Sygn. akt: KIO 2819/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 19 sierpnia 2024 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Katarzyna Prowadzisz
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 19 sierpnia 2024 roku
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
7 sierpnia 2024 roku przez
wykonawcę TOM-MARG ZPCH spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Narodowy Instytut Onkologii im.
Marii Skłodowskiej-Curie – Państwowy Instytut Badawczy Oddział w Krakowie
przy udziale uczestnika po stronie Zamawiającego wykonawcy Toruńskie Zakłady
Materiałów Opatrunkowych spółka akcyjna z siedzibą w Toruniu
postanawia:
Umorzyć postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy TOM-
MARG ZPCH spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Krakowie kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych
zero groszy),
stanowiącej wniesiony wpis.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………………….…….…….
Sygn. akt: KIO 2819/24
U Z A S A D N I E N I E
Zamawiający – Narodowy Instytut Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie –
Państwowy Instytut Badawczy Oddział w Krakowie prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia pod nazwą
„Usługa prania odzieży i bielizny szpitalnej oraz najem pościeli,
fartuchów, ubrań chirurgicznych i prześcieradeł operacyjnych”
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod numerem S 148/2024 z dnia 31 lipca 2024 roku.
W dniu 7 sierpnia 2024 roku
Odwołujący działając na podstawie ustawy z dnia 11
września 2019 roku Prawo zamówień publicznych (tj. Dz.U. z 2023r. poz. 1605 ze zm.;
dalej: ustawa / ustawa Pzp
) wniósł odwołanie wobec w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego pn. „Usługa
prania odzieży i bielizny szpitalnej oraz najem pościeli, fartuchów, ubrań chirurgicznych i
prześcieradeł operacyjnych (znak: ZP-271-38/24), tj. w części dotyczącej:
1. minimalnych wymagań dla wynajmowanego asortymentu, tj. bielizny pościelowej,
asortymentu operacyjnego (koszul operacyjnych, prześcieradeł operacyjnych, sterylnego
obłożenia operacyjnego, fartuchów operacyjnych, odzieży operacyjnej) w zakresie:
wymogu, aby bielizna pościelowa dostarczona była jedynie w jednym, wskazanym przez
Zamawiającego wariancie kolorystycznym o określonej gramaturze,
wymogu, aby bielizna pościelowa wpisana była do rejestru wyrobów medycznych,
wymogu, aby pościel medyczna była dwustronna,
nadmiernego oraz ograniczającego konkurencję określenia parametrów dla asortymentu
operacyjnego, w sposób preferujący konkretnego wykonawcę.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 16 pkt 1) ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2023 poz. 1605 ze zm.) (dalej jako: „ustawa”) tj. zasady równego traktowania wykonawców
poprzez prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób, który
utrudnia uczciwą konkurencję,
2. art. 99 ust. 4 w zw. z art. 134 ust. 1 pkt 4 ustawy poprzez wadliwe sporządzenie
Specyfikacji warunków zamówienia w części dotyczącej Opisu przedmiotu zamówienia oraz
w konsekwencji wzoru umowy w opisanym wyżej zakresie, polegające na opisaniu
przedmiotu zamówienia w sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję, w szczególności
poprzez wskazanie wymogów, które spełnia jedynie asortyment dostarczany przez
konkretnego wykonawcę, co doprowadza do uprzywilejowania niektórych wykonawców lub
produktów oraz jednocześnie eliminuje z postępowania Odwołującego, który w wyniku ww.
czynności Zamawiającego nie może złożyć oferty w postępowaniu, zaś zakwestionowane
parametry nie wynikają z usprawiedliwionych potrzeb Zamawiającego oraz nie są
uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia, lecz są nakierowane wyłącznie na
ograniczenie konkurencyjności w postępowaniu,
3. art. 3 ust. 1 i art. 15 ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2022 r. poz. 1233 ze zm.) poprzez opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję.
