.  W  tym  zakresie  Gmina  Długołęka  nie  będzie  zmotywowana 

do  wprowadzenia  żadnych  środków  naprawczych,  ponieważ  będzie  miała  środki  na 

sfinansowanie kary od wykonawcy. 

Po drugie, zgodnie z art. 189f ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania 

administracyjnego,  Zamawiający  będzie  miał  prawo  złożyć  wniosek  o  odstąpienie  od 

nałożenia administracyjnej kary pieniężnej i poprzestanie na pouczeniu z uwagi na fakt, że 

działanie  nie  spowodowało  zagrożenia  dla  życia  i  zdrowia  ludzi  oraz  środowiska,  a  więc 

spełniało  przesłanki  pozwalające  uznać  naruszenie  za  przypadek  o  znikomej  wadze,                       

a ponadto zaprzestano naruszania prawa. 

Wobec powyższego, nawet w sytuacji, gdyby na Zamawiającego została nałożona kara 

za  nieosiągnięcie  poziomów  odzysku  odpadów  ma  on  aż  dwie  podstawy  prawne  do 

uniknięcia konsekwencji finansowych. Tymczasem dla wykonawcy niniejszego postępowania 

nie przewidziano analogicznej formalnej ścieżki, co należy uznać za rażąco niesprawiedliwe i 

nieproporcjonalne. 

(…) 

Z  uwagi  na  powyższe,  zarzut  z  pkt  2  petitum  odwołania  jest  w  pełni  zasadny,                         

a w konsekwencji związane z nim żądanie zmiany współczynnika „S” wskazanego w §20 ust. 

1 pkt 16 Wzoru Umowy poprzez jego obniżenie np. do wysokości 172 zł, co stanowiłoby ½ 

kwoty  343,39  zł,  jaka  wskazana  jest  w  obwieszczeniu  Ministra  Klimatu  i  Środowiska  z                    

4  sierpnia  2023  r.  w  sprawie  wysokości  stawek opłat  za  korzystanie  ze środowiska  na  rok 

2024 jako stawki za umieszczenie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych 

na  składowisku  również  jest  zasadne.  Odwołujący  podkreśla,  że  zastosowanie  ½  kwoty 

343,39 zł odzwierciedla fakt, że odpowiedzialność za selektywną zbiórkę odpadów i poziomy 

recyklingu odpadów powinna rozkładać się po równo między Zamawiającym a wykonawcą. 

IV.  Zarzut  nr  3  - 

Niejednoznaczny  i  niewyczerpujący  opis  przedmiotu  zamówienia                 

w  zakresie  poziomów  przygotowania  do  ponownego  użycia  i  recyklingu  odpadów 

komunalnych,  o  których  mowa  §6  Wzoru  Umowy  i  związanych  z  nimi  kar  umownych,                       

o których mowa w §20 ust. 1 pkt 16 Wzoru Umowy 


KIO 102/24 

(…)  Zarzut  3  lit.  a)  z  petitum  odwołania  -  współczynnik  „Mw”  w  §20  ust.  1  pkt  16 

Wzoru Umowy 

Zamawiający w §20 ust. 1 pkt 16 Wzoru Umowy ustalił, że wysokość kary umownej ma 

być  wyliczona  z  uwzględnieniem  współczynnika  „Mw”,  przez  który  Zamawiający  rozumie 

łączną masę wytworzonych odpadów komunalnych, wyrażonych w Mg”. 

Zamawiający w żaden sposób nie doprecyzował tego elementu wzoru do wyliczenia kary 

umownej,  bez  którego  nie  da  się  obliczyć  ewentualnej  kary  (a  na  obecnym  etapie  – 

oszacować  ryzyk  kontraktowych).  Zamawiający  w  szczególności  nie  potwierdził,  że 

współczynnik  „Mw”  dotyczy  strumienia  odpadów  odebranego  przez  wykonawcę  w  ramach 

przedmiotowego zamówienia (a nie globalnej ilości odpadów odebranych z Gminy Długołęka 

np. przez innych przedsiębiorców z części nieruchomości niezamieszkałych). Posługuje się 

zwrotem „wytworzonych odpadów”, co tym bardziej budzi niepewność po stronie wykonawcy 

co  do  intencji  Zamawiającego.  Zamawiający  nie  wskazał  też,  że  masa  odpadów  będzie 

ustalona  w  odniesieniu  do  jednego  z  okresów  wskazanych  w  §6  ust.  6  pkt  1  –  3  Wzoru 

Umowy), co ma fundamentalne znacznie z puntu widzenia ewentualnej estymacji wysokości 

kary umownej. 

Gdyby  współczynnik  „Mw”  w  §20 ust.  1  pkt 16  Wzoru Umowy  pozostawić  bez  zmian  – 

wówczas  wykonawca  mógłby  zostać  obciążony  kara  umowną  kilkukrotnie  (np.  raz  za 

pierwsze 6 miesięcy realizacji usługi a następnie za wszystkie 12 miesięcy realizacji usługi). 

Konieczne  jest  zatem  doprecyzowanie  kluczowych  elementów  wzoru  do  wyliczenia  kary 

umownej w §20 ust. 1 pkt 16 Wzoru Umowy. 

Zarzut  3  lit.  b)  z  petitum  odwołania  -  współczynnik  „Mr”  w  §20  ust.  1  pkt  16  Wzoru 

Umowy 

Następnie, Zamawiający, w §20 ust. 1 pkt 16 Wzoru Umowy, ustalił, że wysokość kary 

umownej ma być wyliczona z uwzględnieniem współczynnika „Mr”, przez który Zamawiający 

rozumie  „łączną  masę  odpadów  komunalnych  przygotowanych  do  ponownego  użycia  i 

poddanych recyklingowi, wyrażoną w Mg”. 

Zamawiający  w  żaden  sposób  nie  doprecyzował  również  tego  elementu  wzoru  do 

wyliczenia kary umownej, bez którego nie da się obliczyć ewentualnej kary, a ponadto może 

odnosić  się  do  okoliczności  w  żaden  sposób  niezwiązanych  z  realizacją  przedmiotowego 

zamówienia przez wykonawcę. Zamawiający nie potwierdził, że kara umowna obliczana jest 

w odniesieniu do masy odpadów komunalnych oddanych do ponownego użycia i poddanych 

recyklingowi w odniesieniu do strumienia odpadów odebranego przez wykonawcę w ramach 

przedmiotowego zamówienia. (…) 

Zamawiający nie potwierdził także, czy masa odpadów będzie ustalona w odniesieniu do 

jednego z okresów wskazanych w §6 ust. 6 pkt 1 – 3 Wzoru Umowy). Wobec tego, w świetle 

obecnego brzmienia przesłanki do nałożenia kary umownej, Zamawiający może kilkukrotnie 


KIO 102/24 

nałożyć  na  wykonawcę  karę  umowną  za  ten  sam  strumień  odpadów.  Konieczne  jest 

wyeliminowanie tej nieprawidłowości poprzez zmianę §6 ust. 6 pkt 1 – 3 Wzoru Umowy. 

