Sygn. akt: KIO 2833/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 28 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników w dniu 28
sierpnia 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 8 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę Track Tec Contruction sp. z o.o. z
siedzibą we Wrocławiu w postępowaniu prowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe
S.A. z siedzibą w Warszawie
przy udziale uczestnik
ów po stronie odwołującego w postępowaniu o sygn. akt
A.
Izby Gospodarczej Transportu Lądowego z siedzibą w Warszawie;
B.
wykonawcy Budimex S.A. z siedzibą w Warszawie;
C.
wykonawcy PORR S.A. z siedzibą w Warszawie;
D.
wykonawcy STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie;
C. wykonawcy Zakłady Automatyki "KOMBUD" S.A. z siedzibą w Radomiu;
E. wykonawcy
ZUE S.A. z siedzibą w Krakowie
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
znieść koszty postępowania odwoławczego wzajemnie i nakazać zwrot z
rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy Track Tec Contruction sp. z
o.o. z siedzibą we Wrocławiu kwoty 20 000 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero
groszy) stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:………………………..
Sygn. akt: KIO 2833/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie wszczął
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą „Stworzenie ciągu
komunikacyjnego Łomża – Białystok poprzez rewitalizację wraz z elektryfikacją linii kolejowej
nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikacja i odbudowa infrastruktury obsługi pasażerskiej
na linii kolejowej nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy”, nr postępowania:
9090/IRZR2/13622/03386/24/P.
Przedmiotowe zamówienie zostało opublikowane w dnia 30 lipca 2024 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem ogłoszenia: 147/2024 458099-2024. W tej samej
dacie została opublikowana Specyfikacja Warunków Zamówienia, zwana dalej SWZ.
Nie zgadzając się z niektórymi postanowieniami powyższych dokumentów
zamówienia Odwołujący: Track Tec Contruction sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu w dniu 8
sierpni
a 2024 r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 433 pkt 3 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 wraz ze zm.),
zwanej dalej ustaw
ą Pzp w zw. z art. 16 pkt 2 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 3531 Kc oraz art. 5
Kc przez wprost sprzeczne z Pzp oraz nieprzejrzyste i nieproporcjonalne ukształtowanie
postanowień § 1 ust. 1 pkt 18, § 9 ust. 9 i 14 Tom II [Warunki Umowy] SWZ, polegające na
sformułowaniu nieprawidłowej definicji Kosztów Ogólnych w wydłużonym terminie realizacji
Umowy lub Etapu, ustaleniu limitu wysokości Kosztów Ogólnych na etapie oferty dla
wydłużonego terminu realizacji Umowy lub Etapu, następujących z przyczyn nieleżących po
stronie wykonawcy -
co oznacza, że wykonawca będzie ponosił odpowiedzialność (skutki
finansowe) przewidywania projektowanych postanowień umowy, na podstawie których
wykonawca
ponosiłby
odpowiedzialność
za
okoliczności,
za
które
wyłączną
odpowiedzialność ponosi zamawiający, a ponadto przepisy Pzp zobowiązują zamawiającego
do przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w sposób
przejrzysty i proporcjonalny.
W związku z przedstawionym zarzutem, wnosił o uwzględnienie niniejszego
odwołania w całości i:
1) nakazanie Zamawiającemu dokonania zmiany postanowienia § 1 ust. 1 pkt 18 Tom
II [Warunki Umowy] SWZ przez dodanie dodatkowej definicji: pkt 18a Koszty Ogólne
wydłużonego terminu realizacji o treści: „Koszty Ogólne wydłużonego terminu realizacji -
oznaczają koszty zdefiniowane w § 9 ust. 14 Umowy”;
2) nakazanie Zamawiającemu dokonania zmiany postanowienia § 9 ust. 9 Tom II
[Warunki Umowy] SWZ przez dodanie jak poniżej: „W przypadku zaistnienia okoliczności
wymienionej w ust. 7 możliwa jest zmiana Wynagrodzenia netto poprzez jego zmniejszenie
maksymalnie o wartość oszczędzanych Kosztów lub zwiększenie maksymalnie do wartości
pozwalającej na pokrycie dodatkowych, uzasadnionych i udokumentowanych Kosztów
obliczanych na podstawie § 12 w przypadku zmiany zakresu Robót, sposobu wykonania,
Materiałów lub technologii wykonania Robót i konstrukcji obiektów budowlanych, jak również
zmiany lokalizacji obiektów budowlanych i Urządzeń, uzasadnionych tymi okolicznościami.
Wykonawcy będzie przysługiwało prawo do pokrycia dodatkowych uzasadnionych i
udokumentowanych Kosztów Ogólnych w wydłużonym czasie realizacji umowy.”
