KIO 2891/24 WYROK Warszawa, dnia 6 września 2024 r.

Stan prawny na dzień: 15.10.2024

Sygn. akt: KIO 2891/24 

WYROK 

Warszawa, dnia 6 

września 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -    w składzie: 

Przewodnicząca: 

Ryszard Tetzlaff 

                                                               Protokolant:         

Piotr Cegłowski 

po rozpoznaniu na rozprawie 

odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

w  dniu  12  sierpnia  2024  r.  przez 

wykonawcę:  Przedsiębiorstwo  Handlowo  Usługowe 

"Portal" Sp. z o.o., ul. Narwicka 23, 80-

557 Gdańsk w postępowaniu prowadzonym przez 

Politechnika Gdańska, ul. G. Narutowicza 11/12, 80-233 Gdańsk 

uczestnik  po  stronie 

zamawiającego  –  Arkan  Sp.  z  o.o.,  ul.  Budowlanych  17H,  80-298 

Gdańsk  

orzeka:  

oddala odwołanie

2.  k

osztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  Przedsiębiorstwo  Handlowo  Usługowe 

"Portal" Sp. z o.o., ul. Narwicka 23, 80-

557 Gdańsk i    

2.1. zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: 

siedem 

tysięcy pięćset złotych zero groszy) wniesioną przez wykonawcę Przedsiębiorstwo 

Handlowo  Usługowe  "Portal"  Sp.  z  o.o.,  ul.  Narwicka  23,  80-557  Gdańsk  tytułem 

uiszczonego

 wpisu, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) 

poniesioną  przez  Przedsiębiorstwo  Handlowo  Usługowe  "Portal"  Sp.  z  o.o.,  ul. 

Narwicka 23, 80-

557 Gdańsk tytułem wydatków pełnomocnika Odwołującego, kwotę 852 zł 

70  gr  (

słownie:  osiemset  pięćdziesiąt  dwa  złotych  siedemdziesiąt  groszy)  poniesioną  przez 


Odwołującego  tytułem  dojazdu  na  rozprawę,  kwotę  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące 

sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez Politechnikę Gdańską, ul. G. Narutowicza 

233 Gdańsk tytułem wydatków pełnomocnika Zamawiającego, kwotę 341 zł 40 gr 

(słownie:  trzysta  czterdzieści  jeden  złotych  czterdzieści  groszy)  poniesioną  przez 

Zamawiającego tytułem dojazdu na rozprawę, jak i kwotę 17 zł 00 gr (słownie: siedemnaście 

złotych  zero  groszy)  poniesioną  przez  Zamawiającego  tytułem  opłaty  skarbowej  od 

pełnomocnictwa;  

zasądza od wykonawcy Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe "Portal" Sp. z o.o., ul. 

Narwicka 23, 80-

557 Gdańsk na rzecz Politechniki Gdańskiej, ul. G. Narutowicza 11/12, 

233 Gdańsk  kwotę  3 958  zł  40  gr  (słownie:  trzy  tysiące  dziewięćset  pięćdziesiąt  osiem 

złotych  czterdzieści  groszy)  tytułem  zwrotu  wydatków  pełnomocnika  Zamawiającego, 

dojazdu na rozprawę oraz opłaty skarbowej. 

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego doręczenia  -  przysługuje  skarga za 

pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - 

Sądu Zamówień Publicznych.  

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 2891/24 

Uzasadnienie 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  „Sukcesywna  dostawa 

środków  chemii  gospodarczej  dla  jednostek  organizacyjnych  Politechniki  Gdańskiej”,  nr 

postępowania: 

ZP/129/055/D/24, 

zostało 

wszczęte 

ogłoszeniem 

opublikowanym                               

w opublikowane 

w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 04.07.2024 r. pod nr 2024/BZP 

00396890  przez:   

Politechnika  Gdańska,  ul.  G.  Narutowicza  11/12,  80-233  Gdańsk  zwane 

dalej: 

„Zamawiającym”.  Do  ww.  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  zastosowanie 

znajdują przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. 

U. z 2023 r. poz. 1605), zwana dalej: 

„Pzp” albo „PZP” albo „pzp”

W  dniu  07.08.2024  r. 

(drogą  elektroniczną  Wykonawcom  oraz  zamieszczona  na 

stronie  internetowej  prowadzonego  postępowania 

https://platformazakupowa.pl/transakcja/950153

Zamawiający poinformował o unieważnieniu postępowania na podstawie art. 225 pkt 1 Pzp             

i odrzuceniu na podstawie art. 226 ust 1 pkt 10 Pzp m.in. oferty:  Przedsiębiorstwo Handlowo 

Usługowe  "Portal"  Sp.  z  o.o.,    ul.  Narwicka  23,  80-557  Gdańsk  zwana  dalej: 

„Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe "Portal" Sp. z o.o.” albo „Odwołującym”, jak i oferty: 

Arkan Sp. z o.o.,                    ul. Budowlanych 17H, 80-

298 Gdańsk zwana dalej: „Arkan Sp.  

z  o.o.

”  albo  „Przystępującym”.  Zamawiający  stwierdził,  że:  „(…)  W  formularzu  rzeczowo-

cenowym złożonym wraz z ofertą,             w pozycji 113 Podpaski i pozycji 114 Tampony 

higieniczne Wykonawca zastosował nieprawidłową stawkę podatku VAT w wysokości 23%, 

co  stanowi  błąd  w  obliczeniu  ceny.  Zgodnie  Ustawą  z  dnia  11.03.2004  r.  o  podatku  od 

towarów i usług (Dz.U.2024.361 t.j. z dnia 2024.03.13) w Załączniku nr 10 „Wykaz towarów i 

usług  opodatkowanych  stawką  podatku                                w  wysokości  5%”  objęte  są  [poz.  21] 

Podpaski  higieniczne  (wkładki)  i  tampony,  pieluchy  (pieluszki)  i  wkładki  do  pieluch  oraz 

podobne  artykuły,  z  dowolnego  materiału  Zgodnie                                                  z  utrwalonym 

orzecznictwem  Krajowej  Izby Odwoławczej  i  sądów  powszechnych,  a  także  komentarzami, 

dotyczącymi art. 226 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp, przyjęcie do obliczenia ceny nieprawidłowej 

stawki  podatku  VAT  stanowi  o  błędzie  w  obliczeniu  ceny,  którego  nie  można  poprawić. 

Niedopuszczalne  jest  uznanie  za  oczywistą  omyłkę  rachunkową  wskazanie  błędnej  stawki 

VAT. Jest to błąd w obliczeniu ceny skutkujący odrzuceniem oferty na podstawie art. 226 ust. 

1 pkt  10  p.z.p.,  chyba  że jest to  "inna  omyłka", możliwa do  poprawienia zgodnie  z  art.  223 

ust.  2  pkt  3  p.z.p.  Taka  "inna  omyłka  powodująca  niezgodność  oferty  z  SWZ"  może  mieć 

miejsce  jedynie  wtedy,  gdy  zamawiający  wskazał  w  SWZ  stawkę  VAT,  która  powinna  być 

zastosowana,  a  wykonawca    w  ofercie  przyjął  inną  i  możliwe  jest  wykazanie,  że  było  to 


wynikiem  omyłki.  Także  przyjęcie  nieprawidłowej  stawki  podatku  VAT  do  obliczenia  ceny 

skutkuje jej błędnym obliczeniem i brakiem możliwości jej porównania z pozostałymi cenami, 

prawidłowo obliczonymi. (…)”

Dnia  12.08.2024  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP) 

odwołanie  względem  czynności  z  07.08.2024  r.  złożyło  Przedsiębiorstwo  Handlowo 

Usługowe "Portal" Sp. z o.o.  

a)  art. 226 ust. 1 pkt  10 Pzp w zw. z art. 255 pkt 1 Pzp w zw. z art. 239 ust. 1 Pzp 

– poprzez 

odrzucenie  oferty  Odwołującego,  jako  zawierającą  błędy  w  obliczeniu  ceny  poprzez 

zastosowanie stawki podstawowej 23% do jej obliczenia w  poz. 113 Podpaski i w poz. 114  

Tampony higieniczne,  

b)  podczas  gdy  zastosowanie  stawki  podstawowej  VAT  23%  do  obliczenia  ceny  brutto  jest   

prawidłowe  zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami  oraz  poprzez  niezasadne  unieważnienie 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  ze  względu  na  okoliczność,  iż  nie 

złożono  żadnej  oferty  zgodnie  z  art.  255  pkt.  1,-  Zamawiający  odrzucił  wszystkie  oferty 

podczas  gdy  oferta  Odwołującego  nie  podlegała  odrzuceniu  z  postępowania  oraz  poprzez 

niezasadne  zaniechanie  wyboru  oferty  Odwołującego  jako  oferty  najkorzystniejszej                                                                        

w postępowaniu;  

Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:   

unieważnienia  czynności  unieważnienia  postępowania  oraz  unieważnienia  czynności 

odrzucenia oferty Odwołującego z postępowania z dnia 07.08.2024 r.,  

przeprowadzenia  ponownego  badania  i  oceny  ofert  w  postępowaniu  z  uwzględnieniem 

oferty Odwołującego.  

Ponadto wnosił o zasądzenie na rzecz Odwołującego kosztów postępowania.  

Zarys wstępny sprawy:  

Zamawiający  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn. 

„Sukcesywna  dostawa  środków  chemii  gospodarczej  dla  jednostek  organizacyjnych 

Politechniki Gdańskiej”, nr postępowania: ZP/129/055/D/24  

Wartość zamówienia nie przekracza progów unijnych, o których mowa w art. 3 Pzp.  

W postępowaniu oferty złożyło trzech wykonawców:   

n

r  

nazwa (firma) Wykonawcy  

zaoferowana  cena  brutto 

(PLN)  

ARKAN SP.Z O.O.  80-

298 GDAŃSK  

PHU PORTAL SP. Z O.O.  (ODWOŁUJĄCY)  


NATURAL C. S. 

809314 GDAŃSK  

Opis  przedmiotu  zamówienia  zawarto  w  Formularzu  rzeczowo-cenowym  stanowiącym 

załącznik  nr  3  do  SWZ  (dalej  „Formularz”).  Zamawiający  określił  w  formularzu  sposób 

obliczenia ceny  tabelarycznie :/ cena jednostkowa netto/ wartość netto / wartość brutto/  do 

każdego  z  zamawianych  produktów.  Zamawiający    nie  podał  stawek  podatku  VAT    dla  

poszczególnych    pozycji    przedmiotu  zamówienia  ,  według  których    oczekiwał  obliczenia  

ceny. W konsekwencji zastosowanie  właściwej  stawki  obciążało  wykonawców . Zgodnie                               

z    dyspozycją    art.  103    ustawy  o  VAT  to    na    podatniku  (  wykonawcy)  ciąży    obowiązek  

właściwego  obliczania  podatku.   

SWZ _dział XIII. Opis sposobu obliczenia ceny.   

1.  Cenę  należy  obliczyć  na  podstawie formularza rzeczowo  – cenowego stanowiącego  zał. 

nr 3 do SWZ,  

9. Wykonawca krajowy oblicza cenę oferty z podatkiem VAT. Stawka podatku VAT powinna 

być  określona zgodnie z przepisami prawa.  

