Sygn. akt: KIO 2886/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 28 sierpnia 2024 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Prowadzisz
na posiedzeniu niejawnym bez udzia
łu stron w dniu 28 sierpnia 2024 roku, w Warszawie,
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 sierpnia 2024 roku
przez
wykonawcę STRABAG spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Pruszkowie
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Nadbużański Oddział Straży
Granicznej w Chełmie
postanawia:
1. Umarza
postępowanie odwoławcze.
2. N
akazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
STRABAG spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Pruszkowie kwoty 20 000
zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy)
stanowiącej wniesiony wpis.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: …………………….……………
Sygn. akt: KIO 2886/24
U Z A S A D N I E N I E
Zamawiający – Nadbużański Oddział Straży Granicznej w Chełmie prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone jest w trybie przetargu
ograniczonego na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 oraz działu VI – zamówienia w dziedzinach
obronności i bezpieczeństwa, ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych, o wartości zamówienia powyżej progów unijnych pn. Budowa PSG w m.
Ulhówek
Numer postępowania nadany przez Zamawiającego: 08/24
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w suplemencie do Dziennika Urzędowego
Unii Europejskiej: Numer publikacji ogłoszenia: 319969-2024 Numer wydania Dz.U. S:
104/2024 Data publikacji: 30/05/2024
W dniu 12 sierpnia 2024
roku Odwołujący, działając na podstawie przepisu art. 513
pkt 1 w zw.
z art. 505 ust. 1 ustawy z dnia 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych
(zwanej dalej „ustawą Pzp”), wniósł odwołanie na niezgodną z przepisami czynność
Zamawiającego podjętą w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, polegającej
na ustaleniu treści SWZ jak i projektowanych postanowień umowy w wyniku udzielonych
wyjaśnień w sposób naruszający przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych oraz
przepisy Kodeksu cywilnego (dalej „kc”).
Zakres i Zarzuty:
Odwołujący zarzuca Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art. 135 i 137 ustawy Pzp w zw. z art. 99 ust. 1 Pzp, art. 433 pkt 3 ustawy Pzp, art. 16
pkt 1,2,3 Pzp, art. 5 kc, art. 3531 kc art. 647 kc i art. 649 kc w zw. z art. 8 ust 1
ustawy Pzp
, przez opublikowanie w dniu 1 sierpnia 2024 r. wyjaśnienia treści SWZ,
w tym projektowanych postanowień umowy w sposób, który prowadzi do
przerzucenia na wykonawcę odpowiedzialności, w tym ryzyka finansowego za teren
budowy
w zakresie w jakim ziszczą się nieprzewidywane warunki gruntowo-wodne, inne niż
wynikające z przekazanej dokumentacji na etapie składania oferty, jak również
wystąpią odmienne warunki geologiczne, geotechniczne lub hydrologiczne,
rozpoznanie terenu w zakresie znalezisk archeologicznyc
h, występowanie
niewybuchów i niewypałów, napotkanie niezinwentaryzowanych lub błędnie
zinwentaryzowanych sieci, instalacji lub innych obiektów budowlanych. Zamawiający
narusza podstawowe zasady przygotowywania i prowadzenia postępowania
wynikające z art. 16 pkt 1) i 3) ustawy Pzp, a negatywnymi konsekwencjami
nienależytego opisu przedmiotu zamówienia próbuje obarczyć wykonawcę, czym
narusza art. 99 ust. 1 ustawy Pzp. Czynność Zamawiającego skutkuje
wprowadzeniem do SWZ postanowienia przewidującego odpowiedzialność za
okoliczność, za którą wyłączną odpowiedzialność ponosi Zamawiający, co stanowi
klauzulę
abuzywną
w świetle art. 433 pkt 3 ustawy Pzp;
2) art. 135 i 137 ustawy Pzp w zw. z art. 99 ust. 1 Pzp, art. 433 pkt 3 ustawy Pzp, art. 16
pkt 1,2,3 Pzp, art. 5 kc, art. 3531 kc art. 647 kc i art. 649 kc w zw. z art. 8 ust 1
ustawy Pzp, poprzez opublikowanie w dniu 1 sierpnia 2024 r. wyjaśnienia treści SWZ,
w tym projektowanych postanowień umowy w sposób, który prowadzi do
przerzucenia
na wykonawcę odpowiedzialności, w tym ryzyka finansowego za wady i błędy
w dokumentacji projektowej, podczas gdy wyłączną odpowiedzialność za przekazaną
dokumentację projektową, zgodnie z prawem ponosi Zamawiający, a jego
przerzucenie stanowi przejaw nadużycia pozycji dominującej przez Zamawiającego,
jak i jest zakazane klauzulą abuzywną art. 433 pkt 3 ustawy Pzp.
