Sygn. akt: KIO 2876/24
WYROK
Warszawa, dnia
3 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Beata Konik
Protokolantka:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu
12 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę Cristal Travelnet spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Ełku,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Polską Organizację Turystyczną z
siedzibą w Warszawie,
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża Odwołującego i:
Z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero gorszy) uiszczoną przez
Odwołującego tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę po 3 600 zł 00 gr (słownie:
trzy tysiące sześćset złotych zero gorszy) poniesioną przez Odwołującego i
Zamawiającego tytułem wynagrodzenia i wydatków pełnomocnika.
Zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero gorszy)poniesioną przez
Zamawiającego tytułem wynagrodzenia i wydatków pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………………….
Sygn. akt: KIO 2876/24
Uzasadnienie
Polska Organizacja Turystyczna
z siedzibą w Warszawie, (dalej: „Zamawiający”)
prowadzi w trybie podstawowym bez negocjacji
postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na
usługi pn.: „Przygotowanie i kompleksowa realizacja 3 pakietów
wyjazdowych (podróży studyjnych, tzw. study – press) dla influencerów”, nr postępowania:
18/2024/ML.
Przedmiotowe postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone
na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z
2024 r. poz. 1320).
Szacunkowa wartość zamówienia jest niższa od kwot wskazanych w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
z 3 lipca 2024 r., nr 2024/BZP 00394579/01.
W postępowaniu tym Cristal Travelnet spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Ełku (dalej: „Odwołujący”) 12 sierpnia 2024 r., złożył odwołanie do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej wobec:
1) wyboru jako najkorzystniejszej oferty Wykonawcy
– S. M.prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą Karoten S. M. w Łodzi (dalej jako Karoten),
2) zaniechaniu odrzucenia oferty Wykonawcy
– Karoten, mimo że treść oferty tego
Wykonawcy jest niezgodna z warunkami zamówienia,
3) zaniechaniu odrzucenia oferty Wykonawcy
– Karoten, w warunkach, w których oferta
tego Wykonawcy powinna zostać odrzucona z uwagi na fakt, że zawiera rażąco niską
cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, co doprowadziło do nieprawidłowości w
zakresie wyboru oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy Karoten,
mimo że oferta tego wykonawcy jest niezgodna z warunkami zamówienia, gdyż
zaoferował on nocleg w Scandic Resort (Scandinavia Resort), czyli obiekcie
świadczącym usługi hotelarskie, a nie w hotelu skategoryzowanym jako **** lub *****,
co jest warunkiem zamówienia,
2) art. 224 ust. 6 Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp poprzez
wadliwą ocenę wyjaśnień Karoten w zakresie zaoferowanej ceny i uznanie ich za
potwierdzające prawidłowość skalkulowania ceny przez tego Wykonawcę, mimo, że
wyjaśnienia złożone przez tego Wykonawcę potwierdzają, że łączna wartość oferty
brutto tego Wykonawcy jest rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia, a w
konsekwencji zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy, która zawiera rażąco niską
cenę, co stanowi również naruszenie zasady uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców.
W związku z powyższym, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
2) odrzucenie oferty Wykonawcy Karoten,
Ponadto Odwołujący wniósł o zasądzenie na jego rzecz kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa przed Izbą. Wniosek ten został poparty
odpowiednią fakturą.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, co następuje.
W pierwszej kolejności Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu odwołania i
może ponieść szkodę.
Ad zarzutu
niezgodności treści oferty Karoten z warunkami zamówienia
Odwołujący wskazał, że zgodnie ze Szczegółowym Opisem Przedmiotu Zamówienia
(dalej jako SOPZ)
– Załącznik nr 1 SWZ, do elementów działań i obowiązków Wykonawcy
należy: „Zapewnienie uczestnikom 3 podróży studyjnych noclegów w pokojach
jednoosobowych lub apartamentach w hotelach skategoryzowanych jako **** lub *****
zgodnie z wytycznymi zawartymi w ramowych programach zawartych w załączniku wraz ze
śniadaniami (w przypadku braku takiego hotelu, standard obiektu nie może być gorszy niż
określony w kategoryzacji hotelu ****; w wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się inny
standard obiektu po uzgodnieniu z Zamawiającym w trybie roboczym)”.
Odwołujący wyjaśnił, że Wykonawca Karoten w odpowiedzi na wezwanie do
wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny, w swoich wyjaśnieniach wskazał, że oferuje nocleg
do 5 km od Energylandii w obiekcie Scandic Resort (Scandinavia Resort). Zamawiający w
SOPZ wymagał zakwaterowania w pokojach jednoosobowych lub apartamentach w hotelach
skategoryzowanych jako **** lub *****.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z art. 36 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach
hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (dalej jako
ustawa o usługach hotelarskich) do obiektów hotelarskich zaliczają się:
1) hotele -
obiekty posiadające co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w
pokojach jedno-
i dwuosobowych, świadczące szeroki zakres usług związanych z
pobytem klientów;
2) motele -
obiekty położone przy drogach, dysponujące parkingiem, posiadające co
najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych;
3) pensjonaty -
obiekty posiadające co najmniej 7 pokoi, świadczące dla swoich klientów
całodzienne wyżywienie;
4) kempingi (campingi) -
obiekty strzeżone, umożliwiające nocleg w namiotach,
samochodach mieszkalnych (campobusach) i przyczepach samochodowych,
przyrządzanie posiłków, parkowanie samochodów, a także świadczące usługi
związane z pobytem klientów; obiekty te mogą dodatkowo umożliwiać nocleg w
domkach turystycznych lub innych obiektach stałych;
5) domy wycieczkowe -
obiekty posiadające co najmniej 30 miejsc noclegowych,
dostosowane do samoobsługi klientów oraz świadczące minimalny zakres usług
związanych z pobytem klientów;
schroniska młodzieżowe - obiekty przeznaczone do indywidualnej i grupowej turystyki
młodzieżowej, dostosowane do samoobsługi klientów;
7) schroniska - obiekty zlokalizowane poza obszarami zabudowanymi, przy szlakach
turystycznych, świadczące minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów;
8) pola biwakowe -
obiekty niestrzeżone, umożliwiające nocleg w namiotach.
