Sygn. akt: KIO 2803/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 21 sierpnia 2024 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Katarzyna Prowadzisz
Katarzyna Poprawa
Ewa Sikorska
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym, z udzia
łem stron, w dniu 21 sierpnia 2024 roku
w Warszawie,
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
5 sierpnia 2024 roku przez wykonawcę Industria Project spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Gdańsku
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Dyrektor Urzędu Morskiego
w Gdyni
przy udziale uczestnika po stronie Zamawiającego wykonawców wspólnie ubiegających się
o zamówienie Wuprohyd spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą w Gdyni oraz
Ingeo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gdańsku
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Industria Project spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Gdańsku kwoty 13 500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero
groszy) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Zasądza od wykonawcy Industria Project spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Gdańsku na rzecz Zamawiającego Dyrektora Urzędu Morskiego
w Gdyni
kwotę 3 859, 00 zł (słownie: trzy tysiące osiemset pięćdziesiąt dziewięć złotych
zero groszy) tytułem wynagrodzenia pełnomocnika oraz kosztów dojazdu
na posiedzenie.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………………………
……………………………
……………………………
Sygn. akt: KIO 2803/24
U Z A S A D N I E N I E
Zamawiający Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest „Opracowanie
wielobranżowej dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Budowa Infrastruktury
hydrotechnicznej na potrzeby inwestycji EJ1 w lokalizacji Lubiatowo-
Kopalino” wraz
z pełnieniem nadzoru autorskiego” (numer postępowania: ZP.371.2.2024.ASz).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
w dniu 22 stycznia 2024 r. Numer publikacji ogłoszenia: 42282-2024, numer wydania Dz.U.
S: 15/2024.
5 sierpnia 2024 roku
Odwołujący działając na podstawie art. 513 pkt 1 i 2 w związku z
art. 505 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych („Pzp”)
wniósł odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego polegających na:
wyborze oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia,
tj. WUPROHYD Sp. z o .o. („WUPROHYD”) oraz INGEO sp. z o. o. („INGEO”) (łącznie
jako: „Konsorcjum” lub „Wykonawca”), mimo że oferta tego Wykonawcy powinna zostać
odrzucona z uwagi na okoliczności opisane w szczegółach w treści odwołania;
brak wezwania Wykonawcy do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych,
w sytuacji w której co najmniej część tych dokumentów, w szczególności informacja
z Krajowego Rejestru Karnego, zostały przedłożona przez Konsorcjum w niewłaściwej
formie, a zatem nie wykazano skutecznie braku podstaw do wykluczenia Wykonawcy,
co
– przy braku uzupełnienia wspomnianych dokumentów – winno skutkować
odrzuceniem oferty Konsorcjum;
brak wezwania Konsorcjum do udowodnienia, że jego zaangażowanie w przygotowanie
Postępowania nie zakłóci konkurencji.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 226 ust. 1 pkt 7 Pzp w zw. z art. 14 ust. 1 i art. 3 ust. 1 uznk w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp
przez zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum, pomimo że Wykonawca ten
wprowadził Zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji w zakresie jego
doradztwa/ zaangażowania w przygotowanie Postępowania, gdyż - mimo faktycznego
udział w przygotowanie dokumentów stanowiących Opis przedmiotu zamówienia –
nie poinformował o tym, a wręcz zaprzeczył temu faktowi w złożonym przez siebie
Jednolitym Europejskim Dokumencie Zamówienia („JEDZ”), co jest nieprawdą,
a co stanowi naruszenie dobrych obyczajów i zagraża interesom innych wykonawców,
dlatego też należało uznać, iż oferta Wykonawcy została złożona w warunkach czynu
nieuczciwej konkurencji
w rozumieniu przepisów uznk;
2. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) w zw. art. 108 ust. 1 pkt 6 Pzp w zw. z art. 85 ust. 1 i 2 Pzp
przez brak odrzucenia oferty Konsorcjum, mimo iż podlega ono wykluczeniu
z Postępowania z uwagi na zaangażowanie tego Wykonawcy w jego przygotowanie,
co też prowadziło do zakłócenia konkurencji, także dlatego, że Zamawiający nie podjął
odpowiednich środków w celu zapobieżenia takiej sytuacji, w tym w szczególności
nie przekazał pozostałym wykonawcom istotnych informacji, które dostępne
są Konsorcjum, a do których dostęp powinien mieć również Zamawiający;
ewentualnie:
3. art. 85 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 108 ust. 1 pkt 6 Pzp przez brak wezwania Konsorcjum
do udowodnienia, że jego zaangażowanie w przygotowanie Postępowania nie zakłóci
konkurencji;
art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) Pzp w zw. z art. 108 ust. 1 pkt 2 i 4 Pzp w zw. z §5 ust. 1 i §15
Rozporządzenia
dokumentowego
(Rozporządzenie
Ministra
Rozwoju,
Pracy
i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych
oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający
od wykonawcy („Rozporządzenie dokumentowe”) przez brak odrzucenia oferty
Konsorcjum w sytuacji, w której Wykonawca ten nie wykazał braku podstaw
do wykluczenia z Postępowania, gdyż informacje z Krajowego Rejestru Karnego zostały
przedłożone Zamawiającemu w formie niezgodnej z treścią Rozporządzenia
dokumentowego, tj. w postaci skanów, a zatem brak jest podstaw do uznania,
że Wykonawca nie podlega wykluczeniu;
5. art. 128 ust 1 Pzp w zw. z art. w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) Pzp przez zaniechanie
wezwania Konsorcjum do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych (informacji
z KRK);
6. art. 16 pkt 1-3 Pzp
przez naruszenie zasad prowadzenia postępowania o udzielenie
zamówienia nakazujących prowadzić je w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji, równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z regułami proporcjonalności
i przejrzystości.
