Sygn. akt: KIO 2212/24
WYROK
Warszawa, dnia 9 lipca 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Ewa Sikorska
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 lipca 2024 roku
odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 24 czerwca 2024 r. przez wykonawcę Natipol Energy
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Koluszkach, w postępowaniu prowadzonym
przez
zamawiającego – PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka akcyjna w Warszawie
U
czestnik po stronie zamawiającego: wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia: Grinea Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Rzeszowie,
Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Spółka z
o
graniczoną odpowiedzialnością w Krakowie
orzeka:
1. oddala odwołanie,
2. kosztami postępowania obciąża wykonawcę Natipol Energy Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Koluszkach i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczegokwotę20000 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy), kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych zero groszy), poniesione przez wykonawcę Natipol Energy Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Koluszkach tytułem – odpowiednio – wpisu od odwołania i
wynagrodzenia pełnomocnika, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero groszy) i kwotę 17 zł 00 gr (słownie: siedemnaście złotych zero groszy), poniesione przez
zamawiającego – PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka akcyjna w Warszawie – tytułem –
odpowiednio
– wynagrodzenia pełnomocnika i opłaty skarbowej od pełnomocnictwa,
2.2. zasądza od wykonawcy Natipol Energy Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w
Koluszkach na rzecz
zamawiającego – PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka akcyjna w
Warszawie
– kwotę 3 617 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset siedemnaście złotych zero
groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika i opłaty skarbowej od pełnomocnictwa.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
…………………………………..
Sygn. akt: KIO 2212/24
Uzasadnienie
Zamawiający – PKP Polskie Linie Kolejowe SA w Warszawie – prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest Opracowanie projektów
wykonawczych i wykonanie robót budowlanych dla realizacji budowy nowej podstacji
trakcyjnej Przymłynie w ramach Projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 104 Chabówka –
Nowy Sącz, na odc. Chabówka-Rabka Zaryte - Mszana Dolna oraz Limanowa - Klęczany -
Nowy Sącz”.
Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września
2019 roku
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 roku, poz. 1605 ze zm.), zwanej
dalej ustawą P.z.p.
W dniu 24 czerwca 2024 r. wykonawca
Natipol Energy Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Koluszkach (dalej: odwołujący) wniósł odwołanie wobec następujących
czynności zamawiającego:
1. prowadzenia p
ostępowania w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców,
2. skierowania przez zamawiającego do odwołującego wezwania w trybie art. 128 ust. 1
ustawy P.z.p.
do uzupełnienia złożonych w postępowaniu dokumentów, w którym to wezwaniu
z
amawiający po upływie terminu składania ofert dokonał modyfikacji / rozszerzającej wykładni
treści warunku udziału w postępowaniu określnego w pkt 8.6.3. IDW, naruszając w ten sposób
przepisy art. 16 pkt 1, art. 137 ust. 1 i art. 128 ust. 1 ustawy P.z.p.
Mając na względzie treść art. 516 ust.1 pkt 8 ustawy P.z.p. odwołujący podniósł
nas
tępujące zarzuty:
1. zarzut naruszenia przez z
amawiającego art. 16 pkt 1 w zw. z art. 137 ust. 1 ustawy P.z.p.
poprzez prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w sposób niezapewniający
zachowania
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców i dokonanie
niedozwolonej modyfikacji
/ rozszerzającej wykładni warunku udziału w postępowaniu (punktu
8.6.3. IDW) po upływie terminu składania ofert, postawienie odwołującemu dodatkowego
wymogu który nie wynika z treści SWZ na etapie oceny ofert,
2. zarzut naruszenia przez z
amawiającego art. 128 ust. 1 ustawy P.z.p. poprzez jego
nieprawidłowe zastosowanie tj. skierowanie do odwołującego wezwania w dniu 18 czerwca
2024 r. mimo złożenia przez odwołującego prawidłowych podmiotowych środków
dowodowych wykazujących spełnianie warunku udziału w postępowaniu określonego w
punkcie 8.6.3. IDW już w odpowiedzi na wezwanie w trybie art. 126 ust. 1 ustawy P.z.p. i
żądania od odwołującego przedstawienia dokumentów poświadczających okoliczności,
których zaistnienia zamawiający nie wymagał w SWZ i w którym to wezwaniu dokonał
modyfikacji
/ rozszerzającej wykładni warunku udziału w postępowaniu określnego w pkt 8.6.3.
IDW.
W oparciu o przedstawione wyżej zarzuty, na podstawie art. 516 ust. 1 pkt 9 ustawy
P.z.p., odwołujący wniósł o:
1. uwzględnienie odwołania i w konsekwencji nakazanie zamawiającemu unieważnienia
czynności wezwania odwołującego z dnia 18 czerwca 2024 r. do przedstawienia dokumentów,
tj. części sprawozdania finansowego, tj. rachunku zysków i strat za rok obrotowy 2021, 2022,
2023 poświadczających okoliczności, których zaistnienia zamawiający nie wymagał w SWZ
oraz
2. nakazanie zamawi
ającemu badania i oceny oferty odwołującego z uwzględnieniem
literalnego brzmienia warunku udziału w postępowaniu określonego w punkcie 8.6.3. IDW, tj.
z uwzględnieniem wymogu posiadania przez wykonawców minimalnego rocznego przychodu
netto ze sprzedaży w kwocie 35 200 000,00 PLN w jednym roku obrotowym w ciągu ostatnich
3 lat obrotowych.
Ponadto odwołujący wniósł o:
1. dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów załączonych do odwołania, wnioskowanych w
odwołaniu lub przedstawionych na rozprawie, na okoliczności wskazane w uzasadnieniu
pisemnym bądź ustnym,
2. zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm przewidzianych
przepisami prawa, zgodnie z fakturą przedstawioną na rozprawie.
