Sygn. akt KIO 2816/24
WYROK
Warszawa, dnia 6
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Michał Pawłowski
Protokolant:
Patryk Pazura
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
3 września 2024 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę prowadzącego
działalność
gospodarczą
pod
firmą
Bitwork
M.
S.
z
siedzibą
w
Ząbkach
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Kiszkowo
orzeka:
Oddala
odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego – wykonawcę
prowadzącego
działalność
gospodarczą
pod
firmą
Bitwork
M.
S.
z siedzibą w Ząbkach i:
Zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
odwołującego – wykonawcę prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
Bitwork M. S.
z siedzibą w Ząbkach tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3 600 zł
00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez
odwołującego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika oraz kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez
zamawiającego – Gminę Kiszkowo tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
Zasądza od odwołującego – wykonawcy prowadzącego działalność gospodarczą
pod firmą Bitwork M. S. z siedzibą w Ząbkach na rzecz zamawiającego – Gminy
Kiszkowo
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
stanowiącą
koszty
postępowania
odwoławczego
poniesione
przez
zamawiającego.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu
Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ………….………………………………
Sygn. akt KIO 2816/24
Uzasadnienie
Gmina Kiszkowo, zwana
dalej „Zamawiającym”, działając na podstawie przepisów
ustawy dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1320),
zwanej dalej „ustawą PZP”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na
„zakup wyposażenia żłobka”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych z
dnia 15 lipca 2024 r., pod numerem 2024/BZP 00413049/01.
W dniu 5 sierpnia
2024 r. (data wpływu do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej)
wykonawc
a prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Bitwork M. S. z siedzibą w Ząbkach,
zwany
dalej jako „wykonawca Bitwork”, wniósł odwołanie od zaniechania przez Zamawiającego
odrzucenia oferty wykonawcy Moje Bambino
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Łodzi (zwanego dalej wykonawcą „Moje Bambino”) w części nr II zamówienia,
pomimo że powinna ona zostać odrzucona jako niezgodna z SWZ.
Wykonawca Bitwork
zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy
PZP
poprzez jego niewłaściwe zastosowanie i nieodrzucenie oferty wykonawcy Moje Bambino w
części nr II zamówienia, pomimo że treść oferty jest niezgodna z SWZ.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w części II zamówienia złożonej przez
wykonawcę Moje Bambino, powtórzenie czynności oceny ofert, odrzucenie oferty wykonawcy
Moje Bambino jako niezgodnej z SWZ
i dokonanie wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej.
W uzasadnieniu odwołania wykonawca Bitwork wskazał, że art. 16 pkt 1 ustawy PZP
zobowiązuje Zamawiającego do zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców. W związku z tym Zamawiający zobowiązany jest do dokonania czynności badania
i oceny
ofert wszystkich wykonawców według tych samych kryteriów. W ocenie Odwołującego w
przedmiotowym postępowaniu nie znalazło to jednak potwierdzenia, ponieważ Zamawiający nie
dokonał prawidłowej oceny wszystkich ofert odrzucając tylko oferty wybranych firm. Wykonawca
Bitwork podniósł, że zgodnie z instrukcją i wytycznymi Zamawiającego zawartymi w formularzu
ofertowym przy każdej pozycji należało przedstawić kod proponowanego produktu a także
wskazać nazwę producenta oferowanych pomocy. Zgodnie z tymi kodami obowiązek weryfikacji
pod kątem spełnienia wymagań Szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia leżał po stronie
Zamawiającego.
Zdaniem Odwołującego tego rodzaju niezgodności powinny zostać wykazane przez
Zamawiającego wobec oferty firmy Moje Bambino w zakresie przedstawionym w odwołaniu.
Odwołujący podał, że w formularzu stanowiącym Załącznik nr 6B – formularz asortymentowo-
cenowy w
ykonawca Moje Bambino wpisał kod produktu 199210, natomiast jako producenta
wskazał firmę Moje Bambino. Zaoferowany zestaw sportowy zgodnie z wymaganiami zawartymi
w Załączniku nr B do SWZ – Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia powinien między innymi
posiadać 15 sztuk woreczków z grochem. Natomiast zgodnie z opisem na stronie internetowej
Moje Bambino powyższy zestaw akcesoriów sportowych zawiera pozycję 500045 Woreczki z
kuleczkami, 4 sztuki
. Według opisu producenta kolorowe woreczki wypełnione są groszkami z
polipropylenu.
