Sygn. akt: KIO 2827/24
WYROK
Warszawa, dnia 2
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Elżbieta Dobrenko
Protokolant:
Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 8 sierpnia
2024 r. przez wykonawcę KOMA Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Ełku
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Miasto Grajewo
orzeka:
Uwzględnia
odwołanie
i
nakazuje
Zamawiającemu – Miastu Grajewo unieważnienie czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej,
powtórzenia
czynności
oceny
i
badania
ofert,
w tym odrzuceni
e, na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Prawo zamówień
publicznych,
oferty
wykonawcy
Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Spółka
z ogranicz
oną odpowiedzialnością z siedzibą w Grajewie, złożonej przez wykonawcę
niespełniającego warunku udziału w postępowaniu, tj. posiadania miejsca
magazynowania selektywnie zebranych
odpadów komunalnych zabezpieczonego przed
emisją zanieczyszczeń do gruntu oraz zabezpieczonego przed działaniem czynników
atmosferycznych.
W pozostałym zakresie oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę
KOMA Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ełku w 5/6 oraz
Zamawiającego
–
Miasto
Grajewo
w 1/6
i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych 00 groszy), uiszczoną przez wykonawcę KOMA
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ełku tytułem wpisu od odwołania,
kwotę
600 zł 00 (słownie: trzy tysiące sześćset złotych 00 groszy), poniesioną przez ww.
wykonawcę tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, kwotę 552,00 złotych (słownie: pięćset
pięćdziesiąt dwa złote 00 groszy), stanowiącą koszt ww. wykonawcy, związany z
dojazdem na wyznaczone posiedzenie i rozprawę, kwotę 3.600 złotych (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych 00 groszy), stanowiącą koszt poniesiony przez Zamawiającego –
Miasto Grajewo
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika oraz kwotę 678,50 złotych
(słownie: sześćset siedemdziesiąt osiem złotych 50 groszy), stanowiącą koszt, związany z
dojazdem
Zamawiającego – Miasto Grajewo na wyznaczone posiedzenie i rozprawę.
Z
asądza od wykonawcy KOMA Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Ełku na rzecz Zamawiającego – Miasto Grajewo kwotę
zł (słownie: trzysta siedemdziesiąt trzy złote 00 groszy), stanowiącą po potrąceniu
sumy kosztów poniesionych przez Zamawiającego – Miasto Grajewo tytułem
wynagrodzenia
pełnomocnika oraz kosztów związanych z dojazdem na posiedzenie i
rozprawę.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………………………..
Sygn. akt KIO 2827/24
U z a s a d n i e n i e
Miasto Grajewo
, dalej: „Zamawiający” prowadzi, na podstawie ustawy z dnia 11 września
2019 r.
– Prawo zamówień publicznych, dalej: „ustawa Pzp” postępowanie o udzielenie
zamówienia pn.: „Odbieranie odpadów komunalnych na terenie miasta Grajewo od
właścicieli nieruchomości zamieszkałych i części nieruchomości niezamieszkałych w okresie
12 miesięcy od dnia 08.07.2024 r.”, dalej: „Postępowanie”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
w dniu 16 maja 2024 r. pod numerem 288460-2024.
W dniu 8 sierpnia 2024 r. wykonawca KOMA
, dalej: „Odwołujący” wniósł odwołanie wobec:
1) wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych
Sp. z o.o. z siedzibą w Grajewie (zwane dalej „PUK”),
2) zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy PUK z powodu nie złożenia podmiotowego
środka dowodowego (załącznik 2c do SWZ) potwierdzającego spełnienie warunku udziału
w postępowaniu względnie złożenia podmiotowego środka dowodowego podpisanego przez
osobę nieuprawnioną (załącznik 2c do SWZ) oraz niespełnienia warunku udziału
w postępowaniu, określonego Rozdział VII ust. 2 pkt 4) SWZ tj. warunku posiadania bazy
magazynowo-
transportowej spełniającej wymagania określone w Rozporządzeniu Ministra
Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (Dz. U. poz. 122,),
Odwołujący zarzucił, że Zamawiający, dokonując w/w czynności i zaniechań dopuścił się
naruszenia następujących przepisów - art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b i c PZP poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty wykonawcy
PUK, który nie złożył podmiotowego środka dowodowego
potwierdzającego spełnienia warunku udziału w postępowaniu (załącznik 2c do SWZ)
względnie złożył ten podmiotowy środek dowodowy podpisany przez osobę nieuprawnioną
a dodatkowo nie spełnia warunku udziału w postępowaniu w zakresie posiadania bazy
magazynowo-
transportowej spełniającej wymagania określone w Rozporządzeniu Ministra
Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (Dz. U. poz. 122),
Odwołujący wniósł o:
1) rozpoznanie i uwzględnienie odwołania,
2) dołączenie do akt niniejszego postępowania akt KIO 2453/24,
3) nakazanie Zamawiającemu:
a) unieważnienia czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty Wykonawcy PUK,
b) powtórzenia czynności badania i oceny ofert a w ramach tego odrzucenie oferty
Wykonawcy PUK jako niespełniającego warunków udziału w postępowaniu,
4) obciążenie Zamawiającego w całości kosztami postępowania odwoławczego,
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, Zamawiający prowadzi postępowanie pn.
„Odbieranie odpadów komunalnych na terenie miasta Grajewo od właścicieli nieruchomości
zamieszkałych i części nieruchomości niezamieszkałych w okresie 12 miesięcy od dnia
08.07.2024 r.”.
W terminie składania ofert, swoje oferty złożyło trzech wykonawców, w tym PUK oraz
Odwołujący.
Wezwaniem z dnia 20.06.2024 r. Zamawiający wezwał wykonawcę PUK do złożenia
podmiotowych środków dowodowych, które wykonawca PUK złożył. Zawiadomieniem z dnia
2 lipca 2024 r. Zamawiający zawiadomił o wyborze oferty PUK do realizacji zamówienia.
Koma Sp. z o.o. skorzystała z środków ochrony prawnej wobec w/w czynności
zamawiającego
i złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (nadana sygn. KIO 2453/24), w
odpowiedzi, na które zamawiający oświadczył, że „uwzględnia odwołanie w całości - w
zakresie wszystkich zarzutów przedstawionych w odwołaniu”, a Izba umorzyła postepowanie
w sprawie.
Zarzuty Koma Sp. z o.o. zawarte w odwołaniu z dnia 11.07.2024 r. uwzględnione w całości
przez Zamawiającego polegały na zaskarżeniu następujących czynności ze wskazaniem
naruszonych przepisów tj.:
1) wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych
Sp. z o.o. z siedzibą w Grajewie (zwane dalej „PUK”),
2) zaniechania wezwanie wykonawcy PUK na podstawie art. 128 ust. 1 PZP do wskazania
bazy magazynowo transportowej spełniającej wymagania, określone w SWZ gdyż ta
wskazana przez PUK niespełnienia warunku udziału w postępowaniu określonego w
Rozdział VII ust. 2 pkt 4) SWZ ponieważ baza nie spełnia wymagań określonych w
Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych
wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (Dz. U.
poz. 122,) nie znajd
uje się na niej legalizowana waga pomimo, że wykonawca ten
magazynuje na niej odpady oraz brak jest miejsca do magazynowania selektywnie
zebranych odpadów komunalnych zabezpieczonego przed emisją zanieczyszczeń do gruntu
oraz zabezpieczonego przed działaniem czynników atmosferycznych; a dodatkowo teren
bazy magazynowo
– transportowej nie jest wyposażony w urządzenia lub systemy
zapewniające zagospodarowanie wód opadowych i ścieków przemysłowych, pochodzących
z terenu bazy zgodnie z wymaganiami określonymi przepisami ustawy z dnia 20 lipca 2017 r.
