KIO 2836/24 POSTANOWIENIE dnia września 2024 roku

Stan prawny na dzień: 08.10.2024

Sygn. akt: KIO 2836/24 
 

POSTANOWIENIE 

 z dnia 

3 września 2024 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:  Katarzyna Poprawa 

po rozpoznaniu na posiedzeniu bez 

udziału Stron w dniu 3 września 2024 roku w Warszawie 

odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 sierpnia 2024 roku  

przez  Odwołującego  P.  K.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą 

PRZEDSIĘBIORSTWO 

USŁUGOWE 

ROBOTY 

ZIEMNE 

P. 

K.  

Wałbrzychu  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego:  Skarb  Państwa  - 

Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie Oddział we Wrocławiu 

postanawia: 

1. umarza postępowanie odwoławcze, 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz  

wykonawcy 

Odwołującego  P.  K.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą 

PRZEDSIĘBIORSTWO  USŁUGOWE  ROBOTY  ZIEMNE  P.  K.    w  Wałbrzychu  kwoty  13 

500 zł  00  gr (słownie:  trzynaście tysięcy pięćset  złotych  zero  groszy),  stanowiącej  90 % 

kwoty uiszczonego wpisu. 

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  

za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodniczący: 

………….…………………………….. 


Sygn. akt: KIO 2836/24 

Uzasadnienie 

Zamawiający  -  Skarb  Państwa  -  Generalny  Dyrektor  Dróg  Krajowych  i  Autostrad, 

Warszawa 

Oddział  we  Wrocławiu  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  pn.  „Zimowe  utrzymanie  dróg  krajowych  zarządzanych  przez  Generalną 

Dyrekcję  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  Oddział  we  Wrocławiu  Rejon  w  Kłodzku  w  sezonach 

zimowych  2024/2025,  2025/2026  i  2026/2027  w  podziale  na  zadania:  Zadanie  1  Rejon  w 

Kłodzku  -  Obwód  Drogowy  w  Kłodzku,  Zadanie  2  Rejon  w  Kłodzku  -  Obwód  Drogowy  w 

Braszowicach,  Zadanie  3  Rejon  w  Kłodzku  -  Obwód  Drogowy  w  Bystrzycy  Kłodzkiej,  nr 

postępowania  O/WR.D-3.2421.25.2024  (dalej:  „Postępowanie”).  Postępowanie  prowadzone 

jest  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  zgodnie  z 

ustawą  dnia  11  września  2019  roku 

Prawo  zamówień  publicznych,  dalej  zwaną  „Pzp”  lub  „ustawą  Pzp”.  Ogłoszenie  o 

zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej:  nr  454641-

2024 w dniu 29 lipca 2024 roku.  

W  dniu  8  sierpnia  2024  roku 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  zostało 

wniesione  odwołanie  przez  wykonawcę  P.  K.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod 

nazwą  PRZEDSIĘBIORSTWO  USŁUGOWE  ROBOTY  ZIEMNE  P.  K.    w  Wałbrzychu 

zwanego 

dalej „Odwołującym”, wobec czynności Zamawiającego polegających na dokonaniu 

w  Postępowaniu  niezgodnego  z  przepisami  ustawy  –  Prawo  zamówień  publicznych  opisu 

przedmiotu

zamówienia  oraz  ustalenia  nieproporcjonalnych  i  niewłaściwych  warunków 

udziału  w  postępowaniu,  tj.  wobec  niegodnych  z  przepisami  ustawy  zapisów  SWZ  oraz 

odpowiednio ogłoszenia o zamówieniu. 

Zaskarżonym czynnościom Zamawiającego, Odwołujący zarzucił: naruszenie: 

art. 112 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 Pzp poprzez wprowadzenie warunku udziału 

w postępowaniu odnoszącego się do dysponowania sprzętem w postaci pługo-solarki  

z dodatkowym pługiem bocznym (po 2 sztuki dla Zadania 1 i 2), który to warunek nie 

stanowi wyrazu poziomu minimalnej zdolności do realizacji zamówienia, a wobec braku 

dostępności na rynku osprzętu koniecznego do skonfigurowania wymaganego sprzętu 

ZUD  i  długich  okresów  oczekiwania  na  jego  wyprodukowanie  i  montaż  na  nośniku,  

tak  postawiony  warunek  udziału  w  postępowaniu  dodatkowo  utrudnia  dostęp  

do zamówienia mniejszym, lokalnym wykonawcom zdolnym do należytego wykonania 

zamówienia przy użyciu innych, dostępnych na rynku rozwiązań technicznych; 