Zarzut  3  lit.  c)  z  petitum  odwołania  -  współczynnik  „S”  w  §20  ust.  1  pkt  16  Wzoru 

Umowy 

Zamawiający w §20 ust. 1 pkt 16 Wzoru Umowy ustalił, że wysokość kary umownej ma 

być  wyliczona  z  uwzględnieniem  współczynnika  „S”  -  jednostkowej  stawki  opłaty  za 

umieszczenie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych na składowisku). 

Powyższy  współczynnik  nie  został  wskazany  poprzez  wskazanie  konkretnej  wartości 

pieniężnej, a Zamawiający odwołuje się do stawki opłaty za umieszczenie niesegregowanych 

(zmieszanych)  odpadów  komunalnych  na  składowisku,  określonej  w  przepisach  wydanych 

na podstawie art. 290 ust. 2 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. (…) 

Odwołujący wskazuje, że stawka, do której Zamawiający odwołuje się w karze umownej, 

zmienia  się  w  kolejnych  latach  (rośnie),  a  Zamawiający  nie  zastrzegł  wprost,  że  kara 

zostanie  wyliczona  w  oparciu  o  stawkę  przewidzianą  na  rok  2024  r.  (ostatni  z  możliwych 

wskaźników,  który  jest  znany  wykonawcy),  w  którym  będzie  składana  oferta  w 

Postępowaniu,  co  rodzi  niepewność  co  do  tego,  w  jaki  sposób  wysokość  kary  będzie 

wyliczana,  a  w  konsekwencji,  jakie  ryzyko kontraktowe  wykonawca  powinien  uwzględnić  w 

ramach  swojej  oferty.  Na etapie składania oferty  wykonawca nie  zna stawek na rok 2025  i 

nie wie, kiedy zostaną one opublikowane. 

Zamawiający  powinien  określić  współczynnik  „S”  w  §20  ust.  1  pkt  16  Wzoru  Umowy 

poprzez wskazanie określonej wartości kwotowej, np. 343,39 zł. (…) 

V.  Zarzut  nr  4  - 

Obowiązek  osiągnięcia  poziomów  recyklingu  i  odzysku  innych  niż 

niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych 

85. Zgodnie z art. 3b ust. 1b u.c.p.g.: Przy obliczaniu poziomu przygotowania do ponownego 

użycia  i  recyklingu  odpadów  komunalnych  nie  uwzględnia  się  innych  niż  niebezpieczne 

odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne

Wobec  powyższego,  ustawodawca  wyłączył  odpady  budowlane  i  rozbiórkowe  ze 

strumienia  odpadów,  który  podlega  obliczeniu  na  potrzeby  wyznaczenia  tzw.  poziomów 

recyklingu  odpadów.  Innymi  słowy,  odpady  te  co  prawda  stanowią  odpady  komunalne,  ale               

z uwagi na ich skład, właściwości i charakter, stosunkowo trudno jest uzyskać wysoki poziom 

recyklingu  tych  odpadów,  a  więc  zostały  wyłączone  ze  strumienia  odpadów  komunalnych,                  

o którym mowa w art. 3b ust. 1b u.c.p.g. 

Zatem Zamawiający w niniejszym Postępowaniu również powinien wyłączyć obowiązek 

osiągnięcia poziomów recyklingu i odzysku innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych 

i rozbiórkowych przewidziany w § 6 ust. 5 pkt 2 Wzoru Umowy, który w obecnym kształcie 

jest sprzeczny z art. 3b ust. 1b u.c.p.g. 


KIO 102/24 

VI.  Zarzut  nr  5  - 

Zasady  wprowadzenia  zmian  do  umowy  w  związku  z  wejściem                  

w życie systemu kaucyjnego 

Odwołujący powołuje się w tym miejscu na konsekwencje omówionych wcześniej (w pkt 

II uzasadnienia odwołania) nowych przepisów prawnych odnoszących się do wprowadzenia 

systemu  kaucyjnego  od  1  stycznia  2025  r.  Ustawodawca  ma  pełną  świadomość,  że 

wprowadzenie  zachęty  finansowej  (kaucji)  zwiększy  poziom  selektywnego  zbierania 

odpadów  z  tworzyw  sztucznych  i  szkła,  a  także  że  odpady  te  nie  będą  zbierane  razem  z 

innymi  odpadami  komunalnymi  oraz,  że  gminy  będą  mogły  wliczyć  do  swoich  sprawozdań 

dotyczących tzw. poziomów recyklingu odpady odebrane w ramach systemu kaucyjnego.(…) 

Dodatkowo,  ze  strumienia  odpadów  wyłączone  zostaną  odpady  o  wysokiej  wartości, 

nadające  się  do  recyklingu  (PET,  opakowania  szklane),  co  obniży  przychody  wykonawcy 

realizującego  umowę.  W  chwili  obecnej  nie  jest  jednak  możliwe  wykazanie,  udowodnienie, 

czy  choćby  uprawomocnienie  wystąpienia  konsekwencji  Nowelizacji  u.g.o.  dla  niniejszego 

zamówienia,  dlatego  Zamawiający  powinien  wprowadzić  mechanizmy,  które  będą 

umożliwiały  dostosowanie  treści  umowy  do  realiów  prawnych  i  gospodarczych,  które 

zaistnieją w okresie realizacji zamówienia. 

91.  Wprowadzenie  system  kaucyjnego  wywrze  skutki  nie  tylko  dla  wykonawcy  i 

Zamawiającego,  ale  dla  całego  systemu  naczyń  połączonych,  który  tworzy  gospodarkę 

odpadami  komunalnymi.  Zdecydowana  większość  sortowni  i  instalacji  w  Polsce  nie  jest 

dostosowana  do  omawianych  tu  zmian 

–  tj.  do  przetwarzania  strumienia  selektywnie 

zebranych  odpadów  bez  butelek  PET,  metalowych  puszek  czy  też  szklanych  butelek 

opakowaniowych 

–  które  to  w  znacznym  stopniu  zostaną  objęte  systemem  kaucyjnym. 

