Sygn. akt: KIO 1302/24
WYROK
Warszawa, dnia 9 maja 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Adriana Urbanik
Protokolant: Patryk Pazura
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 16 kwietnia 2024 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Konsorcjum: S. G. prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą
WATERWORLD S. G.
z siedzibą w Warszawie, WATERWORLD M. G. spółka komandytowa
z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez Uniwersytet Mikołaja Kopernika
w Toruniu
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego wykonawcy Umięć Sp. z o.o. Sp. k.
z siedzibą w Warszawie
orzeka:
1. oddala
odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Konsorcjum: S. G. prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą
WATERWORLD S. G.
z siedzibą w Warszawie, WATERWORLD M. G. spółka
komandytowa z
siedzibą w Warszawie, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: S. G. prowadząca
działalność gospodarczą pod nazwą WATERWORLD S. G. z siedzibą
w Warszawie, WATERWORLD M. G.
spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od odwołującego wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Konsorcjum: S. G. prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą
WATERWORLD S. G.
z siedzibą w Warszawie, WATERWORLD M. G. spółka
komandytowa
z siedzibą w Warszawie (ul. Grenady 9/38, 01-154 Warszawa) na
rzecz
zamawiającego
Uniwersytetu
Mikołaja
Kopernika
w Toruniu (ul. Gagarina 11, 87-
100 Toruń) kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych 00 groszy) obejmującą kwotę wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ………………………….…
Sygn. akt: KIO 1302/24
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym
pn.
„Kompleksowe świadczenie usługi, polegającej na: 1) obsłudze technicznej: instalacji
technologicznych
basenów; instalacji technologicznych urządzeń wentylacyjnych hali
basenowej, widowni, basenowych
szatni i pomieszczeń technicznych, suszarek w szatniach;
instalacji
technologicznych
łaźni
parowej;
instalacji
technologicznych
fontanny
w Uniwersyteckim Centrum Sportowym UMK w Toruniu; 2) uzdatnianiu wody basenowej
do wskaźników jakości wody zgodnych z obowiązującym podczas świadczenia usługi stanem
prawnym, wraz z zakupem i sukcesywną dostawą chemii basenowej; 3) systematycznych
i udokumentowanych badaniach jakości wody, prowadzonych zgodnie z zakresem
i harmonogramem w
ynikającym z obowiązującego podczas świadczenia usługi stanu
prawnego; 4)
usunięciu powłok farby (linie – wyznaczników torów wodnych) wymalowanych
w niecce sportowej, wykonanej ze stali nierdzewnej kwasoodpornej oraz ponownego ich
wyznaczenia (wymalowania) - podczas przeprowadzanej przerwy technologicznej; 5) zakupie,
dostawie oraz kompleksowej wymianie i
utylizacji złóż piaskowych oraz hydroantracytu
dla 6 filtrów basenowych, zainstalowanych w stacji uzdatniania wody; 6) przeprowadzeniu
i
obsłudze przerwy technologicznej.", nr referencyjny: 90-DZP.261.006.2024, zostało wszczęte
ogłoszeniem opublikowanym w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 21.02.2024 r. pod
nr 2024/BZP 00213534 przez
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, ul. Gagarina 11,
100 Toruń, zwany dalej „Zamawiającym”.
Do wyżej wymienionego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
zastosowanie
mają przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, z późn. zm.), dalej „ustawy Pzp”.
Dnia 16.04.2024 r.
(wpływ w wersji elektronicznej podpisane podpisem cyfrowym
za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP) odwołanie złożyli wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: S. G. prowadząca
działalność gospodarczą pod nazwą WATERWORLD S. G., WATERWORLD M. G.
spółka komandytowa, ul. Grenady 9/38, 01-154 Warszawa, zwani dalej „Odwołującym”,
od czynności i zaniechań Zamawiającego w toku postępowania, w tym m.in.:
− dokonania dnia 11 kwietnia 2024 r. wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy
Umięc spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa, ul. Wiertnicza 45,
02-952 Warszawa, dalej
zwaną również „Umięc” (po ponownym badaniu i ocenie ofert),
podczas gdy oferta tego wykonawcy jest
niezgodna z warunkami zamówienia oraz
wykonawca ten w wyniku lekkomyślności lub co najmniej niedbalstwa przedstawił
Zamawiającemu informacje wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane w p
ostępowaniu i w związku z czym oferta tego wykonawcy powinna zostać
odrzucona,
− zaniechania odrzucenia oferty złożonej w postępowaniu przez Umięc.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 16 pkt 1–3 ustawy Pzp poprzez
naruszenie zasady nakazującej prowadzenie postępowania w sposób zapewniający
zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców oraz w sposób
przejrzysty i proporcjonalny, a także naruszenie innych pozostających w związku z art. 16
pkt 1
–3 ustawy Pzp przepisów, tj.:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp poprzez zaniechanie zastosowania tego
przepisu polegające na niedokonaniu odrzucenia oferty Umięc w sytuacji, gdy wykonawca ten
nie spełnia warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w punkcie IX.1.2) SWZ,
co doprowadziło do wyboru jako najkorzystniejszej oferty, która powinna zostać odrzucona,
2. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp poprzez
niewłaściwe niezastosowanie tego przepisu polegające na zaniechaniu odrzucenia oferty
Umięc w sytuacji, gdy wykonawca ten w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił
Zamawiającemu informacje wprowadzające w błąd dotyczące spełniania warunku udziału
w p
ostępowaniu, o którym mowa w punkcie IX.1.2) SWZ, co mogło mieć istotny wpływ
na decyzje podejmowane w p
ostępowaniu i co doprowadziło do wyboru jako najkorzystniejszej
oferty złożonej przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z postępowania,
3. § 9 ust. 7 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie sposobu
sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla
dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu
o udzielenie
zamówienia publicznego lub konkursie, poprzez jego niezastosowanie w sytuacji
jeżeli w okolicznościach niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
złożone kopie Protokołu badań wizualnych nr 31 z dnia 21 lipca 2023 r. oraz Protokołu badań
penetracyjnych nr 29 z dnia 21 lipca
2023 r. budzą wątpliwości co do ich prawdziwości.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania, albowiem wyżej wymienione
naruszenia mają istotny wpływ na wynik postępowania, a w konsekwencji Odwołujący wniósł
o nakazanie Zamawiającemu w odniesieniu do każdego z zarzutów:
1. unieważnienia czynności wyboru oferty Umięc jako najkorzystniejszej
w p
ostępowaniu,
2. dokonania ponownego badania i oceny ofert, w ramach której Zamawiający:
a) w odniesieniu do zarzutu 1.
– odrzuci ofertę Umięc z powodu niespełniania przez
Umięc warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w punkcie IX.1.2) SWZ i dokona
ponownej oceny ofert bez uwzględniania oferty Umięc,
b) w odniesieniu do zarzutu 2.
– odrzuci ofertę Umięc z powodu zaistnienia podstawy
do wykluczenia z p
ostępowania, o której mowa w art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp i dokona
ponownej oceny ofert bez uwzględniania oferty Umięc.
