KIO 2769/24 WYROK Warszawa, dnia 3 wrześnie 2024 r.

Stan prawny na dzień: 07.10.2024

Sygn. akt: KIO 2769/24 

WYROK 

Warszawa, dnia 3 wrześnie 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodnicząca:   Katarzyna Poprawa 

Protokolant:        

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  30  sierpnia  2024  roku  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  dniu  29  lipca  2024  roku  przez 

Odwołującego  wykonawcę  Podkowa  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

z  siedzibą  w  Warszawie  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  Skarb 

Państwa - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie 

przy  udziale  Uczestnika  po  stronie  Zamawiającego  wykonawcy  Sprint  Spółka  

Akcyjna  z  siedzibą  w  Olsztynie,  w  postępowaniu  o  sygn.  akt  KIO  2769/24  po  stronie 

Zamawiającego 

orzeka: 

oddala odwołanie 

kosztami  postępowania  obciąża  Odwołującego  wykonawcę:  Podkowa  Spółka  

z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie i:  

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego 

Podkowa Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie 

w  tytułem  wpisu  od  odwołania  oraz  kwotę  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące 

sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez Zamawiającego Skarb Państwa 

-  Generalna 

Dyrekcja  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  Oddział  w  Warszawie 

t

ytułem wynagrodzenia pełnomocnika, 

zasądza  od  Odwołującego  wykonawcy  Podkowa  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie na rzecz Zamawiającego Skarbu 

Państwa  -  Generalnej  Dyrekcja  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  Oddział  

w Warszawie 

kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset  złotych zero 

groszy) poniesioną przez Zamawiającego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika. 


Na  orzeczenie 

–  w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  

za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie 

– Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodnicząca: 

………………………………. 


Sygn. akt: KIO 2769/24 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Skarb  Państwa  Generalna  Dyrekcja  Dróg  Krajowych  i  Autostrad 

Oddział  w  Warszawie  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  

na  zadanie  pn:  „Bieżące  kompleksowe  utrzymanie  sygnalizacji  świetlnych  wraz  

z  użytkowanymi  systemami  sterowania  ruchem  na  drogach  krajowych  zarządzanych  przez 

GDDKiA  Oddział  w  Warszawie  nr  postępowania  O/WA.D-3.2421.11.2024,  zwane  dalej 

„Postępowaniem”.  Postępowanie  prowadzone  jest  w  trybie  przetargu  nieograniczonego 

zgodnie z ustawą z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. D.U. z 2023 

roku  poz.  1065 

z  póżn.  zm.)  zwanej  dalej  „ustawą”  lub  „Pzp”.  Ogłoszenie  o  zamówieniu 

zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej Dz.U. S: 61/2024  179883-

z dnia 26 marca 2024 roku. 

W  dniu  5  sierpnia  2024  roku  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  zostało 

wniesione  odwołanie  przez  wykonawcę  „Podkowa"  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie 

zwanego  dalej  „Odwołującym”  wobec  czynności  i  zaniechań  Zamawiającego  polegających 

na  wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy 

–Sprint  S.A.  z  siedzibą  w  Olsztynie 

(dalej jako „Sprint). 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów  Prawa 

zamówień publicznych: 

naruszeniu  art.  226  ust.  1  pkt  8  Pzp  a  także  art.  224  ust.  6  ustawy  Pzp  poprzez 

zaniechanie odrzucenia oferty Sprint w sytuacji, gdy oferta Sprint zawiera rażąco niską 

cenę za wykonanie zamówienia a wykonawca Sprint wezwany do udzielenia wyjaśnień 

ceny nie wykazał aby cena jaką zaoferował w postępowaniu nie była rażąco niska., 

2.  naruszeniu  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Sprint  

w  sytuacji,  gdy  złożone  wyjaśnienia  ceny  potwierdzają,  że  treść  oferty  wykonawcy  

tj.  sposób  w  jaki  przewidział  realizację  zamówienia,  jest  niezgodny  z  warunkami 

zamówienia,  

3.  co skutkuje naruszeniem art. 239 ust 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp poprzez wadliwy 

wybór  oferty  najkorzystniejszej  w  Postępowaniu,  a  przy  uwzględnieniu  danych 

zawartych  w  ofercie  Odwołującego  i  postanowień  SWZ  ma  bezpośredni  wpływ  na 

zaniechanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej. 


W oparciu o przedstawione zarzuty na podstawie art. 554 ust. 1 i 3 Pzp Odwołujący wniósł o 

uwzględnienie odwołania, 

merytoryczne rozpatrzenie niniejszego Odwołania,  

dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodu  z  dokumentacji  Postępowania  -  na 

okoliczności wskazane w odwołaniu. 

nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej 

jako obarczonej wadą mającą wpływ na wynik Postępowania, 

powtórzenie czynności oceny ofert w Postępowaniu i w jej wyniku: 

- odrzucenie  oferty  wykonawcy  Sprint  na  podstawie  wskazanej  w  uzasadnieniu 

odwołania, 

ponowienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w  postępowaniu  co  winno 

skutkować wyborem oferty Odwołującego. 

Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu odwołania, ponieważ oferta Odwołującego 

zgodnie z rankingiem ofert zawartym w treści zawiadomienia o rozstrzygnięciu postępowania 

została  uplasowana  na  drugiej  po  wykonawcy  Sprint  pozycji  rankingowej.  Mając  na 

względzie  powyższe,  uwzględnienie  odwołania  i  odrzucenie  oferty  aktualnie  wybranej, 

skutkuje  bezpośrednio    możliwością  wyboru  oferty  Odwołującego  jako  najkorzystniejszej  

w Postępowaniu i uzyskanie przez niego zamówienia. 

W  konsekwencji  nie  budzi  wątpliwości,  że  interes  Odwołującego  w  uzyskaniu  zamówienia  

w  tym  Postępowaniu  doznał  więc  uszczerbku,  bowiem  gdyby  nie  zaskarżone  czynności  

i  zaniechania  Zamawiającego,  to  Odwołujący  uzyskałby  zamówienie,  tym  samym 

Odwołujący może ponieść szkodę w postaci utraconych zysków z realizacji umowy zawartej  

z Zamawiającym. 

Odwołujący przedstawił następujący stan faktyczny. 

Przedmiotem zamówienia jest bieżące kompleksowe utrzymanie sygnalizacji świetlnych wraz 

z  użytkowanymi  systemami  sterowania  ruchem  na  drogach  krajowych  zarządzanych  przez 

GDDKiA Oddział w Warszawie. Szczegółowo przedmiot zamówienia opisany został w Tomie 

II - 

IV SWZ. Zamawiający wymagał, aby Usługa została zrealizowana w terminie 36 miesięcy 

od dnia zawarcia umowy. 

Zamówienie  polega  w  szczególności  na  prowadzeniu  czynności  konserwacyjnych  i 

naprawczych.  Zam

ówienie  obejmuje  również  inne  czynności  związane  z  funkcjonowaniem 


sygnalizacji 

świetlnych (m.in. zapewnienie usługi monitoringu dla co najmniej 80% lokalizacji 

skonsultowanych z Zamawiającym z załącznika nr 1, transmisja, przetwarzanie i archiwizacja 

danych, modernizacja i rozbudowa urządzeń sygnalizacji świetlnych). 

Usługa będzie wykonywana w dwóch poziomach:  

ciągłym,  za  który  Wykonawca  otrzymywał  będzie  wynagrodzenie  ryczałtowe 

(stanowiące  iloczyn  ceny  jednostkowej  oraz  liczby  obiektów  objętych  utrzymaniem  

w danym okresie rozliczeniowym) oraz  

doraźnym – na dodatkowe zlecenie Zamawiającego – za który Wykonawca otrzymywał 

będzie  wynagrodzenie  obmiarowe  na  podstawie  ilości  wykonanych  prac  oraz  cen 

jednostkowych kosztorysu ofertowego. 

Usługa  będzie  wykonywana  na  terenie  województwa  mazowieckiego,  na  obiektach 

sygnalizacji 

świetlnej  pozostających  w  zarządzie  Generalnej  Dyrekcji  Dróg  Krajowych  

i Autostrad Oddziału w Warszawie. 

Zamawiający  przewiduje  w  trakcie  trwania  Umowy  zmiany  liczby  obiektów 

sygnalizacji 

świetlnej  objętych  utrzymaniem  (zarówno  zmniejszenia,  jak  i  zwiększenia). 

Wykonawca  obejmie  utrzymaniem  nowe  obiekty  sygnalizacji 

świetlnej  od  daty  wskazanej 

przez Zamawiającego. 

Zgodnie z PPU: 

liczba  jednostek  obmiarowych  poszczególnych  pozycji  Formularza  Cenowego  jest 

szacunkowa.  Zamawiający  zastrzega  sobie,  w  ramach  realizacji  Usługi,  prawo 

wyłączenia/zmniejszenia/zwiększenia 

ilości/krotności 

zakresu 

wykonywanych 

prac. 

Wykonawcy  nie  przysługują  z  tego  tytułu  żadne  roszczenia  finansowe  w  stosunku  

do Zamawiającego. 

Wysokość miesięcznego wynagrodzenia Wykonawcy – dotycząca pozycji Formularza 

Cenowego  z  jednostką  obmiarową  szt./m-c  –  będzie  uzależniona  od  obiektów,  dla  których  

świadczona była Usługa w danym okresie rozliczeniowym.  

Za  wykonane  prace  zlecone  Wykonawcy  w  trakcie  realizacji  Umowy,  Wykonawca  otrzyma 

wynagrodzenie,  obliczone  jako  iloczyn  cen  jednostkowych  podanych  w  Formularzu 

Cenowym  i  ilości  jednostek  wykonanych  w  ramach  zlecenia.  Do  zleceń  wystawione  będą 

kosztorysy wstępne i powykonawcze przedstawione Zamawiającemu przez Wykonawcę.  

W  zakresie  mającej  zastosowanie  na  etapie  realizacji  zamówienia  klauzuli 

prozatrudnieniowej  - 

Wykonawca jest zobowiązany do  zatrudnienia na  podstawie umowy o 

pracę, w okresie realizacji Umowy, osób wykonujących następujące czynności:  


a.  

roboty  budowlane  i  konserwacyjne  w  zakresie  sygnalizacji  świetlnej  oraz 

towarzyszących robo t drogowych;  

b.  

roboty  elektryczne  związane  z  naprawą,  modernizacją  lub  rozbudową  urządzeń 

sygnalizacji świetlnej;  

c.  

prace  związane  z  kontrolą  stanu  urządzeń  sygnalizacji  świetlnej  wraz  z  obsługą 

sterownika, urządzeń transmisji danych i serwera.  

