Sygn. akt: KIO 2851/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 28 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Beata Konik
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na posiedzeniu
z udziałem stron i uczestników postępowania odwoławczego
28 sierpnia 2024 r. w Warszawie
odwołania wniesionego 9 sierpnia 2024 r. przez
wykonawcę Grenevo Polska spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Warszawie,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Wojewódzkie Centrum Szpitalne
Kotliny Jeleniogórskiej w Jeleniej Górze,
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego Medela Polska spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie,
orzeka:
Odrzuca odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego
Grenevo Polska spółkę z ograniczona
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie i zalicza w poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero
groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……………………………
Sygn. akt: KIO 2851/24
U z a s a d n i e n i e
Wojewódzkie Centrum Szpitalne Kotliny Jeleniogórskiej w Jeleniej Górze (dalej:
„Zamawiający”) prowadzi w trybie podstawowym postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na
„Zakup sprzętu do pozyskiwania mleka kobiecego i jego przechowywania dla
WCSJK w ramach programu profilaktyki zdrowotnej „Za życiem” na lata 2022 - 2026”, nr
postępowania ZP/PN/32/07/2024.
Przedmiotowe postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone
na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023
r. poz. 1605 ze zm.).
Szacunkowa wartość zamówienia jest niższa od kwot wskazanych w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
z 26 lipca 2024 r. nr 2024/BZP 00432460/01.
9 sierpnia 2024 r. wykonawca
Grenevo Polska spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (dalej: „Odwołujący”) wniósł do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie od czynności podjętej w postępowaniu, tj.
przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w sposób naruszający zasadę
uczciwej konkurencji
i równego traktowania wykonawców przez opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję, ponieważ specyfikacja warunków
zamówienia charakteryzuje produkty dostarczone przez konkretnego wykonawcę a tym
samym uprzywilejowuje konkretnego wykonawcę, co stanowi naruszenie art. 99 ust. 4
ustawy Pzp.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie postępowania,
nakazanie Zamawiającemu dokonania zmiany treści specyfikacji warunków
zamówienia w taki sposób aby wymogi określone w specyfikacji warunków
zamówienia nie uprzywilejowywały tylko jednego wykonawcy,
ponownego otwarcia możliwości składania ofert.
Ponadto Odwołujący wskazał, że postawą wniesienia odwołania jest czynność
zamawiającego z 5 sierpnia 2024 r., tj. przesłanie odpowiedzi na pytania SWZ, z treści której
Odwołujący dowiedział się, że Zamawiający nie uwzględnił jego wniosku o zmianę SWZ ani
nie dopuścił wnioskowanych przez niego rozwiązań.
Do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego w charakterze
uczestnika postępowania skutecznie zgłosił wykonawca Medela Polska spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (dalej: „Przystępujący”).
Pismem z 20 sierpnia 2024 r. Zamawia
jący uwzględnił odwołanie.
Pismem z
26 sierpnia 2024 r. Przystępujący zgłosił sprzeciw.
Pismem z 27 sierpnia 2024 r. Przystępujący złożył wniosek o odrzucenie odwołania
na podstawie art. 5
28 pkt 3 ustawy Pzp, jako wniesionego po upływie terminu na wniesienie
odwołania.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
W ocenie Izby
odwołanie podlega odrzuceniu z następujących powodów.
Odwołujący w treści odwołania podał, że 26 lipca 2024 r. Zamawiający opublikował
treść dokumentów zamówienia na stronie prowadzonego postępowania. Zatem 5 dniowy
termin na wniesienie odwołania upływał Odwołującemu 31 lipca 2024 r. Odwołujący wskazał,
że pismem z 30 lipca 2024 r. zwrócił się do Zamawiającego o rozważenie zmiany
specyfikacji
warunków zamówienia (dalej: „SWZ”) w związku m.in. z pytaniami zadanymi w
pkt 2 i 3 wniosku.
Odwołujący wskazał w treści odwołania, że 5 sierpnia 2024 r. udzielił
odpowiedzi
w treści których nie wyraził zgody na wnioskowane zmiany i podtrzymał
postanowienia
SWZ. Odwołujący podniósł, że SWZ zawierała sformułowania „możliwość
sterowania przez kartę z chipem” oraz „Program odciągania pokarmu zapisywany na karcie
magnetycznej (…)”, które wskazują na konkretny produkt, konkretnego wykonawcy.
Odwołujący poniósł, że mimo wniosku Odwołującego w treści którego zwrócił się on do
Zamawiającego o eliminację tych ograniczających postanowień – Zamawiający odmówił
wprowadzenia zmian SWZ.
