KIO 2871/24 WYROK Warszawa, dnia 3 września 2024 r.

Stan prawny na dzień: 08.10.2024

Sygn. akt: KIO 2871/24 

WYROK  

Warszawa, dnia 3 

września 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodnicząca: 

Elżbieta Dobrenko 

Protokolant: 

Tomasz 

Skowroński 

po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

w  dniu  12  sierpnia  2024  r.  przez  wykonawc

ę  Przedsiębiorstwo  Instalacyjno-Budowlane 

„WASKOP” W. E. w spadku  

w postępowaniu prowadzonym przez Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie  

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami postępowania obciąża Odwołującego i zalicza w poczet kosztów postępowania 

odwoławczego  kwotę  10.000  zł  00  gr  (słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  00  groszy), 

uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3.600,00 złotych 

(słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  00  groszy),  obejmującą  poniesiony  przez 

Zamawiającego koszt wynagrodzenia pełnomocnika. 

Z

asądza  od  Odwołującego  na 

rzecz 

Zamawiającego  kwotę  3.600,00  złotych  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  00 

groszy),  stanowiącą  uzasadnione  koszty  Zamawiającego,  obejmujące  wynagrodzenie 

pełnomocnika.  

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  

za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodnicząca: 

………………………….. 


 
 
Sygn. akt KIO 2871/24 

U z a s a d n i e n i e  

Zamawiający  Mazowiecki  Zarząd  Dróg  Wojewódzkich  w  Warszawie,  dalej:  „Zamawiający” 

prowadzi, na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, 

dalej:  „ustawa  Pzp”  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  pn.:  „Przebudowa  drogi 

wojewódzkiej  nr  567  na  odcinku  Płock  –  Rogozino  od  km  6+580  do  km  7+109  w  zakresie 

budowy  drogi  dla  pieszych  i  rowerów  w  gminie  Radzanowo,  powiat  płocki,  woj. 

mazowieckie

”, dalej: „Postępowanie”. 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu  

13 czerwca 2024 r. pod numerem 2024/BZP 00366084. 

W dniu 12 sierpnia 20

24 r. wykonawca Przedsiębiorstwo Instalacyjno-Budowlane WASKOP 

W. E. 

w spadku wniósł  odwołanie od czynności Zamawiającego polegających na: 

1.  wyborze  oferty  Zakład  Budowlano  Montażowy  Budomont  spółka  jawna  K.  D.  jako 

najkorzystniejszej, 

2. czynności badania i oceny oferty Odwołującego, 

3. zaniechaniu wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej dla Zamówienia. 

Odwołujący zaskarżonym czynnościom Zamawiającego zarzucił naruszenie: 

a)  art.  16  PZP  w  zw.  z  art.  239  ust.  1  i  2  PZP  poprzez  zaniechanie  wyboru  oferty 

Odwołującego  jako  najkorzystniejszej  i  przyznanie  Odwołującemu  w  ramach  kryterium 

oceny ofert „Doświadczenie Kierownika Budowy” określonego w rozdziale XIX ust. 1 pkt 2 

SWZ pięciu punktów w sytuacji, gdy Odwołujący wykazał w tym kryterium doświadczenie 

zawodowe  kierownika  budowy  dla  trzech  zadań,  co  winno  prowadzić  do  przyznania 

Odwołującemu  

w tym kryterium dziesięciu punktów, 

b)  art.  239  ust.  1  i  2  PZP  w  zw.  z  §  5  rozporządzenia  Ministra  Infrastruktury  z  dnia 

24.96.2022  r.  w  sprawie  przepisów  techniczno-budowlanych  dotyczących  dróg 

publicznych 

(Dz. 

U.  

z  2022  r.,  poz.  1518)  poprzez  błędne  uznanie,  że  budowa  kanalizacji  deszczowej 

wykazana  

w  poświadczeniu  Wójta  Gminy  Radzanowo  dla  zadania  „Przebudowa  drogi  gminnej  – 

ulicy  Klonowej  w  Radzanowie”  nie  jest  leży  w  zakresie  przebudowy  drogi  publicznej, 

podczas gdy droga publiczna składa się m.in. co najmniej z urządzeń do odwodnienia, a 

zatem  budowa  kanalizacji  deszczowej  na  w/w  zadaniu  wchodziła  w  zakres  przebudowy 


drogi  gminnej 

–  ulicy  Klonowej  w  Radzanowie  i  winna  być  brana  pod  uwagę  przy 

kryteriach  oceny  ofert 

„Doświadczenie  Kierownika  Budowy”  oraz  uznana  za  wykazanie 

jako trzeciego zadania z doświadczeniem umożliwiającym przyznanie dziesięciu punktów 

w tym kryterium opisanym w rozdziale XIX ust. 1 pkt 2 SWZ, 

c)  art. 223 ust. 1 PZP w zw. z art. 274 ust. 1 PZP oraz poprzez dokonanie odmiennej oceny 

ofert w toku badania i oceny ofert, na etapie wezwania z dnia 11.07.2024 r. do złożenia 

podmiotowych  środków  dowodowych  oraz  w  zawiadomieniu  z  dnia  06.08.2024  r.  o 

wyborze oferty najkorzystniejszej, podczas gdy zamawiający wzywa wykonawcę, którego 

oferta  została  najwyżej  oceniona  do  złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych,  a 

zatem  na  dzień  11.07.2024  r.  Zamawiający  oceniał  ofertę  Odwołującego  jako 

najkorzystniejszą,  

w  tym  w  zakresie  kryterium  oceny  ofert  „Doświadczenie  Kierownika  Budowy”  musiał 

przyznać  dziesięć  punktów  za  doświadczenie  w  trzech  zadaniach,  gdyż  w  przeciwnym 

razie  adresatem  wezwania  z  dnia  11.07.2024  r.  nie  byłby  Odwołujący,  ale  Zakład 

Budowlano Montażowy Budomont spółki jawna K. D., 

d)  art.  223  ust.  1  PZP  poprzez  zaniechanie  zwrócenia  się  do  Odwołującego  o  wyjaśnienie 

dotyczące  treści  złożonej  oferty,  co  doprowadziło  do  przyznania  Odwołującemu  za 

kryterium  „Doświadczenie  Kierownika  Budowy”  pięciu,  a  nie  dziesięciu  punktów,  zaś 

wyjaśnienie  definicji  drogi  z  powołaniem  na  §  5  rozporządzenia  Ministra  Infrastruktury  z 

dnia  24.96.2022  r.  w  sprawie  przepisów  techniczno-budowlanych  dotyczących  dróg 

publicznych  (Dz.  U.  z  2022  r.,  poz.  1518)  winno  doprowadzić  do  uznania,  że  budowa 

kanalizacji  deszczowej  (odwodnienia)  na  zadaniu  „Przebudowa  drogi  gminnej  –  ulicy 

Klonowej  

w  Radzanowie”  stanowi  przebudowę  drogi  gminnej  i  winna  być  brana  pod  uwagę  dla 

kryterium oceny ofert z rozdziału XIX ust. 1 pkt 2 SWZ. 

