KIO 2168/24 WYROK Warszawa, dnia 16 lipca 2024 r.

Stan prawny na dzień: 18.11.2024

Sygn. akt: KIO 2168/24 

WYROK 

Warszawa, dnia 16 lipca 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Przemysław Dzierzędzki 

Protokolant:            

Piotr Cegłowski 

po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

w  dniu  21  czerwca  2024  r.  przez  wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia  Fortop  sp.  z  o.  o.  w  Warszawie  oraz  Instytut  Systemów  Bezpieczeństwa  

sp. z o. o. w Warszawie 

w postępowaniu prowadzonym przez Podkarpacki Urząd Wojewódzki w Rzeszowie 

przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawców wspólnie ubiegających się 

o udzielenie zamówienia Korporacja Wschód sp. z o.o. w Warszawie oraz Alfa System sp. 

z o.o. we 

Wrocławiu 

orzeka: 

umarza  postępowanie  odwoławcze  w  zakresie  zarzutu  nr  2  odwołania  oraz  w 

zakresie  zarzutu  nr  3 

odwołania  (w  części  dotyczącej  pominięcia  przez 

Zamawiającego w procesie oceny ofert zasad i kryteriów oceny ofert ustalonych w 

rozdziale 16 SWZ), 

w  pozostałym  zakresie  uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu 

unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w  zakresie  części  I 

zamówienia, unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego w zakresie 

części I zamówienia oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert w zakresie 

części I zamówienia z uwzględnieniem oferty odwołującego, 

kosztami postępowania obciąża Podkarpacki Urząd Wojewódzki w Rzeszowie i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15.000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnastu  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawców 

wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Fortop  sp.  z  o.  o.  w 

Warszawie oraz 

Instytut Systemów Bezpieczeństwa sp. z o. o. w Warszawie 

tytułem  wpisu  od  odwołania,  kwotę  3.600  zł  00  gr  (słownie:  trzech  tysięcy 


sześciuset  złotych  zero  groszy)  poniesioną  przez  odwołującego  tytułem 

wynagrodzenia 

pełnomocnika, 

zasądza  od  Podkarpackiego  Urzędu  Wojewódzkiego  w  Rzeszowie  na  rzecz 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Fortop sp. z o. 

o.  w  Warszawie  oraz 

Instytut  Systemów  Bezpieczeństwa  sp.  z  o.  o.  w 

Warszawie 

kwotę 18.600 zł 00 gr (słownie: osiemnastu tysięcy sześciuset złotych 

zero 

groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu 

wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika. 

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  - 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodniczący:      ………………….… 


Sygn. akt: KIO 2168/24 

U z a s a d n i e n i e 

Podkarpacki Urząd Wojewódzki w Rzeszowie, zwany dalej „zamawiającym”, prowadzi 

postępowanie o udzielenie zamówienia na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 

2019 r. - 

Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.), zwanej dalej 

„ustawą  Pzp”  lub  „Pzp”,  którego  przedmiotem  jest  Zakup  sprzętu  do  kontroli  w  ramach  I 

wyposażenia Drogowego Przejścia Granicznego w Malhowicach. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej 22 marca 2024 r., Dz.U. S 59/2024, nr 172360-2024. 

Wobec czynności i zaniechań zamawiającego w ww. postępowaniu w dniu 21 czerwca 

r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wnieśli  odwołanie  wykonawcy  wspólnie 

ubiegający się o udzielenie zamówienia Fortop sp. z o. o. w Warszawie oraz Instytut Systemów 

Bezpieczeństwa sp. z o. o. w Warszawie, zwani dalej „odwołującym”. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  16  pkt  1  ustawy  Pzp 

przez  prowadzenie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego w sposób naruszający zasadę uczciwej konkurencji oraz równego traktowania 

wykonawców z uwagi na pomięcie w ocenie ofert złożonych w postępowaniu jego oferty  

art. 253 ust. 1 ustawy Pzp przez zaniechanie przekazania informacji o działaniach podjętych 

z  jego 

ofertą,  w  tym  zaniechanie  przedstawienia  uzasadnienia  faktycznego  i  podstawy 

prawnej do przedmiotowego działania; 

art.  239  ust.  1  ustawy  Pzp  przez  wybór  oferty  najkorzystniejszej  z  pominięciem  zasad  i 

kryteriów oceny ofert ustalonych w rozdziale 16 SWZ, w tym pominięcie w ocenie jego oferty 

jako oferty niepodlegającej odrzuceniu; 

z ostrożności procesowej: 

4.  art.  226  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp  przez  odrzucenie  oferty  z  powodu  braku  podpisu 

kwalifikowanego na formularzu oferty, mimo, że oferta ta nie podlega odrzuceniu. 

Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru jako najkorzystniejszej z dnia 14 czerwca 2024 r. oferty 

Korporacja Wschód sp. z o.o. w Warszawie oraz Alfa System Sp. z o.o. we Wrocławiu, 

unieważnienia czynności odrzucenia swej oferty z dnia 11 czerwca 2024 r., 

3. dokonania ponownej oceny ofert i wyboru jako najkorzystniejszej swej oferty. 

W  uzasadnieniu 

zarzutów nr 1-3 odwołania odwołujący wskazał, że 11 czerwca 2024 r. 

Zamawiający przekazał Wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu informację o wyborze 

oferty najkorzystniejszej Korporacja Wschód sp. z o.o. w Warszawie oraz Alfa System Sp. z 


o.o.  we 

Wrocławiu  oraz odrzuceniu oferty  odwołującego  na  podstawie art.  226 ust.  1 pkt  3 

ustawy  Pzp. 

W  treści  przedmiotowego  zawiadomienia  Zamawiający  wskazał,  że  oferta 

podlega  odrzuceniu  jako  że  formularz  oferty  nie  został  podpisany  żadnym  podpisem 

elektronicznym  (załącznik  nr  3),  a  wykonawcy  przysługują  od  treści  zawiadomienia  środki 

ochrony prawnej. 

Kolejno odwołujący wskazał, że w dniu 13 czerwca 2024 r. o godz. 13.49 Zamawiający 

usunął plik zawierający zawiadomienie o wyborze oferty najkorzystniejszej i odrzuceniu jego 

oferty wskazując jako przyczynę swoją błędną czynność. 

Kolejno  odwołujący  wskazał,  że  w  dniu  14  czerwca  2024  r.  Zamawiający  opublikował 

zawiadomienie  o  ponownym  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  oraz  o  pozostałych  ofertach 

złożonych w postępowaniu, w którym wskazał w punkcie 2, że dla części 1 nie ma innych ofert. 

W związku z powyższym mając na uwadze, że treść zawiadomienia nie polega na prawdzie 

Odwołujący podniósł, że w dniu 18 czerwca 2024 r. skierował do Zamawiającego pismo, w 

którym wskazał na nieprawidłowości popełnione przez Zamawiającego zastrzegając, by ten 

powtrzymał  się  od  zawierania umowy do czasu  rozpoznania odwołania przez  Krajową Izbę 

Odwoławczą. W dniu 20 czerwca 2024 r. w godzinach popołudniowych, Zamawiający udzielił 

stosownej  odpowiedzi  na  powyższe  pismo,  jednocześnie  wskazując,  iż  Zamawiający  ma 

prawo do podpisania umowy po 24 czerwca 2024 r. 