Przepis art. 528 ustawy P
zp zawiera enumeratywne wyliczenie przesłanek
stanowiących podstawę odrzucenia odwołania. Jedną z podstaw odrzucenia odwołania
wynikającą z art. 528 pkt 3) ustawy Pzp jest okoliczność, zgodnie z którą odwołanie zostało
wniesione po upływie terminu określonego w ustawie.
W myśl przepisu art. 513 pkt 1 ustawy Pzp odwołanie przysługuje między innymi na
niezgodną z przepisami ustawy czynność zamawiającego, podjętą w postępowaniu o
udzielenie zamówienia, o zawarcie umowy ramowej, dynamicznym systemie zakupów,
systemie kwalifikowania wykonawców lub konkursie, w tym na projektowane postanowienia
umowy. Zgodnie z przepisem art. 515 ust. 2 pkt 2) ustawy Pzp
odwołanie wobec treści
ogłoszenia wszczynającego postępowanie o udzielenie zamówienia lub konkurs lub wobec
treści dokumentów zamówienia wnosi się w terminie 5 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia
w Biuletynie Zamówień Publicznych lub dokumentów zamówienia na stronie internetowej, w
przypadku zamówień, których wartość jest mniejsza niż progi unijne. Wbrew
prezentowanemu przez Odwołującego stanowisku, przepis ten stanowi podstawę prawną do
policzenia terminu na wniesienie odwołania w tej sprawie.
Jak wynika
z niespornych okoliczności faktycznych tej sprawy, SWZ została
udostępniona na stronie internetowej prowadzonego postępowania od dnia 26 lipca 2024 r.
Postanowienia SWZ
, które stały się przedmiotem zarzutów wniesionego odwołania były
zatem znane Odwołującemu od dnia publikacji SWZ na stronie internetowej prowadzonego
postępowania. Kwestionowane przez Odwołującego postanowienia nie zostały zmienione
przez Zamawiającego – jak wskazał sam Odwołujący w treści odwołania – Zamawiający
podtrzymał zapisy SWZ, co stało się powodem wniesienia rozpoznawanego środka
zaskarżenia.
Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że termin na wniesienie odwołania w
zakresie
zaskarżonych postanowień SWZ powinien zostać policzony przez Odwołującego od
dnia publikacji SWZ na stronie internetowej prowadzonego postępowania, zatem odwołanie,
które wpłynęło do Prezesa Izby 9 sierpnia 2024 r. należy uznać za wniesione po upływie
terminu określonego w ustawie.
W tym miejscu Izba wskazuje, że podziela pogląd wyrażony przez skład orzekający w
sprawie o sygn. akt KIO 88/22 w postanowieniu z dnia 25 stycznia 2022 r.
, zgodnie z którym
b
ez znaczenia dla biegu terminu na wniesienie odwołania pozostaje fakt zwrócenia się do
zamawiającego z wnioskiem o wyjaśnienie treści SWZ w sytuacji, gdy Zamawiający w
wyniku rozpatrzenia tego wniosku nie zmienia pierwotnego brzmienia projektowanych
postanowień umowy znanych wykonawcom ubiegającym się o uzyskanie zamówienia od
dnia publikacji SWZ na stronie internetowej prowadzonego postępowania.
Gdyby przyjąć bowiem taką koncepcję liczenia terminu na wniesienie środka ochrony
prawnej
(tj. od dnia w którym wykonawca dowiedział się o tym, że zamawiający podtrzymał
postanowienia SWZ w pierwotnym brzmieniu i tym samym nie zgodził się na proponowaną
przez wykonawcę zmianę), prowadziło by to do wydłużenia terminu na wniesienie środka
ochrony prawnej wskazanego w treści art. 515 ust. 2 pkt 2) ustawy Pzp.
Reasumując stwierdzić należy, że wobec okoliczności, iż w tym postępowaniu
odwoławczym zaistniała przesłanka odrzucenia odwołania, o której mowa w art. 528 pkt 3)
ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku
na podstawie art. 557 nowej ustawy Pzp w zw
. z § 8 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437) – obciążając Odwołującego tymi kosztami w postaci
uiszczonego przez niego wpisu od odwołania.
Izba nie uwzględniła wniosku Przystępującego o zasądzenie kosztów o których mowa
w § 5 pkt 2 lit. b) ww. rozporządzenia, ponieważ zgodnie z treścią § 8 ust. 1 ww.
rozporządzenia w przypadku odrzucenia odwołania przez Izbę koszty ponosi odwołujący, a
Izba zasądza koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, od odwołującego na rzecz
zamawiającego. Przepis zatem nie daje podstawy do zasądzenia kosztów wnioskowanych
przez Przystępującego w okolicznościach tej sprawy.
Przewodnicząca: ……………………..…