Odwołujący wniósł o:  

uwzględnienie odwołania, 

2.  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  Zakład  Budowlano 

Montażowy Budomont spółka jawna K. D. jako najkorzystniejszej, 

3.  powtórzenia  czynności  badana,  oceny  i  wyboru  ofert  dla  Zamówienia,  a  w  jej  ramach 

przyznanie  ofercie  Odwołującego  dziesięć  punktów  w  ramach  kryterium  oceny  ofert 

„Doświadczenie Kierownika Budowy” zgodnie z rozdziałem XIX ust. 1 pkt 2 SWZ, 

4. obciążenie Zamawiającego wszelkimi kosztami odwołania, 

5.  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  wszelkich  kosztów  wywołanych 

wniesieniem niniejszego odwołania w całości, 

6. dopuszczenie dowodu z dokumentów załączonych do odwołania: 

a. Umowa nr RI.271.17.2022 z dnia 26.08.2022 r.,  


b. Ogłoszenie o zamówieniu: „Przebudowa drogi gminnej – ulicy Klonowej w m. Radzanowo” 

c.  Kosztorys  dla  zadania:  „Przebudowa  drogi  gminnej  –  ulicy  Klonowej  w  m.  Radzanowo”  

z dnia 26.08.2022 r., 

d. Kosztorys dla zadania: „Przebudowa drogi gminnej – ulicy Klonowej w m. Radzanowo” – 

odcinek sieci wodociągowej z dnia 26.08.2022 r., 

e. Kosztorys dla zadania „Przebudowa drogi gminnej – ulicy Klonowej w m. Radzanowo”  

– kanalizacja deszczowa z dnia 26.08.2022 r., 

f. pismo Zamawiającego z dnia 01.08.2024 r., 

g.  pismo  Zamawiającego  z  dnia  11.07.2024  r.  wszystkie  celem  wykazania  okoliczności 

podnoszonych  w  uzasadnieniu,  a  w  szczególności  spełniania  przez  kierownika  budowy 

Odwołującego  kryterium  doświadczenia  w  trzech  zadaniach,  w  tym  na  podstawie  zadania 

„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Klonowej w m. Radzanowo” o wartości przebudowy drogi 

gminnej  powyżej  1  500  000,00  zł,  a  ponadto  zwolnienia  wadium,  treści  wezwania  z  dnia 

11.07.2024 r. 

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, że na podstawie ogłoszenia o Zamówieniu 

prowadzone  jest  postępowanie  w  przedmiocie  wyłonienia  wykonawcy  na  zadaniu: 

„Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 567 na odcinku Płock – Rogozino od km 6+580 do km 

7+109 w zakresie budowy drogi dla pieszych i rowerów w gminie Radzanowo, powiat płocki, 

woj.  mazowieckie 

–  nr  postępowania  115/24”.  W  rozdziale  VIII  „Warunki  udziału  

w postępowaniu” wskazano m.in., iż o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, 

którzy spełniają warunki dotyczące (…) 4) zdolności technicznej lub zawodowej: (…)  

c) wymagania dotyczące doświadczenia: 

Kierownik  Budowy  posiadający:  doświadczenie  na  stanowisku  kierownika  budowy  lub 

kierownika  robót  drogowych  na  minimum  jednym  zadaniu  polegającym  na 

budowie/rozbudowie/przebudowie  drogi  publicznej  (w  rozumieniu  ustawy  z  dnia  21  marca 

1985  r.  o  drogach  publicznych  (t.j. 

Dz.  U.  z  2023 r.,  poz.  645,  760,  1193)  o wartości  robót 

drogowych nie mniejszej niż 1 500 000,00 zł brutto każda, wraz z udziałem w czynnościach 

odbiorowych świadczących o zakończeniu realizacji zamówienia. 

W  rozdziale  XIX  ust.  1 pkt  2  SWZ  „Opis  kryteriów  oceny  ofert,  wraz  z  podaniem  wag  tych 

kryteriów i sposobu oceny ofert” przewidziano m.in., iż: 

2) Przez kryterium Doświadczenie Kierownika Budowy (D) do oceny Zamawiający przyjmie 

ilość  wskazanych  przez  Wykonawcę  w  formularzu  oferty  zadań  spełniających  warunki 

określone  przez  Zamawiającego  w  SWZ  w  odniesieniu  do  doświadczenia  Kierownika 

Budowy.  Zgodnie  z  warunkami  SWZ  minimalne  wymagania  dla  Doświadczenia  Kierownika 

Budowy to: 

−  doświadczenie  na  stanowisku  kierownika  budowy  lub  kierownika  robót  drogowych  na 

minimum 

1 zadaniu polegającym  na  budowie / przebudowie /  rozbudowie drogi  publicznej*  


o  wartości  robót  drogowych  minimum  1  500  000,00  PLN  brutto  każda,  wraz  z  udziałem  

w czynnościach odbiorowych świadczących o zakończeniu realizacji zamówienia. 

Zamawiający przy obliczeniu punktów w tym kryterium zastosuje następujące wyliczenie: 

• wykazane 1 zadanie spełniające warunki określone w SWZ - 0 pkt 

• wykazane 2 zadania spełniające warunki określone w SWZ - 5 pkt 

• wykazane 3 zadania spełniające warunki określone w SWZ - 10 pkt 

W  kryterium  Doświadczenia  Kierownika  Budowy  ocenie  będą  podlegały  maksymalnie  

3 wykazane zadania spełniające warunki określone w SWZ. 

Oferta  w  kryterium  Doświadczenia  Kierownika  Budowy  może  otrzymać  maksymalnie  

10 punktów.” 

Odwołujący  wskazał,  że  w  dniu  01.08.2024  r.  Zamawiający  poinformował  UNIQA  TU  S.A.  

o  zwolnieniu  wadium  złożonym  przez  Odwołującego.  Podobną  informację  otrzymali,  wedle 

wiedzy Odwołującego, wszyscy biorący udział w postępowaniu wykonawcy. 

W  dniu  06.08.2024  r.  Zamawiający  zawiadomił  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty 

wykonawcy: Zakład Budowlano Montażowy Budomont spółka jawna K. D. . 

Zamawiający  wystąpił  do  wykonawcy:  Zakład  Budowlano  Montażowy  Budomont  spółka 

jawna  

K. D. 

z wnioskiem o wyrażenie zgody na wybór oferty po upływie terminu związania ofertą, tj. 

na podstawie art. 252 ust. 2 PZP.  

Postępowanie o udzielenie Zamówienia nie zostało unieważnione.  

W  uzasadnieniu  zawiadomienia  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  z  dnia  06.08.2024 r.  co 

do  przyczyn  braku  przyznania  Odwołującemu  punktów  w  Kryterium  „Doświadczenia 

Kierownika Budowy” Zamawiający wskazał, że zadanie 1: „Przebudowa drogi gminnej – ulicy 

Klonowej  

w  Radzanowie”  oraz  zadanie  4:  „Budowa  parkingu  wraz  z  niezbędnymi  drogami 

dojazdowymi  i  infrastrukturą  –  w  ramach  zadania pn.  Rozwój Infrastruktury  zrównoważonej 

mobilności  miejskiej  –  II  etap  (uwaga  –  droga  dojazdowa  Norbertańska)”  nie  spełniają 

wymagania  określonego  w  Rozdziale  XIX  ust.  1  pkt  2  SWZ  dla  kryterium  „Doświadczenie 

Kierownika  Budowy”.  W  ocenie  Zamawiającego  wartość  robót  drogowych  na  zadaniu 

„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Klonowej w Radzanowie” wynosiła 1 216 086,38 zł, zaś 

Zamawiający  w  SWZ  wymagał  dla  Kierownika  budowy  doświadczenia  na  stanowisku 

kierownika  budowy  lub  kierownika  robót  drogowych  na  minimum  jednym  zadaniu 

polegającym  na  budowie/  rozbudowie/przebudowie  drogi  publicznej  o  wartości  robót 

drogowych nie mniejszej niż 1 500 000,0 zł brutto każda. 

W związku z powyższym przy ocenie uwzględniono dwa zadania potwierdzające wymagania  


określone  w  Rozdziale  XIX  ust.  1  pkt  2  SWZ  dla  kryterium  „Doświadczenia  Kierownika 

Budowy”,  a  Odwołujący  otrzymał  5  punktów  za  dwa  zadania,  a  nie  10  punktów  za  trzy 

zadania. 

Odwołujący wskazał, że kwestionuje ocenę w zakresie kryterium doświadczenia kierownika 

budowy  co  do  zadania  1  wskazanego  w  ofercie,  tj.  „Przebudowa  drogi  gminnej  –  ulicy 

Klonowej w Radzanowie”.  

Prawidłowa ocena wymaganego doświadczenia winna prowadzić do wniosku, że Odwołujący 

wykazał  doświadczenie dla trzech  zadań,  za  co winien  otrzymać  10  punktów  stosownie do 

rozdziału XIX ust. 1 pkt 2 SWZ. 

