Sygn. akt: KIO 1894/24
WYROK
Warszawa, dnia 17 czerwca 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Bartosz Stankiewicz
Protokolantka:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 29 maja 2024 r. przez wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: FPM spółkę akcyjną z siedzibą w Mikołowie przy ul. Wyzwolenia 12C (43-190
Mikołów) oraz Przedsiębiorstwo Modernizacji Obiektów Przemysłowych „CEMA” spółkę
akcyjną z siedzibą w Opolu przy ul. Budowlanych 52 (45-124 Opole) w postępowaniu
prowadzonym przez
PGE Energia Ciepła spółkę akcyjną z siedzibą w Warszawie przy ul.
Złotej 59 (00-120 Warszawa)
przy udziale
uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy MAGOTTEAUX S.A.
z siedzibą w Vaux-sous-Chèvremont przy Rue A. Dumont BE 0422984633 (4051 Vaux-sous-
Chèvremont, Królestwo Belgii)
orzeka:
1. Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: FPM spółkę akcyjną z siedzibą w Mikołowie oraz Przedsiębiorstwo Modernizacji
Obiektów Przemysłowych „CEMA” spółkę akcyjną z siedzibą w Opolu i:
zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez ww. wykonawców tytułem wpisu od
odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
poniesioną przez zamawiającego z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika;
2.2. zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: FPM
spółki akcyjnej z siedzibą w Mikołowie oraz Przedsiębiorstwa Modernizacji Obiektów
Przemysłowych „CEMA” spółki akcyjnej z siedzibą w Opolu na rzecz zamawiającego PGE
Energia Ciepła spółki akcyjnej z siedzibą w Warszawie kwotę w wysokości 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: …………………………….
Sygn. akt: KIO 1894/24
U z a s a d n i e n i e
PGE Energia Ciepła S.A. z siedzibą w Warszawie zwana dalej „zamawiającym”,
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie przepisów
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz.
1605 ze zm.), zwanej dalej: „Pzp”, w trybie przetargu nieograniczonego, pn.: Dostawa
układów mielących do młynów 7M65-E w PGE Energia Ciepła S.A. Oddział
Elektrociepłownia w Bydgoszczy o numerze: POST/PEC/PEC/UZI/01218/2023, zwane dalej:
„postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 25 stycznia 2024 r. pod numerem
publikacji ogłoszenia 00049909-202.
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są dostawy jest wyższa od
kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.
W dniu 29 maja 2024 r. wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia:
FPM S.A. z siedzibą w Mikołowie oraz Przedsiębiorstwo Modernizacji Obiektów
Przemysłowych „CEMA” S.A. z siedzibą w Opolu (zwani dalej: „odwołującym”) wnieśli
odwołanie od czynności polegającej na wyborze najkorzystniejszej oferty wykonawcy
Magotteaux S.A. dokonany w dniu 22 maja 2024 r. i zaniechanie odrzucenia tej oferty.
O
dwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp. Jego
zdaniem oferta powyżej wskazanego wykonawcy była niezgodna z warunkami zamówienia
określonymi w punkcie 3.3.1. i 3.1.2 Załącznika Nr 1 do Specyfikacji Warunków Zamówienia
(zwanej dalej jako: „SWZ”) Opis Przedmiotu Zamówienia (zwanego dalej jako: „OPZ”).
Odwołujący wskazał, że zamawiający w punkcie 3.3.1 OPZ wymagał wykonania pierścieni
miażdżących ze staliwa stopowego, podczas gdy wykonawca oferuje wykonanie tych
pierścieni z żeliwa chromowo-molibdenowego.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o uchylenie czynności zamawiającego
w postaci wyboru najkorzystniejszej oferty, odrzucenie oferty złożonej przez Magotteaux S.A.
i powtórzenie wyboru najkorzystniejszej oferty.
Odwołujący wyjaśnił, że posiada interes w złożeniu odwołania i złożył niepodlegającą
odrzuceniu ofertę. Jego zdaniem zaniechanie przez zamawiającego odrzucenia
przedmiotowej oferty i jej wybór jako oferty najkorzystniejszej uniemożliwia mu uzyskanie
zamówienia i osiągnięcie wynikającego z tego tytułu przychodu oraz zysku. Efektem tego
jest szkoda polegająca na stracie kosztów poniesionych w związku z przygotowaniem oferty
i udziałem w postępowaniu (wynagrodzenie pracowników, koszt materiałów i urządzeń
biurowych) oraz na utracie spodziewanego przychodu i zysku w związku z wykonaniem
zamówienia. Powyższe miało być skutkiem naruszenia przez zamawiającego wskazanego
przepisu ustawy.
