Sygn. akt: KIO 2698/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 22 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Katarzyna Paprocka
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 22 sierpnia 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 lipca 2024 r. przez wykonawcę BS IT B. S. w
postępowaniu prowadzonym przez Gminę Dobrą
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. z
nieść koszty pomiędzy stronami i nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu
Zamówień Publicznych kwoty 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero
groszy) na rzecz wykonawcy BS IT B. S.,
uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………….…….
Sygn. akt: KIO 2698/24
Uzasadnienie
Zamawiający, Gmina Dobra prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
pn. Poprawa bezpieczeństwa w Gminie Dobra - monitoring. Wewnętrzny identyfikator:
WKI.ZP.271.10.2024.LT.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie
Zamówień Publicznych w dniu 17 kwietnia 2024 r., pod nr: 2024/BZP 00288410. Wartość
szacunkowa zamówienia nie przekracza progów unijnych.
W dniu 29 lipca 2024
r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy BS IT B. S. w Szczecinie
od czynności Zamawiającego polegających na:
1) wyborze oferty ANMIT S.C. T. W. M. W.
z siedzibą w Szczecinie jako
najkorzystniejszej, pomimo, że wybór ten pozostaje w sprzeczności z przepisami
prawa PZP oraz narusza zasadę uczciwej konkurencji i jawności postępowania w
zakresie w jakim Zamawiający utajnił dokumenty dotyczące wyliczenia ceny oferty, w
tym poszczególnych cen jednostkowych składających się na cenę oferty Wykonawcy
wybranego;
uznaniu, że informacje złożone przez ANMIT S.C. T. W. M. W. z siedzibą w
Szczecinie w zakresie poszczególnych elementów składowych ceny stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa;
3) nieodtajni
eniu informacji, które Wykonawca ANMIT S.C. T. W. M. W. z siedzibą w
Szczecinie zastrzegł nieskutecznie jako tajemnica przedsiębiorstwa.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r., poz. 1605 ze
zm., dalej jako „PZP”), tj.:
1. art. 239 ust. 1 i 2 PZP w zw. z art. 16 pkt 1 I 2 PZP w zw. z art. 17 ust. 2 PZP w zw. z
art. 18 ust. 1 I 3 PZP w zw. z art. 222 ust. 5 PZP w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia
16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej: „ustawa ZNK”)
poprzez błędne przyjęcie, że Zamawiający nie jest zobowiązany do należytego
badania i oceny ofert, a co za tym idzie uprawniony jest do utrzymania dokumentów
zastrzeżonych przez wykonawcę ANMIT S.C. T. W. M. W. z siedzibą w Szczecinie
jako tajemnicę przedsiębiorstwa, choć Wykonawca ten nie dochował podstawowych
obowiązków ustawowych dla wykazania, że przedmiotowe informacje faktycznie
posiadaj
ą̨ walor tajemnicy przedsiębiorstwa, a tym samym są jawne i powinny zostać
uznana przez
Zamawiającego jako podlegające udostepnieniu;
2. art. 16 pkt 1 i 2 w zw. z art. 74 ust. 1 i 2 PZP poprzez brak prowadzenia
postepowania
w sposób przejrzysty, zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i
równe traktowanie wykonawców, w szczególności poprzez zaniechanie
udostepnienia
Odwołującemu dokumentów zastrzeżonych przez wykonawcę̨ ANMIT
S.C. T. W. M. W.
z siedzibą w Szczecinie jako tajemnica przedsiębiorstwa,
3. art. 16 ust. 1 i 2 PZP w zw. z art. 17 ust. 2 PZP w zw. z art. 239 ust. 1 PZP poprzez
błędne przyjęcie, że Zamawiający nie jest zobowiązany do należytego badania i
oceny ofert, a co za tym idzie uprawniony jest do dokonania wyboru jako oferty
najkorzystniejszej oferty, która nie została wybrana zgodnie z kryteriami oceny ofert,
gdyż Zamawiający nie zweryfikował należycie kryterium ceny, a nawet uniemożliwił
wykonanie takiej weryfikacji przez pozostałych wykonawców zainteresowanych
postepowaniem, w tym
Odwołującemu, przez co postępowanie straciło walor
przejrzystości, zaś samo zamówienie zostało udzielone wykonawcy z pogwałceniem
przepisów PZP.
Podnosząc wskazane zarzuty, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
2. ponownego badania i oceny ofert,
ujawnienie wyjaśnień ANMIT S.C. T. W. M. W. z siedzibą w Szczecinie wraz z
załącznikami, złożonych w odpowiedzi na wezwania Zamawiającego do złożenia
wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny.
Jak uzasadnił w odwołaniu, Zamawiający nieprawidłowo ocenił zastrzeżenie tajemnicy
przedsiębiorstwa poczynione przez wyłonionego wykonawcę uznając, że wykonawca ten
skutecznie dokonał takiego zastrzeżenia wyjaśnień ceny jego oferty. Przystępujący nie
wykazał bowiem, że podane przez niego informacje spełniają̨ łącznie przesłanki tajemnicy
przedsiębiorstwa.
W odpowiedzi z dnia 13 sierpnia
2024 r. na odwołanie, Zamawiający wskazał, że uwzględnia
zarzuty odwołania.
Do postępowania odwoławczego wpłynęło zgłoszenie przystąpienia przez wykonawcę
Indemar Sp. z o.o. w Szczecinie
po stronie Odwołującego.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
Odwołanie zawierało brak formalny w postaci niedołączenia pełnomocnictwa do odwołania,
który na wezwanie Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej został uzupełniony w wyznaczonym
terminie.
Izba ustaliła, że terminowo został uiszczony wpis od odwołania.
Izba dodatkowo
stwierdziła, że przystąpienie wykonawcy Indemar sp. z o.o. w Szczecinie po
stronie Odwołującego, złożone zostało bezskutecznie, z racji niedołączenia,
do z
głoszenia
przystąpienia, dowodu przesłania kopii zgłoszenia przystąpienia Zamawiającemu oraz
Odwołującemu, wbrew regulacji art. 525 ust. 2 PZP. Brak ten nie podlega uzupełnieniu.
Z racji tego, że Zamawiający uwzględnił odwołanie w całości, zaś do postępowania po
stronie Zamawiającego nikt nie przystąpił – postępowanie podlega umorzeniu w oparciu o
art. 522 ust. 2 PZP.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do przepisów § 9 ust. 1 pkt 2
lit. a)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r., poz. 2437), z którego
wynika, że w przypadku gdy Zamawiający uwzględnił odwołanie, jeżeli doszło do tego przed
otwarciem rozprawy, to
koszty znosi się wzajemnie, zaś Izba orzeka o dokonaniu zwrotu
O
dwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodnicząca:
……………….