Uzasadniając powyższe stanowisko Odwołujący podkreślił: 

1) Zgodnie z § 1 i § 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24.06.2022 r. w sprawie 

przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych: 

§ 1 Rozporządzenie określa następujące przepisy techniczno-budowlane: 

1) warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie; 

2) warunki techniczne użytkowania dróg publicznych. 

§ 5 Droga składa się co najmniej: 

1) z jezdni; 

2)  z  poboczy  lub  usytuowanych  w  ich  miejscu  innych  części  drogi,  jeżeli  spełniają  one  co 

najmniej jedną z funkcji poboczy określoną w przepisach o ruchu drogowym; 

3) z urządzeń do odwodnienia; 

4)  ze  znaków  drogowych,  sygnalizatorów  drogowych  lub  urządzeń  bezpieczeństwa  ruchu 

drogowego,  jeżeli  konieczność  ich  umieszczenia  na  drodze  wynika  z  przepisów  o  ruchu 

drogowym. 

Droga  publiczna  składa  się  zatem  także  z  urządzeń  do  odwodnienia  (kanalizacji 

deszczowej).  

Bezspornym jest więc, że spośród robót instalacyjnych „budowa kanalizacji deszczowej z rur 

PP DN 200-315 

– 310,55 mb” stanowiła zakresowo roboty polegające na przebudowie drogi 

publicznej (drogi gminnej).  

2)  Zgodnie  z  poświadczeniem  dla  zadania  „Przebudowa  drogi  gminnej  –  ulicy  Klonowej  

w Radzanowie” „roboty drogowe” dotyczyły: 

-  wykonanie  konstrukcji  jezdni  nawierzchni  z  mieszanki  mineralno-bitumicznej  wraz  

z warstwami podbudowy z kruszywa łamanego – 1397,78 m2, 

- wykonanie konstrukcji jedni o nawierzchni z kostki betonowej wraz z warstwami podbudowy 

– 207,9 m2, 

zabudowa krawężników wraz z ławą betonową – 1215,96 mb, 

wykonanie chodników z kostki betonowej – 736,74 m2, 

zabudowa obrzeży – 369,78 m2, 


zaś „roboty instalacyjne”: 

- budowa kanalizacji deszczowej z rur PP DN 200-315 

– 310 mb, 

budowa rurociągu z rur PE DN 90 – 39,8 mb 

Wójt  Gminy  Radzanowo  wskazał  w  poświadczeniu,  że  wartość  zadania  wynosiła  1  753 

197,72 zł, w tym roboty drogowe: 1 216 086,38 zł, a roboty instalacyjne – 537 111,34 zł. 

3) Zgodnie z umową nr RI.271.17.2022 z dnia 26.08.2022 r. zawartą pomiędzy Odwołującym 

a Gminą Radzanowo przedmiot umowy jest „bezpośrednio związany z realizacją projektu pn. 

Przebudowa  drogi  gminnej 

–  ulicy  Klonowej  w  miejscowości  Radzanowo  korzystającym  

z  dofinansowania  w  ramach  Funduszu  Dróg  Samorządowych”.  Wynagrodzenie,  zgodnie  

z rozdziałem XIII ust. 1 tej umowy, wynosiło: 1 753 197,72 zł brutto i nie zostało podzielone 

na  części.  Za  cały  przedmiot  zadania,  którego  podstawowym  zakresem  była  przebudowa 

drogi  gminnej 

–  ulicy  Klonowej,  została  ustalona  jedna  kwota  wynagrodzenia.  W 

szczególności  postanowiono,  że  rozliczenie  nastąpi  jedną  fakturą  końcową  wystawioną  za 

realizację  przedmiotu  umowy  na  podstawie  protokołu  odbioru  końcowego  wystawioną  nie 

wcześniej  niż  w  dniu  podpisania  protokołu  odbioru  końcowego  bez  uwag  i  zastrzeżeń 

(rozdział 

XIII 

ust.  

4  umowy  z  dnia  26.08.2022  r.).  Odwołując  miał  więc  wszelkie  podstawy,  by  prace 

zrealizowane  na  podstawie  tej  umowy  kwalifikować  zgodnie  z  podstawowym  przedmiotem 

zadania 

– przebudowa drogi gminnej, w szczególności znaczenie drugorzędne miały roboty 

towarzyszące.  Z  poświadczenia  Wójta  Gminy  Radzanowo  wynika,  że  owe  roboty 

towarzyszące  polegające  na  budowie  39,8  mb  wodociągu  o  średnicy  DN  90  stanowiły 

niewielki  ułamek  zakresu  prac  wynikających  z  umowy,  a  ich  konieczność  wynikała  ze 

zlokalizowania wodociągu w pasie jezdni. 

Odwołujący  wskazał,  że  nie  posiada  obecnie  szczegółowej  dokumentacji  na  temat  w/w 

zadania, natomiast z treści opis przedmiotu zamówienia na stronie  

(https://www.przetargi.egospodarka.pl/20046639801_Przebudowa-drogi-gminnej-ulicy-

Klonowej-w-miejscowosci-

Radzanowo_2023_2.html),  wynika,  że  (pkt  4.5.1  krótki  opis 

przedmiotu  zamówienia):  Zakres  robót  budowlanych  obejmuje  budowę  drogi  gminnej  ul. 

Klonowej  w  miejscowości  Radzanowo  na  terenie  Gminy  Radzanowo.  Budowana  droga 

przebiega przez tereny administracyjne Gminy Radzanowo. Zakres robót przewidzianych do 

realizacji obejmuje: 

1) nawierzchnię jezdni o długości 266,69 mb z mieszanki mineralno-asfaltowej o szerokości 

5,00 m, 

2) chodniki o szerokości od 2,00 m do 2,44 m oraz od 2,00 do 2,88 m przy jezdni, 

3) zjazdy indywidualne na posesje o szerokości min. 3,0 m, 

4) zjazdy publiczne o szerokości min 5,0 m, 

5) odwodnienie za pomocą kanalizacji deszczowej, 


6) przebudowa odcinka sieci wodociągowej. 

Z  przedmiotowego  ogłoszenia  jednoznacznie  wynika,  że  „przebudowa  odcinka  sieci 

wodociągowej”  miała  charakter  towarzyszący,  co  w  istocie  wynika  z  porównania  zakresu 

głównego umowy – wykonanie nawierzchni jezdni o długości 266,69 mb, chodnika, zjazdów 

indywidualnych  i  publicznych,  odwodnienia,  a  jedynie  wpadkowo  przebudowa  odcinka  sieci 

wodociągowej  na  długości  stanowiącej  kilkanaście  procent  całego  zadania  jeśli  chodzi  

o  długość,  ale  zaledwie  1,7%  w  ujęciu  wartościowym.  98,3%  wartości  zadania  to  roboty 

stricte  drogowe,  mieszące  się  w  definicji  drogi  zgodnie  z  §  5  rozporządzenia  Ministra 

Infrastruktury  

z  dnia  24.96.2022  r.  w  sprawie  przepisów  techniczno-budowlanych  dotyczących  dróg 

publicznych  (o  czym  poniżej).  Trudno  zatem  uznać,  że  w  ogóle  zachodziły  podstawy,  by 

Odwołujący składając ofertę brał pod uwagę jakikolwiek wpływ tego zakresu prac na ocenę 

doświadczenia kierownika budowy na tym zadaniu. 

Odwołujący  wskazał,  że  jego  kilkudziesięcioletniego  doświadczenia  zawodowego 

Odwołującego wynika, że zamawiający wydają referencje/poświadczenia/zaświadczenia/inne 

dokumenty 

potwierdzające  należyte  wykonanie  zobowiązania  według  samodzielnie 

wypracowanych  kryteriów  i  o  treści  samodzielnie  przez  nich  oznaczonej.  Wykonawcy  nie 

mają  wpływu  na  treść  wydawanych  im  zaświadczeń/poświadczeń/referencji  i  to  nawet 

wówczas,  gdy  co  do  zasady  Zamawiający  chcą  poświadczyć  należyte  wykonanie 

zobowiązania.  O  dużej  różnorodności  treści  i  zawartości  poświadczeń/referencji  itp. 

