KIO 2848/24
Sygn. akt: KIO 2848/24
WYROK
Warszawa, dnia 23 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca: Emilia Garbala
Protokolant:
Patryk Pazura
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 sierpnia 2024 r.
w Warszawie odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 sierpnia 2024 r. przez
wykonawc
ę „Kanzeon Wrocławski Catering” sp. z o. o., Al. A. Brucknera 10, 51-410
Wrocław,
w postępowaniu prowadzonym przez: Gminę Wrocław - Szkołę Podstawową nr 29 im.
Konstytucji 3 Maja, ul. Kraińskiego 1, 50-153 Wrocław,
orzeka:
1. oddala odwo
łanie,
kosztami postępowania obciąża odwołującego, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem
wpisu od odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy) tytułem wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego oraz kwotę 995 zł 32 gr
(słownie: dziewięćset dziewięćdziesiąt pięć złotych trzydzieści dwa grosze) tytułem
dojazdu
zamawiającego na rozprawę,
2.2. zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 4 595 zł 32 gr (słownie: cztery
tysi
ące pięćset dziewięćdziesiąt pięć złotych trzydzieści dwa grosze) tytułem zwrotu
kosztów postępowania odwoławczego poniesionych przez zamawiającego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
sądu zamówień publicznych.
Przewodnicząca: …………………………
KIO 2848/24
Sygn. akt: KIO 2848/24
UZASADNIENIE
Zamawiający – Gmina Wrocław - Szkoła Podstawowa nr 29 im. Konstytucji 3 Maja,
ul. Kraińskiego 1, 50-153 Wrocław, prowadzi w trybie podstawowym bez negocjacji,
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Usługi restauracyjne na rzecz
uczniów
Zespołu Szkolno - Przedszkolnego nr 26 we Wrocławiu”, numer referencyjny: ZSP
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień
Publicznych w dniu 08.07.2024 r., nr 2024/BZP 00401140.
W dniu 09.08.2024
r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy
„Kanzeon Wrocławski Catering” sp. z o. o., Al. A. Brucknera 10, 51-410 Wrocław
(dalej: „Odwołujący”), w którym Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 223
ust. 1 w zw. z art. 223 ust. 2 pkt 3 w zw. z art. 239 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.), zwanej dalej: „ustawą Pzp”, poprzez
zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia w zakresie treści oferty oraz poprawienia
w jego ofercie innej omyłki polegającej na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia,
a w konsekwencji nieprzyznanie tej ofercie punktów w kryterium oceny ofert dotyczącym
aplikacji internetowej posiadającej funkcjonalności wskazane w projekcie umowy oraz wybór
oferty innego wykonawcy jako najkorzystniejszej, mimo iż Odwołujący dysponuje aplikacją
internetową posiadającą funkcjonalności wskazane w projekcie umowy, a co za tym idzie
oferta Odwołującego jest ofertą najkorzystniejszą w ustanowionych w postępowaniu
kryteriach oceny ofert.
W szczególności Odwołujący podniósł, co następuje.
„2) Pierwotnie w ramach pkt 14. 1 lit. b) SWZ Zamawiający sformułował kryterium oceny ofert
dotycz
ące dysponowania aplikacją internetową posiadającą funkcjonalności wskazane w
projekcie umowy. Ocena kryterium odbywała się na podstawie oświadczenia wykonawców.
Waga kryterium wynosiła 30 punktów:
b) kryterium jakościowe (A): aplikacja internetowa, posiadająca funkcjonalności
wskazane w Projekcie umowy
— waga kryterium 30.
Ocena kryterium -
na podstawie oświadczenia Wykonawcy.
Oferta uzyska punktu zgodnie ze schematem:
Wykonawca posiada aplikacje -
30 punktów
Wykonawca nie posiada aplikacji - 0
punktów.
