Sygn. akt: KIO 2871/24
WYROK
Warszawa, dnia 3
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Elżbieta Dobrenko
Protokolant:
Tomasz
Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 12 sierpnia 2024 r. przez wykonawc
ę Przedsiębiorstwo Instalacyjno-Budowlane
„WASKOP” W. E. w spadku
w postępowaniu prowadzonym przez Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego i zalicza w poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 10.000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych 00 groszy),
uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3.600,00 złotych
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych 00 groszy), obejmującą poniesiony przez
Zamawiającego koszt wynagrodzenia pełnomocnika.
Z
asądza od Odwołującego na
rzecz
Zamawiającego kwotę 3.600,00 złotych (słownie: trzy tysiące sześćset złotych 00
groszy), stanowiącą uzasadnione koszty Zamawiającego, obejmujące wynagrodzenie
pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………………………..
Sygn. akt KIO 2871/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie, dalej: „Zamawiający”
prowadzi, na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych,
dalej: „ustawa Pzp” postępowanie o udzielenie zamówienia pn.: „Przebudowa drogi
wojewódzkiej nr 567 na odcinku Płock – Rogozino od km 6+580 do km 7+109 w zakresie
budowy drogi dla pieszych i rowerów w gminie Radzanowo, powiat płocki, woj.
mazowieckie
”, dalej: „Postępowanie”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu
13 czerwca 2024 r. pod numerem 2024/BZP 00366084.
W dniu 12 sierpnia 20
24 r. wykonawca Przedsiębiorstwo Instalacyjno-Budowlane WASKOP
W. E.
w spadku wniósł odwołanie od czynności Zamawiającego polegających na:
1. wyborze oferty Zakład Budowlano Montażowy Budomont spółka jawna K. D. jako
najkorzystniejszej,
2. czynności badania i oceny oferty Odwołującego,
3. zaniechaniu wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej dla Zamówienia.
Odwołujący zaskarżonym czynnościom Zamawiającego zarzucił naruszenie:
a) art. 16 PZP w zw. z art. 239 ust. 1 i 2 PZP poprzez zaniechanie wyboru oferty
Odwołującego jako najkorzystniejszej i przyznanie Odwołującemu w ramach kryterium
oceny ofert „Doświadczenie Kierownika Budowy” określonego w rozdziale XIX ust. 1 pkt 2
SWZ pięciu punktów w sytuacji, gdy Odwołujący wykazał w tym kryterium doświadczenie
zawodowe kierownika budowy dla trzech zadań, co winno prowadzić do przyznania
Odwołującemu
w tym kryterium dziesięciu punktów,
b) art. 239 ust. 1 i 2 PZP w zw. z § 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia
24.96.2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg
publicznych
(Dz.
U.
z 2022 r., poz. 1518) poprzez błędne uznanie, że budowa kanalizacji deszczowej
wykazana
w poświadczeniu Wójta Gminy Radzanowo dla zadania „Przebudowa drogi gminnej –
ulicy Klonowej w Radzanowie” nie jest leży w zakresie przebudowy drogi publicznej,
podczas gdy droga publiczna składa się m.in. co najmniej z urządzeń do odwodnienia, a
zatem budowa kanalizacji deszczowej na w/w zadaniu wchodziła w zakres przebudowy
drogi gminnej
– ulicy Klonowej w Radzanowie i winna być brana pod uwagę przy
kryteriach oceny ofert
„Doświadczenie Kierownika Budowy” oraz uznana za wykazanie
jako trzeciego zadania z doświadczeniem umożliwiającym przyznanie dziesięciu punktów
w tym kryterium opisanym w rozdziale XIX ust. 1 pkt 2 SWZ,
c) art. 223 ust. 1 PZP w zw. z art. 274 ust. 1 PZP oraz poprzez dokonanie odmiennej oceny
ofert w toku badania i oceny ofert, na etapie wezwania z dnia 11.07.2024 r. do złożenia
podmiotowych środków dowodowych oraz w zawiadomieniu z dnia 06.08.2024 r. o
wyborze oferty najkorzystniejszej, podczas gdy zamawiający wzywa wykonawcę, którego
oferta została najwyżej oceniona do złożenia podmiotowych środków dowodowych, a
zatem na dzień 11.07.2024 r. Zamawiający oceniał ofertę Odwołującego jako
najkorzystniejszą,
w tym w zakresie kryterium oceny ofert „Doświadczenie Kierownika Budowy” musiał
przyznać dziesięć punktów za doświadczenie w trzech zadaniach, gdyż w przeciwnym
razie adresatem wezwania z dnia 11.07.2024 r. nie byłby Odwołujący, ale Zakład
Budowlano Montażowy Budomont spółki jawna K. D.,
d) art. 223 ust. 1 PZP poprzez zaniechanie zwrócenia się do Odwołującego o wyjaśnienie
dotyczące treści złożonej oferty, co doprowadziło do przyznania Odwołującemu za
kryterium „Doświadczenie Kierownika Budowy” pięciu, a nie dziesięciu punktów, zaś
wyjaśnienie definicji drogi z powołaniem na § 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z
dnia 24.96.2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg
publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1518) winno doprowadzić do uznania, że budowa
kanalizacji deszczowej (odwodnienia) na zadaniu „Przebudowa drogi gminnej – ulicy
Klonowej
w Radzanowie” stanowi przebudowę drogi gminnej i winna być brana pod uwagę dla
kryterium oceny ofert z rozdziału XIX ust. 1 pkt 2 SWZ.
Odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania,
2. nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty Zakład Budowlano
Montażowy Budomont spółka jawna K. D. jako najkorzystniejszej,
3. powtórzenia czynności badana, oceny i wyboru ofert dla Zamówienia, a w jej ramach
przyznanie ofercie Odwołującego dziesięć punktów w ramach kryterium oceny ofert
„Doświadczenie Kierownika Budowy” zgodnie z rozdziałem XIX ust. 1 pkt 2 SWZ,
4. obciążenie Zamawiającego wszelkimi kosztami odwołania,
5. zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego wszelkich kosztów wywołanych
wniesieniem niniejszego odwołania w całości,
6. dopuszczenie dowodu z dokumentów załączonych do odwołania:
a. Umowa nr RI.271.17.2022 z dnia 26.08.2022 r.,
b. Ogłoszenie o zamówieniu: „Przebudowa drogi gminnej – ulicy Klonowej w m. Radzanowo”
c. Kosztorys dla zadania: „Przebudowa drogi gminnej – ulicy Klonowej w m. Radzanowo”
z dnia 26.08.2022 r.,
d. Kosztorys dla zadania: „Przebudowa drogi gminnej – ulicy Klonowej w m. Radzanowo” –
odcinek sieci wodociągowej z dnia 26.08.2022 r.,
e. Kosztorys dla zadania „Przebudowa drogi gminnej – ulicy Klonowej w m. Radzanowo”
– kanalizacja deszczowa z dnia 26.08.2022 r.,
f. pismo Zamawiającego z dnia 01.08.2024 r.,
g. pismo Zamawiającego z dnia 11.07.2024 r. wszystkie celem wykazania okoliczności
podnoszonych w uzasadnieniu, a w szczególności spełniania przez kierownika budowy
Odwołującego kryterium doświadczenia w trzech zadaniach, w tym na podstawie zadania
„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Klonowej w m. Radzanowo” o wartości przebudowy drogi
gminnej powyżej 1 500 000,00 zł, a ponadto zwolnienia wadium, treści wezwania z dnia
11.07.2024 r.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, że na podstawie ogłoszenia o Zamówieniu
prowadzone jest postępowanie w przedmiocie wyłonienia wykonawcy na zadaniu:
„Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 567 na odcinku Płock – Rogozino od km 6+580 do km
7+109 w zakresie budowy drogi dla pieszych i rowerów w gminie Radzanowo, powiat płocki,
woj. mazowieckie
– nr postępowania 115/24”. W rozdziale VIII „Warunki udziału
w postępowaniu” wskazano m.in., iż o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy,
którzy spełniają warunki dotyczące (…) 4) zdolności technicznej lub zawodowej: (…)
c) wymagania dotyczące doświadczenia:
Kierownik Budowy posiadający: doświadczenie na stanowisku kierownika budowy lub
kierownika robót drogowych na minimum jednym zadaniu polegającym na
budowie/rozbudowie/przebudowie drogi publicznej (w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca
1985 r. o drogach publicznych (t.j.
Dz. U. z 2023 r., poz. 645, 760, 1193) o wartości robót
drogowych nie mniejszej niż 1 500 000,00 zł brutto każda, wraz z udziałem w czynnościach
odbiorowych świadczących o zakończeniu realizacji zamówienia.
W rozdziale XIX ust. 1 pkt 2 SWZ „Opis kryteriów oceny ofert, wraz z podaniem wag tych
kryteriów i sposobu oceny ofert” przewidziano m.in., iż:
2) Przez kryterium Doświadczenie Kierownika Budowy (D) do oceny Zamawiający przyjmie
ilość wskazanych przez Wykonawcę w formularzu oferty zadań spełniających warunki
określone przez Zamawiającego w SWZ w odniesieniu do doświadczenia Kierownika
Budowy. Zgodnie z warunkami SWZ minimalne wymagania dla Doświadczenia Kierownika
Budowy to:
− doświadczenie na stanowisku kierownika budowy lub kierownika robót drogowych na
minimum
1 zadaniu polegającym na budowie / przebudowie / rozbudowie drogi publicznej*
o wartości robót drogowych minimum 1 500 000,00 PLN brutto każda, wraz z udziałem
w czynnościach odbiorowych świadczących o zakończeniu realizacji zamówienia.
Zamawiający przy obliczeniu punktów w tym kryterium zastosuje następujące wyliczenie:
• wykazane 1 zadanie spełniające warunki określone w SWZ - 0 pkt
• wykazane 2 zadania spełniające warunki określone w SWZ - 5 pkt
• wykazane 3 zadania spełniające warunki określone w SWZ - 10 pkt
W kryterium Doświadczenia Kierownika Budowy ocenie będą podlegały maksymalnie
3 wykazane zadania spełniające warunki określone w SWZ.
Oferta w kryterium Doświadczenia Kierownika Budowy może otrzymać maksymalnie
10 punktów.”
Odwołujący wskazał, że w dniu 01.08.2024 r. Zamawiający poinformował UNIQA TU S.A.
o zwolnieniu wadium złożonym przez Odwołującego. Podobną informację otrzymali, wedle
wiedzy Odwołującego, wszyscy biorący udział w postępowaniu wykonawcy.
W dniu 06.08.2024 r. Zamawiający zawiadomił o wyborze najkorzystniejszej oferty
wykonawcy: Zakład Budowlano Montażowy Budomont spółka jawna K. D. .
Zamawiający wystąpił do wykonawcy: Zakład Budowlano Montażowy Budomont spółka
jawna
K. D.
z wnioskiem o wyrażenie zgody na wybór oferty po upływie terminu związania ofertą, tj.
na podstawie art. 252 ust. 2 PZP.
Postępowanie o udzielenie Zamówienia nie zostało unieważnione.
W uzasadnieniu zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia 06.08.2024 r. co
do przyczyn braku przyznania Odwołującemu punktów w Kryterium „Doświadczenia
Kierownika Budowy” Zamawiający wskazał, że zadanie 1: „Przebudowa drogi gminnej – ulicy
Klonowej
w Radzanowie” oraz zadanie 4: „Budowa parkingu wraz z niezbędnymi drogami
dojazdowymi i infrastrukturą – w ramach zadania pn. Rozwój Infrastruktury zrównoważonej
mobilności miejskiej – II etap (uwaga – droga dojazdowa Norbertańska)” nie spełniają
wymagania określonego w Rozdziale XIX ust. 1 pkt 2 SWZ dla kryterium „Doświadczenie
Kierownika Budowy”. W ocenie Zamawiającego wartość robót drogowych na zadaniu
„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Klonowej w Radzanowie” wynosiła 1 216 086,38 zł, zaś
Zamawiający w SWZ wymagał dla Kierownika budowy doświadczenia na stanowisku
kierownika budowy lub kierownika robót drogowych na minimum jednym zadaniu
polegającym na budowie/ rozbudowie/przebudowie drogi publicznej o wartości robót
drogowych nie mniejszej niż 1 500 000,0 zł brutto każda.
W związku z powyższym przy ocenie uwzględniono dwa zadania potwierdzające wymagania
określone w Rozdziale XIX ust. 1 pkt 2 SWZ dla kryterium „Doświadczenia Kierownika
Budowy”, a Odwołujący otrzymał 5 punktów za dwa zadania, a nie 10 punktów za trzy
zadania.
Odwołujący wskazał, że kwestionuje ocenę w zakresie kryterium doświadczenia kierownika
budowy co do zadania 1 wskazanego w ofercie, tj. „Przebudowa drogi gminnej – ulicy
Klonowej w Radzanowie”.
Prawidłowa ocena wymaganego doświadczenia winna prowadzić do wniosku, że Odwołujący
wykazał doświadczenie dla trzech zadań, za co winien otrzymać 10 punktów stosownie do
rozdziału XIX ust. 1 pkt 2 SWZ.