Odwołujący wniósł o:
na podstawie art. 554 ust. 3 pkt 1 lit. a) oraz b) Pzp -
o rozpatrzenie i uwzględnienie
odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w Postępowaniu;
- odrzucenie oferty Konsorcjum;
wezwanie Konsorcjum do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych/
udowodnienia,
że zaangażowanie Wykonawcy w przygotowanie Postępowania nie zakłóci konkurencji;
na podstawie art. 534 ust. 1 w zw. z art. 535 Pzp
– o dopuszczenie i przeprowadzenie
dowodów załączonych do odwołania, wnioskowanych w odwołaniu lub przedstawionych
na rozprawie, na okoliczności wskazane w uzasadnieniu pisemnym bądź ustnym;
na podstawie art. 573 Pzp -
o zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego
kosztów postępowania odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według
norm przewidzianych
przepisami prawa zgodnie z fakturą przedstawioną na rozprawie.
Odwołujący podał, że posiada interes we wniesieniu odwołania - Odwołujący ubiega
się o przedmiotowe zamówienia, złożył w Postępowaniu ofertę, dlatego ma interes
w uzyskaniu zamówienia będącego przedmiotem Postępowania.
Oferta Konsorcjum została uznana przez Zamawiającego za najkorzystniejszą
w Postępowaniu. Oferta Odwołującego zajęła trzecie miejsce w rankingu ofert. Gdyby
Zamawiający przeprowadził w Postępowaniu czynności zgodnie z Pzp, doszedłby
do przekonania, że oferta Konsorcjum podlega odrzuceniu, a oferta Odwołującego zajęłaby
drugie miejsce w rankingu.
Jak wskazano natomiast w Dziale I pkt 4 SWZ, w niniejszym postępowaniu Zamawiający -
działając na podstawie przepisu art. 139 Pzp – w pierwszej kolejności dokona wyboru oferty
najkorzystniejszej, a następnie podejmie odpowiednie kroki w celu weryfikacji kwalifikacji
podmiotowej wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona.
Mając na uwadze, że Zamawiający, działając na podstawie art. 139 Pzp, przewidział
w Postępowaniu zastosowanie „procedury odwróconej”, tzn. najpierw dokona badania
i oceny ofert, a następnie kwalifikacji podmiotowej wykonawcy, w sytuacji odrzucenia oferty
Konsorcjum/ uwzględnienia niniejszego odwołania przez Krajową Izbę Odwoławczą, nie jest
wykluczone, że to oferta Odwołujący uznana zostanie przez Zamawiającego jako
najkorzystniejsza, choćby z uwagi na odrzucenie oferty Transprojekt Gdański sp. z o.o.
z siedzibą w Gdańsku jako złożonej przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu. W tym
zakresie ww. wykonawca będzie bowiem dopiero badany. Natomiast brak odwołania
automatycznie powoduje, że taka sytuacja na pewno nie będzie mieć miejsca. Tym samym
może się okazać, że w wyniku tego odwołania oferta Odwołującego znajdzie się
na pierwszym miejscu w rankingu, zostanie wybrana jako najkorzystniejsza, co też
prowadzić będzie do udzielenia zamówienia Industria Project. Tym samym należy uznać, że
Odwołujący, w wyniku błędnych działań Zamawiającego, może ponieść szkodę – nie odrzucił
on bowiem oferty Konsorcjum.
