KIO 2712/24 POSTANOWIENIE Warszawa, dnia 6 sierpnia 2024 r.

Stan prawny na dzień: 27.08.2024

Sygn. akt: KIO 2712/24 

POSTANOWIENIE 

Warszawa, dnia 6 sierpnia 2024 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodnicząca:     Beata Pakulska-Banach  

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez 

udziału  stron  w  dniu  6  sierpnia  2024  r. 

Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 lipca 

2024  r.  przez wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia: 

1. Security & 

Cleaning  System  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą 

we 

Wrocławiu (Lider Konsorcjum) oraz 2. Security & Cleaning System Spółka z ograniczoną 

odpowiedzialnością  Sp.k.  z  siedzibą  we  Wrocławiu  w postępowaniu  prowadzonym 

przez 

Powiatowe Zakłady Opiekuńczo-Lecznicze w Grojcu 

postanawia: 

1.  um

orzyć postępowanie odwoławcze, 

2.  nakaz

ać 

zwrot 

rachunku 

bankowego 

Urzędu 

Zamówień 

Publicznych 

na rzecz 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia: 

1. Security & 

Cleaning  System  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  we 

Wrocławiu (Lider Konsorcjum) oraz 2. Security & Cleaning System Spółka z ograniczoną 

odpowiedzialnością Sp.k. z siedzibą we Wrocławiu kwoty 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem 

tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania. 

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga 

za 

pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - 

Sądu Zamówień Publicznych.  

Przewodnicząca:      ……………….………………… 


Sygn. akt: KIO 2712/24 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  -  Powiatowe  Zakłady  Opiekuńczo-Lecznicze  w  Grojcu  - 

prowadzi 

postępowanie  o udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  podstawowym 

bez przeprowadzenia negocjacji na 

podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. 

–  Prawo zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2023  r.  poz. 1605,  ze zm.),  zwanej  dalej  „Pzp” 

na 

realizację  zadania  pn.:  „Świadczenie  usług  sprzątania  i  utrzymania  czystości 

wraz ze 

stałą  dostawą  materiałów  eksploatacyjnych  oraz  dezynfekcji  w  PZOL  w  Grojcu”, 

numer referencyjny: PZOL.ZP.262a.3.2024.  

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych 

nr 2024/BZP

00373093/01 z dnia 19.06.2024 r. 

Wartość zamówienia nie przekracza progów 

unijnych, 

określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.  

Wykonawcy 

wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: 1. Security & Cleaning 

System  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  we  Wrocławiu 

(Lider 

Konsorcjum)  oraz  2.  Security  &  Cleaning  System  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  Sp.k.  z  siedzibą  we  Wrocławiu  (zwani dalej  łącznie:  „Odwołującym”) 

w dniu  29  lipca  2024  r.  wni

eśli  odwołanie  wobec  czynności  i  zaniechań  Zamawiającego, 

polegających na: 

1. zaniechaniu odrzucenia ofert:  

konsorcjum  wykonawców  (wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia)  GR  System  Sp.  z  o.  o.  z  siedzibą  w  Turzy  –  lider  konsorcjum,  GRS  Medical 

Sp. 

z o. o. z siedzibą w Gorlicach - członek Konsorcjum (dalej: Konsorcjum GRS);  

konsorcjum  wykonawców  (wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia) Impel Facility Services Sp. z o. o. z siedzibą we Wrocławiu - lider konsorcjum, 

Optima Cleaning Sp. z o. o. z siedzibą we Wrocławiu i Hospital Service Sp. z o. o. z siedzibą 

we  Wrocławiu  -  członkowie  Konsorcjum  (dalej:  Konsorcjum  IMPEL),  pomimo  że  zawierają 

one błąd w obliczeniu ceny w zakresie zastosowanej stawki podatku od towarów i usług VAT 

(częściowo stawka zw. zamiast 23%);  

2.  wyborze  przez  Zamawiającego  oferty  Konsorcjum  GRS  jako  najkorzystniejszej  złożonej 

Postępowaniu, mimo iż podlegała ona odrzuceniu a w konsekwencji – zaniechaniu wyboru 

jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Odwołującego  

3. badaniu i ocenie ofert;  

Ewentualnie, w przypadku nieuwzględnieniu zarzutów dotyczących czynności jak w pkt. 1-3 

powyżej:  


4. zaniechaniu wezwania Konsorcjum  GRS  oraz  Konsorcjum  IMPEL  do złożenia wyjaśnień 

odnośnie ceny złożonych przez nich ofert i ich istotnych części składowych, pomimo iż:  

4.1.  cena  wykonania  usług,  uznanych  przez  Konsorcjum  GRS  za  podlegające 

opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce 23% (tj. 17.587,47 zł netto miesięcznie, a więc ~35 

% ceny ofertowej netto) w relacji do zakresu tej usługi określonego przez Konsorcjum GRS 

piśmie  z  dnia  17.07.2024r.  i  oświadczeniu  złożonym  w  trybie  art.  117  ust.  4  Pzp 

w odpowiedzi na wezwanie z dnia 1.07.2024r.  

