Sygn. akt: KIO 2769/24
WYROK
Warszawa, dnia 3 wrześnie 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Katarzyna Poprawa
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 sierpnia 2024 roku w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 29 lipca 2024 roku przez
Odwołującego wykonawcę Podkowa Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Skarb
Państwa - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie
przy udziale Uczestnika po stronie Zamawiającego wykonawcy Sprint Spółka
Akcyjna z siedzibą w Olsztynie, w postępowaniu o sygn. akt KIO 2769/24 po stronie
Zamawiającego
orzeka:
oddala odwołanie
kosztami postępowania obciąża Odwołującego wykonawcę: Podkowa Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
Podkowa Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
w tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez Zamawiającego Skarb Państwa
- Generalna
Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie
t
ytułem wynagrodzenia pełnomocnika,
zasądza od Odwołującego wykonawcy Podkowa Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie na rzecz Zamawiającego Skarbu
Państwa - Generalnej Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział
w Warszawie
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy) poniesioną przez Zamawiającego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie
– Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……………………………….
Sygn. akt: KIO 2769/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Skarb Państwa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Oddział w Warszawie prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
na zadanie pn: „Bieżące kompleksowe utrzymanie sygnalizacji świetlnych wraz
z użytkowanymi systemami sterowania ruchem na drogach krajowych zarządzanych przez
GDDKiA Oddział w Warszawie nr postępowania O/WA.D-3.2421.11.2024, zwane dalej
„Postępowaniem”. Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego
zgodnie z ustawą z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. D.U. z 2023
roku poz. 1065
z póżn. zm.) zwanej dalej „ustawą” lub „Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu
zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej Dz.U. S: 61/2024 179883-
z dnia 26 marca 2024 roku.
W dniu 5 sierpnia 2024 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało
wniesione odwołanie przez wykonawcę „Podkowa" Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
zwanego dalej „Odwołującym” wobec czynności i zaniechań Zamawiającego polegających
na wyborze jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy
–Sprint S.A. z siedzibą w Olsztynie
(dalej jako „Sprint).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów Prawa
zamówień publicznych:
naruszeniu art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp a także art. 224 ust. 6 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty Sprint w sytuacji, gdy oferta Sprint zawiera rażąco niską
cenę za wykonanie zamówienia a wykonawca Sprint wezwany do udzielenia wyjaśnień
ceny nie wykazał aby cena jaką zaoferował w postępowaniu nie była rażąco niska.,
2. naruszeniu art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Sprint
w sytuacji, gdy złożone wyjaśnienia ceny potwierdzają, że treść oferty wykonawcy
tj. sposób w jaki przewidział realizację zamówienia, jest niezgodny z warunkami
zamówienia,
3. co skutkuje naruszeniem art. 239 ust 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp poprzez wadliwy
wybór oferty najkorzystniejszej w Postępowaniu, a przy uwzględnieniu danych
zawartych w ofercie Odwołującego i postanowień SWZ ma bezpośredni wpływ na
zaniechanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
W oparciu o przedstawione zarzuty na podstawie art. 554 ust. 1 i 3 Pzp Odwołujący wniósł o
uwzględnienie odwołania,
merytoryczne rozpatrzenie niniejszego Odwołania,
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z dokumentacji Postępowania - na
okoliczności wskazane w odwołaniu.
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej
jako obarczonej wadą mającą wpływ na wynik Postępowania,
powtórzenie czynności oceny ofert w Postępowaniu i w jej wyniku:
- odrzucenie oferty wykonawcy Sprint na podstawie wskazanej w uzasadnieniu
odwołania,
ponowienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w postępowaniu co winno
skutkować wyborem oferty Odwołującego.
Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu odwołania, ponieważ oferta Odwołującego
zgodnie z rankingiem ofert zawartym w treści zawiadomienia o rozstrzygnięciu postępowania
została uplasowana na drugiej po wykonawcy Sprint pozycji rankingowej. Mając na
względzie powyższe, uwzględnienie odwołania i odrzucenie oferty aktualnie wybranej,
skutkuje bezpośrednio możliwością wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej
w Postępowaniu i uzyskanie przez niego zamówienia.
W konsekwencji nie budzi wątpliwości, że interes Odwołującego w uzyskaniu zamówienia
w tym Postępowaniu doznał więc uszczerbku, bowiem gdyby nie zaskarżone czynności
i zaniechania Zamawiającego, to Odwołujący uzyskałby zamówienie, tym samym
Odwołujący może ponieść szkodę w postaci utraconych zysków z realizacji umowy zawartej
z Zamawiającym.
Odwołujący przedstawił następujący stan faktyczny.
Przedmiotem zamówienia jest bieżące kompleksowe utrzymanie sygnalizacji świetlnych wraz
z użytkowanymi systemami sterowania ruchem na drogach krajowych zarządzanych przez
GDDKiA Oddział w Warszawie. Szczegółowo przedmiot zamówienia opisany został w Tomie
II -
IV SWZ. Zamawiający wymagał, aby Usługa została zrealizowana w terminie 36 miesięcy
od dnia zawarcia umowy.
Zamówienie polega w szczególności na prowadzeniu czynności konserwacyjnych i
naprawczych. Zam
ówienie obejmuje również inne czynności związane z funkcjonowaniem
sygnalizacji
świetlnych (m.in. zapewnienie usługi monitoringu dla co najmniej 80% lokalizacji
skonsultowanych z Zamawiającym z załącznika nr 1, transmisja, przetwarzanie i archiwizacja
danych, modernizacja i rozbudowa urządzeń sygnalizacji świetlnych).
Usługa będzie wykonywana w dwóch poziomach:
ciągłym, za który Wykonawca otrzymywał będzie wynagrodzenie ryczałtowe
(stanowiące iloczyn ceny jednostkowej oraz liczby obiektów objętych utrzymaniem
w danym okresie rozliczeniowym) oraz
doraźnym – na dodatkowe zlecenie Zamawiającego – za który Wykonawca otrzymywał
będzie wynagrodzenie obmiarowe na podstawie ilości wykonanych prac oraz cen
jednostkowych kosztorysu ofertowego.
Usługa będzie wykonywana na terenie województwa mazowieckiego, na obiektach
sygnalizacji
świetlnej pozostających w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych
i Autostrad Oddziału w Warszawie.
Zamawiający przewiduje w trakcie trwania Umowy zmiany liczby obiektów
sygnalizacji
świetlnej objętych utrzymaniem (zarówno zmniejszenia, jak i zwiększenia).
Wykonawca obejmie utrzymaniem nowe obiekty sygnalizacji
świetlnej od daty wskazanej
przez Zamawiającego.
Zgodnie z PPU:
liczba jednostek obmiarowych poszczególnych pozycji Formularza Cenowego jest
szacunkowa. Zamawiający zastrzega sobie, w ramach realizacji Usługi, prawo
wyłączenia/zmniejszenia/zwiększenia
ilości/krotności
zakresu
wykonywanych
prac.
Wykonawcy nie przysługują z tego tytułu żadne roszczenia finansowe w stosunku
do Zamawiającego.
Wysokość miesięcznego wynagrodzenia Wykonawcy – dotycząca pozycji Formularza
Cenowego z jednostką obmiarową szt./m-c – będzie uzależniona od obiektów, dla których
świadczona była Usługa w danym okresie rozliczeniowym.
Za wykonane prace zlecone Wykonawcy w trakcie realizacji Umowy, Wykonawca otrzyma
wynagrodzenie, obliczone jako iloczyn cen jednostkowych podanych w Formularzu
Cenowym i ilości jednostek wykonanych w ramach zlecenia. Do zleceń wystawione będą
kosztorysy wstępne i powykonawcze przedstawione Zamawiającemu przez Wykonawcę.
W zakresie mającej zastosowanie na etapie realizacji zamówienia klauzuli
prozatrudnieniowej -
Wykonawca jest zobowiązany do zatrudnienia na podstawie umowy o
pracę, w okresie realizacji Umowy, osób wykonujących następujące czynności:
a.
roboty budowlane i konserwacyjne w zakresie sygnalizacji świetlnej oraz
towarzyszących robo t drogowych;
b.
roboty elektryczne związane z naprawą, modernizacją lub rozbudową urządzeń
sygnalizacji świetlnej;
c.
prace związane z kontrolą stanu urządzeń sygnalizacji świetlnej wraz z obsługą
sterownika, urządzeń transmisji danych i serwera.
Wykonawca wyznaczy Kierownika ds. Utrzymania Sygnalizacji
Świetlnych, sprawującego
nadz
ór nad realizacją całości Umowy. Kierownik ds. Utrzymania Sygnalizacji Świetlnych
będzie osobą wyznaczoną do kontaktu z Zamawiającym. Oprócz koordynacji i nadzoru nad
pracami realizowanymi przez pracownik
ów Wykonawcy i podwykonawco w, będzie on ściśle
wsp
ółpracował ze służbami Zamawiającego – Koordynatorem Umowy, kierownictwem
Rejon
ów drogowych, kierownikami służby liniowej i drogomistrzami oraz Punktem Informacji
Drogowej. Kierownik ds. Utrzymania Sygnalizacji
Świetlnych winien być wyposażony w
telefon ko
mórkowy i być dostępny dla służb Zamawiającego w systemie ciągłym
(całodobowo, w tym również w dni ustawowo wolne od pracy).