Na marginesie Odwołujący podał, że zgodnie z orzecznictwem Izby, interes Odwołującego
przejawia się również „we wnoszeniu środków prawnych w celu zapewnienia prawidłowości
postępowania o udzielenie zamówienia prowadzącym do skutku w postaci zawarcia umowy
w sprawie zamówienia publicznego zgodnie z prawem, nawet jeśli zawarcie umowy nastąpi
z innym wykonawcą (interes prawny sensu largo)” - Wyrok KIO z dnia 16 kwietnia 2008 r.
sygn. akt KIO/UZP 296/08; KIO/UZP 303/08.
W związku z powyższym Odwołujący legitymuje się interesem we wniesieniu odwołania,
o którym mowa w art. 505 ust. 1 Pzp.
Odwołujący przedstawił uzasadnienie podniesionych zarzutów w odwołaniu.
Izba ustaliła i zważyła:
Izba
stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi art.
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień ustawy z 11 września 2019 r. –
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 poz. 1605 ze zm.; dalej „ustawa”, „Pzp”)
skutkujących odrzuceniem odwołania.
Skład orzekający Izby rozpoznając sprawę uwzględnił akta sprawy odwoławczej,
które zgodnie z par. 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku
w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz.
U. z 2020 r. poz. 2453) stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentację
postępowania o udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopię dokumentacji,
o której mowa w § 7 ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane
przez Izbę lub Prezesa Izby w związku z wniesionym odwołaniem.
Pismem z dnia 20 sierpnia 2024 roku
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie
wnosząc o oddalenie odwołania w całości.
Pismem z dnia 21 sierpnia 2024 roku
przesłanym do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w tym samym dniu Odwołujący złożył następujące oświadczenie:
Działając w imieniu wykonawcy Industria Project sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku („Industria
Project
”, „Odwołujący”), w oparciu o udzielone pełnomocnictwo (odpis pełnomocnictwa
wraz z informacjami z Krajowego Rejestru Sądowego oraz dowodem uiszczenia opłaty
skarbowej w załączeniu), w postępowaniu, którego przedmiotem jest „Opracowanie
wielobranżowej dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Budowa Infrastruktury
hydrotechnicznej na potrzeby inwestycji EJ1 w lokalizacji Lubiatowo-
Kopalino” wraz z
pełnieniem
nadzoru
autorskiego”
(numer
postępowania:
ZP.371.2.2024.ASz,
„Postępowanie”), prowadzonym przez zamawiającego: Dyrektora Urzędu Morskiego
w Gdyni („Zamawiający”), niniejszym na podstawie art. 520 ust. 1 ustawy z dnia 11 września
2019 r.
– Prawo zamówień publicznych:
cofam odwołanie wniesione w Postępowaniu do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 5 sierpnia 2024 r.
W związku z powyższym, na podstawie § 9 ust. 1 pkt. 3 Rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. poz. 2437), wnoszę o zwrot 90% wpisu od odwołania na rachunek
bankowy, z którego dokonano wpłaty.
Powyższy dokument w treści zawierał oznaczanie postępowania o udzielnie zamówienia
publicznego, nazwy stron postępowania, podpisany przez Radcę prawnego J. G. działającą
na podstawie pełnomocnictwa z dnia 2 sierpnia 2024 roku załączonego
do
odwołania
Izba stwierdza
, że w tej sprawie odwoławczej odwołanie zostało skutecznie
wycofane przed terminem
rozpoczęciem posiedzenia i rozprawy z udziałem stron
(21 sierpnia 2024 roku)
. Wymaga odnotowania, że odwołanie można cofnąć w każdym
czasie do zamknięcia rozprawy. Cofnięcie odwołania przez Odwołującego, zgodnie art. 568
pkt 1 ustawy z 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2023 r., poz.
1605) oraz § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 31 grudnia 2020 r.
w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą
(Dz.U. 2020 poz. 2453) oznacza, że postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu.
Na podstawie § 9 ust. 3 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu
od odwołania (Dz. U. poz. 2437), Izba orzekła o dokonaniu zwrotu na rzecz Odwołującego
z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem
należnego wpisu od odwołania. Izba zasądziła na rzecz Odwołujacego koszty
wynagrodzenia pełnomocnika 3 600,00 zł oraz koszty dojazdu na posiedzenie 259,00 zł.
Przewodniczący: …………………………………
………………………………….
………………………………….