Art. 226 ust. 1 pkt  10 Pzp w zw. z art. 255 pkt 1 Pzp w zw. z art. 239 ust. 1 Pzp 

– 

poprzez odrzucenie oferty Odwołującego, jako zawierającą błędy w obliczeniu ceny poprzez 

zastosowanie stawki podstawowej 23% do jej obliczenia w  poz. 113 Podpaski i w poz. 114 

Tampony  higieniczne,  podczas  gdy  zastosowanie  stawki  podstawowej  VAT  23%  do 

obliczenia ceny brutto jest   prawidłowe zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz poprzez 

niezasadne  unieważnienie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  ze  względu 

na okoliczność, iż nie złożono żadnej oferty zgodnie z art. 255 pkt. 1,- Zamawiający odrzucił 

wszystkie oferty podczas gdy oferta Odwołującego nie podlegała odrzuceniu z postępowania 

oraz  poprzez  niezasadne  zaniechanie  wyboru  oferty  Odwołującego  jako  oferty 

najkorzystniejszej w postępowaniu;  

Zamawiający stwierdził niezasadnie o wystąpieniu błędu w obliczeniu ceny- cena jest 

prawidłowa, więc nie ma błędu w pozycjach 113 i 114.   

Pozycja  nr  113  formularza  rzeczowo  -  cenowego-

„  Podpaski”  i  pozycja  114 

formularza- 

„Tampony higieniczne”: Uzasadnienie do zastosowanej stawki VAT.  

Podejmując  działalność  gospodarczą  podatnik  zachowuje  pewną  swobodę  co  do 

oferowanych  przez  jego  przedsiębiorstwo  towarów  czy  usług.  Może  zatem  sprzedawać 

pojedynczy  towar  lub  usługę,  jak  również  cały  pakiet  czy  zestaw  towarów  i  usług.  Formą 

uatrakcyjnienia  sprzedaży  stosowaną  często  przez  podatników  jest  sprzedaż  zestawów 

promocyjnych. Produkowanie  zestawów lub pakietów promocyjnych jest bardzo popularne, 

powszechnie stosowane  w handlu, jest sposobem na uatrakcyjnienie sprzedaży.  


Zaoferowane w poz. 113  i poz.114 formularza rzeczowo 

– cenowego złożonego wraz 

z  ofertą  –  podpaski  i  tampony  higieniczne    pochodzą  z  zestawów  promocyjnych.  (gadżet, 

prezent, gratis w związku z reklamą towaru).  

Przedmiotowe  zestawy  zakupujemy    od  producenta,  importera  papieru  toaletowego               

z  celulozy,    które opodatkowane są stawką 23%  VAT.    Do   obowiązku  podatnika   zgodnie               

z  ustawą  o  VAT  należy  odprowadzić  podatek  należny  zgodnie  ze  stawką  jaka  była 

zastosowana przy odliczaniu podatku naliczonego.  

W    związku  z  powyższym  wykonawca  musi  zastosować  stawkę  podatku  przy 

sprzedaży  w tej samej wysokości jaką był obciążony przy zakupie towaru, w tym przypadku 

23%.  Rodzi  się  pytanie  czy  podatnicy  mogą  tworzyć  zestawy  z  różnych  towarów?                     

Odpowiedź:  tak,  bo    Konstytucja  w  art.  20  przyjmuje  jako  zasadę  wolność  gospodarczą 

(swobodę działalności gospodarczej) Ustawa  Prawo przedsiębiorców z dnia 6 marca 2018r 

(Dz.U.2018, poz. 646; Dz.U. z 2024, poz. 236)  uszczegółowia tę zasadę, stanowiąc w art. 2 

ust.  1 iż:  „Podejmowanie,  wykonywanie i  zakończenie działalności  gospodarczej  jest  wolne 

dla każdego na równych prawach.” . Pod pojęciem „wykonywania działalności gospodarczej” 

jest istotny element wolności gospodarczej: samodzielność w wykonywaniu tej działalności, 

czyli  możliwość  podejmowania  decyzji  na  własny  rachunek  i  odpowiedzialność  w  sferze 

działalności eksploatacyjnej i inwestycyjnej przedsiębiorstwa oraz w  zakresie jego finansów. 

Przepisy  prawa  nie  ograniczają  swobody  co  do  oferowanych  przez  jego  przedsiębiorstwo 

towarów                    w celu uatrakcyjnienia sprzedaży.   

Przede  wszystkim  wskazał,  iż  podstawową    stawką  podatku  VAT  jest    stawka  23%                    

(Dział  VIII,  rozdział  1  art.  41  ust  1,  art.146ef  ust.1  pkt  1  ustawy  z  dnia  11  marca  2004  o 

podatku  od  towarów  i  usług,  Dz.U.  z  2024r  poz.  361,852).  Podatnik  ma  prawo  ale  nie 

obowiązek zastosować preferencyjną stawkę VAT np.8%, 5% , ale  po spełnieniu warunków 

określonych w ustawie o  podatku od towarów i usług.   

Organy skarbowe wskazują , że „stawką podstawową podatku VAT jest stawka 23% 

(art. 41 ust.1, art. 146ef) i wszelkie stawki preferencyjne, stanowią wyjątek od reguły, dlatego 

wyjątki  te  należy  interpretować  ściśle  a  nie  rozszerzająco”.  Zgodnie  zaś  z  ugruntowanym 

orzecznictwem  sądowym  w  odniesieniu  do  przepisów  dotyczących  ulg  ,  ulgi  podatkowe               

w  systemie  prawa  powinny  być  traktowane  jako  odstępstwo  od  zasady  powszechności                  

i  równości  opodatkowania  a  ich  zastosowanie  nie  może  być  wynikiem  wykładni 

rozszerzającej,  systemowej  lub  celowościowej  (por.  wyrok  NSA  z  dnia  24.04.2001  r,  sygn. 

akt 1697/99 i wyrok NSA z dnia 09.06.1999 r sygn. akt 384/98).  

Zastosowanie  stawki  23%  ,  choć  faktycznie  towary  czy  usługi  mogłyby  korzystać               

z  obniżonej  stawki  VAT    nie  rodzi  żadnych  prawnych  i  finansowych  skutków,  zarówno                    

u  sprzedającego  jak  i  u  nabywającego  ,  bowiem  jest  to  podstawowa stawka,  natomiast   to  

fakt  zastosowania  stawki  preferencyjnej  nie  zgodnie  z  przepisami  ustawy  o  VAT  rodzi 


negatywne  skutki.  Stwierdził,  że  ”bezpiecznie”  podatkowo  jest  opodatkowanie  całego 

zestawu  według  stawki  wyższej,  jeżeli  zawiera  produkty  objęte różnymi  stawkami  VAT,  tak 

jak w omawianym przypadku.   

W dziale XIII, pkt 1  SWZ „Opis sposobu obliczenia ceny”, Zamawiający wymagał aby 

cenę oferty obliczyć  na  podstawie formularza rzeczowo cenowego stanowiącego załącznik 

nr  3  do  SWZ.  Natomiast  wskazany  formularz  zawiera  osiem  odpowiednio  zatytułowanych 

kolumn.  Wśród  tych  kolumn  nie  ma  wskazań  jakie  stawki  VAT  należy  zastosować  do 

obliczenia ceny brutto. Zgodnie z dyspozycją art. 99  ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo 

zamówień  publicznych  to  na  zamawiającym  ciąży  obowiązek  opisania  przedmiotu 

zamówienia  w  sposób  jednoznaczny,  uwzględniając  wszystkie  wymagania  i  okoliczności 

mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty .  

Zamawiający  nie  określił  jednoznacznie  swoich  wymagań  co  do  obliczenia  ceny 

ofertowej  w  zakresie  naliczenia    podatku  VAT.  Nie  podał  stawek  podatku  VAT    dla  

poszczególnych    pozycji    przedmiotu  zamówienia  ,  według  których    oczekiwał  obliczenia  

ceny.  Wobec  powyższego  ,  zastosowanie    właściwej    stawki    obciążało    wykonawców, 

bowiem    zgodnie    z    dyspozycją   art.  103    ustawy  o  VAT  to    na    podatniku  (  wykonawcy) 

ciąży  obowiązek  właściwego  obliczania  podatku VAT.   

Podkreślenia wymaga fakt, iż to klasyfikacje statystyczne mają zasadnicze znaczenie 

dla  określenia , czy obrót danym towarem opodatkowany jest stawką preferencyjną, bowiem 

dla niektórych towarów i usług przepisy ustawy powołują symbole statystyczne.   

Natomiast    zgodnie  z  zasadami  metodycznymi  klasyfikacji  statystycznych  -  na 

podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r              

w  sprawie  trybu  udzielania  informacji  dotyczących  standardów  klasyfikacyjnych(Dz.  Urz. 

GUS  Nr  1  ,  poz.  11)  zasadą  jest,  że  zainteresowany  podmiot  sam  klasyfikuje  prowadzoną 

działalność,  swoje  produkty  (wyroby  i  usługi),  towary,  środki  trwałe  i  obiekty  budowlane 

według  zasad  określonych  w  poszczególnych  klasyfikacjach  i  nomenklaturach, 

wprowadzonych  rozporządzeniami  Rady  Ministrów  lub  stosowanych  bezpośrednio  na 

podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej, np .Nomenklatury scalonej CN.  

Zgodnie  z  wydaną  interpretacją  indywidualną  Dyrektora  Izby  Skarbowej                              

w  Warszawie,  nr  IPPP2/443-1111/09-5/KK  z  dnia  16.11.2009r.: 

„Obowiązek  prawidłowego  

zakwalifikowania  danej  czynności  do  właściwego  grupowania  PKWiU  ciąży  na  podmiocie 

wykonującym  te  czynności.  Tutejszy  Organ  nie  jest  właściwym  do  dokonania    klasyfikacji 

omawianych  towarów  bądź  do    oceny  prawidłowości  przedstawionej  klasyfikacji.  Zgodnie 

bowiem z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wskazanymi w pkt.  

7.3  załącznika  do  ww.  rozporządzenia    Rady  Ministrów,  zaliczenie  określonego 

produktu    do    właściwego  grupowania  PKWiU  należy  do  obowiązków  producenta  tego 

produktu.  Organ  może  jedynie,  na  podstawie  klasyfikacji  statystycznej    danego  wyrobu 


przedstawionej  przez  wnioskodawcę,  określić  prawidłową  stawkę  podatku  przy  jego 

sprzedaży.”  (por.  interpretacje  nr:  IPPP2/443-973/09-2/ASZ  z  dn.  30.10.2009r,IPPP1-443-

659/09-2/JL  z  dnia  08.09.2009r,  IPPP1/443-806/09-4/AWZ  dnia  14.10.2009r,IPPP2/443-

1112/09-2/ASZ z dnia 14.12.2009r wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.)  

Jest  to  uzasadnione,  bowiem  w  ramach  przepisu  art.  14b  §  1  ustawy  Ordynacja 

podatkowa  (Dz.U.  2023.0.2383,  2760  ustawa  z  dnia  29  sierpnia  1997r  Ordynacja 

podatkowa.),  Minister  Finansów  nie  jest  uprawniony  do  oceny  stanowiska  podatnika                                                          

w zakresie klasyfikacji , grupowania w celu ustalenia stawki VAT.  (interpretacja IPPP1/443-

806/09-4/AWZ dnia 14.10.2009r, wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.)  