Prawo wodne (Dz. U. z 2021 r. poz. 624 ze zm.), czym Zamawiający dopuścił się
naruszenia
art.
ust.
1 PZP w związku z art. 226 ust. 1 pkt 2) lit a-c)
PZP
względnie
3) zaniechanie wezwania wykonawcy PUK na podstawie art. 128 ust. 4 PZP do złożenia
wyjaśnień oświadczenia przygotowanego zgodnie ze wzorem, stanowiącym załącznik nr 2c
do SWZ lub na podstawie art. 128 ust. 1 PZP do poprawienia tego dokumentu poprzez
wyjaśnienie lub dokonanie takiego opisu bazy w zakresie wszystkich elementów i wymagań
określonych Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r., który pozwoli
ustalić czy wskazana baza spełnia warunek udziału w postępowaniu – czy jest zgodna
z przepisami tego Rozporządzenia w szczególności w zakresie pominiętych w oświadczeniu
wymagań dotyczących tego czy miejsca do magazynowania odpadów są zabezpieczone
przed emisją zanieczyszczeń do gruntu oraz zabezpieczone przed działaniem czynników
atmosferycznych, czy teren bazy jest wyposażony w urządzenia lub systemy zapewniające
zagospodarowanie wód opadowych i ścieków przemysłowych, pochodzących z terenu bazy,
czym Zamawiający dopuścił się naruszenia art. 128 ust. 4 PZP w związku z art. 226 ust. 1
pkt 2) lit a-c) PZP,
4) zaniechania wezwania wykonawcy PUK na podstawie art. 128 ust. 1 PZP do złożenia
poprawnego podmiotowego środka dowodowego tj. opłaconej polisy OC, względnie dowodu
opłacenia polisy złożonej Zamawiającemu, czym Zamawiający dopuścił się naruszenia art.
128 ust. 1 PZP w związku z art. 226 ust. 1 pkt 2) lit a-c) PZP,
5) zaniechania wezwania wykonawcy PUK na podstawie art. 128 ust. 1 PZP do złożenia
poprawnie wypełnionego podmiotowego środka dowodowego w postaci Wykaz narzędzi,
wyposażenia zakładu i urządzeń technicznych dostępnych wykonawcy usług w celu realizacji
zamówienia wraz z informacją o podstawie dysponowania tymi zasobami (załącznik nr 2b do
SWZ) tj. zawierającego w kolumnie drugiej opisu (rodzaju) pojazdu, które brak
(tj. niepoprawnego jego wypełnienie) uniemożliwiało zamawiającemu zweryfikowanie czy
wskazane pojazdy spełniają postawiony warunek udziału w postępowaniu (Rozdział VII ust.
2 pkt 1) tiret pierwsze SWZ) czym Zamawiający dopuścił się naruszenia art. 128 ust. 1 PZP
w związku z art. 226 ust. 1 pkt 2) lit a-c) PZP mają na uwadze powyższe zarzuty KOMA Sp.
z o.o. wniosła o:
1) rozpoznanie i uwzględnienie odwołania,
2) nakazanie Zamawiającemu:
a) unieważnienia czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty Wykonawcy PUK,
b) powtórzenia czynności badania i oceny ofert i:
- wezwanie wykonawcy PUK na podstawie art. 128 ust. 1 PZP do wskazania bazy
magazynowo transportowej spełniającej wymagania określone w SWZ względnie
wezwanie wykonawcy PUK na podstawie art. 128 ust. 4 PZP do złożenia wyjaśnień
oświadczenia przygotowanego zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 2c do SWZ lub
na podstawie art. 128 ust. 1 PZP do poprawienia tego dokumentu poprzez wyjaśnienie lub
dokonanie takiego opisu bazy w zakresie wszystkich elementów i wymagań określonych
Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r., który pozwoli ustalić czy
wskazana baza spełnia warunek udziału w postepowaniu tj. zgodna z przepisami tego
Rozporządzenia w szczególności w zakresie pominiętych w oświadczeniu wymagań
dotyczących tego czy miejsca do magazynowania odpadów są zabezpieczone przed emisją
zanieczyszczeń
do gruntu
oraz
zabezpieczone
przed
działaniem
czynników
atmosferycznych, czy teren bazy jest wyposażony w urządzenia lub systemy zapewniające
zagospodarowanie wód opadowych i ścieków przemysłowych, pochodzących z terenu bazy,
wezwanie wykonawcy PUK na podstawie art. 128 ust. 1 PZP do złożenia poprawnego
podmiotowego środka dowodowego tj. opłaconej polisy OC, względnie dowodu opłacenia
polisy złożonej Zamawiającemu,
wezwanie wykonawcy PUK na podstawie art. 128 ust. 1 PZP do złożenia poprawnie
wypełnionego podmiotowego środka dowodowego w postaci Wykaz narzędzi, wyposażenia
zakładu i urządzeń technicznych dostępnych wykonawcy usług w celu realizacji zamówienia
wraz z informacją o podstawie dysponowania tymi zasobami (załącznik nr 2b do SWZ)
tj. zawierającego w kolumnie drugiej opisu (rodzaju) pojazdu,
Wykonując czynności wynikające z uwzględnienia powyższych zarzutów Zamawiający,
unieważnił czynność wyboru oferty najkorzystniejszej w dniu 24.07.2024 r. oraz wezwaniem
z dnia 25.07.2024 r. wezwał wykonawcę PUK na podstawie art. 128 ust. 1 PZP do
uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych, w tym:
do
uzupełnienia
niekompletnego
podmiotowego
środka
dowodowego
„Oświadczenie
o zapewnieniu odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo-transportowej wraz
z opisem usytuowania i wyposażenia bazy wypełniającym wymagania Rozporządzenia Ministra
Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości” (załącznik numer 2 c do SWZ) tj. do
uzupełnienia opisu wyposażenia bazy złożonym poprzednio oświadczeniu w zakresie wymagań
pominiętych względem wymagań określonych w Rozdziale VII ust. 2 pkt 4 SWZ
dotyczącym tego czy
miejsca magazynowania selektywnie zebranych odpadów komunalnych są zabezpieczone przed
emisją zanieczyszczeń do gruntu oraz zabezpieczone przed działaniem czynników atmosferycznych
teren bazy magazynowo
transportowej jest wyposażony w urządzenie lub systemy zapewniające
zagospodarowanie wód opadowych i ścieków przemysłowych, pochodzących z terenu bazy zgodnie
z wymaganiami określonymi przepisami ustawy z 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz.U. z 2021 r.
poz. 624 ze zm.)
oraz tego, czy:
- baza magazynowo-transportowa
jest wyposażona w legalizowana samochodową wagę najazdową
w przypadku gdy na terenie bazy następuje magazynowanie odpadów; natomiast jeżeli na
terenie bazy takie magazynowanie odpadów nie następuje należy wskazać na tę okoliczność jako
podstawę braku obowiązku wyposażenia bazy w w/w wagę;
względnie (alternatywnie) - do złożenia nowego przedmiotowego środka dowodowego „Oświadczenia
o zapewnieniu odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo transportowej wraz
z opisem usytuowanie i wyposażenia bazy wypełniającym wymagania Rozporządzenia Ministra
Środowiska z 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości” (załącznik numer 2 c do SZW), uwzględniającego
wszystkie wymagania określone w SWZ.