Następnie Odwołujący wyjaśnił, że zaszeregowania obiektów hotelarskich do
poszczególnych rodzajów dokonuje, kategorię nadaje oraz prowadzi ich ewidencję
marszałek województwa właściwy ze względu na miejsce położenia obiektu hotelarskiego,
(art. 38 ust. 1 ustawy o usługach hotelarskich). Natomiast ewidencję obiektów innych niż
obiekty hotelarskie prowadzi wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na
miejsce ich położenia (art. 38 ust. 3 ustawy o usługach hotelarskich).
O
dwołujący podał, że obiekt wskazany przez Karoten – Scandic Resort (Scandinavia
Resort) nie jest hotelem, nie zalicza się także do innych obiektów hotelarskich. Odwołujący
podniósł, że obiekt ten nie figuruje w Rejestrze obiektów świadczących usługi hotelarskie
(rejestr dostępny pod adresem on line: https://bip.malopolska.pl/umzator,a,1550356,rejestr-
obiektow-swiadczacych-uslugihotelarskie.html). Scandic Resort (Scandinavia Resort) jest
wpisany do ewidencji obiektów innych niż obiekty hotelarskie, który jest prowadzony przez
Burmistrza Zatora. Oznacza to, że Scandic Resort (Scandinavia Resort) nie ma statusu
hotelu.
Odwołujący wskazał, że jest to inny obiekt świadczący usługi hotelarskie. Celem
wykazania powyższego, Odwołujący jako dowód załączył do odwołania Wyciąg z Rejestru
obiektów
świadczących
usługi
hotelarskie
Gminy
Zator,
dostępny:
https://bip.malopolska.pl/umzator,a,1550356,rejestr-obiektow-swiadczacychuslugi-
Odwołujący podkreślił, że tylko obiekty hotelarskie posiadają kategoryzację
oznaczoną gwiazdkami (art. 37 ustawy o usługach hotelarskich). Oznacza to w ocenie
Odwołującego, że Scandic Resort (Scandinavia Resort) nie spełnia kryteriów
Zamawiającego dotyczących standardów noclegów. Scandic Resort (Scandinavia Resort)
nie jest bowiem obiektem hotelarskim o standardzie **** lub *****. Skalkulowanie oferty w
oparciu o założenia niezgodne z wymogami SOPZ powoduje, że ofertę taką należy uznać za
niezgodną z warunkami zamówienia. Niezgodność treści oferty z warunkami zamówienia,
zgodnie z Pzp, polega na niezgodności zobowiązania, które wykonawca wyraża w swojej
ofercie i przez jej złożenie na siebie przyjmuje, z zakresem zobowiązania, które zamawiający
opisał w SWZ i którego przyjęcia oczekuje. Niezgodność treści oferty z treścią SWZ ma
miejsce w sytuacji, gdy oferta nie odpowiada w pełni przedmiotowi zamówienia, nie
zapewniając jego realizacji w całości zgodnie z wymogami zamawiającego. Odwołujący
wskazał też, że w realiach przedmiotowej sprawy niezgodność treści oferty Wykonawcy
Karoten ujawniła się w związku ze złożeniem wyjaśnień w przedmiocie rażącej ceny –
okazało się, że Wykonawca Karoten złożył swoją ofertę kalkując cenę przedmiotowego
zamówienia w oparciu o założenia niezgodne z treścią SWZ, a mianowicie wymogami
Zamawiającego co do standardów noclegów. Na potwierdzenie powyższego, Odwołujący
przywołał stanowisko orzecznictwa. Z uwagi na powyższe oferta Wykonawcy Karoten winna
podlegać odrzuceniu.
Ad
zarzutu rażąco niskiej ceny oferty.
W ocenie Odwołującego, na podstawie wyjaśnień Wykonawcy Karoten złożonych w
odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego, nie sposób uznać, że zaoferowana cena jest ceną
adekwatną do przedmiotu zamówienia. Zdaniem Odwołującego, Zamawiający dokonał
błędnej ich oceny. W ocenie Odwołującego, w swoich wyjaśnieniach Karoten nie tylko nie
wykazał, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, ale potwierdził, że nie skalkulował
prawidłowo ceny ofertowej. Odwołujący wskazał na zakres działań i obowiązków Wykonawcy
wynikający ze Szczegółowego Opisu Przedmiotu Zamówienia (SOPZ) – Załącznik nr 1 SWZ.
koszty „wejściówek” do obiektów objętych planem podróży studyjnej.
Odwołujący podniósł, że w swojej kalkulacji Wykonawca Karoten ujął koszt wejściówek do
obiektów zawartych w programie jedynie dla 6 osób. Zgodnie ze SOPZ, pilot ma być obecny
w trakcie całej podróży studyjnej, także w obiektach zwiedzania. Wykonawcy powinni więc
ująć koszt „wejściówek” dla 7 osób, a nie tak jak skalkulował to Wykonawca Karoten dla 6
osób. Nadmienić należy, że gdyby Wykonawca Karoten otrzymał jakieś specjalne zniżki lub
upusty związane z biletowaniem osoby pilota, powinien tę okoliczność zawrzeć we własnych
wyjaśnieniach (czego zaniechał). Koszt poniesiony w związku z „wejściówkami” dla jednej
osoby to koszt (zgodnie z wyjaśnieniami Karoten) w wysokości 2.276,79 zł, czyli koszt tylko
biletów do obiektów zgodnych z planem wizyty studyjnej wynosi 15.937,53 zł (dla 7 osób, w
tym 6 uczestników z ramienia Zamawiającego oraz 1 pilota).
koszty noclegów.