Uzasadniając powyższe stanowisko Odwołujący podkreślił:
1) Zgodnie z § 1 i § 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24.06.2022 r. w sprawie
przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych:
§ 1 Rozporządzenie określa następujące przepisy techniczno-budowlane:
1) warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie;
2) warunki techniczne użytkowania dróg publicznych.
§ 5 Droga składa się co najmniej:
1) z jezdni;
2) z poboczy lub usytuowanych w ich miejscu innych części drogi, jeżeli spełniają one co
najmniej jedną z funkcji poboczy określoną w przepisach o ruchu drogowym;
3) z urządzeń do odwodnienia;
4) ze znaków drogowych, sygnalizatorów drogowych lub urządzeń bezpieczeństwa ruchu
drogowego, jeżeli konieczność ich umieszczenia na drodze wynika z przepisów o ruchu
drogowym.
Droga publiczna składa się zatem także z urządzeń do odwodnienia (kanalizacji
deszczowej).
Bezspornym jest więc, że spośród robót instalacyjnych „budowa kanalizacji deszczowej z rur
PP DN 200-315
– 310,55 mb” stanowiła zakresowo roboty polegające na przebudowie drogi
publicznej (drogi gminnej).
2) Zgodnie z poświadczeniem dla zadania „Przebudowa drogi gminnej – ulicy Klonowej
w Radzanowie” „roboty drogowe” dotyczyły:
- wykonanie konstrukcji jezdni nawierzchni z mieszanki mineralno-bitumicznej wraz
z warstwami podbudowy z kruszywa łamanego – 1397,78 m2,
- wykonanie konstrukcji jedni o nawierzchni z kostki betonowej wraz z warstwami podbudowy
– 207,9 m2,
zabudowa krawężników wraz z ławą betonową – 1215,96 mb,
wykonanie chodników z kostki betonowej – 736,74 m2,
zabudowa obrzeży – 369,78 m2,
zaś „roboty instalacyjne”:
- budowa kanalizacji deszczowej z rur PP DN 200-315
– 310 mb,
budowa rurociągu z rur PE DN 90 – 39,8 mb
Wójt Gminy Radzanowo wskazał w poświadczeniu, że wartość zadania wynosiła 1 753
197,72 zł, w tym roboty drogowe: 1 216 086,38 zł, a roboty instalacyjne – 537 111,34 zł.
3) Zgodnie z umową nr RI.271.17.2022 z dnia 26.08.2022 r. zawartą pomiędzy Odwołującym
a Gminą Radzanowo przedmiot umowy jest „bezpośrednio związany z realizacją projektu pn.
Przebudowa drogi gminnej
– ulicy Klonowej w miejscowości Radzanowo korzystającym
z dofinansowania w ramach Funduszu Dróg Samorządowych”. Wynagrodzenie, zgodnie
z rozdziałem XIII ust. 1 tej umowy, wynosiło: 1 753 197,72 zł brutto i nie zostało podzielone
na części. Za cały przedmiot zadania, którego podstawowym zakresem była przebudowa
drogi gminnej
– ulicy Klonowej, została ustalona jedna kwota wynagrodzenia. W
szczególności postanowiono, że rozliczenie nastąpi jedną fakturą końcową wystawioną za
realizację przedmiotu umowy na podstawie protokołu odbioru końcowego wystawioną nie
wcześniej niż w dniu podpisania protokołu odbioru końcowego bez uwag i zastrzeżeń
(rozdział
XIII
ust.
4 umowy z dnia 26.08.2022 r.). Odwołując miał więc wszelkie podstawy, by prace
zrealizowane na podstawie tej umowy kwalifikować zgodnie z podstawowym przedmiotem
zadania
– przebudowa drogi gminnej, w szczególności znaczenie drugorzędne miały roboty
towarzyszące. Z poświadczenia Wójta Gminy Radzanowo wynika, że owe roboty
towarzyszące polegające na budowie 39,8 mb wodociągu o średnicy DN 90 stanowiły
niewielki ułamek zakresu prac wynikających z umowy, a ich konieczność wynikała ze
zlokalizowania wodociągu w pasie jezdni.
Odwołujący wskazał, że nie posiada obecnie szczegółowej dokumentacji na temat w/w
zadania, natomiast z treści opis przedmiotu zamówienia na stronie
(https://www.przetargi.egospodarka.pl/20046639801_Przebudowa-drogi-gminnej-ulicy-
Klonowej-w-miejscowosci-
Radzanowo_2023_2.html), wynika, że (pkt 4.5.1 krótki opis
przedmiotu zamówienia): Zakres robót budowlanych obejmuje budowę drogi gminnej ul.
Klonowej w miejscowości Radzanowo na terenie Gminy Radzanowo. Budowana droga
przebiega przez tereny administracyjne Gminy Radzanowo. Zakres robót przewidzianych do
realizacji obejmuje:
1) nawierzchnię jezdni o długości 266,69 mb z mieszanki mineralno-asfaltowej o szerokości
5,00 m,
2) chodniki o szerokości od 2,00 m do 2,44 m oraz od 2,00 do 2,88 m przy jezdni,
3) zjazdy indywidualne na posesje o szerokości min. 3,0 m,
4) zjazdy publiczne o szerokości min 5,0 m,
5) odwodnienie za pomocą kanalizacji deszczowej,
6) przebudowa odcinka sieci wodociągowej.
Z przedmiotowego ogłoszenia jednoznacznie wynika, że „przebudowa odcinka sieci
wodociągowej” miała charakter towarzyszący, co w istocie wynika z porównania zakresu
głównego umowy – wykonanie nawierzchni jezdni o długości 266,69 mb, chodnika, zjazdów
indywidualnych i publicznych, odwodnienia, a jedynie wpadkowo przebudowa odcinka sieci
wodociągowej na długości stanowiącej kilkanaście procent całego zadania jeśli chodzi
o długość, ale zaledwie 1,7% w ujęciu wartościowym. 98,3% wartości zadania to roboty
stricte drogowe, mieszące się w definicji drogi zgodnie z § 5 rozporządzenia Ministra
Infrastruktury
z dnia 24.96.2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg
publicznych (o czym poniżej). Trudno zatem uznać, że w ogóle zachodziły podstawy, by
Odwołujący składając ofertę brał pod uwagę jakikolwiek wpływ tego zakresu prac na ocenę
doświadczenia kierownika budowy na tym zadaniu.
Odwołujący wskazał, że jego kilkudziesięcioletniego doświadczenia zawodowego
Odwołującego wynika, że zamawiający wydają referencje/poświadczenia/zaświadczenia/inne
dokumenty
potwierdzające należyte wykonanie zobowiązania według samodzielnie
wypracowanych kryteriów i o treści samodzielnie przez nich oznaczonej. Wykonawcy nie
mają wpływu na treść wydawanych im zaświadczeń/poświadczeń/referencji i to nawet
wówczas, gdy co do zasady Zamawiający chcą poświadczyć należyte wykonanie
zobowiązania. O dużej różnorodności treści i zawartości poświadczeń/referencji itp.