Wykonawca PUK w odpowiedzi na w/w wezwanie złożył pismem z dnia 30 lipca 2024 r. oraz
poprawiony opis bazy magazynowo-
transportowej. Pismo przewodnie oraz załącznik nr 2c
do SWZ zostały podpisane przez M. K. M. – tytułującego się Prezesem Zarządu PUK,
jednakże do pisma przewodniego nie dołączono żadnego dokumentu, z którego miałoby
wynikać umocowanie w/w osoby do podpisywania oświadczeń w imieniu spółki.
Pismem z dnia 1 sierpnia 2024 r. Zamawiający zawiadomił o wyborze oferty PUK jako
najkorzystniejszej.
W uzasadnieniu
zarzutu odwołania w zakresie niespełniania warunku udziału w
postępowaniu posiadania bazy magazynowo-transportowej, Odwołujący wskazał, iż zgodnie
z Rozdziałem VII (Warunki udziału w postepowaniu) SWZ, zamawiający wymagał w ust. 2
pkt 4), aby wykonawca posiadał bazę magazynowo - transportową usytuowaną - w gminie, z
której terenu odbiera te odpady, lub w odległości nie większej niż 60 km od granicy tej gminy
oraz na terenie, do którego posiada tytuł prawny. W zakresie wyposażenia bazy
magazynowo -
transportowej należy zapewnić, aby:
- teren bazy magazynowo -
transportowej był zabezpieczony w sposób uniemożliwiający
wstęp osobom nieupoważnionym;
miejsca przeznaczone do parkowania pojazdów były zabezpieczone przed emisją
zanieczyszczeń do gruntu;
miejsca magazynowania selektywnie zebranych odpadów komunalnych były
zabezpieczone
przed emisją zanieczyszczeń do gruntu oraz zabezpieczone przed działaniem czynników
atmosferycznych;
- teren bazy magazynowo -
transportowej był wyposażony w urządzenia lub systemy
zapewniające zagospodarowanie wód opadowych i ścieków przemysłowych, pochodzących
z terenu bazy zgodnie z wymaganiami określonymi przepisami ustawy z dnia 20 lipca 2017 r.
-Prawo wodne (Dz. U. z 2021 r. poz. 624 ze zm.);
- baza magazynowo -
transportowa była wyposażona w:
a) miejsca przeznaczone do parkowania pojazdów,
b) pomieszczenie socjalne dla pracowników odpowiadające liczbie zatrudnionych osób,
c) miejsca do magazynowania selektywnie zebranych odpadów z grupy odpadów
komunalnych,
d) legalizowaną samochodową wagę najazdową - w przypadku gdy na terenie bazy
następuje
magazynowanie odpadów.
W rozdziale VIII (Wykaz oświadczeń lub dokumentów, potwierdzających spełnianie
warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia) w SWZ, zamawiający
na potwierdzenie spełnienia warunku, o którym mowa wyżej wymagał złożenia Oświadczenia
o
zapewnieniu odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo -
transportowej
wraz z opisem usytuowania i wyposażenia bazy wypełniającym wymagania Rozporządzenia
Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w
zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Wzór tego oświadczenia
Zamawiający zawarł w załączniku nr 2c do SWZ.
W odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego z art. 126 ust. 1 PZP do złożenia podmiotowych
środków dowodowych (w którym zamawiający wskazał konieczność złożenia załącznika nr
2c do SWZ) Wykonawca PUK złożył oświadczenie (dalej „pierwsze oświadczenie dotyczące
bazy”) podając, że:
Opis usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo-transportowej zlokalizowanej pod adresem:
Grajewo ul. Targowa 19,
działki ewid.: 1900/1, 1866/1,1899/1, 1898/3.
Opis:
baza usytuowana w mieście Grajewo. Spółka posiada tytuł prawny do terenu, na którym baza
magazynowo-
transportowa jest położona. Teren bazy jest ogrodzony, monitorowany i oświetlony
w porze nocnej. Miejsca
postoju pojazdów do odbioru odpadów są utwardzone, zabezpieczone przed
emisją zanieczyszczeń do gruntu. Teren bazy jest wyposażony w urządzenia zabezpieczające wód
gruntowych. Baza magazynowo-
transportowa jest wyposażona: w miejsce przeznaczone do
parkowania pojazdów, pomieszczenia socjalne dla pracowników odpowiadające liczbie zatrudnionych,
miejsca do magazynowania selektywnie zebranych odpadów. Spółka posiada umowę na dostęp do
wagi najazdowej (umowa zawarta z PEC sp. z o.o. w Grajewie). N
a terenie bazy znajdują się również:
punkt bieżącej konserwacji i napraw pojazdu, miejsce do mycia i dezynfekcji pojazdów. Baza
magazynowo-
transportowa umożliwia postój pojazdów w okresie niekorzystnych warunków
pogodowych,
a tym samym ich sprawność w okresie zimowym.
Odwołujący wskazał, że analiza tego oświadczenia, wskazuje (co Odwołujący podnosił
w odwołaniu z dnia 11.07.2024 r.):
1) Spółka posiada dostęp do wagi najazdowej (umowa zawarta z PEC Sp. z o.o. w Grajewie)
co (a contrario) oznacza, że na terenie bazy taka waga się nie znajduje – co powoduje że
baza nie spełnia wymagania określonego w §2 ust. 2 pkt 5) lit. d) Rozporządzenia Ministra
Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. oznacza to jednocześnie zatem, że wykonawca nie
spełnia warunku udziału w postępowaniu w zakresie posiadania bazy zgodnej z w/w
rozporządzeniem,
2) PUK pomija w swoim oświadczeniu opis innych istotnych elementów bazy i jej
wyposażenia wymaganych w/w rozporządzeniem, ponieważ nie zawarto informacji o tym,
czy jest na niej miejsce do magazynowania selektywnie zebranych odpadów komunalnych
zabezpieczone przed emisją zanieczyszczeń do gruntu oraz zabezpieczonego przed
działaniem czynników atmosferycznych; a dodatkowo czy teren bazy magazynowo –
transportowej jest wyposażony w urządzenia lub systemy zapewniające zagospodarowanie
wód opadowych i ścieków przemysłowych, pochodzących z terenu bazy zgodnie z
wymaganiami określonymi przepisami ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U.
z 2021 r. poz. 624 ze zm.), takie wymagania wynikają odpowiednio z § 2 ust. 2 pkt 3).
Uznając zasadność tych zastrzeżeń Odwołującego, Zamawiający po uwzględnieniu
wszystkich zarzutów odwołania w powyższej sprawie (KIO 2453/24), wezwał PUK do
„uzupełnienia niekompletnego podmiotowego środka dowodowego” tj. oświadczenia
dotyczącego bazy, którego wzór stanowił załącznik nr 2c do SWZ (zwane dalej „drugim
oświadczeniem dotyczącym bazy”), wezwanie co istotne dokonane zostało na podstawie art.
128 ust. 1 PZP, treść wezwania odwołujący cytował w pkt 7 niniejszego odwołania,
sprowadzało się ono do żądania od wykonawcy aby poprawił oświadczenie o to czy:
1) Miejsca do magazynowania odpadów zbieranych selektywnie są zabezpieczone przed
emisją zanieczyszczeń do gruntu i działaniem czynników atmosferycznych,
2) Baza wyposażona jest w urządzenia i systemu zapewniające zagospodarowanie wód
odpadowych zgodnie z odpowiednimi przepisami
a w zakresie wagi
3) czy znajduje się ona na bazie, z tym zastrzeżeniem, że jeśli na bazie nie są
magazynowane
odpady to należy tą okoliczność skazać jako usprawiedliwiającą brak obowiązku jej
posiadania.