Następnie — w ramach zmiany SWZ z dnia 8.07.2024 r. — Zamawiający dokonał
modyfikacji przedmiotowego kryterium poprzez wskazanie, że warunkiem otrzymania
punktów jest wskazanie w formularzu ofertowym funkcjonalności opisanych w projekcie
KIO 2848/24
umowy oraz przekazanie danych niezbędnych do logowania do aplikacji celem
przetestowania funkcjonalności. Ponadto Zamawiający zastrzegł, iż oferta wykonawcy
otrzyma 0
pkt, jeśli nie posiada aplikacji lub aplikacja nie posiada wskazanych
funkcjonalności. Waga kryterium nadal wynosiła 30 punktów:
3. W treści SWZ - wykreśla się treść pkt 14.1 lit b) i nadaje mu nowe brzmienie:
kryterium jakościowe (A):
b) „aplikacja internetowa, posiadająca funkcjonalności wskazane w Projekcie umowy
- waga kryterium 30.
Warunkiem otrzymania punktów w kryterium jest wskazanie w formularzu ofertowym -
załącznik nr 1 do SWZ opisanych w § 6 punkt 1 podpunktach a) do j) funkcjonalności
oraz przekazanie danych niezbędnych do logowania do aplikacji, celem
przetestowania funkcjonalności.
Oferta uzyska punkty zgodnie ze schematem:
Wykonawca posiada aplikacje zgodn
ą z wskazanymi wymaganiami Zamawiającego -
30 punktów
Wykonawca nie posiada aplikacji lub aplikacja nie posiada wskazanych
funkcjonalności - 0 punktów.”
(…) 5) Odwołujący w ramach formularza ofertowego - w kontekście kryterium dotyczącego
aplikacji internetowej posiadającej funkcjonalności wskazane w projekcie umowy -
oświadczył, iż dysponuje aplikacją internetową, przekazał dane do logowania oraz inne
wymagane przez Zamawiającego informacje odnoszące się do aplikacji: (…)
Przy czym Odwołujący w formularzu ofertowym omyłkowo podał hasło „Pass1234”,
podczas gdy winno być podane hasło „Test1234”.
Zamawiający w dniu 6.08.2024 r. poinformował o wynikach postępowania. Jako
najkorzystniejszą ofertę uznano ofertę wykonawcy Horyzonty Smaku S.c. Jednocześnie
Zamawiający poinformował, iż ofercie Odwołującego przyznano O pkt w kryterium oceny
ofert dotycz
ącym aplikacji internetowej posiadającej funkcjonalności wskazane w projekcie
umowy. Zamawiający w uzasadnieniu wskazał, że aplikacja testowa nie potwierdziła
wymaganych funkcjonalności, jako że login i hasło z formularza ofertowego nie umożliwiło
zalogowania się do strony testowej. Wskazał, że 4-krotnie podejmował próbę zalogowania
się do aplikacji internetowej Odwołującego: (…)
1) Na wstępie wskazać należy, iż Odwołujący posiada oraz posiadał w terminie składania
ofert aplikację internetową legitymującą się funkcjonalnościami wskazanymi w projekcie
umowy. Jest to aplikacja, którą Odwołujący wskazał w formularzu ofertowym (obiado.pl)
dostępna pod adresem https://zsp26.obiado.pl. Okoliczność, iż Odwołujący posiadał
aplikację w terminie składania ofert (19.07.2024 r.) znajduje potwierdzenie w korespondencji
przedstawiciela Odwołującego z przedstawicielem Obiado.pl z dnia 18.07.2024 r., w której
KIO 2848/24
podano dedykowane dla Zamawiającego: stronę logowania, login i hasło. Zwrócić uwagę
należy, iż wszystkie dane - poza hasłem, które Odwołujący omyłkowo podał w formularzu
ofertowym jako „Pass1234” - pokrywają się z informacjami podanymi przez Odwołującego
w tym formularzu:
(…)
Jednocz
eśnie podkreślić należy, że przedmiotowa aplikacja internetowa posiada wymagane
przez Zamawiającego funkcjonalności określone w § 6 pkt 1 lit. a) - j) projektu umowy,
tj. ułatwia zarządzanie zamówień na posiłki; posiada dostęp rodzica do jadłospisu na cały
miesiąc wraz z informacją o alergenach i gramaturach; uwzględnia diety i eliminacje
żywieniowe; pozwala na automatyczne, comiesięczne składanie zamówień wszystkim
aktywnym uczestnikom; obejmuje bezgotówkowe rozliczenie płatności; umożliwia zgłaszanie
nieobecności dziecka przez rodziców; umożliwia zawarcie umowy poprzez aplikacje z
rodzicami/opiekunami na korzystanie przez dziecko z obiadów w stołówce wraz z
obowiązującymi przepisami RODO; umożliwia generowanie zestawień płatności z
uwzględnieniem sald końcowych w przypadku rozwiązania umowy przez rodzica; umożliwia
generowanie zestawień płatności z uwzględnieniem sald końcowych w przypadku
rozwiązania umowy przez rodzica; zachodzi brak zerowań sald rozliczeniowych wszystkich
jedzących dzieci przez księgowość szkolną na koniec roku szkolnego (brak zwrotnych
przelewów wynikających z nadpłat powstałych przez odwołania posiłków w czerwcu) -
odliczenia przechodzą automatycznie na poczet zamówienia we wrześniu, zmniejszając
rodzicowi kwotę do zapłaty we wrześniu.