2)  art. 99 ust. 1 i 4 Pzp w zw. z art. 16 Pzp poprzez niejednoznaczne opisanie przedmiotu 

zamówienia  w  zakresie  terminów,  w  jakich  będzie  świadczona  usługa  objęta 

przedmiotem  zamówienia  w  sytuacji  podpisania  umowy  w  sprawie  zamówienia 

publicznego po 01.10.2024r.; 

3)  art. 99 ust. 1 i 4 Pzp w zw. z art. 16 Pzp 

poprzez ustalenie nierealnych, niemożliwych  

do  dochowania  terminów  na  przygotowanie  się  do  świadczenia  usługi  zimowego 

utrzymania dróg objętych przedmiotem zamówienia oraz wprowadzenie niemożliwego 

do  dochowania  wymogu  dysponowania  już  w  pierwszym  sezonie  zimowy,  tj.  sezonie 

2024/2025  pługo  –  solarkami  z  dodatkowym  bocznym  pługiem,  co  świadczy  o  tym,  

że  Zamawiający  nie  uwzględnił  wszystkich  wymagań  i  okoliczności  mogących  mieć 

wpływ na sporządzenie oferty.  

Taki  opis  przedmiotu  zamówienia  dodatkowo  przerzuca  na  wykonawcę  całe  ryzyko 

gospodarcze  związane  z  (1)  niemożliwością  dochowania  wymogów  sprzętowych  

z  uwagi  na  brak  dostępności  odpowiednich  sprzętów  na  rynku,  z  (2)  wcześniejszym 

wystąpieniem warunków zimowych w sezonie 2024/2025 wymagającym podjęcia prac 

utrzymaniowych  na  drodze  oraz  z  (3)  przedłużeniem  się  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  co  dodatkowo  narusza  przepis  art.  353(1)kc  w  zw.  z  art.  8 

ust.  1  Pzp.  Wykonawca  musi  wziąć  na  siebie  wszystkie  opisane  tu  ryzyka 

gospodarcze,  których  zakres  i  koszty,  zwłaszcza  wobec  wysokich  kar  umownych,  są 

niemożliwe  

do  ustalenia.  Skutkiem  takiego  sposobu  dokonania  opisu  przedmiotu  zamówienia 

może  być  również  złożenie  przez  wykonawców  nieporównywalnych  ofert,  co  z  kolei 

prowadzi do wniosku, że opis przedmiotu zamówienia został dokonany w sposób, który 

może utrudniać uczciwą konkurencję oraz narusza zasady proporcjonalności.  

W  oparciu  o  przedstawione  wyżej  zarzuty  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  

w całości i nakazanie Zamawiającemu zmiany zapisów SIWZ oraz odpowiednio ogłoszenia  

o zamówieniu poprzez: 

Jednoznaczne  wskazanie,  że  w  sytuacji,  gdy  do  zawarcia  umowy  w  sprawie 

niniejszego  zamówienia  dojdzie  po  15.09.2024r.,  Wykonawca  zobowiązany  będzie  

do przygotowania 

do eksploatacji 100% sprzętów do zwalczania śliskości i odśnieżania 

(nośników  i  osprzętu  ZUD  wymaganych  zapisami  OPZ)  w terminie do  60  dni  od  dnia 

zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, z tym zastrzeżeniem, że:  

a)  w  ciągu  30  dni  od  dnia  zawarcia  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego 

Wykonawca  zobowiązany  będzie  do  opracowania  i  pozyskania  akceptacji 

Zamawiającego  dla  Programu  Zapewnienia  Jakości,  zatrudnienia  i  przeszkolenia 


operatorów sprzętów ZUD oraz zgłoszenia sprzętów wg wzoru z załączników 3.1-

3.3 zgodnie z pkt 7.3 OPZ;  

b)  

w  ciągu  45  dni  od  dnia  zawarcia  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego 

Wykonawca  zobowiązany  będzie  do  podstawienia  50%  wymaganego  sprzętu  

na nośnikach do przeglądu;  

c)  

w  ciągu  60  dni  od  dnia  zawarcia  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego 

