Sygn. akt: KIO 2888/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 22 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników w dniu 22
sierpnia 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 12 sierpnia 2024 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: INQUBATOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, CAT Traffic sp. z
o.o.
z siedzibą w Poznaniu w postępowaniu prowadzonym przez Skarb Państwa –
Generalnego Dyrektora
Dróg Krajowych i Autostrad z siedzibą w Warszawie, gdzie
p
rowadzącym postępowanie jest: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w
Bydgoszczy
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego w postępowaniu o sygn. akt
2888/24 wykonawcy
DUORS sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku;
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
znieść koszty postępowania odwoławczego wzajemnie i nakazać zwrot z
rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: INQUBATOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, CAT Traffic sp. z
o.o.
z siedzibą w Poznaniu w Poznaniu kwoty 15 000 zł (słownie: piętnaście tysięcy złotych
zero groszy) stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:………………………..
Sygn. akt: KIO 2888/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Skarb Państwa – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad z
siedzibą w Warszawie - prowadzący postępowanie: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i
Autostrad Oddział w Bydgoszczy wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pod nazwą „Bieżące utrzymanie systemu zarządzania ruchem na drodze S5
administrowanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w
Bydgoszczy” znak postępowania: GDDKiA.O.BY.D-3.2421.4.2024.5.
Przedmiotowe zamówienie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod numerem 292783-2024.
W dniu 2 sierpni
a 2024 r. Odwołujący: wykonawcy wspólnie ubiegający się o
udzielenie zamówienia: INQUBATOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, CAT Traffic sp. z
o.o. w Poznaniu
powziął wiadomość o wyborze najkorzystniejszej oferty wykonawcy DUORS
sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku.
Nie zgadzając się z powyższą czynnością Zamawiającego Odwołujący w dniu 12
sierpni
a 2024 r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 wraz ze zm.), zwanej ustawą Pzp lub PZP w zw.
z art. 16 PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty DUORS, podczas gdy, z treści oferty
wynika, że została ona złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji, bowiem
DUORS zaniżył koszt wykonania poz. 2 Tabeli 1 Formularza Cenowego, tj. Odtworzenie
urządzeń Systemu Zarządzania Ruchem wraz z niezbędną infrastrukturą i uruchomieniem w
ciągu trasy S5, i przeniósł koszt wykonania tego zakresu do poz. 1 Tabeli 1 Formularza
Cenowego, tj. Utrzymania, naprawy, eksploatacji, konserwacji, przeglądów urządzeń i
oprogramowania tworzących System Zarządzania Ruchem (SZR) w ciągu trasy S5 wraz ze
wsparciem technicznym,
art. 226 ust. 1 pkt 5 PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty DUORS,
podczas gdy treść oferty DUORS w zakresie wysokości cen jednostkowych podanych w
Tabeli 2 i Tabeli 3 Formularza Cenowego jest niezgodna z warunkami zamówienia, tj. treścią
SWZ.
Ewentualnie na wypadek nieuwzględnienia zarzutu nr 1 lub 2,
art. 224 ust. 1 PZP poprzez zaniechanie
wezwania DUORS do wyjaśnienia
ceny
wskazanej w poz. 2 Formularza Cenowego (Tabela 1), tj. Odtworzenie urządzeń
Systemu Zarządzania Ruchem wraz z niezbędną infrastrukturą i uruchomieniem w ciągu
trasy S5, oraz cen określonych w Tabeli 3 Formularza Cenowego, podczas gdy są ceny te
nie pozwalają na realizację tego zakresu zamówienia,
art. 223 ust. 1 PZP poprzez zaniechanie
wezwania DUORS do wyjaśnienia
oferty
, tj. ceny w poz. 2 Formularza Cenowego (Tabela 1), tj. Odtworzenie urządzeń
Systemu Zarządzania Ruchem wraz z niezbędną infrastrukturą i uruchomieniem w ciągu
trasy S5, oraz cen określonych w Tabeli 3 Formularza Cenowego, podczas gdy są ceny te
nie pozwalają na realizację tego zakresu zamówienia.
W związku z powyższym, Odwołujący wnosił o:
uwzględnienie niniejszego odwołania w całości,
nakazanie Zamawiającemu unieważnienie wyboru najkorzystniejszej oferty,
ponowną ocenę ofert oraz odrzucenie oferty DUORS,
ewentualnie, na wypadek nieuwzględnienia zarzutu nr 1 lub 2, nakazanie
Zamawiającemu unieważnienie wyboru najkorzystniejszej oferty, ponowną ocenę ofert
oraz wezwanie DUORS do wyjaśnienia oferty w trybie art. 224 ust. 1 PZP i/lub art. 223
ust. 1 PZP,
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm przewidzianych
przepisami prawa i zgodnie z fakturą przedstawioną na rozprawie.
Izba zważyła, co następuje.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając przedmiotowe odwołanie na posiedzeniu
niejawnym bez udziału stron stwierdziła, że postępowanie odwoławcze należało umorzyć na
podstawie przepisu art. 568 pkt.2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 wraz ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp.