Odwołujący podniósł, że gdyby nie to naruszenie, to miałby realną
możliwość pozyskania zamówienia, zwłaszcza, że z treści oferty złożonej przez wykonawcę
ZM Technika Sp. z o.o. S. k. wynika
ło, że wykonawca ten nie posiada wymaganego przez
z
amawiającego doświadczenia. Szkoda miała także charakter niemajątkowy. Odwołujący
stwierdził, że gdyby nie naruszenie przepisów ustawy przez zamawiającego, miałby
możliwość wykonania zamówienia w związku z którym uzyskałby dalsze doświadczenie
i zwiększyłby swoją renomę i pozyskałby dalsze referencje na rynku.
W uzasadnieniu
odwołujący w stwierdził, że zamawiający w OPZ w punkcie 3.1.1.
wskazał, że nie jest właścicielem dokumentacji technicznej. W związku z tym dopuścił
wykonanie zamówienia na podstawie dokumentacji technicznej własnej wykonawcy lub na
podstawie obmiaru z natury. W związku z tym wskazał, że jedynym wymaganiem co do
dostaw jest to, aby spełniały one kryteria równoważności określone w punkcie 3.1.2 OPZ.
W punkcie 3.1.2. c) OPZ zamawiający wskazał, że dopuszcza możliwość dostawy produktów
równoważnych (zamienników) wykonanych w oparciu o dokumentację własną wykonawcy.
Zamawiający uznał, że dostarczone zamienniki będą równoważne, jeśli będą spełniały
warunki wskazane w tym punkcie. Wszystkie wskazane warunki odnoszą się wyłącznie do
kompatybilności i cech użytkowych. Jednocześnie w punkcie 3.3.1 OPZ zamawiający
wskazał, że odlewy pierścieni należy wykonać ze staliwa stopowego. W uwadze
zamieszczonej w punkcie 3.4 zamawiający wskazał: UWAGA: Odstępstwo od ww. wymagań
może skutkować odrzuceniem dostawy. Kule oraz pierścienie miażdżące muszą być
obrobione mechanicznie.
Zdaniem odwołującego cytowana powyżej uwaga odnosiła się zarówno do wymagań
dotyczących pierścieni jak i do kul, o czym świadczyło sformułowanie Kule oraz
pierścienie..., zatem uwaga ta odnosiła się do wymagań określonych w punktach 3.4 i 3.3
OPZ. Odwołujący tym samym uznał, że wymogi określone w punkcie 3.3. były wymagane
bezwzględnie i w tym zakresie zamawiający nie dopuścił produktu równoważnego. W tak
sformułowanym OPZ równoważność dotyczy jedynie dokumentacji technicznej, na
podstawie której wykonane zostaną zespoły mielące i części. Natomiast nie obejmuje ona
cech wskazanych w punkcie 3.3 OPZ, w tym materiału, z którego zostaną one wykonane, co
zostało w OPZ podkreślone cytowaną uwagą, która dodatkowo, dla pokreślenia jej znaczenia
została sformatowana pogrubioną czcionką.
Odwołujący wskazał, że wykonawca Magotteaux S.A. do swojej oferty dołączył Załącznik nr
9 Opis technologii wykonania produktu równoważnego. Na stronie 4 tego załącznika
wskazano, że pierścień miażdżący wykonany jest w technologii bimetalicznej Duocast. Na
stronie 7 została opisana ta technologia. Z opisu wynika, że odlew pierścienia wykonywany
jest z żeliwa chromowomolibdenowego. Tak wykonany odlew pokrywany jest osnową ze
staliwa narzędziowego, zatem materiał, z którego wykonany jest oferowany pierścień jest
wykonywany z materiału innego niż wymaga tego bezwzględnie zamawiający w OPZ.
W związku z tym, zdaniem odwołującego, oferta ww. wykonawcy nie była zgodna
z warunkami zamówienia.
Odwołujący stwierdził, że przedmiotowa oferta, jako niezgodna z warunkami zamówienia
powinna zostać odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp. Zaniechanie jej
odrzucenia a następnie dokonanie jej wyboru jako oferty najkorzystniejszej naruszało w ten
sposób ustawę. Jednocześnie to naruszenie miało wpływ na wynik postępowania, gdyż
prowadziło do wyboru oferty, która gdyby nie nastąpiło to naruszenie, nie zostałaby wybrana,
na skutek czego wybór oferty najkorzystniejszej dotyczyłby oferty innego wykonawcy.
Odwołujący podkreślił, że wymaganie co do materiału sformułowane w OPZ nie było
przypadkowe i jego podkreślenie przez zamawiającego miało głębokie uzasadnienie.
