Sygn. akt: KIO 2629/24
WYROK
Warszawa, dnia
19 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Marek Bienias
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu
na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 25 lipca 2024
r. przez wykonawcę Eco-Team sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w
Częstochowie, w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Stary Zamość,
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego - wykonawcy
PASSIVE INSTAL SP. Z
O.O. Z SIEDZIBĄ W CZĘSTOCHOWIE
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża
wykonawcę Eco-Team sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w
Częstochowie
i
Zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Eco-
Team sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Częstochowie, tytułem wpisu od
odwołania.
Zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania
odwoławczego
poniesione
z
tytułu
wynagrodzenia
pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
sądu zamówień publicznych.
Przewodniczący:
………….....................
Sygn. akt: KIO 2629/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Gmina Stary Zamość – prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pn.
„Odnawialne źródła energii w Gminie Stary Zamość – dostawa i montaż
instalacji fotowoltaicznych” prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na dostawy o
wartości zamówienia przekraczającej progi unijne o jakich stanowi art. 3 ustawy z 11 września
2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zmianami), numer
sprawy IT.2710.04.2024.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
pod numerem 2024-OJS050-00144818.
W dniu 25 lipca 2024 r. wykonawca Eco-Team sp. z o.o. sp. k.
z siedzibą w Częstochowie
wniósł odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego polegających na wadliwym
odrzuceniu oferty Odwołującego Eco – Team sp. z o.o. sp.k. jako niezgodnej z warunkami
zamówienia w zakresie parametrów oferowanych urządzeń, a w konsekwencji niezgodnym z
przepisami ustawy wyborze oferty Wykonawcy Passive Instal sp. z o.o. jako
najkorzystniejszej.
W związku z powyższym, Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących
przepisów:
art. 16 pkt 1 i art. 17 ust. 2 ustawy Pzp poprzez prowadzenie postępowania w sposób
naruszający zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania Wykonawców i w
konsekwencji wadliwy wybór Wykonawcy, naruszając jednocześnie przepisy:
- Art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP poprzez nieuzasadnione odrzucenie oferty wykonawcy Eco
– Team sp. z o.o. sp.k. jako niezgodnej z wymaganiami programu funkcjonalno – użytkowego
wobec zaoferowania inwertera (falownika) o nieprawidłowej mocy dla zestawów 5 i 6, w
sytuacji gdy oferta złożona została prawidłowo, a inwertery dobrane zostały do oferowanych
zestawów fotowoltaicznych z prawidłową mocą;
- art. 239 ust. 1 i 2 ustawy Pzp
– poprzez wybór oferty najkorzystniejszej Wykonawcy Passive
Instal sp. z o.o. z błędnym zastosowaniem kryteriów oceny ofert, gdzie Zamawiający - w
konsekwencji nierzetelnego badania treści złożonych ofert - w sposób nieprawidłowy
przydzielił punkty temu Wykonawcy, mimo iż w badaniu ofert jako prawidłowa winna być
brana pod uwagę oferta odwołującego, a przez to oferta Eco -Team sp. z o.o. sp.k. powinna
otrzymać najwyższą liczbę punktów w oparciu o ustalone kryteria oceny ofert;
- art. 137 ust. 1 ustawy PZP poprzez dokonanie nieuprawnionej interpretacji SWZ, a zatem
zmiany zawartych w niej wymagań po upływie terminu składania ofert.
Opierając się na przedstawionych zarzutach Odwołujący wnosił o:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej Wykonawcy Passive Instal
sp. z o.o.;
unieważnienie czynności odrzucenia oferty Eco-Team sp. z o.o. sp.k.
dokonanie ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego;
zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego od Zamawiającego na rzecz
Odwołującego w tym kosztów zastępstwa procesowego zgodnie z przedłożoną na rozprawie
fakturą.