Odwołujący wskazał, że Wykonawca Karoten przedstawił w swojej kalkulacji koszty
noclegów jedynie dla 6 osób, przy czym jak już wskazano powyżej, Zamawiający wymagał,
aby pilot był obecny w trakcie całej podróży studyjnej. Trudno wyobrazić sobie sytuację, w
której uczestnicy wyjazdu będą zakwaterowani w innym miejscu aniżeli pilot wyjazdu,
odpowiedzialny za organizację oraz będący punktem kontaktowym dla uczestników (co
zresztą nie było możliwie ze względu na powyższy wymóg Zamawiającego). Karoten nie ujął
także w swoich wyjaśnieniach kosztów noclegów kierowcy. Koszt noclegów zgodnie z ofertą
Karoten dla 1 osoby wynosi 3.713,60 zł, koszt dla 8 osób to 29.708, 80 zł.
koszty wyżywienia.
Zdaniem Odwołującego wyżywienie zostało skalkulowane przez Wykonawcę Karoten
tylko dla 6 osób. Jak wynika z SOPZ Wykonawca ponosi również koszt wyżywienia pilota i
kierowcy. Koszty te nie zostały ujęte w kalkulacji. Przyjęcie kosztów wyżywienia dla 8 osób,
zgodnie z cenami wskazanymi w wyjaśnieniach Wykonawcy, powoduje po stronie Karoten
koszt w wysokości 14.842,00 zł.
4) koszty ubezpieczenia.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z SOPZ, wykonawca ma zapewnić ubezpieczenie
dla wszystkich uczestników podróży oraz kierowcy i pilota. Karoten skalkulował jedynie
koszty polisy ubezpieczeniowej dla uczestników, pomijając przy tym pilota i kierowcę. Koszt
ubezpieczenia dla 8 osób Karoten powinien, zgodnie ze swoimi wyjaśnieniami ponieść w
wysokości 720,00 zł. 5) koszty zatrudnienia pracownika – pilota Zgodnie z wyjaśnieniami
Karoten, wykonawca ten skieruje do wykonania przedmiotowego zamówienia osobę
„zatrudnioną na etacie”, wskazując przy tym, że 1.500,00 zł jest „kwotą dodatkowego
wynagrodzenia”. Zgodnie z SOPZ pilot wycieczki ma być obecny w trakcie trwania całej
podróży studyjnej. Wyklucza to wykonywanie jakichkolwiek innych czynności w ramach pracy
etatowej. To znaczy, że Wykonawca Karoten oprócz wynagrodzenia dodatkowego, powinien
wyliczyć koszty zatrudnienia takiego pracownika w przeliczeniu na 3 czterodniowe wyjazdy.
Poniższa tabela przedstawia koszty zatrudnienia pracownika w pełnym wymiarze czasu przy
następujących założeniach: a) wynagrodzenie brutto w całym okresie obowiązywania umowy
to 4.300 zł z uwagi na to, że od 01.07.2024 r. jest to obowiązująca wartość minimalnego
wynagrodzenia, b) składka wypadkowa 1,67 %, c) brak PPK, d) 26 dni urlopu w roku.
Zdaniem Odwołującego koszty w przypadku umowy o pracę przedstawiają się
następująco:
Płaca brutto (minimalna) 4300,00 zł
Koszty uzyskania przychodu 250,00 zł
Ulga podatkowa 300,00 zł
Skala podatkowa 12%
Podstawa do ubezpieczenia zdrowotnego 3710,47 zł
Podstawa opodatkowania 3460,00 zł
Zaliczka na podatek 115,00 zł
Wypłata netto 3261,53 zł
Składki ZUS % Pracownik Pracodawca Razem Wypadkowe 1,67 71,81 zł 71,81 zł
Emerytalne 19,52 419,68 zł 419,68 zł 839,36 zł Rentowe 8,00 64,50 zł 279,50 zł 344,00 zł
Chorobowe 2,45 105,35 zł 105,35 zł Fundusz Pracy 2,45 105,35 zł 105,35 zł Zdrowotne 9,00
333,94 zł 333,94 zł FGŚP 0,10 4,30 zł 4,30 zł Razem 923,47 zł 880,64 zł 1804,11 zł
WYPŁATA PRACOWNIKA NETTO KOSZTY PRACODAWCY URLOP W DNIACH
WYNAGRODZENIE ZA ZASTĘPSTWO URLOPOWE W SKALI MIESIĄCA ŁĄCZNIE
KOSZTY PRACODAWCY 3261,53 zł 5180,64 zł 26 534,51 zł 5715,15 Stawka za 1 rbh 34,02
z
ł
W ocenie Odwołującego, wobec powyższego godzina pracy pracownika
osiągającego ze stosunku pracy minimalne wynagrodzenie za pracę, stanowi koszt
Wykonawcy w wysokości 34,02 zł, co w przeliczeniu na 3 czterodniowe wyjazdy, przy
założeniu 8 godzinnego dnia pracy wynosi: 3265,92 zł. Z wyjaśnień Karoten wynika wprost,
że Wykonawca celowo pominął koszt zatrudnienia pracownika w wymiarze przypadającym
na realizację przedmiotowego zamówienia. Nieuprawnione jest twierdzenie, że skoro
pracownik jest zatrudniony w oparciu o umowę o pracę, to Wykonawca w związku z
realizacją przedmiotowego zamówienia nie ponosi żadnego kosztu. Jeżeli Wykonawca
kosztu zatrudnienia pracownika pilota dedykowanego do realizacji przedmiotowego
zamówienia nie kalkuluje w swojej ofercie, to znaczy, że przerzuca ten koszt na innego
kontrahenta.
Dodatkowo Odwołujący podkreślił, że powyższa stawka za 1 rbh jest stawką
minimalną, a wykwalifikowany pilot wycieczek niewątpliwie nie osiąga przychodu w
wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, tylko znacznie wyższy.