Odmienność materiału oznaczała przede wszystkim, że materiał posiada inne właściwości
fizyko-
chemiczne oraz wytrzymałościowe. Niewątpliwie wywiera to znaczący wpływ na
przebieg i bezpieczeństwo procesu obróbczego. Oznaczało to, że zastosowanie pierścienia
wykonanego z innego materiału należało uznać za modernizację istniejącego urządzenia,
która powinna zostać poprzedzona analizą zagrożeń i zdolności operacyjnych HAZOP
(znormalizowaną normą PN-IEC 61882). Wymóg przeprowadzenia takiej procedury wynika
z Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 października 2008 r. w sprawie
zasadniczych wymagań dla maszyn (Dz. U. 2008.199.1228 z dnia 2008.11.07), które to
rozporządzenie realizuje regulacje i wymagania określone Dyrektywą 2006/42/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniająca
dyrektywę 95/16/WE (przekształcenie), czyli tzw. Dyrektywy Maszynowej.
Jednocześnie odwołujący podniósł, że wykonawca nie przedstawił dowodów wykazujących,
że produkt oferowany z innego materiału posiada właściwości wskazane przez
z
amawiającego
jako
kryteria
równoważności.
Nie
stanowią
takiego
dowodu
nieuwierzytelnione kopie fragmentów protokołów z pomiarów zużycia zestawów mielących
(str. 9 Załącznika nr 9 do oferty). Z ich treści nie wynika, że przedmiotem pomiarów były
zespoły mielące (i ich części) wykonane w opisywanej w tym załączniku technologii.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił
wykonawca
MAGOTTEAUX S.A. z siedzibą w Vaux-sous-Chèvremont (Królestwo Belgii).
W dniu 13 czerwca 2024
r. zamawiający złożył do akt sprawy odpowiedź na
odwołanie, w której wniósł o:
oddalenie wniosku odwołującego o przeprowadzenie dowodu w zakresie opinii biegłego na
okoliczność, że oferta przystępującego opiewa na dostawę pierścieni miażdżących
wykonanych z materiału innego niż wymagany przez zamawiającego;
oddalenie odwołania w całości.
Tego samego dnia
również wykonawca zgłaszający przystąpienie po stronie
zamawiającego złożył pismo procesowe, w którym wniósł o:
odrzucenie odwołania z powodu braku wykazania przesłanki interesu w uzyskaniu
zamówienia, względnie o:
oddalenie odwołania w całości jako bezprzedmiotowego.
Na podstawie dokumentacji przedmiotowego
postępowania, złożonych dowodów oraz
biorąc pod uwagę stanowiska stron i uczestnika postępowania odwoławczego, Izba
ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba
stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących
odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 528 Pzp i skierowała odwołanie na rozprawę.
Tym samym Izba nie uwzględniła wniosku przystępującego o odrzucenie odwołania,
który został podniesiony w piśmie procesowym tego wykonawcy. Przystępujący stwierdził, że
odwołanie podlegało odrzuceniu z powodu braku wykazania przesłanki interesu w uzyskaniu
zamówienia. W celu poparcia swojego wniosku przystępujący wskazał, że odwołujący
twierdził, iż odlewy winny być wykonane ze staliwa narzędziowego i powinny być obrabiane
mechanicznie, w przeciwnym razie będzie to podstawa do odrzucenia oferty.
W rzeczywistości odwołujący miał zaproponować pierścień miażdżący, który nie jest
elementem staliwnym, ani nie jest obrobiony mechanicznie. Jego oferta podlegałaby więc
odrzuceniu. W tej sytuacji trudno mówić o wykazaniu przesłanki interesu w uzyskaniu
zamówienia. W przedstawionej sytuacji przystępujący domniemywał, że celem odwołującego
nie jest podpisanie umowy na dostawy, lecz doprowadzenie do unieważnienia przetargu.
Skład orzekający stwierdził, że powyżej wskazany wniosek przystępującego był
niezasadny. W pierwszej kolejności należało wskazać, że brak interesu w uzyskaniu
zamówienia, o którym mowa w art. 505 Pzp, nie jest przesłanką odrzucenia odwołania.
Przesłanki odrzucenia odwołania wymienione zostały w art. 528 Pzp. Zawarty w tym
przepisie katalog przesłanek odrzucenia odwołania ma charakter zamknięty, co oznacza, że
nie jest dopuszczalne odrzucenie odwołania z innych powodów niż wskazane w tym
przepisie. Po drugie
argumentacja przystępującego odnosiła się do treści oferty
odwołującego i wskazywała, że oferta odwołującego podlegałaby odrzuceniu. Izba jest
związana zarzutami odwołania i w procesie rozstrzygania odwołania nie może wykraczać
poza zakres odwołania. Odwołanie dotyczyło niezgodności z warunkami zamówienia oferty
przystępującego, a nie odwołującego. W związku z tym Izba nie miała podstaw w zakresie
przedmiotowego postępowania odwoławczego do rozstrzygania o zgodności lub
niezgodności z warunkami zamówienia oferty odwołującego, a do tego de facto prowadziła
argumentacja przystępującego związana z wnioskiem o odrzucenie odwołania.