Odwołujący  podniósł,  że  miał  trudność  w  formułowaniu  zarzutów,  gdyż  dotychczas  nie 

zdarzyło mu się by jakikolwiek zamawiający po prostu pominął jego złożoną ofertę w ocenie. 

Odwołujący argumentował, że Zamawiający ma prawo dokonać oceny i wyrazić ją następnie 

w  podejmowanych  przez  siebie  czynnościach,  na  co  jednak  wykonawcy  przysługuje 

odwołanie. Tak zresztą też zrobił pierwotnie Zamawiający odrzucając jego ofertę na podstawie 

art. 226 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, przekazując mu uzasadnienie faktyczne i prawne  podjętej 

przez siebie decyzji. 

Odwołujący  wskazał,  że  trudno  jest  mu  zrozumieć  jakie  okoliczności  spowodowały,  że 

Zamawiający  unieważnił  czynność  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  i  odrzucenia  oferty  by 

następnie tylko dokonać wyboru bez odrzucenia jego oferty i wskazując, że tej oferty po prostu 

nie ma, pozbawiając tym samym go prawa do obrony swojej oferty. 

Odwołujący  argumentował,  że  przepisy  ustawy  Pzp  zawierają  jednoznaczne  dyrektywy 

postępowania w zakresie każdej oferty złożonej w postępowaniu. Nawet jeśli oferta złożona 

jest po terminie, jest niezgodna z innymi przepisami czy tylko wyłącznie z ustawą Pzp podlega 

na  podstawie  a

rt.  226  ust.  1  ustawy  Pzp  odrzuceniu,  a  to  w  konsekwencji  może  być 

kwestionowane  przez  Wykonawcę  w  drodze  odwołania.  Przepisy  ustawy  Pzp  nie  dają  tu 

swobody  Zamawiającemu  w  drodze  arbitralnego  uznania,  czy  dokumenty  złożone  w 


postępowaniu stanowią ofertę czy nie, bo nawet jeśli oferta jest niezgodna z przepisami Pzp 

lub innymi, to wykonawca uprawniony jest do zakwestionowania takiej oceny przed Krajową 

Izbą Odwoławczą. 

Zdaniem  odwołującego  w  okolicznościach  niniejszej  sprawy  Zamawiający  w  sposób 

rażący i oczywisty naruszył zatem art. 16 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 239 ust. 1 ustawy Pzp, 

gdyż działając w oparciu o tylko sobie znane kryteria dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej 

z pominięciem jego oferty. Odwołujący wskazywał, że ma świadomość, iż zarzut dotyczący 

naruszenia  zasad  określonych  w  Pzp  winien  znaleźć  skonkretyzowanie  w  obowiązujących 

przepisach ustawy Pzp, tyle, że w okolicznościach niniejszej sprawy Zamawiający po prostu 

uznał,  że  nie  ma  jego  oferty,  a  takich  sytuacji  przepisy  Pzp  nie  przewidują.  Odwołujący 

argumentował,  że  nawet  jeśli  oferta  nie  została  podpisana  czy  została  złożona  po  terminie 

podlega  odrzuceniu  na podstawie  art.  226  ust. 1  pkt  1  lub  3  ustawy  Pzp,  informacja  w tym 

względzie  winna  być  przekazana  wykonawcy,  którego  to  dotyczy,  a  ten  wykonawca 

uprawniony jest 

do kwestionowania takiego rozstrzygnięcia. 

Zdaniem odwołującego dodatkowo Zamawiający dopuścił się naruszenia art. 253 ust. 1 

ustawy Pzp z uwagi na to, że pomijając jego ofertę jako złożoną w postępowaniu nie przesłał 

mu  uzasadnienia  faktycznego  i  prawnego  swojej  decyzji,  jak  też  nie  przesłał  informacji  o 

ewentualnym unieważnieniu czynności z dnia 11 czerwca 2024 r. Odwołujący argumentował, 

że może się zatem jedynie domyślać i na tej podstawie formułować zarzuty oraz uzasadnienie 

do nich, podczas gdy powinien otrzymać od Zamawiającego uzasadnienie faktyczne i prawne 

podejmowanej  decyzji  by  w  drodze  właśnie  odwołania  składanego  do  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  egzekwować  swoje  prawa  jako  pełnoprawny  uczestnik  postępowania  o 

udzielenie zamówienia. 

W uzasadnieniu zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp 

odwołujący wskazał, 

że w zawiadomieniu o odrzuceniu jego oferty z dnia 11 czerwca 2024 r. na podstawie art. 226 

ust.  1  pkt  1  lub  3  ustawy  Pzp  Zamawiający  wskazał,  że  uchybienie  wymogowi  opatrzenia 

kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym  powoduje,  że  oferta  jest  nieważna  –  chodzi  o 

formularz  oferty.  Odwołujący  zakłada  też,  że  właśnie  z  tego  powodu  Zamawiający  mógł 

przyjąć, że „nie ma oferty”, na co też wskazał Zamawiający w zawiadomieniu z dnia 14 czerwca 

2024 r. Z tego względu z ostrożności procesowej Odwołujący wyjaśniał, że Zamawiający nie 

miał  żadnych  podstaw  do  uznania,  że  brak  podpisu  kwalifikowanego  na  formularzu  oferty 

całkowicie tą ofertę eliminuje z postępowania jako niezgodną z przepisami ustawy. 

Odwołujący  podkreślał,  że  nie  sposób  zgodzić  się  z  tezą  sformułowaną  przez 

Zamawiającego. Zdaniem odwołującego istotą sporu w niniejszej sprawie jest stwierdzenie czy 

oferta  nie  zawierająca  podpisu  osoby  uprawnionej  ze  strony  wykonawcy  na  formularzu 


ofertowym  jest  ofertą  ważną.  Oferta,  zgodnie  z  art.  66  §  1  Kodeksu  cywilnego  mającego 

zastosowanie  w  przedmiotowej  sprawie  stanowi  oświadczenie  woli  zawarcia  umowy 

określające  istotne  postanowienia  tej  umowy.  Do  istotnych  postanowień  umowy  należy 

niewątpliwie  określenie  podmiotu  składającego ofertę,  przedmiotu  zobowiązania  oraz  ceny. 

Zdaniem odwołującego dokumenty złożone przez niego w postępowaniu stanowią treść oferty 

i  zawierają  one  wszystkie  ww.  istotne  elementy.  Dokumenty  złożone  przez  niego,  w  tym 

pełnomocnictwo do reprezentowania wykonawców,  oświadczenia JEDZ,  a w  szczególności 

formularz cenowy zawierający nie tylko cenę ale także modele oferowanych urządzeń zostały 

podpisane w sposób prawidłowy przez upoważnione do tego osoby i z których jasno wynika 

jaki podmiot złożył ofertę, a także przez kogo i w jakim zakresie może on być reprezentowany. 

Odwołujący  argumentował,  że  tym  samym  jego  oferta  zawiera  istotne  elementy  umowy  i 

stanowi ofertę w myśl art. 66 Kodeksu cywilnego. 