6) pozostałe koszty
Odwołujący wskazał, że Zamawiający przewidział w SOPZ następujące koszty, które
powinny zostać uwzględnione w ofercie Wykonawcy Karoten:
− koszt opieki przewodnika w obiektach,
− koszt materiałów „powitalnych”, tj. przede wszystkim identyfikatora zawierającego
nazwę danej podróży studyjnej oraz imię i nazwisko uczestnika, szczegółowy program danej
podróży studyjnej, ewentualnie inne materiały do ustalenia z Zamawiającym w trybie
roboczym,
− koszt zapewnienia parkingów, płatnych przejazdów autostradą itp. Powyższe koszty
nie zostały wykazane w ramach wyjaśnień rażąco niskiej ceny. Podkreślenia wymaga, że
każdy z wykonawców ponosi także koszty koordynacji wyjazdu obejmujące przygotowanie
szczegółowych harmonogramów, zapewnienie rezerwacji biletów wstępu, transportu,
noclegów i wyżywienia. Koszty koordynacji nie znalazły odzwierciedlenia w wyjaśnieniach
Karoten. Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że Wykonawca Karoten nie zawarł w
swojej
kalkulacji
wszystkich
elementów
kosztotwórczych,
wymaganych
przez
Zamawiającego. Z wyjaśnień Wykonawcy Karoten wynika, że cena oferty zakłada bufor „na
koszty inne
– nieujęte wyżej oraz marżę biura” w wysokości 15.351,66 zł. Zdaniem
Odwołującego, zliczając nieuwzględnione przez Karoten koszty, stwierdzić należy, że oferta
tego Wykonawcy nie pokryje minimalnych kosztów realizacji zamówienia – koszty nieujęte
przez Karoten a wymagane zgodnie z SOPZ wynoszą bowiem co najmniej 16.860,41 zł.
Odwołujący wskazał, że na tą kwotę składają się następujące nieuwzględnione przez
Karoten koszty:
Nieuwzględniony rodzaj kosztu Cena zgodnie z wyjaśnieniami Karoten
1. Koszty „wejściówek” do obiektów objętych planem podróży studyjnej dla pilota 2.276,79 zł
2. Koszty noclegów pilota i kierowcy 7 427,20 zł
3. Koszty wyżywienia pilota i kierowcy 3 710,50 zł
4. Koszty ubezpieczenia pilota i kierowcy 180,00 zł
5. Minimalny koszt zatrudnienia pracownika
– pilota 3265,92 zł
RAZEM 16 860,41 zł
Zdaniem Odwołującego, Wykonawca winien skalkulować w oferowanej cenie
wszystkie elementy związane z należytym wykonaniem zamówienia, przy czym fakt
nienależytego skalkulowania ceny ofertowej obciąża wykonawcę, który musi się liczyć z tym
że jego oferta może zostać potraktowana jako zawierająca rażąco niską cenę. Wykonawca
Karoten dokonał niedopuszczalnego zbiorczego zgrupowania bliżej nieokreślonych kosztów
w ramach pozycji „koszty inne – nieujęte wyżej oraz marżę biura” w wysokości 15.351,66 zł.
Odwołujący wskazał, że zgrupowanie kosztu zapasu w pozycji „Inne”, niczego nie
wyjaśnia, a tym samym nie obala domniemania zaoferowania rażąco niskiej ceny. Stosując
ten
– jedynie z pozoru sprytny wybieg – Wykonawca w istocie sam sobie uniemożliwił
rzetelne wykazanie, że cena oferty nie jest rażąco niska, gdyż zapomniał, że zgodnie z
przywołanymi wcześniej normami, to nie rzeczą Zamawiającego jest wykazać, że
Wykonawca czegoś nie wziął pod uwagę, ale rzeczą wykonawcy jest udowodnić, że dany
koszt został uwzględniony w cenie. Karoten który jest profesjonalnym uczestnikiem rynku
zamówień publicznych, powinien dołożyć należytej staranności na wszystkich etapach
postępowania oraz adekwatnie reagować na wezwania Zamawiającego. W miejsce
precyzyjnego wyliczenia pozostałych koszów przedstawiono zbiorowe oszacowanie kosztów,
co pozwoliło na niewątpliwe ustalenie w zakresie tego, czy wyjaśnienia powinny skutkować
uznaniem ceny za rażąco niską – nie ze względu na to, co się w nich znalazło, a ze względu
na to, czego w nich nie ujęto, oraz jakie dowody przedłożono na poparcie twierdzeń.
Wykonawca ma obowiązek udowodnić realność zaoferowanej ceny (art. 224 ust. 5 p.z.p.),
składając wyjaśnienia, które powinny być co najmniej przydatne dla wykazania sposobu
obliczenia ceny, ponieważ jeżeli wyjaśnienia nie uzasadniają podanej w ofercie ceny, oferta
wykonawcy podlega odrzuceniu. W oparciu o powyższe nie sposób więc uznać, że
Wykonawca w złożonych wyjaśnieniach wykazał, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej
ceny.
Podsumowując, zdaniem Odwołującego, oferta Wykonawcy Karoten powinna zostać
odrzucona, jako oferta z rażąco niską ceną. Wykonawca nie wykazał, że koszty cenotwórcze
zostały skalkulowane w sposób prawidłowy. Ponadto Wykonawca ten przerzuca koszty
wykonania przedmiotowego zamówienia na inne realizowane umowy.
W złożonej pismem z 28 sierpnia 2024 r. odpowiedzi na odwołanie, Zamawiający
wniósł o oddalenie odwołania w całości i przedstawił swoje stanowisko. Zamawiający
podniósł, że 9 lipca 2024 r. udzielił odpowiedzi na pytania wykonawców. Wskazał na
odpowiedź na pytanie nr 3 i wyjaśnił, że mimo udzielenia tej odpowiedzi, dopuszczał
możliwość dwóch noclegów w hotelu oddalonym o 15 km od Energylandii ale jednocześnie
nie wykluczył również pierwotnego założenia, czyli jednego noclegu w hotelu oddalonym w
promieniu 15 km i jego noclegu w obiekcie oddalonym w promieniu 5 km od Enegrylandii.