świadczą nie tylko te złożone przez Odwołującego wraz z ofertą, ale i innych wykonawców 

ubiegających się o udzielenie zamówienia, co zarówno Zamawiającemu, jak i Krajowej Izbie 

Odwoławczej 

jest 

wiadome  

z urzędu. 

W  okolicznościach  niniejszej  sprawy  powyższa  uwaga  ma  znaczenie  zasadnicze,  gdyż  jak 

wskazano powyżej umowa o wykonanie robót polegających na przebudowie drogi gminnej – 

ulicy  Klonowej  w  Radzanowie  została  zawarta  za  wynagrodzeniem  w  wysokości:  1  753 

197,82  zł  podanym  w  jednej  wartości  (rozdział  XIII  ust.  1  umowy).  Zapłata  wynagrodzenia 

nastąpiła  jedną  fakturą  końcową  (rozdział  XIII  ust.  4  umowy).  Zamawiający  Gmina 

Radzanowo nie miał podstaw, by w poświadczeniu należytego wykonania zadania dokonać 

„rozbicia” wartości zadania na „roboty drogowe” i „roboty instalacyjne” w formie ujawnione w 

tym poświadczeniu co najmniej z trzech powodów: 

a)  Przedmiotowe  „rozbicie”  zostało  dokonane  z  naruszeniem  §  5  rozporządzenia  Ministra 

Infrastruktury  z  dnia  24.06.2022  r.  w  sprawie  przepisów  techniczno-budowlanych 

dotyczących  

dróg  publicznych,  gdyż  dokonano  nieuprawnionego  przypisania  budowy  kanalizacji 

deszczowej  o  wartości  506  800,81  zł  do  „robót  instalacyjnych”,  podczas  gdy  są  to  roboty 


drogowe  i  okoliczność  ta  wynika  wprost  z  powołanej  podstawy  prawnej.  Prawidłowa  treść 

poświadczenia  (przy  założeniu,  że  Gmina  Radzanowo  w  ogóle  mogła  dokonać  takiego 

rozdziału/podziału,  co  zdaniem  Odwołującego  było  nieuprawnione  w  świetle  brzmienia 

rozdziału XIII ust. 1 umowy i ustalenia jednego wynagrodzenia za cały zakres prac) powinna 

w  części  „roboty  drogowe”  zawierać  sumę  kwot  1  216  086,38  zł  i  506  800,81  zł,  tj.  1  722 

887,19 zł. 

b) Gmina Radzanowo, jeśli zamierzała podać części wynagrodzenia opisane w rozdziale XIII 

ust. 1 umowy, to powinna tego dokonać zgodnie z rozdziałem III ust. 1, gdzie według CPV 

podano: 

Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne, 

Roboty w zakresie różnych nawierzchni, 

Roboty budowlane w zakresie kładzenia rurociągów, 

lub  

zgodnie  z  treścią  kosztorysów  szczegółowych  z  dnia  26.08.2022  r.  doręczonych 

zamawiającemu Gminie Radzanowo o treści: 

-  Przebudowa  drogi  gminnej 

–  ulicy  Klonowej  w  miejscowości  Radzanowo  –  odcinek  sieci 

wodociągowej: 30 310,53 zł, 

-  Przebudowa  drogi  gminnej 

–  ulicy  Klonowej  w  miejscowości  Radzanowo  –  kanalizacja 

deszczowa: 506 800,81 zł, 

- Przebudowa drogi gminnej 

– ulicy Klonowej w miejscowości Radzanowo: 1 216 086,38 zł, 

a wówczas suma wartości 1 216 086,38 zł oraz 506 800,81 zł winna być brana pod uwagę 

dla kryterium oceny ofert doświadczenia kierownika budowy. 

c)  poświadczenie  powinno  być  zgodne  co  do  wartości  z  treścią  zawartej  umowy,  a  nie 

wynika  z  niej,  aby  przedmiot  zobowiązania  Odwołującego  został  podzielony  na 

etapy/zadania/inne  części  dopuszczające  dokonanie  przez  tego  zamawiającego  opisanego 

podziału. 

Odwołujący wskazał, że Zamawiający Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie 

winien  dla  kryterium  oceny  ofert  „Doświadczenie  Kierownika  Budowy”  przyjąć całą  wartość 

zadania  1  (Przebudowa drogi  gminnej 

– ulicy Klonowej w Radzanowie) w wysokości 1 753 

197,72  zł,  ewentualnie  wezwać  Odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień.  Wyjaśnienia  te  nie 

powodowałyby zmiany treści oferty, w której zadeklarowano zgodnie z rzeczywistym stanem 

rzeczy przedmiot zamówienia polegający na przebudowie drogi gminnej o wartości powyżej  

1 500 000,00 zł.  

Odwołujący  winien  otrzymać  10  punktów,  a tym  samym  to  oferta Odwołującego  winna  być 

wybrana jako najkorzystniejsza. 

5) Również Zamawiający roboty związane z wykonaniem urządzeń do odwodnienia traktuje 

jako  wchodzące  w  zakres  drogi  publicznej.  W  przedmiarze  robót  zamieszczonym  przez 


Zamawiającego  wraz  z  ogłoszeniem  o  Zamówieniu  sporządzonym  przez  tech.  bud.  M.  K. 

(sprawdzone  przez  mgr inż. M.  P.  P.)  w  poz.  1.5 „elementy  odwodnienia pasa  drogowego” 

zostały  objęte  zakresem  postępowania  o  udzielenie  Zamówienia  „Przebudowa  drogi 

wojewódzkiej (…)”. 

Powyższe stanowisko potwierdza również treść SWZ, gdzie nie przewidziano w warunkach 

udziału w postępowaniu konieczności dysponowania osobami innymi niż: kierownik budowy, 

kierownik  robót  drogowych,  geodeta  i  osoba  odpowiedzialna  za  prowadzenie  rozliczenia 

kontraktu  (rozdział  VIII  ust.  2  pkt  5)  lit.  b).  Innymi  słowy  „elementy  odwodnienia  pasa 

drogowego”  zgodnie  z  przedmiarem  robót  (nawet  jeśli  zgodnie  z  SWZ  mają  one  jedynie 

charakter  poglądowy,  ale  zastrzeżenie  to  należy  odnieść  do  obliczenia  wartości  robót  na 

podstawie  dokumentacji  projektowej,  a  nie  zasady  uznania  tego  zakresu  prac  jako 

wchodzącego  w  wykonanie  drogi  publicznej)  oraz  koniecznością  dysponowania  jedynie 

kierownikiem  robót  drogowych  wchodzą  w  zakres  rzeczowy  drogi,  który  to  zakres  prac 

podlega kierownikowi robót drogowych. 

Zdaniem Odwołującego, gdyby Zamawiający skorzystał z art. 223 ust. 1 PZP, to Odwołujący  

wyjaśniłby podstawy, którymi kierował się uznając roboty wykazane w poświadczeniu Wójta 

Gminy  Radzanowo  za  przebudowę  drogi  publicznej  w  zakresie  budowa  kanalizacji 

deszczowej. W orzecznictwie zwraca się uwagę, iż uprawnienie do żądania wyjaśnień treści 

oferty przeradza się w obowiązek, gdy oferta zawiera postanowienia niejasne, sprzeczne lub 

gdy  jej  treści  nie  da  się  jednoznacznie  i  stanowczo  wywieść  bez  udziału  wykonawcy  (…) 

Odwołujący  podkreślił,  że  z  przywołanego  przepisu  art.  223  ust.  1  PZP  nie  wynika  po 

pierwsze  wyłączenie  możliwości  uzyskania  wyjaśnień  w  odniesieniu  do  informacji 

dotyczących  kryteriów  oceny  ofert.  Po  drugie,  przepis  ten  statuuje  zakaz  negocjacji 

Zamawiającego  

z wykonawcą dotyczących treści złożonej oferty oraz ustalania w drodze wyjaśnień jej treści. 