Wykonawca realizowa
ć będzie Umowę zapewniając do realizacji cały niezbędny sprzęt wraz
z pojazdami. Wszystkie koszty obsługi i eksploatacji sprzętu, w tym pojazdów, winne być
wkalkulowane w cenę oferty.
Wykonawca zapewni we własnym zakresie zaplecze techniczne, warsztatowe i socjalne dla
pracownik
ów wykonujących prace utrzymaniowe.
W porze nocnej winny by
ć wykonywane w szczególności następujące prace:
a.
wymiana urządzeń wymagająca wyłączenia sygnalizacji świetlnej lub przełączenia
w tryb żółty-migający;
b.
związane z układem detekcji wykonywane w jezdni lub nad nią;
c.
zmiana oprogramowania sterowników;
d.
pozostałe, których wykonywanie w porze dziennej związane byłoby z utrudnieniami
w ruchu pojazdów.
Wykonywanie prac w pasie drogowym wymagających zmiany organizacji ruchu możliwe jest
na podstawie zatwierdzonego projektu organizacji ruchu, który Wykonawca winien na swój
koszt opracować, uzgodnić i uzyskać zatwierdzenie, jak również aktualizować wg potrzeb
przez cały okres realizacji Umowy. Projekt powinien być zgodny z zarządzeniem
nr 18 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 26 lipca 2022 r. w sprawie
typowych schematów oznakowania robót oraz pomiarów diagnostycznych prowadzonych
w pa
sie drogowym (Zamawiający zastrzega, że specyfika Zamówienia wymaga opracowania
projektu organizacji ruchu obejmującego większy zakres niż typowe schematy przedstawione
w Zarządzeniu).
Wykonawca skieruje do realizacji Umowy pracowników legitymujących się wymaganymi
świadectwami kwalifikacji i innymi niezbędnymi uprawnieniami w zależności od wykonywanej
przez nich czynności.
Zgodnie z protokołem postępowania Zamawiający ustalił wartość zamówienia jako
kwotę: 12 540 259, 12 PLN (netto) w tym wartość przewidywanych zamówień, o których
mowa w art. 214 ust. 1 pkt 7 została ustalona na kwotę 14 57430,00 PLN (netto).
Wartość zamówienia została ustalona w dniu 12 lutego 2024 r. na podstawie analizy własnej
z wykorzystaniem danych zawartych we wcześniejszych umowach.
Jak wynika z informacji podanych przez Zamawiającego przed otwarciem ofert w zakresie
kwoty, jaką przeznaczył na sfinansowanie zamówienia w trybie art. 222 ust 4 Pzp była to
kwota brutto 15 424 518,72 PLN
Zgodnie z informacjami z otwarcia ofert w postępowaniu złożono łącznie 4 oferty
z następującymi cenami:
Zamawiający pismem z dnia 6 czerwca 2024r. skierował do wykonawcy Sprint wezwanie
do udzielenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny oferty na podstawie art. 224 ust. 1 w związku
z art. 224 ust. 2 pkt 1) oraz art. 223 ust. 1 ustawy Pzp.
Wezwanie miało bardzo szczegółowy charakter i dotyczyło w szczególności złożenia
wyjaśnień w zakresie określonym w art. 224 ust. 3 pkt 4 i 6, a także do wyjaśnień w zakresie
szczeg
ółowej wyceny następujących składowych ceny Oferty poprzez:
1. przekazanie szczegółowej kalkulacji ceny jednostkowej dla pozycji kosztorysu
ofertowego (1.1), w której uwzględniono koszt 856,00 zł za szt./m-c związany z
Bieżącym kompleksowym utrzymaniem sygnalizacji świetlnych – część ryczałtowa
a także
przekazanie szczegółowej kalkulacji ceny jednostkowej dla wskazanych pozycji
kosztorysu ofertowego
– część obmiarowa (tj. dla poz. 2.32; 2.34; 2.36; 2.38; 2.84;
Zamawiający wskazał w treści wezwania, że oczekuje szczegółowej i wyczerpującej
informacji na temat sposobu uwzględnienia elementów mających wpływ na wartość ww.
pozycji mając na uwadze m.in. zaangażowanie osobowe i rzeczowe oraz związane z tym
niezbędne do poniesienia koszty.
Ponadto zwr
ócono się z prośbą o wyjaśnienia (w tym wyliczenia) w zakresie zgodności
zastosowanych stawek z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do
ustalenia ceny nie mo
że być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo
minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepis
ów ustawy o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane
jest realizowane zam
ówienie oraz przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia
społecznego, obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie.
Zamawiający wprost zobowiązał wykonawcę do złożenia wyczerpującej i
szczeg
ółowej informacji na temat sposobu wyliczenia ceny oferty, co najmniej w kwestiach
wskazanych powy
żej ale także m. in. co do zaangażowania osobowego, rzeczowego,
sprzętowego, finansowego i związane z tym niezbędne do poniesienia koszty a także
zakładany poziom zysku.
Zamawiający wyraźnie wskazał, że Wykonawca musi dostarczyć wystarczający materiał
do sformułowania przez Zamawiającego oceny zaoferowanej w ofercie kwoty, za którą
Wykonawca ma zamiar wykona
ć przedmiot zamówienia dlatego wymagał przesłania
wszelakich informacji oraz dowod
ów, które wykonawca uzna za istotne, na temat sposobu
obliczenia ceny zam
ówienia, a których Zamawiający nie wymienił powyżej.
Powy
ższe potwierdza, że w sprawie wskaźnik obligujący do wezwania do wyjaśnień
ceny miał charakter obligatoryjny. Zamawiający jednoznacznie wymagał od wykonawcy, aby
wykonawca przedstawił w odpowiedzi na wezwanie stosowne dowody, jak również
weryfikacja wyja
śnień miał być dokonana m.in. pod kątem wiarygodności w zakresie
mo
żliwości wykonania z należytą starannością całego przedmiotu zamówienia zgodnie z
warunkami okre
ślonymi w SWZ.
Zgodnie z tre
ścią wezwania, Zamawiający przypomniał wykonawcy, że zgodnie z art. 224
ust. 5 ustawy Prawo zam
ówień publicznych obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera
ra
żąco niskiej ceny, spoczywa na wykonawcy. Natomiast zgodnie z art. 224 ust. 6 ustawy
Pzp Zamawiający jest zobowiązany odrzucić ofertę wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień
w wyznaczonym terminie lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają
podanej w ofercie ceny.
Treść wezwania jest zgodna z Pzp, konkretna i wskazująca na obowiązki dowodowe
wykonawcy. Ponadto jak wynika z udostępnionej korespondencji wykonawcy Sprint nie
wnosił o wydłużenie terminu dla złożenia wyjaśnień – zatem nie ma żadnej wątpliwości, że
termin jaki został wyznaczony na udzielenie wyjaśnień cen i przedłożenia koniecznych
dowodów
był w zupełności wystarczający do ich przygotowania.
W
ogólnej
części
wyjaśnień
ceny
plik
oznaczony
jako
2._sprint_wyjasnienia_ogolne_rnc_o_wa.d-3.2421.11.2024-sig.pdf)
wykonawca
Sprint
powoływał się w szczególności na posiadane doświadczenie, w tym na bogate
doświadczenie w realizacji podobnych zamówień, co umożliwiło wykonanie wyceny oferty w
sposób profesjonalny, rzetelny zapewniając z jednej strony realizację zamówienia po niskich
kosztach przy jednoczesnym wyeliminowaniu ryzyka niedoszacowania wyceny. Jednym z
głównych elementów wartym podkreślenia i umożliwiającym zaoferowanie korzystniejszych
cen
w niniejszym postępowaniu miał być fakt, że firma Sprint S.A. realizowała w latach 2017-
2020 podobne działania w ramach kontraktu „Bieżące kompleksowe utrzymanie sygnalizacji
świetlnych na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA O/Warszawa”, dzięki czemu
nabyła doświadczenia i znajomości specyfiki pracy z urządzeniami posiadanymi przez
Zamawiającego. Poza tym firma Sprint S.A. zrealizowała lub realizuje również m.in. inne
zadania, które skupiały się na utrzymaniu lub budowie sygnalizacji świetlnych, przywołując
je w wyjaśnieniach.
Wymaga podkreślenia że poza poprzednim zamówieniem realizowanym na rzecz
Zamawiającego w latach 2017-2020 pozostałe zamówienia referencyjne dotyczą prac
wykonywanych w zupełnie innych warunkach – aglomeracji miejskich przy stosunkowo
niewielkich obszarze i koncentracji obiektów i instalacji w przeciwieństwie do aktualnego
zamówienia którego specyfika ma związek w szczególności z pracami wykonywanymi
na dużym obszarze i znacznych odległościach poszczególnych obiektów a dodatkowo
istniała możliwość uzyskania efektu synergii w przypadku równoległej realizacji podobnych
usług
na rzecz r
óżnych zarządców na tym samym obszarze – aktualnie Sprint nie powołuje się
na
żadne konkretne kontrakty w lokalizacjach sąsiadujących z lokalizacjami z aktualnego
zam
ówienia ponieważ według dostępnych danych takich kontraktów nie posiada (należy przy
tym pamiętać że aktualny kontrakt ma trwać 3 lata).