Odwołujący wniósł także o przeprowadzenie dowodu z przesłuchania świadka
M. R.,
na okoliczność czy wykonał i jeżeli tak to kiedy i w jakim zakresie wykonał kontrolę
wizualną nr 31 oraz penetracyjną nr 29, z których rzekomo wynika, że Umięc w ramach
zamówienia na rzecz Centrum Sportu w Błoniu wykonywał kompleksowy przegląd
i konserwacje całej instalacji basenowej, w tym elementów spawanych przy użyciu metody
VT oraz PT.
Odwołujący ponadto o zobowiązanie Odwołującego do wskazania adresu świadka,
Pana M R.
Odwołujący
wniósł
o
zobowiązanie
świadka,
Pana
M.
R.
do przedstawienia
oryginałów: Protokołu badań wizualnych nr 31 z dnia 21 lipca 2023 r.
oraz Protokołu badań penetracyjnych nr 29 z dnia 21 lipca 2023 r.
Zamawiający w dniu 18.04.2024 r. (przy użyciu środków komunikacji elektronicznej
przez platformę zakupową Open Nexus) wezwał wraz kopią odwołania, uczestników
postępowania do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił przystąpienie
(wpływ bezpośredni) w dniu 19.04.2024 r. wykonawca Umięc Sp. z o.o. Sp. k.,
ul. Wiertnicza 45, 02-952 Warszawa, zwany
dalej „Przystępującym”. Izba stwierdziła
skuteczność przystąpienia Przystępującego.
W dniu 02.05.2024 r.
odpowiedź na odwołanie złożył środkami komunikacji
elektronicznej Zamawiający, w której w szczególności wniósł o:
1. oddalenie w całości odwołania,
2. oddalenie wniosku o przeprowadzenie dowodu z przesłuchania świadka, Pana M. R., na
okoliczność czy wykonał i jeżeli tak to kiedy i w jakim zakresie wykonał kontrolę wizualną nr
oraz
penetracyjnej
nr
z
których
rzekomo
wynika,
że
Umięc
w ramach zamówienia na rzecz Centrum Sportu w Błoniu wykonywał kompleksowy przegląd
i konserwacje całej instalacji basenowej, w tym elementów spawanych przy użyciu metody VT
oraz PT jako bezprzedmiotowego z uwagi na okoliczność, że wykonanie przez
Przystępującego przeglądu i konserwacji całej instalacji basenowej, w tym elementów
spawanych przy użyciu metody VT oraz PT zostało potwierdzone przez Zamawiającego
– Centrum Sportu w Błoniu, tj. podmiot wystawiający referencje, na rzecz którego była
realizowana
wyżej wymieniona usługa.
W dniu 06.05.2024 r. odpowiednio podczas posiedzenia i rozprawy,
w szczególności:
Odwołujący podtrzymał stanowisko jak w odwołaniu, złożył wniosek o zasądzenie
kosztów postępowania odwoławczego wraz z fakturą z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika. Złożył dowód: kopię zawiadomienia o możliwości popełnienia
przestępstwa wraz z załącznikami na potwierdzenie faktu możliwości popełnienia
przestępstwa poprzez złożenie dokumentacji w postępowaniu przetargowym przez
zgłaszającego przystąpienie w szczególności jeśli chodzi o czynności Pana U.
i Pana R.;
Zamawiający podtrzymał stanowisko jak w odpowiedzi na odwołanie, złożył wniosek
o zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego wraz z fakturą z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika;
Przystępujący poparł stanowisko Zamawiającego, złożył pismo procesowe
ze stanowiskiem Przystępującego.
Skład
orzekający
Krajowej
Izby
Odwoławczej
po
zapoznaniu
się
z przedstawionymi
w postępowaniu odwoławczym dowodami, po wysłuchaniu
oświadczeń, jak i stanowisk stron, Przystępującego, złożonych ustnie do protokołu
w toku posiedzenia i
rozprawy, ustalił i zważył, co następuje.
Skład orzekający Izby ustalił, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 ustawy Pzp, zaś wykonawca
wnoszący odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, uprawniający
do jego złożenia.
Skład orzekający Izby, działając zgodnie z art. 542 ust. 1 ustawy Pzp, dopuścił
w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania o zamówienie publiczne
nadesłanej przez Zamawiającego, a także zawnioskowane w odwołaniu, odpowiedzi
na odwołanie i rozprawie, z tym, że jeśli chodzi o dowód Odwołującego – kopię zawiadomienia
o możliwości popełnienia przestępstwa wraz z załącznikami, Izba uznała ten dowód jako
stanowisko
Odwołującego w sprawie. Izba odmówiła przeprowadzenia dowodu z zeznań
świadka M. R. na podstawie art. 541 ustawy Pzp (co za tym idzie nie zobowiązała świadka M.
R.
w
zakresie
wnioskowanym
w
odwołaniu,
nie zobowiązała Odwołującego do wskazania adresu świadka M. R.), gdyż w ocenie Izby
został powołany jedynie dla zwłoki (jak w dalszej części uzasadnienia niniejszego wyroku Izba
podnosi,
na protokołach nr 29 i nr 31 jest uwidoczniony podpis M. R., zaś te protokoły nie
stanowią podstawy oceny oferty Przystępującego w warunku zdolności zawodowej). Nadto
Odwołujący przedłożył kopię zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa wraz z
załącznikami.
W
yjaśniał
na rozprawie, że przypuszcza, że złożone protokoły przez Przystępującego z podpisem M. R.
nie zostały podpisane przez M. R. – w sprawie zatem toczy się postępowanie karne, w którym
wniesiono o
przesłuchanie świadka M. R.). Odwołujący powołał się oprócz protokołów nr 29 i
nr 31 także na inne dowody w odwołaniu na wykazanie zasadności twierdzeń odwołania.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
także stanowisko wynikające ze złożonych pism, to jest odwołania, odpowiedzi na odwołanie,
pisma ze stanowiskiem
Przystępującego oraz stanowiska i oświadczenia stron
i Przystępującego, złożone ustnie do protokołu.
Odnosząc się do podniesionych w treści odwołania zarzutów, stwierdzić należy,
że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba dokonała następujących ustaleń:
W Specyfikacji Warunków Zamówienia Zamawiający wskazał:
1) w rozdziale IX
„Warunki udziału w postępowaniu” w pkt 1.2):
„1. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy nie podlegają
wykluczeniu z
postępowania oraz spełniają niżej określone warunki udziału w postępowaniu
dotyczące:
2) zdolności zawodowej:
wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże, że wykonał, a w przypadku świadczeń
okresowych lub ciągłych wykonuje - w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeśli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie:
a) co najmniej jedno zamówienie, w ramach którego wykonawca świadczył przez okres
co najmniej 12 miesięcy usługę obsługi technicznej instalacji technologicznej basenu
o wartości nie mniejszej niż 350 000,00 zł (słownie złotych: trzysta pięćdziesiąt tysięcy 00/100)
brutto oraz wykonał co najmniej jedną usługę konserwacji niecki basenowej, której zakres
obejmował co najmniej:
• wygaszenie, zamknięcie i zabezpieczenie wszystkich urządzeń instalacji
technologicznej,
•
zabezpieczenie
urządzeń
pomiarowych
i
eksploatacyjnych,
elektrod
pomiarowych/sond pH, redox, chlor, pomp dozujących chemię, wymienniki ciepła, złoża
filtracyjne itp.,
• spuszczenie wody z niecki basenowej,
• płukanie filtrów,
• czyszczenie łapaczy włosów przy pompach,
• czyszczenie i dezynfekcja zbiorników przelewowych,
• czyszczenie i dezynfekcja zbiornika popłuczyn,
• czyszczenie ciśnieniowe i dezynfekcja niecki basenowej i kanałów dennych,
• przegląd metodą VT oraz PT połączeń spawanych wraz z konserwacją spawów,
• wykonanie trawienia kwasem powierzchni niecki basenowej i kanałów dennych
• skręcenie kanałów dennych,
• konserwacja niecki basenowej od strony podbasenia,
• konserwacja lin torów pływackich,
• napełnianie basenu wodą i płukanie filtrów,
• rozruch instalacji technologicznych i uzdatnianie wody basenowej,
• badanie wskaźników jakości wody,
• dopuszczenie niecki basenowej do użytkowania.