W wyniku wniesionego odwołania przez wykonawcę Eco-Team sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w
Częstochowie, Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 23 sierpnia 2024 r. (pismo z
dnia 23 sierpnia 2024 r.) wnosił o oddalenie odwołania w całości.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego skutecznie przystąpił wykonawca
PASSIVE INSTAL SP. Z O.O. Z SIEDZIBĄ W CZĘSTOCHOWIE.
Izba stwierdziła, że ww. wykonawca zgłosił przystąpienie do postępowania w ustawowym
terminie, wykazując interes w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść zamawiającego.
Przystępujący pismem wniesionym do Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 sierpnia 2024 r.
(pismo z dnia 22 sierpnia 2024 r.)
wnosił o oddalenie odwołania w całości.
Stan prawny
ustalony przez Izbę:
Zgodnie z
art. 16 pkt 1 ustawy PZP,
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz
równe traktowanie wykonawców.
Zgodnie z
art. 17 ust. 2 ustawy PZP,
Zamówienia udziela się wykonawcy wybranemu zgodnie
z przepisami ustawy.
Zgodnie z
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP,
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest
niezgodna z
warunkami zamówienia.
Zgodnie z
art. 239 ust. 1 i 2 ustawy PZP:
1. Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert
określonych w dokumentach zamówienia.
2. Najkorzystniejsza oferta to oferta przedstawiająca najkorzystniejszy stosunek jakości do
ceny lub kosztu lub oferta z najniższą ceną lub kosztem.
Zgodnie z
art. 137 ust. 1 ustawy PZP,
w
uzasadnionych przypadkach zamawiający może
przed upływem terminu składania ofert zmienić treść SWZ.
Krajowa Izba Odwoławcza – po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, po zapoznaniu się ze stanowiskami przedstawionymi w odwołaniu,
odpowiedzi na odwołanie, stanowiskiem przystępującego, konfrontując je z zebranym
w sprawie materiałem procesowym, w tym z dokumentacją postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego oraz po wysłuchaniu oświadczeń i stanowisk stron, a także
uczestnika
postępowania odwoławczego złożonych ustnie do protokołu w toku
rozprawy
– ustaliła i zważyła, co następuje:
Skład orzekający stwierdził, że odwołanie dotyczy materii określonej w art. 513 ustawy PZP
i podlega rozpoznaniu zgodnie z art. 517 ustawy PZP. Izba
stwierdziła również, że nie została
wypełniona żadna z przesłanek określonych w art. 528 ustawy PZP, których stwierdzenie
skutkowałoby odrzuceniem odwołania i odstąpieniem od badania meritum sprawy. Ponadto w
ocenie składu orzekającego Odwołujący wykazał, że posiada legitymację materialną do
wniesienia środka zaskarżenia zgodnie z przesłankami art. 505 ust. 1 ustawy PZP,
tj.
ma
interes w uzyskaniu zamówienia, a naruszenie przez zamawiającego przepisów ustawy PZP
może spowodować poniesienie przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
Skład orzekający dokonał oceny stanu faktycznego ustalonego w sprawie mając na uwadze
art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy PZP, który stanowi, że Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi
naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia.
Izba
– uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy przedłożony przez strony i
przystępującego, po dokonaniu ustaleń poczynionych na podstawie dokumentacji
postępowania, biorąc pod uwagę zakres sprawy zakreślony przez okoliczności podniesione w
odwołaniu oraz stanowiska złożone pisemnie i ustnie do protokołu – stwierdziła, że
sformułowane przez Odwołującego zarzuty nie znajdują oparcie w ustalonym stanie
faktycznym i prawnym, a tym samym rozpoznawane odwołanie nie zasługuje na
uwzględnienie.
Izba zważa, że zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP
poprzez nieuzasadnione odrzucenie oferty wykonawcy Eco
– Team sp. z o.o. sp.k. jako
niezgodnej z wymaganiami programu funkcjonalno
– użytkowego wobec zaoferowania
inwertera (falownika) o nieprawidłowej mocy dla zestawów 5 i 6, w sytuacji gdy oferta złożona
została prawidłowo, a inwertery dobrane zostały do oferowanych zestawów fotowoltaicznych z
prawidłową mocą, jest zdaniem Izby niezasadny.
