Sygn. akt:
KIO 2693/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 16 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Mateusz Paczkowski
na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 16 sierpnia 2024 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 lipca 2024 r. przez
wykonawcę Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych „Fart-Bis” Sp. z o.o. z siedzibą w Kielcach
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gmina Starachowice
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15 000
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy
Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych „Fart-Bis” Sp. z o.o. z siedzibą w Kielcach,
uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
………….…….…
Sygn. akt:
KIO 2693/24
Uzasadnienie
Gmina Starachowice
(dalej: „Zamawiający”), prowadzi z zastosowaniem przepisów ustawy
z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.
dalej: „ustawa Pzp”) postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego pn.: „Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu
Gminy Starachowice od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy”
(znak postępowania: ZP.271.40.2024.HE). Wartość szacunkowa zamówienia jest powyżej
progów unijnych. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej w dniu 17 lipca 2024 r. pod numerem 427849-2024.
W dniu 29
lipca 2024 r. odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie,
w
przedmiotowym postępowaniu złożył wykonawca Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych
„Fart-Bis” Sp. z o.o. z siedzibą w Kielcach (dalej: „Odwołujący”).
Odwołanie złożono wobec treści dokumentów zamówienia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) a
rt. 112 ust. 1 ustawy Pzp poprzez określenie warunku dotyczącego zdolności zawodowej
w sposób nie proporcjonalny do przedmiotu zamówienia, nadmierny w stosunku do potrzeby
dokonania obiektywnej oceny zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia;
2) art. 16 pkt 1)
– pkt 3) ustawy Pzp poprzez przygotowanie postępowania, w wyniku
określenia warunku dotyczącego zdolności zawodowej, w sposób niezapewniający
zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców oraz w sposób
nieproporcjonalny.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1) dokonania zmiany pkt II.1) lit. a) SWZ poprzez usunięcie z treści warunku następujących
wymagań (sformułowania/wymagania przekreślone w treści poniższego warunku):
a) wymagane jest wykazanie wykonanych lub wykonywanych w okresie ostatnich trzech lat
przed upływem terminu składania ofert, usług odbierania odpadów komunalnych, w tym:
• jednej usługi wykonanej lub wykonywanej w sposób ciągły przez okres minimum
miesięcy, w wyniku której Wykonawca odebrał odpady o łącznej masie minimum 30 000
Mg
i w ramach tej usługi był utworzony i prowadzony Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów
Komunalnych oraz osiągnął w każdym roku co najmniej 20% poziom przygotowania
do
ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych w stosunku do odebranych przez
siebie odpadów komunalnych,
• jednej usługi wykonanej lub wykonywanej w sposób ciągły przez okres minimum
miesięcy, w wyniku której Wykonawca odebrał odpady o łącznej masie minimum 30 000.
Mg z jednej miejscowości o liczbie mieszkańców powyżej 40.000.
2) dokonania zmiany pkt II.1) lit. a) SWZ poprzez nadanie mu następującego brzmienia:
a) wymagane jest wykazanie wykonanych lub wykonywanych w okresie ostatnich trzech lat
przed upływem terminu składania ofert, usługi lub usług odbierania odpadów komunalnych,
w
ilości nie mniejszej niż 30 000 Mg
lub
b) wymagane jest wykazanie wykonanych lub wykonywanych w okresie ostatnich trzech lat
przed upływem terminu składania ofert, usług odbierania odpadów komunalnych, w tym:
• jednej usługi wykonanej lub wykonywanej w sposób ciągły przez okres minimum
miesięcy, w wyniku której Wykonawca odebrał odpady o łącznej masie minimum 10 000.
Mg i w ramach tej usługi był utworzony i prowadzony Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów
Komunalnych oraz osiągnął w każdym roku co najmniej 20% poziom przygotowania
do
ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych w stosunku do odebranych przez
siebie odpadów komunalnych.
Odwołujący wskazał, że posiada interes w uzyskaniu zamówienia. Określone przez
Zamawiającego z naruszeniem przepisów ustawy Pzp warunki udziału w postępowaniu
uniemożliwiają Odwołującemu ubieganie się o zamówienie, co prowadzi do możliwości
powstania szkody po jego stronie wynikającej z braku możliwości uzyskania zamówienia.
Odwołanie zostało wniesione z zachowaniem ustawowego terminu określonego w art. 515
ust.
1 pkt 1) lit. a) ustawy Pzp. Informację stanowiącą podstawę dla wniesienia odwołania
Odwołujący uzyskał w dniu 17 lipca 2024 r. (publikacja ogłoszenia o zamówienia oraz
dokumentacji postępowania). W związku z powyższym odwołanie wniesione w dniu 29 lipca
2024 r. należy uznać za wniesione w wymaganym zgodnie z ustawą Pzp terminie.
Wpis od odwołania w kwocie 15 000,00 złotych (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero
groszy) został uiszczony przelewem na rachunek bankowy Urzędu Zamówień Publicznych.
Odwołujący prawidłowo przekazał kopię odwołania Zamawiającemu oraz załączył
potwierdzenie przekazania odwołania Zamawiającemu.
Izba ustaliła, że do upływu 3-dniowego terminu z art. 525 ust. 1 ustawy Pzp do postępowania
odwoławczego w tej sprawie nie zgłoszono żadnego przystąpienia.
Zamawiający pismem z dnia 9 sierpnia 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie oświadczając,
że uwzględnia w części zarzuty przedstawione w odwołaniu.
Pismem z dnia 14 sierpnia
2024 r. Odwołujący oświadczył, iż wycofuje odwołanie w części
nieuwzględnionej przez Zamawiającego.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 522 ust. 3 ustawy Pzp w przypadku
uwzględnienia przez zamawiającego
części zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych zarzutów przez
odwołującego, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym
bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili
do
postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym
po
stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca,
który przystąpił po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części
zarzutów. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu
w
zakresie uwzględnionych zarzutów.
Z uwagi, że zaistniała sytuacja opisana w hipotezie przywołanego przepisu, Izba umorzyła
postępowanie odwoławcze w tej sprawie na podstawie art. 568 pkt 3) ustawy Pzp.
O
kosztach postępowania orzeczono na podstawie §9 ust. 1 pkt 2) lit. b) Rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (t.j. Dz.U. 2020 z dnia 31 grudnia 2020 roku, poz. 2437) nakazując
dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty
uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Przewodniczący:
………………..…….