Odwołujący podniósł, że w odniesieniu do niego spełniły się łącznie obie wskazane w
art. 505 ust. 1 ustawy P.z.p.
przesłanki wniesienia odwołania, tj. ma on interes w uzyskaniu
za
mówienia i w wyniku naruszenia zamawiającego może ponieść szkodę. Za interes w
uzyskaniu zamówienia w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy P.z.p. rozumie się możliwość
uzyskania takiego zamówienia. Legitymowanie się przez wykonawcę wnoszącego odwołanie
interesem w uzyskaniu zamówienia oznacza tym samym stan, w którym ma on lub miał realną
szansę na uzyskanie zamówienia, która może zostać zaprzepaszczona z uwagi na niezgodne
z przepisami czynności lub zaniechania zamawiającego. Odwołujący podkreślił, że zarówno w
doktrynie prawniczej, jak i judykaturze,
interes w uzyskaniu zamówienia traktuje się szeroko.
Niezbędnym do wykazania interesu w uzyskaniu zamówienia w rozumieniu analizowanego
przepisu jest zatem chociażby potencjalna szansa uzyskania przez odwołującego zamówienia
(tak m.in. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 11 lipca 2011 roku, sygn. akt: KIO 1389/11).
Odwołujący ma realną szansę na uzyskanie zamówienia, ponieważ jego oferta znajduje się
na pierwszym miejscu w rankingu ofert. Jeśli zamawiający nie unieważni swojej czynności
wezwania i będzie dokonywał oceny oferty odwołującego w oparciu o sformułowane w
wezwaniu z dnia 18 czerwca 2024 r. dodatkowe kryterium w ramach warunku
udziału w
postępowaniu określonego w punkcie 8.6.3. IDW, to oferta odwołującego zapewne zostanie
niezasadnie odrzucona. W przypadku unieważnienia ww. czynności, oferta odwołującego
będzie najkorzystniejsza, zostanie wybrana przez zamawiającego i wykonawcy zostanie
udzielone zamówienie publiczne, którego dotyczy postępowanie. Odwołujący dodatkowo
wyjaśnia, że dokonywana po upływie terminu składania ofert, zmiana oczekiwań co do
stawianych w
ykonawcom wymogów uniemożliwia odwołującemu uzyskanie zamówienia i tym
samym godzi w interes wykonawcy w uzyskaniu danego zamówienia. Ponadto treść wezwania
prowadzi do powstania szkody po stronie tego o
dwołującego w postaci utraty korzyści, z jakimi
wiązać się może uzyskanie zamówienia.
W uzasadnieniu odwołania odwołujący podniósł, ze istota odwołania sprowadza się do
ustalenia, że zamawiający naruszył przepisy ustawy P.z.p. poprzez próbę rozszerzenia
stawianych wykonawcom wymogów na etapie oceny ofert. Zamawiający wystosował
wezwanie, w którym domaga się od odwołującego wykazania każdorocznych przychodów na
określonym poziomie, podczas gdy w SWZ zamawiający wskazał jedynie na wyniki roczne.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 16 pkt 1 w zw. z art. 137 ust. 1 ustawy P.z.p.
odwołujący wskazał, że zamawiający przewidział w SWZ - TOM I INSTRUKCJA DLA
WYKONAWCÓW (IDW) warunki udziału w postępowaniu odnoszące się do sytuacji
ekonomicznej i finansowej wykonawców. Zgodnie z punktem 8.6.3. IDW w postępowaniu „W
zakresie warunku określonego w punkcie 8.2.3 IDW wymagane jest wykazanie przez
w
ykonawcę, iż znajduje się w sytuacji ekonomicznej lub finansowej zapewniającej wykonanie
z
amówienia, tj.: a) posiada w ciągu ostatnich 3 lat obrotowych, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy, za ten okres, minimalny roczny przychód netto ze sprzedaży w kwocie
200 000,00 PLN” Po zapoznaniu się z treścią warunków udziału w postępowaniu,
o
dwołujący stwierdził, że spełnia je w całości i złożył ofertę. Oferta odwołującego znajduje się
na pierwszym miejscu w ranking
u ofert. W związku z powyższym zamawiający pismem z dnia
8 maja 2024 r. wezwał odwołującego do złożenia podmiotowych środków dowodowych.
Odwołujący w odpowiedzi złożył m.in. sprawozdania finansowe zawierające rachunek zysków
i strat za rok obrotowy 2021, 2022 i 2023. Z powyższych dokumentów wynika, że kolejno w
latach: − 2021 r. przychód netto ze sprzedaży wynosił 13 217 792,28 PLN, − 2022 r. przychód
netto ze sprzedaży wynosił 29 647 223,45 PLN, − 2023 r. przychód netto ze sprzedaży wynosił
47 885 960,65 PLN.
W dniu 7 czerwca 2024 r. zamawiający wezwał odwołującego do złożenia wyjaśnień
na jakiej podstawie uznał, że spełnia warunek udziału w postępowaniu odnoszący się do
sytuacji ekonomicznej lub finansowej. Pismem z dnia 13 czerwca 2024 r. o
dwołujący złożył
wyjaśnienia wskazując m.in. na literalne brzmienie warunku określonego w pkt 8.6.3. IDW,
zakaz zmiany/ doprecyzowywania warunków udziału w postępowaniu po upływie terminu
składania ofert oraz obowiązek oceny spełniania warunku w oparciu o literalne brzmienie
ukształtowanych przez zamawiającego wymagań. Następnie Zamawiający 18 czerwca 2024
r., na podstaw
ie art. 128 ust. 1 ustawy P.z.p., wezwał odwołującego do uzupełnienia części
sprawozdania finansowego, tj. rachunku zysków i strat wskazując, że: „przedłożone
dokumenty winny potwierdzać spełnienie warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w
pkt 8.6.3 a) TOM I SWZ
– IDW tj. wykazywać wymagany minimalny roczny przychód netto ze
sprzedaży w każdym roku obrotowym”.