Wszystko  to  generuje  ryzyko  zwiększenia  cen  za  zagospodarowanie  odpadów  z  uwagi  na 

zachwianie  popytu  i  podaży  na  surowce  wtórne  oraz  koszty  wprowadzenia  zmian 

technologicznych  w  sortowniach  czy  instalacjach.  Nowe  rozwiązania  mogą  znacząco 

wpłynąć na cały rynek gospodarki odpadami, w tym na koszty realizacji zamówienia. (…) 

(…)  Oferty  składane  przy  Wzorze  Umowy  o  aktualnej  treści  będą  nieporównywalne, 

ponieważ  każdy  wykonawca  inaczej  wyceni  ryzyko  wynikające  z  wejścia  w  życie  systemu 

kaucyjnego.  Dodatkowo,  art.  455  ust.  1  pkt  1  Pzp  art.  439  ust.  1  Pzp  nakładają  na 

Zamawiającego  obowiązek  wprowadzenia  przesłanek  do  zmiany  umowy,  które  są 

precyzyjne,  jednoznaczne,  określają  rodzaj  i  zakres  zmian  oraz  warunki  wprowadzenia 

zmian, czego Zamawiający zaniechał.” 

W  związku  z  tym  Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu  dokonania 

modyfikacji warunk

ów zamówienia w następujący sposób:  

1)  Ad. zarzut z pkt 1 - 

wykreślenia § 20 ust. 1 pkt 16 Wzoru Umowy; 

ewentualnie w przypadku nieuwzględnienia przez Izbę zarzutu z pkt 1 petitum odwołania: 


KIO 102/24 

2)  Ad.  zarzut  z  pkt  2 

–  zmianę  współczynnika  „S”  wskazanego  w  §20  ust.  1  pkt  16  Wzoru 

Umowy poprzez jego obniżenie np. do wysokości 172 zł, co stanowiłoby ½ kwoty 343,39 

zł, jaka wskazana jest w obwieszczeniu Ministra Klimatu i Środowiska z 4 sierpnia 2023 r. 

w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2024 jako stawki 

za  umieszczenie  niesegregowanych  (zmieszanych)  odpadów  komunalnych  na 

składowisku; 

3)  Ad zarzut z pkt 3 

– zmianę §20 ust. 1 pkt 16 Wzoru Umowy w następujący sposób: 

a)  Ad. zarzut 3a 

– poprzez jednoznaczne wskazanie, że współczynnik „Mw”: 

−  dotyczy  to  strumienia  odpadów  odebranego  przez  wykonawcę  w  ramach 

przedmiotowego  zamówienia  (a  nie  globalnej  ilości  odpadów  odebranych  z  Gminy 

Długołęka, 

dotyczy  masy  odpadów  ustalonej  w  odniesieniu  do  jednego  z  okresów  wskazanych                 

w § 6 ust. 6 pkt 1 – 3 Wzoru Umowy), 

b)  Ad zarzut 3b 

– poprzez jednoznaczne wskazanie, że współczynnik „Mr”: 

−  dotyczy  masy  odpadów  komunalnych  oddanych  do  ponownego  użycia  i  poddanych 

recyklingowi  przez  wykonawcę  i  w  odniesieniu  do  strumienia  odpadów  odebranego 

przez wykonawcę w ramach przedmiotowego zamówienia, 

−  dotyczy  masy  odpadów  ustalanej  w  odniesieniu  do  jednego  z  okresów  wskazanych               

§ 6 ust. 6 pkt 1 – 3 Wzoru Umowy); 

c)  Ad.  zarzut  3c 

– poprzez określenie współczynnika „S” poprzez wskazanie określonej 

wartości kwotowej; 

4)  Ad. zarzut z pkt 4 - 

wykreślenia § 6 ust. 5 pkt 2 Wzoru Umowy, 

5)  Ad.  zarzut z pkt 5  - 

wprowadzenia do Wzoru Umowy postanowień określających zasady 

wprowadzenia zmian do umowy w związku z niemożliwymi do przewidzenia w momencie 

składania  oferty  skutkami  wejścia  w  życie  Nowelizacji  u.g.o.,  która  wprowadza  tzw. 

system  kaucyjny  od  1  stycznia  2025  r.,  które  z  pewnością  wpłyną  na  realizowane 

zamówienie,  a  wpływ  ten  będzie  wymagał  merytorycznej  zmiany  umowy  (w  zakresie  co 

najmniej ilości odbieranych odpadów, harmonogramu odbioru odpadów, liczby pojazdów 

przeznaczonych do realizacji zamówienia) oraz zmiany wynagrodzenia wykonawcy. 

W dniu 26.01.2024 r. Z

amawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której:  

uwzględnił w całości zarzut nr 3c, 4 i 5,  

2)  wn

iósł o oddalenie odwołania w pozostałym zakresie.  

zakresie, w jakim zarzuty zostały przez Zamawiającego uwzględnione (nr 3c, 4 i 5) 

p

ostępowanie odwoławcze podlega umorzeniu na podstawie art. 568 pkt 3 w zw. z art. 522 

pkt 4 ustawy Pzp. 

W konsekwencji 

do rozpoznania pozostał zarzut nr 1, 2, 3a i 3b. 


KIO 102/24 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  rozpoznając  na  rozprawie  złożone  odwołanie                                             

i  uwzględniając  dokumentację  z  niniejszego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  oraz  stanowiska  Stron 

złożone  na  piśmie  i  podane  do  protokołu 

rozprawy, 

zważyła, co następuje.  

W pierwszej kolejności Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy 

Pzp, tj. istnienie po stronie O

dwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość 

poniesienia przez niego szkody z uwagi na kwestionowane 

czynności Zamawiającego. 

Ponadto Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych 

skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp. 

Zgodnie  z  art.  99  ust.  1  ustawy  Pzp,  p

rzedmiot  zamówienia  opisuje  się  w  sposób 

jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, 

uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. 

Zgodnie  z  art.  8  ust.  1  ustawy  Pzp,  do  czynności  podejmowanych  przez 

zamawiającego,  wykonawców  oraz  uczestników  konkursu  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia  i  konkursie  oraz  do  umów  w  sprawach  zamówień  publicznych  stosuje  się 

przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360, 2337 

i 2339 oraz z 2023 r. poz. 326), jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej. 

Zgodnie z art. 5 kodeksu cywilnego: Nie można czynić ze swego prawa użytku, który 

by był  sprzeczny  ze społeczno-gospodarczym  przeznaczeniem tego prawa lub  z  zasadami 

współżycia społecznego. Takie działanie lub zaniechanie uprawnionego nie jest uważane za 

wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony. 