Zamawiający nie zgodził się również z drugim zarzutem odwołania wskazując, w odniesieniu
do kosztów pilota i kierowcy, że załżył iż obciążają one wykonawcę. Zamawiający wskazał,
że poddał złożone mu wyjaśnienia należytej analizie i uznał, że za zaoferowaną mu o=cenę
jest
możliwa realizacja przedmiotu zamówienia,. Zwrócił uwagę, że różnica w cenie
złożonych mu oferty przez wybranego wykonawcę i Odwołującego wynosi ok 400 zł.
Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie i
uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, stanowiska stron złożone na piśmie i podane do protokołu
rozprawy ustaliła, co następuje.
Odwołującemu zgodnie z treścią w art. 505 ustawy Pzp przysługują środki ochrony
prawnej, ponieważ jest wykonawcą biorącym udział w postępowaniu o to zamówienie
publiczne.
Do przedmiotowego postępowania odwoławczego żaden wykonawca nie zgłosił
przystąpienia w charakterze uczestnika postępowania.
Odwołanie zostało rozpoznane w granicach zawartych w nim zarzutów (art. 555
ustawy Pzp), podtrzymanych na rozprawie z uwzględnieniem zasady kontradyktoryjności
postępowania (art. 534 ust. 1 ustawy Pzp). Rozpoznając przedmiotowe odwołanie Izba miała
na uwadze treść akt postępowania (§8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą z dnia 30
grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2453). Izba przy rozpoznaniu sprawy miała na uwadze
ponadto stanowiska Stron i Przystępującego zaprezentowane zarówno w pismach
procesowych, w tym w odpowiedzi na odwołania jak i podczas rozprawy oraz złożone
dowody.
Izba ustaliła następujące okoliczności faktyczne jako istotne dla rozstrzygnięcia
sprawy.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został zawarty w Załączniku nr 1 do SWZ.
Zamawiający wskazał tam „elementy działań i obowiązki wykonawcy”, tj.:
1. Przygotowanie, a następnie realizacja 3 programów podróży studyjnych w postaci
pakietów obejmujących zakwaterowanie, wyżywienie, zwiedzanie, bilety wstępu lub
„wejściówki” do obiektów zawartych w programie, transport, pilota, kierowcę, ubezpieczenie
uczestników, ewentualnych przewodników po odwiedzanych miejscach i obiektach,
ewentualne spotkania z właścicielami / zarządcami wizytowanych obiektów, materiały dla
uczestników (identyfikator, program, ewentualnie inne);
2. Przygotowanie szczegółowych harmonogramów 3 podróży studyjnych na podstawie
ramowych programów zawartych w załączniku;
3. Zapewnienie uczestnikom 3 podróży studyjnych noclegów w pokojach jednoosobowych
lub apartamentach w hotelach skategoryzowanych jako **** lub ***** zgodnie z wytycznymi
zawartymi w ramowych programach zawartych w załączniku wraz ze śniadaniami (w
przypadku braku takiego hotelu, standard obiektu nie może być gorszy niż określony w
kategoryzacji hotelu ****; w wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się inny standard obiektu po
uzgodnieniu z Zamawiającym w trybie roboczym);
4. Zapewnienie uczestnikom 3 podróży studyjnych pełnego całodziennego wyżywienia
zgodnie z zaproponowanymi przez Wykonawcę szczegółowymi harmonogramami w
restauracjach dobrej klasy lub obiektach wyjątkowo atrakcyjnych dla turystów (w tym
uzyskanie informacji od uczestników i zapewnienie ewentualnych specjalnych diet, np.
bezmięsnych) w układzie na każdego uczestnika: 3 śniadania w miejscu zakwaterowania, 4
trzydaniowe obiady (dwie zupy do wyboru, dwa danie główne do wyboru, dwa desery do
wyboru, napoje do wyboru), 3 kolacje „zasiadane” lub w formie „szwedzkiego stołu” (co
najmniej dwie przystawki do wyboru, dwie zupy do wyboru, dwa danie główne do wyboru,
dwa desery do wyboru, napoje do wyboru), w tym 1 kolacja tzw. „integracyjna” lub bardziej
uroczysta;
5. Zapewnienie uczestnikom 3 podróży studyjnych transportu na całej trasie podróży od
ustalonego miejsca rozpoczęcia i zakończenia podróży w Warszawie oraz pełnej
dyspozycyjności podczas trwania całej podróży w postaci busa VIP wraz z kierowcą oraz
standardem premium, jakie te busy oferują, np. obrotowe i rozkładane fotele, klimatyzację
dwustrefową, oczyszczanie powietrza, lodówkę na napoje, stolik do pracy pod laptopa,
możliwości ładowania sprzętu elektronicznego typu smartfony, tablety, aparaty fotograficzne,
kamerki video itp. (realizacja podróży studyjnych musi odbywać się zgodnie z
obowiązującymi przepisami dotyczącymi standardu i czasu pracy kierowców; przez wysokiej
klasy bus rozumie się pojazd nie starszy niż 5 lat, spełniający wszystkie niezbędne normy
emisji spalin oraz bezpieczeństwa); ponadto Wykonawca uwzględni po swojej stronie
wszystkie koszty związane z transportem, np. parkingi, płatne przejazdy autostradą itp.