2) Natomiast Zamawiający w toku postępowania - mimo, iż 4-krotnie podejmował próbę
zalogowania się do aplikacji internetowej Odwołującego - zaniechał wezwania go do złożenia
wyjaśnień w tym zakresie w trybie art. 223 ust. 1 Pzp. (…)
Przenosząc powyższe na okoliczności niniejszej sprawy należy wskazać, że w ramach
wyjaśnień nie doszłoby do negocjacji treści oferty, jako że wszelkie informacje o aplikacji
internetowej, a w tym hasło — od początku objęte było treścią tej oferty. Jednocześnie nie
doszłoby do wytworzenia przez Odwołującego nowych informacji, nieistniejących w terminie
składania ofert (19.07.2024 r.), jako że hasłem do aplikacji internetowej Odwołujący
dysponował już w dniu 18.07.2024 r. - co znajduje potwierdzenie w korespondencji
stanowiącej załącznik nr 1 do odwołania. (…)
Zatem gdyby Zamawiający wezwał Odwołującego do złożenia wyjaśnień w trybie art. 223
ust. 1 PZP -
uzyskałby informacje, iż omyłkowo podał on w ofercie hasło „Pass1234",
podcz
as gdy winno być podane hasło „Test1234". Na tej podstawie Zamawiający
dysponowałby informacjami do poprawienia w ofercie Odwołującego ww. omyłki na
podstawie art. 223 ust. 2 pkt 3 Pzp jako innej omyłki polegającej na niezgodności oferty z
dokumentami zamówienia oraz potwierdziłby, że aplikacja Odwołującego posiada wymagane
funkcjonalności. Jednocześnie ponownie podkreślić należy, iż w ramach wyjaśnień nie
KIO 2848/24
doszłoby do negocjacji treści oferty, jako że wszelkie informacje o aplikacji internetowej,
a w tym hasło - od początku objęte było treścią tej oferty. (…)
Przede wszystkim w ramach poprawienia nie doszłoby do wprowadzenia do treści oferty
Odwołującego jakiegokolwiek nowego elementu. Jak już wspomniano informacja, iż
Odwołujący dysponuje aplikacją internetową posiadającą funkcjonalności wskazane w
projekcie umowy, jak również dane identyfikujące tą aplikację oraz dane do logowania -
a w tym hasło do logowania - od początku były objęte treścią oferty Odwołującego.
