KIO 1743/24 WYROK Warszawa, dnia 11 czerwca 2024 r.

Stan prawny na dzień: 18.09.2024

Sygn. akt: KIO 1743/24 

WYROK  

Warszawa, dnia 11 czerwca 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodnicząca:  Anna Chudzik 

Protokolantka:  

Wiktoria Ceyrowska  

po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

w  dniu 

31  maja  2024  r.  przez  wykonawcę  Schreder  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

w Warszawie, 

w postępowaniu prowadzonym przez Gminę i Miasto Koziegłowy,  

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  Zamawiającemu  zmianę  treści  Rozdziału  IV  pkt  2.7 

SWZ, 

przez  dopuszczenie  możliwości  zaoferowania  opraw  wyprodukowanych  poza 

terenem Unii Europejskiej, dopuszczonych do obrotu na terenie Unii Europejskiej; 

2.  Kosztami 

postępowania obciąża Gminę i Miasto Koziegłowy i: 

2.1. zalicza 

w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15 000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  18 600  zł  00  gr 

osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą uzasadnione koszty 

strony 

poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.  


Na  orzeczenie 

–  w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby Odwoławczej  do  Sądu Okręgowego  w  Warszawie  – 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodnicząca: 

…………………… 


Sygn. akt: KIO 1743/24 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Gmina  i  Miasto  Koziegłowy    –  prowadzi  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  postępowanie  o udzielenie  zamówienia  pn.  Modernizacja  oświetlenia 

ulicznego na terenie Gminy i Miasta Koziegłowy – etap III Poprawa efektywności oświetlenia 

ulicznego  na  terenie  Gminy  i  Miasta  Koziegłowy    –  Rozświetlamy  Polskę.  Wartość 

zamówienia  jest  większa  niż  progi  unijne.  Ogłoszenie  o zamówieniu  zostało  opublikowane 

Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 10 maja 2024 r. pod numerem 277060-2024.   

W  dniu 

20  maja  2024  r.  wykonawca  Schreder  Polska  Sp.  z  o.o.  wniósł  odwołanie 

wobec  treści  specyfikacji  warunków  zamówienia,  zarzucając  Zamawiającemu  naruszenie 

przepisów art. 99 ust. 1 i 4, art. 16 pkt 1 ustawy Pzp, polegające na zamieszczeniu w opisie 

przedmiotu  zamówienia  kryterium  pochodzenia  produktu  oraz  dopuszczeniu  produktów 

wyłącznie  wyprodukowanych  na  terytorium  Unii  Europejskiej,  podczas  gdy  zastosowanie 

tego  rodzaju  wymagania  nie  wynika  z  obiektywnego,  uzasadnionego  zapotrzebowania 

Zamawiającego, który powinien zdefiniować swoje zapotrzebowanie przy użyciu parametrów 

technicznych,  funkcjonalności  oraz  certyfikatów,  a  co  w  konsekwencji  może  utrudniać 

uczciwą  konkurencję  oraz  godzi  w  zasadę  równości  wykonawców  posiadających 

innowacyjne  produkty  wysokiej  klasy,  dopuszczone  do  obrotu  na  terenie  Unii  Europejskiej, 

lecz wyprodukowane poza granicami Unii Europejskiej.  

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  zmiany  postanowienia 

Rozdziału  IV  –  Opis  przedmiotu  zamówienia,  pkt  2.7  ppkt  1  SWZ,  przez  nadanie  mu 

brzmienia: 

Kryteria,  które  winny  spełniać  zastosowane  oprawy:  Muszą  być  nowe, 

wyprodukowane  na  terenie  Unii  Europejskiej  lub  dopuszczone    do  obrotu  na  terenie  Unii 

Europejskiej

Odwołujący  wskazał,  że  przedmiot  zamówienia  obejmuje  dostawę  i  montaż 

fabrycznie  nowych,  energooszczędnych  opraw  oświetleniowych  LED,  celem  modernizacji 

oświetlenia  ulicznego  na  terenie  Gminy  Koziegłowy,  polegającej  na  wymianie  istniejących 

opraw  oświetleniowych  na  oprawy  oświetleniowe  ze  źródłem  światła  LED.  Ponadto, 

przedmiot  zamówienia  obejmuje  demontaż  i  utylizację  starych  opraw  oświetleniowych. 