Izba uznała, że odwołujący posiadał interes w uzyskaniu zamówienia oraz mógł
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, czym wypełnił
materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 ust. 1
Pzp.
W związku z powyższym Izba nie uwzględniła argumentacji zamawiającego
przedstawionej w odpowiedzi na odwołanie, która wskazywała, że odwołanie podlegało
oddaleniu w całości ponieważ odwołujący nie legitymował się prawem do jego wniesienia
w postępowaniu.
Jak ustalił skład orzekający oferta odwołującego została sklasyfikowana na trzecim
miejscu w rankingu ocen. W pkt. 12.1 SWZ zamawiający wskazał, że skorzysta z możliwości
przewidzianej w art. 139 ust. 1 Pzp, tj. najpierw dokona badania i oceny ofert, a następnie
dokona kwalifikacji podmiotowej wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona,
w zakresie braku podstaw wykluczenia oraz spełniania warunków udziału w postępowaniu.
Zamawiający wyjaśnił w odpowiedzi na odwołanie, że oferta ZM Technika Sp. z o.o. sp. k.
uplasowała się na drugim miejscu w rankingu oceny ofert i nie była oceniana w zakresie
braku podstaw wykluczenia oraz spełniania warunków udziału w postępowaniu. W ocenie
składu orzekającego odwołujący miał interes w uzyskaniu zamówienia przez wniesienie
odwołania, w którym skierował zarzuty wyłącznie wobec oferty wybranego wykonawcy,
ponieważ ewentualne uwzględnienie odwołania spowodowałoby unieważnienie wyboru
najkorzystniejszej oferty w postępowaniu oraz wyeliminowanie oferty dotychczasowego
lidera rankingu. Po tej czynności zamawiający byłby zobowiązany dokonać kwalifikacji
podmiotowej wykonawcy ZM Technika Sp. z o.o. sp. k. i albo wybrałby ofertę tego
wykonawcy albo j
ą odrzucił. Zarówno pierwsza jak i druga sytuacja dałaby odwołującemu
możliwość uzyskania zamówienia, ponieważ mógłby on kwestionować dokonany wybór
przez wniesienie odwołania w związku z uznaniem, że oferta wybranego wykonawcy nie
spełniła warunków udziału w postepowaniu lub ziściły się wobec niego przesłanki
wykluczenia z postępowania, albo wobec odwołującego zamawiający prowadziłby czynności
dotyczące kwalifikacji podmiotowej. Mając powyższe na uwadze Izba uznała, że odwołujący
miał interes w uzyskaniu zamówienia oraz mógł ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
zamawiającego przepisów ustawy.
Wobec spełnienia przesłanek określonych w art. 525 Pzp, Izba stwierdziła
skuteczność zgłoszonego przystąpienia przez wykonawcę MAGOTTEAUX S.A. z siedzibą
w Vaux-sous-
Chèvremont (zwanego dalej jako: „przystępujący”), do udziału w postępowaniu
odwoławczym po stronie zamawiającego. W związku z tym ww. wykonawca stał się
uczestnikiem
postępowania odwoławczego.
Na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestnika, odwołujący wniósł
o niedopuszczenie pełnomocnika przystępującego, którego pełnomocnictwo zostało złożone
wraz z pismem procesowym w związku z tym, że osoba ta nie wykazała, że pozostaje
z przystępującym w stosunku umowy zlecenia. Osoba ustanowiona pełnomocnikiem
przystępującego złożyła oświadczenie, że pozostaje z przystępującym w stosunku zlecenia
oraz wyjaśniła, że zlecenie, które posiada z przystępującym, zostało sporządzone w języku
francuskim i nie dysponuje zleceniem w tłumaczeniu na język polski.
Izba postanowiła oddalić powyżej wskazany wniosek odwołującego. Zgodnie z art.