świadczą nie tylko te złożone przez Odwołującego wraz z ofertą, ale i innych wykonawców
ubiegających się o udzielenie zamówienia, co zarówno Zamawiającemu, jak i Krajowej Izbie
Odwoławczej
jest
wiadome
z urzędu.
W okolicznościach niniejszej sprawy powyższa uwaga ma znaczenie zasadnicze, gdyż jak
wskazano powyżej umowa o wykonanie robót polegających na przebudowie drogi gminnej –
ulicy Klonowej w Radzanowie została zawarta za wynagrodzeniem w wysokości: 1 753
197,82 zł podanym w jednej wartości (rozdział XIII ust. 1 umowy). Zapłata wynagrodzenia
nastąpiła jedną fakturą końcową (rozdział XIII ust. 4 umowy). Zamawiający Gmina
Radzanowo nie miał podstaw, by w poświadczeniu należytego wykonania zadania dokonać
„rozbicia” wartości zadania na „roboty drogowe” i „roboty instalacyjne” w formie ujawnione w
tym poświadczeniu co najmniej z trzech powodów:
a) Przedmiotowe „rozbicie” zostało dokonane z naruszeniem § 5 rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 24.06.2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych
dotyczących
dróg publicznych, gdyż dokonano nieuprawnionego przypisania budowy kanalizacji
deszczowej o wartości 506 800,81 zł do „robót instalacyjnych”, podczas gdy są to roboty
drogowe i okoliczność ta wynika wprost z powołanej podstawy prawnej. Prawidłowa treść
poświadczenia (przy założeniu, że Gmina Radzanowo w ogóle mogła dokonać takiego
rozdziału/podziału, co zdaniem Odwołującego było nieuprawnione w świetle brzmienia
rozdziału XIII ust. 1 umowy i ustalenia jednego wynagrodzenia za cały zakres prac) powinna
w części „roboty drogowe” zawierać sumę kwot 1 216 086,38 zł i 506 800,81 zł, tj. 1 722
887,19 zł.
b) Gmina Radzanowo, jeśli zamierzała podać części wynagrodzenia opisane w rozdziale XIII
ust. 1 umowy, to powinna tego dokonać zgodnie z rozdziałem III ust. 1, gdzie według CPV
podano:
Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne,
Roboty w zakresie różnych nawierzchni,
Roboty budowlane w zakresie kładzenia rurociągów,
lub
zgodnie z treścią kosztorysów szczegółowych z dnia 26.08.2022 r. doręczonych
zamawiającemu Gminie Radzanowo o treści:
- Przebudowa drogi gminnej
– ulicy Klonowej w miejscowości Radzanowo – odcinek sieci
wodociągowej: 30 310,53 zł,
- Przebudowa drogi gminnej
– ulicy Klonowej w miejscowości Radzanowo – kanalizacja
deszczowa: 506 800,81 zł,
- Przebudowa drogi gminnej
– ulicy Klonowej w miejscowości Radzanowo: 1 216 086,38 zł,
a wówczas suma wartości 1 216 086,38 zł oraz 506 800,81 zł winna być brana pod uwagę
dla kryterium oceny ofert doświadczenia kierownika budowy.
c) poświadczenie powinno być zgodne co do wartości z treścią zawartej umowy, a nie
wynika z niej, aby przedmiot zobowiązania Odwołującego został podzielony na
etapy/zadania/inne części dopuszczające dokonanie przez tego zamawiającego opisanego
podziału.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie
winien dla kryterium oceny ofert „Doświadczenie Kierownika Budowy” przyjąć całą wartość
zadania 1 (Przebudowa drogi gminnej
– ulicy Klonowej w Radzanowie) w wysokości 1 753
197,72 zł, ewentualnie wezwać Odwołującego do złożenia wyjaśnień. Wyjaśnienia te nie
powodowałyby zmiany treści oferty, w której zadeklarowano zgodnie z rzeczywistym stanem
rzeczy przedmiot zamówienia polegający na przebudowie drogi gminnej o wartości powyżej
1 500 000,00 zł.
Odwołujący winien otrzymać 10 punktów, a tym samym to oferta Odwołującego winna być
wybrana jako najkorzystniejsza.
5) Również Zamawiający roboty związane z wykonaniem urządzeń do odwodnienia traktuje
jako wchodzące w zakres drogi publicznej. W przedmiarze robót zamieszczonym przez
Zamawiającego wraz z ogłoszeniem o Zamówieniu sporządzonym przez tech. bud. M. K.
(sprawdzone przez mgr inż. M. P. P.) w poz. 1.5 „elementy odwodnienia pasa drogowego”
zostały objęte zakresem postępowania o udzielenie Zamówienia „Przebudowa drogi
wojewódzkiej (…)”.
Powyższe stanowisko potwierdza również treść SWZ, gdzie nie przewidziano w warunkach
udziału w postępowaniu konieczności dysponowania osobami innymi niż: kierownik budowy,
kierownik robót drogowych, geodeta i osoba odpowiedzialna za prowadzenie rozliczenia
kontraktu (rozdział VIII ust. 2 pkt 5) lit. b). Innymi słowy „elementy odwodnienia pasa
drogowego” zgodnie z przedmiarem robót (nawet jeśli zgodnie z SWZ mają one jedynie
charakter poglądowy, ale zastrzeżenie to należy odnieść do obliczenia wartości robót na
podstawie dokumentacji projektowej, a nie zasady uznania tego zakresu prac jako
wchodzącego w wykonanie drogi publicznej) oraz koniecznością dysponowania jedynie
kierownikiem robót drogowych wchodzą w zakres rzeczowy drogi, który to zakres prac
podlega kierownikowi robót drogowych.
Zdaniem Odwołującego, gdyby Zamawiający skorzystał z art. 223 ust. 1 PZP, to Odwołujący
wyjaśniłby podstawy, którymi kierował się uznając roboty wykazane w poświadczeniu Wójta
Gminy Radzanowo za przebudowę drogi publicznej w zakresie budowa kanalizacji
deszczowej. W orzecznictwie zwraca się uwagę, iż uprawnienie do żądania wyjaśnień treści
oferty przeradza się w obowiązek, gdy oferta zawiera postanowienia niejasne, sprzeczne lub
gdy jej treści nie da się jednoznacznie i stanowczo wywieść bez udziału wykonawcy (…)
Odwołujący podkreślił, że z przywołanego przepisu art. 223 ust. 1 PZP nie wynika po
pierwsze wyłączenie możliwości uzyskania wyjaśnień w odniesieniu do informacji
dotyczących kryteriów oceny ofert. Po drugie, przepis ten statuuje zakaz negocjacji
Zamawiającego
z wykonawcą dotyczących treści złożonej oferty oraz ustalania w drodze wyjaśnień jej treści.