Wykonawca  wyznaczy  Kierownika  ds.  Utrzymania  Sygnalizacji 

Świetlnych,  sprawującego 

nadz

ór  nad  realizacją  całości  Umowy.  Kierownik  ds.  Utrzymania  Sygnalizacji  Świetlnych 

będzie osobą wyznaczoną do kontaktu z Zamawiającym. Oprócz koordynacji i nadzoru nad 

pracami realizowanymi przez pracownik

ów Wykonawcy i podwykonawco w, będzie on ściśle 

wsp

ółpracował  ze  służbami  Zamawiającego  –  Koordynatorem  Umowy,  kierownictwem 

Rejon

ów drogowych, kierownikami służby liniowej i drogomistrzami oraz Punktem Informacji 

Drogowej.  Kierownik  ds.  Utrzymania  Sygnalizacji 

Świetlnych  winien  być  wyposażony  w 

telefon  ko

mórkowy  i  być  dostępny  dla  służb  Zamawiającego  w  systemie  ciągłym 

(całodobowo, w tym również w dni ustawowo wolne od pracy).  

Wykonawca realizowa

ć będzie Umowę zapewniając do realizacji cały niezbędny sprzęt wraz 

z  pojazdami.  Wszystkie  koszty  obsługi  i  eksploatacji  sprzętu,  w  tym  pojazdów,  winne  być 

wkalkulowane w cenę oferty.  

Wykonawca zapewni we własnym zakresie zaplecze techniczne, warsztatowe i socjalne dla 

pracownik

ów wykonujących prace utrzymaniowe.  

W porze nocnej winny by

ć wykonywane w szczególności następujące prace: 

a.  

wymiana  urządzeń  wymagająca  wyłączenia  sygnalizacji  świetlnej  lub  przełączenia  

w tryb żółty-migający; 

b.   

związane z układem detekcji wykonywane w jezdni lub nad nią; 

c. 

zmiana oprogramowania sterowników; 

d. 

pozostałe,  których  wykonywanie  w  porze  dziennej  związane  byłoby  z  utrudnieniami  

w ruchu pojazdów. 

Wykonywanie prac w pasie drogowym wymagających zmiany organizacji ruchu możliwe jest 

na  podstawie  zatwierdzonego  projektu  organizacji  ruchu,  który  Wykonawca  winien  na  swój 

koszt  opracować,  uzgodnić  i  uzyskać  zatwierdzenie,  jak  również  aktualizować  wg  potrzeb 

przez  cały  okres  realizacji  Umowy.  Projekt  powinien  być  zgodny  z  zarządzeniem  

nr 18 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 26 lipca 2022 r. w sprawie 

typowych  schematów  oznakowania  robót  oraz  pomiarów  diagnostycznych  prowadzonych  

w pa

sie drogowym (Zamawiający zastrzega, że specyfika Zamówienia wymaga opracowania 


projektu organizacji ruchu obejmującego większy zakres niż typowe schematy przedstawione 

w Zarządzeniu). 

Wykonawca  skieruje  do  realizacji  Umowy  pracowników  legitymujących  się  wymaganymi  

świadectwami kwalifikacji i innymi niezbędnymi uprawnieniami w zależności od wykonywanej 

przez nich czynności. 

Zgodnie  z  protokołem  postępowania  Zamawiający  ustalił  wartość  zamówienia  jako 

kwotę:  12  540  259,  12  PLN  (netto)  w  tym  wartość  przewidywanych  zamówień,  o  których 

mowa w art. 214 ust. 1 pkt 7 została ustalona na kwotę 14 57430,00 PLN (netto).  

Wartość zamówienia została ustalona w dniu 12 lutego 2024 r. na podstawie analizy własnej 

z wykorzystaniem danych zawartych we wcześniejszych umowach.  

Jak  wynika  z  informacji  podanych  przez  Zamawiającego  przed  otwarciem  ofert  w  zakresie 

kwoty,  jaką  przeznaczył  na  sfinansowanie  zamówienia  w  trybie  art.  222  ust  4  Pzp  była  to 

kwota brutto 15 424 518,72 PLN  

Zgodnie  z  informacjami  z  otwarcia  ofert  w  postępowaniu  złożono  łącznie  4  oferty  

z następującymi cenami: 

Zamawiający  pismem  z  dnia  6  czerwca  2024r.  skierował  do  wykonawcy  Sprint  wezwanie  

do  udzielenia  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny  oferty  na  podstawie  art.  224  ust.  1  w  związku  

z art. 224 ust. 2 pkt 1) oraz art. 223 ust. 1 ustawy Pzp.  

Wezwanie  miało  bardzo  szczegółowy  charakter  i  dotyczyło  w  szczególności  złożenia 

wyjaśnień w zakresie określonym w art. 224 ust. 3 pkt 4 i 6, a także do wyjaśnień w zakresie 

szczeg

ółowej wyceny następujących składowych ceny Oferty poprzez: 

1.  przekazanie  szczegółowej  kalkulacji  ceny  jednostkowej  dla  pozycji  kosztorysu 

ofertowego  (1.1),  w  której  uwzględniono  koszt  856,00  zł  za  szt./m-c  związany  z 

Bieżącym kompleksowym utrzymaniem sygnalizacji świetlnych – część ryczałtowa 

a także 


przekazanie  szczegółowej  kalkulacji  ceny  jednostkowej  dla  wskazanych  pozycji 

kosztorysu  ofertowego 

–  część  obmiarowa  (tj.  dla  poz.  2.32;  2.34;  2.36;  2.38;  2.84; 

Zamawiający  wskazał  w  treści  wezwania,  że  oczekuje  szczegółowej  i  wyczerpującej 

informacji  na  temat  sposobu  uwzględnienia  elementów  mających  wpływ  na  wartość  ww. 

pozycji  mając  na  uwadze  m.in.  zaangażowanie  osobowe  i  rzeczowe  oraz  związane  z  tym 

niezbędne do poniesienia koszty.  

Ponadto  zwr

ócono  się  z  prośbą  o  wyjaśnienia  (w  tym  wyliczenia)  w  zakresie  zgodności 

zastosowanych stawek z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do 

ustalenia  ceny  nie  mo

że  być  niższa  od  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  albo 

minimalnej  stawki  godzinowej,  ustalonych  na  podstawie  przepis

ów  ustawy  o  minimalnym 

wynagrodzeniu za pracę lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane 

jest  realizowane  zam

ówienie  oraz  przepisami  z  zakresu  prawa  pracy  i  zabezpieczenia 

społecznego, obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie.  

Zamawiający  wprost  zobowiązał  wykonawcę  do  złożenia  wyczerpującej  i 

szczeg

ółowej  informacji na  temat  sposobu wyliczenia ceny  oferty,  co najmniej  w  kwestiach 

wskazanych  powy

żej  ale  także  m.  in.  co  do  zaangażowania  osobowego,  rzeczowego, 

sprzętowego,  finansowego  i  związane  z  tym  niezbędne  do  poniesienia  koszty  a  także 

zakładany poziom zysku.  

Zamawiający  wyraźnie    wskazał,  że  Wykonawca  musi  dostarczyć  wystarczający  materiał  

do  sformułowania  przez  Zamawiającego  oceny  zaoferowanej  w  ofercie  kwoty,  za  którą 

Wykonawca  ma  zamiar  wykona

ć  przedmiot  zamówienia  dlatego  wymagał  przesłania 

wszelakich  informacji  oraz  dowod

ów,  które  wykonawca  uzna  za  istotne,  na  temat  sposobu 

obliczenia ceny zam

ówienia, a których Zamawiający nie wymienił powyżej.  

Powy

ższe potwierdza, że w sprawie wskaźnik obligujący do wezwania do wyjaśnień 

ceny miał charakter obligatoryjny. Zamawiający jednoznacznie wymagał od wykonawcy, aby 

wykonawca  przedstawił  w  odpowiedzi  na  wezwanie  stosowne  dowody,  jak  również 

weryfikacja  wyja

śnień  miał  być  dokonana  m.in.  pod  kątem  wiarygodności  w  zakresie 

mo

żliwości  wykonania  z  należytą  starannością  całego  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z 

warunkami okre

ślonymi w SWZ.  

Zgodnie  z  tre

ścią  wezwania,  Zamawiający  przypomniał  wykonawcy,  że  zgodnie  z  art.  224 

ust.  5  ustawy  Prawo  zam

ówień  publicznych  obowiązek  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera 

ra

żąco  niskiej  ceny,  spoczywa  na  wykonawcy.  Natomiast  zgodnie  z  art.  224  ust.  6  ustawy 

Pzp Zamawiający jest zobowiązany odrzucić ofertę wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień  

w  wyznaczonym  terminie  lub  jeżeli  złożone  wyjaśnienia  wraz  z  dowodami  nie  uzasadniają 

podanej w ofercie ceny. 


Treść wezwania jest zgodna z Pzp, konkretna i wskazująca na obowiązki dowodowe 

wykonawcy.  Ponadto  jak  wynika  z  udostępnionej  korespondencji  wykonawcy  Sprint  nie 

wnosił o wydłużenie terminu dla złożenia wyjaśnień  – zatem nie ma żadnej wątpliwości, że 

termin  jaki  został  wyznaczony  na  udzielenie  wyjaśnień  cen  i  przedłożenia  koniecznych 

dowodów  

był w zupełności wystarczający do ich przygotowania. 

ogólnej 

części 

wyjaśnień 

ceny 

plik 

oznaczony 

jako 

2._sprint_wyjasnienia_ogolne_rnc_o_wa.d-3.2421.11.2024-sig.pdf) 

wykonawca 

Sprint 

powoływał  się  w  szczególności  na  posiadane  doświadczenie,  w  tym  na  bogate 

doświadczenie w realizacji podobnych zamówień, co umożliwiło wykonanie wyceny oferty w 

sposób profesjonalny, rzetelny zapewniając z jednej strony realizację zamówienia po niskich 

kosztach  przy  jednoczesnym  wyeliminowaniu  ryzyka  niedoszacowania  wyceny.  Jednym  z 

głównych  elementów  wartym  podkreślenia  i  umożliwiającym  zaoferowanie  korzystniejszych 

cen  

w  niniejszym  postępowaniu  miał  być  fakt,  że  firma  Sprint  S.A.  realizowała  w  latach  2017-

2020 podobne działania w ramach kontraktu „Bieżące kompleksowe utrzymanie sygnalizacji 

świetlnych na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA O/Warszawa”, dzięki czemu 

nabyła  doświadczenia  i  znajomości  specyfiki  pracy  z  urządzeniami  posiadanymi  przez 

Zamawiającego.  Poza  tym  firma  Sprint  S.A.  zrealizowała  lub  realizuje  również  m.in.  inne 

zadania,  które  skupiały  się  na  utrzymaniu  lub  budowie  sygnalizacji  świetlnych,  przywołując  

je w wyjaśnieniach. 