W    oparciu  o  powyższe,  to  podmiot  wprowadzający  towar  do  obrotu  tj.  zestaw  

promocyjny  dokonuje  klasyfikacji  ,  grupowania  w  celu  ustalenia  stawki  podatku.  Jest  to 

wiążące  a  wykonawca  nie  ma    uprawnień  co  do  oceny  i  weryfikacji  prawidłowości 

przedstawionej klasyfikacji. Dla wskazanych  wyżej  zestawów ustawa o VAT nie przewiduje 

stawek  preferencyjnych,  a  co  za  tym  opodatkowane  są  stawką  podstawową  w  wysokości 

23%VAT.  Oznacza  to  również  obowiązek,  prawidłowego  zakwalifikowania  towaru  do 

właściwego  grupowania  CN,  który    ciąży  na  podmiocie  wprowadzającym  towar  do  obrotu, 

Błędne  zastosowanie  kodu  CN  może  prowadzić  do  naruszenia  przepisów  nie  tylko  Vat  ale               

i celnych, co z kolei może skutkować nałożeniem kar finansowych , konfiskatą towarów  czy 

nawet  postępowaniem  karnym  i  to  ma  istotne  znaczenie  w  określaniu    stawki  dla  tego 

towaru.  

Z  uwagi    na    powyższe,  mając  na    uwadze  przedstawioną  przez  producenta 

klasyfikację   oraz powołane powyżej przepisy, należy stwierdzić, że wymieniony zestaw nie  

mieści  się  załączniku  nr  10  do  ustawy  o  VAT  ,  a  tym  samym  przy  sprzedaży  produktów                                                

z zestawu , w poz.113 i 114  formularza rzeczowo- 

cenowego,  należało zastosować stawkę 

podatku VAT w wys. 23%.  

Kolejno,   zgodnie  z  art.1  ust.  2 ustawy  o  podatku VAT,  podatek  od towarów  i  usług 

stanowi dochód budżetu państwa.   

Natomiast    zgodnie  z  art.  103  ustawy  o  VAT  to  podatnik  (wykonawca)  jest 

odpowiedzialny za obliczanie i wpłacanie  podatku. W art. 88  ustawy o VAT jest zamknięta 

lista  wyjątkowych  przypadków,  w  których  podatnikowi  nie  przysługuje  prawo  do  odliczenia 

podatku naliczonego.  W myśl przepisu art.88 ust. 3a nie stanowią podstawy  do  obniżenia 

podatku  należnego  oraz  zwrotu  różnicy  podatku  lub  zwrotu  podatku  naliczonego  faktury                  

i dokumenty celne w przypadku gdy:  

sprzedaż 

została 

udokumentowana 

fakturami 

lub 

fakturami 

korygującymi:                                               

a) wystawionymi przez podmiot nieistniejący;  

b) (uchylona)  


transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest     zwolniona od 

podatku;  

3)  (uchylony)  

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:  

a) 

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej  tych czynności,  

b) 

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których 

podane  zostały  kwoty  niezgodne  z  rzeczywistością,    c)  potwierdzają  czynności,  do  których 

mają  zastosowanie  przepisy  art.  58  i  83  Kodeksu  cywilnego  –  w  części  dotyczącej  tych 

czynności;  

faktury,  faktury  korygujące  wystawione  przez  nabywcę  zgodnie  z  odrębnymi       

przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;  

6)  (uchylony)  

wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności 

opodatkowanych,  dla  których  nie  wykazuje  się  kwoty  podatku  na  fakturze  –  w  części 

dotyczącej tych czynności.  

Żadna    z  ww.    pozycji  nie    dotyczy  zakupu   przedmiotowego   zestawu,  a  więc    nie 

wyklucza prawa do odliczenia VAT , a co za tym wykonawcy przysługuje prawo do odliczenia 

podatku  naliczonego  przy  nabyciu  przedmiotowego  zestawu.    W    konsekwencji  podatnik 

pomniejszy  podatek  należny  o  kwotę    podatku  naliczonego    przy    zakupie  zestawu, 

obliczonego  według  stawki  23%.  Z    kolei    obowiązkiem    podatnika  jest  obliczenie  podatku 

należnego przy sprzedaży według takiej samej stawki, tzn. 23% VAT. Sprzeczna z prawem 

byłaby czynność sprzedaży towaru ze stawką preferencyjną jeżeli przysługiwało nam prawo 

do  odliczenia  podatku  naliczonego  przy  zakupie  towaru  w  wysokości  23%,  bowiem  taka 

czynność prowadziłaby do   powstania  dochodu   u podatnika z podatku VAT  , a przecież 

zgodnie    z    dyspozycją  art.1  ust.  2  ustawy  o  podatku  VAT,  podatek  od  towarów  i  usług 

stanowi dochód budżetu państwa.   

Wobec  powyższego  należy  jeszcze  raz  stwierdzić  ,  iż  w  poz.  113i  w  poz.  114 

formularza rzeczowo-

cenowego Wykonawca zastosował prawidłową stawkę podatku VAT w 

wysokości  23%,  określoną      przez  producenta.    Zastosowana  stawka  jest  konsekwencją  

dokonanego  zakupu  ,  zestawu  opodatkowanego  w  wysokości  23%  VAT.  Powyższe  jest 

zgodne z ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. z 2024.361)  

Dodatkowo wskazał, że  w  przedmiotowym zestawie   zachodzi funkcjonalny związek 

między  dwoma    towarami  (zestaw:  1)  papier  toaletowy  nawilżający  +podpaski)  ;  2)  papier 

toaletowy  nawilżający  +  tampony  ).  Z  reguły  sądy  administracyjne  i  organy  podatkowe  

podkreślają, że aby dane świadczenie  mogło być opodatkowane jedną  stawką,  niezbędne  

jest  istnienie związku funkcjonalnego  między  jego  poszczególnymi elementami. Wiodące 

znaczenie  dla  zastosowania  odpowiedniej  stawki  podatku  VAT  ma  produkt    zasadniczy.  


Producentem  przedmiotowego  zestawu  jest    producent    papieru  toaletowego,  a  co  za  tym  

produktem  zasadniczym  czyli  wiodącym  tych   zestawów jest  papier toaletowy,  dla   którego  

zgodnie  z  przepisami  o  VAT,    stawka  podatku  wynosi  23%    i  taką  stawką  winien  być 

opodatkowany zestaw.  Podkreślenia wymaga fakt, iż faktura dokumentująca zakup takiego 

zestawu nie rozdziela wartościowo poszczególnych elementów, a zatem wykonawca nie zna 

dokładnie  wartości  poszczególnych  składników  zestawu  i  tym  samym  nie  ma    możliwości 

opodatkowania  ich  różnymi  stawkami  podatkowymi.    W  myśl  poglądu  ETS  wyrażonego                             

w wyroku z dnia 2 maja 1996r. /(C-

231/94, op. OTS z 1996r. nr 2395) taką dostawę można 

potraktować  w  sposób  kompleksowy,  albo  uznać  ,  że  dostawa  produktu  promowanego  ma 

znaczenie  dla  możliwości  skorzystania  z  produktu  wiodącego  (wyr.  ETS  z  dnia  22 

października 1998r. w sprawach C308/96 i C-94/97)  

Przedmiotowy  zestaw należy  traktować jako  kompleksową dostawę ( funkcjonalny 

związek  między  towarami)  i  opodatkować  stawką  produktu  wiodącego,  którym  jest  papier,                    

w wysokości  23% VAT.  

Powyższe  dodatkowo    potwierdza  zasadność  zastosowania    stawki  w  wysokości 

23%VAT  do    przedmiotu    zamówienia  w  poz.  113  i  114  formularza  rzeczowo  –  cenowego 

dołączonego do oferty.  

Podkreślił,    iż    interpretacje  wydane  przez  Ministra  Finansów,  czy  interpretacje 

wydane  przez  organy  podatkowe  odnośnie  stosowania  stawek  podatku  VAT,  zawsze 

dotyczą wątpliwości podatników do zastosowania stawki preferencyjnej. Stawka podstawowa 

nie  jest  kontrowersyjna,  zastosowanie  stawki  podstawowej  23%    nie    wiąże  się  z  żadnym  

ryzykiem  podatkowym i nie jest  obciążone żadnymi sankcjami, karami.  

Również  powołał  się  na    wyroki  Europejskiego  Trybunału  Sprawiedliwości,  który 

wypracował  swoistą  definicję  świadczenia  złożonego,  w  której  wskazał  sytuacje,  gdy 

transakcja  składa  się  z  elementów  składowych  i  wyraźnie  rozgraniczył  zestawy,  w  skład 

których wchodzą  elementy  składowe niezbędnie  ze sobą  powiązane  to  taki  zestaw mógłby 

korzystać ze stawki obniżonej jak i zestawy w których elementy składowe mogą bez siebie 

istnieć.  W  omawianym  przypadku  elementy  składowe  zestawu  nie  są  niezbędne  dla  siebie 

wzajemnie 

–  taki  zestaw  nie  może  korzystać  ze  stawki  obniżonej  i  będzie  opodatkowany 

według stawki produktu wiodącego  23%.  Dla zastosowania stawki preferencyjnej , ulgowej 

zdaniem  Trybunału,  kilka  czynności  należy  traktować  jak    jedną  transakcję  wówczas  ,  gdy 

poszczególne  elementy  są  ze  sobą  tak  ściśle  związane  ,  że  tworzą  obiektywnie  jedno 

nierozerwalne  świadczenie  gospodarcze,  którego  rozdzielenie  miałoby  charakter  sztuczny 

(wyrok  w  sprawie  C-349/96  Card  Protetcion  Plan  (CPP)  v.  Commissioners  of  Customs 

Excise z  dnia 25  lutego 1999  r).  Dodać  też   trzeba  ,  że  Sąd  Najwyższy tę tezę potwierdził                                       

w wyroku III RN 66/01.)  


Stanowisko  wykonawcy  potwierdza  Wyrok  KIO  z  dnia  15  stycznia  2009r,  sygn.  akt: 

KIO/UZP 1514/08: 

„Zgodnie z art. 29 ust. 1 Pzp zamawiający opisuje przedmiot zamówienia 

w  sposób  zupełny  i  wyczerpujący,  pozwalający  wykonawcom  wycenić  oferty,  również                          

w  zakresie  pozwalającym  wykonawcom  zrekonstruować  wszelkie  elementy  zobowiązania 

mające wpływ na ich przyszłe zobowiązanie podatkowe.  