4.2.  cena  wykonania  usług,  uznanych  przez  Konsorcjum  IMPEL  za  podlegające 

opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce 23% (tj. 762,17 zł netto miesięcznie, a więc ~6% 

ceny  ofertowej  netto)  w  relacji  do  zakresu tej  usługi  określonego  przez  Konsorcjum  IMPEL 

piśmie  z  dnia  17.07.2024r.  oraz  oświadczeniu  złożonym  w  trybie  art.  117  ust.  4  Pzp 

wraz z 

ofertą jest rażąco niska w relacji do przedmiotu zamówienia i nie obejmuje wszystkich 

jej 

elementów  wskazanych  w  ofercie,  a  tym  samym  -  rażąco  niska jest  cena  całej  złożonej 

oferty, zaś w dalszej kolejności - zaniechaniu odrzucenia tej oferty.  

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów:  

1. art. 226 ust. 1 pkt 10 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp w zw. z art. 266 Pzp (a w przypadku 

oferty  Konsorcjum  IMPEL  - 

również  w  zw.  z  art.  117  ust.  4  Pzp  i  art.  223  ust.  1  Pzp 

a contrario)  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  ofert  Konsorcjum  GRS  i  Konsorcjum  IMPEL, 

mimo że  zawierają  one  błąd  w  obliczeniu  ceny  (zastosowanie  niewłaściwej  stawki  podatku 

od  towarów  i  usług  VAT),  a  w  przypadku  oferty  Konsorcjum  IMPEL  -  również  w  związku 

z nieudzieleniem  przez  ten  podmiot 

wyjaśnień, do których został wezwany i nieokreśleniem 

konkretnych  zadań,  jakie  w  ramach  konsorcjum  wykonywać  będzie  przy  realizacji 

zamówienia  Hospital  Service  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  we  Wrocławiu  i  które  uznane  zostały 

przez 

Konsorcjum IMPEL za opodatkowane stawką zw.; 

2.  art.  239  ust.  1  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  Pzp  w  zw.  z  art.  266  Pzp 

poprzez  wybór, 

naruszeniem  reguł  uczciwej  konkurencji,  jako  najkorzystniejszej  podlegającej  odrzuceniu 

oferty  Wykonawcy 

Konsorcjum  GRS,  podczas  gdy  najkorzystniejszą  niepodlegającą 

odrzuceniu  ofertą  (w  świetle  kryteriów  określonych  przez  Zamawiającego)  była  oferta 

Odwołującego, 

ewentualnie, w przypadku nieuwzględnienia zarzutów jak w pkt. 1 i 2 powyżej: 

3.  art.  224  ust.  1  Pzp  w  zw.  z  art.  226  ust.  1  pkt  8  Pzp  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  Pzp 

w zw. z art. 266  Pzp 

poprzez  zaniechanie,  z  naruszeniem  reguł  uczciwej  konkurencji, 

wezwania  Konsorcjum  GRS  oraz 

Konsorcjum  IMPEL  do  wyjaśnień  w  zakresie  ceny 

złożonych  ofert  i  ich  istotnych  części  składowych,  pomimo  że  co  najmniej  –  w  odniesieniu 

do 

usług,  uznanych  przez  Konsorcjum GRS  i  Konsorcjum IMPEL  za  opodatkowane stawką 

23%  VAT  jest  ona  rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  nie  obejmuje 


wszystkich  elementów  oferty,  a  w  konsekwencji  -  zaniechaniu  odrzucenia  oferty  tych 

wykonawców.  