Wymaga  podkreślenia  że  poza  poprzednim  zamówieniem  realizowanym  na  rzecz 

Zamawiającego  w  latach  2017-2020  pozostałe  zamówienia  referencyjne  dotyczą  prac 

wykonywanych  w  zupełnie  innych  warunkach  –  aglomeracji  miejskich  przy  stosunkowo 

niewielkich  obszarze  i  koncentracji  obiektów  i  instalacji  w  przeciwieństwie  do  aktualnego 

zamówienia  którego  specyfika  ma  związek  w  szczególności  z  pracami  wykonywanymi  

na  dużym  obszarze  i  znacznych  odległościach  poszczególnych  obiektów  a  dodatkowo 

istniała  możliwość  uzyskania  efektu  synergii  w  przypadku  równoległej  realizacji  podobnych 

usług  

na  rzecz  r

óżnych  zarządców  na  tym  samym  obszarze  –  aktualnie  Sprint  nie  powołuje  się  

na 

żadne  konkretne  kontrakty  w  lokalizacjach  sąsiadujących  z  lokalizacjami  z  aktualnego 

zam

ówienia ponieważ według dostępnych danych takich kontraktów nie posiada (należy przy 

tym pamiętać że aktualny kontrakt ma trwać 3 lata). 

W  dalszej  części  wyjaśnień  Sprint  argumentuje,  że  zaoferowana  przez  Sprint  S.A. 

warto

ść  poz.  1.1  „Bieżące  kompleksowe  utrzymanie  sygnalizacji  świetlnych”  jest  jedynie  


o  5,72%  ni

ższa od wartości kolejnego oferenta (Podkowa Sp. z o.o.), z którym firma Sprint 

S.A. naprzemiennie wykonuje niniejsze zadanie. 

Wskazać należy, że każdy z wykonawca ma inny sposób alokacji kosztów i sam fakt, 

że  globalna  różnica  w  wycenie  pomiędzy  wykonawcami  dla  części  ryczałtowej  to  ok  6%,  

w żaden sposób nie dowodzi, że wycena Sprint została dokonana w poprawny sposób.  

Dodatkowo to wykonawca Sprint jako wezwany do wyjaśnień ceny a nie Odwołujący 

miał  obowiązek  obalić  domniemanie  rażąco  niskiej  ceny,  czego  w  ocenie  Odwołującego 

skutecznie nie uczynił. 

Powodem  wezwania  do  wyjaśnień  ceny  było  przekroczenie  ustawowego  wskaźnika 

obligującego  do  wyjaśnień  a  Sprint  w  żaden  sposób  nie  kwestionował  wezwania,  

co w konsekwencji oznacza, że miał obowiązek wykazać i udowodnić, że zaoferowana cena 

nie  jest  rażąco  niska.  Przy  czym  nie  ulega  żadnej  wątpliwości,  że  w  przypadku  poz.  1.1.  

„Bieżące  kompleksowe  utrzymanie  sygnalizacji  świetlnych”  stanowi  ona  istotny  element 

składowy zamówienia. 

Wykonawca  Sprint  podnosił  także,  że  zakres  kosztowy  cen  jednostkowych  objętych 

wezwaniem (poz. 2.32; 2.34; 2.36; 2.38; 2.84; 2.89; 2.90; 2.92) z części „Wykonanie innych 

prac  zleconych  przez  Zamawiającego”  odnośnie  których  Zamawiający  powziął  wątpliwość, 

czy zostały należycie wycenione wynosi jedynie 15,76% wartości wszystkich kosztów ujętych 

w pozycjach 2.1-2.92. 

W ocenie Odwołującego argumentacja ta jest o tyle nietrafna, że mamy do czynienia  

z  pozycjami  o  istotnym  znaczeniu  tak  warto

ściowym  jak  i  rzeczowym  dla  realizacji 

przedmiotu zam

ówienia. 

Ponadto  nale

ży  mieć  na  względzie  okoliczność  że  w  przypadku  części  zamówienia 

rozliczanej obmiarowo ka

żda z pozycji ma mieć wycenę realną i rynkową bowiem rozliczenie 

prac następuje w oparciu o podane w ofercie ceny jednostkowe a ilości poszczególnych prac 

nie są gwarantowane. 

Zgodnie z wyjaśnieniami SWZ: 

dot. 

§4  ust  3  Umowy  Zamawiający  dopuszcza  możliwość  zmniejszenia  lub  zwiększenia 

zakresu realizacji umowy. W jakim zakresie procentowym w stosunku do szacunkowej liczby 

jednostek  obmiarowych  Zamawiający  przewiduje  takie  zwiększenie  lub  zmniejszenie? 

Informacja taka pozwoli Wykonawcy na dokładniejsze skalkulowanie oferty. 

Zamawiający  oszacował  liczbę  jednostek  obmiarowych  poszczególnych  pozycji  Formularza 

cenowego,  które  Zamawiający  planuje  zrealizować.  Niemniej  jednak  są  to  wartości 

szacunkowe  i  Zamawiający  dopuszcza  zmniejszenie  lub  zwiększenie  liczby  jednostek 

obmiarowych.  Zamawiający  planuje  zrealizować  w  100%  jednostki  obmiarowe 


poszczególnych  pozycji  Formularza  Cenowego,  ale  jest  to  zależne  m.in  od  postępów  przy 

realizacji inwestycji, czy zmiany zarządców drogi. 

Dodatkowo  należy  wyraźnie  podkreślić  ,  że  wezwanie  dotyczyło  ceny  ofertowej  a  w 

tym  wskazanych  wprost  w  wezwaniu  kluczowych  świadczeń  wchodzących  w  skład 

zamówienia zaś o ile wezwany  kontestował  przyczynę  czy  też  zakres wezwania winien  był 

na  stosownym  etapie  postępowania  za  pomocą  środków  ochrony  prawnej  kwestionować 

wezwanie z 6.06.br., czego jednak nie uczynił. 

Co  więcej  na  swój  wniosek  uzyskał  zgodę  od  Zamawiającego  na  przedłużenie 

terminu  na  złożenie  wyjaśnień  ceny  o  7  dni  –  a  zatem  tym  bardziej  złożone  wyjaśnienia  z 

dowodami  winny  być  szczegółowe  i  rzetelne  oraz  pełne.  W  konsekwencji  obowiązkiem 

wezwanego  

do wyjaśnień ceny stało się wykazanie i udowodnienie, że zaoferowana cena oferty nie jest 

rażąco niska i możliwe jest przy niej wykonanie zamówienia. 

Szczegółowe wyjaśnienia ceny Sprint  

Przyjęte  założenie  nakładu  godzinowego  na  stawkę  ryczałtową  poz.  1.1  „Bieżące 

kompleksowe utrzymanie sygnalizacji świetlnych”  

Zamawiający  nałożył  w  wezwaniu  na  firmę  Sprint  obowiązek  przedstawienia 

dowodów  na  obliczenia  stawki  ryczałtowej.  Wykonawca  Sprint  przedstawiając  obliczenia 

roboczogodzin  poparł  swoją  argumentację  i  wycenę  rzekomymi  kontraktami  na  terenie 

Warszawy i okolic.  

Jak  wynika  z  wyjaśnień  -  przyjęta  została  ilość  godzin  104  na  podstawie 

oświadczenia i kalkulacji własnej, nie zostało to poparte jednak żadnymi dowodami. Wartość 

godzin  

to wyłącznie deklaracja wykonawcy w żaden sposób nie wyjaśniona i nie wykazana. 

Wyjaśnienie  wskazuje  więc  wyłącznie  deklarowaną  ilość  godzin  dla  potrzeb  ryczałtu  na 

poziomie 104 (nie jest wiadomo w jaki sposób taka ilość została ustalona). 

Wykonawca  odwołuje  się  w  tym  zakresie  co  do  sposobu  ustalenia  ilości  godzin  prac 

wyłącznie  do  deklarowanego  doświadczenia  sprzed  ponad  4  lat.  Dodatkowo  same 

wyjaśnienie  wskazuje  wprost,  że  jednak  ilość  ta  jest  niewystarczająca  bowiem  „pozostałe 

rbh/mc” mają być amortyzowane (nie wiadomo w jakich ilościach i w jaki sposób) w innych 

projektach utrzymaniowych prowadzonych rzekomo przez Sprint w Warszawie i okolicach 

– 

przy 

czym  

w  żaden  sposób  nie  wskazuje  się  na  jakiekolwiek  takie  projekty  realizowane  równolegle  

w  trakcie  wykonywania  aktualnego  zam

ówienia  przez  okres  36  miesięcy  od  dnia  zawarcia 

umowy w obecnym przetargu. 


Ponadto  obowiązkiem  wykonawcy  było  wyjaśnienie  sposobu  obliczenia  ceny  oferty  

w  aktualnym  przetargu  a  tymczasem  wykonawca  wprost  o

świadcza,  że  bliżej  nieokreśloną 

ilo

ść  godzin  „amortyzuje”  z  innych  zamówień  co  do  których  nie  jest  wiadomo  czy  w  ogóle 

występują a dodatkowo uwzględniając 3 lata realizacji kontraktu brak jest pokrywających się 

zam

ówień z których miałaby następować ta „amortyzacja” co obala źródło optymalizacji. 


Powołując  się  na  takie  okoliczności  rzekomo  optymalizujące  wycenę  Sprint  winien  był 

przedstawić listę kontraktów wraz z umowami, zestawienie obciążenia personelu na danym 

kontrakcie.  Wyłącznie  w  takim  przypadku  możliwa  jest  weryfikacja  założeń  kosztowych  

na jakie powołuje się wykonawca.  

Bazując  na  doświadczeniu  Odwołującego  z  aktualnie  realizowanego  przez  niego 

analogicznego  kontraktu  jak  objęty  przedmiotem  zamówienia  właściwa  i  realna  oraz 

zapewniająca  faktycznie  realizację  zamówienia  na  wymaganym  poziomie  jakości  ilość 

godzin w ramach ryczałtu jaką należy założyć to minimum 150 godzin. 

Wykonawca deklaruje, że tym samym personelem jest w stanie realizować zarówno aktualny 

kontrakt jak i inne (niezidentyfikowane). Sam wykonawca Sprint argumentuje, że tym samym 

personelem  co  w  Warszawie  będzie  obsługiwać  GDDKiA  co  jest  wykluczone  ponieważ  

w przypadku Warszawy na etapie przetargu na utrzymanie w rejonie 1 było 183 skrzyżowań  

a na rejonie 3 było 215 skrzyżowań . 

Zatem  skrzyżowań  w  przypadku  ZDM  Warszawa  jest  dwa  razy  więcej  niż  na  kontrakcie 

GDDKiA a bez podania ilości osób obsługujących obydwa kontrakty i godzin im przypisanych 

12 osobami które mają zatrudnione w firmie (oświadczenie Sprint) fizycznie nie jest możliwe 

aby  obsłużyć  tak  dużą  ilość  skrzyżowań.  Jeśli  wykonawca  przewiduje  104  h  na  kontrakt 

GDDKiA, to ile osób powinno być zatrudnionych na kontrakcie dla ZDM – powyższe poddaje 

w wątpliwość czy wykonawca dysponuje konieczną ilością pracowników. 