Izba oceniając stan faktyczny niniejszej sprawy stwierdziła, że Zamawiający był zobowiązany 

do  wyjaśnienia  okoliczności,  czy  złożony  przez  Odwołującego  certyfikat  w  związku  z 

zawartym w jego treści zastrzeżeniem jest ważny do dnia 11 listopada 2023 r.  

Po  pierwsze,  bowiem  wskazać  należy,  że  Zamawiający  wyjaśniałby  tylko  i  wyłącznie 

informacją widniejącą na złożonym przez Odwołującego certyfikacie, czyli w zakresie treści 

zawartych w ofercie.  

Po drugie, przedmiotowe wyjaśnienia w żaden sposób nie prowadziłyby do negocjacji treści 

oferty,  bowiem  Odwołujący  mógł  jedynie  potwierdzić  ważność  lub  nieważność  certyfikatu,  

a  więc  wyłącznie  doprecyzować  okoliczność,  czy  w  dacie  złożenia  oferty  posiadał  on 

potwierdzony  aktualnym  certyfikatem  wdrożony  system  zarządzania  jakością,  zgodnie  

z wymaganiami normy serii ISO 9001.  


Ewentualne  złożenie  przez  Odwołującego  zaświadczenia  o  ważności  certyfikatu  w  żaden 

sposób  nie  powodowałoby  uzupełnienia  przedmiotowego  środka  dowodowego,  a  tylko  

i  wyłącznie  służyło  udowodnieniu  Zamawiającemu  powyższej  okoliczności.  Nie  wpłynęłoby  

w żaden sposób na jego treść.  

(…)  Zaniechanie  przez  Zamawiającego  tej  czynności  wpłynęło  na  brak  rzetelnego  badania 

oferty i stanowiło naruszenie ww. przepisów PrZamPubl. (wyrok z dnia 12.04.2022 r., sygn. 

KIO 856/22).  

Przenosząc powyższe na stan faktyczny niniejszej sprawy wezwanie w trybie art. 223 ust. 1 

PZP pozwoliłoby wyjaśnić treść poświadczenia Gminy Radzanowo i nie prowadziłoby to do 

zmiany  treści  oferty.  Złożenie  wyjaśnień  poprzez  w  szczególności  doręczenie  kosztorysów 

załączonych do niniejszego odwołania lub choćby powołanie się na § 5 w/w rozporządzenia 

Ministra  Infrastruktury  stanowiłoby  wystarczające  czynności  pozwalające  na  przyznanie 

właściwej  liczby  punktów  za  kryterium  doświadczenia  kierownika  budowy.  W  ocenie 

Odwołującego  nie  miał  on  żadnych  podstaw  by  sądzić,  że  Zamawiający  ma  jakiekolwiek 

wątpliwości co do treści poświadczenia Gminy Radzanowo, w szczególności nie wynikało to  

z  treści  pisma  z  dnia  11.07.2024  r.  Zasady  wynikające  z  art.  223  ust.  1  PZP  (zakaz 

prowadzenia negocjacji lub dokonywania zmian w treści oferty) nie mogą być rozumiane w 

ten  sposób,  że  wobec  wątpliwości  Zamawiającego  co  do  literalnego  brzmienia 

poświadczenia mającego wpływ na przyznanie właściwej liczby punktów w kryterium oceny 

ofert  

w  okolicznościach  opisanych  w  pkt  2)  –  4)  uzasadnienia  niniejszego  odwołania,  tj.  braku 

możliwości  przewidzenia  odmiennej  wykładni  poświadczenia  od  przyjmowanej  przez 

Odwołującego,  Zamawiający  miałby  zaniechać  wyjaśnienia  treści  złożonej  oferty. 

Odwołujący  uważał,  że  skoro  w  dokumentacji  przedmiotowego  postępowania  odwodnienie 

pasa  drogowego  jest  uznawane  za  część  prac  przebudowy  drogi  wojewódzkiej  nr  567,  to 

takie same wnioski Zamawiający wyciągnie interpretując poświadczenie wydane przez Wójta 

Gminy Radzanowo. 

7) Wreszcie z wezwania Zamawiającego z dnia 11.07.2024 r. wynikało, iż Zamawiający nie 

ma  wątpliwości  co  do  spełniania  kryterium  doświadczenia  kierownika  budowy.  W 

dokumencie  

zatytułowanym  „wezwanie  do  złożenia  dokumentów  wykonawcy,  którego  oferta  została 

uznana  za  najkorzystniejszą”  z  powołaniem  na  art.  274  ust.  1  PZP  Odwołujący  został 

wezwany do złożenia podmiotowych środków dowodowych, zatem nie mógł zakładać, że w 

kryterium „Doświadczenie Kierownika Budowy” otrzymał pięć, a nie dziesięć punktów, skoro 

z  istoty  przedmiotowego  wezwania  wynikało,  że  jego  oferta  została  oceniona  jako 

najkorzystniejsza.  Na  podstawie  art.  274  ust.  1  PZP  wezwanie  kieruje  się  do  wykonawcy, 

„którego  oferta  została  najwyższej  oceniona”.  „W  przypadku  procedury  odwróconej, 


Zamawiający w pierwszej kolejności powinien zbadać ofertę (pod kątem spełnienia kryteriów 

oceny 

ofert), 

dopiero  

w  następnej  kolejności  dokonać  kwalifikacji  podmiotowej”  (wyrok  KIO  z  dnia  11.05.2023  r., 

sygn.  KIO  1158/23),  zatem  Zamawiający  dokonał  oceny  oferty  Odwołującego  przed 

wezwaniem  z  dnia  11.07.2024  r.  jako  najkorzystniejszej  pod  kątem  spełniania  kryterium 

oceny  ofert,  by  następnie  w  zawiadomieniu  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  w  dniu 

06.08.2024 r. ocenę tą zmienić. Tym bardziej działania Zamawiającego należy więc uznać za 

naruszające  wybór  najkorzystniejszej  oferty  na  podstawie  kryteriów  określonych  w 

dokumentach zamówienia, gdyż wezwanie na podstawie art. 274 ust. 1 PZP kierowanej jest 

jedynie  do  wykonawcy,  którego  oferta  została  oceniona  najwyżej  (Prawo  zamówień 

publicznych,  red.  M.  Jaworska  (…),  komentarz  do  art.  274,  opubl.  Legalis),  tak  również 

rozdział  X  ust.  3  SWZ.  Oferta  Odwołującego  została  więc  na  datę  wezwania  z  dnia 

11.07.2024  r.  oceniona  jako  najkorzystniejsza,  w  tym  na  tą  ocenę  wpływ  miało 

poświadczenie  Wójta  Gminy  Radzanowo  determinujące  przyznanie  za  kryterium 

„Doświadczenie Kierownika Budowy” dziesięciu punktów. 

W  odpowiedzi 

na  odwołanie  piśmie  z  dnia  26  sierpnia  2024  r.  Zamawiający  wniósł  o 

oddalenie odwołania w całości oraz zasądzenie od Odwołującego na rzecz Zamawiającego 

zwrotu  kosztów  postępowania  odwoławczego,  w  tym  kosztów  zastępstwa  procesowego  na 

podstawie przedłożonej na rozprawie faktury. 

Z

amawiający wskazał, że w prowadzonym przez niego postępowaniu w dniu 6 sierpnia 2024 

r. 

zawiadomił  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej,  złożonej  przez  Zakład  Budowlano 

M

ontażowy  Budomont  spółka  jawna  K.  D.  .  Zamawiający  poinformował  również,  że  nie 

przyznał 

P

rzedsiębiorstwu 

Instalacyjno-Budowlanemu 

WASKOP 

E. 