Odwołujący  wskazywał,  że  w  formularzu  oferty,  który  zakwestionował  Zamawiający, 

zawarte są następujące informacje: 

a) 

wskazanie podmiotu składającego ofertę; 

b) 

cenę oferty; 

c) 

oświadczenia Odwołującego (punkty od 2-11 formularza oferty). 

Według odwołującego brak którejkolwiek z tych informacji nie może stanowić o podstawie 

do  odrzucenia  oferty  i  nieprzyjęcia  oświadczenia  woli  złożonego  przez  niego  czy  też 

powodować  wątpliwości  odnośnie  jego  intencji.  Zdaniem  odwołującego  złożył  on  wszystkie 

wymagane postanowieniami SWZ dokumenty wśród których poza jednym pozostałe zostały 

podpisane w sposób właściwy i zawierają wszystkie elementy niezbędne do uznania ważności 

oferty, w szczególności jaki przedmiot został zaoferowany oraz za jaką cenę, brak jest podstaw 

do uznania, że oferta złożona przez niego podlega odrzuceniu jako niezgodna z przepisami 

lub co gorsza i co zrobił Zamawiający – przyjąć, że oferta nie została złożona. 

Według  odwołującego,  w  okolicznościach  niniejszej  sprawy  Zamawiający  zatem  winien 

dokonując badania i oceny złożonej oferty wziąć pod uwagę wszystkie informacje i dokumenty 

złożone w postępowaniu przez niego, a nie skupiać uwagi wyłącznie na jednym dokumencie 

by  z  niego  właśnie  wywodzić  skutki  prawne.  W  ocenie  Odwołującego  nie  sposób  przyjąć 

innego  rozumienia  oświadczenia  woli  składanego  w  postępowaniu  gdyż  formularz  oferty 

przygotowany  przez  Zamawiającego  nie  zawierał  w  okolicznościach  faktycznych  sprawy 

kwestii,  których  brak  dyskwalifikuje  jego  ofertę.  Według  odwołującego  formularz  ten  nie 

zawiera

ł ani żadnych elementów ocenianych w kryteriach oceny ofert poza ceną, jak też nie 

odnosi  się  do  przedmiotu  zamówienia-  wówczas  trudno  byłoby  przyjąć,  że  oferta  została 


złożona w sposób właściwy gdyby nie była podpisana. Zamawiający dysponuje pozostałymi 

dokumentami złożonymi w sposób prawidłowy i wynika z nich jednoznacznie kto, za ile i jaki 

przedmiot  oferuje.  Zdaniem  o

dwołującego  to  zaś  oznacza,  że  odrzucenie  jego  oferty  było 

nieuprawnione. 

Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o oddalenie odwołania. W 

odpowiedzi  i  w 

trakcie  rozprawy  przedstawił  uzasadnienie  faktyczne  i  prawne  swego 

stanowiska. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  zgłosili  przystąpienie 

wykonawcy 

wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia Korporacja Wschód sp. z o.o. w 

Warszawie oraz Alfa System sp. z o.o. we Wrocławiu. Wnieśli o oddalenie odwołania. W piśmie 

i w trakcie rozprawy przedstawili uzasadnienie faktyczne i prawne swego stanowiska. 

Uwzględniając  całość  dokumentacji  z  przedmiotowego  postępowania,  w  tym  w 

szczególności:  ogłoszenie  o  zamówieniu,  postanowienia  specyfikacji  warunków 

zamówienia  (SWZ),  odpowiedzi  na  pytania  dotyczące  treści  SWZ,  modyfikacje  SWZ, 

ofertę odwołującego, zawiadomienia o odrzuceniu oferty odwołującego, zawiadomienia 

o wyborze oferty najkorzystniejszej, 

załączniki do pism procesowych stron i uczestnika, 

jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia,  stanowiska  i  dokumenty  złożone  przez 

strony 

i  uczestnika  postępowania  w  trakcie  posiedzenia  i  rozprawy,  Krajowa  Izba 

Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Art. 16 ustawy Pzp 

stanowi, że Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie 

o udzielenie zamówienia w sposób: 

1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 

2) przejrzysty; 

3) proporcjonalny. 

Art. 63 ust. 1 Pzp 

stanowi, że W postępowaniu o udzielenie zamówienia lub konkursie 

o wartości równej lub przekraczającej progi unijne ofertę, wniosek o dopuszczenie do udziału 

w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub w konkursie, wniosek, o którym mowa w art. 371 

ust.  3,  oraz  oświadczenie,  o  którym  mowa  w  art.  125  ust.  1,  składa  się,  pod  rygorem 

nieważności, w formie elektronicznej. 

Art. 226 ust. 1 

Pzp stanowi, że Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: 


3) jest niezgodna z przepisami ustawy; 

Art. 239 Pzp 

stanowi, że

1.  Zamawiający  wybiera  najkorzystniejszą  ofertę  na  podstawie  kryteriów  oceny  ofert 

określonych w dokumentach zamówienia. 

2.  Najkorzystniejsza  oferta  to  oferta  przedstawiająca  najkorzystniejszy  stosunek  jakości  do 

ceny lub kosztu lub oferta z najniższą ceną lub kosztem. 

Art. 253 Pzp stanowi: 

1.  Niezwłocznie  po  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  zamawiający  informuje  równocześnie 

wykonawców, którzy złożyli oferty, o: 

1)  wyborze  najkorzystniejszej  oferty,  podając  nazwę  albo  imię  i  nazwisko,  siedzibę  albo 

miejsce zamieszkania, jeżeli jest miejscem wykonywania działalności wykonawcy, którego 

ofertę wybrano, oraz nazwy albo imiona i nazwiska, siedziby albo miejsca zamieszkania, 

jeżeli są miejscami wykonywania działalności wykonawców, którzy złożyli oferty, a także 

punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łączną punktację, 

2) wykonawcach, których oferty zostały odrzucone 

– podając uzasadnienie faktyczne i prawne. 

2. Zamawiający udostępnia niezwłocznie informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1, na stronie 

internetowej prowadzonego postępowania. 

Ustalono, że w SWZ zamawiający przewidział m.in., co następuje: 

§ 3. Opis przedmiotu zamówienia 

Przedmiotem  zamówienia  jest  Zakup  sprzętu  do  kontroli  w  ramach  I  wyposażenia 

Drogowego Przejścia Granicznego w Malhowicach wraz z rozstawieniem i montażem. 

Postępowanie jest prowadzone z podziałem na części: 

Część 1 – sprzęt RTG;(…) 

§ 12. Opis sposobu przygotowania ofert 

Ofertę  składa  się  na  Formularzu  Ofertowym  –  Część  D  SWZ  wraz  z  formularzami 

cenowymi D1, D2, D3, D4. 

Ofertę składa się pod rygorem nieważności w formie elektronicznej. 