6. Zapewnienie uczestnikom 3 podróży studyjnych biletów wstępu lub „wejściówek” do
obiektów zawartych w programie (stosowne rezerwacje zostaną dokonane i potwierdzone
przez Wykonawcę na etapie przygotowania poszczególnych pakietów podróży studyjnych);
7. Zapewnienie uczestnikom 3 podróży studyjnych opieki profesjonalnego pilota w trakcie
trwania całej podróży studyjnej, który powinien posiadać stosowne uprawnienia w postaci
ukończenia adekwatnego kursu (Wykonawca zapewni również niezbędną opiekę
przewodnicką, w przypadku, gdy program będzie jej wymagał);
8. Zapewnienie uczestnikom 3 podróży studyjnych materiałów „powitalnych”, tj. przede
wszystkim identyfikatora zawierającego nazwę danej podróży studyjnej oraz imię i nazwisko
uczestnika, szczegółowy program danej podróży studyjnej, kontakt telefoniczny do pilota
danej podróży studyjnej, ewentualnie inne materiały do ustalenia z Zamawiającym w trybie
roboczym;
9. Zaproponowanie rozwiązań przeciwdziałających rezygnacji uczestników w tak zwanej
„ostatniej chwili przed wyjazdem”;
10. Zapewnienie ubezpieczenia NNW i KL dla wszystkich uczestników wyjazdu (z
kierowcami i pilotem włącznie) – opłacenie stosownej składki;
11. Stworzenie założeń do krótkiej ankiety, która będzie rozdawana ostatniego dnia do
wypełnienia przez uczestników wyjazdu oraz przygotowanie raportów z każdego wyjazdu,
zebranie ankiet i przekazanie ich do Zamawiającego.
Ponadto Zamawiający zawarł zastrzeżenie: „Zamawiający dopuszcza nieznaczne
modyfikacje i zmiany w zakresie postanowień zawartych w opisach poszczególnych
elementów przedmiotowych działań. Zmiany te będą konsultowane z Wykonawcą w trybie
roboczym. Koszty noclegów i wyżywienia dla kierowcy i pilota pozostają po stronie
Wykonawcy.”.
Elementem opisu przedmiotu zamówienia są również „Ramowe programy”
stanowiące załącznik do OPZ. Zawarty tam opis jest podzielony na 3 części:
Ekscytujące parki rozrywki dla małych i dużych (w terminie do ustalenia od początku
lipca do końca sierpnia), gdzie podczas dnia 1 wskazano „nocleg do 15 km od
Energylandii”, a podczas dnia 2 „nocleg do 5 km od Energylandii”.
Polska pod ziemią, czyli kopalnie na każdą pogodę (w terminie do ustalenia od
początku sierpnia do końca listopada
Niesztampowe atrakcje w górach (w terminie do ustalenia od początku lipca do końca
października)
Pismem z 9 lipca 2024 r.
, Zamawiający udzielił odpowiedzi na pytania wykonawców,
w tym m.in. na pytanie nr 3
o treści: „Zwracam się z pytaniem dotyczącym noclegu podczas
wycieczki Ekscytujące Parki rozrywki dla małych i dużych. W OPZ Zamawiający wskazał że
1 dnia nocleg musi być do 15 km od Energylandii natomiast drugiego dnia 5 km od
Energylandii. Po sprawdzeniu dostępności obiektów, w odległości 5 km od Energylandii nie
ma hotelu 4* lub 5*. Czy w związku z tym Zamawiający dopuści możliwość zakwaterowania
uczestników przez 2 doby w hotelu oddalonym 15 km od Enegylandii?”, Zamawiający
odpowiedział: „Zamawiający dopuszcza możliwość zakwaterowania uczestników przez 2
doby w hotelu oddalonym do 15 km od Energylandii”.
Jednocześnie Zamawiający w wyniku udzielonych wyjaśnień dokonał zmiany SWZ, tj.
łącznej ilości osób w szczegółowym opisie przedmiotu zamówienia z (4+2)x5=30 na
(4=2)x3=18, zmiany pkt 16.2.2. SWZ, zmiany formularza ofertowego pkt 2, zmiany pkt 13.1
SWZ, zmiany pkt 14.1 SWZ oraz zmiany pkt 14.3 SWZ.
Zamawiający nie dokonał zmiany w
ramowym programie w zakresie części 1 Ekscytujące parki rozrywki dla małych i dużych
dzień 2.
W postępowaniu złożonych zostało 5 ofert, w tym oferta wykonawcy Karoten i oferta
Odwołującego. Zamawiający w toku procedury badania i oceny ofert zwrócił się w pismem
wzywającym do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny do 3 wykonawców w tym do Odwołującego i
wykonawcy Karoten.
Zamawiający pismem z 23 lipca 2024 r. wezwał wykonawcę Karoten do wyjaśnienia
ceny.
Podstawą wezwania był przepis art. 224 ust. 2 pkt 1 wezwanie dotyczyło wyjaśnień
dotyczących wyliczenia ceny w szczególności w zakresie wynikającym z ustawy.
Wyjaśnienia zostały złożone przez wykonawcę Karoten pismem opatrzonym
podpisem elektrycznym z 26 l
ipca 2024r. Do wyjaśnień załączono kalkulację, z treści której
wynika że w pkt 35 „nocleg do 5 km od Energylandii/Scandi Resort” wyceniono nocleg w
obiekcie Scandinavia Resort.
5 sier
pnia Zamawiający poinformował o wyborze jako najkorzystniejszej oferty
złożonej przez wykonawcę Karoten.
Izba zważyła co następuje.
Izba stwierdziła, iż odwołanie podlegało oddaleniu.
Ad
zarzutu niezgodności treści oferty z treścią dokumentów zamówienia.
Zarzut podlegał oddaleniu, z następujących powodów. Po pierwsze, przypomnienia
wymaga, że na zarzut składają się podstawa prawna i okoliczności faktyczne, z których
odwołujący wywodzi zasadność stawianego zarzutu. Stanowisko to jest ugruntowane w
orzecznictwie Krajowej I
zby Odwoławczej. W okolicznościach tej sprawy, po analizie treści
uzasadnienia zarzutu oraz
dokumentów zamówienia, a także stanowiska Zamawiającego
wskazanego w odpowiedzi na odwołanie, Izba dostrzegła, że w treści odwołania Odwołujący
nie przywołał w zarzucie wszystkich okoliczności faktycznych, gdyż zupełnie pominął
udzielone przez Zamawiającego odpowiedzi na pytania wykonawców z 9 lipca 2024 r.