Na takie j/w wezwanie dotyczące bazy wykonawca PUK, załączył nowe oświadczenie do
przewodniego z dnia 30 lipca 2024 r., które jest wadliwe gdyż:
PUK w nowym oświadczeniu usunął cześć, która zawarta była w poprzednim
oświadczeniu o tym, że miejsca do postoju pojazdów są zabezpieczone przed emisją
zanieczyszczeń do gruntu, w pierwszym oświadczeniu było:
oświetlony w porze nocnej. Miejsca postoju pojazdów do odbioru są utwardzone, zabezpieczone
przed emisją zanieczyszczeń do gruntu. Teren bazy jest wyposażony w
w drugim oświadczeniu jest:
Miejsca postoju pojazdów do odbioru odpadów są utwardzone płytami
betonowymi.
Pierwsze oświadczenie dotyczące bazy zawierało informacje niezbędną w zakresie
spełniania warunku z rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w
sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości, który jest tożsamy z wymogiem określonym w Rozdział VII ust. 2
pkt 4) SWZ. PUK swoje oświadczenie w zakresie bazy zmienił w tym zakresie na informacje,
że miejsce do parkowania pojazdów jest wyłożone płytami betonowymi co nie jest
jednoznaczne z tym, że teren ten jest zabezpieczony przed emisją zanieczyszczeń do
gruntu, doświadczenie życiowe podpowiada, że teren wyłożony płytami nie jest szczelny
pomiędzy płytami są szczeliny, przez które do gruntu może dostawać się np. wyciekający z
pojazdu olej silnikowy.
Odnosząc się do treści wezwania zamawiającego co do miejsca magazynowania odpadów
(tiret pierwszy wezwania z dnia 25.07.2024 r.) wykonawca PUK w ogóle nie zawarł
oświadczenia potwierdzającego, że takie miejsce posiada co oznacza, że także nie
oświadczył (czego wymagał zamawiający), że takie miejsce jest zabezpieczone przed emisją
zanieczyszczeń do gruntu i działaniem czynników atmosferycznych. Co oznacza, że
wykonawca nie wypełnił oczekiwań zamawiającego wyrażonych w wezwaniu do oprawienia
tego podmiotowego środka dowodowego i w tej złożonej przez PUK wersji (podobnie jak
pierwsze oświadczenie) nie pozwala stwierdzić, że baza magazynowo-transportowa PUK
spełnia wymagania z w/w rozporządzenia oraz SWZ. Co więcej zdaniem Odwołującego
nawet jeśli PUK posiada na bazie miejsce do magazynowania odpadów to z ostrożności
odwołujący wskazuje, że nie jest ono najpewniej zabezpieczone przed emisją
zanieczyszczeń
do
gruntu
i działaniem czynników atmosferycznych.
W
zakresie oświadczenia PUK, że:
- Teren bazy magazynowo-
transportowej jest wyposażony w urządzenia i systemy zapewniające
zagospodarowanie wód opadowych i ścieków przemysłowych, pochodzących z terenu bazy zgodnie z
wymogami
określonymi w przepisach ustawy z dn. 20 lipca 2027 r.
– Prawo wodne (Dz. U. z 2021 r.
poz. 624 ze zm.).
Wykonawca PUK nie wyjaśnił, na czym polega konkretnie spełnienie ww. wymogu, a
zdaniem Odwołującego baza PUK nie posiada w/w urządzeń i systemów oraz odpowiednich
zezwoleń wymaganych przepisami prawa w zakresie zagospodarowania wód opadowych i
ścieków przemysłowych.
W
zakresie oświadczenia PUK dotyczącym braku obowiązku posiadania wagi na bazie
magazynowo-
transportowej, Odwołujący wskazuje, że nieprawdziwe jest oświadczenie PUK,
że na bazie nie są magazynowane odpady, a skoro PUK magazynuje opady to konieczne
jest posiadanie wagi zgodnie z wymaganiami SWZ (Rozdział VII ust 2 pkt 4 tiret 5 lit d) SWZ
oraz § 2 ust. 2 pkt 5 lit d) Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w
sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości.
Odwołujący wskazał, że oświadczenie powyższe oraz pismo przewodnie zostało podpisane
przez M. K. M.
– tytułującego się Prezesem Zarządu PUK, pomimo że z odpisu KRS PUK
wynika, że Prezesem Zarządu PUK jest C. T., a zatem oświadczenie zostało podpisane
przez nieuprawnioną osobę a jednocześnie brak jakichkolwiek wzmianki PUK o
ewentualnych zmianach zarządu powoduje, że weryfikacja osoby uprawnionej do podpisania
oświadczenia PUK przebiegła negatywnie, czego zamawiający nie dostrzegł.
Jednocześnie w zakresie wszystkich braków i wadliwości oświadczenia PUK, o których
mowa
powyżej Odwołujący wskazuje, że zgodnie z utrwalonymi poglądami doktryny, jeżeli
wykonawca złożył podmiotowe środki dowodowe, zamawiający powinien dokonać ich
badania kompleksowo, tj. zbadać, który został złożony z błędami, a który jest niekompletny.
Jeżeli zamawiający, na podstawie art. 128 ust. 1 p.z.p. wezwał wykonawcę do złożenia
podmiotowego środka dowodowego, wykonawca powinien złożyć ten środek kompletny i bez
błędów. Jeżeli wykonawca na wezwanie do złożenia złożył (w terminie wskazanym
w
wezwaniu) podmiotowy środek dowodowy niekompletny lub z błędami, zamawiający
odrzuca ofertę takiego wykonawcy na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b p.z.p. J. E. Nowicki
[w:] P. Wiśniewski, J. E. Nowicki, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, wyd. V,
Warszawa 2023, art. 128.
W odpowiedzi na odwołanie – piśmie z dnia 22 sierpnia 2024 r. Zamawiający wniósł
o oddalenie odwołania.
Zamawiający w ustosunkowaniu się do zarzutów odwołania wskazał następujące twierdzenia
i dowody:
Do zarzutu l: Niespełnienie warunku udziału w postępowaniu w zakresie posiadania bazy
magazynowo -
transportowej spełniającej wymagania określone w Rozporządzeniu Ministra
Środowiska z dnia 11 stycznia 2013r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
Wbrew twierdzeniu Odwołującego, teren bazy magazynowo – transportowej
Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Grajewie jest zabezpieczony przed emisją
zanieczyszczeń do gruntu. Teren bazy, w tym miejsce postoju pojazdów, stanowi
powierzchnia
utwardzona płytami betonowymi, pod którymi zbudowany jest system, w
ramach którego punktowe miejsca odbioru wód opadowych odprowadzają je siecią
kanalizacji
deszczowej
do
separatora
z
zamontowanym osadnikiem. Sieć tę na terenie po obu stronach budynku PUK Sp. z o.o.
w Grajewie,
wraz z separatorem, obrazuje załączona poglądowa mapa w skali 1:500 (Dowód
Nr l
— Poglądowa mapa bazy magazynowo — transportowej PUK Sp. z o.o. w Grajewie).
Zdaniem Odwołującego: ,, (...) nawet jeśli PUK posiada na bazie miejsce do magazynowania
odpadów to z ostrożności odwołujący wskazuje, że nie jest ono najpewniej zabezpieczone
przed emisją zanieczyszczeń do gruntu i działaniem czynników atmosferycznych".