W  postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, zgodnie z odesłaniem art. 2 

pkt 1Pzp w związku z art. 3 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97 

poz.  1050  z  późn.  zm.),  porównywane  ceny  są  cenami  brutto.  Z  uwagi  na  powyższą 

okoliczność  zamawiający  nie  powinien  badać  i  dociekać  stawek  podatku  VAT 

zastosowanych przez wykonawcę. Zamawiający nie jest organem podatkowym uprawnionym 

do  rozstrzygania  wątpliwości  powstałych  na  gruncie  stosowania  właściwych  przepisów 

podatkowych. Przyjmując za punkt wyjścia porównywane w trakcie postępowania (i płacone 

w  trakcie  realizacji  umowy)  ceny  brutto,  ryzykiem  wykonawców,  zarówno  w  odniesieniu  do 

rzeczywistych  stawek  podatku  VAT,  które  będzie  musiał  zastosować  i  odprowadzić  od 

uzyskanej  ceny,  jak  i  ewentualnej  odpowiedzialności  karnoskarbowej,  jest  przyjęcie 

odpowiednich  stawek  podatku  VAT,  natomiast  dla  zamawiającego  jest  to  okoliczność 

zupełnie relewantna.  

W tym kontekście za nieuprawnione należy ustalić reprezentowane w części doktryny 

stanowisko, iż przyjęcie różnych stawek VAT w ofertach przez wykonawców w ramach tego 

samego postępowania nie można pogodzić z wyrażoną w art. 7 ust. 1 Pzp zasadą równego 

traktowania wykonawców. Zasada ta w tym przypadku nie doznaje uszczerbku – wykonawcy 

w każdym przypadku( z wyłączeniem sytuacji opisanej w art. 91 ust. 3a Pzp) otrzymują od 

zamawiającego cenę brutto, którą według własnej decyzji i ryzyka pomniejszają o wynikającą 

z adekwatnych przepisów stawkę VAT.  

Na  marginesie  zauważyć  należy,  iż  również  Krajowa  Izba  Odwoławcza  nie  jest 

organem  właściwym  do  rozpatrywania  sporów  w  zakresie  interpretacji  przepisów 

podatkowych.  W  związku  z  powyższym  Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdza,  że 

zamawiający, który nie wydał jednoznacznych dyspozycji co do obliczenia ceny ofertowej w 

zakresie  naliczenia  podatku,  nie  miał  prawa  –  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  6  Pzp  – 

odrzucić oferty,  w której została cena obliczona w inny sposób, niż zamawiający zakładał lub 

uznaje za zgodny z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego”.  

W  oparciu  o  powyższe  należy  stwierdzić  iż  Zamawiający  w  SIWZ  nie  przedstawił 

swoich wymogów dotyczących stawek VAT, np. kolumny z wymaganymi stawkami podatku 

VAT.   

Dalsza kontynuacja wyżej wskazanego wyroku:  

„Ponadto  zgodnie  z  art.  103  ustawy  z  dnia  11  marca  2004r  o  podatku  od  towarów                       

i  usług(  Dz.  U.  Nr  54,  poz.  535  z  późn.  zm.)  to na  wykonawcy  ciąży  obowiązek  obliczania                       


i wpłacania podatku w odpowiednim terminie. Dlatego zamawiający, który w specyfikacji nie 

przedstawił  swoich  wymogów  dotyczących  stawek  podatku  powinien  oprzeć  się  na  

wyliczeniach  wykonawcy.  W  przypadku  wystąpienia  ewentualnych  błędów  w  zastosowaniu 

stawki  VAT  to  na  podatniku  (  wykonawcy)  będzie  ciążyć  obowiązek  właściwego 

uregulowania podatku oraz będzie odpowiadał za jego niewłaściwe naliczenie i przekazanie 

przed  organami  skarbowymi.  Dodatkowo  należy  zauważyć,  że  takie  stanowisko  jest 

uprawnione w świetle art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (Dz. 

U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym, cyt.: „art. 14a(16)

Minister właściwy 

do  spraw  finansów  publicznych  dąży  do  zapewnienia  jednolitego  stosowania  prawa 

podatkowego  przez  organy  podatkowe  oraz  organy  kontroli  skarbowej,  dokonując  w 

szczególności  jego  interpretacji,  przy  uwzględnieniu  orzecznictwa  sądów  oraz  Trybunału 

Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości( interpretacje ogólne).”.  

Wobec  powyższego  zamawiający  nie  jest  uprawniony  do  dokonywania  wiążącej 

interpretacji  w  zakresie  właściwej  stawki  VAT.  W  konsekwencji  zamawiający  nie  jest  

uprawniony  do  weryfikowania  tej  stawki  w  ofercie  wykonawcy.  Właściwe  do  weryfikacji                 

i przeprowadzania kontroli w tym zakresie są organy kontroli skarbowej, zaś stawkę określa 

jedynie  wykonawca(podatnik)  zgodnie  z  przytaczanym  wyżej  art.  103  ustawy  z  dnia  11 

marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.”  

Reasumując,  stwierdził,  iż  w  poz.  113  i  z    poz.  114  wykonawca  (podatnik)  wyliczył  

cenę  brutto  prawidłowo,  bowiem  zaoferowane    podpaski  i  tampony    pochodzą  z  zestawu 

promocyjnego ,dla  którego twórca ( producent) zestawu zastosował  stawką 23%. Faktura 

dokumentująca  zakup  takiego  zestawu  nie  rozdziela  wartościowo  poszczególnych 

elementów,  a  zatem  wykonawca  nie  zna  dokładnie  wartości  poszczególnych  składników 

zestawu(to ma wpływ na wielkość podatku) i tym samym nie ma  możliwości opodatkowania 

ich różnymi stawkami podatkowymi a co za tym podatek należny musi być w ten sam sposób 

obliczony tj. w wysokości 23% VAT, ( stawką podstawową  a nie preferencyjną).  

Skoro  stawka  podatku  VAT  w  wysokości  23%  jest  stawką  podstawową,  to  w  razie 

istnienia  wątpliwości  co  do  możliwości  zastosowania  stawki  preferencyjnej,  zastosowanie 

stawki  podstawowej  należy  uznać  za  w  pełni  uzasadnione.  Korzystanie  ze  stawek 

preferencyjnych  jest  uprawnieniem,  a  nie  obowiązkiem  podatników.  W  związku  z  tym  nie 

można podatnikowi, w szczególności w sytuacjach, w których mogą zachodzić wątpliwości, 

co  do  oceny  prawnopodatkowej  konkretnego  zdarzenia  gospodarczego,  odebrać  prawa  do 

zastosowania stawki podstawowej (por. m.in. wyrok z dnia 24 marca 2016 r., KIO 349/16).  

Podobne  stanowisko  KIO  zajęła  w  wyroku  10  kwietnia  2013r  KIO  735/13-  „  jeśli  

podatnik nie jest pewien, że może zastosować stawkę preferencyjną lub zwolnienie z VAT, 

powinien zastosować stawkę podstawową. Poza tym wskazuje się, że korzystanie ze stawek 

preferencyjnych i zwolnień nie jest obowiązkiem podatników lecz ich uprawnieniem..”  


Cena  oferty  Odwołującego,  zawierająca  cenę  obliczoną  z  zastosowaniem 

podstawowej  stawki  VAT    w  wysokości  23%  jest  niższa,  niż  ceny  ofert  złożonych  przez 

pozostałych  wykonawców,  w  których  została  zastosowana  preferencyjna  stawka  podatku 

VAT w wysokości 8%(w ofercie ARKAN) i 5% ( w ofercie NATURAL). Zważywszy na liczbę 

punktów  przyznanych  w  drugim  z  kryteriów  oceny  ofert    ,  to  cena  zadecyduje  o  wyborze 

najkorzystniejszej oferty i to oferta  

Odwołującego  mimo  zastosowania  stawki  podstawowej  23%  jest  najkorzystniejsza. 

Nieracjonalne  i  sprzeczne  ze  społeczno  –  gospodarczym  przeznaczeniem  prawa 

zamawiającego      do  badania  ceny  byłoby  przyjęcie,  że  oferta  w  której,  w  cenie  mieści  się 

podstawowa    stawka  podatkowa  (  23%),  a  która  mimo  wszystko  jest  najkorzystniejsza  - 

podlegałaby odrzuceniu.  

Odnosząc się do zarzutów naruszenia art. 255 pkt 1 Pzp oraz art. 239 ust. 1 Pzp  – 

Odwołujący wskazuje, że mają on charakter wynikowy w stosunku do zarzutu naruszenia art. 

226 ust. 1 pkt 10  Pzp. Wskazane powyżej okoliczności wskazują na niezasadne odrzucenie 

oferty  Odwołującego  na  podstawie   art.  226  ust.  1  pkt  10  ustawy  Pzp.  Odwołujący  obliczył 

cenę  zgodnie  z  przepisami  ,  nie  wystąpił  błąd  w  obliczeniu  ceny  a  co  za  tym  spełnia 

ustanowione               

w dokumentach zamówienia i obowiązujących przepisach warunek.  

Zamawiający  unieważnił  postępowanie  ze  względu  na  brak  ofert  niepodlegających 

odrzuceniu,  tymczasem  oferta  Odwołującego,  jak  wykazano  powyżej  –  jest  zgodna  z 

warunkami zamówienia                                               i obowiązującymi przepisami, a zatem 

nie podlega odrzuceniu. W sytuacji, gdy unieważniona zostanie czynność odrzucenia oferty 

Odwołującego  –  wówczas  przesłanka  unieważnienia  postępowania  z  art.  255  pkt  1  pkt  10 

Pzp  nie  będzie  zachodzić.  W  tym  stanie  rzeczy  zaniechanie  wyboru  oferty  złożonej  przez 

Odwołującego jako najkorzystniejszej                                       w postępowaniu – stanowi 

naruszenie przepisu art. 239 ust. 1 Pzp.   

Zamawiający w dniu 13.08.2024 r. (drogą elektroniczną Wykonawcom oraz na stronie 

internetowej prowadzonego postępowania 

https://platformazakupowa.pl/transakcja/950153

)  wezwał wraz 

kopią  odwołania,  w  trybie  art.  524  NPzp,  uczestników  postępowania  przetargowego  do 

wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.  

W  dniu  16.08.2024  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)                  

Arkan  Sp.    z  o.o. 

zgłosiło  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego  wnosząc    o  oddalenie  odwołania  w  całości.  Izba  uznała  skuteczność 

przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego: Arkan Sp.  z o.o. 

W  dniu  21.08.2024  r.  (e-mailem)  Arkan  Sp.    z  o.o. 

Przystępujący  złożył  stanowisko 

procesowe

. Pismo procesowe zostało podpisane tak jak przystąpienie.  


Na  wstępie  Przystępujący  wskazuje,  że  zarzuty  podniesione  w  odwołaniu  są 

całkowicie  bezzasadne  i  powinny  zostać  oddalone,  bowiem  w  świetle  stanu  faktycznego 

sprawy  oraz  przepisów  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  (dalej:  „Pzp”)  i  ustawy    o 

podatku  od  towarów  i  usług  (dalej:  „ustawa  o  VAT”)  Zamawiający  miał  prawo  i  obowiązek 

Postępowanie unieważnić. 

Portal  w    formularzu  rzeczowo-

cenowym  złożonym  wraz  z  ofertą,  w  pozycji  113 

Podpaski i pozycji 114 Tampony higieniczne zastosował stawkę podatku VAT w wysokości 

23%,  tymczasem  zgodnie  ustawą  o  VAT  podpaski  higieniczne  (wkładki)  i  tampony  

opodatkowane  są  stawką  5%  (Załącznik  nr  10  „Wykaz  towarów  i  usług  opodatkowanych 

stawką podatku w wysokości 5%”, poz. 21). 