W ramach poprawienia omyłki doszłoby zatem jedynie do zmiany w zakresie objętego ofertą
Odwołującego hasła do logowania poprzez zastąpienie w tym haśle niektórych omyłkowo
podanych znaków. Nie doszłoby do zmiany oświadczenia woli Odwołującego, jako że jego
wolą od początku było zaoferowanie Zamawiającemu możliwości korzystania z aplikacji
internetowej posiadającej funkcjonalności opisane w projekcie umowy. Jednocześnie
poprawienie nie miałoby jakiegokolwiek wpływu na cenę Odwołującego. (…)
Odwołujący
zaoferował
Zamawiającemu
świadczenie
odpowiadające
warunkom
zamówienia, zaś ocena tej oferty została dokonana w sposób nieprawidłowy. Obowiązkiem
Zamawiającego - w sytuacji, gdy nie mógł zalogować się do aplikacji internetowej - było
wezwanie Odwołującego do złożenia wyjaśnień w trybie art. 223 ust. 1 Pzp. Uzyskałby on
wówczas informacje umożliwiające poprawienie w trybie art. 223 ust. 2 pkt 3 Pzp popełnionej
przez Odwołującego omyłki w formularzu ofertowym. W takiej sytuacji oferta Odwołującego
uzyskałaby maksymalną liczbę punktów w przedmiotowym kryterium oraz zostałaby wybrana
jako najkorzystniejsza w postępowaniu.”
W związku z tym Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
powtórzenia czynności badania i oceny ofert,
wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień w zakresie treści oferty, poprawienia w
jego ofercie innej omyłki polegającej na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia
poprzez zastąpienie zwrotu „Pass1234” zwrotem „Test1234” oraz przyznania ofercie
Odwołującego maksymalnej liczby punktów w kryterium oceny ofert dotyczącym aplikacji
internetowej posiadającej funkcjonalności wskazane w projekcie umowy,
wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Pismem z dnia 21.08
.2024 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
wniósł o jego odrzucenie na podstawie art. 528 pkt 3 ustawy Pzp, ewentualnie zaś –
o oddalenie.
W trakcie rozprawy Strony podtrzyma
ły swoje stanowiska w sprawie.
KIO 2848/24
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje.
Przedmiotem zamówienia są usługi restauracyjne dla nowopowstającej placówki oświatowej
ZSP 26 we Wrocławiu.
W rozdziale 14 specyfikacji warunków zamówienia (dalej: „SWZ”) Zamawiający
określił następujące kryteria oceny ofert:
a) cena (C) - waga kryterium - 60,
b)
kryterium jakościowe (A): aplikacja internetowa, posiadająca funkcjonalności
wskazane w Projekcie umowy - waga kryterium 30,
c) k
ryterium jakościowe (S) - Certyfikat „Stołówka z Certyfikatem Zdrowego i
Racjonalnego Żywienia” - waga kryterium – 5,
d) k
ryterium społeczne (O) - zatrudnienie osoby z niepełnosprawnościami - waga
kryterium
– 5.
W wyniku modyfikacji specyf
ikacji warunków zamówienia (dalej: „SWZ”) z dnia 08.07.2024 r.
Zamawiający w następujący sposób określił sposób oceny ofert w kryterium jakościowym A:
b)
„aplikacja internetowa, posiadająca funkcjonalności wskazane w Projekcie umowy –
waga kryterium 30.
Warunkiem otrzymania punktów w kryterium jest wskazanie w formularzu ofertowym –
załącznik nr 1 do SWZ opisanych w § 6 punkt 1., podpunktach a) do j) funkcjonalności
oraz przekazanie danych niezbędnych do logowania do aplikacji, celem przetestowania
funkcjonalności.
Oferta uzyska punktu zgodnie ze schematem:
Wykonawca posiada aplikacje zgodą z wskazanymi wymaganiami Zamawiającego –
30 punktów,
Wykonawca nie posiada aplikacji lub aplikacja nie posiada wskazanych funkcjonalności –
0 punktów.”
Dodatkowo Zamawiający dokonał zmiany w pkt 1 wzoru Formularza ofertowego, któremu
nadał następującą treść:
„1. Oświadczam, że dysponuję / nie dysponuję (wykasować niepotrzebne) aplikacją
internetową, umożliwiającą automatyzację procesu rozliczania posiłków. Nazwa
aplikacji:…………………………………. Posiadającą poniżej wskazane funkcjonalności
(wymienić wszystkie funkcjonalności aplikacji):
……………………………………………………………
…………………………………………………………..