510 ust. 1 Pzp pełnomocnikiem może być adwokat lub radca prawny, a ponadto osoba
sprawująca zarząd majątkiem lub interesami strony lub uczestnika postępowania oraz osoba
pozostająca ze stroną lub uczestnikiem postępowania w stosunku zlecenia, jeżeli przedmiot
sprawy wchodzi w zakres tego zlecenia. Wraz z pismem procesowym przystępujący złożył
pełnomocnictwo, z którego wynikało, że osoba w nim wskazana została umocowana do
reprezentowania go
przed Krajową Izbą Odwoławczą we wszelkich sprawach dotyczących
postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, których stroną lub uczestnikiem
postępowania będzie przystępujący, a także do wykonywania wszelkich czynności
procesowych
– w tym reprezentowania przystępującego przez udział w posiedzeniach
i rozprawach, wnoszenia pism procesowych, składania oświadczeń i wyjaśnień w toku
postępowania, składania wniosków dowodowych i innych czynności. Ponadto osoba
wskazana w treści pełnomocnictwa oświadczyła, że pozostaje z przystępującym w stosunku
zlecenia, a odwołujący poza zgłoszonym wnioskiem nie przedstawił żadnych okoliczności lub
dowodów, które mogłyby podważyć lub zakwestionować treść pełnomocnictwa oraz
oświadczenie pełnomocnika. W ocenie Izby okoliczności te pozwalały uznać, że osoba
wskazana treści pełnomocnictwa pozostawała z przystępującym w stosunku zlecenia. Przy
czym Izba zauważa, że ustawodawca nie postawił wymogu stałego zlecenia, jednakże
w ocenie Izby stosunek zlecenia powinien do
tyczyć określonych czynności prawnych prawa
materialnego, zaś pełnomocnictwo powinno być wynikiem potrzeby obrony interesów strony
w związku z podejmowanymi przez zleceniobiorcę czynnościami w ramach stosunku
zlecenia. Ponadto zdaniem
Izby nie ma obowiązku załączania umowy zlecenia do
pełnomocnictwa, a także składania go przy pierwszej czynności procesowej, gdyż treść art.
511 ust. 2 Pzp wskazuje
na braki pełnomocnictwa lub w składzie właściwych organów,
a w ocenie Izby samo pełnomocnictwo takich braków nie zawierało. Oczywiście pożądanym
jest, aby pełnomocnik pozostający w stosunku zlecenia był w stanie ten fakt wykazać
w sytuacji zaistnienia wątpliwości, co do istnienia tego stosunku czy jego charakteru,
jednakże w ocenie Izby brak jest przepisu obligującego pełnomocnika do wykazywania
istnienia tego stosunku. Przepis art. 516 ust. 2 pkt. 2 Pzp
mówi o obowiązku załączenia
dowodu potwierdzającego umocowanie do reprezentowania odwołującego, a nie uczestnika
postępowania. Ewentualne wątpliwości w zakresie pełnomocnictwa zostały rozwiane przez
oświadczenie i wyjaśnienie osoby wymienionej w treści pełnomocnictwa. Izba
w okolicznościach przedmiotowej sprawy nie znalazła powodów do zakwestionowania tego
oświadczenia. W stosunku do uczestnika postępowania odwoławczego przepisy Pzp
pozwalają na uznanie, że jeżeli uczestnik ustanawia pełnomocnika to należy domniemywać,
że osoba ta pozostaje z mocodawcą w jednej z relacji wymienionych w art. 510 Pzp.
Domniemanie to może zostać obalone przez stosowne dowody lub wskazane okoliczności,
które mogą poddać pod wątpliwość spełnienie wymogów określonych w ww. przepisie.
Odwołujący takich okoliczności ani dowodów nie podniósł, zatem Izba stwierdziła, że
pełnomocnik przystępującego został ustanowiony prawidłowo.
Izba zaliczyła na poczet materiału dowodowego:
dokumentację przekazaną w postaci elektronicznej, zapisaną na płycie DVD, przesłaną
do akt sprawy przez zamawiającego w dniu 13 czerwca 2024 r., w tym w szczególności:
specyfikację warunków zamówienia wraz z załącznikami (zwaną dalej nadal jako: „SWZ”)
wraz z załącznikami;
- ofert
ę złożoną w postępowaniu przez przystępującego;
informację o wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu z dnia 22 maja 2024 r.;
dokumenty złożone na posiedzeniu przez przystępującego – arkusze danych
technicznych, na które powołał się w piśmie procesowym, tj. arkusze dotyczące drutu
spawalniczego-rdzeniowego, hart face HC-O, CNV-O, CN-
O z tłumaczeniem na język polski.
Izba oddaliła wniosek odwołującego o dopuszczenie dowodu z opinii biegłego.