Sformułowanie to potwierdza, że Odwołujący opiera swoje stanowisko na domniemaniach
i przypuszczeniach.
Zamawiający wskazał, że ponadto nieprawdziwe jest twierdzenie Odwołującego, jakoby na
terenie bazy
występowało magazynowanie odpadów, przez co na Wykonawcy miałby ciążyć
obowiązek wyposażenia bazy w legalizowaną wagę najazdową. Usługa, jaką w ramach
umowy Wykonawca
miałby wykonywać, jest odbieraniem odpadów, a nie ich zbieraniem.
Odbieranie odpadów komunalnych, zdaniem Ministra Klimatu wyrażonym w objaśnieniu
prawnym DGO.VI.021.26.2020.MD,
”(...) jest pojęciem niezdefiniowanym, ale w kontekście
całości przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach należy stwierdzić, że
działalność ta obejmuje zabieranie, wywożenie odpadów komunalnych z terenów
nieruchomości na podstawie umowy z gminą lub właścicielem nieruchomości (...). „(Dowód
Nr 2 -
Objaśnienia prawne Ministra Klimatu wydane na wniosek Rzecznika Małych i Średnich
Przedsiębiorców na podst. art. 33 ust. l Ustawy – Prawo przedsiębiorców, dotyczące
istnienia obowiązku zbierania odbieranych odpadów komunalnych i posiadania zezwolenia
na zbieranie tych odpadów w bazie magazynowo — transportowej przez podmiot
odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z dnia 23.07.2020 r.,nr
DGO.VI.021.26.2020.MD).
Zgodnie z zapisem w Dziale III p.6 ppkt 2) litera e Specyfikacji Warunków Zamówienia
(GK.271.1.2024) legalizowanej samochodowej wagi najazdowej wymaga się w przypadku,
gdy na
terenie bazy następuje magazynowanie odpadów, co w przedmiotowym zamówieniu
nie
występuje.
W ramach procedowanego zamówienia odbieranie obejmuje swym zakresem jedynie
zabieranie odpadów komunalnych, „u źródła”, tj. z nieruchomości zamieszkałych i części
nieruchomości niezamieszkałych, a następnie przekazanie ich bezpośrednio do instalacji
przetwarzania odpadów w Zakładzie Zagospodarowania Odpadów w Koszarówce. Proces
ten nie
wymaga od Wykonawcy magazynowania odebranych odpadów, gdyż przekazuje on
je
bezpośrednio do instalacji, w której zostaną przetworzone. Ten system wykonywania
usługi będącej przedmiotem postępowania nie wymaga od Wykonawcy posiadania
legalizowanej wagi
najazdowej na terenie bazy, na której magazynowanie nie występuje.
Ponadto
Zamawiający stwierdził, że inne wymogi dotyczące bazy magazynowo -
transportowej
również są spełnione, w tym zabezpieczenie terenu bazy w sposób uniemożliwiający wstęp
osobom
nieupoważnionym, wyposażenie bazy w miejsca przeznaczone do parkowania
pojazdów, pomieszczenia socjalne dla pracowników, miejsce do bieżącej naprawy
i konserwacji pojazdów etc.
Powyższe potwierdzają kontrole Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony
Środowiska przeprowadzone w latach 2023 i 2024.
Kontrola przeprowadzona w dniach 01.02.-03.03.2023
r. nie wykazała żadnych naruszeń.
W sekcji
„2. Naruszenia” wpisano: „Nie stwierdzono naruszeń.”. W sekcji „3. Popełnione
wykroczenia i zastosowane sankcje" wpisano
„Nie dotyczy”. (Dowód Nr 3 - Protokół kontroli
nr DEL-LO-13/2023
Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia
03.03.2023r.).
Kontrola przeprowadzona w dniach 22.11.-20.12.2023
r. również nie wykazała naruszeń.
W sekcji
„2. Naruszenia" wpisano: „Nie stwierdzono naruszeń.”. W sekcji „3. Popełnione
wykroczenia
i zastosowane sankcje" wpisano ,,Nie dotyczy" (Dowód Nr 4 - Protokół kontroli
nr DEL-LO-206/2023
Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia
20.12.2023 r.).
Kontrola przeprowadzona przez WIOŚ w dniach 19.03.-15.04.2024 r. dotyczyła
prowadzonego
przez PUK Sp. z o.o. w Grajewie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych,
w którym występuje magazynowanie odpadów zebranych selektywnie (Dowód Nr 5 -
Protokół kontroli nr DEL-SU-37/2024 Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony
Środowiska
z dnia 15.04.2024r.).
Z faktu prowadzenia PSZOK Odwołujący błędnie wysnuł tezę, jakoby na terenie bazy
magazynowo -
transportowej występowało magazynowanie odpadów. Zamawiający
zaznaczył, że prowadzenie przez PUK Sp. z o.o. w Grajewie Punktu Selektywnej Zbiórki
Odpadów Komunalnych odbywa się w ramach odrębnej usługi, świadczonej na podstawie
innej umowy na
sąsiedniej działce o numerze geodezyjnym 4995, na której zlokalizowany
jest budynek
przeznaczony do magazynowania odpadów, objętych systemem monitoringu
wizyjnego, do
którego stały dostęp posiada WIOŚ. Znajdują się tam również kontenery do
gromadzenia
odpadów zbieranych selektywnie. Obie usługi świadczone przez Wykonawcę
na rzecz
Zamawiającego, tj. odbieranie odpadów i prowadzenie PSZOK, nie są więc ze sobą
powiązane. PUK Sp. z o.o. w Grajewie posiada odrębne pozwolenie Starosty Grajewskiego
nr WR.6233.1.2022
z 21.03.2022r. zezwalające PUK Sp. z o.o. w Grajewie na zbieranie
odpadów w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (Dowód Nr 6 - Decyzja
Starosty Grajewskiego nr WR.6233.1.2022 z 21.03.2022 r.).
Wbrew twierdzeniom Odwołującego nie ma żadnych sprzeczności w wyjaśnieniach na temat
bazy magazynowo -
transportowej, złożonych przez PUK sp. z o.o. w Grajewie w dwóch
postępowaniach odwoławczych dotyczących tego samego zamówienia publicznego.
Odwołujący w pkt 15 odwołania twierdzi, że na wezwanie Zamawiającego dotyczącego bazy
„wykonawca PUK załączył nowe oświadczenie do pisma przewodniego z dnia 30 lipca 2024
r., które jest wadliwe gdyż: l) PUK w nowym oświadczeniu usunął część, która zawarta była
w
poprzednim oświadczeniu”, co jest nieprawdą, gdyż PUK Sp. z o.o. w Grajewie w piśmie
z 30.07.2024r., które znajduje się w dokumentacji przetargowej, wyraźnie zaznaczył, że
„uzupełnia podmiotowe środki dowodowe”: a nie składa zupełnie nowe oświadczenie
dotyczące opisu bazy magazynowo -transportowej.
Dodatkowo w dniu 20.08.2024
r. Zamawiający, po zawiadomieniu PUK Sp. z o.o. w Grajewie
o zamiarze wszczęcia kontroli w dniu 12.08.2024r., przeprowadził kontrolę bazy
magazynowo -
transportowej pod kątem podnoszonych przez Odwołującego zarzutów.
Zespół kontrolerów z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Grajewo nie
stwierdził naruszeń obowiązujących przepisów prawa. Zgodnie z protokołem kontroli, na
terenie bazy magazynowo - transportowej PUK Sp. z o.o. w Grajewie, pomimo faktu nie
prowadzenia tam magazynowania odpadów, znajdują się odpowiednio zabezpieczone
miejsca przeznaczone do magazynowania odpadów (Dowód Nr 7 — Protokół z kontroli nr
1/2024 z dnia 20.08.2024r.).