lub
b) co najmniej jedno zamówienie, w ramach którego wykonawca świadczył przez okres
co najmniej 12 miesięcy usługę obsługi technicznej instalacji technologicznej basenu o
wartości nie mniejszej niż 350 000,00 zł (słownie złotych: trzysta pięćdziesiąt tysięcy 00/100)
brutto
oraz
co najmniej jedno zamówienie na usługę konserwacji niecki basenowej, której zakres
obejmował co najmniej:
• wygaszenie, zamknięcie i zabezpieczenie wszystkich urządzeń instalacji
technologicznej,
•
zabezpieczenie
urządzeń
pomiarowych
i
eksploatacyjnych,
elektrod
pomiarowych/sond pH, redox, chlor, pomp dozujących chemię, wymienniki ciepła, złoża
filtracyjne itp.,
• spuszczenie wody z niecki basenowej,
• płukanie filtrów,
• czyszczenie łapaczy włosów przy pompach,
• czyszczenie i dezynfekcja zbiorników przelewowych,
• czyszczenie i dezynfekcja zbiornika popłuczyn,
• czyszczenie ciśnieniowe i dezynfekcja niecki basenowej i kanałów dennych,
• przegląd metodą VT oraz PT połączeń spawanych wraz z konserwacją spawów,
• wykonanie trawienia kwasem powierzchni niecki basenowej i kanałów dennych
• skręcenie kanałów dennych,
• konserwacja niecki basenowej od strony podbasenia,
• konserwacja lin torów pływackich,
• napełnianie basenu wodą i płukanie filtrów,
• rozruch instalacji technologicznych i uzdatnianie wody basenowej,
• badanie wskaźników jakości wody,
• dopuszczenie niecki basenowej do użytkowania.”;
2) w rozdziale
XIa „Wykaz podmiotowych i przedmiotowych środków dowodowych” w ust. 3
pkt 2:
„3. Zamawiający wezwie wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona,
do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 dni od dnia wezwania, aktualnych
na dzień złożenia podmiotowych środków dowodowych:
2) na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu:
a) dokumentów potwierdzających, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności
cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia
ze wskazaniem sumy gwarancyjnej tego ubezpieczenia;
b) wykazu usług wykonanych w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności
jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania
i podmiotów, na rzecz których usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów
określających, czy te usługi zostały wykonane należycie, przy czym dowodami, o których
mowa, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego
usługi zostały wykonane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest
w stanie uzyskać tych dokumentów – oświadczenie wykonawcy (wzór Wykazu usług stanowi
załącznik nr 5 do SWZ).”.
W toku postępowania o udzielenie zamówienia Odwołujący złożył także odwołanie
w dniu 06.03.2024 r.,
które zostało częściowo uwzględnione w wyroku Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 22.03.2024 r., sygn. akt KIO 752/24. W treści uzasadnienia powyżej
przywołanego wyroku, Krajowa Izba Odwoławcza wskazała w szczególności: „Nie zaistniały
także podstawy do twierdzenia, że wykonawca Umięc wprowadził Zamawiającego w błąd przy
przedstawianiu informacji dotyczących spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie
doświadczenia wykonawcy, a co za tym idzie, że spełniona została przesłanka wykluczenia
wykonawcy Umięc na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp. W ocenie Izby, nie można
w sposób automatyczny z faktu podania w wykazie usług doświadczenia, które mogłoby nie
spełniać warunku udziału w postępowaniu wywodzić, że doszło do przedstawienia informacji
wprowadzających w błąd. Idąc tym tokiem rozumowania, każdorazowo w przypadku
stwierdzenia, że nie wykazano warunku udziału w postepowaniu, dochodziłoby do sytuacji,
w której należałoby wykluczyć wykonawcę z powodu przedstawienia (choćby w wyniku
lekkomyślności) informacji wprowadzających w błąd, a nie taki jest cel omawianej instytucji.
Izba stwierdziła natomiast, że
twierdzenia Odwołującego oraz zgromadzony
w sprawie materiał dowodowy wskazują, że czynność badania oferty wykonawcy Umięc pod
kątem spełniania warunku doświadczenia była przeprowadzona w sposób nieprawidłowy.
Treść warunku określonego przez Zamawiającego była jednoznaczna – doświadczenie,
którym zobowiązani byli wykazać się wykonawcy musiało obejmować przegląd metodą VT
oraz PT połączeń spawanych wraz z konserwacją spawów. Izba zważyła, że to na wykonawcy
ubiegającego się o zamówienie spoczywa obowiązek wykazania, że spełnia postawiony przez
zamawiającego warunek. Wykonawca powinien dołożyć starań, aby wykazać zamawiającemu
ponad wszelką wątpliwość, że spełnia warunek udziału w postępowaniu, a co za tym idzie,
że jest wykonawcą zdolnym do należytej realizacji przedmiotu zamówienia. W przedmiotowej
sprawie wykonawca Umięc nie wykazał spełniania warunku dotyczącego zdolności zawodowej
ani składając ofertę, ani na etapie postępowania odwoławczego. Zrealizowania spornego
elementu zamówienia, tj. wykonania przeglądu metodą VT oraz PT połączeń spawanych wraz
z konserwacją spawów nie potwierdzają w szczególności referencje wystawione przez
Centrum Sportu i Rekreacji w Błoniu, dokumentacja postępowania prowadzonego przez
Centrum Sportu i Rekreacji w Błoniu (w tym SWZ czy umowa nr 125/2021 zawarta w dniu
30 września 2021 r.), Protokół odbioru wykonanego przeglądu gwarancyjno-serwisowego
z dnia 23 sierpnia 2023 r., jak też oświadczenie wykonawcy Umięc o wykonanym przeglądzie
i konserwacji połączeń spawanych niecek basenowych z dnia 16 sierpnia 2023 r. Z kolei
informacje przekazane przez Centrum Sportu i Rekreacji w Błoniu w dniu 20 marca 2024 r.
wskazują jednoznacznie, że jedna z umów, tj. umowa realizowana przez wykonawcę Umięc
w okresie 30 września 2021 r. – 31 grudnia 2022 r., nie obejmowała przedmiotowego
elementu, co do drugiej zaś umowy wykonywanej w okresie 1 stycznia 20223 r. – 31 grudnia
2023 r. zamawiający nie potwierdził wykonania przeglądu połączeń spawanych oraz ich
konserwacji metodami VT i PT. Izba stwierdziła, że zgromadzony w sprawie materiał
dowodowy wskazuje, że Zamawiający powinien co najmniej mieć wątpliwości co do
doświadczenia wykonawcy Umięc w spornym zakresie. Jednocześnie, zaznaczenia wymaga,
że wobec treści warunku udziału w postępowaniu, odstąpienie od badania wszystkich
elementów określonych w treści warunku na obecnym etapie postępowania stanowiłoby
naruszenie podstawowych zasad zamówień publicznych. W tych okolicznościach Izba uznała,
że zaistniały podstawy do wezwania wykonawcy Umięc do uzupełnienia podmiotowych
środków dowodowych potwierdzających spełnianie warunku, o którym mowa w pkt IX.1.2)
SWZ
na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp.”.