Izba oceniając stan faktyczny niniejszej sprawy stwierdziła, że Zamawiający był zobowiązany
do wyjaśnienia okoliczności, czy złożony przez Odwołującego certyfikat w związku z
zawartym w jego treści zastrzeżeniem jest ważny do dnia 11 listopada 2023 r.
Po pierwsze, bowiem wskazać należy, że Zamawiający wyjaśniałby tylko i wyłącznie
informacją widniejącą na złożonym przez Odwołującego certyfikacie, czyli w zakresie treści
zawartych w ofercie.
Po drugie, przedmiotowe wyjaśnienia w żaden sposób nie prowadziłyby do negocjacji treści
oferty, bowiem Odwołujący mógł jedynie potwierdzić ważność lub nieważność certyfikatu,
a więc wyłącznie doprecyzować okoliczność, czy w dacie złożenia oferty posiadał on
potwierdzony aktualnym certyfikatem wdrożony system zarządzania jakością, zgodnie
z wymaganiami normy serii ISO 9001.
Ewentualne złożenie przez Odwołującego zaświadczenia o ważności certyfikatu w żaden
sposób nie powodowałoby uzupełnienia przedmiotowego środka dowodowego, a tylko
i wyłącznie służyło udowodnieniu Zamawiającemu powyższej okoliczności. Nie wpłynęłoby
w żaden sposób na jego treść.
(…) Zaniechanie przez Zamawiającego tej czynności wpłynęło na brak rzetelnego badania
oferty i stanowiło naruszenie ww. przepisów PrZamPubl. (wyrok z dnia 12.04.2022 r., sygn.
KIO 856/22).
Przenosząc powyższe na stan faktyczny niniejszej sprawy wezwanie w trybie art. 223 ust. 1
PZP pozwoliłoby wyjaśnić treść poświadczenia Gminy Radzanowo i nie prowadziłoby to do
zmiany treści oferty. Złożenie wyjaśnień poprzez w szczególności doręczenie kosztorysów
załączonych do niniejszego odwołania lub choćby powołanie się na § 5 w/w rozporządzenia
Ministra Infrastruktury stanowiłoby wystarczające czynności pozwalające na przyznanie
właściwej liczby punktów za kryterium doświadczenia kierownika budowy. W ocenie
Odwołującego nie miał on żadnych podstaw by sądzić, że Zamawiający ma jakiekolwiek
wątpliwości co do treści poświadczenia Gminy Radzanowo, w szczególności nie wynikało to
z treści pisma z dnia 11.07.2024 r. Zasady wynikające z art. 223 ust. 1 PZP (zakaz
prowadzenia negocjacji lub dokonywania zmian w treści oferty) nie mogą być rozumiane w
ten sposób, że wobec wątpliwości Zamawiającego co do literalnego brzmienia
poświadczenia mającego wpływ na przyznanie właściwej liczby punktów w kryterium oceny
ofert
w okolicznościach opisanych w pkt 2) – 4) uzasadnienia niniejszego odwołania, tj. braku
możliwości przewidzenia odmiennej wykładni poświadczenia od przyjmowanej przez
Odwołującego, Zamawiający miałby zaniechać wyjaśnienia treści złożonej oferty.
Odwołujący uważał, że skoro w dokumentacji przedmiotowego postępowania odwodnienie
pasa drogowego jest uznawane za część prac przebudowy drogi wojewódzkiej nr 567, to
takie same wnioski Zamawiający wyciągnie interpretując poświadczenie wydane przez Wójta
Gminy Radzanowo.
7) Wreszcie z wezwania Zamawiającego z dnia 11.07.2024 r. wynikało, iż Zamawiający nie
ma wątpliwości co do spełniania kryterium doświadczenia kierownika budowy. W
dokumencie
zatytułowanym „wezwanie do złożenia dokumentów wykonawcy, którego oferta została
uznana za najkorzystniejszą” z powołaniem na art. 274 ust. 1 PZP Odwołujący został
wezwany do złożenia podmiotowych środków dowodowych, zatem nie mógł zakładać, że w
kryterium „Doświadczenie Kierownika Budowy” otrzymał pięć, a nie dziesięć punktów, skoro
z istoty przedmiotowego wezwania wynikało, że jego oferta została oceniona jako
najkorzystniejsza. Na podstawie art. 274 ust. 1 PZP wezwanie kieruje się do wykonawcy,
„którego oferta została najwyższej oceniona”. „W przypadku procedury odwróconej,
Zamawiający w pierwszej kolejności powinien zbadać ofertę (pod kątem spełnienia kryteriów
oceny
ofert),
a
dopiero
w następnej kolejności dokonać kwalifikacji podmiotowej” (wyrok KIO z dnia 11.05.2023 r.,
sygn. KIO 1158/23), zatem Zamawiający dokonał oceny oferty Odwołującego przed
wezwaniem z dnia 11.07.2024 r. jako najkorzystniejszej pod kątem spełniania kryterium
oceny ofert, by następnie w zawiadomieniu o wyborze najkorzystniejszej oferty w dniu
06.08.2024 r. ocenę tą zmienić. Tym bardziej działania Zamawiającego należy więc uznać za
naruszające wybór najkorzystniejszej oferty na podstawie kryteriów określonych w
dokumentach zamówienia, gdyż wezwanie na podstawie art. 274 ust. 1 PZP kierowanej jest
jedynie do wykonawcy, którego oferta została oceniona najwyżej (Prawo zamówień
publicznych, red. M. Jaworska (…), komentarz do art. 274, opubl. Legalis), tak również
rozdział X ust. 3 SWZ. Oferta Odwołującego została więc na datę wezwania z dnia
11.07.2024 r. oceniona jako najkorzystniejsza, w tym na tą ocenę wpływ miało
poświadczenie Wójta Gminy Radzanowo determinujące przyznanie za kryterium
„Doświadczenie Kierownika Budowy” dziesięciu punktów.
W odpowiedzi
na odwołanie piśmie z dnia 26 sierpnia 2024 r. Zamawiający wniósł o
oddalenie odwołania w całości oraz zasądzenie od Odwołującego na rzecz Zamawiającego
zwrotu kosztów postępowania odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego na
podstawie przedłożonej na rozprawie faktury.
Z
amawiający wskazał, że w prowadzonym przez niego postępowaniu w dniu 6 sierpnia 2024
r.
zawiadomił o wyborze oferty najkorzystniejszej, złożonej przez Zakład Budowlano
M
ontażowy Budomont spółka jawna K. D. . Zamawiający poinformował również, że nie
przyznał
P
rzedsiębiorstwu
Instalacyjno-Budowlanemu
WASKOP
E.