Odwołujący uzasadnia swój interes prawny w złożeniu odwołania wskazując,
iż działania Zamawiającego polegające na sporządzeniu dokumentacji przetargowej
w sposób rażąco sprzeczny z prawem (w zakresie opisu przedmiotu zamówienia
i parametrów asortymentu), poprzez wprowadzenie nieuzasadnionych wymogów
minimalnych dla wskazanego wyżej asortymentu skutkują uniemożliwieniem ubiegania się
o przedmiotowe zamówienie publiczne na zasadach równości i uczciwej konkurencji.
Modyfikacja załączników do SWZ, tj. Opisu przedmiotu zamówienia oraz w konsekwencji
wzoru umowy w sposób opisany w niniejszym odwołaniu pozwoli doprowadzić do stworzenia
stanu zgodnego z prawem i umożliwi Odwołującemu ubieganie się o zamówienie publiczne,
którym jest on zainteresowany, zaś Zamawiającemu dokonanie wyboru oferty
najkorzystniejszej cenowo w ramach tożsamej jakościowo usługi oferowanej przez
Wykonawców.
Odwołujący, w celu wykazania, że wykonawca wyraził pisemną zgodę na przedłużenie
terminu wn
iósł o dopuszczenie dowodu z dokumentów postępowania prowadzonego przez
Zamawiającego, a mianowicie z podpisanego przez wykonawcę „USŁUGI I HANDEL”N.” M.
N.
” dokumentu zawierającego zgodę na przedłużenie związania ofertą do dnia 2 lipca 2024 r.
oraz ze sporządzonej w takiej samej formie odpowiedzi na wezwanie dotyczące rażąco
niskiej ceny.
Odwołujący wniósł o:
1. uwzględnienie odwołania w całości,
2. nakazanie Zamawiającemu dokonania w ww. postępowaniu modyfikacji brzmienia
zapisów Opisu przedmiotu zamówienia (Załącznika nr 1C do SWZ) oraz w konsekwencji
wzoru umowy (Załącznika na 3 do SWZ) w zakresie zaskarżonym w odwołaniu poprzez
wyeliminowanie lub odpowiednio modyfikację wymogów wskazanych w pkt 1 powyżej, tj.:
dopuszczenie dzierżawionej pościeli gładkiej w kolorze białym oraz białym w szaro-
niebieskie paski, wykonanej z tkaniny o gramaturze 130-140 g/m2,
dopuszczenie dzierżawionej pościeli gładkiej niebieskiej wykonanej z tkaniny o gramaturze
140 g/m2, bez wpisu do rejestru wyrobów medycznych,
anulowanie wymogu, aby pościel medyczna była dwustronna,
modyfikację parametrów minimalnych dla asortymentu operacyjnego i dopuszczenie jako
równoważnego asortymentu o parametrach wskazanych przez Odwołujący w dalszej części
(uzasadnieniu) odwołania,
3. zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania,
4. przeprowadzenie dowodów wskazanych w uzasadnieniu odwołania na wykazanie faktów
tam wskazanych.
Odwołujący podał w odwołaniu uzasadnienie podnoszonych zarzutów odwołania.
Izba ustaliła:
Skład orzekający Izby rozpoznając sprawę uwzględnił akta sprawy odwoławczej,
które zgodnie z par. 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku
w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz.
U. z 2020 r. poz. 2453) stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentacja
postępowania o udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopia dokumentacji,
o której mowa w § 7 ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane
przez Izbę lub Prezesa Izby w związku z wniesionym odwołaniem.
Pismem z dnia 12 sierpnia 2024 roku
, przesłany w dniu 13 sierpnia 2024 roku do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej TOM-MARG ZPCH spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie powiadomił między innymi o tym, że:
Działając w imieniu Odwołującego, w nawiązaniu do zawiadomienia Zamawiającego z dnia
9.08.2024 r. o unieważnieniu postępowania (nr postępowania: ZP-271-38/24) niniejszym
wnosimy o:
1. umorzenie postępowania na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. –
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 z późn. zm.) (dalej jako: „ustawa”)
– w całości,
2. zwrot 100% wpisu od odwołania na rachunek bankowy, z którego go uiszczono tj. nr 48
UZASADNIENIE
Odwołujący w dniu 7.08.2024 r. wniósł odwołanie wobec postanowień Specyfikacji warunków
zamówienia - Opisu przedmiotu zamówienia oraz wzoru umowy w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego pn.