Link do strony testowej aplikacji ………………………………………………..
Login: ……………………………………………
KIO 2848/24
Hasło: ……………………………………………
Instrukcja użytkowania …………………………… (instrukcję można wkleić do formularza lub
dodać jako załącznik do oferty lub wskazać link do instrukcji online)”
Odwołujący złożył ofertę, w której oświadczył, że dysponuje aplikacją internetową,
umożliwiającą automatyzację procesu rozliczania posiłków, wymienił funkcjonalności tej
aplikacji, podał link do strony testowej aplikacji, podał login, jak też podał hasło: Pass1234.
Pismem z dnia 06.08.2024 r. Zamawiający poinformował o wyborze jako
najkorzystniejszej oferty wykonawcy Horyzonty Smaku s.c.
, która otrzymała 95,11 pkt. Oferta
Odwołującego otrzymała 70 pkt, w tym 0 pkt w kryterium jakościowym (A), ponieważ:
„*Zaproponowana w formularzu cenowym aplikacja testowa nie potwierdziła wymaganych
funkcjonalności, bowiem login i hasło wskazane w ofercie nie umożliwiło zalogowanie się do
wskazanej strony testowej. Zamawiający czterokrotnie podejmował próby logowania.
Wszystkie próby okazały się nieskuteczne – jak poniżej: (…)”
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego oraz stanowiska Stron złożone na piśmie i podane do protokołu
rozprawy, zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy
Pzp, tj. istnienie po stronie Odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia przez niego szkody z uwagi na kwestionowane
czynności Zamawiającego.
Ponadto Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
W szczególności Izba nie podzieliła stanowiska Zamawiającego, zgodnie z którym
Odwołujący wniósł odwołanie nie na czynność wyboru oferty, ale na zaniechanie wezwania
go do wyjaśnień i poprawienia tzw. innej omyłki, przy czym Zamawiający dalej wywodził, że
skoro otwarcie ofert nastąpiło w dniu 19.07.2024 r., a wezwanie wykonawcy do złożenia
wyjaśnień powinno nastąpić niezwłocznie, to następnego dnia po otwarciu ofert, tj.
20.07.2024 r. Odwołujący mógł powziąć wiadomość o tym, że nie został wezwany do
złożenia wyjaśnień. Tym samym w świetle art. 515 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp (prawdopodobnie
omyłka - powinien być pkt 2) odwołanie powinno zostać wniesione w terminie biegnącym od
20.07.2024 r., zatem wniesienie go dopiero w dniu 09.08.2024 r. oznacza zdaniem
Zamawiającego, że jest ono spóźnione.
KIO 2848/24
Izba w pierwszej kolejności stwierdziła, że odwołanie zostało wniesione nie tylko na
zaniechanie wezwania
Odwołującego do złożenia wyjaśnień i poprawienia tzw. innej omyłki,
ale też na wybór najkorzystniejszej oferty, o czym świadczy fakt powołania się przez
Odwołującego na art. 239 ust. 1 ustawy Pzp, opis zarzutu w petitum odwołania („oraz wybór
oferty innego wykonawcy jako najkorzystniejszej
”), żądanie unieważnienia czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty i
powtórzenia czynności badania i oceny ofert oraz treść
uzasadnienia odwołania.
Ponadto
Izba stwierdziła, że zamawiający może wezwać wykonawcę do złożenia
wyjaśnień aż do momentu dokonania czynności wyboru najkorzystniejszej oferty. Oznacza
to, że dopiero po otrzymaniu informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty i informacji o
powodach nieotrzymania
punktów w kryterium jakościowym (A) Odwołujący mógł powziąć
wiadomość o podstawach do wniesienia odwołania. Wiadomość tę powziął w dniu
2024 r., zatem odwołanie zostało wniesione w terminie i nie ma podstaw do jego
odrzucenia w oparciu o art. 528 pkt 3 ustawy Pzp.