Zamawiający  w ramach  SWZ,  Rozdział  IV  –  Opis  przedmiotu  zamówienia,  pkt  2.7  ppkt  1, 

formułując  kryteria,  które  powinny  spełniać  energooszczędne  oprawy  oświetleniowe  LED, 

zamieścił  zapis  określający  miejsce  ich  wyprodukowania:  Kryteria,  które  winny  spełniać 

zastosowane oprawy: Muszą być nowe i wyprodukowane na terenie Unii Europejskiej


W  ocenie  Odwołującego,  zastosowanie  powyższego  ograniczenia  dotyczącego 

miejsca wyprodukowania produktu, jest nieuprawnione oraz sprzeczne z przepisami ustawy 

Pzp.  Posłużenie  się  przez  Zamawiającego  kryterium  pochodzenia  stwarza  wysokie  ryzyko 

nieuzasadnionego  wyeliminowania  z  udziału  w  postępowaniu  wykonawców  zdolnych  do 

realizacji  zamówienia,  posiadających  produkty  spełniające  wymagania  techniczne 

przewidziane przez Zamawiającego, lecz wyprodukowane poza terytorium Unii Europejskiej.   

Odwołujący  powołał  się  na  przepisy  art.  99  ust.  4  i  art.  16  pkt  1  ustawy  Pzp  oraz 

motyw  74  preambuły  dyrektywy  klasycznej  2014/24/UE  w  sprawie  zamówień  publicznych. 

Wskazał  także  na  stanowisko  prezentowane  w  piśmiennictwie,  zgodnie  z  którym  poprzez 

pochodzenie  produktu    lub  usługi  należy  uznać  każde  powiązanie  produktu  lub  usługi 

z konkretnym 

miejscem 

– 

państwem 

czy 

regionem. 

(https://www.uzp.gov.pl/ 

_data/assets/pdf_file/0028/49852/Komentarz-Prawozamowien-publicznych.pdf).  

Odwołujący podniósł, że przedmiot zamówienia  w niniejszej sprawie został opisany 

sposób  utrudniający  uczciwą  konkurencję,  ponieważ  zawiera  ograniczenie  w  postaci 

wskazania  pochodzenia  produktu,  jako  produktu  wyprodukowanego  na  terenie  Unii 

Europejskiej.  Zawężenie  pochodzenia  produktu  do  terytorium  Unii  Europejskiej  nie  wynika  

ze szczególnych  potrzeb  Zamawiającego,  co  więcej,  nie  jest  w  żaden  sposób uzasadnione 

takimi  potrzebami.  Produkty  w  postaci  energooszczędnych  opraw  oświetleniowych  LED, 

które  zostały  wytworzone  poza  terytorium  Unii  Europejskiej  (np.  na  terenie  Ukrainy,  lecz 

dopuszczonych do obrotu w UE), mogą bowiem posiadać takie same parametry techniczne 

jak  produkty  wyprodukowane  na  terytorium  Unii  Europejskiej.  Dlatego  też,  w  ocenie 

Odwołującego,  Zamawiający  powinien  określić  zapotrzebowanie  na  oprawy  oświetleniowe 

LED  za  pomocą  parametrów  technicznych,  funkcjonalności  oraz  certyfikatów,  nie  zaś 

wprowadzać ograniczenia dotyczące pochodzenia produktu.  

Odwołujący  podniósł,  że  sporządzenie  opisu  przedmiotu  zamówienia  determinuje 

cały  jego  przebieg  i  wywiera  wpływ  na  jego  wynik.  W  związku  z  powyższym,  zamawiający 

powinien  dokonać tej  czynności  z poszanowaniem  wyrażonej  w  art.  16  ustawy  Pzp zasady 

nakładającej  obowiązek  przygotowania  i  przeprowadzenia  postępowania  w  sposób 

zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równe  traktowanie  wykonawców. 

Ustawodawca  stanął  jednoznacznie  na  stanowisku,  że  zamawiający  nie  może  w  ramach 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  formułować  opisu  przedmiotu 

zamówienia w sposób, który bezpośrednio lub nawet pośrednio godziłby w wyżej wskazaną 

regułę.  

Zdaniem  Odwołującego,  zastosowanie  przez  Zamawiającego  ograniczenia 

pochodzenia lamp LED (poprzez zawężenie go wyłącznie  do terytorium Unii Europejskiej), 


znacząco  determinuje  przebieg  postępowania,  jak  również  istotnie  wpływa  na  jego  wynik. 

sytuacji,  w  której  znaczna  część  światowej  produkcji  komponentów  dla  energetyki,  do 

których zaliczają się m.in. oprawy energooszczędne LED,  jest produkowana poza terenem 

Unii  Europejskiej,  wprowadzenie  przez  Zamawiającego  ograniczenia  co  do  pochodzenia 

produktu z terytorium Unii Europejskiej, istotnie ogranicza konkurencję oraz narusza zasadę 

równego traktowania wykonawców.   