Ponadto  wykonawca  Sprint  co  prawda  w 

wyjaśnieniach  wskazuje  na  trzy  zmiany 

samochodów  ale  jednocześnie  w  złożonych  wyliczeniach  nie  uwzględnia  wymaganej 

przepisami wyższej stawki pracowników pracujących na trzeciej zmianie. 

Powyższe wynika z art. 151(8) Kodeksu pracy, który wskazuje że za pracę w porze nocnej 

pracownikowi  przysługuje  -  poza  normalnym  wynagrodzeniem  za  pracę  -  dodatek  w 

wysokości  20%  stawki  godzinowej,  która  wynika  z  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę. 

Dodatek  wypłaca  się  za  każdą  godzinę  pracy  w  porze  nocnej.  Od  1  lipca  minimalne 

wynagrodzenie  4.300,00  zł  brutto  /184h  w  lipcu  =  23,37  *20%  =  4,67  zł  za  każdą 

przepracowaną  w  nocy  godzinę.  Unikając  rozpisania  kosztów  pracy  personelu  na 

poszczególnych 

zmianach  

w  wyjaśnieniach  ceny  wykonawca  Sprint  uniknął  umożliwienia  Zamawiającemu  wykonania 

stosownych obliczeń sprawdzających. 

Złożone  przez  Sprint  wyliczenia  roboczogodzin  personelu  nie  zostały  poparte  żadnymi 

dowodami  w  postaci  umów  z  pracownikami.  Stawki  pracowników  w  sektorze  elektrycznym 

nie  powinny  być  porównywane  do  płacy  minimalnej  krajowe  bowiem  dotyczą  wysoko 

wyspecjalizowanego personelu. 

Ponadto  wykonawca  Sprint  mógł  wystąpić  na  etapie  przetargu  o  dane  dotyczące  ilości 

awarii,  kolizji  i  aktów  wandalizmu  i  z  tego  wyliczyć  średnią  i  ją  zaprezentować,  dodatkowo 


wykonawca  powinien  wyjaśnić  ile  czasu  na  jaką  awarię  i  objazdy  przewiduje  i  korelację 

aktualnego i innych kontraktów na które się powołuje. 

Reasumując  jak  wynika  ze  złożonych  wyjaśnień  kluczowy  koszt  wyceny  ofertowej  

dla  wynagrodzenia  ryczałtowego  pozostaje  poza  szczegółowymi,  poddającymi  się  ocenie  

i weryfikacji wyjaśnieniami i dowodami. 

Baza wykonawcy 

W celu wykonania zamówienia wykonawca musi dysponować odpowiednią bazą sprzętowo 

materiałową,  przy  użyciu  której  będzie  realizował  przedmiot  zamówienia  i  której  koszty 

musiały  zostać  uwzględnione  w  cenie  oferty.  Natomiast  złożone  wyjaśnienia  nie  wskazują 

jakie  koszty  wykonawca  przewidział  ponieść  w  celu  korzystania  z  bazy  i  czy  w  ogóle  je 

uwzględnił  

w odniesieniu do tego trzyletniego kontraktu. Danych takich w złożonych wyjaśnieniach brak. 

Kierownik ds. Utrzymania Sygnalizacji Świetlnych i zastępca 

Wyjaśnienia  ceny  wskazują,  że  Sprint  w  kalkulacji  uwzględnił  tylko  jedną  osobę  na  to 

stanowisko  przy  czym  zgodnie  z  SWZ  brak  jest  możliwości  aby  jedna  osoba  realizowała 

funkcje Kierownika całodobowo we wszystkie dni roku – z dniami wolnymi włącznie i w trybie 

24h. 

Zakres  czynności  Kierownika  i  dyspozycyjność  24h/7/365  wykluczają  możliwość  realizacji 

usług  przez  jedną  osobę  co  potwierdza,  że  wycena  wykonawcy  z  jednej  strony  nie 

uwzględnia  pełnego  zakresu  rzeczowego  świadczeń  z  drugiej  zaś  nie  uwzględnia  pełnych 

kosztów personelu koniecznego do wykonania zamówienia- brak uwzględnienia w kosztach 

zastępcy kierownika. 

Koszty wyjazdów  serwisowych.  Zaniżony  kilometraż  przejazdów.  Brak  uwzględnienia 

kosztów przeglądów okresowych. 

W  złożonych  wyjaśnieniach  ceny  wykonawca  Sprint  wyjaśnia  jak  konstruował  koszty 

samochodów serwisowych i ilości tych samochodów i związanych z tym kosztów personelu.  

Z doświadczenia Odwołującego, który aktualnie prowadzi kontrakt utrzymaniowy sygnalizacji 

świetlnych  dla  Zamawiającego  wynika,  że  w  samych  miesiącach  kwietniu  2024  (57  awarii  

i  usterek)  i  maju  2024  (52  awarie  i  usterki)  było  ponad  45  (3  samochody  x  15  wyjazdów 

założone  miesięcznie  przez  Sprint)  wyjazdów  na  same  awarie  i  usterki.  

Z wyjaśnień wykonawcy wynika, że założone ilości pojazdów i ich wyjazdów koniecznych do 

realizacji  zmówienia  zostały  ustalone  przez  Sprint  w  sposób  nierealny  i  nie  uwzględniający 

faktycznych kosztów jakie należy ponieść w tym zakresie. 


W  celu  rzetelnego  wyjaśnienia  wyceny  wykonawca  Sprint  powinien  przedstawić 

wyliczenia  ile  czasu  spędza  na  kontroli  objazdowej  na  każdym  skrzyżowaniu,  ile  na 

dojazdach,  ile  na  naprawach  awarii,  kolizji  itd.  Powinien  także  przedstawić  założenia 

kalkulacyjne  

w  stosunku  do  ilości  czasu  założonego  dla  personelu  na  kontrakcie.  Zestawienie  ilości 

faktycznych  wyjazdów  awaryjnych  w  stosunku  do  założeń  Sprint  wskazuje  na  istotne 

niedoszacowanie, to zaś bezpośrednio przekłada się na istotnie zaniżone koszty usług. 

Wykonawca  Sprint  zaniechał  uzyskania  na  etapie  poprzedzającym  złożenie  ofert 

danych  które  były  jak  widać  niezbędne  do  rzetelnej  kalkulacji.  W  tej  sytuacji  zaniechanie 

uzyskania  danych  potrzebnych  do  wyceny  obciąża  wykonawcę  bowiem  jak  wynika  z 

kalkulacji założenia w tym zakresie zostały istotnie zaniżone w stosunku do rzeczywistych.  

Podkre

ślenia wymaga, że Zamawiający mając dostęp do danych dotyczących awarii, 

usterek  i  objazd

ów  –  tabelę  taką  dostaje  co  miesiąc  od  Odwołującego,  nie  zauważył  tak 

ra

żącego  niedoszacowania  kosztów  wymaganego  paliwa  i  zużycia  sprzętów,  które  nie 

zostały policzone przez wykonawcę Sprint.  

Jednocze

śnie należy zauważyć, że przyjęte 150 km dziennie dla samochodów serwisowych 

mo

że  być  odpowiednie  dla  kontraktu,  który  obsługuje  Sprint  w  Warszawie  gdzie 

skrzy

żowania  są  w  niewielkich  odległościach  od  siebie.  Przy  założeniu,  że  samochód 

realizuje 1  zgłoszenie  dziennie i  nie dokonuje  objazdów,  150km  dziennie może  być  realne, 

ale  przy  założeniu  Sprint  z  wyjaśnień  ceny  wynika,  że  użyje  on  jedynie  3  samochodów  co 

przy 

objazdach, 

usterkach  

i  awariach  wymaga  od  samochodu  pokonania  znacznie  większej  ilości  kilometrów  niż  150 

dziennie. 

Tytułem  przykładu z  ul.  Marywilskiej  gdzie  wykonawca  Sprint  ma  bazę do  Zwolenia 

gdzie  jest  jedno  ze  skrzyżowań  objętych  zamówieniem  jest  152  km  w  jedną  stronę,  

z  ul.  Marywilskiej  do  granic  Warszawy  np.  do  Ożarowa,  który  jest  jednym  z  najbliższych 

punktów  do  obsługi  jest  20  km.  Odwołujący  obsługując  kontrakt  ma  świadomość  i  wiedzę  

w  przedmiocie  tras  koniecznych  do  pokonania w  celu  realizacji  zamówienia  i  w  większości 

przypadków  założenia  dzienne  objazdu  na  poziomie  w  całości  150  km  są  całkowicie 

nierealne  i  jedynie  wskazują  na  próbę  dostosowania  wyliczeń  do  zaoferowanej  wyceny  z 

pominięciem realiów realizacji kontraktu.  

Jednocześnie  w  przypadku  większej  ilości  wyjazdów  zwiększa  się  w  istotny  sposób  liczba 

przyjętych  przez  Sprint  roboczogodzin  co  również  nie  zostało  uwzględnione  w  kalkulacji 

ceny.  

W  trakcie  całego  kontraktu  Odwołującego  od  14.07.2021  do  30.06.2024  łącznie  awarii  

i usterek było 1608 co daje nam średnio miesięcznie 47,29 wyjazdy.  


Dodatkowo  złożone  wyjaśnienia  pomijają  całkowicie  koszt  i  zakres  czynności  zawartych  

w OPZ a dotyczących comiesięcznych objazdów wymaganych przez Zamawiającego – 185 

skrzy

żowań do objechania minimum raz w miesiącu. 

Złożone  wyjaśnienia ceny  pomijają  całkowicie ten obowiązkowy  element  zamówienia i jego 

koszt. 

Pominięte  w  wyjaśnieniach  koszty  materiałów  dla  potrzeb  wymiany  i  naprawy 

urządzeń eksploatacyjnych. 

Zamawiający dysponuje  wiedzą jakie ilości  poszczególnych  materiałów  zostały  wymienione  

i  naprawione  w  ramach  wymiany  i  naprawy  urządzeń  eksploatacyjnych  w  aktualnym 

kontrakcie.  

Tymczasem  wykonawca  Sprint  zupełnie  nie  uwzględnił  w  swoich  obliczeniach 

miesięcznych kosztów wymiany zużytych materiałów eksploatacyjnych, kamer detekcji, które 

za  sam  materiał  przy  aktualnych  cenach  kamer  detekcji  wskazanych  w  wycenie  Sprint  - 

kosztują  3  605,  00  zł  netto  a  należałoby  do  tego  dodać  koszty  personelu  oraz  sprzętu  –  

ze  względu  na  lokalizację  kamer  na  podnośnikach  nad jezdniami:  podnośnika,  samochodu  

ze strzałą i przyczepy energochłonnej.  