W.
w spadku punktów w kryterium „Doświadczenie Kierownika Budowy” na zadanie 1:
Przebudowa drogi gminnej - ulicy Klonowej w Radzanowie
” oraz zadania 4 „Budowa
parkingu wraz z niezbędnymi drogami dojazdowymi i infrastrukturą w ramach zadania pn.
R
ozwój Infrastruktury zrównoważonej mobilności miejskiej – II etap (uwaga droga dojazdowa
Norbertańska) bowiem zadania te nie spełniały wymagania określonego w rozdziale XIX ust.
1 pkt 2 SWZ dla kryterium
„Doświadczenie Kierownika Budowy”.
W
artość robót drogowych w zadaniu „Przebudowa drogi gminnej – ulicy Klonowej
w Radzanowie
” wynosiła 1 216 086,38 zł, zaś Zamawiający w SWZ wymagał dla Kierownika
budowy doświadczenia na stanowisku kierownika budowy lub kierownika robót drogowych
na minimum jednym zadaniu polegającym na budowie/rozbudowie/przebudowie drogi
publicznej o
wartości robót drogowych nie mniejszej niż 1 500 000,00 zł brutto każda.
W
związku z powyższym przy ocenie oferty Zamawiający uwzględnił dwa zadania (z
czterech wskazanych przez O
dwołującego), potwierdzających spełnienie wymagania
określonego
w rozdziale XIX ust. 1 pkt 2 SWZ dla kryterium
„Doświadczenie Kierownika Budowy i
przyznał Odwołującemu 5 punktów.
Zamawiający wskazał, że nie uznał doświadczenia kierownika budowy na wskazanym
zadaniu,
ponieważ z przedłożonego przez Odwołującego Poświadczenia wystawionego
przez W
ójta Gminy Radzanowo w dniu 12 lipca 2024 r. wynikało, że wartość robót
drogowych na tym zadaniu wynosiła 1 216 086,38 zł, a nie jak wymagał Zamawiający co
najmniej 1 500 000
zł. Zamawiający nie zgodził się z twierdzeniem Odwołującego jakoby
budowa kanalizacji deszczowej stanowiła roboty drogowe, polegające na przebudowie drogi
publicznej. P
rawo budowlane wyodrębnia roboty drogowe jego grupę robót inżynieryjnych,
natomiast roboty kanalizacyjne jako roboty instalacyjne,
zgodnie z artykułem 14 ustawy
Prawo budowlane. Wskazane w P
oświadczeniu z dnia 12 lipca 2024 r. roboty instalacyjne o
wartości 537 111,34 zł kwalifikuje się jako grupa robót instalacyjnych w zakresie sieci,
instalacji i
urządzeń, co potwierdzają również kosztorysy dołączone przez Odwołującego do
odwołania, gdzie jest wskazana jest branża drogowa i branża sanitarna.
Zamawiający wskazał również, że żadnego znaczenia dla klasyfikacji rodzaju wykonywanych
robót nie ma fakt, że wykonawca za wykonane prace wystawił jedną fakturę końcową za cały
przedmiot umowy.
Zamawiający wskazał, że Odwołujące zarzucił Zamawiającemu art. 239 ust. 1 i 2 w związku
z
§ 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów
techniczno-
budowlanych dotyczących dróg publicznych przez błędne uznanie, że budowa
kanalizacji deszczowej wskazana poświadczeniu Wójta Gminy Radzanowo dla zadania
„Przebudowa drogi gminnej - ulicy Klonowej w Radzanowie” nie leży w zakresie przebudowy
drogi publicznej,
podczas gdy droga publiczna składa się m. in. co najmniej z urządzeń do
odwodnienia.
Z
amawiający wskazał, że w § 5 w/w rozporządzenia Ministra Infrastruktury wskazuje, z jakich
elementów składa się droga, co w żaden sposób nie zmienia faktu, że budowa kanalizacji
deszczowej nie wchodzi w
zakres branży drogowej tylko w zakres branży sanitarnej.
Z
amawiający wskazał, że w jego ocenie na uwzględnienie nie zasługuje również zarzut
naruszenie przez Z
amawiającego art. 223 ust.1 Pzp w związku z art. 274 ust. 1 Pzp poprzez
dokonanie odmiennej oceny w toku badania i oceny ofert, na etapie wezwania z dnia 11 lipca
2024 r.
do złożenia podmiotowych środków dowodowych oraz w zawiadomieniu z dnia
6 sierpnia 2024 r. o wyborze najkorzystniejszej oferty,
podczas gdy zamawiający wzywa
wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona do złożenia podmiotowych środków
dowodowych,
a zatem na dzień 11 lipca 2024 r. Zamawiający ocenię ofertę Odwołującego
jako najkorzystniejszą w tym zakresie kryterium oceny ofert „Doświadczenie Kierownika
Budowy
” musiał przyznać mu 10 punktów za doświadczenie w trzech zadaniach, gdyż w
przeciwnym razie adresatem wezwania z dnia 11 lipca 2024 r.
nie byłby Odwołujący, ale
Z
akład Budowlano Montażowy Budomont spółka jawna K. D. .
Z
amawiający wskazał, że po otrzymaniu podmiotowych środków dowodowych od
Odwołującego stwierdził, że wartość robót drogowych w zadaniu nr 1 w zakresie przebudowy
drogi ma mniejszą wartość niż wskazana przez Odwołującego w druku oferty przy
doświadczeniu kierownika budowy.
Zamawiający wskazał, że zgodnie z orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej zamawiający
ma prawo do samoistnego podjęcia decyzji o powtórzeniu dokonanych przez siebie
czynności, jeżeli uzna że dokonane uprzednio czynności są obarczone wadą. W przeciwnym
wypadku mogłoby dojść do sytuacji, w której pomimo wiedzy Zamawiającego o dokonaniu
czynności
z naruszeniem prawa Z
amawiający utrzymałby taką czynność w mocy pomimo jej oczywistej
wadliwości.
W odniesieniu do zarzutu numer 4
odwołania Zamawiający wskazał, że przyczyną
prowadzenia wyjaśnień z wykonawcą są wątpliwości zamawiającego co do treści złożonej
oferty, uruchomienie procedury z art. 223 ust. 1 PZP oznacza,
że zamawiający miał
wątpliwości co do jednoznacznego stwierdzenia o zgodności bądź niezgodności oferty
z warunkami zamówienia, których rozwianie może nastąpić wyłącznie przy udziale
wykonawcy, natomiast w przedmiotowym stanie faktycznym Z
amawiający, po zapoznaniu
się z przedstawionymi przez Odwołującego podmiotowymi środkami dowodowymi nie miał
wątpliwości co do uznania, że wskazane przez Odwołującego zadanie nr 1 nie spełnia
postawionych przez Z
amawiającego warunków.