Kolejno ustalono, że we wzorze formularza ofertowego (cześć D SWZ) zamawiający 

przewidział m.in.: 

Nawiązując do ogłoszenia o zamówieniu na Zakup sprzętu do kontroli w ramach I wyposażenia 

Drogowego Przejścia Granicznego w Malhowicach (znak sprawy: OA-XVI.272.11.2024): 


Część I: 

Oferujemy wykonanie przedmiotu zamówienia za cenę*: 

brutto ……………….zł (słownie zł: ……………………..) 

netto ………………..zł (słownie zł: ……………………..) 

VAT … %; 

(…) 

Oferujemy  wykonie  przedmiotu  zamówienia  spełniającego  wymogi  wskazane  przez 

Zamawiającego. 

Oświadczamy, że zapoznaliśmy się z opisem przedmiotu zamówienia i nie wnosimy  

do niego zastrzeżeń. 

Oświadczamy, że zapoznaliśmy się z warunkami przetargu, istotnymi postanowieniami 

przyszłej  umowy  oraz  dokumentami  wchodzącymi  w  skład  specyfikacji                       

warunków zamówienia (w tym dotyczącymi sposobu płatności). Potwierdzamy ich 

przyjęcie bez zastrzeżeń. 

Oświadczamy,  że  w  przypadku  wyboru  oferty  podpiszemy  umowę  i  zrealizujemy 

zamówienie. 

**Zamówienie będzie realizowane przy pomocy podwykonawcy/ów  

……………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………… 

**wypełnić w przypadku korzystania z podwykonawców (wpisać nazwę podwykonawcy, 

wskazać  zakres  usług)  albo  wykreślić  w  przypadku  samodzielnej  realizacji  przedmiotu 

zamówienia.  

Dane  osobowe  zawarte  w  ofercie/załącznikach  zostały  przekazane  Zamawiającemu  w 

celu  realizacji  procesu  przeprowadzenia,  udzielenia  przedmiotowego  zamówienia 

publicznego. 

Oświadczamy, że wypełniliśmy obowiązki informacyjne przewidziane w art. 13 lub art. 14 

RODO  wobec osób fizycznych, od których dane osobowe bezpośrednio lub pośrednio 

pozyskaliśmy  w  celu  ubiegania  się  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  niniejszym 

postępowaniu oraz zobowiązujemy się wypełnić w/w obowiązki wobec osób fizycznych, 

których dane bezpośrednio lub pośrednio pozyskamy w trakcie realizacji zamówienia, w 

celu zmiany osób skierowanych do realizacji zamówienia. 

W przypadku gdy wykonawca nie przekazuje danych osobowych innych niż bezpośrednio jego 

dotyczących lub zachodzi wyłączenie stosowania obowiązku informacyjnego, stosownie 

do  art.  13  ust.  4  lub  art.  14  ust.  5  RODO  treści  oświadczenia  wykonawca  nie  składa 

(oświadczenie należy wykreślić) 


Oświadczamy, że prowadzimy działalność jako: 

Mikroprzedsiębiorca 

Małe przedsiębiorstwo 

Średnie przedsiębiorstwo 

Jednoosobowa działalność gospodarcza 

Osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej 

-  Inny rodzaj 

(zaznaczyć właściwe) 

Wszelką  korespondencję  w  sprawie  niniejszego  zamówienia  należy  kierować  na 

poniższy   adres: … 

Załącznikami do niniejszej oferty są : 

……………………….. 

……………………….. 

Kolejno  ustalono,  że  do  upływu  terminu  składania  ofert,  ofertę  zamawiającemu  w 

zakresie części 1 zamówienia złożył m.in. odwołujący. 

(por.  informacja  z  otwarcia  ofert,  na  nośniku  elektronicznym  przekazanym  przez 

zamawiającego). 

Na ofertę składały się pliki: 

a)  oferta.pdf (

obejmujący wypełniony formularz oferty na wzorze z Czeci D SWZ), który 

nie został podpisany żadnym podpisem elektronicznym, 

b) 

pełnomocnictwo.pdf, 

c)  formularz cenowy.pdf, 

d) 

Oświadczenie o podziale zadań.pdf, 

e) 

Fortop Oświadczenia Wykonawcy_15.05.2024.pdf 

f)  Fortop_Odpis_Aktualny_KRS_0000339316.pdf 

g)  ISB_Odpis_Aktualny_KRS_0000184332.pdf 

h)  JEDZ Fortop.pdf 

i)  JEDZ ISB.pdf 

j) 

Oświadczenie ISB.pdf 

Plik oferta.pdf obejm

ował wypełniony formularz oferty na wzorze z Części D SWZ), który nie 

został podpisany żadnym podpisem elektronicznym. 

(por. oferta odwołującego oraz raport z przebiegu otwarcia ofert, na nośniku elektronicznym 

przekazanym przez zamawiającego) 

Kolejno ustalono, że w formularzu cenowym odwołujący w części I zaoferował:  


Lp. 

Nazwa 

Ilość 

Cena brutto 
(jednostkowa) 

VAT 

Wartość brutto 
kol C x kol. D 

Karta 
katalo
gowan

Producent, typ, model 
/symbol handlowy 

Osobisty 
detektor 
promieniowania 

Polimaster Holding 
GmbH, Austria; 
2PM1703 GNA II BT 

RTG stacjonarny 
do 
prześwietlania 
bagażu 

Beijing Vacuum 
Electronic Technology 
Co., Ltd.:BVE-100100T 

RTG stacjonarny 
do 
prześwietlania 
palet 

Shanghai Eastimage 
Equipment Co., Ltd, 
China; EI-150180 

Suma: 

(por. Plik formularz cenowy.pdf, w 

ofercie odwołującego) 

Kolejno ustalono, że w dniu 11 czerwca 2024 r., pismem z dnia 10 czerwca 2024 r., 

zamawiający zawiadomił odwołującego, że działając na podstawie przepisów art. 226 ust. 1 

pkt  3  ustawy  Pzp  odrzuca  jego  ofert

ę  złożoną  w  części  I  z  uwagi  na  jej  niezgodność  z 

przepisami Pzp. 

W uzasadnieniu faktycznym zamawiający wskazał, co następuje: 

W dniu 16 maja 2024 r. w odpowiedzi na Ogłoszenie o zamówieniu do Zamawiającego 

wpłynęła  oferta  Państwa  konsorcjum  wraz  z  innymi  załączonymi  do  niej  dokumentami. 

Zgodnie z § 12 Części A SWZ ofertę należało złożyć na Formularzu oferty - Część D SWZ. 

Zgodnie 

z  art.  63  ust.  1  uPzp  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  lub  konkursie  o 

wartości równej lub przekraczającej progi unijne ofertę, wniosek o dopuszczenie do udziału w 

postępowaniu o udzielnie zamówienia lub w konkursie, wniosek, o którym mowa w art. 371 

ust.  3,  oraz  oświadczenie,  o  którym  mowa  w  art.  125  ust.  1,  składa  się,  pod  rygorem 

nieważności, w formie elektronicznej. Poprzez formę elektroniczną należy rozumieć, za art. 

781 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.) 

postać elektroniczną opatrzoną kwalifikowanym podpisem elektronicznym.  