Izba zważa, że
zgodnie z
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP,
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli
jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Pojęcie warunków zamówienia zostało
zdefiniowane w art. 7 pkt 29 ustawy P
ZP, zgodnie z którym poprzez warunki zamówienia
należy rozumieć warunki, które dotyczą zamówienia lub postępowania o udzielenie
zamówienia, wynikające w szczególności z opisu przedmiotu zamówienia, wymagań
związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań proceduralnych lub
projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego.
N
iezgodność treści oferty z warunkami zamówienia polega więc na sporządzeniu i
przedstawieniu oferty w sposób nieodpowiadający wymaganiom zamawiającego w
odniesieniu do przedmiotu zamówienia, sposobu jego realizacji oraz innych warunków
zamówienia.
Izba zważa, iż w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej wskazuje się, iż przez pojęcie
treści oferty należy rozumieć deklarowane w ofercie spełnienie wymagań zamawiającego
przede wszystkim
co do zakresu, ilości, jakości warunków realizacji i innych elementów
istotnych
dla wykonania przedmiotu zamówienia publicznego zamówienia.
Tym samym, n
iezgodność treści oferty z treścią SWZ ma miejsce w sytuacji, gdy oferta nie
odpowiada w pełni przedmiotowi zamówienia, nie zapewniając jego realizacji w całości
zgodnie z wymogami zamawiającego.
Izba chciałaby w tym miejscu również podkreślić, iż
w orzecznictwie Krajowej Izby
Odwoławczej przyjmuje się, że przy dokonywaniu wykładni postanowień SWZ, a w
szczególności przy ocenie i badaniu zgodności oferty z wymogami określonymi w SWZ,
podstawowe znaczenie ma
wykładnia językowa. Nie jest zatem właściwe stosowanie innej
wykładni wymogów Zamawiającego niż wykładnia językowa i tylko takie wymagania powinni
spełnić oferenci jakie wynikają wprost z literalnego brzmienia ogłoszenia i SWZ, w tym PFU.
Przechodząc na kanwę niniejszej sprawy, w pierwszej kolejności należy zauważyć, iż
Zamawiający w rozdziale 4 SWZ (Opis przedmiotu zamówienia) w pkt 4.2 wskazał: „Zadanie
polega na zaprojektowaniu i zrealizowaniu dostawy, montażu i uruchomieniu 220 sztuk
instalacji fotowoltaicznych o mocy od 3 do 9 kW o parametrach technicznych wskazanych w
Programie Funkcjonalno-
Użytkowym stanowiącym załącznik nr 1 do SWZ [dalej PFU].
Zaprojektowane, dostarczone i zamontowane instalacje będą produkować energię elektryczną
na potrzeby własne budynków mieszkalnych”. Z kolei zgodnie z pkt 12.2 SWZ, Zamawiający
jednoznacznie skonkretyzował zapis, iż: „Treść oferty musi być zgodna z wymaganiami
Zamawiającego określonymi w dokumentach zamówienia”, co też ma swoje odzwierciedlenie
w PFU w myśl, którego (część I -opisowa PFU): „Oferta powinna być zgodna z niniejszym
Programem funkcjonalno-
użytkowym”.
Izba zważa, że istota sporu w przedmiotowej sprawie dotyczy tego, czy Odwołujący
zaoferował 10 paneli fotowoltaicznych o mocy 420 Wp (AVIA Solar 120-HC(N)-420), czy 11
paneli fotowoltaicznych o mocy 420 Wp (AVIA Solar 120-HC(N)-420)
– tak, jak to wskazał
Zamawiający w informacji o odrzuceniu oferty Odwołującego. Tym samym poza sporem
pozostaje moc zaoferowanych przez Odwołującego paneli fotowoltaicznych, jak i moc
inwertera.