W ocenie odwołującego z dokumentów zamówienia nie wynika, że warunek posiadania
określonych przychodów dotyczył każdego roku obrotowego. Zamawiający powyższym
wezwaniem dokonał zatem modyfikacji warunku udziału w postępowaniu / rozszerzającej
wykładni tego warunku w zakresie zdolności ekonomicznej i finansowej po upływie terminu
składania ofert, uzupełniając warunek o wymogi wcześniej nieprzewidziane. Odwołujący
odpowiedział na powyższe wezwanie w dniu 21 czerwca 2024 r. wskazując na jego
bezzasadność oraz ponownie złożył sprawozdania finansowe za rok obrotowy 2021, 2022 i
2023, które przedstawił już w odpowiedzi na wezwanie w trybie art. 126 ust. 1 ustawy P.z.p.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia przez zamawiającego art. 128 ust. 1 ustawy P.z.p.
odwołujący stwierdził, że w postępowaniu nie zaistniała sytuacja, w której odwołujący złożył
dokument
/oświadczenie zawierające błędy. Odwołujący już w odpowiedzi na wezwanie
z
amawiającego wystosowane na podstawie art. 126 ust. 1 ustawy P.z.p., złożył sprawozdania
finansowe za ostatnie 3 lata obrotowe, z których jednoznacznie wynika, że w roku 2023
o
dwołujący osiągnął przychód ze sprzedaży netto przekraczający minimalny próg wskazany
w pkt w 8.6.3. IDW, co potwierdza spełnianie warunku udziału w postępowaniu. Zamawiający
zatem
bezpodstawnie zastosował powyższy przepis wzywając odwołującego do uzupełnienia
części sprawozdania finansowego, tj. rachunku zysków i strat. Wobec literalnego brzmienia
warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt w 8.6.3. IDW, zamawiający nie jest
upra
wniony wymagać od wykonawców w postępowaniu określonego poziomu przychodu w
każdym z ostatnich 3 lat obrotowych.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 4 lipca 2024 roku wniósł o:
1. oddalenie odwołania w całości,
2. obciążenie odwołującego kosztami postępowania odwoławczego, w tym zasądzenie od
odwołującego na rzecz zamawiającego kosztów zastępstwa przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 16 pkt 1 w zw. z art. 137 ust. 1 ustawy P.z.p.
z
amawiający oświadczył, że nie podziela argumentacji odwołującego, iż dokonał
nieuprawnionej modyfikacji/ rozszerzającej wykładni warunku udziału w postępowaniu (punktu
8.6.3. IDW) po upływie terminu składania ofert, a tym samym postawił odwołującemu
dodatkowy wymóg, który nie wynika z treści SWZ na etapie oceny ofert.
W ocenie zamawiającego o bezzasadności przedstawianego zarzuty świadczy m.in.
l
iteralna wykładnia treści warunku:
Zgodnie treścią punkt 8.6.3. IDW „W zakresie warunku określonego w punkcie 8.2.3 IDW
wymagane je
st wykazanie przez Wykonawcę, iż znajduje się w sytuacji ekonomicznej lub
finansowej zapewniającej wykonanie Zamówienia, tj.:
a) posiada w ciągu ostatnich 3 lat obrotowych, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest
krótszy, za ten okres, minimalny roczny przychód netto ze sprzedaży w kwocie 35
200 000,00 PLN.
Zamawiający stwierdził, że literalnie brzmienie przywołanego warunku wskazuje, że
rachunek zysków i strat ma dotyczyć okresu ostatnich trzech lat obrotowych, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy - tego okresu. Gdyby interpretacja odwołującego była
prawidłowa, to fragment „a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy — za ten okres”
nie miałby żadnego znaczenia, bo bez względu na okres prowadzenia działalności, odwołujący
mógłby wykazać się spełnieniem warunku w okresie jednego roku. Tymczasem zamawiający
dopuszczał wykazanie się zdolnością finansową za okres krótszy niż 3 lata jedynie w wypadku,
gdy okres prowadzenia działalności jest krótszy niż 3 ostatnie lata obrotowe. W pozostałych
wypadkach w
ykonawcy zobowiązani byli do wykazania spełniania warunku w każdym z
ostatnich trzech lat, a tylko jeśli okres prowadzenia działalności jest krótszy — mogli wykazać
spełnianie warunku w tym krótszym okresie. Co więcej, w zakresie żądanych dokumentów
zamawiający jednoznacznie wskazał, że żąda od wykonawców „część sprawozdania
finansowego, tj. rachunek zysków i strat, w przypadku gdy sporządzenie sprawozdania
wymagane jest pr
zepisami prawa kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce
zamieszkania, a jeżeli podlega ono badaniu przez firmę audytorską zgodnie z przepisami
ustawy o rachunkowości, również ze sprawozdaniem z badania sprawozdania finansowego
(jego części), a w przypadku wykonawców niezobowiązanych do sporządzenia sprawozdania
finansowego, inne dokumenty określające przychody netto ze sprzedaży — za ostatnie 3 lata
obrotowe a leżeli okres prowadzenia działalności test krótszy — za ten okres".
Zamawiający zauważył, że brzmienie warunku jest analogiczne do brzmienia treści § 8
ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w
sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich
może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. poz. 2415 ze zm.). Interpretując wskazany
przepisy oraz treść SWZ należy stwierdzić, że wykładnia celowościowa i funkcjonalna
prowadzi do wniosku, że celem ich wprowadzenia było właśnie zweryfikowanie sytuacji
finansowej i stabilności wykonawcy. Warunek ten wszak temu służy. Celem określenia przez
z
amawiającego warunków udziału w postępowaniu jest zapewnienie, aby zamówienie zostało
powierzone podmiotowi dającemu rękojmię jego należytej realizacji. Przy czym, zgodnie z art.