W  trakcie  weryfikacji  Państwa  oferty  pod  kątem  prawidłowości  złożonych  podpisów 

stwierdzono, że Formularz oferty Część D SWZ nie został opatrzony żadnym podpisem. W 

celu  weryfikacji  czy  oferta  została  prawidłowo  podpisana  Zamawiający  skorzystał  z  usług 

kwa

lifikowanych dostawców usług zaufania, zgodnie bowiem z art. 33 rozporządzenia elDAS 

kwalifikowaną usługę walidacji kwalifikowanych podpisów elektronicznych świadczy wyłącznie 

kwalifikowany dostawca usług zaufania. 

Żadne z wykorzystanych przez Zamawiającego narzędzi nie potwierdziło, że Formularz 

ofertowy  Część  D  SWZ  został  prawidłowo  podpisany  kwalifikowanym  podpisem 

elektronicznym (w załączeniu do pisma: a) Załącznik nr 1 - Raport z Systemu Informacyjnego 

Skarbowo-

Celnego KAS; b) Załącznik nr 2 - SAWPE - Poświadczenie weryfikacji).  


Mając  na  uwadze  powyższe,  Zamawiający  stwierdza,  że  złożona  przez  Konsorcjum 

FORTOP Sp. z o. o. oraz Instytut Systemów Bezpieczeństwa Sp. z o. o., oferta nie została 

prawidłowo  podpisana.  Uchybienie  wymogowi  opatrzenia    kwalifikowanym  podpisem 

elektroniczn

ym powoduje, że oferta jest nieważna.  

Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  Zamawiający,  w  oparciu  o  art.  226  ust.  1  pkt  3  uPzp 

odrzuca Państwa ofertę. 

Od  niniejszej  czynności  przysługują  środki  odwoławcze  wnoszone  zgodnie  z 

przepisami Działu IX ustawy Pzp. 

Ww. zawiadomienie zostało przekazane odwołującemu za pośrednictwem platformy E-

zamówienia, na której prowadzone jest postępowanie w dniu 11 czerwca 2024 r. o g. 10.53.08  

(por. zawiadomienie o odrzuceniu oferty odwołującego, w aktach sprawy; raport z platformy – 

dowód nr 5 załączony do odpowiedzi na odwołanie). 

Kolejno ustalono, że w dniu 11 czerwca o g. 10.59 zamawiający zamieścił na stronie 

platformy e-

zamówienia zawiadomienie o wyborze oferty z dnia 10 czerwca 2024 r., w którym 

zamawiający  wskazał  m.in.,  że  w  części  I  została  wybrana  jako  najkorzystniejsza  oferta 

przystępującego, że w zakresie części I nie wpłynęła inna oferta podlegająca ocenie, a oferta 

odwołującego została odrzucona w zakresie części I zamówienia na podstawie art. 226 ust. 1 

pkt 3 Pzp, z uwagi na jej niezgodność z przepisami Pzp. 

(por.  zawiadomienie  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej 

na  stronę,  w  aktach  sprawy,  na 

nośniku elektronicznym przekazanym przez zamawiającego) 

Kolejno ustalono, 13 czerwca 2024 r. o g. 13.49 

zamawiający usunął ze swojej strony 

na  platformie  e-

zamówienia  zawiadomienie  o  wyborze  oferty,  podając  jako  powód:  Błędna 

czynność. 

(por. zrzut ekranu, załącznik do odwołania).  

Kolejno ustalono, że w dniu 14 czerwca 2024 r., pismem z dnia 14 czerwca 2024 r., 

zamawiający zawiadomił odwołującego, że działając na podstawie przepisów art. 226 ust. 1 

pkt  3  ustawy  Pzp  odrzuca  jego  ofertę  złożoną  w  części  I  z  uwagi  na  jej  niezgodność  z 

przepisami Pzp. W uzasadnieniu faktycznym zamawiający wskazał, co następuje: 

W dniu 16 maja 2024 r. w odpowiedzi na Ogłoszenie o zamówieniu o Zamawiającego 

wpłynęła  oferta  Państwa  konsorcjum  wraz  z  innymi  załączonymi  do  niej  dokumentami. 

Zgodnie z § 12 Części A SWZ ofertę należało złożyć na Formularzu oferty - Część D SWZ. 

Zgodnie 

z  art.  63  ust.  1  uPzp  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  lub  konkursie  o 

wartości równej lub przekraczającej progi unijne ofertę, wniosek o dopuszczenie do udziału w 

postępowaniu o udzielnie zamówienia lub w konkursie, wniosek, o którym mowa w art. 371 


ust.  3,  oraz  oświadczenie,  o  którym  mowa  w  art.  125  ust.  1,  składa  się,  pod  rygorem 

nieważności, w formie elektronicznej. Poprzez formę elektroniczną należy rozumieć, za art. 

781 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610  ze zm.) 

postać elektroniczną opatrzoną kwalifikowanym podpisem elektronicznym.  

W  trakcie  weryfikacji  Państwa  oferty  pod  kątem  prawidłowości  złożonych  podpisów 

stwierdzono, że Formularz oferty Część D SWZ nie został opatrzony żadnym podpisem. W 

celu  weryfikacji  czy  oferta  została  prawidłowo  podpisana  Zamawiający  skorzystał  z  usług 

kwa

lifikowanych dostawców usług zaufania, zgodnie bowiem z art. 33 rozporządzenia elDAS 

kwalifikowaną usługę walidacji kwalifikowanych podpisów elektronicznych świadczy wyłącznie 

kwalifikowany dostawca usług zaufania. 

Żadne z wykorzystanych przez Zamawiającego narzędzi nie potwierdziło, że Formularz 

ofertowy  Część  D  SWZ  został  prawidłowo  podpisany  kwalifikowanym  podpisem 

elektronicznym (w załączeniu do pisma: a) Załącznik nr 1 - Raport z Systemu Informacyjnego 

Skarbowo-

Celnego KAS; b) Załącznik nr 2 - SAWPE - Poświadczenie weryfikacji).  

Mając  na  uwadze  powyższe,  Zamawiający  stwierdza,  że  złożona  przez  Konsorcjum 

FORTOP Sp. z o. o. oraz Instytut Systemów Bezpieczeństwa Sp. z o. o., oferta nie została 

prawidłowo  podpisana.  Uchybienie  wymogowi  opatrzenia    kwalifikowanym  podpisem 

elektroniczn

ym powoduje, że oferta jest nieważna.  

Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  Zamawiający,  w  oparciu  o  art.  226  ust.  1  pkt  3  uPzp 

odrzuca Państwa ofertę. 

Od  niniejszej  czynności  przysługują  środki  odwoławcze  wnoszone  zgodnie  z 

przepisami Działu IX ustawy Pzp. 

Ww. 

zawiadomienie zostało przekazane odwołującemu za pośrednictwem platformy E-

zamówienia, na której prowadzone jest postępowanie w dniu 14 czerwca 2024 r. o g. 14.49.05  

(por. zawiadomienie o odrzuceniu oferty odwołującego, w aktach sprawy; raport z platformy – 

dowód nr 6 załączony do odpowiedzi na odwołanie). 