Treść złożonego Poświadczenia precyzyjnie określała wartość robót drogowych i wartość
robót sanitarnych. Prawidłowość danych zawartych Poświadczeniu potwierdzają również
złożone przez Odwołującego do odwołania kosztorysy z zadania, na które wystawione
zostało poświadczenie, z których jednoznacznie wynika, że kanalizacja deszczowa
wchodziła
w zakres robót sanitarnych a nie drogowych.
Po przeprowadzeniu rozprawy, uwzględniając dokumenty zamówienia, jak również
biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron i uczestnika postępowania zawarte
w odwołaniu i odpowiedzi na odwołanie, a także wyrażone ustnie na rozprawie, Izba
ustaliła i zważyła:
Izba stwierdziła, że nie wystąpiła żadna z przesłanek wskazanych w art. 528 ustawy Pzp,
których skutkiem jest odrzucenie odwołania.
Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał spełnienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp,
zarówno posiadania interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody
w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy.
Do postępowania odwoławczego, w terminie przewidzianym w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp,
nie przystąpił żaden wykonawca.
Na podstawie przekazanej dokumentacji postępowania Izba ustaliła, że Zamawiający –
Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia pn.: „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 567 na odcinku Płock – Rogozino od
km 6+580 do km 7+109 w zakresie budowy drogi dla pieszych i rowerów w gminie
Radzanowo, powiat płocki, woj. mazowieckie”.
W rozdziale XIX ust. 1 pkt 2 SWZ „Opis kryteriów oceny ofert, wraz z podaniem wag tych
kryteriów i sposobu oceny ofert” wskazano:
2) Przez kryterium Doświadczenie Kierownika Budowy (D) do oceny Zamawiający przyjmie
ilość wskazanych przez Wykonawcę w formularzu oferty zadań spełniających warunki
określone przez Zamawiającego w SWZ w odniesieniu do doświadczenia Kierownika
Budowy. Zgodnie z warunkami SWZ minimalne wymagania dla Doświadczenia Kierownika
Budowy to:
− doświadczenie na stanowisku kierownika budowy lub kierownika robót drogowych na
minimum
1 zadaniu polegającym na budowie / przebudowie / rozbudowie drogi publicznej*
o wartości robót drogowych minimum 1 500 000,00 PLN brutto każda, wraz z udziałem
w czynnościach odbiorowych świadczących o zakończeniu realizacji zamówienia.
Zamawiający przy obliczeniu punktów w tym kryterium zastosuje następujące wyliczenie:
• wykazane 1 zadanie spełniające warunki określone w SWZ - 0 pkt
• wykazane 2 zadania spełniające warunki określone w SWZ - 5 pkt
• wykazane 3 zadania spełniające warunki określone w SWZ - 10 pkt
W kryterium Doświadczenia Kierownika Budowy ocenie będą podlegały maksymalnie
3 wykazane zadania spełniające warunki określone w SWZ.
Oferta w kryterium Doświadczenia Kierownika Budowy może otrzymać maksymalnie
10 punktów.”
Odwołujący przedstawił 3 zadania, w tym 1: „Przebudowa drogi gminnej – ulicy Klonowej
w Radzanowie”.
Zamawiający przy ocenie oferty Odwołującego dwa zadania, potwierdzające wymagania
określone w Rozdziale XIX ust. 1 pkt 2 SWZ dla kryterium Doświadczenia Kierownika
Budowy
i w związku z powyższym Odwołujący otrzymał 5 punktów uwzględnił.
W dniu 06.08.2024 r. Zamawiający zawiadomił o wyborze najkorzystniejszej oferty
wykonawcy Zakład Budowlano Montażowy Budomont spółka jawna K. D. .
W uzasadnieniu zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty
Zamawiający wskazał,
że zadanie 1: „Przebudowa drogi gminnej – ulicy Klonowej w Radzanowie” oraz zadanie 4:
„Budowa parkingu wraz z niezbędnymi drogami dojazdowymi i infrastrukturą – w ramach
zadania pn. Rozwój Infrastruktury zrównoważonej mobilności miejskiej – II etap (uwaga –
droga dojazdowa Norbertańska)” nie spełniają wymagania określonego w Rozdziale XIX ust.
1 pkt 2 SWZ dla kryterium „Doświadczenie Kierownika Budowy” Wartość robót drogowych
w zadaniu
„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Klonowej w Radzanowie” wynosiła 1 216
086,38 zł, natomiast Zamawiający w SWZ wymagał dla Kierownika budowy doświadczenia
na stanowisku kierownika budowy lub kierownika robót drogowych na minimum jednym
zadaniu polegającym na budowie/rozbudowie/przebudowie drogi publicznej o wartości robót
drogowych nie mniejszej niż 1 500 000,0 zł brutto każda.
Zamawiający wystąpił, na podstawie art. 252 ust. 2 ustawy Pzp do wykonawcy Zakład
Budowlano Montażowy Budomont spółka jawna K. D. z wnioskiem o wyrażenie zgody na
wybór oferty po upływie terminu związania ofertą.
Izba rozpoznając odwołanie uwzględniła akta sprawy odwoławczej, które zgodnie
z § 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 30 grudnia 2020 r. w sprawie postępowania
przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. z 2020 r., poz. 2453)
stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentacja postępowania o udzielenie
zamówienia w postaci elektronicznej lub kopia dokumentacji, o której mowa w § 7 ust.
2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane przez Izbę lub Prezesa
w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba zaliczyła do materiału dowodowego sprawy dokumenty pochodzące z akt sprawy
odwoławczej oraz załączone do odwołania.
Po zapoznaniu się z argumentacją stron i uczestnika postępowania odwoławczego,
wyrażoną we wniesionych w nim pismach oraz przedstawioną w trakcie rozprawy Izba
uznała, że odwołanie podlegało oddaleniu.
Zgodnie z art. 239 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy Pzp, 1. z
amawiający wybiera najkorzystniejszą
ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.
2. n
ajkorzystniejsza oferta to oferta przedstawiająca najkorzystniejszy stosunek jakości do
ceny lub kosztu lub oferta z najniższą ceną lub kosztem.
Stosowanie do art. 16 pkt 1-3 ustawy Pzp,
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób:
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
2) przejrzysty;
3) proporcjonalny.