W dalszej części wyjaśnień Sprint argumentuje, że zaoferowana przez Sprint S.A.
warto
ść poz. 1.1 „Bieżące kompleksowe utrzymanie sygnalizacji świetlnych” jest jedynie
o 5,72% ni
ższa od wartości kolejnego oferenta (Podkowa Sp. z o.o.), z którym firma Sprint
S.A. naprzemiennie wykonuje niniejsze zadanie.
Wskazać należy, że każdy z wykonawca ma inny sposób alokacji kosztów i sam fakt,
że globalna różnica w wycenie pomiędzy wykonawcami dla części ryczałtowej to ok 6%,
w żaden sposób nie dowodzi, że wycena Sprint została dokonana w poprawny sposób.
Dodatkowo to wykonawca Sprint jako wezwany do wyjaśnień ceny a nie Odwołujący
miał obowiązek obalić domniemanie rażąco niskiej ceny, czego w ocenie Odwołującego
skutecznie nie uczynił.
Powodem wezwania do wyjaśnień ceny było przekroczenie ustawowego wskaźnika
obligującego do wyjaśnień a Sprint w żaden sposób nie kwestionował wezwania,
co w konsekwencji oznacza, że miał obowiązek wykazać i udowodnić, że zaoferowana cena
nie jest rażąco niska. Przy czym nie ulega żadnej wątpliwości, że w przypadku poz. 1.1.
„Bieżące kompleksowe utrzymanie sygnalizacji świetlnych” stanowi ona istotny element
składowy zamówienia.
Wykonawca Sprint podnosił także, że zakres kosztowy cen jednostkowych objętych
wezwaniem (poz. 2.32; 2.34; 2.36; 2.38; 2.84; 2.89; 2.90; 2.92) z części „Wykonanie innych
prac zleconych przez Zamawiającego” odnośnie których Zamawiający powziął wątpliwość,
czy zostały należycie wycenione wynosi jedynie 15,76% wartości wszystkich kosztów ujętych
w pozycjach 2.1-2.92.
W ocenie Odwołującego argumentacja ta jest o tyle nietrafna, że mamy do czynienia
z pozycjami o istotnym znaczeniu tak warto
ściowym jak i rzeczowym dla realizacji
przedmiotu zam
ówienia.
Ponadto nale
ży mieć na względzie okoliczność że w przypadku części zamówienia
rozliczanej obmiarowo ka
żda z pozycji ma mieć wycenę realną i rynkową bowiem rozliczenie
prac następuje w oparciu o podane w ofercie ceny jednostkowe a ilości poszczególnych prac
nie są gwarantowane.
Zgodnie z wyjaśnieniami SWZ:
dot.
§4 ust 3 Umowy Zamawiający dopuszcza możliwość zmniejszenia lub zwiększenia
zakresu realizacji umowy. W jakim zakresie procentowym w stosunku do szacunkowej liczby
jednostek obmiarowych Zamawiający przewiduje takie zwiększenie lub zmniejszenie?
Informacja taka pozwoli Wykonawcy na dokładniejsze skalkulowanie oferty.
Zamawiający oszacował liczbę jednostek obmiarowych poszczególnych pozycji Formularza
cenowego, które Zamawiający planuje zrealizować. Niemniej jednak są to wartości
szacunkowe i Zamawiający dopuszcza zmniejszenie lub zwiększenie liczby jednostek
obmiarowych. Zamawiający planuje zrealizować w 100% jednostki obmiarowe
poszczególnych pozycji Formularza Cenowego, ale jest to zależne m.in od postępów przy
realizacji inwestycji, czy zmiany zarządców drogi.
Dodatkowo należy wyraźnie podkreślić , że wezwanie dotyczyło ceny ofertowej a w
tym wskazanych wprost w wezwaniu kluczowych świadczeń wchodzących w skład
zamówienia zaś o ile wezwany kontestował przyczynę czy też zakres wezwania winien był
na stosownym etapie postępowania za pomocą środków ochrony prawnej kwestionować
wezwanie z 6.06.br., czego jednak nie uczynił.
Co więcej na swój wniosek uzyskał zgodę od Zamawiającego na przedłużenie
terminu na złożenie wyjaśnień ceny o 7 dni – a zatem tym bardziej złożone wyjaśnienia z
dowodami winny być szczegółowe i rzetelne oraz pełne. W konsekwencji obowiązkiem
wezwanego
do wyjaśnień ceny stało się wykazanie i udowodnienie, że zaoferowana cena oferty nie jest
rażąco niska i możliwe jest przy niej wykonanie zamówienia.
Szczegółowe wyjaśnienia ceny Sprint
Przyjęte założenie nakładu godzinowego na stawkę ryczałtową poz. 1.1 „Bieżące
kompleksowe utrzymanie sygnalizacji świetlnych”
Zamawiający nałożył w wezwaniu na firmę Sprint obowiązek przedstawienia
dowodów na obliczenia stawki ryczałtowej. Wykonawca Sprint przedstawiając obliczenia
roboczogodzin poparł swoją argumentację i wycenę rzekomymi kontraktami na terenie
Warszawy i okolic.
Jak wynika z wyjaśnień - przyjęta została ilość godzin 104 na podstawie
oświadczenia i kalkulacji własnej, nie zostało to poparte jednak żadnymi dowodami. Wartość
godzin
to wyłącznie deklaracja wykonawcy w żaden sposób nie wyjaśniona i nie wykazana.
Wyjaśnienie wskazuje więc wyłącznie deklarowaną ilość godzin dla potrzeb ryczałtu na
poziomie 104 (nie jest wiadomo w jaki sposób taka ilość została ustalona).
Wykonawca odwołuje się w tym zakresie co do sposobu ustalenia ilości godzin prac
wyłącznie do deklarowanego doświadczenia sprzed ponad 4 lat. Dodatkowo same
wyjaśnienie wskazuje wprost, że jednak ilość ta jest niewystarczająca bowiem „pozostałe
rbh/mc” mają być amortyzowane (nie wiadomo w jakich ilościach i w jaki sposób) w innych
projektach utrzymaniowych prowadzonych rzekomo przez Sprint w Warszawie i okolicach
–
przy
czym
w żaden sposób nie wskazuje się na jakiekolwiek takie projekty realizowane równolegle
w trakcie wykonywania aktualnego zam
ówienia przez okres 36 miesięcy od dnia zawarcia
umowy w obecnym przetargu.
Ponadto obowiązkiem wykonawcy było wyjaśnienie sposobu obliczenia ceny oferty
w aktualnym przetargu a tymczasem wykonawca wprost o
świadcza, że bliżej nieokreśloną
ilo
ść godzin „amortyzuje” z innych zamówień co do których nie jest wiadomo czy w ogóle
występują a dodatkowo uwzględniając 3 lata realizacji kontraktu brak jest pokrywających się
zam
ówień z których miałaby następować ta „amortyzacja” co obala źródło optymalizacji.
Powołując się na takie okoliczności rzekomo optymalizujące wycenę Sprint winien był
przedstawić listę kontraktów wraz z umowami, zestawienie obciążenia personelu na danym
kontrakcie. Wyłącznie w takim przypadku możliwa jest weryfikacja założeń kosztowych
na jakie powołuje się wykonawca.
Bazując na doświadczeniu Odwołującego z aktualnie realizowanego przez niego
analogicznego kontraktu jak objęty przedmiotem zamówienia właściwa i realna oraz
zapewniająca faktycznie realizację zamówienia na wymaganym poziomie jakości ilość
godzin w ramach ryczałtu jaką należy założyć to minimum 150 godzin.
Wykonawca deklaruje, że tym samym personelem jest w stanie realizować zarówno aktualny
kontrakt jak i inne (niezidentyfikowane). Sam wykonawca Sprint argumentuje, że tym samym
personelem co w Warszawie będzie obsługiwać GDDKiA co jest wykluczone ponieważ
w przypadku Warszawy na etapie przetargu na utrzymanie w rejonie 1 było 183 skrzyżowań
a na rejonie 3 było 215 skrzyżowań .
Zatem skrzyżowań w przypadku ZDM Warszawa jest dwa razy więcej niż na kontrakcie
GDDKiA a bez podania ilości osób obsługujących obydwa kontrakty i godzin im przypisanych
12 osobami które mają zatrudnione w firmie (oświadczenie Sprint) fizycznie nie jest możliwe
aby obsłużyć tak dużą ilość skrzyżowań. Jeśli wykonawca przewiduje 104 h na kontrakt
GDDKiA, to ile osób powinno być zatrudnionych na kontrakcie dla ZDM – powyższe poddaje
w wątpliwość czy wykonawca dysponuje konieczną ilością pracowników.