115 ustawy P.z.p.
w odniesieniu do sytuacji finansowej lub ekonomicznej zamawiający może
określić warunki, które zapewnią posiadanie przez wykonawców zdolności ekonomicznej lub
finansowej niezbędnej do realizacji zamówienia i tym celu zobowiązać wykonawcę do
wykazania posia
dania określonej zdolności kredytowej lub środków finansowych.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 128 ust. 1 ustawy P.z.p. zamawiający
podniósł, że z przedstawionego warunku, jak i dalszej treści SWZ, należało wywodzić, że
w
ykonawca ma wykazać, że posiada w ciągu ostatnich 3 lat obrotowych, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy, za ten okres, minimalny roczny przychód netto ze
sprzedaży w kwocie 35 200 000,00 PLN, zaś na wykazanie tej okoliczności zobowiązany był
do przedłożenia części sprawozdania finansowego, tj. rachunku zysków i strat za ostatnie 3
lata obrotowe, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – za ten okres. Z
przedłożonych przez odwołującego dokumentów zaś nie wynikało, że warunek został
spełniony, gdyż odwołujący przedłożył dokumentację, z której wynikało, że spełnia warunek
rocznego przychodu netto ze sprzedaży jedynie w jednym roku obrotowym tj. w roku 2023
Skoro zatem
odwołujący nie spełnił tego warunku, zamawiający miał obowiązek wezwać go
do złożenia, poprawienia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie podmiotowych środków
dowodowych wykazujących spełnianie warunku udziału w postępowaniu.
W ocenie zamawiającego czynność wezwania odwołującego do uzupełnienia rachunku
zysków i strat była zasadna. Nie można się zgodzić ze stanowiskiem odwołującego, że
warunek udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt 8.6.3 a) TOM I SWZ — IDW należy
odczytywać jako wymóg posiadania wyżej wskazanego przychodu w którymkolwiek roku z
ostatnich 3 lat obrotowych.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przystąpili wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Grinea Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Rzeszowie, Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury
Kolejowej
w Krakowie Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Krakowie (dalej:
przystępujący). Przystępujący w piśmie procesowym z dnia 5 lipca 2024 roku wnieśli o
oddalenie
odwołania w całości.
Izba ustaliła, co następuje:
Zamawiający sformułował w SWZ warunki udziału w postępowaniu dotyczące sytuacji
ekonomicznej lub finansowej. W pkt. 8.6.3 lit. a SWZ-
IDW zażądał wykazania przez
zainteresowanych wykonawców:
„W zakresie warunku określonego w punkcie 8.2.3 IDW wymagane jest wykazanie przez
Wykonawcę, iż znajduje się w sytuacji ekonomicznej lub finansowej zapewniającej wykonanie
Zamówienia, tj.: posiada w ciągu ostatnich 3 lat obrotowych, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy, za ten okres, minimalny roczny przychód netto ze sprzedaży w kwocie
5 200 000,00 PLN”
W celu potwierdzenia spełniania ww. warunku, zamawiający zgodnie z pkt 9.6.4 SWZ-
IDW, wymaga
ł złożenia części sprawozdania finansowego, tj. rachunku zysków i strat, w
przypadku gdy sporządzenie sprawozdania wymagane jest przepisami prawa kraju, w którym
w
ykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, a jeżeli podlega ono badaniu przez firmę
audytorską zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, również ze sprawozdaniem z
badania sprawozdania finansowego (jego części), a w przypadku Wykonawców
niezobowiązanych do sporządzenia sprawozdania finansowego, inne dokumenty określające
przychody netto ze sprzedaży – za ostatnie 3 lata obrotowe, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy – za ten okres (dowód: SWZ – IDW).
Odwołujący złożył ofertę w postępowaniu., oferując:
Całkowita cena netto: 39 582 086,09
Całkowita cena brutto: 48 685 965,89
(dowód: informacja z otwarcia ofert z dnia 9 kwietnia 2024 roku)
W dniu 8 maja 2024 r. zamawiaj
ący wezwał odwołującego do złożenia aktualnych na
dzień składania podmiotowych środków dowodowych, w tym m.in. części sprawozdań
finansowych, o których mowa w pkt 9.6.4 SWZ-IDW, które miały potwierdzać, iż odwołujący
znajduje się w sytuacji ekonomicznej lub finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia tj.
posiada w ciągu ostatnich 3 lat obrotowych, a jeśli okres prowadzenia działalności jest krótszy,
za ten okres, minimalny roczny przychód ze sprzedaży w kwocie 35 200 000,00 PLN (dowód:
pismo z dnia 8 maja 2024 roku).
W odpowiedzi odwołujący złożył w dniu 19 maja 2024 r. sprawozdania finansowe
zawierające rachunek zysków i strat, z których wynika, iż:
w 2021 r. przychód netto ze sprzedaży wynosił 13 217 792,28 PLN,
w 2022 r. przychód netto ze sprzedaży wynosił 29 647 223,45 PLN,
w 2023 r. przychód netto ze sprzedaży wynosił 47 885 960,65 PLN.
(dowody: sprawozdania finansowe)
W dniu 7 czerwca 2024 r. z
amawiający wezwał odwołującego do wyjaśnień, na jakiej
podstawie o
dwołujący uznał, że spełnia omawiany warunek udziału w postępowaniu (dowód:
pismo z dnia 7 czerwca 2024 roku).
Odwołujący pismem z dnia 13 czerwca 2024 roku wyjaśnił, m.in., iż:
Zamawiający zgodnie z punktem 8.6.3. IDW wskazał: „W zakresie warunku określonego w
punkcie 8.2.3 IDW wymagane jest wykazanie przez Wykonawcę, iż znajduje się w sytuacji
ekonomicznej lub finansowej zapewniającej wykonanie Zamówienia, tj.:
a)
posiada w ciągu ostatnich 3 lat obrotowych, a jeżeli okres prowadzenia działalności
jest krótszy, za ten okres, minimalny roczny przychód netto ze sprzedaży w kwocie
200 000,00 PLN”
Wykonawca, zgodnie z literalnym brzmieniem
wyżej cytowanego zapisu IDW, rozumie
powyższy warunek udziału w postępowaniu tak, że w okresie ostatnich 3 lat obrotowych
powinien osiągnąć roczny przychód netto ze sprzedaży w kwocie 35 200 000 PLN i taki
przychód Wykonawca osiągnął w roku obrotowym 2023. Z brzmienia powyższego warunku
udziału w postępowaniu w żaden sposób nie wynika, że Wykonawca powinien był osiągnąć
minimalny roczny przychód netto ze sprzedaży w kwocie 35 200 000,00 PLN w każdym z
ostatnich 3 lat obrotowych
(dowód: pismo z dnia 13 czerwca 2024 roku).