Zamawiający  słusznie  stwierdził,  że  zgodnie  z  utrwalonym  orzecznictwem  Krajowej 

Izby Odwoławczej i sądów powszechnych, a także komentarzami, dotyczącymi art. 226 ust. 

1  pkt  10)  Pzp,  przyjęcie  do  obliczenia  ceny  nieprawidłowej  stawki  podatku  VAT  stanowi                   

o błędzie w obliczeniu ceny, którego nie można poprawić.  

Do  takiego  zagadnienia  odniosła  się  KIO  np.  w  wyroku  z  dnia  8  lipca  2019  r.  KIO 

1065/19,  rozstrzygając,  czy  nieprawidłowe  określenie  stawki  podatku  VAT  w  formularzu 

ofertowym stanowi błąd w rozumieniu art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp (obecnie art. 226 ust. 1 

pkt 10) Pzp), skutkujący koniecznością odrzucenia oferty. W tym wyroku (stanowiącym wyrok 

przykładowy  pośród  utrwalonej  linii  orzeczniczej  KIO)  czytamy,  iż  ustawodawca  w  żaden 

sposób  nie dookreślił,  jakie błędy  skutkują  odrzuceniem  oferty,  nie dokonał  w  tym  zakresie 

żadnego zróżnicowania. Przyjąć zatem należy, że chodzi tutaj o każdy błąd polegający na 

zastosowaniu  nieprawidłowej  stawki  VAT  i  to  niezależnie  od  tego,  czy  wykonawca 

zastosował  stawkę  niższą  czy  też  wyższą  od  prawidłowej.  Jeżeli  mówić  o  "błędach                  

w  obliczaniu  ceny",  to  nie  sposób  przyjąć  cenę  -  skoro  ma  to  być  cena  brutto  -                                      

z nieprawidłową stawką podatku od towarów i usług, gdyż byłaby to ewidentnie cena błędnie 

obliczona.  Trzeba  mieć  na  uwadze  to,  że  o  porównywalności  ofert  w  zakresie  oferowanej 

ceny  można  mówić  wyłączne  w  tych  przypadkach,  w  których  porównywane  ceny  zostały 

obliczone  według  tych  samych  reguł.  KIO  nie  zgodziło  się  również  ze  stanowiskiem, 

wedle  którego  w  przypadku,  kiedy  jeden  z  Wykonawców  złożył  ofertę  z  podstawową 

stawką VAT,                        a inny zastosował preferencyjną to należało przyjąć oba 

rozwiązania  za  dopuszczalne,  ponieważ  zgodnie  z  naczelną  zasad  zamówieniowych 

zamawiający przygotowuje                                    i przeprowadza postępowanie o udzielenie 

zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowanie 

wykonawców  oraz  zgodnie  z  zasadami  proporcjonalności  i  przejrzystości.  Wypełnieniem 

tego obowiązku, w przypadku gdy wykonawca błędnie wskaże stawkę podatku VAT w swojej 

ofercie,  będzie odrzucenie oferty  zawierającej  błędy  w  obliczeniu ceny. Zamawiający,  który 

tego nie czyni, narusza art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp (obecnie art. 226 ust. 1 pkt 10) Pzp). 


Ww.  kierunek  orzeczniczy  został  przyjęty  przez  Izbę  również  dlatego,  że  kwestią 

zastosowania  stawki  VAT  zajmował  się  Sąd  Najwyższy,  który  w  uchwale  z  dnia  20 

października 2011 r., sygn. akt III CZP 52/11 oraz uchwale z dnia 20 października 2011 r., 

sygn. akt: III CZP 53/11 zawarł tezę, że określenie w ofercie ceny brutto z uwzględnieniem 

nieprawidłowej stawki podatku od towarów i usług stanowi błąd w obliczeniu ceny, jeżeli nie 

ma  ustawowych  przesłanek  wystąpienia  omyłki.  Nie  budziło  żadnych  wątpliwości  Sądu 

Najwyższego,  że  przyjęcie  przez  wykonawcę  w  cenie  oferty  niewłaściwej  stawki  podatku 

VAT winno skutkować odrzuceniem oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 Pzp (obecnie art. 

226  ust.  1  pkt  10)  Pzp),  chyba  że  błędna  stawka  podatku  nadaje  się  do  poprawienia  na 

podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp (obecnie art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp) jako tzw. inna 

omyłka. Odnośnie możliwości poprawienia nieprawidłowej stawki podatku VAT, to można ją 

poprawić, wtedy kiedy Zamawiający wskazał taką w Specyfikacji Warunków Zamówienia.  

Orzeczenie  KIO  z  dnia  15  stycznia  2009r,  sygn.  akt:  KIO/UZP  1514/08,  na  jakie 

powołuje się Odwołujący wydane zostało w 2009 roku, a więc przed przyjęciem przez Izbę 

ww.  interpretacji  SN  (a nawet  wówczas stanowiło  odstępstwo  od  głównej  linii  orzeczniczej, 

co zresztą wprost wynika z uzasadnienia tego wyroku). 

Całkowicie  błędne  są  zatem  ponoszone  w  odwołaniu  argumenty,  jakoby 

k

orzystanie  ze  stawek  preferencyjnych  było  uprawnieniem,  a  nie  obowiązkiem 

podatników i  jakoby  mógł w  związku  z tym zastosować  do  towarów  objętych  stawką 

5% stawkę podstawową. 

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego sprawy wskazać należy, że: 

zastosowana przez Portal w pozycjach 113 i 114 stawka VAT jest błędna, na co wskazuje 

poz. 21 Załącznika nr 10 do ustawy o VAT, 

dla przedmiotowego postępowania Zamawiający nie wskazał w SWZ żadnej stawki VAT 

dlatego, nie ma możliwości ani wyboru oferty z błędnym VAT, ani jej poprawy. 

Bez  znaczenia  jest  tu  okoliczność,  że  oferta  Odwołującego,  mimo  zastosowania 

stawki  podstawowej  23%,  jest  najkorzystniejsza.  Oczywistym  jest  bowiem,  że  przepisy 

dotyczące  odrzucenia  oferty  stosuje  się  w  jednakowym  stopniu  do  każdej  oferty,  w  tym 

przedstawiającej najkorzystniejszy bilans „kryterialny”. 

Odnosząc  się  do  dalszych  argumentów  ujętych  w  treści  odwołania  Arkan  wskazuje, 

co następuje: 

w zakresie argumentów dotyczących stawki VAT dla zestawu produktów: 

Odwołujący twierdzi, że: 

• podatnik  może  sprzedawać  pojedynczy  towar  lub  usługę,  jak  również  zestaw  towarów                     

i usług, 

• zaoferowane w  poz.  113 i  poz.  114 formularza podpaski  i  tampony  higieniczne  pochodzą                            

z zestawów promocyjnych, 


• to  podmiot  wprowadzający  towar  do  obrotu  tj.  zestaw  promocyjny  dokonuje  klasyfikacji,                  

w celu ustalenia stawki podatku, 

• przedmiotowe zestawy Portal zakupuje opodatkowane stawką 23% VAT. 

W  tym  zakresie  wskazać  należy,  że  pojęcie  świadczeń  kompleksowych  i  zagadnienie  ich 

opodatkowania,  choć  nie  jest  uregulowane  w  przepisach  ustawy  o  VAT  to  jednak  zostało 

wypracowane w orzecznictwie TSUE i sądów krajowych.  

Najkrócej rzecz ujmując wskazać należy, że ze świadczeniem kompleksowym mamy 

do czynienia wtedy, gdy wszystkie świadczenia w ramach tego zadania są tak ściśle ze sobą 

powiązane,  że  obiektywnie  tworzą  w  aspekcie  gospodarczym  jedną  całość,  której 

rozdzielenie  miałoby  jedynie  sztuczny  charakter.  Przykładowo  NSA  w  wyroku  z  dnia  1 

grudnia  2015  r.                                                                I  FSK  1002/14 

(http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/76C9C66717)  wskazał,  że  o  kompleksowości  świadczeń 

można mówić, gdy: 1) co najmniej dwa elementy albo co najmniej dwie czynności dokonane 

przez  podatnika  są  ze  sobą  tak  ściśle  związane,  że  tworzą  obiektywnie  tylko  jedno 

nierozerwalne  świadczenie  gospodarcze,  którego  rozdzielenie  miałoby  sztuczny  charakter, 

albo gdy 2) co najmniej jeden element stanowi świadczenie główne, podczas gdy, jedno lub 

więcej  świadczeń  jest  postrzegane  jako  jedno  lub  więcej  świadczeń  pomocniczych 

dzielących  los  prawny  świadczenia  głównego.  Mając  więc  na  względzie  ogólne  zasady 

opodatkowania  czynności,  tj.  zasadę  odrębnego  opodatkowania  każdej  czynności 

wypełniającej znamiona dostawy towarów lub świadczenia usług, świadczenie kompleksowe 

nie występuje, jeśli bez popadania w sztuczność można wyodrębnić poszczególne elementy 

składowe  i  ustalić  ich  wartość  (w  celu  odrębnego  opodatkowania),  a  nie  traci  się  przy  tym 

istoty i celu przedsięwzięcia. 

W wyroku z dnia 14 grudnia 2011 r., sygn. akt I FSK 474/11 (opublikowanym w: LEX 

nr  1125037)  NSA  wskazał,  że  świadczenie  złożone  (kompleksowe)  będzie  mieć  miejsce 

wówczas,  gdy  relacja  poszczególnych  czynności  (świadczeń)  wykonywanych  na  rzecz 

jednego  nabywcy  będzie  miała  charakter  świadczenia  podstawowego  i  świadczenia 

pomocniczego  (lub  świadczeń  pomocniczych),  a  zatem  takich,  które  umożliwiają 

skorzystanie  (względnie  lepsze  skorzystanie)  ze  świadczenia  podstawowego  (lub  są 

niezbędne  dla  możliwości  skorzystania  ze  świadczenia  podstawowego).  Jeżeli  jednak 

świadczenia  te  można,  bez  popadania  w  sztuczność,  rozdzielić,  tak  że  nie  zmieni  to  ich 

charakteru, ani wartości                 z punktu widzenia nabywcy wówczas świadczenia takie 

powinny być traktowane jako dwa i to niezależnie opodatkowane.  

Mając na uwadze powyższe ogromne wątpliwości musi budzić traktowanie jako 

dostawy kompleksowej, opodatkowanej stawką 23% VAT „zestawu” składającego się 

rzekomo  z  papieru  toaletowego  i  podpasek  /  tamponów.  Nie  sposób  podzielić 

stanowiska  Odwołującego  jakoby  „zachodził  funkcjonalny  związek  między  dwoma 


towarami”  a  już  na  pewno  nie  jest  to  związek,  który  uzasadniałby  twierdzenie                        

o  dostawie  kompleksowej.  Wszak  wiadomo,  że  towary  te  są  powszechnie 

sprzedawane  osobno  i  nie  występuje  tu  relacja  takiego  powiązania  towarów,  że 

obiektywnie tworzą            w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie 

miałoby sztuczny charakter. Przeciwnie, towary te można, bez popadania w sztuczność, 

rozdzielić, i nie zmieni to ich charakteru, ani wartości z punktu widzenia nabywcy. 