Wykonawca  zobowiązany  będzie  do  podstawienia  100%  wymaganego  sprzętu  

na nośnikach do przeglądu, 

d)  

pługo-solarki  z  dodatkowym  pługiem  bocznym  w  ilościach  wskazanych  w  OPZ 

będą  wymagane  od  drugiego  sezonu  zimowego  realizacji  zamówienia,  tj.  od 

sezonu 2025/2026; 

Jednoznacznie  wskazanie,  że  niezależnie  od  warunków  pogodowych,  sezon  zimowy 

2024/2025  nie  będzie  mógł  rozpocząć  się  względem  Wykonawcy  wcześniej  niż  po 

upływie  45  dni  od  dnia  zawarcia  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  

(z uwzględnieniem wymogu co do ilości sprzętu ZUD wymaganego do przygotowania  

określonych terminach); 

Usunięcie  wymogu  dysponowania  na  potrzeby  spełnienia  warunków  udziału  

w postępowaniu pługo – solarkami z dodatkowym bocznym pługiem; 

Nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  stosownej  zmiany  terminu  otwarcia  ofert  tak,  

by  możliwe  było  dostosowanie  przygotowywanej  oferty  do  zmienionych  warunków 

realizacji zamówienia; 

Zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. 

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  wyznaczony  do  rozpoznania 

niniejszej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje: 

Izba stwierdziła, że odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym 

w Dziale IX ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, tj. odwołanie 

nie  zawiera  braków  formalnych  oraz  został  uiszczony  od  niego  wpis.  Izba  ustaliła,  że  nie 

zaistniały  przesłanki  określone  w  art.  528  ustawy  Pzp,  które  skutkowałyby  odrzuceniem 

odwołania. 

W  dniu  30  sierpnia  2024 

roku  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło 

oświadczenie Odwołującego o cofnięciu odwołania. 

Izba  stwierdziła,  że  oświadczenie  o  wycofaniu  odwołania  zostało  złożone  przez  osobę 

uprawnioną  do  reprezentowania  Odwołującego,  zatem  odwołanie  zostało  skutecznie 


wycofane  przed  otwarciem  rozprawy  i  w  oparciu  o  art.  520  ust.  1  i  art.  568  pkt  1  ustawy 

Prawo zamówień publicznych, Izba postanowiła o umorzeniu postępowania odwoławczego.  

Zgodnie  z  art.  520  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  odwołujący  może  cofnąć 

odwołanie  do  czasu  zamknięcia  rozprawy.  Art.  568  pkt  1  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych  stanowi,  że  w  przypadku  cofnięcia  odwołania  Izba  umarza  postępowanie 

odwoławcze w formie postanowienia. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 i art. 575 

ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  §  2  ust.  1  pkt  2),  

§  9  ust.  1  pkt  3  lit.  a  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437). 

Zgodnie  z  dyspozycją  art.  557  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  w  wyroku  oraz  

w  postanowieniu  kończącym  postępowanie  odwoławcze  Izba  rozstrzyga  o  kosztach 

postępowania  odwoławczego.  Zgodnie  z  art.  575  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych 

strony  oraz  uczestnik  postępowania  odwoławczego  wnoszący  sprzeciw  ponoszą  koszty 

postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku. 

Zgodnie  z  §  9  ust.  1  pkt  3  lit.  a  ww.  rozporządzenia,  w  przypadku  umorzenia 

postępowania  odwoławczego  przez  Izbę  w  całości  na  skutek  cofnięcia  odwołania  przed 

otwarciem  rozprawy  najpóźniej  w  dniu  poprzedzającym  dzień,  na  który  został  wyznaczony 

termin  rozprawy  lub  posiedzenia  z  udziałem  stron  lub  uczestników  postępowania 

odwoławczego  –  odwołującemu  zwraca  się  90%  wpisu;  w  takim  przypadku  Izba  orzeka  

o  dokonaniu  zwrotu  odwołującemu  z  rachunku  Urzędu  kwoty  uiszczonej  tytułem  wpisu,  

w wysokości stanowiącej 90% jego wysokości.   

Izba 

postanowiła o zwróceniu 90% wpisu w wysokości 13 500 zł 00 gr. 

Przewodniczący:      …………………..…