W dniu 18 czerwca 2024 r. z
amawiający działając na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy
P.z.p. wezwał odwołującego do uzupełnienia części sprawozdania finansowego tj. rachunku
zysków i strat, które to dokumenty potwierdzą spełnianie warunków udziału w postępowaniu,
czyli wykażą, że odwołujący osiągnął minimalny roczny przychód ze sprzedaży w każdym roku
obrotowym
(dowód: pismo z dnia 18 czerwca 2024 roku)
W dniu 21 czerwca 2024 r. o
dwołujący wniósł do zamawiającego o unieważnienie
czynności wezwania do uzupełnienia dokumentów (dowód: pismo z dnia 21 czerwca 202
roku).
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie jest bezzasadne.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że odwołujący jest uprawniony do korzystania
ze środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy P.z.p. Okoliczność ta nie była
pomiędzy stronami sporna.
Izba uznała za nieuzasadniony zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 16 pkt 1 w
zw. z art. 137 ust. 1 ustawy P.z.p.
poprzez prowadzenie postępowania o udzielenie
zamówienia w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców i dokonanie niedozwolonej modyfikacji / rozszerzającej wykładni
warunku udziału w postępowaniu (punktu 8.6.3. IDW) po upływie terminu składania ofert,
postawienie o
dwołującemu dodatkowego wymogu który nie wynika z treści SWZ na etapie
oceny ofert.
Istota sporu opiera się o dokonaną przez odwołującego interpretację warunku udziału
w postępowaniu, określonym w pkt. 8.6.3. IDW, w brzmieniu:
„W zakresie warunku określonego w punkcie 8.2.3 IDW wymagane jest wykazanie
przez Wykonawcę, iż znajduje się w sytuacji ekonomicznej lub finansowej zapewniającej
wykonanie Zamówienia, tj.: posiada w ciągu ostatnich 3 lat obrotowych, a jeżeli okres
prowadze
nia działalności jest krótszy, za ten okres, minimalny roczny przychód netto ze
sprzedaży w kwocie 35 200 000,00 PLN”.
W
ocenie odwołującego przytoczony wyżej warunek nie oznacza, że wskazany
minimalny roczny przychód netto ze sprzedaży należy osiągać w każdym roku objętym
w
arunkiem, ale że dla spełnienia warunku wystarczy, aby w ww. okresie minimalny roczny
przychód netto ze sprzedaży na poziomie 35 200 000,00 PLN został osiągnięty jeden raz. Z
kolei
– zdaniem zamawiającego - wykonawcy zobowiązani byli do wykazania spełniania
warunku w każdym z ostatnich trzech lat, a tylko, jeśli okres prowadzenia działalności jest
krótszy niż trzy lata, mogli wykazać spełnianie warunku w tym krótszym okresie.
W ocenie Izby stanowisko odwołującego nie zasługuje na uwzględnienie.
W pierwszej kolejności Izba wskazuje, że udostępnienie treści specyfikacji warunków
zamówienia jest czynnością prawną powodującą powstanie zobowiązania po stronie
zamawiającego, który jest związany swoim oświadczeniem woli co do warunków prowadzenia
postępowania i kształtu zobowiązania wykonawcy wymienionych w SWZ. Z uwagi na to, że –
obok ogłoszenia – zamawiający konkretyzuje warunki przetargu zarówno odnośnie do
zamówienia (umowy), jak i prowadzenia postępowania w specyfikacji, to SWZ należy uznać
za warunki przetargu w rozumieniu K.c. Jak wskazuje natomiast art. 70
§ 4 Kodeksu cywilnego
udostępnienie warunków przetargu jest to zobowiązanie, zgodnie z którym organizator od
chwili udostępnienia warunków, a oferent od chwili złożenia oferty, zgodnie z ogłoszeniem
aukcji albo przetargu są obowiązani postępować zgodnie z postanowieniami ogłoszenia, a
także warunków aukcji albo przetargu.
Ustalenie, iż warunki przetargu określone w specyfikacji warunków zamówienia, są
oświadczeniem woli zamawiającego w zakresie prowadzenia postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, implikuje tezę, iż treść specyfikacji warunków zamówienia podlega
wyk
ładni oświadczeń woli zgodnie z zasadami określonymi w Kodeksie cywilnym. Zgodnie
bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy P.z.p. d
o czynności podejmowanych przez zamawiającego,
wykonawców oraz uczestników konkursu w postępowaniu o udzielenie zamówienia i konkursie
oraz do umów w sprawach zamówień publicznych stosuje się przepisy ustawy Kodeks cywilny,
jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej. Nie budzi przy tym wątpliwości Izby zasadność
dokonywania takiej wykładni w sytuacji, gdy jest to konieczne. Zaznaczyć należy, iż co do
zasady, dla oparcia i wyprowadzenia konsekwencji prawnych z norm SWZ, jej postanowienia
winny być sformułowane w sposób precyzyjny i jasny. Precyzyjne i jasne formułowanie
warunków przetargu, a następnie ich literalne i ścisłe egzekwowanie jest jedną z
podstawowych gwarancji, czy wręcz warunkiem sine qua non, realizacji zasady uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców. Niemniej jednak występowanie sytuacji, w
których można i należy dokonać wykładni treści SWZ, jest oczywiste i znajduje akceptację
zarówno w doktrynie, jak i orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej i sądów powszechnych
(zob. np. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 7 czerwca 2019 roku, sygn. akt KIO 943/19).