Tymczasem w tej sprawie nie bez znaczenia jest odpowiedź udzielona na pytanie nr 3.
Ponadto, w toku rozprawy Odwołujący w ocenie Izby dokonał rozszerzenia podstawy
faktycznej zarzutu o zaprezentowanie stanowiska odnoście interpretacji postanowienia pkt 3
załącznika nr 1 do SWZ, w części odnoszącej się do postanowień wskazanych w nawiasie.
Po drugie, przypomnienia również wymaga, że wszelkie wątpliwości pojawiające się
co do interpretacji dokumentów zamówienia powinny być rozpoznawane na korzyść
wykonawców, gdyż to zamawiający jest autorem dokumentów zamówienia, wykonawcy
natomiast jedynie w odpowiedzi na ich postano
wienia składają swoje oferty. Ponadto, po
upływie terminu skradania ofert nie ma możliwości zmiany postanowień SWZ ani takiej ich
interpretacji, której rezultat prowadziłby do nadania postanowieniom SWZ nowego brzmienia.
Zasadność zarzutu Odwołujący wywodzi z treści pkt 3 załącznika nr 1 do SWZ, tj.: „3.
Zapewnienie uczestnikom 3 podróży studyjnych noclegów w pokojach jednoosobowych lub
apartamentach w hotelach skategoryzowanych jako **** lub ***** zgodnie z wytycznymi
zawartymi w ramowych programach zawartych w załączniku wraz ze śniadaniami (w
przypadku braku takiego hotelu, standard obiektu nie może być gorszy niż określony w
kategoryzacji hotelu ****; w wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się inny standard obiektu po
uzgodnieniu z Zamawiającym w trybie roboczym);”.
Z powyższego Odwołujący podczas rozprawy wywodził, że na potrzeby wyceny oferty
obowiązkiem wykonawców było wycenić nocleg w hotelu 4* lub 5* natomiast wszelkie
o
dstępstwa od tej zasady, tj. treść zawarta w nawiasie ww. postanowienia, mogły nastąpić
dopiero na etapie realizacji
, po uzgodnieniu z Zamawiającym w trybie roboczym. Jednak w
ocenie Izby zaprezentowana przez Odwołującego interpretacja jest zaledwie jedną z
możliwych.
Z pytania nr 3, co zostało też przyznane w odpowiedzi na odwołanie przez
Zamawiającego, wynika że w odległości do 5 km od Energylandii nie ma hotelu 4* lub 5*.
Było to powodem, w odpowiedzi na pytanie nr 3, „dopuszczenia możliwości” zaoferowania
noclegu w takim hotelu, dnia drugiego wycieczki
w odległości do 15 km od Energylandii.
Izba w okolicznościach tej sprawy, mając na uwadze, że w wyniku udzielonej
odpowiedzi
Zamawiający nie dokonał jednoczesnej zmiany treści załącznika „Ramowe
programy” do załącznika nr 1, tj. nie zmienił ramowych programów w zakresie w jakim
dotyczyła ich treść odpowiedzi na pytanie nr 3, uznała, że stanowisko Zamawiającego
wskazane w odpowiedzi na odwołanie, należy uwzględnić.
Powyższe oznacza, że wykonawca Karoten mógł wycenić nocleg w obiekcie (nie
hotelu 4* lub 5*) do 5 km od Energylandii, ponieważ w ocenie Izby uprawniona jest taka
interpretacja zastrzeżenia zawartego w nawiasie pkt 3 załącznika nr 1 do SWZ, zgodnie z
którą „w przypadku braku takiego hotelu, standard obiektu nie może być gorszy niż określony
w kategoryzacji hotelu ****”. Dostrzec należy, że po tym zastrzeżeniu Zamawiający postawił
średnik, dopiero w kolejnym zastrzeżeniu, po tym średniku jest mowa o tym, że „w
wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się inny standard obiektu po uzgodnieniu z
Zamawiającym w trybie roboczym”. Innymi słowy w ocenie Izby postanowienie zawarte w pkt
3 załącznika nr 1 do SWZ, a w szczególności część zawarta w nawiasie, budzą wątpliwości
interpretacyjne i możliwe jest różne ich rozumienie. Izba zgadza się z Odwołującym, że
zasadą była wycena noclegu w hotelu 4* lub 5* ale w ocenie Izby nie jest jasne, że pierwsze
zastrzeżenie zawarte w nawiasie tj. „w przypadku braku takiego hotelu, standard obiektu nie
może być gorszy niż określony w kategoryzacji hotelu ****” odnosi się wyłącznie do etapu
realizacji, nie ma bowiem przy tym zastrzeżeniu wskazania „po uzgodnieniu z Zamawiającym
w trybie roboczym”.
Tymczasem z okoliczności sprawy wynika, że w odległości 5 km od Energylandii nie
ma hotelu 4* lub 5*, co wynika wprost z zadanego pytania nr 3 oraz z odpowiedzi na
odwołanie.
Stąd też, skoro obok wymogu zapewnienia noclegu w dniu drugim wycieczki „Ekscytujące
parki rozrywki dla małych i dużych”, w odległości do 5 km od Energylandii, Zamawiający
„dopuścił możliwość” zapewnienia tego noclegu w tym dniu również do 15 km od
Energylandii, wykonawca Karoten
mógł zaoferować nocleg do 5 km od Enegylandii a z
uwagi na to, że nie było w tej odległości hotelu 4* lub 5*, wykonawca Karoten był uprawniony
zaoferować nocleg w obiekcie o standardzie obiektu nie gorszym niż określony w
kategoryzacji hotelu ****
. Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wskazał, że zaoferowany
hotel spełnia powyższy wymóg, a Odwołujący w treści zarzutu nie wykazał, aby było inaczej.