Zgodnie  z  art.  353

kodeksu  cywilnego,  strony  zawierające  umowę  mogą  ułożyć 

stosunek  prawny  według  swego  uznania,  byleby  jego  treść  lub  cel  nie  sprzeciwiały  się 

właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. 

Zgodnie z art. 3b ust. 1 ustawy 

o utrzymaniu czystości i porządku w gminach: 

1. Gminy są obowiązane osiągnąć poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu 

odpadów komunalnych w wysokości co najmniej: 

1) 20% wagowo - za rok 2021; 

2) 25% wagowo - za rok 2022; 

3) 35% wagowo - za rok 2023; 

4) 45% wagowo - za rok 2024; 

5) 55% wagowo - za rok 2025; 

6) 56% wagowo - za rok 2026; 

7) 57% wagowo - za rok 2027; 

8) 58% wagowo - za rok 2028; 


KIO 102/24 

9) 59% wagowo - za rok 2029; 

10) 60% wagowo - za rok 2030; 

11) 61% wagowo - za rok 2031; 

12) 62% wagowo - za rok 2032; 

13) 63% wagowo - za rok 2033; 

14) 64% wagowo - za rok 2034; 

15) 65% wagowo - 

za rok 2035 i za każdy kolejny rok. 

Zgodnie z art. 9z ust. 2a pkt 1 

ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach: 

2a. Gmina, która nie wykonuje obowiązków, o których mowa w art. 3b lub art. 3c - podlega 

karze pieniężnej obliczonej odrębnie dla wymaganego poziomu: 

1) przygotowania odpadów komunalnych do ponownego użycia i recyklingu. 

Zgodnie z 

§ 6 ust. 6 projektu umowy: 

6.  Wykonawca  jako  wyspecjalizowany  podmiot  gospodarczy  ,  realizując  na  zlecenie 

Zamawiającego zadania obejmujące odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych, 

zobowiązany  jest  w  zakresie  odpadów  odbieranych  w  ramach  niniejszej  umowy,  do 

osiągnięcia  poziomu  przygotowania  do  ponownego  użycia  i  recyklingu  odpadów 

komunalnych  wskazanego  w  art.  3b. 

ust.  1  ustawy  o  utrzymaniu  czystości  i  porządku                     

w gminach w okresie: 

1) od daty zawarcia umowy do 30 czerwca 2024 r. 45% wagowo 

2) od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. 45% wagowo 

3) od 1 stycznia 2025 r do zakończenia umowy 55% wagowo. 

Zgodnie z 

§ 20 ust. 1 pkt 16 projektu umowy: 

1.  Strony  ustalają,  że  Wykonawca  zapłaci  Zamawiającemu  kary  umowne  z  tytułu 

niewykonania lub nienależytego wykonania umowy w następujących przypadkach: 

za  nieosiągnięcie  we  wskazanych  w  §  6  ust.  6  okresach  poziomu  określonego  w  §  6               

ust. 

6 Wykonawca zapłaci Zamawiającemu karę umowną liczoną w następujący sposób: 

osiągnięty

 = Mr/Mw * 

Mr  - 

łączna  masa  odpadów  komunalnych  przygotowanych  do  ponowne  go  użycia  i 

poddanych recykling owi, wyrażona w Mg 

Mw - 

łączna masa wytworzonych odpadów komunalnych, wyrażona w Mg 

Jeżeli  P  osiągnięty  w  danym  okresie  jest  mniejszy  niż  P  wymagany  Zamawiający  wyliczy 

karę dla Wykonawcy w sposób opisany poniżej 

Mr 1 = P 

wymagany

 * Mw/100% 

Mr1 - 

łączna masa odpadów komunalnych która powinna być przygotowana do ponownego 

użycia i p oddana recykling owi, wyrażona w Mg 

R = Mr1 Mr [Mg] 


KIO 102/24 

R  - 

różnica  pomiędzy  masą  odpadów  komunalnych,  która  powinna  być  przygotowana  do 

ponownego użycia i poddana recyklingowi, wyrażona w Mg, a masą odpadów komunalnych 

przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi, wyrażona w Mg 

K = R * S [zł] 

K - 

wysokość kary za nieuzyskanie poziomu 

S - 

jednostkowa stawka opłaty za umieszczenie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów 

komunalnych na składowisku, określona w przepisach wydanych na podstawie art. 290 ust. 

2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. 

Prawo ochrony środowiska 

Odnosząc  się  do  zarzutu  nr  1  należy  przypomnieć,  że  w  zarzucie  tym  Odwołujący 

podnosi,  i

ż  nałożony  przez  Zamawiającego  obowiązek  osiągnięcia  poziomu  przygotowania 

do  ponownego  użycia  i  recyklingu  odpadów  komunalnych  (dalej:  „poziom  recyklingu”)                    

w  wysokości  45%  -  za  okres  od  zawarcia  umowy  do  30.06.2024  r.  i  od  01.07.2024  r.  do 

31.12.2024 r. oraz 55% - za okres od 01.01.

2025 r. do zakończenia umowy, jest niemożliwy 

do  spełnienia,  co  narusza  wg  niego  zasady  zachowania  uczciwej  konkurencji, 

proporcjonalności,  równego  traktowania  wykonawców  i  zasadę  współżycia  społecznego,                  

a  także  uniemożliwia  wykonawcom  prawidłowe  skalkulowanie  ryzyk  kontraktowych  i 

prawidłową  wycenę  oferty.  Jednocześnie  sam  Odwołujący  wskazuje,  że  ww.  poziomy 

recyklingu  wynikają  z  art.  3b  ust.  1  ustawy  o  utrzymaniu  czystości  i  porządku  w  gminach. 

Tym  samym  nie  ulega  wątpliwości,  że  ww.  obowiązek  jest  oparty  na  przepisie  prawa  i  jak 

słusznie wskazał Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie, uznanie  „iż Zamawiający nałożył 

na  wykonawcę  niemożliwy  do  spełnienia  obowiązek,  skutkowałoby  uznaniem,  iż  taki  sam 

charakter  ma  obowiązek  nałożony  na  Zamawiającego  przez  ustawodawcę.  W  tym 

kontekście  uwzględnienie  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  wskaźników  pochodnych                        

w  stosunku  do  określonych  w  ustawie  nie  może  więc  stanowić  samo  w  sobie  naruszenia 

przepisu prawa

”.  