W. 

w  spadku  punktów  w  kryterium  „Doświadczenie  Kierownika  Budowy”  na  zadanie  1: 

Przebudowa  drogi  gminnej  -  ulicy  Klonowej  w  Radzanowie

”  oraz  zadania  4  „Budowa 

parkingu  wraz  z  niezbędnymi  drogami  dojazdowymi  i  infrastrukturą  w  ramach  zadania  pn. 

R

ozwój Infrastruktury zrównoważonej mobilności miejskiej – II etap (uwaga droga dojazdowa 

Norbertańska) bowiem zadania te nie spełniały wymagania określonego w rozdziale XIX ust. 

1 pkt 2 SWZ dla kryterium 

„Doświadczenie Kierownika Budowy”.  

W

artość  robót  drogowych  w  zadaniu  „Przebudowa  drogi  gminnej  –  ulicy  Klonowej  

w Radzanowie

” wynosiła 1 216 086,38 zł, zaś Zamawiający w SWZ wymagał dla Kierownika 

budowy  doświadczenia  na  stanowisku  kierownika  budowy  lub  kierownika  robót  drogowych 

na  minimum  jednym  zadaniu  polegającym  na  budowie/rozbudowie/przebudowie  drogi 

publicznej o 

wartości robót drogowych nie mniejszej niż 1 500 000,00 zł brutto każda. 

związku  z  powyższym  przy  ocenie  oferty  Zamawiający  uwzględnił  dwa  zadania  (z 

czterech  wskazanych  przez  O

dwołującego),  potwierdzających  spełnienie  wymagania 

określonego 


w  rozdziale  XIX  ust.  1  pkt  2  SWZ  dla  kryterium 

„Doświadczenie  Kierownika  Budowy  i 

przyznał Odwołującemu 5 punktów. 

Zamawiający  wskazał,  że  nie  uznał  doświadczenia  kierownika  budowy  na  wskazanym 

zadaniu, 

ponieważ  z  przedłożonego  przez  Odwołującego  Poświadczenia  wystawionego 

przez  W

ójta  Gminy  Radzanowo  w  dniu  12  lipca  2024  r.  wynikało,  że  wartość  robót 

drogowych  na  tym  zadaniu  wynosiła  1 216 086,38  zł,  a  nie  jak  wymagał  Zamawiający  co 

najmniej  1 500 000 

zł.  Zamawiający  nie  zgodził  się  z  twierdzeniem  Odwołującego  jakoby 

budowa kanalizacji deszczowej stanowiła roboty drogowe, polegające na przebudowie drogi 

publicznej.  P

rawo  budowlane  wyodrębnia  roboty  drogowe  jego  grupę  robót  inżynieryjnych, 

natomiast  roboty  kanalizacyjne  jako  roboty  instalacyjne, 

zgodnie  z  artykułem  14  ustawy 

Prawo budowlane. Wskazane w P

oświadczeniu z dnia 12 lipca 2024 r. roboty instalacyjne o 

wartości  537 111,34  zł  kwalifikuje  się  jako  grupa  robót  instalacyjnych  w  zakresie  sieci, 

instalacji i 

urządzeń, co potwierdzają również kosztorysy dołączone przez Odwołującego do 

odwołania, gdzie jest wskazana jest branża drogowa i branża sanitarna. 

Zamawiający wskazał również, że żadnego znaczenia dla klasyfikacji rodzaju wykonywanych 

robót nie ma fakt, że wykonawca za wykonane prace wystawił jedną fakturę końcową za cały 

przedmiot umowy.  

Zamawiający wskazał, że Odwołujące zarzucił Zamawiającemu art. 239 ust. 1 i 2 w związku  

§ 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów 

techniczno-

budowlanych  dotyczących  dróg  publicznych  przez  błędne  uznanie,  że  budowa 

kanalizacji  deszczowej  wskazana  poświadczeniu  Wójta  Gminy  Radzanowo  dla  zadania 

„Przebudowa drogi gminnej - ulicy Klonowej w Radzanowie” nie leży w zakresie przebudowy 

drogi  publicznej, 

podczas gdy droga publiczna składa się  m. in. co najmniej z urządzeń do 

odwodnienia.  

Z

amawiający wskazał, że w § 5 w/w rozporządzenia Ministra Infrastruktury wskazuje, z jakich 

elementów  składa  się  droga,  co  w  żaden  sposób  nie  zmienia  faktu,  że  budowa  kanalizacji 

deszczowej nie wchodzi w 

zakres branży drogowej tylko w zakres branży sanitarnej. 

Z

amawiający  wskazał,  że  w  jego  ocenie  na  uwzględnienie  nie  zasługuje  również  zarzut 

naruszenie przez Z

amawiającego art. 223 ust.1  Pzp w związku z art. 274 ust. 1 Pzp poprzez 

dokonanie odmiennej oceny w toku badania i oceny ofert, na etapie wezwania z dnia 11 lipca 

2024  r. 

do  złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych  oraz  w  zawiadomieniu  z  dnia  

6  sierpnia  2024  r.  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty, 

podczas  gdy  zamawiający  wzywa 

wykonawcę,  którego  oferta  została  najwyżej  oceniona  do  złożenia  podmiotowych  środków 

dowodowych, 

a  zatem  na  dzień  11  lipca  2024  r.  Zamawiający  ocenię  ofertę  Odwołującego 

jako  najkorzystniejszą  w  tym  zakresie  kryterium  oceny  ofert  „Doświadczenie  Kierownika 

Budowy

”  musiał  przyznać  mu  10  punktów  za  doświadczenie  w  trzech  zadaniach,  gdyż  w 


przeciwnym  razie  adresatem  wezwania  z  dnia  11  lipca  2024  r. 

nie  byłby  Odwołujący,  ale 

Z

akład Budowlano Montażowy Budomont spółka jawna K. D. . 

Z

amawiający  wskazał,  że  po  otrzymaniu  podmiotowych  środków  dowodowych  od 

Odwołującego stwierdził, że wartość robót drogowych w zadaniu nr 1 w zakresie przebudowy 

drogi  ma  mniejszą  wartość  niż  wskazana  przez  Odwołującego  w  druku  oferty  przy 

doświadczeniu kierownika budowy. 

Zamawiający wskazał, że zgodnie z orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej zamawiający 

ma  prawo  do  samoistnego  podjęcia  decyzji  o  powtórzeniu  dokonanych  przez  siebie 

czynności, jeżeli uzna że dokonane uprzednio czynności są obarczone wadą. W przeciwnym 

wypadku  mogłoby  dojść  do  sytuacji,  w  której  pomimo  wiedzy  Zamawiającego  o  dokonaniu 

czynności  

z naruszeniem prawa Z

amawiający utrzymałby taką czynność w mocy pomimo jej oczywistej 

wadliwości. 

W    odniesieniu  do  zarzutu  numer  4 

odwołania  Zamawiający  wskazał,  że  przyczyną 

prowadzenia  wyjaśnień  z  wykonawcą  są  wątpliwości  zamawiającego  co  do  treści  złożonej 

oferty,  uruchomienie  procedury  z  art.  223  ust.  1  PZP  oznacza, 

że  zamawiający  miał 

wątpliwości  co  do  jednoznacznego  stwierdzenia  o  zgodności  bądź  niezgodności  oferty  

z  warunkami  zamówienia,  których  rozwianie  może  nastąpić  wyłącznie  przy  udziale 

wykonawcy,  natomiast  w  przedmiotowym  stanie  faktycznym  Z

amawiający,  po  zapoznaniu 

się  z  przedstawionymi  przez  Odwołującego  podmiotowymi  środkami  dowodowymi  nie  miał 

wątpliwości  co  do  uznania,  że  wskazane  przez  Odwołującego  zadanie  nr  1  nie  spełnia 

postawionych przez Z

amawiającego warunków. 

Treść  złożonego  Poświadczenia  precyzyjnie  określała  wartość  robót  drogowych  i  wartość 

robót  sanitarnych.  Prawidłowość  danych  zawartych  Poświadczeniu  potwierdzają  również 

złożone  przez  Odwołującego  do  odwołania  kosztorysy  z  zadania,  na  które  wystawione 

zostało  poświadczenie,  z  których  jednoznacznie  wynika,  że  kanalizacja  deszczowa 

wchodziła  

w zakres robót sanitarnych a nie drogowych.  