Ponadto wykonawca Sprint nie uwzględnił w kosztach miesięcznych eksploatacyjnych kosztu 

wymiany  sterownika 

–  urządzenia  które  zgodnie  z  wyceną  z  oferty  Aster  i  oferty  Swarco 

przedstawionych  przez  Zamawiający  dysponuje  wiedzą  jakie  ilości  poszczególnych 

materiałów  zostały  wymienione  i  naprawione  w  ramach  wymiany  i  naprawy  urządzeń 

eksploatacyjnych w aktualnym kontrakcie. 

Średnio  w  trakcie  tego  kontraktu  miesięcznie  wymieniono  0,15  sterownika,  ale  przy 

średnim  koszcie sterownika tańszej  z  dwóch ofert które jako  dowód udostępnił  Sprint firmy 

ASTER wychodzi (gdy 

średnio za sterownik jest: 25 339,60 zł netto) 3 800,94 zł netto które 

nalazłoby  dodać  do  miesięcznej  wyceny  kosztów  eksploatacyjnych  – to  ponad  1/3  kosztów 

przyjętych  przez  Sprint  miesięcznie  na  koszty  eksploatacyjne,  daje  to  niedoszacowanie  

w  wysoko

ści  136  833,84  zł  netto  na  kontrakcie  na  samych  sterownikach.  Przy  185 

skrzy

żowaniach  wymiana  nawet  1  sterownika  rocznie  to  około  0,5%  populacji  wszystkich 

sterownik

ów,  obowiązkiem  profesjonalnego  wykonawcy  było  uwzględnienie  powyższych 

koszt

ów w cenie oferty. 

Zamawiający  nie  przeanalizował  danych  przedstawionych  przez  Sprint,  bowiem  jak 

wynika z wyjaśnień zakłada ono zbyt małe kwoty przeznaczone zarówno na same materiały 

eksploatacyjne co powoduje wadliwe i zaniżone założenie czasu pracy personelu i sprzętu, 

które  również  są  nieadekwatne  do  czasu  wymaganego  do  napraw  eksploatacyjnych 

(wykonawca  Sprint  zakładał  koszty  personelu  w  stosunku  do  założeń  ze  swoich  tabel  

i  dowodów.  Jeśli  założenia  liczbowe  materiałów,  które  należy  wymienić  w  ramach 


eksploatacji  są  tak  zaniżone,  to  automatycznie  przewidziany  czas  pracy  personelu również 

jest zaniżony). 

Przyciski dla pieszych 

– niezgodność treści oferty z warunkami zamówienia/zaniżenie 

wyceny. 

Przewidziane  w  formularzu  cenowym  Sprint  kwoty  za  montaż  przycisku  dla  pieszych 

potwierdzają,  że  wykonawca  nie  przewidział  realizacji  zamówienia  w  sposób  zgodny  

z  wymaganiami  SWZ  w  odniesieniu  do  przycisków.  Powyższe  oznacza  niezgodność  treści 

oferty z warunkami zamówienia i podstawę odrzucenia jej w trybie art. 226 ust 1 pkt 5 Pzp. 

Przyciski  dla  pieszych,  które  spełniają  wymagania OPZ  kosztują  na  polskim  rynku  od  2  do 

2,5  tys  zł  netto.  Przyjęcie  do  obliczeń  przycisku  wymaganego  przez  Zamawiającego 

zwiększałoby  kwotę  miesięcznie  za  wymianę  zużytych  materiałów  eksploatacyjnych  w 

obliczeniach 

Sprint  

o  ok  3  000,00  do  4  000,00  zł  netto  miesięcznie  co  daje  kwotę  niedoszacowania  od  108 

000,00 do 144 000,00 zł netto na kontrakcie.  

Pominięte zabezpieczenia prac - poduszki zderzeniowe lub przyczepy energochłonne. 

Wykonawca  Sprint  w  swoich  wyjaśnieniach  całkowicie  pomija  koszty  wymaganych  do 

wykonania  zamówienia  poduszki  zderzeniowej  i  jej  kosztu  utrzymania,  nie  wymienia  jej 

również w dowodach, w tym we wspomnianym przez siebie dowodzie 1.4 – zbiorczy. 

Złożone wyjaśnienia nie wskazują aby wykonawca w ogóle takim sprzętem dysponował, ile 

ich  posiada  i  czy  jest  to  liczba  wystarczająca  do  obsłużenia  kontraktu  zarówno  w  trakcie 

awarii jak i prac dodatkowych, czy bieżącej konserwacji. 

Wymaganie konieczności wykonywania prac z użyciem wskazanego powyżej sprzętu 

wynika ze schematów ujętych w Zarządzeniu nr 18 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych  

i  Autostrad  z  dnia  26  lipca  2022  roku  w  sprawie  typowych  schematów  oznakowania  robót 

oraz pomiarów diagnostycznych prowadzonych w pasie drogowym. 

Sam sprzęt wskazany powyżej poza tym że jest kosztowny (około 100 tys zł netto za sztukę) 

to  dodatkowo  musi  być  transportowany  za  pomocą  samochodów  ciężarowych  a  nie 

pojazdów osobowych serwisowych. 

W  ocenie  Odwołującego,  bazując  na  aktualnie  realizowanym  kontrakcie  na  rzecz 

Zamawiającego,  1szt  urządzenia  tego  typu  to  ilość  minimalna  konieczna  do  wykonania 

zamówienia. Co więcej w tym przypadku wymaganie o którym mowa powyżej jest wyłącznym 

wymogiem GDDKiA, co oznacza, że wykonawca nie może w tym zakresie powoływać się na 


inne  kontrakty  innych  zarządów  i  posiadany  na  ich  potrzeby  sprzęt.  Oznacza  to  również,  

że sprzęt ten nie mógł się zamortyzować na innych kontraktach, a na poprzednim kontrakcie 

utrzymaniowym dla GDDKiA o. Warszawa nie był jeszcze wymagalny. 


Zarzuty dotyczące pozostałych pozycji wycenianych obmiarowo objętych wezwaniem 

Zamawiającego. 

Poz. 2.84. 

W pozycji 2.84 wykonawca Sprint deklaruje wykonanie projektu sygnalizacji świetlnej – część 

elektryczna  w  cenie  4  120  zł  netto  przy  czym  prezentuje  koszt  wykonania  projektu  przez 

projektanta  za  pomocą dokumentu  –  oferty  WKP  Energy  Ł.  P.,  który  oferuje  za  wykonanie 

projektu 

– części elektrycznej za 3 800, 00 zł netto. 

Tymczasem  w  ofercie  nie  są  ujęte  koszty  mapy  do  celo  w  projektowych,  która  kosztuje 

miedzy  800,00  a  1000,00  zł  netto.  Dodatkowy  koszt  jednej  mapy  do  celo  w  projektowych 

pominiętej  

w wycenie przewyższa koszty i zysk na tej pozycji Sprint. 

Poz 2.89 

W  pozycji  2.89  Sprint  powołuje  się  na  dowód  nr.  2.4  Sentic  Mikrotik  KNOT  LR8  Kit 

Gateway/kontroler  100  Mbit/s,  który  ma  służyć  za  repeater  do  systemu  detekcji 

magnetycznej. 

W tabeli nie zgadza się wpisana cena z ceną z dowodu przedstawionego przez wykonawcę 

Sprint: w tabeli jest 639,86 zł netto, a w ofercie 642,25 zł netto. 

Dodatkowo z korespondencji Odwołującego z przedstawicielem firmy Stovaris, którego oferta 

jest dowodem w wyjaśnieniach ceny Sprint jasno wynika, że Sentic Mikrotik KNOT LR8 Kit 

Gateway/kontroler  100  Mbit/s  nie  jest  urządzeniem  kompatybilnym  z  UG76-L04EU 

Zewnętrzna  bramka  LoraWan  z  modem  LTE  IP67  Wi-Fi  GPS  PoE  MQTT  VPN 

Programowalna w Python SDK Node-

RED 2* Antena wewnętrzna 28 Antena Zewnętrzna 60 

cm  

i  R718EC/Netvox  R719A 

–  Bezprzewodowy  czujnik  parkingowy  LoRaWAN  zasilany 

bateryjnie  czyli,  że  nie  jest  kompatybilny  z  urządzeniami,  które  Sprint  chce  zastosować 

(zgodnie  

z dowodami) do detekcji magnetycznej. 

Ponadto  Sentic  Mikrotik  KNOT  LR8  Kit  Gateway/kontroler  100  Mbit/s  zgodnie  z  ofertą 

przedstawioną przez Sprint spełnia normę odporności na wilgoć IP20, czyli nie powinien być 

używany  w  warunkach  zewnętrznych.  Utrzymując  poprzedni  kontrakt  dla  GDDKiA  o. 

Warszawa, Sprint miał styczność z repeaterami firm zajmujących się profesjonalnie tego typu 

sprzętem i musiał mieć wiedzę o wymaganym IP. 

Dodatkowo  komunikacja  powyższych  urządzeń  ze  sterownikiem  nie  jest  w  żaden  sposób 

zapewniona. Komunikacja urządzeń ze sterownikiem jest nie możliwa lub wymaga napisania 

co  najmniej  protokołu  (koszty  nieuwzględnione).  W  związku  z  tym,  że  aktualnie  


w  sterownikach  nie  ma  tego  typu  protokołów,  ewentualnie  Sprint  musiałby  umieścić   

w sterownikach urządzenia które konwertowałyby informacje z protokołu z tych urządzeń, ale 

nadal  protokół  musi  zostać  napisany.  Powyższe  stanowi  podstawę  do  odrzucenia  oferty  

w  trybie  art.  226  ust  1  pkt  5  Pzp  a  także  potwierdza,  że  wycena  nie  dotyczy  całkowitego 

zakresu rzeczowego zamówienia i jest zaniżona ponieważ niekompletna. 

Poz. 2.90 

W pozycji 2.90 montaż odbiornika do systemu detekcji, Sprint powołuje się na dowód nr. 2.5 

–  Stovaris_poz.1.  Zamawiający  nie  dopytał  jakie  detektory  zostaną  użyte  w  przypadku 

instalacji  odbiornika  UG76-

L04EU  Zewnętrzna  bramka  LoraWan  z  modem  LTE  IP67  Wi-Fi 

GPS PoE MQTT VPN Programowalna w Python SDK Node-

RED 2* Antena wewnętrzna 28 

Antena  Zewnętrzna  60  cm.-  W  przypadku  zastosowania  detektorów  Stovaris  nie  spełniają 

one  wymagań  dotyczących  przekazywania  informacji  z  detektora  o  jego  zajętości  do 

sterownika  

w ciągu około 100 milisekund. 

Powyższe stanowi podstawę do odrzucenia oferty w trybie art. 226 ust 1 pkt 5 Pzp 

Biorąc  pod  uwagę,  że  wymiana  lub  instalacja  czujnika  magnetycznego  jest 

jednoznaczna  z  kosztem  wprowadzeniem  czasowej  organizacji  ruchu  (strzała,  przyczepa 

energochłonna  oraz  pojazdy  w  tym  ciężarowy)  nie  jest  możliwym  jest  by  Sprint  w  swojej 

wycenie  użył  detektorów  sprzedawanych  przez  SWARCO,  które  dotychczas  były 

instalowane  na  drogach  GDDKiA  ponieważ  podał  w  tym  zakresie  koszt  na  poziomie 

niecałych 50 zł więcej niż wycena SWARCO którą udostępnił jako dowód. 