„Usługa prania odzieży i bielizny szpitalnej oraz najem pościeli, fartuchów, ubrań
chirurgicznych i prześcieradeł operacyjnych” (znak: ZP-271-38/24), w części dotyczącej
minimalnych wymagań dla wynajmowanego asortymentu, tj. bielizny pościelowej,
asortymentu operacyjnego (koszul operacyjnych, prześcieradeł operacyjnych, sterylnego
obłożenia operacyjnego, fartuchów operacyjnych, odzieży operacyjnej) w zakresie:
1. wymogu, aby bielizna pościelowa dostarczona była jedynie w jednym, wskazanym przez
Zamawiającego wariancie kolorystycznym o określonej gramaturze,
2. wymogu, aby bielizna pościelowa wpisana była do rejestru wyrobów medycznych,
3. wymogu, aby pościel medyczna była dwustronna, 4. nadmiernego oraz ograniczającego
konkurencję określenia parametrów dla asortymentu operacyjnego, w sposób preferujący
konkretnego wykonawcę.
Odwołujący zarzucił naruszenie przepisów ustawy w zakresie zasady równego traktowania
wykonawców poprzez prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
w sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję, w szczególności poprzez wskazanie
wymogów, które spełnia jedynie asortyment dostarczany przez konkretnego wykonawcę.
Odwołujący podkreślił, iż doprowadza to do uprzywilejowania niektórych wykonawców lub
produktów oraz jednocześnie eliminuje z postępowania Odwołującego, który w wyniku ww.
czynności Zamawiającego nie może złożyć oferty w postępowaniu, zaś zakwestionowane
parametry nie wynikają z usprawiedliwionych potrzeb Zamawiającego oraz nie są
uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia, lecz są nakierowane wyłącznie na
ograniczenie konkurencyjności w postępowaniu.
Odwołujący wniósł m.in. o:
1. uwzględnienie odwołania w całości,
2. nakazanie Zamawiającemu dokonania w ww. postępowaniu modyfikacji brzmienia
zapisów Opisu przedmiotu zamówienia (Załącznika nr 1C do SWZ) oraz w konsekwencji
wzoru umowy (Załącznika na 3 do SWZ) w zakresie zaskarżonym w odwołaniu poprzez
wyeliminowanie lub odpowiednio modyfikację wymogów wskazanych powyżej, tj.:
dopuszczenie dzierżawionej pościeli gładkiej w kolorze białym oraz białym
w szaroniebieskie paski, wykonanej z tkaniny o gramaturze 130-140 g/m2 , - dopuszczenie
dzierżawionej pościeli gładkiej niebieskiej wykonanej z tkaniny o gramaturze 130-140 g/m2,
bez wpisu do rejestru wyrobów medycznych, - anulowanie wymogu, aby pościel medyczna
była dwustronna, - modyfikację parametrów minimalnych dla asortymentu operacyjnego i
dopuszczenie jako równoważnego asortymentu o parametrach wskazanych przez
Odwołujący w uzasadnieniu odwołania,
3. zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania.
Po wniesieniu odwołania z dnia 7.08.2024 r. Zamawiający w dniu 9.08.2024 r. poinformował
o unieważnieniu postępowania z uwagi na fakt, iż cena jedynej oferty złożonej
w postępowaniu przetargowym przewyższa kwotę, jaką Zamawiający zamierza przeznaczyć
na sfinansowanie zamówienia. Jedynie na marginesie należy wskazać, iż zgodnie z treścią
odwołania jedyną ofertę złożyło konsorcjum spółek: CitoNet - Kraków sp. z o.o. (lider) oraz
Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych S.A. (członek konsorcjum). Skoro
unieważniono w całości postępowanie, w zakresie którego zaskarżono ww. dokumentację
postępowania, to tym samym doszło do „uchylenia” substratu zaskarżenia, tj.
zakwestionowanych postanowień Specyfikacji warunków zamówienia (Opisu przedmiotu
zamówienia i projektu umowy). W związku z powyższym przyjąć należy, że skoro
Zamawiający unieważnił postępowanie przetargowe to tym samym nie istnieją podstawy do
prowadzenia niniejszego postępowania z przyczyn niezależnych od Odwołującego.