Po  przeprowadzeniu  rozprawy,  uwzględniając  dokumenty  zamówienia,  jak  również 

biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron i uczestnika postępowania zawarte 

w  odwołaniu  i  odpowiedzi  na  odwołanie,  a  także  wyrażone  ustnie  na  rozprawie,  Izba 

ustaliła i zważyła: 

Izba  stwierdziła,  że  nie  wystąpiła  żadna  z  przesłanek  wskazanych  w  art.  528  ustawy  Pzp, 

których skutkiem jest odrzucenie odwołania.  


Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał spełnienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, 

zarówno  posiadania  interesu  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  możliwości  poniesienia  szkody  

w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy. 

Do  postępowania  odwoławczego,  w  terminie  przewidzianym  w  art.  525  ust.  1  ustawy  Pzp,  

nie przystąpił żaden wykonawca. 

Na  podstawie  przekazanej  dokumentacji  postępowania  Izba  ustaliła,  że  Zamawiający  –

Mazowiecki  Zarząd  Dróg  Wojewódzkich  w  Warszawie  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  pn.:  „Przebudowa  drogi  wojewódzkiej  nr  567  na  odcinku  Płock  –  Rogozino  od 

km  6+580  do  km  7+109  w  zakresie  budowy  drogi  dla  pieszych  i  rowerów  w  gminie 

Radzanowo, powiat płocki, woj. mazowieckie”. 

W  rozdziale  XIX  ust.  1 pkt  2  SWZ  „Opis  kryteriów  oceny  ofert,  wraz  z  podaniem  wag  tych 

kryteriów i sposobu oceny ofert” wskazano: 

2) Przez kryterium Doświadczenie Kierownika Budowy (D) do oceny Zamawiający przyjmie 

ilość  wskazanych  przez  Wykonawcę  w  formularzu  oferty  zadań  spełniających  warunki 

określone  przez  Zamawiającego  w  SWZ  w  odniesieniu  do  doświadczenia  Kierownika 

Budowy.  Zgodnie  z  warunkami  SWZ  minimalne  wymagania  dla  Doświadczenia  Kierownika 

Budowy to: 

−  doświadczenie  na  stanowisku  kierownika  budowy  lub  kierownika  robót  drogowych  na 

minimum 

1 zadaniu polegającym  na  budowie / przebudowie /  rozbudowie drogi  publicznej*  

o  wartości  robót  drogowych  minimum  1  500  000,00  PLN  brutto  każda,  wraz  z  udziałem  

w czynnościach odbiorowych świadczących o zakończeniu realizacji zamówienia. 

Zamawiający przy obliczeniu punktów w tym kryterium zastosuje następujące wyliczenie: 

• wykazane 1 zadanie spełniające warunki określone w SWZ - 0 pkt 

• wykazane 2 zadania spełniające warunki określone w SWZ - 5 pkt 

• wykazane 3 zadania spełniające warunki określone w SWZ - 10 pkt 

W  kryterium  Doświadczenia  Kierownika  Budowy  ocenie  będą  podlegały  maksymalnie  

3 wykazane zadania spełniające warunki określone w SWZ. 

Oferta  w  kryterium  Doświadczenia  Kierownika  Budowy  może  otrzymać  maksymalnie  

10 punktów.” 

Odwołujący  przedstawił  3  zadania,  w  tym  1:  „Przebudowa  drogi  gminnej  –  ulicy  Klonowej  

w Radzanowie”. 

Zamawiający  przy  ocenie  oferty  Odwołującego  dwa  zadania,  potwierdzające  wymagania 

określone  w  Rozdziale  XIX  ust.  1  pkt  2  SWZ  dla  kryterium  Doświadczenia  Kierownika 

Budowy 

i w związku z powyższym Odwołujący otrzymał 5 punktów uwzględnił. 

W  dniu  06.08.2024  r.  Zamawiający  zawiadomił  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty 

wykonawcy Zakład Budowlano Montażowy Budomont spółka jawna K. D. . 


W  uzasadnieniu  zawiadomienia  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty 

Zamawiający  wskazał, 

że zadanie 1: „Przebudowa drogi gminnej – ulicy Klonowej w Radzanowie” oraz zadanie 4: 

„Budowa  parkingu  wraz  z  niezbędnymi  drogami  dojazdowymi  i  infrastrukturą  –  w  ramach 

zadania  pn.  Rozwój  Infrastruktury  zrównoważonej  mobilności  miejskiej  –  II  etap  (uwaga  – 

droga dojazdowa Norbertańska)” nie spełniają wymagania określonego w Rozdziale XIX ust. 

1  pkt  2  SWZ  dla  kryterium  „Doświadczenie  Kierownika  Budowy”  Wartość  robót  drogowych  

w  zadaniu 

„Przebudowa  drogi  gminnej  –  ulicy  Klonowej  w  Radzanowie”  wynosiła  1  216 

086,38  zł,  natomiast  Zamawiający w  SWZ  wymagał  dla Kierownika budowy  doświadczenia 

na  stanowisku  kierownika  budowy  lub  kierownika  robót  drogowych  na  minimum  jednym 

zadaniu polegającym na budowie/rozbudowie/przebudowie drogi publicznej o wartości robót 

drogowych nie mniejszej niż 1 500 000,0 zł brutto każda. 

Zamawiający  wystąpił,  na  podstawie  art.  252  ust.  2  ustawy  Pzp  do  wykonawcy  Zakład 

Budowlano  Montażowy  Budomont  spółka  jawna  K.  D.  z  wnioskiem  o  wyrażenie  zgody  na 

wybór oferty po upływie terminu związania ofertą. 

Izba  rozpoznając  odwołanie  uwzględniła  akta  sprawy  odwoławczej,  które  zgodnie  

z § 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 30 grudnia 2020 r. w sprawie postępowania 

przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. z 2020 r., poz. 2453) 

stanowią  odwołanie  wraz  z  załącznikami  oraz  dokumentacja  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  w  postaci  elektronicznej  lub  kopia  dokumentacji,  o  której  mowa  w  §  7  ust.  

2,  a  także  inne  pisma  składane  w  sprawie  oraz  pisma  kierowane  przez  Izbę  lub  Prezesa  

w związku z wniesionym odwołaniem.  

Izba  zaliczyła  do  materiału  dowodowego  sprawy  dokumenty  pochodzące  z  akt  sprawy 

odwoławczej oraz załączone do odwołania. 

Po  zapoznaniu  się  z  argumentacją  stron  i  uczestnika  postępowania  odwoławczego, 

wyrażoną  we  wniesionych  w  nim  pismach  oraz  przedstawioną  w  trakcie  rozprawy  Izba 

uznała, że odwołanie podlegało oddaleniu.

Zgodnie z art. 239 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy Pzp, 1. z

amawiający wybiera najkorzystniejszą 

ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia. 

2.  n

ajkorzystniejsza  oferta  to  oferta  przedstawiająca  najkorzystniejszy  stosunek  jakości  do 

ceny lub kosztu lub oferta z najniższą ceną lub kosztem. 

Stosowanie  do  art.  16  pkt  1-3  ustawy  Pzp, 

Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza 

postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób: 

zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 

2) przejrzysty; 

3) proporcjonalny. 

Zgodnie  z  §  5  pkt  3  Rozporządzenia  Ministra  Infrastruktury  z  dnia  24  czerwca  2022  r.  w 

sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg, droga składa się co najmniej: 


1) z jezdni; 

2)  z  poboczy  lub  usytuowanych  w  ich 

miejscu  innych  części  drogi,  jeżeli  spełniają  one  co 

najmniej jedną z funkcji poboczy określoną w przepisach o ruchu drogowym; 

3) z urządzeń do odwodnienia; 

4)  ze  znaków  drogowych,  sygnalizatorów  drogowych  lub  urządzeń  bezpieczeństwa  ruchu 

drogowego,  jeżeli  konieczność  ich  umieszczenia  na  drodze  wynika  z  przepisów  o  ruchu 

drogowym. 