Przechodząc do zarzutów zawartych w odwołaniu, należy przede wszystkim
wskazać, że zgodnie z art. 223 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp:
1. W toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień
dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków dowodowych lub innych
składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne jest prowadzenie między
zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz, z uwzględnieniem
ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
2. Zamawiający poprawia w ofercie:
3) inne omyłki polegające na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia,
niepowodujące istotnych zmian w treści oferty
niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona.
W pierwszej kolejności należy zauważyć, że zgodnie z treścią rozdziału 14 SWZ
w
arunkiem otrzymania punktów w kryterium jakościowym (A) było m.in. przekazanie danych
niezbędnych do logowania do aplikacji, celem przetestowania funkcjonalności. Zamawiający
czterokrotnie podejmował próby zalogowania się do aplikacji. Sam fakt, że próby te
skończyły się niepowodzeniem nie świadczy jednak o tym, że Zamawiający powinien
powziąć w sprawie wątpliwości, w szczególności zaś wątpliwości w zakresie podanego hasła
potrzebnego do logowania. Jak słusznie wskazał Zamawiający, ukazujący się komunikat o
„nieprawidłowych danych” mógł dotyczyć zarówno adresu strony, jak i loginu lub hasła lub
być wynikiem innych okoliczności np. niewykupienia licencji testowej przez Odwołującego.
Nie było więc podstaw do przyjęcia, że źródłem problemu jest akurat hasło, zwłaszcza że
KIO 2848/24
znaki podane w tym haśle nie odbiegały od standardowych i nie nasuwały żadnych
wątpliwości. Okoliczności sprawy nie obligowały zatem Zamawiającego do zastosowania
art. 223 ust. 1 ustawy Pzp i wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień w zakresie
podanego w ofercie hasła.
Niezależnie od powyższego należy zwrócić uwagę, że tzw. „inna omyłka”, o której
mowa w
art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp musi polegać na niezgodności oferty z
dokumentami zamówienia i nie może powodować istotnych zmian w treści oferty. Ten sam
zakaz, tj. zakaz zmiany oferty,
został wyraźnie wskazany także w art. 223 ust. 1 ustawy Pzp.
Po pierwsze zatem
, należy zauważyć, że podanie przez Odwołującego określonego
(błędnego) hasła nie stanowi niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, bo żadne
postanowienie SWZ czy załączników do niej nie wskazuje, jakie ma być prawidłowe hasło.
Nie zachodzi zatem już pierwsza z przesłanek koniecznych do uznania, że doszło do tzw.
„innej omyłki”.
Po drugie, w
niniejszej sprawie podanie przez Odwołującego w ofercie błędnego
hasła spowodowało, że Zamawiający nie mógł ocenić funkcjonalności aplikacji internetowej i
przyznać za nią punktów w kryterium jakościowym (A). Obecnie Odwołujący podał nowe
(prawidłowe) hasło i oczekuje, że Zamawiający logując się na nie powtórzy czynność oceny
ofert i przyzna jego ofercie punkty w ww. kryterium. Należy jednak zauważyć, że w takich
okolicznościach sprawy nie ma gwarancji, że w czasie pomiędzy złożeniem oferty a
ewentualnym powtórzeniem przez Zamawiającego oceny tej oferty w ww. kryterium dzięki
zalogowaniu się na nowe hasło, w aplikacji nie mogły zostać dokonane zmiany
dostosowujące jej funkcjonalności do wymogów Zamawiającego. Innymi słowy: nie ma
gwarancji, że funkcjonalności dostępne w aplikacji obecnie, gdy jest już możliwe
zalogowanie się z wykorzystaniem właściwego hasła, będą tymi samymi, które istniały
w aplikacji w dniu składania ofert. Zatem ewentualne ponowne zalogowanie się do aplikacji
z wykorzystaniem nowego hasła i dokonanie oceny jej funkcjonalności na obecnym etapie
postępowania mogłoby doprowadzić do sytuacji, w której oceniane byłyby inne
funkcjonalności niż istniejące w dniu składania ofert. Taka potencjalna sytuacja byłaby
oczywiście niedopuszczalna zarówno w świetle art. 223 ust. 1 ustawy Pzp, jak i w świetle
art. 223 ust.