Do zarzutu 2: Podpisywanie dokumentów i oświadczeń przez osobę nieuprawnioną,
tytułującą się Prezesem Zarządu PUK".
Zamawiający podkreślił, że nieprawdziwe jest twierdzenie Odwołującego, że dokumenty
i oświadczenia złożone na wezwanie Zamawiającego były podpisane przez osobę
nieuprawnioną — „tytułującą się Prezesem Zarządu PUK”.
Zgodnie z Art. 201 § 4 Kodeksu spółek handlowych (Dz. U. 2000 Nr 94 poz. 1037) członek
zarządu jest powoływany i odwoływany uchwałą wspólników, chyba że umowa spółki
stanowi inaczej.
§ 17 punkt 3a Umowy Spółki PUK Sp. z o.o. w Grajewie z dnia 27.05.1994 ze zmianami
stwierdza,
że decyzje w tym zakresie podejmuje Rada Nadzorcza. Uchwałą nr 1 z 2 lipca
2024r. Rada Nadzorcza
odwołała z zajmowanego stanowiska dotychczasowego prezesa
zarządu — Pana T. C. (Dowód Nr 8 - Uchwała Nr 1/2024 Rady Nadzorczej PUK Sp. z o.o. w
Grajewie z dnia 2 lipca 2024 r.
w sprawie odwołania Członka Zarządu PUK Sp. z o.o. w
Grajewie), a uchwałą nr 2 z 2 lipca 2024 r. powołała na to stanowisko z dniem
3 lipca 2024 r. Pana M. K. M.
(Dowód Nr 9 - Uchwała Nr 2/2024 Rady Nadzorczej PUK Sp. z
o.o. w Grajewie z dnia 2 lipca 2024 w sprawie
powołania Członka Zarządu PUK Sp. z o.o. w
Grajewie).
Wpis do Krajowego Rejestru Sądowego osób wchodzących w skład zarządu ma tylko
i wyłącznie charakter deklaratoryjny (postanowienie sądu rejestrowego stwierdza jedynie fakt
powołania danej osoby, które jest ważne już w momencie podjęcia uchwały o powołaniu
danej osoby
do zarządu). Członek zarządu jeszcze przed wpisem ma prawo skutecznie
występować w imieniu spółki przed urzędami, w postępowaniach sądowych, zawierać
umowy i wykonywać inne czynności prawne.
Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 7 lipca 2005 r., sygn. akt. V CK 839/04 ( LEX nr 536022)
orzekł: ”z mocy wyraźnego przepisu art. 201 § 4 k.s.h. członek zarządu spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością jest powoływany i odwoływany uchwałą wspólników; wpis zmian
w składzie osobowym zarządu w rejestrze sądowym ma tylko charakter deklaratoryjny".
Pismem z dnia 5 lipca 2024
r. do XII Wydziału Gospodarczego KRS Sądu Rejonowego
w Białymstoku PUK Sp. z o.o. w Grajewie wystąpił o zmianę danych podmiotu w rejestrze
przedsiębiorców poprzez dokonanie wpisu dotyczącego zarządu i osoby wchodzącej w skład
organu
reprezentacji. (Dowód Nr 10 - Wniosek o zmianę danych podmiotu w rejestrze
przedsiębiorców spółka z o.o. z dnia 5.07.2024). Zatwierdzenie wpisu w rejestrze często jest
procedurą długotrwałą, co nie zmienia faktu, iż prawne umocowanie Pana M. K. M. jako
Prezesa Zarządu PUK Sp. z o.o. w Grajewie jest niepodważalne.
Zamawiający dodał, że Miasto Grajewo jest stuprocentowym właścicielem Przedsiębiorstwa
Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Grajewie, a Burmistrz Miasta Grajewo jako Walne
Zgromadzenie
Wspólników tej firmy jest na bieżąco informowany o dokonywanych
zmianach.
Zamawiający wskazał, że z przytoczonych powodów zamawiający stwierdza, że nie
zaistniały przesłanki do uwzględnienia odwołania określone w art. 554 p.z.p., dlatego
Za
mawiający wnioskował o oddalenie odwołania zgodnie z art. 553 p.z.p.
Po przeprowadzeniu rozprawy, uwzględniając dokumenty zamówienia, jak również
biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron i uczestnika postępowania zawarte
w odwołaniu i odpowiedzi na odwołanie, a także wyrażone ustnie na rozprawie, Izba
ustaliła i zważyła:
Izba stwierdziła, że nie wystąpiła żadna z przesłanek wskazanych w art. 528 ustawy Pzp,
których skutkiem jest odrzucenie odwołania.
Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał spełnienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp,
zarówno posiadania interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody
w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy.
Do postępowania odwoławczego, w terminie przewidzianym w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp,
nie przystąpił żaden wykonawca.
Izba rozpoznając odwołanie uwzględniła akta sprawy odwoławczej, które zgodnie
z § 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 30 grudnia 2020 r. w sprawie postępowania
przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. z 2020 r., poz. 2453)
stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentacja postępowania o udzielenie
zamówienia w postaci elektronicznej lub kopia dokumentacji, o której mowa w § 7 ust.
2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane przez Izbę lub Prezesa
w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba zaliczyła do materiału dowodowego sprawy dokumenty pochodzące z akt sprawy
odwoławczej, a także złożone na rozprawie w dniu 27 sierpnia 2024 r.
Po zapoznaniu się z argumentacją stron i uczestnika postępowania odwoławczego,
wyrażoną we wniesionych w nim pismach oraz przedstawioną w trakcie rozprawy Izba
uznała, za uzasadniony zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit b ustawy Pzp w związku
z niewykazaniem przez wykonawcę Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o.
w Grajewie posiadania miejsca do magazynowania selektywnie
zebranych odpadów
komunalnych zabezpieczone
przed emisją zanieczyszczeń do gruntu oraz zabezpieczonego
przed
działaniem czynników atmosferycznych.
Na podstawie przekazanej dokumentacji postępowania Izba ustaliła, że Zamawiający w ust.
2 pkt 4 Rozdziału VII określił następujące warunki udziału w postępowaniu:
Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r.,
w
sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości, Wykonawca zobowiązany jest:
) w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości posiadać bazę
magazynowo -
transportową usytuowaną - w gminie, z której terenu odbiera te odpady, lub
w odległości nie większej niż 60 km od granicy tej gminy oraz na terenie, do którego posiada
tytuł prawny.
W zakresie wyposażenia bazy magazynowo - transportowej należy zapewnić, aby:
- teren bazy magazynowo -
transportowej był zabezpieczony w sposób uniemożliwiający
wstęp osobom nieupoważnionym;
miejsca przeznaczone do parkowania pojazdów były zabezpieczone przed emisją
zanieczyszczeń do gruntu;
miejsca magazynowania selektywnie zebranych odpadów komunalnych były
zabezpieczone przed emisją zanieczyszczeń do gruntu oraz zabezpieczone przed
działaniem czynników atmosferycznych;
- teren bazy magazynowo -
transportowej był wyposażony w urządzenia lub systemy
zapewniające zagospodarowanie wód opadowych i ścieków przemysłowych, pochodzących
z terenu bazy zgodnie z wymaganiami określonymi przepisami ustawy z dnia 20 lipca 2017 r.