Izba zważa, że Odwołujący w złożonej ofercie zaoferował dla zestawów nr 5 i 6 (poz. 5 i 6
formularza cenowego
– załącznik nr 4a do SWZ) , tj. dla instalacji o mocach 4 kWp: inwertery
4 kW (SOLIS S6-EH3P-4-H-EU) oraz panele fotowoltaiczne o mocy 420 Wp (AVIA Solar 120-
HC(N)-420).
Warto w tym miejscu podkreślić, iż zgodnie z PFU, Zamawiający podzielił przedmiot
zamówienia na VII typów instalacji odpowiednio od 3 kWp do 9 kWp, określając przy tym ilość
instalacji, które mają być zamontowane w poszczególnych typach, w którym to punkcie
6.1.2.2 PFU (Wymagania dla paneli fotowoltaicznych) Zamawiający wskazał, iż: „Moc podaną
w zestawieniu obiektów należy przyporządkować do odpowiedniej mocy podanej wyżej i
danego typu, każdorazowo moce są podawane jako minimalne i mogą być większe
wynikające z zastosowania paneli fotowoltaicznych w zakresie przedziału mocy 400-430 Wp
każdy”. Jednocześnie w tym samym punkcie Zamawiający dla II typu instalacji opisał
wymagania w poniższy sposób: „II typ – 4 kWp należy zastosować 11 szt. paneli, inwerter
hybrydowy o mocy nominalnej 4 lub 5 kW, Dla sumarycznej mocy paneli fotowoltaicznych
(instalacja DC) powyżej 4,5 kWp należy zastosować inwerter 5 kWp”.
W ocenie Izby, z powyższego wynika, iż Zamawiający de facto wymagał konkretną liczbę
sztuk paneli fotowoltaicznych, tj. 11 sztuk paneli dla typu II instalacji oraz że w przypadku
sumarycznej mocy paneli fotowoltaicznych (instalacja DC)
powyżej 4,5 kWp należało
zaoferować inwerter 5 kWp, o czym świadczą słowa: „należy zastosować”, nie pozostawiając
w tym zakresie wykonawcom miejsca na jakąkolwiek uznaniowość, na co słusznie zwrócił
także uwagę Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie, jak również Przystępujący w piśmie
procesowym oraz na rozprawie.
Oznacza to zdaniem Izby, iż w przypadku sumarycznej mocy paneli mniejszej lub równej 4,5
kWp należało zaoferować inwerter o mocy nominalnej 4 kW, a w przypadku sumarycznej
mocy paneli
powyżej 4.5 kWp inwerter o mocy 5 kW. Tym samym, Zamawiający w realiach
niniejszej sprawy
postawił Wykonawcom swobodę jedynie co do doboru mocy
poszczególnych paneli z ograniczeniem przedziału od 400 Wp do 430 Wp każdy panel.
W związku z powyższym, Izba nie popiera argumentacji Odwołującego, jakoby liczba sztuk
paneli fotowoltaicznych określona przez Zamawiającego w PFU, miała wyłącznie „charakter
poglądowy”, zwłaszcza że liczba ta nie była kwestionowana przez Odwołującego w ramach
postanowień opisanych przez Zamawiającego w PFU, a dopiero na etapie niniejszego
odwołania.
Zdaniem Izby, twierdzenia Odwołującego na rozprawie, iż liczba paneli ujęta została tylko w
jednym miejscu, tj. na stronie 15 PFU, a w pozostałym miejscach w PFU Zamawiający odnosi
się do mocy instalacji, nie ma żadnego znaczenia dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy.