Zgodnie z § 5 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w
sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg, droga składa się co najmniej:
1) z jezdni;
2) z poboczy lub usytuowanych w ich
miejscu innych części drogi, jeżeli spełniają one co
najmniej jedną z funkcji poboczy określoną w przepisach o ruchu drogowym;
3) z urządzeń do odwodnienia;
4) ze znaków drogowych, sygnalizatorów drogowych lub urządzeń bezpieczeństwa ruchu
drogowego, jeżeli konieczność ich umieszczenia na drodze wynika z przepisów o ruchu
drogowym.
Odwołujący w Postępowaniu w celu wykazania Doświadczenia Kierownika Budowy
powoływał się na zadanie „Przebudowa drogi gminnej – ulicy Klonowej w Radzanowie” oraz
Poświadczenie Wójta Gminy Radzanowo wystawionego dla tego zadania.
Izba ustaliła, iż z Poświadczenia Wójta Gminy Radzanowo wynikało, że wartość zadania nr
1, na które powoływał się Odwołujący wyniosła 1 753 197,72 zł, w tym:
- roboty drogowe
– 1 216 086,38 złotych,
- roboty instalacyjne
– 537 111,34 złote.
Odwołujący wskazywał, że do wartości robót drogowych należy zaliczyć również wartość
robót instalacyjnych z uwagi na:
1. ....................................................................... brzmienie
§ 5 pkt 3 Rozporządzenia Ministra
Infrastruktury
z
dnia
czerwca
r.
w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg,
przedmiot
umowy
zawartej
pomiędzy
Odwołującym
a
Gminą
Radzanowo
i
przewidziane
w niej wynagrodzenie
za realizację całego zadania pn. Przebudowa drogi gminnej – ulicy
Klonowej
w miejscowości Radzanowo korzystającym z dofinansowania w ramach
Funduszu Dróg Samorządowych,
opis przedmiotu zamówienia, pochodzący ze
strony:
https://www.przetargi.egospodarka.pl/20046639801_Przebudowa-drogi-gminnej-ulicy-
Klonowej-w-
miejscowości-Radzanowo_2023_2.html.
Izba nie zgodziła się ze stanowiskiem Odwołującego, iż treść Poświadczenia Wójta Gminy
Radzanowo należy interpretować w ten sposób, iż wartość robót drogowych w zadaniu
Przebudowa drogi gminnej
– ulicy Klonowej w Radzanowie wynosi 1 753 197,72 zł,
ponieważ proponowana przez Odwołującego interpretacja treści Poświadczenia Wójta
Gminy Radzanowo
pozostaje w sprzeczności z jego literalnym brzmieniem, a dowody
przedstawione
przez Odwołującego nie potwierdziły jego stanowiska. Co więcej z
kosztorysów szczegółowych z dnia 26 sierpnia 2022 r., stanowiących załącznik do odwołania
wynika, że roboty drogowe stanowiły odrębny od kanalizacji i sieci wodociągowej zakres
prac
, stąd zostały one wycenione oddzielnie.
Izba stwierdziła, że z treści § 1 i § 5 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24
czerwca 2024 r. wynika
tylko, że droga składa się co najmniej z urządzeń do odwodnienia,
samo
Rozporządzenie określa przepisy techniczno-budowlane dotyczące warunków
technicznych,
jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie oraz warunków
technicznych
użytkowania dróg publicznych, natomiast fakt, iż ustalona została jedna kwota
za realizację ww. zadania nie oznacza, iż wartość robót instalacyjnych w tym zadaniu
należało zsumować z wartością robót drogowych, a w konsekwencji Odwołujący powinien
otrzymać w związku uwzględnieniem zadania Przebudowa drogi gminnej – ulicy Klonowej 10
punktów w kryterium Doświadczenie Kierownika Budowy.
Wobec powyższego zarzut nr II a i b odwołania podlegał oddaleniu.
Zgodnie z art. 223 ust. 1 ustawy Pzp, w
toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać
od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków
dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne jest
prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty
oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
Stosownie do treści art. 274 ust. 1 ustawy Pzp, Zamawiający wzywa wykonawcę, którego
oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5
dni od dnia wezwania, podmiotowych środków dowodowych, jeżeli wymagał ich złożenia
w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia, aktualnych na dzień złożenia
podmiotowych środków dowodowych.
Z
amawiający w odpowiedzi na odwołanie wskazał, że po otrzymaniu podmiotowych środków
dowodowych o
d Odwołującego stwierdził, że wartość robót drogowych w zadaniu nr 1,
wykazanych przez Odwołującego w zakresie przebudowy drogi ma mniejszą wartość niż
została wskazana przez Odwołującego w ofercie przy doświadczeniu kierownika budowy.
W ocenie Izby, mając na uwadze przedstawiona powyżej okoliczność, Zamawiający był
uprawniony do
podjęcia decyzji o powtórzeniu dokonanych przez siebie czynności, jeżeli
stwierdził,
że
czynności
dokonane
uprzednio
są
obarczone
wadą.
W ocenie Izby, niedopuszczalne jest
utrzymanie w mocy czynności Zamawiającego, która
jest obarczona wadami.
Wobec powyższego, zarzut nr II c) odwołania podlegał oddaleniu.
Z
treści art. 223 ust. 1 ustawy Pzp wynika, iż w celu uzyskania informacji dotyczących treści
oferty, przedmiotowych
środków dowodowych, innych składanych dokumentów lub
oświadczeń, służących wykazaniu zgodności przedmiotu zamówienia z wymaganiami opisu
zamówienia lub służących ocenie ofert w przyjętych kryteriach oceny ofert, jeśli są one
niejasne
lub mogą budzić wątpliwości, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień.
Procedura w przewidziana w art. 223 ust. 1 ustawy Pzp,
dotyczy sytuacji, gdy zamawiający
powziął wątpliwości co do treści oferty, oświadczeń lub innych składanych dokumentów.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie podkreślił, iż nie miał wątpliwości, że wskazane
przez Odwołującego zadanie nr 1 nie spełnia warunku Zamawiającego, a treść
Poświadczenia precyzyjnie określała wartość robót drogowych oraz wartość robót
sanitarnych.
W ocenie Izby, mając na uwadze zarówno stanowisko Zamawiającego, a także niebudzącą,
w ocenie Izby,
wątpliwości treść Poświadczenia Wójta Gminy Radzanowo z którą
korespondują informacje z kosztorysów z 26 sierpnia 2022 r., przedstawionych przez
Odwołującego, Izba nie miała wątpliwości, że tym przypadku procedura przewidziana w art.
223 ust. 1 ustawy Pzp, nie powinna znaleźć zastosowania.
Wobec powyższego, zarzut nr II d odwołania podlegał oddaleniu.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku postępowania - na
podstawie art. 557 i art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy
§ 8 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania.
Wobec oddalenia odwołania w całości, koszty ponosi Odwołujący.
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
Przewodnicząca:
………………………