W  tym  miejscu  Arkan  wskazuje  na  Interpretację  indywidualną  z  4  listopada  2019  r., 

sygn.  0115-KDIT1-1.4012.613.2019.2.IK  -  Dyrektora  Krajowej  Informacji  Skarbowej                       

w  sprawie,  w  której  podatnik  zamierzał  prowadzić  sprzedaż  gotowych  produktów 

spożywczych,  tj.  batonów,  cukierków,  chrupków,  napoi  (bezalkoholowych),  zapakowanych 

przez producenta. Jak wynika z tej interpretacji: 

Wskazać  należy,  że  sposób  opodatkowania  produktów  (wysokość  stawki  podatku) 

uzależniony jest od prawidłowego zaliczenia danego produktu do odpowiedniego grupowania 

w  PKWiU,  gdyż  ustawa  o  VAT  (art.  5a  ustawy)  dla  potrzeb  określenia  właściwej  stawki 

podatku  w  określonych  w  ustawie  sytuacjach  odwołuje  się  do  klasyfikacji  statystycznych. 

Tym  samym  niezależnie  od  kwalifikacji  danej  czynności  jako  dostawy  towarów  lub 

świadczenia usług przesądzający dla potrzeb stosowania właściwej stawki podatku jest  - w 

przypadku,  gdy  przepisy  regulujące  zakres  stosowania  stawek  podatku  od  towarów  i  usług 

odwołują  się  do  klasyfikacji  statystycznych  -  sposób  sklasyfikowania  danego  towaru  lub 

usługi.  Zaznaczyć  przy  tym  należy,  że  dokonana  przez  producenta  (usługodawcę) 

klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. 

Z  treści  wniosku  wynika,  że  w  ramach  działalności  gospodarczej  Wnioskodawca 

zamierza  prowadzić  sprzedaż  gotowych  produktów  spożywczych,  tj.  batony,  cukierki, 

chrupki,  napoje  (bezalkoholowe),  pakując  je  w  zestaw.  Produkty  te  są  zapakowane  przez 

producenta.  Prowadzona  działalność  nie  ma  charakteru  gastronomicznego.  Zadaniem 

Wnioskodawcy jest przyjąć towar, zapakować go i wysłać bez żadnej ingerencji. W związku  

z  tym,  że  na  oferowane  zestawy  składają  się  produkty  opodatkowane  różnymi  stawkami 

VAT,  Wnioskodawca  powziął  wątpliwości  czy  może  sprzedaż  zestawów  przekąsek 

opodatkować jednolitą stawką podatku w wysokości 23%. 

Co  do  zasady  każde  świadczenie  dla  celów  opodatkowania  podatkiem  od  towarów               

i  usług  powinno  być  traktowane  jako  odrębne  i  niezależne,  jednak  w  sytuacji  gdy  jedna 

czynność  obejmuje  z  ekonomicznego  punktu  widzenia  kilka  czynności,  czynność  ta  nie 

powinna  być  sztucznie  dzielona  dla  celów  podatkowych.  Zatem,  z  ekonomicznego  punktu 

widzenia czynności nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć 

będą jedną czynność kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. 

Kwestia tzw. świadczeń złożonych, była analizowana zarówno w orzeczeniach sądów 

krajowych, jak i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Z orzecznictwa TSUE wynikają 


wskazówki  co  do  tego,  kiedy  określone czynności  złożone  należy traktować  jako  czynność 

kompleksową, a kiedy jako odrębne czynności - ze wszystkimi tego konsekwencjami. (…) 

Z  uwagi  na  powyższe  należy  stwierdzić,  że  świadczenie  złożone  ma  miejsce 

wówczas,  gdy  relacja  poszczególnych  czynności  (świadczeń)  wykonywanych  na  rzecz 

jednego  nabywcy  dzieli  je  na  świadczenie  podstawowe  i  świadczenia  pomocnicze  -  tzn. 

takie,  które  umożliwiają  skorzystanie  ze  świadczenia  podstawowego  (lub  są  niezbędne  dla 

możliwości  skorzystania  ze  świadczenia  podstawowego).  Jeżeli  jednak  świadczenia  te 

można  rozdzielić  tak,  że  nie  zmieni  to  ich  charakteru,  ani  wartości  z  punktu  widzenia 

nabywcy  - 

wówczas  świadczenia  takie  powinny  być  traktowane  jako  dwa  (lub  więcej) 

niezależnie opodatkowane świadczenia. 

W  związku  z  powyższym,  istotnym  jest  to,  czy  w  danych  okolicznościach  mamy  do 

czynienia  z  jednym  świadczeniem  kompleksowym,  czy  też  z  szeregiem  jednostkowych 

świadczeń. Ocena tej okoliczności winna odbywać się więc w oparciu o to, czy dokonywane 

czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym 

tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. 

W celu rozstrzygnięcia, czy mamy do czynienia ze świadczeniem kompleksowym, czy 

też  z  kilkoma  odrębnymi  świadczeniami,  koniecznym  jest  dokonanie  analizy  okoliczności 

faktycznych sprawy. 

Z  przedstawionych  we  wniosku  informacji  wynika,  że  sprzedaż  zestawu 

przekąsek,  składających  się  z  gotowych,  zapakowanych  produktów  dokonywana  na 

rzecz  pracowników  biurowych  nie  jest  ze  sobą  tak  ściśle  powiązana,  żeby  ich 

rozdzielenie  miało  sztuczny  charakter.  Jest  to  bowiem  dostawa  oddzielnych                                   

i niezależnych od siebie towarów, mogących być przedmiotem odrębnej dostawy bez 

uszczerbku  dla  pozostałych  świadczeń.  Nie  stanowią  one  zatem  pod  względem 

ekonomicznym  i 

gospodarczym  jednej,  kompleksowej  całości,  mimo  tego,  że  są 

pakowane  w  jeden  wybrany  przez  klienta  zestaw.  Fakt  dostarczenia  klientowi  tych 

towarów w jednym  zestawie nie  powoduje,  że  towary  te  stają  się jednym  produktem, 

opodatkowanym jednolitą stawką podatku. (…) 

Z powyższego zatem wynika, że w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia ze 

świadczeniem  złożonym,  lecz  zespołem  odrębnych  świadczeń  (dostaw  gotowych, 

zapakowanych  przez  producenta  towarów),  podlegających  opodatkowaniu  podatkiem  VAT 

na  zasadach  właściwych  dla  każdego  świadczenia  odrębnie.  Połączenie  tych  produktów                              

w jeden zestaw (…) nie powoduje powstania nowego produktu i nie przesądza o prawie do 

zastosowania jednej stawki podatku (…). Tym samym, sprzedaż zestawów przekąsek należy 

opodatkować według stawek właściwych dla towarów, składających się na ten zestaw.” 

Tym  samym  ustawa  o  VAT,  w  ślad  za  dyrektywą  Rady  2006/112/WE  z  dnia  28 

listopada  2006  r.  w  sprawie  wspólnego  systemu  podatku  od  wartości  dodanej,  przewiduje 


zasadę  odrębnego  opodatkowania  każdej  czynności.  Stawka  opodatkowania  wynika                     

z przepisów podatkowych, nie jest tak, że podatnik może dowolnie „wybrać” stawkę wyższą. 

Opodatkowanie zespołu czynności (dostaw towarów lub usług) łącznie, jako kompleksowych, 

winno  następować  wyjątkowo  i  tylko  wówczas,  gdy  stanowią  świadczenie  złożone 

(kompleksowe), rozumiane w sposób opisany powyżej.  

Pomijając już nawet, że Odwołujący nie udowodnił, że nabywa przedmiotowe towary  

w  zestawach  i  że  są  one  opodatkowane  stawką  23%  VAT,  to  zestaw  obejmujący  papier 

toaletowy  i  podpaski  /  tampony  nie  stanowi  świadczenia  kompleksowego  w  rozumieniu 

przepisów o VAT i nie jest właściwe jego opodatkowanie stawką 23% VAT. 

w  zakresie  argumentów  dotyczących  konieczności  sprzedaży  podpasek  oraz 

wkładek z taką stawką podatku VAT, jaka była naliczona przy nabyciu „zestawów”. 

Przyjmując nawet, że Odwołujący nabył przedmiotowe zestawy opodatkowane (błędnie) VAT 

23% nie ma żadnych podstaw stanowisko Odwołującego, jakoby:  

• 

Sprzeczna  z  prawem  byłaby  czynność  sprzedaży  towaru  ze  stawką  preferencyjną  jeżeli 

przysługiwało  nam  prawo  do  odliczenia  podatku  naliczonego  przy  zakupie  towaru                                     

w wysokości 23%”.  

• 

do  obowiązku  podatnika  zgodnie  z  ustawą  o  VAT  należy  odprowadzić  podatek  należny 

zgodnie ze stawką jaka była zastosowana przy odliczaniu podatku naliczonego.”  

• 

w  związku  z  powyższym  wykonawca  musi  zastosować  stawkę  podatku  przy  sprzedaży              

w tej samej wysokości jaką był obciążony przy zakupie towaru, w tym przypadku 23%”. 

Jak  sam  wskazuje  Odwołujący,  zgodnie  z  art.  103  ustawy  o  VAT  to  podatnik 

(wykonawca)  jest  odpowiedzialny  za  obliczanie  i  wpłacanie  podatku.  Co  oczywiste, 

obliczenie to powinno być zgodne z ustawą o VAT. 

Tymczasem, przedmiotem sprzedaży dla Zamawiającego w pozycjach 113 i 114 

przedmiotu  zamówienia  nie  będą  „zestawy”  obejmujące  papier  toaletowy  i  podpaski 

oraz  papier  toaletowy  i  tampony  higieniczne,  a  odpowiednio  „tampony  higieniczne”                  

i „podpaski”. Każdy z tych produktów będzie zamawiany osobno, zaś papier toaletowy 

nie  jest  w  ogóle  objęty  przedmiotem  zamówienia.  Nawet  gdyby  więc  przyjąć,  że 

argumenty  Odwołującego  w  tym  zakresie  są  słuszne,  to  miałyby  one  zastosowanie 

wyłącznie do dalszej odsprzedaży „zestawów” a nie ich elementów (!). 

W  dniu  23.08.2024  r.  (e-

mailem)  Zamawiający  wobec  wniesienia  odwołania  do 

Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art. art. 521 NPzp, odpowiedź na odwołanie, w której 

wnosił                o oddalenie odwołania w całości. Odwołanie jest niezasadne, albowiem nie 

miało miejsca zarzucane w odwołaniu naruszenie przepisów ustawy Pzp. Oferta wykonawcy 

z  dnia  07.08.2024r.  została  odrzucona  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  10  ustawy  pzp, 

albowiem             w formularzu rzeczowo-

cenowym złożonym wraz z ofertą, w pozycji 113 


Podpaski  i  w  pozycji  114  Tampony  higieniczne  Wykonawca  zastosował  nieprawidłową 

stawkę podatku VAT, co stanowi błąd w obliczeniu ceny. Zamawiający nie wskazał w SWZ 

stawek  podatku  VAT  dla  poszczególnych  pozycji  przedmiotu  zamówienia,  według  których 

Wykonawca  winien  obliczyć  cenę.  Stosowanie  przez  wykonawców  odmiennych  wartości 

stawek VAT, niż wynika to                z przepisów prawa, nie może być uznaniowe, gdyż 

powoduje,  że  oferta  staje  się  nieporównywalną  względem  ofert  pozostałych  uczestników 

postępowania.  