Izba  zgadza  się  przy  tym  z  Odwołującym,  że  wykonawca  odbierający  i 

zagospodarowujący odpady nie ma wpływu na szereg okoliczności, od których zależny jest 

ostatecznie  osiągnięty  poziom  recyklingu.  W  szczególności  wykonawca  nie  ma  wpływu  na 

rzetelność  segregowania  odpadów  przez  ich  wytwórców,  czyli  głównie  –  mieszkańców 

gminy,  na  obowiązujące  przepisy  prawa,  w  tym  na  sposób  obliczania  masy  odpadów 

poddanych  recyklingowi 

według  zasad  z  Rozporządzenia  Ministra  Klimatu  i  Środowiska                   

w  sprawie  sposobu  obliczania  poziomów  przygotowania  do  ponownego  użycia  i  recyklingu 

odpadów  komunalnych,  czy  też  na  sposób  funkcjonowania  w  Polsce  od  2025  r.  systemu 

kaucyjnego

,  który  z  dużym  prawdopodobieństwem  pozbawi  wykonawców  dostępu  do 

strumienia  odpadów  najbardziej  nadających  się  do  recyklingu.  Nie  oznacza  to  jednak,  że 

wykonawca  może  zostać  zwolniony  z  obowiązku  osiągnięcia  wymaganych  poziomów 


KIO 102/24 

recyklingu, skoro poziomy te zostały określone przez ustawodawcę i stanowią obligatoryjny 

wymóg  dla  Zamawiającego,  który  w  tym  stanie  rzeczy  uprawniony  jest  do  postawienia 

tożsamych wymogów wykonawcy.  

W konsekwencji nie może też być uznane za zasadne żądanie przez Odwołującego, 

aby Zamawiający całkowicie wykreślił z projektu umowy § 20 ust. 1 pkt 16 przewidujący kary 

umowne  za  nieosiągnięcie  ww.  poziomów  recyklingu.  Kara  umowna  powinna  mieć  między 

innymi 

charakter  motywacyjny,  zatem  usunięcie  jej  w  całości  z  projektu  umowy 

doprowadziłoby  do  sytuacji,  w  której  wykonawca  bez  ponoszenia  żadnych  konsekwencji 

mógłby  nie  podejmować  wysiłków  w  celu  osiągnięcia  wymaganych  poziomów  recyklingu. 

Jednocześnie  Zamawiający  zostałby  pozbawiony  jakiegokolwiek  instrumentu  służącego  do 

wyegzekwowania  od  wykonawcy  wykonania  umowy  zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami 

prawa,  w  tym  w  zakresie 

tychże  poziomów  recyklingu.  Żądanie  Odwołującego  ma  więc                    

w istocie na celu 

zwolnienie go z obowiązku osiągnięcia wymaganych poziomów recyklingu, 

co  stoi  w  sprzeczności  nie  tylko  z  art.  3b  ust.  1  ustawy  o  utrzymaniu  czystości  i  porządku                   

w gminach, ale także z art. 353

kc choćby w takim w zakresie, w jakim przepis ten wskazuje 

na  ograniczenie  zasady  swobody  umów  z  uwagi  na  sprzeczność  treści  i  celu  stosunku 

prawnego z ustawą.  

W  świetle  powyższego  Izba  uznała,  że  Zamawiający  nie  naruszył  powołanych                              

w  odwołaniu  przepisów.  W  szczególności  w  świetle  art.  3b  ust.  1  ustawy  o  utrzymaniu 

czystości  i  porządku w gminach Izba  nie  znalazła podstaw  do  stwierdzenia,  że  postawione 

przez  Zamawiającego  wymagania  w  zakresie  poziomów  recyklingu  są  niemożliwe  do 

spełnienia,  a  w  efekcie  -  sprzeczne  z  zasadą  współżycia  społecznego  i  zasadą  swobody 

umów (art. 5, art. 353

 i art. 387 

§ 1 kc). W konsekwencji Izba oddaliła odwołanie w zakresie 

zarzutu  nr  1  i  nie  nakazała  Zamawiającemu  całkowitego  wykreślenia  kar  umownych 

określonych w § 20 ust. 1 pkt 16 projektu umowy.  

W  tym  miejscu  należy  zauważyć,  że  na  wypadek  oddalenia  przez  Izbę  odwołania                 

w zakresie zarzutu nr 1, Odwołujący postawił zarzut alternatywny (nr 2) oparty częściowo na 

podobnej  argumentacji,  ale  wiążący  się  z  innym  żądaniem,  tj.  żądaniem  zmiany 

współczynnika „S” wskazanego w § 20 ust. 1 pkt 16 Wzoru Umowy poprzez jego obniżenie 

np.  do  wysokości  172  zł,  co  stanowiłoby  ½  kwoty  343,39  zł,  jaka  wskazana  jest                             

w  obwieszczeniu  Ministra  Klimatu  i  Środowiska  z  4  sierpnia  2023  r.  w  sprawie  wysokości 

stawek  opłat  za  korzystanie  ze  środowiska  na  rok  2024  jako  stawki  za  umieszczenie 

niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych na składowisku. Izba rozpoznając 

ten  zarzut 

uwzględniła  przede  wszystkim  wskazany  już  wyżej  fakt,  że  wykonawca  nie  ma 

wpływu na jakość segregacji odpadów na terenie gminy, na obowiązujące przepisy, w tym te 

dotyczące  metodologii  wyliczenia  poziomu  recyklingu  i  na  planowane  wprowadzenie 

systemu  kaucyjnego. 

Tymczasem  wszystkie  te  okoliczności  mają  wpływ  na  to,  czy  realne 


KIO 102/24 

będzie osiągnięcie w okresie realizacji umowy poziomów recyklingu wymaganych w ustawie 

o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz przez Zamawiającego.  