Odwołujący  podkreślił,  że  Zamawiający  nie  powinien  opisywać  przedmiotu 

zamówienia  poprzez  zastosowanie  ograniczeń  pochodzenia  produktu,  lecz  zamiast  tego 

powinien  posługiwać  się  parametrami  technicznymi,  funkcjonalnością,  jak  również 

wskazywać  na  konieczność  posiadania  odpowiednich  certyfikatów.  Posługując    się 

powyższymi kryteriami Zamawiający jest bowiem w stanie w sposób należyty  i wyczerpujący 

określić swoje zapotrzebowanie na energooszczędne lampy LED.   

Odwołujący  zaznaczył,  że  pod  pojęciem  uzasadnionych  potrzeb  zamawiającego 

należy rozumieć pewne oczekiwania zamawiającego odnoszące  się do nabywanego dobra, 

których spełnienie pozwoli na uzyskanie określonych efektów. Podniósł, że Zamawiający nie 

podjął  próby  uzasadnienia  zastosowania  ograniczenia  terytorialnego  pochodzenia 

produktów. Z powyższego należy wnioskować, że zapotrzebowanie Zamawiającego nie jest 

związane z miejscem pochodzenia produktu. Taki wniosek jest zasadny również  ze względu 

na  rodzaj  produktu 

– energooszczędne lampy LED. Z punktu widzenia Zamawiającego, jak 

również  zakładów  energetycznych,  miejsce  wyprodukowania  lampy  oświetleniowej  nie  ma 

żadnego  znaczenia  dla  bieżącego  użytkowania  produktu,  decydującą  rolę  dla  przydatności 

produktu  odgrywają  bowiem  jego  parametry  techniczne  (nie  zaś  miejsce  wytworzenia). 

Zatem,  wprowadzenie  ograniczenia  w  postaci  miejsca  pochodzenia  produktu,  nie  wynika  

zapotrzebowania  Zamawiającego,  nie  jest  w  żaden  sposób  uzasadnione  obiektywnym 

zapotrzebowaniem  Zamawiającego,  tym  samym  prowadzi  do  niezasadnego  ograniczenia 

konkurencji  oraz  naruszenia  zasady  równego  traktowania  wykonawców.  Wprowadzenie 

ograniczenia  pochodzenia  lamp  energooszczędnych  lamp  oświetleniowych  LED, 

niewątpliwie  skutkuje  zakłóceniem  uczciwej  konkurencji,  uniemożliwiając  Schreder  Polska  

Sp. z o.o. złożenie konkurencyjnej oferty.   

Odwołujący podkreślił, że dla wykazania naruszenia art. 99 ust. 4 ustawy Pzp, nie jest 

konieczne  udowodnienie,  lecz  wystarczające  jest  uprawdopodobnienie  możliwości 

wystąpienia  zakłócenia  uczciwej  konkurencji,  a  Zamawiający  może  skutecznie 

zakwestionować  zarzut  naruszenia  art.  99  ust.  4  ustawy  Pzp,  jeśli  wykaże,  że  opis 

przedmiotu zamówienia ma źródło w jego uzasadnionych potrzebach.   


Odwołujący  wskazał,  że  kwestionowane  postanowienie  SWZ  stanowi  powtórzenie 

zapisu  Regulaminu  Dziewiątej  Edycji  Naboru  Wniosków  o  dofinansowanie    z  Rządowego 

Funduszu  Polski  Ład:  Programu  Inwestycji  Strategicznych  „Rozświetlamy  Polskę”.  W  myśl 

§ 8 ust.  5  Regulaminu:  Wnioskodawca  w  ogłoszeniu  Postępowania  zakupowego  zastrzega 

obowiązek  użycia  przez  wykonawcę  Nowych  opraw  wyprodukowanych  na  terenie  Unii 

Europejskiej

.  Odwołujący  podniósł,  że  przywołane  postanowienie  Regulaminu  jest 

nieskuteczne i nie może mieć zastosowania w postępowaniu, regulamin nie stanowi bowiem 

źródła powszechnie obowiązującego prawa (w rozumieniu art. 87 Konstytucji RP), w związku 

z  czym  poszczególne  zapisy  Regulaminu  nie  mogą  pozostawać  w  sprzeczności  z  aktami 

prawa  rangi  ustawowej,  a 

więc z  przepisami  ustawy  Pzp.  Treść  § 8  ust.  5 Regulaminu jest 

sprzeczna z przepisami powszechnie obowiązującego prawa,  tj. art. 99 ust. 4 ustawy Pzp. 