Wniesienie odwołania było zasadne, jednak wobec dokonanych przez Zamawiającego
czynności faktycznych (unieważnienia postępowania) dalsze prowadzenie postępowania
stało się zbędne oraz w istocie niedopuszczalne.
Wobec powyższego, wniosek o umorzenie postępowania oraz o zwrot 100% wpisu od
odwołania na rzecz Odwołującego uznać należy za uzasadniony.
Pismem z dnia 14 sierpnia 2024 roku
Zamawiający przesłał w tym samym dniu
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej informację odnoszącą się do: wartości zamówienia
oraz publikacji ogłoszenia o zamówieniu oraz zmian w postępowaniu o zamówienie,
informację o zamieszczeniu kopii odwołania wraz z wezwaniem do zgłoszenia przystąpienia
na stronie internetowej prowadzonego postępowania. Do pisma zostały załączone
dokumenty potwierdzające powyższe okoliczności.
W dniu 16 sierpnia 2024
roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęła
dokumentacją od Zamawiającego.
Na podstawie akt postępowania odwoławczego Izba ustaliła, że pismem z dnia 9 sierpnia
2024 roku Zamawiający powiadomił wykonawców o unieważnieniu postępowania,
podając:
Zamawiający, Narodowy Instytut Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie – Państwowy
Instytut Badawczy Oddział w Krakowie, działając na podstawie art. 260 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.),
zwanej dalej „ustawą Pzp”, zawiadamia, że unieważnia postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego.
Uzasadnienie prawne: art. 255 pkt. 3 ustawy Pzp
Uzasadnienie faktyczne:
Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia,
jeżeli cena lub koszt najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę,
którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
Cena jedynej oferty złożonej w niniejszym postępowaniu przetargowym przewyższa kwotę,
jaką Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
Izba ustaliła, że zgodnie z punktem 18 Protokołu postępowania w trybie przetargu
nieograniczonego Zamawiający podał, że o czynności unieważnienia postępowania
powiadomił wykonawców w dniu 9 sierpnia 2024 roku za pomocą środków komunikacji
elektronicznej.
na podstawie punktu 12 ww. Protokołu Izba ustaliła, że ofert zostały złożone
i otwarte w przedmiotowym
postępowaniu w dniu 9 sierpnia 2024 roku o godzinie 10:30.
Izba stwierdziła:
Zgodnie z art. 568 pkt 2 ustawy Izba umarza postępowanie odwoławcze, w formie
postanowienia, w przypadku stwierdzenia,
że dalsze postępowanie stało się z innej
przyczyny zb
ędne lub niedopuszczalne.
W okolicznościach rozpoznawanej sprawy odwoławczej, zgodnie ze stanowiskiem
Zamawiającego zawartym w piśmie z dnia 9 sierpnia 2024 roku Zamawiający
unieważnił przedmiotowe postępowanie o udzielnie zamówienia. Te działania
Zamawiającego stanowią podstawę wydania postanowienia o umorzeniu postępowania,
bowiem
gdy czynność stanowiąca podstawę odwołania nie istnieje – zbędne jest
prowadzenie postępowania odwoławczego opartego na tej właśnie unieważnionej czynności.
Wymaga podkreślenia, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, na dzień
wydania postanowienia, nie istnieje czynność Zamawiającego stanowiącą podstawę
wniesienia odwołania, co Izba ustaliła w oparciu o dokumenty przedstawione przez
Zamawiającego, w tym w piśmie z dnia 9 lipca 2024 roku. Izba podkreśla również,
że w przedmiotowym postępowaniu o zamówieniu doszło już do złożenia ofert oraz ich
otwarcia, a w konsekwencji do unieważnienia postępowania.