Zamawiający, stosownie do treści sentencji wyroku w sprawie o sygn. akt KIO 752/24
unieważnił czynność wyboru oferty wykonawcy: UMIĘC Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością, spółka komandytowa ul. Wiertnicza 45, 02-952 Warszawa z dnia
01.03.2024 r. (przes
łane wykonawcom w dniu 01.03.2024 r.) i przystąpił do powtórzenia
czynności badania i oceny ofert. Pismem z dnia 9 kwietnia 2024 r. stosownie do treści sentencji
wyroku (gdyż Zamawiający nie otrzymał odpisu uzasadnienia) wezwał Przystępującego
do uzupełnienia aktualnego na dzień złożenia podmiotowego środka dowodowego w postaci
wykazu usług potwierdzającego spełnianie warunku udziału w postepowaniu, o którym mowa
w rozdziale IX. u
st. 1 pkt. 2) SWZ wraz z dowodem potwierdzającym należyte wykonanie usługi
wskazanej w wykazie usług stanowiącym załącznik nr 5 do SWZ.
W odpowiedzi na powyższe wezwanie Przystępujący przedłożył:
1) W
ykaz usług, w tabeli:
a)
w wierszu „L.p.”: 1 w kolumnie „Przedmiot usługi” wskazał: „Obsługa urządzeń
i instalacji technicznych wraz z ich
konserwacją w tym konserwacją stalowych niecek
basenowych
”, w kolumnie „Wartość usługi brutto” wskazał: „599625zł”, w kolumnie
„Termin wykonania usługi” wskazał: „Od 30/09/2021 do 31/12/2022”, w kolumnie
„Podmiot, na rzecz którego usługa została wykonana lub jest wykonywana” wskazał:
„Centrum Sportu w Błoniu, ul. Grodziska 1, 05-870 Błonie”,
b)
w wierszu „L.p.”: 2 w kolumnie „Przedmiot usługi” wskazał: „Obsługa urządzeń
i instalacji technicznych wraz z ich
konserwacją w tym konserwacją stalowych niecek
basenowych
”, w kolumnie „Wartość usługi brutto” wskazał: „657906,04zł”, w kolumnie
„Termin wykonania usługi” wskazał: „Od 01/01/2023 do 31/12/2023”, w kolumnie
„Podmiot, na rzecz którego usługa została wykonana lub jest wykonywana” wskazał:
„Centrum Sportu w Błoniu, ul. Grodziska 1, 05-870 Błonie”;
2) Referencje z
amawiającego Centrum Sportu i Rekreacji w Błoniu z 10.04.2024 r., w których
wskazan
o w szczególności: „Zakres usługi obejmował w szczególności: (…) - wykonanie
kompleksowego przeglądu i konserwacji całej instalacji basenowej w przerwie
technologicznej
, który obejmował: (…) przegląd i konserwację wszystkich połączeń
spawanych konstrukcji niecek (metodyka zgodna z normami: PN-EN ISO 9712:2012; PN-
EN ISO 17637:2017; PN-EN ISO 13018:2016, PN-EN ISO 571-1:1990)
”;
3) P
rotokół badań wizualnych numer 31 z dnia 21 lipca 2023r. z podpisem R. M., w wierszu
„Normy i procedury” wskazano w szczególności: „Metoda badania: PN-EN ISO
9712:2012; PN-EN ISO 17637:2017; PN-EN ISO 13018:2016
”;
Protokół badań penetracyjnych nr 29 z dnia 21 lipca 2023 r z podpisem R. M., w wierszu
„Normy i procedury” wskazano w szczególności: „Metoda badania: PN-EN ISO 571-
9”.
Pismem z dnia 01.03.2024 r. Zamawiający zawiadomił o wyborze oferty
niepodlegającego
wykluczeniu
wykonawcy:
UMIĘC
Spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością, spółka komandytowa ul. Wiertnicza 45, 02-952 Warszawa.
W uzasadnieniu wyboru oferty Zamawiający podał: „Oferta ważna, z najniższą ceną,
odpowiadająca treści specyfikacji warunków zamówienia.”.
Biorąc pod uwagę stan rzeczy ustalony w toku postępowania (art. 552 ust.1 ustawy
Pzp), oceniając wiarygodność i moc dowodową po wszechstronnym rozważeniu zebranego
materiału dowodowego (art. 542 ust. 1 ustawy Pzp), Izba stwierdziła, co następuje.
Odwołujący w odwołaniu w szczególności podał:
„[Zarzuty nr 1 – tj. zarzuty naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b PZP] (...)
11. Jak wskazano
– uzupełniony wykaz jest w swej istotnej części identyczny jak wykaz,
w oparciu o który Izba doszła do przekonania, że istnieją istotne wątpliwości co do spełniania
przez Umięc warunku udziału w Postępowaniu, o którym mowa w rozdziale IX ust. 1 pkt. 2)
SWZ. Wykonawca ten nie zmienił więc doświadczenia, w oparciu o które zamierzał wykazać
spełnianie warunków udziału w Postępowaniu.
12. Wykonawca przedłożył także referencje z dnia 10 kwietnia 2024 r. wystawione przez
Centrum Sportu w
Błoniu. Co jest niezwykle istotne – dokument ten nie potwierdza, że zakres
obejmował przegląd metodą VT oraz PT połączeń spawanych wraz z konserwacją spawów.
Z jakiegokolwiek miejsca
referencji nie wynika jaką metodą były wykonywane przeglądy
połączeń spawanych. Dokument ten nie wnosi zatem nic do sprawy. Wątpliwości, które zostały
powzięte przez Izbę w ramach wyroku KIO 752/24, nie zostały w jakikolwiek sposób rozwiane,
gdyż wykonawca nie przedłożył dokumentów, z których wynikałoby, że w ramach usługi
realizowanej na rzecz Centrum Sportu w Błoniu dokonał przeglądu metodą VT oraz PT
połączeń spawanych wraz z konserwacją spawów.
13. Jak wynika z przedłożonego pisma przewodniego, Umięc „z daleko idącej ostrożności”
przedłożył także protokół z badań nr 29 z dnia 21 lipca 2023 r. oraz protokół z badań nr 31
z dnia 21 lipca 2023 r. Jednak
dokumenty te są całkowicie niewiarygodne. Po pierwsze –
dokumenty zostały przedłożone dopiero w ramach uzupełnienia podmiotowych środków
dowodowych. Pomimo istnienia na wcześniejszym etapie Postępowania (np. w ramach
postępowania odwoławczego w sprawie o sygn. akt: KIO 752/24) Umięc nie przedłożył tych
dokumentów, mimo że wiedział, iż istnieją istotne wątpliwości co do tego, czy przeglądy
w ramach usług wskazywanych na potwierdzenie warunku udziału w Postępowaniu zostały
wykonane metodami VT oraz PT. Po drugie
– dokumenty te nie stanowiły załącznika
do dokumentacji
odbiorowej w ramach usługi wykonanej przez Umięc na rzecz Centrum
Sportu w Błoniu, pomimo że rzekomo istniały w dacie, w której dokumenty miałyby zostać
wytworzone. Po trzecie
– sam Umięc zauważa, że dokumenty te składane są bez wezwania.