Żądania:
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu ukształtowania zasad odpowiedzialności
wykonawcy w sposób zgodny z art. 16 pkt 1) i 3) ustawy Pzp, art. 99 ust. 1 ustawy Pzp, art.
433 pkt 3) ustawy Pzp oraz art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 647 kc.
Odwołujący podał, że nie jest gospodarzem postępowania wiec sugeruje jedynie, aby
przywrócenie zgodności z prawem nastąpiło bądź poprzez ponowne wyjaśnienia
Zamawiającego stanowiące odpowiedź na pytanie nr 34 i 35 z dnia 1 sierpnia 2024 r.
potwierdzające, że wykonawca nie ponosi odpowiedzialności, w tym ryzyka finansowego
za okoliczności w nich wskazane, bądź poprzez wprowadzenie do projektowanych
postanowień umowy następujących lub zbliżonych treści:
Wykonawca będzie uprawniony do zmiany umowy w zakresie sposobu wykonania,
terminu jak i wynagrodzenia w przypadku wystąpienia odmiennych niż wynikających
z przekazanej dokumentacji na etapie składania oferty warunków geologicznych,
geotechnicznych lub hydrologicznych, bądź rozpoznania terenu w zakresie znalezisk
archeologicznych,
występowania
niewybuchów
i
niewypałów,
napotkania
niezinwentaryzowanych lub błędnie zinwentaryzowanych sieci, instalacji lub innych obiektów
budowlanych.
Wykonawca będzie uprawniony do zmiany umowy w zakresie sposobu wykonania,
terminu jak i wynagrodzenia w przypadku wystąpienia wad dokumentacji projektowej,
w szczególności gdy konieczność ich usunięcia wymaga wprowadzenia zmian przez
projektantów, uzyskania uzgodnień, opinii, decyzji administracyjnych, lub wstrzymaniem prac
budowlanych przez właściwy organ z przyczyn niezależnych od Wykonawcy.
Izba ustaliła, że do postępowania odwoławczego skutecznie nie przystąpił żaden
wykonawca.
Do dania wydania postanowienia do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
nie wpłynęło żadne zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego, co wynika z
akt
postępowania odwoławczego.
Pismem z dnia 22 sierpnia 2024 roku
„Odpowiedź na odwołanie” wraz
z załącznikami, przesłanym do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w tym samym dniu,
Zamawiający podał, że:
Na podstawie art. 521 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. 2023 poz. 1605 ze zm.), dalej zwanej ustawą Pzp, wnoszę odpowiedź
na odwołanie wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej przez STRABAG Sp. z o.o.,
ul. Parzniewska 10, 05-
800 Pruszków w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
pn.: Budowa PSG w m. Ulhówek, sprawa nr 08/24 na niezgodną z przepisami czynność
zamawiającego podjętą w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, polegającą
na ustaleniu treści SWZ jak i projektowanych postanowień umowy w wyniku udzielonych
wyjaśnień w sposób naruszający przepisy ustawy Pzp oraz przepisy Kodeksu cywilnego.
Zamawiający uwzględnia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu i wnosi
o umorzenie postępowania odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 3 ustawy Pzp.
U z a s a d n i e n i e
W dniu 01.08.2024 r. na stronie internetowej prowadzonego postępowania Zamawiający
zamieścił odpowiedzi na pytania zadane w dniu 25.07.2024 r. Na powyższe działanie
STRABAG Sp. z o.o. w dniu 12.08.2024 r. wniósł odwołanie wskazując, że czynność
narusza przepisy ustawy Pzp oraz Kodeksu cywilnego.