W dniu 21
sierpnia 2024 r. przed wyznaczoną rozprawą do siedziby Krajowej Izby
Odwoławczej wpłynęła odpowiedź Zamawiającego na odwołanie, gdzie ten oświadczył, że:
uwzględnia odwołanie w części tj. w zakresie zarzutów ewentualnych z
pkt. 3 i 4 odwołania dotyczących naruszenia:
a)
art. 224 ust. 1 PZP poprzez zaniechanie wezwania DUORS do
wyjaśnienia
ceny wskazanej w poz. 2 Formularza Cenowego (Tabela 1), tj. Odtworzenie
urządzeń
Systemu
Zarządzania Ruchem wraz z niezbędną infrastrukturą i uruchomieniem w ciągu
trasy S5, oraz cen
określonych w Tabeli 3 Formularza Cenowego, podczas gdy są ceny te
nie
pozwalają na realizację tego zakresu zamówienia;
b)
art. 223 ust. 1 PZP poprzez zaniechanie wezwania DUORS do
wyjaśnienia
oferty, tj. ceny w poz. 2 Formularza Cenowego (Tabela 1), tj. Odtworzenie
urządzeń
Systemu
Zarządzania Ruchem wraz z niezbędną infrastrukturą i uruchomieniem w ciągu
trasy S5, oraz cen
określonych w Tabeli 3 Formularza Cenowego, podczas gdy są ceny te
nie
pozwalają na realizację tego zakresu zamówienia;
zgodnie z art. 522 ust. 4 ustawy PZP wykona
czynności wskazane w treści
pkt. 3
odwołania, czyli unieważni wybór najkorzystniejszej oferty, dokona ponownej
oceny ofert oraz wezwie DUORS do
wyjaśnienia oferty w trybie art. 224 ust. 1 PZP lub/i
art. 223 ust. 1PZP.
wnosi o oddalenie odwołania w pozostałej części tj. w zakresie zarzutu z pkt. 1
i 2
odwołania dotyczącego naruszenia:
a)
art. 226 ust. 1 pkt 7 PZP w zw. z art. 16 PZP poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty DUORS, podczas gdy, z
treści oferty wynika, że została ona złożona w warunkach
czynu nieuczciwej konkurencji, bowiem DUORS
zaniżył koszt wykonania poz. 2 Tabeli 1
Formularza Cenowego, tj. Odtworzenie
urządzeń Systemu Zarządzania Ruchem wraz z
niezbędną infrastrukturą i uruchomieniem w ciągu trasy S5, i przeniósł koszt wykonania tego
zakresu do poz. 1 Tabeli 1 Formularza Cenowego, tj. Utrzymania, naprawy, eksploatacji,
konserwacji,
przeglądów urządzeń i oprogramowania tworzących System Zarządzania
Ruchem (SZR) w
ciągu trasy S5 wraz ze wsparciem technicznym;
b)
art. 226 ust. 1 pkt 5 PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty DUORS,
podczas gdy
treść oferty DUORS w zakresie wysokości cen jednostkowych podanych w
Tabeli 2 i Tabeli 3 Formularza Cenowego jest niezgodna z warunkami zamówienia, tj. treścią
SWZ.
c)
Umorzenie na posiedzeniu niejawnym w
całości ww. postępowania
odwoławczego na podstawie 522 ust. 2 w związku z art. 568 pkt 2 ustawy Prawa
Zamówień Publicznych;
d)
Wzajemne zniesienie kosztów ww. postępowań na podstawie art. 557 ustawy
Prawo
Zamówień Publicznych w zw. z § 9 ust. 2 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w
sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020
r. poz. 2437).
Z powyższych względów Izba postanowiła rozpoznać przedmiotowe odwołanie,
biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Odwołującego zawartego w przedmiotowym
odwołaniu przy zarzucie ewentualnym nr 3 i 4, a także podzielając w tym względzie
argumentację Zamawiającego z pkt 3 lit. c powyższej odpowiedzi na odwołanie i uznając, że
tym samym niniejsze postępowanie odwoławcze stało się zbędne i bezprzedmiotowe na
obecnym etapie.
W związku z powyższym należy wskazać, że dyspozycja przepisu art.568 pkt 2
ustawy Pzp przewiduje, że Izba umarza postępowania odwoławcze, w formie postanowienia,
w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub
niedopuszczalne.
Według zapatrywania Izby – dalsze prowadzenie tego postępowania odwoławczego
jest zbędne z powodu uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutów ewentualnych nr 3 i 4
skutkiem, których dokona on czynności unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty w
sposób odpowiadający żądaniu Odwołującego, dokona on ponownej oceny ofert i
przeprowadzi on wyżej wskazane postępowanie wyjaśniające ofertę Przystępującego, co
oznacza, że nie ma już sporu pomiędzy stronami na obecnym etapie postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego.
Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść przepisu art.574 i
576 ustawy Pzp oraz § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz.
Ze wskazanych przepisów wynika, iż w przypadku umorzenia postępowania
odwoławczego przez Izbę w całości ze względu na stwierdzenie, że dalsze postępowanie
stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne, zgodnie z art.568 pkt 2 ustawy,
koszty znosi się wzajemnie.
Mając powyższe na uwadze, na zasadzie art.568 pkt 2 w związku z art. 553 zd.2
ustawy Pzp orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący:………………………..