Według Odwołującego dowodzi to, że zaoferowana pomoc nie spełnia wymagań
zawartych w S
zczegółowym opisie przedmiotu. Gdyby więc Zamawiający dokonał prawidłowej
oceny wszystkich ofert i uwzględnił uwagi przedstawione przez Odwołującego, to należałoby
odrzucić ofertę wykonawcy Moje Bambino.
Uwzględniając akta sprawy odwoławczej, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia
i stanowiska stron wyrażone w pismach oraz złożone w trakcie rozprawy, Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Krajowa Izba Odwoławcza nie stwierdziła podstaw do odrzucenia odwołania, albowiem
nie została spełniona żadna wynikająca z regulacji art. 528 ustawy PZP negatywna przesłanka,
która uniemożliwiałaby merytoryczne rozpoznanie odwołania.
Izba stwierdziła ponadto, że wypełnione zostały opisane w art. 505 ust. 1 ustawy PZP
ustawowe przesłanki istnienia interesu Odwołującego w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia
i
możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy
PZP.
Izba rozpoznając sprawę uwzględniła akta sprawy odwoławczej, które zgodnie z
regulacją § 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. z 2020 r.,
poz. 2453) stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentacją postępowania o
udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopia dokumentacji, o której mowa w § 7 ust.
2 rozporządzenia, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane przez Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniła też stanowiska prezentowane na rozprawie przez strony, jak również
uwzględniła stanowisko Zamawiającego zawarte w jego odpowiedzi na odwołanie z dnia 31
sierpnia 2024 r.
Izba wydała na rozprawie postanowienie o dopuszczeniu dowodu z dokumentacji
zgromadzonej w aktach sprawy odwoławczej, w tym z wydruku ze strony internetowej firmy Moje
Bambino załączonego do odwołania. Izba uznała wiarygodność i moc dowodową dokumentów
znajdujących się w aktach sprawy odwoławczej.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Na podstawie art. 552 ust. 1 ustawy PZP
Izba wydając wyrok bierze za podstawę stan
rzeczy ustalony w toku postępowania odwoławczego.
Gmina Kiszkowo prowadzi postępowanie o udzielenia zamówienia publicznego na zakup
wyposażenia żłobka. Zamówienie zostało podzielone na 4 części. Przedmiotem zamówienia
w ramach jego części II jest dostawa zabawek.
W pozycji nr 14 Załącznika nr B do SWZ (Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia)
oraz Załącznika nr 6B do SWZ (Formularz asortymentowo-cenowy) w kategorii o nazwie
„zestaw sportowy” Zamawiający oczekiwał m. in. dostawy 15 sztuk woreczków z grochem.
Jednocześnie w rozdziale V ust. 11 SWZ Zamawiający zastrzegł, że wskazane w
dokumentach znaki towarowe, nazwy własne, itp. – stanowią wyłącznie wzorzec jakościowy,
funkcjonalny, techniczny i technologiczny dotyczący przedmiotu zamówienia. We wszystkich
przypadkach, w których ze względu na specyfikację przedmiotu zamówienia wskazano
pochodzenie, nazwy materiałów, urządzeń, lub ich pochodzenie, dopuszcza się stosowanie
materiałów, urządzeń równoważnych, tj. wszelkie wymienione z nazwy materiały, urządzenia
użyte w przekazanej przez Zamawiającego dokumentacji lub ich pochodzenie, służą wyłącznie
określeniu standardu i mogą być zastąpione innymi o nie gorszych parametrach technicznych,
użytkowych, jakościowych, funkcjonalnych i walorach estetycznych, przy uwzględnieniu
prawidłowej współpracy z pozostałymi materiałami, urządzeniami.
Wykonawca Moje Bambino w złożonym formularzu ofertowym zaoferował
Zamawiającemu dostawę 15 sztuk woreczków z grochem, producent Moje Bambino, o kodzie
produktu 199210.
W dniu 1 sierpnia 2024 r. Zamawiający dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej
w ramach wszystkich części zamówienia. W części II zamówienia za najkorzystniejszą została
uznana oferta wykonawcy Moje Bambino, której przyznano 100 pkt w ramach kryteriów oceny
ofert. Na drugim miejscu sklasyfikowano ofertę wykonawcy Bitwork, która uzyskała 91,97 pkt.