Skoro nawet zdaniem tego Wykonawcy
dokumenty te składane są bez wezwania, a więc nie
stanowią uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych i w konsekwencji nie posiadają
istotnego znaczenia dla rozstrzygnięcia Postępowania. W konsekwencji nie powinny być
rozpatrywane przez Zamawiającego jako niemające znaczenia dla oceny spełniania przez
Wykonawcę warunków udziału w Postępowaniu.
14. Konkludując – Umięc na wezwanie Zamawiającego przedłożył wykaz usług, który jest
tożsamy z wykazem usług przedłożonym uprzednio. Wykonawca nie zmienił więc
doświadczenia, w oparciu o które próbował wykazać spełnianie warunków udziału
w Postępowaniu. Jednak z przedłożonych referencji Centrum Sportu w Błoniu z dnia
10 kwietnia 2024 r. nie wynika, że usługa obejmowała swoim zakresem przegląd metodą VT
oraz PT połączeń spawanych wraz z konserwacją spawów. Uzupełniony dokument nie wnosi
zatem nic do sprawy. Natomiast przedłożone raporty są niewiarygodne i zostały złożone bez
wezwania, przez co nie powinny być rozpatrywane przez Zamawiającego.
15. Co niezwykle istotne, stanowisko prezentowane przez Umięc na etapie uzupełniania
podmiotowych
środków dowodowych jest niespójne z tym, które było prezentowane podczas
rozprawy w sprawie o
sygn. akt: KIO 752/24, kiedy to twierdził on, że do wykonywania
przeglądu metodą VT oraz PT nie jest potrzebne posiadanie jakichkolwiek uprawnień.
16. W konsekwencji należy uznać zatem, że Umięc nie wykazał spełniania warunku udziału
w Postępowaniu, o którym mowa w rozdziale IX ust. 1 pkt. 2) SWZ w zakresie wykazania że
usługa obejmowała swoim zakresem przegląd metodą VT oraz PT połączeń spawanych wraz
z konserwacją spawów. Oferta tego Wykonawcy powinna zostać odrzucona na podstawie art.
226 ust. 1 pkt 2 lit. b) PZP jako złożona przez wykonawcę niespełniającego warunków udziału
w Postępowaniu, o co wnosi Odwołujący. Umięc był już wzywany do uzupełnienia
podmiotowych środków dowodowych w tym zakresie i nie zdołał wykazać, że spełnia warunek
udziału w Postępowaniu, o którym mowa w rozdziale IX ust. 1 pkt. 2) SWZ.
[Zarzuty nr 2 i 3
– tj. zarzuty naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b PZP oraz § 9 ust. 7
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu
sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów
elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego lub konkursie]
17. W konsekwencji powyższych okoliczności zdaniem Odwołującego w przedstawionym
stanie faktycznym
doszło także do zaistnienia podstawy do wykluczenia Umięc
z Postępowania, o której mowa w art. 109 ust. 1 pkt 10 PZP. Podstawa ta została wskazana
w SWZ jako obowiązująca w Postępowaniu.
18. Umięc wskazał w uzupełnionym dnia 11 kwietnia 2024 r. Wykazie usług, który został
złożony w Postępowaniu, że usługi spełniają wymagania określone w punkcie IX.1.2) lit. a)
SWZ, pomimo że usługi te nie obejmowały wszystkich czynności wymaganych przez
Zamawiającego. Nie wykazał więc spełniania warunków udziału w Postępowaniu.
19. Jako profesjonalista działający w branży Umięc powinien zweryfikować, czy w istocie
wszystkie takie
czynności były wykonywane w ramach zamówień wskazanych w Wykazie
usług, czego nie uczynił. Takie działanie należy zakwalifikować co najmniej jako
lekkomyślność w rozumieniu art. 109 ust. 1 pkt 10 PZP.
20. Wskazane usługi nie spełniają warunku udziału w Postępowaniu, przez co doszło do
przedstawienia
informacji wprowadzających Zamawiającego w błąd.
21. Informacje wprowadzające w błąd dotyczyły spełniania warunku udziału w Postępowaniu,
zatem miały istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu.
Na podstawie tych
informacji Zamawiający podejmował bowiem decyzję o tym, czy
wykonawca spełnia warunki udziału w Postępowaniu, czy też nie. W okolicznościach niniejszej
sprawy taka ocena miała kluczowe znaczenia dla wyboru najkorzystniejszej oferty.
22. W konsekwencji wszystkie przesłanki wynikające z art. 109 ust. 1 pkt 10 PZP zostały
spełnione. Umięc powinien zatem zostać wykluczony z Postępowania, o co wnosi
Odwołujący.”.
Odnosząc się do zarzutów odwołania, Izba podnosi, co następuje.
W niniejszej sprawie sporne było czy złożone dokumenty na potwierdzenie spełniania
warunku doświadczenia potwierdzają wymagane przez Zamawiającego doświadczenie –
wykonanie przeglądu metodą VT oraz PT połączeń spawanych wraz z konserwacją spawów.
W pierwszej kolejności Izba zauważa, że wykonawcy wzywani są do złożenia
po
dmiotowych środków dowodowych na podstawie postanowień SWZ, ustawy Pzp
i r
ozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie
podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może
żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. poz. 2415 z późn. zm.), a to w szczególności
§ 9 ust. 1 pkt 2 w brzmieniu: „1. W celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków
udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji dotyczących zdolności technicznej lub
zawodowej, zamawiający może, w zależności od charakteru, znaczenia, przeznaczenia lub
zakresu robót budowlanych, dostaw lub usług, żądać następujących podmiotowych środków
dowodowych: 2)
wykazu dostaw lub usług wykonanych, a w przypadku świadczeń
powtarzających się lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli
okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości,
przedmiotu, dat
wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane
lub są wykonywane, oraz załączeniem dowodów określających, czy te dostawy lub usługi
zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są
referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego dostawy lub
usługi zostały wykonane, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych są
wykonywane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać
tych dokumentów - oświadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń powtarzających się lub
ciągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte
wykonywanie powinny być wystawione w okresie ostatnich 3 miesięcy;”. Zamawiający w SWZ
w
rozdziale XIa „Wykaz podmiotowych i przedmiotowych środków dowodowych” w ust. 3
pkt 2
postanowił, że wezwie wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona,
do złożenia w wyznaczonym terminie, aktualnych na dzień złożenia podmiotowych środków
dowodowych, w tym
wykazu usług oraz załączeniem dowodów określających, czy te usługi
zostały wykonane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne
dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego usługi zostały wykonane.
