Sygn. akt: KIO 2880/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 22.08. 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Agata Mikołajczyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron w dniu 22 sierpnia 2024 r. w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12
sierpnia 2024 r. przez wykonawc
ę: Skamex S.A. z/s w Łodzi (ul. Częstochowska 38/52,
93121 Łódź) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Mazowiecki Szpital
Bródnowski Sp. z o.o. z/s w Warszawie (ul. Kondratowicza 8, 03242 Warszawa),
postanawia:
1. Umorz
yć postępowanie odwoławcze;
2. Nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
O
dwołującego: Skamex S.A. z/s w Łodzi (ul. Częstochowska 38/52, 93121 Łódź)
kwotę 15.000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącą
kwot
ę wpisu uiszczonego przez odwołującego od odwołania;
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
…………………………
Sygn. akt: 2880/24
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12
sierpnia 2024r.
przez wykonawc
ę: Skamex S.A. z/s w Łodzi (Odwołujący) w postępowaniu
prowadzonym
na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.), [ustawa Pzp lub Pzp lub Ustawa PZP] przez
Z
amawiającego: Mazowiecki Szpital Bródnowski Sp. z o.o. z/s w Warszawie. Przedmiotem
zamówienia publicznego jest „Zakup sprzętu i aparatury medycznej dla Mazowieckiego
Szpitala Bródnowskiego Sp. z o.o.”. Wewnętrzny identyfikator: MSB/PN/124/11/2023.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w
dniu 02 luty 2024 r. w trybie przetargu nieograniczonego pod numerem 70298-2024.
Wykonawca podał: (...) wnoszę odwołanie od niezgodnej z przepisami p.z.p. czynności i
zaniechania Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, którego
przedmiotem jest: dostawa wyrobów medycznych dla Mazowieckiego Szpitala
Bródnowskiego Sp. z o.o. (znak sprawy: MSB/PN/124/11/2023), prowadzonego w trybie
przetargu nieograniczonego -
w zakresie pakietu nr 10, polegającej na zaniechaniu
odrzucenia oferty Wykonawcy Anmar sp. z o.o. mimo, że oferta tego wykonawcy nie spełnia
wymagań wskazanych w opisie przedmiotu zamówienia, a w konsekwencji tego błędu
wyborze tej oferty jako najkorzystniejszej. Zamawiający zaniechał wyboru jako
najkorzystniejsze oferty Skamex S.A., która jest ofertą niepodlegającą odrzuceniu i
najkorzystniejszą w świetle kryteriów oceny ofert sformułowanych w dokumentach
postępowania. Odwołujący zarzuca Zamawiającemu naruszenie:
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych – poprzez bezpodstawne
zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez Wykonawcę Anmar Sp. z o.o. ul. Strefowa 22,
100 Tychy (dalej „Anmar”) w zakresie pakietu nr 10, mimo iż oferta ta nie spełnia
wymagań Zamawiającego postawionych w dokumentach postępowania.
2) art.
239 PZP poprzez wybór tej oferty jako najkorzystniejszej w sytuacji gdy oferta winna
być odrzucona jako niespełniająca wymagań Zamawiającego wskazanych w SWZ oraz
zaniechanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty Odwołującego, która to oferta spełnia
wszystkie wymagania Zamawiającego, nie podlega odrzucenia i jako taka jest ofertą
najkorzystniejszą zgodnie z ustalonymi w postępowaniu kryteriami oceny ofert.
3) art. 16 pkt 1 i 2 ustawy
– poprzez prowadzenie postępowania w sposób sprzeczny z
zasadami przejrzystości oraz uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców w
związku z nieuprawnionym zaniechaniem odrzucenia oferty Wykonawcy Anmar;
Odwołujący wskazuje również, że naruszenie wskazanych powyżej przepisów ustawy
Pzp niewątpliwie miało istotny wpływ na wynik postępowania, a zatem biorąc pod uwagę art.
554 ust. 1 pkt 1 Pzp, Krajowa Izba Odwoławcza winna uwzględnić niniejsze odwołanie.
W związku z powyższym Odwołujący wnosi o:
uwzględnienie odwołania w całości,
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty i
powtórzenia czynności oceny ofert w zakresie pakietu 10
nakazanie Zamawiającemu odrzucenia oferty Anmar Sp. z o. o. i wyboru oferty Skamex
Spółka Akcyjna jako najkorzystniejszej w zakresie pakietu 10
Wykonawca podał ponadto: (...) Stosownie do art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, Odwołujący ma
interes w uzyskaniu zamówienia oraz może ponieść szkodę wskutek naruszenia przepisów
przez Zamawiającego, z uwagi na to, że oferta Odwołującego została sporządzona zgodnie
ze specyfikacją warunków zamówienia oraz z wyjaśnieniami treści specyfikacji warunków
zamówienia, a jej treść i proponowany przedmiot Zamówienia spełnia wymagania
Zamawiającego w części nr 10. Jednocześnie kwestionowana odwołaniem oferta Anmar jest
niez
godna z wymaganiami Zamawiającego i powinna zostać odrzucona. Przy prawidłowym
działaniu Zamawiającego oferta Odwołującego powinna zostać uznana za najkorzystniejszą.