Jednocześnie Izba podziela ugruntowane stanowisko odnoszące się do sytuacji, w
której możliwe są różne interpretacje zapisów SWZ i zachodzi niejednoznaczność SWZ, a z
którego wynika, że w takim przypadku wszelkie wątpliwości należy interpretować na korzyść
wykonawcy (tak np. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 16 kwietnia 2012 roku, sygn. akt
KIO 643/12, wyrok
Sąd Okręgowego w Gdańsku z dnia 10 lipca 2015 r., sygn. akt. I C 2/15).
Niemniej jednak
sytuacja taka wymaga każdorazowo wyjaśnienia, czy mamy w istocie do
czynienia z niejednoznacznością SWZ, czy też wykonawca podnoszący taką
niejednoznaczność, bezpodstawnie dokonuje nieprawidłowej interpretacji.
Odnosząc powyższe do rozpoznawanej sprawy, Izba wskazuje, że odwołujący w
sposób nieuprawniony dokonał interpretacji warunku udziału w postępowaniu, określonego w
pkt. 8.6.3. IDW. A
naliza treści spornego warunku prowadzi do wniosku, iż zamawiający
wymagał, by wykonawca osiągnął roczny przychód netto ze sprzedaży w kwocie 35
200 000,00 PLN w każdym z trzech ostatnich 3 lat obrotowych, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy – w tym okresie. Wniosek taki uzasadniony jest następującymi
ustaleniami:
Zamawiający ustalając warunek udziału w postępowaniu posłużył się sformułowaniem:
„posiada w ciągu ostatnich trzech lat obrotowych (…) minimalny roczny przychód”. Posłużenie
się czasem teraźniejszym czasownika „posiadać” oznacza, że na przestrzeni ostatnich trzech
lat wykonawca musi w sposób ciągły wykazywać wymagalny minimalny przychód netto dla
każdego roku. Stanowisko, iż dla spełnienia warunku wystarczy wykazanie minimalnego
przychodu netto dla jednego roku spośród ostatnich trzech jest nieuzasadnione i niepoparte
zastosowaną do analizy wykładnią językową. Określenie „posiada” w jego ogólnie rozumianym
i powszechnym znaczeniu oznacza
charakteryzowanie się pewną cechą istniejącą od zawsze
lub też nabytą w przeszłości i trwającą do momentu teraźniejszego jako momentu, na który
ocenia się spełnianie warunku udziału w postępowaniu. Jak słusznie zauważył przystępujący,
gdyby wykonawcy mieli wykazać się spełnianiem warunku w takim zakresie, jaki podnosi
odwołujący, zamawiający sformułowałby treść warunku inaczej, posługując się przy tym formą
przeszłą i dokonaną czasownika oznaczającego nabycie w przeszłości określonej właściwości,
np. „osiągnął”, „uzyskał” itp.
Nie jest trafiona
podniesiona w odwołaniu argumentacja odnosząca się do interpretacji
sformułowania „w ciągu”. Co do zasady rację ma odwołujący, iż określenie to samo w sobie
jest równoznaczne określeniom „w czasie”, „w trakcie” itp. Niemniej jednak w rozpoznawanym
przypadku wyrażenie „w ciągu” nie może być interpretowane w oderwaniu od pozostałej treści
warunku, w tym w szczególności od czasownika „posiada”. Dopiero sformułowanie „posiada
w ciągu” nadaje właściwy sens treści warunku i jest zgodne z intencjami zamawiającego.
Interpretacja każdego użytego wyrazu osobno i z pominięciem kontekstu jest niewłaściwa i
prowadzi do niewłaściwego rozumienia warunku.
Analogicznie należy podejść do argumentu odwołania, w którym odwołujący podnosi,
że „w innym miejscu IDW Zamawiający również posłużył się tym sformułowaniem w
odniesieniu do opisu wymaganego doświadczenia Dyrektora kontraktu: „w ciągu ostatnich 10
(dziesięciu) lat przed upływem terminu składania ofert zdobył doświadczenie w zakresie
zarządzania projektami (…). Nie ma wątpliwości, że Zamawiającemu w tym przypadku
chodziło o określone doświadczenie zdobyte w okresie 10 lat przed upływem terminu
składania ofert”.
Izba podziela stanowisko odwołującego w zakresie rozumienia wymagań dotyczących
Dyrektora kontraktu, niemniej jednak wskazuje, że w tym przypadku rozumienie to
determinowane jest posłużeniem się przez zamawiającego formą przeszłą dokonaną
czasownika „zdobyć”. Tym samym interpretacji należy poddać zwrot „w ciągu ostatnich
dziesięciu lat (…) zdobył”. Tak sformułowana treść wymagania z całą pewnością oznacza
konieczność nabycia stosownego doświadczenia w dowolnym momencie w ciągu ostatnich
dziesięciu lat.
Odwołujący odniósł się także do użytego w opisie warunku określenia „roczny”
wskazując, że oznacza ono konieczność wykazania wymaganego przychodu w jednym roku.
Nie budzi wątpliwości Izby, iż sformułowanie „roczny” odnosi się do okresu trwającego
jeden rok. Jednakowoż Izba stwierdza, iż również w tym przypadku odwołujący dokonuje
interpretacji pojedynczego wyrażenia zawartego w opisie warunku. Zamawiający dokonując
opisu warunku wyraźnie jednak stwierdził, że wykonawca ma posiadać minimalny roczny
przychód w ciągu ostatnich trzech lat. Uwzględniając przytoczoną wyżej interpretację
sformułowania „posiada w ciągu”, określenie „roczny” oznacza, że w każdym z trzech ostatnich
lat obrotowych wykonawca winien był osiągnąć wymagany przychód.
Odwołujący w treści odwołania podniósł, że jeżeli intencją zamawiającego było, aby
wykonawcy wykazali minimalny przychód netto w każdym z ostatnich trzech lat obrotowych,
winien użyć sformułowania „coroczny”, „każdoroczny” lub „średnioroczny”.