- Prawo wodne (Dz. U. z 2021 r. poz. 624 ze zm.);
- baza magazynowo -
transportowa była wyposażona w:
a) miejsca przeznaczone do parkowania pojazdów,
b) pomieszczenie socjalne dla pracowników odpowiadające liczbie zatrudnionych osób,
c) miejsca do magazynowania selektywnie zebranych odpadów z grupy odpadów
komunalnych,
d) legalizowaną samochodową wagę najazdową - w przypadku gdy na terenie bazy
następuje magazynowanie odpadów.
Na terenie bazy magazynowo -
transportowej powinny znajdować się także:
1) punkt bieżącej konserwacji i napraw pojazdów,
2) miejsce do mycia i dezynfekcji pojazdów, o ile czynności te nie są wykonywane przez
uprawnione podmioty zewnętrzne poza terenem bazy magazynowo - transportowej.
W pkt
VIII. Wykaz oświadczeń lub dokumentów, potwierdzających spełnianie warunków
udziału w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia ppkt 5 wskazano:
5. Zgodnie z art. 139 ustawy Pzp
Zamawiający przewiduje możliwość w pierwszej kolejności
dokonania oceny ofert, a następnie zbadania czy Wykonawca, którego oferta została
oceniona jako najkorzystniejsza, nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w
postępowaniu. Zamawiający wezwie Wykonawcę, którego oferta została oceniona jako
najkorzystniejsza, do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 10 dni, terminie aktualnych
na dzień złożenia oferty oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o
których mowa w ust. 1, tj.:
Oświadczenie o zapewnieniu odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo
transportowej wraz z opisem usytuowania i wyposażenia bazy wypełniającym wymagania
Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych
wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
Wzór oświadczenia /składane na wezwanie Zamawiającego/, zawarty zostało w Załączniku
nr 2c:
„Oświadczenie o zapewnieniu odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo
transportowej wraz z opisem usytuowania i wyposażenia bazy
Przystępując do udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne na odbieranie odpadów
komunalnych na terenie miasta Grajewo od właścicieli nieruchomości zamieszkałych i części
nieruchomości niezamieszkałych w okresie 12 miesięcy od dnia 08.07.2024 r. oświadczamy,
że spełniamy warunki w zakresie posiadania i wyposażenia bazy magazynowo -
transportowej, określone przepisami rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia
r.,
w sprawie
szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości.
Opis usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo - transportowej zlokalizowanej pod
adresem: …..........................................................................................................................
Opis:
…………………………………………………………………………………………………”
Wykonawca
Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. z siedzibą w Grajewie, dalej:
„wykonawca PUK” w celu wykazania spełnienia warunku udziału w Postępowaniu w dniu
27 czerwca 2024 r.
złożył, na wezwanie Zamawiającego, oświadczenie o zapewnieniu
odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo-transportowej wraz z opisem
usytuowania
i wyposażenia bazy wskazał, że baza magazynowo-transportowa jest
wyposażona w miejsce do magazynowania selektywnie zebranych odpadów.
Kolejne
oświadczenie z 30 lipca 2024 r. zostało złożone przez wykonawcę PUK, po
wezwaniu
Zamawiającego pismem z 25 lipca 2024 r. do uzupełnienia niekompletnego
podmiotowego środka dowodowego „Oświadczenia o zapewnieniu odpowiedniego
usytuowania
i wyposażenia bazy magazynowo-transportowej wraz z opisem usytuowania i wyposażenia
bazy wypełniających wymagania Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia
2013 r.
w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości” (załącznik nr 2c do SWZ), tj. do uzupełnienia opisu
wyposażenia bazy w złożonym poprzednio oświadczeniu w zakresie wymagań pominiętych
względem wymagań określonych w Rozdziale VII ust. 2 pkt 4 SWZ, dotyczących tego czy
m.in.:
miejsca magazynowania sekty pewnych selektywnie zebranych odpadów komunalnych są
zabezpieczone przed emisją zanieczyszczeń do gruntu oraz zabezpieczone przed
działaniami atmosferycznymi względnie (alternatywnie) – do złożenia nowego podmiotowego
środka dowodowego „Oświadczenia o zapewnieniu odpowiedniego usytuowania
i wyposażenia bazy magazynowo-transportowej wraz z opisem usytuowania i wyposażenia
bazy wypełniających wymagania Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia
2013 r.
w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości” (załącznik nr 2c do SWZ), uwzględniającego wszystkie
wymagania określone w SWZ.
Oświadczenie wykonawcy PUK z 30 lipca 2024 r. w powyższym zakresie zawierało
informację, iż na terenie bazy magazynowo-transportowej nie są magazynowane odpady
komunalne.
Mając na uwadze treść powyższych oświadczeń, Izba stwierdziła, że z opisu wyposażenia
bazy magazynowo-transportowej nie wynika, aby
wykonawca PUK zapewnił, aby miejsce do
magazynowania
selektywnie zebranych odpadów były zabezpieczone przed emisją
zanieczyszczeń
do gruntu
oraz
zabezpieczone
przed
działaniem
czynników
atmosferycznych, zgodnie
z warunkiem określonym w ust. 2 pkt 4 Rozdziału VII Warunki
udziału
w postępowaniu.
Przy czym, Izba nie zgodziła się z Odwołującym, że w dniu 30 lipca 2024 r. wykonawca PUK
załączył nowe oświadczenie do pisma przewodniego. Z treści pisma przewodniego z dnia 30
lipca 2024 r. wynika, że wykonawca PUK złożył uzupełniony opis bazy magazynowo-
transportowej.
A zatem, w ocenie Izby, wykonawca PUK, nie potwierd
ził spełnienia warunku udziału
w postępowaniu: zapewnienia odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy
magazynowo-transportowej
– zabezpieczenia miejsca do magazynowania selektywnie
zebranych odpadów przed emisją zanieczyszczeń do gruntu oraz przed działaniem
czynników atmosferycznych.
Zamawiający w celu potwierdzenia spełnienia warunku udziału w postępowaniu przez
wykonawcę PUK we wskazanym powyżej zakresie przedłożył dowód w postaci mapy
poglądowej bazy magazynowo-transportowej PUK. Jednakże jak słusznie podniósł
Odwołujący, dokumenty złożone przez Zamawiającego jako dowody nie zostały ujawnione
w Postępowaniu, a data z dowodu Nr 7 — Protokołu z kontroli nr 1/2024 z dnia 20.08.2024 r.
wskazuje na fakt przeprowadzenia kontroli po dacie,
jaką oznaczone oświadczenie
wykonawcy PUK, czyli 30 lipca 2024 r.
Mając na uwadze wskazane powyżej okoliczności, Izba stwierdziła, że w związku
z
niespełnieniem przez wykonawcę PUK warunku udziału w Postępowaniu – posiadania
bazy magazynowo-transportowej
spełniającej wymaganie – zabezpieczenia miejsca do
magazynowania selektywnie zebranych odpadów przed emisją zanieczyszczeń do gruntu
oraz przed działaniem czynników atmosferycznych, oferta wykonawcy podlegała, na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp, odrzuceniu.
Zgodnie bowiem z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp,
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli
została złożona przez wykonawcę niespełniającego warunku udziału w postępowaniu.
A zatem zarzut odwołania we wskazanym powyżej zakresie potwierdził się.
W pozostałym zakresie Izba oddaliła zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy Pzp
z uwagi na
brak uzasadnienia powyższego zarzutu.