Mając na uwadze powyższe, Izba oddaliła rozpoznawany zarzut.
Ad
zarzutu rażąco niskiej ceny.
Zarzut podlegał oddaleniu z następujących powodów. W pierwszej kolejności Izba
wskazuje, że ocena złożonych przez wykonawcę w toku procedury wyjaśnienia ceny
wyjaśnień, nie może mieć miejsca w oderwaniu od treści skierowanego do niego wezwania.
W ocenie Izby
skierowane do wykonawcy Karoten wezwanie miało ogólny charakter. Analiza
treści udzielonej odpowiedzi na to wezwanie nie pozwala z kolei na wniosek aby wyjaśnienia
te nie stanowiły adekwatnej odpowiedzi na to wezwanie.
Przechodząc do poszczególnych podniesionych przez Odwołującego okoliczności
faktycznych, z kt
órych wywodzi on zasadność rozpoznawanego zarzutu, Izba wskazuje, co
następuje.
• Koszty wejściówek
Jak wynika z modyfikacji treści SWZ, Zmawiający określił liczbę uczestników w sposób
następujący: „łącznie osób: (4+2)x3 = 18”. W ocenie Izby z żadnego miejsca w Załączniku nr
1 nie wynika,
że należało skalkulować również wejściówki dla pilota. Izba dostrzega
postanowienie, zgodnie z którym pilot ma być obecny w trakcie trwania całej podroży
studyjnej, ale jednocześnie zostało w pkt 7 załącznika nr 1 wskazane, że wykonawca
zapewni również niezbędną opiekę przewodnicką w przypadku gdy program będzie jej
wymagał, co oznacza że przewodnik/pilot nie musi towarzyszyć uczestnikom cały czas w
sposób nieprzerwany. Izba wyobraża sobie, że w zależności od programu będzie
wystarczające jeśli pilot będzie w dyspozycji, np. pod telefonem, gotowy interweniować, gdy
będzie taka potrzeba. Dodatkowo w niektórych obiektach jego obecność może okazać się
zbędna, a w innych przewodnik jest zapewniony w cenie wejściówki. Z postanowień OPZ nie
wynika zdaniem iż Izby, że opiekować się uczestnikami musi zawsze tak sama osoba. Zatem
zarzut jest w ocenie Izby s
formułowany na dużym poziomie ogólności i brakuje pogłębionej
analizy, w jakich obiektach
obecność pilota/przewodnika będzie się wiązać z wykupieniem
dla niego wejściówki.
• Koszty noclegów i koszty wyżywienia
W tym zarzucie
Odwołujący również wskazuje na brak skalkulowania kosztów noclegu dla
pilota i kierowcy.
Jednak Odwołujący pominął, że w załączniku nr 1 w pozostałych
postanowieniach zamawiający wskazał: „koszty noclegów i wyżywienia dla kierowcy i pilota
pozostają o stornie wykonawcy”. Dodatkowo nie jest dla Izby zrozumiałe z czego Odwołujący
wywodzi, że standard noclegów i wyżywienia dla pilota i kierowcy ma być taki sam jak dla
uczestników. Kwestia na mogłaby zostać zdaniem Izby wyjaśnione w toku ewentualnej
kontynuacji procedury wyjaśnienia ceny, nie jest t natomiast powód dla którego ofertę na tym
etapie postępowania należałoby odrzucić.
• Koszty ubezpieczenia
W ocenie Izby
po pierwsze, nie jest zrozumiałe z czego Odwołujący wywodzi, że koszty
ubezpieczenia pilota i kierowcy
mają być skalkulowane w taki sam sposób jak dla
uczestników. Po drugie, nie jest to istotny koszt co wynika już z samego zarzutu. Po trzecie,
nie jest wykluczone
, że pilot i kierowca posiadają ubezpieczenie i nie trzeba liczyć tego
kosztu w tak dużym wymiarze jak twierdzi Odwołujący w zarzucie. Kwestia na mogłaby
zostać zdaniem Izby wyjaśnione w toku ewentualnej kontynuacji procedury wyjaśnienia ceny,
nie jest t natomiast powód dla którego ofertę na tym etapie postępowania należałoby
odrzucić.
• Koszty zatrudnienia pilota
Zdaniem Izby podniesione
w treści tej części uzasadnienia zarzutu okoliczności mogłyby
zostać wyjaśnione przez Zamawiającego w trybie dodatkowego wezwania, jednak nie ma
takiego zarzutu.
Co do zarzutu
odnoszącego się do przewidzianego przez wykonawcę Karoten buforu
w
wysokości 15 351,66 zł, w ocenie Izby opisane przez Odwołującego w zarzucie koszty są
jego własnymi wyliczeniami i nie odnoszą się do oferty wykonawcy Karoten. Oznacza to, że
aby ustalić co kryje się pod tą kwotą, należałoby wezwać wykonawcę Karoten do złożenia
dodatkowych wyjaśnień. Jednak Odwołujący w treści odwołania nie postawił takiego zarzutu,
stąd też Izba nie znalazła podstaw do uwzględnienia odwołania i nakazania Zamawiającemu
kontynuowania procedury
wyjaśniającej. Jednocześnie, zdaniem Izby z uwagi na ustalenie,
że udzielona odpowiedź przez wykonawcę Karoten była adekwatna do wezwana, nie ma na
obecnym etapie
podstaw aby z uwago na podniesione w odwołaniu zarzuty uznać, że oferta
powinna zostać odrzucona.
O kosztach
postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz.
1605 ze zm.) oraz § 8 ust. 2 pkt 1 związku z § 2 ust. 1 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1) i pkt 2) lit. b)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca:
…………………….