W oparciu o stanowisko
doktryny „podstawą do umorzenia postępowania jest również
stwierdzenie przez Izbę, że postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne
lub niedopuszczalne. Ustawodawca nie doprecyzował, o jakie sytuacje chodzi. Z pewnością
dyspozycją przepisu objęte będą sytuacje utraty bytu prawnego przez stronę odwołania,
na skutek likwidacji lub śmierci odwołującego. Wydaje się również, że podstawa umorzenia
zaistnieje, jeśli zamawiający przed zakończeniem rozprawy unieważni postępowanie,
wówczas spór stanie się bezprzedmiotowy, a ewentualnemu zaskarżeniu w drodze
odwołania będzie podlegała nowa czynność zamawiającego.” (Komentarz Prawo Zamówień
Publicznych, pod red. Marzeny Jaworskiej, Wydawnictwo C. H. Beck, W-wa 2021, str. 1236).
Ponadto, jak wynika z uchwały Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z dnia 18 stycznia 2019 r.
III CZP 55/18, w którym SN analizował rozbieżność orzeczniczą skutku procesowego
następczej utraty interesu prawnego: przyczyna umorzenia postępowania określona w art.
355 § 1 kpc jako zbędność postępowania stanowi ogólny przejaw uznania przez
ustawodawcę, że nie jest dopuszczalne kontynuowanie postępowania w sytuacji, w której
jego cel został osiągnięty w inny sposób. W rezultacie wydanie wyroku stało się zbędne.
Pojęcie zbędności wydania wyroku jako przyczyny umorzenia postępowania wiązane jest
najczęściej z szeroko pojętą następczą bezprzedmiotowością postępowania. Stanowi ona jej
swoisty korelat (zbędność wydania wyroku jako następstwo odpadnięcia przedmiotu
postępowania ewentualnie inne przypadki niecelowości wydawania wyroku). Dalej Sąd
wywiódł, że skoro wskutek zgaśnięcia interesu prawnego powoda - zazwyczaj w rezultacie
uzyskania ochrony prawnej poszukiwanej w toczącym się postępowaniu poza jego ramami -
proces cywilny nie może doprowadzić do oczekiwanego przez powoda rezultatu (choćby
powództwo to w chwili wniesienia było całkowicie zasadne), to dalsze procedowanie
w kierunku wydania wyroku oddalającego to powództwo staje się zbyteczne i bezcelowe.
W konsekwencji trzeba przyjąć, że w sytuacji, w której potrzeba udzielenia żądanej przez
strony ochrony prawnej uległa dezaktualizacji, wydanie orzeczenia kończącego
postępowanie w sprawie o charakterze procesowym w postaci umorzenia procesu jest
w pełni wystarczające dla uczynienia zadość prawu stron do sądu i rzetelnego procesu.
Wymaga także podkreślenia, że zgodnie z treścią art. 552 ust. 1 ustawy Izba wydając
orzeczenie bierze pod uwagę stan rzeczy ustalony na moment zamknięcia postępowania
odwoławczego. Ustawodawca przewidział zatem sytuację, w której może dojść do zmian
w toku postępowania odwoławczego – co Izba zobowiązana jest uwzględnić wydając
orzeczenie w sprawie w toku postępowania przed Izbą.
W tym stanie rzeczy wobec spełnienia hipotezy normy wynikającej art. 568 pkt 2
ustawy zaszła podstawa do umorzenia postępowania, co znajduje odzwierciedlenie
w orzecznictwie Izby np. Postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 12 grudnia 2022
roku sygn. akt KIO 2557/22; Postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 2 grudnia
2022 roku sygn. akt KIO 3052/22; Postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej z dnia
12 kwietnia 2023 roku sygn. akt KIO 905/23; Postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej
z dnia 13 czerwca 2023 roku sygn. akt KIO 1557/23: Postanowienie z dnia 24 stycznia 2024
roku sygn. akt KIO 118/24; Postanowienie z dnia 7 marca 2024 roku sygn. akt 650/24;
Postanowienie z dnia 10 kwietnia 2024 roku sygn. akt 1035/24.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania
na podstawie art. 574 oraz art. 575 i art. 576 ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo
zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 i § 9 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania, w oparciu o który to przepis Izba orzeka o dokonaniu zwrotu
Odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodnicząca: ..……………………………………