Biorąc pod uwagę postanowienia SWZ, a także odpowiednie obowiązujące przepisy
prawa w obszarze zamówień publicznych, nie ulega wątpliwości, że zarzuty Odwołującego
koncentrujące się na złożonych przez Przystępującego protokołach nr 29 i nr 31 jako
wątpliwych dowodach w sprawie wykazania spełniania warunków zamówienia, nie mogą się
ostać z tej przyczyny, że protokoły nr 29 i nr 31 nie są innymi dokumentami sporządzonymi
przez podmiot, na rzecz którego usługi zostały wykonane (Centrum Sportu i Rekreacji,
ul. Grodziska 1, 05-
870 Błonie), a są sporządzone jak wynika z ich treści przez M. R.. Z tego
powodu
dokumenty te nie mogły stanowić podstawy ustalenia czy Przystępujący spełnia
waru
nek doświadczenia. Słusznie zatem Zamawiający podnosił w toku postępowania
odwoławczego, że nie brał pod uwagę tych protokołów podczas badania
i oce
ny oferty Przystępującego. Co za tym idzie, wszelkie twierdzenia w odwołaniu odnoszące
się do tych protokołów, w tym w odniesieniu do formy złożenia, nie są uzasadnione bądź nie
mają znaczenia dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy.
W drugiej kolejności należy zauważyć, że wykonawca może wykazywać to samo
doświadczenie zawodowe po ponownym wezwaniu przez zamawiającego, o ile doświadczenie
to
spełnia określony warunek zamówienia, i wykonawca jest w stanie wykazać spełnienie tego
warunku
zamówienia składając odpowiednie dokumenty. Nie ma zatem Odwołujący
obowiązku poszukiwania innego doświadczenia zawodowego aby uczynić zadość wezwaniu
Z
amawiającego do wykazania warunku zdolności zawodowej, gdy przy ponownym powołaniu
się na doświadczenie zawodowe, Odwołujący złożył dokumenty potwierdzające spełnienie
warunku
zdolności zawodowej, z uwzględnieniem rzeczywistego stanu faktycznego, który
dokumenty te
potwierdzają. Choć Odwołujący złożył dowód – zawiadomienie o możliwości
popełnienia przestępstwa, to dzień orzekania Odwołujący nie przedstawił Izbie wyroku Sądu
karnego
, z którego wynikałoby, że złożone dokumenty przez Przystępującego
na potwierdzenie
spełnienia warunku zdolności zawodowej są niewiarygodne. Zatem
Odwołujący powołuje się na własne przypuszczenia (tego, że na protokołach nr 29 i nr 31
prawdopodobnie
nie podpisał się M. R., choć znajduje się tam podpis „M. R.”;
najprawdopodobniej daty s
porządzenia tych protokołów nie są zgodne z datą rzeczywistą ich
sporządzenia). Odwołujący nie złożył zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa względem
zamawiającego wystawiającego referencje, choć to rozważa, jak wyjaśnił na rozprawie. Choć
w odniesieniu do protokołów nr 29 i nr 31 uznać należało, że nie mają znaczenia w rozpoznaniu
niniejszej sprawy, to w odniesieniu do referencji
Odwołujący przedstawił jedynie
przypuszczenia, nie dowody na wykazanie
niewiarygodności referencji. Podważanie referencji
pod
kątem
ich
wiarygodności
jest
gołosłowne
i
sprowadza
się
do domysłów Odwołującego, których jednak nie udowodnił w postępowaniu odwoławczym.
Tymczasem Przystępujący wyjaśnił na rozprawie, iż po wyroku Izby w sprawie sygn. akt KIO
i ponownym wezwaniu go do złożenia podmiotowych środków dowodowych, uzyskał
od zamawiającego Centrum Sportu w Błoniu referencje potwierdzające, że referencyjne
zamówienie było wykonane z uwzględnieniem przeglądu metodą VT oraz PT połączeń
spawanych wraz z konserwacją spawów. Przystępujący wyjaśnił ponadto, że ponieważ
w postępowaniu, w którym referencje udzielono, zamawiający Centrum Sportu w Błoniu nie
stawiał takiego warunku jak Zamawiający w niniejszym postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego (wykonania metod
ą VT i PT), to pierwotnie w referencjach wystawionych przez
Centrum Sportu w Błoniu wykonanie danymi metodami usługi nie było wyszczególnione.
Przystępujący wskazał ponadto, iż przedmiotem referencyjnego zamówienia wykonanego na
rzecz
Centrum Sportu w Błoniu był przegląd i konserwacja wszystkich konstrukcji niecek, i już
tak sformułowany przedmiot usługi był równoznaczny z wymaganiem wykonania usługi przy
użyciu metod VT i PT.
Odwołujący wskazał w odwołaniu, że referencje z dnia 10.04.2024 r. wystawione przez
Centrum Sportu w
Błoniu nie potwierdzają wprost, że zakres usług obejmował przegląd
metodą VT oraz PT połączeń spawanych wraz z konserwacją spawów i że z jakiegokolwiek
miejsca
referencji nie wynika jaką metodą były wykonywane przeglądy połączeń spawanych.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wyjaśnił natomiast, że: „Mając na uwadze
okoliczność, że istota zarzutów Odwołującego sprowadza się de facto do kwestionowania
wykonywania przez Przystępującego przeglądów metodą VT i PT połączeń spawanych wraz
z konserwacją spawów, Zamawiający wyjaśnia, że metody badań konstrukcji spawów VT i PT
stanowiące jeden z elementów składających się na określony przez Zamawiającego warunek
udziału w niniejszym postępowaniu są to tzw. badania nieniszczące pozwalające na określenie
stanu konstrukcji stalowych, których metodykę przeprowadzenia określają Polskie Normy
(PN). Zasadniczo badania elementów konstrukcji stalowych podzielone są na dwie grupy –
badania niszczące i nieniszczące. Badania niszczące pozwalają określić z dużą dokładnością
parametry wytrzymałościowe stali, np. przeprowadzając próbę na rozciąganie, na zginanie czy
też próbę udarności lub łamania, jednak wymagają wycięcia z konstrukcji próbek, co nie
zawsze jest możliwe. Do tej grupy należą badania metalograficzne, a także badania składu
chemicznego spektrometrem iskrowym. Z kolei do oceny uszkodzeń konstrukcji stosuje się
najczęściej badania nieniszczące. Za ich pomocą można wykryć niebezpieczne nieciągłości
w materiale, z którego zostały wykonane elementy konstrukcji, i w złączach spawanych. Aby
zapewnić bezpieczną eksploatację konstrukcji, metodami tymi przeprowadza się kontrolę
jakości. Wykrycie nieciągłości pozwala na usunięcie wad przed oddaniem konstrukcji
do eksploatacji, a w stanach awaryjnych na ocenę zagrożenia bezpieczeństwa i określenie
metod likwidacji zagrożeń” i dalej: „W spawalnictwie i produkcji zgodnie z normą PN EN ISO
9712 możemy rozróżnić następujące badania NDT:
• badania wizualne VT (Visual Testing),
• badania penetracyjne PT (Penetrant Testing),
• badania magnetyczno-proszkowe MT (Magnetic particle Testing),
• badania ultradźwiękowe UT (Ultrasonic Testing),
• badania radiograficzne RT (Radiographic Testing),
• badania szczelności LT (Liquid penetrant Testing),
• badania prądami wirowymi ET (Eddy-current Testing).”.