Jeśli zaś wykonawca użył detektorów Stovaris, to nie spełniają one wymogów SWZ. 

Stovaris  jest  detektorem  dla  parkingów,  nie  przekazuje  informacji  do  sterownika 

wystarczająco  szybko  i  w  trybie  pracy  wymaganym  na  drogach  i  skrzyżowaniach,  gdzie 

częstotliwość  przesyłania  informacji  do  sterownika  jest  bardzo  duża,  jego  baterię  należy 

wymienia

ć  co  około  miesiąc.  Dla  porównania  producent  detektorów  oferowanych  przez 

SWARCO daje gwarancję na detektor wraz z baterią na 5 lat. 

Dodatkowo 

wskazać należy, że oferta Odwołującego w poprzednim kontrakcie wynosiła wraz 

z monitoringiem 909,00 zł netto a Sprint 944,20 zł netto. Biorąc pod uwagę, że w tej cenie 

Odwołujący poniósł koszty wybudowania monitoringu i w nowym kontrakcie już ich nie ma, 

zysk Odwołującego jest w oczywisty sposób większy niż zysk Sprint. Jednocześnie zadziwia 

to, że wykonawca Sprint w 2021 roku przed największymi skokami inflacyjnymi złożył ofertę 

droższą o 88,20 zł netto na skrzyżowaniu czyli na całym kontrakcie o 587 412,00 zł wyższą  

w stosunku do aktualnego, co potwierdza dodatkowo zaniżony charakter wyceny ofertowej. 

W sytuacji gdy zaistnieją przesłanki do wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień 

na podstawie art. 224 ust. 1 lub 2 ustawy Pzp, wykonawca został ustawowo zobowiązany do 

wykazania,  że  jego  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny.  Zwrócenie  się  przez 


Zamawiającego  do  wykonawcy  o  złożenie  wyjaśnień  w  przedmiocie  rażąco  niskiej  ceny 

oznacza  obciążenie  wykonawcy  ciężarem  dowodu  w  zakresie  wykazania,  że  zaoferowana 

cena nie jest rażąco niska. Na powyższe wskazuje wprost art. 224 ust. 5 ustawy Pzp. 

Mając powyższe na względzie Odwołujący wnosi jak na wstępie. 

W  dniu  8  sierpnia  2024  roku  do 

postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego zgłosił przystąpienie wykonawca SPRINT S.A. z siedzibą w Olsztynie zwany 

dalej „Przystępującym”, wnosząc o oddalenie odwołania.  

W  dniu    21  sierpnia 

2024  roku,  Zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w 

którym wniósł o oddalenie odwołania w całości. 

W dniu 29 sierpnia 2024 roku 

Odwołujący złożył pismo procesowe wraz z wnioskami 

dowodowymi. 

Pismem  procesowym  z dnia 29 sierpnia 2024 roku Przystępujący  przedstawił  swoje 

stanowisko, odnosząc się do poszczególnych zarzutów podniesionych w odwołaniu. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  Stron  oraz  Uczestnika  postępowania 

odwoławczego,  na  podstawie  zgromadzonego  w  sprawie  materiału  dowodowego  

oraz  oświadczeń  i  stanowisk  Stron  złożonych  pisemnie  oraz  ustnie  do  protokołu, 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła co następuje: 

Izba  ustaliła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek,  o  których  stanowi  art.  528 

ustawy  Prawo  zamówień  publicznych    (t.j.  Dz.  U.  z  2023  roku,  poz.  1605  ze  zm.) 

skutkujących  odrzuceniem  odwołania.  Odwołanie  zostało  wniesione  do  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej w dniu 5 sierpnia 2024 roku wobec czynności Zamawiającego z dnia 26 

lipca 2024 roku. 

Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  przekazał  w  ustawowym  terminie  kopię  odwołania 

Zamawiającemu.  Izba  ustaliła,  że  zostały  wypełnione  łącznie  przesłanki  z  art.  505  ust  1 

ustawy 

–  środki  ochrony  prawnej  określone  w  niniejszym  dziale  przysługują  wykonawcy, 

uczestnikowi  konkursu,  a  także  innemu  podmiotowi  jeżeli  ma  lub  miał  interes  w  uzyskaniu 

danego  zamówienia  oraz  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez 

Zamawiającego  przepisów  niniejszej  ustawy  -  to  jest  posiadania  interesu  w  uzyskaniu 

danego 

zamówienia  

oraz możliwości poniesienia szkody.  

Izba  za  skuteczne  uznała  zgłoszone  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  po 

stronie  Zamawiającego  i  dopuściła  wykonawcę  SPRINT  S.A.  z  siedzibą  w  Olsztynie  do 


udziału  

w postępowaniu w charakterze Uczestnika postępowania odwoławczego. 

Izba ustaliła i zważyła:  

Biorąc  pod  uwagę  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy,  poczynione  ustalenia 

faktyczne  oraz  orzekając  w  granicach  zarzutów  zawartych  w  odwołaniu,  Izba  stwierdziła,               

że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Izba  wskazuje,  że  rozpoznając  zarzuty  podniesione  w  odwołaniu  ocenia  czynności  podjęte 

przez 

Zamawiającego 

odpowiadając 

na 

pytanie, 

czy 

Zamawiający 

poprzez  

ich  wykonanie  lub  zaniechanie  czynności  do  których  wykonania  był  zobowiązany  na 

podstawie  ustawy  Pzp,  naruszył  przepisy  prawa  zamówień  publicznych.  W  analizowanym 

stanie  faktycznym  w  ocenie  Izby,  Zamawiający  nie  naruszył  przepisów  prawa  zamówień 

publicznych w zakresie podnoszonym w odwołaniu. 

Izba oddaliła zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 224 ust. 6 Pzp 

poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Sprint  w  sytuacji,  gdy  oferta  Sprint  zawiera  rażąco 

niską cenę za wykonanie zamówienia a wykonawca Sprint wezwany do wyjaśnień ceny nie 

wykazał aby cena jaką zaoferował w postępowaniu nie była rażąco niska. 

Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp Zamawiający odrzuca ofertę jeżeli zawiera rażąco niską 

cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.  

Z  kolei,  zgodnie  z  art.  224  ust.  6  Pzp  odrzuceniu,  jako  oferta  z  rażąco  niską  ceną  lub 

kosztem,  podlega  oferta  wykonawcy,  który  nie  udzielił  wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie, 

lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub 

kosztu. 

W zakresie możliwości uznania ceny oferty lub jej elementów składowych za rażąco 

niskie wskazać należy za ugruntowaną linią orzeczniczą Krajowej Izby Odwoławczej i sądów, 

że  za  rażąco  niską  cenę  należy  uznać  taką  cenę,  która  jest  niewiarygodna  dla  wykonania 

przedmiotu  zamówienia  i  jest  całkowicie  oderwana  od  realiów  rynkowych.  Jednakże  ocena 

tej  okoliczności  zawsze powinna  być  dokonana z  uwzględnieniem  przedmiotu  zamówienia, 

jego  specyfiki  i  towarzyszących  mu  realiów  rynkowych,  w  oparciu  o  dostępne 

zamawiaj

ącemu  informacje,  które  uzyskał  w  wyniku  przedstawienia  przez  wezwanego 

wykonawcę  wyjaśnień.  Wykonawca  winien  podać  zamawiającemu  wszystkie  informacje 

dotyczące  kalkulacji  zaoferowanej  ceny,  w  tym  informacje  dotyczące  sposobu  kalkulacji, 

uwarunkowań,  w  jakich  dokonywał  kalkulacji,  szczególnych  przesłanek  warunkujących 

przyjęty  sposób  kalkulacji  (jeśli  takie  zaistniały)  oraz  innych  istotnych  elementów  mających 


wpływ  na  wysokość  zaoferowanej  ceny,  jak  np.  korzystne  upusty,  sprzyjające  w  oparciu  o 

konkretne  informacje  warunki  finansowe,  uzyskane  specjalne  oferty,  a  dowodzące 

możliwości  zaoferowania  danej  ceny.  Wyjaśnienia  wykonawcy  stanowiące  informacje  w 

zakresie  ceny  powinny  umożliwić  zamawiającemu  podjęcie  decyzji  co  do  przyjęcia  bądź 

odrzucenia oferty.  

Podkreślenia  wymaga,  że  zamawiający  informacje  dotyczące  indywidualnych 

elementów kalkulacji danej ceny, jak również okoliczności, które wpływają na  jej kalkulację, 

uzyskuje  od  danego  wykonawcy  w  wyniku  wezwania  do  złożenia  wyjaśnień  w  określonym, 

wskazanym przez zamawiającego zakresie i terminie.  

Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpoznawanej sprawy Izba podkreśla,  

że wyjaśnienia ceny złożone przez Przystępującego Sprint S.A. nie potwierdzają zasadności 

zarzutu. 

Analiza  wezwania  skierowanego  przez  Zamawiającego  z  dnia  6  czerwca  2024  roku  do 

udzielenia wyjaśnień w trybie art. 224 ust. 1 w związku z art. 224 ust. 2 pkt 1) oraz art. 223 

ust. 1 ustawy Pzp 

oraz treść uzyskanych wyjaśnień ceny wraz z jej kalkulacją i załączonymi 

dowodami,  w  ocenie  Izby  nie  dawała  Zamawiającemu  podstaw,  do  uznania,  że  oferta 

Przystępującego zawiera rażąco niską cenę. 