3) nakazanie Zamawiającemu dokonania zmiany postanowienia § 9 ust. 14 Tom II
[Warunki Umowy] SWZ przez wykreślenie jak poniżej: „Jeżeli, w przypadkach o których
mowa w ust. 7 oraz ust. 11, z przyczyn nieleżących po stronie Wykonawcy, dojdzie do
formalnego
(tj.
na
podstawie
pisemnego
aneksu
do
Umowy
lub
pisemnej
ugody/porozumienia między stronami Umowy) wydłużenia terminu realizacji Umowy lub
Etapu bez zmiany zakresu Robót, możliwa będzie zmiana Wynagrodzenia netto poprzez
jego zwiększenie maksymalnie do wartości pozwalającej na pokrycie dodatkowych,
uzasadnionych i udokumentowanych Kosztów Ogólnych, nie ujętych w Kosztach
realizowanych Robót przy zastrzeżeniu, że dodatkowe wynagrodzenie z ww. tytułu w
wydłużonym okresie realizacji Robót w przeliczeniu na miesiąc nie może być wyższe niż
wartość jednomiesięcznych Kosztów Ogólnych wskazanych w pozycji „Koszty Ogólne, o
których mowa w § 9 ust. 14 Umowy” Rozbicia Ceny Ofertowej, odpowiednich dla Zakresu
podstawowego lub Opcji w zależności, czy wydłużenie terminu realizacji Umowy lub Etapu
bez zmiany zakresu Robót dotyczy Zakresu podstawowego czy Zakresu podstawowego i
uruchomionych Opcji czy wyłącznie uruchomionych Opcji.”
4) ewentualnie nakazanie dokonania adekwatnych zmian w projekcie umowy tak, by
możliwe było dochodzenie przez wykonawcę rzeczywistych kosztów wydłużonej realizacji
zamówienia, a nie kosztów limitowanych;
5) zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego według norm przepisanych, w tym kosztów zastępstwa prawnego.
Odwołujący wnosił nadto o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów
wskazanych w treści odwołania (wynikających z dokumentacji postępowania oraz
przedłożonych w załączeniu do odwołania) oraz dowodów złożonych w toku postępowania
odwoławczego, na okoliczności wskazane w treści uzasadnienia lub w dacie ich powołania.
Izba zważyła, co następuje.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając przedmiotowe odwołanie na posiedzeniu
niejawnym bez udziału stron stwierdziła, że postępowanie odwoławcze należało umorzyć na
podstawie przepisu art. 568 pkt.2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 wraz ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp .
W dniu 23
sierpnia 2024 r. przed wyznaczoną rozprawą do siedziby Krajowej Izby
Odwoławczej wpłynął wniosek Odwołującego o rozważenie możliwości umorzenia
postępowania odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 2 Pzp ze względu na stwierdzenie,
że zaistniały przesłanki do umorzenia postępowania w przedmiotowej sprawie z uwagi na
dokonanie przez Zamawiającego w dniu 22 sierpnia 2024 r. zmiany SWZ nr 1, gdzie
Zamawiający usunął pkt. 12.7 IDW oraz zmienił § 9 ust. 8 – czym uczynił zadość
wymaganiom odwołania.
Odwołujący zwrócił uwagę, że z uwagi na usunięcie z postępowania wadliwych
postanowień IDW i umowy, odpadł przedmiot zaskarżenia, co oznacza, że ziściła się
przesłanka umorzenia postępowania odwoławczego określona w art. 568 pkt. 2) Pzp.
Z powyższych względów Izba postanowiła rozpoznać przedmiotowe odwołanie,
biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Odwołującego z wniosku, podzielając w tym
względzie argumentację Odwołującego i uznając, że tym samym niniejsze postępowanie
odwoławcze stało się zbędne i bezprzedmiotowe.
W związku z powyższym należy wskazać, że dyspozycja przepisu art.568 pkt 2
ustawy Pzp przewiduje, że Izba umarza postępowania odwoławcze, w formie postanowienia,
w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub
niedopuszczalne.
Według zapatrywania Izby – dalsze prowadzenie tego postępowania odwoławczego
jest zbędne z powodu dokonanej przez Zamawiającego zmiany nr 1 SWZ w sposób
odpowiadający żądaniu Odwołującego, co oznacza, że nie ma już sporu pomiędzy stronami.
Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść przepisu art.574 i
576 ustawy Pzp oraz § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz.
Ze wskazanych przepisów wynika, iż w przypadku umorzenia postępowania
odwoławczego przez Izbę w całości ze względu na stwierdzenie, że dalsze postępowanie
stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne, zgodnie z art.568 pkt 2 ustawy,
koszty znosi się wzajemnie.
Mając powyższe na uwadze, na zasadzie art.568 pkt 2 w związku z art. 553 zd.2
ustawy Pzp orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący:………………………..