Następnie wyjaśnił: „Badanie wizualne VT (visual testing) jest metodą wykorzystywaną
najczęściej jako badanie wstępne w połączeniu z inną metodą nieniszczącą. Polega ona na
bezpośrednim wykryciu i ocenie nieciągłości występujących na powierzchni obiektu.
W metodzie tej wykorzystuje się bezpośrednio narząd wzroku, czasami wspomagany prostą
optyką (zestaw lusterek, lupa, peryskop, endoskop, wideoskop). W metodzie tej wykrywane
są duże nieciągłości powierzchniowe (wklęśnięcia, podtopienia, braki przetopu, pęknięcia
kuźnicze, hartownicze, spawalnicze) oraz wady kształtu badanego obiektu (ubytki korozyjne,
porowatości, odkształcenia kątowe, pustki). Metoda ta znajduje zastosowanie między innymi
do badania części statków, samolotów, pomp, wymienników ciepła, rurociągów, zbiorników
turbin, wirników”. Wskazał ponadto: „Zasady badań wizualnych określono w PN–EN
13018:2016, a dla złączy spawanych w PN–EN ISO 17637:2017–024.
Badania penetracyjne są z kolei prostą i szybką metodą pozwalającą na wykrywanie
nieciągłości powierzchniowych o szerokościach 6-10m, takich jak pęknięcia zmęczeniowe,
pęknięcia szlifierskie, porowatości, rozwarstwienia, wżery, pęknięcia powstałe po kuciu lub po
walcowaniu. Metoda ta wykorzystuje zjawisko kapilarności – wnikania (penetracji) cieczy
wskazującej (penetrantu) w głąb defektów powierzchni badanej (pęknięć, szczelin, rys, porów).
Po oczyszczeniu badanej powierzchni z nadmiaru penetrantu i jej osu
szeniu, nanosi się na nią
następnie cienką, białą warstwę wywoływacza. Wywoływacz "wyciąga" penetrant z wad i czyni
je widzialnymi w formie kolorowych, liniowych lub zaokrąglonych wskazań. Najczęściej do
badań penetracyjnych stosuje się penetranty barwne (czerwone) lub fluorescencyjne.
W przypadku, gdy zostanie zastosowany penetrant fluorescencyjny, w celu wywołania
zjawiska fluorescencji, a tym samym ujawnienia nieciągłości powierzchni badanego materiału,
stosuje się lampy o promieniowaniu ultrafioletowym. Barwniki te pod działaniem
pro
mieniowania UV świecą najczęściej kolorem żółto – zielonym i są dobrze widoczne na
ciemnym tle. W metodzie tej konieczne jest zaciemnienie stanowiska badawczego w celu
zwiększenia wykrywania wad5. Ogólne zasady badań penetracyjnych określa norma PN-EN
571-1:1999. W normie tej ustalono zasady przygotowania badanej powierzchni, wymagania
stawiane środkom wykrywającym i sposobu ich użycia, a także zapis i interpretacja
uzyskanych wyników. W normie PN-EN ISO 3452-2:2013 określono wymagania techniczne
i procedury badawcze dla materiałów penetracyjnych celem zbadania typu i partii użytych
materiałów. W świetle powyższego w ocenie Zamawiającego Przystępujący w sposób
jednoznaczny i niebudzący wątpliwości wykazał, że spełnia warunek udziału w Postępowaniu,
o którym mowa w rozdziale IX ust. 1 pkt. 2) SWZ, w tym w szczególności, że przeprowadzał
metodą VT oraz PT badania połączeń spawanych wraz z konserwacją spawów.
Z przedłożonych bowiem referencji wynika, że Umięc sp. z o.o. sp.k. w ramach usługi
wskazanych w Wykazie usług wykonywał m.in. badania połączeń spawanych wraz
z konserwacją spawów zgodnie z normami:
1) PN-
EN ISO 9712:2012 tj. normą określającą Badania nieniszczące -- Kwalifikacja
i certyfikacja personelu badań nieniszczących
2) PN-
EN ISO 17637:2017 tj. normą określającą Badania nieniszczące złączy
spawanych --
Badania wizualne złączy spawanych (metoda VT)
3) PN-
EN ISO 13018:2016, tj. normą określającą Badania nieniszczące -- Badania
wizualne --
Zasady ogólne (metoda VT)
4) PN-EN ISO 571-
1:1990, tj. normą określającą Badania nieniszczące -- Badania
penetracyjne --
Zasady ogólne (metoda PT)
W konsekwencji brak jest podstaw do podzielenia argumentacji Odwołującego, jakoby
z referencji przedłożonych przez Wykonawcę nie wynikało, że w ramach usług wskazanych
w Wykazie usług realizował przeglądy połączeń spawanych wraz z konserwacją spawów
metodami VT i PT, gdyż w w/w dokumentach w sposób jednoznaczny zostało wskazane,
że takie świadczenia Przystępujący realizował. Posłużenie się przez podmiot wystawiający
referencje odesłaniem do Polskich Norm zamiast sformułowaniem „metoda VT i metoda PT”,
które są de facto synonimem określeń branżowych „metoda VT” i „metoda PT” nie może
stanowić podstawy do wyprowadzenia wniosku o niewykazaniu przez Wykonawcę ziszczenia
się warunku określonego przez Zamawiającego w powyższym zakresie. W tym miejscu
podkreślenia wymaga okoliczność, że celem referencji składanych przez wykonawców na
gruncie prawa zamówień publicznych jest potwierdzenie należytego wykonania usługi.
Referencje w istocie mają polecać danego wykonawcę, natomiast okoliczność, przy użyciu
jakich określeń zostaną sformułowane jest kwestią drugorzędną całkowicie poddaną woli ich
wystawcy. Wystawca dokumentu może bowiem potwierdzić należyte wykonanie zamówienia
przy użyciu własnych sformułowań i określeń. To na Zamawiającym ciąży obowiązek badania
treści całego dokumentu, w tym w jaki sposób podmiot wystawiający referencje ocenia
realizację umowy. Jednocześnie podkreślenia wymaga okoliczność, że w realiach niniejszej
sprawy treść przedłożonych przez Wykonawcę referencji w sposób jednoznaczny i niebudzący
wątpliwości potwierdza, że w ramach zamówienia publicznego pn. „Świadczenie usługi
kompleksowej obsługi i konserwacji instalacji uzdatniania wody basenowej oraz serwisu
urządzeń technologii basenowej w Centrum Sportu w Błoniu” Przystępujący świadczył m.in.
usługę przeglądów połączeń spawanych wraz z konserwacją spawów metodami VT i PT. tym
samym wystawca referencji złożył oświadczenie wiedzy potwierdzające okoliczność realizacji
tych usług przez Przystępującego. Jak wskazała Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia
16 sierpnia 2017 r., KIO 1581/17 wskazała, że cyt. „Przy ponownej ocenie spełniania (m)
warunków udziału w postępowaniu Zamawiający winien wziąć pod uwagę, że z orzecznictwa
Izby nie wynika zakaz brania pod uwagę zawartych w treści dokumentów potwierdzających
należyte wykonanie zamówienia ujętego w wykazie dodatkowych informacji odnośnie
spełniania warunku, których np. brakuje w samym wykazie. Stanowiłoby to wyraz niczemu nie
służącego nadmiernego formalizmu. Natomiast zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą
zamawiający nie może oczekiwać i wymagać, oby z treści referencji, pochodzącej od podmiotu
trzeciego, zwykle wystawionej wcześniej i nie w związku z postępowaniem, w którym zostaje
złożona, wynikało coś więcej niż potwierdzenie należytego wykonania zamówienia
scharakteryzowanego pod względem elementów koniecznych dla wykazania warunku
w wykazie stanowiącym oświadczenie własne wykonawcy”. W świetle powyższego
Zamawiający stoi na stanowisku, że z całokształtu przedłożonych w odpowiedzi na wezwanie
skierowane do Przystępującego na podstawie art. 128 PZP dokumentów wynika, że spełnia
on warunek udziału w postępowaniu, o którym mowa w rozdziale IX ust. 1 pkt. 2) SWZ.”.