Ustalono także, że w dniu 14 czerwca 2024 r. zamawiający przekazał wykonawcom, w 

tym odwołującemu zawiadomienie o wyborze oferty najkorzystniejszej, w którym zamawiający 

wskazał m.in., że w części I została wybrana jako najkorzystniejsza oferta przystępującego, 

że  w  zakresie  części  I  nie  wpłynęła  inna  oferta  podlegająca  ocenie,  a  w  postępowaniu 

odrzucono w zakresie części I ofertę odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 3 ustawy 

z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych  (Dz. U. z 2023 r.  poz. 1605, ze 

zm.), zwanej dalej w skrócie „uPzp” – z uwagi na jej niezgodność z przepisami uPzp. 

Ww. zawiadomienie zostało przekazane wykonawcom za pośrednictwem platformy e-

zamówienia w dniu 14-06-2024 14:56:27 


(por. zawiadomienie o wyborze oferty najkorzystniejszej, w aktach sprawy; raport z platformy, 

na nośniku elektronicznym przekazanym przez zamawiającego). 

Kolejno ustalono, że w dniu 14 czerwca o g. 14.58 zamawiający zamieścił na stronie 

platformy e-

zamówienia zawiadomienie o wyborze oferty z dnia 14 czerwca 2024 r., w którym 

zamawiający  wskazał  m.in.,  że  w  części  I  została  wybrana  jako  najkorzystniejsza  oferta 

przystępującego, że w zakresie części I nie wpłynęła inna oferta podlegająca ocenie. 

(por.  zawiadomienie  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej 

na  stronę,  w  aktach  sprawy,  na 

nośniku elektronicznym przekazanym przez zamawiającego). 

Krajowa Izba 

Odwoławcza postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze w zakresie 

zarzutu  nr  2  odwołania  oraz  w  zakresie  zarzutu  nr  3  odwołania  (w  części  dotyczącej 

pominięcia przez Zamawiającego w procesie oceny ofert zasad i kryteriów oceny ofert 

ustalonych w rozdziale 16 SWZ) (pkt 1 sentencji). 

Krajowa Izba Odwoławcza, działając na podstawie art. 520 ust. 1 ustawy Pzp i art. 568 

pkt 1 ustawy Pzp, postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze w zakresie ww. zarzutów.  

Zgodnie  z  art.  520  ust. 1  ustawy  Pzp, 

odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu 

zamknięcia rozprawy.  Stosownie do  art.  568  pkt  1 ustawy  Pzp,  Izba  umarza  postępowanie 

odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku cofnięcia odwołania

Odwołujący  w  trakcie  posiedzenia  Izby  w  dniu  12  lipca  2024  r.  oświadczył,  że  cofa 

odwołanie w ww. części. W przywołanym przepisie art. 520 ust. 1 ustawy Pzp ustawodawca 

przyznał odwołującemu prawo do cofnięcia w całości środka ochrony prawnej. Skoro zatem 

wykonawca  może  cofnąć  odwołanie  w  całości,  to  na  zasadzie  wnioskowania  a  maiori  ad 

minus,  n

ależy  uznać,  że  odwołujący  może  zrezygnować  z  popierania  jedynie  części 

odwołania.  W  orzecznictwie  Izby  nie  jest  kwestionowana  możliwość  skutecznego  cofnięcia 

odwołania  w  części.  Odwołujący  oświadczył,  że  nie  popiera  już  odwołania  w  ww.  zakresie, 

wobec powyższego postępowanie  odwoławcze w  tej  części  podlegało  umorzeniu.  Dostrzec 

należy,  że  Izba  związana  jest  oświadczeniem  odwołującego  o  cofnięciu  części  odwołania, 

czego skutkiem wynikającym wprost z art. 568 pkt 1 ustawy Pzp ustawy Pzp jest obowiązek 

umorzenia przez Izbę postępowania odwoławczego w zakresie wycofanych zarzutów. 

Rozstrzyganie w  przedmiocie zarzutów,  które  okazały  się  niesporne  jest bezcelowe. 

Jednocześnie jednak informacja o częściowym umorzeniu postępowania odwoławczego musi 

znaleźć  odzwierciedlenie  w  sentencji  orzeczenia,  a  nie  w  uzasadnieniu.  W  art.  559  ust.  2 

ustawy  Pzp,  określającym  w  sposób  wyczerpujący  elementy  treści  uzasadnienia  wyroku 


wydanego  przez  Izbę,  nie  ma  bowiem  żadnej  wzmianki  o  możliwości  zamieszczenia  w 

uzasadnieniu wyroku jakiegokolwiek rozstrzygnięcia. 

Odwołanie, w zakresie rozpoznawanym merytorycznie, zasługiwało na uwzględnienie. 

Zgodnie  z  art.  63  ust.  1  ustawy 

Pzp  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  lub 

konkursie o wartości równej lub przekraczającej progi unijne ofertę, wniosek o dopuszczenie 

do udziału w postępowaniu o udzielnie zamówienia lub w konkursie, wniosek, o którym mowa 

w art. 371 ust. 3, oraz oświadczenie, o którym mowa w art. 125 ust. 1, składa się, pod rygorem 

nieważności, w formie elektronicznej. Poprzez formę elektroniczną należy rozumieć, za art. 

  ustawy  z  dnia  23  kwietnia  1964  r.  Kodeks cywilny  (Dz.  U.  z  2023 r.  poz.  1610 ze  zm.) 

postać elektroniczną opatrzoną kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Niezachowanie tej 

formy  skutkuje  tym,  że  oferta  jest  niezgodna  z  ustawą  Pzp,  co  winno  skutkować  jej 

odrzuceniem.  

Nie  było  sporne  między  stronami,  że  formularz  oferty  (zgodny  ze  wzorem  Część  D 

SWZ) nie został opatrzony przez odwołującego żadnym podpisem. Jednakże, takie ustalenie 

przez zamawiającego nie było jeszcze równoważne z ustaleniem, że oferta odwołującego nie 

została złożona w formie elektronicznej. Dostrzeżenia wymaga bowiem, że zgodnie z art. 8 

ust. 1 Pzp z zw. z a

rt. 66. § 1. KC Oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy stanowi 

ofertę, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy

Analiza  sporządzonego  przez  zamawiającego  uzasadnienia  faktycznego  czynności 

odrzucenia  oferty  odwołującego  pozbawiona  była  jakichkolwiek  rozważań  odnośnie  tego, 

określenie  jakich  istotnych  postanowień  przyszłej  umowy  nie  zostało  opatrzone  przez 

odwołującego kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Podkreślenia wymagało bowiem, że 

odwołujący  wraz  z  niepodpisanym  formularzem  oferty  złożył  zamawiającemu  także  cały 

szereg  oświadczeń  z  zachowaniem  wymaganej  formy  elektronicznej.  Już  ten  brak 

uzasadnienia zaskarżonej czynności, w ocenie Izby, dyskwalifikował zaskarżoną w odwołaniu 

czynność  odrzucenia  oferty  odwołującego.  Tym  niemniej,  mimo  że  zamawiający  nie 

zidentyfikował  żadnych  istotnych  postanowień  umownych,  których  określenie  nie  zostało 

opatrzone  przez  odwołującego  podpisem  elektronicznym,  Izba  postanowiła  przeanalizować 

poszczególne elementy wzoru formularza oferty pod kątem tego, czy nie zostały one złożone 

zamawiającemu przy okazji składania innych oświadczeń i dokumentów.  