Stosownie do powyższego artykułu, Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona
przez
wykonawcę, który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa
w art. 125 ust. 1, lub podmiotowego
środka dowodowego, potwierdzającego brak podstaw
wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka
dowodowego, lub innych
dokumentów lub oświadczeń.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu, iż dopuścił się naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit.
c ustawy Pzp
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy PUK, który nie złożył
podmiotowego
środka potwierdzającego spełnienie warunku udziału w postępowaniu
(załącznik 2c do SWZ) jednak nie uzasadnił powyższego zarzutu poprzez wskazanie
okoliczności faktycznych uzasadniających wniesienie odwołania w powyższym zakresie oraz
nie wskazał dowodów.
Stosowanie do art. 516 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp
, odwołanie zawiera wskazanie okoliczności
faktycznych
i prawnych uzasadniających wniesienie odwołania oraz dowodów na poparcie
przytoczonych okoliczności.
Izba oddaliła również zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit b ustawy Pzp w związku
z niespełnieniem przez wykonawcę PUK warunku udziału w postępowaniu określonego
w Rozdziale VII ust. 2 pkt 4 SWZ, tj. warunku posiadania bazy magazynowo-transportowej
spełniającej wymagania określone w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia
r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości, tj. zapewnienia odpowiedniego usytuowania i wyposażenia
bazy magazynowo-transportowej
– wyposażenia terenu bazy magazynowowo-transportowej
w urządzenia lub systemy zapewniające zagospodarowanie wód opadowych i ścieków
przemysłowych, pochodzących z terenu bazy zgodnie z wymaganiami określonymi
przepisami ustawy z dnia 20 lipca 2017 r.
– Prawo wodne (Dz. U. z 2021 r. poz. 624 ze zm.)
oraz wyposażenia bazy magazynowo-transprtowej w legalizowaną samochodową wagę
najazdową - w przypadku gdy na terenie bazy następuje magazynowanie odpadów,
natomiast jeżeli na ternie bazy takie magazynowanie odpadów nie następuje wskazania na
tę okoliczność jako podstawę braku obowiązku wyposażenia bazy w w/w wagę z uwagi na
fakt,
iż
na
rozprawie
w dniu 27 sierpnia 2024 r.
Odwołujący nie podtrzymał swojej argumentacji w zakresie ww.
zarzutów (jednocześnie tych zarzutów nie wycofując), która została przedstawiona
w odwołaniu.
Izba mając na uwadze konieczność przedstawienia w odwołaniu okoliczności faktycznych,
które uzasadniały jego wniesienie, co oznaczało konieczność odniesienia się przez
O
dwołującego do elementów stanu faktycznego oraz czynności lub zaniechań
zamawiającego, a czego Odwołujący zaniechał w związku ze złożonym na rozprawie
oświadczeniem, oddaliła ten zarzut.
Izba stwierdziła, że oddaleniu podlegał również zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit b
ustawy Pzp w związku z niespełnieniem przez wykonawcę PUK warunku udziału
w postępowaniu określonego w Rozdziale VII ust. 2 pkt 4 SWZ, tj. warunku posiadania bazy
magazynowo-
transportowej spełniającej wymagania określone w Rozporządzeniu Ministra
Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, tj. zapewnienia
odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo-transportowej –
zabezpieczenia
miejsc
przeznaczonych
do
parkowania
pojazdów przez emisją
zanieczyszczeń do gruntu.
Odwołujący twierdził, że PUK w nowym oświadczeniu usunął cześć, która zawarta była
w poprzednim oświadczeniu o tym, że miejsca do postoju pojazdów są zabezpieczone przed
emisją zanieczyszczeń do gruntu. Pierwsze oświadczenie zawierało informację:
oświetlony
w porze nocnej. Miejsca postoju pojazdów do odbioru są utwardzone, zabezpieczone przed emisją
zanieczyszczeń do gruntu,
natomiast
w drugim oświadczeniu wskazano:
- Miejsca postoju
pojazdów do odbioru odpadów są utwardzone płytami
betonowymi.
A zatem
, zgodnie ze stanowiskiem Odwołującego, pierwsze oświadczenie dotyczące bazy
zawierało informacje niezbędną w zakresie spełniania warunku z rozporządzenia Ministra
Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, który jest tożsamy
z wymogiem określonym w Rozdział VII ust. 2 pkt 4) SWZ, PUK swoje oświadczenie
w zakresie bazy zmienił w tym zakresie na informacje, że miejsce do parkowania pojazdów
jest wyłożone płytami betonowymi, co nie jest jednoznaczne z tym, że teren ten jest
zabezpieczony przed emisją zanieczyszczeń do gruntu.
Izba stwierdziła, mając na uwadze fakt, iż z treści pisma przewodniego wykonawcy PUK z
dnia 30 lipca 2024 r. wynika, że wykonawca PUK złożył uzupełniony opis bazy magazynowo-
transportowej, co oznacza, ze
że oświadczenia wykonawcy PUK z 27 czerwca i 30 lipca
2024 r. należy odczytywać łącznie, a zatem warunek udziału w Postępowaniu - wyposażenia
bazy magazynowo-transportowej
– zabezpieczenia miejsc przeznaczonych do parkowania
pojazdów przez emisją zanieczyszczeń do gruntu został przez wykonawcę PUK spełniony.
Z
arzut podlegał oddaleniu.
Oddaleniu podlegał również zarzut, iż oświadczenie (według wzoru z załącznika nr 2c do
SWZ)
oraz pismo przewodnie wykonawcy PUK z 30 lipca 2024 r.
do oświadczenia zostało
podpisane
przez osobę nieuprawnioną.
W oparciu o wyjaśnienia i przedstawione przez Zamawiającego dowody w odpowiedzi na
odwołanie, Izba ustaliła, iż uchwałą Nr 1/2024 Rady Nadzorczej PUK Sp. z o.o. w Grajewie
z dnia 2 lipca 2024 r.
w sprawie odwołania Członka Zarządu PUK Sp. z o.o. w Grajewie
dotychczasowy
Prezes Zarządu Puk Pan T. C. został odwołany z tej funkcji,
a uchwałą nr 2 z 2 lipca 2024 r. Rada Nadzorcza PUK powołała na to stanowisko z dniem
3 lipca 2024 r. Pana M. K. M. (u
chwała Nr 2/2024 Rady Nadzorczej PUK Sp. z o.o. w
Grajewie z dnia 2 lipca 2024 w sprawie
powołania Członka Zarządu PUK Sp.
z o.o. w Grajewie).
PUK wystąpił do XII Wydziału Gospodarczego KRS Sądu Rejonowego w Białymstoku PUK
Sp. z o.o. w Grajewie o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców poprzez
dokonanie wpisu dotyczącego zarządu i osoby wchodzącej w skład organu reprezentacji
(w
niosek o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców spółka z o.o. z dnia
Powyższe oznacza, iż zarówno oświadczenie z 30 lipca 2024 r. oraz pismo przewodnie do
niego
zostało podpisane przez osobę uprawnioną do reprezentacji PUK w Postępowaniu.
Z
arzut odwołania w powyższym zakresie podlegał więc oddaleniu.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła, na podstawie art. 575 oraz art. 574
ustawy Pzp, a także w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 i 2 lit. a i b oraz § 7 ust.
1 pkt 2 pkt 1
oraz § 7 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz.
2437 ze zm.), mając na uwadze wynik postępowania odwoławczego. Izba koszty
postępowania rozdzieliła mając na uwadze proporcję zarzutów przedstawionych
w odwołaniu, które Izba uwzględniła (1 zarzut), do liczby zarzutów (5 zarzutów), których Izba
nie uwzględniła.
Mając na względzie powyższe orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca:
………………………