Sygn. akt: KIO 2863/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 27 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Marek Bienias
na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 27 sierpnia 2024 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 sierpnia 2024 r.
przez wykonawcę Praxima Krakpol Sp. z o. o. z siedzibą w Trzebini, w postępowaniu
prowadzonym przez
Zespół Opieki Zdrowotnej w Nysie,
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy
Toruńskie Zakłady
Materiałów Opatrunkowych S.A. z siedzibą w Toruniu,
przy udziale uczestnika po stronie odwołującego – wykonawcy
Tom-Marg ZPCH Sp. z o.o.
z siedzibą w Krakowie
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy Praxima Krakpol Sp. z o. o.
z siedzibą w Trzebini kwoty 15 000 zł 00
gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną tytułem wpisu od
odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ………………………
sygn. akt KIO 2863/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Zespół Opieki Zdrowotnej w Nysie – prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn. „Kompleksowa usługa prania pościeli i odzieży szpitalnej wraz z
usługą prania i dzierżawą pościeli i odzieży operacyjnej oraz wdrożeniem systemu RFID”(Nr
ZZP-344/40/2024).
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu
30 lipca 2024 r. pod numerem: 456318-2024
W dniu 9 sierpnia 2024 r. wykonawca Praxima Krakpol Sp. z o. o.
z siedzibą w Trzebini
wniósł odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego, zarzucając Zamawiającemu
naruszenie następujących przepisów:
1) art. 99 ust. 1 i ust. 2 ustawy prawo zamówień publicznych poprzez wadliwy opis przez
Zamawiającego przedmiotu zamówienia, polegający na opisaniu przedmiotu zamówienia w
sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję, w szczególności poprzez wskazanie wymogów,
spełnia jedynie asortyment dostarczany przez konkretnego wykonawcę, co doprowadza do
uprzywilejowania niektórych wykonawców lub produktów oraz jednocześnie eliminuje z
postępowania Odwołującego, który w wyniku ww. czynności Zamawiającego nie może złożyć
oferty w postępowaniu, zaś zakwestionowane parametry nie wynikają z usprawiedliwionych
potrzeb Zamawiającego oraz nie są uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia, lecz są
nakierowane wyłącznie na ograniczenie konkurencyjności w postępowaniu,
2) art. 99 ust. 1, 2 i 4 ustawy prawo zamówień publicznych poprzez opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję w związku z przepisem art. 146aa
ust. 1 pkt 2, art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 ustawy 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i
usług poprzez nieprawidłowe określenie stawek podatkowych, zgodnie z którymi Wykonawcy
winni wystawiać faktury za wykonanie przedmiotu zamówienia.
Opierając się na przedstawionych zarzutach Odwołujący wnosił o nakazanie
Zamawiającemu zmiany kwestionowanych przez Odwołującego postanowień SWZ w
zakresie i brzmieniu zaproponowanym przez Odwołującego w odwołaniu.
W wyniku wniesionego odwołania przez wykonawcę Praxima Krakpol Sp. z o. o. z siedzibą w
Trzebini,
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 22 sierpnia 2024 r. (pismo z dnia
22 sierpnia 2024 r.) uwzględnił w całości zarzuty zawarte w odwołaniu.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego skutecznie przystąpił
wykonawca
Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych S.A. z siedzibą w Toruniu
Do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego skutecznie przystąpił wykonawca
Tom-
Marg ZPCH Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie
Izba stwierdziła, że wykonawca
Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych S.A. z
siedzibą w Toruniu
zgłosił przystąpienie do postępowania w ustawowym terminie, wykazując
interes w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść zamawiającego.
Izba stwierdziła, że wykonawca
Tom-
Marg ZPCH Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie
zgłosił
przystąpienie do postępowania w ustawowym terminie, wykazując interes w rozstrzygnięciu
odwołania na korzyść odwołującego.
Przystępujący
Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych S.A.
pismem wniesionym do
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 lipca 2024 r. (pismo z dnia 10 lipca 2024 r.) wnosił o
oddalenie odwołania w całości.
Przystępujący
Tom-Marg ZPCH Sp. z o.o.
pismem wniesionym do Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 10 lipca 2024 r. (pismo z dnia 10 lipca 2024 r.) wnosił o uznanie
odwołania w całości.
W toku toczącego się postępowania odwoławczego Izba stwierdziła, że Przystępujący -
Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych S.A. pismem z dnia 26 sierpnia 2024 r.
nie
wniósł sprzeciwu co do uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu
przez zamawiającego.
W konsekwencji Izba, na podstawie art. 568 pkt 3 w zw. z art. 522 ust. 2 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.),
umorzyła postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia na podstawie art.
553 zd. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy
Prawo
zamówień publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437), z którego wynika, że koszty, o których mowa w § 5 pkt
2, znosi się wzajemnie, jeżeli przed otwarciem rozprawy zamawiającego uwzględnił w
całości zarzuty przedstawione w odwołaniu, a w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik postępowania
odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniósł
sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych
w odwołaniu – w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku
Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Z uwagi na powyższe, Izba postanowiła jak w sentencji.
Przewodniczący: ………………………