Ponadto wykonawca Sprint co prawda w
wyjaśnieniach wskazuje na trzy zmiany
samochodów ale jednocześnie w złożonych wyliczeniach nie uwzględnia wymaganej
przepisami wyższej stawki pracowników pracujących na trzeciej zmianie.
Powyższe wynika z art. 151(8) Kodeksu pracy, który wskazuje że za pracę w porze nocnej
pracownikowi przysługuje - poza normalnym wynagrodzeniem za pracę - dodatek w
wysokości 20% stawki godzinowej, która wynika z minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Dodatek wypłaca się za każdą godzinę pracy w porze nocnej. Od 1 lipca minimalne
wynagrodzenie 4.300,00 zł brutto /184h w lipcu = 23,37 *20% = 4,67 zł za każdą
przepracowaną w nocy godzinę. Unikając rozpisania kosztów pracy personelu na
poszczególnych
zmianach
w wyjaśnieniach ceny wykonawca Sprint uniknął umożliwienia Zamawiającemu wykonania
stosownych obliczeń sprawdzających.
Złożone przez Sprint wyliczenia roboczogodzin personelu nie zostały poparte żadnymi
dowodami w postaci umów z pracownikami. Stawki pracowników w sektorze elektrycznym
nie powinny być porównywane do płacy minimalnej krajowe bowiem dotyczą wysoko
wyspecjalizowanego personelu.
Ponadto wykonawca Sprint mógł wystąpić na etapie przetargu o dane dotyczące ilości
awarii, kolizji i aktów wandalizmu i z tego wyliczyć średnią i ją zaprezentować, dodatkowo
wykonawca powinien wyjaśnić ile czasu na jaką awarię i objazdy przewiduje i korelację
aktualnego i innych kontraktów na które się powołuje.
Reasumując jak wynika ze złożonych wyjaśnień kluczowy koszt wyceny ofertowej
dla wynagrodzenia ryczałtowego pozostaje poza szczegółowymi, poddającymi się ocenie
i weryfikacji wyjaśnieniami i dowodami.
Baza wykonawcy
W celu wykonania zamówienia wykonawca musi dysponować odpowiednią bazą sprzętowo
materiałową, przy użyciu której będzie realizował przedmiot zamówienia i której koszty
musiały zostać uwzględnione w cenie oferty. Natomiast złożone wyjaśnienia nie wskazują
jakie koszty wykonawca przewidział ponieść w celu korzystania z bazy i czy w ogóle je
uwzględnił
w odniesieniu do tego trzyletniego kontraktu. Danych takich w złożonych wyjaśnieniach brak.
Kierownik ds. Utrzymania Sygnalizacji Świetlnych i zastępca
Wyjaśnienia ceny wskazują, że Sprint w kalkulacji uwzględnił tylko jedną osobę na to
stanowisko przy czym zgodnie z SWZ brak jest możliwości aby jedna osoba realizowała
funkcje Kierownika całodobowo we wszystkie dni roku – z dniami wolnymi włącznie i w trybie
24h.
Zakres czynności Kierownika i dyspozycyjność 24h/7/365 wykluczają możliwość realizacji
usług przez jedną osobę co potwierdza, że wycena wykonawcy z jednej strony nie
uwzględnia pełnego zakresu rzeczowego świadczeń z drugiej zaś nie uwzględnia pełnych
kosztów personelu koniecznego do wykonania zamówienia- brak uwzględnienia w kosztach
zastępcy kierownika.
Koszty wyjazdów serwisowych. Zaniżony kilometraż przejazdów. Brak uwzględnienia
kosztów przeglądów okresowych.
W złożonych wyjaśnieniach ceny wykonawca Sprint wyjaśnia jak konstruował koszty
samochodów serwisowych i ilości tych samochodów i związanych z tym kosztów personelu.
Z doświadczenia Odwołującego, który aktualnie prowadzi kontrakt utrzymaniowy sygnalizacji
świetlnych dla Zamawiającego wynika, że w samych miesiącach kwietniu 2024 (57 awarii
i usterek) i maju 2024 (52 awarie i usterki) było ponad 45 (3 samochody x 15 wyjazdów
założone miesięcznie przez Sprint) wyjazdów na same awarie i usterki.
Z wyjaśnień wykonawcy wynika, że założone ilości pojazdów i ich wyjazdów koniecznych do
realizacji zmówienia zostały ustalone przez Sprint w sposób nierealny i nie uwzględniający
faktycznych kosztów jakie należy ponieść w tym zakresie.
W celu rzetelnego wyjaśnienia wyceny wykonawca Sprint powinien przedstawić
wyliczenia ile czasu spędza na kontroli objazdowej na każdym skrzyżowaniu, ile na
dojazdach, ile na naprawach awarii, kolizji itd. Powinien także przedstawić założenia
kalkulacyjne
w stosunku do ilości czasu założonego dla personelu na kontrakcie. Zestawienie ilości
faktycznych wyjazdów awaryjnych w stosunku do założeń Sprint wskazuje na istotne
niedoszacowanie, to zaś bezpośrednio przekłada się na istotnie zaniżone koszty usług.
Wykonawca Sprint zaniechał uzyskania na etapie poprzedzającym złożenie ofert
danych które były jak widać niezbędne do rzetelnej kalkulacji. W tej sytuacji zaniechanie
uzyskania danych potrzebnych do wyceny obciąża wykonawcę bowiem jak wynika z
kalkulacji założenia w tym zakresie zostały istotnie zaniżone w stosunku do rzeczywistych.
Podkre
ślenia wymaga, że Zamawiający mając dostęp do danych dotyczących awarii,
usterek i objazd
ów – tabelę taką dostaje co miesiąc od Odwołującego, nie zauważył tak
ra
żącego niedoszacowania kosztów wymaganego paliwa i zużycia sprzętów, które nie
zostały policzone przez wykonawcę Sprint.
Jednocze
śnie należy zauważyć, że przyjęte 150 km dziennie dla samochodów serwisowych
mo
że być odpowiednie dla kontraktu, który obsługuje Sprint w Warszawie gdzie
skrzy
żowania są w niewielkich odległościach od siebie. Przy założeniu, że samochód
realizuje 1 zgłoszenie dziennie i nie dokonuje objazdów, 150km dziennie może być realne,
ale przy założeniu Sprint z wyjaśnień ceny wynika, że użyje on jedynie 3 samochodów co
przy
objazdach,
usterkach
i awariach wymaga od samochodu pokonania znacznie większej ilości kilometrów niż 150
dziennie.
Tytułem przykładu z ul. Marywilskiej gdzie wykonawca Sprint ma bazę do Zwolenia
gdzie jest jedno ze skrzyżowań objętych zamówieniem jest 152 km w jedną stronę,
z ul. Marywilskiej do granic Warszawy np. do Ożarowa, który jest jednym z najbliższych
punktów do obsługi jest 20 km. Odwołujący obsługując kontrakt ma świadomość i wiedzę
w przedmiocie tras koniecznych do pokonania w celu realizacji zamówienia i w większości
przypadków założenia dzienne objazdu na poziomie w całości 150 km są całkowicie
nierealne i jedynie wskazują na próbę dostosowania wyliczeń do zaoferowanej wyceny z
pominięciem realiów realizacji kontraktu.
Jednocześnie w przypadku większej ilości wyjazdów zwiększa się w istotny sposób liczba
przyjętych przez Sprint roboczogodzin co również nie zostało uwzględnione w kalkulacji
ceny.
W trakcie całego kontraktu Odwołującego od 14.07.2021 do 30.06.2024 łącznie awarii
i usterek było 1608 co daje nam średnio miesięcznie 47,29 wyjazdy.
Dodatkowo złożone wyjaśnienia pomijają całkowicie koszt i zakres czynności zawartych
w OPZ a dotyczących comiesięcznych objazdów wymaganych przez Zamawiającego – 185
skrzy
żowań do objechania minimum raz w miesiącu.
Złożone wyjaśnienia ceny pomijają całkowicie ten obowiązkowy element zamówienia i jego
koszt.
Pominięte w wyjaśnieniach koszty materiałów dla potrzeb wymiany i naprawy
urządzeń eksploatacyjnych.
Zamawiający dysponuje wiedzą jakie ilości poszczególnych materiałów zostały wymienione
i naprawione w ramach wymiany i naprawy urządzeń eksploatacyjnych w aktualnym
kontrakcie.
Tymczasem wykonawca Sprint zupełnie nie uwzględnił w swoich obliczeniach
miesięcznych kosztów wymiany zużytych materiałów eksploatacyjnych, kamer detekcji, które
za sam materiał przy aktualnych cenach kamer detekcji wskazanych w wycenie Sprint -
kosztują 3 605, 00 zł netto a należałoby do tego dodać koszty personelu oraz sprzętu –
ze względu na lokalizację kamer na podnośnikach nad jezdniami: podnośnika, samochodu
ze strzałą i przyczepy energochłonnej.