Zgodnie z art. 539 Pzp dopuszczając dowód z opinii biegłego, skład orzekający,
w postanowieniu, określa przedmiot opinii i dziedzinę, z której biegły jest powoływany,
a
także wskazuje dokumentację niezbędną do sporządzenia opinii. O przeprowadzenie
przedmiotowego dowodu wnioskował odwołujący. Wniosek ten sprowadzał się właściwie do
wskazania, że powinien zostać dopuszczony dowód z opinii biegłego. Przy czym odwołujący
nie wskazał z jakiej dziedziny ma zostać powołany biegły, ani nie zakreślił dokładnie
dokumentacji niezbędnej do sporządzenia opinii oraz przedmiotu tej opinii. Braki w tym
zakresie ze strony odwołującego, w ocenie składu orzekającego, dyskwalifikowały
przedm
iotowy wniosek, ponieważ rola wnioskującego o przeprowadzenie takiego dowodu
nie może sprowadzać się wyłącznie do zasygnalizowania czy też zgłoszenia wniosku, bez
podawania niezbędnych informacji umożliwiających jego przeprowadzenie. Ponadto Izba
uznała, że wydanie rozstrzygnięcia, w tym ustalenie stanu faktycznego sprawy, było możliwe
w oparciu o zgromadzony materiał procesowy, w tym w szczególności w ramach weryfikacji
brzmienia
załącznika nr 1 do SWZ tj. OPZ, co nie wymagało wiedzy specjalnej i dokonywane
jest przez skład orzekający w ramach subsumpcji. Tym samym zebrany w sprawie materiał
procesowy czyli przede wszystkim OPZ
w zupełności wystarczał do rozstrzygnięcia
przedmiotowej sprawy. Zgodnie z dyspozycją art. 541 Pzp Izba odmawia przeprowadzenia
wnioskowanych dowodów, jeżeli fakty będące ich przedmiotem zostały już stwierdzone
innymi dowodami lub gdy zostały powołane jedynie dla zwłoki. W okolicznościach
przedmiotowej sprawy dopuszczenie i przeprowadzenie przedmiotowego dowodu
doprowadziłoby jedynie do zwłoki, zatem dowód w powyższym zakresie nie mógł zostać
przeprowadzony.
Izba ustaliła co następuje
Opis przedmiotu zamówienia został określony w załączniku nr 1 do SWZ. Pkt 3.1.1.,
3.1.2. i 3.3.1. OPZ posiadały następującą treść:
3.1.1. Dokumentacja techniczna:
a) Zamawiający informuje, że posiadane przez niego młyny 7M65-E zostały wyprodukowane
przez FPM S.A., która to firma jest właścicielem ich dokumentacji źródłowej.
b) W trakcie wieloletniej eksploatacji młyny podlegały modernizacjom.
c) Numery rysunków przywołane w tabeli powyżej występują w DTR młynów przekazanych
Zamawiającemu na etapie budowy. Numery te należy traktować tylko i wyłącznie jako
oznaczenia katalogowe.
d) Zamawiający nie wymaga aby dostarczone części były wykonane na podstawie
dokumentacji przywołanej w załącznikach cenowych. Wykonawca może dostarczyć części
wykonane na podstawie dokumentacji własnej lub obmiaru z natury.
e) Jedynym wymaganiem Zamawiającego wobec dostarczonych zespołów mielących
i części zamiennych jest ich równoważność, której warunki opisano w punkcie 3.1.2.
f) Zamawiający nie posiada i nie będzie udostępniał żadnej dokumentacji wykonawczej
układów mielących ani części zamiennych będących przedmiotem zamówienia
3.1.2. Przedmiot zamówienia – produkt równoważny
a) Przedmiotem zamówienia są układy mielące wyspecyfikowane w Tabeli nr 1 powyżej oraz
Załącznikach nr 2 oraz nr 3 do Umowy.
b) Podstawą identyfikacji zespołów i części zamiennych są numery katalogowe przywołane
w Tabeli nr 1 powyżej oraz Załącznikach nr 2 oraz nr 3 do Umowy.
c) Zamawiający dopuszcza możliwość dostawy produktów równoważnych (zamienników)
wykonanych w oparciu o dokumentację własną Wykonawcy. Zamawiający uzna, że
dostarczone zamienniki są równoważne, jeśli będą spełniały następujące warunki:
•
zapewnią pełną kompatybilność z urządzeniami, do których będą wbudowane,
•
ich montaż nie będzie wymagał od Zamawiajacego wprowadzenia jakichkolwiek zmian
konstrukcyjnych w eksploatowanych urządzeniach,
•
w żaden sposób nie pogorszą warunków eksploatacyjnych urządzeń (wydajność, jakość
zmielonego
paliwa, żywotność własna oraz całego urządzenia), w których będą zabudowane,
•
żywotność dostarczonych części będzie zgodna z czasami określonymi przez
Zamawiającego w Załączniku nr 3 do Umowy.
d) Przedmiot zamówienia musi być wykonany zgodnie z powszechnie obowiązującymi
przepisami prawem, a w szczególności nie naruszać praw własności intelektualnej lub
tajemnicy przedsiębiorstwa innego podmiotu.