Zamawiający zwrócił się do Przystępującego o:  

wyczerpującą  i  szczegółową  informację,  czy  oferta  uwzględnia  wszystkie  wymagania 

zawarte  w  Opisie  Przedmiotu  Zamówienia,  a  cena  ofertowa  zawiera  wszystkie  związane  z 

tym  niezbędne  do  poniesienia  koszty,  a  w  szczególności  Zamawiający  wzywa  do  złożenia 

wyjaśnień w zakresie określonym w art. 224 ust. 3 pkt 4 i 6, a także do wyjaśnień w zakresie 

szczegółowej wyceny następujących składowych ceny Oferty poprzez: 

przekazanie  szczegółowej  kalkulacji  ceny  jednostkowej  dla  pozycji  kosztorysu 

ofertowego  (1.1),  w  której  uwzględniono  koszt  856,00  zł  za  szt./m-c  związany  z 

Bieżącym kompleksowym utrzymaniem sygnalizacji świetlnych; 

przekazanie  szczegółowej  kalkulacji  ceny  jednostkowej  dla  pozycji  kosztorysu 

ofertowego  (2.32),  w  której  uwzględniono  koszt  27  416,00  zł  związany  z  montażem 

sterownika od 5 do 12 grup sygnałowych; 

przekazanie  szczegółowej  kalkulacji  ceny  jednostkowej  dla  pozycji  kosztorysu 

ofertowego  (2.34),  w  której  uwzględniono  koszt  34  245,50  zł  związany  z  montażem 

sterownika powyżej 20 grup sygnałowych; 


przekazanie  szczegółowej  kalkulacji  ceny  jednostkowej  dla  pozycji  kosztorysu 

ofertowego  (2.36),  w  której  uwzględniono  koszt  3  090,00zł  związany  z  montażem 

układu podtrzymania zasilania; 

przekazanie  szczegółowej  kalkulacji  ceny  jednostkowej  dla  pozycji  kosztorysu 

ofertowego  (2.38),  w  której  uwzględniono  koszt  39,20  zł  związany  z  montażem  kabli 

sygnalizacyjnych 48 żył; 

przekazanie  szczegółowej  kalkulacji  ceny  jednostkowej  dla  pozycji  kosztorysu 

ofertowego  (2.84),  w  której  uwzględniono  koszt  4  120,00  zł  związany  z  wykonaniem 

projektu sygnalizacji świetlnej - część elektryczna; 

przekazanie  szczegółowej  kalkulacji  ceny  jednostkowej  dla  pozycji  kosztorysu 

ofertowego  (2.89),  w  której  uwzględniono  koszt  1  438,00  zł  związany  z  montażem 

repeatera (wzmacniacza) do systemu detekcji magnetycznej; 

przekazanie  szczegółowej  kalkulacji  ceny  jednostkowej  dla  pozycji  kosztorysu 

ofertowego  (2.90),  w  której  uwzględniono  koszt  3  965,50  zł  związany  z  montażem 

odbiornika do systemu detekcji magnetycznej; 

przekazanie  szczegółowej  kalkulacji  ceny  jednostkowej  dla  pozycji  kosztorysu 

ofertowego  (2.92),  w  której  uwzględniono  koszt  978,50  zł  związany  z  montażem  

w  sterownikach  modemu  LTE  do  transmisji  danych  w  technologii  4G  do  obsługi 

monitoringu; 

Zamawiający  oczekuje  szczegółowej  i  wyczerpującej  informacji  na  temat  sposobu 

uwzględnienia  elementów  mających  wpływ  na  wartość  ww.  pozycji  mając  na  uwadze  m.in. 

zaangażowanie osobowe i rzeczowe oraz związane z tym niezbędne do poniesienia koszty. 

Ponadto  zwracam  się  z  prośbą  o  wyjaśnienia  (w  tym  wyliczenia)  w  zakresie  zgodności 

zastosowanych stawek z 

przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do 

ustalenia  ceny  nie  może  być  niższa  od  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  albo 

minimalnej  stawki  godzinowej,  ustalonych 

na  podstawie  przepisów  ustawy  o  minimalnym 

wynagrodzeniu za pracę lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane 

jest  realizowane  zamówienie  oraz  przepisami  z  zakresu  prawa  pracy  i  zabezpieczenia 

społecznego, obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie. 

Prosimy o wyczerpującą i szczegółową informację na temat sposobu wyliczenia ceny Oferty, 

co 

najmniej  w  kwestiach  wskazanych  powyżej  ale  także  innych,  które  uważacie  Państwo  

za  istotne, 

mając  na  uwadze  m.  in.  zaangażowanie  osobowe,  rzeczowe,  sprzętowe  i 

finansowe  i  związane  z  tym  niezbędne  do  poniesienia  koszty  a  także  zakładany  poziom 

zysku. 


Ocena  wyjaśnień  dokonywana  przez  Zamawiającego  ma  na  celu  ustalenie,  czy  cena 

skalkulowana była rzetelnie i czy w związku z tym Wykonawca będzie w stanie zrealizować 

zamówienie.  Przedstawione  przez  Wykonawcę  wyjaśnienia  muszą  być  merytoryczne,  

Wykonawca  musi  dostarczyć  wystarczający  materiał  do  sformułowania  przez 

Zamawiającego  oceny  zaoferowanej  w  ofercie  kwoty,  za  którą  Wykonawca  ma  zamiar 

wykonać  przedmiot  zamówienia.  Dlatego  prosimy  o  przesłanie  wszelakich  informacji  oraz 

dowodów,  które  uznacie  Państwo  za  istotne,  na  temat  sposobu  obliczenia  przez  Państwa 

ceny zamówienia, a których Zamawiający nie wymienił powyżej. 

Jak  wynika  z  powyższego,  treść  wezwania  do  wyjaśnienia  ceny  odnosiła  się  do 

konkretnych  pozycji  kosztorysowych

,  których  wyliczenia  wymagał  Zamawiający,  oraz  do 

okoliczności o których mowa w art. w art. 224 ust. 3 pkt 4 i 6. 

Izba  nie  podziel

iła  stanowiska  Odwołującego,  zgodnie  z  którym  wyjaśnienia  ceny 

Przystępującego były lakoniczne i mało szczegółowe.  

Wręcz  przeciwnie,  w  ocenie  Izby  cechowały  się  dużą  szczegółowością  i  odnosiły  się  do 

wszystkich wymaganych przez Zamawiaj

ącego pozycji. 

W odniesieniu do poz. 1.1. formularza cenowego 

– co Odwołujący całkowicie pomija 

– Przystępujący złożył szczegółowe wyjaśnienia poparte kalkulacją, obrazującą szczegółowy 

sposób  kalkulacji  oferty  w  zakresie  bieżącego  kompleksowego  utrzymania  sygnalizacji 

świetlnej,  w  podziale  na  koszty  miesięczne  i  koszt  realizacji  umowy  (36  miesięcy). 

Przystępujący  przedstawił  również  wyjaśnienia  przyjęte  dla  sposobu  wyliczenia  elementów 

składowych ujętych w poz. 1.1. formularza cenowego. Załączył również wykaz  pracowników 

wg stanowisk zatrudnionych na umowę o pracę, ze wskazaniem wynagrodzenia.  

Przystępujący  wyjaśnił  również  koszty  zużytych  materiałów  eksploatacyjnych,  koszt 

monitoringu  stanu  pracy  systemu  sygnalizacji  świetlnej  z  kosztem  transmisji  danych,  koszt 

utrzymania systemu ImFlow wraz z licencją, poparte dowodami, w postaci ofert i stosownych 

faktur. 

Podkreślenia  wymaga,  że  Zamawiający  nie  narzucał  wykonawcy,  ani  nie  stawiał 

żadnych  wymagań  co  do  sposobu  i  szczegółowości  obliczenia  ceny  we  wskazanych 

pozycjach,  sposobu  dokonania  ich    kalkulacji,  ani  poziomu  szczegółowości  danych 

przyjętych do kalkulacji ceny. Zatem w tym zakresie pozostawił wykonawcy dowolność. 

Izba  wskazuje,  że  w  takich  okolicznościach,  Zamawiający  nie  był  uprawniony  

do  kwestionowania  przyjętych  przez  Przystępującego  założeń  i  sposobu  wyjaśnienia  oraz 

obliczenia ceny.  


Oferowana  cena  jest  zawsze  wynikiem  indywidualnej  strategii  biznesowej  wykonawcy  

i  zakładanego  ryzyka,  a  sposób  jej  kalkulacji  (jeśli  nie  określił  tego  Zamawiający)  wynika  

z własnych założeń i przyjętych metodologii kalkulacji. 

Należy  również  podkreślić  wysoki  stopień  ogólności  wezwania  do  sposobu  kalkulacji 

wskazanych pozycji

, który dawał Przystępującemu dowolność, co do sposobu wyliczenia ich 

ceny, przyjętej metodologii, szczegółowości czy założeń co do kalkulacji ceny.  

Analiza złożonych przez Przystępującego wyjaśnień ceny w ocenie Izby potwierdziła,  

że wykonawca ten odniósł się do wymaganych pozycji kosztorysowych. 

Odwołujący  zakwestionował  prawidłowość  założonej  do  kalkulacji  ceny  w  poz.  1.1.  w  ilości 

104  godzin, 

wskazując,  że  prawidłowo  należało  przyjąć  150  godz.  Jednakże  w  odwołaniu  

w żadnym miejscu Odwołujący nie wykazał, dlaczego wskazana przez Przystępującego ilość 

godzin  nie  jest  prawidłowa,  a  przyjęta  przez  Odwołującego  -  jest  prawidłowa.  Nie  zostało  

to  poparte 

żadnymi  wyliczeniami,  co  wskazuje,  że  jest  to  jedynie  przypuszczenie 

O

dwołującego.  

Wyliczenie  złożone  dopiero  na  rozprawie,  jak  i  wszystkie  inne  dowody  złożone  na 

rozprawie  Izba  uznała  za  spóźnione.  Jako  podstawa,  na  której  Odwołujący  buduje 

argumentację  uzasadniającą  zarzut,    winny  one  stanowić  treść  odwołania.  Ponadto,  w 

dalszym  ciągu  są  to  wyliczenia  własne,  oparte  za  indywidualnych  założeniach 

Odwołującego. 

W  sposób  analogiczny,  tj.  w  oparciu  o  własne  przypuszczenie,  Odwołujący 

zakwestionował  możliwości  fizycznego  wykonania  zamówienia  przez  Przystępującego, 

poddając w wątpliwość dysponowanie przez Przystępującego konieczną ilością pracowników 

dla  realizacji  zamówienia.  Odwołujący  stwierdził  również,  że  skoro  Przystępujący 

zadeklarował realizowanie zamówienia w trybie 3-zmianowym, to z pewnością nie uwzględnił 

dodatku za pracę w godzinach nocnych, a także nie uwzględnił jego kosztu. 

Odwołujący  zakwestionował  również  brak  wyceny  kosztu  usuwania  zdarzeń 

losowych,  wypadków  komunikacyjnych  i  aktów  wandalizmu,  podczas  gdy  Przystępujący 

wycenił  

te koszty na przeszło 20% więcej, niż średniomiesięczny koszt ich usunięcia w latach 2022-

2023, w oparciu o dane otrzymane wprost od Zamawiającego a zatem o dane wiarygodne.  

W  podobny  sposób  Odwołujący  deprecjonuje  wyjaśnienia  Przystępującego  w  odniesieniu  

do  bazy 

sprzętowo-materiałowej,  podczas  gdy  Przystępujący  jednoznacznie  wyjaśnił,  

że  posiada  bazę  serwisową  wyposażoną  w  niezbędne  urządzenia  do  obsługi  wszystkich 

zamówień  realizowanych  przez  Przystępującego.  Ponadto,  co  należy  podkreślić, 

Zamawiający nie żądał podania szczegółowych kosztów prowadzenia bazy serwisowej.  