Ponadto wykonawca Sprint nie uwzględnił w kosztach miesięcznych eksploatacyjnych kosztu
wymiany sterownika
– urządzenia które zgodnie z wyceną z oferty Aster i oferty Swarco
przedstawionych przez Zamawiający dysponuje wiedzą jakie ilości poszczególnych
materiałów zostały wymienione i naprawione w ramach wymiany i naprawy urządzeń
eksploatacyjnych w aktualnym kontrakcie.
Średnio w trakcie tego kontraktu miesięcznie wymieniono 0,15 sterownika, ale przy
średnim koszcie sterownika tańszej z dwóch ofert które jako dowód udostępnił Sprint firmy
ASTER wychodzi (gdy
średnio za sterownik jest: 25 339,60 zł netto) 3 800,94 zł netto które
nalazłoby dodać do miesięcznej wyceny kosztów eksploatacyjnych – to ponad 1/3 kosztów
przyjętych przez Sprint miesięcznie na koszty eksploatacyjne, daje to niedoszacowanie
w wysoko
ści 136 833,84 zł netto na kontrakcie na samych sterownikach. Przy 185
skrzy
żowaniach wymiana nawet 1 sterownika rocznie to około 0,5% populacji wszystkich
sterownik
ów, obowiązkiem profesjonalnego wykonawcy było uwzględnienie powyższych
koszt
ów w cenie oferty.
Zamawiający nie przeanalizował danych przedstawionych przez Sprint, bowiem jak
wynika z wyjaśnień zakłada ono zbyt małe kwoty przeznaczone zarówno na same materiały
eksploatacyjne co powoduje wadliwe i zaniżone założenie czasu pracy personelu i sprzętu,
które również są nieadekwatne do czasu wymaganego do napraw eksploatacyjnych
(wykonawca Sprint zakładał koszty personelu w stosunku do założeń ze swoich tabel
i dowodów. Jeśli założenia liczbowe materiałów, które należy wymienić w ramach
eksploatacji są tak zaniżone, to automatycznie przewidziany czas pracy personelu również
jest zaniżony).
Przyciski dla pieszych
– niezgodność treści oferty z warunkami zamówienia/zaniżenie
wyceny.
Przewidziane w formularzu cenowym Sprint kwoty za montaż przycisku dla pieszych
potwierdzają, że wykonawca nie przewidział realizacji zamówienia w sposób zgodny
z wymaganiami SWZ w odniesieniu do przycisków. Powyższe oznacza niezgodność treści
oferty z warunkami zamówienia i podstawę odrzucenia jej w trybie art. 226 ust 1 pkt 5 Pzp.
Przyciski dla pieszych, które spełniają wymagania OPZ kosztują na polskim rynku od 2 do
2,5 tys zł netto. Przyjęcie do obliczeń przycisku wymaganego przez Zamawiającego
zwiększałoby kwotę miesięcznie za wymianę zużytych materiałów eksploatacyjnych w
obliczeniach
Sprint
o ok 3 000,00 do 4 000,00 zł netto miesięcznie co daje kwotę niedoszacowania od 108
000,00 do 144 000,00 zł netto na kontrakcie.
Pominięte zabezpieczenia prac - poduszki zderzeniowe lub przyczepy energochłonne.
Wykonawca Sprint w swoich wyjaśnieniach całkowicie pomija koszty wymaganych do
wykonania zamówienia poduszki zderzeniowej i jej kosztu utrzymania, nie wymienia jej
również w dowodach, w tym we wspomnianym przez siebie dowodzie 1.4 – zbiorczy.
Złożone wyjaśnienia nie wskazują aby wykonawca w ogóle takim sprzętem dysponował, ile
ich posiada i czy jest to liczba wystarczająca do obsłużenia kontraktu zarówno w trakcie
awarii jak i prac dodatkowych, czy bieżącej konserwacji.
Wymaganie konieczności wykonywania prac z użyciem wskazanego powyżej sprzętu
wynika ze schematów ujętych w Zarządzeniu nr 18 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych
i Autostrad z dnia 26 lipca 2022 roku w sprawie typowych schematów oznakowania robót
oraz pomiarów diagnostycznych prowadzonych w pasie drogowym.
Sam sprzęt wskazany powyżej poza tym że jest kosztowny (około 100 tys zł netto za sztukę)
to dodatkowo musi być transportowany za pomocą samochodów ciężarowych a nie
pojazdów osobowych serwisowych.
W ocenie Odwołującego, bazując na aktualnie realizowanym kontrakcie na rzecz
Zamawiającego, 1szt urządzenia tego typu to ilość minimalna konieczna do wykonania
zamówienia. Co więcej w tym przypadku wymaganie o którym mowa powyżej jest wyłącznym
wymogiem GDDKiA, co oznacza, że wykonawca nie może w tym zakresie powoływać się na
inne kontrakty innych zarządów i posiadany na ich potrzeby sprzęt. Oznacza to również,
że sprzęt ten nie mógł się zamortyzować na innych kontraktach, a na poprzednim kontrakcie
utrzymaniowym dla GDDKiA o. Warszawa nie był jeszcze wymagalny.
Zarzuty dotyczące pozostałych pozycji wycenianych obmiarowo objętych wezwaniem
Zamawiającego.
Poz. 2.84.
W pozycji 2.84 wykonawca Sprint deklaruje wykonanie projektu sygnalizacji świetlnej – część
elektryczna w cenie 4 120 zł netto przy czym prezentuje koszt wykonania projektu przez
projektanta za pomocą dokumentu – oferty WKP Energy Ł. P., który oferuje za wykonanie
projektu
– części elektrycznej za 3 800, 00 zł netto.
Tymczasem w ofercie nie są ujęte koszty mapy do celo w projektowych, która kosztuje
miedzy 800,00 a 1000,00 zł netto. Dodatkowy koszt jednej mapy do celo w projektowych
pominiętej
w wycenie przewyższa koszty i zysk na tej pozycji Sprint.
Poz 2.89
W pozycji 2.89 Sprint powołuje się na dowód nr. 2.4 Sentic Mikrotik KNOT LR8 Kit
Gateway/kontroler 100 Mbit/s, który ma służyć za repeater do systemu detekcji
magnetycznej.
W tabeli nie zgadza się wpisana cena z ceną z dowodu przedstawionego przez wykonawcę
Sprint: w tabeli jest 639,86 zł netto, a w ofercie 642,25 zł netto.
Dodatkowo z korespondencji Odwołującego z przedstawicielem firmy Stovaris, którego oferta
jest dowodem w wyjaśnieniach ceny Sprint jasno wynika, że Sentic Mikrotik KNOT LR8 Kit
Gateway/kontroler 100 Mbit/s nie jest urządzeniem kompatybilnym z UG76-L04EU
Zewnętrzna bramka LoraWan z modem LTE IP67 Wi-Fi GPS PoE MQTT VPN
Programowalna w Python SDK Node-
RED 2* Antena wewnętrzna 28 Antena Zewnętrzna 60
cm
i R718EC/Netvox R719A
– Bezprzewodowy czujnik parkingowy LoRaWAN zasilany
bateryjnie czyli, że nie jest kompatybilny z urządzeniami, które Sprint chce zastosować
(zgodnie
z dowodami) do detekcji magnetycznej.
Ponadto Sentic Mikrotik KNOT LR8 Kit Gateway/kontroler 100 Mbit/s zgodnie z ofertą
przedstawioną przez Sprint spełnia normę odporności na wilgoć IP20, czyli nie powinien być
używany w warunkach zewnętrznych. Utrzymując poprzedni kontrakt dla GDDKiA o.
Warszawa, Sprint miał styczność z repeaterami firm zajmujących się profesjonalnie tego typu
sprzętem i musiał mieć wiedzę o wymaganym IP.
Dodatkowo komunikacja powyższych urządzeń ze sterownikiem nie jest w żaden sposób
zapewniona. Komunikacja urządzeń ze sterownikiem jest nie możliwa lub wymaga napisania
co najmniej protokołu (koszty nieuwzględnione). W związku z tym, że aktualnie
w sterownikach nie ma tego typu protokołów, ewentualnie Sprint musiałby umieścić
w sterownikach urządzenia które konwertowałyby informacje z protokołu z tych urządzeń, ale
nadal protokół musi zostać napisany. Powyższe stanowi podstawę do odrzucenia oferty
w trybie art. 226 ust 1 pkt 5 Pzp a także potwierdza, że wycena nie dotyczy całkowitego
zakresu rzeczowego zamówienia i jest zaniżona ponieważ niekompletna.
Poz. 2.90
W pozycji 2.90 montaż odbiornika do systemu detekcji, Sprint powołuje się na dowód nr. 2.5
– Stovaris_poz.1. Zamawiający nie dopytał jakie detektory zostaną użyte w przypadku
instalacji odbiornika UG76-
L04EU Zewnętrzna bramka LoraWan z modem LTE IP67 Wi-Fi
GPS PoE MQTT VPN Programowalna w Python SDK Node-
RED 2* Antena wewnętrzna 28
Antena Zewnętrzna 60 cm.- W przypadku zastosowania detektorów Stovaris nie spełniają
one wymagań dotyczących przekazywania informacji z detektora o jego zajętości do
sterownika
w ciągu około 100 milisekund.