(…)
3.3.1. Odlewy pierścieni należy wykonać ze staliwa stopowego.
a) Kształt i wymiary odlewów powinny odpowiadać wymaganiom określonym na rysunku
surowego odlewu. Tolerancje wymiarowe powinny być zgodne z PN-72/H-83154 dla V-tej
klasy dokładności.
b) Odchylenie od masy odlewów powinny być zgodne z PN-72/H-83154 i odpowiadać V-tej
klasie dokładności.
c) Powierzchnie odlewów podlegające obróbce skrawaniem powinny mieć naddatki na
obróbkę wg PN-72/H-83154 odpowiadającej V-tej klasie dokładności.
d) Badania pierścieni:
•
kontrola składu chemicznego na podstawie końcowej analizy z wytopu,
•
twardość należy badać na odlewie obrobionym cieplnie, na powierzchni tocznej w 6-ciu
miejscach rozstawionych na obwodzie pierścienia co 60º.
e) Cechowanie pierścieni.
Pkt 3.3. i 3.4 OPZ dotyczyły odpowiednio pierścieni dociskowych i miażdżących oraz
kuli. W części końcowej pkt 3.4 OPZ zamawiający wskazał następującą uwagę:
UWAGA:
Odstępstwo od ww. wymagań może skutkować odrzuceniem dostawy.
Kule oraz pierścienie miażdżące muszą być obrobione mechanicznie.
W postępowaniu zostały złożone trzy oferty. Oferty złożyli odwołujący, przystępujący
i wykonawca ZM TECHNIKA Sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Bolechowie.
Przystępujący wraz z ofertą złożył załącznik nr 9 tj. Opis technologii wykonania
produktu równoważnego.
W dniu 22 maja 2024
r. zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty
w postępowaniu. Jako najkorzystniejsza została wybrana oferta przystępującego, natomiast
oferta odwołującego została sklasyfikowana na trzeciej pozycji w rankingu.
Treść przepisów dotyczących zarzutów:
- art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp
– Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna
z warunkami zamówienia.
Izba zważyła co następuje.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron
i uczestnika
postępowania odwoławczego Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na
uwzględnienie.
Izba w znacznej mierze przyjęła stanowisko zamawiającego wskazane w odpowiedzi
na odwołanie. Jak słusznie argumentował zamawiający na podstawie postanowienia
określonego w pkt 3.1.2. OPZ dopuścił on możliwość dostawy produktów równoważnych
(zamienników) wykonanych w oparciu o dokumentację własną wykonawcy. Literalne
brzmienie pkt 3.1.2 lit. a) i b) jak i umiejscowienie w OPZ postanowienia o dopuszczeniu
dostawy produktów równoważnych (zamienników) wykonanych w oparciu o dokumentację
własną wykonawcy wskazywało, że postanowienia w tym zakresie należało odnieść do
całości dostaw opisanych szczegółowo w OPZ, tj. bez żadnych wyjątków. Postanowienie
z pkt 3.1.2 OPZ nie zawierało również wyłączenia jego stosowania do składu/typu materiału
z jakiego mają być wykonane odlewy pierścieni czy odlewy kul miażdżących.
Na okoliczność, że równoważność nie dotyczyła jedynie dokumentacji technicznej
wskazywało literalne brzmienie pkt 3.1.2. c) OPZ, w którym zamawiający wprost wskazał, że
dopuszcza możliwość dostawy produktów równoważnych (zamienników) wykonanych
w oparciu o dokumentację własną Wykonawcy. Wykładnia pkt 3.1.2. c) OPZ nie mogła być
dokonana
w oderwaniu od pozostałych postanowień tego punktu, który został opatrzony
tytułem Przedmiot zamówienia – produkt równoważny. W lit. a) czy b) ww. punktu wskazane
zostało co było przedmiotem zamówienia – produktem. Przedmiotem zamówienia były części
zamienne dla trzech kompletów układów mielących dla młynów 7M65-E, a nie
dokumentacja. Ponadto odwołujący z jednej strony wskazywał, że warunki równoważności
w pkt 3.1.2. c) OPZ odnosiły się wyłącznie do kompatybilności i cech użytkowych z drugiej
twierdził, że równoważność dotyczyła jedynie dokumentacji technicznej, na podstawie której
wykonane zostaną zespoły mielące i części. Przedmiotem zamówienia nie była dostawa
dokumentacji tylko dostawa układów mielących dla młynów 7M65-E.