Po pierwsze, 

należy uwzględnić, że bardzo duży udział w całym strumieniu odpadów 

stanowi

ą  odpady  zmieszane  (ok.  48%  -  wg  wyliczeń  Odwołującego,  47,08%  -  wg  wyliczeń 

Zamawiającego w „Analizie stanu gospodarki odpadami komunalnymi za 2022 r.”), z których 

tylko  niewielka  część  (ok.  4%  -  wg  wyliczeń  Odwołującego)  nadaje  się  do  recyklingu,                        

a  dodatkowo  z  pozostałych  odpadów  selektywnie  zbieranych  również  nie  wszystkie 

kwalifikują  się  do  recyklingu.  Już  tylko  ten  fakt  powoduje,  że  wykonawca  ponosi  ryzyko,  iż 

wymaganych  poziomów  recyklingu  nie  uda się  osiągnąć,  a  przecież  nie ma  on  wpływu

nie 

tylko 

na rzetelność segregacji odpadów „u źródła”, ale też nie ponosi odpowiedzialności za 

edukowanie i motywowanie 

mieszkańców gminy w tym zakresie. Wykonawca ma wprawdzie 

obowiązek  zgłaszania  faktu  niedopełnienia  przez  właściciela  nieruchomości  obowiązku 

selektywnego  zbierania  odpadów  komunalnych  (art.  6ka  ust.  1  ustawy  o  utrzymaniu 

czystości  i  porządku  w  gminach),  ale  powyższe  nie  zastąpi  konieczności  powszechnej 

mobilizacji wytwórców odpadów do ich rzetelnej segregacji, o co powinni zadbać nie tylko oni 

sami,  ale  także  Zamawiający.  Tymczasem  na  marginesie  można  zauważyć,  że  jak  wynika                 

z  ww. 

„Analizy  stanu  gospodarki  odpadami  komunalnymi  za  2022  r.”,  żadne  akcje 

edukacyjne podejmowane przez Zamawiającego w 2022 r. nie dotyczyły kwestii należytego 

segregowania odpadów.  

Po  drugie,  należy  uwzględnić  fakt  wejścia  w  życie  w  dniu  04.09.2021  r. 

rozporządzenia  Ministra  Klimatu  i  Środowiska  w  sprawie  sposobu  obliczania  poziomów 

przygotowania  do  ponownego  użycia  i  recyklingu  odpadów  komunalnych  (Dz.U.  z  2021  r. 

poz. 1530)

, które przewiduje nowe zasady obliczania poziomu recyklingu. W myśl ww. zasad                 

za  odpad  poddany  recyklingowi  uznaje  się  odpad  przetworzony  na  produkt,  materiał  lub 

substancję,  które  nie  są  odpadami,  zaś  masę  takich  odpadów  oblicza  się  dopiero  w  chwili 

wprowadzenia odpadu do procesu recyklingu. W praktyce oznacza to, że nie można zaliczyć 

do  poziomu  recyklingu  odpadów,  które  zostaną  odrzucone  przez  recyklerów  jako 

nienadające się do recyklingu. Zatem nawet strumień odpadów zbieranych selektywnie może 

nie zostać w całości zakwalifikowany do recyklingu, jeżeli okaże się, że nie spełnia wymogów 

koniecznych  do  poddania  go  takiemu  procesowi. 

Wprawdzie  Zamawiający  wskazuje,  że                  

w  2022  r.  Odwołujący  osiągnął  poziom  recyklingu  w  wysokości  44,75%,  ale  nie  można 

pominąć  coraz  większych  wymagań  recyklerów  co  do  jakości  przekazywanych  im  do 

recyklingu  odpadów,  których  potwierdzeniem  są  dowody  złożone  przez  Odwołującego                   

w  postaci  informacji  od  konkretnych  recyklerów  w  zakresie  ich  wymagań  dotyczących 

papieru,  drewna,  czy  szkła  oraz  w  postaci  oświadczeń  recyklerów  o  wielkości 

zanieczyszczeń w przekazywanych im odpadach (od 6% do 20%). 


KIO 102/24 

Po  trzecie,  nie  można  pominąć  faktu,  że  w  2025  r.  zacznie  obowiązywać  w  Polsce 

system  kaucyjny,  który  obejmie  butelki  z  tworzyw  sztucznych  i  szkła  odpowiednio                         

o pojemności do 3 litrów i do 1,5 litra oraz metalowe puszki o pojemności do 1 litra, czyli ten 

rodzaj  opadów,  który  jest  najbardziej  wartościowy  z  punktu  widzenia  recyklingu,  gdyż                      

w największym stopniu kwalifikuje się do poddania temu procesowi. W myśl projektowanych 

reguł funkcjonowania tego systemu ww. butelki i puszki będą mogły być oddawane m.in. do 

sklepów wraz ze zwrotem kaucji, co prawdopodobnie przyczyni się do popularności systemu 

kaucyjnego, ale jednocześnie zmniejszy dostępność wykonawców do ww. odpadów. Istotne 

jest  przy  tym 

(pomijając  w  tym  miejscu  kwestię  obniżonych  przychodów  wykonawców),  że                  

o  ile  obecnie  projektowane  zasady  działania  systemu  kaucyjnego  przewidują  możliwość 

wliczenia 

przez  gminę  masy  odpadów  objętych  systemem  kaucyjnym  do  wymaganego 

poziomu  recyklingu,  o  tyle  możliwość  ta  nie  dotyczy  wykonawców  odbierających  odpady. 

Oczywiście  ma  rację  Zamawiający  wskazując,  że  ww.  zasady  nie mają  jeszcze  charakteru 

ostatecznego,  niemniej  jednak  niniejsze  zamówienie  jest  udzielane  teraz  i  skoro  nie  ma 

informacji  o  planowanych  ewentualnych  zmianach  tych  zasad  i  ich  zakresie,  to  nie  ma  też 

podstaw  do  zakładania,  że  zmiany  takie  zostaną  wprowadzone  i  będą  korzystne  dla 

wykonawców.  Tym  samym  na  obecnym  etapie  należy  przyjąć,  że  wykonawcy  zostaną                 

w  znacznym  stopniu  pozbawieni  dostępu  do  strumienia  odpadów  objętych  systemem 

kaucyjnym

,  jak  też  pozbawieni  możliwości  zaliczenia  tych  odpadów  do  wymaganych 

poziomów recyklingu. Niewątpliwie taki stan rzeczy utrudni im osiągnięcie tych poziomów.  

Odnosząc  się  przy  tym  do  orzecznictwa  powołanego  przez  Zamawiającego                          

w odpowiedzi na odwołanie, w którym Izba nie uznawała kar umownych przewidzianych na 

wypadek  nieosiągnięcia  poziomów  recyklingu  za  wygórowane,  należy  zauważyć,  że 

orzeczenia  te  nie  uwzględniały  faktu  wprowadzenia  w  Polsce  systemu  kaucyjnego,  zatem 

zapadały  w  innym  stanie  faktycznym  niż  obecny.  Tymczasem,  jak  wskazano  już  wyżej, 

wprowadzenie  tego  systemu  przy  takich  założeniach,  jakie  są  obecnie  znane,  skutkować 

będzie  odcięciem  wykonawców  od  najbardziej  wartościowego  strumienia  odpadów 

poddawanych  recyklingowi  i  brakiem  możliwości  zaliczenia  tych  odpadów  do  osiąganego 

poziomu  recyklingu

,  co  z  kolei  może  prowadzić  do  obciążania  wykonawców  karami 

umownymi. 