Izby nie przeczy, że wskazane wyrażenia (poza określeniem „średnioroczny”, które nie
jest adekwatne do postawionego warunku) oznaczają stan bądź zjawisko mające miejsce w
każdym kolejnym roku. Określeń tych nie stosuje się jednak w odniesieniu od poziomu
uzyskiwanego przychodu. Sformułowania „coroczny przychód” czy „każdoroczny przychód” co
do zasady
nie występują w obrocie, podczas gdy określenie „roczny przychód” znajduje
zastosowanie w powszechnie obowiązujących przepisach prawa (zob. np. art. 115 ust. 1 pkt
1, ust. 2, 4 i 5 ustawy P.z.p.).
Nie
zależnie od powyższego, w rozpoznawanym przypadku, biorąc pod uwagę całą
treść spornego warunku, analogiczne znaczenie ma również określenie „roczny” i może być
ono traktowane jako synonim wskazanych sformułowań.
Również przytoczone w treści odwołania fragmenty specyfikacji warunków zamówienia
z innych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego nie uzasadniają słuszności
argumentów odwołującego. Izba wskazuje, że nie istnieje określony katalog sformułowań,
który zamawiający obowiązani są stosować przy opisie warunków udziału w postępowaniu.
Istotne jest natomiast, by ich treść nie naruszała powszechnie obowiązujących przepisów
prawa (w tym przepisów ustawy P.z.p. i aktów wykonawczych do tej ustawy) oraz była jasna i
zrozumiała dla uczestników postępowania. W ocenie Izby zarówno przywołane przez
odwołującego opisy warunków zastosowanych w innych postępowaniach, jak i treść wskazana
w pkt. 8.6.3. IDW przedmiotowego postępowania, odzwierciedlają intencje zamawiających,
pomimo zastosowania różniących się od siebie sformułowań.
Niezależnie od powyższego Izba wskazuje, że ustawodawca w art. 135 ust. 1 ustawy
P.z.p. przewidział mechanizm umożliwiający wykonawcom zwrócenie się do zamawiającego
o wyjaśnienie treści SWZ, w przypadku, gdy mają oni wątpliwości w zakresie interpretacji jej
postanowień. Odwołujący nie wykazał, że zwracał się do zamawiającego o wyjaśnienie treści
sformułowanej w pkt. 8.6.3. IDW.
Odwołujący w treści odwołania podnosił, że opisany warunek był dla niego jasny i
zrozumiały. Tymczasem – w ocenie Izby – odwołujący winien był powziąć wątpliwości w
zakresie tego, czy dokonana przez niego interpretacja warunku jest prawidłowa, a to z uwagi
na treść pkt. 9.6.4 SWZ-IDW, w którym zamawiający wymagał złożenia części sprawozdania
finansowego, tj. rachunku zysków i strat, w przypadku gdy sporządzenie sprawozdania
wymagane jest przepisami prawa kraju,
w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce
zam
ieszkania, a jeżeli podlega ono badaniu przez firmę audytorską zgodnie z przepisami
ustawy o rachunkowości, również ze sprawozdaniem z badania sprawozdania finansowego
(jego części), a w przypadku Wykonawców niezobowiązanych do sporządzenia sprawozdania
finansowego, inne
dokumenty określające przychody netto ze sprzedaży – za ostatnie 3 lata
obrotowe, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – za ten okres.
Z powyższego wynika, że wykonawcy obowiązani byli złożyć rachunek zysków i strat
za ostatnie 3 lata obrotowe (bądź za krótszy okres, jeżeli krótszy jest okres prowadzenia
działalności). Oznacza to, że zakres badania sytuacji ekonomicznej wykonawcy miał objąć
ostatnie 3 lata obrotowe. W sytuacji, w której zamawiający wymagałby osiągnięcia
minimalnego przychodu wyłącznie w jednym roku w okresie ostatnich trzech lat, winien był
zażądać rachunku wyłącznie za ten rok, w którym wykonawca osiągnął wymagany dochód. W
innym przypadku żądanie złożenia rachunku za 3 lata należałoby uznać za nadmiarowe i
nieuzasadnione warunkiem udziału w postępowaniu.
Nadto wątpliwości odwołującego winna wzbudzić okoliczność, iż postawienie warunku,
w którym zamawiający żądałby uzyskania minimalnego przychodu netto tylko za jeden rok w
ostatnich trzech latach obrotowych, nie
czyni zadość celowi, dla jakiego zamawiający stawia
określone warunki udziału w postępowaniu.
Przepisy ustawy P.z.p. nie definiują pojęcia „warunki udziału w postępowaniu”. W
następstwie zastosowania wykładni językowej należy stwierdzić, iż pod tym pojęciem należy
rozumieć wszelkie okoliczności faktyczne lub prawne, od istnienia albo nieistnienia których
uzależniona jest możliwość uczestniczenia wykonawcy w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego, a tym samym ubiegania się o przedmiotowe zamówienie. Warunki
dotyczące sytuacji ekonomicznej lub finansowej należą do tzw. „warunków pozytywnych”
rozumianych jako kwalifikacja podmiotowa wykonawcy dająca gwarancję należytego
wykonania zamówienia publicznego.
Ustawodawca w art. 112 ust. 1 ustawy P.z.p. wskazuje, iż zamawiający określa warunki
udziału w postępowaniu w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz
umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w
szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności.
Zasada proporcjonalności oznacza, że opisane przez zamawiającego warunki udziału
w postępowaniu muszą być uzasadnione wartością zamówienia, charakterystyką, zakresem,
stopniem złożoności lub warunkami realizacji zamówienia. Proporcjonalność warunków do
przedmiotu zamówienia oznacza zatem, że mają one być adekwatne do osiągnięcia celu, a
więc wyboru wykonawcy dającego rękojmię należytego wykonania przedmiotu zamówienia.