Zamawiający po ponownej analizie udzielonych odpowiedzi na pytania nr 34 i 35, których
zarzuty dotyczą, podjął w dniu 21.08.2024 r. decyzję o ich zmianie. Zamawiający uznał w
całości zarzuty odwołującego i wprowadził stosowne zmiany w projekcie umowy tj.: zmienił
numery istniejących § 15 ust. 2 umowy na § 15 ust. 4 oraz zmienił numer § 15 ust. 3 na § 15
ust. 5 oraz dodał nowe n/w §. o następującej treści:
§ 15 ust. 2. "Strony dopuszczają zmianę umowy w zakresie sposobu wykonania, terminu
realizacji jak i wynagrodzenia w przypadku wystąpienia odmiennych niż wynikających z
przekazanej dokumentacji
na etapie składania oferty warunków geologicznych,
geotechnicznych lub hydrologicznych, bądź rozpoznania terenu w zakresie znalezisk
archeologicznych,
występowania
niewybuchów
i
nie-wypałów,
napotkania
niezinwentaryzowanych lub błędnie zinwentaryzowanych sieci, instalacji lub innych obiektów
budowlanych. Zapisy § 14 ust. 13-16 oraz § 15 ust. 4 stosuje się odpowiednio."
§ 15 ust. 3 "Strony dopuszczają zmianę umowy w zakresie sposobu wykonania, terminu jak i
wynagrodzenia w przypadku wystąpienia wad dokumentacji projektowej, w szczególności
gdy ko
nieczność ich usunięcia wymaga wprowadzenia zmian przez projektantów, uzyskania
uzgodnień, opinii, decyzji administracyjnych lub wstrzymaniem prac budowlanych przez
właściwy organ z przy-czyn niezależnych od wykonawcy. Zapisy § 14 ust. 13-16 oraz § 15
ust. 4 stosuje się odpowiednio."
O wyżej wymienionych zmianach niezwłocznie zostali poinformowani wszyscy uczestnicy
postępowania. W dniu 21.08.2024 r. przesłano za pośrednictwem portalu SmartPZP pisma z
załączonym zmodyfikowanym projektem umowy, a informacja o zmianie odpowiedzi na
pytanie nr 34 i 35 została zamieszczona na stronie internetowej przedmiotowego
postępowania.
Zgodnie z art. 522 ust. 1 ustawy Pzp w przypadku uwzględnienia przez Zamawiającego w
całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie
odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego. Nadmieniam, że do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
nie przystąpił żaden wykonawca.
W związku z powyższym Zamawiający wnosi jak na wstępie.
Niniejsze pismo zostało przekazane również Odwołującemu.
Załączniki:
– plik z pismami do wykonawców z załącznikiem oraz informacja na stronę postępowania.
W treści pisma podano sygnaturę akt postępowania odwoławczego oraz wskazano
Zamawiającego i Odwołującego oraz nazwę postępowania o udzielnie zamówienia
publicznego. Dokument ten
podpisał gen. bryg. SG J. S. – Komendant Nadbużańskiego
Oddziału Straży Granicznej w Chełmie.
Izba stwierdziła, wobec ustalenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu oraz braku zgłoszenia przystąpień do postępowania
odwoławczego, że zaszły przesłanki do umorzenia postępowania odwoławczego zgodnie
z art. 522 ust. 1
ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych oraz
wydania postanowienia zgodnie z art. 568 pkt 3 ustawy.
Zgodnie z regulacją art. 522 ust. 1
ustawy
Zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu
o udzielnie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Jednocześnie Izba zaznacza w tym miejscu, mając na uwadze pełną treść złożonego przez
Zamawiającego pisma z dnia 22 sierpnia 2024 roku, że umarzając postępowanie
odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron na skutek uwzględnienia przez
Zamawiającego w całości zarzutów odwołania Izba nie dokonuje oceny czynności, które
ewentualnie w piśmie zawierającym oświadczenie o uwzględnieniu odwołania wskazywałby
Zamawiający
tj.
Izba
nie ocenia czynności jakie wykonał, wykonuje bądź jakich zapowiada wykonanie
Zamawiający w związku z uwzględnieniem zarzutów odwołania.
Zamawiający również nie ma obowiązku przedstawiania takich informacji w piśmie
zawierającym oświadczenie o uwzględnieniu zarzutów odwołania w całości.
Przepis ustawy uzależnia możliwość umorzenia postępowania przez Izbę, w przypadku
uwzględnienia zarzutów odwołania w całości przez Zamawiającego, jedynie od tego,
czy w postępowaniu zostało skutecznie wniesione zgłoszenie przystąpienia do postępowania
odwoławczego oraz czy został wniesiony sprzeciw co do uwzględnienia przez
Zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu. Umarzając postępowanie
odwoławcze Izba nie rozstrzyga merytorycznie o zarzutach odwołania.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania
na podstawie art. 574 oraz art. 575 i art. 576 ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2022, poz. 1710 ze zm.) oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 2
i § 9 ust. 1 pkt 2 lit a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w postanowieniu.
Przewodnicząca: ……………………..………………..