Tym samym uwzględnienie odwołania zmierza do uzyskania Zamówienia przez Skamex S.A.
w przypadku wygrania postępowania odwoławczego. (....) Odwołujący jest profesjonalnym
podmiotem od wielu lat funkcjonującym na rynku dostaw będących przedmiotem
zamówienia. Odwołujący złożył w przedmiotowym postępowaniu ofertę spełniającą
wymagania Zamawiającego opisane w SWZ. Jednakże Zamawiający w sposób
nieuprawiony oraz bezzasadnie zaniechał odrzucenia nieprawidłowej oferty Wykonawcy
Anmar w zakresie pakietu nr 10, w którym oferta Odwołującego winna zostać uznana za
najkorzystniejszą. Tym samym Zamawiający poprzez naruszenie przepisów ustawy naraża
Odwołującego na możliwość poniesienia szkody. (....) Odwołujący złożył ofertę, która według
przyjętych w SIWZ kryteriów oceny ofert, w przypadku potwierdzenia zasadności zarzutów
odwołania, mogłaby zostać uznana za najkorzystniejszą, co mogłoby skutkować uzyskaniem
przez niego zamówienia.” Ponadto Odwołujący wskazuje, że jego interes wyraża się w tym,
aby postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzone zostało zgodnie z
przepisami prawa. Zamawiający ma obowiązek działać w toku oceny i badania ofert z
najwyższą starannością, tak, aby zapewnić spełnienie zasady równego traktowania
wykonawców oraz uczciwej konkurencji opisanych w ustawie, a wykonawcy mają prawo
oczekiwać, że złożone przez nich oferty zostaną ocenione zgodnie z wyartykułowanymi w
dokumentach postępowania wymaganiami oraz na podstawie przepisów ustawy.
Jakiekolwiek odstępstwo od tej zasady stanowi naruszenie fundamentalnych zasad
zamówień publicznych. W przedmiotowej sytuacji Zamawiający, czyniąc wbrew przepisom
ustawy (w szczególności naruszając zasadę równego traktowania), nie dokonał badania ofert
w sposób określony w SWZ. Ta czynność Zamawiającego stoi w sprzeczności z
podstawowymi zasadami prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
ponieważ prowadzi de facto do nierównego traktowania wykonawców”.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie (pismo z dnia 21/08//2024) wskazując na
art. 521 ust.1 ustawy Pzp podał w szczególności: (...) ustosunkowując się do treści
odwołania wniesionego w dniu 12.08.2024 r. przez Odwołującego od czynności podjętych
przez Zamawiającego w postępowaniu na dostawę wyrobów medycznych dla
Mazowieckiego Szpitala Bródnowskiego Sp. z o.o. (znak sprawy: MSB/PN/124/11/2023),
prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego - w zakresie pakietu nr 10,
uwzględniam, przed otwarciem rozprawy, w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu.
Zamawiający, zgodnie z art. 522 ust. 1 zdanie drugie ww. ustawy, unieważni czynność
wyboru najkorzystniejszej oferty w części nr 10 oraz powtórzy czynność oceny ofert w tej
części zgodnie z żądaniami zawartymi w odwołaniu.
Do postępowania odwoławczego nie przystąpił po stronie Zamawiającego żaden
Wykonawca, dlatego Zamawiający wnosi, aby Krajowa Izba Odwoławcza rozważyła
możliwość umorzenia postępowania odwoławczego o sygnaturze akt KIO 2880/24 na
posiedzeniu niejawnym bez obecności stron.
Izba
ustaliła i zważyła, co następuje:
Postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu w związku z art. 521 ust.1 ustawy
Pzp.
Zgodnie z informacją przekazaną przez Zamawiającego w piśmie z dnia 20/08/24
jego pkt 4
: „4) kopię odwołania wniesionego w postępowaniu przez Wykonawcę:
„Skamex Spółka Akcyjna ul. Częstochowska 38/52, 93-121 Łódź” przesłano wiadomością e-
mail w dniu 14.08.2024 r.
”. Pismem z dnia 14.08.2014 wykonawcy także zostali
poinformowani o możliwym zgłoszeniu przystąpienia zgodnie z art. 525 ustawy Pzp.
Uwzględniając art. 524 ustawy Pzp wykonawcy zawiadomieni o toczącym się
postępowaniu odwoławczym, w terminie 3 dni od dnia tego wezwania – jak wymaga przepis
art. 525 ust.1 ustawy Pzp
– przystąpienia do postępowania odwoławczego, w szczególności
po stronie zamawiającego, nie zgłosili.
Mając na uwadze powyższe w niniejszej sprawie ma zastosowanie art. 522 ust.1
ustawy Pzp. Zgodnie ze wskazanym art. 522 ust. 1
Pzp: „W przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w
terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.”
Działając zatem na podstawie art. 568 pkt 3 ustawy Pzp w zw. z art. 522 ust. 1
ustawy Pzp Izba
postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie na
posiedzeniu niejawnym bez udziału stron postępowania odwoławczego.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza miała
na uwadze § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz.
2437). W takim przypadku Izba orzeka o zwrocie
odwołującemu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu w pełnej wysokości.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
………………………………………