Odwołujący  zaznaczył,  że  w  innym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

prowadzonym  z  zastosowaniem  Regulaminu  przez  Miasto  Zduńska  Wola  (nr: 

IT.271.1.2024.KP),  zamawiający  dostrzegał  w  trakcie  postępowania  wadliwość  zapisu 

ograniczającego  pochodzenie  produktu  (tożsamego,  jak  w  niniejszym  postępowaniu), 

dokonując w konsekwencji stosowanych zmian SWZ.   

Na  podstawie  dokumentacji  przedmiotowego  postępowania  oraz  biorąc  pod 

uwagę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba ustaliła, że Odwołujący spełnia określone w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki 

korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w uzyskaniu  zamówienia, 

naruszenie  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp  może  spowodować  poniesienie 

przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia. 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Zgodnie  z  rozdz.  IV  pkt  1  SWZ  przedmiotem  zam

ówienia  jest  modernizacja 

o

świetlenia ulicznego na terenie Gminy i Miasta Koziegłowy – etap III. Poprawa efektywności 

o

świetlenia  ulicznego  na  terenie  Gminy  i  Miasta  Koziegłowy  –  Rozświetlamy  Polskę. 

Przedmiot zamówienia obejmuje m.in. dostawę i montaż opraw oświetleniowych. 

W  rozdz.  IV  pkt  2 

SWZ  Zamawiający  opisał  wymagania,  które  muszą  spełniać 

zastosowane  oprawy

,  wskazując  m.in.,  że  oprawy  muszą  być  nowe  i  wyprodukowane  na 

terenie Unii Europejskiej

Zgodnie  z  §  8  ust.  5  Regulaminu  Dziewiątej  Edycji  Naboru  Wniosków 

o dofinansowanie 

„Rozświetlamy  Polskę”:  Wnioskodawca  w  ogłoszeniu  Postępowania 

zakupowego 

zastrzega 

obowiązek 

użycia 

przez 

wykonawcę 

Nowych 

opraw 

wyprodukowanych na terenie Unii Europejskiej.  


Odwołanie zasługuje na uwzględnienie. 

Zgodnie  z  art.  99  ust.  4  ustawy  Pzp,  p

rzedmiotu  zamówienia  nie  można  opisywać 

sposób,  który  mógłby  utrudniać  uczciwą  konkurencję,  w  szczególności  przez  wskazanie 

znaków  towarowych,  patentów  lub  pochodzenia,  źródła  lub  szczególnego  procesu,  który 

charakteryzuje  produkty  lub  usługi  dostarczane  przez  konkretnego  wykonawcę,  jeżeli 

mogłoby  to  doprowadzić  do  uprzywilejowania  lub  wyeliminowania  niektórych  wykonawców 

lub produktów. 

Art.  16  pkt  1  ustawy  Pzp  stanowi,  że  zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców. 

W ocenie Izby zaskarżone postanowienie SWZ narusza powyższe przepisy ustawy.  

Podkreślenia  wymaga,  że  przepis  art.  99  ust.  4  ustawy  Pzp,  zakazując  opisu 

przedmiotu  zamówienia  w  sposób,  który  mógłby  utrudniać  uczciwą  konkurencję,  służy 

realizacji  naczelnych 

zasad  udzielania  zamówień  publicznych,  tj.  zasady  uczciwej 

konkurencji  i 

równego  traktowania  wykonawców.  Jako  jeden  z  przejawów  utrudnienia 

konkurencji  ustawodawca  wskazał  w  tym  przepisie  opisanie  przedmiotu  zamówienia  przez 

wskazanie  pochodzenia, 

przez  co  należy  rozumieć  m.in.  powiązanie  go  z  określonym 

obszarem  geograficznym. 

Jednocześnie  żaden  przepis  ustawy  w  odniesieniu  do  tzw. 

zamówień  klasycznych  nie  ustanawia  żadnych  wyjątków  od  zakazu  określania  krajów  czy 

regionów, z których ma pochodzić oferowany przedmiot zamówienia, w tym nie zezwala na 

stosowanie preferencji unijnych. 

Nie  ulega  wątpliwości,  że  dopuszczenie  możliwości  zaoferowania  opraw 

oświetleniowych  wyprodukowanych  wyłącznie  na  terenie  Unii  Europejskiej  prowadzi  do 

wyeliminowania 

produktów,  które  mogłyby  w  pełni  zaspokoić  potrzeby  Zamawiającego. 