W pierwszej kolejności we wzorze formularza oferty zamawiający wymagał identyfikacji 

podmiotu  składającego  ofertę.  Dane  takie  zostały  jednak  złożone  zamawiającemu  w 

podpisanym elektronicznie formularzu cenowym oraz pełnomocnictwie, gdzie wskazano obu 


członków konsorcjum odwołującego, ich adresy, nr NIP, nr REGON, a także ich pełnomocnika 

oraz zakres jego umocowania.  

Kolejno  we  wzorze  formularza  oferty  zamawiający  wymagał  wskazania,  że  oferta 

składana  jest  w  postępowaniu  na  zakup  sprzętu  do  kontroli  w  ramach  I  wyposażenia 

Drogowego  Przejścia  Granicznego  w  Malhowicach  (znak  sprawy:  OA-XVI.272.11.2024). 

Również i te oświadczenia zostały złożone zamawiającemu przez odwołującego w szeregu 

podpisanych  elektronicznie  dokumentów,  w  szczególności  w  formularzu  cenowym,  w 

pełnomocnictwie,  dokumentach  JEDZ  członków  konsorcjum  odwołującego,  oświadczeniach 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia składanym w trybie art. 117 

ust. 4 Pzp. 

Następnie w pkt 1 wzoru formularza oferty zamawiający wymagał podania ceny netto, 

ceny  brutto,  oraz  podatku VAT  za  wykonanie zaoferowanej części  przedmiotu  zamówienia. 

Dane  te  zostały  podane  przez  odwołującego  w  podpisanym  elektronicznie  formularzu 

cenowym

. W dokumencie tym ujawniono fakt, że odwołujący ofertuje na część 1 zamówienia, 

a także sprecyzowano dane co do podmiotu oferenta, wskazano cenę jednostkową, podatek 

VAT, ilość, wartość brutto, a także producenta typ, model oferowanego asortymentu.  

Kolejno we wzorze formularza oferty zamawiający oczekiwał złożenia nw. oświadczeń: 

Oferujemy wykonan

ie przedmiotu zamówienia spełniającego wymogi wskazane przez 

Zamawiającego. 

Oświadczamy, że zapoznaliśmy się z opisem przedmiotu zamówienia i nie wnosimy do 

niego zastrzeżeń. 

Oświadczamy, że zapoznaliśmy się z warunkami przetargu, istotnymi postanowieniami 

przyszłej umowy oraz dokumentami wchodzącymi w skład specyfikacji warunków zamówienia 

(w tym dotyczącymi sposobu płatności). Potwierdzamy ich przyjęcie bez zastrzeżeń. 

Oświadczamy,  że  w  przypadku  wyboru  oferty  podpiszemy  umowę  i  zrealizujemy 

zamówienie. 

Dostrzeżenia wymagało, że w treści pełnomocnictwa załączonego przez odwołującego 

znalazło się oświadczenie obu członków konsorcjum odwołującego podpisane elektronicznie, 

iż  w  związku  z  ofertowaniem  w  postępowaniu  ogłoszonym  przez  Podkarpacki  Urząd 

Wojewódzki w Rzeszowie, zwanym dalej „Zamawiającym", którego przedmiotem jest: „Zakup 

sprzętu  do  kontroli  w  ramach  I  wyposażenia  Drogowego  Przejścia  Granicznego  w 

Malhowicach”  –  numer  sprawy:  OA-XVI.272.11.2024  wszyscy  wyżej  wskazani  Wykonawcy 

ponoszą  solidarną  odpowiedzialność  za  wypełnienie  zobowiązań  umownych.  Powyższe 


można  było  interpretować  jako  akceptację  przez  członków  konsorcjum  postanowień 

umownych i zgodę na solidarną odpowiedzialność za ich niewypełnienie.  

Ponadto  podkreślenia  wymagało,  iż  zamawiającemu  w  przepisanej,  elektronicznej 

formie został złożony także szereg oświadczeń, z których można było wywieść, iż członkowie 

konsorcjum  odwołującego  akceptowali  wynikające  z  SWZ  wymagania  co  do  terminów 

realizacji zamówienia, uruchomienia urządzeń w siedzibie Użytkownika końcowego, szkolenia 

przedstawicieli  Użytkownika  z  obsługi  urządzeń,  czy  serwisu  gwarancyjnego  i 

pogwarancyjnego dostarczonych urządzeń. Odwołujący złożył bowiem w wymaganej formie 

elektronicznej 

oświadczenia na podstawie  art. 117 ust. 4 Pzp, iż: 

Wykonawca  FORTOP  Sp.  z  o.  o.  wykona 

następujący  zakres  świadczenia  wynikającego  z 

umowy o zamówienie publiczne: 

− zabezpieczenie terminowej realizacji dostawy urządzeń, 

− zabezpieczenie finansowe realizacji Umowy 

Wykonawca: 

Instytut  Systemów  Bezpieczeństwa  Sp.  z  o.  o.  wykona  następujący  zakres 

świadczenia wynikającego z umowy o zamówienie publiczne: 

− terminowa dostawa urządzeń 

− uruchomienie urządzeń w siedzibie Użytkownika końcowego, 

− szkolenie przedstawicieli Użytkownika z obsługi urządzeń, 

− serwis gwarancyjny i pogwarancyjny dostarczonych urządzeń. 

Następnie w pkt 6 wzoru formularza oferty zamawiający wymagał podania czy i w jakim 

zakresie  zamówienie  będzie  realizowane  przy  pomocy  podwykonawców.  Informacje  w  tym 

zakresie  zostały  zamawiającemu  przekazane  w  podpisanych  elektronicznie  dokumentach 

JEDZ  c

złonków  konsorcjum  odwołującego.  W  dokumentach  tych  członkowie  konsorcjum 

odwołującego  oświadczyli,  że  realizując  zamówienie  nie  będą  korzystali  z  pomocy 

podwykonawcy. 

Kolejno w pkt 7 i 8 wzoru 

formularza oferty zamawiający wymagał złożenia oświadczeń 

wynikających  z  wypełnienia  obowiązków  informacyjnych  przewidzianych  w  ogólnym 

rozporządzeniu o ochronie danych Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2016/679 z dnia 27 

kwietnia  2016  r. 

(tzw.  RODO).  Jednakże  zamawiający  nie  twierdził,  aby  tego  rodzaju 

oświadczenia „tworzyły” treść oferty w rozumieniu art. 8 ust. 1 Pzp w zw. z art. 66. § 1. KC. 

Niezależnie od  tego,  zamawiający  we  wzorze formularza  ofertowego sam  przesądził,  że  

przypadku gdy wykonawca nie przekazuje danych osobowych innych niż bezpośrednio jego 


dotyczących  lub  zachodzi  wyłączenie  stosowania  obowiązku  informacyjnego,  stosownie  do 

art. 13 ust. 4 lub art. 14 ust. 5 RODO treści oświadczenia wykonawca nie składa. Zamawiający 

nie  wykazał,  aby  odwołujący  w  związku  z  ofertowaniem  przekazywał  jakiekolwiek  dane 

osobowe inne niż bezpośrednio go dotyczące.  