Izba ustaliła ponadto na podstawie załączonego do odwołania przez wykonawcę Bitwork
wydruku internetowego pobranego ze strony internetowej wykonawcy Moje Bambino,
że firma
Moje Bambino posiada w swojej ofercie handlowej tak
że kolorowe woreczki wypełnione
groszkami z polipropylenu, o kodzie produktu 500045.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Krajowa Izba Odwoławcza po przeprowadzeniu rozprawy i zapoznaniu się z pisemnymi i
ustnymi stanowiskami
stron stwierdziła, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
We wniesionym środku ochrony prawnej wykonawca Bitwork zarzucił Zamawiającemu
naruszenie
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP, który to przepis stanowi, że Zamawiający odrzuca
ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.
Zgodnie z art. 7 pkt 29 ustawy PZP
warunki zamówienia to warunki, które dotyczą
zamówienia lub postępowania o udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności z opisu
przedmiotu zamówienia, wymagań związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert,
wymagań proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia
publicznego.
Należy stwierdzić, że w Szczegółowym opisie przedmiotu zamówienia Gmina Kiszkowo
m. in. w zakresie pozycji 14 Załącznika nr B do SWZ (i w konsekwencji również Załącznika nr 6B
do SWZ) posłużyła się ogólną nazwą „woreczki z grochem”. Pojęcie to nie zostało nigdzie indziej
w dokumentacji postępowania zdefiniowane w sposób bardziej szczegółowy. Natomiast w innym
miejscu dokumentacji postępowania, tj. rozdziale V ust. 11 SWZ, wyraźnie zostało zastrzeżone,
że w przypadku stosowania w dokumentacji zamówienia nazw własnych Zamawiającemu chodzi
wyłącznie o wzorzec jakościowy, funkcjonalny, techniczny i technologiczny dotyczący
przedmiotu zamówienia, zaś w przypadku stosowania nazw materiałów, urządzeń lub ich
pochodzenia wszelkie wymienione w dokumentacji z nazwy
materiały, urządzenia lub ich
pochodzenie służą wyłącznie określeniu standardu i mogą być zastąpione innymi o nie gorszych
parametrach technicznych, użytkowych, jakościowych, funkcjonalnych i walorach estetycznych,
przy uwzględnieniu prawidłowej współpracy z pozostałymi materiałami, urządzeniami.
Biorąc pod uwagę powyższe zapisy dokumentacji postępowania należy więc stwierdzić,
że Zamawiający w Szczegółowym opisie przedmiotu zamówienia posłużył się nazwą „woreczki z
grochem” w znaczeniu zwyczajowym, rodzajowym, wskazując wzorzec przedmiotu zamówienia,
a nie konkretny materiał, z którego ma on być wykonany, czy którym ma być wypełniony.
Niezależnie od tego ze złożonego przez Odwołującego dowodu w postaci wydruku
internetowego wcale nie wynika, aby w przedmiotowym postępowaniu wykonawca Moje
Bambino zaoferował kolorowe woreczki wypełnione groszkami z polipropylenu. Kod produktu
widniejący w ofercie zamieszczonej na stronie internetowej tej firmy różni się od kodu produktu
ujętego w Formularzu ofertowym złożonym w przedmiotowym postępowaniu. Jednocześnie
Odwołujący nie wykazał, że to właśnie kolorowe woreczki wypełnione groszkami z polipropylenu
zamiast woreczków z grochem zostały zaoferowane w tym postępowaniu.
Nie ma zatem podstaw do uznania, że oferta wykonawcy Moje Bambino jest niezgodna
z warunkami zamówienia w zakresie przedstawionym w odwołaniu.
Mając powyższe na uwadze Izba uznała, że Zamawiający nie dopuścił się naruszenia
regulacji art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy
Moje Bambino na wskazanej podstawie prawnej.
O
kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku, tj. na
podstawie art. 557, art. 574-576 ustawy PZP oraz w oparciu o przepisy
§ 8 ust. 2 pkt 1 w zw. z §
5 pkt 1 i 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437). Z uwagi na oddalenie
odwołania w całości Izba zasądziła od wykonawcy Bitwork rzecz Gminy Kiszkowo zwrot kosztów
postępowania odwoławczego obejmujących wynagrodzenie pełnomocnika w wysokości 3 600 zł
00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy).
Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: .....................................................