Powyższe stanowi podstawę do odrzucenia oferty w trybie art. 226 ust 1 pkt 5 Pzp
Biorąc pod uwagę, że wymiana lub instalacja czujnika magnetycznego jest
jednoznaczna z kosztem wprowadzeniem czasowej organizacji ruchu (strzała, przyczepa
energochłonna oraz pojazdy w tym ciężarowy) nie jest możliwym jest by Sprint w swojej
wycenie użył detektorów sprzedawanych przez SWARCO, które dotychczas były
instalowane na drogach GDDKiA ponieważ podał w tym zakresie koszt na poziomie
niecałych 50 zł więcej niż wycena SWARCO którą udostępnił jako dowód.
Jeśli zaś wykonawca użył detektorów Stovaris, to nie spełniają one wymogów SWZ.
Stovaris jest detektorem dla parkingów, nie przekazuje informacji do sterownika
wystarczająco szybko i w trybie pracy wymaganym na drogach i skrzyżowaniach, gdzie
częstotliwość przesyłania informacji do sterownika jest bardzo duża, jego baterię należy
wymienia
ć co około miesiąc. Dla porównania producent detektorów oferowanych przez
SWARCO daje gwarancję na detektor wraz z baterią na 5 lat.
Dodatkowo
wskazać należy, że oferta Odwołującego w poprzednim kontrakcie wynosiła wraz
z monitoringiem 909,00 zł netto a Sprint 944,20 zł netto. Biorąc pod uwagę, że w tej cenie
Odwołujący poniósł koszty wybudowania monitoringu i w nowym kontrakcie już ich nie ma,
zysk Odwołującego jest w oczywisty sposób większy niż zysk Sprint. Jednocześnie zadziwia
to, że wykonawca Sprint w 2021 roku przed największymi skokami inflacyjnymi złożył ofertę
droższą o 88,20 zł netto na skrzyżowaniu czyli na całym kontrakcie o 587 412,00 zł wyższą
w stosunku do aktualnego, co potwierdza dodatkowo zaniżony charakter wyceny ofertowej.
W sytuacji gdy zaistnieją przesłanki do wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień
na podstawie art. 224 ust. 1 lub 2 ustawy Pzp, wykonawca został ustawowo zobowiązany do
wykazania, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny. Zwrócenie się przez
Zamawiającego do wykonawcy o złożenie wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny
oznacza obciążenie wykonawcy ciężarem dowodu w zakresie wykazania, że zaoferowana
cena nie jest rażąco niska. Na powyższe wskazuje wprost art. 224 ust. 5 ustawy Pzp.
Mając powyższe na względzie Odwołujący wnosi jak na wstępie.
W dniu 8 sierpnia 2024 roku do
postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego zgłosił przystąpienie wykonawca SPRINT S.A. z siedzibą w Olsztynie zwany
dalej „Przystępującym”, wnosząc o oddalenie odwołania.
W dniu 21 sierpnia
2024 roku, Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w
którym wniósł o oddalenie odwołania w całości.
W dniu 29 sierpnia 2024 roku
Odwołujący złożył pismo procesowe wraz z wnioskami
dowodowymi.
Pismem procesowym z dnia 29 sierpnia 2024 roku Przystępujący przedstawił swoje
stanowisko, odnosząc się do poszczególnych zarzutów podniesionych w odwołaniu.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron oraz Uczestnika postępowania
odwoławczego, na podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego
oraz oświadczeń i stanowisk Stron złożonych pisemnie oraz ustnie do protokołu,
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła co następuje:
Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi art. 528
ustawy Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 roku, poz. 1605 ze zm.)
skutkujących odrzuceniem odwołania. Odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej w dniu 5 sierpnia 2024 roku wobec czynności Zamawiającego z dnia 26
lipca 2024 roku.
Izba ustaliła, że Odwołujący przekazał w ustawowym terminie kopię odwołania
Zamawiającemu. Izba ustaliła, że zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 505 ust 1
ustawy
– środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy,
uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu
danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
Zamawiającego przepisów niniejszej ustawy - to jest posiadania interesu w uzyskaniu
danego
zamówienia
oraz możliwości poniesienia szkody.
Izba za skuteczne uznała zgłoszone przystąpienia do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego i dopuściła wykonawcę SPRINT S.A. z siedzibą w Olsztynie do
udziału
w postępowaniu w charakterze Uczestnika postępowania odwoławczego.
Izba ustaliła i zważyła:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła,
że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba wskazuje, że rozpoznając zarzuty podniesione w odwołaniu ocenia czynności podjęte
przez
Zamawiającego
odpowiadając
na
pytanie,
czy
Zamawiający
poprzez
ich wykonanie lub zaniechanie czynności do których wykonania był zobowiązany na
podstawie ustawy Pzp, naruszył przepisy prawa zamówień publicznych. W analizowanym
stanie faktycznym w ocenie Izby, Zamawiający nie naruszył przepisów prawa zamówień
publicznych w zakresie podnoszonym w odwołaniu.
Izba oddaliła zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 224 ust. 6 Pzp
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Sprint w sytuacji, gdy oferta Sprint zawiera rażąco
niską cenę za wykonanie zamówienia a wykonawca Sprint wezwany do wyjaśnień ceny nie
wykazał aby cena jaką zaoferował w postępowaniu nie była rażąco niska.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp Zamawiający odrzuca ofertę jeżeli zawiera rażąco niską
cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Z kolei, zgodnie z art. 224 ust. 6 Pzp odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub
kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie,
lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub
kosztu.
W zakresie możliwości uznania ceny oferty lub jej elementów składowych za rażąco
niskie wskazać należy za ugruntowaną linią orzeczniczą Krajowej Izby Odwoławczej i sądów,
że za rażąco niską cenę należy uznać taką cenę, która jest niewiarygodna dla wykonania
przedmiotu zamówienia i jest całkowicie oderwana od realiów rynkowych. Jednakże ocena
tej okoliczności zawsze powinna być dokonana z uwzględnieniem przedmiotu zamówienia,
jego specyfiki i towarzyszących mu realiów rynkowych, w oparciu o dostępne
zamawiaj
ącemu informacje, które uzyskał w wyniku przedstawienia przez wezwanego
wykonawcę wyjaśnień. Wykonawca winien podać zamawiającemu wszystkie informacje
dotyczące kalkulacji zaoferowanej ceny, w tym informacje dotyczące sposobu kalkulacji,
uwarunkowań, w jakich dokonywał kalkulacji, szczególnych przesłanek warunkujących
przyjęty sposób kalkulacji (jeśli takie zaistniały) oraz innych istotnych elementów mających
wpływ na wysokość zaoferowanej ceny, jak np. korzystne upusty, sprzyjające w oparciu o
konkretne informacje warunki finansowe, uzyskane specjalne oferty, a dowodzące
możliwości zaoferowania danej ceny. Wyjaśnienia wykonawcy stanowiące informacje w
zakresie ceny powinny umożliwić zamawiającemu podjęcie decyzji co do przyjęcia bądź
odrzucenia oferty.
Podkreślenia wymaga, że zamawiający informacje dotyczące indywidualnych
elementów kalkulacji danej ceny, jak również okoliczności, które wpływają na jej kalkulację,
uzyskuje od danego wykonawcy w wyniku wezwania do złożenia wyjaśnień w określonym,
wskazanym przez zamawiającego zakresie i terminie.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpoznawanej sprawy Izba podkreśla,
że wyjaśnienia ceny złożone przez Przystępującego Sprint S.A. nie potwierdzają zasadności
zarzutu.
Analiza wezwania skierowanego przez Zamawiającego z dnia 6 czerwca 2024 roku do
udzielenia wyjaśnień w trybie art. 224 ust. 1 w związku z art. 224 ust. 2 pkt 1) oraz art. 223
ust. 1 ustawy Pzp
oraz treść uzyskanych wyjaśnień ceny wraz z jej kalkulacją i załączonymi
dowodami, w ocenie Izby nie dawała Zamawiającemu podstaw, do uznania, że oferta
Przystępującego zawiera rażąco niską cenę.