Brak  wskazania  stawki  podatku  VAT  w  dokumentach  zamówienia  powoduje,  że 

ewentualne  zastosowanie  wadliwej  stawki  podatku  VAT  nie  mogło  być  konwalidowane                

w toku oceny i badania ofert jako omyłka podlegająca poprawieniu w trybie określonym w art. 

223 ust. 2 ustawy Pzp a stwierdzenie nieprawidłowości w tym zakresie skutkuje odrzuceniem 

oferty  jako  zawierającej  błąd  w  obliczeniu  ceny.  Obowiązkiem  Zamawiającego  było 

poddanie  ocenie,  czy  Wykonawcy  przyjęli  prawidłowe  stawki  podatku  VAT,  wysokość 

podatku  VAT  stanowi  bowiem  zasadniczy  element  cenotwórczy  (na  co  wskazano  m.in.                   

w uchwale Sądu Najwyższego z 20 października 2011 r., sygn. akt III CZP 52/11). Właściwe 

ustalenie  i  zastosowanie  przez  oferenta  w  swojej  ofercie  prawidłowej  stawki  VAT, 

odnoszącej  się  do  określonego  przedmiotu  zamówienia,  podlega  weryfikacji  w  toku 

postępowania                           o udzielenie zamówienia przez Zamawiającego. Zamawiający 

dokonując  weryfikacji  w  tym  zakresie,  ma  przede  wszystkim  na  uwadze  porównywalność 

ofert złożonych w danym postępowaniu. Skoro obowiązek zastosowania prawidłowej stawki 

podatku VAT wynika                      

z przepisów prawa, to wbrew twierdzeniom i wywodom 

Odwołującego, wykonawca nie może zastosować dowolnej stawki podatku VAT, lecz winien 

zastosować  stawkę  właściwą,  tj.  taką  jaka  winna  być  zastosowana  adekwatnie  do 

przedmiotu zamówienia (tak np.: wyrok KIO z dnia 26 lipca 2017 r., sygn. akt KIO 1462/17). 

Cena błędnie obliczona to taka cena, która byłaby inna gdyby wykonawca zastosował 

stawkę właściwą (por. wyrok KIO z dnia 23 lutego 2024r., sygn. akt KIO 380/24).    

W  celu  prawidłowego  porównania  cen  ofert,  zamawiający  powinien  szczegółowo 

badać  stawkę  VAT  zastosowaną  przez  wykonawcę  z  uwagi  na  odpowiedzialność 

zamawiającego za prawidłowe przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie 

zamówienia  publicznego.  Zamawiający  ma  obowiązek  odrzucenia  oferty  zawsze,  jeżeli 

stwierdzi błędy w obliczeniu ceny lub kosztu. Ustawodawca w żaden sposób nie dookreślił, 

jakie błędy skutkują odrzuceniem oferty, nie dokonał w tym zakresie żadnego zróżnicowania. 

Przyjąć  zatem  należy,  że  chodzi  tutaj  o  każdy  błąd  polegający  na  zastosowaniu 

nieprawidłowej  stawki  VAT,  i  to  niezależnie  od  tego,  czy  wykonawca  zastosował  stawkę 

niższą  czy  też  wyższą  od  prawidłowej.  Nietrafnie  zatem  wywodzi  Odwołujący  jakoby 

wykonawca  zawsze  może  zastosować  podstawową  stawkę  podatku  VAT,  zaś  możliwość 

zastosowania  stawki  VAT  8%  to  uprawnienie,  nie  zaś  obowiązek  wykonawcy.  Taki  pogląd 


nie znajduje potwierdzenia                  w przepisach ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od 

towarów i usług, zwanej dalej „ustawą VAT”. Ustawodawca w art. 41 ustawy VAT wprowadził 

regulację dotyczącą stawek VAT.  

Obowiązkiem zaś podatnika jest przyporządkowanie sprzedaży towarów czy usług do 

określnej, właściwej stawki. Oznacza to, że określając wysokość stawki VAT podatnik musi 

przede  wszystkim  ustalić,  czy  sprzedawany  przez  niego  towar  lub  świadczona  usługa  nie 

korzystają  z  obniżonej  stawki  lub  ze  zwolnienia  z  VAT.  Jeśli  tak,  to  powinien  zastosować 

taką  stawkę,  jaka  wynika  z  przepisów  ustawy  VAT  (tak  też:  wyrok  KIO  z  dnia  26  listopada 

2020  r.,  sygn.  akt  KIO  2933/20).  Gdyby  wolą  ustawodawcy  było  przyznanie  podatnikowi 

uprawnienia                

i możliwości wyboru w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki 

VAT, to                                               w normie art. 41  ustawy VAT w miejsce zwrotu: 

„stawka podatku wynosi” użyłby zwrotu: „stawka podatku może wynosić, chyba że podatnik 

zastosuje inną stawkę”.   

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2a ustawy VAT, dla towarów i usług wymienionych                        

w  załączniku  nr  10  do  ustawy,  „Wykaz  towarów  i  usług  opodatkowanych  stawką  podatku                                   

w  wysokości  5%”,  stawka  podatki  wynosi  5%,  [poz.  21]  Zamawiane  podpaski  i  tampony 

higieniczne  są  umieszczone  w  tymże  załączniku  pod  poz.  21.  Zatem  mogą  być sprzedane                 

z podatkiem VAT w stawce 5%, a nie w stawce 23%.   

Odwołujący  się  na  uzasadnienie  swojego  odwołania  wskazuje,  że  „zaoferowane               

w  poz.  113  i  poz.  114  formularza  rzeczowo-

cenowego złożonego  wraz z  ofertą  –  podpaski            

i  tampony  higieniczne  pochodzą  z  zestawów  promocyjnych  (gadżet,  prezent,  gratis  -                     

w związku z reklamą towaru.”. Materiały promocyjne to narzędzia marketingowe, stosowane 

przez  przedsiębiorców  do promowania produktów  lub  budowania wizerunku marki  a nie do 

dalszej sprzedaży. Materiały promocyjne mają na celu zwiększenie sprzedaży i osiągnięcie 

oczekiwanego zysku.  

Opis przedmiotu zamówienia był klarowny, Zamawiający oczekiwał oferty w poz. 113 

i  poz.  114  formularza  rzeczowo-cenowego  na  podpaski  i  tampony  higieniczne  a  nie  na 

zestawy  promocyjne  je  zawierające  bądź  podpaski  i  tampony  higieniczne  wyjęte  z  tych 

zestawów promocyjnych w celu sprzedaży jako towar z poz. 21 załącznika nr 10 do ustawy 

VAT. Na marginesie Zamawiający podnosi, że podatnik, który sprzedaje towar z 23% stawką 

podatku  VAT  zamiast  z  prawidłową  preferencyjną  stawką  VAT,  dokonuje  tym  samym 

nieprawidłowego  rozliczenia  podatku  VAT  z  fiskusem,  co  pomimo  zastosowania  wyższej 

stawki  podatku  może skutkować  zaniżeniem  wysokości  jego  zobowiązania  podatkowego  w 

podatku VAT i CIT.   

Jak  zważyła  Krajowa  Izba  Odwoławcza  w  uzasadnieniu  wyroku  z  dnia  8.11.2021r. 

KIO  2972/21  i  wyroku  z  dnia  6.03.2020r.  KIO  372/20,  „Nawet  jeżeli  w  przypadku 

zastosowania  stawki  wyższej  -  23%  oferta  Odwołującego  będzie  tańsza  niż  oferta 


Wykonawcy,  który  zastosował  stawkę  preferencyjną  -  8%  -  podlega  ona  odrzuceniu.  Jak 

podkreślił bowiem Sąd Najwyższy, istotne dla dokonania oceny czy dochodzi do naruszenia 

zasad uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania wykonawców  niezbędne  jest  stosowanie 

kryteriów zobiektywizowanych i nie jest możliwa każdorazowo ocena wpływu wadliwej stawki 

podatku na warunki konkurencji w postępowaniu o zamówienie publiczne. Porównuje się zaś 

oferty zawierające identyczne składowe ceny.”.   

Obowiązkiem  Zamawiającego  w  przedmiotowym  postępowaniu  było  ustalenie                    

i  zbadanie,  czy  w  złożonych  ofertach  nie  mamy  do  czynienia  z  błędem  w  obliczeniu  ceny, 

rozumianym  jako  przyjęcie  nieprawidłowej  stawki  podatku  od  towarów  i  usług,  co  niezbicie 

wynika z uchwał Sądu Najwyższego z 20 października 2011 roku, sygn. akt CZP 52/11 i CZP 

53/11.  Skoro  podatek  VAT  jest  składnikiem  cenotwórczym,  to  cena  obliczona  będzie  jako 

prawidłowa,  jeżeli  składnik  ten  uwzględniony  zostanie  w  prawidłowej  wysokości,  przy 

zastosowaniu  odpowiedniej  stawki  podatku.  W  przypadku  zastosowania  zaś  stawki 

nieprawidłowej,  tak  doktryna,  jak  i  orzecznictwo  jednolicie  stanowią,  iż  konsekwencją  jest 

uznanie  oferty  za  zawierającą  błąd  w  obliczeniu  ceny,  zaś  taka  oferta  podlega  odrzuceniu                

z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.   

Z powyższego wynika, że kwestią bez znaczenie pozostaje to, czy oferta podlegająca 

odrzuceniu jest korzystniejsza od innych ofert.   

Zgodnie  z  przywołanymi  wyżej  uchwałami  Sądu  Najwyższego,  poprawienie  treści 

oferty, czy też uzyskanie dodatkowych wyjaśnień od wykonawcy jest możliwe, kiedy stawka 

podatku jest w postępowaniu określona. W innych przypadkach składanie przez wykonawcę 

dodatkowych  wyjaśnień,  dlaczego  zastosował  on  taką  a  nie  inną  stawkę  zawsze  będzie 

prowadziło do zmiany treści oferty, co na gruncie przepisów Pzp jest niedopuszczalne. Brak 

jest  bowiem  elementów  do  porównania,  to  jest  treści  SWZ  i  treści  oferty.  W  takich 

przypadkach  zamawiający  zobowiązany  jest  jedynie  do  oceny  prawidłowości  zastosowania 

stawki przez Wykonawcę.   

W przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia w ocenie Zamawiającego, 

wykazał  on,  że  stawka  ta  w  ofercie  Odwołującego  została  zastosowana  nieprawidłowo. 