W ocenie Izby, wymóg zastosowania 11 sztuk paneli fotowoltaicznych dla II typu instalacji (a
nie 10 paneli fotowoltaicznych, jak sugeruje Odwołujący), jest wymogiem precyzyjnym i
jednoznacznym. Potwierdził to zresztą sam Zamawiający w udzielonej w dniu 4 kwietnia 2024
r. odpowiedzi na pytanie nr 79
, które to pytanie w ocenie Izby, wbrew twierdzeniom
Odwołującego na rozprawie, odnosi się do „ilości paneli fotowoltaicznych”:
„79. Czy Zamawiający wyrazi zgodę na użycie mniejszej ilości paneli fotowoltaicznych o
większej mocy od zakładanej w specyfikacji? Pytanie wynika z faktu, że projekty tworzone
na kilka lat przed ogłoszeniem przetargu, w większości zawierają dla beneficjentów moce
dopasowane tak, aby nie przekroczyć 10 kW, w celu rozliczeń z OSD na korzystniejszych
warunkach. Coraz częściej spotykamy się z przypadkami, gdzie projektowana moc modułu
jest niedostępna, tym samym wyższa moc modułu i zachowanie ilości paneli jak założono w
projekcie, może powodować przekroczenie mocy 10 kW, co staje się niekorzystne dla
uczestników projektu.
Odpowiedź:
Zamawiający nie wyraża zgody.”
Jednocześnie należy podkreślić, że przyjęte przez Odwołującego założenie, iż jedyną intencją
Zamawiającego w przedmiotowym postępowaniu jest osiągnięcie mocy instalacji, bez
względu na liczbę sztuk paneli, jest w ocenie Izby założeniem nieuzasadnionym w realiach
niniejszej sprawy
. Zgodnie bowiem z wymaganiami Zamawiającego w zakresie typu II
instalacji, w programie funkcjonalno-
użytkowym (PFU) dokonano wyraźnego podziału na
instalacje o sumarycznej mocy paneli równej i mniejszej niż 4,5 kW oraz o sumarycznej mocy
paneli powyżej 4,5 kW. Oznacza to, iż w zależności od wyliczonej mocy Wykonawca miał
obowiązek zastosowania inwertera 4 lub 5 kW.
Nadto Izba zważa, iż Zamawiający dając swobodę wyłącznie w doborze paneli w zakresie
mocy panela w przedziale 400-
430 kWp, to przy braku narzucenia zastosowania ściśle
określonej liczby sztuk paneli (tak jak to chciałby widzieć Odwołujący), sprowadzałoby się to
zawsze do konfiguracji instalacji, w której należałoby zastosować inwerter 4kW (nawet przy
panelu o najwyższej mocy 430 kWp), na co słusznie zwrócił także uwagę Przystępujący na
rozprawie.
Tym samym, zdaniem Izby,
Zamawiający wymagając zastosowania 11 sztuk paneli
fotowoltaicznych,
przewidywał możliwość skonfigurowania przez wykonawcę zestawów, w
których sumaryczna moc paneli (w zależności od mocy panela) będzie wymagała
zastosowania inwertera 4 lub 5 kW. I tak, przy zastosowaniu panela o mocy 400 kWp lub 405
kWp -
należało zastosować inwerter 4 kW (sumaryczna moc paneli wynosi wówczas
odpowiednio 4 400 kWp lub 4 455 kWp), zaś przy panelu o mocach 410 kWp, 415 kWp ,
420kWp , 425kWp, 430 kWp (sumaryczna moc paneli wynosi
wówczas odpowiednio 4 510
kWp, 4565 kWp, 4620 kWp, 4675 kWp, 4 730 kWp)
– należało zastosować inwerter 5 kW.
Konkludując, Odwołujący, jak już Izba wskazała powyżej, zaoferował inwertery 4 kW (SOLIS
S6-EH3P-4-H-EU) oraz panele fotowoltaiczne o mocy 420 Wp (AVIA Solar 120-HC(N)-420),
co skutkuje tym, iż oferta Odwołującego jest niezgodna z warunkami zamówienia, ponieważ
przy zaoferowaniu przez Odwołującego panelu fotowoltaicznego o mocy 420 Wp (AVIA Solar
120-HC(N)-420) i jednoznacznego wymogu zastosowania 11 sztuk paneli fotowoltaicznych,
należało w tym przypadku zastosować inwerter 5 kW.