Zgodzić się należy ze stanowiskiem Zamawiającego wyrażonym w odpowiedzi na odwołanie 

w  zakresie  kosztów  Kierownika  ds.  Utrzymania  Sygnalizacji  Świetlnej.  Jak  wskazał 

Zamawiający:  W  tym  aspekcie  Odwołujący  mylnie  utożsamia  świadczenie  usługi  przez 

Kierownika w przedziale 24h/7/365 z dostępnością pod telefonem dla służb Zamawiającego  

w  systemie  ciągłym.  Wbrew  czynionemu  w  tym  zakresie  zarzutowi  należy  również 

zaznaczyć,  że  zgodnie  z  OPZ  „Wykonawca  wskaże  osobę  zastępującą  Kierownika  ds. 

Utrzymania  Sygnalizacji  Świetlnych  w  okresie  jego  nieobecności  i  każdorazowo  wskaże 

okres  w  jakim  zastępstwo  będzie  miało  miejsce”.  Skoro  zatem  w  OPZ  mowa  jest  o 

wskazaniu, a nie zatrudnieniu osoby zastępującej, to niespornie zastępstwo Kierownika ds. 

Utrzymania  Sygnalizacji  Świetlnej  realizowane  może  być  przez  pozostałych  pracowników, 

których koszt pracy został wyceniony przez Przystępującego w innych pozycjach oferty. 

W  odniesieniu  do  zarzutu 

zaniżonych  kosztów  wyjazdów  serwisowych  i  zaniżonego 

kilometr

aża  przejazdów,  to  jak  sam  wskazał  Odwołujący,  odniósł  się  on  wyłącznie  do 

własnego doświadczenia, zarzucając Przystępującemu niedoszacowanie.  

Również  w  zakresie  tego  zarzutu,  Odwołujący  nie  poparł  swojego  stanowiska 

żadnymi  wyliczeniami,  które  czyniłyby  zarzut  wiarygodnym.  Odwołujący  nie  wykazał, 

dlaczego  w  jego  ocenie,  przyjęta  przez  Przystępującego  założenia  są  błędne.  To,  że 

Odwołujący  w  inny  sposób  dokonał  tych  wyliczeń,  nie  oznacza,  że  sposób  kalkulacji 

Przystępującego nie jest prawidłowy. Zwłaszcza że Zamawiający nie narzucał wykonawcom 

sposobu obliczenia tych kosztów. 

Przyjęta  przez  Przystępującego  miesięczna  średnia  ilość  wyjazdów  tj.  55  jest  większa  

od    Odwołującego,  który  założył  średnio  47,29.  Odwołujący  nie  wykazał  również,  dlaczego 

przyjęta  przez  Przystępującego  ilość  czasu  do  wykonania  przeglądów  czy  objazdów 

okresowych  jest  niewłaściwa.  To  samo  dotyczy  również  przyjętej  przez  Przystępującego 

ilości  pojazdów  i    wyjazdów,  a  także  średniej  trasy  przejazdu.  W  zakresie  oznakowania  

i zabezpieczenia strefy prowadzenia prac, - 

koszty te zostały ujęte w wyjaśnieniach ceny. 

Istotna  jest  również  okoliczność,  na  którą  wskazał  Zamawiający  w  odpowiedzi  

na  odwołanie,  że  odróżnieniu  od  zamówienia  realizowanego  przez  Odwołującego  w  latach 

2024,  z  zamówienia  będącego  przedmiotem  odwołania  wyłączone  zostały  dwa 

newralgiczne odcinki dróg krajowych nr 7, tj. droga na południe od Warszawy (która wobec 

wybudowania  drogi  S-

7  została  zaliczona  do  kategorii  drogi  wojewódzkiej)  oraz  droga  na 

północ  od  Warszawy,  która  wobec  jej  przebudowy  do  parametrów  drogi  ekspresowej  S-7 

będzie przekazana  w  utrzymanie  wykonawcy robót  budowlanych.  Uwzględniając zatem,  że 

były  to  odcinki  dróg  wymagające  dużego  zaangażowania  w  usuwanie  usterek  i  zdarzeń 


losowych  przez  Odwołującego,  nie  sposób  utożsamiać  zakresu  obu  zamówień,  a  także 

deprecjonować ofertę Przystępującego, czynnościami podejmowanymi przez Odwołującego 

na innym zakresowo zamówieniu. 

W  tych  okolicznościach,  nawet  odwołanie  się  do  doświadczenia  Odwołującego,  

nie może zostać uznane za miarodajne. 

W  zakresie  wymaganych  pozycji,  Przystępujący  złożył  wyjaśnienia  poparte 

wyliczeniami i dowodami.  

Podsumowując  powyższe,  wskazać  należy,  że  zarzuty  Odwołującego  nie  znajdują 

uzasadnienia w treści wezwania do wyjaśnienia ceny. 

W tych okolicznościach zarzut nie mógł zostać uwzględniony. 

Izba oddaliła również zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp poprzez zaniechanie 

odrzucenia  oferty  SPRINT  w  sytuacji,  gdy  złożone  wyjaśnienia  ceny  potwierdzają,  że  treść 

oferty  wykonawcy,  tj.  sposób  w  jaki  przewidział  realizację  zamówienia,  jest  niezgodny  

z warunkami zamówienia.  

Zgodnie  z  treścią  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp,  Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej 

treść  jest  niezgodna  z  warunkami  zamówienia.  Ustawodawca  zobowiązał  więc 

Zamawiającego  

do odrzucenia ofert tych wykonawców, którzy zaoferowali przedmiot zamówienia niezgodny  

z  wymaganiami  określonymi  w  warunkach  zamówienia,  co  do  zakresu,  ilości,  jakości, 

warunków  realizacji,  parametrów  technicznych  i  innych  elementów  istotnych  dla  wykonania 

przedmiotu zamówienia. 

Aby  zastosować  podstawę  odrzucenia  oferty  z  art.  226  ust.  1  pkt  5)  Pzp  musi  być 

możliwe  do  uchwycenia  na  czym  konkretnie  polega  niezgodność  oferty,  czyli  co  i  w  jaki 

sposób  

w  ofercie  nie  jest  zgodne  z  konkretnie  wskazanymi,  skwantyfikowanymi  i  ustalonymi 

jednoznacznie  postanowieniami  wynikającymi  z  określonych  warunków  zamówienia. 

Odrzuceniu  podlega  zatem  wyłącznie  oferta,  której  treść  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia.  Zaznaczenia  wymaga,  że  punktem  wyjścia  dla  ustalenia  zgodności  oferty 

wykonawcy  z  wymaganiami  Zamawiającego  są  postanowienia  w  nich  zawarte,  w  których 

zostały jasno i przejrzyście wyrażone oczekiwania zamawiającego. Wobec powyższego,  

w  pierwszej  kolejności  należy  odnieść  się  do  postanowień  w  nich  zawartych,  w  których 

Zamawiający  określił  stawiane  wykonawcom  wymagania,  z  uwzględnieniem  wszelkich 

modyfikacji  treści  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  (dalej  SWZ).  Pamiętać  bowiem 

należy, że wykonawca składając ofertę nie może domyślać się co Zamawiający miał na myśli 

opisując  przedmiot  zamówienia,  lecz  winien  przygotować  ofertę  w  sposób  spełniający 

wszystkie  warunki  zamówienia.  Za  niedopuszczalne  należy  uznać  twierdzenie  o 


niezgodności  oferty  wykonawcy  na  podstawie niezawartych  w treści  warunków  zamówienia 

wymagań  

lub subiektywnej, rozszerzającej interpretacji ich zapisów jak również dokonanie oceny oferty 

przez  pryzmat  oczekiwań  nieznajdujących  odzwierciedlenia  w  warunkach  zamówienia. 

Wykonawca  bowiem  przygotowując  swoją  ofertę,  opiera  się  na  dosłownym  brzmieniu 

postanowień w nich zawartych. 

Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpoznawanej sprawy, wskazać należy, 

że powyższy zarzut dotyczy: 

1. przycisków dla pieszych z uwagi na zaniżenie wyceny, 

2. poz. 2.89 

– brak kompatybilności oferowanych urządzeń, brak komunikacji urządzeń, 

3. poz. 2.90  - brak 

spełnienia wymagań dotyczących przekazywania informacji z detektora 

do sterownika w ciągu ok. 100 milisekund. 

W  pierwszej  kolejności  zauważyć  należy,  że  Odwołujący  nie  wskazał  postanowień 

treści  SWZ,  z  którymi  kwestionowana  treść  oferty  Przystępującego  byłaby  niezgodna.  

Co  więcej,  podczas  rozprawy,  na  pytanie  Przewodniczącej,  odpowiedział,  że  takich 

wymagań  Zamawiający  nie  sformułował,  jednak  ich  wymóg  jest  oczywisty  i  wynika  ze 

znajomości tematu.  

Również  Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  potwierdził,  że  nie  określał  żadnych 

parametrów  dla  kwestionowanych  urządzeń.  Skoro  zatem  Zamawiający  nie  wymagał 

szczególnych  parametrów  technicznych  dla  ww.  urządzeń,  to  nie  można  czynić  zarzutu,  

że Przystępujący zaoferował urządzenia niezgodne z warunkami zamówienia. 

W  tych  okolicznościach,  dalsza  argumentacja  co  do  niezasadności  zarzutu  jest 

zbędna, a zarzut podlega oddaleniu.  

Izba nie uwzględniła również zarzutu naruszenia art. 239 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 

Pzp poprzez 

wadliwy wybór oferty najkorzystniejszej w Postępowaniu, a przy uwzględnieniu 

danych  zawartych  w  ofercie  Odwołującego  i  postanowień  SWZ  ma  bezpośredni  wpływ  na 

zaniechanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej. 

Zgodnie z art. 239 ust. 1 ustawy Pzp 

Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę  

na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia. 

Podkreślenia  wymaga,  że  Odwołujący  w  żadnym  miejscu  odwołania  w  zakresie 

uzasadnienia zarzutu, nie zakwestionował ani czynności Zamawiającego co do poprawności 

w przyznanej punktacji dla oferty Przystępującego, ani tego, że Zamawiający dokonał oceny 

ofert  z  naruszeniem  art.  239  ust.  1  ustawy  Pzp,  tzn.  na  podstawie  kryteriów  oceny  ofert 

innych,  


niż określonych w dokumentach zamówienia. 

W  tych  okolicznościach,  nie  sposób  wywodzić,  że  przedmiotowe  postępowanie 

prowadzone jest w sposób naruszający zasadę i uczciwej konkurencji i równego traktowania 

wykonawców, wskazanych w art. 16 pkt 1 Pzp. 

Wobec powyższego należało orzec jak w sentencji.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557  i  575 

ustawy Pzp w zw. z § 5 pkt 1) i 2 lit. b) oraz § 8 ust. 2 pkt 1) rozporządzenia Prezesa Rady 

Ministrów  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich 

rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  z  dnia  30  grudnia  

2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodnicząca: ………………………………..