Wobec tego Zamawiający nie miał wątpliwości co do treści oferty, które wymagały uzyskania 

dodatkowych  wyjaśnień  od  Odwołującego  a  oferta  Odwołującego  podlegała  odrzuceniu  na 

podstawie  art.  226  ust.1  pkt  10  ustawy  Pzp.  Na  zamawiającym  spoczywa  bowiem, 

wynikający  z  art.  16  ustawy  Pzp,  obowiązek  prawidłowego  i  zgodnego  z  przepisami 

przygotowania                       

i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w 

celu dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji i 

równego  traktowania  wykonawców.  W  przywołanych  uchwałach  Sąd  Najwyższy  podniósł 

także, że w świetle art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach nie może budzić 

wątpliwości,  że  podatek  VAT  jest  składnikiem  ceny  stanowiącym  element  cenotwórczy,  co 


już  na  etapie  składania  ofert  nakłada  obowiązek  obliczenia  określonej  w  ofercie  ceny  z 

uwzględnieniem  właściwej  stawki  podatku  VAT,  tj.  takiej,  jaka  wynika  z  obowiązujących 

przepisów.  Tym  samym  nie  jest  uprawnieniem  wykonawcy  dokonanie  wyboru  stawki  VAT 

przy  kalkulacji ceny  ofertowej.                                                  W  konsekwencji  zastosowanie  przez 

Odwołującego stawki VAT 23% zamiast 5% było niedopuszczalne a nadto zastosowanie 

stawki podstawowej stanowiło błąd w obliczeniu ceny (por. wyrok KIO z dnia 6.12.2021r. w 

sprawie KIO 3404/21).  

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  z  przedstawionymi                   

poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  i  stanowisk  stron  złożonych 

ustnie do protokołu w toku rozprawy, ustalił  i zważył, co następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących  odrzuceniem  odwołania  na  podstawie  art.  528  Pzp,  a  Wykonawca  wnoszący 

odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 505 ust. 1 Pzp, uprawniający do jego złożenia. 

Odwołujący  którego  oferta  została  odrzucona,  w  wypadku  potwierdzenie  się  zarzutów  ma 

szanse na uzyskanie zamówienia.   

Skład  orzekający  Izby  dopuścił  w  niniejszej  sprawie  dowody  z:  dokumentacji                       

postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej  przez  Zamawiającego  do  akt  sprawy                         

w postaci elektronicznej.  

Izba  dodatkowo 

zaliczyła  w  poczet  materiału  dowodowego  załączony  do  odwołania 

przez Odwołującego na okoliczności wskazane w odwołaniu: 

•  wydruk zawiadomienia o czynności Zamawiającego stanowiącej podstawę do wniesienia 
odwołania – informacja o odrzuceniu ofert i unieważnieniu postępowania. 

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

argumentacje  wynikającą  z  odwołania,  przystąpienia,  odpowiedzi  na  odwołanie  oraz  pisma 

procesowego 

Przystępującego,  jak  i  stanowiska  i  oświadczenia  stron  złożone  ustnie  do 

protokołu.  

Odnosząc  się  generalnie  do  podniesionych  w  treści  odwołania  zarzutów,  stwierdzić  

należy, że odwołanie zasługuje na oddalenie.  

Odwołujący sformułował w odwołaniu  zarzut naruszenia przez Zamawiającego: 

a)  art. 226 ust. 1 pkt  10 Pzp w zw. z art. 255 pkt 1 Pzp w zw. z art. 239 ust. 1 Pzp 

– poprzez 

odrzucenie  oferty  Odwołującego,  jako  zawierającą  błędy  w  obliczeniu  ceny  poprzez 

zastosowanie stawki podstawowej 23% do jej obliczenia w  poz. 113 Podpaski i w poz. 114 


Tampony  higieniczne,  b)  podczas  gdy  zastosowanie  stawki  podstawowej  VAT  23%  do 

obliczenia  ceny  brutto  jest  prawidłowe  zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami  oraz  poprzez 

niezasadne  unieważnienie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  ze  względu 

na okoliczność, iż nie złożono żadnej oferty zgodnie z art. 255 pkt. 1, - Zamawiający odrzucił 

wszystkie oferty podczas gdy oferta Odwołującego nie podlegała odrzuceniu z postępowania 

oraz  poprzez  niezasadne  zaniechanie  wyboru  oferty  Odwołującego  jako  oferty 

najkorzystniejszej w postępowaniu.  

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie do przedmiotowego odwołania. 

W pierwszej kolejności Izba przywołuje stan faktyczny wynikający z treści odwołania, 

przystąpienia,  odpowiedzi  na  odwołanie  oraz  pisma  procesowego  Przystępującego. 

Jednocześnie,  podkreślając,  że  nie  było  sporu  co  do  stanu  faktycznego,  ale  oceny  tego 

stanu  przez  Zamawiającego.  Treść  informacji  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego  przez 

Zamawiającego przywołana na początku uzasadnienia. 

W pozostałym zakresie Izba odniesie się przy rozpoznawaniu zarzutów. 

Biorąc  pod  uwagę  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  552  ust.1  Pzp), 

oceniając  wiarygodność  i  moc  dowodową,  po  wszechstronnym  rozważeniu  zebranego 

materiału (art. 542 ust. 1 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.  

Odnośnie zarzutu pierwszego, Izba uznała w/w zarzut za podlegający oddaleniu. 

W  pierwszej  kolejności,  Izba  wskazuje,  że  Zamawiający  nie  zamawiał  zestawu 

promocyjnego  zawierającego  papier  toaletowy  i  podpaski,  czy  też  papier  toaletowy  i 

tampony. Zamawiający oczekiwał jedynie podpasek i tamponów, co więcej Zamawiający nie 

oczekiwał  w  ramach  zamówienia  w  ogóle  papieru  toaletowego.  W  konsekwencji,  skoro 

Zamawiający  oczekiwał  osobnego  produktu  tj.  podpasek  i  tamponów,  a  nie  zestawów,  to 

należy  uznać,  że  Odwołujący  mógłby  zastosować  podatek  podstawowy  23  %  wyłącznie, 

gdyby miałaby miejsce dalsza odsprzedaż  całych zestawów,  a nie ich elementów.  Do tego 

tylko  jednego  z  tych  elementów.  Odwołujący  także  wyraźnie  zaznaczył,  że  oferuję 

Zamawiającemu  konkretne  produkty  z  tych  zestawów,  tj.  podpaski  i  tampony  bez  papieru 

toaletowego (np. w tzw. „gratisie”). 

W  ocenie  Izby, 

Odwołujący  nie  wskazał  żadnego  przepisu  ustawy  o  podatku  VAT,                  

z którego wynikałaby jakakolwiek sankcja, za opodatkowanie podatkiem VAT wydzielonego 

produktu z zestawu innym niż podatek za całość zestawu. Nie jest takim przepisem art. 41 

ust. 13, ani też art. 1 ust. 2 ustawy o podatku VAT.  

Nie  było  sporu,  że  zgodnie  z  art.  41  ust.  2a  ustawy  o  podatku  VAT  dla  towarów  i 

usług  wymienionych  w  załączniku  nr  10  „Wykaz  towarów  i  usług  opodatkowanych  stawką 


podatku   

w  wysokości  5%”  stawka  podatku  wynosi  5  %  (dla  podpasek  i  tamponów  –  poz. 

21). Zatem mogą być sprzedane te produkty z podatkiem VAT w stawce 5 %, a nie w stawce 

Jednocześnie,  mimo,  że  Ustawodawca  nie  określił  jakie  błędy  w  obliczeniu  ceny 

skutkują odrzuceniem oferty, to nie dokonał żadnego zróżnicowania, należy wiec przyjąć, że 

każdy błąd polegający na zastosowaniu nieprawidłowej stawki VAT, i to niezależnie od tego, 

czy  Wykonawca  zastosował  stawkę  niższą,  czy  też  wyższą  od  prawidłowej,  taki  błąd 

stanowią.  

Sąd  Najwyższy  w  uchwale  III  CZP  52/11  z  20.10.2011  r.  stwierdził,  że:  „Określenie                

w  ofercie  ceny  brutto  z  uwzględnieniem  nieprawidłowej  stawki  podatku  od  towaru  i  usług 

stanowi błąd w obliczeniu ceny, jeśli nie ma ustawowych przesłanek wystąpienia omyłki”.  

Podatek  VAT 

jest  składnikiem  ceny  stanowiący  element  cenotwórczy,  co  już  na 

etapie  składnia  ofert  nakłada  obowiązek  obliczenia  określonej  w  ofercie  ceny  z 

uwzględnieniem  właściwej  stawki,  takiej,  jak  wynika  z  obowiązujących  przepisów.  Nie  jest 

wi

ęc  uprawnieniem  Wykonawcy  dokonanie  wyboru  stawki  VAT  przy  kalkulacji  ceny 

ofertowej. W konsekwencji zastosowanie przez Odwołującego stawki VAT 23 % zamiast 5 % 

jest niedopuszczalne, stanowi błąd w obliczeniu ceny.  

Jednocześnie,  nawet  jeżeli  w  przypadku  zastosowania  stawki  23  %  oferta 

Odwołującego  będzie  tańsza  niż  oferta,  która  zastosowała  stawkę  preferencyjną  podlega 

ona  odrzuceniu.  Istotne  jest  bowiem  dla  dokonania  oceny  czy  dochodzi  do  naruszenia 

zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  niezbędne  jest  stosowanie  kryteriów 

zobiektywizowanych  i  nie  jest  możliwa  każdorazowo  ocena  wpływu  wadliwej  stawki  na 

warunki  konkurencji  w  postępowaniu.  Porównuje  się  zaś  oferty  zawierające  identyczne 

składniki ceny.  

W ocenie Izby o porównywalności ofert w zakresie zaoferowanej ceny można mówić, 

gdy  porównywane  ceny  zostały  obliczone  według  tych  samych  reguł,  co  nie  miało  miejsca                 

w  tym  stanie  faktycznym.  Izba  uznaje  za  niedopuszczalną  sytuacje,  gdy  jeden  zastosował 

stawkę podstawową, a inny preferencyjną, gdyż naruszałoby to zasadę uczciwej konkurencji  

i równego traktowania oraz zasadę proporcjonalności i przejrzystości postępowania. 

Izba  w  toku  niniejszego  orzeczenia  wzięła  pod  uwagę  orzeczenia  przywołane  przez 

Zamawiającego  w  odpowiedzi  na  odwołanie  oraz  przez  Przystępującego  w  jego  piśmie 

procesowym.            

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   


Względem zarzutu drugiego, Izba uznała, że niniejszy zarzut ma charakter wynikowy 

względem  zarzutu  pierwszego,  w  efekcie  wobec  oddaleniu  pierwszego  zarzutu,  oddaleniu 

podlega również zarzut drugi. 

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

W tym stanie rzeczy, Izba oddaliła odwołanie na podstawie art. 553 zdanie pierwsze                   

i art. 554 ust. 1 pkt  1 Pzp oraz orzekła jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  z  uwzględnieniem  przywołanych  poniżej 

przepisów, w tym także w oparciu o § 8 ust. 2 zdanie pierwsze rozporządzenia wskazanego 

poniżej. Jednocześnie, obciążając kosztami Odwołującego.  

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 557 Pzp 

oraz art. 575 Pzp, z uwzględnieniem postanowień Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów  

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz  wysokości  i  sposobu pobierania wpisu  od  odwołania z  dnia 30  grudnia 2020 r.  (Dz.U.                      

z 2020 r. poz. 2437).  

Przewodniczący: 

………………………………