Zamawiający zwrócił się do Przystępującego o:
wyczerpującą i szczegółową informację, czy oferta uwzględnia wszystkie wymagania
zawarte w Opisie Przedmiotu Zamówienia, a cena ofertowa zawiera wszystkie związane z
tym niezbędne do poniesienia koszty, a w szczególności Zamawiający wzywa do złożenia
wyjaśnień w zakresie określonym w art. 224 ust. 3 pkt 4 i 6, a także do wyjaśnień w zakresie
szczegółowej wyceny następujących składowych ceny Oferty poprzez:
przekazanie szczegółowej kalkulacji ceny jednostkowej dla pozycji kosztorysu
ofertowego (1.1), w której uwzględniono koszt 856,00 zł za szt./m-c związany z
Bieżącym kompleksowym utrzymaniem sygnalizacji świetlnych;
przekazanie szczegółowej kalkulacji ceny jednostkowej dla pozycji kosztorysu
ofertowego (2.32), w której uwzględniono koszt 27 416,00 zł związany z montażem
sterownika od 5 do 12 grup sygnałowych;
przekazanie szczegółowej kalkulacji ceny jednostkowej dla pozycji kosztorysu
ofertowego (2.34), w której uwzględniono koszt 34 245,50 zł związany z montażem
sterownika powyżej 20 grup sygnałowych;
przekazanie szczegółowej kalkulacji ceny jednostkowej dla pozycji kosztorysu
ofertowego (2.36), w której uwzględniono koszt 3 090,00zł związany z montażem
układu podtrzymania zasilania;
przekazanie szczegółowej kalkulacji ceny jednostkowej dla pozycji kosztorysu
ofertowego (2.38), w której uwzględniono koszt 39,20 zł związany z montażem kabli
sygnalizacyjnych 48 żył;
przekazanie szczegółowej kalkulacji ceny jednostkowej dla pozycji kosztorysu
ofertowego (2.84), w której uwzględniono koszt 4 120,00 zł związany z wykonaniem
projektu sygnalizacji świetlnej - część elektryczna;
przekazanie szczegółowej kalkulacji ceny jednostkowej dla pozycji kosztorysu
ofertowego (2.89), w której uwzględniono koszt 1 438,00 zł związany z montażem
repeatera (wzmacniacza) do systemu detekcji magnetycznej;
przekazanie szczegółowej kalkulacji ceny jednostkowej dla pozycji kosztorysu
ofertowego (2.90), w której uwzględniono koszt 3 965,50 zł związany z montażem
odbiornika do systemu detekcji magnetycznej;
przekazanie szczegółowej kalkulacji ceny jednostkowej dla pozycji kosztorysu
ofertowego (2.92), w której uwzględniono koszt 978,50 zł związany z montażem
w sterownikach modemu LTE do transmisji danych w technologii 4G do obsługi
monitoringu;
Zamawiający oczekuje szczegółowej i wyczerpującej informacji na temat sposobu
uwzględnienia elementów mających wpływ na wartość ww. pozycji mając na uwadze m.in.
zaangażowanie osobowe i rzeczowe oraz związane z tym niezbędne do poniesienia koszty.
Ponadto zwracam się z prośbą o wyjaśnienia (w tym wyliczenia) w zakresie zgodności
zastosowanych stawek z
przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do
ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo
minimalnej stawki godzinowej, ustalonych
na podstawie przepisów ustawy o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane
jest realizowane zamówienie oraz przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia
społecznego, obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie.
Prosimy o wyczerpującą i szczegółową informację na temat sposobu wyliczenia ceny Oferty,
co
najmniej w kwestiach wskazanych powyżej ale także innych, które uważacie Państwo
za istotne,
mając na uwadze m. in. zaangażowanie osobowe, rzeczowe, sprzętowe i
finansowe i związane z tym niezbędne do poniesienia koszty a także zakładany poziom
zysku.
Ocena wyjaśnień dokonywana przez Zamawiającego ma na celu ustalenie, czy cena
skalkulowana była rzetelnie i czy w związku z tym Wykonawca będzie w stanie zrealizować
zamówienie. Przedstawione przez Wykonawcę wyjaśnienia muszą być merytoryczne,
a
Wykonawca musi dostarczyć wystarczający materiał do sformułowania przez
Zamawiającego oceny zaoferowanej w ofercie kwoty, za którą Wykonawca ma zamiar
wykonać przedmiot zamówienia. Dlatego prosimy o przesłanie wszelakich informacji oraz
dowodów, które uznacie Państwo za istotne, na temat sposobu obliczenia przez Państwa
ceny zamówienia, a których Zamawiający nie wymienił powyżej.
Jak wynika z powyższego, treść wezwania do wyjaśnienia ceny odnosiła się do
konkretnych pozycji kosztorysowych
, których wyliczenia wymagał Zamawiający, oraz do
okoliczności o których mowa w art. w art. 224 ust. 3 pkt 4 i 6.
Izba nie podziel
iła stanowiska Odwołującego, zgodnie z którym wyjaśnienia ceny
Przystępującego były lakoniczne i mało szczegółowe.
Wręcz przeciwnie, w ocenie Izby cechowały się dużą szczegółowością i odnosiły się do
wszystkich wymaganych przez Zamawiaj
ącego pozycji.
W odniesieniu do poz. 1.1. formularza cenowego
– co Odwołujący całkowicie pomija
– Przystępujący złożył szczegółowe wyjaśnienia poparte kalkulacją, obrazującą szczegółowy
sposób kalkulacji oferty w zakresie bieżącego kompleksowego utrzymania sygnalizacji
świetlnej, w podziale na koszty miesięczne i koszt realizacji umowy (36 miesięcy).
Przystępujący przedstawił również wyjaśnienia przyjęte dla sposobu wyliczenia elementów
składowych ujętych w poz. 1.1. formularza cenowego. Załączył również wykaz pracowników
wg stanowisk zatrudnionych na umowę o pracę, ze wskazaniem wynagrodzenia.
Przystępujący wyjaśnił również koszty zużytych materiałów eksploatacyjnych, koszt
monitoringu stanu pracy systemu sygnalizacji świetlnej z kosztem transmisji danych, koszt
utrzymania systemu ImFlow wraz z licencją, poparte dowodami, w postaci ofert i stosownych
faktur.
Podkreślenia wymaga, że Zamawiający nie narzucał wykonawcy, ani nie stawiał
żadnych wymagań co do sposobu i szczegółowości obliczenia ceny we wskazanych
pozycjach, sposobu dokonania ich kalkulacji, ani poziomu szczegółowości danych
przyjętych do kalkulacji ceny. Zatem w tym zakresie pozostawił wykonawcy dowolność.
Izba wskazuje, że w takich okolicznościach, Zamawiający nie był uprawniony
do kwestionowania przyjętych przez Przystępującego założeń i sposobu wyjaśnienia oraz
obliczenia ceny.
Oferowana cena jest zawsze wynikiem indywidualnej strategii biznesowej wykonawcy
i zakładanego ryzyka, a sposób jej kalkulacji (jeśli nie określił tego Zamawiający) wynika
z własnych założeń i przyjętych metodologii kalkulacji.
Należy również podkreślić wysoki stopień ogólności wezwania do sposobu kalkulacji
wskazanych pozycji
, który dawał Przystępującemu dowolność, co do sposobu wyliczenia ich
ceny, przyjętej metodologii, szczegółowości czy założeń co do kalkulacji ceny.
Analiza złożonych przez Przystępującego wyjaśnień ceny w ocenie Izby potwierdziła,
że wykonawca ten odniósł się do wymaganych pozycji kosztorysowych.
Odwołujący zakwestionował prawidłowość założonej do kalkulacji ceny w poz. 1.1. w ilości
104 godzin,
wskazując, że prawidłowo należało przyjąć 150 godz. Jednakże w odwołaniu
w żadnym miejscu Odwołujący nie wykazał, dlaczego wskazana przez Przystępującego ilość
godzin nie jest prawidłowa, a przyjęta przez Odwołującego - jest prawidłowa. Nie zostało
to poparte
żadnymi wyliczeniami, co wskazuje, że jest to jedynie przypuszczenie
O
dwołującego.
Wyliczenie złożone dopiero na rozprawie, jak i wszystkie inne dowody złożone na
rozprawie Izba uznała za spóźnione. Jako podstawa, na której Odwołujący buduje
argumentację uzasadniającą zarzut, winny one stanowić treść odwołania. Ponadto, w
dalszym ciągu są to wyliczenia własne, oparte za indywidualnych założeniach
Odwołującego.
W sposób analogiczny, tj. w oparciu o własne przypuszczenie, Odwołujący
zakwestionował możliwości fizycznego wykonania zamówienia przez Przystępującego,
poddając w wątpliwość dysponowanie przez Przystępującego konieczną ilością pracowników
dla realizacji zamówienia. Odwołujący stwierdził również, że skoro Przystępujący
zadeklarował realizowanie zamówienia w trybie 3-zmianowym, to z pewnością nie uwzględnił
dodatku za pracę w godzinach nocnych, a także nie uwzględnił jego kosztu.
Odwołujący zakwestionował również brak wyceny kosztu usuwania zdarzeń
losowych, wypadków komunikacyjnych i aktów wandalizmu, podczas gdy Przystępujący
wycenił
te koszty na przeszło 20% więcej, niż średniomiesięczny koszt ich usunięcia w latach 2022-
2023, w oparciu o dane otrzymane wprost od Zamawiającego a zatem o dane wiarygodne.
W podobny sposób Odwołujący deprecjonuje wyjaśnienia Przystępującego w odniesieniu
do bazy
sprzętowo-materiałowej, podczas gdy Przystępujący jednoznacznie wyjaśnił,
że posiada bazę serwisową wyposażoną w niezbędne urządzenia do obsługi wszystkich
zamówień realizowanych przez Przystępującego. Ponadto, co należy podkreślić,
Zamawiający nie żądał podania szczegółowych kosztów prowadzenia bazy serwisowej.