Odwołujący  w  Postępowaniu  w  celu  wykazania  Doświadczenia  Kierownika  Budowy 

powoływał się na zadanie „Przebudowa drogi gminnej – ulicy Klonowej w Radzanowie” oraz 

Poświadczenie Wójta Gminy Radzanowo wystawionego dla tego zadania. 

Izba ustaliła, iż z Poświadczenia Wójta Gminy Radzanowo wynikało, że wartość zadania nr 

1, na które powoływał się Odwołujący wyniosła 1 753 197,72 zł, w tym:  

- roboty drogowe 

– 1 216 086,38 złotych,  

- roboty instalacyjne 

– 537 111,34 złote.  

Odwołujący  wskazywał,  że  do  wartości  robót  drogowych  należy  zaliczyć  również  wartość 

robót instalacyjnych z uwagi na: 

1. ....................................................................... brzmienie 

§ 5 pkt 3 Rozporządzenia Ministra 

Infrastruktury 

dnia 

czerwca 

r.  

w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg,  

przedmiot 

umowy 

zawartej 

pomiędzy 

Odwołującym 

Gminą 

Radzanowo 

przewidziane  

w niej wynagrodzenie 

za realizację całego zadania pn. Przebudowa drogi gminnej – ulicy 

Klonowej 

w  miejscowości  Radzanowo  korzystającym  z  dofinansowania  w  ramach 

Funduszu Dróg Samorządowych, 

opis przedmiotu zamówienia, pochodzący ze 

strony: 

https://www.przetargi.egospodarka.pl/20046639801_Przebudowa-drogi-gminnej-ulicy-

Klonowej-w-

miejscowości-Radzanowo_2023_2.html. 

Izba  nie  zgodziła  się  ze  stanowiskiem  Odwołującego,  iż  treść  Poświadczenia  Wójta Gminy 

Radzanowo  należy  interpretować  w  ten  sposób,  iż  wartość  robót  drogowych  w  zadaniu 

Przebudowa  drogi  gminnej 

–  ulicy  Klonowej  w  Radzanowie  wynosi  1 753 197,72  zł, 

ponieważ  proponowana  przez  Odwołującego  interpretacja  treści  Poświadczenia  Wójta 

Gminy  Radzanowo 

pozostaje  w  sprzeczności  z  jego  literalnym  brzmieniem,  a  dowody 

przedstawione 

przez  Odwołującego  nie  potwierdziły  jego  stanowiska.  Co  więcej  z 

kosztorysów szczegółowych z dnia 26 sierpnia 2022 r., stanowiących załącznik do odwołania 

wynika,  że  roboty  drogowe  stanowiły  odrębny  od  kanalizacji  i  sieci  wodociągowej  zakres 

prac

, stąd zostały one wycenione oddzielnie.  


Izba  stwierdziła,  że  z  treści  §  1  i  §  5  Rozporządzenia  Ministra  Infrastruktury  z  dnia  24 

czerwca 2024 r. wynika 

tylko, że droga składa się co najmniej z urządzeń do odwodnienia, 

samo   

Rozporządzenie  określa  przepisy  techniczno-budowlane  dotyczące  warunków 

technicznych, 

jakim  powinny  odpowiadać drogi  publiczne  i  ich usytuowanie  oraz  warunków 

technicznych 

użytkowania dróg publicznych, natomiast fakt, iż ustalona została jedna kwota 

za  realizację  ww.  zadania  nie  oznacza,  iż  wartość  robót  instalacyjnych  w  tym  zadaniu 

należało  zsumować  z  wartością  robót  drogowych,  a  w  konsekwencji  Odwołujący  powinien 

otrzymać w związku uwzględnieniem zadania Przebudowa drogi gminnej – ulicy Klonowej 10 

punktów w kryterium Doświadczenie Kierownika Budowy. 

Wobec powyższego zarzut nr II a i b odwołania podlegał oddaleniu. 

Zgodnie z art. 223 ust. 1 ustawy Pzp, w 

toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać 

od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków 

dowodowych  lub  innych  składanych  dokumentów  lub  oświadczeń.  Niedopuszczalne  jest 

prowadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji  dotyczących  złożonej  oferty 

oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści. 

Stosownie  do  treści  art.  274  ust.  1  ustawy  Pzp,  Zamawiający  wzywa  wykonawcę,  którego 

oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 

dni  od  dnia  wezwania,  podmiotowych  środków  dowodowych,  jeżeli  wymagał  ich  złożenia  

w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  lub  dokumentach  zamówienia,  aktualnych  na  dzień  złożenia 

podmiotowych środków dowodowych. 

Z

amawiający w odpowiedzi na odwołanie wskazał, że po otrzymaniu podmiotowych środków 

dowodowych  o

d  Odwołującego  stwierdził,  że  wartość  robót  drogowych  w  zadaniu  nr  1, 

wykazanych  przez  Odwołującego  w  zakresie  przebudowy  drogi  ma  mniejszą  wartość  niż 

została wskazana przez Odwołującego w ofercie przy doświadczeniu kierownika budowy. 

W  ocenie  Izby,  mając  na  uwadze  przedstawiona  powyżej  okoliczność,  Zamawiający  był 

uprawniony  do 

podjęcia  decyzji  o  powtórzeniu  dokonanych  przez  siebie  czynności,  jeżeli 

stwierdził, 

że 

czynności 

dokonane 

uprzednio 

są 

obarczone 

wadą.  

W  ocenie  Izby,  niedopuszczalne  jest 

utrzymanie  w  mocy  czynności  Zamawiającego,  która 

jest obarczona wadami. 

Wobec powyższego, zarzut nr II c) odwołania podlegał oddaleniu. 

treści art. 223 ust. 1 ustawy Pzp wynika, iż w celu uzyskania informacji dotyczących treści 

oferty,  przedmiotowych 

środków  dowodowych,  innych  składanych  dokumentów  lub 

oświadczeń, służących wykazaniu zgodności przedmiotu zamówienia z wymaganiami opisu 

zamówienia  lub  służących  ocenie  ofert  w  przyjętych  kryteriach  oceny  ofert,  jeśli  są  one 

niejasne 

lub mogą budzić wątpliwości, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień.  

Procedura w przewidziana w art. 223 ust. 1 ustawy Pzp, 

dotyczy sytuacji, gdy zamawiający 

powziął wątpliwości co do treści oferty, oświadczeń lub innych składanych dokumentów. 


Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  podkreślił,  iż  nie  miał  wątpliwości,  że  wskazane 

przez  Odwołującego  zadanie  nr  1  nie  spełnia  warunku  Zamawiającego,  a  treść 

Poświadczenia  precyzyjnie  określała  wartość  robót  drogowych  oraz  wartość  robót 

sanitarnych.   

W ocenie Izby, mając na uwadze zarówno stanowisko Zamawiającego, a także niebudzącą, 

w  ocenie  Izby, 

wątpliwości  treść  Poświadczenia  Wójta  Gminy  Radzanowo  z  którą 

korespondują  informacje  z  kosztorysów  z  26  sierpnia  2022  r.,  przedstawionych  przez 

Odwołującego, Izba nie miała wątpliwości, że tym przypadku procedura przewidziana w art. 

223 ust. 1 ustawy Pzp, nie powinna znaleźć zastosowania. 

Wobec powyższego, zarzut nr II d odwołania podlegał oddaleniu. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku postępowania - na 

podstawie art. 557 i art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy 

§ 8 ust. 2 rozporządzenia 

Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów 

kosztów  postępowania odwoławczego,  ich  rozliczania oraz  wysokości  i  sposobu pobierania 

wpisu od odwołania. 

Wobec oddalenia odwołania w całości, koszty ponosi Odwołujący.  

Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji. 

Przewodnicząca: 

………………………