Skutkiem  wyeliminowania  możliwości  zaoferowania  produktów  spoza  Unii  Europejskiej  jest 

też  nieuzasadnione  uprzywilejowanie  niektórych  wykonawców.  Zauważenia  wymaga  przy 

tym,  że  nie  sposób  tłumaczyć  takiego  wymagania  dbałością  o należytą  jakość  opraw.  Po 

pierwsze 

– trudno przyjąć, że oprawy nie będą spełniać wymagań jakościowych przez sam 

fakt  wyprodukowania  w   kraju 

nienależącym  do  Unii  Europejskiej.  Podkreślić  należy  przy 

tym

,  że  zaskarżone  postanowienie  eliminuje  możliwość  zaoferowania  opraw 

wyprodukowanych  również  w  krajach  europejskich,  niebędących  członkami  Unii 

Europejskiej,  w  tym  w 

krajach  stowarzyszonych  z  Unią  Europejską  czy  powiązanych  z  nią 

innymi  umowami  gospodarczymi.  Po  drugie 

–  zapewnieniu  należytej  jakości  zamawianych 

produktów  służą  takie  narzędzia,  jak  opis  parametrów  minimalnych,  wymagań 

funkcjonalnych,  certyfikaty  czy 

jakościowe  kryteria  oceny  ofert,  nie  może  temu  natomiast 


służyć  kryterium  geograficzne.  Z punktu  widzenia  potrzeb  Zamawiającego  istotne  jest 

bowiem, aby zamawiane mogły być stosowane w Unii Europejskiej, nie zaś aby były na tym 

obszarze wyprodukowane. 

Odnosząc się do argumentacji Zamawiającego, który wskazywał na spoczywający na 

nim obowiązek przestrzegania postanowień Regulaminu Dziewiątej Edycji Naboru Wniosków 

dofinansowanie  „Rozświetlamy  Polskę”,  które  nałożyły  na  niego  obowiązek  zastrzeżenia 

konieczności  zaoferowania  opraw  wyprodukowanych  na  terenie  Unii  Europejskiej,  wskazać 

należy, że obowiązek ten – mimo że został Zamawiającemu narzucony – nie może stanowić 

usprawiedliwienia dla 

utrzymania wymagania w sposób niebudzący wątpliwości niezgodnych 

z  ustawą  Pzp.  Postanowienia  Regulaminu,  jakkolwiek  nakładające  określone  obowiązki  na 

podmioty  ubiegające  się  o  dofinansowanie,  nie  stanowią  źródła  prawa  powszechnie 

obowiązującego (art. 87 Konstytucji RP). Sprzeczność Regulaminu z aktem prawnym rangi 

ustawowej  musi  prowadzić  do  wniosku  o  konieczności  zastosowania  ustawy.  Nie  można 

więc  podzielić  stanowiska  Zamawiającego,  że  opisanie  przedmiotu  zamówienia  w  taki 

sposób  ma  źródło  w  jego  uzasadnionej  potrzebie,  którą  jest  konieczność  przestrzegania 

Regulaminu. 

Rozumiejąc  sytuację  Zamawiającego,  który  stara  się  spełnić  wymagania 

warunkujące  otrzymanie  przez  niego  dofinansowania,  Izba  nie  może  usankcjonować 

postanowień SWZ godzących w określone ustawą zasady udzielania zamówień publicznych, 

co  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Prymat 

przepisów  ustawowych  nad  postanowieniami  Regulaminu  nie  może  budzić  żadnych 

wątpliwości. 

W związku z powyższym Izba nakazała Zamawiającemu zmianę  treści Rozdziału IV 

pkt  2.7  SWZ,  przez  dopuszczenie możliwości  zaoferowania  opraw  wyprodukowanych  poza 

terenem  Unii  Europejskiej,  dopuszczonych  do  obrotu  na  terenie  Unii  Europejskiej,  tj. 

sposób  zgodny  z  wnioskiem  sformułowanym  w  odwołaniu.  W  ocenie  Izby  pozwoli  to  na 

zapewnienie  realizacji  uzasadnionych  potrzeb  Zamawiającego  z  jednoczesnym 

poszanowaniem zasad udzielania zamówień publicznych. 


O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 ustawy 

Pzp  oraz  §  5  pkt  1  i  2  lit.  b  oraz  §  7  ust.  1  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów 

z dnia  30  grudnia  2020  r.  w 

sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U.  z 

2020  r.  poz.  2437),  stosownie  do  wyniku  postępowania  obciążając  kosztami 

Zamawiającego.  

Przewodnicząca: 

……………………