Izba zauważa, że wyżej przywołane normy w treści odpowiedzi na odwołanie
Zamawiającego odpowiadają tym w treści spornych referencji. Odwołujący nie wykazał
zdaniem Izby
, że referencje te nie potwierdzają wykonania usługi w spornym zakresie, sam
brak dosłownego sformułowania, że wykonano przegląd metodą VT oraz PT połączeń
spawanych wraz z konserwacją spawów nie ma znaczenia, gdy wykonanie to wynika w inny
sposób z treści referencji, a tu z przywołanych norm. Odwołujący nie zaprzeczał znaczeniu
przywołanych norm, w tym odnoszących się do przeglądu metodą VT oraz PT połączeń
spawanych wraz z konserwacją spawów.
Izba
zauważa, że według Słownika języka polskiego PWN (sjp.pwn.pl) „metodyka”
oznacza
„zbiór zasad dotyczących sposobów wykonywania jakiejś pracy”, „metoda” oznacza:
„świadomie stosowany sposób postępowania mający prowadzić do osiągnięcia zamierzonego
celu
”.
Jak wyjaśnia J. G., Uniwersytet Śląski w Poradni Językowej SJP PWN
(https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/metoda-metodyka-metodologia;7632.html):
„Najłatwiej chyba objaśnić użycie słowa metodyka. Jak tłumaczy Uniwersalny słownik języka
polskiego, jest to: 1. «zbiór zasad dotyczących sposobów wykonywania jakiejś pracy lub trybu
postępowania prowadzącego do określonego celu». 2. «w pedagogice: dydaktyka
szczegółowa jakiegoś przedmiotu szkolnego, omawiająca cele i sposoby nauczania tego
przedmiotu». W pierwszym znaczeniu wyraz został scharakteryzowany jako książkowy. Jeśli
to trafna charakterystyka, byłby stosunkowo rzadki, a jego występowanie ograniczałoby się
do tekstów pisanych. Drugie znaczenie nie stwarza większych problemów z użyciem wyrazu.
Trudniejsza sprawa z pozostałymi wyrazami. USJP charakteryzuje metodę jako «świadomie
stosowany sposób postępowania mający prowadzić do osiągnięcia zamierzonego celu»
(znaczenie podobne do pierwszego znaczenia metodyki), a metodologię jako «naukę
o metodach badań naukowych i o sposobach przeprowadzania analiz oraz oceniania wartości
poznawczej poszczególnych dyscyplin naukowych». Tu chyba mowa o ogólnej metodologii
nauk, a może też być szczegółowa, np. metodologia nauk literackich.
Jak widzimy, traktowanie terminów metodyka i metoda jako synonimów jest uzasadnione,
zwłaszcza gdy ten drugi wystąpi w liczbie mnogiej.”.
Zatem w referencjach sformułowanie: „metodyka” należy rozumieć jako „metodę”.
Dalej idąc, sformułowanie: „Zakres usługi obejmował w szczególności: (…) - wykonanie
kompleksowego przeglądu i konserwacji całej instalacji basenowej w przerwie technologicznej,
który obejmował: (…) przegląd i konserwację wszystkich połączeń spawanych konstrukcji
niecek (metodyka zgodna z normami: PN-EN ISO 9712:2012; PN-EN ISO 17637:2017;
PN-EN ISO 13018:2016, PN-EN ISO 571-1:1990)
” należy rozumieć jako Zakres usługi
obejmował w szczególności: (…) - wykonanie kompleksowego przeglądu i konserwacji całej
instalacji basenowej w prze
rwie technologicznej, który obejmował: (…) przegląd i konserwację
wszystkich połączeń spawanych konstrukcji niecek (metoda zgodna z normami: PN-EN ISO
9712:2012; PN-EN ISO 17637:2017; PN-EN ISO 13018:2016, PN-EN ISO 571-1:1990).
Izba
jedynie na marginesie z uwagi na to, że protokół nr 29 jak już Izba wyżej podniosła
nie ma znaczenia dla
rozstrzygnięcia niniejszej sprawy, wskazuje, że dostrzega różnicę
w przywołanej w referencjach normie: „PN-EN ISO 571-1:1990”, względem normy przywołanej
w protokole nr 29:
„PN-EN ISO 571-1:1999”, z uwagi jednak także na fakt,
że Odwołujący nie zaprzeczył twierdzeniom Zamawiającego i Przystępującego, że normy
stale się aktualizują, a także nie zaprzeczył znaczeniu norm wskazanym w odpowiedzi
na
odwołanie, należało przyjąć, że zarówno norma „PN-EN ISO 571-1:1990”, jak i norma „PN-
EN ISO 571-
1:1999” odnoszą się do metody PT.
Na podstawie ustawy Pzp:
art. 16 ustawy Pzp: „Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o
udzielenie zamówienia w sposób:
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie
wykonawców;
2) przejrzysty;
3) proporcjonalny.
”;
2) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a i b:
„1. Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: (…)
została złożona przez wykonawcę:
a)
podlegającego wykluczeniu z postępowania lub
b)
niespełniającego warunków udziału w postępowaniu, lub”;
3) art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp:
„1. Z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może wykluczyć wykonawcę:
(…)
który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje
wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane
przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.”.
W związku z tym, że w ocenie Izby zarzuty odwołania nie potwierdziły się,
to Zamawiający nie był obowiązany do zastosowania wyżej przywołanych przepisów ustawy
Pzp. Skoro
Zamawiający otrzymał od Przystępującego dokumenty potwierdzające spełnienie
danego
warunku zamówienia, nie miał wątpliwości co do spełniania przez Przystępującego
tego warunku
zamówienia, to w konsekwencji nie był obowiązany do odrzucenia oferty
Przystępującego oraz wykluczenia Przystępującego z postępowania o udzielenie zamówienia.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała, że Zamawiający nie naruszył zarzucanych
mu
w odwołaniu przepisów prawa.
W tym stanie rzeczy, Izba oddaliła odwołanie na podstawie art. 553 ustawy Pzp
oraz orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku
postępowania - na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu
§ 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. poz. 2437). Na koszty
postępowania odwoławczego składał się wpis uiszczony przez Odwołującego w wysokości
00,00 zł i uzasadnione koszty stron postępowania odwoławczego. Wobec oddalenia
odwołania w całości, koszty ponosi Odwołujący. W związku z tym, iż Zamawiający złożył
wniosek
o zasądzenie uzasadnionych kosztów stron postępowania odwoławczego
– wynagrodzenia pełnomocnika (3 600,00 zł), oraz z tego tytułu fakturę, Izba zasądziła takie
koszty na podstawie
§ 5 pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania.
Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca: ………………………….…