Kolejno w pkt 9 wzoru formularza oferty zamawiający wymagał podania czy oferent jest 

mikro 

– , małym – , średnim – przedsiębiorstwem czy też prowadzi działalność gospodarczą 

jednoosobowo bądź też nie prowadzi takiej działalności. Izba stwierdziła, że informacje w tym 

zakresie  zostały  zamawiającemu  przekazane  w  podpisanych  elektronicznie  dokumentach 

JEDZ członków konsorcjum odwołującego. 

Kolejno w pkt 10 wzoru formularza oferty zamawiający oczekiwał wskazania, na jaki 

adres  kierować  korespondencję  w  sprawie  zamówienia.  Zdaniem  Izby  tego  rodzaju 

oświadczenia  posiadały  wyłącznie  charakter  porządkowy,  nie  stanowiąc  treści  oferty  w 

rozumieniu art. 8 ust. 1 Pzp w zw. z art. 

66. § 1. KC. Tym niemniej Izba stwierdziła, że w innych, 

podpisanych dokumentach zamawiający mógł odnaleźć dane adresowe członków konsorcjum 

odwołującego i jego pełnomocnika.  

Wreszcie w pkt 11 formularza oferty zamawiający wymagał wskazania i wymienienia 

załączników do oferty. Zdaniem Izby tego rodzaju oświadczenia posiadały wyłącznie charakter 

porządkowy, nie stanowiąc treści oferty w rozumieniu art. 8 ust. 1 Pzp w zw. z art. 66. § 1. KC. 

Według  Izby  zamawiający  bez  takiego  wymienienia  wiedział,  jakie  załączniki  zostały  mu 

złożone.  

Kierując  się  powyższymi  rozważaniami  Izba  stwierdziła,  że  odwołanie,  w  zakresie 

rozpatrywanym  merytorycznie,  zasługiwało  na  uwzględnienie.  Pomimo  niepodpisania 

formularza  oferty  odwołujący  złożył  bowiem  zamawiającemu  w  wymaganej  formie 

elektronicznej wszystkie oświadczenia, które stanowiły treść oferty w rozumieniu art. 8 ust. 1 

Pzp w zw. z art. 

66. § 1. KC. 

Stosownie do art. 553 ustawy Pzp, 

o oddaleniu odwołania lub jego uwzględnieniu Izba 

orzeka w wyroku. W pozostałych przypadkach Izba wydaje postanowienie. Orzeczenie Izby, o 

którym  mowa  w  pkt  2  sentencji,  miało  charakter  merytoryczny,  gdyż  odnosiło  się  do 

uwzględnienia części odwołania. Z kolei orzeczenia Izby zawarte w pkt 1, 3 sentencji miały 

charakter  formalny,  gdyż  dotyczyły  odpowiednio  umorzenia  części  postępowania 

odwoławczego  oraz  kosztów  postępowania,  a  zatem  były  postanowieniami.  O  tym,  że 

orzeczenie o kosztach zawarte w wyroku Izby jest postanowieniem przesądził Sąd Najwyższy 

w uchwale z 8 grudnia 2005 r. III CZP 109/05 (OSN 2006/11/182). Z powołanego przepisu art. 


553  ust.  1  ustawy 

Pzp  wynika  zakaz  wydawania  przez  Izbę  orzeczenia  o  charakterze 

merytorycznym w innej formie aniżeli wyrok. Z uwagi zatem na zbieg w jednym orzeczeniu 

rozstrzygnięć o charakterze merytorycznym (pkt 2 sentencji) i formalnym (pkt 1, 3 sentencji), 

całe orzeczenie musiało przybrać postać wyroku.  

Zgodnie  z  przepisem  art.  554  ust.  1  pkt  1  ustawy 

Pzp,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględnia odwołanie w całości lub w części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, 

które  miało  wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia,  konkursu  lub  systemu  kwalifikowania  wykonawców.  W  analizowanej  sprawie 

stwierdzone naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 16 pkt 1 w zw. z art. 239 ust. 1 ustawy 

Pzp 

mogą  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  części  1  postępowania,  gdyż  zamawiający  z 

naruszeniem ww. przepisów odrzucił ofertę odwołującego w części 1, która może być wybrana 

jako najkorzystniejsza w tej części. 

W świetle art. 554 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp, uwzględniając odwołanie, Izba może jeżeli 

umowa nie została zawarta: 

a) nakazać wykonanie lub powtórzenie czynności zamawiającego albo 

b) nakazać unieważnienie czynności zamawiającego, albo 

c)  nakazać  zmianę  projektowanego  postanowienia  umowy  albo  jego  usunięcie,  jeżeli  jest 

niezgodne z przepisami ustawy. 

Na  ww.  podstawie  Izba  nakazała  zamawiającemu  unieważnienie  czynności  wyboru 

oferty najkorzystniejszej w zakresie części I zamówienia, unieważnienie czynności odrzucenia 

oferty  odwołującego  w  zakresie części  I  zamówienia  oraz  powtórzenie  czynności  badania  i 

oceny ofert w zakresie części I zamówienia z uwzględnieniem oferty odwołującego. 

Wobec powyższego, na podstawie art. 554 ust. 1 pkt 1 i art. 554 ust. 3 pkt 1 ustawy 

Pzp, orzeczono jak w pkt 2 sentencji. 

Zgodnie  z  art.  557  ustawy  Pzp, 

w  wyroku  oraz  w  postanowieniu  kończącym 

postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei 

w świetle art. 575 ustawy Pzp, strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący 

sprzeciw ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku. 

Jak  wskazuje  się  w  piśmiennictwie,  reguła  ponoszenia  przez  strony  kosztów 

postępowania odwoławczego stosownie do wyników postępowania odwoławczego oznacza, 

że „obowiązuje w nim, analogicznie do procesu cywilnego, zasada odpowiedzialności za wynik 

procesu,  według  której  koszty  postępowania  obciążają  ostatecznie  stronę  „przegrywającą” 

sprawę (por. art. 98 § 1 k.p.c.)” Jarosław Jerzykowski, Komentarz do art.192 ustawy - Prawo 


zamówień publicznych, w: Dzierżanowski W., Jerzykowski J., Stachowiak M. Prawo zamówień 

publicznych. Komentarz, LEX, 2014, wydanie VI.  

W analizowanej sprawie Izba, w zakresie rozpatrywanym merytorycznie, 

uwzględniła 

odwołanie. Odpowiedzialność za wynik postępowania ponosił zatem zamawiający. Na koszty 

postępowania składał się wpis od odwołania uiszczony przez odwołującego w kwocie 15.000 

zł,  oraz  koszty  wynagrodzenia pełnomocnika  odwołującego w  kwocie 3.600 zł,  ustalone na 

podstawie 

spisu kosztów złożonego do akt sprawy. 

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  o  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono 

stosownie do wyniku postępowania - na podstawie art. 557 oraz art. 575 ustawy Pzp oraz w 

oparciu  o  przepisy  §  7  ust.  1  pkt  1  w  zw.  z  §  5  pkt  2  lit.  b  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U. z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodniczący:      ………………….…