Sporny warunek dotyczy sytuacji ekonomicznej wykonawcy. Zgodnie z art. 115 ust. 1
pkt 1 ustawy P.z.p. w odniesieniu do sytuacji finansowej lub ekonomicznej
zamawiający może
określić warunki, które zapewnią posiadanie przez wykonawców zdolności ekonomicznej lub
finansowej niezbędnej do realizacji zamówienia. W tym celu zamawiający może wymagać w
szczególności, aby wykonawcy posiadali określone minimalne roczne przychody, w tym
określone minimalne roczne przychody w zakresie działalności objętej zamówieniem.
Ze wskazaną powyżej normą koreluje przepis zawarty w § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia
Ministra Rozwoju, Pracy I Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych
środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać
zamawiający od wykonawcy (Dz. U. poz. 2415 ze zm.), zgodnie z którym, w celu potwierdzenia
spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji
dotyczących sytuacji ekonomicznej lub finansowej zamawiający może żądać sprawozdania
finans
owego albo jego części, w przypadku gdy sporządzenie sprawozdania wymagane jest
przepisami
kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, a jeżeli podlega
ono badaniu przez firmę audytorską zgodnie z przepisami o rachunkowości, również
odpowiednio ze sprawozdaniem z badania sprawozdania finansowego, a w przypadku
wykonawców niezobowiązanych do sporządzenia sprawozdania finansowego, innych
dokumentów określających w szczególności przychody oraz aktywa i zobowiązania – za okres
nie dłuższy niż ostatnie 3 lata obrotowe, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy –
za ten okres.
R
oczny przychód wykonawcy osiągnięty na przestrzeni ostatnich lat obrotowych (nie
więcej niż trzech) odzwierciedla sytuację ekonomiczną przedsiębiorstwa wykonawcy w
wykazanym okresie oraz zapewnia,
że kondycja ekonomiczna wykonawcy we wcześniejszych
okresach uprawdopodabnia realizację przedmiotu zamówienia. Wiąże się on z sytuacją
wykonawcy jako całości, musi zatem uwzględniać jego szersze aniżeli dane zamówienie
spektrum działalności, w tym to, że zdolność ekonomiczna wyraża ogólną kondycję podmiotu,
z uwzględnieniem innych realizowanych przedsięwzięć i innej aktywności wykonawcy,
wykraczającej poza konkretne postępowanie o zamówienie publiczne i wynikające z
ewentualnej jego realizacji obowiązki.
Z powyższego wynika, że ocena, czy wykonawca znajduje się w sytuacji ekonomicznej
dającej gwarancję realizacji zamówienia jest możliwa w sytuacji, gdy wykonawca spełnia
warunek w określonym czasie bezpośrednio przez terminem składania ofert. W tym celu
ustawodawca daje zamawiającemu możliwość badania dokumentów księgowych wykonawcy
d
otyczących ostatnich trzech lat obrotowych. Okres ten może być skrócony, w zależności od
specyfiki zamówienia i potrzeb zamawiającego, niemniej jednak dla zamawiającego
najistot
niejsza jest informacja o kondycji ekonomicznej wykonawcy na dzień składania ofert.
Okoliczność, że wykonawca w którymś momencie w ciągu ostatnich trzech lat spełniał
wymagania w zakresie sytuacji ekonomicznej, ale w momencie składania ofert jego kondycja
jest niższa od wymaganej, powoduje, że dany wykonawca nie daje gwarancji należytej
realizacji przedmiotu umowy.
Wskazując na powyższe Izba stwierdziła, iż zamawiający nie dokonał niedozwolonej
modyfikacji
/ rozszerzającej wykładni warunku udziału w postępowaniu (punktu 8.6.3. IDW) po
upływie terminu składania ofert. Tym samym podniesiony w tym zakresie zarzut należy uznać
za nieuzasadniony, natomiast wskazaną w odwołaniu argumentację odnoszącą się do
możliwości modyfikacji postanowień SWZ – za bezprzedmiotową.
Izba uznała za nieuzasadniony zarzut naruszenia zarzut naruszenia przez
z
amawiającego art. 128 ust. 1 ustawy P.z.p. poprzez jego nieprawidłowe zastosowanie tj.
skierowanie do o
dwołującego wezwania w dniu 18 czerwca 2024 r. mimo złożenia przez
o
dwołującego prawidłowych podmiotowych środków dowodowych wykazujących spełnianie
warunku udziału w postępowaniu określonego w punkcie 8.6.3. IDW już w odpowiedzi na
wezwanie w trybie art. 126 ust. 1
ustawy P.z.p. i żądania od odwołującego przedstawienia
dokumentów poświadczających okoliczności, których zaistnienia zamawiający nie wymagał w
SWZ i w którym to wezwaniu dokonał modyfikacji / rozszerzającej wykładni warunku udziału
w postępowaniu określnego w pkt 8.6.3. IDW.
Izba podtrzymuje
argumentację wyrażoną wyżej i stwierdza, że – wobec niewykazania
w złożonych przez odwołującego podmiotowych środkach dowodowych, iż spełnia on warunek
udziału w postępowaniu w zakresie sytuacji ekonomicznej – zamawiający był uprawniony do
wezwania odwołującego do ich złożenia na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy P.z.p.
Zgodnie z art. 128 ust. 1 ustawy P.z.p., j
eżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o
którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów lub
oświadczeń składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub zawierają błędy,
zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia
w wyznaczonym terminie, chyba że:
1) wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo oferta wykonawcy
podlegają odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub
2) zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania.
Wobec zajścia okoliczności, o których mowa w dyspozycji wskazanego przepisu i
ustalenia, że w rozpoznawanym przypadku nie miały miejsca okoliczności wyłączające
zastosowanie przepisu określone w pkt. 1 i 2, Izba uznała czynność zamawiającego za
prawidłową, a podniesiony w tym zakresie zarzut – za nieuzasadniony.
Z uwagi na powyższe orzeczono jak na wstępie.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 575 ustawy z
dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania
oraz na podstawie § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
Przewodniczący:
………………………………