Należy w tym miejscu również zauważyć, iż
to na Odwołującym będącym profesjonalistą
wymagana jest szczególna staranność wyrażająca się większą zapobiegliwością,
rzetelnością, dokładnością w działaniu, itd. W przypadku oceny należytej staranności w
zakresie prowadzonej działalności gospodarczej musi ona uwzględniać, zgodnie z art. 355 § 2
k.c., zawodowy charakter tej działalności. Należyta staranność profesjonalisty nakłada więc
na wykonawcę, w tym na Odwołującego, który składa ofertę, dokumenty i oświadczenia we
własnym imieniu, aby upewnił się, czy deklarowany w nich stan rzeczy odpowiada
rzeczywistości.
Na marginesie Izba zważa, że w złożonej ofercie przez Odwołującego brak jest jakiejkolwiek
informacji, która potwierdzałaby, iż w ramach typu II instalacji (zestaw 5 i 6) Odwołujący
zaoferował 10, a nie 11 paneli fotowoltaicznych, zwłaszcza, że ani w formularzu oferty
(załącznik nr 4 do SWZ), ani w formularzu cenowym (załącznik nr 4a do SWZ) takiej
informacji Izba nie znajduje
, co zresztą Odwołujący na rozprawie nie kwestionował. W takim
przypadku uwzględnienie przez Zamawiającego na obecnym etapie postępowania 10 sztuk
paneli fotowoltaicznych, byłoby zdaniem Izby niedopuszczalną modyfikacją jednoznacznych i
precyzyjnych
wymagań opisanych przez Zamawiającego w PFU, co w konsekwencji
doprowadziłoby w ocenie Izby do działania sprzecznego z podstawowymi zasadami o
udzielenie zamówienia publicznego, tj. równego traktowania wykonawców, uczciwej
konkurencji oraz przejrzystości postępowania, o których mowa w art. 16 pkt 1 i 2 ustawy PZP.
W związku powyższym, w ocenie Izby, zarzut ten jest niezasadny.
Przechodząc do zarzutu naruszenia przez Zamawiającego
art. 137 ust. 1 ustawy PZP
poprzez dokonanie nieuprawnionej interpretacji SWZ, a zatem zmiany zawartych w niej
wymagań po upływie terminu składania ofert, jest w ocenie Izby niezasadny.
Izba zważa, ze zgodnie
z
art. 137 ust. 1 ustawy PZP,
w uzasadnionych przypadkach
zamawiający może przed upływem terminu składania ofert zmienić treść SWZ.
Oznacza to, że norma prawna ujęta w powyższym przepisie dotyczy wyłącznie sytuacji, w
której to przed upływem terminu składania ofert Zamawiający może zmienić treść SWZ
jedynie w uzasadnionych przypadkach
. Tym samym przepis ten mówi wyłącznie o możliwości
zmiany „treści SWZ” a nie, jak sugeruje Odwołujący „interpretacji SWZ”. Poza tym,
Odwołujący, domagając się na obecnym etapie odstąpienia od literalnej i jednoznacznej treści
PFU,
doprowadziłby do niedozwolonej zmiany treści wymagania opisanego w PFU na etapie
badania ofert.
Z tego też względu w ocenie Izby, zarzut ten jest niezasadny.
Konkludując, Izba nie znalazła również podstaw naruszenia przez Zamawiającego
art. 239
ust. 1 i 2 ustawy PZP ani art. 16 pkt 1 i art. 17 ust. 2 ustawy PZP.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy
Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 1 pkt 2
w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437), obciążając kosztami postępowania
Odwołującego.
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
Przewodniczący: ………………………….