Zgodzić się należy ze stanowiskiem Zamawiającego wyrażonym w odpowiedzi na odwołanie
w zakresie kosztów Kierownika ds. Utrzymania Sygnalizacji Świetlnej. Jak wskazał
Zamawiający: W tym aspekcie Odwołujący mylnie utożsamia świadczenie usługi przez
Kierownika w przedziale 24h/7/365 z dostępnością pod telefonem dla służb Zamawiającego
w systemie ciągłym. Wbrew czynionemu w tym zakresie zarzutowi należy również
zaznaczyć, że zgodnie z OPZ „Wykonawca wskaże osobę zastępującą Kierownika ds.
Utrzymania Sygnalizacji Świetlnych w okresie jego nieobecności i każdorazowo wskaże
okres w jakim zastępstwo będzie miało miejsce”. Skoro zatem w OPZ mowa jest o
wskazaniu, a nie zatrudnieniu osoby zastępującej, to niespornie zastępstwo Kierownika ds.
Utrzymania Sygnalizacji Świetlnej realizowane może być przez pozostałych pracowników,
których koszt pracy został wyceniony przez Przystępującego w innych pozycjach oferty.
W odniesieniu do zarzutu
zaniżonych kosztów wyjazdów serwisowych i zaniżonego
kilometr
aża przejazdów, to jak sam wskazał Odwołujący, odniósł się on wyłącznie do
własnego doświadczenia, zarzucając Przystępującemu niedoszacowanie.
Również w zakresie tego zarzutu, Odwołujący nie poparł swojego stanowiska
żadnymi wyliczeniami, które czyniłyby zarzut wiarygodnym. Odwołujący nie wykazał,
dlaczego w jego ocenie, przyjęta przez Przystępującego założenia są błędne. To, że
Odwołujący w inny sposób dokonał tych wyliczeń, nie oznacza, że sposób kalkulacji
Przystępującego nie jest prawidłowy. Zwłaszcza że Zamawiający nie narzucał wykonawcom
sposobu obliczenia tych kosztów.
Przyjęta przez Przystępującego miesięczna średnia ilość wyjazdów tj. 55 jest większa
od Odwołującego, który założył średnio 47,29. Odwołujący nie wykazał również, dlaczego
przyjęta przez Przystępującego ilość czasu do wykonania przeglądów czy objazdów
okresowych jest niewłaściwa. To samo dotyczy również przyjętej przez Przystępującego
ilości pojazdów i wyjazdów, a także średniej trasy przejazdu. W zakresie oznakowania
i zabezpieczenia strefy prowadzenia prac, -
koszty te zostały ujęte w wyjaśnieniach ceny.
Istotna jest również okoliczność, na którą wskazał Zamawiający w odpowiedzi
na odwołanie, że odróżnieniu od zamówienia realizowanego przez Odwołującego w latach
2024, z zamówienia będącego przedmiotem odwołania wyłączone zostały dwa
newralgiczne odcinki dróg krajowych nr 7, tj. droga na południe od Warszawy (która wobec
wybudowania drogi S-
7 została zaliczona do kategorii drogi wojewódzkiej) oraz droga na
północ od Warszawy, która wobec jej przebudowy do parametrów drogi ekspresowej S-7
będzie przekazana w utrzymanie wykonawcy robót budowlanych. Uwzględniając zatem, że
były to odcinki dróg wymagające dużego zaangażowania w usuwanie usterek i zdarzeń
losowych przez Odwołującego, nie sposób utożsamiać zakresu obu zamówień, a także
deprecjonować ofertę Przystępującego, czynnościami podejmowanymi przez Odwołującego
na innym zakresowo zamówieniu.
W tych okolicznościach, nawet odwołanie się do doświadczenia Odwołującego,
nie może zostać uznane za miarodajne.
W zakresie wymaganych pozycji, Przystępujący złożył wyjaśnienia poparte
wyliczeniami i dowodami.
Podsumowując powyższe, wskazać należy, że zarzuty Odwołującego nie znajdują
uzasadnienia w treści wezwania do wyjaśnienia ceny.
W tych okolicznościach zarzut nie mógł zostać uwzględniony.
Izba oddaliła również zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty SPRINT w sytuacji, gdy złożone wyjaśnienia ceny potwierdzają, że treść
oferty wykonawcy, tj. sposób w jaki przewidział realizację zamówienia, jest niezgodny
z warunkami zamówienia.
Zgodnie z treścią art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp, Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej
treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Ustawodawca zobowiązał więc
Zamawiającego
do odrzucenia ofert tych wykonawców, którzy zaoferowali przedmiot zamówienia niezgodny
z wymaganiami określonymi w warunkach zamówienia, co do zakresu, ilości, jakości,
warunków realizacji, parametrów technicznych i innych elementów istotnych dla wykonania
przedmiotu zamówienia.
Aby zastosować podstawę odrzucenia oferty z art. 226 ust. 1 pkt 5) Pzp musi być
możliwe do uchwycenia na czym konkretnie polega niezgodność oferty, czyli co i w jaki
sposób
w ofercie nie jest zgodne z konkretnie wskazanymi, skwantyfikowanymi i ustalonymi
jednoznacznie postanowieniami wynikającymi z określonych warunków zamówienia.
Odrzuceniu podlega zatem wyłącznie oferta, której treść jest niezgodna z warunkami
zamówienia. Zaznaczenia wymaga, że punktem wyjścia dla ustalenia zgodności oferty
wykonawcy z wymaganiami Zamawiającego są postanowienia w nich zawarte, w których
zostały jasno i przejrzyście wyrażone oczekiwania zamawiającego. Wobec powyższego,
w pierwszej kolejności należy odnieść się do postanowień w nich zawartych, w których
Zamawiający określił stawiane wykonawcom wymagania, z uwzględnieniem wszelkich
modyfikacji treści Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej SWZ). Pamiętać bowiem
należy, że wykonawca składając ofertę nie może domyślać się co Zamawiający miał na myśli
opisując przedmiot zamówienia, lecz winien przygotować ofertę w sposób spełniający
wszystkie warunki zamówienia. Za niedopuszczalne należy uznać twierdzenie o
niezgodności oferty wykonawcy na podstawie niezawartych w treści warunków zamówienia
wymagań
lub subiektywnej, rozszerzającej interpretacji ich zapisów jak również dokonanie oceny oferty
przez pryzmat oczekiwań nieznajdujących odzwierciedlenia w warunkach zamówienia.
Wykonawca bowiem przygotowując swoją ofertę, opiera się na dosłownym brzmieniu
postanowień w nich zawartych.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpoznawanej sprawy, wskazać należy,
że powyższy zarzut dotyczy:
1. przycisków dla pieszych z uwagi na zaniżenie wyceny,
2. poz. 2.89
– brak kompatybilności oferowanych urządzeń, brak komunikacji urządzeń,
3. poz. 2.90 - brak
spełnienia wymagań dotyczących przekazywania informacji z detektora
do sterownika w ciągu ok. 100 milisekund.
W pierwszej kolejności zauważyć należy, że Odwołujący nie wskazał postanowień
treści SWZ, z którymi kwestionowana treść oferty Przystępującego byłaby niezgodna.
Co więcej, podczas rozprawy, na pytanie Przewodniczącej, odpowiedział, że takich
wymagań Zamawiający nie sformułował, jednak ich wymóg jest oczywisty i wynika ze
znajomości tematu.
Również Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie potwierdził, że nie określał żadnych
parametrów dla kwestionowanych urządzeń. Skoro zatem Zamawiający nie wymagał
szczególnych parametrów technicznych dla ww. urządzeń, to nie można czynić zarzutu,
że Przystępujący zaoferował urządzenia niezgodne z warunkami zamówienia.
W tych okolicznościach, dalsza argumentacja co do niezasadności zarzutu jest
zbędna, a zarzut podlega oddaleniu.
Izba nie uwzględniła również zarzutu naruszenia art. 239 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1
Pzp poprzez
wadliwy wybór oferty najkorzystniejszej w Postępowaniu, a przy uwzględnieniu
danych zawartych w ofercie Odwołującego i postanowień SWZ ma bezpośredni wpływ na
zaniechanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Zgodnie z art. 239 ust. 1 ustawy Pzp
Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę
na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.
Podkreślenia wymaga, że Odwołujący w żadnym miejscu odwołania w zakresie
uzasadnienia zarzutu, nie zakwestionował ani czynności Zamawiającego co do poprawności
w przyznanej punktacji dla oferty Przystępującego, ani tego, że Zamawiający dokonał oceny
ofert z naruszeniem art. 239 ust. 1 ustawy Pzp, tzn. na podstawie kryteriów oceny ofert
innych,
niż określonych w dokumentach zamówienia.
W tych okolicznościach, nie sposób wywodzić, że przedmiotowe postępowanie
prowadzone jest w sposób naruszający zasadę i uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców, wskazanych w art. 16 pkt 1 Pzp.
Wobec powyższego należało orzec jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp w zw. z § 5 pkt 1) i 2 lit. b) oraz § 8 ust. 2 pkt 1) rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia
2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodnicząca: ………………………………..