Odnośnie uwagi zamieszczonej pod koniec pkt 3.4 OPZ, na którą powoływał się
odwołujący, Izba uznała, że dotyczyła ona poszczególnych dostaw w ramach wykonania
umowy, a nie oferty. Tym samym nieuprawnione
było wskazanie, że wykonanie odlewu
pierścieni czy odlewu kul miażdżących z innego materiału niż ze staliwa stopowego było
podstawą do odrzucenia oferty. Ponadto treść uwagi cyt. może skutkować wskazywała na
uprawnienie do odrzucenia dostaw,
a nie na obowiązek odrzucenia oferty. Ponadto
z
amawiający nie oczekiwał od wykonawców składających oferty na produkty równoważne
(zamienniki) dołączenia do oferty opisu technicznego tychże produktów. Zamawiający
wymaga
ł, aby w przypadku zaoferowania produktów równoważnych (zamienników) spełniały
one
warunki równoważności wskazane w ust. 3.1.2. c) OPZ. Już samo umiejscowienie
w OPZ postanowienia o dopuszczeniu dostawy produktów równoważnych (zamienników)
wykonanych w oparciu o dokumentację własną wykonawcy wskazywało, że odnosiło się ono
do
całości przedmiotu dostawy opisanego szczegółowo poniżej wskazanego postanowienia,
w tym w pkt
3.3.1. do 3.4.1 OPZ, bez żadnych wyjątków. Gdyby zamawiający wymagał, aby
odlewy pierścieni i kul miażdżących były wykonane ze staliwa stopowego powinno to być
umiejscowione w pkt
3.1.2. OPZ, jako wyjątek od zasady dopuszczenia produktów
równoważnych (zamienników).
Ponadto Izba nie miała powodów do zakwestionowania stanowiska zamawiającego
wskazującego, że odwołujący zastosowanie odmiennego materiału określił jako
„modernizację istniejącego urządzenia” równocześnie odwołując się wymogów Dyrektywy
2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn
(zwanej dalej jako:
„Dyrektywa Maszynowa”), która nie przewiduje czynności „modernizacji”.
Występuje w niej za to czynność „modyfikacji” i tym słowem należałoby się posługiwać
w przypadku dokumentowania zmian w konstrukcji maszyn z jednoczesnym powoływaniem
się na treść Dyrektywy Maszynowej. Zgodnie z Dyrektywą Maszynową przez modyfikację
należy rozumieć takie czynności jak zwiększenie zakresu funkcji, rozszerzenie strefy
niebezpiecznej czy istotne zmiany przeprowadzanych przez nią procesów, czyli tak istotne
przekształcenie lub przebudowanie maszyn używanych, że można je uznać za nowe
maszyny. Wymiana części zamiennych (zużywających się) dla trzech kompletów układów
mielących dla młynów 7M65-E, nawet na produkty równoważne (zamienniki), nie zmienia
charakteru pracy maszyny, zatem nie zachodzi podstawa do nazwania jej modyfikacją
w rozumieniu przywołanej Dyrektywy Maszynowej. W przedmiotowej sprawie można jedynie
mówić o wymianie części zużywającej się na część zamienną, którą jest produkt
równoważny (zamiennik), wykonany z tego samego rodzaju materiału, przy czym nie należy
mylić rodzaju materiału ze składem/typem materiału, gdzie rodzaj materiału to np. metal,
drewno, tworzywo sztuczne, szkło, natomiast skład/typ to żeliwo, staliwo itp. Okoliczność
podniesienia przez o
dwołującego analizy HAZOP jako czynnika, który kategorycznie
wyklucza dostawców produktów równoważnych (zamienników) do młynów 7M65-E,
pozostała gołosłowna i jako niewykazana nie znalazła uznania ze strony składu
orzekającego. Ponadto odwołujący w żaden sposób nie wykazał, że oferowany przez
przystępującego produkt równoważy (zamiennik) nie spełnił wymagań równoważności
określonych pkt 3.1.2. lit. c) OPZ.
Na marginesie Izba doszła do przekonania, że nawet gdyby uznać, że stanowisko
zamawiającego przedstawione w odpowiedzi na odwołanie było niezasadne to można było
co najwyżej stwierdzić, że treść postanowień OPZ wskazanych przez odwołującego była
niejednoznaczna. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Izby niejednoznaczność
postanowień SWZ, w tym stanowiących opis przedmiotu zamówienia, nie może skutkować
wyciąganiem niekorzystnych skutków wobec wykonawcy, czyli w tym przypadku
przystępującego. W takiej sytuacji niedopuszczalnym, niekorzystnym skutkiem byłoby
odrzucenie oferty przystępującego.
Tym samym Izba oddaliła zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp.
W związku z powyższym Izba uznała, że odwołanie podlegało oddaleniu i na
podstawie art. 553 zdanie pierwsze Pzp orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku, na
podstawie art. 557 i 575 Pzp oraz
§ 5 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
z dnia 30 grudnia 2020
r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), zaliczając na poczet kosztów
postępowania odwoławczego koszt wpisu od odwołania i koszt wynagrodzenia pełnomocnika
zamawiającego oraz zasądzając od odwołującego na rzecz zamawiającego uzasadnione
koszty postępowania obejmujące wynagrodzenie pełnomocnika (3 600 zł) – na podstawie
rachunku
złożonego na rozprawie.
Przewodniczący: …………………………….