2 pkt 3 ustawy Pzp, ponieważ oznaczałaby w istocie zmianę oferty, a biorąc pod
uwagę że rzecz dotyczy oceny oferty w ramach jednego z kryterium oceny ofert –
oznaczałaby nawet istotną zmianę treści oferty.
W konsekwencji nie zachodzi podstawa do zastosowania w tej sprawie art. 223 ust. 1
ustawy Pzp i art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp
, nie tylko z powodu wskazanego wyżej braku
podstaw do powzięcia wątpliwości co do podanego w ofercie hasła i braku niezgodności
KIO 2848/24
oferty z dokumentami zamówienia, ale także z powodu konsekwencji, jakie wiązałyby się z
wezwaniem Odwołującego do wyjaśnień i uznaniem podania przez niego błędnego hasła za
tzw. „inną omyłkę”. Bez względu bowiem na to, w jaki sposób Zamawiający sformułowałby
wezwanie do złożenia wyjaśnień (nawet ogólnie: „dlaczego aplikacja nie działa?”) odpowiedź
musiałaby się sprowadzać do podania tym razem prawidłowego hasła, a następnie
Odwołujący oczekiwałby uznania pierwotnie podanego hasła za tzw. „inną omyłkę”,
poprawienia tej omyłki przez zastąpienie pierwotnego hasła nowym hasłem i powtórnego
zalogowania się Zamawiającego do aplikacji w celu dokonania oceny jej funkcjonalności.
Taki ciąg czynności dokonanych przez Zamawiającego byłby jednak niedopuszczalny z
powodu wyżej wskazanego ryzyka, że w międzyczasie mogło dojść do zmiany dostępnych w
aplikacji funkcjonalności, a co za tym idzie – do istotnej zmiany oferty.
Dlatego też niemożliwe i niedopuszczalne jest w niniejszej sprawie wezwanie
Odwołującego do złożenia wyjaśnień, uznanie pierwotnie podanego hasła za tzw. „inną
omyłkę”, poprawienie tej omyłki przez zastąpienie nieprawidłowego hasła prawidłowym i
dokonanie ponow
nego logowania w celu powtórzenia czynności oceny oferty w ramach
kryterium jakościowego (A). Ryzyko istotnej zmiany oferty Odwołującego powoduje, że takie
działania (poza pozostałymi wskazanymi wyżej przyczynami) byłyby niezgodne z art. 223
ust. 1 i art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, a także z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp przewidującym
podstawowe zasady udzielania zamówień, tj. zasadę zachowania uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców oraz zasadę przejrzystości postępowania o udzielenie
zamówienia.
Wobec powyższego Izba oddaliła odwołanie, orzekając na podstawie art. 552 ust. 1,
art. 553 i art. 554 ust. 1 ustawy Pzp.
Orzeczenie Izby zostało wydane w oparciu o dokumentację postępowania
o udzielenie zamówienia oraz w oparciu o stanowiska Stron przedstawione w pismach
procesowych i na rozprawie.
Izba stwierdziła, że złożone przez Odwołującego dowody w
postaci korespondencji mailowej z przedstawicielem obiado.pl, wykazu logowań do aplikacji
oraz oświadczenia spółki Mandala Ventures P.S.A. nie potwierdzają, że po złożeniu oferty
w aplikacji nie były dokonywane zmiany w zakresie dostępnych w niej funkcjonalności. Tym
samym przedmiotem tych
dowodów nie są fakty mające istotne znaczenie dla
rozstrzygnięcia sprawy (art. 531 ustawy Pzp).
KIO 2848/24
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 574
ustawy Pzp oraz w oparciu o
§ 8 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1 i pkt 2 lit. a) i b)
rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r.
poz. 2437).
Na koszty zasądzone na rzecz Zamawiającego składają się: 3600 zł tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika Zamawiającego oraz 995,32 zł tytułem kosztów związanych
z dojazdem
Zamawiającego na rozprawę (w tym: 612,32 zł – podróż i 383 zł – nocleg).
Przewodnicząca ...………………………