Sygn. akt: KIO 2712/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 6 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Beata Pakulska-Banach
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 6 sierpnia 2024 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 lipca
2024 r. przez wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
1. Security &
Cleaning System Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
we
Wrocławiu (Lider Konsorcjum) oraz 2. Security & Cleaning System Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Sp.k. z siedzibą we Wrocławiu w postępowaniu prowadzonym
przez
Powiatowe Zakłady Opiekuńczo-Lecznicze w Grojcu
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakaz
ać
zwrot
z
rachunku
bankowego
Urzędu
Zamówień
Publicznych
na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
1. Security &
Cleaning System Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we
Wrocławiu (Lider Konsorcjum) oraz 2. Security & Cleaning System Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Sp.k. z siedzibą we Wrocławiu kwoty 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………….…………………
Sygn. akt: KIO 2712/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający - Powiatowe Zakłady Opiekuńczo-Lecznicze w Grojcu -
prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym
bez przeprowadzenia negocjacji na
podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, ze zm.), zwanej dalej „Pzp”
na
realizację zadania pn.: „Świadczenie usług sprzątania i utrzymania czystości
wraz ze
stałą dostawą materiałów eksploatacyjnych oraz dezynfekcji w PZOL w Grojcu”,
numer referencyjny: PZOL.ZP.262a.3.2024.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
nr 2024/BZP
00373093/01 z dnia 19.06.2024 r.
Wartość zamówienia nie przekracza progów
unijnych,
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.
Wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: 1. Security & Cleaning
System Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu
(Lider
Konsorcjum) oraz 2. Security & Cleaning System Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Sp.k. z siedzibą we Wrocławiu (zwani dalej łącznie: „Odwołującym”)
w dniu 29 lipca 2024 r. wni
eśli odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego,
polegających na:
1. zaniechaniu odrzucenia ofert:
konsorcjum wykonawców (wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia) GR System Sp. z o. o. z siedzibą w Turzy – lider konsorcjum, GRS Medical
Sp.
z o. o. z siedzibą w Gorlicach - członek Konsorcjum (dalej: Konsorcjum GRS);
konsorcjum wykonawców (wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia) Impel Facility Services Sp. z o. o. z siedzibą we Wrocławiu - lider konsorcjum,
Optima Cleaning Sp. z o. o. z siedzibą we Wrocławiu i Hospital Service Sp. z o. o. z siedzibą
we Wrocławiu - członkowie Konsorcjum (dalej: Konsorcjum IMPEL), pomimo że zawierają
one błąd w obliczeniu ceny w zakresie zastosowanej stawki podatku od towarów i usług VAT
(częściowo stawka zw. zamiast 23%);
2. wyborze przez Zamawiającego oferty Konsorcjum GRS jako najkorzystniejszej złożonej
w
Postępowaniu, mimo iż podlegała ona odrzuceniu a w konsekwencji – zaniechaniu wyboru
jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Odwołującego
3. badaniu i ocenie ofert;
Ewentualnie, w przypadku nieuwzględnieniu zarzutów dotyczących czynności jak w pkt. 1-3
powyżej:
4. zaniechaniu wezwania Konsorcjum GRS oraz Konsorcjum IMPEL do złożenia wyjaśnień
odnośnie ceny złożonych przez nich ofert i ich istotnych części składowych, pomimo iż:
4.1. cena wykonania usług, uznanych przez Konsorcjum GRS za podlegające
opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce 23% (tj. 17.587,47 zł netto miesięcznie, a więc ~35
% ceny ofertowej netto) w relacji do zakresu tej usługi określonego przez Konsorcjum GRS
w
piśmie z dnia 17.07.2024r. i oświadczeniu złożonym w trybie art. 117 ust. 4 Pzp
w odpowiedzi na wezwanie z dnia 1.07.2024r.