W  tym  miejscu  należy  zwrócić  uwagę,  że  Zamawiający  przewidział  kary  umowne                    

w wysokości odpowiadającej karom pieniężnym, jakie mogą być na niego nakładane w razie 

nieosiągnięcia  wymaganych  poziomów  recyklingu  (art.  9z  ust.  2a  ustawy  o  utrzymaniu 

czystości  i  porządku  w  gminach).  Sytuacja  Zamawiającego  i  wykonawcy  realizującego 

niniejsze  zamówienie  nie  jest  jednak  taka  sama.  Po  pierwsze,  zgodnie  z  obecnie 

przewidywanymi  zasadami  funkcjonowania  systemu  kaucyjnego 

odpady  objęte  tym 

systemem  Zamawiający  będzie  mógł  wliczyć  sobie  do  poziomu  recyklingu,  podczas  gdy 


KIO 102/24 

wykonawca nie będzie miał takiej możliwości. To powoduje, że w przypadku Zamawiającego 

ryzyko  nieosiągnięcia  wymaganych  poziomów  recyklingu,  a  w  efekcie  –  bycia  obciążonym 

karą  pieniężną,  jest  znacznie  mniejsze  niż  w  przypadku  wykonawcy.  Po  drugie,  zgodnie                     

z przywołanymi przez Odwołującego przepisami, tj. art. 9ze ustawy o utrzymaniu czystości i 

porządku  w  gminach  oraz  art.  189f  §  1  pkt  1  k.p.a.,  Zamawiający  może  też  ubiegać  się                    

o  zawieszenie,  a  następnie  umorzenie  kary  pieniężnej  za  nieosiągnięcie  wymaganych 

poziomów recyklingu lub o odstąpienie od jej nałożenia, a tym samym może uniknąć tej kary, 

jeżeli  ziszczą  się  przesłanki  zawarte  w  ww.  przepisach  (podjęcie  działań  naprawczych, 

usunięcie  przyczyn  nałożenia  kary,  brak  zagrożenia  dla  życia  i  zdrowia  ludzi  oraz 

środowiska).  Powyższe  korzystne  dla  Zamawiającego  możliwości,  w  myśl  postanowień 

projektu umowy, 

nie wpłyną jednak na podstawę naliczenia kary umownej wykonawcy. 

Biorąc  zatem  pod  uwagę  wszystkie  wyżej  wskazane  okoliczności,  tj.  brak  wpływu 

wykonawcy  na  jakość  segregacji  odpadów  na  terenie  gminy,  na  wymagania  recyklerów  i 

sposób  kwalifikacji  odpadów  jako  poddanych  recyklingowi,  czy  wreszcie  na  przewidywany 

sposób działania systemu kaucyjnego i jego skutki oraz możliwość uniknięcia kary związanej 

z  osiąganiem  poziomów  recyklingu  przez  Zamawiającego,  ale  brak  takiej  możliwości  po 

stronie 

wykonawcy,  należy  stwierdzić,  że  ryzyka  nieosiągnięcia  wymaganych  poziomów 

recyklingu  nie  zostały  w  niniejszym  postępowaniu  właściwie  rozłożone  pomiędzy 

Zamawiającego i wykonawcę. W świetle bowiem ww. okoliczności nie jest uzasadnione, aby 

kara  umowna  w  wysokości  odpowiadającej  ewentualnej  karze  pieniężnej  nakładanej  na 

Zamawiającego  obciążała  w  całości  wykonawcę.  Jest  to  sprzeczne  zarówno  z  zasadami 

współżycia społecznego (art. 5 kc), jak i z zasadą swobody umów (art. 353

 kc).  

K

onieczność  równomiernego  rozłożenia  ryzyk  kontraktowych  przy  udzielaniu 

zamówień publicznych wynika także z dotychczasowego orzecznictwa Izby, w tym z wyroku               

z  dnia  16.10.2020  r.  sygn.  akt  KIO  2296/20

,  w  którym  stwierdzono:  „Odnosząc  się  do 

powyższego  wskazać  należy,  iż  jakkolwiek  zasada  swobody  umów  doznaje  ograniczeń  na 

gruncie prawa zamówień publicznych, to nie oznacza to, że zamawiający może nadużywać i 

wykorzystywać  swoją  pozycję  przy  formułowaniu  postanowień  umowy.  Umowa  w  sprawie 

zamówienia  publicznego,  wieńcząca  proces  udzielenia  zamówienia  publicznego  winna 

uwzględniać  interesy  obu  stron,  a  sposób  formułowania  warunków  umowy  przez 

zamawiającego  podlega  ocenie  w  kontekście  nadużycia  prawa  (art.  5  KC),  ograniczeń 

swobody  kontraktowania  (353

KC)  a  wręcz  nieważności  czynności  prawnej  (art.  58  KC).               

W  ocenie  składu  orzekającego  Izby  rozpoznającego  niniejszą  sprawę  rażąco 

nierównomierne  obciążenie  wykonawcy  ryzykiem  kontraktowym  należy  uznać  za 

niedozwolone  na  gruncie  art.  353

KC  w  ramach  kształtowania  stosunków  obligacyjnych.                 

W  kontekście  powyższego  podkreślić  należy,  iż  kara  umowna  nie  może  prowadzić  do 

nieuzasadnionego  wzbogacenia  wierzyciela,  dlatego  też  zamawiający  winien  potrafić  w 


KIO 102/24 

sposób rzeczowy wyjaśnić w jaki sposób, w oparciu o jakie mierniki wysokość kary umownej 

za  uchybienie  danemu  obowiązkowi  umownemu  przyjął.  Zamawiający  przy  ustalaniu 

katalogu kar umownych i ich wysokości winien wziąć pod uwagę wszystkie funkcje jakie kara 

umowna  powinna  pełnić  i  tak  ukształtować  postanowienia  umowy,  aby  z  jednej  strony 

zabezpieczyć  interes  publiczny  oraz  prawidłową  realizację  zamówienia,  z  drugiej  zaś  nie 

przerzucać  na  potencjalnego  wykonawcę  zamówienia  publicznego  ryzyka  niezależnego  od 

wykonawcy  oraz  nie  określać  wysokości  kary  umownej  w  sposób  dowolny,  oderwany  od 

realnego  uszczerbku,  który  mógłby  powstać  po  stronie  zamawiającego.  Zamawiający  nie 

może  również  doprowadzić  do  wypaczenia  instytucji  kary  umownej,  której  zasadniczą 

funkcją  miałaby  być  funkcja  stymulująca  (represyjna)  wykonawcę  do  prawidłowej  realizacji 

zamówienia”. 