W  oparciu  o  powyższe  Odwołujący  wnosił  o  merytoryczne  rozpatrzenie 

oraz 

uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia zaskarżonych czynności: 

•  wyboru oferty najkorzystniejszej; 
•  poprzedzających ją czynności badania i oceny ofert 

powtórzenia czynności badania ofert,  

a następnie:  

- odrzucenia ofert Konsorcjum GRS oraz Konsorcjum IMPEL  

wezwania  Odwołującego  na  podstawie  art.  274  ust.  1  Pzp  do  złożenia  dokumentów 

podmiotowych wymaganych w postępowaniu,  

ewentualnie następnie:  

wezwania Konsorcjum GRS oraz Konsorcjum IMPEL do złożenia wyjaśnień odnośnie ceny 

złożonych  przez  nich  ofert,  w  tym  jej  istotnych  części  składowych  określonych 

jako 

podlegające opodatkowaniu stawką 23% VAT.  

Ponadto,  Odwołujący  wnosił  o  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  jego  rzecz  zwrotu 

kosztów postępowania odwoławczego, w tym zwrotu kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.  

Krajowa Izba 

Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje. 

W  dniu  30  lipca  2024  roku 

Zamawiający  przekazał  Wykonawcom  informację 

wniesionym  odwołaniu  wraz  z  jego  kopią  i  wezwał  ich  do  przystąpienia  do  postępowania 

odwoławczego.  

Do 

postępowania  odwoławczego,  na  dzień  wydania  postanowienia,  nie  zgłosił 

przystąpienia  żaden  z  Wykonawców  (termin  na  zgłoszenie  przystąpienia  upływał  w  dniu 

2 sierpnia 2024 r.).  

W dniu 6 sierpnia 2024 r. Z

amawiający złożył Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej 

odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, iż uwzględnia w całości zarzuty przedstawione 

w  odwołaniu  i  wnosi  o  umorzenie  postępowania  odwoławczego  na  posiedzeniu  niejawnym 

bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego.  

Odpowiedź  na  odwołanie  została  podpisana  przez  osobę  upoważnioną 

do 

reprezentowania Zamawiającego.  

Zgodnie 

art. 

ust. 

ustawy 

Pzp 

w  przypadku  uwzględnienia 

przez 

zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć 


postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników 

postępowania  odwoławczego,  którzy  przystąpili  do  postępowania  po  stronie  wykonawcy, 

pod 

warunkiem  że  w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił 

terminie  żaden  wykonawca.  W  takim  przypadku  zamawiający  wykonuje,  powtarza 

lub 

unieważnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  zgodnie  z  żądaniem 

zawartym w odwołaniu. 

Stosownie  do  art.  568  pkt  3  ustawy  Pzp  Izba  umarza  postępowania  odwoławcze, 

w formie postanowienia, w przypadku, 

o którym mowa w art. 522. 

Wobec  uwzględnienia  przez  Zamawiającego  w  całości  zarzutów  przedstawionych 

odwołaniu,  a  także  wobec  braku  przystąpień  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Z

amawiającego, Izba, mając na względzie treść powołanych powyżej przepisów ustawy Pzp, 

umorzyła postępowanie odwoławcze w formie postanowienia.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  stosownie  do  jego  wyniku 

na 

podstawie  art.  557  i  575  ustawy  Pzp  w  zw.  z  §  9  ust.  1  pkt  2  lit.  a)  rozporządzenia 

Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów 

kosztów  postępowania odwoławczego,  ich  rozliczania oraz  wysokości  i  sposobu pobierania 

wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).  

Zgodnie  z  §  9  ust.  1  pkt  2  lit.  a)  ww. rozporządzenia  w  przypadku  umorzenia 

postępowania odwoławczego przez Izbę w całości: koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, znosi 

się  wzajemnie,  jeżeli  przed  otwarciem  rozprawy  zamawiający  uwzględnił  w  całości  zarzuty 

przedstawione  w  odwołaniu,  a w postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego 

nie 

przystąpił 

żaden 

wykonawca 

albo 

uczestnik 

postępowania 

odwoławczego, 

który przystąpił  do  postępowania  po  stronie  zamawiającego,  nie  wniósł  sprzeciwu  wobec 

uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, 

w  takim  przypadku  Izba  orzeka  o  dokonaniu  zwrotu  odwołującemu  z  rachunku  Urzędu 

kwoty uiszczonej tytułem wpisu.  

Wobec powyższego Izba orzekła o dokonaniu zwrotu z rachunku bankowego Urzędu 

Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego kwoty 7 500,00 zł, uiszczonej tytułem wpisu 

od 

odwołania. 

Mając na uwadze powyższe Izba orzekła jak w sentencji. 

Przewodnicząca:      ……………….………..………