4.2. cena wykonania usług, uznanych przez Konsorcjum IMPEL za podlegające
opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce 23% (tj. 762,17 zł netto miesięcznie, a więc ~6%
ceny ofertowej netto) w relacji do zakresu tej usługi określonego przez Konsorcjum IMPEL
w
piśmie z dnia 17.07.2024r. oraz oświadczeniu złożonym w trybie art. 117 ust. 4 Pzp
wraz z
ofertą jest rażąco niska w relacji do przedmiotu zamówienia i nie obejmuje wszystkich
jej
elementów wskazanych w ofercie, a tym samym - rażąco niska jest cena całej złożonej
oferty, zaś w dalszej kolejności - zaniechaniu odrzucenia tej oferty.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów:
1. art. 226 ust. 1 pkt 10 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp w zw. z art. 266 Pzp (a w przypadku
oferty Konsorcjum IMPEL -
również w zw. z art. 117 ust. 4 Pzp i art. 223 ust. 1 Pzp
a contrario) poprzez zaniechanie odrzucenia ofert Konsorcjum GRS i Konsorcjum IMPEL,
mimo że zawierają one błąd w obliczeniu ceny (zastosowanie niewłaściwej stawki podatku
od towarów i usług VAT), a w przypadku oferty Konsorcjum IMPEL - również w związku
z nieudzieleniem przez ten podmiot
wyjaśnień, do których został wezwany i nieokreśleniem
konkretnych zadań, jakie w ramach konsorcjum wykonywać będzie przy realizacji
zamówienia Hospital Service Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu i które uznane zostały
przez
Konsorcjum IMPEL za opodatkowane stawką zw.;
2. art. 239 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp w zw. z art. 266 Pzp
poprzez wybór,
z
naruszeniem reguł uczciwej konkurencji, jako najkorzystniejszej podlegającej odrzuceniu
oferty Wykonawcy
Konsorcjum GRS, podczas gdy najkorzystniejszą niepodlegającą
odrzuceniu ofertą (w świetle kryteriów określonych przez Zamawiającego) była oferta
Odwołującego,
ewentualnie, w przypadku nieuwzględnienia zarzutów jak w pkt. 1 i 2 powyżej:
3. art. 224 ust. 1 Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp
w zw. z art. 266 Pzp
poprzez zaniechanie, z naruszeniem reguł uczciwej konkurencji,
wezwania Konsorcjum GRS oraz
Konsorcjum IMPEL do wyjaśnień w zakresie ceny
złożonych ofert i ich istotnych części składowych, pomimo że co najmniej – w odniesieniu
do
usług, uznanych przez Konsorcjum GRS i Konsorcjum IMPEL za opodatkowane stawką
23% VAT jest ona rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i nie obejmuje
wszystkich elementów oferty, a w konsekwencji - zaniechaniu odrzucenia oferty tych
wykonawców.
W oparciu o powyższe Odwołujący wnosił o merytoryczne rozpatrzenie
oraz
uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia zaskarżonych czynności:
• wyboru oferty najkorzystniejszej;
• poprzedzających ją czynności badania i oceny ofert
powtórzenia czynności badania ofert,
a następnie:
- odrzucenia ofert Konsorcjum GRS oraz Konsorcjum IMPEL
wezwania Odwołującego na podstawie art. 274 ust. 1 Pzp do złożenia dokumentów
podmiotowych wymaganych w postępowaniu,
ewentualnie następnie:
wezwania Konsorcjum GRS oraz Konsorcjum IMPEL do złożenia wyjaśnień odnośnie ceny
złożonych przez nich ofert, w tym jej istotnych części składowych określonych
jako
podlegające opodatkowaniu stawką 23% VAT.
Ponadto, Odwołujący wnosił o zasądzenie od Zamawiającego na jego rzecz zwrotu
kosztów postępowania odwoławczego, w tym zwrotu kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
W dniu 30 lipca 2024 roku
Zamawiający przekazał Wykonawcom informację
o
wniesionym odwołaniu wraz z jego kopią i wezwał ich do przystąpienia do postępowania
odwoławczego.
Do
postępowania odwoławczego, na dzień wydania postanowienia, nie zgłosił
przystąpienia żaden z Wykonawców (termin na zgłoszenie przystąpienia upływał w dniu
2 sierpnia 2024 r.).
W dniu 6 sierpnia 2024 r. Z
amawiający złożył Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej
odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, iż uwzględnia w całości zarzuty przedstawione
w odwołaniu i wnosi o umorzenie postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym
bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego.
Odpowiedź na odwołanie została podpisana przez osobę upoważnioną
do
reprezentowania Zamawiającego.
Zgodnie
z
art.
ust.
ustawy
Pzp
w przypadku uwzględnienia
przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy,
pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił
w
terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza
lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Stosownie do art. 568 pkt 3 ustawy Pzp Izba umarza postępowania odwoławcze,
w formie postanowienia, w przypadku,
o którym mowa w art. 522.
Wobec uwzględnienia przez Zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych
w
odwołaniu, a także wobec braku przystąpień do postępowania odwoławczego po stronie
Z
amawiającego, Izba, mając na względzie treść powołanych powyżej przepisów ustawy Pzp,
umorzyła postępowanie odwoławcze w formie postanowienia.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła stosownie do jego wyniku
na
podstawie art. 557 i 575 ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) ww. rozporządzenia w przypadku umorzenia
postępowania odwoławczego przez Izbę w całości: koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, znosi
się wzajemnie, jeżeli przed otwarciem rozprawy zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu, a w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego
nie
przystąpił
żaden
wykonawca
albo
uczestnik
postępowania
odwoławczego,
który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu,
w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu
kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Wobec powyższego Izba orzekła o dokonaniu zwrotu z rachunku bankowego Urzędu
Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego kwoty 7 500,00 zł, uiszczonej tytułem wpisu
od
odwołania.
Mając na uwadze powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodnicząca: ……………….………..………