Sygn. akt: KIO 2894/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
3 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Marek Bienias
Członkowie: Elżbieta Dobrenko
Danuta Dziubińska
Protokolant:
Aldona Karpińska
na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w dniu 3 września 2024 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 sierpnia 2024 r.
przez wykonawcę Wadoma W. M. W. B. spółka komandytowa z siedzibą w Podrzeczu, w
postępowaniu prowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A z siedzibą w
Warszawie, Zakład Linii Kolejowych w Nowym Sączu,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy Wadoma W. M. W. B.
spółka komandytowa z siedzibą w Podrzeczu
kwoty 20 0
00 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną
tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt: KIO 2894/24
Uzasadnienie
Zamawiający – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A z siedzibą w Warszawie, Zakład Linii
Kolejowych w Nowym Sączu – prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pn.
„Przebudowa urządzeń srk w stacji Powroźnik. Zabudowa systemu
nadrzędnego z włączeniem do zdalnego sterowania stacji Krynica Zdrój ”Kr“ w ramach
projektu "Digitalizacja infrastruktury kolejowej poprzez zabudowę nowoczesnych
urządzeń i systemów, etap 1”, Numer referencyjny: 0333/IZ19GM/11007/02867/23/P, nr
sprawy: PZ.292.856.2023.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w
dniu 12 czerwca 2023 r. pod numerem: 2023/S 111-349612.
W dniu 12 sierpnia 2024 r. wykonawca Wadoma W. M. W. B.
spółka komandytowa z
siedzibą w Podrzeczu wniósł odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego
polegających na unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
zarzucając Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
art. 257 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 Pzp poprzez unieważnienie Postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, pomimo, że nie wystąpiła przesłanka wskazana w treści przepisu
art. 257 Pzp, tj. nie wystąpiła okoliczność braku przyznania środków publicznych
zamawiającemu, które Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub
części zamówienia, a z informacji uzyskanych przez Odwołującego wynika, iż
Zamawiającemu zostały przyznane środki publiczne na sfinansowanie zamówienia ze źródeł
wskazanych przez Zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu,
art. 260 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 2 Pzp poprzez wadliwe, lakoniczne i niejednoznaczne
sformułowanie uzasadnienia faktycznego i prawnego podjętej decyzji o unieważnieniu
postępowania oraz poprzez brak wyczerpującego wskazania okoliczności faktycznych
uzasadniających unieważnienie Postępowania wskutek czego Odwołujący, pomimo
zapoznania się z uzasadnieniem informacji zamawiającego, nie posiada wiedzy co do
okoliczności:
a)
kiedy i czy zaistniała przesłanka do unieważnienia postępowania wynikająca
z przepisu art. 257 Pzp,
b)
na podstawie jakich decyzji, tj. z przywołaniem dat i oznaczeń tych decyzji w
celu umożliwienia ich weryfikacji, Zamawiającemu nie zostały przyznanie środki
publiczne, które Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości tub
części zamówienia,
c)
czy Zamawiający podejmował starania w celu uzyskania bądź utrzymania
środków publicznych, które Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie
całości lub części zamówienia, a ich nieprzyznanie czy utrata nastąpiła z przyczyn
niezależnych od zamawiającego, pomimo jego starań, aby je uzyskać czy utrzymać,
, co jednocześnie stanowi naruszenie zasady przejrzystości postępowania,
naruszenie art. 260 ust. 1 Pzp poprzez wadliwe sporządzenie uzasadnienia prawnego
informacji o unieważnieniu Postępowania przez wyłącznie zacytowanie treści przepisu art.
257 Pzp, podczas gdy uzasadnienie prawne nie może ograniczać się tylko do podania i
zacytowania przepisu Pzp, lecz powinno dążyć wykazania rzeczywistego wypełnienia przez
zaistniałe okoliczności hipotezy przywołanego przepisu Pzp, stanowiącego podstawę
unieważnienia postępowania.
Opierając się na przedstawionych zarzutach Odwołujący wnosił o nakazanie
Zamawiaj
ącemu unieważnienia czynności Zamawiającego polegającej na unieważnieniu
przedmiotowego postępowania.
Ponadto Odwołujący wnosił o dopuszczenie i przeprowadzenie następujących dowodów:
a)
dokumentów znajdujących się w aktach postępowania, w tym w szczególności z
ogłoszenia o zamówieniu oraz informacji o unieważnieniu postępowania,
b) Screenu
ze
strony
internetowej:
https://
www.cupt.gov.pl/kpo/digitalizacja-
infrastruktury-kolejowej-poprzez-zabudowe-nowoczesnych-urzadzen-i-systemow-
na okoliczność braku zaistnienia przesłanek do unieważnienia postępowania, wadliwego
sporządzenia przez Zamawiającego uzasadnienia faktycznego i prawnego informacji o
unieważnieniu postępowania, przyznania Zamawiającemu środków publicznych, które
Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia.
W wyniku wniesionego odwołania przez wykonawcę Wadoma W. M. W. B. spółka
komandytowa
z siedzibą w Podrzeczu, Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 26
sierpnia 2024 r. (pismo z dnia 26 sierpnia 2024 r.) wnosił o oddalenie odwołania w całości.
Izba zważa, że w dniu 3 września 2024 r. Zamawiający przesłał do Krajowej Izby
Odwoławczej pismo (odpowiedź na odwołanie), w którym oświadczył, iż uwzględnia zarzuty
zawarte w
odwołaniu w całości. Jednocześnie do ww. odpowiedzi dołączył zawiadomienie o
unieważnieniu czynności unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
z dnia 2 września 2024 r.
W przedmiotowym postępowaniu po stronie Zamawiającego nie przystąpił żaden
wykonawca.
W konsekwencji Izba, na podstawie art. 568 pkt 3 w zw. z art. 522 ust. 1 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.),
umorzyła postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia na podstawie art.
553 zd. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy
Prawo zamówień publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437), z którego wynika, że koszty, o których mowa w § 5 pkt
2, znosi się wzajemnie, jeżeli przed otwarciem rozprawy zamawiającego uwzględnił w
całości zarzuty przedstawione w odwołaniu, a w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik postępowania
odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniósł
sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych
w odwołaniu – w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku
Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Z uwagi na powyższe, Izba postanowiła jak w sentencji.
Przewodniczący: ………………………