Reasumując, w świetle poczynionych wyżej ustaleń Izba stwierdziła, że Zamawiający 

poprzez  obciążenie  wykonawcy  karą  umowną  w  wysokości  odpowiadającej  ewentualnej 

karze pieniężnej nakładanej na gminę, niezasadnie przerzucił w całości ryzyko kontraktowe 

związane  z  nieosiągnięciem  wymaganych  poziomów  recyklingu  na  wykonawcę.  Ryzyko to, 

zdaniem Izby, powinno zostać rozłożone pomiędzy Zamawiającego i wykonawcę, dlatego też 

Izba,  zgodnie  z  żądaniem  zawartym  w  odwołaniu,  nakazała  Zamawiającemu  dokonanie 

modyfikacji  §  20  ust.  1  pkt  16  projektu  umowy  poprzez  obniżenie  współczynnika  „S”  do 

wysokości  172  zł.  Tak  ustalona  kara  umowna  zachowa  swoją  funkcję  motywacyjną,  ale 

jednocześnie  skutkować  będzie  rozłożeniem  ryzyka  kontraktowego  po  połowie  między 

Zamawiającego i wykonawcę. 

Odnosząc  się  do  zarzutów  nr  3a  i  3b  Izba  podzieliła  stanowisko  Zamawiającego, 

który zauważył, że § 20 ust. 1 pkt 16 projektu umowy odnosi się do treści § 6 ust. 6 tegoż 

projektu we fragmencie: „za nieosiągnięcie we wskazanych w § 6 ust. 6 okresach poziomu 

określonego  w  §  6  ust.  6  Wykonawca  zapłaci  Zamawiającemu  karę  umowną  liczoną                      

w następujący sposób”. Z kolei w § 6 ust. 6 projektu umowy Zamawiający wskazał wyraźnie, 

że  obowiązek  osiągnięcia  odpowiednich  poziomów  recyklingu  spoczywa  na  wykonawcy                 

w zakresie odpadów odbieranych w ramach niniejszej umowy”  i w okresie:  

1) od daty zawarcia umowy do 30 czerwca 2024 r. 45% wagowo 

2) od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. 45% wagowo 

3) od 1 stycznia 2025 r do zakończenia umowy 55% wagowo.” 

Tym samym 

§ 20 ust. 1 pkt 16 projektu umowy, poprzez odniesienie do § 6 ust. 6, zawiera 

informacje 

pozwalające  na  ustalenie,  że  wzór  obliczenia  kary  umownej  w  zakresie 

współczynnika  „Mw”  i  „Mr”  dotyczy  odpadów  odbieranych  przez  wykonawcę  w  ramach 

przedmiotowego  zamówienia,  jak  też  informacje  o  okresach,  z  których  ma  być  wyliczana 

masa tych odpadów. Oznacza to, że zarzuty Odwołującego nie są zasadne, gdyż brakujące 


KIO 102/24 

wg  niego  informacje  zostały  zawarte  w  ww.  postanowieniach  projektu  umowy.  Dlatego 

odwołanie w zakresie zarzutów nr 3a i 3b zostało oddalone.  

Wobec  powyższego,  Izba  postanowiła  jak  w  sentencji  wyroku,  orzekając  na 

podstawie art. 552 ust. 1, art. 553 i art. 554 ust. 1 ustawy Pzp.  

Orzeczenie  Izby  zostało  wydane  w  oparciu  o  dokumentację  postępowania                                 

o  udzielenie  zamówienia  oraz  w  oparciu  o  stanowiska  i  dowody  Stron  przedstawione                       

w pismach procesowych i na rozprawie.   

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku,  na  podstawie  art.  574 

ustawy  Pzp  oraz  w  oparciu  o 

§  7  ust.  2  pkt  1  i  ust.  3  w  zw.  z  §  5  pkt  1  i  pkt  2  lit.  a)  i  b) 

rozporządzenia  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.U.  z  2020  r. 

poz. 2437). 

S

pośród  czterech  zarzutów  pozostałych  do  rozpoznania,  Izba  jeden  zarzut  (nr  2)

uwzględniła i trzy zarzuty oddaliła (nr 1, 3a i 3b). Oznacza to, że Zamawiający odpowiada za 

koszty postępowania odwoławczego w części 1/4, a Odwołujący – w części 3/4. 

Na  koszty  postępowania  odwoławczego  składa  się  wpis  od  odwołania  (15.000  zł), 

wynagrodzenie  pełnomocnika  Odwołującego  (3.600  zł),  wynagrodzenie  pełnomocnika 

Zamawia

jącego (3.600 zł) oraz koszty związane z dojazdem pełnomocnika Zamawiającego 

na rozprawę (144 zł – bilety kolejowe i 397,10 zł – nocleg), co razem daje kwotę 22.741,10 

zł.  Tym  samym  Zamawiający  odpowiada  za  koszty  postępowania  odwoławczego                              

w wysokości 5.685,28 zł (1/4 z 22.741,10 zł), a Odwołujący - w wysokości 17.055,83 zł (3/4  

z 22.741,10 

zł). 

Odwołujący  poniósł  dotychczas  koszty  w  wysokości  18.600  zł  (15.000  –  wpis  od 

odwołania  i  3.600  zł  –  wynagrodzenie  pełnomocnika),  a  powinien  ponieść  je  w  wysokości 

17.055,83  zł.  Zamawiający  poniósł  dotychczas  koszty  w  wysokości  4.141.10  zł  (3.600  – 

wynagrodzenie pełnomocnika i 541,10 zł – łączne koszty dojazdu na rozprawę), a powinien 

ponieść je w wysokości 5.685,28 zł. 

Wobec  powyższego  zasadny  jest  zwrot  kosztów  od  Zamawiającego  na  rzecz 

Odwołującego w wysokości 1.545,00 zł (po zaokrągleniu w górę do pełnych złotych zgodnie               

§ 7 ust. 6 ww. rozporządzenia), co skutkować będzie poniesieniem kosztów przez każdą ze 

Stron w wysokości adekwatnej do wyniku postępowania odwoławczego. 


KIO 102/24 

Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji. 

Przewodnicząca   ...………………….. 

……………………. 

…………………….